Putovanja| Životni stil

Pedalanje po Karpatima (Carpatii Orientali)

Snezana Radojicic RSS / 08.09.2011. u 16:40

Carpatii Orientali

Septembar

DSCF1536-300x224.jpgKotrljajući se po Istočnim ili Orijentalnim Karptima kao da prolazimo kroz vremeplov. Konji upregnuti u zaprege klackaju se putevima lagano, ne narušavajući dremež putnika koji se voze u njima, na nestvarno zelenim pašnjacima pastiri lenjo, podlakćeni u debeloj hladovini, nadgledaju stada ovaca i krava, a sela sa ljupkim drvenim kućama, sa čijih se terasa i balkona šareni cveće, spokojno tihuju na letnjem suncu. Ovde ljudi svakom prolazniku nazdravljaju "Bună ziua" a deca za putnicima dovikuju "Drum bun" i dugo mašu za njima.

Idiličnu sliku kvare samo gomile smeća koje se vide posvuda: podjednako duž prometnih i duž skrajnutih puteva, na seoskim i gradskim ulicama, u javnim parkovima ili duboko u planinama. A tu su i čopori pasa lutalica koji iskaču neočekivano iza žbunja, drveća, ćoškova, kola, ljudi, iza svih mogućih i nemogućih mesta nasrćući na putnike, jureći dugo za točkovima njihovih vozila a potom lajući po vascelu noć za njihovim mirisom u daljini.

Ipak, sve skupa, čini se kao slika zamrznuta u prošlosti, kao vreme koje stoji, kao lepota koja istrajava. Jezdimo kroz nju skoro bez daha.

Jedan čovek i jedan pas

1. septembar

DSCF1503.jpgZastali smo u mestu Ciokanesti, samo nakratko, koliko da u dvorištu objekta B&B popijemo pivo i iskoristimo WiFi. Ali kada smo pronašli vlasnika, koji se predstavio kao Vladimir, ispostavilo se da po veoma pristupačnoj ceni (oko 4 evra za oboje) možemo da kampujemo u dvorištu, da koristimo tuš u kući, napunimo baterije svih naših elektronskih uređaja, surfujemo do mile volje i, kako će se uskoro ispostaviti, dobijemo čorbu gratis.

Sve to Vladimir nam je izdeklamovao prilikom upoznavanja. On je u kasnim četrdesetim, govori loš engleski, nešto bolji francuski i osrednji ruski. Živi sam i brbljiv je kao i svi samci, pa kada shvati da u Brajanu ima pažljivog slušaoca, priča još više.

Tu je i stari bračni par Holanđana sedamdesetogodišnjaka, koji putuju svojim kamperom prema Bugarskoj. S njima se takođe sporazumevamo na engleskom, koji Holanđanka pomalo govori dok njen suprug ne zna ni reči stranih jezika. Ipak, provodimo se veoma lepo tokom zajedničke večere.

DSCF1515.jpgVladimir u Brajanu nalazi i kompanjona za ispijanje domaće rakije, potom i domaćeg vina, tako da su do kraja večeri obojica prilično pijani. I skoro pa pobratimljeni, kako to svakad biva u ovakvim situacijama. Neki običaji zaista su univerzalni.

A da je prijateljstvo iskreno, Vladimir nam potvrđuje sutradan, nakon dogodovštine zbog koje smo umalo ostali bez doručka. Naime, ja sam ostavila otvoren ruksak u kome čuvamo hranu, pa je Vladimirov pas Boroso pronašao našu kobasicu, hleb i sir, i sve smazao u slast. Osetivši se krivim zbog svog mezimca, koji je nakon nedela otišao hladovinu da mirno svari tolike poslastice, Vladimir nam je pripremio doručak -- gratis, naravno. I ako je Barroso profitirao, ni mi se nismo osetili oštećenima zbog kajgane, kozjeg sira, svežeg hleba, salate i marmelade na kraju.

DSCF1513.JPGVladimir nam se pridružio za stolom, pa su on i Brajan nastavili sa sinoć započetim upoznavanjem, zapravo predstavljanjem, jer Rumuni izgleda više drže to toga da gosta impresioniraju nego da ga ispituju. Tako smo saznali da je Vladimir preneo kompletnu staru drvenu kucu svog dede sa obližnjeg brda u svoje dvorište i rekonstruisao je od temelja do krova, dok njegov brat, koji živi odmah pored, podiže crkvu doslovno u sopstvenom dvorištu, a po arhitektonskom uzoru bukovinmskih crkava. Odlazimo da je obiđemo i napravimo nekoliko fotografija. Komenatrišući između sebe, pitamo se koliko može da košta izgradnja crkve, makar i male kao što je ova. Ne shvatamo najbolje ni koji je nečiji motiv da sazida crkvu u sopstvenom dvorištu i da kasnije, kada je bude predao arhiepiskopiji i crkva bude otvorena, mora da seli svoju kuću na drugo mesto. Jer to ce morati, kao što i Vladimirov brat zna. No, nije naše da postavljamo nezgodna pitanja, tako da se samo divimo i fotografišemo je zajedno sa ostalim objektima u dvorištu: porodičnom kućom Vladimirovih roditelja, pomoćnim kućama, novom kućom njegovog brata, bazenom, ribnjakom.

Uskoro je vreme da pođemo. Plaćamo samo za kamp-mesto i večeru, pozdravljamo se i odlazimo praćeni Vladimirovim željama za srećan put -- "Drum bun!"

Hvala, Vladimire, i mulţumesc, Barroso!

Bastioni pravoslavlja

2. septembar

DSCF1555-300x224.jpgPedalamo kroz Bukovinu, oblast u severnoj Moldaviji između Karpata i reke Prut. Tokom 15. i 16. veka ovde je izgrađeno i žvopisano desetak manastira u jedinstvenom stilu, po kojem su danas poznati u celom svetu. Zbog lepote freski koje ih krase iznutra, ali još više zbog murala kojima su oslikani spolja, skoro svi bukovinski manastiri su danas na Uneskovoj listi svetske kulturne baštine. Svaki od njih je priča za sebe, a mi smo posetili dva: Moldovicu i Voronet.

Kada smo preskoračili kameni prag i kroz visoku drvenu kapiju ušli u dvorište Moldovice, bukvalno smo ostali bez daha. Izgledalo je kao da je neki genije upravo oslikao ogromno platno kojim je potom obavio celu crkvu, minuciozno ukrojivši sve njene prozore, kupole i vrata. Oči koje su željne lepote mogu ovde provesti sate proučavajući brojne novozavetne scene ili velelepnu kompoziciju opsade Kostantinopolja, diveći se, poput nas, zoografu koji je oslikao toliki broj konjanika. Ni Brajan ni ja nismo (skoro uopšte) upućeni u istoriju umetnosti, ali u vodiču Usamljena planeta pročitali smo da na freskama i muralima ovog manastira dominira žuta boja. Međutim, ni pored svih napora nismo uspeli da je uočimo -- naš utisak bio je da je plava najdominantnija. Ali većina drugih podataka lako je proverljiva čak i laicima poput nas, na primer to da je jedan zid crkve ostao neoslikan zbog toga što je zoograf ubijen, a njegovi učenici iz sujeverja nisu želeli da dovrše zepočet mural.

DSCF1583.JPGPoput svih turista, fotografišemo sve što nam je dopušteno i što ulazi u dodatnu cenu koju smo platili da bismo ovde ušli s fotoaparatima. A onda se na kapiji sledećeg manastira ispostavlja da cena nije ista za "normal" i "digital foto", ali ko mari kada vidi scenu Strašnog suda koja je jedinstvena u hrišćanskom svetu, ili Genezu od Adame i Eve do Kaina i Avelja, ili pak anđele koji kotrljaju znakove zodijaka ukazujući na kraj vremena. Ovoga puta nemamo problem da uočimo "Voronet plavu" koja, u zavisnosti od doba dana i sunčevog svetla, daje čitav spektar različitih nijansi.

Ipak, ako treba da biramo, Moldovica nam je nekako draža, ne samo zbog toga što su njene freske i murali uspešno restauirani pa deluju kao da su nedavno oslikani, već prvenestveno zbog toga što je manja, ušuškana u brdima i okružena zelenilom, zbog čega nam je izgledala čak i pomalo mistično.

Oriđinale

3. septembar

I opet samo na trenutak stajemo, ovog puta pred nekom kućom u mestu Borca (čita se Borka) da Brajan bolje pritegne torbu u kojoj čuvamo hranu. Ali iz dvorišta upravo kolima izlazi muškarac, koji nam se osmehuje kroz otvoreni prozor.

"Englezi"?, pita nas.
DSCF1603.jpgObično ne odgovaramo odmah kad nas pitaju odakle smo -- pustimo ljude da pogađaju jer ih to zabavlja, a zabavlja i nas pošto do sada niko nije pogodio. Nakon par pokušaja, kažemo im i onda uvek usledi iznenađenje. Ali sada se odmah predstavljamo, pa je i čovek požurio da nam objasni da on nije stranac, što bismo mogli pomisliti po njegovim kolima sa volanom na desnoj strani, nego "originale Romenian", ali njegova deca žive u Londonu.

"Kafa?", pita nas potom.

"Shure", odgovaramo uglas. Nikuda ne žurimo, nemamo satnicu ni zacrtani broj kilometara, otvoreni smo za nova iskustva i uvek se radujemo novim susretima i novim ljudima.

I on se vraća unazad, izlazi iz kola, pa nas uvodi u kuću. Nije velika, ne mogu da procenim ali čini mi se da nema više od tri sobe. Propušta nas u kuhinju, gde njegova supruga nešto mesi.  S njom se ljubimo dva puta a onda sedamo na kauč, pored peći na drva. Na plotni su dve ogromne šerpe s mlekom, a naš domaćin nam objašnjava da je sve "oriđinale", iz kućne radinosti. Pristavlja kafu i kada nas posluži, seda na stolicu preko puta nas.

Tek sada nam se predstavlja -- Danijel. Jedva zna par reči engleskog, ali se nekako sporazumevamo zahvaljujući Brajanovom znanju španskog i mojoj knjižici "Sa rumunskim u svet". Nakon mnogo pokušaja objašnjavanja i razumevanja, nekako shvatamo da ima sedmoro dece, tri kćerke i četiri sina. Šestoro ih je u Londonu, a samo najmlađi sin, jedanaestogodišnji Timotije, još uvek živi s njima, ali će nakon osamnaeste i on krenuti za braćom i sestrama.

Njega uskoro i upoznajemo, jer ga otac pozove da sa laptopom dođe u kuhinju i, koristeći WiFi, nađe gde je Boulder u Koloradu, a potom i Beograd. Dok razgledamo fotografije naših prebivališta, u sebi se smejem ovom kontrastu: WiFi i peć na drva, a kako ću uskoro otkriti, u kući ne postoji toalet nego se koristi poljski WC. Nakon ovog kratkog upoznavanja kroz slike (bez mnogo reči), Timotije na očev podsticaj otvara Guglov translator i, sav važan, prihvata se uloge "simultanog" prevodioca.

6120079746_3047af4a44.jpgA prevodi nam da je njegova najstarija sestra, Tamara, koja ima 26 godina i čija fotografija je na pozadini monitora, student na Kembridžu, a jedan brat i jedna sestra imaju bebe. Dok gledamo njihove fotografije, domaćica nas poslužuje palačinkama koje je u međuvremenu ispekla. Neke su slatke, sa džemom od ribizli, a druge slane, punjene veoma ukusnom smesom slatko-slanog ukusa: sir, jaja, kiselo mleko i još nešto što translator ne uspeva da prevede ni mi da pogodimo, a sve "oriđinale", kako kaže Danijel, uzgajano i spemano na njihovom imanju.

I opet imam utisak kao da je Rumunima bitnije da kažu što više o sebi i nekako prostodušno-naivno pokažu sve najbolje što imaju strancu i putniku, nego da nas previše zapitkuju. Tako smo na Jutjubu odgledali snimak zimske vožnje putem koji je Danijel konstruisao, fotografije celog razreda najstarije ćerke Tamare, Cimituri Vesel (veselo groblje ) u oblasti Maramureš koje bi sako trebalo da posetimo ako slušamo Danijela jer je jedinistveno u svetu budući da rođaci umrlog postavlaju poetske natpise o pokojnicima, a sve u šaljivom stilu.

Još malo pričamo, a onda razmenjujemo adrese, one obične i elektornske, pozdravljamo se i odlazimo, bogatiji za novo poznanstvo s ovim gostoljubivim ljudima, "oriđinale" Rumunima.