Ljudska prava

U AUTOBUSU NEMA MESTA ZA VELIKOG BRATA

Freedom of Information RSS / 27.12.2011. u 14:23

Autor: Rodoljub Šabić

Upotreba SMART kartica u okviru tzv. BUS Plus benefit programa u gradskom prevozu je, rekao bih, postala veoma interesantna tema. U prilog tome da se radi o temi o kojoj javnost nema dovoljno informacija govori činjenica da mi se u poslednje vreme s tom temom u vezi sve češće obraćaju predstavnici medija ali, što je posebno interesantno, i ne mali broj građana. A čak i neki „fanovi" poverenika šalju mi poruke da su iznenađeni zbog toga što tim povodom Poverenik za (informacije i) zaštitu podataka o ličnosti ništa nije preduzeo, pa mislim da je to dobar razlog da i ovde na blogu o tome napišem nekoliko rečenica.

Još letos, u postupku prethodne provere povodom obaveštenja o nameri uspostavljanja zbirke podataka o ličnosti pod nazivom „Evidencija vlasnika pretplatnih legitimacija za korišćenje javnog gradskog prevoza u Beogradu" Poverenik je upozorio izvođače projekta na obaveze koje proizlaze iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

A početkom ovog meseca Poverenik je Društvu za marketing i usluge „Apex Solution Technology", d.o.o. iz Beograda ponovio upozorenje. Tim povodom održano je i nekoliko sastanaka predstavnika Poverenika sa rukovodiocima preduzeća.

Upozorenje se u najkraćim crtama svodi na dve stvari.

Prvo, s obzirom da se u ovom slučaju radi o obradi podataka na osnovu pristanka lica o čijim se podacima radi, ta lica moraju biti potpuno upoznata sa svim elementima obrade, što podrazumeva njihovo prethodno obaveštavanje o obradi podataka i njihov izričit pristanak na obradu. Lica čiji se podaci obrađuju moraju biti upoznata ne samo sa pogodnostima koje mogu imati, već i sa eventualnim pravima koje davaoc benefita rezerviše za sebe, kao što je npr. mogućnost korišćenja podataka u reklamne i markentiške svrhe, mogućnost ustupanja trećim licima i sl., a njihov pristanak mora biti pribavljen u zakonom predviđenoj formi.

Drugo, apsolutno je neophodno garantovati privatnost lica koja pretplatne karte koriste i isključiti mogućnost praćenja njihovog kretanja, odnosno utvrđivanja vremena i mesta kretanja građana na osnovu parametara koji bi bili isti u obe baze podataka koje se formiraju. Mora se, dakle, isključiti svaka mogućnost „uparivanja" podataka iz dva data centra, jednog u kome se vode podaci o pretplatniku i drugog u kome se vode podaci o saobraćaju.

Moji saradnici su, u neposrednim kontaktima sa rukovodiocima izvođača projekta, dobili uveravanja da će po upozorenju u potpunosti biti postupljeno. Razume se, odmah pošto projekat počne faktički da funkcioniše ovlašćena lica Poverenika će izvršiti neposredan nadzor i ukoliko nalozi iz upozorenja ne budu poštovani Poverenik će zabraniti obradu podataka. Nadam se, voleo bih, naravno, da za to ne bude potrebe. I bez ikakve intervencije Poverenika, moralo bi biti nesporno da su neke stvari nedopustive, isključene. Mogućnost masovnog praćenja građana, u svakom slučaju. Moraju postojati granice privatnosti koje „veliki brat" ne može dovoditi u pitanje. Bar ja tako mislim, a na odgovor na pitanje da li sam u pravu ipak ćemo morati još malo da sačekamo.



Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 14:46 27.12.2011

.

Prvo, s obzirom da se u ovom slučaju radi o obradi podataka na osnovu pristanka lica o čijim se podacima radi
чудна је та дефиниција "пристанка" имајући у виду да не постоји други начин да се користи градски превоз. дакле алтернативе су или не улази у аутобус/трамвај/тролејбус или "пристани" на обраду података
Freedom of Information Freedom of Information 15:01 27.12.2011

Re: .

чудна је та дефиниција "пристанка" имајући у виду да не постоји други начин да се користи градски превоз.

Tačno je,u odsustvu realne alternative pristanak, bar onaj dobrovoljni, je diskutabilan. Ipak u svakom slučaju, bar,kao minimum,pristanak podrazumeva prethodnu potpunu obaveštenost o obimu i svrsi obrade.
Hansel Hansel 15:06 27.12.2011

Re: .

Koliko sam pre neki mesec video, a i napisao na nekom blogu poverenika, podaci koje su građani davali i potpisivali da su saglasni da se mogu koristiti u svrhe marketinga, potpisivali su kao deo poklon paketa koji su dobijali uz uslov da su saglasni (besplatni minuti i slično). Veliko je pitanmje koliko su građani uopšte znali šta potpisuju.

"Uparivanje" podataka je, naravno, druga tema.
antioksidant antioksidant 15:31 27.12.2011

Re: .

Ipak u svakom slučaju, bar,kao minimum,pristanak podrazumeva prethodnu potpunu obaveštenost o obimu i svrsi obrade.

то свакако
минимум
бар да знам зашто пешачим
dragan7557 dragan7557 16:26 27.12.2011

Re: .

antioksidant
Prvo, s obzirom da se u ovom slučaju radi o obradi podataka na osnovu pristanka lica o čijim se podacima radi
чудна је та дефиниција "пристанка" имајући у виду да не постоји други начин да се користи градски превоз. дакле алтернативе су или не улази у аутобус/трамвај/тролејбус или "пристани" на обраду података

Ima svakako postanes Politicar, dobijes drzavni Dzip, pratnja, rotaciona svetla pretorijansku gardu kojoj je u medjuvremenu zabranjeno da strajkuje i dzaba se vozas celom Srbijom, naravno zbog rotacije i dreke sirena svi ti se sklanjaju sa puta a "pristanak" niciji osim partijskog i ne treba.

I da, gradski prevoz postaje suvisan.

cerski

p.s. izvinjenje ako je troll.
Freedom of Information Freedom of Information 16:47 27.12.2011

Re: .

бар да знам зашто пешачим

Ne verujem da bi Vi više voleli da ne znate ali da se "za uzvrat" umesto da pešačite vozikate
maca22 maca22 18:33 27.12.2011

Re: .

Cekajte, vise nece biti moguce kupiti onu papirnu kartu za jednu vožnju i otkucati je?
Hansel Hansel 19:25 27.12.2011

Re: .

Takva papirna karta odlazi u istoriju. Papirnu kartu ćeš moći da kupiš samo kod vozača, i verovatno će koštati duplo, kao i sada.

Druga varijanta za pojedinačne (i anonimne) vožnje su nepersonalizovane karte koje se dopunjuju po potrebi - ali moraš da kupiš plastiku (isto valja košta 250 dinara) i onda dopunjuješ. Mada, piše da će postojati i papirne kontaktne karte:
Plastična nepersonalizovana kartica se može dopuniti neograničeni broj puta i u neograničenom iznosu. Papirna nepersonalizovana kartica se može dopuniti neograničeni broj puta do maksimalnog iznosa od 500 dinara. Način dopune kartice pogledajte ovde.


ALI:
Ne propustite priliku da registrujete Vašu plastičnu nepersonalizovanu karticu i time ostvarite pravo na pogodnosti prilikom kupovine proizvoda i usluga kod učesnika u benefit programu!

Dakle, ne odustaju ni od personalizacije "nepersonalizovanih" karata, naše je samo da se prepustimo benefitima!
sahmatbg sahmatbg 14:49 27.12.2011

Malo verovatno.

Prosto neverovatno sa kakvom neodgovornom lakoćom se kod nas pristupa korišćenju "novih tehnologija" na načine koji se ne praktikuju nigde u svetu,upošte ne vodeći računa o zakonima, pravima građana,rizicima... Osim pod uslovima iz poverenikovog upozorenja taj Bus plus se nikako ne bi smeo realizovati. Sad verujem da verovatno i neće. Ali pitam se da li bi tako bilo da nije bilo intervencije poverenika?
Hansel Hansel 15:01 27.12.2011

"Koristi li Veliki brat gradski prevoz?"

Pod ovim nazivom ste letos i objavili jedan blog, baš sam ga nedavno tražio u želji da se podsetim na koje ste aspekte prvenstveno ciljali.

Iako još neko vreme sigurno neću imati personalizovnau karticu (jer mi status (ne)zaposlenosti nije još definisan), ne mogu da budem imun na obavezivanje ljudi koji imaju već plaćene mesečne karte da ih stalno pri ulasku u vozilo, bez obzira na opterećenost torbama, kesama, čime god (ma, i da su potpuno slobodnih ruku), prislanjaju na automat i čekaju zvučni signal kako bi ušli u vozilo. Šta ih čeka u suprotnom? Zrak smrti?

OK, svi mi pričamo kako nam treba disiplina (o, da, i red i rad), ali njeno uterivanje tamo gde joj mesta baš i nema užasno podseća na mali eksperiment uterivanja u totalitarnost. Pretpostavljam da formalnih osnova u sferi Vaših ingerencija za pobunu zbog ovoga nema, ali - pitam se ima li u nekoj drugoj regulativi?

Nove odluke Skupštine grada Beograda o javnom linijskom prevozu putnika, donete pre neki dan, nigde nema (na sajtu Sekretarijata za saobraćaj stoji ona od pre dve godine i njena dopuna iz maja ove), pa ostaje da verujemo na reč direktoru Direkcije za javni prevoz koji je za Politiku izjavio da se vlasnicima personalizovane uredno dopunjene karte, ali nevalidirane pri ulasku u vozilo, karta blokira ako je pregleda kontrolor i kazna ne naplaćuje, ali je oni moraju odblokirati na nekom od uplatnih mesta, pri čemu nije naveo kolika je cena za to (verovatno nije besplatno).

Ako je nekome bitno da prati broj putnika u autobusu, a ne i implicitna kontrola pojedinaca, sve se to moglo vrlo elegantno i relativno jeftino rešiti brojanjem putnika fotoćelijama (sigurno bi se moglo rešiti razlikovanja izlazaka iz vozila od ulazaka). Ovako, asocijacije su vrlo ružne...
Freedom of Information Freedom of Information 15:17 27.12.2011

Re: "Koristi li Veliki brat gradski prevoz?"

ali njeno uterivanje tamo gde joj mesta baš i nema užasno podseća na mali eksperiment uterivanja u totalitarnost. Pretpostavljam da formalnih osnova u sferi Vaših ingerencija za pobunu zbog ovoga nema, ali - pitam se ima li u nekoj drugoj regulativi?

Ono što pretstavlja osnov za intervenciju Poverenika već sam izneo. Ali mislim da pitanje koje otvarate ima smisla nezavisno od toga da li postoji izričit formalni osnov za reagovanje od strane nekog organa. Uostalom kako Antioklsidant primećuje
чудна је та дефиниција "пристанка" имајући у виду да не постоји други начин да се користи градски превоз.

I ne može se reći da nije u pravu.
Hansel Hansel 15:58 27.12.2011

Re: "Koristi li Veliki brat gradski prevoz?"

Naravno da mu je opaska na mestu. Doduše, alternativa postoji u obliku nepersonalizovanih kartica, ali - to je skuplje i manje komforno, ali...
apectator apectator 18:18 27.12.2011

Re: "Koristi li Veliki brat gradski prevoz?"

Doduše, alternativa postoji u obliku nepersonalizovanih kartica, ali - to je skuplje i manje komforno,

Što jeste jeste, uvek postoji alternativa, ne kažu džaba da čak i "EU ima alternativu". Samo je cena koštanja u pitanju.
apectator apectator 16:14 27.12.2011

Pitanje

Potpuno,100% je tačno da bi
moralo biti nesporno da su neke stvari nedopustive, isključene. Mogućnost masovnog praćenja građana, u svakom slučaju. Moraju postojati granice privatnosti koje „veliki brat" ne može dovoditi u pitanje.

I zato se
Osim pod uslovima iz poverenikovog upozorenja taj Bus plus nikako ne bi smeo realizovati.

Sad može biti
da verovatno i neće. Ali pitam se da li bi tako bilo da nije bilo intervencije poverenika?

I odgovor mi se ni malo ne dopada.
Freedom of Information Freedom of Information 16:32 27.12.2011

Re: Pitanje

Osim pod uslovima iz poverenikovog upozorenja taj Bus plus nikako ne bi smeo realizovati.

Sad može biti da verovatno i neće. Ali pitam se da li bi tako bilo da nije bilo intervencije poverenika?

I odgovor mi se ni malo ne dopada.

I to pitanje može biti zanimljivo. Ali izvesno je mnogo zanimljivije to šta če biti nego šta bi bilo da nije bilo...
Boris Drenca Boris Drenca 17:02 27.12.2011

Pretplatne karte i licni podaci....

Oko bus plus ima nekoliko nedoumica. Kada se kartica izdaje sluzbenik ponosnom nosiocu te karte daje dva papira. na jednom se nalazi pristanak da se podaci koriste za neku marketing ili kakvu vec firmu a na drugoj potvrda da su podaci tacni.

Ako bih i mogao da shvatim da svojim potpisom potvrdjujem tacnost datih podataka (sa dokumenata ciju tacnost, valjda, garantuje drzava) ovo drugo ne razumem.

Naime neka agencija uzima dozvolu da koristi podatke vlasnika karte kako ona to zeli. Dokument nisam zeleo da potpisem, cak sam zamolio i da ga pocepaju (imao je i moje ime) ali nikako (NIKAKO) sluzbenmik nije zeleo da mi da da procitam ili da , iako sam pitao, kopiram isti.

Ovo otvara mogucnost da ta agencija ako , recimo, nema svoje klijente kojima bi ti podaci bili korisni, iste preprodaje, kopira....i kako paze na njih. Da li je moguce da ih neko zloupotrebi....ti podaci sadrze maticne brojeve, adrese, brojeve telefona, .....

Mislim da bi ovo zahtevalo ozbiljnu proveru proveru. Narocito zbog toga sto ne znamo ko izdaje karte (GSP vise nema nikakve veze sa naplato, proverio, sve radi ta firma). Ne znase ko je ta agencija....Mozda je paranoisem preko potrebe ali sve se moglo izbeci da se na vreme sve objasnilo.


Nista ne kazem. Samo se zalim.
Hansel Hansel 19:15 27.12.2011

Re: Pretplatne karte i licni podaci....

Po onome što sam čitao na njihopvom sajtu pre neki mesec, taj papir na kome se pristaje na upotrebu u marketinške svrhe trebalo je da se odnosi samo na one koji hoće da koriste tzv. promocije, pa i "poklone" u tom trenutku (recimo 100 minuta u MTS mreži).

I to je svojevrsna podvala, ali ako su to poturali svima, onda... Najmanje što možete je da tražite brisanje svojih podataka iz te baze, nadam se bar da možete...
Boris Drenca Boris Drenca 19:34 27.12.2011

Re: Pretplatne karte i licni podaci....

Mislim da cu pokusati ali onda se javlja drugo pitanje > Da li to znaci i da moja karta vise ne postoji
Hansel Hansel 20:31 27.12.2011

Re: Pretplatne karte i licni podaci....

Ne bi smelo. Ako si pristao na "benefit program" - opozoveš taj pristanak (s obrazloženjem, ako ga traže, da su ti u gužvi to podmetnuli kao obavezno, što očito i jesu). Podaci koji su vezani za samo izdavanje karte ne smeju da se koriste, po prirodi stvari, ni u kakve druge svrhe. Mislim da ovde sledi novi interpunkcijski znak: velika tačka.

Ako oni uslovljavaju izdavanje karte pristankom na marketinšku obradu, eto posla za Poverenika, a vala i povoda za jedan ozbiljan građanski protest.

A sama činjenica da oni utrapljuju i taj drugi papir kao obavezan, meni je sasvim dovoljna da nekako reagujemo.

Evo linka na moj komentar od pre mesec i po, gde su linkovi i tekst koji se potpisuje za "benefit program", pa proveri jesi li to potpisao:
blog.b92.net/text/19135/SRAZMERNOST-%E2%80%93-USLOV-ZA-LEGALNU-OBRADU-LICNIH-PODATAKA/#k1174963

I, mora se primetiti još nešto: dok Grad troši milione evra na razne stvari, taj isti Grad, ako je već hteo da uvede neki savremeniji sistem (a praćenje vozila nema veze s ovim sistemom), nije mogao da nađe deset miliona evra koliko ovo navodno košta, nego je praktično dao neku vrstu koncesije privatnoj firmi koja pravi svoj sistem nadzora građana i ustupa podatke - evo dela "zahteva" koji građani potpisuju:
Svojim potpisom potvrdujem da sam saglasan da:
•Društvo za marketing i usluge Apex solution technology doo, Beograd, kao odgovorno lice za prikupljanje i obradu podataka, nnože gore navedene moje lične podatke obrađivati i prosleđivati za potrebe BusPlus benefit progranna koji se realizuje u saradnji sa Delta Maxi doo, Beograd, Erste Banka AD Novi Sad, Telekom Srbija AD Beograd i ovde odgovornog lica;

Ostali detalji u linkovanom komentaru.
Hansel Hansel 20:49 27.12.2011

Re: Pretplatne karte i licni podaci....

Evo i detalja iz prvog, "obaveznijeg" obrasca:

Društvo za marketing i usluge Apex solution technology doo, Beograd, kao odgovorno lice za prikupljanje i obradu podataka , može gore navedene moje lične podatke obrađivati i koristiti za potrebe evidencije plaćanja i omogućavanja korišćenja pretplatnih karata u okviru Javnog prevoza putnika u Beogradu, a na osnovu Pravilnika o tarifnom sistemu u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda (Službeni list grada Beograda br. 30 od 29.07.2011. godine) kao i Ugovora za uspostavljanje i obezbeclenje funkcionisanja sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom
prevozu u Beogradu br IV 08 401.1-45 zaključenog između Grada Beograda, Gradska uprava, Direkcija za javni prevoz i ovde odgovornog lica
•prikupljanje i dalja obrada nnojih ličnih podataka služi svrsi nesmetanog funkcionisanja javnog gradskog i prigradskog
prevoza u Gradu Beogradu, a u cilju evidencije plaćanja i omogućavanja korišćenja pretplatne karte u Javnom prevozu putnika u
Beogradu;
•gore navedene moje lične podatke dajem odgovornom licu bez bilo kakve prisile i zablude, potpuno svestan svrhe i cilja
prikupljanja i obrade mojih ličnih podataka;
•se moji lični podaci koriste od strane odgovornog lica, ali samo u svrhu i zbog cilja zbog kojih su dati;
•se moji lični podaci ne mogu dostavljati drugim licima bez nnoje pisane saglasnosti;
se moji lični podaci mogu povući podnošenjem pisanog zahteva na mestima za izdavanje personalizovanih smart kartica
u kom slučaju će se podaci uništiti u roku od 8 (osam) dana od dana podnošenja zahteva za povlačenje podataka;

•u slučaju nedozvoljene obrade gore navedenih podataka od strane odgovornog lica imam pravo na naknadu štete shodno
pozitivno pravnim propisima Republike Srbije;
•u slučaju zloupotrebe ili mog nesavesnog postupanja sa pretplatnom (personalizovanom) karticom imam obavezu da istu
više ne koristim u te svrhe i da je predam odgovornom licu na njegov zahtev;

Da se podaci mogu brisati piše i u ranije linkovanom drugom zahtevu. Nigde ne piše da brisanje povlači oduzimanje karte.
ivana23 ivana23 20:59 27.12.2011

***

Uvođenje novog sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu

Pa izmedju ostalog kazu:

Očekuje se da će nakon uvođenja novog sistema biti podignut nivo bezbednosti vozača i putnika kao i smanjenje troškova funkcionisanja sistema prevoza.

Na koji nacin?
Hansel Hansel 21:07 27.12.2011

Re: ***

Tako što će kad vide da je u autobusima manje putnika od maksimalnog kapaciteta, stopirati "višak" polazaka?!

A da ne govorimo da će onda putnici koji besomučno čekaju prevoz slati SMS-ove da saznaju kada autobus stiže, a to će dodatno uvećati prihode.
ivana23 ivana23 21:26 27.12.2011

Re: ***

Hansel
Tako što će kad vide da je u autobusima manje putnika od maksimalnog kapaciteta, stopirati "višak" polazaka?!


To moze imati smisla u kontekstu smanjenja troškova funkcionisanja sistema prevoza, ali kakve veze ima sa bezbednoscu?

Edit: napomeni kad editujes
antioksidant antioksidant 21:32 27.12.2011

Re: ***

ali kakve veze ima sa bezbednoscu?

нико неће имати кеш
ни возач
а кад те неко оџепари
по картици ће идентификовати лопова
уједно
престаје потреба за дрвећем
(јер нема потребе за папиром)
па онда комшија дарко
неће имати где да се обеси
а да скаче на тротоар не иде
због људи
а и да не прави флеку
Hansel Hansel 21:32 27.12.2011

Re: ***

ivana23
To moze imati smisla u kontekstu smanjenja troškova funkcionisanja sistema prevoza, ali kakve veze ima sa bezbednoscu?Edit: napomeni kad editujes


Nisam mislio da si tako brza!

Uvek napomenem kad vidim da se pojavila replika posle prvobitnog komentara, ali možd abi trebalo neizostavno.

Da, imalo bi veze sa smanjenjem troškova, mada sam ja to napisao ironično, jer to ne bi smeli da rade.

A o bezbednosti su pričali da će vozač imati neki panik taster, recimo...

EDIT: A i AO ima zanimljivu teoriju...
Armadiljo Armadiljo 21:05 27.12.2011

Pitanje

Ne znam koliko je u sklopu ovlašćenja Poverenika, ali ja bih recimo voleo da neko propita Bus plus zbog čega insistira na obaveznoj validaciji personalizovanih mesečnih kartica pri svakom ulasku u vozilo. Ako im to prođe u praksi (a neizmerno je glupo sa stanovišta efikasnosti ukrcavanja putnika) već smo na pola puta do praćenja kretanja svih građana koji imaju takvu karticu.
Hansel Hansel 21:09 27.12.2011

Re: Pitanje

Armadiljo
Ne znam koliko je u sklopu ovlašćenja Poverenika, ali ja bih recimo voleo da neko propita Bus plus zbog čega insistira na obaveznoj validaciji personalizovanih mesečnih kartica pri svakom ulasku u vozilo. Ako im to prođe u praksi (a neizmerno je glupo sa stanovišta efikasnosti ukrcavanja putnika) već smo na pola puta do praćenja kretanja svih građana koji imaju takvu karticu.

A ti nisi čitao ni blog ni komentare?
Armadiljo Armadiljo 22:27 27.12.2011

Re: Pitanje

Mora se, dakle, isključiti svaka mogućnost „uparivanja" podataka iz dva data centra, jednog u kome se vode podaci o pretplatniku i drugog u kome se vode podaci o saobraćaju.


Da, čitao sam i blog i komentare, a interesuje me zašto bi se uopšte prikupljali pomenuti podaci o saobraćaju na način koji predviđa da se svaki ulazak u vozilo putnika sa personalizovanom karticom registruje putem validacije. Pošto ne znamo šta se tačno u tom slučaju pamti u bazi podataka slobodan sam da pretpostavim da se pamti dovoljno informacija da to predstavlja potencijalnu pretnju da se ti podaci u nekom trenutku zloupotrebe uparivanjem sa drugom bazom.
Hansel Hansel 23:05 27.12.2011

Re: Pitanje

Pa, to su i naša pitanja, a poverenik piše da je dobio uveravanja da do uparivanja neće doći. Zato mi nije bio jasan razlog ponavljanja pitanja, ništa strašno...
fifismack fifismack 10:16 28.12.2011

Re: Pitanje

u većini svetskih metropola postoji sistem validacije elektronski karata pri ulasku u vozilo javnog prevoza
obično kod kratkih autobusa je ulaz na samo jedna vrata i pored vozača stoji senzor za verifikaciju a u duplim autobusima ih je nekoliko
karta koju kupujete kod vozača je znatno skuplja

čuveni londonski oyster je pimer za to
izgleda kao bankarska kartica top-up-ujete je sa koliko hoćete i vozate se
s tim što postoji naravno ta anonimna varijanta koju ima verovatno svako ko je proveo više od 3 dana u londonu i ona personizovana putem koje dobijate popuste ako recimo plaćate troškove prevoza na tromesečnom, šestomesečnom ili čak i godišnjem nivou
u svakom autobusu imate kamere kojima je pokriven ceo prostor
vozač ne sme da krene ako je ijedan putnik sa nevalidnom kartom unutra ( da, naravno, uvek ima nekih koji se prošvecuju) ili recimo vidi da stojite na spratu jer to tamo nije dozvoljeno

bojim se da postajemo pomalo paranoični po pitanju paranoje
kontam i podržavam zaštitu podataka i očuvanje privatnosti ali i u drugim gradovima postoji ovo što se uvodi u beogradu
samo je, kao i uvek kad smo mi u pitanju, problem u tome ko i kako to sprovodi
tj.zašto država daje nekim nn firmama & licima da se time bavi i tako beži od kontrole i nadležnosti nad situacijama i prostorima u kojima njeni građani mogu biti ugroženi
Freedom of Information Freedom of Information 10:40 28.12.2011

Re: Pitanje

bojim se da postajemo pomalo paranoični po pitanju paranoje
kontam i podržavam zaštitu podataka i očuvanje privatnosti ali i u drugim državama ovo što se uvodi u beogradu postoji

Jedno je elektronska validacija karata a savim drugo mogućnost da se preko validacije karata u autobusu prati kretanje svakog konkretnog korisnika. Prvo ne podrazumeva drugo. Ja sam,u skladu sa nadležnostima Poverenika, zahtevao da se isključi mogućnost ovog drugog jer predstavlja ozbiljan rizik po privatnost građana. U kojoj to državi postoji takva mogućnost?
fifismack fifismack 10:54 28.12.2011

Re: Pitanje

ne znam
ali nadam se ni u jednoj
ne zbog toga što ni jedna služba & "agencija" to ne bi htela da može, nego zbog civilne kontrole koje nad njima postoje i potencijalnih posledica takvog ponašanja


a opet, sa druge strane pogledajte šta je rupert murdoch sebi dozvolio ...
teško je ne poželeti informacije do kojih inače ne možete doći
od povremenog i kao slučajnog virenja u tuđi inbox
pa do kombinacije da se preko preko validacije karata u autobusu prati kretanje svakog konkretnog korisnika

al zato mi imamo vas
nadam se da ste bar nekad od nekog pod jelkom dobili odelo supermena
Jukie Jukie 22:25 27.12.2011

Šta ja sad kupujem?

Sutra kad odem da kupim mesečnu kartu šta kupujem i koliko to košta?
a) markicu? na povlastici mi piše da važi samo do 31.12.2011.
b) dopunu za personalizovanu povlasticu? Gde? na trafici gde se kupuju novine? Na trafici gde su se do sada prodavale markice? U sbb gde uplaćujem internet?

ivana23 ivana23 22:43 27.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Jukie
Sutra kad odem da kupim mesečnu kartu šta kupujem i koliko to košta?
a) markicu? na povlastici mi piše da važi samo do 31.12.2011.
b) dopunu za personalizovanu povlasticu? Gde? na trafici gde se kupuju novine? Na trafici gde su se do sada prodavale markice? U sbb gde uplaćujem internet?



Bus plus sistem od 1. februara - B92
Jukie Jukie 23:01 27.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Hvala, znači čekam četvrtak veče da vidim koliko uopšte plaćam, i onda valjda u petak kupujem elektronsku dopunu.
A da li nezaposlenima koji nisu izvadili novu povlasticu stara važi do 31.01. iako piše da važi do 31.12.?
Hansel Hansel 23:11 27.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Pa, Jukie, probaj da pitaš GSP, BusPlus, Direkciju za javni prevoz... imaju telefone, kontakt-centre, nismo ni mi sveznajući!
Jukie Jukie 01:20 28.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Hansel
Pa, Jukie, probaj da pitaš GSP, BusPlus, Direkciju za javni prevoz... imaju telefone, kontakt-centre, nismo ni mi sveznajući!

Šta znam, možda je neko već pitao pa da ne pravim gužvu
Čitam neke komentare da su ljudi zvali pa da nisu znali ništa da im kažu

Hansel
Iako još neko vreme sigurno neću imati personalizovnau karticu (jer mi status (ne)zaposlenosti nije još definisan),

btw ako praviš pers.kart. za nezap., moraš da izvadiš potvrdu o nezaposlenosti na šalteru u birou
Hansel Hansel 09:09 28.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Hvala ti, mada znam - bilo bi čudno da nije potrebno. A obaška što se nadam da ću ipak vaditi onu skuplju kartu...
Jukie Jukie 10:04 28.12.2011

Re: Šta ja sad kupujem?

Hansel
Hvala ti, mada znam - bilo bi čudno da nije potrebno. A obaška što se nadam da ću ipak vaditi onu skuplju kartu...



Prošle i pretprošle godine su se dosetili da u GSB imaju direktnu konekciju sa kompjuterom na birou, pa nije moralo da se ide (čak mi je neka žena iz biroa, kad sam je pitao za povlastice, preko telefona gunđala kako oni više nemaju veze sa tim). E sad su se opet vratili korak unazad.

Ja inače moram da idem u biro na Zvezdaru (4 vožnje gsbom i pola dana posla)
inco inco 13:29 28.12.2011

'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Ja bih za tren da malcice izigravam djavoljeg advokata (samo malcice!). Odmah da kazem da mislim da je ovaj sistem tupavo osmisljen i da ne resava gotovo nijedan problem starog sistema, no o tome cu na kraju sad samo da pomenem da ne znam sta je jadnije - nepatvorena paranoja 'gradjana' ili to sto se placa sistem koji gotovo nicemu ne doprinosi pa cak ne donosi ni ustedu.

Dakle, kad je rec o paranoji, postali smo pravi maheri za istu. Mozda vise nikada necemo nadmasiti cuveno sakrivanje po podrumima i cebadovanje prozora zbog solarne eklipse, ali isti obrazac je tu i vrlo je aktivan. Data su svuda uveravanja da same kartice, te evidencija njihove upotrebe, nece biti moguce linkovati za samu osobu od krvi i mesa, i ne verujem ni da bi pokusali (ipak je rec o privatnoj firmi, tak'e drzava lako moze da udari po usima, pogotovo ako neki aktivni politicar zeli da preuzme njihov lukrativni bizMis), a i da pokusaju evo imamo ovde i uveravanje od Poverenika da ce ljudi koji za to primaju platu to i otkriti - ali ne, nas covek ima da vidi Velikog Brata i u solji bele kafe. Jer, zaboga, zasto bi on validirao svoju ljubljenu karticu pri ulasku u vozilo ako ne da neki tamo Veliki Brat vidi gde se on krece (a autobusi, tramvaji i trole inace idu od stana do stana) i s kim se on to sastaje (posto su pomenuta vozila i vidovita)?

Malko takvima curi logika iz sinapsi pa im nikako ne pade na pamet da ce u svim jav(d)nim prevoznim sredstvima biti instalirane kamere pa provlacili, ne provlacili karticu, ako neko zeli/moze/sme da ih prati - ni po muke. Ne pade im na pamet i da u dzepu nose jedno ili vise savrsenih sredstava za mnogo preciznije, full real time pracenje zvano mobilni telefon. Nije im ni sinulo da u Srbiji ima bar milion nezaposlenih koji bi za 100 dinara po satu mogli da vas uhode i raportiraju Velikom Bratu ne samo koji ste autobus koristili, nego i u kojoj pekari ste kupili burek sa sirom i jeli ga uz kokakolu, te uz koju ste se rasnu sapatnicu tarali u tom istom autobusu u nedostatku privatnog zivota. A da ne pricamo da vecina gradjana toliko brine o svojoj privatnosti da nema problem da na Fejsbuku izlije sav svoj zivot u detaljima koji ni profesionalno obuceni agenti i ceo spijunski tim ne bi mogli da dobave, te da na Twitter-u pise pored koje prodavnice su upravo prosli i kol'ko su platili nove gace... Jok, problem je sto on/ona, uzviseni/a gospodin/gospodza, mora da verifikuje svoju karticu pri ulasku u vozilo. Ako time ne prate kretanje, nista uradili nisu.

Sto me navodi da se zapitam da li je rec o paranoji, ili samo zelji da se ostavi mesta za nas cuveni (i nadaleko rasprostranjeni kad je rec o Beogradu) sport zvani - svercovanje (eto nam jos jedne lepe aktivnosti koje su nam devedesete urezale duboko, skoro do hipotalamusa). Ako je to, ne brinite dragi gradjani/ke - nece vas niko izbaciti iz autobusa niti ce vozac odbiti da krene ako ne verifikujete vasu karticu kojoj ste eto bas tog kobnog treceg februara zaboravili da uturite 'dopunu', kao sto to cesto bejase slucaj sa markicama ('... ju, ju, pa je l' vec treci, ja mislio jos je prethodni mesec pa zaboravio da kupim markicu, ali eto sutra cu majkemimile, evo vidite da sam kupovao za svaki prethodni mesec...'). Nece vas cak ni drugi saputnici podrozivo pogledati ako prodjete pored automata kao pored turskog groblja jer budite sigurni da se polovina njih podjednako svercuje. Sto je, zapravo i najveci problem ovog novouvedenog tupavog sistema - sto ne resava problem svercovanja, niti smanjuje troskove za kontrolu istog, a pritom komplikuje proces uz nejasne benefite pracenja iskoriscenosti i efikasnosti prevoza.

Jedinu zaista opravdanu zabrinutost koju ja vidim kod ovog sistema je u smislu predatih podataka prilikom uzimanja kartice - tu se mora jasno navesti sta se sme raditi sa tim podacima (nista u najboljem slucaju) i onaj ko potpisuje mora da bude detaljno upoznat s time. Jasno je da moraju postojati dve baze koje je nemoguce linkovati bez pristanka stranke na koju se ti podaci odnose (postoje nacini za obezbedjivanje toga) - jedna u kojoj stoje, so to speak, billing podaci koji se jasno odnose na osobu od krvi i mesa (i.e. JMBG/datum rodjenja, adresa, i tako to) i druga u kojoj stoje statisticki/komercijalno upotrebljivi ali nepersonalizovani podaci o samoj kartici (id kartice, pol i godine nosioca i tako to). I ne verujem da ista vise od toga treba da ulazi u domen ispitivanja kancelarije Poverenika, a nadam se da ce se to adekvatno proveriti od te iste kancelarije.

E a sad, i ako izlazi iz domena samog bloga, ukratko kako je trebalo da ovaj sistem funkcionise da bi imalo smisla isti implementirati in the first place:

- Kupovina nepersonalizovanih kartica kao i dopuna istih moguca na svakom cosku, kao sto je rec o prepaid SIM karticama - idealno na svakoj vecoj autobuskoj stanici preko automata. Kupovina karte u vozilu bi bila takodje moguca, uz znatno visu cenu zbog trosenja dragocenog vremena vozaca.

- Pribavljanje personalizovane kartice donosi benefit nize cene, odnosno nadohnadjivanje iste iz budzeta statistickih i marketinskih kuca koje ce moci vase nepersonalizovane podatke da iskoriste za svoje potrebe - recimo vide da se na liniji 31 vozi vise zena nego muskaraca i onda targetirano ulepe autobus u roze L'Oreal reklame (ovo samo za privatnike, sve sto se dotira iz budzeta ne bi smelo da se dotira i iz marketinskih kuca).

- Takodje, pri pribavljanju personalizovane kartice, jedino sto potpisujete i popunjujete je vasa saglasnost da se takvi podaci koji ne spadaju u domen licnih koriste za navedene svrhe. Baza u kojoj ce stajati vasi licni podaci moze da ostane i u MUP-u (linkovanje po ID-u sa licne karte) ili ako se i pamte kod samog izdavaca kartice - mora biti enkriptovana kljucem koji se nalazi na vasoj licnoj karti i koji se bez vaseg prisustva i unosa vase sifre ne moze dekriptovati, te samim tim zloupotreba je unapred sprecena. Naravno, for extra protection, server na kome se ti podaci cuvaju mora biti fizicki obezbedjen, i linkovan preko najmanje SSL-a sa poslovnicama koje izdaju same kartice. Takodje i biometrija (slika u ovom slucaju) se moze iskoristiti sa same licne karte pa ne mora da se pravi kilometarski red dok se oni koji izdaju kartice muce kako da vas uslikaju - sve moze biti gotovo za 5 minuta. Pa je l' ovo XXI vek ili nije? Mi kako koju elektronsku karticu uvedemo, tako povecamo broj papira potrebnih za iste. To je regres a ne progres.

- Usput, nikakvi papiri i slicni bakraci koji potvrdjuju da ste nezaposleni/zaposleni/skolarci/penzioneri/vanzemaljci ne treba da budu zahtevani od strane onog ko izdaje kartice - socijalno stanje nije njihova briga vec briga drzave i radnik na izdavanju kartica ne treba i ne sme da zna iz koje ste vi 'kategorije'. Cena treba da bude ekonomska, a onda drzava neka refundira socijalno ugrozene ili koga vec odluci za subvencionisanu cenu kartice.

- Posto se time sprecava jedina moguca zloupotreba, ostalo su tehnikalije koje bi opravdale uvodjenje datog sistema, a prvenstveno smanjivanje troskova kontrole, te eliminisanje pojma 'svercovanje'. Sto cenim da bi zapravo izazvalo najvece negodovanje. Za to recept prepisati iz normalnih zemalja - vozac ne krece dok svi koji su usli nisu proverili svoju kartu na citacu (a moze se uvesti i sistem 'rampe' i/ili ulaska samo na prednja vrata za dodatu ociglednost svercovanja). Ako neko nece da verifikuje svoju kartu i odbija da napusti vozilo dodju cika policajci pa ga odvedu zbog narusavanja reda ili kako bi se to vec kvalifikovalo u nasem pravosudju. Time se prakticno eliminise potreba za kontrolorima koji nesumnjivo prilicno kostaju, povecava stepen naplate i stedi na procesima protiv onih koji se svercuju pa bivaju ulovljeni od kontrole.

- Sto se tice statistike iskoriscenosti vozila, to ne treba raditi preko automata jer isti ne moze verifikovati izlaske iz vozila, vec preko kombinacije foto celija i senzora na oslanjanju vozila.

Nazalost, sistem koji se ovde uvodi ne resava nijedan od postojecih problema pa je pitanje koja je poenta istog, sem smanjivanja djubreta koje nastaje sa regularnim papirnim kartama.
Jukie Jukie 14:05 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Meni je najveći problem validacija povlastice pri ulasku u bus...
Evo npr. danas ulazi baka sa dve velike torbe, po jedna u svakoj ruci, jedva se vuče jadna, odmah su joj našli mesto da sedne. Zamisli da je morala da prvo stane pored validatora, spusti torbe, izvadi karticu, provuče karticu, vrati karticu, saginje se, uzima torbe, kreće se prema sedištu itd. Trajalo bi bar 5-6 minuta.

Pre toga ulazi majka sa devojčicom (3-4 godine). Mala vuče paketić od deda Mraza (kabast). Majka joj pomaže da se smesti na sedište i da drži paketić i pokazuje joj kako da se drži dok mama otkuca kartu. Zatim odlazi i otkucava kartu (koju je prethodno izvadila iz novčanika). Zamisli da su se njih dve zaglavile u vratima sa sve paketićem dok majka provlači kartu, za njima ulazi baka sa dve torbe koja jedva gleda, a za njima i svi ostali. Ostali bismo na stanici bar deset minuta (a to je još bio prilično prazan trolejbus, da ne pričamo o nekom autobusu u špicu kad ljudi idu na posao i deca u školu)


inco
Takodje i biometrija (slika u ovom slucaju) se moze iskoristiti sa same licne karte pa ne mora da se pravi kilometarski red dok se oni koji izdaju kartice muce kako da vas uslikaju - sve moze biti gotovo za 5 minuta. Pa je l' ovo XXI vek ili nije?

Meni su skenirali sliku iz prethodne povlastice


Ako neko nece da verifikuje svoju kartu i odbija da napusti vozilo dodju cika policajci pa ga odvedu zbog narusavanja reda ili kako bi se to vec kvalifikovalo u nasem pravosudju.

sahmatbg sahmatbg 14:12 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Jedinu zaista opravdanu zabrinutost koju ja vidim kod ovog sistema je u smislu predatih podataka prilikom uzimanja kartice - tu se mora jasno navesti sta se sme raditi sa tim podacima (nista u najboljem slucaju) i onaj ko potpisuje mora da bude detaljno upoznat s time. Jasno je da moraju postojati dve baze koje je nemoguce linkovati bez pristanka stranke na koju se ti podaci odnose (postoje nacini za obezbedjivanje toga) - jedna u kojoj stoje, so to speak, billing podaci koji se jasno odnose na osobu od krvi i mesa (i.e. JMBG/datum rodjenja, adresa, i tako to) i druga u kojoj stoje statisticki/komercijalno upotrebljivi ali nepersonalizovani podaci o samoj kartici (id kartice, pol i godine nosioca i tako to). I ne verujem da ista vise od toga treba da ulazi u domen ispitivanja kancelarije Poverenika,

Pa upravo to je "jedino" što je Poverenik uradio.
apacherosepeacock apacherosepeacock 14:43 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Evo npr. danas ulazi baka sa dve velike torbe, po jedna u svakoj ruci, jedva se vuče jadna, odmah su joj našli mesto da sedne. Zamisli da je morala da prvo stane pored validatora, spusti torbe, izvadi karticu, provuče karticu, vrati karticu, saginje se, uzima torbe, kreće se prema sedištu itd. Trajalo bi bar 5-6 minuta.


Pa, sve bi to morala i kad placa kartu onako staromodno, da spusti torbe izvadi sitnis ili joj vozac/kondukter vrati kusur, ili ponistavanje u onom automatu, ne moze sve za sekund, ukrcavanje - iskrcavanje putnika traje. Ne vozi gradski saobracaj trke niti obara rekord na liniji.

Kartica se, kad planiras da ides prevozom stavi u dzep da je dostupna, overi ulazak/izlazak, vrati u dzep, pa je kad dodjes kuci vratis u novcanik, recimo, i nema zastoja.
Jukie Jukie 14:58 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

apacherosepeacock
Pa, sve bi to morala i kad placa kartu onako staromodno, da spusti torbe izvadi sitnis ili joj vozac/kondukter vrati kusur, ili ponistavanje u onom automatu, ne moze sve za sekund, ukrcavanje - iskrcavanje putnika traje. Ne vozi gradski saobracaj trke niti obara rekord na liniji.

Ne bi morala jer stariji od x godina ne plaćaju prevoz, zato im i služi povlastica za stara lica. A i friški mlađani penzioneri, sa markicama koje su kupili, ne moraju da se motaju oko vrata (mislim da su na Starom gradu 1/12 ? stanovnika penzioneri) nego odmah ulaze, i mi ostali koji imamo povlastice ulazimo i ne motamo se po vratima.

Trenutno se za 3-3.5 minuta stigne od jedne stanice do sledeće.
Ja stvarno ne nameravam da se do Trga Republike vozim 3-4 sata jer "ne vozi gradski saobracaj trke niti obara rekord na liniji". Peške mi treba manje da stignem do tamo (tj. trebalo bi mi kada smršam pešačeći)
apacherosepeacock apacherosepeacock 15:22 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Jukie
apacherosepeacock
Pa, sve bi to morala i kad placa kartu onako staromodno, da spusti torbe izvadi sitnis ili joj vozac/kondukter vrati kusur, ili ponistavanje u onom automatu, ne moze sve za sekund, ukrcavanje - iskrcavanje putnika traje. Ne vozi gradski saobracaj trke niti obara rekord na liniji.

Ne bi morala jer stariji od x godina ne plaćaju prevoz, zato im i služi povlastica za stara lica. A i friški mlađani penzioneri, sa markicama koje su kupili, ne moraju da se motaju oko vrata (mislim da su na Starom gradu 1/12 ? stanovnika penzioneri) nego odmah ulaze, i mi ostali koji imamo povlastice ulazimo i ne motamo se po vratima.

Trenutno se za 3-3.5 minuta stigne od jedne stanice do sledeće.
Ja stvarno ne nameravam da se do Trga Republike vozim 3-4 sata jer "ne vozi gradski saobracaj trke niti obara rekord na liniji". Peške mi treba manje da stignem do tamo (tj. trebalo bi mi kada smršam pešačeći)


A povlasticu koju sada ima mora valjda putnik i da pokaze, tj opet ista procedura (pominjao si i majke sa malom decom i pakete itd), da li ce za sekund biti pokazana ili prislonjena na aparat koji daje zvucni signal, ja stvarno ne vidim razliku.

Tek ne mozes da udjes u javni prevoz bez ikakve procedure, nigde.

A to sto ti nemas nameru da se vozis tj zahtevas brzinu koja nije ostvarljiva, pa znas kako, kome se ne dopada, ima alternativnih metoda.

Ne svidja se mnogo sta gotovo svima sta moraju da obave u svakodnevnom zivotu u gradu, pa nikom nista.
ivana23 ivana23 15:32 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

A povlasticu koju sada ima mora valjda putnik i da pokaze...


Samo u slucaju da udje kotrola, a to se ne desava pri svakoj voznji.
antioksidant antioksidant 15:39 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Tek ne mozes da udjes u javni prevoz bez ikakve procedure, nigde.

možeš sad u beogradu ako imaš povlasticu i markicu
to pokazuješ samo kontroli kad natrči (pod uslovom da nemaš 2 metra, 100kg i nadrkanu facu (ne moraš da imaš goluba gutu kao đilas))
apacherosepeacock apacherosepeacock 15:41 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

ivana23
A povlasticu koju sada ima mora valjda putnik i da pokaze...


Samo u slucaju da udje kotrola, a to se ne desava pri svakoj voznji.


Pa zasto se uvode ove kartice ako ne da se smanji broj svercovanja u javnom saobracaju? Ako im je prazna kasa, gradskom saobracajnom, zbog toga jasno da ce uvesti najefikasniji nacin da svi moraju da plate prevoz a ne da vode racuna kome se zuri i ne moze da saceka 3 minuta da se svi ukrcaju.

Pa sta vi(pl.) hocete zapravo? Dobro organizovan prevoz i da imaju novca da poboljsaju ili sta?
Pazi ovo, ne moze neko da saceka da udje invalid, star covek, zena sa decom i paketima kojima treba malo vise vremena zato sto se nekima zuri?

E pa sad...
apacherosepeacock apacherosepeacock 15:44 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

antioksidant
Tek ne mozes da udjes u javni prevoz bez ikakve procedure, nigde.

možeš sad u beogradu ako imaš povlasticu i markicu
to pokazuješ samo kontroli kad natrči (pod uslovom da nemaš 2 metra, 100kg i nadrkanu facu (ne moraš da imaš goluba gutu kao đilas))


Evo sam dole rekla, ok moze kod nas sada jos uvek ali vise se voze dzaba nego sto je prevoz placen, a to ne voli ni jedna javna transportna organizacija na svetu
Jukie Jukie 15:56 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

apacherosepeacock

Pa sta vi(pl.) hocete zapravo? Dobro organizovan prevoz i da imaju novca da poboljsaju ili sta?Pazi ovo, ne moze neko da saceka da udje invalid, star covek, zena sa decom i paketima kojima treba malo vise vremena zato sto se nekima zuri?E pa sad...

Ja npr. očekujem

-da se ne vozim sporije nego sada tim "dobro organizovanim prevozom". I do sada je bilo sporo (kada smo jednom imali okupljanje u Drinki, koleginica iz Obrenovca je pošla iz Obrenovca posle mene a stigli smo istovremeno), ali će sada biti još sporije.

-da mi kontrolor ne blokira plaćenu mesečnu markicu za neograničeni broj vožnji ako nije validirana pri svakoj vožnji - dakle, po zakonu mogu da se vozim hiljadu puta na dan i habam im autobus i pravim gužvu, sve dok svaki put prevlačim preko automata, a ako se vozim jednom i ne prevučem onda sam kriminalac (iako imam plaćenu kartu za neograničen broj vožnji) i tu karticu mi treba blokirati???? .
apacherosepeacock apacherosepeacock 18:46 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Jukie
apacherosepeacock

Pa sta vi(pl.) hocete zapravo? Dobro organizovan prevoz i da imaju novca da poboljsaju ili sta?Pazi ovo, ne moze neko da saceka da udje invalid, star covek, zena sa decom i paketima kojima treba malo vise vremena zato sto se nekima zuri?E pa sad...

Ja npr. očekujem

-da se ne vozim sporije nego sada tim "dobro organizovanim prevozom". I do sada je bilo sporo (kada smo jednom imali okupljanje u Drinki, koleginica iz Obrenovca je pošla iz Obrenovca posle mene a stigli smo istovremeno), ali će sada biti još sporije.

-da mi kontrolor ne blokira plaćenu mesečnu markicu za neograničeni broj vožnji ako nije validirana pri svakoj vožnji - dakle, po zakonu mogu da se vozim hiljadu puta na dan i habam im autobus i pravim gužvu, sve dok svaki put prevlačim preko automata, a ako se vozim jednom i ne prevučem onda sam kriminalac (iako imam plaćenu kartu za neograničen broj vožnji) i tu karticu mi treba blokirati???? .


Ali nema zastoja, tamo gde se takve ili slicne kartice koriste cak i sa, u pocetku zbunjenom novim tehnologijama, starijom populacijom. Na kraju, uvek se nadje neko da pritekne u pomoc.

Ne znam zasto bi pored validne kartice sa pozitivnim saldom na njoj preskocio validaciju pri ulasku u prevoz?
asterix asterix 18:51 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Ovde ima dosta pametnjakovića koji nikada nisu ušli u GSP.
asterix asterix 19:02 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

apacherosepeacock

Ne znam zasto bi pored validne kartice sa pozitivnim saldom na njoj preskocio validaciju pri ulasku u prevoz?

Zato što je gužva, zato što ne može da priđe automatu, zato što to usporava ulazak putnika i produžava putovanje!
apacherosepeacock apacherosepeacock 19:30 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

asterix
apacherosepeacock

Ne znam zasto bi pored validne kartice sa pozitivnim saldom na njoj preskocio validaciju pri ulasku u prevoz?

Zato što je gužva, zato što ne može da priđe automatu, zato što to usporava ulazak putnika i produžava putovanje!


A, razumem, znaci i dalje se ulazi na sva vrata nista ono jedan po jedan na jedna vrata pored automata i bez guzve vec jedan drugom preko glave i lakat u rebra?

Tako, naravno, nista nisu uradili po pitanju reda prilikom ulaska i izlaska gde zastoja ne bi bilo, ovako ostaje cirkus + kartice sa svom problematikom koja je usputna pojava. To hoces da mi kazes?
asterix asterix 19:50 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

apacherosepeacock

A, razumem, znaci i dalje se ulazi na sva vrata nista ono jedan po jedan na jedna vrata pored automata i bez guzve vec jedan drugom preko glave i lakat u rebra?

Tako, naravno, nista nisu uradili po pitanju reda prilikom ulaska i izlaska gde zastoja ne bi bilo, ovako ostaje cirkus + kartice sa svom problematikom koja je usputna pojava. To hoces da mi kazes?

Radi se o masovnom prevozu putnika a ne o turističkom putovanju. I treba da se ulazi i izlazi na sva vrata istovremeno. To nije hir ili nekultura već obavezno ponašanje kada imaš vozilo popunjeno sa 90% kapaciteta. Da li si nekada video kako izgleda razmena putnika u metro vozovima. Voz staje, putnici se okupe oko svih vrata, puštaju da putnici izađu a zatim brzo uskaču u vagone. Između stanica, dok se voz kreće, vrši se razmeštaj ko hoće da siđe. Naš metro su naši autobusi, trolejbusi i tramvaji. O kakvom redu za ulazak u vozilo govoriš?

P.S. Odakle si, kada se sa ovim do sada nisi susreo a imaš mišljenje o tome?
apacherosepeacock apacherosepeacock 20:14 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

asterix
apacherosepeacock

A, razumem, znaci i dalje se ulazi na sva vrata nista ono jedan po jedan na jedna vrata pored automata i bez guzve vec jedan drugom preko glave i lakat u rebra?

Tako, naravno, nista nisu uradili po pitanju reda prilikom ulaska i izlaska gde zastoja ne bi bilo, ovako ostaje cirkus + kartice sa svom problematikom koja je usputna pojava. To hoces da mi kazes?

Radi se o masovnom prevozu putnika a ne o turističkom putovanju. I treba da se ulazi i izlazi na sva vrata istovremeno. To nije hir ili nekultura već obavezno ponašanje kada imaš vozilo popunjeno sa 90% kapaciteta. Da li si nekada video kako izgleda razmena putnika u metro vozovima. Voz staje, putnici se okupe oko svih vrata, puštaju da putnici izađu a zatim brzo uskaču u vagone. Između stanica, dok se voz kreće, vrši se razmeštaj ko hoće da siđe. Naš metro su naši autobusi, trolejbusi i tramvaji. O kakvom redu za ulazak u vozilo govoriš?

P.S. Odakle si, kada se sa ovim do sada nisi susreo a imaš mišljenje o tome?


Vozovi tako funkcionisu jer su vrata dovoljno siroka da u isto vreme moze i da se ulazi sa jedne strane a izlazi sa druge, zato je zadrzavanje na stanicama osim pocetne i krajnje otprilike 2 minuta.

Metro isto tako, pre ulaska u metro halu su vrata sa cip aparatima.

Bus i tramvaj imaju po dvoja vrata za ulazak a dvoja za izlazak (ok zavisi od tipa busa ili tramvaja, uglavnom oni sa niskom platformom su siroki/a), aparati za cekiranje stoje uz vrata da vozac moze da vidi i cuje kad se cekiras, na drugim ulaznim je kondukter koji isto to kontrolise a i prodaje karte za one koji nemaju plastikanere sa cipom.

I sve funkcionise bez zastoja i krkljanca na vratima.

Ako su tramvaji i busevi starije proizvodnje, sve ide isto samo se ulazi na prednja a izlazi na srednja i zadnja. Aparati za cekiranje pored ulaznih i vozac kontrolise da si provukao karticu (cuje zvucni signal) ito je to.

E sad drugo je pitanje ako su uvek i stalno kapaciteti 100% popunjeni u tom slucaju kvalitet prevoza se nece popraviti ako se ne namakne kinta za kupovinu vise buseva/tramvaja. A nece je ni biti sigurno ako se pola ili trecina putnika svercuje, zar ne?

Ovako funkcionise uglavnom javni prevoz svuda po Evropi.

PS. Rodjena i zivela u Beogradu, valjda znam kako GSB izgleda, majkumu.
asterix asterix 20:36 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

Prijava kartica za ulazak u metro sistem se obavlja na velkom broju paralelnih kapija pa nema zastoja. Kada uđeš u sistem više se ne prijavljuješ za ulzak u vagone. Vrata na vagonima su široka i otvaraju se sa jedne strane. Ako bi se otvarale i sa druge strane bio bi potreban centralni peron ili bi ljudi izlazili na šine za suprotan smer. I u metoima je gužva i ljudi se trude da se što manje kreću po vagonu. U gradovima sa metroom broj putnika u autobusima nije veliki pa je moguće kretanje kroz njih i samim tim disciplina kod ulaza i izlaza.
Mi nemamo metro već imamo autobuse. Mora da se ulazi izlazi brzo na sva vrata. Švercovanje neka rešavaju na drugi način.
apacherosepeacock apacherosepeacock 20:54 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

U gradovima sa metroom broj putnika u autobusima nije veliki pa je moguće kretanje kroz njih i samim tim disciplina kod ulaza i izlaza.
Mi nemamo metro već imamo autobuse. Mora da se ulazi izlazi brzo na sva vrata. Švercovanje neka rešavaju na drugi način.


Pa to stoji, ali ako vec kopiraju metode regulisanja placanja kao kod drugih metropola mogu da koriste jos po koji metod koji bi bolje funkcionisao sto se tice brzeg i efikasnijeg prevoza. Nisu ni svi evropski gradovi uvek imali metro.
asterix asterix 21:16 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

apacherosepeacock

Pa to stoji, ali ako vec kopiraju metode regulisanja placanja kao kod drugih metropola mogu da koriste jos po koji metod koji bi bolje funkcionisao sto se tice brzeg i efikasnijeg prevoza. Nisu ni svi evropski gradovi uvek imali metro.

Jedini način je da bude još autobusa. Međutim da bi ti autobusi imaali gde da se kreću, treba drastično smanjiti broj automobila na ulicama. To je jedino moguće ako bi korišćenje automobila bilo opterećeno visokim dažbinama (skuplji parking, uključujući stanovnike kruga dvojke, skuplja registracija...) tako da Beograđani odustanu od kola. No to je u nemoguće jer Beograd nema upravnu autonomiju da, čak kada bi hteo, da sprovede ovakve mere.
apacherosepeacock apacherosepeacock 21:59 28.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

asterix
apacherosepeacock

Pa to stoji, ali ako vec kopiraju metode regulisanja placanja kao kod drugih metropola mogu da koriste jos po koji metod koji bi bolje funkcionisao sto se tice brzeg i efikasnijeg prevoza. Nisu ni svi evropski gradovi uvek imali metro.

Jedini način je da bude još autobusa. Međutim da bi ti autobusi imaali gde da se kreću, treba drastično smanjiti broj automobila na ulicama. To je jedino moguće ako bi korišćenje automobila bilo opterećeno visokim dažbinama (skuplji parking, uključujući stanovnike kruga dvojke, skuplja registracija...) tako da Beograđani odustanu od kola. No to je u nemoguće jer Beograd nema upravnu autonomiju da, čak kada bi hteo, da sprovede ovakve mere.



Da, tome su pribegli mnogi gradovi, papreno naplaceno parkiranje u centru kao i onima koji stanuju i parkiraju svoje automobile u centru. Iz istih razloga ocigledno. Jeste da se nikome nije svidela tarifa, ali moraju.
maca22 maca22 00:31 29.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

asterix
uključujući stanovnike kruga dvojke

Ma bolje da ovim cobanima van kruga dvoje uvedu zabranu ulaska u krug dvojke. Lepo, dovezes se, ostavis auto, i vozikas se tom dvojkom za sve sto ti u krugu teba. Odmah prostora koliko volis.
maca22 maca22 00:36 29.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

asterix
Ovde ima dosta pametnjakovića koji nikada nisu ušli u GSP.

Ja vristim od smeha dok citam.

Posebno me taklo sto naplacuju karte da bi skupili za novo vozilo.
apacherosepeacock apacherosepeacock 12:56 29.12.2011

Re: 'Djavolji advokat', paranoja i ostalo...

maca22
asterix
Ovde ima dosta pametnjakovića koji nikada nisu ušli u GSP.

Ja vristim od smeha dok citam.

Posebno me taklo sto naplacuju karte da bi skupili za novo vozilo.


Cemu zlobni komentari?
Al ok, tako je najlakse valjda.
noise noise 15:47 28.12.2011

Bez nervoze

Sve može da se realizuje u granicama koje su predviđene zakonom, ako za to ima volje. Dakle, moguće je napraviti sistem koji neće otkrivati ništa više od onoga što se sada zna. Evo i kako:

1. Pošto kartice imaju čip koji može sam da vrši obradu podataka, nema potrebe za evidencijom u bazi jer svi lični podaci mogu da budu smešteni samo na kartici.
2. Korisnici koji imaju personalizovane kartice sa plaćenom mesečnom kartom, ne moraju da se čekiraju pri svakom ulazu, dovoljno je da karticu nose sa sobom i da je pri kontroli pokažu kako bi kontrolor pročitao pomoću uređaja da li na kartici piše da je kupljena karta za tekući mesec (na isti način na koji se sad koristi mesečna karta).
3. Korisnici koji imaju nepersonalizovane kartice na koje uplaćuju dopunu, moraju da se čekiraju pri svakom ulasku (i izlasku), ali ti podaci ne moraju da se evidentiraju u bazi. Kao što rekoh, kartica može sama da obavlja jednostavne operacije poput skidanja kredita i sl.
4. U bazi podataka bi mogli jedino da se čuvaju podaci o tome ko je kupio mesečnu kartu za tekući mesec jer bi u slučaju gubljenja kartice, ona mogla da se poništi i da se izda nova bez dodatnih troškova.

Dakle, uopšte nije neophodno da se bilo šta čuva u bazi podataka, ali bi bilo dobro da poverenik isprati realizaciju celog projekta kako bi se uverio da je sistem realizovan na taj način. Ako treba pomoć oko tumačenja pojmova ili formulisanja tehničkih zahteva za takav sistem, rado ću pomoći.
ivana23 ivana23 00:49 29.12.2011

***

Mali vodič kroz novi elektronski sistem naplate karata u gradskom prevozu koji bi trebalo da počne da funkcioniše od februara 2012. godine

GRADSKI prevoz u Beogradu u sledećoj godini biće drugačiji zbog naplate prevoza. Postojeći sistem zameniće „Busplus“, koji bi trebalo da počne da funkcionište od februara 2012. godine. Novi sistem za sada se čini komplikovan i nerazumljiv mnogim građanima, zbog čega ćemo pokušati da vam objasnimo bar neke pojmove i olakšamo upotrebu.

- Ima puno tacaka, objasnjenja... ne mogu sve da kopiram, morate klik na link
Jukie Jukie 02:15 29.12.2011

Re: ***

ivana23

Ima puno tacaka, objasnjenja... ne mogu sve da kopiram, morate klik na link

"Važi od: 1. januara uz markicu, 1. februara uz dopunu"

E oko ovoga smo se moja sestra i ja danas raspravljali, da li treba da kupimo markice ili dopune
Ja nisam bio u pravu

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana