Istorija| Kultura| Politika| Reč i slika| Umetnost

TITO: MOĆ SLIKE ILI SLIKA MOĆI

Nebojša Milenković RSS / 30.04.2011. u 22:09

u60068-159288_tito-gepard_blogshow.jpgKo je ustvari (bio) Tito? Šta je uzrok zbog kog se, makar kada je o istorijskim podacima i svedočenjima reč, pravi Josip Broz u tolikoj meri razlikuje od stvorene/kreirane predstave o njemu? Da li ste se dok ste čitali, ili, možda, pisali grafit: Bravar je bio bolji..., ikada zapitali: kako je moguće da jedan, u suštini autoritarni vladar u svesti onih koji ga podržavaju ni tri decenecije nakon smrti i dalje nije značajnije izgubio na „svežini" i harizmi? 


Po Rastku Močniku, sve navedeno moguće je zbog činjenice po kojoj Tito jeste mnogo više od političkog fenomena; on je svakako masovno-psihološka pojava. Za tako nešto, po Močniku, nije bila dovoljna samo politika: potrebno je bilo još nešto - potrebna je bila umetnost. Umetnost Josipa Broza se zove TITO. U mnogo većoj meri nego što je to bio slučaj sa političkim i(li) ideološkim - Titov kult bio je vizuelni kult koji umnogome ima sasvim autentična ishodišta.

Tito - vizuelna predstava moći

Dakle, šta je uzrok, tj. kako se dogodilo to da upravo Josip Broz Tito (p)ostane jedina autentična pop ikona s bivšejugoslovenskih prostora? Ostavimo li po strani sve istorijske kvalifikacije i kontraverze vezane za Brozovu vladavinu - lako dolazimo do zaključka kako se onim umetničkim malo šta može zameriti. Tito je vrlo rano i vrlo ispravno shvatio propagandnu moć slike - te je i sve potencijale sredstava masovnih medija vešto koristio za učvršćivanje vlastite vladavine. Tokom Drugog svetskog rata, prevashodno za potrebe stvaranja, tada itekako korisnog mita o sebi kao velikom i genijalnom vojnom strategu, tako i u mirnodopskim uslovima - najpre za učvršćenje vlasti i obračune sa političkim protivnicima na lokalnom, potom i u spoljnopolitičke svrhe na globalnoj političkoj sceni, primereno ulozi vođe Trećeg sveta. Sama SFRJ, a dobrim delom i Pokret nesvrstanih, počivali su upravo na Brozovoj harizmi - odnosno na umetničkom delu/predstavi nazvanoj jednostavno: Tito.


417px-JBTito_poternica.jpgZačetke vizuelnog kulta Tito nalazimo u periodu dok je rat još trajao a „zasluga" za to, ma kako naizgled paradoksalno zvučalo, uopšte nije bila Brozova. Reč je, naravno, o čuvenim poternicama koje su italijanske i nemačke okupacione snage raspisale u želji da se dokopaju, do tada još uvek prilično anonimnog, partizanskog komandanta. Ona nemačka, sa predviđenom nagradom od 100.000 Rajhsmaraka u zlatu - i fotografijom izrazito lepog čoveka četrdesetih godina, u crnom sakou i urednoj, beloj košulji, s naznačenim kaišem vojničke torbice prebačene preko ramena, svakako je bila od presudnog značaja. Pored toga što su mnogi tek tada, zapravo, saznali kako famozni Tito zaista izgleda - vizuelnim utiskom, odnosno lepotom predstave (danas bi to nazvali dizajnom ili vizuelnim identitetom) Broz je već tada definitivno pobedio svog velikog rivala, četničkog komandanta Dragoljuba Mihailovića, za kojim je u isto vreme izdata identična, ali kud-i-kamo manje (vizuelno) atraktivna poternica. Kasnije su usledili Titovi ratni portreti (svakako najpoznatiji je onaj Božidara Jakca iz 1943), fotografije Tita vojskovođe i ratnog komandanta (Tita maršala), ranjenog Tita na Sutjesci, Tita sa ratnim drugovima, Tita sa psom, Tita na (belom, dakako) konju, Tita oslobodioca,...


Drugi nezaobilazan momenat u kreiranju vizuelnog kulta zvanog Tito svakako je bila 1948. godina i tadašnji sukob Socijalističke Jugoslavije sa zemljama Informbiroa. Sam sukob i njegove posledice, naravno, manje su bitne od činjenice da tada Broz istiskuje svog velikog (vizuelnog) takmaca - Josifa Visarionoviča Staljina. Nestankom, to jest uklanjanjem Staljinovih fotografija, simboličko mesto moći ostalo je rezervisano isključivo za Tita. Ostali klasici marksizma-lenjinizma (Marks, Engels, Lenjin) već odavno nisu bili među živima ─ samim tim nisu ni mogli predstavljati stvarnu (realnu) konkurenciju. Isticanje njihovih likova uz Brozov značilo je garanciju istorijskog kontinuiteta - naravno, ponovo u funkciji podupiranja vizuelnog kulta Tito.


Tito bonvivan ili primenjeni kemp

Kemp jako uznemirava ljude jer predstavlja zavođenje koje poriče sopstvene namere. (Filip Kor)

tito-swimming.jpgNaravno, stvar bi bila isuviše jednostavna bez momenata koji Titu garantuju po svemu posebno mesto i status. Za razliku od ostalih lidera komunističkog, ali i dobrog dela zapadnog sveta - umesto šturih i uglavnom protokolarnih predstava i portreta, Titov vizuelni kult jedinstven je upravo po širini vlastitoga opsega. Kako su se političke prilike stabilizovale, a Brozova zemlja bivala sve otvorenija uticajima/benefitima (i) sa Zapada - tako su se i vizuelne predstave Tita usložnjavale, sve više zahvatajući iz vokabulara popularne kulture unutar koje Titu teško da bilo gde možemo pronaći makar i približan pandan..
Dakle, umesto oficijelnih, i manje-više uobičajenih (državničkih/reprezentativnih) predstava, pred nas sada "iskrsavaju" i: Tito u lovu (Tito koji ubija medveda), Tito za strugom, Tito koji razmišlja, Tito i Jovanka, Tito u Africi, Tito za klavirom, Tito za plugom, Tito u mačevalačkoj uniformi, Tito koji hrani divlje zveri, Tito mazi leoparda, Tito s pionirima, Tito sin i otac naroda (Tito koji govori, Tito u kolu), Tito sa radnicima, Tito ženskaroš, Tito igra šah, Tito počasni doktor, Tito prima Štafetu, Tito kuva, Tito pliva,... Sve navedene predstave, sasvim pojednostavljeno, mogle bi se svesti na jedinstvenu predstavu o Titu kao (običnom ?!) čoveku koji voli život i koji bukvalno u svakom trenutku uživa u njemu.


Istaknutu ulogu imaju i predstave (uglavnom fotografije) Tita sa poznatim političkim ličnostima svog vremena: Tito i Čerčil, Tito i Ruzvelt, Tito i Staljin, Tito i Kastro, Tito i Kenedi, Tito i kraljica Elizabeta II, Tito i Brežnjev, Tito i Arafat, Tito - Naser - Nehru,... No, za našu priču svakako su značajnije Titove predstave (fotografije i filmski snimci) sa onovremenim selebritijima poput: Tito i Ernesto Če Gevara, Tito i Žan Pol Sartr, Tito i Ričard Barton, Tito i Orson Vels, Tito i Jul Briner, pri čemu po svemu posebno mesto pripada Titovim (uglavnom Brionskim) foto-sešnima sa u to vreme svakako najlepšim ženama sveta: Tito i Sofija Loren, Tito i Liz Tejlor, Tito i Đina Lobriđida,...tito-sofija_232417S1.jpg

Za predstavnike ondašnjeg džet seta druženje i fotografisanje sa jugoslovenskim ratnim komandantom, pobednikom nad Hitlerom i Staljinom i liderom Trećeg sveta predstavljalo je stvar istinskog prestiža. Titov dvor (tačnije: Titovi dvorovi), koji svojim luksuzom ni po čemu nije zaostajao ni za jednim dvorom svetskih monarha - umnogome je čak i prednjačio - bio je mesto na koje su svi rado dolazili. Sam Broz, opet kao istinski majstor (vizuelnog) marketinga, sa zadovoljstvom je udovoljavao željama svetskih zvezda ─ naravno koristeći njihovu medijsku slavu za promociju sebe, kao i zemlje na čijem je čelu bio. Sve navedeno, svakako je imponovalo i velikoj većini stanovnika Titove države. Stanovnici Jugoslavije identifikovali su se s vlastitim vladarem: Titovi uspesi bili shvatani i doživljavani kao njihovi vlastiti - baš kao što su i Titova druženja s najlepšim ženama onog vremena davala elan kolektivnoj potentnosti... Mesta za neke drugačije tonove jednostavno nije bilo. Mit zvani Tito sve više je postajao Jugoslovenska stvarnost ("Svi smo mi Tito", "Mi smo Titovi ─ Tito je naš", "Tito - Partija,...", "Druže Tito ljubičice bela", ...). Nažalost, živeći u mitu stanovnici Jugoslavije sve više bili su u raskoraku sa okolnostima i dramatičnim promenama koje su se svakodnevno dešavale u svetu čiji su bili deo.

Tekst objavljen u današnjem kulturnom dodatku dnevnog lista Pobjeda 

U sledeće nastavku:
Starenje slike, urušavanje mita i loše umetničke kopije...

 

Atačmenti



Komentari (629)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cult cult 10:01 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Zaista ne znam zašto su hteli da "proglase moratorijum na plaćanje dugova". Ima načina uvek da se bankrot izbegne, prilično jednostavnih. U tom trenutku je dug SFRJ bio neki 20-ak mlrd dolara. U odnosu na gdp ništa strašno.

Mene takodje malčice iritira to drvljenje o stravičnoj diktaturi, o patnji jadnog naroda pod Titovom ćizmom, o tamnici ugnjetavanih i iskorišćavanih naroda, sva ta junačenja i dojajno disidenstvo trideset godina po njegovoj smrti i dvadeset godina po nestanku te države. Kad krene takvo iskenjavanje meni dodje il da se sklonim da ne slušam, ili da kažem alo, drugari, nije to baš tako bilo. Ni slično.
tsunade tsunade 10:03 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ja ne tvrdim da ništa nije valjalo, naprotiv. Samo me nerviraju apologije i pravdanje neodbranjivog.


ni ja ne bih bolje rekla.
tsunade tsunade 10:10 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Mene takodje malčice iritira to drvljenje o stravičnoj diktaturi, o patnji jadnog naroda pod Titovom ćizmom, o tamnici ugnjetavanih i iskorišćavanih naroda,


ne naroda vec pojedinaca kojih je vise hiljada ubijeno posle drugog svetskog rata zato sto nisu pripadali radnickoj klasi a sa ciljem da im se imovina otme. taj teror je trajao desetak godina posle drugog svetskog rata a kasnije je popustio ali to nije razlog da ne bude registrovan kao goli teror. to su istine koje che se ponoviti ako budu zaboravljene.

fantomas fantomas 10:13 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
pala je i ta drzava na zlocinu napravljena


na kom to zlocinu?
anrifasistickoj oslobodilackoj borbi?
ili pricas bajku o starom kapitalu i zlim partizanima koji su prepostenim karicima, miskovicima, bekovima, đunicima i jos nekim kontroverznim biznismenima onog doba - oduzeli generacijama sticanu imovinu i njihovu muku zloupotrebili za pravljenje drzave u kojoj ce samo komunisti dobro ziveti, a narod se patiti?

freehand freehand 10:14 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

kazu ljudi da jesam duhovit, ali sam i svestan svojih dometa - sto da tracim talenat i ispadam smesan na blogu kad si vec ti tu...

A bi li ti jednu bonu od čika Freehanda pa mirmirmirnikonijekriv, a?
freehand freehand 10:16 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Mene takodje malčice iritira to drvljenje o stravičnoj diktaturi, o patnji jadnog naroda pod Titovom ćizmom, o tamnici ugnjetavanih i iskorišćavanih naroda, sva ta junačenja i dojajno disidenstvo trideset godina po njegovoj smrti i dvadeset godina po nestanku te države. Kad krene takvo iskenjavanje meni dodje il da se sklonim da ne slušam, ili da kažem alo, drugari, nije to baš tako bilo. Ni slično.

Pazi kad je ovde zamalo pa sve ta;no. Do kraja ćemo da menjamo nickove u Jin i Jang.
tsunade tsunade 10:19 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

na kom to zlocinu?


objasnila sam malo iznad... da, mislim na ubistva, konfiskacije i nacionalizacije pocinjene neposredno posle drugog svetskog rata.
cult cult 10:28 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

. Do kraja ćemo da menjamo nickove u Jin i Jang


a karagaća?
the fifth element?
freehand freehand 10:43 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

cult
. Do kraja ćemo da menjamo nickove u Jin i Jang


a karagaća?
the fifth element?

Tu će da radi beli luk i tamjan, ne sekiraj se ništa.
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:44 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

cult
. Do kraja ćemo da menjamo nickove u Jin i Jang


a karagaća?
the fifth element?

Zaobiđi.
fantomas fantomas 10:46 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

freehand
kazu ljudi da jesam duhovit, ali sam i svestan svojih dometa - sto da tracim talenat i ispadam smesan na blogu kad si vec ti tu...

A bi li ti jednu bonu od čika Freehanda pa mirmirmirnikonijekriv, a?


izgleda da sam te malo precenio - mislio sam da umes bolje.
no, filantrop u meni vristi - daj mu sansu da proba jos jednom!
fantomas fantomas 10:53 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
na kom to zlocinu?


objasnila sam malo iznad... da, mislim na ubistva, konfiskacije i nacionalizacije pocinjene neposredno posle drugog svetskog rata.


ne!
tu si govorila o hiljadama ubistava s ciljem da se ubijenima oduzme imovina i da je taj teror trajao desetak godina posle rata.

iz pijeteta prema stvarno nevinim zrtvama, a niko ne kaze da ih, na zalost, nije bilo, ovu besmislicu necu da opovrgavam.
milisav68 milisav68 11:34 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

cult

Mene takodje malčice iritira to drvljenje o stravičnoj diktaturi, o patnji jadnog naroda pod Titovom ćizmom, o tamnici ugnjetavanih i iskorišćavanih naroda, sva ta junačenja i dojajno disidenstvo trideset godina po njegovoj smrti i dvadeset godina po nestanku te države. Kad krene takvo iskenjavanje meni dodje il da se sklonim da ne slušam, ili da kažem alo, drugari, nije to baš tako bilo. Ni slično.

Vidi, niko (barem ovde na blogu) ne tvrdi da je diktatura svo vreme bila stravična, ali jeste bila takva u godinama posle rata i u vreme informbiroa.Posle tih dogadjanja si morao baš dobro da razmisliš šta pričaš, i da ti nešto ne izleti, makar i kao vic.Kakva je recimo atmosfera bila, možeš da vidiš u filmu "Otac na službenom putu".
Posle su "stege" malo popustile a i ekonomija je krenula nabolje, pa nije bilo većih razloga za bunt.
Medjutim, višak novca koji se pojavljivao nije pravilno trošen/ulagan, pa su uzimani krediti i deljeni pasoši, i stvorena je iluzija da se lepo živi.
Zato su mišljenja oprečna, i idu iz krajnosti u krajnost.





tsunade tsunade 11:40 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tu si govorila o hiljadama ubistava s ciljem da se ubijenima oduzme imovina i da je taj teror trajao desetak godina posle rata.


pitao si koji zlocini?
evo upravo ovi o kojima sam govorila.
ajd malo logicke doslednosti
i bez nervoze
pls
tsunade tsunade 11:40 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tu si govorila o hiljadama ubistava s ciljem da se ubijenima oduzme imovina i da je taj teror trajao desetak godina posle rata.


pitao si koji zlocini?
evo upravo ovi o kojima sam govorila.
ajd malo logicke doslednosti
i bez nervoze
pls
tsunade tsunade 11:42 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

stvorena je iluzija da se lepo živi.


upravo.
fantomas fantomas 12:12 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
stvorena je iluzija da se lepo živi.


upravo.


objasnjavate odraslim ljudima kako ne treba da veruju sopstvenoj percepciji o kvalitetu sopstvenog zivota u bivsoj drzavi, to?

ako je to - onda je to samo opozit nebuloznoj prici onog ekonomskog analiticara (polako, bre - nije freehand, nije ni on svemoguc) koji nam je nedavno objasnio kako zivimo dobro jer nasih 300 evra na zapadu vrede preko 1000.
fantomas fantomas 12:21 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
tu si govorila o hiljadama ubistava s ciljem da se ubijenima oduzme imovina i da je taj teror trajao desetak godina posle rata.


pitao si koji zlocini?
evo upravo ovi o kojima sam govorila.
ajd malo logicke doslednosti
i bez nervoze
pls


nikad nisam nervozan u prisustvu dama. kilometraza, sta li...

sto se logike tice procitaj jos jednom:
prvo svoj komentar o ubistvima hiljada neduznih ljudi nad kojima je drzava izvrsila egzekuciju samo da bi se dokopala njihove imovine, i to u drzavnom teroru koji je trajao desetak godina posle rata;
a zatim i moj odgovor na tu besmislicu.
tsunade tsunade 12:23 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

objasnjavate odraslim ljudima kako ne treba da veruju sopstvenoj percepciji o kvalitetu sopstvenog zivota u bivsoj drzavi, to?


svako ima pravo na svoje iluzije, al cinjenice su neumoljive.
fantomas, za naurasteniju postoji lek, you know...
al to ne podrazumeva lupetanje na blogu.
tsunade tsunade 12:23 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

objasnjavate odraslim ljudima kako ne treba da veruju sopstvenoj percepciji o kvalitetu sopstvenog zivota u bivsoj drzavi, to?


svako ima pravo na svoje iluzije, al cinjenice su neumoljive.
fantomas, za naurasteniju postoji lek, you know...
al to ne podrazumeva lupetanje na blogu.
Jr Jr 12:24 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

cult

Stvorena je iluzija da se lepo živi.


Sećam se jako dobro nečega što su danas ljudi zaboravili - da u kuću Ilije Čvorovića dolazi njegov brat i donosi mu na poklon rolne toalet papira i crvenu sijalicu, uz izvinjenje da belih trenutno nema. Snajki, koju igra Mira Banjac, donosi kafu koju je kupio negde na ulici. To se sve događalo pre trideset godina. I sad mi krenemo da pričamo, da se prisećamo „lepih vremena“, kako je bilo sjajno. A bilo je sjajno jedino to što smo bili mladi.
DUŠAN KOVAČEVIĆ
freehand freehand 12:25 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

(polako, bre - nije freehand, nije ni on svemoguc)

Jesi li ti siguran da nećeš bonu?
Posle više neće biti, da znaš.
tsunade tsunade 12:28 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

moj odgovor na tu besmislicu.


zbog one logicke nedoslednosti nije moguche shvatiti sta si hteo da kazes tim svojim odgovorom... mozda zato sto je besmislen...
tsunade tsunade 12:29 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

moj odgovor na tu besmislicu.


zbog one logicke nedoslednosti nije moguche shvatiti sta si hteo da kazes tim svojim odgovorom... mozda zato sto je besmislen...
tsunade tsunade 12:29 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

moj odgovor na tu besmislicu.


zbog one logicke nedoslednosti nije moguche shvatiti sta si hteo da kazes tim svojim odgovorom... mozda zato sto je besmislen...
spadalo92 spadalo92 12:31 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

i stvorena je iluzija da se lepo živi.


Pa jeste, ja sam u to vreme imao mnogo takvih iluzija. Npr. imao sam stalno iluziju da mi je zamrzivač uvek pun do vrha. Imao sam jednu neobičnu iluziju da sam plaćao majci letovanje u Španiji. Stalno me pratila iluzija da svakog leta putujem sa porodicom avionom na more, jal' naše, jal' Grčko. Bila je i velika iluzija da je gorivo besplatno. Mislim, plaćalo se, ali nemam pojma koliko. Nikada nisam obraćao pažnju na to. Bila je i jedna interesantna iluzija da sam u Minhenu menjao dinare za marke. Itd...
fantomas fantomas 12:33 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade


ako ti se sledeci komentar pojavi u cetvorostrukom izdanju pomislicu da je pominjanje neurastenije psiholosko projektovanje...
fantomas fantomas 12:34 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

freehand
Jesi li ti siguran da nećeš bonu?Posle više neće biti, da znaš.


ali zato ja svoju cuvam za tebe, ne brini.
spadalo92 spadalo92 12:36 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

To se sve događalo pre trideset godina.


Znači 1981. Godinu dana posle Titove smrti.
tsunade tsunade 12:37 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

ako ti se sledeci komentar pojavi u cetvorostrukom izdanju pomislicu da je pominjanje neurastenije psiholosko projektovanje...


glupo, fantomas, nisko a glupo.
uzmi onu bonu kad te lepo molim.
tsunade tsunade 12:39 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

imao sam stalno iluziju da mi je zamrzivač uvek pun do vrha.


i nemci su 42-ge imali iluziju da su nepobedivi.
fantomas fantomas 12:44 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Jr


secam se ja i redova ispred free shopova, pa to ne iznosim kao kontraargument kako, osamdesetih, nije bilo i redova za nekim proizvodima - poenta je da su i jedni i drugi redovi bili sporadicni, i da su i u jednim i u drugim stajali isti ljudi sa buđelarima u kojima je bilo novca.
milisav68 milisav68 12:51 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Bila je i velika iluzija da je gorivo besplatno

Jeste, bilo je toliko besplatno da ga nije ni bilo.
Sistem par-nepar i bonovi za gorivo, toga se ne sećaš.
fantomas fantomas 13:02 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
ako ti se sledeci komentar pojavi u cetvorostrukom izdanju pomislicu da je pominjanje neurastenije psiholosko projektovanje...

glupo, fantomas, nisko a glupo.


prema svecu i tropar.

tsunade
uzmi onu bonu kad te lepo molim.


ovo necu da komentarisem - prvo jer sam dzentlmen, a drugo jer necu da se konfrontiras sa freehandom.
spadalo92 spadalo92 13:09 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku


Jeste, bilo je toliko besplatno da ga nije ni bilo.
Sistem par-nepar i bonovi za gorivo, toga se ne sećaš.


Pa ono jes', bilo je toga. Posle Tita, a po dolasku demokratije. A pre demokratije ceo Bliski istok nam je poklanjao naftu. A mi smo ceo bliski istok sagradili. I to ne bilo koje države, već one najbogatije. Bolnice, aerodromi, hoteli. Znaš li koji je simbol Kuvajta.
cult cult 13:13 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Jr
cult

Stvorena je iluzija da se lepo živi.


Sećam se jako dobro nečega što su danas ljudi zaboravili - da u kuću Ilije Čvorovića dolazi njegov brat i donosi mu na poklon rolne toalet papira i crvenu sijalicu, uz izvinjenje da belih trenutno nema. Snajki, koju igra Mira Banjac, donosi kafu koju je kupio negde na ulici. To se sve događalo pre trideset godina. I sad mi krenemo da pričamo, da se prisećamo „lepih vremena“, kako je bilo sjajno. A bilo je sjajno jedino to što smo bili mladi.
DUŠAN KOVAČEVIĆ


Ne znam što si mene naveo kao autora tog citata. Nisam ja to napisao. Ok, možda sam bio previše mali da bih primetio da nema kafe, ali u razgovoru sa starijima o tim vremenima potvrdjuju mi da je taj nedostatak kafe bio, u principu, njihov najveći problem.
Istraživanja javnog mnjenja glede percepcije života u SFRJ takodje govore da je ljudima u najvećem broju bilo tada neuporedivo bolje u odnosu na ovo danas.
No, ne isključujem mogućnost kolektivne iluzije. Ko će znati.
spadalo92 spadalo92 13:28 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
I Svedskog...


to nije socijalizam. to je socijalno odgovorni kapitalizam


A kako se zove ovaj naš kapitalizam?
tsunade tsunade 13:36 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

A kako se zove ovaj naš kapitalizam?


divlji. kako i dolikuje prvobitnoj akumulaciji kapitala.
milisav68 milisav68 13:47 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92

Pa ono jes', bilo je toga. Posle Tita, a po dolasku demokratije. A pre demokratije ceo Bliski istok nam je poklanjao naftu. A mi smo ceo bliski istok sagradili. I to ne bilo koje države, već one najbogatije. Bolnice, aerodromi, hoteli. .

Heh, po dolasku demokratije.
Pa nije ona "došla" 81´.

Znaš li koji je simbol Kuvajta

Ne, a da nije malo preterano, mislim ceo bliski istok, gradili su valjda i drugi.
spadalo92 spadalo92 14:00 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
A kako se zove ovaj naš kapitalizam?


divlji. kako i dolikuje prvobitnoj akumulaciji kapitala.


Aha... Pa Kraljevina Jugoslavija je bila veoma razvijena kapitalistička zemlja. Zašto bi sada išli u prvobitnu, divlju akumulaciju kapitala?
tsunade tsunade 14:04 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Aha... Pa Kraljevina Jugoslavija je bila veoma razvijena kapitalistička zemlja. Zašto bi sada išli u prvobitnu, divlju akumulaciju kapitala?


zbog 50 godina diskontinuiteta u vidu samoupravnog socijalizma... vrlo je jednostavno. nije kvantna fizika. samo zdrav razum, bez napora.
spadalo92 spadalo92 14:15 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku


Ne, a da nije malo preterano, mislim ceo bliski istok, gradili su valjda i drugi.

Vidi se da si veoma mlad. Pa nismo baš ceo Bliski istok. Samo ono važnije. Kuvajtske vodotornjeve npr. koji se pojavljuju valjda na svakoj razglednici iz Kuvajta. Doduše i sada sarađujemo sa Kuvajtom. Trebalo bi da im popravljamo tenkove. Da im produvamo dizne i tako to... Nismo ni sposobni za nešto drugo. Imali smo i naše naftne platforme. Radio sam na jednoj u Libijskim teritorijalnim vodama, vlasništvo PIM (Preduzeće Ivan Milutinović).
sybil sybil 14:19 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Dobro, sad živimo od 300 evra i dugovima do nosa, al bar možemo slobodno da pevamo Ko to kaze, ko to laze i Spremte se spremte. I imamo tržne centre. Najveće na Balkanu. A i Draža je, kažu, baš cool.

Dragi Culte,

Samo jos da dodam da za vreme druga Tita nismo imali mogage, da je zdravstvo bilo potpuno besplatno i obrazovanje je bilo besplatno. gde to ima na belom svetu? pre neki dan placam zubara ni manje ni vise nego 10000 dolara ovde u USA i setim se druga Tita. Gde bi mi bio kraj da nemam mogage, da ne placam zdravstvene usluge i obrazovanje? pitala bih posto je Beograd. tako su ziveli nasi matorci, kao bubreg u loju, nikada vise niti jedna jedina generacija nece ziveti kao u vreme druga Tita, mislim u poredjenju sa Zapadom.
spadalo92 spadalo92 14:26 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

zbog 50 godina diskontinuiteta u vidu samoupravnog socijalizma...


Pa gde je sad taj kapital iz diskontinuitetnog samoupravnog socijalizma? Nije valjda Tito posle 45. od Jugoslavije napravio ravnu ploču na kojoj je živelo dvadesetak miliona ljudi od vazduha?
cult cult 14:29 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Draga Sybil,

slazem se s tobom u potpunosti.
Malo sam doduse iznenadjen, ne zameri : )
sybil sybil 14:34 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

cult
Draga Sybil,

slazem se s tobom u potpunosti.
Malo sam doduse iznenadjen, ne zameri : )

iznenadjen? da li znas da je jedan implant -zub 5000 dolara ovde? znaci dva zuba-implanta je 10 000. da, a snimanje je jos 400 dolara. a kod druga Tite sve besplatno.
milisav68 milisav68 14:35 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92

Ne, a da nije malo preterano, mislim ceo bliski istok, gradili su valjda i drugi.

Vidi se da si veoma mlad.

Heh, greška, ovo 68 nije onako napisano.
I da, znam da se radilo i gradilo po bliskom istoku, ali ovo "ceo" je pretarano, kao što se preteruje i sa standardom onda.

Da nam onda nije bilo tako sjajno, ne bi se sad patili.
milisav68 milisav68 14:43 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

a kod druga Tite sve besplatno.

Ništa nije besplatno.
Sve ima svoju cenu.
Razlika je samo dal´ ćeš da platiš odmah ili posle.
Kao i ko će da plati.
cult cult 14:44 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

a kod druga Tite sve besplatno.


eh, kod drugova Koštunice i Tadića nije besplatno, ali još uvek nismo dostigli taj nivo dranja, tako da moj prijatelj, zubar, kaže da ima kompletno odeljenje za dijasporu u svojoj ordinaciji, vrlo posećeno.
sybil sybil 14:54 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

eh, kod drugova Koštunice i Tadića nije besplatno, ali još uvek nismo dostigli taj nivo dranja, tako da moj prijatelj, zubar, kaže da ima kompletno odeljenje za dijasporu u svojoj ordinaciji, vrlo posećeno.

ah, da, ali znas kako-bezbolne injekcije, potpuno bela boja. radi se o tome da me je jedan nas zubar jedan od tih za dijasporu unakazio sa nekom zutom bojom pa nisam htela da rizikujem. dakle, bezbolne injekcije i apsolutno belilo za 10000 dolara.
tsunade tsunade 14:56 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo
gde je sad taj kapital


otet, podrzavljen a onda poslednjih deset godina predat (ne prOdat) tajkunima koji su se poslovnoj etici i znanju ucili u socijalistickim firmama.

Sybilzdravstvo bilo potpuno besplatno i obrazovanje je bilo besplatno. gde to ima na belom svetu?


nigde.
tsunade tsunade 14:56 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo
gde je sad taj kapital


otet, podrzavljen a onda poslednjih deset godina predat (ne prOdat) tajkunima koji su se poslovnoj etici i znanju ucili u socijalistickim firmama.

Sybilzdravstvo bilo potpuno besplatno i obrazovanje je bilo besplatno. gde to ima na belom svetu?


nigde.
freehand freehand 14:57 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Samo jos da dodam da za vreme druga Tita nismo imali mogage, da je zdravstvo bilo potpuno besplatno i obrazovanje je bilo besplatno. gde to ima na belom svetu?

U Libiji?
sybil sybil 15:02 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

sa onom crvenom zdravstvenom knjizicom si u SFRJ mogao da ides kod doktora gde god hoces i to se nije placalo.
Skolovanje? ovde moras da platis od 20-150 k eura po semestru ili godisnje ako hoces da studiras. u SFRJ samo kupis knjige. i dobro, polozis prijemni.
niccolo niccolo 15:48 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

u SFRJ samo kupis knjige

Aha, znači ipak su se plaćale knjige. Hvala Sybil, pitao sam dole to Miladinovića i Karagaću, ali obojica, po običaju, kad im nešto ne odgovara "zaborave" da odgovore.
fantomas fantomas 16:25 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
u SFRJ samo kupis knjige

Aha, znači ipak su se plaćale knjige. Hvala Sybil, pitao sam dole to Miladinovića i Karagaću, ali obojica, po običaju, kad im nešto ne odgovara "zaborave" da odgovore.


odgovorio bih ti ja da sam video pitanje - placale su se i nisu puno kostale, ni nove, ni polovne.
knjige, u principu, nisu bile skupe - mozda su razlog tome veliki tirazi, mozda izdavacka politika, a mozda je i diktator to izricito zahtevao jer je znao da se lakse manipulise obrazovanim narodom.
sybil sybil 16:34 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

eh, lako je nabaviti knjige, polovne kakve god, od starije sestre, ali dostupne. skolarina se nije placala, to je bitno. a na zapadu moras da kesiras oko 20000 eura po semestru samo zato sto si prisutan na predavanjima i vezbama, plus knjige.
sybil sybil 16:52 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

jao, secate li se sistematskih pregleda iz osnovne skole? 2X godisnje, bez greske.
fantomas fantomas 16:56 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

sybil
jao, secate li se sistematskih pregleda iz osnovne skole? 2X godisnje, bez greske.


bolje da si cutala, sybil, ne bi me iznenadilo da neko potegne pedofiliju i seksualno uznemiravanje...
sybil sybil 17:04 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

fantomas
sybil
jao, secate li se sistematskih pregleda iz osnovne skole? 2X godisnje, bez greske.


bolje da si cutala, sybil, ne bi me iznenadilo da neko potegne pedofiliju i seksualno uznemiravanje...

svaka cast.
spadalo92 spadalo92 17:19 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

a onda poslednjih deset godina predat (ne prOdat) tajkunima koji su se poslovnoj etici i znanju ucili u socijalistickim firmama.


Ko ga je predao tajkunima? I znači li da se u socijalističkim firmama moglo naučiti kako se stiče ogromno bogatstvo za što kraće vreme?
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 17:25 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

tsunade
oko njegove spoljne politike i odlicnog politickog nerva sve se slazem i nemam sta da dodam. ali unutrasnje ustrojstvo njegove drzave predstavljalo je i jos predstavlja totalnu dugorocnu katastrofu. ponistavanje privatne svojine iskijavamo i jos chemo godinama iskijavati u najtezim ekonomskim mukama. to sto nemamo normalan katastar, sto se ne zna u srbiji sta je cije, sto je oteta zemlja predata sad u ruke tajkunima i sto chemo svi mi plachati odstete starim vlasnicima... svi mi, to znaci moje i tvoja deca... to su, stovani moj cult, posledice O RUK revolucije, tita, partije, omladine akcije i ostalih trica i kucina.

Da je država bila kapitalistička, ne bi bilo prilike za takvu spoljnu politiku.
niccolo niccolo 17:42 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

skolarina se nije placala, to je bitno

Pa ni ja nisam plaćao školarinu, od 2001 do 2005. Samo knjige (koje su mogle isto da budu i polovine i kako god)...U čemu je onda ta velika razlika između vremena vašeg studiranja i vremena mog studiranja, zbog čega je vaše "besplatno" školovanje superiornije od mog?
fantomas fantomas 17:51 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo

Pa ni ja nisam plaćao školarinu, od 2001 do 2005. Samo knjige (koje su mogle isto da budu i polovine i kako god)...U čemu je onda ta velika razlika između vremena vašeg studiranja i vremena mog studiranja, zbog čega je vaše "besplatno" školovanje superiornije od mog?


mozda zato sto se ja vremena mog studiranja secam kao generalno dobrog za zivot dostojan coveka, a ako ti to isto, za 30 godina, kazes za vreme svog studiranja - verovatno tada zivis u paklu.
niccolo niccolo 18:01 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

mozda zato sto se ja vremena mog studiranja secam kao generalno dobrog za zivot dostojan coveka, a ako ti to isto, za 20 godina, kazes za vreme svog studiranja

Ali ti si sam kao jedan od elemenata zašto je to tvoje vreme bilo super rekao da je to zato što nisi plaćao studiranje. Međutim ni ja nisam plaćao studiranje. Drugim rečima ispada da između vremena tvog studiranja i vremena mog studiranja, posmatrano kroz prizmu besplatnog školovanja, i nema neke razlike. Pa zašto onda stalno spominjete to čuveno besplatno školovanje, ako gledamo samo kroz njega, onda je moje vreme podjednako dobro kao i tvoje.*


* Možda to znači da si ti u stvari u to vreme živeo u paklu, a nisi ni svestan toga
spadalo92 spadalo92 18:09 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
skolarina se nije placala, to je bitno

Pa ni ja nisam plaćao školarinu, od 2001 do 2005. Samo knjige (koje su mogle isto da budu i polovine i kako god)...U čemu je onda ta velika razlika između vremena vašeg studiranja i vremena mog studiranja, zbog čega je vaše "besplatno" školovanje superiornije od mog?


Nije bilo iznad crte i ispod crte. Nije bilo "na budžetu" i "samofinansirajućih". Svi podjednako su studirali besplatno. A ti si, verovatno, bio "na budžetu".

Kada kažeš superiornije, kao da si rekao bosije, golije, mrtvije... Gde si učio srpski jezik? Kakav si to student bio?
tsunade tsunade 18:09 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

srdjazlopogledja
Da je država bila kapitalistička, ne bi bilo prilike za takvu spoljnu politiku.


verovatno. odavno bismo bili clanice nato i eu. to ovde ne bi bila tako bolna tema kao sto je sad.

spadalo
Ko ga je predao tajkunima? I znači li da se u socijalističkim firmama moglo naučiti kako se stiče ogromno bogatstvo za što kraće vreme?


moglo je u netrzisnim burazersko-partijskim uslovima. makes a big difference.
docsumann docsumann 18:11 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

još nisu pobedili ljudi...verovatno nikada ni neće zbog sistema koji im to onemogućava


nikad ?! da to nije malo presporo ?
spadalo92 spadalo92 18:20 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo
Ko ga je predao tajkunima? I znači li da se u socijalističkim firmama moglo naučiti kako se stiče ogromno bogatstvo za što kraće vreme?



moglo je u netrzisnim burazersko-partijskim uslovima. makes a big difference.


Dakle, da ponovim, ko ga je predao tajkunima? A drugo, znači slažete se da su socijalističke firme umele da stiču ogromno bogatstvo za kratko vreme?
niccolo niccolo 18:25 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Kada kažeš superiornije, kao da si rekao bosije, golije, mrtvije...

Imaš prilično interesantnu asocijaciju na superiornije
fantomas fantomas 18:30 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo

Ali ti si sam kao jedan od elemenata zašto je to tvoje vreme bilo super rekao da je to zato što nisi plaćao studiranje. Međutim ni ja nisam plaćao studiranje. Drugim rečima ispada da između vremena tvog studiranja i vremena mog studiranja, posmatrano kroz prizmu besplatnog školovanja, i nema neke razlike. Pa zašto onda stalno spominjete to čuveno besplatno školovanje, ako gledamo samo kroz njega, onda je moje vreme podjednako dobro kao i tvoje.*
* Možda to znači da si ti u stvari u to vreme živeo u paklu, a nisi ni svestan toga



mozda bi tvoj logicki kalambur i dobio makar obrise nekog smisla da sam ja bilo gde to pomenuo.
sad mozes slobodno da me pitas da li je besplatno studiranje jedan od elemenata koji daju kvalitet - i recicu ti da jeste.

postavio si premisu koju i ne treba dokazivati, oko koje smo svi saglasni, kako bi, u nedostatku argumenata, gradeci pomocu samo jedne slicnosti dihotomicni ekvilibrijum - pokusao da opovrgnes ociglednu kvalitativnu nesrazmeru.
to se, u vreme mog studiranja, zvalo - silovanje elementarne logike, kao da, recimo, ja kazem da smo sena i ja vozacku dozvolu dobili u istoj auto skoli, sto implicira time kako smo kvalitativno podjednako dobri vozaci.
niccolo niccolo 18:43 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

mozda bi tvoj logicki kalambur i dobio makar obrise nekog smisla da sam ja bilo gde to pomenuo.

Ah, izvinjavam se, može biti da ti to i nisi rekao, teško je ispratiti ko je šta rekao. Ali zbog čega si ti uopšte ljut na mene, prvo živim u paklu, sad pišem besmislice itd.?

Kažeš kako ja
pokusao da opovrgnes ociglednu kvalitativnu nesrazmeru.

ali ja uopšte ne opovrgavam (niti potvrđujem, niti mi je namera da bilo opovrgavam bilo potvrđujem) kvalitativnu nesrazmeru. Ja samo vas ostale izazivam da mi kao nekome ko nije živeo u vreme sfrj, odnosno ko je bio isuviše mali da bi se života u istoj sećao, dokažete zašto je tada bilo bolje nego sada.
freehand freehand 18:43 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

I znači li da se u socijalističkim firmama moglo naučiti kako se stiče ogromno bogatstvo za što kraće vreme?

Kako da ne. Napravi se firma InexGenexUniverzalProgres, malo ima monopol na šta pokažeš prstom, radi za DB i KOS i da vidiš kako se pravi lova. Sad mi od direktora samo Drakulić pada na pamet, i pokojni Mirko Marjanović.
Ozbiljni komunistički kapitalisti, jbt.
spadalo92 spadalo92 18:50 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
Kada kažeš superiornije, kao da si rekao bosije, golije, mrtvije...

Imaš prilično interesantnu asocijaciju na superiornije


Ne skreći sa teme, hehe! Idemo isponova, u kojoj školi si naučio da pišeš "superiornije"? Znaš li da pridev superioran postoji samo u pozitivu, a ne u komparativu i superlativu?
tsunade tsunade 18:51 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ozbiljni komunistički kapitalisti


miskovic je bio direktor krusevacke zupe.
milisav68 milisav68 18:54 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

freehand
I znači li da se u socijalističkim firmama moglo naučiti kako se stiče ogromno bogatstvo za što kraće vreme?

Kako da ne. Napravi se firma InexGenexUniverzalProgresl, malo ima monopol na šta pokažeš prstom, radi za DB i KOS i da vidiš kako se pravi lova. Sad mi od direktora samo Drakulić pada na pamet, i pokojni Mirko Marjanović.
Ozbiljni komunistički kapitalisti, jbt.

Misliš DB i KOS osnuju firmu pa....
tsunade tsunade 18:57 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92


u uslovima dogovorne ekonomije i monopola, moje ribice iz akvarijuma mogu za vrlo kratko vreme da steknu enormno bogatstvo...
tsunade tsunade 18:57 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92


u uslovima dogovorne ekonomije i monopola, moje ribice iz akvarijuma mogu za vrlo kratko vreme da steknu enormno bogatstvo...
niccolo niccolo 19:01 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ne skreći sa teme, hehe!

A od kad je tema postala mesto mog školovanja? Ja bih rekao da ipak ti skrećeš s teme...
niccolo niccolo 19:09 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
Ne skreći sa teme, hehe!

A od kad je tema postala mesto mog školovanja? Ja bih rekao da ipak ti skrećeš s teme...

U stvari, hajde da skratimo. Ne znam da pridev superioran ne postoji u komparativu i superlativu. To je zato što smo za vreme mog osnovnog školovanja stalno gubili časove jer nije bilo grejanja ili su profesori štrajkovali. A grejanja nije bilo i profesori su štrajkovali jer si ti spadalo i ostali drugovi sa ovog bloga odlučili da se malo pobijete sa ostalim drugovima sa kojima ste živeli u toj predivnoj, fabuloznoj, najboljoj zemlji svih vremena poznatijoj kao sfrj.

Zbog čega ste, spadalo, rasturili tu predivnu zemlju? Kako to, spadalo, da su milošević, tuđman i ostali našli toliko vas kojima je bilo predivno u toj zemlji spremnih da se za dva minuta pobiju sa svojom dotadašnjom braćom? Jeste li vi neki mazohisti ili mentalno poremećeni ljudi kada ste tu predivnu zemlju upropastili?
fantomas fantomas 19:11 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo


nema potrebe za izvinjavanjem, zivi smo ljudi, pa nekad i gresimo.
pogresno si me povezao sa necim sto nisam napisao i to je jedini razlog sto sam kazao da je i zakljucak proizveden iz te premise lisen smisla.
vrlo korektno sam uz to naglasio i kako bih, kad bi me pitao da li to jeste tako, kazao da mislim isto o besplatnom skolovanju - ali da je to samo jedan delic mnogo sire slike.
pominjanje pakla je imalo drugaciji kontekst:
kazao sam da ako neko ko je studirao danas za 30 godina kaze kako se generalno seca ovog vremena sa simpatijama - taj mora da tada zivi u paklu.

ljut nisam, naprotiv - volim da pricam sa pametnim ljudima, makar i sukobili stavove.
niccolo niccolo 19:13 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

fantomas
niccolo


nema potrebe za izvinjavanjem, zivi smo ljudi, pa nekad i gresimo.
pogresno si me povezao sa necim sto nisam napisao i to je jedini razlog sto sam kazao da je i zakljucak proizveden iz te premise lisen smisla.
vrlo korektno sam uz to kazao i kako bih, kad bi me pitao da li to jeste tako, kazao da mislim isto o besplatnom skolovanju - ali da je to samo jedan delic mnogo sire slike.
pominjanje pakla je imalo drugaciji kontekst:
kazao sam da ako neko ko je studirao danas za 30 godina kaze kako se generalno seca ovog vremena sa simpatijama - taj mora da tada zivi u paklu.

ljut nisam, naprotiv - volim da pricam sa pametnim ljudima, makar i sukobili stavove.

ok onda
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 20:47 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Vidi, niko (barem ovde na blogu) ne tvrdi da je diktatura svo vreme bila stravična, ali jeste bila takva u godinama posle rata i u vreme informbiroa.Posle tih dogadjanja si morao baš dobro da razmisliš šta pričaš, i da ti nešto ne izleti, makar i kao vic.
dodao bih i : ranih 70-ih kada Titova država DEFINITIVNO gubi korak sa vremenom, događajima i svetom oko sebe... no to je tema sledećeg nastavka pa nebih otkrivao...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 20:49 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

stvorena je iluzija da se lepo živi.

upravo.
vidi, ta(kva) pojava, nažalost, jeste istorijska konstanta...
spadalo92 spadalo92 20:56 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

To je zato što smo za vreme mog osnovnog školovanja stalno gubili časove jer nije bilo grejanja ili su profesori štrajkovali.


Pa zašto se upuštaš u ovakve rasprave kada si neškolovan?

jer si ti spadalo i ostali drugovi sa ovog bloga odlučili da se malo pobijete sa ostalim drugovima sa kojima ste živeli u toj predivnoj, fabuloznoj, najboljoj zemlji svih vremena poznatijoj kao sfrj.

Zbog čega ste, spadalo, rasturili tu predivnu zemlju? Kako to, spadalo, da su milošević, tuđman i ostali našli toliko vas kojima je bilo predivno u toj zemlji spremnih da se za dva minuta pobiju sa svojom dotadašnjom braćom? Jeste li vi neki mazohisti ili mentalno poremećeni ljudi kada ste tu predivnu zemlju upropastili?


Ja nisam, majke mi! Moja žena je čistokrvna Hrvatica. Moj sin je oženjen Slovenkom. Moja ćerka se zabavlja sa Makedoncem, mojim budućim zetom. Moj deda po ocu je Poljak. Moj rođeni ujak je oženjen muslimankom, itd. Pobili su se oni koji su fanatično čuvali čistoću svoje krvi i svoje religije. Eh, gde bi nam bio kraj da je Tito na vreme zgnječio sve te vaške! Pogledaj USA. Pobili su starosedeoce Amerike koliko god su mogli, preostale strpali u rezervate i napravili multietnički raj na zemlji.
tsunade tsunade 21:06 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Eh, gde bi nam bio kraj da je Tito na vreme zgnječio sve te vaške!


sve si pobrkao spadalo. nije tito gnjecio po nacionalnoj nego po klasnoj osnovi.

pobili su starosedeoce Amerike koliko god su mogli, preostale strpali u rezervate i napravili multietnički raj na zemlji.


multietnicizam je otisao u majcinu. ako ne verujes pitaj angelu merkel.
spadalo92 spadalo92 21:34 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

sve si pobrkao spadalo. nije tito gnjecio po nacionalnoj nego po klasnoj osnovi.


Pa to ti kažem. Trebao je po nacionalnoj i ne bi bilo rata. Ratovi u bivšoj SFRJ su bili na međunacionalnoj i međuverskoj osnovi. Nisu valjda ratovali radnici protiv seljaka i "poštene inteligencije".
freehand freehand 21:43 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92
sve si pobrkao spadalo. nije tito gnjecio po nacionalnoj nego po klasnoj osnovi.


Pa to ti kažem. Trebao je po nacionalnoj i ne bi bilo rata. Ratovi u bivšoj SFRJ su bili na međunacionalnoj i međuverskoj osnovi. Nisu valjda ratovali radnici protiv seljaka i "poštene inteligencije".

A ne.
Sve je bilo oko love. I to se boranija klala oko siće, a bumbari su pujdali boraniju da bi uzeli kajmak.
Samo su se psihopate klale iz uživanja.
spadalo92 spadalo92 21:58 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

freehand
spadalo92
sve si pobrkao spadalo. nije tito gnjecio po nacionalnoj nego po klasnoj osnovi.


Pa to ti kažem. Trebao je po nacionalnoj i ne bi bilo rata. Ratovi u bivšoj SFRJ su bili na međunacionalnoj i međuverskoj osnovi. Nisu valjda ratovali radnici protiv seljaka i "poštene inteligencije".

A ne.
Sve je bilo oko love. I to se boranija klala oko siće, a bumbari su pujdali boraniju da bi uzeli kajmak.
Samo su se psihopate klale iz uživanja.


Srpska, hrvatska i muslimanska boranija se klala između sebe. Srpski, hrvatski i muslimanski bumbari nisu nikada prestajali da sarađuju, ni u vreme najžešćih okršaja. Zna se da je Arkan trgovao naftom sa zengama 92. god. Zato je te bumbare trebalo na vreme zaprašivati i gnječiti i rata ne bi bilo.
freehand freehand 22:07 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92
freehand
spadalo92
sve si pobrkao spadalo. nije tito gnjecio po nacionalnoj nego po klasnoj osnovi.


Pa to ti kažem. Trebao je po nacionalnoj i ne bi bilo rata. Ratovi u bivšoj SFRJ su bili na međunacionalnoj i međuverskoj osnovi. Nisu valjda ratovali radnici protiv seljaka i "poštene inteligencije".

A ne.
Sve je bilo oko love. I to se boranija klala oko siće, a bumbari su pujdali boraniju da bi uzeli kajmak.
Samo su se psihopate klale iz uživanja.


Srpska, hrvatska i muslimanska boranija se klala između sebe. Srpski, hrvatski i muslimanski bumbari nisu nikada prestajali da sarađuju, ni u vreme najžešćih okršaja. Zna se da je Arkan trgovao naftom sa zengama 92. god. Zato je te bumbare trebalo na vreme zaprašivati i gnječiti i rata ne bi bilo.

Pa eto ti si ih kao poštena inteligencija sad izdelio po nacionalnoj osnovi. Inače je to sve isti bašibozuk i fukara.

Kol'ko da ne bude zabune - tu i sebe ubrajam.
U fukaru, ne u inteligenciju.
spadalo92 spadalo92 22:30 02.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Inače je to sve isti bašibozuk i fukara.


freehand, ti si moj junak! I nisi fukara. Ko drukčije kaže ne samo da kleveće i laže, nego će imati posla samnom!
niccolo niccolo 08:16 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ja nisam, majke mi!

Eh, nisi. Naravno da nisi, nije bilo potrebno to pisati uopšte. Nikada niko od vas nije kriv, uvek neko drugi...
spadalo92 spadalo92 10:19 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
Ja nisam, majke mi!

Eh, nisi. Naravno da nisi, nije bilo potrebno to pisati uopšte. Nikada niko od vas nije kriv, uvek neko drugi...


Naravno da nisam. Ja nisam biciklista. A zna se da ste vi biciklisti za sve krivi.
sybil sybil 10:49 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

niccolo
mozda zato sto se ja vremena mog studiranja secam kao generalno dobrog za zivot dostojan coveka, a ako ti to isto, za 20 godina, kazes za vreme svog studiranja

Ali ti si sam kao jedan od elemenata zašto je to tvoje vreme bilo super rekao da je to zato što nisi plaćao studiranje. Međutim ni ja nisam plaćao studiranje. Drugim rečima ispada da između vremena tvog studiranja i vremena mog studiranja, posmatrano kroz prizmu besplatnog školovanja, i nema neke razlike. Pa zašto onda stalno spominjete to čuveno besplatno školovanje, ako gledamo samo kroz njega, onda je moje vreme podjednako dobro kao i tvoje.*


* Možda to znači da si ti u stvari u to vreme živeo u paklu, a nisi ni svestan toga

niccolo sreco, ovo sto kazes je tacno. ja sam studirala 90-ih, besplatno, kao i svi ostali. i jedna moja drugarica sa faksa ode u usa i vrati se i kaze: znas sta, ja kao student ne zivim nista bolje u usa, isti zivot kao kada sam studirala u srbiji (90-ih, Srbija 90-ih). Ali znas u cemu je drasticna razlika: iako se isto zivi, ja u usa imam buducnost, u Srbiji nemam.
omega68 omega68 10:53 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ko drukčije kaže ne samo da kleveće i laže, nego će imati posla samnom!

Piše se sa mnom
nastavite slobodno, kao da se nismo videli
spadalo92 spadalo92 11:04 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

omega68
Ko drukčije kaže ne samo da kleveće i laže, nego će imati posla samnom!

Piše se sa mnom
nastavite slobodno, kao da se nismo videli

Hvala na ispravci. Ko radi, taj i greši. To mi je jedino opravdanje.

Koristim se ovom prilikom da, onome ko je postavio ovaj post, skrenem pažnju da se ne piše "iskoristio bih priliku".
niccolo niccolo 11:07 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

Ali znas u cemu je drasticna razlika: iako se isto zivi, ja u usa imam buducnost, u Srbiji nemam.

Kako smo odjednom ubacili usa u raspravu o sfrj?

Piše se sa mnom

Nemoj tako Omega, ipak se spadalo školovao u onoj jugoslaviji, nećeš valjda da kažeš da je i on podjednako nepismen kao i mi što smo se školovali posle one jugoslavije...
sybil sybil 11:18 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku


Kako smo odjednom ubacili usa u raspravu o sfrj?

razlika, tu smo. dakle zamisli u gornjoj prici o buducnosti SRFJ=USA i Srbija 90-h = Srbija90-ih i to je to sa razlikom sto u usa skolovanje, lecenje i stanovanje nikada nije bilo besplatno.
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:24 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

spadalo92
i stvorena je iluzija da se lepo živi.


Pa jeste, ja sam u to vreme imao mnogo takvih iluzija. Npr. imao sam stalno iluziju da mi je zamrzivač uvek pun do vrha. Imao sam jednu neobičnu iluziju da sam plaćao majci letovanje u Španiji. Stalno me pratila iluzija da svakog leta putujem sa porodicom avionom na more, jal' naše, jal' Grčko. Bila je i velika iluzija da je gorivo besplatno. Mislim, plaćalo se, ali nemam pojma koliko. Nikada nisam obraćao pažnju na to. Bila je i jedna interesantna iluzija da sam u Minhenu menjao dinare za marke. Itd...



Pa to relativno 'blagostanje' je trajalo izmedju '70-tih do '80-tih pre toga (do '60-tih pasosi nisu izdavani) a posle osamdesetih je vec poceo raspad i nestasice. Sve sabrano, do sezdesetih tvrda diktatura nakon osamdesetih uvod u ovo sto smo doziveli devedesetih.

Sto se tice likvidacija posleratnih samo u periodu '45-te je mrak pojeo 50.000 ljudi.

Sve u svemu jako kratak period kada se bezbriznije zivelo, previse zla i krvi i torture i neslobode i neslavna zavrsnica i racun koji nam je ispostavljen u obliku raspada drzave i gradjanskog rata, prazne kase, ratnih profitera i politicke scene vise nego mizerne, svesti formirane u tom vrlom sistemu oceva i njihove dece koju nazalost i danas gledamo na vlasti.

No, ajd da slavimo taj sistem i 5 minuta relativne radosti medj godinama jada.

tsunade tsunade 11:49 03.05.2011

Re: Iskoristio bih priliku

apacherosepeacock



izuzetna analiza.

ne znam sto se nisi ranije ukljucio nego si niccolu, milisava, mene i freehanda pustio ovde da lomimo ruke sa titoistima, staljinistima, lenjinistima, maoistima (oni sto bi sve da bude besplatno) i ostalim komunistima...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana