Budućnost| Društvo| Region

Priča o zlu

Drago Kovacevic RSS / 05.08.2012. u 01:52

 ĐAVO U SUHAČU

Verujem da malo ko zna gde je Suhač.

Nisam znao ni ja do 1990. godine, a i tada sam saznao pukom slučajnošću.

Bio sam u Sinju, negde u februaru te godine. Kad sam završio posao otišao sam na ručak koji je priredio moj domaćin.

Taj ručak, a još više boravak, u dobrom, nevelikom društva, pamtim do detalja.

Pamtim i to da sam poručio„arambašiće“, originalno jelo, slično sarmi, ali koje nigde, sa takvim ukusom ne možete naći  nego u Sinju.

Iza „arambašića“ se pije crno vino, i baš smo, domaćin i ja, uživali u njegovom vinu koje je za tu priliku doneo od  kuće.

Nakon  „arambašića“, servirano je sveže pripremljeno svinjsko pečenje, dovoljno ohlađeno i oceđeno. Taman za uživanje.

Naravno, iza toga, opet crno vino.

Kako sam znao da u Sinj i kod moga domaćina čovek ne može otići, a da se vrati potpuno trezan, došao sam autobusom.

Prosto, znam čoveka i znam mentalitet.

Sinjani su retko gostoljubiv svet i ponosni na ono što baštine. Ima tu i ponečeg provincijalnoga, ima preterivanja, pokatkad i banalizacije, ali voleo sam tamo otići.

Nakon ručka i prijatne sedeljke koja je potrajala, a razgovarlo se najviše o prvim višestranačkim izborima koji su u Hrvatskoj bili zakazani za drugu polovinu aprila te godine, uz  političku korektnost drugara koji ne misle isto, došlo je vreme da krenem kući.

Moj domaćin me je ispratio na autobusku stanicu, i tamo smo saznali  da sam došao ranije čitavih četrdeset pet minuta.

Šta će, ostao je dok autobus ne dođe.

Seli smo u stanični bife, naručili po ekspreso i nastavili ćaskanje. Bife je bio skoro prazan.

Za šankom, na visokim stolicama,sedela su dvojica polupijanih tipova i razgovarali sa šankerom, koga su očito dobro poznavali. Pili su votku, sećam se da su je za vreme našeg boravka naručivali bar dva puta. Sa njima je pio i šanker. Ljudi, sva trojica,mogli su imati od trideset do trideset pet godina. Pričali su o politici i bez ustezanja galamili kako Hrvatska i Hrvati moraju biti nezavisni.

Zašto te velike teme i ideje, običan svet uvek voli saopštavati galameći, ili o njima ćuti, pitao sam se u sebi.

Bucmastiji i niži od dvojice gostiju, jednog je trenutka prosiktao„da je spreman odmah pobiti svoje susede Srbe, ako se slučajno šta dogodi bilo kojem Hrvatu u borbi za nezavisnost.. Barmen, koji je u tom trenutku seckao komadiće limuna za votku koju je servirao, podigao je nož u visini očiju i neobično svečano, kao da se zaklinje, dodao – „I ja sam spreman“. Treći akter je ćutao.

Nismo mogli, moj domaćin i ja, da to ne vidimo i ne čujemo. Moj domaćin se nelagodno promeškoljio  i rekao mi:

-         Ne obraćaj pažnju, ovo su budalaši iz Suhača.

Pogledao sam ga upitno, i iz pogleda je pročitao da ne znam gde je Suhač.

-         Ma to ti je predgrađe Sinja, na tri kilometetra odavde, uz cestu prema Kninu. Tamo ima puno budalaša i pjanaca koji svašta baljezgaju.. Mješan je Suhač. Ima jednu četvrtinu Srba starosjedilaca. Nikada oko toga nije bilo problema, ne vjerujem da će ih ikada i biti, mada ima ovakvih benaša.

-         Ima svuda benaša, ali bogme, onaj barmen diže nož, kao na kakvoj zakletvi.

-         Goni ih u pizdu materinu, većina ljudi je ipak normalna. Popili su, vidiš i sam.

Tu smo, moj domaćin i ja završili razgovor na temu Suhačana. Autobus je ubrzo stigao i prijateljski smo se rastali.

No, ostao mi je negde unutra mučan osećaj, a u pamćenje mi se urezale reči koje  su izgovorili Suhačani u bifeu. Naročito, podiguti nož u ruci barmena i ritualno izgovorena replika – „i ja sam spreman“ .

 

                                       **********

 

 

Potpuno sam potisnuo Suhač iz sećanja.

No, sećanje mi je oživelo prateći hrvatske medije, jer se o Suhaču pisalo kao mestu vrlo surovih zbivanja.

I vratila mi se slika iz bifea sinjske autobuske stanice.

Najpre je, prema medijima, 1995. godine, ubijena Milena Nešić, devojka srpske nacionalnosti. Htela je da ode do Splita. Sela je u neki automobil baš u Suhaču gde je živela, i koji dan iza toga nađena je u blizini Omiša, razgolićena, silovana i na monstruozan način ubijena. Bila je nezgodne nacionalnosti“, kako je to kasnije okvalifikolala hrvatska štampa, pa zločin nad njom nikada nije istražen.

Ubice su ostale nekažnjene, a njena smrt ovijena velom tajne, mada su osnovne stvari jasne.

Za to ubistvo se u široj javnosti ne bi ni znalo, da kasnijih godina na sličan način nisu ubijene, baš u Suhaču i neke devojke hrvatske nacionalnosti. Tek tada, kad je hrvatska javnost bila potpuno zgrožena, neko se setio da je na isti način ubijena i nesretna Milena Nešić.

No, ni to nije pomoglo da se o surovom ubistvu  Milene Nešić nešto više sazna.

Možda su država i ljudi koji su u Mileninom slučaju donosili odluke, mislili, da njena smrt nije neko zlo, jer šta je „jedna silovana i masakrirana Srpkinja iz Suhača“, u uporedbi sa „čistotom hrvatskog domoljublja, pobjede i samostojnosti“. Pa još da su zločin napravili kakvi branitelji, remetilo bi to trijumfalističku idilu i „hrvatsku ratnu i poratnu bezgrješnost“.

No, đavo kad „uzjaši“, gona svoje – govori se baš u tom kraju.

U Suhaču je nastavljen lanac zločina, ali i potpuno pasivno i skoro stimulirajuće ponašanje države prema zločincima.

U noći, između 6. i 7 januara, 1998. godine, na sam dan pravoslavnoga Božića, oko ponoći, u kuću jednog od preostalih suhačanskih Srba, Jovana Borovića, upala su trojica polupijanih susjeda, Hrvata.

Zagrebačke „Novosti“ovako su opisale taj događaj, trinaest godina kasnije:

 

 

Trojica optuženih došli su na pravoslavni Božić 1998. pred kuću Jovana Borovića i pretukli ga na pragu drvenim kolcima, nanijevši mu niz teških ozljeda po glavi i tijelu. Završio je u bolnici iz koje je dan poslije pušten na kućnu njegu. Ubrzo se stanje zakompliciralo, pa je ponovno završio u KB-u Split, gdje je preminuo 4. februara 1998.

Iste je godine Općinsko državno odvjetništvo u Splitu podiglo optužnicu protiv Stipe i Dražana Bulja i Zdravka Bašića. Medicinska vještačenja provedena su u Splitu, Rijeci i Zagrebu. Sporna je bila Borovićeva ozljeda glave, jer nije bilo fizičkog dokaza frakture, nego je ona utvrđena na temelju zraka u lubanji.

Inače, prvooptuženi Stipe Bulj brat je Pavla Bulja, a drugooptuženi Dražan Bulj brat Ivana Bulja, dvojca optuženog za silovanje i brutalno ubojstvo maloljetne Sinjanke Anđele Bešlić.

 

Kad je konačno, nakon trinaest godina, izrečena presuda ubicama, koji su čitavo vrene bili na slobodi, dobili su po godinu dana zatvora. O načinu na koji su od države Hrvatske i njenog sudstva tretirani, govori “Slobodna Dalmacija” i akteri na suđenju.

 

Jedna godina za jedan život

Trinaest godina nakon smrtonosnog premlaćivanja Jovana Borovića (63) na njegovom kućnom pragu u Suhaču kraj Sinja, na splitskom Općinskom sudu nepravomoćno su na po godinu dana zatvora osuđeni Stipe Bulj (50), Dražan Bulj (49) i Zdravko Bašić (33).

“Optuženima, zbog protoka vremena i zato što su danas ozbiljni ljudi i ugledni mještani koji su se redovno odazivali na rasprave, daje se po godinu dana zatvora, jer je ipak izgubljen jedan život”, obrazložio je sudac Tomislav Zlodre jednu od najskandaloznijih nepravomoćnih presuda za nanošenje teške tjelesne ozljede sa smrtnom posljedicom.

- Presuda me šokirala. Reći za optužene, iza kojih se vuče po nekoliko pravomoćnih kaznenih presuda, da su ugledni mještani i ozbiljni ljudi, to je stravično. I još dodati da je ipak izgubljen jedan život, kao da je slučajno izgubljen, a čovjek je ustvari ubijen i to zbog svoje nacionalne pripadnosti – zgrožena je Semina Lončar, predsjednica splitskog Centra za razvoj demokracije, koja je pratila ovaj sudski proces što je, po njezinu mišljenju, otpočetka vrvio nepravilnostima.

Pogrešna kvalifikacija

- Državni tužitelj optužnicu je podigao tek na intervenciju obitelji ubijenog Borovića, koja je i sama pokrenula istragu i pronašla medicinske dokumente kao dokaze. Samo kazneno djelo pogrešno je kvalificirano, kao nanošenje teške tjelesne ozljede sa smrtnom posljedicom, a radilo se o ubojstvu iz etničkih razloga i takvim ga je državni tužitelj Eugen Tolić trebao i kvalificirati. Međutim, za kazneno djelo ubojstva sude županijski sudovi, a ovako je slučaj preuzeo niži, općinski sud. Kvalifikaciju zločina iz mržnje sudac je vrlo vješto izbjegavao, a ni državni tužitelj nije pokušao dokazati da je ubojstvo Jovana Borovića bilo samo kraj dugogodišnjeg zlostavljanja i zastrašivanja te obitelji na nacionalnoj osnovi, o čemu svjedoči i više od 50 policijskih zapisnika o intervencijama, koje je samo trebalo izvući iz ladice. Državni je tužitelj sucu mogao predočiti i otežavajuće okolnosti: optuženici su nakon tog kaznenog djela počinili niz drugih, za koja su pravomoćno osuđeni – kaže Semina Lončar.

Postupak se, dodaje, namjerno odugovlačio: promijenjena su tri suca, a i optuženi su na početku često mijenjali odvjetnike. Slučaj je završio u rukama suca Zlodre, inače zaduženog za slučajeve maloljetničke delikvencije.

- To je samo dokaz neozbiljnosti sudstva, bagateliziranja i ponižavanja obitelji pokojnoga Jovana Borovića. Obrana je stalno izmišljala neke nove svjedoke, koji nisu imali nikakve veze s događajem. Zašto im je sud dopustio takvo ponašanje? Na kraju su čak zahtijevali ekshumaciju tijela ubijenog i nova sudska vještačenja – kaže ova aktivistica. Osim toga, optuženici i njihovi branitelji cijelo su vrijeme igrali na kartu zastare, koja još nije isključena.

- Zastara nastupa za dvije godine, pa ako Županijski sud usvoji njihove žalbe i vrati predmet na ponovno postupanje, sasvim je moguće da će optuženici izbjeći čak i ovu blagu kaznu. Nadam se da će Županijski sud ipak preinačiti presudu na barem pet godina zatvora, koliko zakon sada dopušta – kaže Semina Lončar.

Ishodom sudskog postupka i obrazloženjem presude ne mogu biti zadovoljni ni članovi obitelji Jovana Borovića.

- To je sramota, oni su ovom presudom nagrađeni, a ne osuđeni. Kakvi su to ugledni mještani i uzorni građani koji su svih tih godina pucali po našoj kući, palili okolnu šikaru, prijetili svjedocima? – komentira Jovanova kći Rosanda Macan, umorna od svih poniženja i uvreda kojima su tokom sudskog postupka bili izloženi. Neugodno ju je iznenadilo i ponašanje suca za vrijeme rasprava.

- Kada bi primijetio da pričamo ili neku našu mimiku, derao bi se da će zvati policiju i izbaciti nas van – kaže Rosanda Macan.

Sudac im nije dao riječ

- Sudac nam uopće nije dao riječ na izricanju presude, a malo je falilo da nas izbaci iz sudnice, dok je optuženička strana slobodno bacala komentare – nadovezuje se njezin brat Božidar Borović.

- Kada zgaziš psa, dobiješ godine, a kamoli kada letvama zatučeš i ubiješ čovjeka na njegovom kućnom pragu – dodaje Božidar. Kaže kako će pokrenuti građansku parnicu radi naknade štete i povrede časti i ugleda pokojnoga oca.

- Ništa se posljednjih godina nije promijenilo u hrvatskom pravosuđu, a pogotovo ne rasistički odnos koji se prakticira prema građanima srpske nacionalnosti. To je jedan sistem u kojem su niži sudovi dobili zadatak da posao obave primitivno i sirovo, dok drugi isto nastavljaju u rukavicama, sofisticirano i uz određeno zgražanje. Što drugo reći kada je hrvatskim sudovima olakšavajuća okolnost sudjelovanje u Domovinskom ratu, a ne obaziru se na pretvaranje građana Hrvatske u građane prvog i drugog reda – kaže Tonči Majić, predsjednik Dalmatinskog komiteta za ljudska prava.

 

                          ************

Ta skandalozna presuda je ukinuta posle godinu dana, i predmet vraćen na ponovno odlučivanje. Najverovatniji ishod će biti zastara postupka , a ubice se izvući od svake odgovornosti. Branitelji su to, „ugledni mještani i ozbiljni ljudi koji se redovno odazivaju sudskim pozivima“, a žrtva tek Srbin starije dobi. Tretirati ubistvo Jovana Borovića kao zločin iz mržnje, moglo bi škoditi ugledu Hrvatske. Da nije bio u svojoj kući na Božić, ne bi ni stradao.

Takva logika, otvorila je put u nove, bezumice.

U Suhaču se to brzo pokazalo. Kad je nestalo Srba, nasilnici su pronašli druge „zgodne“žrtve.

Iste godine kad je Jovan umro od batina, u bunaru, koji meštani zovu Vodica, pronađen je utopljen Branko Bulj, dobar prijatelj i kum porodice Borović.

Njegova smrt nije okvalifikovana kao nasilna, premda nesretnik iza sebe nije ostavio nikakvo oproštajno pismo, a njegovi sinovi ideju o samoubojstvu nisu nikad prihvatili. Bilo je opasno u Suhaču tih dana, imati dobre, prijateljske i kumovske odnose sa kućom Borovića.

Kolo nasilja i smrti nije se ni tu zaustavilo.

U decemmbru 2001. godine deca su pokraj kamenog zida, po ciči zimi, u školskoj torbi jedne učenice, pronašla mrtvo novorođeno muško dete.

Majka deteta, 18-godišnjakinja, ostavila ga je nakon poroda za koji nikad nije dokazano kako je protekao. Budući da je bila reč o smrti bebe, a majka je bila na pragu punoletnosti, proces je bio zatvoren za javnost, tako da je ostalo nepoznato je li u smrti deteta sudelovao još netko osim mlade majke za koju je bilo utvrđeno da je bila u stanju postporođajnog stresa. Širile su se strašne priče koje su i članovima najuže porodice mlade devojke pripisivale učešće u zločinu. No, konačan ishod glasi– niko nije kažnjen.

Početkom marta, 2002. godine, opet stravičan zločin. Ujutro, rano, dok se vraćala kući iz sinjskog disko kluba “San Remo”, na ulazu u Suhač, oteta je sedamnaestogodišnja učenica trgovačke škole, maloletna, Anđela Bešlić.

Nakon više od 40 dana, slučajno je pronađena mrtva na nepristupačnom mestu, Vidovo, na manje od kilometar iznad Suhača. Silovana je i ubijena na monstruozan način. Glava joj je bila razneta udarcima tupim predmetom. Donji deo tela je bio razgolićen, a preko glave prebačaena jakna i nekakvo granje.

Nekoliko dana, pošto je sahranjena, policiji se predao Ivan Bulj iz Suhača, tadašnji direktor radio Sinja.

Osim te funkcije, Bulj je bio i predsednika Hrvatske Demokršćanske Unije u Sinju, stranke koja je tada vršila lokalnu vlast u tome gradu. Zajedno sa njim, uhapšen je  njegov rođak Pavle Bulj.

Ivan i Pavle Bulj, su rođena braća ubicama Jovana Borovića - Dražanu i Stipi Bulju.

Ivan Bulj se predao, kažu zbog straha od osvete, jer je otac Anđele Bešlić, nezadovoljan radom policije, sam vodio istragu i došao do podatka da je njegovu ćerku odvezao “reno 4” bez registracijskih oznaka. Takav automobil je u Suhaču imao samo Ivan Bulj.

Suđenje Ivanu i Pavlu Bulju je trajalo više od dve godine.

Ivan je osuđen na 27 godina a Pavle Bulj, oslobođen optužbe zbog nedostatka dokaza. U drugostepenom postupku, kazna od 27 godina, smanjena je na 22, a za Pavla Bulja potvrđena oslobođajaća presuda.

No, Pavle Bulj je po izlasku iz zatvora, napravio više krivičnih dela. Suđen je dva puta, zbog krađe i napada nožem na nekog Zadranina, ali u zatvor nije nikada otišao.

Brat Ivana Bulja, osuđenog za ubistvo Anđele Bešlić, i jedan od ubica Jovana Borovića - Dražan Bulj, za riječki “Novi List” tvrdio je kako Ivan nije kriv jer im u genima "nije da su silovatelji i banditi", a osim toga, Ivan je "osoba visokog morala, pred magisterijem politologije, nepušač, nikad nije konzumirao drogu ili alkohol".

S obzirom da nisu niti silovatelji niti banditi, “po genima”, zanimljivo je da je Dražan, prije nego što je dao izjavu i komentar celog slučaja, nasrnuo na novinara Novog lista, od čega se ovaj uz pomoć još nekih ljudi, jedva odbranio.

 

Čovek iz najužeg društva braće Bulj, Mate Ćurković iz Suhača, koji je salušavan u predmetu Anđele Bešlić, ubio je na plaži kod Pirovca katoličkog svećenika Miju Stjepića. Ćurković je na sudu priznao da je svećenika ubio kamenom, ali ne da bi ga opljačkao, već da bi se odbranio od njegova seksualnog nasrtaja.

Ubistvo svećenika dogodilo se u  junu 2003. godine, a Mate Ćurković je za taj zločin, ali i za pokušaj silovanja maloletne autostoperke, bio nepravomoćno osuđen na 11 godina zatvora. No, taj nezaposleni bravar, kaznu nikad nije ni počeo izdržavati, i to zbog, zanimljivo, proceduralne greške nadležnog suda. Pet meseci nakon izricanja presude, sud nije napisao obrazloženje svoje odluke, pa je Ćurković nakon dve i po godine, iz pritvora pušten na slobodu.

Zanimljivo je, da je ubistvo svećenika priznavao, ali pokušaj silovanja maloletnice uporno je poricao premda je upravo na temelju opisa te mlade devojke, načinjen fotorobot iz kojeg je baš Ivan Bulj, u zatvoru, identifikovao Ćurkovića.

Ćurković je u Puli, nešto ranije bio optužen i za pokušaj nanošenja teških telesnih ozleda ženi koju uopšte nije poznavao, nego ju je napao u nastupu nekontroliranog besa. Za to delo nije suđen.


U  istom mesecu, kad je Ćurković ubio svećenika u Pirovcu,2003. godine, Sinj je bio šokiran dvostrukim ubistvom koje se dogodilo u po bela dana u samom središtu grada. Tad je Ivica Buljan, 35-godišnjak, hicima iz pištolja usmrtio Antu Buljana (32) i Darka Odaka (29), i to zato jer ga je iznerviralo njihovo “žicanje” novca na parkiralištu..

Seriju zlih dela zaključimo stravičnim ubistvom studentkinje ekonomije, tada dvadesetjednogodišnje Kristine Šušnjara. Ubistvo je po načinu izvođenja skoro  identično ubistvima Anđele Bešlić i mnogo ranije ubijene Milene Nešić.

Kristina je te subote, krenula u sinjski disko klub “San Remo”. Stopirala je i stao joj je beli golf, koji je vozio tada dvadesetšestogodišnji Luka Pezelj. Bio je 6. januar, 2008. godine. Slučajna koincidencija -  toga dana se navršavalo deset godina od kad su ubice Jovana Borovića, stigle u njegovu kuću da ga zatuku letvama “peticama” .

Umesto u disko klub, Luka Pezelj je nesretnu devojku odvezao na pusto mesto u okolici Omiša i tamo pokušao da je siluje. Ona se očajnički branila, i u besu, ubica joj je “francuskim ključem” sa više udaraca zdrobio glavu. Našli su je treći dan. Donji deo tela joj je bio razgolićen, a glava prekrivrena jaknom i granama. Identično položaju, u kakvom su nađeni prethodno leševi Anđele Bešlić i Milene Nešić. Jedina razlika je u tome što Kristina Šušnjara nije prethodno silovana.

Luka Pezelj, dvadesetšestogodišnji zidar, ubica Kristine Šušnjara, osuđen je na tridesetjednu godinu zatvora. Za sve, koji ga poznaju, bilo je veliko iznenađenje da je on tako nešto uradio. Jedan njegov poznanik, rekao je medijima - “kako mora da je u njega iznenada ušao đavo”, jer je celo vreme bio čovek za koga se kaže da “mrava ne bi zgazio”.

Moram priznati da me fenomen zla u Suhaču veoma zaintrigirao. Manje od petstotina stanovnika, a toliko drastično zlih dela. Izdvojio sam, i na jedno mesto skupio skoro sve što se o tome u medijima pisalo, pregledao fotografije, video snimke i sve drugo što je bilo dostupno. Nisam ovde pomenuo još niz besmislenih nasilnih akata sa manjim posledicama.. Od rodoskrvunuća, gde ujak siluje ćerku svoje sestre, do tuča, i krupnijih incidenata koji su se završavali razbijenim glavama.

Na tu temu sam razgovarao sa nekoliko mojih prijatelja u Dalmaciji..

Jedan od njih,pedagog i ljevičar, mi je u snimljenom razgovoru, uz prethodni pristanak da snimam, rekao:

-         Slušaj, taj Suhač je samo vrh ledenoga brijega. Na Balkanu je prijatelju, mnogo Suhača, i imaćemo ih sve dok su nam države ovakve. Dok je kultura nasilja, društveno dominantna kultura. Pogledaj samo kako se vi Srbi odnosite prema Albancima. O tome, kako se moji Hrvatine” odnose prema vama, sam najbolje znaš.

-         Ipak mi još malo razbistri.. Otkud ovo zlo “među svojima”, ova silovanja i ubijanja?

-         A, evo. Kako izgleda vaspitanje dječaka na Balkanu. Uče te od malena, znaš to, da je plakanje za curice, a da se muškost mjeri masom mišića i čvrstinom “one stvari”. Mene su bar učili a vjerujem i tebe, da kad žensko kaže “ne”, to nije zapravo “ne”, jer su, kao, cure glupe i ne znaju šta tačno hoće. Zato ti moraš biti pravi muškardin, pa će ona vidjeti koliko se to njoj zapravo sviđa teke ako je malo “stisneš”. Jer, kakav si ti muškarac, a da ne pokušaš. Mogu te proglasiti pederom..

-         Dobro, to je opet opšte mjesto..

-         Nije. Gledaj, šta je po mom mišljenju bilo u slučaju ove nesretne, male Kristine..Taj bilmez, zidar, što je htio da je siluje, pa nije uspio, vjerovatno je njeno “ne” shvatio neuvjerljivo, jer, bože moj –“ona je mlada, glupa i sama ne zna šta hoće”. A on je jedna odrasla hrvatska momčina, pa još ima auto i nešto para. Ona sjeda u to auto. Njegova pamet radi tako da se on pita – “što je opće sjedala, kad neće, ma ona se folira”. I onda je krenuo da je fizički ubjeđuje. Kad mu se suprostavila dovoljno jako, on je krenuo sa većom silom, da bi to na kraju završilo udaranjem francuskim ključem po glavi.

-         Strašno..

-         Da, strašno. Ima tu još puno stvari. Ovo što sam kazao je pojednostavljeno. Recimo, hrvatska javnost se sa pravom podigla i konsternirala nad zločinima urađenim nad tim nesretnim curama iz Sinja. Slučajevi Bešlić, Šušnjara i slučaj ove nesretne curice iz Drniša, Antonije Bilić, koju još nisu ni pronašli, sa potpuno razumnim razlozima su šokirali cijelu Hrvatsku i podigli javnost na noge. No, sjetimo se, da je u Sisku ubijena djevojka srpske nacionalnosti, Ljubica Solar. Imala je tek devetnaest godina. Ubili su je snajperom u stanu njenog dečka pripadnici hrvatske vojske. Da li je to ikoga u Hrvatskoj dotaklo..Ne…Da li je netko za to odgovarao…Ma taman posla…Sve dok postoji takva besćutnost i selektivnost, mi ćemo se često sretati sa surovim zločinima i “među svojima”. Jer, prevencija zločina, pravda za žrtve i osuda zločina, državni je posao, kao što je državni posao i uticaj na društvo, promocija vrijednosti i odbrana ljudskog prava na život i slobodu.

-         Slažem se, nego, mene baš Suhač zanima. Tamo je sve ovo o čemu pričaš “ na platnu”.

-          Da, ima tu dodatno i nešto osobitog kolorita. Evo, taj Bulj, što je osuđen za ubistvo i silovanje male Anđele Bešlić, političar, direktor sinjskog radija, učesnik domovinskog rata, član alkarskog viteškog društva koje ima kodeks časti kroz stotine godine, a čiji je brat ubio susjeda Srbina na njegov Božić tri godine iza rata, zapravo je karakterna kopija ratnog zločinca, Mirka Norca, koji nikad nije isključen iz alkarskog viteškog društva, a paradigma je nakaradnog domoljublja koje nije smislio njegov konobarski mozak nego državni ideolozi..

-         E…to me zanima. Vidim to tako često među “mojima”.

-         Vi Srbi za razne protuve i zločince takođe  tvrdite da su vam nacionalni heroji. Ista smo, da izvineš, “govna”. I tu jedni drugima “pomažemo” na štetu ljudskosti. Evo, naš današnji premijer i vladar državom (bio onda Ivo Sanader), tvrdi za Mirka Norca, komšiju i ratnog zapovjednika ovim Suhačanima, da je “vitez koji je posrnuo”, opravdavajući ga da je imao “loš dan koji zadesi svakog čovjeka, pa je nepravedno prosuđivati o čovjeku na temelju jednog promašaja”..

Ej…Dakle, sprašen metak u potiljak nekog srpskog starca ili starice je “samo loš dan viteza”. Pa nije daleko od toga, i zapravo usmjerava tamo, da je “sprašen francuski ključ ili bejzbol palica” u glavu neke djevojke koja kaže “ne”- samo loš dan jednog inače dobrog hrvatskoga momka. Ova moja zemlja, i tvoja “poluzemlja”, napravljena je na zločinima: Hrvata nad Srbima, Srba nad Hrvatima, vlasti nad njenim građanima, novih kapitalista nad njihovim radnicima, povlaštenih lopova nad nezaštićenom sirotinjom. Posljedica toga je i nasilje nad slabijim u svakakvoj patološkoj kombinaciji. Radi se o piramidi nasilja. I teško ćemo iz ovoga izaći. Suhač je tu samo tačka nepovoljne, a vidljive koncentracije. Vidljivo žarište gadne infenkcije.

Preslušavajući, ono što mi je profesor pričao, ponovo sam provrteo sav skupljeni materijal.

Stao sam kod fotografije snimljene na suđenju Borovićevim ubicama.

Nije pisalo po imenu ko je od njih ko.Bašić je najmlađi i to je vidljivo.

Ali, jedan od dvojice rođaka Bulj, smeo bih se zakleti, pored toga što je prošlo mnogo godina, a sećanje zna biti varljivo, bio je onoga dana, 1990. godine u bifeu autobuske stanice u Sinju, dok sam čekao autobus, i sedeo je na šanku. Onaj nižega rasta i bucmastiji. Onaj, što je već tada pretio.

 

 

 

 

 



Komentari (29)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ana_radmilovic ana_radmilovic 05:09 05.08.2012

zlo

Zašto te velike teme i ideje, običan svet uvek voli saopštavati galameći, ili o njima ćuti,


zato što galama i tišina dolaze s istog mesta. i efekat im je sličan. ništa se ne da razaznati, sem straha i crnih namera. a i to nemušto - do realizacije. onda kažu: "pa govorili smo". ali nisu govorili. nerazgovetno su urlali ili su ćutali. a to je isto.


automatic automatic 12:05 05.08.2012

Re: zlo

[

vickast ti je taj prijatelj, pedagog i levicar, kada nesto u hrvatskoj ne valja onda je to zbog balkana, a ako je dobro onda je to zato sto je hrvatska zapad...

ovi zlocini iz suhaca su veoma karakteristicni za male sredine u evropi 19. veka, a kako je hrvatska, osim zagreba i donekle splita, ustvari skup malih sredina onda se zakljucak sam namece... ne znam gde nam je pamet bila da sa takvim likovima pravimo zajednicku drzavu.
highshalfbooze highshalfbooze 10:20 05.08.2012

Ista smo, da izvineš, “govna”.

Vi Srbi za razne protuve i zločince takođe tvrdite da su vam nacionalni heroji.


Nismo ista govna.
To što opisuje ovaj tvoj prijatelj ne rade Srbi, već srpska politička i klerikalna bagra. A srpska NVO bagra upravo razvodnjava individualne zločine i stavlja taj teret celokupnoj naciji na leđa. Pa se onda kojekakvi mamlazi izvinjavaju u ime cele nacije, umesto da sankcionišu individualne zločine.
kamacho kamacho 11:53 05.08.2012

Kasno Marko..

Pa vi Drago umesto što ste se posvetili,baš tu iz Beograda(verovatno kruga dvojke), blogovima protiv srpskih akcija i ostajanja Kosova u Srbiji (samo vi znate zašto ste to radili),bolje da ste se bavili zaštitom vaših zemljaka u Krajini.
I prikazivanju terora Hrtvatske države nad njima.
Vidimo da umete to dobro da radite.
Ali malo kasno,bojim se..
kamacho kamacho 12:01 05.08.2012

Re: Kasno Marko..

Ovde ima odličan tekst(inače odlično obaveštenog hrvatskog novinara) kako je to sve otprilike išlo.http://www.vecernji.hr/vijesti/za-oluju-smo-bili-spremni-jesen-1994-cekalo-se-zeleno-svjetlo-clanak-438869
Lepo se vidi srpsko slepilo, pokvarenost srpskog režima,i retardiranost srpskih glasača(mi koji smo molili tih dana Srbe da prihvate z4,pamtimo dobro našu frustraciju zbog njihovog nerazumevanja logike).

A postojao je jedan čovek,političar omražen medju komunjarama svih vrsta (i danas na pomen njegovog imena ispada im veštačko zubalo)koji je savetovao pravilno i uvek išao ispred svog vremena(ko da je to teško u Srba)
sokodbuba sokodbuba 15:24 05.08.2012

kolorit


Da, ima tu dodatno i nešto osobitog kolorita.


Ovo je priča o čitavom čovečanstvu i ritmu zločina. Nema razlike između Suhača i bilo koje tačke na planeti. Negde je nacionalizam ili kult patriotizma prepokrivajuća melodija, negde religijska verovanja, negde ideologija a negde nauka i socijalni inženjering, u zavisnosti od saznanja i verovanja kojima se raspolaže u datom razdoblju. Balkan je samo u tehnološkom zaostatku, pa se umlaćujemo najčešće tupim predmetima, a u masovnim sukobima i vatrenim oružjem. Srazmerno ovome nam je i odevanje realnosti u ruho sjajnih ciljeva koji pokrivaju krug pukog zločina i opšte ljudske glupavosti neuporedivo manje sofisticirano.
tasadebeli tasadebeli 16:07 05.08.2012

Да ли је то важно?

Драго, да ли је важно то што је пријатељ из Далмације левичар? Немају левичари апсолутни монопол на објашњавање стварности овде на Балкану, а и шире...

А ја ћу се први сложити са његовим педагошким одговором на питање откуд толико зло на Балкану. И ја проводим пола свог дана окружен децом и знам колико је утицај породице, средине, културних образаца, школовања и опште атмосфере у друштву важан у одрастању и колико се касније, током живота, сви наши поступци могу тумачити кроз ту призму одрастања и развоја једне личности...

Али има ту још нешто, има ту још нешто...

Ту тиху мржњу према другој вери или нацији у данима најдубљег мира на овим просторима, као неку жеравицу, одржавају они споља, а када им затреба, онда мало задувају у ту жеравицу, па се насиље и зло распламса у огањ. И није ово никаква теорија завере. Немојте, молим вас, да ме за то оптужујете. Не раде то велики играчи на овом земљином шару само на Балкану. Раде и другде... Индија и Пакистан, афричке границе, Либија после Гадафија, Израел и окупиране територије, Северна и Јужна Кореја, Украјина и Русија... Мноштво "врућих" тачака. Уосталом, да су заиста хтели мир на Балкану, како то сами тврде, миротворци не би остављали још од почетка деведесетих места тињајућег сукоба која могу по потреби да активирају. А све време нас убеђују како желе мир и просперитет свим народима на Балкану. Да ли је из међународних организација стигла нека осуда на рачун хрватских судова због овога што прочитасмо у причи о Сухачу? Да ли је Хрватској био отежан пут ка Европској унији због рада њених судова? Да ли су наднационалне невладине организације које брину о људским правима, а чије процене ослушкују у Стејт Департменту или у Даунинг стриту, реаговале на овај вапај хрватских невладиних организација о постојању грађана првог и другог реда у Хрватској? Ја нисам то чуо, а ви? Лицемерје је, Драго, најјаче оружје зла.

Дакле, зло носимо ми у себи, неоспорно, свако од нас, а ако се још стварају повољни услови, споља и изнутра, да то зло избије с времена на време, онда добијемо толике Сухаче по Балкану и ту се стварно слажем са, дозволите ми да тако кажем, колегом педагогом.
savamala savamala 16:47 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Ту тиху мржњу према другој вери или нацији у данима најдубљег мира на овим просторима, као неку жеравицу, одржавају они споља, а када им затреба, онда мало задувају у ту жеравицу, па се насиље и зло распламса у огањ.


Ма, где би такве гадости радили наши "традиционални савезници" како то каже мудри и племенити Драшковићу Вуче. Све време покушавају да нам помогну али, ето, ми се не дамо.
automatic automatic 16:51 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

izvini taso, ali ovaj tvoj komentar bas ne stoji.
da svi nosimo zrno zla u sebi, nosimo. ali neki nose bas nepatvoreno zlo, ono iskonsko.
navedi kao primer jos neku zemlju na balkanu danas gde se sa drugim nacijama i verama postupa kao u hrvatskoj i na kosovu, donekle i u bih?
gde je to toliko rasprostranjeno i ucestalo kao u hrvatskoj i na kosovu?

zaista je bez veze ovo tvoje relativizovanje i razvodnjavanje. pa, u hrvatskoj sama DRZAVA stoji iza zlocina koji su pocinili njeni sluzbenici, vojnici, policajci, sudije i tuzioci, dakle citav drzavni aparat je zatrovan mrznjom i primitivnoscu.
drzava stoji i iza zlodela pojedinaca u mirnodopskim uslovima. to je bolesno.

po svemu sto pokazuju, hrvati i albanci su danas najzaostaliji narodi na tlu cele evrope, najprimitivniji i najnetolerantniji kada su odnosi prema manjinama u pitanju. nikakva pedagogija nije u stanju da takvo nesto ispravi. to je patolosko stanje drustva, cista izopacenost i cudovisni mentalitet.

tasadebeli tasadebeli 17:32 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

automatic


Извини, али свако од нас поред тог зла носи у себи и ону исконску честицу доброг, питање је само која код ког појединца превлада. Не бих ја то тако уопштавао на читаве нације... Између државног апарата и нације ја не бих стављао знак једнакости.

А зашто су државни апарати (администрација, судство, полиција) подлегли томе у бившим нам братским републикама и примењују двоструке стандарде када су у питању људи различите националности? Па, може им се, допуштено им је... Систем им је тако постављен да је то владајућа политика (комплекс мале нације је свеприсутан од Вардара па до Триглава), а прећутно је одобрено споља, и онда ти имаш утисак да је то неко исконско зло у читавој нацији.

И код нас се судови данас често понашају слично, мада не бих рекао да то раде због различите националности злочинца и жртве. Много чешће сам слушао оптужбе на рачун наших судова када су у питању, рецимо, случајеви силовања жена у којима су и жртва и злочинац исте националности, али због вековног односа мушкарца и жене, судови често буду наклоњени мушким силеџијама. Још увек чујем од старијих жена реченицу: "Ма, ајде, молим те! Како муж да силује своју жену? То не постоји, то је немогуће..." Е, то је последица вековних културних образаца, васпитања, школовања и, самим тим, опште атмосфере у друштву.

П.С. - Сети се, и Јужној Африци је донедавно био прећутно одобраван апартхејд. Јавно осуђиван, потајно одобраван (опет лицемерје као најјаче оружје зла), вероватно због интереса великих корпорација. Није то ништа ново што ми видимо на Балкану. Ни ново, ни реткост...
Filip2412 Filip2412 19:31 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

automatic
po svemu sto pokazuju, hrvati i albanci su danas najzaostaliji narodi na tlu cele evrope, najprimitivniji i najnetolerantniji kada su odnosi prema manjinama u pitanju
Mozda je i tacno to sto kazes ali istine radi tokom ratova devedesetih manjine su najvise stradale od Srba - Muslimani u Bosni i Albanci na Kosovu. Tako da jos treba vremena da prodje kako bi Srbija stekla poziciju da nekome deli lekcije iz tolerancije i demokratije.

tasadebeli
Ту тиху мржњу према другој вери или нацији у данима најдубљег мира на овим просторима, као неку жеравицу, одржавају они споља, а када им затреба
Istine radi, treba priznati da je mir danas na balkanu postignut verovatno samo zahvaljujuci intervenciji spolja. Po mome skromnom misljenju Balkanska plemena bi se i danas, i ovog trennutka ubijala medjusobno samo da nije NATO vojske na terenu i Zapadnih politicara da zavrnu ruku nekome cim pocne da lupeta.

Mislim da rata ne bi ni bilo da je SM lepo saradjivao sa Zapadom. umesto toga on je odjebavao US ambasadore, cekali ljudi po 4-5 mesecid a ih primi na razgovor, slao nebitne likove na pregovore umesto da je isao licno i naravno - radio sve po svome misleci da je on iz nekog razloga taj koji se pita na Balkanu umesto da konsultuje velike sile, ko sto predsednik svake male zemlje radi. Pa njega su ameri molili da spreci bombardovanje sa par potpisa ali on nije hteo, cak posle rambujea je iso Holbruk da mu jos jednom objasni situaciju ali ga Sloba odjebo.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:41 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Filip2412
Istine radi, treba priznati da je mir danas na balkanu postignut verovatno samo zahvaljujuci intervenciji spolja.


Kao i nedavni ratovi, uostalom.
Filip2412 Filip2412 19:45 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Kao i nedavni ratovi, uostalom.
Svakako. Sto bi Marfi reko: "Drugi su krivi."
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:01 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Naravno da su i drugi krivi. Podržavali su politički, ekonomski i vojno secesionističke snage i tako pomogli rasturanje Jugoslavije, jedne međunarodno priznate države.

Samo da podsetim na prerano međunarodno priznanje Hrvatske, na direktnu američku intervenciju da Izetbegović ne prihvati Kutiljerov plan, koji je u martu 1992.g. već potpisao, na naoružavanje UČK od strane SAD i na NATO intervenciju čiji je primarni cilj bio da, uz do tada neviđenu vazdušnu podršku, UČK sama "oslobodi" KiM.
savamala savamala 20:36 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Pa njega su ameri molili da spreci bombardovanje sa par potpisa ali on nije hteo, cak posle rambujea je iso Holbruk da mu jos jednom objasni situaciju ali ga Sloba odjebo.



Благо теби. Мора да је лепо живети са таквом погледом на свет. Све ти је јасно, све ти је објашњено. Још једном, благо теби.

Filip2412 Filip2412 20:49 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Благо теби. Мора да је лепо живети са таквом погледом на свет.
Ja sam jos 91 govorio da ce nas na kraju NATO vojno kazniti ako nastavimo sa ovakvom politikom. Kampanja protiv Srbije je trajala jako dugo, dok najzad nije doslo do intervencije. Bilo je mnogo mnogo, mnooooogo prilika da izbegnemo intervenciju. Ali dzaba, imali smo na celu ludaka a narod ko narod, uvek je pa i sad sklon da poveruje kako smo najlepsi i najbolji ali yebe nas ta svetska zavera.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:56 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

. Po mome skromnom misljenju Balkanska plemena bi se i danas, i ovog trennutka ubijala medjusobno samo da nije NATO vojske na terenu i Zapadnih politicara da zavrnu ruku nekome cim pocne da lupeta.


Pa sad...
Sta bi bilo kad bi bilo je malo neozbiljno pretpostavlajti ali zna da bude zanimljivo.
Meni se npr cini logicnim da bi se u slucaju da nije bilo NATO vojske rat zavrsio pobedom jedne strane koja je bilo nesumnjivo vojno nadmocna. Upravo tu nadmoc je NATO neutralisao. Ili mislis da bi npr Tacijeva bulumenta mogla da pruzi neki znacajan otpor?

Da li bi to, vojnicka pobeda srpske strane, bilo dobro resenje? Ne bi.
Ne bi jer je ta nadmocna vojska zastupala pogresnu politiku, pa sve i da je pobedila problem ne bi bio resen, mozda eventualno odgodjen. Da je ta nadmocna vojska zastupala jedino ispravnu politiku, samostalna nezavisna Srbija, onda bi ona mozda bila samo adut u pregovorima i mozda nikada ne bi bila ni upotrebljena. Jedino resenje problema je bilo rastakanje Jugoslavije samo je nedostajala pametna politika da to resenje ostvari na pametan nacin.

I kad vec kuckam
Ovaj Dragov "pedagog i ljevicar" je poprilicni idelaista a idealisti retko kad uspevaju da pogode sustinu.
Pricu o Suhacu razvodniti tezom da je mnogo Suhaca na Balkanu znaci izbegavanje da se realno sagleda stvarno stanje, jer bi to stvarno stanje razorilo ideale u koje taj idealista veruje.

Cudno je, ako je ta teza o mnogo Suhaca tacna, kako to da Srbi ne napravise monoetnicku drzavu u dvesta godina svoje drzavnosti, a bilo je perioda kad su bili svetski miljenici i kad bi im sto sta bilo progledano kroz prste?
Hrvati su, nesporno, imali dva pokusaja stvaranja nacionalne drzave i oba pokusaja su obelezena nesumnjivim etnickim ciscenjem. Iz drugog puta im je to uspelo i danas je to etnicki cista drzava sa veoma bitno promenjenom etnickom strukturom.
Kosovo je takodje etnicki kristalno cista drzava. Ako rec genocid negde moze da ima puno znacenje onda je to na Kosovu. Slovenija takodje, BiH federacija etnicki cistija od RS.

Nisu Srbi ni nebeski narod ni bezgresni ali mesanjem svega i svacega se zapravo stice pogresna slika o tome kako je sve to isto.


savamala savamala 21:07 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Ja sam jos 91 govorio da ce nas na kraju NATO vojno kazniti ako nastavimo sa ovakvom politikom.


Супер. Осим што знамо да ти је лепо, сада знамо и да си много паметан. Уживај.
Filip2412 Filip2412 22:56 05.08.2012

Re: Да ли је то важно?

Осим што знамо да ти је лепо,
Meni jeste sada lepo, jer je suncano vreme i juce sam bio na jezero da se kupam. Danas u parkic u setnju. Ali ne vidim kakve veze to ima sa temom.
Filip2412 Filip2412 20:06 05.08.2012

...

Samo da podsetim na prerano međunarodno priznanje
Za nekoga prerano za nekoga prekasno. Berlinski zid se srusio 1989 i niko od bivsih YU provincija nije zelo da zivi pod rezimom Slobodana Milosevica vec su hteli na Zapad. Sloba je to hteo oruzjem da zaustavi i bio je dovoljno glup da poveruje kako je to moguce.

Slazem se da su sukobi mozda mogli biti manji da su Hrvati i Slovenci izabrali da zive pod upravom SPS i Slobe jos 20 - 25 godina ali jkebiga, nisu hteli i moglo im se da ne zele. A Srbija nije dovoljno bila pametna da shvati kako je nemoguce spreciti trend i na silu uz vojsku i uz poptuno ignorisanje saveta US i Zapada naterati ostale da se ne odcepe.

Jugoslavije, jedne međunarodno priznate države
Bila je priznata dok nije Sloba preuzeo kormilo u Srbiji. Nakon toga.... izbacivanje iz UN i sve manje i manje medjunarodnog kredibiliteta. A onda su i neke YU provincije postale medjunarodno priznate.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:15 05.08.2012

Re: ...

Sigurno si čuo za sedam smrtnih grehova. E, pa, osmi je simplifikacija.

poz.
automatic automatic 20:54 05.08.2012

Re: ...

Bila je priznata dok nije Sloba preuzeo kormilo u Srbiji. Nakon toga.... izbacivanje iz UN i sve manje i manje medjunarodnog kredibiliteta. A onda su i neke YU provincije postale medjunarodno priznate.


fico, a ko je preuzeo kormilo srbije 1941. pa se hrvatska umetnula u monstruoznu ndh? ko je bio na celu srbije 1970. kada je u hrvatskoj cvetalo hrvatsko proljece kada se pokusalo otcepljenje od jugoslavije?

hrvatska bi ponovila ndh 1990. samo da je mogla to da objasni civilizovanom svetu. tamo se nista ne menja vec vekovima.
jos od kad su pre nekih 300 godina hrvatski placenici zgrozili evropsku javnost svojim koljackim poduhvatima, nijedan evropski vladar nije zeleo da im pomogne u sticanju drzavnosti i nezavisnosti.

niko nije verovao da oni mogu da ostvare civilizacijsko dostignuce kao sto je drzava. ispostavilo se da su se sa razlogom pribojavali.
Filip2412 Filip2412 22:55 05.08.2012

Re: ...

hrvatska bi ponovila ndh 1990. samo da je mogla to da objasni civilizovanom svetu.
Moguce, ali ne verujem da bi smeli, samo da je Sloba trazio podrsku zapada umesto sto ih je konsantno s oprostenjem, yebao u mozak i ponasao se kao nezavisni mali diktator.

fico, a ko je preuzeo kormilo srbije 1941. pa se hrvatska umetnula u monstruoznu ndh?
Hrvatski zlocini su poznati, ali proslo od toga puno godina, pa zar mislis da se Francusko nemacka diplomatija poziva na Hitlera danas? Devedesetih su duvali vetrovi promena - okretanje ka Zapadu svih bivsih komunistickih zemalja. Svih osim Srbije koja je uporno terala kontru. Ne pravdam ja Hrvatske nacionaliste, daleko bilo. Samo kazem da smo mi sa antizapadnjackom politikom ucinili sve da im omogucimo progon Srba. E sad, posle toliko godina kada se vidi da smo ga izduvali, jasno je svakome da se trebalo ici na umerenije zahteve, na priznavanje Hrvatske i trazenje podrske zapada tako bi taj narod ostao da zivi tamo i dobio neku kulturnu autonomiju. Medjutim, hteli smo da prekrajamo granice i bez da pitamo velike sile, epa to malo teze.

Ja se secam jos pre pocetka svih sukoba u YU da smo mi jedini podrzavali Sadama Huseina kada je bio prvi rat u zalivu. Mi smo vodili antiamericku politiku od pada berlinskog zida na ovamo.
tasadebeli tasadebeli 00:44 06.08.2012

А последице?

Filip2412

Istine radi, treba priznati da je mir danas na balkanu postignut verovatno samo zahvaljujuci intervenciji spolja.


А какав је то мир? Стабилни? Мени то више изгледа као тзв. мир до прве следеће прилике...

samo da je Sloba trazio podrsku zapada umesto sto ih je konsantno s oprostenjem, yebao u mozak i ponasao se kao nezavisni mali diktator.


А јеси ли ти сигуран да он ту није играо улогу која му је задата и коју је играо док је био потребан? Као и остали из руководећих политичких и војних структура СФРЈ крајем осамдесетих. Што рече Урош Ђурић у неком интервјуу, интересантно је да се као симболични почетак сукоба у бившој СФРЈ узима сукоб навијача Динама и Звезде на стадиону у Максимиру, а знамо да су и Динамо и Звезда били клубови у чијим управама седе руководећи људи ДБ-а Хрватске и ДБ-а Србије.

Све је то било позориште (чији се успешни рецепт понавља од једне државе до друге), али жалосно позориште у којем стварно гину људи и тече права крв, а не кечап као у холивудским филмовима.

Уосталом, како било да било, био ти у праву, Филипе, или ми који баш и немамо много поверења у "међународну заједницу" и НАТО, сада више није ни важно... Само, кад већ кажеш то што кажеш, размисли мало, шта је у овом тренутку, 20-25 година касније, последица свега тога што се догађало? НАТО има своје базе на западном Балкану тамо где их није пре тога имао, има своје луке и базе на Јадрану, закуцао је на врата Кавказа и удобно се смешта у предсобљу Русије, своје следеће краве музаре за ресурсе. И ко је ту једини прави добитник у овим нашим генерисаним балканским зађевицама?


Filip2412 Filip2412 00:56 06.08.2012

Re: А последице?

НАТО има своје базе на западном Балкану тамо где их није пре тога имао, има своје луке и базе на Јадрану, закуцао је на врата Кавказа и удобно се смешта у предсобљу Русије
NATO je uvek bio na Balkanu i to je neminovno. Nema potrebe raspravljati o tome zasto sunce sija i zasto su 2+2=4. Pa jos posle rusenja Berlinskog Zida jasno je bilo da ce uskoro citava istocna Evropa biti u NATO. Te zemlje su bile u savezu sa Rusijom na silu a ne zato sto su tako htele.

Bili su okupirani od 1945 i jasno im je kako je pod Rusijom. Sada su u NATO i Rusija sa njima lepo i ravnopravno saradjuje dok Srbiju lagano podprckuje jer mi smo eto nezavisni i niciji.

А јеси ли ти сигуран да он ту није играо улогу која му је задата и коју је играо док је био потребан?
Vrlo moguce. I ja to ponekad mislim. Ali opet, vrlo dobro znam da je vekika vecina naroda glasala za Slobu i nije marila za njegovo zaostarvanje odnosa sa zapadom. Setimo se samo kako se lakonski prihvatalo izbacivanje Jugoslavije iz UN.... kao nije to nista zabole nas za UN. Narod je takav, voli da se qrci i voli da glasa za mutne tipove sklone diktaturi. Da nije mutni Kostinica isao na one izbore 2000 Sloba ni tad ne bi izgubio. Dopao im se Voja jer je mutan i tuljav, prica sebi u bradu i veliki je "patriota". Narod snosi krivicu.

tasadebeli tasadebeli 01:36 06.08.2012

Re: А последице?

Filip2412


Medjutim ja vrlo dobro znam da je vekika vecina naroda glasala za Slobu i nije marila za njegovo zaostarvanje sukoba sa zapadom


Вероватно се и сам сећаш колико су његова појава и речи биле примамљиве за обичног човека који се осећа угроженим јер деценијама гледа разноразне Драже Марковиће, Николе Љубичиће и остале под чијом влашћу стижу стално нови и нови избегли из Хрватске и Косова после маспока, устава из `74. и Титове смрти. И тај осећај угрожености у самој Србији је такође вештачки генерисан и предуслов је за појаву једног Слобе (Могао је његову улогу да одигра и покојни Иван Стамболић и Буца Павловић, свеједно је. Вероватно је Слоба имао највише воље и најмање обзира за то што је учињено...). А тај осећај угрожености пажљиво се неговао на свим просторима бивше СФРЈ. Шиптари су на демонстрацијама извикивали "Трепча ради, Београд се гради"; ја сам, одлазећи на летовања у Дубровник 1981-1989 стално слушао како се сав новац који Дубровчани зараде односи у Београд (џабе сам им ја објашњавао да мора прво тај новац да прође кроз Загреб); на Охриду ми је 1990. један деда рецитовао неку песму у којој српски војници на коњима газе бело платно које девојка пере наглашавајући стално оно српски као да ја лично јашем те коње; у Словенији су ме, док сам служио војску 1983/84. у Илирској Бистрици, деца пљувала на улици јер носим униформу ЈНА и било ми је забрањено као војнику да чекам воз у истој чекаоници на љубљанској железничкој станици да не бих, тобож, узнемиравао цивиле својим присуством... Свугде се тај осећај угрожености од "других" лагано генерисао у јавности током осамдесетих...
Filip2412 Filip2412 02:48 06.08.2012

Re: А последице?

jeste to sve.... bilo je zajebano vreme, ali eto... ja verujem da su ceska-slovacka mogle da zarate samo da su imali ambiciozne na vlasti, koji ne prezaju od rata, ali nisu. Meni samo jedno nije jasno, da je Srbija vodila rat svesno bez saradnje sa Zapadom, pa dal su mislili da ce ih pustiti da rade sta hoce? Cak i Hrvatska nije krenula u akciju Oluja samostalno nego su se konsultovali za NATO. Kljucna stvar sukoba je Sloba i to zato jer on jedini nije trazio dozvolu niti misljenje od NATO i USA. pa covek je bre jedva i izbore raspisao, umislio da je novi Tito. Imali smo izbore posle Slovenije i Hrvatske, a tada je svaki mesec bio bitan - zemlje su se utrkivale ko ce se definisati pre kao "demokratsko drustvo". Sloba drzao petokraku dok god je mogo, da podjebava amere.... kao on je sam svoj gazda moze mu se.

a to sto su svi oni imali zelju da se odcepe, ne krivim ih, nama su govorili u skoli da smo oslobodili Makedoniju i Kosovo od Turaka.... a kada sam malo odrastao i procitao neke druge stvari shvatio sam da smo od veceg dela stanovnistva tamo vidjeni samo kao sledeci osvajaci, sto i jesmo bili - Makedonce popisivali ko Srbe zar ne? Oni nisu bili priznati ko narod u Kraljevini pa prema toma kako da te gledaju nego kao osvajaca...

Inace i u Nisu se pljuje Beograd, tako je to uvek sa glavnim gradom, svugde u svetu :)
tasadebeli tasadebeli 09:20 06.08.2012

Re: А последице?

Filip2412


nama su govorili u skoli da smo oslobodili Makedoniju i Kosovo od Turaka....


Па зар нисмо? Мислим, од Турака... И Хрватску, Словенију и Босну од Маџара и Аустријанаца? Јесмо, јесмо,... Е, а како су они гледали на то, то је друга прича...

Постоји ту један проблем. Србија јесте жртвовала велики број становништва у Првом светском рату, али није то радила због Хрвата, Македонаца, Словенаца, муслимана,... Радила је то због Срба који су тада у великом броју живели на тим територијама. И урадила је то кроз политику могућег у том тренутку - створена је СХС, тј. Југославија. Знаш, они моји преци што су им ампутирани прсти због смрзавања у Албанији, што су били рањавани и што су гинули у два светска рата, нису то радили због неког тамо Дудека, Јанеза, Јусуфа,... Радили су то да они остали моји преци не би више никад били прогањани, носили униформе туђе војске, гинули по Галицији и били грађани другог реда. Зато од ове Драгове приче толико и боли душа...

Да не тролујемо даље, имам обичај да ову причу објасним у једној реченици: Проблем са нама Србима је у томе што смо превише велики за оно што имамо, а превише мали за оно што бисмо хтели да имамо. И зато смо били "стална претња миру на Балкану" у 20. веку. Сада ствари већ стоје мало другачије, мада је ту још увек Република Српска у Босни, па Косово и Метохија,... Е, то су те жеравице из којих увек може да се распири огањ насиља. Надајмо се да сада има више памети која то неће дозволити.
alain_delon alain_delon 12:25 07.08.2012

Odbacivanje samoga sebe

Poštovani, pročitah vašu "priču" te sam se odlučio nadovezati...
Bio sam ondje od prvog trenutka, u adrenalinu koji je kolao žilama tvojih roditelja, dok su volili ljubav da te začnu, i poslije u tekućini koju je tvoja majka pumpala u tvoje maleno srce kada si jo bio samo parazit.
Došao sam do tebe prije no što si progovorio, prije no što si mogao shvatiti nešto od onoga što su ti drugi govorili. Bio sam tu dok si nespretno pokušavao napraviti prve korake pred podrugljivim i veselim pogledima sviju.
Kada si bio nezaštićen i izložen, kada si bio ranjiv i potrebit.
Pojavio sam se u tvom životu ruku pod ruku s čarobnom mišlju; sa mnom su došli…praznovjerje i istjerivanje đavla, fetiši, amuleti…lijepe manire, običaji i tradicija…tvoji učitelji, tvoja braća i tvoji prijatelji…
Prije no što si znao da postojim, podijelio sam tvoju dušu na svijet svjetlosti i na svijet tame.
Na svijet dobra i na onaj koji to nije.
Donio sam ti osječaj srama, pokazao sam ti sve što je u tebi manjkavo, ružno, glupo, neugodno. Objesio sam na tebe etiketu "drukčiji" kada sam ti prvi put rekao na uho, da nešto nije sasvim dobro u tebi.
Postojim prije nastanka svijesti, prije nastanka krivnje, prije nastanka moralnosti, prije principa o vremenu, prije no što se Adam postidio svoga tijela, kada je shvatio da je gol…i pokrio ga!
Ja sam neželjeni gost, neželjeni posjetitelj, a ipak, prvi stignem i posljedni odem. S vremenom postadoh moćan, slusajući savjete tvojih roditelja o tome kako uspjeti u životu. Slušajući zapovijedi tvoje vjere, koje ti govore što da činiš, a što da ne činiš, kako bi te Bog mogao primiti u svoje naručje.
Pateći zbog okrutnih šala tvojih prijatelja u školi, kada su se smijali tvojim poteškoćama. Podnoseći poniženja tvojih nadređenih. Promatrajući tvoj nezgrapan lik u zrcalu i uspoređujući ga poslije sa likom "poznatih" koje vidiš na televiziji.
I sada, napokon, moćan kakav jesam i zbog same činjenice da sam žensko, crnac, židov, da sam homoseksualac, da sam orijentalac, da sam nemoćan, da sam visok, onizak ili debeo…mogu te pretvoriti u gomilu smeća, u otpad, u žrtveno janje, u dežirnog krivca, u prokleto odbačeno kopile.
Generacije i generacije mušlaraca i žena podupiru me. Ne možeš me se osloboditi.
patnja koju izazivam tako je nepodnošljiva da me, kako bi me podnio, moraš prenijeti svojoj djeci, kako bi me oni prijeneli svojoj i tako iz stoljeća u stoljeće. Kako bih pomogao tebi i tvom potomstvu, preobrazit ću se u perfekcionizam, u visoke ideale, u samokritiku, u patriotizam, u moralnost, u dobre običaje, u samokontrolu.
Patnja koju ti nanosim tako je jaka, da ćeš poželjeti poreći me, i stoga, pokušat ćeš me sakriti uza svojih lica, iza droge, iza svoje borbe za novcem, iza svojih neuroza, iza svoje zbunjene seksualnosti. Ali možeš činiti što hoćeš, možeš raditi što hoćeš. Ja ću biti tu, uvijek tu. Zato što putujem s tobom, danju i noću, bez odmora, bez ograničenja. Ja sam glavni razlog ovisnosti, posesivnosti, napora, nemorala, straha, nasilja, zločina, ludila. Ja sam te naučio strahu od odbacivanja i uvjetovao tvoj život tim strahom. O meni ćeš ovisiti, kako bi i dalje bio ta tražena, željena osoba, kojoj plješću, ljubazna i ugodna, koju danas pokazuješ drugim. O meni ovisiš, jer ja sam sanduk u koji si sakrio najneugodnijestvari, najsmješnije, najnepoželjnije u sebi. Zahvaljujući meni, naučio si pomiriti se, s onim što ti život daje, zato što, na kraju krajeva, sve što proživiš biti će uvijek više od onoga što misliš da zaslužuješ. pogađaš, tko sam ili što sam?
Ja sam osjećaj odbacivanja koji osjećas prema samome sebi.
Ja sam osjećaj odbacivanja koji osjećas prema samome sebi.
Sve je počelo onog sivog dana, kada si prestao s ponosom govoriti:
"Ja jesam!" I pomalo zbunjeno i preplašen, spustio glavu i zamijenio svoje riječi i držanje razmišljanjem: "Ja bih trebao biti…"
Srdačan pozdrav,
Ivan (Zagreb)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana