Ljudska prava| Umetnost

Dante, čemu?

vladimir petrovic RSS / 07.03.2013. u 17:18

Za pesničku umetnost ne važe ista pravila kao za politiku (Aristotel)

Ovo nije blog o nevladinim organizacijama (NVO), premda će biti reči o njima. (U načelu, sumnjičiv sam prema NVO, naročito u Srbiji, odnosno u tzv. zemljama u tranziciji, jer se u sve mešaju, pa negde čak rade i na obaranju vlada).

Ovo nije blog o Danteu, premda će biti reči i o njemu.

Ovo je blog, erazmovski rečeno, u pohvalu - ludosti, s tim što je ovde ludost eufemizam za - glupost. (Ponekad poverujem da je bolje biti lud nego glup).

Italijanska NVO Gherush92 (za koju se čak tvrdi "da savetuje neke organe UN po pitanju ljudskih prava") nedavno je izašla u javnost sa traženjem da se Danteova Božanstvena komedija (La Divina Commedia) izbaci iz školskih/univerzitetskih programa. Tvrdi se da je to uvredljiva i diskriminatorna knjiga, a njen autor (Dante) nazvan je rasistom, antisemitom, islamofobom, homofobom i još nekim pogrdnim imenima. 

Posebno  "neprihvatljivim" označena su pevanja XII, XIV, XV, XXIII, XXVI, XXVIII, XXXIV i još neka, ukazivanjem da se u njima iznosi mržnja prema Jevrejima, koji se nazivaju pohlepnim i bezdušnim zelenašima, ali i izdajnicima i intrigantima; da se islam opisuje kao jeres, a Muhamed naziva šizmatikom i prikazuje u torturama; da se homoseksualci, zbog neprirodnosti ponašanja, prikazuju kako gore na vatri u paklu.

"Mi ne zagovaramo cenzuru ili spaljivanje, već želimo da ukažemo, jasno i glasno, da u  Božanstvenoj komediji ima delova koji su rasistički, antisemitski, islamofobni i homofobni - a umetnost ne sme da bude izvan kritike", smatra NVO.

Bojeći se, dakle, prekora da nije dobro zabranjivati knjige u XXI veku, pomenuta NVO smatra da bi, ukoliko se Božanstvena komedija ne izbaci iz školskih institucija, trebalo uz nju dati "potrebna upozorenja", jer "mladom svetu, koji je čita, nedostaju filteri za pravilno razumevanje".

Mada u Božanstvenoj komediji ima stavova koji su neugodni i neprijatni modernim čitaocima, mora se imati u vidu da je to slavno delo pisano u XIV veku (između 1304-21 godine), da je  jedan od bisera italijanske  ali i svetske literature,  pa se samo od sebe postavlja pitanje: da li se mogu vredna književna dela, nastala pre više vekova, meriti sadašnjim standardima po pitanju današnjeg shvatanja ljudskih prava i tolerancije?

Kao što se zna, Danteovo delo slika kosmičku viziju života, smrti i života posle smrti, izražavajući misteriju srednjovekovnog hrišćanskog univerzuma u svojim pričama i slikama. Neke od tih slika ne odgovaraju modernoj orijentaciji prema pluralizmu, poštovanju tuđih religija i potrebi za međuverski dijalog, ali to ne umanjuje svekupan značaj te knjige.  

Reakcije u Italiji bile su prilično glasne («Dante antisemita, razzista  e omofobo. La Divina Commedia va tolta dai programmi scolastici»); ukazivano je "da su koristi koje čitaoci imaju studirajući Božanstvenu komediju (pilastro della letteratura italiana e pietra miliare della formazione degli studenti) mnogobrojne, te da su primedbe NVO naprosto smešne". Dodaje se i da je u pitanju još jedan pokušaj da se postigne "politička korektnost" tako što se potpuno zanemaruje istorijska dimenzija, te da se Danteovo delo mora čitati u svom istorijskom kontekstu. Smatra se da bi bilo glupo odustati od stidiranja Danteovog remek-dela, koje je umnogome doprinelo da se izgradi slika čovečanstva. S druge strane,  pored toga što je bio pesnik, Dante je, takođe, bio i filozof i preteča onoga što se danas zove lingvistika.

Usput, neki u Italiji koriste priliku  i da optuže NVO Gherush 92 da je antihrišćanska per se (u konkretnom italijanskom kontekstu - antikatolička), te da je hrišćanstvo, prema njima, odgovorno za svačiju patnju na ovom svetu, u prošlosti sve do danas. Pritom se ukazuje i da se aktivnosti te NVO reflektuju i u samom njenom nazivu (reč "gherush"  na hebrejskom znači izlaz, odnosno obeležava izgnanstvo Jevreja iz Španije 1492. godine).  

Naravno, prigovori NVO nekim velikim svetskim delima nisu nešto novo, jer se pojavljuju s vremena na vreme, a Božanstvena komedija samo je jedan primer više.

Pitam se i da li se mogu neka nesporno velika književna dela nipodaštavati zato što se u njima nađe po nešto što baš i ne odgovara današnjim kriterijima, pa i što ne odgovara tačnosti, odnosno - realnosti.

Umetničko delo se najčešće razlikuje od stvarnosti i njegova valjanost se ne može ocenjivati merilima drugih oblasti duha, uključiv i nauku. Ovo naročito važi za literaturu, pa se ne kaže slučajno da ono što je u stvarnosti  nemoguće, u romanima i poeziji -  jeste moguće. Drugim rečima, umetnost je stilizovana stvarnost koja može biti i u suprotnosti sa stvarnom stvarnošću.

Naravno, knjige mogu opisivati istorijske događaje, iznositi filozofske, moralne i političke ideje, koje odudaraju od istine, ali to ne mora umanjiti njihovu vrednost ako im je iznošenje navedenih ideja usputno. Umetnička istina se razlikuje od istine kojom se rukovode živi ljudi, pa stoga ponekad imamo suprotnosti sa moralnom, ideološkom ili ne znam već kakvom istinom.

Setimo se i da je Vajld (Wilde) s pravom govorio da nema nemoralnih knjiga, već samo dobro ili loše napisanih (There is no such thing as an immoral book. Books are well written or badly written. That is all). Ogrešenje, dakle, o moral u jednoj dobroj knjizi može biti nevažni detalj.

Navešću primer  Šekspira, koji danas uživa planetarno poštovanje kao književni genije (ako ostavimo po strani njegova osporavanja od nekih veličina kao što su Tolstoj, Žid i još neki). U njegovim knjigama ima dosta stvari koje bi mu se mogle, po današnjim merilima, prigovoriti. Ne samo da ima antisemitizma (Mletački trgovac) i rasizma (Otelo), već ima i geografskih i drugih netačnosti. Tako u Zimskoj bajci (The Winter's Tale)  on tvrdi da se Češka nalazi na moru (sic), a u mnogopoznatom Snu letnje noći (A Midsummer Night's Dream) kaže da se radnja događa u maju - a maj nije letnje doba.

Sa današnje tačke gledišta, neki uvredljivi stavovi bi se mogli naći kod mnogih velikana svetske književnosti - počev od Platona i Homera, preko Dantea, Bokača (Boccacio), Čosera (Chaucer), Dostojevskog, Balzaka, Tvena, TS Eliota do mnogih drugih.

A o svetim knjigama tri velike religije (Talmud, Biblija i Kur'an) bolje da i ne govorimo - obiluju mizoginijom i homofobijom, zatim  razumevanjem za ropstvo, mržnjom prema nevernicima, itd.

P. S.

Šale radi, navešću jednu opasku Erike Džong, fine dame koja je alive and well  (nedavno je napunila sedamdesetu  godinu), iz oblasti nekih ljudskih prava: "U moje vreme izraz 'zlostavljanje dece nije ni postojao. Kao ni 'silovanje na sastanku', 'preživela žrtva incesta' i 'politički ispravan'. Kako smo se uopšte snalazili kad smo imali na raspolaganju samo 'frojdovsku omašku", 'muvanje" i 'mamine sinove'? Mora da smo bili verbalno ugroženi. Kako sam uopšte uspevala da sprečim majku da se dere na mene kad nisam znala za izraz 'zlostavljanje dece'" ?

Atačmenti



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

krkar krkar 17:58 07.03.2013

Sve je izmišljeno!

,,Ovu komediju napisao je najveći pisac Danta Alegorija. Ona se zove ili nosi naslov Božanstvena zato što Danta moro da dobije božansko nadaknuće da bih mogo da prođe kroz pakao da ne izgori ili padne u neki kazan sa vrelu vodu pa da se ispari pa daga posle neprime u raj gde ga tamo čeka njegova devojka koju je on strašno mnogo volo pa možda nece da joj se zasviđa koja se zvala Betriča ako ima rane na licu i na rukama koje je on nju voleo pa i ona njega pa zašto sada da mu se ljubav pokvari.

Ova se knjiga zove još i komedija zato što je to što pisac piše izmišljeno i što mi to neverujemo pase smejemo kad čitamo što tu piše. Da napiše ovu komediju nagovorijo ga je njegov prijatelj Virgilia on je pisao sonete Lauri i nevoli joj samo dušu kao Danta već i oči i kosu i vidi je kako se vozi u čamac pa se plaši da se ne prevrne.

Vodi ga na onaj svet i tamo nađu papu kako visi glavačke nadole koji je tada živeo u Rimu na Tibar, reku zelenu i pljačkao seljake koji nisu imali šta da jedu pošto im je sve uzimo ovaj papa i drugi buržujci. Odavde mi može da izvedemo zaključak kako je Alegorija bio napredan i mrzeo sve gazde tiranine i razne druge kapitaliste kao što ih i mi isto tako mrzimo i mrzećemo ih i neće se ugledamo na njima već ćemo marljivo učimo i izgrađivati zemlju i drugi svesni objekti".
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:01 07.03.2013

Re: Sve je izmišljeno!

Krkar

Naravno da je sve izmišljeno.
Zato knjige i postoje.
Ali je kod Dantea to dobro izmišljeno.
Na ponos svih Italijana.

P. S.
Pošto vidim da imaš dobar blog o vinu, podsećam na ovaj toskanski Kjanti (Melini chianti), dakle iz Danteovog kraja:


golubica.bg golubica.bg 17:59 07.03.2013

A zašto ne

...ostaviti Dantea na miru i iskoristiti "problematične" delove za objašnjenje kako su stvari funkcionisale tada, zašto, kao i zašto su sada drugačije? To se bar može lako učiniti u skladu sa bilo kojim uzrastom, a i otvara interesantne teme za diskusiju. Na kraju krajeva, strpao je Dante razne u taj svoj pakao, između ostalih i političke protivnike

Ova priča nije ni nova ni neobična, politička korektnost je ok, ali je kao tekovina modernog sistema vrednosti apsolutna nespojiva sa onima iz prošlosti. Zato nema nikakvog smisla ni insistirati na tome po cenu da književno delo izgubi na umetničkoj vrednosti, kao npr. Haklberi Fin without the N-word (http://www.guardian.co.uk/books/2011/jan/05/huckleberry-finn-edition-censors-n-word)
dragoljub92 dragoljub92 18:39 07.03.2013

Re: A zašto ne

golubica.bg
..., politička korektnost je ok, ali je kao tekovina modernog sistema vrednosti apsolutna nespojiva sa onima iz prošlosti

ona je nespojiva i sa sadašnjošću i sa zdravim razumom i uopšte nije okej.ona je nasilje nad razumom
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:16 07.03.2013

Re: A zašto ne

golubica.bg
... ostaviti Dantea na miru...

To!
NVO prave sebi reklamu kada, tobože po principu "da ni umetnost ne sme ostati mimo kritike", tvrde da je Dante bio rasista i još mnogo šta drugo.

Ne drži vodu, mada ima "nepodobnih mesta" gledano sa današnje distance, kao što sam rekao u tekstu.

Koliko ja znam, malo ko u Italiji (a još manje u svetu) se uznemirio zbog navedenih napada na Božanstvenu komediju, te nije uzeo ozbiljno u obzir zahtev da se ta knjiga izbaci iz škola.

... Zato nema nikakvog smisla ni insistirati na tome po cenu da književno delo izgubi na umetničkoj vrednosti, kao npr. Haklberi Fin without the N-word


Ovo si dobro primetila.
Nisam stigao da pogledam link, ali sam ranije čuo da je u Americi bilo zahteva da se iz najboljeg Tvenovog dela izbaci izraz "nigger" (u značenju crnje).

vladimir petrovic vladimir petrovic 21:21 07.03.2013

Re: A zašto ne

Dragoljub92
... ona je nespojiva i sa sadašnjošću i sa zdravim razumom i uopšte nije okej.ona je nasilje nad razumom

Slažem se da to uvek može biti opasna igra - pozivanje na političku korektnost.

nsarski nsarski 02:30 08.03.2013

Re: A zašto ne

Nisam stigao da pogledam link, ali sam ranije čuo da je u Americi bilo zahteva da se iz najboljeg Tvenovog dela izbaci izraz "nigger" (u značenju crnje).

Na primer: Mark Twain's "nigger"
hajkula1 hajkula1 18:18 07.03.2013

Ma da

Knjiga je neprijatelj, jedna po jedna, redom, naći će oni još. Globalizam, naopako!

krkar krkar 18:29 07.03.2013

Re: Ma da

Knjiga je neprijatelj, jedna po jedna, redom, naći će oni još. Globalizam, naopako!


Tuguj malo, umro ti Ugo!
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:54 07.03.2013

Re: Ma da

hajkula1
... Knjiga je neprijatelj, jedna po jedna, redom, naći će oni još. Globalizam, naopako!


Evo jednog viđenja globalizacije:



vladimir petrovic vladimir petrovic 22:04 07.03.2013

Re: Ma da

Krkar
... Tuguj malo, umro ti Ugo!


Tačno, umro je Ugo, ali je dobro što se naš šef države setio da ga posthumno odlikuje, he, he, he...

P. S.
Za one koji znaju španski može biti zanimljivo ovo podsećanje:

Na nekoj konferenciji latinoameričkih država, pre nekoliko godina, kome je prisustvovao i španski kralj Huan Karlos, Ugo je mnogo pričao, da je kralj jednog trenutka izgubio strpljenje i izgovorio rečenicu koja je napravila krug oko naše planete:

El Rey Don Juan Carlos a Hugo Chávez: "¿Por qué no te callas?"(Zašto ne ućutiš!?)
hajkula1 hajkula1 22:11 07.03.2013

Re: Ma da

krkar
Knjiga je neprijatelj, jedna po jedna, redom, naći će oni još. Globalizam, naopako!


Tuguj malo, umro ti Ugo!



Na čemu li si
golubica.bg golubica.bg 23:57 07.03.2013

Re: Ma da

vladimir petrovic
Na nekoj konferenciji latinoameričkih država, pre nekoliko godina, kome je prisustvovao i španski kralj Huan Karlos, Ugo je mnogo pričao, da je kralj jednog trenutka izgubio strpljenje i izgovorio rečenicu koja je napravila krug oko naše planete:

El Rey Don Juan Carlos a Hugo Chávez: "¿Por qué no te callas?"(Zašto ne ućutiš!?)


Slika govori više od hiljadu reči:


jinks jinks 18:55 07.03.2013

...

Cime li su se u Danteovo vreme bavili ljudi profila ekvivalentnih nekim danasnjim NVO profilima.

I gde li je njih, ako ih je raspoznao, razvrstao u svom delu :)
mirelarado mirelarado 21:05 07.03.2013

Re: ...

jinks
Cime li su se u Danteovo vreme bavili ljudi profila ekvivalentnih nekim danasnjim NVO profilima.

I gde li je njih, ako ih je raspoznao, razvrstao u svom delu :)


У лимб, међу неделатне и неодлучне, оне што их ни Пакао неће. :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:30 07.03.2013

Re: ...

Mrelarado
... оне што их ни Пакао неће. :)


Teško onima koje ni Pakao neće!

Među mnogima koji su pravili crteže i slike za Danteov pakao, evo Blejka (Blake):



Inferno Canto I, by William Blake, 1826-27.

jinks jinks 21:59 07.03.2013

Re: ...

У лимб, међу неделатне и неодлучне, оне што их ни Пакао неће. :)

Jeste li primetili kako je Dante sa odredjenom dozom simpatija opisao deo pakla u kome se nalaze jeretici svih mogucih boja, omedjeni svojim ubedjenjima koja su simbolicki prikazana kao uzareni skuceni grobovi, iz kojih izlaze povremeno kako bi okruzinju propovedali svoja ucenja.

Doduse, Danteov dijalog sa njima pun je razumevanja i duhovitih opaski ... tako da ne znam da li bi ovi o kojima se govori mogli bar tamo da zasluze svoje mesto, posto na prvi pogled i ne deluju nesto preterano duhoviti.


mirelarado mirelarado 22:14 07.03.2013

Re: ...

Jeste li primetili kako je Dante sa odredjenom dozom simpatija opisao deo pakla u kome se nalaze jeretici svih mogucih boja, omedjeni svojim ubedjenjima koja su simbolicki prikazana kao uzareni skuceni grobovi, iz kojih izlaze povremeno kako bi okruzinju propovedali svoja ucenja.


Мислим да је Данте имао извесног разумевања за оне који су страсно и искрено веровали у свој наук, макар он тада важио и за јерес. Према неодлучнима у лимбу, међутим, исказао је крајње презрење, зато би ми било логично да оне споменуте смести међу безначајне душе. :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:26 07.03.2013

Dante, Dostojevski...

Jinks
...Jeste li primetili kako je Dante sa odredjenom dozom simpatija opisao deo pakla u kome se nalaze jeretici svih mogucih boja, omedjeni svojim ubedjenjima koja su simbolicki prikazana kao uzareni skuceni grobovi, iz kojih izlaze povremeno kako bi okruzinju propovedali svoja ucenja.


Ovo me podseti na nešto, odvojeno od Dantea. Izgleda da su velikim književnicima grešnici često simpatičniji od pravednika.

Malo se šalim, ali ima tu istine. Imam u vidu - FM Dostojevskog.
I to kako ga je video S. Frojd. Podsećam da mi Frojda obično znamo kao lekara i oca psihoanalize, ali on je napisao nekoliko veoma dobrih eseja o nekim znamenitim ličnostima, uključujući Da Vinčija, Mikelanđela i Dostojevskog.

U eseju "Dostojevski i oceubistvo" Frojd govori o mnogim osobinama Dostojevskog (baveći se, kao lekar, i njegovom epilepsijom, koju nije smatrao pravom), ali na jednom mestu piše ovo:

"Simpatija Dostojevskog za zločinca zaista ne poznaje granice, ona daleko prevazilazi sažaljenje na koje nesrećnik ima pravo, njegova simpatija podseća na svetu zebnju, sa kojom su se u starini odnosili prema epileptičaru i duševno poremećenom. Zločinac je za njega skoro kao iskupitelj, koji je uzeo na sebe krivicu koja bi inače pala na druge. Ubistvo više nije potrebno, pošto je on već ubio, ali zbog ovoga mu čovek mora biti zahvalan, inače bi morao sam da ubija. To nije samo dobrodušno sažaljenje, već identifikacija na osnovu istih ubilačkih impulsa, u stvari neznatno pomeren narcizam. Time se ne osporava etička vrednost ove dobrote. Možda je ovo uopšte mehanizam dobronamernog saosećanja sa drugim ljudima, koji se naročito lako može prozreti u ekstremnom slučaju pisca, koji je obuzet svešću o krivici. Nema sumnje da je kod Dostojevskog ova simpatija identifikovanja presudno uticala na izbor tema. Ali on je najpre opisivao obične zločince iz sebičnosti, političke i religiozne, da bi se tek pred kraj svoga života vratio na prazločinca, oceubicu i kroz njega izrazio svoje poetsko priznanje".

Preporučujem za čitanje knjigu Iz kulture i umetnosti Sigmunda Frojda.

N. B.
Ja i moje asocijacije!
Čas me odvedu daleko, ponekad baš bez veze!
nurudin nurudin 00:01 08.03.2013

Re: ...

mirelarado
Jeste li primetili kako je Dante sa odredjenom dozom simpatija opisao deo pakla u kome se nalaze jeretici svih mogucih boja, omedjeni svojim ubedjenjima koja su simbolicki prikazana kao uzareni skuceni grobovi, iz kojih izlaze povremeno kako bi okruzinju propovedali svoja ucenja.


Мислим да је Данте имао извесног разумевања за оне који су страсно и искрено веровали у свој наук, макар он тада важио и за јерес. Према неодлучнима у лимбу, међутим, исказао је крајње презрење, зато би ми било логично да оне споменуте смести међу безначајне душе. :)


Мени је увек било најжалије оних који су остали у предворју. :/ То је најсуровија казна.
Мислим да је то Дантеова политичка одлука -- нема неопредељених. :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:51 08.03.2013

Večiti Dante

Nurudin
... Мени је увек било најжалије оних који су остали у предворју. :/ То је најсуровија казна.
Мислим да је то Дантеова политичка одлука -- нема неопредељених. :)


(Podvlačenje je moje).

Ja dodajem:
Nema neopredeljenih, nema nepristrasnih - ni danas! Čak i kada toga nismo svesni.

------------------
P. S.

Da iskoristim ovu priliku i okačim jedan klip o Danteu (govori profesorka M. Zogović):


nurudin nurudin 19:15 09.03.2013

Re: Večiti Dante

Da iskoristim ovu priliku i okačim jedan klip o Danteu (govori profesorka M. Zogović):


Хвала за клип. Изванредна емисија, срдачно препоручујем.
nurudin nurudin 19:47 07.03.2013

:))))

Е, па слатко се насмејах...

П. С. То код нас не може да буде, јер ученици ионако не читају Боженаствену комедију.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:40 07.03.2013

Re: :))))

Nurudin
... То код нас не може да буде, јер ученици ионако не читају Боженаствену комедију.


Pa šta čitaju?

Dobro, nisam mislio da Božanstvena komedija bude lektira za naše učenike u nižim razredima, ali kod starijih, kada se uči istorija svetsle književnosti, sigurno obrađuje i ovo remek delo Srednjeg veka.

P. S.
Za tebe, koji radiš u prosveti, dajem jedan humor iz francuskih novina, u stilu "Nekad i sad":



Ranije, roditelji su grdili dete zbog slabih ocena (Objasni šta znače ove ocene!), a sada roditelji napadaju učiteljicu, sa istim pitanjem, dok se mali smejulji za sebe, he, he, he...
nurudin nurudin 23:58 07.03.2013

Re: :))))

Pa šta čitaju?


Па, ако читају, а у ствари...
oskar-z-wild oskar-z-wild 01:44 08.03.2013

Da Dantea treba cenzurisati


_____

Posebno "neprihvatljivim" označena su pevanja XII, XIV, XV, XXIII, XXVI, XXVIII, XXXIV i još neka, ukazivanjem da se u njima iznosi mržnja prema Jevrejima, koji se nazivaju pohlepnim i bezdušnim zelenašima, ali i izdajnicima i intrigantima; da se islam opisuje kao jeres, a Muhamed naziva šizmatikom i prikazuje u torturama; da se homoseksualci, zbog neprirodnosti ponašanja, prikazuju kako gore na vatri u paklu

Sa današnje tačke gledišta, neki uvredljivi stavovi bi se mogli naći kod mnogih velikana svetske književnosti - počev od Platona i Homera, preko Dantea, Bokača (Boccacio), Čosera (Chaucer), Dostojevskog, Balzaka, Tvena, TS Eliota do mnogih drugih.
A o svetim knjigama tri velike religije (Talmud, Biblija i Kur'an) bolje da i ne govorimo - obiluju mizoginijom i homofobijom, zatim razumevanjem za ropstvo, mržnjom prema nevernicima, itd.



Ti u stvari smatraš da postoji više aršina za merenje zemaljskih kultura. Mislim da grešiš. Zašto tzv. velikani imaju privilegiju da večito budu prisutni i tolerisani ako šire mržnju i pogrešna tj. primitivna shvatanja.

Recimo da se nađeš u situaciji da jednom biću iz druge galaksije moraš da predstaviš stanovnike ove planete i odvedeš ga u knižaru u kojoj se prodaje veoma čudna literatura - Biblije, Talmudi i Kurani.

SVETA literatura! pff

Šta je to SVETO? Pita te vangalagtičko biće.

Pa to je tuc, muc, ono gore, Bog!

Šta je to Bog?

Pa on je SVET.

Embarrassing situation?
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:24 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

oskar-z-wild
... Ti u stvari smatraš da postoji više aršina za merenje zemaljskih kultura. Mislim da grešiš.


Da.
Zapravo, ne!

Slažem se s tobom da sve podleže kritici. Možemo kritikovati majku i oca, učitelje, poslodavce, supruge, ljubavnice, Boga i kosmos i tako dalje!

Ali podsećam da postoji jedna narodna izreka, parafraziram, da ne valja od drveta ne videti šumu.
Naveo sam slučaj neznalice Šekspira koji je ustvrdio da je Češka na moru.
Pitanje je: zar je to važno?


SVETA literatura! pff

Šta je to SVETO? Pita te vangalagtičko biće.

Pa to je tuc, muc, ono gore, Bog!

Šta je to Bog?

Pa on je SVET.

Embarrassing situation?


U Beogradu je nedavno bila jedna zanimljiva predstava. Nema veze s Bogom (ni sa tobom, naravno), već sa ovozemaljskim stvarima:



P. S.
Kao što rekoh, fotka nema veze s tobom, a ima donekle veze sa ovim:

kakapo kakapo 08:39 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

Posebno "neprihvatljivim" označena su pevanja XII, XIV, XV, XXIII, XXVI, XXVIII, XXXIV i još neka, ukazivanjem da se u njima iznosi mržnja prema Jevrejima, koji se nazivaju pohlepnim i bezdušnim zelenašima, ali i izdajnicima i intrigantima; da se islam opisuje kao jeres, a Muhamed naziva šizmatikom i prikazuje u torturama; da se homoseksualci, zbog neprirodnosti ponašanja, prikazuju kako gore na vatri u paklu

Molim dodati i Srbofobiju! Srpskog kralja Uroša I Dante je smestio u osmi krug pakla, zbog navodnog falsifikovanja mletačkog srebrnog novca (Raj 19:140)!
"e quel di Rascia che male ha visto il conio di Venegia."
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:12 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

kakapo
...Molиm dodati i Srbofobiju! Srpskog kralja Uroša I Dante je smestio u osmi krug pakla, zbog navodnog falsifikovanja mletačkog srebrnog novca (Raj 19:140)!

"e quel di Rascia che male ha visto il conio di Venegia."


Odlična intervencija!

Baš se pitam otkud Danteu ideja da bi srpski kralj napravio takav prekršaj i bacio pogled na pečat mletačkog srebrnog novca!

Evo jednog prevoda:

... У књизи суда ће глед' да ти сретне
Стрица му и брата, срамоте ловла;
и Краља Расије, што баци штетне
погледе на печат млетачког новца...

N. B.
Ja i dalje mislim da Božanstvenu komediju ne treba zabranjivati
i pored otkrivene srbofobije (verovatno izvikana NVO Gherush92 nije ni primetila taj detaljčić).
oskar-z-wild oskar-z-wild 12:22 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

Gospodin Karl Marx je navodno negde rekao da su na istoriju čovečanstva uticale tri sile, kapitala, nasilja i gluposti.

Ova treća "sila" nije dovoljno proučena. Ali postoji jedna početna studija na You Tube-u:
[youtube]http://youtu.be/IDsnCrSfzCQ[/youtube] (look up STUPIDITY, BBC)


Kada bi imali STUPIDITY STUDIES na univerzitetima, kao što danas imamo ekonomiju ili mirovne studije (koje se u stvari bave nasiljem ili izbegavanjem nasilja), onda bi mogli da sistematizujemo velike svetske gluposti i da mnoge velikane i velike "RAPove" stavimo u odgovarajući kontekst.

Na primer, razvoj civilizacija je zavisio od raznih otkrića na primer, kako proizvoditi strele, barut, struju, itd. Ali još važnije je što razvoj cilizacija još više zavisi od nedostatka određenih otkrića.

Tako na primer, da je Njutn otkrio da gravitaciona sila ne postoji bez magnetne sile, ne bismo se bavili beskorisnim glupostima koje se nazivaju ZAKONIMA poput:

"Površina crne rupe može samo ostati ista ili povećati se, ali nikad se ne može umanjiti". To se na primer zove "Hawking's Law of Area Increase".

Studije gluposti ili Stupidity studies bi se naravno zabavili i sa Talmudom (kojeg nisam čitao), Biblijom i Kuranom, i institucijama (crkva koje su se nadovezale za ove priče. Tu bi se studije gluposti morale povezati sa mirovnim studijama (tj. proučavanjem nasilja) jer autoritarnost tih institucija jeste vid nasilja. Etc. etc. hi hi


U svakom slučaju kad bi se glupost proučavala na akademskom nivou barem bi imali neku planetarnu perspektivu (i.e. globalnu) na fenomen koji je zajednički svim ljudskim bićima - GLUPOST - STUPIDITY. (Ovo prijatelju, naravno nije komentar na tvoje pisanje - što valjda nije potrebno ni naglasiti.) Over to you.



vladimir petrovic vladimir petrovic 18:13 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

oskar-z-wild
... Gospodin Karl Marx je navodno negde rekao da su na istoriju čovečanstva uticale tri sile, kapitala, nasilja i gluposti.


Hm. Marksa (jedva) znam po odrednici kapitala (Onaj njegov Kapital mi je uvek bio dosadna knjiga, čak i meni koji sam po vokaciji ekonomista).

Nisam čuo da se bavio teoretisanjem oko nasilja i gluposti.
Nije me to zanimalo.

Čuo sam da slovenački filozofi Slavoj Žižek pripada grupi mislilaca inspirisanih marksizmom.
Da ti nisi na toj liniji?

Meni je, kao što rekoh, to daleko, priznajem. Ja znam mnogo izreka, ali ni kada sam mortus pijan ne bih se setio neke mudre Marksove izreke – on me nije doticao. Znam, neki kažu da neke Marksove čisto filozofske ideje nisu za odbacivanje, ali moji putevi ne idu na tu stranu.

Ja ne bih gluposti pridavao previše značaja. (Osim kada me neko iznervira kao što je ova NVO koja, zaobilazno, traži zabranjivanje Božanstvene komedije).

Ne verujem da bi nekakve stupitity studies pomogle tzv. običnom čoveku. (Ko hoće na akademskom planu da se time bavi - put mu je slobodan).

Glupost mu dođe kao suprotnost pameti, pa je njeno postojanje NEOPHODNO.
Naime, nemoguće je iskoreniti glupost, pa da na ovom svetu ostanu samo pametni, he, he, he...

O ovome bi se moglo još pričati, ali meni ne ide.

Da ti kažem da se nije pojavio klip koji si pokušao da okačiš. Probaj još jednom, ako te ne mrzi.

A kad već pominjem klip, očekivao sam da ćeš da reaguješ oko mog kačenja klipa o Keshe Foundation.
Uradi to naknadno, ako imaš nešto da kažeš.
Slušam.

... Studije gluposti ili Stupidity studies bi se naravno zabavili i sa Talmudom (kojeg nisam čitao), Biblijom i Kuranom, i institucijama (crkva koje su se nadovezale za ove priče.


Ovde mogu da kažem samo to da Talmud treba pogledati. Svakako.
Mnogi u našem okruženju govore da je to Jevrejska knjiga zla i mržnje, jer obiluje pokudama i kletvama prema hrišćanima i drugim nevernicima. Drugi kažu da je to "knjiga mudrosti i znanja".
Baš zbog tih protivurečnosti treba je koliko-toliko upoznati.
Naime, smatram da je dužnost svakog iole obrazovanog čoveka da se upozna sa svetim knjigama judaizma, hrišćanstva i islama - svako na svoj način i u meri u koja mu odgovara.

(Sećam se, kada sam se bavio istočnjačkim religijama, naročito hinduizmom, naišao sam bio na stav da hinduisti nisu u obavezi da čitaju Vede, njihove svete knjige - to se ostavlja samo učenim ljudima, odnosno bramanima-sveštenicima. Ali se traže da ih - ne odbacuju. Važna distinkcija).
oskar-z-wild oskar-z-wild 18:56 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

Čuo sam da slovenački filozof Slavoj Žižek pripada grupi mislilaca inspirisanih marksizmom.
Da ti nisi na toj liniji?



Ma jok. Nisam marksista. Ali čovek je bio mislilac i ima par dobrih mema koja je ubacio. Na primer:

Religija, opium za narod. Opium je teža droga.

Sa druge strani više volim Bob Marlijev stav. Kaya, kaya.
oskar-z-wild oskar-z-wild 19:27 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

(Sećam se, kada sam se bavio istočnjačkim religijama, naročito hinduizmom, naišao sam bio na stav da hinduisti nisu u obavezi da čitaju Vede, njihove svete knjige - to se ostavlja samo učenim ljudima, odnosno bramanima-sveštenicima. Ali se traže da ih - ne odbacuju. Važna distinkcija).


Mislim da takav stan postepeno prirodno odumire zbog mobilne-internet revolucije.

Danas u Evening Standardu piše da je među britanskim državljanima veoma je prošer običaj "FMG" što označava FEMALE GENITAL MUTILATION.

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) raspoznaje četiri vrste ženske genitalne mutilacije (od sad ŽGM) ... da ne idem u detalje.

I to nije samo islamska praksa već je prisutna među hrišćanima i jevrejima. Eto, imaju nešto još zajedničko.


Tako da se slažem sa tobom treba čitati Bhagavad Gitu jer to je već filozofsko delo, iako mi ovde to ne zovemo filozofijom, već verom.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:29 08.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

oskar-z-wild
... Izgleda da su mi isključili mogućnost da kačim You Tube


I meni se to dogodilo pri kačenju klipa Agape, sa profesorkom Zogović i pričom o Danteu.

Uspeo sam tek posle više pokušaja.

Prema tome, keep trying.
Nisam marksista. Ali čovek je bio mislilac i ima par dobrih mema koja je ubacio. Na primer:
Religija, opium za narod. Opium je teža droga.


Ma, lupao je i Marks svašta.
To da je religija droga je budalaština.


Kako ljudi ne uvide da nisu srećniji (zato što nisu religiozni) od onih koji to jesu. Kako ne shvate da mnogima veoma godi da budu vernici. Čovek nije robot, ima osećanja, a ta osećanja nekada ga vode da poveruje da postoje neke (nevidljive) sile koje utiču na život živih bića.
Zašto kinjiti nekoga ko veruje u više sile, koji se tako bolje oseća.
Kao što ne valja nametati nekome da veruje, tako ne valja ni nametati nekome da ne veruje.

Naravno, ostavljam po strani da neki ljudi, u ime religije, čine zla dela.
Ali, oni bi činili zla dela i kada te religije ne bi bilo. Izmislili bi nešto drugo da svoju kriminalost iskažu.

(To što ti pominješ da ima i danas u UK tzv. "ženskog obrezivanja" je druga stvar. Uzgred, ja nisam pristalica ni obrezivanje muškaraca).

Nisam mudrac, ali dok je ljudi biće i religija. Naravno, zato što je u suštini čovek krhko biće. A takav će biti do kraja sveta. Znam, religije danas nisu ono što su nekada bile, ali je daleko njihovo "izumiranje".

Da ne dužim.
Za svaki slučaj, ako sretneš Marksa, kaži mu da može mačku o rep da okači tu floskulu da je religija opijum. Nije se primilo.



----------------
P. S.
Nadam se da ćeš, kad malo bolje razmisliš, da promeniš mišljenje i da mi priznaš da sam u pravu kada iznosim svoje neslaganje sa cenzurisanjem/zabranom Dantea.

Već sam ranije rekao, ako bismo uništavali sve ono iz prošlosti što nam se ne sviđa sami sebe bismo osiromašili.
oskar-z-wild oskar-z-wild 00:53 09.03.2013

Re: Da Dantea treba cenzurisati

Uhvatio si se Marksa ko pijan plota! Njegove reči o istoriji i gluposti jasno kazuju žalosnu istoriju našu. But never mind.


Nadam se da ćeš, kad malo bolje razmisliš, da promeniš mišljenje i da mi priznaš da sam u pravu kada iznosim svoje neslaganje sa cenzurisanjem/zabranom Dantea.


Naravno, nikad nisam ni mislio da treba cenzurisati Danta. Who cares?


Što se tiče drugih stvari, o njima ćemo kad sazreš još malo.
docsumann docsumann 19:51 08.03.2013

Njegoš,


odnosno Gorski Vjenac, povučen je iz školske lektire u Crnoj Gori zbog sličnih zamjerki (istraga poturica).

mislim, mogli su ga zamjeniti sa nekim njegovim drugim književnim dijelom, npr. sa Ogledalom Srpskim

vladimir petrovic vladimir petrovic 21:03 08.03.2013

Re: Njegoš,

docsumann
...odnosno Gorski Vjenac, povučen je iz školske lektire u Crnoj Gori zbog sličnih zamjerki (istraga poturica).


Ovo nisam znao.
Nikako nije u redu.

S druge strane, slično se događa u BiH, gde je Andrić izbacan iz bošnjačkih čitanki. Negde je i njegov spomenik porušen.

Čini mi se da i Hrvati ne gledaju mnogo blagonaklono na Krležu, mada verujem da (ipak) nije baš izbačen iz lektire.

Stupidity rules, što bi rekao kolega Oskar.



docsumann docsumann 06:13 09.03.2013

Re: Njegoš,

Ovo nisam znao.
Nikako nije u redu


pa meni se čini da nije baš da nije u redu.

moj čukunđed, ugledni velikaš u doba kralja Nikole, je još u ono vrijeme mislio da ta Njegoševa literarna fikcija (istraga poturica) nije dobra za Crnu Goru, i da bi bolje bilo da je Njegoš nikad nije ni napisao.
kad je on u doba najvećeg nacionalnog zanosa, priznavanja i političkog stasavanja crnogorske države, imao takvo mišljenje, šta tek reći za današnja preosjetljiva vremena, opterećenja nacionalnim tenzijama i ožiljcima iz zadnjih ratova.

jedino su mogli da uvrste neko drugo Njegoševo dijelo u školski program.

a opet, Luča mIkrokozma je preteška za osnovce
nurudin nurudin 22:16 09.03.2013

Re: Njegoš,

docsumann

odnosno Gorski Vjenac, povučen je iz školske lektire u Crnoj Gori zbog sličnih zamjerki (istraga poturica).

mislim, mogli su ga zamjeniti sa nekim njegovim drugim književnim dijelom, npr. sa Ogledalom Srpskim




Због овог се губи бод на пријемном, Горски вијенац. :)

Прецизност је гаранција безбедности.
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:24 10.03.2013

Re: Njegoš,

Gorski Vjenac

Nurudin
... Због овог се губи бод на пријемном, Горски вијенац. :)
Прецизност је гаранција безбедности.


Ovo me podseti na nesavršenost ijekavice. Ili se meni čini da tu ima mnogo nesavršenosti.

Naime, videh nedavno na jednom hrvatskom portalu, pouke oko pravila ijekavštine, pa se kaže da nije pravilno reći "tješka grješka".

A to me dalje podseti da je nadobudni Mirko Kovač jednom izjavio, parafraziram, kako voli hrvatski jer je nekako aristokratskiji, u odnosu na srpski. Tu je valjda mislio na ijekavštinu, ali se meni ta opaska učinla krajnje imbecilnom.

Meni je ekavica prirodnija.
(Shvatam, recimo, zašto se kaže vrijeme, ali ne shvatam zašto to vrijeme u konjugacijama ispadne "vremena" - i Hrvati kažu: od tog vremena - umesto "vrijemena", i da ne navodim druge pomalo smešne varijante).
docsumann docsumann 18:25 10.03.2013

Re: Njegoš,

Meni je ekavica prirodnija.


praktičnija, da
nurudin nurudin 19:36 10.03.2013

Re: Njegoš,

Meni je ekavica prirodnija.
(Shvatam, recimo, zašto se kaže vrijeme, ali ne shvatam zašto to vrijeme u konjugacijama ispadne "vremena" - i Hrvati kažu: od tog vremena - umesto "vrijemena", i da ne navodim druge pomalo smešne varijante).


Ја највише волЕм -- икавицу, значи уживам -- а о томе колико ми је тешка (и)јека, боље да не проговарам. :)

zašto to vrijeme u konjugacijama ispadne


vladimir petrovic vladimir petrovic 21:00 10.03.2013

Guilty as charged!

Nurudin
... zašto to vrijeme u konjugacijama ispadne


Jel se mnogo čudiš kad vidiš da neko (ovog puta to sam ja) lupne nešto pa (veruje da) ostane živ?

Dobro, neću da se branim onim "Nobody is perfect", ali priznajem da u trenutku kada sam pisao tu opasku bila mi je pala na pamet pogrešna reč. Međutim, dobronamernik bi (valjda) shvatio šta sam hteo reći.

Bolje je bilo da si pokušao dati odgovor, siguran sam da ti možeš bolje od mene ukapirati dilemu koju sam izneo (vrijeme/vremena).

Uostalom, neko voli guske

oskar-z-wild oskar-z-wild 19:51 08.03.2013

Muzika

Mislim da nam jedino ostaje muzika. Hoću reći njoj ne treba cenzura.

Mislim na Betovena, Korsakofa, itd. Oni su nam ulepšali kosmos.

BTW bio sam na Danteovom grobu u Raveni. Its nice.
oskar-z-wild oskar-z-wild 20:32 09.03.2013

Muzika



Izvini ako sam preterao u gornjoj diskusiji. Srdacno as always

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana