Gost autor| Istorija| Putovanja| Život| Životni stil

Šoping mol kao istorijski fol

Hansel RSS / 23.12.2011. u 13:57

(немачки Божић из мизантропског угла)

Гошћа ауторка: jelena_radovanovic

111.jpg

    Божићни вашар у Брауншвајгу (фото: званични сајт града)

Лако је постати или остати пријемчив за све овдашње Божићне рапсодије.

Германска традиција везана за Божић је стара и богата обичајима који су се временом проширили на већи део западног културног круга, захваљујући и немалом утицају бројних немачких емиграната у Америци током 18. и 19. века - кићење божићног дрвета, адвентски венац са четири свеће, дрвена Божићна пирамида-вртешка тродимензионалне представе Христовог рођења у дрвету (такозване „јасле"), колачи са ђумбиром, свечане Божићне песме, па чак и сам Крцко Орашчић.

Дискретном шарму кича који прати немачки Божић тешко одолевају и многи одрасли, а камоли деца, странци, туристи или сви они који се са Божићним покладама на немачки начин срећу по први пут.

Нарочито занимљиви и за туристе и за локално становништво су Божићни вашари, вишевековна традиција која се први пут појављује већ у четрнаестом веку, са процватом трговине и средњовековних градова. Божићни вашар се организује у више од две хиљаде градова широм Немачке, обично у самом центру старог града, а они највећи успеју да сваке године привуку у ово време много туриста из свих крајева света.

Штандови у облику дрвених кућица (многи намерно сличе кућици од слаткиша из бајке о Ивици и Марици) у калеидоскопској експлозији боја и мириса продају све и свашта.

Најомиљенији су, наравно, штандови са храном, од незаобилазних кобасица разних облика и величина, печења, переца, пецива, преко куваних јела, варива, супа, палачинки, уштипака, кестења, печених бадема, колача са ђумбиром, ликера, пунча, пива и куваног вина.

Ту су и штандови који продају шарене кугле за јелку од уникатног стакла, свеће, домаће сапуне, ручно рађене украсе, светиљке и лампице, шљокице, амајлије, џиџа-биџе и ђинђе, све што је сјајно, бљештаво, светлуцаво и у јарким бојама, не би ли се на тај начин, као и у паганска времена, отерали духови таме и победила зимска тмина. Божићни вашар има и свој препознатљив мирис - то је у ствари специфична шареница мириса печених ушећерених бадема, цимета, кобасица са роштиља, куваног вина и топлог пецива, што је за многе Немце и сам мирис Божића и дефиниција његове идиличне атмосфере.

Тако је и у Брауншвајгу, који слови за град са једним од најлепших Божићних вашара у северној Немачкој...

Но, међутим.

Постоји и друга страна целе Божићне фуртутме, гужве, илуминација, декора и засењујуће кулисе.

(Мој муж, Немац, би на овом месту рекао: осећам да се спремаш да балкански разбуцаш журку!).

Наличје овдашњег Божића, које у мојим очима увек изнова успева да засени сав гланц Божићне фасаде, је и његова безочна комерцијализација без граница, оличена у потрошачким гужвама и безглавој јурњави за поклонима, која почиње већ крајем новембра.

Просечан Немац је на европском нивоу натпросечан у својим издацима за Божићне поклоне, који премашују четири стотине евра. Критички гласови у вези са овдашњим Божићем, међутим, последњих година постају све гласнији и све је више људи који су спремни да се одупру конзум оргијама и наметнутом притиску потрошње путем реклама и медија и истакну прави, у међувремену потиснути, ако не и заборављени смисао Божића као празника Христовог рођења.

Све је више људи и овде који признају да не желе да буду претворени у хистеричне конзументе, који окрећу леђа материјалистичкој култури и у предбожићним данима избегавају радње у граду у широком луку. Све бројнији су и они који увиђају и опомињу да Божић није само празник породичног окупљања и идиле, већ и период у години када статистика бележи највећи пораст самоубистава и покушаја самобистава и када очајни, тужни, усамљени и сви они са маргине друштва још више пате под теретом присилне еуфорије коју намећу друштво, медији и обичаји.

Град Брауншвајг, средњовековна културна престоница северне Немачке, добио је пре четири године свој обновљени дворац у центру града. Некада чувени оригинални дворац, подигнут у 18. веку, био је готово потпуно разорен у бомбардовањима савезника у Другом светском рату.

Градске власти су решиле да га до краја поруше педесетих година. Дворац је обновљен према оригиналним нацртима, добио је и своју некадашњу фасаду, а сачувани делови старих стубова су уграђени у нове. Обновљени двор-имитација се брзо претворио у масиван и фантастично помпезан заштитни знак града. Све то не би било ништа посебно да препознатљива аристократска фасада иза себе скрива дворске одаје као некад, а не велики тржни центар као данас.

Захваљујући понуди тржног центра, Schloss у Брауншвајгу је постао магнет и за многе становнике мањих околних градова и главни погон градске трговине. Дворац у Брауншвајгу је тако ненамерно постао и метафора поменуте опречности између комерцијалне западњачке Божићне збиље и историјског и религијског контекста Божића, између форме и садржаја, фасаде и унутрашњости.

У палимпсесту историје дворца записано је и то да су 1933. испред самог његовог улаза књижари, библиотекари, студенти и професори (добро сте прочитали) са усхићењем на великој ломачи спалили књиге јеврејских аутора, што је била рана, али довољно злослутна најава још већег будућег Зла.

Сада је на том месту у асфалт уграђена спомен-плоча која подсећа на мрачну нацистичку прошлост града и коју многи прескачу или заобилазе журећи да обаве своје куповине.

Седим зато и ове године на клупи испред дворца, крцкам ушећерене бадеме, посматрам гунгулу која врви и тиска се и чепркам по разлозима своје предбожићне меланхолије.

Јелена Радовановић, Брауншвајг, Немачка
(објављено први пут на сајту "Политике")



Komentari (55)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 14:08 23.12.2011

tuzno

У палимпсесту историје дворца записано је и то да су 1933. испред самог његовог улаза књижари, библиотекари, студенти и професори (добро сте прочитали) са усхићењем на великој ломачи спалили књиге јеврејских аутора, што је била рана, али довољно злослутна најава још већег будућег Зла.
Сада је на том месту у асфалт уграђена спомен-плоча која подсећа на мрачну нацистичку прошлост града и коју многи прескачу или заобилазе журећи да обаве своје куповине.


blue rider blue rider 14:32 23.12.2011

Re: tuzno

Tuzno ali fantasticno odliskava moderno drustvo u kome je primitivizam i zaborav uzeo primat. Sledeci korak je da se napr od ausvica napravi rezidencijalno naselje sa velikim cineplexom (ovo je samo jedna opcija primera i mogucnosti za razvoj, jelte, ima mnogo) Preporuka za text.
noboole noboole 14:23 23.12.2011

.

Sve je u redu, samo ne razumem sta Bozicni vasar, ni kriv ni duzan, trazi u prici o zombi zamku shopping molu.

Uostalom, kakve veze ima i jurenje za poklonima sa besmislenosti ovakve vrste nekromantije (kojoj se uskoro pridruzuje i Potsdam)?

Kupovanje poklona nalazi smisao u tome da se bliznji obraduju, a sve ostalo je stvar slobodnog izbora. Na primer, poklone sam nabavio na vasaru u Rixdorfu (Berlin), gde se prodaju uglavnom rukotvorine, a sam vasar traje dva dana - prema tome, neinteresantan mega-giga-potrosackim udruzenjima.

Mozda je to malo winter blues, ha?
Hansel Hansel 14:31 23.12.2011

Re: .

Nadam se da će Jelena stići da se priključi i odgovara-komentariše...
jedi-knight jedi-knight 15:24 23.12.2011

Trolić

U Španiji se slavi Božić, ali Deda Mraza, Odnosno Božić Batu, shvataju kao izraz pomodarstva , kič ikonu uvezenu iz Amerike.
Imaju svoja Los Tres Reyes Magos ( u hrišćanskoj tradiciji poznati pod imenima Melkior, Gaspar i Baltazar, a koji su sahranjeni baš u Nemačkoj, u katedrali u Kelnu, ali kojih se Nemci sete jedino kad stavljaju njihove figurice u Božićne jasle )
U ovo doba, na glavnim gradskim trgovima širom Španije, u posebnim kućicama i orijentalnim odelima, sede asistenti Magova sa istoka i strpljivo slušaju dečije želje, a scenografija iz Vitlejemske štale u prirodnoj veličini i uz sve detalje, predstavlja obavezan gradski dekor.
5. januar je glavni dan, kada se očekuje spektakularan dolazak Los tres reyes magos, koji na kočijama prolaze kroz grad i zasipaju slatkišima okupljene prolaznike, dok deca, sa uzbuđenjem čekaju jutro sledećeg dana, kada ih čekaju pokloni što su im Magovi ili Magi, kako ih oni zovu, doneli.
Božićna bajka je sveprisutna, a Španci kao majstori gradskih ceremonija, veoma ozbiljno shvataju svaku sitnicu i pažljivo pripreme ceo spektakl, pa se ovo doba godine uvek sa nestrpljenjem čeka.
Šoping je ipak u drugom planu.

E sad i ja da balkanski razbucam žurku:
Interesantno je da su Magi predstavnici jedne druge religije, Zoroastrizma, ali su se nekako uklopili u čitavu Božićnu bajku i ( bar u Španiji ), postali njen neizostavni deo.

Hansel Hansel 15:43 23.12.2011

Re: Trolić

Ma, kakav trol(ić)... Hvala za ove detalje!
heldin heldin 00:43 24.12.2011

Re: Trolić

kojih se Nemci sete jedino kad stavljaju njihove figurice u Božićne jasle


Pa ja koliko znam, Nemci i danas slave Tri kralja, i to 6. januara, kada klinci idu od kuce do kuce i pevaju pesmice na vratima i ostavljaju trag u vidu kredom ispisanih inicijala M+C+B i godine, a za uzvrat dobijaju slatkise. Nisam videla klince, ali jesam natpise na vratima, koji ponekad stoje preko cele godine.
ivana23 ivana23 01:07 24.12.2011

Re: Trolić

Hansel Hansel 01:16 24.12.2011

Re: Trolić

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:35 24.12.2011

rudolf 4ever

Kupovanje poklona nalazi smisao u tome da se bliznji obraduju, a sve ostalo je stvar slobodnog izbora.


narafski. zato bas ne kapiram tol'ki hejt na NG, stvar je prosta, ako si kupoholicar, razbijas se s kesama po soping molovima il di vec volis (samo nemoj posle plz rukica na celo i uhhh, sto mrzim praznicni soping), ako nisi, onda to uradis ili pre ili odradis neku alternativu:)

isto vazi i za vasare, ako nisi za sushenu ribu i kuvano vino i imas tahikardiju od guzve, ne idi, a ako si total hejter pa te nervira i sama pomisao da prodjes kroz guzvanjac, sedi kod kuce, ili prodji brzim hodom, pognute glave i stusnutih zuba sto skrgucu, jaka stvar. i cemu tolika kuknjava oko bozicnog kica, mislim, vrlo vatno, ko ne voli uvek moze slama i orasi.

a moze i da ne volis,tj da te smara do jaja, plus prezires s visine, al sta ako ima neko mali kome je to lepo? sto onda ne ostavis taj hejt kod kuce i veselo odes na secernu vunu (koja je i nezdrava i kic jelte), nece ti padne kruna s vugla.

jbt, di vam je bre zivotna radost? sve bi zatukli, cak i deda mraza sto tezgari na cosku ispred radnje.

citiram:

"Све бројнији су и они који увиђају и опомињу да Божић није само празник породичног окупљања и идиле, већ и период у години када статистика бележи највећи пораст самоубистава и покушаја самобистава и када очајни, тужни, усамљени и сви они са маргине друштва још више пате под теретом присилне еуфорије"

sestro slatka i to je deo bozje baste, moz da sedis s familijom za bozic i branis im da se raduju u ime potencijalnih samoubica, beskucnika, gladnih u africi (dodaj po izboru, u nesreci svet ne oskudava), a moz i nesh da uradis, odes u Deutsche Tafel i dogovoris sta moz da uradis za one koji nemaju. pa odvojis par sati za beskucnike, siromasne, gladne, to je produktivnije od branjenja radosti, mensecini.

i sad da ne bude prozivke, ja sam bila do pre dve nedelje sedam meseci u toj tvojoj nemackoj i napravila tri performansa s Tafelovcima, sasvim slucjano, i bas mi bilo lepo. A nisam ni znala za njih nego mi neka Marion rekla da tamo volontira, pa ja imala neku sitnu moc da dam neki materijal i ljude, koji dovukli jos svoje ljude i bas bilo dobro, svi se radovali, pa i ja, a sasvim sam slucajno i bezveze uskocila. i mnogo mi se dopao entuzijazam nemaca, moj saradnik rainer doveo drugaricu iz benda koja donela balone, cristina crtala neke kucice s decom, da ne nabrajam, puno ljudi smo obradovali, ali smo obradovali i sami sebe, otisli kuci s kezom na faci.

i sta onda ako "prosecan Nemac potrosi 400 eura" za Bozicne praznike? Daj boze da i ovde ljudi imaju tih 400 eura za poklone, znas. a i nije neka lova ako imas puno prijatelja i veliku familiju.

meni na pr bozicni i novogodisnji praznici idu na zivce zbog skorojevicke pljuvaze. i naravno da me smaraju blentavi pokloni, al kad malo mucnes glavom, skapiras da to i nije tako strasno:)

moj cale ima 86 godina i jos uvek sprema poklone svima, sa sve rukom napisanim pismima i kako stari, tako sve vise mashi, ali mu je trud total svit i svi smo uvek radoznali sta je ove godine smislio i napisao. i jos nas tera na glas da to procitamo, sto je svakom licno napisao, pa je jos i gluv, pa moras da se deres, al je leeepo to sve, lepo:)

zato, neka zivi, zivi deda mraz i vasar i kicasta srculenca i andjelcici, toplo je to, a posebno nj.v Rudolf, moj ljubimac 4ever inkluziv kich njonja














ivana23 ivana23 13:37 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Vesna Knežević Ćosić
zato, neka zivi, zivi deda mraz i vasar i kicasta srculenca i andjelcici, toplo je to, a posebno nj.v Rudolf, moj ljubimac 4ever inkluziv kich njonja





Novogodišnji vašar u Beču - dvadesetak fotkica
Hansel Hansel 14:02 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Vesna Knežević Ćosić
sestro slatka i to je deo bozje baste, moz da sedis s familijom za bozic i branis im da se raduju u ime potencijalnih samoubica, beskucnika, gladnih u africi (dodaj po izboru, u nesreci svet ne oskudava), a moz i nesh da uradis, odes u Deutsche Tafel i dogovoris sta moz da uradis za one koji nemaju. pa odvojis par sati za beskucnike, siromasne, gladne, to je produktivnije od branjenja radosti, mensecini.

Vesna, gde ti vide hejt, da neko nekome brani radost...? Hello, je l' ne sme ni da se razmišlja i kaže šta se misli i oseća?

A obaška što Jelena nigde (i nikad) ne tvrdi da je nepogrešiva i da je samo njeno tumačenje pravo (napisa i ona, ironično, da je ovaj njen pogled - iz mizantropskog ugla, pa ti onda kaži da nisi upozorena! ) - posmatra, primećuje i pomalo se čudi. A biće da primećuje više od drugih i da razmišlja više od drugih - šta misliš, koliko je ljudi tamo povezalo i u sebi integrisalo činjenice koje je ona ovde opisala?

A na temu veselja mogu da kažem i neku svoju - meni je poslednjih 20-25 fascinantno koliko je tanka linija između veselja i besa/destrukcije (hvala Bogu, ne kod svih), u kombinaciji s misterijom kako (hvala Bogu, ne svi) pristojni i integrisani građani u promenjenim okolnostima postaju npr. hejteri, destruktivci... sve do ratnog zločinstva. Da ne davim i ne kvarim praznični ugođaj , ali dok to ne rešimo, ako ikada rešimo, imaćemo civilizacijski problem sa cikličnim građenjima i razgrađivanjima. Znam da je to mnooogo daleko od prazničnih osećaja, ali možda se praznici i ne zovu uzalud - praznici! A ja volim praznike kao priliku da se ljudi okupe i vole - s jednostavnim ispraznostima i bez - suvišnih, naduvanih. Ali, naravno da svako ima svoj ukus.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 14:38 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Vesna, gde ti vide hejt,

e, hansel, mrzi me da citiram, ili da kopiram ceo blog, os?

:)

zapravo, izvini, sto me ovo blogche nije inspirisalo da se pridruzim mrachenju i sto si u ovaj mizantropski vencic uspeo da upletes cak i ratne zlocince, uz vec napisano:

"1933. испред самог његовог улаза књижари, библиотекари, студенти и професори (добро сте прочитали) са усхићењем на великој ломачи спалили књиге јеврејских аутора, што је била рана, али довољно злослутна најава још већег будућег Зла.

Сада је на том месту у асфалт уграђена спомен-плоча која подсећа на мрачну нацистичку прошлост града и коју многи прескачу или заобилазе журећи да обаве своје куповине."

ne bih da zalazim u analizu kako je tvoja gosca sve to upakovala, ni u nabrajanje kilometra knjiga i studija i akcija u kojima se nemci razracunavaju sa svojom prosloscu, pa ovo zaobilazenje kupoholicara zvuci smesno povrsno, ali, sta da se radi, svako ima pravo na svoj licni hejt venac s praporcima, a ja odoh da pakujem poklone dok mi niste total pokvarili raspolozenje:)

tebi i tvojoj gosci zelim sretne praznike, sta god slavili, s ovim neutralnim sneskom:)













jelena_radovanovic jelena_radovanovic 14:47 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Vesna Knežević Ćosić
Kupovanje poklona nalazi smisao u tome da se bliznji obraduju, a sve ostalo je stvar slobodnog izbora. narafski. zato bas ne kapiram tol'ki hejt na NG, stvar je prosta, ako si kupoholicar, razbijas se s kesama po soping molovima il di vec volis (samo nemoj posle plz rukica na celo i uhhh, sto mrzim praznicni soping), ako nisi, onda to uradis ili pre ili odradis neku alternativu:)isto vazi i za vasare, ako nisi za sushenu ribu i kuvano vino i imas tahikardiju od guzve, ne idi, a ako si total hejter pa te nervira i sama pomisao da prodjes kroz guzvanjac, sedi kod kuce, ili prodji brzim hodom, pognute glave i stusnutih zuba sto skrgucu, jaka stvar. i cemu tolika kuknjava oko bozicnog kica, mislim, vrlo vatno, ko ne voli uvek moze slama i orasi. a moze i da ne volis,tj da te smara do jaja, plus prezires s visine, al sta ako ima neko mali kome je to lepo? sto onda ne ostavis taj hejt kod kuce i veselo odes na secernu vunu (koja je i nezdrava i kic jelte), nece ti padne kruna s vugla. jbt, di vam je bre zivotna radost? sve bi zatukli, cak i deda mraza sto tezgari na cosku ispred radnje.citiram:"Све бројнији су и они који увиђају и опомињу да Божић није само празник породичног окупљања и идиле, већ и период у години када статистика бележи највећи пораст самоубистава и покушаја самобистава и када очајни, тужни, усамљени и сви они са маргине друштва још више пате под теретом присилне еуфорије"sestro slatka i to je deo bozje baste, moz da sedis s familijom za bozic i branis im da se raduju u ime potencijalnih samoubica, beskucnika, gladnih u africi (dodaj po izboru, u nesreci svet ne oskudava), a moz i nesh da uradis, odes u Deutsche Tafel i dogovoris sta moz da uradis za one koji nemaju. pa odvojis par sati za beskucnike, siromasne, gladne, to je produktivnije od branjenja radosti, mensecini.i sad da ne bude prozivke, ja sam bila do pre dve nedelje sedam meseci u toj tvojoj nemackoj i napravila tri performansa s Tafelovcima, sasvim slucjano, i bas mi bilo lepo. A nisam ni znala za njih nego mi neka Marion rekla da tamo volontira, pa ja imala neku sitnu moc da dam neki materijal i ljude, koji dovukli jos svoje ljude i bas bilo dobro, svi se radovali, pa i ja, a sasvim sam slucajno i bezveze uskocila. i mnogo mi se dopao entuzijazam nemaca, moj saradnik rainer doveo drugaricu iz benda koja donela balone, cristina crtala neke kucice s decom, da ne nabrajam, puno ljudi smo obradovali, ali smo obradovali i sami sebe, otisli kuci s kezom na faci.i sta onda ako "prosecan Nemac potrosi 400 eura" za Bozicne praznike? Daj boze da i ovde ljudi imaju tih 400 eura za poklone, znas. a i nije neka lova ako imas puno prijatelja i veliku familiju.meni na pr bozicni i novogodisnji praznici idu na zivce zbog skorojevicke pljuvaze. i naravno da me smaraju blentavi pokloni, al kad malo mucnes glavom, skapiras da to i nije tako strasno:)moj cale ima 86 godina i jos uvek sprema poklone svima, sa sve rukom napisanim pismima i kako stari, tako sve vise mashi, ali mu je trud total svit i svi smo uvek radoznali sta je ove godine smislio i napisao. i jos nas tera na glas da to procitamo, sto je svakom licno napisao, pa je jos i gluv, pa moras da se deres, al je leeepo to sve, lepo:)zato, neka zivi, zivi deda mraz i vasar i kicasta srculenca i andjelcici, toplo je to, a posebno nj.v Rudolf, moj ljubimac 4ever inkluziv kich njonja

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 14:56 24.12.2011

u bre


e hansel, aj domacinski pomozi gosci da obrise ovaj dupli post, verovatno je u zaru umesto na "odgovori" kliknula "citiraj", pa joj jos i pobeglu u duplikatu.

:)

jelena_radovanovic jelena_radovanovic 15:04 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Draga Vesna, nigde se u tekstu nisam ogradila od Božićnog vašara, dapače, volim i da jedem, pijem i kupujem na istom, volim i ukrase, volim da blješti i da sija što više. Samo sam protiv vulgarizacije i preterane komercijalizacije Božića i protiv kolektivne amnezije kad je istorija u pitanju, to je sve. Nikakav "hejt" nije u igri (ako se dobro sećam, to je mržnja na srpskom, zar ne? Ili "hejt" ima neko pomereno značenje na srpskom, pa je to možda malo manja mržnja, kao neka mržnjica, pizma, ili neka specijalna vrsta mržnje? "Apdejtuj" me, hm?). Naravno da svako može da radi šta hoće u ovo vreme, da kupuje do iznemoglosti, da pomaže siromašnima ili da sedi u ćošku i bude tužan i prazan, ali to nas ipak ne sprečava da posmatramo i mislimo. Pozdrav, puno radosti i sve najbolje.
Hansel Hansel 15:06 24.12.2011

Re: u bre

Vidiš, draga Vesna (a ti si meni stvarno draga zbog nekih detalja koje si ovde pisala, ali nisi uvek takva, da znaš! ), kako neki od nas umeju da budu suptilni hejteri (npr. ti), a drugi samo kažu lepo šta misle, a oni suptilni u njima vide hejtere...

DODATO NAKNADNO:

Učitavaš mizantropiju u melanholiju i kritiku, izvini. A znam da si često takva kad braniš svoje vrednosti, opraštamo ti u prazničnom duhu!

A Jelena nema iskustva u pisanju komentara, na ovo zlo sam je ja naveo i, pravo da ti kažem, sada moram da joj se izvinim. Uprkos svem iskustvu na Blogu (naravno - svom), nisam očekivao da će biti izložena udarcima, možda i malo preniskim...
jelena_radovanovic jelena_radovanovic 15:08 24.12.2011

Re: u bre

Vesna Knežević Ćosić
e hansel, aj domacinski pomozi gosci da obrise ovaj dupli post, verovatno je u zaru umesto na "odgovori" kliknula "citiraj", pa joj jos i pobeglu u duplikatu.:)


Baš tako, tim redosledom. Malo sam inikspiriensd ovde, pa mi treba help.
jelena_radovanovic jelena_radovanovic 15:10 24.12.2011

Re: Trolić

Odlično !
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:11 24.12.2011

Re: u bre

ali nisi uvek takva, da znaš!


ma ne obracaj paznju, umem ja da kenjam:)

evo ti

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:15 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Nikakav "hejt" nije u igri (ako se dobro sećam, to je mržnja na srpskom


:)))

uf, sad mi zhao sto sam bila kriticna, pu, nema veze, oprastaj, meni nekad prsti brzi od pameti:)

Hansel Hansel 15:18 24.12.2011

Re: u bre



Da si ponudila neku čokoladu ili tortu, pa i 'ajde, na ove vašarske fore ne padam!

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 15:26 24.12.2011

Re: u bre

Hansel


Da si ponudila neku čokoladu ili tortu, pa i 'ajde, na ove vašarske fore ne padam!



a na ove
Hansel Hansel 15:28 24.12.2011

Re: u bre

Dobro, to može!
jelena_radovanovic jelena_radovanovic 15:42 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Ma nema veze, svaka kritika je dobrodošla, nema tu šta da se prašta. Niko ko piše ne piše da bi ga se volelo . I meni nekad tastatura brža od prstiju

Rudolf Valentino 4ever .
Hansel Hansel 15:53 24.12.2011

Re: rudolf 4ever

Niko ko piše ne piše da bi ga se volelo

A nije vam milo vam kad kopiramo vaše knjige (uprkos novom zakonu) i citiramo vaše stihove i odlomke?

(E, sad sam otišao u totalno zezanje, pohrlio sam apsurdu u zagrljaj! )
Hansel Hansel 02:34 25.12.2011

Re: rudolf 4ever

Evo jednog videa koji me je Jelena zamolila da okačim, sa ove stranice:

mlekac mlekac 14:23 23.12.2011

Glas iskustva?

Мој муж, Немац, би на овом месту рекао: осећам да се спремаш да балкански разбуцаш журку!


jinks jinks 15:30 23.12.2011

Ova fotografija

Braunsvajga deluje kao kadar iz nekog crtanog filma. Na primer ovog

thug_b thug_b 17:01 23.12.2011

:)

tyson tyson 17:49 23.12.2011

Bog Novac


Nova religija, religija Materijalnog, nalaže da se novac vrti, i sve dok je tako čak i u vreme prevaziđenog i staromodnog Božića, sve je u redu.



Filip2412 Filip2412 17:51 23.12.2011

...

ivankagrump ivankagrump 21:17 23.12.2011

Komercijalizacija Nove godine

Ja do pre cetiri-pet godina nisam ni znala da je kod nas postao obicaj da se za Novu godinu kupuju pokloni. Mislim, kad sam bila dete naravno dobijala sam paketice do neke sedme-osme godine, kada deca realno i ne mogu vise da veruju u Deda-Mraza, i to je bilo to. Molim sve prisutne da ovom zlu stanu u kraj dok jos nije uhvatilo korene, hvala.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:43 24.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Ja do pre cetiri-pet godina nisam ni znala da je kod nas postao obicaj da se za Novu godinu kupuju pokloni.


o boze, ti ija ko u paralenim svetovima da smo zivele:)

ja otkad znam za sebe znam za novogodisnje poklone:)
ivankagrump ivankagrump 21:24 24.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Ja nesto razmisljam da je moguce da je to tradicija u Beogradu, posto se nisam sa tim srela do dolaska ovde, ili mi je mozda takvo godiste da su se pokloni spontano izgubili kad sam bila klinka i kad je poceo ekonomski sunovrat drzave nam pa ih zato nisam zapamtila. Paketici za decu "od Deda Mraza", toga se secam, i koliko vidim i danas ih ima, ali da svako svakome kupuje poklone za Novu godinu, to mi je potpuno novo i sokantno iskustvo.
ivana23 ivana23 22:39 24.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

...ali da svako svakome kupuje poklone za Novu godinu, to mi je potpuno novo i sokantno iskustvo.


Prosto mi je tesko da poverujem...
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 23:02 24.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Ja nesto razmisljam da je moguce da je to tradicija u Beogradu, posto se nisam sa tim srela do dolaska ovde, ili mi je mozda takvo godiste da su se pokloni spontano izgubili kad sam bila klinka i kad je poceo ekonomski sunovrat drzave nam pa ih zato nisam zapamtila. Paketici za decu "od Deda Mraza", toga se secam, i koliko vidim i danas ih ima, ali da svako svakome kupuje poklone za Novu godinu, to mi je potpuno novo i sokantno iskustvo.


ne znam sta podrazumevas pod tim "svako svakome":)

ako podrazumevas porodicu, eventualno bliske prijatelje, drage osobe, mozda po nekog suseda, ne znam sta da ti kazem, zbunila si me, prosto mislim da se zezas, kad kazes da ti je to "sokantno, novo"...

ja sam rodjena u zagrebu, kad sam bila malo dete zivela sam u ljubljani, posle u bg, svuda su bili pokloni, i po belom svetu isto:)

i nisu imali veze s krizom, tj nikakva kriza ih nije ukidala. divan poklon moze da bude i tegla slatka od tresanja, fora je u darivanju i radovanju.

hmm, ipak mislim da se zezas:)))
ivankagrump ivankagrump 00:00 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Haha, ne zezam, zivota mi mislila sam da je to neko taze pomodarstvo, kopiranje Zapada i njihovih Bozicnih poklona, evo ovde prvi put cujem da se to vec dugo radi. Dok nisam slucajno upala u neku grupu ljudi naviknutih na tu ideju, nije mi bilo jasno ni zasto nekoliko dana pred Novu godinu dolazi do kolapsa saobracaja u Beogradu, OK razumela sam da se ljudi spremaju za proslavu ali u mojoj glavi to sto treba za Novu godinu kupuje se u obliznjem Maksiju (sokovi, secer, brasno, kokos, cokolada za kuvanje...), ne mora covek da se vozika po celom gradu zbog toga.

Meni je to strano pa mi je zato i cudno, ne mogu racionalno da objasnim zasto, ali jako bi me zbunilo da mi neko da poklon za Novu godinu. Za rodjendan, kapiram, ja sam tu kao neka slavljenica, to je moj dan, bla bla, ali sta meni dodje Nova godina pa da me neko daruje tim povodom, prosto mi je cudno.
Hansel Hansel 00:55 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

I meni je strano, tj. iz detinjstva nepoznato (a nemam ni 40 godina, mada sam sve bliži). Meni su i kao detetu uvek spajali Novu godinu s rođendanom! A jes' da je samo jedan dan razlike, odličan izgovor, zar ne?

Ali, bez zezanja, poklanjalo se samo za rođendane u porodici... i to je bio iskorak u porodičnoj tradiciju siromaštva u kojoj se nije pouzdano znalo ni kada se ko rodio. Ali sigurno je siromaštvo bilo glavni razlog, najveći poklon je bio da su svi na broju i zdravi... Tako da sam ja u praznicima kao smisao video uvek neku proslavu zajedništva, a ne ispunjavanje nekih ličnih želja... i tako dođosmo opet negde tamo gde smo bili zapeli, čini mi se...
ivankagrump ivankagrump 01:11 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Jako zanimljive su te razlike u obicajima darivanja, bas me zanima odakle poticu. Kontam da nije siromastvo uzrok, sto kaze Vesna mozes da poklonis teglu slatkog, cokoladu, ili carape, ako je bitan sam cin a ne predmet darivanja, tj. da je ovo ukorenjen obicaj kao na Zapadu onda bi ljudi obavezno davali jedni drugima poklone pa ma kako sitne i obicne. Zanima me koji procenat ljudi u Srbiji daje poklone bliznjima za Novu godinu, i ima li razlike po regionima.
razmisljam razmisljam 01:49 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

ivankagrump
Zanima me koji procenat ljudi u Srbiji daje poklone bliznjima za Novu godinu, i ima li razlike po regionima.


О процентима немам појма, нити о разликама по регионима, али знам да је и у мојој породици размењивање поклона за Нову годину одувек и још увек редовна појава. Исто важи и за пар најближих пријатеља.
И наравно, не мора ( и најчешће и није ) то ништа велико и скупо. Поента је у томе да се неко обрадује неком ситницом смишљеном и нађеном ( направљеном ) БАШ за њега. Мали знак пажње испод јелке, тренуци нестрпљења док се одмотавају шарени светлуцави папири... радост што си неког обрадовао и погодио му жицу...

У мом одељењу у гимназији ( поодавно беше ) смо имали обичај да пред Нову годину испишемо сва наша имена, па извлачимо цедуље и том неком кога смо извукли онда за празник поклонимо нешто малечно и згодно и шашаво.
Ако ти то било шта значи, дешавало се у Бачкој, у једном невеликом месту где нас је било у истом одељењу од тридесетак ученика десетак различитих националности.
ivankagrump ivankagrump 02:07 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine


У мом одељењу у гимназији ( поодавно беше ) смо имали обичај да пред Нову годину испишемо сва наша имена, па извлачимо цедуље и том неком кога смо извукли онда за празник поклонимо нешто малечно и згодно и шашаво.


Da, na to sam naisla u Beogradu i dozivela kulturni sok. Ja sam gimnaziju zavrsila u nevelikom mestu u Sremu, ne znam da li samo nisam dobro opazala svet oko sebe ili zaista vecina ljudi nije praktikovala poklanjanje za Novu godinu.

Pre toga sam zivela u selu sa jednom lose opremljenom prodavnicom, gde je standardan poklon za rodjendan bio cokolada a za slavu secer i kafa jer nista smislenije nisi mogao da kupis (a svaka kuca je pravila slatko tako da...), pa bi darivanje za Novu godinu izgledalo bizarno da je postojalo.
razmisljam razmisljam 02:21 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

ivankagrump


А кажи ми да ли сте китили јелку?

И јесте ли добијали поклоне за Божић?

Сад ми паде на памет да је можда само дошло до тога да су они који из ма ког разлога нису обележавали хришћанске празнике обичаје даривања пребацили на Нову годину, да не би остали празних руку.

Наравно, знам да за Божић поклоне добијају само ( добра ) деца, али, више је него лако проширити круг поклонопримаца, само ако се хоће.
Сећам се да је мама причала да су тетка и она за Божић добијале од родбине по једну рукавом до високог сјаја угланцану јабуку и по прегршт ораха из џепа цицане кецеље.
У међувремену се штошта променило, али и даље има неке дражи у малим знацима пажње, зар не?
Hansel Hansel 02:25 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

ivankagrump
Jako zanimljive su te razlike u obicajima darivanja, bas me zanima odakle poticu. Kontam da nije siromastvo uzrok, sto kaze Vesna mozes da poklonis teglu slatkog, cokoladu, ili carape, ako je bitan sam cin a ne predmet darivanja, tj. da je ovo ukorenjen obicaj kao na Zapadu onda bi ljudi obavezno davali jedni drugima poklone pa ma kako sitne i obicne. Zanima me koji procenat ljudi u Srbiji daje poklone bliznjima za Novu godinu, i ima li razlike po regionima.

U pravu si, nije siromaštvo nužan uzrok, ali cenim da je negde siromaštvo toliko jako da ljudi nemaju snage za ulepšavanje stvarnosti na taj način. Slažem se da uz siromaštvo ne mora da ide i siromaštvo duhom, ali... Raspitaću se baš, možda su neki mini-pokloni u nekim situacijama postojali, ali pričali mi da moji pre 70 godina maltene nisu ni znali za Novu godinu.
ivankagrump ivankagrump 02:29 25.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

Uf, dok se setim, jelku da, a paketice sam dobijala od tatinog preduzeca dok su ih davali. Nikada mi nisu roditelji kupovali stvari za Novu godinu (mada su mi inace kupovali sve i svasta bez povoda, najmladja cerka ).

Bozic u koliko-toliko originalnom izdanju se slavio kod moje babe, i tu su deca dobijala ono sto nadju u slami - orasi, voce, bombone, neki dinar... Ali opet, samo deca, ni u jednoj varijanti nije bilo poklona za odrasle.
tyson tyson 16:14 26.12.2011

Re: Komercijalizacija Nove godine

ivankagrump
Ja do pre cetiri-pet godina nisam ni znala da je kod nas postao obicaj da se za Novu godinu kupuju pokloni. Mislim, kad sam bila dete naravno dobijala sam paketice do neke sedme-osme godine, kada deca realno i ne mogu vise da veruju u Deda-Mraza, i to je bilo to. Molim sve prisutne da ovom zlu stanu u kraj dok jos nije uhvatilo korene, hvala.

Pa, u pravu si.

Poklone su dobijala deca za Božić, i to je bilo to.

Onda je došla komunistička diktatura jednoumlja, te je Nova Godina proglašena za bogznakakav praznik-pandan Božiču, a ekspresno je uvezen nekakav Deda Mraz pa odakle bi ako ne iz Prve Zemlje Socijalizma.

Kao što to obično biva u međuvremenu se običan svet našao potpuno sluđen između starih, politiki nepodobnih praznika, novouvedenih-oktroisanih, i povremenih odjeka nekih novih talasa, nekog tamo konzumerizma sa mrskog Zapada.

Na tom zapadu ubedljivo glavni praznik i dalje je Božić, a kod nas kao što možemo videti - i dalje lud zbunjenog.


appendix appendix 22:38 23.12.2011

Нисам љубитељ Нове године

Све је више људи и овде који признају да не желе да буду претворени у хистеричне конзументе, који окрећу леђа материјалистичкој култури и у предбожићним данима избегавају радње у граду у широком луку.

Чини ми се да бих најсрећнији био када бих могао да преспавам новогодишње празнике, и тако избегнем комплетно лудило које се тих дана дешава, почев од куповине разних поклона, па до хране и пића у ненормалним количинама, као да само тих дана једемо...

Hansel Hansel 23:43 23.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Erih From je, mislim u predgovoru "Slobodnoj deci Samerhila" napisao da savremena civilizacija od čoveka pravi večito sisanče. Ne znam šta tačno beše tu još rekao, ali u mojoj sadašnjoj obradi kao neko radno mišljenje stoji procena da zapadna civilizacija proizvodi naoko zrele i samostalne ljude (individualce), a s druge strane tako zavisne od mainstream pravila - dakle, i to bi bio jedan vid totalitarizma, samo perfidnog. U socijalizmu smo imali donekle inverznu pojavu, a pitanje je koliko suštinski drugačiju, kada se uzme u obzir njen cilj - mnogi su uljuljkivani da će im neko drugi rešiti probleme i to je opet bilo neko držanje ljudi u svojevrsnom maloletništvu, kroz kolektivizam drugačije vrste od onog zapadnjačkog; s druge strane, u humanijim socijalizmima (kao i u humanijim kapitalizmima) ljudi su se mogli približiti svojoj prirodi, mogli su u nekim sferama biti slobodniji...

Ali, za ovo naše nesnalaženje u prazničnim gungulama ja bih prozvao neku našu introvertiranost, a sigurno da nešto ima i u temperamentu i u promišljanju života (u mom slučaju neizbežnih asocijacija na njegovu prolaznost - znam da nisam zabavan tip , ali ja u Jeleninoj melanholiji, kroz njenu prikaz menjanja jednog prostora u ne tako ni dugom istorijskom rasponu, vidim i to - neka ona kaže da li mi se priviđa ). Enigma mi je samo koliko je ljudi u gunguli autentično u euforiji, a koliko "navučeno" pristalo na tu društvenu konvenciju, možda i nesvesno akomodirano na društvenu stvarnost. Meni se čini da sam s godinama postao tolerantniji... osim ako na gradskom trgu za moje pare ne peva Karleuša ili neko sličan, je l' tako appendixe? A nikad nisam mislio da sam bolji od te većine, samo sam znao da joj jednostavno po nečemu ne pripadam i da ne moram po tome da joj pripadam. Kakva mudrost!
appendix appendix 23:56 23.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

osim ako na gradskom trgu za moje pare ne peva Karleuša ili neko sličan, je l' tako appendixe?

Видиш, Карлеуша неће сигурно, она је љута на нас, али вечерас добих информацију да ће наступати његово величанство Димча, и, чини ми се, извесна Биљана Сечивановић. Мало ли је за моје паре...?


п.с.
А, у Бору је Чола, само да знаш...
49 41 49 41 00:27 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

stanovao sam 6-Bozica i Nove godine u najuzem cetru Minhena.

Pozeleo sam uvek da zbrisem iz grada od pocetka decembra.
Par puta mi je nestala pena-gel za brujanje; bas u subotu.
Dva puta sam bio u obliznjoj robnoj kuci da je kupim.

Odustao sam, brijao se obicnim sapunom.

Jedva, sam se oba puta "iskobeljao"; praznih ruku iz Hertie-jeve rodbne kuce.

Do, 28.dec -gungula svuda, sve bljesi i tiska se. Onda sve se pogasi, utihne, opusti.

Nova godina prilicno mracna i pusta, sem pred ponoc na glavnom trgu i "docekaocima"- ne bas u masovnom broju.
Hansel Hansel 01:14 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Карлеуша неће сигурно, она је љута на нас,

А, па нисам знао да је на све љута!
А, у Бору је Чола, само да знаш...

Данас сам читао да је аранжман с ЕПС-ом суспендован, а у оквиру аранжмана био и концерт у Бору... хмм...

А ја још не знам да л' ћу за Новака тамо или овде!
jelena_radovanovic jelena_radovanovic 15:34 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Dragi moj, upravo u tome i jeste stvar, lepo si rekao - uopšte ne mislim da sam bolja od većine, niti da sam potpuno imuna na sve Božićne nuspojave. Čini mi se samo da je nemoguće proizvesti masovno dobro raspoloženje pritiskom na dugme u datom trenutku ili igrati u kolektivnom kolu ako ti nije do toga. To i jeste neki vid suptilnog totalitarizma.
Baš nismo zabavni tipovi , ali nije ni Erih džabe bio fromm - pobožan i ozbiljan
Hansel Hansel 15:46 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Ma, nije da nismo zabavni , samo nas ovi histerični ekstrovertaši slabo kapiraju!

Treba samo da smislimo koji je to -izam i da tražimo svoja ljudska prava! Morao sam nedavno da objašnjavam jednom kolegi da introvertiranost nije bolest!
appendix appendix 15:57 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Treba samo da smislimo koji je to -izam i da tražimo svoja ljudska prava!

Hansel Hansel 22:36 24.12.2011

Re: Нисам љубитељ Нове године

Vertizam!

A, šta kažete?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana