Društvo| Ekonomija| Literatura

Sufinansiranje izdavaštva dečije književnosti

pape92 RSS / 27.10.2011. u 13:14

More.jpg?height=189&width=200Ovo je moj ubedljivo najdosadniji naslov do sada. Ipak, tematika nije sasvim nevažna. Juče je na Sajmu knjiga bilo reči o sufinansiranju izdavaštva. Napisaću reč-dve vezane za problem koji imaju autori dela koja zbog svoje prirode moraju da budu ilustrovana. Naime, izdavanje ovakvih knjiga se izdavačima ne može isplatiti bez obzira na kvalitet dela, stoga izdvajam ovaj segment književnosti kao u tom pogledu izuzetan.
Stvar je jednostavna: licenca za izdavanje prosečne strane slikovnice je znatno jeftinija od troškova honorara koje je potrebno platiti ilustratoru i autoru domaće priče. Smatram da ilustratori u Srbiji sa pravom očekuju određeni minimum što se tiče njihovih honorara. Ilustratori žive od svog rada (za razliku od autora priča). Oni najbolji rade za inostrane izdavače, ili imaju druge solidno plaćene ilustratorske poslove. Ukoliko je ponuđeni honorar dvostruko-trostruko niži od onoga koji već dobijaju, jasno je da će posao odbiti. Poseban je problem što izdavači ne vole crvene cifre čak i ako je ukupno poslovanje preduzeća u velikom plusu, i to je moja zamerka. Smatram da je za izdavačku kuću svrsishodno da neguje sopstveni ugled promovišući dela na kojima ne može da očekuje profit. Sve za male pare i male tiraže naravno. Priznajem da je ovakv rezon isključivo pravo vlasnika.
Naš kupac najčešće detetu bira knjigu vodeći računa o ceni pre nego o kvalitetu. Džepovi su prazni, ovo nije nerazumljivo. Tržište je stoga preplavljeno četvrtorazrednim slikovnicama, onakvim kakve dobijete od firme u nekom novogodišnjem paketu za decu. Ipak, takve slikovnice nisu konkurencija mojim (govorću radije u svoje nego u ime svih domaćih dečijih pisaca). Postoji segment kupaca, onih roditelja koji prepoznaju kvalitetnije slikovnice. Problem je u sledećem: moje slikovnice nisu bolje od dobre strane slikovnice. Nisu ni gore, ali su skuplje izdavaču. Izdvajam iz ove priče slikovnice vrhunskih svetskih autora koje jednostavno plene i pričom i ilustracijama. Svet je velik i teško je meriti se sa naboljima. Takve su opet izdavačima skupe i nema ih mnogo po našim knjižarama. Voleo bih da ih je više. Mada, ako već reši da rizikuje i uloži nešto veća sredstva u slikovnicu, izdavač će ih radije dati u dokazano, u stotinama hiljada prodavano delo po licenci nego da plati najbolje domaće autore. Postoji da ga tako nazovem srednji segment lepih i finih, vrednih dečijih priča i slikovnica koje su naši autori u stanju da proizvedu, a kojih je sve manje. Svodi se na pojedinačne slučajeve prijateljskih ili rodbinskih veza sa izdavačima, ili dovijanja u traženju nekoga ko bi finansirao deo troškova - gde naravno urednička oštrica otupljuje, pa ovakva pojava neminovno dovodi do pada kvaliteta.
Ne tvrdim da su Srbiji neophodni dečiji pisci i ilustratori, i ovo kažem bez prenemaganja. Ima ih uvoznih. Autori dečije književnosti ni u najluđim snovima ne pomišljaju da žive od toga (to se naravno ne bi desilo ni da postoji sufinansiranje). Sufinansiranje, iako je reč o svotama ispod 1000E po izdanju, ide iz džepova svih građana. Kada se postavljaju zahtevi za dotacijama države neophodan je oprez i pristup triput meri. No, jednostavna je činjenica da bez sufinansiranja dečije književnosti koja zahteva ilustracije, nećemo imati takvu domaću književnost. Preciznije, biće zakržljala.
Moj predlog: da izdavači koji prodaju udžbenike, a koji ostvarauju značajan profit, budu obavezani da na svakih toliko i toliko prodanih udžbenika izdaju i distribuiraju jednu slikovnicu, ili novčano dotiraju izdanje kod drugog izdavača.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Struggling artist

Na „lageru" imam četiri priče za slikovnice, zatim serijal od 12 priča sa istim glavnim junakom, kraću zbirku pesama, plus kompletan scenario za prvu epizodu strip priče za decu na 48 strana, preveden na francuski i engleski (čak i u Francuskoj kubure sa izdavanjem stripova, a bilo je blizu, sic!). Nabrojao sam samo radove koji su dobili zeleno svetlo kod urednika u nekoj od velikih izdavačkih kuća (Zavod, Kreativni Centar, Laguna, Beli Put) ali koji su zastali zbog procene izdavača - ispravne - o finansijskoj neisplativosti. Kao kuriozitet navodim da su pomenuta zbirka pesama, kao i jedna priča, uredno otkupljeni i isplaćeni od strane jednog od pomenutih izdavača. Ipak, nikada nisu ilustrovane.

Objavljenih (ipak) imam sedam knjiga od kojih su četiri slikovnice a preostale tri bogato ilustrovane.



Komentari (22)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 13:35 27.10.2011

nisam te bas razumela!

trazis izdavaca?

treba ti jeftin a dobar ilustrator?

koja je tema stripa i za koji je uzrast?
pape92 pape92 13:46 27.10.2011

Re: nisam te bas razumela!

Prestao sam da ih tražim pre nekoliko godina. Pomenuo sam nekoliko kuća. Potraga zahteva vremenske resurse koje nemam, i iscrpljujuća je kad shvatiš da postoji sistemski razlog za njen neuspeh. Moje iskustvo je, kao što sam napisao, da izdavači zaziru od priča kojima je potreban ilustrator, slikovnica i stripova. Zato, ponukan seminarom koji je na Sajmu održan povodom sufinansiranja domaće književnosti, na ovaj način obrazlažem zašto bi ona bila dobra.

Tema mog stripa su dečije dogodovštine. Namenjen je uzrastu od 7-8 do 12-13 godina. Budući da osnovna ideja nije samo moja, zazirem da je opišem (mada je autorski zaštićena). Naravno, u kancelariji izdavača, odnosno na mail izdavača bih je rado poslao, sinopsis, probne iscrtane table i sve što ulazi u ozbiljnu ponudu. No, kroz to sam već prošao.
Jukie Jukie 13:41 27.10.2011

Ključevi za živi svet

Svi naši biolozi koji su otišli na Sajam vratili su se zaprepašćeno konstatujući da nema nikakvog ključa za živi svet (biljke, ptice, insekte itd.) niti bilo koje druge knjige o prirodi sem par enciklopedija od desetak kilograma (sada već naslovi stari nekoliko godina). Ni stranog ni domaćeg...

Nije bilo čak ni ove najjednostavnije knjige


A kamoli ove
pape92 pape92 13:53 27.10.2011

Re: Ključevi za živi svet

Razlog verovatno isti: ne isplatise izadavaču. A da li su ovakve knjige potrebne: očigledno je da jesu, onoliko koliko su nam potrebni biolozi. I šta sad? Nema profita, nema knjiga?


pape92 pape92 13:56 27.10.2011

Re: Ključevi za živi svet

Pošteno bi bilo objaviti da postoji sledeće:

PRAVILNIK O NAČINU, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA IZBOR PROJEKATA U KULTURI KOJI SE FINANSIRAJU I SUFINANSIRAJU IZ BUDŽETA REPUBLIKE SRBIJE
("Sl. glasnik RS", br. 57/2010)
Član 5 stav 6 kaže: podsticanje dečijeg stvaralaštva i stvaralaštva za decu i mlade u kulturi;


Taj isti konkurs pokriva svaku oblast kulturne delatnosti (kao što sufinansiranje projekata postoji u svakoj državi). Iako koristan, on ne predstavlja celovito rešenje za problem koji sam opisao. U knjižarama bi trebalo da se godišnje pojavljuje desetine i desetine naslova da bi se moglo govoriti o domaćoj produkciji. Što se tiče knjiga koje si ti pomenuo, očigledno da ni za njih nije bilo mesta. Da li je kriv sistem ili nedovoljno izdvojena sredstva u okviru njega i stoga mali obim pomoći, nisam siguran da smem da ulazim u to. Ali da ne štima, ne štima.
vishnja92 vishnja92 13:56 27.10.2011

hej pape :)

ja te okacila na fb, ako nemas nista protiv.

sad... da hoces da kazes ko si, tj. koje su to knjige, verovatno bi vec rekao, pa bolje da ne pitam :)
(naknadni edit: ala lupam)

inace, meni je uvek pri biranju knjiga/slikovnica za klince ilustracija bila prilicno vazna, taj sam neki tip. i prica, naravno (mada smo uvek bili u fazonu da price sami dopricavamo kako nam se svidi)


pape92 pape92 14:18 27.10.2011

Re: hej pape :)

Hint: vidi se na omotu.

Bez dobre ilustracije i najbolja priča je mrtva. Nemam nikakav problem sa konstatcijom mnogih ilustratora da mi (pisci) pišemo samo scenario za ilustracije, ne priče. (Mada nije BAŠ tako uvek, činjenica je da su ilustratori oni koji plasiraju slikovnicu).
Donekle je problem što uz sjajnu ilustraciju oživi svaka priča, pa i ona iza koje ne ostaje ama baš ništa. Mada, naravno: i takva može da se dopriča

EDIT: stoga insistiram da na omotu slikovnice ne stoji odrednica "ilustrovao:" (pa ime) nego samo imena autora, u koje ubrajam i ilustratora. Često ime ilustratora uopšte nije na naslovnoj.
vishnja92 vishnja92 14:39 27.10.2011

Re: hej pape :)

da, slazem se delimicno, jer prica ipak jeste prica, pocetak svega :)

u, kako bih ja volela to da radim! mislim - ilustracije. izgleda kao najlepsi posao na svetu. ali odvuklo me na sasvim drugu stranu, tjah.
stoga insistiram da na omotu slikovnice ne stoji odrednica "ilustrovao:" (pa ime) nego samo imena autora, u koje ubrajam i ilustratora. Često ime ilustratora uopšte nije na naslovnoj.



(ps - sto se hinta tice: shvatila sam naknadno, brzopleta bozemesakloni...)
pape92 pape92 15:07 27.10.2011

Re: hej pape :)


Družio sam se ilustratorima. Većina ih je izgledala zadovoljno time šta rade, a svaki je sigurno želeo da bude ilustrator, to je jedno od tih zanimanja koja ti biraš a ne ona tebe. No ima tu i puno muke, a još više napornog rada koji nije uvek kreativan. (Ali šta da kažemo mi ostali u pogledu nekrativnog napornog rada).
pape92 pape92 15:10 27.10.2011

Re: hej pape :)

E da. "Zovem se crveno" je sjajna priča o ilustratorima. Ko je pročita mora na njih da gleda drugim očima.
abrasax abrasax 09:56 28.10.2011

Re: hej pape :)

vidi se na omotu.


Divna priča! :)))

Moj predlog: da izdavači koji prodaju udžbenike, a koji ostvarauju značajan profit, budu obavezani da na svakih toliko i toliko prodanih udžbenika izdaju i distribuiraju jednu slikovnicu, ili novčano dotiraju izdanje kod drugog izdavača.


Predlog mi se čini umesnim, ogromni su tiraži u pitanju, često i nekakva polumonopolska pozicija na tržištu (ostvarena raznoraznim sredstvima, budući da se zakon, falabogu, promenio). Dovoljno je da se setimo kako su udžbenici izgledali pre nego što je postojala konkurencija izdavača na tržištu (otprilike kao modeli "Noviteta" u zlatnim danima socrealizma, kada su se pojmovi "zabavno" i "prijatno" smatrali subverzivnim zapadnjačkim konceptima). Pa i danas, gde god nemamo konkurenciju izdavača i priliv novih ideja, udžbenici izgledaju kao da su pravljeni za robotiće i teletabise, a ne za decu.
Neću da trolujem više, podržavam inicijativu, svakako. Možda ne treba prestajati isticati koliko je dobro opremljena knjiga i beskrajno inspirativna i podsticajna za dečju maštu, i važna i presudna za ulazak u svet pismeniosti.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 10:10 28.10.2011

Re: hej pape :)

Predlog mi se čini umesnim, ogromni su tiraži u pitanju, često i nekakva polumonopolska pozicija na tržištu (ostvarena raznoraznim sredstvima, budući da se zakon, falabogu, promenio). Dovoljno je da se setimo kako su udžbenici izgledali pre nego što je postojala konkurencija izdavača na tržištu (otprilike kao modeli "Noviteta" u zlatnim danima socrealizma, kada su se pojmovi "zabavno" i "prijatno" smatrali subverzivnim zapadnjačkim konceptima). Pa i danas, gde god nemamo konkurenciju izdavača i priliv novih ideja, udžbenici izgledaju kao da su pravljeni za robotiće i teletabise, a ne za decu.

Ali da li ovaj predlog ide u prilog konkurenciji, ili zastiti privilegovanih na trzistu?
abrasax abrasax 10:22 28.10.2011

Re: hej pape :)

Ali da li ovaj predlog ide u prilog konkurenciji, ili zastiti privilegovanih na trzistu?



Mislim da bi na ovaj način oni koji ostvaruju značajan profit od udžbenika (a samim tim imaju veliki uticaj na decu školskog uzrasta) pokazali da su svesni svoje odgovornosti, a ne samo zainteresovani za štancovanje tiraža i reprintova, gde god je moguće uz što manje truda.
Hoću reći i pojam "slobodnog tržišta" zahteva određenu - ali smislenu i odgovornu (a ne stihijsku, pa prema tome isključivo profitom rukovođenu) - regulativu.
Jukie Jukie 10:43 28.10.2011

Re: udžbenici

Pa i danas, gde god nemamo konkurenciju izdavača i priliv novih ideja, udžbenici izgledaju kao da su pravljeni za robotiće i teletabise, a ne za decu.

Znaju da odu u obe krajnosti: previše nabudženo i razvodnjeno do besmisla... Imaš recimo 5-6 udžbenika za biologiju za svaki razred, i primetno je da većina nastavnika koje pitaš bira jedan od određena dva, a ove ostale ne.

Pre par godina u vestima pokazuju osmaka kako kupuje udžbenike i prodavačica mu stavlja geografiju na pult i okreće se da potraži još nešto, i klinac uzme da prelistava knjižicu, koja izgleda kao strip od tridesetak strana, i vidiš mu na licu da se pita "kakva li je ovo slikovnica?"
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 12:44 28.10.2011

Re: hej pape :)

abrasax
Ali da li ovaj predlog ide u prilog konkurenciji, ili zastiti privilegovanih na trzistu?



Mislim da bi na ovaj način oni koji ostvaruju značajan profit od udžbenika (a samim tim imaju veliki uticaj na decu školskog uzrasta) pokazali da su svesni svoje odgovornosti, a ne samo zainteresovani za štancovanje tiraža i reprintova, gde god je moguće uz što manje truda.
Hoću reći i pojam "slobodnog tržišta" zahteva određenu - ali smislenu i odgovornu (a ne stihijsku, pa prema tome isključivo profitom rukovođenu) - regulativu.

Тржиште би било слободно, да родитељи могу да пошаљу децу на час, без уџбеника.
Овако је заштићено, монополисано лиценцама. Нема избора, ни предмета ни уџбеника, без посредовања министарства или фашистичких агенција.
Jukie Jukie 14:04 28.10.2011

Re: hej pape :)

srdjazlopogledja

Тржиште би било слободно, да родитељи могу да пошаљу децу на час, без уџбеника.Овако је заштићено, монополисано лиценцама. Нема избора, ни предмета ни уџбеника, без посредовања министарства или фашистичких агенција.

Uf ala bi bilo super da deca nemaju udžbenike. Nastavnici bi im sve diktirali i morala bi da pišu hemijskom olovkom u svesku, da vežbaju ručice. Tako je bilo nama u srednjoj školi. Onda su neki ljudi počeli da pričaju da je loše kada nastavnici diktiraju po ceo čas a posle deca to štrebaju, pa sad nastavnici koriste razne interaktivne metode a deca onda moraju da čitaju tekst otštampan u udžbenicima. A sirote ručice kuckaju po gadžetima jer im je dosadno...
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 14:27 28.10.2011

Re: hej pape :)

Jukie
srdjazlopogledja

Тржиште би било слободно, да родитељи могу да пошаљу децу на час, без уџбеника.Овако је заштићено, монополисано лиценцама. Нема избора, ни предмета ни уџбеника, без посредовања министарства или фашистичких агенција.

Uf ala bi bilo super da deca nemaju udžbenike. Nastavnici bi im sve diktirali i morala bi da pišu hemijskom olovkom u svesku, da vežbaju ručice. Tako je bilo nama u srednjoj školi. Onda su neki ljudi počeli da pričaju da je loše kada nastavnici diktiraju po ceo čas a posle deca to štrebaju, pa sad nastavnici koriste razne interaktivne metode a deca onda moraju da čitaju tekst otštampan u udžbenicima. A sirote ručice kuckaju po gadžetima jer im je dosadno...

Да се разумемо, нисам рекао да преферирам наставу беу уџбеника, већ да таква мора постајати као могућност. Уопште, када су у питању сиромашни, школа је тако установљења да образовање чини недоступним. Наравно, министри, председници скупштина, странака, и разне друге барабе су одма' ускочиле са "бесплатним" уџбеницима, уместо да отворе једну такву могућност, или укину те лиценце, или снизе значајно критеријуме за исте. Не, они се играју пресипањем пара, овлашћења, машу својим ручердама као какве лажне месије. Шљам.
Jukie Jukie 14:53 28.10.2011

Re: hej pape :)

srdjazlopogledja

Uf ala bi bilo super da deca nemaju udžbenike. Nastavnici bi im sve diktirali i morala bi da pišu hemijskom olovkom u svesku, da vežbaju ručice. Tako je bilo nama u srednjoj školi. Onda su neki ljudi počeli da pričaju da je loše kada nastavnici diktiraju po ceo čas a posle deca to štrebaju, pa sad nastavnici koriste razne interaktivne metode a deca onda moraju da čitaju tekst otštampan u udžbenicima. A sirote ručice kuckaju po gadžetima jer im je dosadno...

Да се разумемо, нисам рекао да преферирам наставу беу уџбеника, већ да таква мора постајати као могућност. Уопште, када су у питању сиромашни, школа је тако установљења да образовање чини недоступним.

Misliš da bi siromašna deca morala da zapisuju u sveščice a bogata bi čitala iz udžbenika i igrala se gadžetima? (Jer moraš da imaš TEKST koji ćeš da učiš - makar i uputstva za hands-on aktivnosti). Zanimljivo.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 14:59 28.10.2011

Re: hej pape :)

Jukie
Misliš da bi siromašna deca morala da zapisuju u sveščice a bogata bi čitala iz udžbenika i igrala se gadžetima? (Jer moraš da imaš TEKST koji ćeš da učiš - makar i uputstva za hands-on aktivnosti). Zanimljivo.

Добро, шта се дешава са децом из сиромашних породица у старијим разредима?
Нестају из школе?
Није ваљда?! Баш сам изненађен.
pape92 pape92 17:32 28.10.2011

Re: hej pape :)

Divna priča! :)))

Hvala!
abrasax abrasax 20:53 28.10.2011

Re: hej pape :)

Тржиште би било слободно, да родитељи могу да пошаљу децу на час, без уџбеника.
Овако је заштићено, монополисано лиценцама.



To bi podrazumevalo celodnevni boravak dece u školi, odnosno, drugačiju strukturu tog boravka, pa i vrstu zaposlenih koji sa decom rade, pa i organizaciju prostora, pa i drugačija ulaganja itd. itd. Dakle - ne može. Ipak, ne znači da ne može da se poradi na kvalitetu i u našoj "tranziciji", "svetskoj krizi" (naša, a svetska) i već takvim uslovima.
Na primer, pre bih rekla da je manipulisano licencama. Učinak je taj koji si spomenuo.
abrasax abrasax 21:15 28.10.2011

Re: hej pape :)

Наравно, министри, председници скупштина, странака, и разне друге барабе су одма' ускочиле са "бесплатним" уџбеницима, уместо да отворе једну такву могућност, или укину те лиценце, или снизе значајно критеријуме за исте. Не, они се играју пресипањем пара, овлашћења, машу својим ручердама као какве лажне месије. Шљам.



Nisam mislila da širim priču koja nije tema bloga, ali zaista je za rezignaciju kada se pomisli da se radi o deci, a da se ovlašćeni ponašaju dosledno celokupnoj političkoj klimi. Ne mislim da je snižavanje kriterijuma rešenje, mislim da je bi bilo dovoljno odgovorno ponašanje prema poslu i izdavačima (pretpostavljam da domaćin bloga bolje poznaje situaciju). Udžbenici su preskupi, školovanje je preskupo, veliki novac se uzima porodicama. A da li im se to adekvatno vraća kvalitetnim obrazovanjem, vaspitanjem, kulturnim bogaćenjem, otvaranjem životnih mogućnosti?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana