Обавезе путника и могућности стручних служби,
или: третирање путника с „невалидираном" плаћеном месечном картом као криминалаца
Ма добро, све (ваљда) знамо о „БусПлусу".
Добро, знамо и да нас нервира „откуцавање" само док је аутобус у станици. Мораћемо да будемо много дисциплиновани, неће баш бити згодно да јуримо ка слободним местима или бар удобнијим позицијама за стајање. Све лактање мораће да се пресели испред аутобуса.
И никако нам још није јасно чему откуцавање („валидација") персонализованих карата - оних које су уредно допуњене, оних које важе за неограничени број вожњи у току једног или пола месеца.
Објашњавали нам да је то за наше добро, да ће ти подаци служити пројектовању саобраћаја, процени ефикасности и оптерећености линија итд.
Међутим, шта каже директор Дирекције за јавни превоз Зоран Шарац?
„Сви путници ће морати да валидирају картицу, независно од тога коју врсту картица поседују. На основу параметара добијених валидацијом, стручне службе Дирекције за јавни превоз, додао је Шарац, имаће могућност да планирају линије и тако организују квалитетнији и бржи превоз путника."
Дакле, они ће имати могућност, а не и обавезу, а путници ће имати обавезу да карте, поменуте у пасусу 3 (ово је утисак читања градских одлука којима сам се данас посветио, само да знате откуд тај појачани бирократски стил овог текста), валидирају - о како лепа наша стара реч! Без валидације, карта ће бити инвалидна ако је се дохвати контролор - одмах ће је блокирати.
Шта се о овоме каже у Одлуци о измени и допуни одлуке о јавном линијском превозу путника на територији града Београда, коју је донела Скупштина града 23. децембра 2011?
>>>
Члан 15.
После члана 36, додаје се нови члан 36а, који гласи:
„Члан 36а.
Путник је дужан да возну исправу која гласи на име валидира при уласку у возило и исту на захтав овлашћеног лица уступи ради провере. (уступи?! - прим. Х.)
Ако се у поступку провере утврди да није извршена валидација возне исправе из става 1. овог члана контролор ће возну исправу блокирати и дати путнику упутства у погледу начина деблокаде, након чега путник може да заврши започету вожњу. (О, хвала на тој милости!)
У случају да у возилу током контроле контролор затекне путника са блокираном возном исправом из става 1. овог члана наложиће путнику да се удаљи из возила на првом наредном стајалишту." (Милосрдан је контролор, али мора бити праведан!)
>>>
О начину и евентуалној цени деблокаде нигде нема ни једне писане речи, осим ранијих објашњења да ће бити могућа на било ком од 800 места предвиђених за допуну карата. Ваљда се степен репресије према овим тешким прекршиоцима (и прекршитељкама) накнадно одредити, или ће бити препуштен на вољу приватном предузећу које је увело „БусПлус" систем?! Чему малтретирање (вероватно и финансијско) ако се грађанин-ка дрзне да заборави валидацију своје карте? Треба ли њихово валидисање да сублиминално делује на потенцијалне шверцере? Нада ли се неко атмосфери као из филма „Телокрадице" - да ће уместо игнорисаног апарата кренути да вриште људи на несрећнике који се не „откуцају", после чега ће хитно приступити њиховој „асимилацији"?
На овај трећи ниво „параноје" лансирао ме господин Шарац речима о имању могућности планирања линије и бољег организовања превоза. Хм, да. Да ли ће неко пратити моје кретање, много ме и није брига, мада ме принципијелно нервира таква могућност. Али, да ли ће на основу овога закључити да се ја као Н.Н. појединац превише возим? Да ли ће, пак, закључити да су дуге линије нерентабилне (наравно да су мање рентабилне од краћих, ако је удео појединачних плаћања већи у односу на месечне карте)? Да неће можда да нам учине па неке линије продуже да, кад смо неперсонализовани (а најбоље је, изгледа, да се деперсонализујемо, ако нам је од персоналности ишта остало) - морамо више пута да платимо? Да им је до тога, не би ни укидали дневну карту (ако се неко још сећа како то беше некад), а увели би је сада, јер тако би то било лако с електроником...
Претходна два нивоа „параноје" успешно смо (привремено) пребродили - поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности одговорни су обећали да неће злуопотребљавати податке из формулара за добијање картице (и наводне бенефите код пословних партнера „БусПлуса"), као ни да неће бити „праћења" појединаца - ово ваљда значи и да се неће ловити нелојални грађани који, све ће то видео-надзор у возилима регистровати, не валидирају своје плаћене месечне карте?). Ево линкова на те блогове, да се нађу при руци: