Film| Literatura| Obrazovanje| Sex

Ana Karenjina - biti il' ne biti

Biljana 77 RSS / 03.02.2013. u 11:45

"Ana Karenjina" nalazi se u lektiri za drugi razred srednje škole, dakle predviđeno je da je čitaju šesnaestogodišnjaci. Uopšte ne ulazeći u to da li i koliko klinci sad i čitaju lektiru, ili umesto toga odgledaju film ili ni toliko, pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu. I odgovor je – ništa i nikako. Ana kroz svoju aferu sa Vronskim upoznaje strast, upoznaje sebe kao ženu.

******

 

Nova "Ana Karenjina" je apsolutni MUST SEE ove godine... Nikako ne propustiti! Iz sledećih razloga:
1. Uspešno leči nesanicu

2. Možete da naučite nekoliko korisnih reči francuskog jezika, kao što su: mamman, grand-mamman i merci.

3. Širi ugao posmatranja sedme umetnosti do neslućenih razmera. Pa tako veoma brzo filmove "Kristina-auto ubica" i "Žikina dinastija" posmatrate kao smisaona dela filmske umetnosti.

- Ovo je komentar sa FB jedne moje drugarice na novi film sa Kirom Najtli u ulozi Tolstojeve junakinje. Pre nekoliko meseci kod jedne druge drugarice vodila se rasprava o kastingu pomenutog filma, sa akcentom na ofingersku pojavu pomenute Kire koja bi trebalo da dočara omanju, punačku i crnku – Anu, onako kako je Bog i Tolstoj osmisliše.  I dok sam ja vagala između ipak previše stare (mada i dalje jednako zanosne) Monike Beluči (i /ili Izabele Ađani) i odviše mlade Mile Kunis, potpuno sam zaboravila na ne tako davnašnju verziju sa Sofi Marso. Ovaj film iz  1997, čini mi se,  ima neouporedivo bolji izbor junaka.  Umesto ponuđenog derleta sa kovrdžicama u ulozi (proćelavog! i u najboljim godinama) grofa Vronskog našao se Šon Bin,  dok Aninog postarijeg i antipatičnog muža igra upravo takav, a ne (aman-zaman) Džud Lou… U novoj verziji nemam primedbe jedino na izbor za ulogu Ljevinaanna-karenina-9718.jpg

Pre nekoliko dana sasvim slučajno naletela sam na pomenuti film iz 1997.  i odgledala ga taman onako napreskok kako inače gledam sve filmove od kad su me gusari brojno nadjačali. Film kao film.. ništa posebno,  u sat i pedeset minuta stali su gotovo svi ključni moment romana, ali mesta za glumačke bravure tu nije bilo. Ono što su Sofi Marso i Šon Bin nesumnjivo uspeli jeste da prikažu strast. U pogledu, u pokretu, u dodiru. Fluid između njih čisto je seksualne prirode. I u romanu jednako. Jer Ana i Vronski započinju aferu ne poznajući se uopšte. Tu se ne može govoriti o ljubavi, samo o strasti.

Godinama unazad sam se pitala zašto je taj nesumnjivo veliki roman ostavio na mene takav utisak, tj. zašto nikako nisam uspevala da makar na trenutak prošetam njenim cipelama .. zašto mi je paralelna priča sa Ljevinom uvek izgledala važnija (a nesumnjivo je mnogo tolstoja u ljevinu) i razumljvija uprkos svim mogućim nejgovim slutnjam, bludnjama, umljenjima i dvoumljenjima, zašto nisam mogla nikako razumeti tu Anu…  Sasvim sam dobro i pri prvom čitanju shvatala njen položaj, društvene okolnosti,  do određene mere (koliko je to u tinejdžerskoj moći) čak i materinske emocije kojima je muž manipulisao, osećaj krivice i odbačenosti, sve… No, nikako nisam razumela njen odnos prema Vronskom, taj kao struna zategnuti odnos u kojem je svaka reč, svaki gest, pogled, osmeh, komentar, beznačajni detalj imao težinu konačnog.

Ana Karenjina  nalazi se u lektiri za drugi razred srednje škole, dakle predviđeno je da je čitaju šesnaestogodišnjaci. Uopšte ne ulazeći u to da li i koliko klinci sad i čitaju lektiru, ili umesto toga odgledaju film ili ni toliko, pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu. I odgovor je – ništa i nikako. Ana kroz svoju aferu sa Vronskim upoznaje strast, upoznaje sebe kao ženu. Do trenutka dok nije ostetila njegove ruke na svom telu, Ana je poznavala sebe kao majku, sestru, prijateljicu, suprugu, damu... ali ne kao ženu.  Sa Vronskim ona upoznaje sebe na taj način i žestina te spoznaje određuje njen karakter do kraja romana. Jer to je ono što joj je nedostajalo da bude ličnost.  Posle nesumnjivo teške borbe žena u njoj pobeđuje čak i majku, ono što je ona mislila da je njeno primarno (i jedino) biće. Malo je preterano očekivati od šesnaestogodišnjaka da ovo razumeju? Da razumeju da je jedna strastvena veza  postala suština i jedina bitnost nečijeg života? Ana i Vronski osim te strasti nemaju ništa. Osim boravka u Italiji, koji je ipak samo izlet iz uobičajenih okolonosti, oni ne mogu živeti nikakav društveni život, ne mogu imati ništa zajedničko u spoljnom svetu. Sve što imaju je njihov međusobni odnos, odnos u čijoj je osnovi strast. Ili da ga prevedemo na rečnik novijeg doba – seks. Jasno je da je Ana tek sa Vronskim upoznala seks kao mogući izvor beskrajnog zadovoljstva, a ne kao dužnost.  Da li je bio dobar? Seks mislim. Tolstoj nam ne govori mnogo o tome. Očekivano. Očigledno da jeste. Toliko dobar da je sve ostalo postalo nevažno.  Mogu li šesnaestegodišnjaci to da razumeju? Teško. Kad imaš toliko godina, ako uopšte imaš ikakav seks, sigurno misliš da je dobar. Teško je pojmiti da se zbog toga kidaju veze, ostavljaju deca i skače pod voz.  -Ma  šta se prenemaže? (čujem odjek neke svoje rečenice iz tog doba).

Shodno tome Anu Karenjinu treba izbaciti iz lektire za srednju školu. Mnogo je. Umesto toga nešto sa čim klinci mogu da se sažive i da pokušaju da razumeju i da zaključe nešto o životu. Mi deca sa stanice Zoo?

A Tolstoja ostaviti nama ... u najboljim godinama. ;)

 



Komentari (331)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 22:47 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

.a žena možeš da imaš koliko hoćeš.

ako se zdravo hranis i vredno vezbas
inace, moze biti naporno za srce
arianna arianna 22:50 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице


nedozvoljene ljubavi?

Postoje vrste ljubavi koje su jednostavno nedozvoljene u nekom drustvu. Preljube u manje-vise svim arapskim zemljama, inscestuozne veze u skoro svim zemljama su drasticni primeri.

Na mnogim evropskim dvorovima, kroz istoriju, praktikovali su se incesni brakovi, kako se "plava" krv ne bi mešala sa običnim građanima, tek znatno kasnije su se sklapali brakovi među različitim dvorskim porodicama i sa običnim građanima.
Kod nas je nemoguce imati dve zene, ili zenu od 9 godina. Negde je to dozvoljeno i drustvo takve veze opravdava. Itd.
Ali, udaljujemo se od teme.

ih, što bi se udaljavali od nečeg što je život?


za one žene od 9 godina, tačno je da to našim zakonom nije dozvoljeno ali mnogima je poznato običajno pravo Roma, po kome se neveste kupuju kao jako mlade

pa i situacija sa dve žene? kod nekih to u praksi funkcioniše sasvim ok
nsarski nsarski 22:57 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

za one žene od 9 godina, tačno je da to našim zakonom nije dozvoljeno ali mnogima je poznato običajno pravo Roma, po kome se neveste kupuju kao jako mlade

Ma, sve mi je to jasno. I ovo o proslosti, i ponekoj praksi, ali sasvim jasno sam rekao: koncept nedozvoljenih ljubavi se menja kako se drustvene norme menjaju. Kroz vreme i kroz drustva.

Kod nas imamo, na primer, Sofku u "Necistoj krvi" - u to vreme to je bilo drustveno skroz u redu.
Danas je kod nas preljuba nesto cime se "vidjeni" ljudi hvale i novine dobro prodaju izvestavajuci o raznim svalerisanjima. Drugo vreme, drugi obicaji.
nsarski nsarski 23:03 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Ма какви, све смо јој ближи :)

Pa, ja zapravo nisam siguran koja je osnovna teza ovog bloga. 1. Ekranizacija romana je losa, ili 2. Takav roman nije za srednjoskolce.
O prvoj ne mogu da pricam jer nisam gledao, o drugoj sam rekao sta mislim. Srednjoskolce ne treba podcenjivati - treba ima samo formulisati problem na jeziku koji oni shvataju. Ako su uopste zainteresovani za temu.

EDIT: Danas u NY Times-u je izasao tekst o iskustvu nastavnika koji su proradjivali "Makbeta" sa decom u 7. i 8. razredu osnovne. Evo celog clanka:

Predavati Makbeta u visim razredima osnovne

nsarski nsarski 23:06 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Kod nas je nemoguće imati dve supruge...a žena možeš da imaš koliko hoćeš.

Pardon me - my legal lingo is trifle rusty :)
arianna arianna 23:09 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Danas je kod nas preljuba nesto cime se "vidjeni" ljudi hvale i novine dobro prodaju izvestavajuci o raznim svalerisanjima. Drugo vreme, drugi obicaji.

To je, dragi blogokolega, tema od pre gotovo sto godina, lepo opisana u Gospođi ministarki, pa ko hoće da bude otmen i viđen...<<<
nsarski nsarski 23:12 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

А пази ово: та трагична, страдајућа судбина јунакиња јесте, у ствари, прикривена казна за прекршај.

Podvuceno je upravo ono sto sam hteo da kazem. Ti si to uspeo u tri reci, meni je potrebno desetak komentara:)

A "prekrsaj" je ono sto se u tom drustvu, u to vreme, ocenjuje kao prekrsaj.
nsarski nsarski 23:16 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

To je, dragi blogokolega, tema od pre gotovo sto godina, lepo opisana u Gospođi ministarki, pa ko hoće da bude otmen...<<<

OK, "danas" znaci u novije vreme (recimo 150 godina unazad). U vreme Banovic Strahinje, preljuba se ozbiljno kaznjavala. Da ne cepidlacimo.
Jukie Jukie 23:24 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

tasadebeli

Неки ћемо и да наставимо о школској лектири, а неки ћете да наставите о сексу.

A šta vi imate protiv seksa?
Jukie Jukie 23:28 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
ljubav izmedju Toma Sojera i Haka Fina (crnac i belac na Jugu - to je zabranjeno) mora da se desava negde na reci van grada (ovde je u pitanju drugarstvo, ali nema veze),

Haka Fina i Džima. I Tom i Hak su belci, samo što je Hak (jedini u selu) white trash tj. Keni Mekormik, pa služi za preispitivanje uobičajene crno-bele dihotomije
nsarski nsarski 23:33 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Haka Fina i Džima. I Tom i Hak su belci, samo što je Hak (jedini u selu) white trash tj. Keni Mekormik, pa služi za preispitivanje uobičajene crno-bele dihotomije


Precizirao sam gore, kad sam se ispravio. Izvinjavam se za omasku jos jednom.
Jukie Jukie 23:34 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
khm...?Izvinjavam se - Jim :)Konkretno: "Come Back to the Raft Ag'in, Huck Honey!" [esej] argued a recurrent theme in American literature was an unspoken or implied homoerotic relationship between men, famously using Huckleberry Finn and Jim as examples. Pairs of men flee for wilderness rather than remain in the civilizing and domesticated world of women.

Najhomoseksualnija dečja? knjiga je "Vetar u vrbacima" gde se u prvom poglavlju opisuje kako mladi gej upoznaje gej scenu (sve naravno simbolično kako krtac koji je proveo mladost glancajući jazbinu odjednom izađe napolje i upoznaje životinje koje imaju bogat društveni život na rečnoj obali). Kod nas je Mole prevedeno kao "krtica" pa se to ne vidi jer svi misle da je krtica žensko. Ali sve ekranizacije ga prikazuju kao muškarca.
tasadebeli tasadebeli 23:52 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Jukie

tasadebeliНеки ћемо и да наставимо о школској лектири, а неки ћете да наставите о сексу. A šta vi imate protiv seksa?


Ништа, Јуки, него ме вечерас нешто боли глава... Зато тандрчем о школи.
alselone alselone 00:01 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

А пази ово: та трагична, страдајућа судбина јунакиња јесте, у ствари, прикривена казна за прекршај.

Ovde vredi spomenuti i Dafinu Isakovic.
49 41 49 41 01:50 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
Jer bi otvorio raspravu na neke teme koje su među tinejdžerima mnogo prisutnije.

Tema o Ani Karenjinoj nije prisutna? Mislim, taj dekor i parlance i sjaj mozda i nisu, ali tema je vecna. Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.
Hm, ne bese li ona nesrecnica koja je ostavila muza i dete pa se udala za Daniela Sifera (filozofa i humanistu iz 90-ih), za vecu "ljubav" i vecu lovu nego sto joj je obezbedjivao njen muz (neki cacanski oficir)? I to je danasnjim tinejdzerima strana (manje prisutna) tema? Ne bih rekao.


Ovde je rec o Ani ili (Kost)Ani?

Biljana 77 Biljana 77 11:57 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Pa, ja zapravo nisam siguran koja je osnovna teza ovog bloga. 1. Ekranizacija romana je losa, ili 2. Takav roman nije za srednjoskolce.

Kao i obično moji tekstovi retko kad imaju tezu. Više su okidač za razradu... Ekranizacija ne znam kakva jer ni ja nisam gledala, prenela sam tuđ komentar koji mi je poslužio kao uvod, odakle uopšte Ana Karenjina kad joj vreme nije, taklo daleko od srednje škole. A kasting mi se ne dopada.

Dalje, ne mislim da roman nije za srednjoškolce, ali mislim da srednjoškolci (kakvi god) veoma teško mogu da shvate Anu, njene izbore i da je perspektiva sasvim druga kad se roman čita sa 16 i sa 35 recimo. Ukoliko ih sa 16 dovoljno zainteresuje možda joj se kasnije vrate da dopune perspektivu. Nažalost, verujem da veliku većinu klinaca ne zainteresuje dovoljno ni da je pročitaju, a nekmoli da joj se vrate. Zato mislim da bi trebalo revidirati kompletno pojam lektire, uvesti obaveznu i fakultativnu literaturu i napraviti razlike prema različitim tipovima škola.

nsarski nsarski 12:11 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Dalje, ne mislim da roman nije za srednjoškolce, ali mislim da srednjoškolci (kakvi god) veoma teško mogu da shvate Anu, njene izbore i da je perspektiva sasvim druga kad se roman čita sa 16 i sa 35 recimo. Ukoliko ih sa 16 dovoljno zainteresuje možda joj se kasnije vrate da dopune perspektivu. Nažalost, verujem da veliku većinu klinaca ne zainteresuje dovoljno ni da je pročitaju, a nekmoli da joj se vrate. Zato mislim da bi trebalo revidirati kompletno pojam lektire, uvesti obaveznu i fakultativnu literaturu i napraviti razlike prema različitim tipovima škola.

Eno gore sam okacio link o razradi Makbeta u visim razredima osnovne skole. Ako te ne mrzi, procitaj. Mozda ce ti izostriti razmisljanje.
Ja takodje mislim da su neke revizije potrebne, ali bilo bi preterano da se lektira svede na stripove i kratke posalice jer to klincima odgovara.
Biljana 77 Biljana 77 12:17 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Ja takodje mislim da su neke revizije potrebne, ali bilo bi preterano da se lektira svede na stripove i kratke posalice jer to klincima odgovara.

Ma aman nisam ni mislila ništa slično. Po stoti put, pa završila sam svetsku književnost, moje lično mišljenje o tome koliko čovek treba da bude načitan verovatno je daleko iznad mišljenja većine o tome, radi se prosto o tome da današnjim klincima treba ponuditi malo više i šire da bi uzeli bar nešto.
nsarski nsarski 12:31 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

radi se prosto o tome da današnjim klincima treba ponuditi malo više i šire da bi uzeli bar nešto


Slazem se (mada za pedagogiju maternjeg jezika nisam strucan). Slicna situacija je sa programom matematike i fizike: mnoge stvari sadrzajno treba menjati, ali ne na ustrb disciplinovanog razmisljanja i vezbanja. Ne treba neke stvari izbacivati samo zato sto su "teske".
natasavb natasavb 13:47 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице


nsarski
Jer bi otvorio raspravu na neke teme koje su među tinejdžerima mnogo prisutnije.

Tema o Ani Karenjinoj nije prisutna? Mislim, taj dekor i parlance i sjaj mozda i nisu, ali tema je vecna. Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.


Za bolji seks možda (ali ja bih pre rekla za strast i ljubav, život...), ali ne znam odakle ti ovo za lovu.
Koliko se sećam Karanjin nije bio ništa manje imućan nego Vronski, a imao je daleko veći ugled, i bolji položaj u društvu, što je tada bilo veoma važno, ako ne i važnije nego bogatstvo.

Biljana 77 Biljana 77 13:57 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Koliko se sećam Karanjin nije bio ništa manje imućan nego Vronski

Često ljudi povučeni činjenicom da je Vronski grof, a Karenjin bez plemićke titule podrazumevaju i da je Vronski Ani pružao raskošniji život. Ovo je sasvim netačno jer Vronski nije imao prihode osim svoje oficirske plate i finansijski je zavisio od majke i brata koji su raspolagali porodičnim bogatstvom. Česte razmirice između njega i Ane bile su zbog njegovog odnosa prema majci kojoj je dugovao lagodan život koji je vodio.
juniorr juniorr 22:30 04.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Danas je kod nas preljuba nesto cime se "vidjeni" ljudi hvale


mrka i bekuta, recimo!
društveno potpuno prihvatljivi, šta oćemo?!
Biljana 77 Biljana 77 10:02 06.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

društveno potpuno prihvatljivi, šta oćemo

Ja sam ostala šokirana činjenicom da on čovek 'ladno ima ženu i devojku. Verujem da će prvi da podrži moj predlog o legalizaciji poligamije.
maksa83 maksa83 10:08 06.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Ja sam ostala šokirana činjenicom da on čovek 'ladno ima ženu i devojku.

Dr. Ben Sobel: What happened with your wife last night?
Boss Paul Vitti: I wasn't with my wife, I was with my girlfriend.
Dr. Ben Sobel: Are you having marriage problems?
Boss Paul Vitti: No.
Dr. Ben Sobel: Then why do you have a girlfriend?
Boss Paul Vitti: What, are you gonna start moralizing on me?
Dr. Ben Sobel: No, I'm not, I'm just trying to understand, why do you have a girlfriend?
Boss Paul Vitti: I do things with her I can't do with my wife.
Dr. Ben Sobel: Why can't you do them with your wife?
Boss Paul Vitti: Hey, that's the mouth she kisses my kids goodnight with! What are you, crazy?

(Analyze This, ne propustiti)
niccolo niccolo 21:11 06.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Analyze This

A vidim ja poznata mi konverzacija od negde...
Biljana 77 Biljana 77 10:07 07.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Dr. Ben Sobel: Why can't you do them with your wife?
Boss Paul Vitti: Hey, that's the mouth she kisses my kids goodnight with! What are you, crazy?

Odličan je filmić. Samo priča ne drži vodu, pošto Mrkuta nema decu (kol'ko se zna ).
golubica.bg golubica.bg 17:13 03.02.2013

U moje vreme

...u jednoj skoli za obdarene ucenike (ne izmisljam majke mi, tako je krstilo ministarstvo prosvete), dok dodjes do Ane Karenjine, vec bi toliko ovladao tehnikama analize knjizevnog dela, da se sama knjiga i te kako razumela, bar koliko je god to bilo moguce u tom uzrastu i sa tim znanjem. I tako sve fino, lepo skolski (i suvoparno), motiv tragicnog zenskog lika od Antigone naovamo, istorijsko-drustveni kontekst, prikaz Rusije tog doba, karakterizacija ovog i onog lika... Naravno, sve mora biti do tancina argumentovano i potkrepljeno primerima iz teksta. Sve dok neko ne rece da je Ana Karenjina zapravo bila - curka! U ucionici prvo tajac, a onda smejuljenje, a vrlo stroga profesorka knjizevnosti nadljudskim silama zadrzavajuci smeh pita: "A zasto mislis da je ona curka?" I tu ljudi moji, krene diskusija koja je trajala ostatak tog dvocasa i dobar deo sledeceg: da l' je Ana bila curka il' nije bila curka i zasto (treba li da pomenem da u istoj ucestvuje jedno 25 zena i jedno siroto musko? ) I tako, mic po mic, analizirasmo mi Anu Karenjinu do najvecih tancina, a sve je pocelo tim jednim, kljucnim pitanjem

Za Tasu: a mnogo godina kasnije, upoznah svoju drugu polovinu i on mi rece da je rekao ili cak napisao u nekom pismenom zadatku da je Ana Karenjina bila curka. Bas tim recima! Ako do tad nisam znala, tad mi je postalo jasno da smo jedno za drugo
Biljana 77 Biljana 77 17:26 03.02.2013

Re: U moje vreme

u jednoj skoli za obdarene ucenike (ne izmisljam majke mi, tako je krstilo ministarstvo prosvete)


zilikaka zilikaka 17:30 03.02.2013

Re: U moje vreme

skoli za obdarene ucenike (ne izmisljam majke mi, tako je krstilo ministarstvo prosvete)



Ja samo da potvrdim da JESTE postojao i koristio se takav naziv
niccolo niccolo 21:04 03.02.2013

Re: U moje vreme

zilikaka
skoli za obdarene ucenike (ne izmisljam majke mi, tako je krstilo ministarstvo prosvete)



Ja samo da potvrdim da JESTE postojao i koristio se takav naziv

Koji su bili kriterijumi za upis?
zilikaka zilikaka 21:12 03.02.2013

Re: U moje vreme

Koji su bili kriterijumi za upis?


To pitaj koleginicu koja je bila upisana.
tasadebeli tasadebeli 22:40 03.02.2013

Re: U moje vreme

golubica.bg
...u jednoj skoli za obdarene ucenike (ne izmisljam majke mi, tako je krstilo ministarstvo prosvete), dok dodjes do Ane Karenjine, vec bi toliko ovladao tehnikama analize knjizevnog dela, da se sama knjiga i te kako razumela, bar koliko je god to bilo moguce u tom uzrastu i sa tim znanjem. I tako sve fino, lepo skolski (i suvoparno), motiv tragicnog zenskog lika od Antigone naovamo, istorijsko-drustveni kontekst, prikaz Rusije tog doba, karakterizacija ovog i onog lika... Naravno, sve mora biti do tancina argumentovano i potkrepljeno primerima iz teksta. Sve dok neko ne rece da je Ana Karenjina zapravo bila - curka! U ucionici prvo tajac, a onda smejuljenje, a vrlo stroga profesorka knjizevnosti nadljudskim silama zadrzavajuci smeh pita: "A zasto mislis da je ona curka?" I tu ljudi moji, krene diskusija koja je trajala ostatak tog dvocasa i dobar deo sledeceg: da l' je Ana bila curka il' nije bila curka i zasto (treba li da pomenem da u istoj ucestvuje jedno 25 zena i jedno siroto musko? ) I tako, mic po mic, analizirasmo mi Anu Karenjinu do najvecih tancina, a sve je pocelo tim jednim, kljucnim pitanjem


Једно кључно питање је увек довољно да почне! Само мора да буде кључно питање...

Мењам колегиницу. Трећа година средње стручне школе. У клупама све момци ошишаних глава, са ожиљцима и попуцалом кожом на песницама. Оне две-три девојчице у одељењу се и не виде, а и боље што се не виде јербо изгледају као да су кренуле на "посао" и управо лакирају нокте. Погледао сам план вече пре тога - Проклета авлија. Погледам одељење, узмем ону моју написану припрему, поцепам је и бацим у ђубре. Питам их да ли неко од њих има неког друга или рођака у затвору (пази, проценат вероватног потврдног одговора је огроман), питам их да ли су гледали Поноћни експрес (неки јесу, па препричавају осталима), мало касније им поменем и цитирам Зеницу блуз (уместо спремљеног Шепетковског којег хтедох да пустим са плејера да чита Проклету авлију), поменем Сиви дом на Јутјубу,... До краја трећег планираног часа све се пушило од затвора као метафоре живота, концентричних кругова причања, судбина, младости која узима све, а ништа не даје...

Дакле, може, све може... Али не са таквом логистичком подршком где за наставнике основних школа као упутство за рад на Раичковићевој песми Небо пише да за психолошку припрему у уводном делу часа попричам са децом (7. разред) о голубарству и не са професорима/наставницима (Све мање себе видим тако, а све више као путоказ на неком прашњавом друму где се труцкамо по рупама. Као друг Раја који показује руком правац и виче: "Овамо!" ) који су незаинтересовани и доживљавају себе не као људска бића, него као неке машине за штанцовање једноумља.

a mnogo godina kasnije, upoznah svoju drugu polovinu i on mi rece da je rekao ili cak napisao u nekom pismenom zadatku da je Ana Karenjina bila curka. Bas tim recima! Ako do tad nisam znala, tad mi je postalo jasno da smo jedno za drugo




То ти причам!
golubica.bg golubica.bg 23:35 03.02.2013

Re: U moje vreme

niccolo

Koji su bili kriterijumi za upis?


Da ironija bude veca, najmanje je tu muskaraca bilo, doticni naziv je bio daleko primereniji Matematickoj (za koju je takodje vazio)
niccolo niccolo 23:38 03.02.2013

Re: U moje vreme

golubica.bg
niccolo

Koji su bili kriterijumi za upis?


Da ironija bude veca, najmanje je tu muskaraca bilo, doticni naziv je bio daleko primereniji Matematickoj (za koju je takodje vazio)

Ma dobro, nisam ja seksista, šta ima veze što nije bilo muških... ali me i dalje zanima koji su bili kriterijumi za upis
golubica.bg golubica.bg 00:23 04.02.2013

Re: U moje vreme

niccolo

Ma dobro, nisam ja seksista, šta ima veze što nije bilo muških... ali me i dalje zanima koji su bili kriterijumi za upis


A sori, ja mislila ti se zezas... U moje vreme, poseban prijemni ispit, nedelju dana pre onog standardnog (srpski i engleski ili srpski i jezik iz skole - francuski, ruski, nemacki). Posle toga, manje-vise isto, samo sto je prijemni bio jedno mesec dana pre obicnog, pa bi sirota deca dosla i polagala ispit dok su jos isli u skolu, onda stavljali Filolosku na listu zelja, pa cekali mesec i po ili dva da bi saznali da li su upisani ili ne. Sada ne znam da li je i dalje tako, ako ima neko upuceniji, neka se oglasi :)
niccolo niccolo 09:26 04.02.2013

Re: U moje vreme

A sori, ja mislila ti se zezas...

Ma zezao sam se...ali svejedno hvala na objašnjenju
kick68 kick68 17:42 03.02.2013

Ana

Sve dok neko ne rece da je Ana Karenjina zapravo bila - curka!


nije bila curka. Ema Bovari je bila curka. Prema Ani sam oduvek gajia iskrene simpatije i na neki nacin i divljenje (Bio je pre nekog vremena ovde blog o vrlini, nevernoj zeni i o tome kako treba imati snage za greh. Ne secam se naslova bloga, ni ko je autor, pa ako neko moze da linkuje, procitala bih ga ponovo).

Prema Emi najpre sazaljenje, a potom i duboki prezir.

Ostaviti u lektiri, mozda je samo uvrstiti u program treceg ili cetvrtog razreda. I staviti akcenat na te takozvane "drustvene odnose":) Zasto da ne? :)
Biljana 77 Biljana 77 18:05 03.02.2013

Re: Ana

Ema Bovari je bila curka


Moj seminarski rad na trećoj godini studija... (Kod Andrijane, kolega Brajoviću) Doduše više sam se bavila strukturom i inim elementima tog revolucionarnog romana nego Emom. E sad, nekome je Madam Bovari beskrajno dosadno štivo, meni je bila beskrajno zanimljiva, potpuno nevezano za radnju romana i sam Emin lik. (A jeste bila ćurka.)
golubica.bg golubica.bg 18:05 03.02.2013

Re: Ana

kick68
nije bila curka. Ema Bovari je bila curka. Prema Ani sam oduvek gajia iskrene simpatije i na neki nacin i divljenje (Bio je pre nekog vremena ovde blog o vrlini, nevernoj zeni i o tome kako treba imati snage za greh. Ne secam se naslova bloga, ni ko je autor, pa ako neko moze da linkuje, procitala bih ga ponovo).

Prema Emi najpre sazaljenje, a potom i duboki prezir.

Ostaviti u lektiri, mozda je samo uvrstiti u program treceg ili cetvrtog razreda. I staviti akcenat na te takozvane "drustvene odnose":) Zasto da ne? :)


Bas tako. Nije poenta ove moje pricice da li je bila ili nije bila curka, vec da se i "teskim" delima moze prici na nacin koji je ucenicima blizak. U mom primeru se to desilo sasvim slucajno, ali zasto ne i planski? I jos jednom da napomenem, diskusija koja se razvila bila je i te kako ozbiljna i argumantovana i prosirila se od same Ane na glavne teme citave knjige, a to je valjda i cilj nastave knjizevnosti na srednjoskolskom nivou.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:10 03.02.2013

Re: Ana

Biljana 77
Ema Bovari je bila curka


Moj seminarski rad na trećoj godini studija... (Kod Adrijane, kolega Brajoviću) Doduše više sam se bavila strukturom i inim elementima tog revolucionarnog romana nekog Emom. E sad, nekome je Madam Bovari beskrajno dosadno štivo, meni je bila beskrajno zanimljiva, potpuno nevezano za radnju romana i sam Emin lik. (A jeste bila ćurka.)

Ма не само ћурка, и спонзоруша, бре!
(Нисам сигуран да су све спонзоруше ћурке.)

Емина лектира, ти херц романи, њене љубави... Флобер је њу размонтирао, али не силеџијски, већ дискретно и паметно. У томе је, уосталом, његова величина.

Ана је хероина. Она је карактер, сасвим друга прича.
kick68 kick68 18:12 03.02.2013

Re: Ana

Nije poenta ove moje pricice da li je bila ili nije bila curka, vec da se i "teskim" delima moze prici na nacin koji je ucenicima blizak

Ma shvatila sam. Postojala je anegdota o mom profesoru knjizevnosti iz srednje skole, kako je uspeo da odradi Anu Karenjinu u matematickom odeljenju. Podelio je razred na dve grupe, na one koji misle da je Ana bila kurva i na one koji misle da nije. I na kraju bi nesto od casa:))))
kick68 kick68 18:16 03.02.2013

Re: Ana

Емина лектира, ти херц романи, њене љубави...

biografije novokomponovanih zvezdica, turske serije, reality shows....nove Eme nastaju svakog sekunda...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:22 03.02.2013

Re: Ana

kick68
Емина лектира, ти херц романи, њене љубави...

biografije novokomponovanih zvezdica, turske serije, reality shows....nove Eme nastaju svakog sekunda...

Управо тако.
То је та једна шећерлемска памет и страст. Мада, Ема (иначе, опасна риба!) има оно што ове данашње Еме немају -- финално истински трагичну судбину. Ове наше Еме најдаље што оду до тога да морају да се, отприлике, врате кући, код родитеља у село.

Опет, то је Флобер: ко ми нађе једну његову реч отворене и директне осуде Еме, водим га на вечеру (АОу је забрањено да учествује у такничењу!).
Biljana 77 Biljana 77 19:40 03.02.2013

Re: Ana

Опет, то је Флобер: ко ми нађе једну његову реч отворене и директне осуде Еме, водим га на вечеру

Delimo trošak.
Jukie Jukie 17:55 03.02.2013

Lektira

Što se tiče lektire, pre traženja zamene za određenu knjigu, prvo treba postaviti pitanje zašto treba pročitati tu lektiru. Šta se dobija time što će neko u određenom uzrastu sedeti i pročitati baš tu knjigu na nivou analiziranja. Ako se dobro sećam, naše gradivo književnosti u srednjoj školi bilo je po hronološkom redu odnosno epohama, ima npr. romanticizam, ili renesansa itd. i oni svi pišu po nekom šablonu koji je tada bio kulturna matrica za pisanje. U jednom periodu je bilo moderno pisati tužne pesme o neuzvraćenoj ljubavi od strane neke devojke koja i ne zna da postojiš, a i Kamijev Stranac nije samo case study određene osobe na autističnom spektru nego i pripadnik određene književne struje koja se bazira na otuđenju glavnog lika od društva. ILI, sa druge strane, može se zamisliti ishod da će đaci pročitati npr. dve knjige o prijateljstvu i pored fizičke razdvojenosti, ili borbi sa prirodnim nedaćama da bi se spasilo porodično imanje itd. i onda da se biraju knjige koje su a) na tu temu, b) zanimljive i c) odgovaraju uzrastu učenika.
Biljana 77 Biljana 77 18:10 03.02.2013

Re: Lektira

Ako se dobro sećam, naše gradivo književnosti u srednjoj školi bilo je po hronološkom redu odnosno epohama, ima npr. romanticizam, ili renesansa itd. i oni svi pišu po nekom šablonu koji je tada bio kulturna matrica za pisanje

Delimično se prate epohe, što ima smisla jer je potrebno da se stekne uvid u zajedničke odlike epohe nevezano za književni žanr ili kulturu iz koje dolazi, ali i da se uvide razlike. Ova matrica delimično je ispoštovana. Ovo o šablonu.. hm ... nema velikog dela napisanog po šablonu, šta god to značilo.
bocvena bocvena 18:48 03.02.2013

I onda, a i sada,

bih uvek pre izabrala Kristinu, auto ubicu nego film o Ani K.

Ne mogu, brate, još jednu ekranizaciju. Poslednja koju sam gledala (neka serija) je od Ane napravila sumasišavšu erotomanku, a od Vronskog Kovalskog u pokušaju.

Čitala sam neku baš pozitivnu kritiku Milana Vlajičića o ovom poslednjem filmu. Kao nije melodramska suština nego slika vremena, spektakularne masovne scene, akcenat na Ljevinu, Džad Lou udahnuo Karenjinu dušu...itd.
Ne mogu:)

Ali knjigu ne dam iz lektire! Slažem se da bi koncept proučavanja književnosti u srednjoj školi trebalo da bude više tematski. Da se napusti istorijsko-književni pristup, pa da se ANa K. čita kasnije. Ipak, najvažniji romani 19. i 20. veka treba da budu iščitani u tom uzrastu jer jedino tada mnogi od učenika imaju vremena za čitanje. Osim studenata jezika i književnosti retko ko će se uhvatiti za klasiku posle srednje škole (nema ni vojske:), a mnogi će odmah da udju u pos'o-kuća-žena/deca kolotečinu. Rekreativno će čitati aktuelnu beletristiku, neće se prihvatiti Tolstoja, Balzaka ili Gogolja.

A i ne potcenjujte srednjoškolce. Nek uhvate na tom uzrastu trećinu značenja, nije loše! O proširivanju rečnika sa 500 reči u slengu da ne govorim...
mirelarado mirelarado 18:56 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

A i ne potcenjujte srednjoškolce. Nek uhvate na tom uzrastu trećinu značenja, nije loše! O proširivanju rečnika sa 500 reči u slengu da ne govorim...


Већ је и ово подвучено довољан разлог да се Ана Карењина не избацује из лектире.


Biljana 77 Biljana 77 19:38 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Већ је и ово подвучено довољан разлог да се Ана Карењина не избацује из лектире.

Aman, zar ste me toliko ozbiljno shvatili? Više mi je bila namera da podvučem nerazumevanje koje (po mom mišljenju) prati Anin lik, upravo jer
retko ko će se uhvatiti za klasiku posle srednje škole.
mirelarado mirelarado 19:57 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

retko ko će se uhvatiti za klasiku posle srednje škole.


Зато је ту кинематографија, с времена на време сними се нови филм по неком класичном делу, и ево нас како му се враћамо.
myredneckself myredneckself 20:24 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Biljana
pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu. I odgovor je – ništa i nikako.


Ja sam čula opasku, uglavnom o obimnosti obavezne lektire, jednog mladića te dobi, na blogu koji piše njegova mama, ali i...
Kako luda žena nađe baš voz u ono doba u Rusiji?
niccolo niccolo 21:03 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Kako luda žena nađe baš voz u ono doba u Rusiji?

good point
tyson tyson 22:23 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

A i ne potcenjujte srednjoškolce. Nek uhvate na tom uzrastu trećinu značenja, nije loše! O proširivanju rečnika sa 500 reči u slengu da ne govorim...

Ovo si vrh rekla, ekstra!


audrey92 audrey92 23:38 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Зато је ту кинематографија, с времена на време сними се нови филм по неком класичном делу, и ево нас како му се враћамо.


Ja im se rado vracam:

http://www.youtube.com/watch?v=NP1ywPJZjys
audrey92 audrey92 23:40 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

.
tasadebeli tasadebeli 23:50 03.02.2013

Re: I onda, a i sada,

mirelarado
retko ko će se uhvatiti za klasiku posle srednje škole.Зато је ту кинематографија, с времена на време сними се нови филм по неком класичном делу, и ево нас како му се враћамо.


Не помињи ми, молим те! Ја сам једини у мојој фудбалској екипи који је Гордост и предрасуде гледао четири пута (4!) само у биоскопу. Провалили ме мангупи, па сам морао да им препричавам филм на трећем полувремену уз пивце. Гледали ме зачкиљивши на једно око, ништа нису рекли, али од тада нисам више носио капитенску траку...

Једаред смо чак тај филм у биоскопској сали гледали само нас двоје, па сам после фолирао како сам закупио салу само за њу... О целокупном опусу Џејн Остин у оригиналу и у преводу не бих овом приликом... А ако се случајно прошетам испред тв док се љубе у последњој сцени, обавезно стиже претња да ће се и она тако шетати испред тв када падне гол на утакмици...

С тим филмским повратком на класике гордости ми је понестало, а предрасуде у мени расту ли расту.
mirelarado mirelarado 00:08 04.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Ја сам једини у мојој фудбалској екипи који је Гордост и предрасуде гледао четири пута (4!) само у биоскопу. Провалили ме мангупи, па сам морао да им препричавам филм на трећем полувремену уз пивце. Гледали ме зачкиљивши на једно око, ништа нису рекли, али од тада нисам више носио капитенску траку...


Ех, Тасо, потпуно те разумем. По истом шаблону гледала сам много пута Спартака, Мојсија, Антонија и Клеопатру и све што мирише на тзв. историјске спектакле, старе и нове, у биоскопу и на ТВ-у. У односу на трајање тих филмова, Ана Карењина јесте тек омање делце.
tasadebeli tasadebeli 00:22 04.02.2013

Re: I onda, a i sada,

mirelarado
Ех, Тасо, потпуно те разумем. По истом шаблону гледала сам много пута Спартака, Мојсија, Антонија и Клеопатру и све што мирише на тзв. историјске спектакле, старе и нове, у биоскопу и на ТВ-у. У односу на трајање тих филмова, Ана Карењина јесте тек омање делце.




Боља си, признајем! То јест, горе си прошла од мене. Од тих "твојих" побројаних филмова знам да је дужи само Ел Сид (три и по сата) и неки грчки филм који сам гледао али сам му му заборавио наслов (што значи да могу опет да се преварим) и који је трајао четири и по сата.
Biljana 77 Biljana 77 10:14 06.02.2013

Re: I onda, a i sada,

Од тих "твојих" побројаних филмова знам да је дужи само...

I
Deset zapovesti - 3 sata i 40 minuta (jedva smo pretekli onomad kad su ga puštali na b92... ali Žmu zapeo da gledamo, nije baš bio detaljno upućeno u priču).
tasadebeli tasadebeli 21:31 03.02.2013

Зрело или гњило?

8c_competizione

meni je guranje preozbiljne literature u skole, kada im nije vreme, isto kao guranje religije u skole
nije joj jednostavno vreme, deca jos nisu dovoljno zrela da donesu neki sud o tome i shodno tome zauzmu neki stav!


А када ће бити довољно зрели? Када се буду разводили трећи пут и остављали пето дете непознатим људима на старање?

Можда си ти у праву. Можда се граница емотивне зрелости померила навише за десетак и више година, па сада постају пунолетни са навршених 30, мада судећи по телесном развоју захваљујући бејби биф фаст фуд исхрани расту много брже него ми и било би логично да развој тела прати и психа.

Ја само рекох оним коментаром да не бих никако волео да се једног дана пробудим и са ужасом схватим да су наша деца много гора од нас по свим параметрима, а нарочито по способности да сами расуђују и буду самостални у доношењу одлука важних за њихов сопствени живот. Ако их будемо беспотребно штитили од свега и свачега, па и, апсурдно, од читања класика који носе неке универзалне поруке, где ће им бити крај? Ако се будем једног дана пробудио у таквом свету са таквом нашом децом, онда ће то бити мој дефинитивни пораз, и као родитеља и као професора. Не мерем никако пристати на то...
niccolo niccolo 21:48 03.02.2013

Re: Зрело или гњило?

и било би логично да развој тела прати и психа.

Zbog čega bi ovo bilo logično?
tasadebeli tasadebeli 23:10 03.02.2013

Re: Зрело или гњило?

niccolo
и било би логично да развој тела прати и психа.Zbog čega bi ovo bilo logično?


Тако нам пише у књигама... Барем онима из педагогије... А и бивало је вазда до сада... Мислим у просеку, част изузецима...


niccolo niccolo 09:29 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

tasadebeli
niccolo
и било би логично да развој тела прати и психа.Zbog čega bi ovo bilo logično?


Тако нам пише у књигама... Барем онима из педагогије... А и бивало је вазда до сада... Мислим у просеку, част изузецима...



Ma dobro, pusti knjige. Uzmi sopstveni primer. Da li je u tvom slučaju razvoj psihe podjednako pratio i razvoj tela - čim ti se telo razvilo bio si potpuno sposoban za samostalno snalaženje među odraslima?
Jukie Jukie 10:14 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

niccolo

tasadebeli
niccoloи било би логично да развој тела прати и психа.Zbog čega bi ovo bilo logično?Тако нам пише у књигама... Барем онима из педагогије... А и бивало је вазда до сада... Мислим у просеку, част изузецима...Ma dobro, pusti knjige. Uzmi sopstveni primer. Da li je u tvom slučaju razvoj psihe podjednako pratio i razvoj tela - čim ti se telo razvilo bio si potpuno sposoban za samostalno snalaženje među odraslima?

Pa kad si starmalo-dete-sveznalica onda pubertet dođe kao korak nazad, kao da te je obuzeo neki demon koji ti popije mozak i ne da da radiš ono što je najmudrije u toj situaciji, i svi odjednom krenu da te neprekidno grde
tasadebeli tasadebeli 10:44 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

niccolo

tasadebeli

niccoloи било би логично да развој тела прати и психа.Zbog čega bi ovo bilo logično?Тако нам пише у књигама... Барем онима из педагогије... А и бивало је вазда до сада... Мислим у просеку, част изузецима...Ma dobro, pusti knjige. Uzmi sopstveni primer. Da li je u tvom slučaju razvoj psihe podjednako pratio i razvoj tela - čim ti se telo razvilo bio si potpuno sposoban za samostalno snalaženje među odraslima?


Па и није... Још увек сам се играо аутомобилчићима, а груди су већ почеле да ми расту... Ја, Николо, још увек нисам способан за самостално сналажење међу одраслима...

Извини, уозбиљићу се... И на твоје питање одговорићу контрапитањем.

А зашто би једном шеснаестогодишњем дечаку или девојчици био толики проблем да схвати моралне узусе од пре 150 година у царској Русији и патријархалној породици? Шта је ту толико тешко? Да није зато што живе у другачијем времену са другачијим схватањем мушко-женских односа и другачијим схватањем љубави и секса? (Причамо још увек о Ани Карењиној, зар не?)

Е, па крајње је време да са својих 16 година схвате да они нису ни први ни последњи људи који живе на овој планети, да је било жена и мушкараца и пре њих, а биће и после њих и да свет не почиње, нити се завршава са њима. (Ма шта год мислили о томе њихови родитељи и ма колико год они били принцезе и принчеви у својим породицама.) Време је да полако одрастају и да престану да себе виде као центар света око којег се све окреће. (То према педагошким књигама треба да почне око 11. године, али изгледа да су се и ту границе помериле навише, према старијим годинама.)
antioksidant antioksidant 10:54 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

Е, па крајње је време да са својих 16 година схвате да они нису ни први ни последњи људи који живе на овој планети, да је било жена и мушкараца и пре њих, а биће и после њих и да свет не почиње, нити се завршава са њима

ma klincima je sporno sto knjiga ima 4757 strana
a mnogo bolje oni kapirau da sesvet menja od starijih
niccolo niccolo 11:21 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

И на твоје питање одговорићу контрапитањем.

Ma ja uošte nisam reagovao zbog toga šta treba ili ne treba da čitaju u školi, već samo zbog tvrdnje da je ločigno da fizičko odrastanje prati i psihičko

Mislim, dokle god mene niko ne smara da čitam šta mi se ne čita, decu smarajte koliko hoćete

Inače ja imam mnogo više primedbi na način na koji se analiziraju književna dela na časovima (tj. na način kako se to radilo u moje vreme, a nemam baš nešto naznaka da je došlo do epohalnog napretka) nego na sama književna dela koja se analiziraju...
Biljana 77 Biljana 77 12:03 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

А зашто би једном шеснаестогодишњем дечаку или девојчици био толики проблем да схвати моралне узусе од пре 150 година у царској Русији и патријархалној породици? Шта је ту толико тешко? Да није зато што живе у другачијем времену са другачијим схватањем мушко-женских односа и другачијим схватањем љубави и секса? (Причамо још увек о Ани Карењиној, зар не?)


Ne znam kako smo došli do ovoga. Nije uopšte pitanje morala, društva i sl. spoljnih faktora. Moje je mišljenje da je sa 16 godina nemoguće shvatiti transformaciju koju Ana proživljavaju otkrivajući sebe kao ženu. Dakle, pitanje je jedno unutrašnje otkorovenje kojem čitalac od 16 godina nije dorastao. I sasvim je sigurno da će Anu na jedan način doživeti čitalac od 16 godina i neko dvadeset godina stariji. Pri tom mislim da razumevanje recimo Zločina i kazne i samog Raskoljnikova uopšte ne zavisi toliko od životnog doba i iskustva.
Out of Beirut Out of Beirut 15:27 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

Moje je mišljenje da je sa 16 godina nemoguće shvatiti transformaciju koju Ana proživljavaju otkrivajući sebe kao ženu. Dakle, pitanje je jedno unutrašnje otkorovenje kojem čitalac od 16 godina nije dorastao.

Да видимо: Ако постоји период трансформација у сваком људском животу, унутрашњих ништа мање од спољашњих, то је период од рођења до 19те године живота.

А ти овде тврдиш да је трансформација ове жене која има 20+ година феномен који малтене нико млађи не може да схвати, у смислу да се с њоме поистовети. ...и да од тога зависи разумевања рмана.

Чак и да је тако у случају женa и девојака. Шта да раде мушкарци, којима није дато да икада доживе ово фамозно женско самооткровење? И шта са женама које се удају за знатно старије мушкарце и остају у браку с њима? И оне су страшно хендикепиране, претпостављам.
Biljana 77 Biljana 77 15:39 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

Ако постоји период трансформација у сваком људском животу, унутрашњих ништа мање од спољашњих, то је период од рођења до 19те године живота.

Ne pričamo o tome. Ni o nekakvim opštim transformacijama. Pričamo o jednoj vrsti samootrkivanja koje svako u nekom trenutku može (a ne mora) da iskusi. Takođe od toga ne zavisi razumevanje romana već Aninog lika - različito ćemo je razumeti sa 16 (nepotpuno, pojednstavljeno) a različito sa 30.

Шта да раде мушкарци, којима није дато да икада доживе ово фамозно женско самооткровење?
Doživljavaju neka druga samootkrovenja.

И шта са женама које се удају за знатно старије мушкарце и остају у браку с њима? И оне су страшно хендикепиране, претпостављам.
Nije poenta u razlici u godinama, već u odsustvu emocija. Ne znam odakle ti ideja da su žene udate za starije muškarce nužno nesrećne?
Out of Beirut Out of Beirut 20:41 04.02.2013

Re: Зрело или гњило?

Nije poenta u razlici u godinama, već u odsustvu emocija.


Мислим да је савршено могуће да тинејџерка одједном примети да је њен отац сувише хладан према њој, да, као и Ана код Карењина, примети да он има веома велике уши - и открије емоције у вези с млађим и лепшим човеком, на коју околина гледа с више или мање негодовања.

Теза да 16-огодишњаци не могу лако разумети Ану Карењину је тачна, верујем. Али разлози за то захтевају више дискусије.
tasadebeli tasadebeli 00:40 06.02.2013

Re: Зрело или гњило?

niccolo
Ma ja uošte nisam reagovao zbog toga šta treba ili ne treba da čitaju u školi, već samo zbog tvrdnje da je ločigno da fizičko odrastanje prati i psihičko


Ето шта се догађа када читам блог на паузи у школи! Пардонирам на неспоразуму и последицама професионалне деформације да "читам буквицу" и где треба и где не треба...


Inače ja imam mnogo više primedbi na način na koji se analiziraju književna dela na časovima (tj. na način kako se to radilo u moje vreme, a nemam baš nešto naznaka da je došlo do epohalnog napretka) nego na sama književna dela koja se analiziraju...




У томе и јесте одговор на питање зашто нам деца не читају онолико колико ми мислимо да би требало да читају.
niccolo niccolo 09:44 06.02.2013

Re: Зрело или гњило?

milan_m2012 milan_m2012 21:57 03.02.2013

Karenjin

Mene je začudio stav moga sina da je jedini pozitivan lik u truglu Karenjin. Nepristrasno posmarajuči mislim da je u pravu.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:39 03.02.2013

Re: Karenjin

Nepristrasno posmarajuči mislim da je u pravu.

niko tu nije ni pozitivan ni negativan lik. svi su pomalo tragični.
antioksidant antioksidant 22:44 03.02.2013

Re: Karenjin

BebaOdLonchara
Nepristrasno posmarajuči mislim da je u pravu.

niko tu nije ni pozitivan ni negativan lik. svi su pomalo tragični.

masinovodja je skroz pozitivan
a tudji pogresni izbori su na njegovu dusu stavili smrt
razmisljam razmisljam 22:22 03.02.2013

Хе, хе...

- Хоћеш ли да погледаш ово? Пише о ,,Ани Карењиној''. - питам.
Моје Мало Дете каже: - Не занима ме. Нећу.
- Добро. - кажем ја.
- Али, знаш, мама, ,,Ана Карењина'' је једна од бољих књига у лектири. И ,,Еп о Гилгамешу'' је био баш кул.

И тако...
,,Ану Карењину'' управо чита, завршила је прву књигу и констатовала да је Ана већ и могла да се баци под тај воз јер је досадна ( Није желела да образлаже због чега. ), али да јој се Љевин баш допада.

Мислим, шта очекивати од детета које као одмор од лектире самоиницијативно из библиотеке узме ,,Калевалу'' ?

P.S.* Иначе, и ја сам од оних који су имали вансеријску професорицу књижевности. Подржавала је дискусију и охрабривала изношење ученичких ставова, размишљања, недоумица... Било је уживање учествовати ( Јер то није било пуко присуство. ) на њеним часовима.

*Поздрав за Николоа.

P.P.S. Мало Дете пита Велико Дете шта он мисли о ,,Ани Карењиној''.
Велико Дете, склоно зевзечењу, одговара јој: - Је ли то оно кад онај коси траву и коси и коси и коси и тако на педесет страна?




niccolo niccolo 22:47 03.02.2013

Re: Хе, хе...

Иначе, и ја сам од оних који су имали вансеријску професорицу књижевности

Ma jeste, sad ste svi kao šatro imali vanserijsku profesoricu književnosti...


antioksidant antioksidant 22:49 03.02.2013

Re: Хе, хе...

niccolo
Иначе, и ја сам од оних који су имали вансеријску професорицу књижевности

Ma jeste, sad ste svi kao šatro imali vanserijsku profesoricu književnosti...



meni zapala neka tetka koja se oblacila kao deda
ali zato nastavnica muzickog...
niccolo niccolo 22:50 03.02.2013

Re: Хе, хе...

ali zato nastavnica muzickog...

E, mi smo u osnovnoj imali dve odlične (ono, metal i taj rad) nastavnice muzičkog, jednu stariju, jednu mlađu...
razmisljam razmisljam 22:51 03.02.2013

Re: Хе, хе...

niccolo
Иначе, и ја сам од оних који су имали вансеријску професорицу књижевности

Ma jeste, sad ste svi kao šatro imali vanserijsku profesoricu književnosti...


Немој бити љубоморан.
Можда си ти имао вансеријског професора нацртне геометрије. Мој Ђока Нацртни ( Немој да би ко имао асоцијације, човек се звао Ђока. ) није био од тих.
tasadebeli tasadebeli 00:48 04.02.2013

Re: Хе, хе...

antioksidant
meni zapala neka tetka koja se oblacila kao dedaali zato nastavnica muzickog...


Већ сам констатовао на једном пређашњем блогу да смо, изгледа, ишли у исту школу...

И џаба све то, драги мој АО! Ја и данас њачем кад певам, али зато знам граматику и нешто мало књижевности...
bocvena bocvena 08:55 04.02.2013

Re: Хе, хе...

Ђока Нацртни


Šta ti znaš kakve ja imam asocijacije!
(onaj Cvexov Pera Sklek i ovaj tvoj Đoka Nacrtni su heroji usmerenog obrazovanja...)
zilikaka zilikaka 09:10 04.02.2013

Re: Хе, хе...

Šta ti znaš kakve ja imam asocijacije!
(onaj Cvexov Pera Sklek i ovaj tvoj Đoka Nacrtni su heroji usmerenog obrazovanja...)


Za mene je apsolutna legenda tog vremena jedan profesor ONO i ZSZ (Odbrana i zaštita, za neupućene), koji je zapamćen po izrazu:
"Onda se neprijatelju prikradeš iz neprimetjenosti.."
bocvena bocvena 09:30 04.02.2013

Re: Хе, хе...

Naš ONO i DSZ je vrlo nadareno tumačio stihove Moj Milaaane, kad u vojsku pooođeš...nogom stani, maraaamicom mani...
zilikaka zilikaka 12:28 04.02.2013

Re: Хе, хе...

Naš ONO i DSZ je vrlo nadareno tumačio stihove Moj Milaaane, kad u vojsku pooođeš...nogom stani, maraaamicom mani...

Mislim da su oni, uz profesore one prakse, ili kako se to već zvalo, bili apsolutni šampioni svog vremena.

Kakvih je u toj populacili bilo likova...
Out of Beirut Out of Beirut 22:56 03.02.2013

Помишљам...

Мислим да би се проучаваоци ове књиге требали питати о могућности да они сами ураде нешто из дна душе, а што би узроковало општу осуду практично целе њихове околине, њихових родитеља, другара, итд. ...посебно ако је то нешто законски дозвољено и не прави директну материјалну штету.

То је један аспект романа.

Питао сам се шта бих још рекао, пуштајући да ми поглед одлута ка вестима... и прочитао:
Fudbaleri Partizana Vladimir Volkov i Dejan Babić kažnjeni su sa po 100 evra zbog smejanja na času joge na pripremama u Antaliji.

8c_competizione 8c_competizione 23:05 03.02.2013

ah, upravo na TVu prikazase ...

... filmsku verziju (deco, spaseni ste) knjige The Help (da uredno prijavim, citao i knjigu, gledao i film, KNJIGA JE BOLJA decoooo!)

mislim da je knjiga sasvim dovoljno dobra i edukativna da se pojavi npr u lektiri

misljenje?
tyson tyson 11:55 04.02.2013

Opa!


Hmm, VIP?

Čestitke.


Biljana 77 Biljana 77 12:06 04.02.2013

Re: Opa!

Hmm, VIP?

Hmm. Stvarno. Nadam se da nije neprijatno iznenađenje.

Hvala.
niccolo niccolo 12:24 04.02.2013

Re: Opa!

Hmm. Stvarno.

Uuu, sad moraš da častiš...

p.s. Čestitam
zilikaka zilikaka 12:30 04.02.2013

Re: Opa!

niccolo
Hmm. Stvarno.
Uuu, sad moraš da častiš...
p.s. Čestitam



Dočim ti nemaš tih problema...

Al ni troška.
tyson tyson 13:25 04.02.2013

Re: Opa!

Hmm. Stvarno. Nadam se da nije neprijatno iznenađenje.

Ne, nego sam pokušavao da se setim gde sam prvobitno nalazio blog, međ' VIP ili međ' plebsom. Ponedeljkom ujutru mi mozak ne funkcioniše baš najbolje


Rejlem Rejlem 12:17 04.02.2013

Cestitam na VIPu

Uvek mi je drago kad VIP status dobije neko ko ima sta da kaze i napise.
Veliki pozdrav Biljana.
myredneckself myredneckself 12:21 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

Bilo je vreme
Biljana 77 Biljana 77 12:24 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

Hvala, hvala!
Nego me snađe u nedoba, taman sam htela da pišem o potrebi za legalizacijom poligamije i marihuane.
mirelarado mirelarado 12:39 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

taman sam htela da pišem o potrebi za legalizacijom poligamije


Изгледа мени да си ти Ану Карењину сада драстично другачије прочитала...

Честитке за ВИП!
niccolo niccolo 12:42 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

Изгледа мени да си ти Ану Карењину сада драстично другачије прочитала...

Čak je i mene zaintrigirala da pročitam još jednom...
maksa83 maksa83 12:47 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

niccolo
Изгледа мени да си ти Ану Карењину сада драстично другачије прочитала...

Čak je i mene zaintrigirala da pročitam još jednom...

"Što ne volim kad ljudi izmišljaju."

(Bata Stojković, Ko To Tamo Peva)
niccolo niccolo 12:50 04.02.2013

Re: Cestitam na VIPu

maksa83
niccolo
Изгледа мени да си ти Ану Карењину сада драстично другачије прочитала...

Čak je i mene zaintrigirala da pročitam još jednom...

"Što ne volim kad ljudi izmišljaju."

(Bata Stojković, Ko To Tamo Peva)

U pravu si to bi mi bilo prvi put da pročitam

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana