Ljudska prava

NEDEFINISANA SVRHA – NEDOPUŠTENA OBRADA

Freedom of Information RSS / 02.02.2012. u 13:10


Autor: Rodoljub Šabić

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti doneo je rešenje kojim je privremeno zabranio Društvu za marketing i usluge Apex Solution Technology obradu podataka o ličnosti, konkretno serijskog i alias broja personalizovanih SMART kartica u okviru sistema za naplatu karata i upravljanje u javnom prevozu u Beogradu, tzv. Bus Plus sistem.
To rešenje je, zapravo, sasvim (ne)logičan nastavak priče kojom sam se već bavio i na ovom blogu - U autobusu nema mesta za velikog brata i Koristi li veliki brat gradski prevoz.
Dakle, još u postupku prethodne provere izvođači projekta Bus Plus bili su upozoreni na sve obaveze koje proizlaze iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kao i na to da će Poverenik u slučaju da zakon ne bude poštovan zabraniti obradu podataka.
Najvažniji deo upozorenja se, naravno, odnosio na neophodnost isključivanja mogućnosti „uparivanja" podataka iz dva centra, jednog u kome se vode podaci o pretplatniku i drugog u kome se vode podaci o saobraćaju. Obrada podataka o ličnosti i podataka o saobraćaju mora se, dakle, vršiti na način koji garantuje privatnost lica koja pretplatne karte koriste. Mora se isključiti mogućnost praćenja njihovog kretanja, odnosno utvrđivanja vremena i putanje kretanja građana, što bi bilo moguće na osnovu parametara koji bi bili isti u obe baze podataka.
Neposredno pred početak funkcionisanja Bus Plus sistema ovlašćena lica, inspektori Poverenika su u ponovljenom postupku nadzora konstatovala da po Upozorenju nije postupljeno u potpunosti, zbog čega je i doneto rešenje o privremenoj zabrani obrade određenih podataka.
Razloge zabrane ne treba dramatizovati. „Glavne" stvari koje su pominjane u kontekstu mogućeg ugrožavanja privatnosti nisu realne, eliminisane su. Sistem Bus Plus funkcioniše na način koji isključuje mogućnost praćenja bilo koga u realnom vremenu (podaci sa validatora u autobusu ne ekspeduju se u bazu u realnom vremenu već sa „docnjom" od nekoliko sati). Isključena je i mogućnost naknadnog rekonstruisanja putanje kretanja korisnika usluga Bus Plus (validira se samo ulazak a ne i izlazak iz autobusa, dakle može se markirati početna ali ne i završna tačka putanje kretanja). Ipak, ostala je mogućnost da se naknadnim lociranjem vremena i vozila koje je korišćeno zadire u privatnost odnosno vrši obrada podataka o ličnosti. A istovremeno ni jednim pravnim aktom nije utvrđena svrha te obrade, razlozi zbog kojih se može vršiti, procedura i krug lica kojima su ti podaci dostupni, dužina čuvanja tih podataka i sl., što (posebno ne prepoznatljiva svrha obrade), sve dok ti nedostaci postoje, takvu obradu podataka, sa stanovišta Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, čini nedopuštenom.
I načelno, a posebno u konkretnom slučaju najzanimljive je pitanje svrhe. Jer i da postoji adekvatan propis, da nepostojeća procedura jeste propisana, verovatno da bi bila sasvim prihvatljiva pretpostavka da bi krug lica koja bi se mogla baviti obradom podataka koja podrazumeva „uparivanje" podataka o ličnosti i podataka o saobraćaju morao biti veoma uzak. I da bi rok čuvanja podataka o ličnosti u bazi podataka o saobraćaju morao biti što je moguće kraći. Ali, ostaje pitanje svrhe. U čemu je svrha ovakve obrade podataka?
A dok čekamo odgovor na ovo pitanje, vredi se podsetiti na činjenicu da je načelo prethodno određene svrhe, u globalnim okvirima, jedno od fundamentalnih načela zaštite ličnih podataka. To načelo preuzeto je, naravno i u naš Zakon o zaštiti podataka o ličnosti (čl. 8). Dakle, sasvim pojednostavljen, prost ali neizbežan zaključak je nedefinisana svrha - nezakonita obrada.



Komentari (53)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

benevolent benevolent 13:36 02.02.2012

бунт за валидацију персоналних бус+ карата

Позивам све Београђанке и Београђане да у име неколико стотина хиљада потрошача који поседују персонализоване електронске карте за вожњу у Београду, покрену иницијитиву за преиспитивање одлуке Скупштине града Београда, по коме ће поменуте стотине хиљада основаца, средњошколаца, запослених, незапослених, пензионера са уредним картицама Бус плус регистрованих на своја имена и презимена и са својим фотографијама и уредно плаћеним месечним износима за накнаду за градски превоз, морати приликом сваког уласка у возила ГСП-а изврше беспотребно проверу приношењем картица електронском валидатору.
На страну чињеница да би се тиме увелико стварале гужве на, ионако оптерећеним станицама ГСП-а.
Оправдан је гнев поменутих грађана, јер су они уредно извадили поменути лични документ, платили, и то унапред, месечни износ накнаде за превоз, већ од 25. јануара за наредни месец фебруар, а то ће мање више савесно обављати сваког 25.-тог, крајем текућег за наредни месец.
Уколико се појави и неки несавестан путник, контролор Бус плуса може евидентирати да ли је потрошач извршио обавезу плаћања своје накнаде, тако што би то проверио на портабл валидаторима. Не треба наплаћивати доплатну карту само зато што већина уредних потрошача, који су ВАЛИДНИ, јер поседују исправну бус+ карту са већ унапред уплаћеним износом месечне накнаде за превоз по категорији грађана којој припадају, иако нису извршили њену "валидацију" ; да не коментаришем колики је то малтретман за путнике и колику гужву и недостатак комфора пружа ова "паметна" акција.
Напомињем да су грађани већ покренули иницијативу грађанског бунта и непослушности поводом ове неразумне одлуке, коју здушно подржавам и позивам на грађански бунт. Не знам како би правно могла да се ова иницијатива уобличи и заврши, па молим све незадовољне да у границама својих могућности реагују на ову очигледну узурпацију права грађана.
maca22 maca22 14:22 02.02.2012

Re: бунт за валидацију персоналних бус+ карата

Не треба наплаћивати доплатну карту само зато што већина уредних потрошача, који су ВАЛИДНИ, јер поседују исправну бус+ карту са већ унапред уплаћеним износом месечне накнаде за превоз по категорији грађана којој припадају, иако нису извршили њену "валидацију" ;

Kakav bezobrazluk.
benevolent benevolent 14:30 02.02.2012

Re: бунт за валидацију персоналних бус+ карата

Kakav bezobrazluk

Па, народ, алијас глупа безоблична маса, ипак препознаје злоупотребу. Нажалост, ово је једино што му преостаје, иако то не би требало ни да постоји као опција да су надлежни радили у корист грађана, а не у своју.
maca22 maca22 15:42 02.02.2012

Re: бунт за валидацију персоналних бус+ карата

Hansel Hansel 17:14 02.02.2012

Re: бунт за валидацију персоналних бус+ карата

benevolent
Не треба наплаћивати доплатну карту само зато што већина уредних потрошача, који су ВАЛИДНИ, јер поседују исправну бус+ карту са већ унапред уплаћеним износом месечне накнаде за превоз по категорији грађана којој припадају, иако нису извршили њену "валидацију" ; да не коментаришем колики је то малтретман за путнике и колику гужву и недостатак комфора пружа ова "паметна" акција.

У "Политици" од пре око недељу дана је писало да наплате казни неће бити, већ само "блокаде" невалидираних персонализованих (и уредно допуњених) картица, а објавио сам на свом последњем блогу преписке са Секретаријатом за саобраћај / Дирекцијом за јавни превоз и БУсПлусом, а на претходном, у једном од коментара, цитирао сам све релеавантне чланове Одлуке о јавном линијском превозу и њихове измене, а на љубазно тражење акта којим се прописује кажњавање и(ли) износ за деблокаду картица, надлежни су остали неми.

P.S.
maca22

Сумњам да се Apex дописивао с путницима преко "Блицовог" сајта, па још овим тоном...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:30 02.02.2012

Re: бунт за валидацију персоналних бус+ карата

Ovo "povinujete" zvuči...qqlele.
jinks jinks 13:56 02.02.2012

Trol na temu pamcenja podataka

Dakle, sasvim pojednostavljen, prost ali neizbežan zaključak je nedefinisana svrha - nezakonita obrada.


Sta bi bilo ako bi pamtili samo one informacije za koje eksplicitno unapred znamo svrhu pamcenja.

Kako bi uopste onda i dosli na ideju o nekoj novoj svrsi pamcenja podataka.

Na primer, kad neko nesto uci (u skoli ili na fakultetu), on podosta toga zapamti a da za to u istom trenutku mozda i ne zna odredjenu svrhu (ona se tek u nekim novim okolnostima kasnije i pokaze).

Freedom of Information Freedom of Information 14:18 02.02.2012

Re: Trol na temu pamcenja podataka

Sta bi bilo ako bi pamtili samo one informacije za koje eksplicitno unapred znamo svrhu pamcenja.

Kako bi uopste onda i dosli na ideju o nekoj novoj svrsi pamcenja podataka.

Takav stav može biti zanimljiv na apatraktnom nivou. Ali ovde se ne radi o pamćenju bilo kakvih podataka nego podataka o ličnosti. A kad su oni u pitanju relevantno je,kao što rekoh,da je
načelo prethodno određene svrhe, u globalnim okvirima, jedno od fundamentalnih načela zaštite ličnih podataka. To načelo preuzeto je, naravno i u naš Zakon o zaštiti podataka o ličnosti (čl. 8).

mikele9 mikele9 14:05 02.02.2012

Da

Dakle, sasvim pojednostavljen, prost ali neizbežan zaključak je nedefinisana svrha -nezakonita obrada.

i meni uopšte nije jasno koja je svrha, bila ona propisana ili ne zakonom, praćenja kretanja tramvajskotrolejbuskoautobuskih putnika
opetnaistommestu opetnaistommestu 14:29 02.02.2012

Re: Da

Na ovaj način (samo čekiranjem prilikom ulaska) svrha je nikakva. Kada bi se svaki putnik čekirao i na ulasku i na izlasku to bi dalo podatke o trendovima kretanja, i vremenskim i brojčanim vrhovima putovanja, na osnovu tih podataka bi mogla da se kalibriše GSP mreža i što se tiče učestalosti polazaka, ali i da se, na primer, nađe bolja ruta za neku liniju. Zamisli situaciju gde na osnovu godišnje količine podataka može da se vidi realna razlika u navikama putnika prema godišnjem dobu. Pa se onda leti uvede privremena linija (kao što su one Ada1 do Ada5). Podrazumevam da bi trebalo bazu organizovati tako da se ne uparuju podaci o ličnosti sa podacima o istoriji kretanja.
Sve ovo pričam kao neko ko se bavi geoprostornim podacima. Ako se pravilno realizuje, ovaj sistem može da pomogne. Za sada ne vidim svrhu, jedino mi pada na pamet da žele da prođe neko vreme dok se ljudi ne naviknu na čekiranje pri ulasku pa onda da za šest meseci da kažu "e, drugari, od sutra i pri izlasku" što vidim kao sumanutu ideju. Mislim, ne mislim da je namera sumanuta nego mislim da će 90% populacije da im pokaže srednjak.

Ponoviću još jednom: ovaj sistem nije loš, može da poboljša uslugu gradskog prevoza. Čini mi se da ljudi bespotrebno vrište, kao kada su se uvodile čipovane lične karte. Niti nas žigošu niti je sotona, ali jeste naopako postavljeno. Ili nije. Videćemo uskoro.
benevolent benevolent 14:32 02.02.2012

Re: Da

mislim da će 90% populacije da im pokaže srednjak

Ја сам им већ увелико показао.
ivana23 ivana23 14:38 02.02.2012

Re: Da

Zasto nisu montirali foto celije za detekciju prolaza (ulaz/izlaz) sa brojacem? Zar to ne bi bilo jednostavnije, a verovatno i jeftinije?!

Ja to, onako, laicki. Mozda gresim.
Freedom of Information Freedom of Information 15:33 02.02.2012

Re: Da

Zasto nisu montirali foto celije za detekciju prolaza (ulaz/izlaz)? Zar to ne bi bilo jednostavnije, a verovatno i jeftinije?!

Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti nema pravo da se meša u pitanja uređenja saobraćaja.Šta god mislio o projektovanim rešenjima ne može da utiče na njih.On može da se bavi samo pitanjima zaštite podataka o ličnosti.U konkretnom slučaju npr. kad bi sve kartice bile nepersonalizovane poverenik ne bi imao baš nikakakvu dodirnu tačku sa problemom.
ivana23 ivana23 15:56 02.02.2012

Re: Da

Freedom of Information
Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti nema pravo da se meša u pitanja uređenja saobraćaja.Šta god mislio o projektovanim rešenjima ne može da utiče na njih.On može da se bavi samo pitanjima zaštite podataka o ličnosti.U konkretnom slučaju npr. kad bi sve kartice bile nepersonalizovane poverenik ne bi imao baš nikakakvu dodirnu tačku sa problemom.


Znam.
Medjutim, opaska je bila usmerena u kontekstu da se i bez ucitavanja licnih podataka moze doci do pouzdanih podataka o broju putnika. Uzgred, putnici bi bili postedjeni izdatka i maltretmana vadjenja novih kartica, a i ukupni izdaci bi bili manji. Ovako se zaista dolazi do pitanja cemu to validiranje i ucitavanje licnih podataka.
Hansel Hansel 17:07 02.02.2012

Re: Da

ivana23

To s fotoćelijama sаm i ja pominjao na ranijim blogovima, no nije samo to bilo moguće.

Napisah pre neki dan i da se svima, i onima koji kupuju mesečne karte, jednostavno mogla prodati, kad već nema fotoćelija, nepersonalizovana karta koja bi se mogla čekirati (ako je brojanje baš toliko bilo bitno) i koja bi važila uz običnu mesečnu kartu, ili ove nove koje ne bi morale da se čekiraju, kad su ih već svima podelili, tj. prodali.

Pretpostavljam da će g. Šabić reći da nije na njemu da predlaže konkretna rešenja, ali se makar nadam da će odgovorni pročitati ovo na njegovom blogu, ako već moje ne čitaju.
Jukie Jukie 15:03 02.02.2012

Danas sam se vozio

Krenem ja u grad i uzmem na vratima da validiram personalizovanu karticu.
Prvi put pomazim ekran karticom - ništa se ne dešava
Naravno Šilja je naopačke okrenuo karticu
Okrenem crnom trakom prema ekranu
Drugi put pomazim ekran karticom - ništa se ne dešava
Trljam, okrećem - čuje se nešto "čok" i nešto iskoči na ekranu
nemam pojma šta je pisalo jer nisam stigao da pročitam
žena pored mene je već krenula da mi gura svoju karticu pod nos kako bi je validirala na tom ekrančiću
e sad njena kartica nema crnu traku
trlja i mrlja o ekran, ništa se ne dešava
Kako se ovo radi?
Ja kažem: ne znam, i odem dalje
Aparat je između stanica u nekim nedođijama periodično govorio: "sledeća stanica"
(????) šta sledeća stanica?

Kada sam se vraćao, uđem u autobus i neki tinejdžeri uđu i navale se ispred automata
Uspem da gurnem karticu ali ekran je skroz crn
I neki čovek i neka devojka su pokušali ali očigledno nije radio aparat
Na sledećoj stanici sam izašao jer to i nije bio autobus koji me vozi tačno pred vrata mesta gde sam išao
Uđem u drugi, pravi, skoro prazan autobus, na zadnja vrata
Isto crni ekran
Dobro, prošetam se do srednjih vrata
Isto crno
sednem
Između dve stanice se upali automat "prinesite kartu"
Dobro, na sledećoj stanici ustanem i krenem da trljam automat kartom
Ništa, ista slika ostaje na ekranu
Dobro, sednem
na sledećoj stanici ulaze dva dečka i pokušavaju da validiraju karticu
Ej, ne radi
Pa ni kod nas nije radilo
Vidim kako vozač prčka po onom aparatiću kod sebe
Zove nekoga mobilnim i kaže "ne radi"
"Pokušavam stalno i neće da uhvati ništa"
Opšti utisak je da je recimo 10 odsto ljudi uopšte obratilo pažnju na automat kada je ušlo
cassiopeia cassiopeia 15:24 02.02.2012

Re: Danas sam se vozio

Juče me nije mrzelo da brojim broj pokušaja prinošenja kartice oltaru i rezultat je sledeći. U odlasku na posao 3 pokušaja i sva tri neuspešna jer nije radio aparat. Odustala od šetnje po busu i sela. U povratku 6 pokušaja i jedan pogodak. Jedva čekam da uđe kontrola da mi zatraži karticu na proveru. Sačuvala sam i slip na kome piše busplus dopuna uspešna i fiskalni račun pa me baš zanima koje su im pravne mogućnosti da me kazne ako ne validiram kartu.
Sve bi bilo mnogo jednostavnije da osobe koje su uplatile mesečne iznose po bilo kom osnovu i pravu korišćenja ne moraju da prilaze oltaru. Ovako se stvara neviđena gužva. A aparat ima određeni period posle validacije da se vrati na početni ekran i to ljudi ne kapiraju već sumanuto guraju karticu i zablokiraju ga. Naravno nisu korisnici krivi već onaj ko je smislio celu ujdurmu, da me neko pogrešno ne pokapira.
maca22 maca22 15:27 02.02.2012

Re: Danas sam se vozio

cassiopeia
A aparat ima određeni period posle validacije da se vrati na početni ekran i to ljudi ne kapiraju već sumanuto guraju karticu i zablokiraju ga.

A autobusi su u Bepogradu, za razliku od bilo gde drugde, sredstvo MASOVNOG prevoza. Super.
cassiopeia cassiopeia 15:44 02.02.2012

Re: Danas sam se vozio

maca22

A autobusi su u Bepogradu, za razliku od bilo gde drugde, sredstvo MASOVNOG prevoza. Super.



Ja sam početnoj stanici kad polazim na posao i nema neke velike gužve ali kad se vraćam je krkljanac i stvarno nemam nameru da lovim aparat koji radi pa kud puklo :)
Hansel Hansel 17:52 02.02.2012

Re: Danas sam se vozio

Jukie

Kako to sve baš tebi da se desi?
Opšti utisak je da je recimo 10 odsto ljudi uopšte obratilo pažnju na automat kada je ušlo

I moj utisak, danas, u proseku. S tim što su u dva autobusa kojima sam se vozio automati radili bez problema, a u trećem - na zadnjim vratima - automata nije bilo (skinut je).
Filip Mladenović Filip Mladenović 15:28 02.02.2012

Konkretan predlog

Podržavam predlog koleginice blogerke Ivane: moderna tehnologija može da registruje ulazak/izlazak svake putnice i svakog putnika u prevoznim sredstvima gradskog prevoza. Kao na ulazima u sportske objekte ili u muzeje, galerije, što smo mogli već da vidimo i kod nas i po svetu.
Time bi se dobila jasna predstava o opterećenosti pojedinih GSP linija, a mi sa BUS PLUS, uredno plaćenim karticama, ne bismo morali da se "validiramo" na ulazu.
Kontrolori neka i dalje rade svoj posao, menaždment neka kontroliše navigacionom tehnologijom da li vozači uredno voze sve ture i neka HITNO na sve stanice postave uređaje na kojima ćemo moći da vidimo za koliko stiže čekani autobus, tramvaj ili trolejbus.

Mislim da bi gospodin Šabić mogao da odigra ključnu ulogu u realizaciji ovog predloga. Po sistemu i vuk sit i ovce na broju, bez sumanute "validacije".
Freedom of Information Freedom of Information 15:40 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

Ne sumnjam u dobronamernost Filipe.li moram da ponovim
Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti nema pravo da se meša u pitanja uređenja saobraćaja.Šta god mislio o projektovanim rešenjima ne može da utiče na njih.On može da se bavi samo pitanjima zaštite podataka o ličnosti.U konkretnom slučaju npr. kad bi sve kartice bile nepersonalizovane poverenik ne bi imao baš nikakakvu dodirnu tačku sa problemom.

Filip Mladenović Filip Mladenović 15:48 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

Shvatam. Ali, ako biste kao građanin reagovali i predložili nešto što je razumno i prihvatljivo, mislim da bi Vaša reč imala daleko veći efekat nego dok se skupi kritična masa nas korisnika prevoza koji već sada, samo dva dana nakon uvođenja BUSPLUS sistema, vidimo u čemu je "caka", tj. suštinski problem veći i od osetljive teme zaštite podataka.
Što to pre rešimo, svima će biti bolje!
uros_vozdovac uros_vozdovac 15:50 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

Filip Mladenović


Mislim da bi gospodin Šabić mogao da odigra ključnu ulogu u realizaciji ovog predloga. Po sistemu i vuk sit i ovce na broju, bez sumanute "validacije".


Mislim da ovaj vuk nikad neće biti sit Filipe. Usput, kolega Šabiću, u Apex-u nema zaposlen ni jedan jedini statističar, niti bilo ko ko bi makar zaličio na ikakvu razumnu obradu podataka. Zanimljivo.
maca22 maca22 15:50 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

A mozda da gradjani odreaguju?
Jukie Jukie 15:53 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

maca22
A mozda da gradjani odreaguju?

Poslaćemo šestake na njih
antioksidant antioksidant 15:53 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

maca22
A mozda da gradjani odreaguju?

kako? zaposle nekog statističara u apexu?
maca22 maca22 20:32 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

antioksidant
maca22
A mozda da gradjani odreaguju?

kako? zaposle nekog statističara u apexu?

Gradjanska neposlusnost
opetnaistommestu opetnaistommestu 23:16 02.02.2012

Re: Konkretan predlog

uros_vozdovac
Usput, kolega Šabiću, u Apex-u nema zaposlen ni jedan jedini statističar, niti bilo ko ko bi makar zaličio na ikakvu razumnu obradu podataka. Zanimljivo.

Evo ja se javljam u svojstvu GISadžije. Ne trošim puno i ne govorim glasno...
apach92 apach92 16:01 02.02.2012

`pa imamo bazu, gospodine`

a zamislite tek kakva savrsena baza maticnih podataka je napravljena od svih onih koji su ekstremitete zrtvovali da po ovoj zimi sacekaju red i izvade personalizovanu bus plus karticu. Sa sve skupa vazecim i svezim licnim kartama.

Nezavisno od zabrane obrade podataka ta baza je vec razdeljena/prodata raznim marketing firmama za ove ili one potrebe. Dovoljno da armija operatera/ki pocne da zivka uzduz i popreko nudeci proizvode i usluge direktno ili ispitujuci javno misljenje u vezi ovoga ili onoga. A kad ih pitate odakle im svi ti podaci odgovor je `pa imamo bazu, gospodine`

I sam sam saradjivao sa takvima - uprkos dobro skrojenom ugovoru na kome smo insistirali a kojim smo dozvolili razmenu samo minimuma podataka koji im je dovoljan za ispitivanje koje rade za nas uvek su negodovali usmeno sto ne poseduju sve `da bi operateri imali bolji uvid sa kim razgovaraju a rezultati marketing istrazivanja bili precizniji`
apectator apectator 17:54 02.02.2012

Re: `pa imamo bazu, gospodine`

armija operatera/ki pocne da zivka uzduz i popreko nudeci proizvode i usluge direktno ili ispitujuci javno misljenje u vezi ovoga ili onoga. A kad ih pitate odakle im svi ti podaci odgovor je `pa imamo bazu, gospodine`

Pa OK neka "imaju bazu". Samo da bi ta baza bila legalna ona treba da bude formirana po osnovu nekog zakona ili da bude snabdevena pristankom odnosno pristancima svih lica o čijim podacima se radi. Što ih ne prijavite povereniku? Siguran sam da će g.Šabić i njegovi ljudi proveriti po kom osnovu oni "imaju bazu".
Hansel Hansel 17:59 02.02.2012

Donekle u vezi s temom

Gospodine Šabiću, a šta je s bazama podataka mobilnih operatora? Tek oni mogu da prate kretanje vlasnika mobilnih telefona, mnogo preciznije i obuhvatnije od BusPlusa. Izvinjavam se ako ste nekada o ovome pisali, propustio sam u tom slučaju taj tekst.
Freedom of Information Freedom of Information 10:23 03.02.2012

Re: Donekle u vezi s temom

Hansel
Gospodine Šabiću, a šta je s bazama podataka mobilnih operatora? Tek oni mogu da prate kretanje vlasnika mobilnih telefona, mnogo preciznije i obuhvatnije od BusPlusa. Izvinjavam se ako ste nekada o ovome pisali, propustio sam u tom slučaju taj tekst.

Postoje sistemi,kao što su ove koje pominjete,čija logika funkcionisanja prosto podrazumeva takvu obradu podataka o ličnosti.Naravno potrebno je da korisnici usluga budu potpuno informisani o uslovima funkcionisanja i da na njih pristaju.S ti u vezi posebno važno pitanje je da li i pod kojim uslovima operatori podatke iz baza kojima raspolažu mogu stavljati na raspolaganje trećim subjektima.To je pored ostalog bio razlog zbog koga sam zajedno sa Zaštitnikom građana podneo ustavnom sudu predlog za ocenu ustavnosti Zakona o elektronskim komunikacijama i Zakona o VOA i VBA.O tome sam pisao i ovde na blogu,npr u postu "Povodom godišnjice jednog predloga za ocenu ustavnosti".
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 22:59 02.02.2012

Zabrinjavajuće stanje

Svaka čast Povereniku na ovoj akciji. Takođe, odlična tema i tekst, kao i uvek. Preporuka!

Mislim da sam u ranijem postu napisao ovakav komentar. Nije mi jasno zašto firma koja izdaje karte za gradski prevoz uzima sve te podatke. To ima retko gde u svetu, barem ono što sam do sada proputovao, a to nije malo. Sa stanovišta privatnosti je neopravdano da postoji ikakva veza između serijskog broja kartice i podataka koji mogu povezati taj broj sa personalnim podacima lica (kao što je JMBG), makar oni bili i na potpuno odvojenim serverima. To što su na odvojenim serverima, ne znači da se ne mogu i neće upariti.

Grupe podataka o licu (ime, prezime, fotografija, JMBG, kategorija, datum, vreme, mesto, serijski broj) i o izdatoj kartici (kategorija, serijski broj) upravo imaju na oba mesta serijski broj, da bi se uparivali tj. međusobno povezali i da bi se znalo ko je vlasnik koje kartice. Kad se to zna, onda se zna i njegova trasa.

Pretpostavljam da je to urađeno da bi se mogle "upariti" potvrde o statusu (učenik, student, penzioner) koje daju povlašćene cene karte i da bi se tako izbegle zloupotrebe. Međutim, to se može rešiti samo prostim brojanjem: za 100 izdatih povlaštenih karata za učenike, potrebno je imati 100 potvrda u arhivi. Veza JBMG konkretnog učenika i serijskog broja njegove karte ne mora da se čuva na serverima. Ako neko želi da se zaštiti od gubitka i krađe (recimo ako se radi o elektronskoj dopuni karte), onda njemu ostaviti dobrovoljnu mogućnost registrovanja karte i upozoriti ga da to implicira rizik po privatnost (mali rizik, ali ipak rizik).

Još jedna stvar me zabrinjava. U ovom slučaju se pominju kontrolori koji (ako su to mediji ispravno preneli) pripadaju privatnoj firmi. A oni će, vidimo po jednom komentaru gore (ako je autentičan) naterati putnike da se "povinuju". Da li oni to već najavljuju probleme!?

Ranije je ovde diskutovana tema tkzv. muzičkog dinara gde se takođe pominju neki agenti i kontrolori iz tih udruženja, koji obilaze firme, zanatlije i druge potencijalne "kandidate" da bi naplatili muzički dinar. Oni su takođe pripadnici nekog udruženja ili firme sa ciljem da disciplinuju i povinuju narod.

Tu su i privatne vojske i obezbeđenja, za koje sam negde na blogu ili u medijima pročitao da nisu baš adekvatno zakonski regulisani. Često možemo videti njihovo prilično bahato i osiono ponašanje u saboraćaju i kojegde.

Dodajmo tome stalna pozivanja telefonom od strane onih koji su dobili naše podatke od raznih javnih preduzeća i komunalnih službi, protivna brojnim zakonima (Poverenik je pisao o tome).

Ovo je zastrašujuće, privatna obzebeđenja, agenti, kontrolori, prave male vojske za uterivanje discipline nas građana. Sa druge naši podaci cure svuda okolo, uznemiravaju nas telefonima i na drugim mestima... Kuda mi to idemo kao društvo?

I još jedna stvar: gradski prevoznik i firma za naplatu prevoza nas upozoravaju šta će nam se desiti ako ne "validiramo" naše karte. A da li oni nama nude raspoloživost i elementarnu pouzdanost usluge?

Bio sam u Švedskoj pre nekoliko meseci i taksista koji me je vozio (sticajem okolnosti sa prostora ex-Yu), ispričao mi je interesantnu priču. Kaže "Ova prethodna zima nam je bila odlična, bilo je dosta snega i kašnjenja vozova". Pitam ga "Pa kako je to odlično?" On mi odgovori: "Ovde, ako voz kasni i putnik izgubi dalji prevoz, onda mu železnica obezbeđuje i plaća taksi prevoz." Onda mi je ispričao i da, ako negde kreneš da obaviš neki posao, a prevoz koji koristiš zakasni, možeš da ih tužiš da ti nadoknade štetu tj. izgubljenu dobit. Ne vidim razlog da me taj čovek lagao, ali ima ovde ljudi koji žive tamo pa će možda neko potvrditi ili demantovati.

Dakle, gospodo iz GSP, Apeksa i ostali odgovorni: ako nas već terate na taj "novi i napredni sistem naplate", maltretirate da se smrzavamo i čekamo dok sistem za izdavanje karata pada svaki čas (ovo mi je nekoliko ljudi reklo), hoćete li nam obezbediti prevoz da možemo da planiramo koliko nam treba da se prevezemo od tačke A do tačke B? Da li ćete Vi da garantujete kvalitet usluge koju naplaćujete? Koja su naša prava ako Vaša usluga koju plaćamo nije na zadovaljavajućem nivou?

Usput: Mogli su taj sistem malo da testiraju i provere pre masovne upotrebe, da ne pada nakon svake dve izdate kartice ili uplate.

maca22 maca22 08:21 03.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

Tu su i privatne vojske i obezbeđenja, za koje sam negde na blogu ili u medijima pročitao da nisu baš adekvatno zakonski regulisani. Često možemo videti njihovo prilično bahato i osiono ponašanje u saboraćaju i kojegde.
...
Ovo je zastrašujuće, privatna obzebeđenja, agenti, kontrolori, prave male vojske za uterivanje discipline nas građana. Sa druge naši podaci cure svuda okolo, uznemiravaju nas telefonima i na drugim mestima... Kuda mi to idemo kao društvo?

Upravo.
Freedom of Information Freedom of Information 10:02 03.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

Tu su i privatne vojske i obezbeđenja, za koje sam negde na blogu ili u medijima pročitao da nisu baš adekvatno zakonski regulisani.

Ne da nisu adekvatno zakonski regulisasni nego uopšte nisu regulisani.Godinama se zalažem da se to uradi,naravno,na pravi način,Na žalost nedavno je predložen jedan zakon na koji sam morao oštro da reagujem i čije ću usvajanje u predliženom obliku verujem uspeti da sprečim.Pisao sam o tome i ovde u postu "Opasan novogodišnji poklon".
NNN NNN 19:03 03.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

Da li ćete Vi da garantujete kvalitet usluge koje naplaćujete?
I da li će sa kartice da skida isto kredita u autobusu koji se greje i u autobusu u kome je -10?
Hansel Hansel 23:05 03.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

Ma, neeee, dodavaće ti kredit ako se zimi ne greje, a leti ne hladi.

Ponašanje validatora u situaciji kada leti radi grejanje (što sam letos imao prilike da osetim; mada je radilo i hlađenje istovremeno ) menadžment će tek razmotriti.
maca22 maca22 13:28 04.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

NNN
Da li ćete Vi da garantujete kvalitet usluge koje naplaćujete?
I da li će sa kartice da skida isto kredita u autobusu koji se greje i u autobusu u kome je -10?

ivana23 ivana23 21:31 04.02.2012

Re: Zabrinjavajuće stanje

NNN
Da li ćete Vi da garantujete kvalitet usluge koje naplaćujete?
I da li će sa kartice da skida isto kredita u autobusu koji se greje i u autobusu u kome je -10?



GajaR GajaR 10:36 03.02.2012

mislim da ovo nije trol...

EVO U VEZI BUSPLUS ŠTA NADJOH U SVOM SANDUČETU:

Subject: BP


“Organizacija prodaje karata i kontrola putnika biće u nadležnosti konzorcijuma firmi koji je dobio posao na tenderu za ugradnju ovog sistema. Konzorcijum čine firme "Apex Solution Technology" d.o.o i "...Lanus" iz Beograda, i "Kent Kart" iz Istanbula. Sa druge strane, praćenje i upravljanje vozilima javnog prevoza obavljaće radnici Direkcije za javni prevoz. „

„Veljko Vlahović, menadžer sistema "Bus plus", rekao je da će se nove karte očitavati na "validatorima" koji se trenutno ugrađuju u sva vozila i služe za kontrolu i naplatu beskontaktnih kartica. Putnici će se prilikom ulaska u autobus "čekirati", tako što će približiti karticu na dva ili tri centimetra od uređaja, a ceo proces će, kao i do sada, kontrolisati kontrolori i komunalni policajci.“

Само пар информација о фирмама иза овог пројекта:

Apex Solution Technology д.о.о. , Београд, основано 24.03.2009 (очигледно само ради учествовања у овом пројекту).

Директор Вељко Влаховић (рођен 1981.) Шта је овог врло младог човека квалификовало да буде вођа тако великог пројекта и у чије руке град Београд и Ђилас стављају десетине милиона евра прихода и судбину стотине хињада путника можда би остала мистерија да није тврдње да је он син бившег министра за приватизацију Влаховића (из које оно странке он беше?). Иначе бивши министар је човек са више кривичних пријава. Такође познат је по изјави у Скупштини да приватизација неће повећати незапосленост као и по томе да је мимо закона омогућио странцима да дођу у посед нашег пољопривредног земљишта.

Капитал у том новом предузећу је 500 евра (Кенткарт из Турске 50, и словима: ПЕДЕСЕТ!!! евра и Ланус д.о.о. из Београда 450 евра.

На капиталу постоје 3 залоге (два пута је заложено 100% капитала, а једном је Ланус заложио свој део од 90%). Све залоге су по основу кредита и то од Erste GCIB Finance I B.V. FRED, Холандија на 2,2 милиона евра, ERSTE BANK AD NOVI SAD на 116.176,24 евра и ERSTE BANK AD NOVI SAD на 50.000.000,00 динара. Она прва два доспевају у року од 2,5 године, а овај динарски 14.01.2012. Делује прилично чудно да банка прихвати као залогу тако небитан износ капитала (над којим већ постоје друге залоге!) па сам потпуно сигуран да су овде у игри као залога будуће наплате од продаје карата. Интересантно би било видети ове уговоре.
"Lanus" д.о.о., Београд, основано 2007

Специјалозовано за е-допуне али без искуства у пројектима јавног саобраћаја. Капитал такође само 500 евра мада са приходима од око 7 млд.динара годишње. Власници 4 физичка лица и једно ...правно (са једним власником физичким лицем).

Мирослав Петровић 85 евра

Иван Букелић 135 евра

Војислав Крстић 25 евра

Александар Ђорђевић 85 евра
PREDUZEĆE ZA PROIZVODNJU, TRGOVINU I USLUGE WP TIM SISTEM DOO BEOGRAD 170 евра (власник Зоран Миловановић)

KentKart из Турске

Специјализовано за смарт картице и праћење возила у јавном саобраћају. Међутим јасно је из инфромација са њиховог сајта да је то регионално предузеће орјентисано на Турску и Блиски Исток са мало пројеката у Европи http://www.kentkart.com/en/Basinda_Kentkart.aspx.

Тренутно раде на 12 турских и 6 међународних пројеката (мада још није на списку укључен Београд). Ови међународни су http://www.kentkart.com/en/international_projects.aspx

Скопље, Македонија

Аман, Јордан

Алепо, Сирија

Доха, Катар

Tczew, Поњска (120 хиљ. sтановника)
Призрен (KOSOVO REPUBLIC) Потпуно је узалудно коментарисати зашто Београд сарађује са овом фирмом која отворено не поштује наш територијални интегритет и суверенитет.

Лично мислим да ово није сјајно друштво за Београд који „хрли ка Европи“ али нека то остане само моје мишљење.

Остаје потпуна конфузија чији је ово пројекат. Обратите пажњу да се директор приватне фирме "Apex", Вељко Влаховић представља и као менаџер БусПлус система који би требало да је градски. Или можда није.
Још нешто јако битно, а на шта нико није обратио пажљу. „Organizacija prodaje karata i kontrola putnika biće u nadležnosti konzorcijuma firmi koji je dobio posao na tenderu za ugradnju ovog sistema „. Једноставн...о ово нема више никаве везе са ГСП . Карте продаје и путнике контролише приватна дружина физичких лица! Тачније њих 6 (Вељко Влаховић, Мирослав Петровић, Иван Букелић,Војислав Крстић, Александар Ђорђевић и Зоран Миловановић). Наравно уз асистенцију комуналне полиције коју сви плаћамо. Дакле приватна лица убирају профит, а ми им помажемо тако што плаћамо комуналнце.

Да се вратим на терен горе поменутих залога. Оно што у најгорој варијанти може да се деси је да наплату карата преузму повериоци овог „конзорцијума“ па да је онда продају неком трећем. Оно што мало људи зна је да наплату карата у Бечу не врши предузеће градског саобраћаја, као што јадне Бечлије мисле, већ једна америчка фирма којој је то право продато.

Да је ово једна цела ујдурма како би се из ГСП извукло оно најпрофитабилније (продаја карата) ево и информације из самог ГСП. Део шалтер сале је уступљен да не кажем дат фирми "Apex" да врши продају карата, а ГСП је „изнајмио“, читај наредио, својим запосленима да раде за њу јер та фирма нема ни најосновније капацитете за тако велики пројекат. Цела служба продаје ГСП иде на добош од којих ће многима „великодушно“ бити понуђено да пређу у Apex (у отпицају је цифра од 25.000 динара нето плате). Цео систем је потпуно нестабилан, и често пада. Према прелиминарним инфромацијама ако се настави овим темпом неће успети да замене све старе пропуснице до краја године па се већ шушка о продужетку важења истих до пролећа наредне године.

Цела ова прича заиста делује покварено. Предати најпрофитабилнији део ГСП приватницима је ван памети. Ако се њима исплати да раде за 8,63% од наплате карата (ако се добро сећам цифре) зашто се то није исплатило самом граду? Односно граду је било довољно и 3% профита те би се добило да је за грађане цела прича јефитнија. Али ко шљиви грађане у целој причи






ivana23 ivana23 10:43 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

Директор Вељко Влаховић (рођен 1981.) Шта је овог врло младог човека квалификовало да буде вођа тако великог пројекта и у чије руке град Београд и Ђилас стављају десетине милиона евра прихода и судбину стотине хињада путника можда би остала мистерија да није тврдње да је он син бившег министра за приватизацију Влаховића (из које оно странке он беше?)


Menadžer Bus plusa: Nisam sin Aleksandra Vlahovića
Menadžer sistema Bus plus Veljko Vlahović istakao je da nije tačno da je on sin nekadašnjeg ministra Aleksandra Vlahovića, kako se spekulisalo, niti da je sa njim u bilo kakvom srodstvu. Kako je kazao, unuk je narodnog heroja i diplomate Veljka Vlahovića po kome i nosi ime.


LINK
maca22 maca22 11:28 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

ivana23
Kako je kazao, unuk je narodnog heroja i diplomate Veljka Vlahovića po kome i nosi ime.[/i]LINK

Ja lepo pominjem unuče kod hansela na tu temu, a niko ne kapira.
Hansel Hansel 11:33 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

E, pa bila ti daleka asocijacija; i ja sam, kad sam prvi put čuo za ovog VV-a pomislio na onog, ali da mu je unuk - nisam pomišljao.

Ali, vidiš kako unuci evoluiraju...
zemljanin zemljanin 11:33 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

U načelu, veliki broj firmi se otvara sa min. početnim kapitalom, što može ali ne mora da ima određeno negativno značenje. Takođe, godište vlasnika može ali ne mora da bude negativno. I mnogo ostalog, navedenog u pismu/letku/pamfletu. Koliko sam upoznat kod nas ne postoji kategorizacija firmi i posla koji mogu obavljati, drugim rečima, recimo, ako imate firmu sa kapitalom od 500 evra, možete obavljati samo poslove do ~100x vrednosti osnivačkog kapitala, ali dobro ...

Ceo projekta je "rešena" stvar i g-Šabić može i mora da ispravlja stvari. Međutim da se vratimo na to kako je trebalo/moglo.

Prvo ovo nije "put na Mesec" i kompletnu tehnologiju i razvoj smo mogli razviti u domaćim ustanovama. Pored upošljavanja domaće pameti imali bi i domaću proizvodnju, servis, održavanje itd. Korist takvog projekta je nemerljiva a posledice bi bile i mogući plasman u druge zemlje, pogotovu iz okruženja.

Ono što je takođe važno su sadržaji projekta. Korisnik ili onaj koji plaća, postavlja zahteve projekta. U tom dokumentu moraju se definisati zadaci, uslovi i načini sprovođenja. Takođe tu se moraju definisati i obrazložiti i tip podataka koji se preuzima, cilj i svrha pojedinačno, način obrade/korišćenja i način zaštite. To je onda ozbiljan posao.

Dakle, rekao bih da je privatna kompanija XX samo iskoristila ono što joj je dato/ponuđeno/dogovoreno i da je posredni krivac. Glavni "krivac" ovakvog javašluka je naričilac posla i onaj koji je to direktno omogućio. Znači znamo gde je odgovornost ali ne znamo ko će tu odgovornost da sprovede i/ili sankcioniše.

G-Šabiću svo poštovanje za trud i rezultate.
nim_opet nim_opet 15:28 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

Dosta informacija ali - izaberite pismo: cas latinica, cas cirilica, cas Apex, cas ceo red na latinici, svako "lj" je ispalo "nj"....glava me zabole citajuci.
maca22 maca22 16:42 03.02.2012

Re: mislim da ovo nije trol...

U centru za osmatranje i obaveštavanje (čitaj: kod frizera) sam saznala da je vlasnica celog ovog bus plusa udovica bivšeg premijera.
Ne odgovaram za tačnost informacije.
cartmanikus cartmanikus 14:00 03.02.2012

NE validaciji/overi

Zasto je potrebno "overiti/validirati" Personalizovanu kartu? Da bi se videlo koje linije su pretrpane ili ne iskoriscene tj. na kojim pravcima se mora pojacati prevoz... blablabla...i to samo prvih sest meseci! Ma nemoj. Pa pola penzionera nije ustanju da udje u prevoz, a kamo li da se cekiraju. Sta je sa djacima koji na nekim stanicama ulaze na desetine, oni ce se cekirati do zadnje stanice.

Sta to nas brigaza njihovo istrazivanje protoka putnika u saobracaju, nije to nas posao i neka plate neku agenciju za iztrazivanje, cega god!
Druga stvar, a mozda je i gora jer ne zelim da mi "Veliki brat" dise za petama!

Znaci overa nepersonalizovane karte je OK!

NNN NNN 19:07 03.02.2012

Re: NE validaciji/overi

Da bi se videlo koje linije su pretrpane ili ne iskoriscene
Menadžment GSP-a stvarno ne zna kakva je popunjenost linija jer se nikad ne vozi GSP-om!
a_jovicic a_jovicic 03:44 04.02.2012

Re: NE validaciji/overi

cartmanikus
Zasto je potrebno "overiti/validirati" Personalizovanu kartu? Da bi se videlo koje linije su pretrpane ili ne iskoriscene tj. na kojim pravcima se mora pojacati prevoz... blablabla...

Ma za to je dovoljno da iskoriste podatke koje prikupe kontrolori. Pri svakoj kontroli sad' mogu tačno da "prebroje" koliko je putnika u autobusu, zna se vreme kad je kontrola obavljena a Bog'me i lokacija. Uz dovoljno dug period uzorkovanja imaće prilično pouzdanu statistiku ... i to bez ikakvog ugrožavanja privatnosti (usput ... što je za pretrpanost bitno dal' je neko zaposlen i kojeg je pola?!? ... nego data mining BRE i prodaja pattern-a marketinškim agencijama ... ili možda prodaja podataka?!? ... obzirom da neko negde napisa da nemaju ni jednog statističara u firmi. Samo kad za koji mesec vidimo na prometnim stanicama monitor-bilborde koji menjaju reklame zavisno od doba dana i strukture putnika ... pa nas budu bombardovali istim onim tupavim reklamama kojima nas smaraju i na TV-ima)
benevolent benevolent 09:56 04.02.2012

Re: NE validaciji/overi

Menadžment GSP-a stvarno ne zna kakva je popunjenost linija jer se nikad ne vozi GSP-om!

Па зато су и купили шпанске трамваје у којима путници не могу ни да се мимоиђу, ако и успеју да уђу у њих. Важно је да их је дизајнирао Ђорђо Ђуђаро.
maca22 maca22 10:54 04.02.2012

Re: NE validaciji/overi

benevolent
Menadžment GSP-a stvarno ne zna kakva je popunjenost linija jer se nikad ne vozi GSP-om!

Па зато су и купили шпанске трамваје у којима путници не могу ни да се мимоиђу, ако и успеју да уђу у њих. Важно је да их је дизајнирао Ђорђо Ђуђаро.

Jao moram da se smejem, od muke.
benevolent benevolent 09:24 05.02.2012

Питање за Повереника

sve dok ti nedostaci postoje, takvu obradu podataka, sa stanovišta Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, čini nedopuštenom.

Конкретно: Молим Повереника Г. Шабића, да одговори на недоумице потрошача Бус+ који користе персоналне картице са уредном месечном допуном:

-Да ли појединци ове иначе доминантне, већине корисника јавног превоза у Београду треба да оверавају своје уредно допуњене персоналне бус+ картице, док траје разлог за отклањање недостатака у вези недопуштеног коришћења података грађана, јер је непозната крајња сврха, а док траје привремено Поверениково решење о обустави ове обраде?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana