U svom životu poznavao sam velike ljude i, po svojoj proceni, sarađivao sa njima; i još nikada nisam video nijedan plan koji nije bio poboljšan primedbama onih znatno manje upućenih u poslove od osobe koja ih je vodila.
-- Edmund Berk
Da glasanje može išta da promeni, bilo bi ukinuto
-- Ema Goldman
Pretpostavljam da većina vas koji čitate ovaj blog ne zna da je u toku javna rasprava o predlogu zakona o referendumu i narodnoj inicijativi. Počela je 18. maja i traje do 18. juna - više detalja možete pročitati ovde. Tekst predloga zakona je dostupan ovde. Danas je bio okrugli sto, o kome možete pročitati ovde. U petak popodne mi je na ovo skrenuo pažnju Ivan Grujić, koga ste upoznali već kao gosta na jednom mom ranijem blogu, tako da sam, uz pomoć Ivana, Plekija i Ivana Branisavljevića iz RZII (državna institucija koja je napravila portal eUprava), preko vikenda pripremio desetak slajdova, koristeći i ovaj nacrt EU građanske inicijative iz marta prošle godine (usvojen 15. decembra prošle godine, tekst ovde). Slajdove koje smo pripremili možete videti ovde. Dva Ivana su danas i učestvovala na okruglom stolu.
Ok, nije bilo tehničkih mogućnosti da se slajdovi prikažu, a ljudi iz organizacije okruglog stola su mislili da deljenje odštampanih prezentacija članovima radne grupe koja je pripremala zakon nije najbolja ideja - ali je Ivan Grujić dobio priliku (oko 15 minuta vremena) da pomene ključne stvari iz ove prezentacije i još nekoliko tema koje je on pripremio, a koje se ne tiču informatike. Ivan će takođe prezentaciju dostaviti članovima radne grupe elektronskom poštom. Koliko sam shvatio, i drugi Ivan je imao prilike da prikaže svoje viđenje teme, iz tačke gledišta upotrebe portala eUprava. Ono što je, ipak, ostalo donekle nedorečeno je da li će i kako ove teme zaista biti uključene u zakon. Takođe je malo zbunjujuće da se, iako narodna inicijativa podrazumeva skupljanje osetljivih i lako zloupotrebljivih ličnih podataka o građanima koji joj daju podršku, od strane praktično bilo koga ko organizuje inicijativu - tekući tekst zakona nigde ne poziva na Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, ne definišu se elementi zaštite podataka o ličnosti - a na današnjem okruglom stolu, koliko sam shvatio, nije bilo ni predstavnika kancelarije gospodina Šabića.
U tom smislu i zbog ovoga ćemo se organizovati ovih dana i pokušati da napravimo kampanju podrške izmenama koje smatramo da je najvažnije napraviti na tekućem predlogu zakona, dok se još priprema za glasanje u skupštini (pošto je to period kada su promene najjednostavnije) - o ovome ću vas obavestiti kada stvar pripremimo, sa molbom da podržite našu akciju.
Ovaj put bih pokušao da objasnim zašto mislim da je ova tema važna i zašto mislim da bi svako ko želi da ostavi svojoj deci bolju Srbiju od ove koju imamo sada, trebalo da podrži dopune ovog predloga zakona koje će omogućiti jeftinije, efikasnije i bezbednije narodne inicijative.
Osnovna stvar zbog čega je narodna inicijativa važna je činjenica da je ona mehanizam kojim se u zakonodavnu proceduru direktno plasiraju ideje. Narodna inicijativa nije referendum, pa da se njome donosi odluka - ona je proces kojim se samo plasira ideja o izmeni zakona (ili novom zakonu) na glasanje nadležnoj skupštini (narodnoj skupštini Srbije ili skupštinama lokalnih samouprava) ili građanima, kroz referendum. Zainteresovana grupa, kroz organizaciju narodne inicijative i po prikupljanju dovoljnog broja potpisa podrške, postaje kvalifikovani predlagač, po Ustavu ravnopravan sa vladom ili kvalifikovanom grupom narodnih predstavnika (narodnih poslanika - ili odbornika u lokalu). Ovo znači da neko ko ima dobru ideju, za koju stekne dovoljno podrške, zaobilazi potrebu da motiviše izabrane predstavnike građana da tu ideju iznesu na odlučivanje. A ideje nisu nešto čime Svevišnji ekskluzivno obdaruje one koji na redovnim izborima, obećavajući, ulagujući se i plašeći elektorat, postanu narodni predstavnici.
I ne samo što izabrani narodni predstavnici nemaju tapiju na ideje, pošto ne mogu biti istovremeno obrazovani i informisani i motivisani kao svi oni stručni i na kraju krajeva životno zainteresovani građani koji su ih birali - nego nekada, vođeni kratkoročnim interesima, mogu i one dobre ideje preko kojih se sapletu - odgurnuti u stranu. Mehanizam koji ideju dovoljno razvije i iza nje poređa, u ad-hoc procesu podrške narodne inicijative, dovoljan broj građana da je plasira u formalni proces uređenja društva (zakonodavni proces) - i time pomogne narodnim predstavnicima da lakše podrže ono što njihova baza podržava - je, po meni, esencijalni alat za unapređenje društva u vremenima kada su kvalitetne ideje najvažniji resurs društvenog razvoja na svetskom nivou. Razviti ovu vrednu alatku, učiniti je prilagođenom vremenu u kome živimo, efikasnijom, upotrebljavanijom - a time i korisnijom - mislim da može da ima ogroman dugoročni kumulativni efekat na srpsko društvo. Narodna inicijativa, uz dalji razvoj drušvenih mreža i efikasne decentralizovane razmene informacija, obećava da je možda moguće donekle izaći iz "Trumanovog šoua" koji, u sve rafiniranijim načinima političke borbe za glasove birača u redovnim izbornim ciklusima, stvaraju političke partije i ekonomski jake društvene grupe koje na njih utiču, ostvarujući tako svoje specifične interese.
Džon Lenon bi rekao "Možeš reći da sam sanjar", a Martin Luter King mlađi bi možda započeo sve ovo sa "Imam san" - ali ja verujem da sve uspešne ideje počinju kao "snovi". Verujem da su, a u budućnosti će još više, biti uspešna ona društva koja stvore dobre mehanizme da destiliraju "snove" najširih slojeva društva i pretvore one najbolje u stvarnost. Zato mislim da je ovaj period do 18. juna tako bitan - da ubedimo naše predstavnike u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu da "podmažu zupčanike" u "mašini za preradu snova u stvarnost", na kojoj sada rade.
Javiću kada budemo pripremili način na koji možete da se uključite i pomognete da ovaj san, koji sam ovde opisao, postane bliži stvarnosti.