Muzika| Na današnji dan

Legenda: List

aleksanadar RSS / 22.10.2011. u 22:58

Visok je i izrazito suv, uskog i bledog lica, ima visoko i lepo čelo; dugu sasvim pravu kosu koja mu pada do ramena, izgleda dosta neobično, jer, čim se uzbudi i pokrene glavu, kosa mu pada preko lica, ni nos se ne vidi. Neuredno se oblači, kaput kao da je samo nabačen, umesto kravate nosi uski beli okovratnik. Čudno stvorenje u neprekidnom pokretu; čas udara nogom, čas maše rukama, čas ovo, čas ono. 

 

Muzika koju je nemoguće zamisliti, treba je čuti!

 

Muzika uzbuđuje i dira... ali, može li omađijati? Može li muzika u potpunosti obuzeti čoveka i odneti ga u drugi, bestelesni svet?

„Listovo lice je imalo izraz agonije, a povremeno bi se pojavio srećan osmeh; tako nešto nisam nikada video na licu živa čoveka, sem na platnima starih majstora koji su slikali našeg Spasitelja; rukama je preletao preko klavijature, ispod mene je zemlja podrhtavala, a publika je bila obavijena muzikom."

 

 

Za klavirom je bio, bez imalo sumnje, impresivan. Umeo je da publiku dovede do ushićenja, da je trone ili da je baci u tešku tugu. I - naravno - da je svojom nenadmašnom veštinom ostavi bez daha. Žene su bile van sebe, vrištale, i ponekad padale u nesvest. Bila je to beatlemanija onoga doba.

U čemu je bila tajna? To pitanje je Hajne postavio jednom lekaru, a ovaj mu je govorio o „magnetizmu, galvanizmu i elektricitetu, o prenošenju emocija u dvorani gde je vazduh prezasićen isparenjem mnoštva upaljenih sveća, stotina vrsta parfema i znoja ljudi, o epileptičnoj lakrdiji, o fenomenu uzbuđenja, muzičkoj groznici i drugim čudnim stvarima".

liszt2.jpgRodio se 22. oktobra 1811. godine u Rajdingu, malom mestu u današnjoj Austriji, u blizini mađarske granice. Otac mu je bio nastojnik imanja kneza Esterhazija (ona plemićka porodica, koja je pomagala i Jozefa Hajdna). Njegov talenat otkriven je kada je imao šest godina, a u devetoj je imao prvi koncert - kako i priliči jednom wunderkindu. Njegov otac tada napušta službu i seli se sa sinom u Beč. Mladog muzičara podučava veliki klavirski pedagog Karl Černi, a teoriji kompozicije Antonio Salieri (da - onaj!).

Dve godine kasnije otac i sin odlaze u Pariz. Mađarsko plemstvo, koga i ovde ima, preporučuje ga. „Le petit Litz" uskoro postaje miljenik visokog društva i „kralj salona".

Otkrovenje se zbilo 1831. - Paganini nastupa u Parizu, po prvi put! List je u publici („zajedno sa Gotjeom, Žaninom, Žorž Sand, Delakroa, de Miseom, Rosinijem, Oberom, Hajneom i svim pariskim violinistima"). List, po prvi put, posmatra sebi ravnog - najvećeg showmana i virtuoza na svom instrumentu. I List tada shvata šta je njegov zadatak - za klavir će učiniti ono što je za violinu učinio Paganini. Njegove sopstvene obrade šest Paganinijevih kapriča (Paganini-etide) traže hrabrog pijanistu!

 

 

Postaje Šopenov prijatelj. Šopen se od Lista uči izvesnim stranama virtuoziteta; List saznaje šta je to rafinirani klavirskom toucher (dodir sa dirkama) i kako se koriste pedale. Mada potpuno suprotnih priroda, List - miljenik, uvek u centru pažnje, a Šopen - nepoverljiv i zatvoren, uvek će gajiti uzajamno divljenje.

Boraveći u Rimu 1839. godine izveo je još jednu muzičku revoluciju - nastupio potpuno sam na sceni (nešto neviđeno, jer pijanista je, do tog vremena, mogao nastupati samo uz orkestar ili kao pratilac pevača ili soliste na nekom instrumentu, a „između" ovih tačaka bi improvizovao ili izvodio svoja dela). Iz pisma:

Kako sam postao beskrajno drzak! Zamislite, umoran od svega, nisam bio u stanju da sklopim program koji bi imao nekakvog smisla, te sam smelo odlučio da priredim, potpuno sam, jednu seriju koncerata. Parafrazirajući izreku Luja XIV, obraćam se galantno publici, „le concert, c'est moi".

 

0,,6430024_1,00.jpg 

 

Tada, 30-ih godina pretprošlog veka u Parizu, pijanisti su se međusobno nadmetali, ali List je imao samo jednog ozbiljnog rivala, pijanistu Talberga. Pariz je, jedno vreme, bio podeljen na „talbergovce" i „listovce". Odlučujući dvoboj odigrao se 31. marta 1837. godine, a presuda je glasila: Talberg je najbolji pijanista na svetu... ali, List je JEDINI.

Mnogo je žena prošlo kroz njegov život - on ih je voleo, a one su njega obožavale. Ali, dve su ostavile poseban trag. Prva je bila groficu D'Аgu, koja je napustila muža i decu, da bi sa Listom bila u „slobodnoj" vezi. Bilo je to 1834. godine. Od njihovo troje dece, muzički leksikoni posebno spominju kćer Kozimu - bila je, najpre, supruga poznatog pijaniste fon Bilova, a potom kompozitora Riharda Vagnera. Posle nekoliko godina List i grofica su se razišli, zbog „suštinskih razlika naših dveju priroda", kako je List rekao. U duhu onoga vremena, grofica se svetila svome bivšem ljubavniku: napisala je roman (danas, naravno, sasvim zaboravljen), u kojem ga je ocrnila.

Druga „fatalna" ljubav dogodila se tokom Listove turneje po Rusiji, 1847. godine, kada je upoznao princezu Karolinu Sajn-Vitgenštajn. Otišla je sa Listom u Vajmar, gde su se, sledeće godine i nastanili i gde je List preuzeo potpuno novu ulogu - dirigenta kapele i borca za „novu" muziku (prvenstveno Riharda Vagnera).

Princeza Sajn-Vitgenštajn je Lista „preobratila". Od te 1848. godine List prekida svoje koncertne turneje, povlači se sa scene i posvećuje isključivo komponovanju. U Vajmaru su nastale njegove simfonijske poeme. Princeza je uticala i da se List okrene veri i misticizmu. Čekali su List i njegova princeza dugih sedamnaest godina na njen razvod braka (koji je bio moguć, po kanonskom pravu), a kada im je, najzad, odgovoreno - odrečno, List je stupio u red minorita!

Izvestan splet događaja i spletkarenje zavidljivaca naveli su Lista da se 1861. godine nastani u Rimu, a od 1875. boravio je naizmenično u Vajmaru, Rimu i Budimpešti. (U svoju Mađarsku se, inače, uvek rado vraćao.)

Umire 1886. godine, u Bajrojtu, gde je došao na molbu svoje kćeri Kozime.

Oko Lista kao da se okreće čitav muzički svet pretprošlog veka. Bio je dve godine mlađi od Mendelsona, a jednu godinu od Šopena i Šumana; stariji dve godine od svoga zeta Riharda Vagnera. Mnogima je bio prijatelj, a nekima i pokrovitelj i zaštitnik. Robert Šuman nije delio njegove muzičke nazore (niti su bili prijatelji), ali mu je, nakon što je čuo njegovo sviranje, napisao hvalospev. Mendelson je, najpre, bio uzdržan, a kasnije ga je hvalio. Edvard Grig ga je posetio 1868. i bio impresioniran njegovim sviranjem. Ruski kompozitor Aleksandar Borodin posetio je Lista 1883. godine.

Listova dela za klavir sačinjavaju čitavu jednu malu biblioteku. Većina tih dela je danas, međutim, „beznadežno zaboravljena" i niko ih ne izvodi: radi se o „lakim", salonskim komadima.

Ali, mnogi znaju za Listove virtuozne Mađarske rapsodije i mnoga manja dela: tri Ljubavna sna (treći je najlepši), Mefisto-valcer, Valse oubliée (zaboravljeni valcer). Najbolja dela su Klavirska sonata u h-molu, poznata po svojoj „paklenoj dužini" i dva klavirska koncerta (poznatiji je Prvi koncert, u Es-duru). Leksikoni spominju i dela za orkestar: dvanaest simfonijskih poema i Faust-simfoniju.

 

 

Post scriptum

Ah! Zaboravih da spomenem: List je (u časovima dokolice) za klavir preradio Berliozovu Fantastičnu i svih devet Betovenovih simfonija.

 

 



Komentari (50)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

yugaya yugaya 23:26 22.10.2011

jedan:)

mirelarado mirelarado 00:22 23.10.2011

Четири:)

aleksanadar aleksanadar 07:24 23.10.2011

Re: jedan:)

Razmišljao sam, naravno, da dam svoj mali doprinos Listovom jubileju...

Izvesne okolnosti, "tehničke" (odn. porodične) prirode, učinile su da se javim u dva minuta do dvanaest!

Danas zaista možemo slušati mnoštvo izvanrednih pijanista. Jedan od njih - ravan Listu (dva puta sam ga slušao u sali Kolarca):




P.S.
Zahvaljujem i toplo pozdravljam verne čitaoce!


AlexDunja AlexDunja 00:12 23.10.2011

odličan

aleksanadar aleksanadar 07:28 23.10.2011

Re: osličan

Liebestraum


Ah!



Motto:

O lieb, so lang du lieben kannst !
O lieb, so lang du lieben magst !
Die Stunde kommt, die Stunde kommt,
wo du an Gräbern stehst und klagst !

(Ferdinand Freiligrath)


O, ljubi dokle ljubiti možeš !
O, ljubi dokle ljubiti znaš !
Jer, čas će doći, čas će doći,
kad kraj groba ćeš stajati i žaliti.



P.S.
Pitam se, ponekad, nisam li ja zadnji romantik na ovome svijetu?
blogovatelj blogovatelj 01:59 23.10.2011

Malo grmljavine

Koja me uvek asocira na 1991.

aleksanadar aleksanadar 07:31 23.10.2011

Re: Malo grmljavine

A kako tek ovo grmi:



mlekac mlekac 03:31 23.10.2011

Omiljat!

Uz Vagnera, naravno.

Al' da ne ulazimo sad u taj deo price o njima dvojici.

aleksanadar aleksanadar 07:35 23.10.2011

Re: Omiljat!

Uz Vagnera, naravno.


Iz Listovog pisma Vagneru:

U toj sobi, u kojoj smo se prvi put srel, dok je tvoj genije zračio...

Kažu da je poslednja reč koju je List izgovorio bila: "Tristan!"




mlekac mlekac 15:40 23.10.2011

Re: Omiljat!

aleksanadar
Uz Vagnera, naravno.


Iz Listovog pisma Vagneru:

U toj sobi, u kojoj smo se prvi put srel, dok je tvoj genije zračio...

Kažu da je poslednja reč koju je List izgovorio bila: "Tristan!"






Ajmo jedno komicno izvodjenje lista - moj ljubimac, Viktor Borg, ciji je profesor, inace, bio Listov ucenik

[youtube]http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=yaPxE7JY_d4[/youtube]
aleksanadar aleksanadar 18:13 23.10.2011

Re: Omiljat!

Ajmo jedno komicno izvodjenje...




Meni je ovo bilo smešno:

List je pričao Vladimiru de Pahmanu o Šopenovoj Fantaziji u f-molu, tvrdeći da tu Šopen govori o sebi. To otprilike izgleda ovako: Šopen svira klavir. Loše je raspoložen. Prva dva takta - čuje se tiho kucanje na vratima, a u trećem i četvrtom on poziva goste da uđu. Vrata se otvaraju i ulaze Žorž Sand, Kami Plejel, List i ostali. Sedaju oko klavira, a Šopen nastavlja uzbuđeno da svira triole. Sandova, sa kojom je u zavadi, pada na kolena i moli ga za oproštaj. Finalni marš - posetoci odlaze, ostavljajući Šopena da nastavi započeto delo.





aleksanadar aleksanadar 09:15 25.10.2011

Re: Omiljat!

moj ljubimac, Viktor Borg...


Onda će ti se dopasti i:




vladimir petrovic vladimir petrovic 05:53 23.10.2011

Le concert, c'est moi

Stigao si da se javiš!
Baš mi je drago da vidim, jer i ja sam veliki poklonik Lista.

Bila je to beatlemanija onoga doba.


U vezi sa ovim dodaću da je List, pored toga što je svakako bio jedan od najboljih pijanista svih vremena, imao i veoma živopisan život, umnogome različit od života Šopena, kao što si ti nagovestio (bili su različite prirode). A opet, bilo je i sličnosti, kao u životima mnogih muzičkih velikana.

Znam za dve dosta dobre Listove biografije, u srpskim prevodima:

MAĐARSKA RAPSODIJA, Roman o Francu Listu, od Žolta Haršanjija (Zsolt Harsanyi: Magyar rapsodia, Liszt Ferencz), prevela s mađarskog Sonja Perović, Rad, Beograd

ЖИВОТ ФРАНЦА ЛИСТА, од Г. Де Пурталеса (Guy de Pourtales: La vie de Franz Liszt), превела Јованка Марковић-Чижек, Просвета, Београд





NOTA BENE:

Slobodan sam da ukažem da je blogokolega Aleksandar Petrović ovih dana postao srećan otac drugog deteta.
Sve tople čestitke njegovoj supruzi i njemu!.


aleksanadar aleksanadar 08:35 23.10.2011

Re: Le concert, c'est moi

Vladimire, hvala!

Podsećam cenjeno čitalaštvo da sam kod Vladimira objavio, prošle godine, svoj prvi tekst (Univerzum srca: Šopen). Da nije bilo toga, ne bi bilo ni ovoga, danas.

...dodaću da je List, pored toga što je svakako bio jedan od najboljih pijanista svih vremena, imao i veoma živopisan život


O Listu mogu da se napišu ne jedan, nego tri-četiri romana!

Ovo sam ja samo ukratko, kao skicu, navrat-nanos naškrabao na brzinu. Pokušao sam da onome što sam izvukao iz knjiga dodam, tu i tamo, poneki svoj komentar. (Nadam se da nije previše suvoparno.)

Imam još gomilu citata koje nisam upotrebio... (Puno njih se nalazi u zabavnoj knjizi Harolda Šonberga "Veliki pijanisti".)

List je sve prisutne zapanjio kada je savršeno odsvirao Grigov Klavirski koncert u a-molu čitajući note po prvi put (odn. kako muzičari govore: "čitajući sa lista" ).

A kada ga je Grig posetio 1868. godine, sa sobom je doneo jednu od svojih violinskih sonata. Evo šta kaže Grig:

"Moram pomenuti da on dotle nikada nije ni čuo ni video ovu sonatu, a da je, pored toga, tu bila upisana i violinska deonica, negde iznad, negde ispod, ali nezavisno od klavirske. I šta je List učinio? Svirao je sve, i drvo i grane, violinu i klavir, i ne samo to, svirao je punije i šire. Stalno se čula volina, upravo gde treba. Bukvalno je ležao na klavijaturi, ne ispuštajući nijednu notu, a kakvo je to sviranje bilo? Veličanstveno, prelepo, genijalno, izuzetno jasno. Mislim da sam se od uživanja smejao - smejao kao dete."




aleksanadar aleksanadar 17:40 23.10.2011

Re: Le concert, c'est moi

Bila je to beatlemanija onoga doba.

U vezi sa ovim dodaću...


U vezi sa ovim... konstatujem da sam se loše izrazio. Jer, List je bio pre Beatlesa, pa ne može biti da su njemu Beatlesi bili uzor, nego samo obrnuto. Osim toga, on je bio sam samcit, a njih - četvorica.

A kada sam upotrebio ovu reč - beatlemania - mislio sam na ovaj opis (opet iz knjige "Veliki pijanisti" ):

Kada je List svirao, prisutne dame su mesto cveća, na podijum bacale svoj nakit. Izbezumljeno su vrištale, a ponekad padale u nesvest. One koje su ostajale pri sebi, gurale su se oko pozornice, ne bi li izbliza gledale lice ovog uzvišenog čoveka. Jedna dama je negde pronašla opušak Listove cigarete i do smrti ga nosila u nedrima. Druge su odnosile izuzetno vredne relikvije, kao što su pokidane klavirske žice. Ovo su stavljale u ramove i tretirale kao svetinju. Kada je List svirao, to nisu bili koncerti, već saturnalije. (...) Hajne priča kako je prisustvovao koncertu na kojem su se dve mađarske grofice potukle oko Listove burmutice, pale na pod i tukle se do iznemoglosti.


Lisztomania

A Hard Day's Night
G r o f G r o f 08:49 23.10.2011

...

ovde su reči suvišne...
aleksanadar aleksanadar 09:02 23.10.2011

Re: ...

ovde su reči suvišne...


Uvek volim da se podsetim one izreke:
"Muzika počinje tamo gde reči prestaju!"


Inače, najavljeno je da Nikolaj Luganski kod nas gostuje 12. novembra...








margos margos 12:47 23.10.2011

***

aleksanadar aleksanadar 14:41 23.10.2011

Re: ***


Da, video sam... Dobro je, nisu zaboravili.

A da li si videla ovo:

Portret majke Franca Lista u Srbiji




aleksanadar aleksanadar 18:32 24.10.2011

Re: ***

Ovo:

„Нека споменик служи као извор музичког надахнућа и подстрек свим Београђанима, посебно младим покољењима”, рекао је Никовиц и додао да се нада да ће Лист бити стална инспирација стваралаца.


navodi me da ukažem da među nama, u ovoj našoj prestonici, boravi jedan klavirski Paganini, sa titulom doktora muzičkih nauka:





Spomenik Listu u staroj prestonici Mađarske Estergomu:



bocvena bocvena 14:17 23.10.2011

Divne vesti i

romantična muzika. Odlično za kišni dan. Čestitke i pozdravi!

Upravo se vratila sa dečjeg rodjendana u igraonici. Ovaj List mu dodje k'o joga posle toga:)

Prilog: sumanuti film Kena Rasela o Listu.
This flamboyant extravaganza, directed by Ken Russell (Tommy, Women in Love) tells the scandalous tale of superstar composer Franz Liszts (Roger Daltry) hedonistic life of groupies, sex and music, as well as his rivalry with the scheming Richard Wagner (Paul Nicholas). A freewheeling, utrageous and over-the-top look at the life of the worlds first pop superstar. Also starring Ringo Starr as the Pope.
aleksanadar aleksanadar 17:56 23.10.2011

Re: Divne vesti i

Odlično za kišni dan.


Šta raditi u kišni dan?




...prebirati po dirkama i tražiti skrivene harmonije.




crossover crossover 18:13 23.10.2011

Der kleine Modernsky

aleksanadar
Muzika uzbuđuje i dira... ali, može li omađijati? Može li muzika u potpunosti obuzeti čoveka i odneti ga u drugi, bestelesni svet?


Natürlich.
aleksanadar aleksanadar 18:18 23.10.2011

Re: Der kleine Modernsky





crossover crossover 18:34 23.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

Океј, схватио сам. Само да знаш, и ја највише волим клавир. Чак сам и емотивно везан за њега. :)

А волим и Немице. :)
aleksanadar aleksanadar 19:51 23.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

...и ја највише волим клавир.


Pisao bih o Nj. V. Klaviru, ali - to je tako velika tema!






А волим и Немице. :)




Ja se dvoumim... između Čehinja i Italijanki.

A Vivaldi... I meni je "Zima" favorit, ali dajem prednost prvom stavu.




crossover crossover 15:27 24.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

aleksanadar
Ja se dvoumim... između Čehinja i Italijanki.


Добро, онда Италијанке.
aleksanadar aleksanadar 12:07 25.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

онда Италијанке.


Mislim da bi se i List složio.




Само да знаш, и ја највише волим клавир.


Klavir, da... A neki primer?

crossover crossover 17:22 25.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

Klavir, da... A neki primer?


Може пример, Рахмањинов и Чајковски, и то баш у овом извођењу. Имам још пуно примера али тренутно немам много времена да тражим по јутјубу, на неком следећем блогу.
aleksanadar aleksanadar 19:57 25.10.2011

Re: Der kleine Modernsky

...на неком следећем блогу.


Sa zadovoljstvom.

Imam dve-tri ideje odn. teme za neki budući muzički blog:

- klavir (u više nastavaka)
- Pogorelić
- najvoljenija muzika na svetu
- top 10 classics

...

Rahmanjinov svira Šubertovu Serenadu, u Listovoj obradi:



zoja444 zoja444 19:01 23.10.2011

transkripcija

sad sam procitala tekst o Sopenu. a, gde je detalj da mu je telo na Perl la Sez-u, a srce u Poljskoj?... ako se dobro secam... price iz muzickog obrazovanja?
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:49 23.10.2011

Re: transkripcija

Zoja444
... sad sam procitala tekst o Sopenu. a, gde je detalj da mu je telo na Perl la Sez-u, a srce u Poljskoj?... ako se dobro secam... price iz muzickog obrazovanja?


Ja sam nešto pre Aleksandra pisao na temu Sandove i Šopena, kada sam to nezaboravno pomenuo:

Na sahrani Šopenovoj (kada je, po njegovoj ličnoj želji, sviran Mocartov Requiem) bilo je oko 3.000 osoba, ali medju njima nije bilo Sandove. Nije htela da dodje ni pre toga, kada joj je on, sa samrtničke postelje, poslao poziv da ga poseti. Nije mogla da dodje.

Sahranjen je u Parizu, a srce njegovo preneto je u crkvu Svetoga krsta, u Varšavi, u skladu sa njegovim testamentom.
zoja444 zoja444 20:10 23.10.2011

Re: transkripcija

Ja sam nešto pre Aleksandra pisao na temu Sandove i Šopena, kada sam to nezaboravno pomenuo:


o, izvinjavam se, nisam videla. ovde je milijarda blogova... ne stizem sve da procitam.
aleksanadar aleksanadar 22:08 23.10.2011

Re: transkripcija

a, gde je detalj...


Nema ga. Nisam spomenuo, kao ni još mnogo toga. (A, inače, taj lep detalj zaslužio je da bude spomenut.)

A nisam, čini mi se, spomenuo ni ovo:

Šopen i Žorž Sand su zime provodili u Parizu, a leta na imanju Sandove u Noanu. Tamo su primali razne goste, poznate i manje poznate. Često je dolazio i sam Franc List.

Jednom su na platou u bašti bila postavljena dva klavira. List i Šopen su u večernjim satima zauzeli svoja mesta i započeli muzički "razgovor" - improvizovali su i jedan drugog dopunjavali. Zvuci muzike mešali su se za zvucima iz prirode. Tako su, zaneto, svirali do ranih jutarnjih sati.

Možeš li to zamisliti?




vladimir petrovic vladimir petrovic 08:54 24.10.2011

Re: transkripcija

Aleksanadar
... Šopen i Žorž Sand su zime provodili u Parizu, a leta na imanju Sandove u Noanu. Tamo su primali razne goste, poznate ili manje poznate. Često je dolazio i sam Franc List.


Ja ovo što kažeš vidim kao priliku da se nadovežem i pomenem nešto iz privatnog života Lista. Ja volim da to radim kada je reč o velikanima, mada nekima to može izgledati kao moja naklonost trivijalnostima. Pritom, ja smatram da trivijalnosti nisu bez veze, da mogu da "upotpune sliku", he, he, he...

Elem, nije Franc List kod baronice Sandove dolazio sam, već sa glasovitom groficom D'Agu (Marie d'Agoult), koja je svakako nezaobilazna ličnost iz Listove biografije (sa njom je imao troje dece, doduše mimo braka, od kojih je jedno bila glasovita Kozima, supruga slavnog Riharda Vagnera).

Madam D'Agu je bila žena visokog roda i imala je veoma visoko mišljenje o sebi. Formalno je bila "prijateljica" Žorž Sandovoj, ali je u njoj videla rivalku, pa je očima nije mogla smisliti i ogovarala je kad god je stigla. I sama je pisala knjige, ali se nije mogla nositi sa Sandovom, koja je svakako bila izuzetno obdarena kao književnica.

Tako je istorija zabeležila da je Madam D'Agu umnogome doprinela da List, poreklom iz Mađarske, postane ono što jeste, dok je Žorž Sand umnogome doprinela da Šopen, poreklom iz Poljske, postane ono što jeste... Bez žena se ne može, he, he, he...



Franz Liszt (1811-1886), Hungarian composer and pianist, plays for Alexander Dumas (the Elder), Aurore Dupin (George Sand), and the Countess Marie d'Agoult (all seated), Hector Berlioz, Niccolò Paganini, and Giacomo Rossini (standing). A bust of Beethoven by Anton Dietrich sits atop the piano and a portrait of Lord Byron hangs on the wall. Painting by Josef Danhauser, 1840.
--------------------------

P. S. A životna priča Kozime (Cosima), koja je i posle Vagnerove smrti bila umnogome zaslužna za slavu Bajrojta (Bayreuth Festspielhaus), jeste, takođe, veoma živopisna. Naime, i Kozima je bila jedna izuzetna žena.



aleksanadar aleksanadar 12:02 24.10.2011

Re: transkripcija

Pritom, ja smatram da trivijalnosti nisu bez veze, da mogu da "upotpune sliku", he, he, he...




Pa, onda trivijalnosti nisu - trivijalne!

Knjiga Harolda Šonberga "Veliki pijanisti" (Nolit, 1983), koju sam ovde više puta citirao, vrvi od trivijalnosti. Prosto čovek ne zna šta da misli - da li u rukama drži istoriju pijanizma, tj. umetnosti klavirske interpretacije, iz pera uglednog kritičara, ili je to nekakav "roman" ili feljton nevešte spisateljice, koja hoće da se osveti svojim bivšim ljubavnicima (a oni, igrom slučaja, svi - pijanisti)...

Bilo kako bilo, autor ostavlja utisak vrlo obaveštenog, nekakve sveznalice koja je pročitala sve knjige, ali i novine onoga doba, pa čak i neobjavljene rukopise...

Naravno, u poglavlju posvećenom Listu nije zaobiđena tema Listovog odnosa prema lepšem polu:


...List - visok, plavokos, aristokratskog držanja, lakomislen - izuzetno je lepo izgledao, a fizički je bio snažan, kao od čelika sazdan. Dovoljno je bilo da samo kroči na scenu pa da se sve glave prisutnih žena okrenu prema njemu. On im je i uzvraćao svojom naklonošću, a cela Evropa je radoznalo iščekivala vesti o njegovim ljubavnim aferama. Manje-više hronološkim redom možemo navesti njegove ljubavi:
Karolina de Sent-Krik,
grofica Adela Laprinared,
Marija d'Agu,
Marija Diplesis (tj. Dama s kamelijama, Margerita Gotje, koju je ovekovečio Dima, a posredstvom njegovim i Verdi u "Travijati" ),
Lola Montez,
Marija Plejel,
Marija Pavlovna (velika vojvotkinja od Saksonije),
...ali čemu dalje ređati?
I poslednja stalna ljubavna veza bila je s Poljakinjom, koja je pušila cigare, princezom Karolinom Sen-Vitgenštajn. Srela je Lista u Kijevu, napustila muža i trideset hiljada kmetova, i otišla sa njim.



I sada, neka mi samo neko kaže da se ne isplati učiti klavir!
Sve je, dakle, u vežbanju: skale, arpeđa, trileri...


Ne rekoh, poglavlje posvećeno Listu nosi naziv: GROM, MUNJA, HIPNOZA, SEKS!


svbobo svbobo 22:21 23.10.2011

...

kratko i jasno...dobar blog!
aleksanadar aleksanadar 11:42 24.10.2011

Re: ...

Kratko i jasno... hvala!

Da, trudio sam se da budem kratak, da ne bih bio dosadan.

Sve to sa skrivenom podlom namerom da nekoga ko ništa ne sluti pridobijem za tzv. ozbiljnu ili umetničku muziku, koju neki zovu klasičnom.





NNN NNN 11:44 24.10.2011

Uvek!



Hvala!
aleksanadar aleksanadar 19:03 24.10.2011

Re: Uvek!

Molim.

List - večita inspiracija:




aleksanadar aleksanadar 19:09 24.10.2011

Predavanje


Muzički sladokusac i vrsni poznavalac svega onoga što pijanizam znači, kritičar i književnik Aleksandar Gatalica, sutra u 18 časova, u maloj sali Kolarčeve zadužbine održaće predavanje na temu:

DVESTA GODINA OD ROĐENJA FRANCA LISTA
- NAJBOLJI IZVOĐAČI LISTOVIH NEZABORAVNIH DELA -


Bilo bi lepo kada bi, nakon predavanja, g. Gatalica predstavio domaćoj javnosti nekog od sjajnih mlađih beogradskih pijanista. Jer, auditorijum o tome slabo zna.



jedan.kub jedan.kub 21:01 24.10.2011

Preporuka

za lep tekst. Jedinu biografiju koju sam čitala davno, bila je biografija pijaniste Artura Rubinstajna.
Teško je mlade privući da zavole ovakvu muziku i ako ima mnogo obrađenih kompozicija
klasične muzike od strane poznatih grupa ( Dorsi i dr.)

Čestitke za prinovu.
aleksanadar aleksanadar 21:47 24.10.2011

Re: Preporuka


Hvala.


...biografija pijaniste Artura Rubinstajna.


Po mnogima, najveći pijanista XX veka.

Ipak, više volim da slušam kako Lista svira njegov glavni i najopasniji konkurent, gromoviti Vladimir Horovic.


Teško je mlade privući da zavole ovakvu muziku...


Da, teško je... naročito ako mladi "ovakvu muziku" nikada ne čuju!

Moj prijatelj, profesor klavira, rekao mi je jednom: "Ova muzika će živeti dok bude nas, tj. dok bude onih koji je sviraju i slušaju. Jednom, kada slušalaca više ne bude..."

Držim da su gospodari muzičke industrije oni koji odlučuju, a narod - k'o narod - uzima ono što mu se nudi, tj. servira.

Da li je umetnička muzika, pitam se, opasna po režim i zdravlje građana?








dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 20:49 25.10.2011

Lisztomania

jedan.kub
preporuka za lep tekst.
Čestitke za prinovu.






aleksanadar aleksanadar 09:02 26.10.2011

Re: Preporuka

Teško je mlade privući da zavole ovakvu muziku i ako ima mnogo obrađenih kompozicija klasične muzike od strane poznatih grupa ( Dorsi i dr.)




Ovaj Vaš komentar, draga koleginice, malo me je nasmejao, ali i rastužio i zabrinuo.

Da li je, zaista, potrebno da neko, recimo, "obradi" Mocarta (Volfanga Amadeusa), da bi ljudi Mocarta zavoleli i slušali?

Da li "neobrađen" Mocart zvuči nedovoljno dobro? Ili ne zvuči nikako?

(Uzimam Mocarta za primer, jer su ljudi koliko-toliko za njega čuli... )


Pošto je ova problematika kompleksna, ali i od šireg društvenog interesa, razmišljam da o tome napišem potpuno novi blog. Dvoumim se oko naslova - evo nekih ideja (u formi pitanja):

"Treba li čitati Andrića?"

"Umetnost - šta je to, kako izgleda i čemu služi?"

"Ko smo? Odakle dolazimo? Kuda idemo?"

"Treba li nama, danas, na osvitu novog stoleća - Umetnost?"

"Šta bi Marx danas rekao?"






jedan.kub jedan.kub 21:56 26.10.2011

Re: Preporuka

Da, teško je... naročito ako mladi "ovakvu muziku" nikada ne čuju!

Najbolje u osnovnoj školi pridobiti slušaoce, formirati ukus, a posle će sami birati.
Ja biram izvođače i dela samo po trenutnom raspoloženju.

Da li je umetnička muzika, pitam se, opasna po režim i zdravlje građana?

Naravno da nije ali je loš odnos prema izvođačima klasične muzike.



PS
Ne znam kako drugi, ali ja imam nekih problema sa antivirusnim programom.


PPS

Teme nisu loše, ali da bi mladi zavoleli muziku treba da znaju "šta je kompozitor hteo da kaže" jer je klasična muzika, većina bez teksta (sem opera,...)
Najbolji primer za razumevanje su Betovenove 5, 7, i 9-ta sinfonija, ili Smetanina Vltava...

aleksanadar aleksanadar 13:03 27.10.2011

Fijasko!


Dugo najavljivani i posvuda reklamirani koncert svetske pijanističke zvezde Borisa Berezovskog pretvorio se u débâcle!



Kako je bilo moguće da se to dogodi!?

Posetio sam više stotina koncerata, a među njima preovlađuju klavirski, tj. nastupi pijanista - i nikada, baš nikada, nisam čuo ovako nešto, kao na sinoćnjem nastupu Berezovskog.

Scena je izgledala "moćno", obasjana reflektorima. Na velikom platnu su se smenjivali oblaci u letu, magla, sneg koji pada i prizori Beograda. Izlazak pijaniste na scenu najavljivale su fanfare.

Sve je bilo aranžirano za veliki spektakl - kojega nije bilo.

Jer, ono što se čulo nije bio zvuk klavira, već nemušti tonovi, sablasni odjeci, imitacija, krhotine zvukova. Kao da je te tonove, ali bolje bi bilo reći - šumove, proizvodio instrument, nalik klaviru, koji je pao sa visine od pet metara, tresnuo o tlo i izgubio sve ono što klavir čini klavirom.

Delovalo je posebno sablasno slušati forte fortissimo (najjače moguće) - a Berezovski je krupan, jak čovek - čovek bi pomislio da zvukove proizvode neke šerpe i lonci, u najboljem slučaju.

Uza sve to, konstantan šum u pozadini, bez ikakve veze sa instrumentom i izvođačem, a najmanje sa muzikom.

O čemu se radi?

Prvi put sam prisustvovao klasičnom pijanističkom koncertu, na kojem je klavir ozvučen: uz klavir su bili postavljeni mikrofoni, koji su zvuk prenosili do ogromnih zvučnika postavljenih sa strane. Tu, moguće je, nešto nije bilo u redu. Zadatak tehnike bi bio, u ovom slučaju (a, valjda, i u nekom drugom), da verno prenese zvuk instrumenta, tj. da omogući slušaocima da dožive impresiju koju im prenosi umetnik - interpretator - pijanista.

U ovom slučaju to nije bio bilo koji pijanista, nego baš Berezovski, umetnik vrhunskog kalibra.

Druga stvar, odgovorna za katastrofu, verovatno je neadekvatan prostor, sasvim nepogodan za muzički događaj ove vrste - Beogradska arena.

Sam Berezovski ne može biti krivac za skandal.

Podsećam, koncert Berezovskog je zatvorio ovogodišnje Beogradske muzičke svečanosti (BEMUS).

Na programu koncerta nalazila su brojna virtuozna dela Bramsa, Hačaturijana, Geršvina, Lista, Albeniza, Sen-Sansa, Šopena, Ravela... (uz još neka dela, manje poznatih kompozitora)

Šteta! Velika šteta!





aleksanadar aleksanadar 13:28 27.10.2011

Бори́с Березо́вский



Za nekoga ko, greškom, zaluta na ovaj nezanimljivi blog, neke interpretacije pijaniste Borisa Berezovskog.

Verujte - čućete solidan zvuk, neuporedivo bolji od onoga koji se mogao čuti sinoć, u Beogradskoj areni.













aleksanadar aleksanadar 13:39 27.10.2011

Бори́с Березо́вский











aleksanadar aleksanadar 13:48 27.10.2011

Бори́с Березо́вский



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana