Biz| Budućnost| Ekonomija| Život| Životni stil

Kako napraviti mikro-multinacionalnu kompaniju….

Milan Novković RSS / 12.10.2011. u 17:52

panda.gif

....uz dobar provod, izuzetno malo novca, u skoro slobodno vreme i uz izuzento mali rizik?!

Zašto ovo pišem:

   • Pojava je interesantna i doživljava bum u svetu poslednjih godina.

   • Pošto je trend relativno nov oni koji se prvi uključe imaju veće šanse na uspeh.

   • Potrebne investicije su unutar granica koje mogu da pokriju i učesnici iz Srbije.

   • Potrebne investicije su dovoljno male da ako ideja i propadne učešće u pokušaju će ostati u prijatnoj uspomeni, a potrošeni novac može brzo da se zaboravi.

   • Sve što je potrebno je dobra volja, veliko uzbuđenje idejom, tvrdoglavost, odsustvo nekih formi srama (nema ništa nemoralno u pokušaju) i vredan rad u slobodno vreme.

   • Rizik vrednog rada u slobodno vreme se lako pokriva tako što se u priču uvede neko ko je nezaposlen, s punim radnim vremenom, ali mu se oprosti finansijsko učešće.

 Multi-nacionalna kompanija je kompanija koja je prisutna na više mesta u svetu. Recimo u Srbiji i u UK. Tradicionalno su ovakve kompanije velike. Što su veće utoliko su, po pravilu i uz izuzetke, manje efikasne.

Mikro-multinacionalne kompanije umeju da budu jako male. Primer: jedna osoba u Srbiji, jedna u UK, jedna u Francuskoj je već više od minimalne mikro-multinacionalne firme.

Velikim delom ove mogućnosti su zasluga Interneta koji omogućava udruživanje, u ljudstvu i tehnologiji, na idealnoj troškovnoj bazi. Market lider u svetu, u apsolutnom smislu je US, drugi u svetu su u apsolutnom smislu UK, u relativnom smislu je UK broj jedan u svetu.

Objašnjavam concept i šansu kroz case-study, primer, a usput ću nabaciti nekoliko kontroverznih teža (posrednik je dobar i, dobro je "maltretirati" neke ljude ako ste ubeđeni da je ideja dobra, tako što ih ohrabrujemo na odricanje, dobro je biti tvrdoglav tako što ne gubimo veru pred problemima i slično) iako je vrednost većine teza ionako velikim delom određena kontekstom.

Scenario: zamišljam da se sutra vratim u Srbiju i imam samo 1,000 evra u džepu za biznis ideju, 50 evra da trošim mesečno na ideju sledeće dve godine i laptop. Šta bih radio:

   1. Dao bih sebi 2 godine da se konsolidujem i počnem od preduzetništva lepo da živim.

   2. Otišao bih kod majke u stan, u selo, da ne trošim previše na „operativne" toškove.

         a. Da sam bio pametniji pa uštedeo 10,000 evra otišao bih u rodno selo, Prigrevicu, kupio neku napuštenu kuću, imao i neke kokoške, baštu sa povrćem i slično. Ali ovo je nebitno, samo vam odvlačim pažnju.

   3. Uveo bih broadband.

   4. Visio bih na Internetu i istraživao nekoliko meseci, jurio ideje ili kombinovao idejne fragmente.

   5. Rezultat bi bio da sa jednim nezaposlenim iz Srbije, talentovanim za crtanje koliko je talentovan prosečan najbolji srednjoškolac u razredu, i sa jednim prijateljem ili poznanikom u Londonu mogu, sa dosta osnova, da očekujem firmu i prihod u trećoj godini od preko 200,000 Evra godišnje. Recimo da to ovako delimo:

         a. Partner iz Londona ima trećinu firme, ne radi za firmu puno radno vreme, mnogi bi mogli ovo da rade i uz stalan posao, lepo ume da se obuče i priča. I ima 1,000 Evra bruto mesečni retainer (naknadu za rad).

         b. Crtač-slikar iz Srbije ima trećinu firme (može i manje, zavisi koliko je kreativan), 1,500 evra mesečno net platu.

         c. Ja imam trećinu firme i 2,000 evra net platu.

        d. Ostatak ulažemo u rezerve i širenje, kako je profit sve značajniji delimo i dividende i konvergiramo u prihodima.

   6. To je cilj, realan, i strategiju razvijamo prema tome. Ona uključuje „mršavu" prvu godinu, ne plaćamo plate čak i ako bude posla, ja ću da živim vrlo skromno od majčine penzije.

I evo šta bi ta firma bila (prvo sam zaradio pa podelio novac pošto to ume da bude efikasnije kad se drugima „prodaje" ideja).

Osnove bizni plana bi bile:

   7. Šansa: odjednom su u UK popularne ručno farbane-crtane tapete sa instočnjačkim motivima.

         a. Za sobu 5x5 metara se u maloprodaji plaća oko 10,000 evra (toliko u funtama ali ja ću zbog jednostavnosti pričati u evrima). I biznis sad u UK ovako radi:

                i. 2,000 ide posredniku. i oni su suvo zlato, šanse za uspeh padaju kao kamen oko sami moramo da jurimo potencijalne kupce.

               ii. 7,000 ide firmi u UK koja ima ovaj biznis.

               iii. 1,000 evra ide u Kinu gde se tapeti prave (materijal i crtanje)

         b. Osnova šanse je biti konkurencija „osobi" ii. Ovde gore firmi. Zameniti i kineze je u redu, po čenu većih troškova, pošto je lakše udružiti se tu u lokalu nego juriti kineske podizvođače (obaranje rizika i proste operacije su od vanrednog značaja za uspeh).

   8. Kako krenuti sa poslom:

         a. Za početak je dovoljno samo napraviti firmu u UK, d.o.o. tipa (Ltd ovde). To je oko 100 evra troškova i brzo i lako se radi, online je sve, zato su UK, između ostalog, na prvom mestu u svetu.

         b. Sredi se VoIP telefonska solucija tako da za 9 evra mesečno (ili slično, bilo je ovoliko pre nekoliko godina) dobijemo UK telefonski broj (London) koji zvoni u Srbiji, bez dodatne naknade, a zvanje zapadne Evrope iz Srbije ne košta dodatni novac.

         c. Sredi se web sajt hosting za sličnu cifru

         d. Nacrtaju se primeri: ne crta se na celim tapetima odjednom, nego na panelima, otprilike, 40x60 cm tako da greške nisu preskupe. Ovi paneli se posle lepe u tapete i polirarju preklopi i ivice (osnova se najčešće slika čajem (ovo je više molovanje, farbanje, nego slikanje i vrlo je popularno)). Motivi preko osnove su relativno prosti, tu je potreban umetnik, i zauzimaju ne više od 15% ukupne površine. Primeri su:

               i. Paneli veličine 2x3 metra, npr, koje treba dobaciti do Londona u rolnama (ljudi neće platiti ove naše cene ako ne vide kako to izgleda - demo rooms imaju, otprilike, ovolike panele

               ii. U fazi dva (prve prodaje će doći pre ovoga) se negde organizuje demo room.

         e. Krene se sa vrlo niskom, agresivnom cenom od, recimo, 5,000 evra po sobi.

         f. Od prvih prodaja se profit ulaže u materijal i trčanje i pravljenje ugovora sa demo rooms po Londonu. Posle se cena podigne malo, za visinu provizije tih novih posrednika, još jednih u lancu, ali je i dalje vrlo konkurentna.

         g. Pa se traži prijatelj ili poznanik u Parizu (uz neke rezerve iz prve godine to je sad lakše), Minhenu, Berlinu, Cirihu i sličnima.

Prosto! Ako bi se ispostavilo da sam se mnogo prevario, a donekle jesam sigurno, ja bih prodavao prve sobe za 3,500 evra, ali od kupaca tražio dozvolu da pravim fotografije završenih soba i tako pomagao marketing (mnogi bi voleli ove tapete, ali nemaju 10,000 evra za sobu, p aim je 3,500 evra i 15 minuta fotografa u sobi odličan dil).

I ovo je sad hot-topic u US dok istočnjaci žestoko hrle i u UK (UK iz raznih razloga ima odličnu reputaciju).

Srpski politički „majstori" strategijskog planiranja nemaju načina da spreče ovakve akcije čak i da im je ovo jedini trn u oku. A nemaju ni razloga, ne kosi im se sa tamošnjim lokalnim interesima. Oni uglavnom ne znaju za ove stvari.

Ja znam milionere iz tih krajeva koji ovako rade, ali tamo za njih niko ne zna osim njihovih prijatelja i još nekoliko ljudi. Jako je teško napraviti milion na pošten način, iako moguće, i ta jurnjava ima samo smisla ako vanredno volimo ono što radimo pa bi ga radili danonoćno i bez nekog prihoda.

Ali 2,000 net Evra mesečno nije rocket science i često je najveći posao, i 50% posla samo u odluci da se to radi, iskrenoj i nepokolebljivoj odluci i u prvom koraku.

Većina ljudi ne ume ovo da radi, i to je normalno, zašto bi neko u životu morao da bude spretan na ovaj način uz svo znanje i spremnost na pošten i vredan rad.

Ali, i u ovo sam ubeđen, desetine hiljada ljudi bi umelo ovo da radi i dovoljno su spretni. Samo tamo ne postoji kritična masa inicijative i znanja o ovim mogućnostima.

Ovo jeste jeftina priča sa moje strane, ali je iskrena utoliko da ja, u ovoj početnoj situaciji koju sam opisao, ne bih ni trepnuo pre nego što bih se u priču upustio - i to je laka priča, da sam mlađi ovo bi bila sitnica od pričice u poređenju sa ostalim u šta bih sve bio spreman da se upustim.

Ovo je podbadanje onih malobrojnih, a jesu u desetinama hiljada, koji su sposobni za ovakve akcije i ja ne vidim ništa nemoralno, niti agresivno i neprijatno u ovoj provokaciji. Da sam ja neverni čitalac ja ne bih išao dalje od viđenja vesele, naivne fikcije u celoj priči.

Najveći problem na putu uspeha je:

   - U US kažu ideja. Tamo je sentiment takav da je upuštanje u dobru ideju najnormalnija stvar na svetu, bez obzira na cenu. Odricati se u ime ideje je zadovoljstvo. Rizik je uživanje.

   - U Evropi kažu implementacija, sprovođenje ideje u delo pošto se treba odricati da bi se ideja sprovela u delo, a neki rizik je uvek prisutan. Rizik je patnja.

   - Oni „najlukaviji", na obe strane, brzo nauče da se pošteno „igraju" i uz vrlo mali rizik.

Cifre gore su manje bitne, kao i koherencija u mom razmišljanju. Ideja bloga je u skiciranju obrasca. Kad se skupe svi podaci analiza i pisanje biznis plana je oko šest čovek-nedelja posla, i ko ne želi naglašene šanse pucanja u prazno bi trebao to da uradi.



Komentari (68)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 18:06 12.10.2011

?

Da li imaš neku sličicu kako to otprilike izgleda? Kao ideja je super, samo ne znam kako to izgleda na tapetama, na zidovima ? Imam otpor prema šarenišu na zidovima , imam osećaj da me zidovi "napadaju" ako na njima ima bilo čega previše
uros_vozdovac uros_vozdovac 18:26 12.10.2011

Ček, ček

Scenario: zamišljam da se sutra vratim u Srbiju i imam samo 1,000 evra u džepu za biznis ideju, 50 evra da trošim mesečno na ideju sledeće dve godine i laptop. Šta bih radio:

Khm, khm
• Potrebne investicije su dovoljno male da ako ideja i propadne učešće u pokušaju će ostati u prijatnoj uspomeni, a potrošeni novac može brzo da se zaboravi.


Sunce vam žareno vi tamo `di sunce zalazi znaš ti bre šta je `iljadu evra u Srbiji, ko da to zaboravi?



A sad ozbiljno, super je ideja, brinu me ograničenja, jer po svemu mi nismo uredna zemlja, kako slati proizvod, kad ti se nakaleme pijavice, špediteri, izvoznici, poreznici, inspektori, ekolozi, gradski, republički (ne bi me iznenadilo i savezni) ali...

Ali verovatno može. Doduše 30x uložen trud kao u nekom drugom okruženju i 30x slabiji rezultat. Ali može.
Milan Novković Milan Novković 18:41 12.10.2011

Re: Ček, ček

Sunce vam žareno vi tamo `di sunce zalazi znaš ti bre šta je `iljadu evra u Srbiji, ko da to zaboravi?

Ok, onda ovako: jenda osoba iz Londona, 400 evra, jedna iz Pariza, 400 evra, i dve iz Srbije sa po 100 Evra
vishnja92 vishnja92 19:03 12.10.2011

Re: Ček, ček

za tekst :)
i isto toliko za ideju.
Milan Novković Milan Novković 02:06 13.10.2011

Re: Ček, ček

i isto toliko za ideju.

Po n-ti put prepričavam na blogu priču o UK političaru, George Walden, pisao Tačerki govore, koji je u politici bio toliko uspešan da su se mnogi nadali da će jednog dana biti premijer.

I on iznenada dade otkaz i ode da piše. Ovako objašnjava potez koji je skoro pa nečuven u uspešnoj UK politici:

Žena mu radila high-end restauraciju slika, Luvr jedan od klijenata, i kaže George (sećam se i dekorišem): jednog dana dođem kući, sunčan dan, objačići, žena u sobi do bašte otvorila prozor, ptice pevaju, na štafelaju neki Rembrant, Mocart u pozadini, žena pevuši i radi. A ja vrtim jedne te iste laži među ljudima koje ne poznajem i ne znam da li mogu da im verujem (on je radio i za Karingtona i Owena).

I ode, iako ne znam koliko je srećan u izboru tema za pisanje - možda sreća crpi više inspiracije iznutra nego spolja, ko zna kakav bi bio i da je bio talenat za restauraciju slika!
mrdax mrdax 18:31 12.10.2011

Entrepreneurship

Bravo Milane,
extra tekst! U ovom mraku oko nove recesije, okupacije Wall Street-a i opsteg pesimizma oko eurozone ovo mu dodje kao ona doza optimizma koja je svakog dana potrebna da bi bolje radili i ziveli.

Mariopan:
mozda ovako nesto



ivana23 ivana23 18:35 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Milan Novković Milan Novković 18:40 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

mozda ovako nesto

To!

Ali ne zaboravite - ovo je primer, ja nisam u ovo uložio 3 meseca dananoćne analize i razmišljanja nego 15 minuta u pisanje bloga
mariopan mariopan 18:41 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

mrdax

Jao što su lepe !

Hvala.

Ja to sve mogu da naslikam, zato i pitam, da vidim šta je to, a ideja mi se čini ostvariva, treba samo da pokažem nekim mladim ljudima, potencijalnim ulagačima i saradnicima ako im se ideja dopadne, moje bi bilo samo slikanje.


Može da se šalje DHL-om?

Uostalom zašto bi se slalo odavde?

To bi moglo iz bilo koje zemlje da se šalje? To je pitanje za Milana ?

Da li bi mogla prodaja i preko interneta iz bilo koje zemlje a dostava na kuću kao što se i radi svuda u svetu?
Milan Novković Milan Novković 18:44 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Da li bi mogla prodaja i preko interneta iz bilo koje zemlje a dostava na kuću kao što se i radi svuda u svetu?

Ne pri ovim visokim cenama - Internet je neophodan, ali kupac to hoće da vidi pre nego što pristane na kupovinu.

Za ljude iz Srbije je ubacivenje "treće" lokacije komplikacija i rizik naglo skače?

Nije prevelik posao poslati to u inostranstvo.
mariopan mariopan 18:55 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Milan Novković
Da li bi mogla prodaja i preko interneta iz bilo koje zemlje a dostava na kuću kao što se i radi svuda u svetu?

Ne pri ovim visokim cenama - Internet je neophodan, ali kupac to hoće da vidi pre nego što pristane na kupovinu.

Za ljude iz Srbije je ubacivenje "treće" lokacije komplikacija i rizik naglo skače?

Nije prevelik posao poslati to u inostranstvo.

Znam da nije prevelik rizik, imamo nekoga u Londonu, samo do njega da dobacimo , pardon, do nje

Treba da navatam mlade iz familije za ovu temu, baš mi se dopada, nije bitna zarada za početak, oni svi rade, ja se dosađujem a to mogu da naslikam, ma može svako, bitno je da se počne nešto što je lepo i zabavno a može i da se isplati

Sve što dođe preko toga je čist ćar.
mariopan mariopan 19:08 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

ivana23
Ili ovako

Mozda i stikeri

Hvala Ivana, sve sam pogledala. Ima zanimljivih stikera ali i tapeta
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 20:29 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Svaka čast!
Ako je Srbiji neko potreban, to je preduzetnik.
gedza.73 gedza.73 20:50 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Ako je Srbiji neko potreban, to je preduzetnik.

Ja samo molim odgovorne sa B92 da maknu onog 'prduzetnika' Dulića.
Svaki put kad otvorim stranicu i vidim njega kako upošljava nove radnike moram da proverim da mi nije nešto ukrao oko kuće.
Imamo jednog klinca koji krade bakar, ali mi je ovaj gori.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 21:02 12.10.2011

Re: Entrepreneurship

Ja samo molim odgovorne sa B92 da maknu onog 'prduzetnika' Dulića.

Naravno da pod preduzetnikom ne mislim na predstavnike vlasti.
Milan Novković Milan Novković 00:51 13.10.2011

Re: Entrepreneurship

Treba da navatam mlade iz familije za ovu temu, baš mi se dopada, nije bitna zarada za početak, oni svi rade, ja se dosađujem a to mogu da naslikam, ma može svako, bitno je da se počne nešto što je lepo i zabavno a može i da se isplati

Treba prvo razmisliti, a ja moram da ponavljam do daljnjega: ovo je moja add-hoc ideja, ilustracija.

Eksperimentalni obrazac (nisam ga ja izmislio) da skrenem pažnju na ekonomski fenomen koji je doneo Internet.

To moje "razmišljanje" od 15 minuta sledi neki grubi šablon, ali ideja je add-hoc i nemam pojma da li ona ima pojma sa životom:

- Mass market je, a nije hrana (drugi, komplikovani svet), nije odeća (teško, mukotrpno i surovo), zabava (uglavnom skupo)

- Velike je procenad ručnog rada, pa onda znanja ili umetničkog talenta, što je na ceni.

- Oko građevine se vrti, 30% GDP-ja se provlači kroz građevinu

- Potrebne investicije su mizerno male, ma koliko ja možda grešio u ciframa

Vrednos ideje je u udruživanju ljudi iz više zemalja, multinacionalnosti.

Dakle, kao konkretna ideja ko zna koliko je dobra. Ali kad smo već kod građevine:

- Kad sam ja poslednji put radio projekat (softwerski) oko građevine taksonomija informacija, usluga i proizvoda je imala 11,000 stavki i hiljade su bile "generics" (cigla je bila jedna stavka, ne N vrsta cigle).

- Dakle, svet ima na desetine hiljada malih terena za igranje.
mariopan mariopan 08:22 13.10.2011

Re: Entrepreneurship


To moje "razmišljanje" od 15 minuta sledi neki grubi šablon, ali ideja je add-hoc i nemam pojma da li ona ima pojma sa životom:

Pa neka istraže oni za sve ostalo, za to mi i trebaju, niko ne očekuje serviran posao na tacni, hvala i za ideju, dosta je
- Dakle, svet ima na desetine hiljada malih terena za igranje.

blogovatelj blogovatelj 17:10 13.10.2011

Re: Entrepreneurship

zabava (uglavnom skupo)


There is not a business like show business. Zabava izgleda najskuplja, ali moze biti i izuzetno jeftina. Samo da dam skoriji primer Vukajlije ili Njuza.
'tedo' da kazem, zahteva jedino tzv. visi stadijum svesti.
U svetu su zadnjih deceniju i po na internetu zaradili pare oni koji su naterali planetu da radi nesto umesto njih. Primeri su Jahu, Gugl,Tjub, Vikipedija, Fejsbuk... Mozete i sami dodati po nesto.
Na nivou Srbije je takodje tako nesro moguce, samo se treba setiti fore, sto nije lako, ali je moguce naplatiti stanje uma.
ivana23 ivana23 17:17 13.10.2011

Re: Entrepreneurship

Milan Novković Milan Novković 18:24 13.10.2011

Re: Entrepreneurship

U svetu su zadnjih deceniju i po na internetu zaradili pare oni koji su naterali planetu da radi nesto umesto njih.

"Sad" je nešto teže

Šalim se, u smislu da je uvek najteže "operisati" u sadašnjosti.

Social-media su sad trend i prostor za rad je ogroman.

Iako ne previše prikladan za sredinu gde ne postoji ni previše sredstava ni dovoljno infrastrukture.

A da će se uvek neko nečega dosetiti to možemo da se kladimo.
Milan Novković Milan Novković 18:28 13.10.2011

Re: Entrepreneurship

Ovo je bila sjajna ideja

To je i jedan od mojih all time favouries!

Esencija marketinga, identiteta, egoizma i strasti za vlasništvom.

I esencija obrasca koji ukazuje na svet u njegovom beskonačnom bogatstvu, pa sad ko se seti da koji list prevrne
dr.wagner dr.wagner 20:14 12.10.2011

Tako lako ...

.... večer

-Nije mi namjera kvariti ushićenje ... , ali život baš i nije tako jednostavan ...
-Vi kao da osnivate bend ... ,... fali nam još samo lova za Fendera i
bubnjeve ... i svijet nam je "pod nogama" ...

-Izvoz u EU (ili uvoz u EU) je dosta kompleksan ...
-Morate zadovoljiti niz normi , a to dosta košta ( u vašem slučaju možda bi to
bilo dobivanje nekih certifikata za tkanine i boje ... npr. da boje nisu otrovne)

-Mi smo radili ateste u Beču o zapaljivosti plastike na jednom medicinskom
pomagalu i to je koštalo (mislim) oko 3000 Eura ... , a kada idete sa
novim modelom , opet morate na atest

-Možete raditi i na crno , lakše nego kod "nas" .... , ali morate biti
svjesni da će Vas konkurencija (oni koji su da sada prodavali) prijaviti svim
inspekcijama i policijama ...

-Teško je očekivati da ćete sa 10-20 hiljada Eura pokrenuti neki (zakonit)
uvoz takve robe u EU ... i još "pomesti" konkurenciju ...

-Kao što rekoh na početku , nije mi namjera nikoga obeshrabriti ...
...,ali imam Petrof piano ,kao dječačića me grosmuterica tjerala/vodila na
satove ... možda netko ovdje ima bubnjeve ili tamburu ...
-Možda bismo mogli ... mislim bend ...


Wagner
Milan Novković Milan Novković 00:54 13.10.2011

Re: Tako lako ...

ali život baš i nije tako jednostavan

Uglavnom nije, al što kažu dok ga ne probaš ne možeš biti siguran da li jeste ili nije :)
mrdax mrdax 11:36 13.10.2011

Re: Tako lako ...

Milan Novković
ali život baš i nije tako jednostavan

Uglavnom nije, al što kažu dok ga ne probaš ne možeš biti siguran da li jeste ili nije :)


Ili sto kaze Brian Tracey , parafraziram: "Uspesni ljudi uglavnom ne donose uvek uspesne odluke ali uspesno odlucuju".
Odnosno , nije vazno da li je sve perfektno u planu , ionako ce sve biti drugacije kada krenes, vazno je da znas da odlucujes.
highshalfbooze highshalfbooze 20:55 12.10.2011

Jednačenje po mestu tvorbe

a. Za sobu 5x5 metara se u maloprodaji plaća oko 10,000 evra (toliko u funtama ali ja ću zbog jednostavnosti pričati u evrima).

=
a. Da sam bio pametniji pa uštedeo 10,000 evra otišao bih u rodno selo, Prigrevicu, kupio neku napuštenu kuću, imao i neke kokoške, baštu sa povrćem i slično.


Mala dopuna:
za osnivača je uputan tekst dr.wagnera iznad, a za umetnika William Morris
Milan Novković Milan Novković 10:31 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

za osnivača je uputan tekst dr.wagnera iznad, a za umetnika William Morris

Sad me podseti na softverski projekat što smo mi ovde davno imali za spin off od English Heritagea (posao oko nacionalne zaostavštine, ovde, mislim, s godišnjim prometom od preko 10 milijardi evra - možda grešim ali u milijardama je sigurno).

Tu sam se prvi i jedini put i sreo sa ovom taksonomijom informacija, usluga i proizvoda u građevinskoj idnustriji, 11,000 stavki.

Tu ima lepih, umetničkih poslića na stotine, ili zanata od kojih onda može da se ide u razne strane.

Na temu tih raznih strana: jednom mi pozvali majstore koje smo od pre poznavali da nam dorade cornices od gipsa ("ono" što se stavlja između zida i plafona).

To je ovde jako jeftino i oni kažu kako to još jedino proaktivno rade u Rusiji (ekipa iz UK), Švajcarskoj i po bogatim zemljama Bliskog Istoka, ali ....

...prešli su u bogatije okruženje, film, i prave makete svega i svačega, male scene.

I ovo je, npr, jedan vajar i ko god (ja se još sećam kako sam lio gipsane ploče za grafiku iz likovnog u osnovnoj školi).

Ovo, strategijski, podriva kompjuterska grafika, ali se sećam tih gipsanih radova pošto je u toj listi sitnica onomad bilo baš tako, na stotine sitnica koje ovde mnogi ne mogu da priušte zbog cene, kako se krene sa restauracijom neke manje ili više važne istorijske zgrade.
vishnja92 vishnja92 11:00 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

da nam dorade cornices od gipsa ("ono" što se stavlja između zida i plafona).

friz

Ovo, strategijski, podriva kompjuterska grafika

podrila je odavno, ali makete opet (srecom) postaju zanimljive. to je mnoogo lep posao.
Milan Novković Milan Novković 11:10 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

to je mnoogo lep posao

Ovoj ekipi što ja znam piromani pomalo kvare umetnički dojam - često im razore ili ekplodiraju maketu u onim silnim pucanjima po filmovima
freehand freehand 11:27 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

Milan Novković
to je mnoogo lep posao

Ovoj ekipi što ja znam piromani pomalo kvare umetnički dojam - često im razore ili ekplodiraju maketu u onim silnim pucanjima po filmovima

Davne '86 preko studentske sam radio na pravljenju Njujorka, u Pančevu kraj Tamiša. Za potrebe snimanja Mama Lučije, u produkciji Karla Pontija i Sofijom Loren u glavnoj ulozi. Elem, radio sam na pravljenju gipsanih zidova, kojih smo odlili hektare i hektare. a modele su radili majstori iz Avala filma. E pa ljudi, da vam kažem: to je umetnos', i to ne može svako da radi. Šta su ti ljudi bili u stanju da naprave - to je čudo. Ali su tako bili i plaćeni, da se ne lažemo.
Milan Novković Milan Novković 12:19 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

Šta su ti ljudi bili u stanju da naprave - to je čudo

Mogu zamisliti!

Kad već pomenusmo kompjutere koji to sve podrivaju:

- Po svetu ima na stotine malih berzi gde se trguje informacijam i uslugama. Meni je krivo što ne mogu da odvojim mesec dana pa izlistam velik broj tih berzi.

- Raditi preko njih je potpuno trivijalno, tu nema ni telefona, biznis kartica, marketinga, prodaje, ništa - napraviš nešto, pa ako je dobro svet, donekle, kupuje.

- Ono što je fascinantno sa uslugama koje završavaju sa informacijamo što mogu da se prodaju je da uložiš trud jednom, pa prodaješ više puta (ko MS office na disku).

Evo jednog primera: TurboSquid

Tu je moja firma otišla nekoliko puta da kupi 3D modele, sa teksturama, za neke projekte. 3D model platforme za bušenje nafte 200 dolara, npr.

Ja sam ubeđen da ovo oni najbolji umeju da naprave za par nedelja, neka je i mesec dana. Ali svaki taj uloženi mesec onda godinama donosi neki prihod.

Za ovo nije potreban IT profesionalac, nije potreban IT uopšte, nemo pomalo umetnički talenat i dosta strpljenja dok se ne ovlada programima koji su potrebni.

Evo primera Notr Dam modela, za arhitekte, za 900 US dolara:



Ovo je i dobar primer zašto ja ponekad zapenušam i koliko je tamošnja "država" kilava - otvoriti onim arhitektama koji to do sad nisu znali svet ovim tunelima je mesec dana posla jedne pametne osobe i onda kampanja, šta košta da košta, a ne bi trebala da ništa pošto se medijske firme ionako kače za svaki iole interesantan sadržaj.

Pa onda, da bi ovo čovek mogao efikasno da radi - jedan model sa teksturama i sve to u raznim formatima ume da bude u stotinama megabajta, ili gigabajtima i to treba poslati na strani server - brzi Internet, dakle. Al ajde, uvek može da se zamoli prijatelj sa univerziteta da pomogne, ne uploaduje se ovo svaki dan.

I razmišljam, nije državi potrebna prevelika pamet niti sposobniost da se izmigolji ispod palca oligarhije i lopova da bi počela malo da mrda na ovaj način, daje širu podršku ljudima koji bi mogli da se oprobaju u sličnim stvarima, ali ne ne znaju da postoje.

U to ime smo mi imali ideju da napravimo "Club" onomad u Beogradu - dovuče se dosta knjiga i časopisa, pozajmljuje, priča, razmenjuju i razrađuju ideje i nešto proba. Tu su i kompjuteri i bezi Internet.

I napravismo, uzesmo ceo stan u Francuskoj 5 (iznajmismo, besprekoran u stvari), dovukosmo knjige (i DraganXZY je obećao knjige, pa Čerevićanin, ali nismo hteli da ih cimamo dok ne probamo, test run dok ne odradimo), dovukosmo časopise, kupismo lep nameštaj, platismo osobu da tamo sedi 6 meseci i izabrasmo test "uzorak" potencijalnih posetilaca - ali ljudi nisu imali vremena i to je 6 meseci zvrjalo prazno.

Pa to sve zatvorismo. I kako se to neodlučnim baksuzima često dešava (ja u ovom slučaju), kako to zatvorimso počeše da se javljaju neki zainteresovani - i sad me dvoje blogera ponovo baca u kolebanje (to je ovo George Walden "probanje" na koje me Gorran ohrabruje, a ja kažem da probavam i dalje
freehand freehand 12:31 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

Pa nije baš da se takve stvari i ne rade ovde. Recimo, momci i devojke koji se bave fotografijom naveliko rade za velike svetske stok sajtove. I to rade odlično, zarađujući od nekoliko desetina do 1500+ dolara mesečno. Takođe i dizajneri koji učestvuju na konkursima za izradu raznoraznih idejnih rešenja, od logoa na dalje. Pa softveraši koji rade softver za klijente iz najudaljenijih delova sveta, sve naravno preko interneta.
I sam sam imao neke polu-ideje, ali je problem naći partnera, nije to baš ni jednostavno.
Uglavnom, htedoh da kažem da nisu ljudi ovde ni bez smisla za akciju i biznis, neinformisani i bez inicijative.
A da treba pomoć i "gurka" - uvek.
Milan Novković Milan Novković 12:52 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

Pa nije baš da se takve stvari i ne rade ovde.

Znam da rade, mi smo na kraju 3D model čovečjeg tela uradili u Beogradu, i ima baš pametnih ljudi.

Nego je koncept berze interesantan i utoliko što se ne čeka da neko nešo poželi, pa se onda takmiči sa konkurencijom da bi se dobio posao, nego je potpuno ravnopravan i supply-centric pristup:

- Prelistaš katalog ovde, npr, ovih 3D modela.

- Naučiš malo o industriji, igrice, reklame

- Odigraš popularne igrice da se upoznaš sa scenama i kvalitetima

- Razmisliš sam šta možda fali, ili umeš bolje (imaš bolju vizuelnu ideju) i čak, ako ti krene "biznis analiza" dobro ne moraš sam da se zamaraš modeliranjem nego se udružiš sa nekim.

Nekom konkretnom pojedincu ili manjoj grupi možda ni nije potrebna neka podrška, kao što kažeš ovo neki već rade, ali prosečnim potencijalnim kandidatima za ovakav posao je podrška ponekad od osnovnog značaja - verovatno nije velika tajna da postoje nezaposleni arhitekti i slični koji nemaju pojma da ovakve stvari postoje, i da su veliko tržište, a možda su izuzetni talenti za modeliranje.
freehand freehand 12:58 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

- Prelistaš katalog ovde, npr, ovih 3D modela.

- Naučiš malo o industriji, igrice, reklame

- Odigraš popularne igrice da se upoznaš sa scenama i kvalitetima

U Milanče... "Malo" ovo, "malo" ono... Da odigraš neke igrice treba ti nekoliko meseci, a da naučiš softver za 3D modeling i slične stvari, i to ako već imaš osnove sa nekom od 2d aplikacija... Pa recimo par kurseva i godinu dana. ako si talentovan.
Mislim, razumem ja da ti samo nabacuješ ideje i pričaš o načinu razmišljanja i p ristupu, al ovo je baš ofrlje
Milan Novković Milan Novković 13:23 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

freehand
- Prelistaš katalog ovde, npr, ovih 3D modela.

- Naučiš malo o industriji, igrice, reklame

- Odigraš popularne igrice da se upoznaš sa scenama i kvalitetima

U Milanče... "Malo" ovo, "malo" ono... Da odigraš neke igrice treba ti nekoliko meseci, a da naučiš softver za 3D modeling i slične stvari, i to ako već imaš osnove sa nekom od 2d aplikacija... Pa recimo par kurseva i godinu dana. ako si talentovan.
Mislim, razumem ja da ti samo nabacuješ ideje i pričaš o načinu razmišljanja i p ristupu, al ovo je baš ofrlje

U pravu si, ali ima tu i olakšavajućih okolnosti:

- Kažem "odigraš" ali ne mislim na ozbiljno igranje - to može da bude faza dva onima talentovanijima koji bi posle u animaciju. U fazi jedan je više u pitanju proletanje kroz igrice da se uopznaš sa komponentama statičke scene.

- Ja i mislim na "potencijalne" kandidate, ne sve. E sad, možda si u pravu pošto ja nagađam kad pomislim da oni što imaju talenat da mentalno zamisle scenu brže uče 3D modeling pakete.

Isto, ako odeš na TubroSquid i prelistaš modele videćeš da su neki modeli relativno jednostavni i ne 900 dolara nego 20 - tako, nije nemoguće da, iako ne u samom početku, uz učenje može da se prave i prostije komponente, jeftine, koje bi imale neku prođu.

To jeste ozbiljan projekat, slažem se, ali zamišljam sebe kao arhitektu ili primenjenog umetnika bez posla i ovo mi je palo na pamet

Na kraju, više ni arhitekta sa poslom, opet nagađam, ne može da se opusti nego mora da se usavršava pomalo uz posao.
zoja444 zoja444 13:30 13.10.2011

Re: Jednačenje po mestu tvorbe

Na kraju, više ni arhitekta sa poslom, opet nagađam, ne može da se opusti nego mora da se usavršava pomalo uz posao.


ali i arhitekte treba da budu malo pragmaticni u ovakvim okolnostima. da ne budu gadljivi na projektovanje kuhinja, npr.
angie01 angie01 20:57 12.10.2011

evo,

ja cu da crtam/slikam!
blogov_kolac blogov_kolac 21:17 12.10.2011

ma drugacije to ovde funkcionise...

Ovde ti je za poslovni uspeh potreban biznis KLAN, a ne plan (cast izuzecima).

Ali opet, lepo je cuti kako to lako i efikasno moze da funkcionise u velikom svetu.
mariopan mariopan 21:41 12.10.2011

...

Razumem skeptike i sigurno ima prepreka koje će morati da se prevaziđu (administracija, dozvole) ali nije nemoguće.

Setim se , ničim izazvana, onih "lutkica" koje su na ulicama prodavali po Beogradu, pre možda desetak godina. Prodavali mladi, studentarija.

Napravljene su od dečijih balona uspunjenih običnim brašnom, na to se lepile okice i kosica od vunice. Fazon je bio što su mogle da menjaju oblik i ostajale su tako, kada ih zgnječite i promenite im facu, one tako ostanu. Bilo je zanimljivo neko vreme i dobro se prodavalo. Deca su baš volela te lutkice, gnječili ih sa uživanjem, nisu bile ni skupe i posao je išao dok nije krepao prirodnim putem

Prodvalo se kao igračka čak i preko TVa. Pouzećem.

Ovo me samo podestilo kako samo treba imati dobru ideju. I realizovati je. Pola onih koji su kupovali uopšte nije znalo šta je unutra i kako to radi da se zadržava oblik koji god joj namestite, ali štos je bio samo u tome da se brašno unutar balona dobro sabije i iz njega izvuče sav vazduh, onda čvrsto vezati balon i to mesto zakamuflirati "kosicom" od vunice. Nalepiti okice i napraviti mu neku simpatičnu facu.

EDIT

Ne rekoh najvažnije. Te lutkice su se prodavale i u Atini, radile neke naše devojke iz N.Sada, imale su dozvolu koja je to tretirala kao "izrada i prodaja suvenira" za turiste, plaćale porez i bile tamo legalno i sve je bilo ok. Našao se model pod kojim je to moglo da se radi. Znam da su imale odličnu zaradu i od njih sam i čula kako se prave.
vishnja92 vishnja92 21:48 12.10.2011

Re: ...

Deca su baš volela te lutkice, gnječili ih sa uživanjem, nisu bile ni skupe i posao je išao dok nije krepao prirodnim putem

nije uopste krepao (nazalost) mene ovi moji svakih par godina savataju da ih kupim. nemam pojma kad ce da ih prodje
a jos su ludje bile one presvucene najlon carapom, kojima pocne da raste kosa od trave kada ih redovno zalivas :)))

mariopan,

ps - naravno da nije nemoguce. hvala Milanu na ovom tekstu, jos jednom :)
mariopan mariopan 21:59 12.10.2011

Re: ...

vishnja92
Deca su baš volela te lutkice, gnječili ih sa uživanjem, nisu bile ni skupe i posao je išao dok nije krepao prirodnim putem

nije uopste krepao (nazalost) mene ovi moji svakih par godina savataju da ih kupim. nemam pojma kad ce da ih prodje
a jos su ludje bile one presvucene najlon carapom, kojima pocne da raste kosa od trave kada ih redovno zalivas :)))

mariopan,

ps - naravno da nije nemoguce. hvala Milanu na ovom tekstu, jos jednom :)

Pa što ih ne napraviš sama? Trebaju ti malo balona, vunica, oči i brašno? Oči možeš i da nacrtaš jer one lepe što se vrte nema kod nas da se kupe? Zabavite se svi zajedno i napravite kakve hoćete.

Brašno u balone ubacuješ pomoću običnog levka, protreseš da sabiješ (odigni od stola pa pusti da padne nekoliko puta na sto, da dobije nekoliko blagih udaraca odozdo i sabiće se, ako treba i dopuniš brašnom), malo izvučeš vazduha, zavežeš i napraviš od vunice kosu, Zalepiš, okice nacrtaš, i gnječite do mile volje

A te što raste travica htela i ja da kupim, baš su slatke
vishnja92 vishnja92 22:08 12.10.2011

Re: ...

Pa što ih ne napraviš sama?

pa zato sto u medjuvremenu zaboravim da postoje, dok nas ponovo ne zaskoce na ulici

pravimo mi svasta ovde i bez toga, puna mi kuca lepkova, bojica, makaza i slicnog krsa, qq. a to brasno se u nekom trenutku prospe po podu... i tako :)
mariopan mariopan 22:09 12.10.2011

Re: ...

vishnja92
Pa što ih ne napraviš sama?

pa zato sto u medjuvremenu zaboravim da postoje, dok nas ponovo ne zaskoce na ulici

pravimo mi svasta ovde i bez toga, puna mi kuca lepkova, bojica, makaza i slicnog krsa, qq. a to brasno se u nekom trenutku prospe po podu... i tako :)

E super, to mi dođe kao da gledam moju sobu

Opet ja..elem tu sam napravila moj atelje i tu ima sve za dekupaž tehniku i slikanje, zato ima i lepkova i boja i makaza i četaka kao moleraj da radim
vishnja92 vishnja92 11:02 13.10.2011

Re: ...

mozemo da napravimo deciju slikarsku koloniju
mariopan mariopan 11:42 13.10.2011

Re: ...

vishnja92
mozemo da napravimo deciju slikarsku koloniju

Nego šta ! Da vidiš kako šljašteće "flomstere" imam, one sa štrasom u svim bojma, san snova svake devojčice

Pošto svi znaju da crtaju evo nešto novo:

Znaš kako je zanimljiva tehnika dekupaža?

Ne bi ni deci bilo teško, a Kinezi počeli da nas "prate" i da dovlače jeftine "sirovine" recimo drvene kutije sa fiokama, kao mali ormarić, koje oslikaš ili zalepiš motiv, prelakiraš i imaš fenomenalnu kutiju za nakit - a kod Kineza to košta od 1 evra kom za najednostavnije do 6-7 evra evra kom za prave male "ormariće", kuhinjske poličice, čiviluke. cena zavisi od veličine, ima raznih kutija, kutijica, kuhinjskih drvenih podmetača , poslužavnici od drveta jednostavnih linija se preporode kada se oslikaju, oni su nam bili hit jedno vreme, svima smo ispoklanajli po familiji, onda staklene posude, flaše, zanimljive tegle, sve može tom tehnikom da se radi. Uživanjcija.
Uglavnom se secka i lepi, može da se oslika, malo se boji, lakira, sve to deca vole da rade.

Samo da im neko pokaže kako se to radi.

Ja navalila da dajem uputstva za sve i svašta pa možda dosađujem, ali ovo bi neko mogao da radi i kao mali biznis ili samo za svoje zadovoljstvo?
JJ Beba JJ Beba 22:52 12.10.2011

**



a. Da sam bio pametniji pa uštedeo 10,000 evra otišao bih u rodno selo, Prigrevicu, kupio neku napuštenu kuću, imao i neke kokoške, baštu sa povrćem i slično. Ali ovo je nebitno, samo vam odvlačim pažnju.


meni baš privuklo pažnju
AlexDunja AlexDunja 23:01 12.10.2011

Re: **


meni baš privuklo pažnju

ovo kao nekad:)
i od mene cvetić
Milan Novković Milan Novković 01:52 13.10.2011

Re: **

meni baš privuklo pažnju

Znaš kako meni ide "misaoni" život u slobodno vreme, algoritamski speaking:

- Parnim danom "razmišljam"

- Neparnim se kajem zbog razmišljanja prethodnog dana

I nije problem dok maštam, uglavnom za sebe, kakav bi mogao da bude svet unuka moje dece, i dok se svađam, opet sa samim sobom oko "opcija" te budućnosti.

Ne bi bio problem ni da pričam o tom maštanju. Čuj, pričam, posle 5 dana ni sam ne razumem šta sam napisao na blogu, nego maštanje je, generalno, ok.

Ali problem je kad 5 puta u 10 dana pomislim kako bi takvo maštanje bilo ok i onda u deliću sekunde odlučim "e neš o tome, u inat" pa za 15 minuta nabacam nešto o ovim micro-multinacionalnima.

Nemam pojma otkud mi taj impuls, al me mrzi da razmišljam i mrzi me da ga diram

Što se tiče love nemam neki stav osim, možda o par nejasnih, hipotetičnih krajnosti:

- Ako možeš da je napraviš dosta, bez dodatnog truda, radeći ono što izuzetno voliš da radiš, a ne treba ti lova, uzmi je pa daj nekome, gladnima, bez krova nad glavom i sličnima.

- Ako je nemaš ni malo, a imaš priliku da napraviš neku prosečnu svotu, napravi je i onda i zbog sebe - čovek uvek ima prilike da bude darežljiv, a interesantno je i videti svet, jedna ideja.

Samo, ta pravila u koja iskreno smemo da se zakunemo: sećam se kad je moja starija ćerka bila u prvom razredu osnovne, 5 godina ovde, pa završila. Škola bila očajna i mi zabrinuti.

I sa 6 godina zatvorimo oči pred razumom, rastegnemo se do pucanja - to nam je bio smisao života, da imamo dete i da sve učinimo da mu pomognemo - i prebacimo dete u privatnu, odlično školu.

Još uvek se sećam sledećeg problema: dete nam rasturalo matematiku, u počeku najbolja u odelenju. Ali engleski - sricala najprostoproširene rečenice, a u školi ostala deca tečno pišu A4 traktate iz ko zna čega onomad.

Neko će pogoditi, možda ne, nema te iskrene introspekcije gde ja neću podržati talenat svog deteta, ili bilo kojeg, poseban talenat, i najviše mi na svetu smeta, osim egzistencijalnih problema, kad dete nema priliku.

Ali šta da radim sa lošim engleskim? I ja počnem da davim dete na temu mediokretskog znanja engleskog, koji bi postigla i bez davljenja samo godinu dve kasnije, i zaboravim matematiku. Ok, sa 9 godina je radila mentalnu aritmetiku brže od majke sa ETF-a, maćehe sa PMF-a (ako troje dece imaju zajedno 24 godine, drugo dete je za četiri godine starije od prvog, a treće je duplo starije od drugog - 30 sekundi glasnog rešavanja jednačina), ali onda ju je jedna devojčica prestigla.

Nije strašno, nisam ja ni nikakav pobornig jurnjave za najboljim, posle je došla ljubav i talenat ka klaviru, slikanju, jogi, kung-fuu, ali šta sam ja uradio - nije zavolela engleski, zamrzela ga je u vremenu otetom od nečega što je volela.

E, kako radim drugima tako radim i sebi ponekad - baš nam prepriča drug malopre u kafani, Dalaj Lamu ili sličnog - prvo patimo u jurnjavi za biznisom, a onda patimo u jurnjavi da zakrpimo zdravlje (fizičko i mentalno) koje smo izgubili u patnji jurnjave za biznisom, da bi na kraju patili kad vidimo da gubimo bitku. I na kraju nismo sigurni ni koju smo igru igrali.

Dobro, ne radim baš to, ali čim se zaboravim (neparnim danima), poriv da radim baš to je baš tu negde.

Ja sam svoje godine bez kinte i dugove do guše odradio i uspeo da prođem bez neke mentalne patnje, al čovek, nekako, uvek misli da je moglo bolje i iako sam ja ubeđen da me se prošlost ne tiče mnogo i dalje se svako malo trzam u želji da dam i svoj savet.

Nije prevažna lova, ok, al cool bi bilo da klinci mogu malo da skoknu i vide sveta, pa makar stajali u avionu, kupe gitaru ili pijano ako im se svira, prave bend i kreiraju.

Baš pričamo u kafani i kako lažu da je sad standard tamo ko pre 40 godina, na primer, lošiji je, probo sam ja i tu priču bez mnogo keša i onomad i svašta sam uspeo probati, i uživao sam. A danas izgleda teže i stvarno je sumorno

Davež, znam, sorry, meni se anti-davež region u mozgu isključi dok davim
gorran2 gorran2 02:57 13.10.2011

Re: **

Hehe, Milane, izgleda da si zreo za jedan potez à la George Walden
A nije ti ni loša ova tema koju si izložio o kćeri, stremljenjima, postignućima, životu... ima tu neka emocionalna dijalektika
Milan Novković Milan Novković 09:23 13.10.2011

Re: **

izgleda da si zreo za jedan potez à la George Walden

Oscilujem ja oko tog poteza već 4 godine
A nije ti ni loša ova tema koju si izložio o kćeri, stremljenjima, postignućima, životu... ima tu neka emocionalna dijalektika

Ta dijalektika, te višestruke ličnosti u nama koje mi kod nekoga ne vidimo dok ne "prolupa", ni kod sebe, s tom razlikom što MI ne možemo da prolupamo, fascinantna tema.

Još si ok dok možeš da se "izoštriš" na neki kontekst - ovaj kontekst, onaj kontekst.

I onda odjednom ne možeš - nemaš pojma gde si, imaš samo "osećaj", jaku potrebu, što kažeš "emocionu dijalektiku" - ako je za neku utehu možeš da "sedneš" i gledaš kako te emocije u tebi "polemišu"
ninasimone ninasimone 02:54 13.10.2011

Zapalo mi za oko...

     
Milan Novkovic
   a. Da sam bio pametniji pa uštedeo 10,000 evra otišao bih u rodno selo, Prigrevicu, kupio neku napuštenu kuću, imao i neke kokoške, baštu sa povrćem i slično. Ali ovo je nebitno, samo vam odvlačim pažnju.
   3. Uveo bih broadband.

Ovo moze?

Najveći problem na putu uspeha je:
   - U US kažu ideja.

U US isto tako kazu "ideas, dime a dozen" :)

Probala slicnu varijantu ( specijalizovana proizvodnja, high priced items) Slavno propali iz hiljadu i jednog razloga. Ono cega nam nije nedostajalo je volje, rada, znanja, a imali smo i pristojnog kapitala. Pored potpuno sumanute uvoz/izvoz papirologije, haraca kojekakvih, nepostojanja normalnih fianansijskih tokova, itd, najveci problem je na kraju ispao nepostojanje okolnih supply biznisa. Saplitali smo se oko najvecih gluposti - nema gde etikete da napravis (onakve kakve ti trebaju). A svaka ta sitnica enormno povecava troskove proizvodnje.

Da skratim pricu, ne moze biznis da se razvija u vakumu, i to je sad catch 22. O-ruk mentalitet radi do izvesne granice ali ako nema sire drustvene potpore, kad-tad lupis o zid (naravno, pod pretpostavkom da hoces neke regularne, male sheme). Preduzetnistvo, svakako, ali drzava mora da olabavi i to na svim nivoima.






alselone alselone 07:47 13.10.2011

Re: Zapalo mi za oko...

ninasimone



Moze preko mobilnih provajdera. Kako to radi u real life nisam imao priliku da probam.
Milan Novković Milan Novković 09:13 13.10.2011

Re: Zapalo mi za oko...

U US isto tako kazu "ideas, dime a dozen" :)

Cela ova priča je za mali procenat stanovništva, recimo, u proseku za 1% stanovništva.

Ostali bi, s pravom, voleli da imaju "normalan" posao koji im uz pošten rad donosi normalan život.

Ako bi u Srbiji to onda bilo 4 miliona puta jedan posto = 40,000 ljudi (ne pričam im ja priču ovom prilikom, ovde nas je mali audience, nego bi morala država da priča veliku priču).

Među tih 1% je, po mom mišljenju, definitivna kulturološka razlika između Evrope i US.
Probala slicnu varijantu ( specijalizovana proizvodnja, high priced items) Slavno propali iz hiljadu i jednog razloga. Ono cega nam nije nedostajalo je volje, rada, znanja, a imali smo i pristojnog kapitala. Pored potpuno sumanute uvoz/izvoz papirologije, haraca kojekakvih, nepostojanja normalnih fianansijskih tokova, itd, najveci problem je na kraju ispao nepostojanje okolnih supply biznisa. Saplitali smo se oko najvecih gluposti - nema gde etikete da napravis (onakve kakve ti trebaju). A svaka ta sitnica enormno povecava troskove proizvodnje.

Brutalno pošteno napisan biznis plan je obaveza, inače je sve veća doza kockanja u inicijativi, bez obzira da li se dovodi investitor u pokušaj ili ne (mnogi misle da se biznis planovi pišu samo za potencijalne investitore, što je ogromna greška).

Kad znaš problem unapred obično mu, unutar budžeta, skuckaš i neko rešenje - a kako si odmakla sa trošenjem budđeta imaš sve manje sredstava za rešavanje neočekivanih problema.
Da skratim pricu, ne moze biznis da se razvija u vakumu, i to je sad catch 22. O-ruk mentalitet radi do izvesne granice ali ako nema sire drustvene potpore, kad-tad lupis o zid (naravno, pod pretpostavkom da hoces neke regularne, male sheme). Preduzetnistvo, svakako, ali drzava mora da olabavi i to na svim nivoima.

To je tačno, ako se hoće sistemik pomeraj mora da se umeša država, ali nevakum nije samo novac, i uopšte ne mora da bude značajan novac, nego resursi upšte, vreme i ozbiljnost.

O-ruk nikako, analiza i biznis plan su must
Milan Novković Milan Novković 09:40 13.10.2011

Re: Zapalo mi za oko...

Ovo moze?

Pre nekoliko godina staviše Wireless premopredajnik i link ka Apatinu, ako se ne varam, na silos, i odjednom na stotine formuma iz Prigrevice.

A da nema solucije napravio bih nešto sa ortacima radioamaterima, iskamčio neki polovni link na pozajmicu (Wireless link do Apatina je komplikovanij deo), pa išao od kuće do kuće i "otimao" ljudima po evro-dva dok se ne konsolidujemo
ninasimone ninasimone 16:43 13.10.2011

Re: Zapalo mi za oko...

Milan Novković

Brutalno pošteno napisan biznis plan je obaveza, inače je sve veća doza kockanja u inicijativi, bez obzira da li se dovodi investitor u pokušaj ili ne (mnogi misle da se biznis planovi pišu samo za potencijalne investitore, što je ogromna greška).

Kad znaš problem unapred obično mu, unutar budžeta, skuckaš i neko rešenje - a kako si odmakla sa trošenjem budđeta imaš sve manje sredstava za rešavanje neočekivanih problema

Tacno, biznis plan nam nije bio dovoljno brutalan. A zasto? Zato sto ni u najcrnjoj imaginaciji nismo mogli da zamislimo sve te i takve "neocekivane probleme" koji su se menjali na dnevnoj bazi, i to sustinski. U svakom slucaju, hvala na savetu.
alselone alselone 07:45 13.10.2011

Pozdrav za Prigrevicu

i banju Junakovic!

Milan Novković Milan Novković 09:31 13.10.2011

Re: Pozdrav za Prigrevicu

alselone
i banju Junakovic!


Thanks,

Moji otišli iz Prigrevice 1995. kad sam ja već uveliko bio ovde, tako da sam je od tad samo jednom video.

Ali ako sad u oktobru skoknem do Novog Sada, tamo imam prijatelje, možda pritisnem gas i omašim to prvo skretanje
alselone alselone 09:37 13.10.2011

Re: Pozdrav za Prigrevicu

Milan Novković

Thanks,

Moji otišli iz Prigrevice 1995. kad sam ja već uveliko bio ovde, tako da sam je od tad samo jednom video.

Ali ako sad u oktobru skoknem do Novog Sada, tamo imam prijatelje, možda pritisnem gas i omašim to prvo skretanje


Svrati na pice.

Ja sam bio u banji pre koju godinu a moji su bili ovo leto. Kazu da jos bolje i da je bas lepo sredjeno. Ima tu jos posla ali obecava da ce biti jedan lep akvapark. Kroz Prigrevicu prodjem jednom u dve, tri godine, prilicno tuzno izgleda (kao i vecina malih mesta u Srbiji)...
Milan Novković Milan Novković 09:43 13.10.2011

Re: Pozdrav za Prigrevicu

Svrati na pice.

Ti si Novi Sad? Hoću!

Nas nekoliko se uvek okupimo u nekoj kafanici
Milan Novković Milan Novković 09:44 13.10.2011

Re: Pozdrav za Prigrevicu

Ti si Novi Sad?

Tj mislio sam da si Novi Sad ali se ne sećam zašto nism bio siguran !
alselone alselone 09:44 13.10.2011

Re: Pozdrav za Prigrevicu

Milan Novković
Ti si Novi Sad?

Tj mislio sam da si Novi Sad ali se ne sećam zašto nism bio siguran !


Jesam. Javim ti se na pp.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:15 13.10.2011

poklon za Milana

nesto fantasticno

Milan Novković Milan Novković 12:24 13.10.2011

Re: poklon za Milana

Vesna Knežević Ćosić
nesto fantasticno


Fascinantno, ovo sam prvi put i video na blogu, pre mnogo godina, 4-5
Milan Novković Milan Novković 12:25 13.10.2011

Re: poklon za Milana

ovo sam prvi put i video na blogu

Korekcija, nisam video ovu, ovo je generacija 2.0, a ja sam video nešto pre ovoga
Obren Markov Obren Markov 12:16 13.10.2011

Ček, ček...

hoćeš da kažeš da ne treba kukati kako je loše i kako niko neće da nam reši probleme, nego razmisliti pa raditi pa zaraditi ? Naopako

(preporuka, sjajan stav, odlično prenet kroz tekst)
Milan Novković Milan Novković 12:29 13.10.2011

Re: Ček, ček...

Obren Markov
hoćeš da kažeš da ne treba kukati kako je loše i kako niko neće da nam reši probleme, nego razmisliti pa raditi pa zaraditi ? Naopako

(preporuka, sjajan stav, odlično prenet kroz tekst)

Moramo da budemo precizni, izvinjavam se: neću to da kažem pošto nije ni korektno, ni fer.

Sve što hoću da kažem da, recimo, ima jedan jako mali procenat ljudi koju uz opravdan optimizam mogu da se ohrabre da nešto probaju na svetskoj sceni, a koji to do sad nisu probali niti su znali da postoji prostor gde bi oni nešto mogli probati.

Uošte, ali baš nimalo ne pričam o ljudima koji znaju da se nešto može, ali neće da probaju nego kukaju.
pnbb pnbb 16:32 13.10.2011

Re: Ček, ček...

Uošte, ali baš nimalo ne pričam o ljudima koji znaju da se nešto može, ali neće da probaju nego kukaju.

ha? ne?
taman se ponadao da se neko setio i mene
Milan Novković Milan Novković 18:30 13.10.2011

Re: Ček, ček...

ha? ne?

To je no-win teren, pogodniji za solo igru
golubg golubg 20:46 15.10.2011

svaka cast za temu,pravo osvezenje

Milane svaka cast na temi i na podsticaju.Citajuci ovu tvoju predstavu ideje imam vec nekoliko na pameti, a veruj mi da nisam ovo procitao verovatno ne bih ni razmisljao dalje o njima. Ovaj clanak je kao da svetlo u mraku, jer smo mi u srbiji usled ovog mediskog bombardovanja i ispiranja mozga totalno zapostavili sta je sad u trendu u normalnom svetu. jos jednom svaka cast za nesebicnost deljenja dragocenih informacija i iskustava.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana