Film| Kultura| Umetnost

[72] 89 mm od Evrope

bojan ljubomir jugovic RSS / 02.03.2012. u 18:48

F33_zps86d8e550.jpg      U Brestu (poljski Bžešć) na Bugu, na granici između Poljske i Bjelorusije, svakoga dana radnici na željeznici prebacuju na drugi kolosijek međunarodne vozove jedan za drugim kako bi mogli da idu dalje kroz teritoriju bivšeg SSSR na širim šinama. Neznatna razlika od nepunih 9 centimetara između širine pruge od 1435 mm, kojom saobraćaju vozovi u Evropskoj uniji i one od 1524 mm kojom saobraćaju vozovi u današnjoj Zajednici nezavisnih država otkriva u ovom pravom biseru kratke forme, kako to primjećuje Marek Hendrikovski [Marek Hendrykowski] u svojoj knjizi „Umetnost kratkog filma" [Clio, Beograd, 2004], „tako duboko tuđinstvo, koje nevidljivim zidom deli dva različita sveta." Dok voz na relaciji Pariz-Moskva ulazi u stanicu, kamera slika kontrast između lijepih i veselih lica putnika, koji znatiželjno izviruju sa prozora kupea, i umazanih lica željezničkih radnika koji svakodnevno rutinski obavljaju veoma težak posao... Efektna filmska metafora o susretu Zapada sa Istokom, dokumentarni kratkometražni film poljskog reditelja Marcela Lozinjskog [Marcel Łoziński] dobitnik je brojnih nagrada na festivalima kratkog filma a bio je nominovan 1994. i za Oskara u kategoriji dokumentarnog kratkog metra. Dakle, jedna  preporuka za ljubitelje male filmske forme.

 

 


[dijalog na poljskom]

DJEČAK: - Vidi, ozlijedio si prst. Krvari.
RADNIK: - Pa, da, krvari...
DJEČAK: - Zašto krvari... Zašto?
RADNIK: - Ah, hajde poljubi me.
DJEČAK: - Ti zaista teško radiš, zar ne?
RADNIK: - Da, radim.
DJEČAK: - Ruke su ti tako prljave.
RADNIK: - To je od posla.
DJEČAK: - I meni su ruke prljave.
RADNIK: - Isprljale su ti se od mene.
DJEČAK: - Neko te zove preko radija.
RADNIK: - Hoćeš li ti da pričaš? Hajde reci nešto.
DJEČAK: - Oni pričaju na ruskom?
RADNIK: - Nema to veze. Kaži nešto na poljskom.
DJEČAK: - Moram da se vratim. Žurim se.

      Samo da dodam u vezi sa Marekovom knjigom da autor u njoj, pored ovog, posebnu pažnju poklanja analizi i opisu još četiri ostvarenja poljskih autora, koja su trenutno dostupna na YouTube-u i to: "Dva čovjeka sa ormarom" (Roman Polanski, 1958), "Novi Janko Muzikant" (Jan Lenjica, 1960), "Bukvar" (Vojćeh Višnjevski, 1976) i legendarni "Tango" (Zbignjev Ripčinjski, 1981) kojeg smo ranije spominjali na nekom od blogova koji je osvojio Oskara 1982. 

 



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Sofroniye Sofroniye 18:53 02.03.2012

:)

Hvala ti na ovom. Veoma osvezavajuce u moru dosadnih stvari o kojima ljudi pisu :)
myredneckself myredneckself 19:04 02.03.2012

Re: :)

Bojane čestitka za VIP status. Mislim da sam u pravu, bio si bloger zar ne? Konačno
Vraćam se posle
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:19 02.03.2012

Re: :)

Sofroniye
Hvala ti na ovom. Veoma osvezavajuce u moru dosadnih stvari o kojima ljudi pisu :)


Nema na čemu, hvala Hendrikovskom prije svega, zaista u knjizi su na stotine
nekih zanimljivih naslova. A za ovo drugo..pa vjerovatno i sam znas da je to subjektivno. Nekome će i ovaj blog biti dosadan a nešto
drugo, trece, peto zanimljivo, u svakom slučaju hvala.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:25 02.03.2012

Re: :)

Da, jeste, hvala D., zahvaljujem uredništvu na ukazanom povjerenju.
mirelarado mirelarado 22:18 02.03.2012

Re: :)

Занимљиво, лепо и информативно, као и увек, Бојане.

П.С. Придружујем се честиткама за више него заслужени ВИП.
Черевићан Черевићан 01:27 03.03.2012

наравски

и ја се придружујем честитарима поштовани г bojan ljubomir jugovic - у .време учини своје да Ваши прилози буду схваћени од надлежних како и приличи .БРАВО !
Sofroniye Sofroniye 08:11 03.03.2012

Re: :)

Naravno da je subjektivno ali sa mog stanovista ja sam bitan a ne drugi :)
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:33 03.03.2012

Re: наравски

mirelarado
Занимљиво, лепо и информативно, као и увек, Бојане.

П.С. Придружујем се честиткама за више него заслужени ВИП.


Черевићан
и ја се придружујем честитарима поштовани г bojan ljubomir jugovic - у .време учини своје да Ваши прилози буду схваћени од надлежних како и приличи .БРАВО !


Iskrena zahvalnost s moje strane i čast mi je da ste tu!
benevolent benevolent 19:53 02.03.2012

умро Александар Илић-живео кратки метар

Хвала на овом тексту.
Предлажем да наредни буде омаж недавно преминулом Александру Илићу доајену документарног и кратког играног филма.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:16 03.03.2012

Re: умро Александар Илић-живео кратки метар

Odličan prijedlog. Ko god bude zainteresovan da napise tekst
o njemu i njegovom stvaralaštvu - rado mu ustupam virtuelni prostor
Rejlem Rejlem 20:29 02.03.2012

Cestitke na VIP statusu

Odlican tekst.
nikola_kovac nikola_kovac 23:16 02.03.2012

Лепота

Мало лепоте на блогу. Освежење.

И честитка.
srdjan.pajic srdjan.pajic 07:20 03.03.2012

vozovi

Super film, hvala Bojane .

Poslao sam link mom tastu, jer je zaljubljen u vozove i železnicu, plus je svetski putnik. Inače je tast, ako smem malo da trolnem, advokat, koji se bavi retkim poslom: ovde, u USA, železnica napušta puno svojih pruga, koje se onda čupaju i daju u staro gvoždje, a na mestima gde su prolazile, prave se biciklističke (uglavnom) staze. Tu sad naravno ima neka velika zajebancija oko toga kome to zemljište pripada, dakle posla za advokata koliko hoćeš. On je krenuo medju prvima da se bavi tom vrstom advokatske problematike i postao je prilično poznat. Sad to radi iz hobija. Kraj trola
Milan Novković Milan Novković 08:45 03.03.2012

Re: vozovi

Super film, hvala Bojane

Bojan nam je, btw, i između ostalog, urednik za FB sadržaj na temu kratkog filma!

Jel ti ono ne umeš da koristiš FB!?
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:33 03.03.2012

Re: vozovi

Milan Novković
Super film, hvala Bojane

Bojan nam je, btw, i između ostalog, urednik za FB sadržaj na temu kratkog filma!

Jel ti ono ne umeš da koristiš FB!?




Pa ja sam umeo da koristim FB, ali mi je to znanje vremenom izbledelo. Mada, znam da postoji ta "paralelna institucija", gnjavila me Višnja da se učlanim .


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:20 03.03.2012

Re: vozovi

urednik za FB sadržaj na temu kratkog filma!


trener92 trener92 11:34 03.03.2012

1435mm

Efektna filmska metafora o susretu Zapada sa Istokom

Odličan film,

I mali prilog ( zanimljivost kao iz zabavnika )


Ne znam da li ste čuli ovu zanimljivu priču:

Znate li da standardna širina većine pruga iznosi 1435mm ?

Da li ste se pitali otkud baš tih 1435mm?

Prve železnice su građene po toj meri, zato što su isti ljudi koji su gradili prve železničke pruge, pre toga gradili pruge za tramvaj. A one su bile po toj meri.

Zašto su, onda, ljudi gradili tramvajske pruge po toj meri?
Zato što su ljudi koji su proizvodili tramvaje, njih prizvodili istim alatima kojima su proizvodili i kočije.

Zašto su, onda, kočije rađene baš po toj meri?
Da su rađene po nekoj drugoj meri, pucale bi na nekim starim magistralnim putevima, na kojima je bila baš tolika širina tragova za kočije.

Ko je gradio te puteve?
Prve magistralne puteve u Evropi gradili su stari Rimljani, za potrebe svojih legija.

Zašto su tragovi na svim tim putevima jednaki? Zato što su ih napravile ratne kočije, koje su u Rimskom carstvu sve bile jednake.

A zašto su oni onda odabrali baš 1435mm?

Zato što u 1435mm stanu dve konjske zadnjice.

Ima još jedna zanimljivost

Svi su, verovatno, čuli za Space Shuttle.

Ono što daje Space Shuttle-u najveći potisak su dve rakete na čvrsto gorivo koje su pričvršćene sa strane Space Shuttle-a. Inženjeri koji su ih gradili hteli su da ih naprave da budu malo deblje.

Ali, te rakete gradi Thiokol iz Utaha.

A prevoze se železnicom.

Ta železnica ide kroz tunel.

Rakete moraju da budu izrađene po meri tunela.

Taj tunel je malo širi od širine pruge, koja je široka kao dve konjske zadnjice.
I, eto sad.

Najsofisticiraniji vid transporta je ograničen merama koje su pre 20 vekova odredile konjske zadnjice.
Nadpalfi Nadpalfi 18:48 03.03.2012

Re: 1435mm

To o kocijama sam procitao kod Paola Coelha, mislim da je u romanu "11 minuta", ali nisam siguran ;-)
011-495 011-495 14:38 03.03.2012

Kolosek

Godinama sam se vozio na relaciji Pariz-Moskva(preko Bresta) i Beograd-Moskva i nisam primetio da se vagoni prebacuju na drugi kolosek. Kompozicija bi usla u stanicu sa EU kolosekom ali je duz njega bio i SSSR kolosek. Jednostavno bi im otkacili osovine u prvom i poslednjem kupeu(ispod kreveta/sedista) svakog vagona, podizali odjednom celu kompoziciju sa sistemom dizalica (slicno kao u auto servisu) izvlacili osovine i tockove kablom a dovlacili sire. Ceo proces je trajao oko 2 sata.
Ali ja sam se poslednji put takvim vozovima vozio 1986 pa mozda danas radi neka druga tehnologija.
Preporuka, setio sam se kada sam bio mlad, 2m visok, crne oci,crna kosa, 100kg bez grama sala
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:49 03.03.2012

Re: Kolosek

Preporuka, setio sam se kada sam bio mlad, 2m visok, crne oci,crna kosa, 100kg bez grama sala


Ako, ako drago mi je

Da u pravu ste, taj proces je i donekle prikazan u ovom filmu, dakle, ima kadrova u kojima vagoni podignuti vise u zraku dok se dovlace i mijenjaju sire osovine i tockovi, pretpostavljam da svi putnici u toj fazi napuste svoje kupee i izadju van?
011-495 011-495 20:05 03.03.2012

Re: Kolosek

Mogli su da izadju ali tek posle toga kada carinici zavrse pregled putnickih isprava i sadrzaja prtljaga. Onda bi provodnici otkljucali vrata i pustili putnike da se protegnu.
I danas postoji voz Moskva-Nica i nedavno je ponovo otvorena linija Moskva-Pariz,preko Berlina( a kako drugacije).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana