Milan Nikolić
(Izbor: Filip David, Ranko Bugarski, Nikita Milivojević, Stevan Bodroža, Tanja Mandić Rigonat)
"Najopasnije je kad reči izgube nevinost" - od trenutka kada je ostvarivanje ovog Sartrovog upozorenja, izgovorenog u prvoj polovini XX veka, relativizovalo značenje i težinu reči, a samim tim i dela, u Srbiji, otvorena su vrata legalizaciji zločina, gdegod on bio počinjen - u kulturi, na ulici, tv ekranu, supermarketu, ratištu. I nema razike između Nalogodavaca, Egzekutora, Inspiratora i Publike. Sve dok se oni slažu. Jer, na početku beše reč, zločin se rađa u jeziku, a potom materijalizuje u različitim formama. Čini mi se da i danas još uvek tražimo put ka očišćenju reči. Tu alternativa ne postoji, to nije pitanje izbora. Bez obzira na to koliko je laž napunila neke džepove, sefove i šifonjere.
Svakodenvno jadikovanje nad "sistemom vrednosti" ili "dominantnim modelom" iako razumljivo, uzaludno je, bez vraćanja nevinosti rečima istorije, politike, umetnosti, svakodnevlja...Nije dovoljno samo lupiti, recimo : "Lepše je sa kulturom!". To zvuči i ima istu težinu kao, na primer - "Cipiripi!"
Jer, kako drugačije razlikovati mit od paramita, argument od dogme, činjenicu od parole, rasuđivanje od manipulacije, racionalno od iracionalnog - laž od istine? U ime tog nerazlikovanja i dalje se lomi, bije, pali na jednoj strani, povlađuje, nećka, moljaka, flertuje sa prošlošću i namiguje budućnosti - na drugoj. Prva je nezvanična, formalno osuđivana. Druga je zvanična i komična.
Zbog toga su reči onih koji nikada nisu pristali na relativizaciju onoga što one znače, tokom svih ovih godina bile korak ka otvaranju tog puta, čak i kada su bile cenzurisane, zabranjivane, kada su odzvanjale kao krik revolta ili odjekivale kao ropac onog koji ne posustaje! Pred vama je deo izbora misli iz razgovora sa savremenicima tokom poslednjih deset godina.
Od Događanja Naroda do Nacionanog Pomirenja
(1989-2008)
O zločinu koji se, prvo kao ideja, rađa u kullturi, a potom, kao delo, poverava egzekutorima, regrutovanim sa ulice ili iz podzemnih prolaza, a potom katapultiranim u posvećeni krug nacionalnih heroja i nove elite, govori pisac, dramaturg i profesor FDU - Filip David. Kultura i umetnost imaju svoje mesto, svoju ulogu u "osvajanju slobode", ali može li se govoriti o osvajanju slobode tamo gde je "um još uvek zarobljen"? Umeđuvremenu se desilo NACIONALNO POMIRENJE, Ivica Dačić je postao NAJEVROPLJANIN 2010, ali posledice DOGAĐANJA NARODA se osećaju još uvek.
"...Posledice populističkog “događanja naroda” iz početka devedesetih itekako su još prisutne. Ne smemo zaboraviti da su se neke od loših stvari kao što su palanački nacionalizam, ksenofobija, priče o zaverama, prvo ispoljavale kroz kulturu što znači da i ozdravljenje čitavog društva treba da krene od kulture. Ali taj proces još nije vidljiv, promene su spore, mnogo sporije nego što bi se moglo očekivati, a zablude su još uvek duboke i prisutne... "
"...Nije se oformilo uticajno javno mnjenje koje bi reagovalo na drastična kršenja civilizacijskog ponašanja, na pojave korupcije i raznih vrsta mnipulacija. Kritičnost je zamenjena kvazi kritičnošću a trka za profitom u slučaju brojnih štampanih i elektronskih medija spušta nivo dobrog ukusa ispod svake granice..."
"U kulturi nesumnjivo postoje određene interesne grupe. Nisu to čak ni klanovi niti neke jake organizacije.U kulturi nema para, nema velike časti, sve se uglavnom svodi na zadovoljavanje sitnih sujeta, dodeljivanjem nagrada i upravničkih ili uredničkih mesta onima koji odrađuju neki posao političarima ili “nacionalnij ideji”. U celini naša situacija, kulturna kao i društvena, u žalosnom je stanju. Nema odgovarajuće kritike, nema pravih podsticaja, interakcije sa publikom. Dominirajuće inetelktualne elite su kompromitovane pogrešnim ponašanjem u bliskoj prošlosti, neodgovrnim ponašanjem prema sadašnjosti i nezrelim ponašanjem prema budućnosti..."Patriote iz šahta
Profesor Ranko Bugarski iz čijeg udžbenika sam, kao i genercije studenata, spremao ispit iz lingvistike, u prvom trenutku je odbio da razgovaramo o aktuelnom političkom diskursu. Mada sam želeo intervju, razumeo sam ga. Jer i Velja Ilić je političar, zar ne? Analizirati ono što izlazi iz usta tih ljudi znači silaziti niz merdevine sve niže i niže...na korak do mulja, pa zaron u mulj. Međutim, izvukao sam kec iz rukava - "govor mržnje". U to vreme, protivnici ove sintagme, željni "slobode govora", sa ostalim (ne)slobodama su bili u miru, počeli su, onako, na sva zvona do klepeću o korektnosti govora kao novoj formi za komunistički verbani delikt. Vrli disidenti, najzadovoljniji i najostvareniji kad su "mimo kalupa", pseudoslobodarska krinika za stare netrpeljivosti. I, ovih dana, šest godina, nakon razgovora, ne čuju se, naročito različiti tonovi...
"...Osnovno obeležje govora mržnje uopšte je podela na nas i njih. Mi smo dobri ispravni, mi se samo branimo. Oni su loši, grozni, potkupljivi. Preneseno na našu situaciju dobijate podelu na patriote i izdajnike. Zbog toga danas, kada, recimo hoću da kažem nešto o suštinskom patriotizmu, neko može da me pogleda popreko i da me pita - Ej bre, čoveče, na koje ti patriote misliš? Jel' na ove članove paravojnih formacija, rezerviste u Hrvatskoj, oko Vukovara, u Dubrovniku, u Bosni, Crnoj Gori? Jer, većina njih su išli u te ratove kao pljačkaši i...da ne upotrebim neku težu reč. Ukoliko u običnom, svakodnevnom razgovoru, upotrebim reč "izdajnik", svako ko me poznaje, biće mu jasno da govorim ironično. Ali, neko drugi, za susednim stolom, neće...Došlo je vreme kada bukvalno moramo izmisliti nove reči koje će zameniti postojeće, izmanipulisane do te mere, da olako mogu dovsti do pogrešnih tumačenja i konflikata. Do te mere je jezik zagađen!"
"...Danas ponovo slušamo priče o vrlim patriotama koje traži ceo svet, a navodno ili stvarno i naša država, policija, istražni organi. U nekim krugovima, oni su i dalje heroji. Vi, sada, dolazite u poziciju da morate da redefinišete značenje reči heroj. Sve je više primera ogrešanja o jezik...""...Naravo da ima i preterivanja u političkoj korektnosti. U Americi, posebno. Ne smete, recimo, da je neko debeo, neko morate tragati za odgovarajućim eufemizmom. Da ne pominjem termine, kao što su lopovluk..."
U pratnji Zla i Gluposti
"Sve što sam imao da kažem o sebi, drugima, društvu, politici, ratu, ljubavi, uspevao sam kroz svoje predstave" - rekao mi je Nikita Milivojević dočaravajući mitsku ličnost Nikole Tesle, genijalnosti Miloša Crnjanskog i mrak Sare Kejn koji je, po njegovom mišljenju, "mrak našeg vremena". Svaka urađena predstava je autoporetret reditelja, ali i njegov odgovor vremenu. Distancu od zla i gluposti, čija je pratnja neizbežna. Posebno u slučaju onih koji unapređuju život. Tesla je bio jedan od njih.
"Ovde su generacije vaspitavane tako da kriju i ne izgovaraju glasno sopstveno mišljenje. Nemoj da talasaš, uklopi se - još uvek je važeća parola. Teško ćete pronaći direktne, otvorene ljude. Svuda, pa i u pozorištu. I pored toga što smo jako talentovani još uvek kasnimo. Rekao bih-u svemu još uvek kasnimo. Posle deset, petnaest godina vi u Beogradu prvi put gledate SaruKejn. A ja sam njene tekstove davao studentima kada sam ih prvi put pronašao. Imao sam potrebu da im to dam, jer svako treba da učini onoliko koliko u tom trenutku može. Rejvenhila takođe. Nikada im nisam rekao da sam neke tekstove dobio lično od njega. Najbitnije mi je bilo da oni kojima predajem o tome budu obavešteni. Da znaju da se to dešava. Ne zaboravite da se sve veliko što se rađa, uvek rađa u pojedincu."
Drskost umetnosti
Pojmovi koji izlaze iz srca politike Euripidvog i našeg vremena su: žeđ, krv i moć. Između su milenijumi. Ono što ih obuhvata i sažima zove se vlast. Možda se pitate zbog čega je pozoršni reditelj u ovom razgovoru među, rečima, odabrao baš "žeđ", a ne "glad". Tada sam bio možda suviše mlad da bih to primetio. Danas, verujem da izbor nije bio slučajan, jer glad se može duže izdržati, dok žeđ neopozivije i brže postavlja "deadline". Strasnija je i što je jača izaziva veći gnev. Spremnost na sve da bi se utolila. Čak i na krv. Režirajući „Ifigenijina smrt u Aulidi“, Stevan Bodroža je oživeo stare/večne pratioce žeđi za vlašću i postavio ih na scenu. Skinuo im je maske. Ispod tih maski stajali su junaci našeg doba...
„...Ne znam da li smo ikada imali disidentsko pozorište, ali verujem da jedna predstava može da pokaže zbog čega nam se nešto dogodilo. Intelektualna snaga kod nas slomljena je tokom devedesetih godina, a nakon tog limba ili vakuma uspostavila scena kojom vladaju medijski mutanti, koji se tobože ugledaju na zapadne primere, ali ne mogu da se liše tog našeg primitivizma. Zbog svega toga ja ne mogu da tvrdim koliki je danas realan uticaj pozorišta. Na neki način mi smo ostali geto, skrajnuta intelektualna elita. Postoje trenuci kada se stvarno osećam očajno, ali i dalje postavljam pitanja. Ako je umesno govoriti o zadatku umetnosti, onda je to zadatak pozorišta. Ono može da nosi sveću u tami, ne na politikantski ili na dnevno pamfletski način, već kao putokaz koji će ljudima pomoći da shvate kakav život žive-isprazan ili smislen. I zbog toga je za nas bitno da li se barem jedan čovek u sali promenio, shvatio ili osetio nešto nakon predstave. Ako jeste, meni je to dovoljno...“
„... Dužnost našeg pozorišmog sveta je da ne stvara teatar koji će biti odjek odjeka onoga što se dešava u Evropi, već njegov neposredni odraz. Treba prebrodti strah od neuspeha. Umetnost nije umetnost ukoliko nema tu notu drskosti, odvažnosti da se otisne u nepoznato. Pozorište nastaje iz potrebe. Kada bi pisali o tome šta nas najviše boli ili najviše intrigira pravili bi mnogo bolje predstave...“
„...Klasični komadi, poput Euripidovih, nam govore o fenomenu vlasti, o vladaru i njegovoj prirodi, njegovoj borbi da tu istu vlast sačuva i potvrdi kroz osvajanje teritorija. Žeđ za krvlju i moći na svoj način postoji i danas i bilo je potrebno samo zaoštriti odnose unutar drame da bismo to pokazali...“
„...U Euripidovo vreme helensko društvo je bilo u opadanju, u svojevsnoj tranziciji i promeni, društvo poremećenih vrednosti u osvitu novih ratova...To je ono doba u kome veliku ulogu igraju profiteri, ratni huškači i sumnjivi rodoljubi. Mi nismo morali da dodajemo bilo kakvu skepsu i nepoverenje povodom tzv.viših ciljeva, Euripid je to već učinio. On iznosi tezu da je svaki rat interes pojedinaca koji manipulišu drugima navodeći ih da veruju da se žrvtvuju svoj živod zarad proklamovanog dobra nacije. I to je pravi smisao komada. Ponoviću još jednom da sam uvren da je sve to aktuelno i kod nas. Predstavljali su se kao dobrovoljne žrtve za opšte dobro, a danas im je teško da odu u Hag...“
Pozorište i egoizam
Šta se događa kada pisac odluči da napiše dramu o stvarnosti? Pozorišni jezik može da proširuje stvarnost, tvrdi rediteljka Tanja Mandić Rigonat, ali, poetizcija nas uvodi u prostor stvaranja u kojem su sva sredstva dozvoljena, ukoliko služe izgradnji jednog umetničkog jezika. Gledanje pozorišnog komada, kao nekada na naticanjima u Epidaurusu, angažuje svest i savest : "U grupi si, među ljudima, kao u nekoj skupštini sveta, osećaš da i oni doživljavaju ono što vide na sceni, da učestvujete u istom. Pozorište nije medij egoista." S druge strani, koliki su dometi pozorišta u vremenu "nove narcisoidnosti"?
"Egoizam savremenog čoveka ide dotle da se on usuđuje da konstatuje da nikad nikome nije bilo tako strašno, teško, nikada nijedan umetnik nije radio u tako teškim uslovima...Žao mi je, ali nije tačno. Oduvek je bilo smrti, kuge, potopa, različitih vrsta nesreća, ali je čovek u dvadesetom veku preuzeo na sebe tu bogoliku ulogu da pritiskom jednog dugmeta može celu planetu da raznese, ali je samim tim postavio i krupno pitanje odgovornosti. Ponavljam ne u dnevno političkom smislu gde se ta reč toliko strašno izlizala, već upravo u relacijskim odnosima, da bez ja nema ti, da bez ti nema ja, da bez njega nema mene, da bez mene nema onog...Umrežavaju se ti odnosi koji ipak čine čoveka ne samo jednim malim samozadovoljnim stvorenjem, koje će imati svog ispovednika, i svog psihijatra, laptop,omiljeni film, omiljenu muziku i eventualno neko voljeno biće tu i tamo..."