Kultura| Reč i slika

Istanbul, grad i sećanje (III)

Velimir Mladenovic RSS / 30.04.2012. u 16:51
U Nacionalnom arheološkom muzeju u Istanbulu dobio sam jednu knjižicu na francuskom u kojoj se objašnjava povezanost Islama i Hrišćanstva. Takođe tamo se može pročitati i to kako Islam vidi Isusa. Ta knjiga je povod za ovaj tekst.

Orijentaizam je komparativni pojam u umetnosti pod kojim podrazumevamo inspiraciju umetnika Orijentom I preradu te inspiracije u evropskoj kulturi. U užem smislu pod ovim pojmom podrazumevamo englesko i francusko slikarstvo devetnaestoga veka inspirisano Orijentom. Interesovanja za Orijent su dominantna u devetnaestom veku. Mnogi francuski putopisci putuju do Istanbula jer su želeli da se upoznaju sa jednom za njih tada novom kulturom. Ne treba zaboraviti, da u tom periodu pod Orijentom podrazumevamo i srpske predele.

Isus, hrišćanska predstava
Isus, hrišćanska predstava
Arapski svet je od kraja desetog veka pa sve do danas izložen kontinuiranim napadima Zapada koji imaju za cilj zaposedanje njegovih teritorija, iskorištavanje njegovih potencijala i porobljavanje njegovih naroda.

Isa, sin Merjemin (arap. Isa ibn Maryam) je ime pod kojim je poznat Isus u Islamu. U Islamu, Isus (arapski: عيسى‎ Isa) se smatra Božjim poslanikom, odnosno prorokom (arapski: رسول rasul) koji je, kao i ostali proroci pre i posle njega govorio o jednome Bogu (arapski: Alah).

Muslimani takođe smatraju da je Isus bio Mesija (arapski: maših) kojeg je Bog poslao deci Izraela sa novim svetim pismom, jevanđeljem (arapski: إنجيل indžil). Kuran takođe tvrdi da je Isus čudotvorno rođen od device Marije (arapski: Mirjam) i da je vršio čuda po dopuštenju Božjem. Međutim, muslimani ne dele hrišćansko verovanje u Isusovu božanstvenost. Islam negira da je Isus Bog ili Božji sin, tvrdeći da je on bio običan čovek koji je, poput ostalih proroka, bio izabran da širi Božju poruku. Islamski sveti spisi strogo odbijaju pripisivanje božanstva ikome drugom, naglašavajući jedinstvo Boga (arapski: توحيد‎ tevhid).

Bezbožni su oni koji govore: „Bog je Hrist, sin Marijin". Reci:

Ko može sprečiti Boga, ako bi hteo uništiti Hrista, sina Marijinog, kao i njegovu majku, i sve one koji su na zemlji?" - Kuran, Sura V, Trpeza (Al-Mā'idah)

Beseda na gori, Islam.
Beseda na gori, Islam.
Poput svih proroka u Islamu, Isus se smatra muslimanom (arapski: مسلم‎ - onaj koji se pokorava Bogu); on je učio ljude da prihvate ispravan put pokoravanja Božjoj volji. Isa se u islamu smatra pretečom Muhameda, i veruje se da je predvideo njegov dolazak. Prema islamskim spisima, Isus niti je ubijen niti je raspet već je samo tako izgledalo. On je po Islamu samo živ uznesen u nebo. Ovo učenje nazivamo doketizmom. U hrišćanstvu se odnosi na verovanje da je Hristovo telo bilo samo privid i da je on suštinski bio duhovno biće ("biće svetlosti").

''Ali oni ga nisu ubili; oni ga nisu razapeli, njima se to samo tako pokazalo... Oni ga sigurno nisu ubili, već je njega Bog uzdigao k sebi: Bog je moćan i pravedan.''
- Kuran 4:157

Većina muslimana veruje da će se sudnjeg dana Isus vratiti na zemlju da uspostavi pravdu i pobedi islamskog Antihrista, Dadžala (arapski: الدّجّال).

" Tako mi onoga u čijoj je ruci moj život, Isa će uskoro sići među vas kao pravedni sudija. On će polomiti krstove, ubiti svinju i ukinuti džizju. Zatim će se blagostanje prosuti po cijelom svijetu tako da ga neće niko prihvatiti, dok će sedžda biti bolja nego cijeli svijet i ono što on sadržava. " -Muhamed

Marija i Isus, Islam.
Marija i Isus, Islam.
Prema islamskom učenju: Isus nije umro na krstu. Rodila ga je devica, ali nije sin božji. Nije okajao grehe čovečanstva. Lečio je bolesne, vraćao vid slepima i podizao iz mrtvih. Izgovarao je cele rečenice još kao beba u kolevci, govoreći majci Mariji da mu je bog dao svete knjige i učinio ga prorokom. Isus nije ni svemoćan ni večan. Isus je Mesija. Isus je musliman. Prema hadisu - tj. govorima Poslanika, iznad kojih je po islamskom učenju samo Kuran - Isus je podignut u nebo i vratiće se na kraju vremena istočno od Damaska, grleći dva anđela. Kada ga vidi, Antihrist će se rastopiti kao so u vodi i Isus će gospodariti svetom 40 godina. Međutim, muslimani ne veruju da je Isus umro na krstu. Jasno je zapisano, u četvrtoj suri Kurana, stih 157: „Nisu ga ubili, niti su ga raspeli."

Za muslimane, pitanje konkretnih detalja u vezi sa raspećem uglavnom je akademsko. Međutim, neslaganje Hrišćana i Muslimana u vezi sa prirodom Isusa je suštinsko, bez obzira na sve paralele. Za muslimane, Isus nije, niti može biti božanstvo. On je prorok, ali je ipak smrtnik, i bog mu nije otac. Ovo je Isus iz Kurana. Njime se bave 93 stiha - više nego što je posvećeno bilo kom drugom proroku osim Muhamedu - i Isus iz Kurana poklapa se sa jevanđeljima u mnogo više detalja nego što čak i mnogi Muslimani misle.

Mnogo ima sličnosti i istih mesta o učenju o postojanju Isusa. U islamskom svetu Isus je samo prorok kao Muhamed, uzdigao se na nebo. Po Hrišćanskom učenju devica Marija je ta koja zapravo nije umrla već se samo preselila na nebo. Za Hrišćane poruka koju daje Isus je neodvojiva od raspeća i žrtve koju to raspeće nosi. Za Islam to nije bitno, već je važnije samo postojanje Isusa kao proroka.

 

Atačmenti



Komentari (0)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana