Ekologija| Hobi| Nauka| Zabava| Životinjski svet

Koji je to soko-vrabac-šta-god? (8)

albicilla RSS / 05.04.2011. u 16:18

Svako malo dobijem jedno od onih pitanja. Najnovije je bilo: “Mala grabljivica veličine vrapca, nekakav soko? Srećem ga po gradu često. Po boji liči na stepskog sokola, ali je jako mali. Koji je to soko?”

slika-Srbija-2009-Ptice-crop.jpg

Nije nego, soko veličine vrapca, da smo u jugoistočnoj Aziji, Africi ili Južnoj Americi, pa da pričamo... Nezadovoljan mojim odgovorom da takvo nešto u Srbiji jednostavno ne postoji, te da se verovatno samo radi o lošem opisu vetruške, nesuđeni ptičar nastavlja: “Uh kad mi neko kaže da nešto ne postoji... dakle imao sam tu pticu kući i odnegovao, odrasla je veličine vrapca, kljun je kukast kao kod grabljvica, ima pogled grabljvice, siva je kao stepski soko, ima kandže grabljivice. Osim one koju sam ja odnegovao (ispala je iz gnezda) nalazio sam i mrtve u prirodi...videcu da vam postujem fotku ako je nadjem”

Naravno, slika se nikad nije materijalizovala. Ali ako je ptica zaista tolika, onda je verovatno svračak, a zbog obojenosti – ženka, ali on se nikako ne sreće često po gradu. Ja se i ne sećam da sam ga ikad video u gradu, iako bih mogao da ga zamislim po novobeogradskim utrinama (što i nije tipično gradsko stanište...). Nesuđeni ptičar se više nije oglasio.

Jedan od problema s kojim se početnici često sreću je neuspeo pokušaj da opišu šta su videli (kao kad vam žena opisuje automobil, pa kaže “trula višnja” – i stane, dosta je valjda). Ne znaju na šta da obrate pažnju, niti kako da to opišu, a ipak, jedno od najvećih zadovoljstava u ptičarenju leži upravo u identifikaciji na terenu, tj. sposobnosti da tačno odredite vrstu posmatrajući/osluškujući u prirodi. Vrsta se identifikuje na osnovu izgleda, staništa koje nastanjuje (ipak, ne zaboravite da ptice imaju krila i znaju da osvanu gde im se niko normalan ne bi nadao), ponašanja te pesme i glasanja. Dakle, obratite pažnju na ISAPizgled, stanište, aktivnost i pesmu.

Koliko da se ne kitim tuđim perjem, dodaću i da sam ovaj ISAP sistem identifikacije (ako neko ume da sklopi neki anagram od toga, pucajte slobodno, ja nisam umeo da smislim nešto lakše za pamćenje) priredio razrađujući dalje, pregrupišući i kombinujući mozgalice ornitologa Rodžera Torija Petersona i Keneta Njumena – nisam ga izvorno izmislio. No, i točak je davno otkriven, sve što vam danas preostaje je da dizajnirate novu radkapnu.

IZGLED

Građa i veličina

Građa tela je nešto što zahteva bar zrnce iskustva da bi bilo uočeno i kako-tako opisano, ali je pitanje ‘kako je ptica građena’ ključno za tačno određivanje vrste. Da li je pufnasta kao crvendać ili vitka poput pliske? Kako drži telo kada stoji: skoro horizontalno, iskošeno, skoro vertikalno, vertikalno?

Veličinu ptice je na terenu teško proceniti pa je najbolje da je uporedite sa nekom drugom pticom opaženom u blizini, tj. nekom drugom pticom - za koju znate šta je...

Oblik i boja kljuna

Oblik kljuna govori o načinu ishrane ptice. Kakav joj je kljun – dugačak i tanak kao kljun zviždaka (insekti), kratak i kupast kao kod vrapca (zrnevlje), izdužen, bodežu nalik kljun čaplje (riba), ili povijen kao sokolov (meso)?

Dužina i boja nogu

Građa nogu govoru o načinu života i otuda o vrsti ptice. Najduže noge imaju čaplje i rode – ptice koje se hrane gacajući po barama, a na drugom kraju lestvice su čiope koje se hrane u vazduhu, sleću jedino na svoje gnezdo i imaju najmanje noge u svetu ptica.

Perje i karakteri

Koje je boje vaša ptica? Većina ptica je ‘svetlija odozdo i tamnija odozgo’ ali postoje li karakteristične boje, odnos svetlo-tamnih površina na krilima, nadrepku i repu, svetlije i tamnije pruge na glavi? Obično nije važno da upamtite kompletan raspored boja na ptici, dovoljno je da znate one ključne odlike, tzv. karaktere. Ali da karaktere i zapamtite, trebaće vam i vreme i iskustvo.

tomografija11.jpg 

STANIŠTE

U kom staništu je ptica opažena?  U ravnici, pobrđu ili visoko u planini (da li znate nadmorsku visinu, približno)?  Da li je bila na vodi (reka, jezero, močvara?), na peščanoj ili šljunkovitoj plaži, na muljevitoj obali? U tršćaku ili šikari, na livadi ili sveže uzoranoj njivi, u živici, peščari, šumi (listopadnoj, četinarskoj, mešovitoj, retkoj, gustoj?)? Ili na tresavi, kršu, litici ili siparu podno nje, visokoplaninskim pašnjacima i rudinama? Ili je bila u tzv. veštačkim staništima poput ribnjaka, šećeranskih kolektora, đubrišta, rudarskih kopova i jalovišta, naseljenih mesta, duž saobraćajnica?

Osim ‘makro-staništa’, zabeležite i ‘mikro-stanište’: viđena na tlu (u retkoj ili gustoj travi, visokoj ili niskoj, kontinuiranoj ili rascepkanoj, ili na goloj zemlji) ili u krošnji (nisko ili visoko, na stablu ili spoljnim granama)?

AKTIVNOST

Šta ptica radi? Traga za hranom? Da li je lovi u vazduhu, da li je vreba sa grane, da li je traži na kori drveta ili ispod nje, na tlu, na površini vode ili roni za njom?

Leti? Da li duboko ponire i uzdiže se kao detlić, ili brzo i pravolinijski kao vodomar?

Hoda? Korača, skakuće, gaca po mulju, pliva? Da li korača kao čavka, ili skakuće kao vrabac?

PESMA I GLASANJE

Iskusni ptičari će većinu malih pevačica poznati po pesmi (ali ja nisam od tih...), iako ih po gustim krošnjama uopšte ne vide. Svrha pesme je u odbrani teritorije od suparničkog mužjaka, te privlačenju ženke i snaženju veze unutar para. Pevanje dostiže vrhunac tokom prolećnih zora i šetnja šumom već obećava pravi koncert. Ukoliko ne možete da odredite vrstu po sluhu, pratite pesmu da locirate pticu radi vizuelne identifikacije. Na internetu možete pronaći snimke pesama i glasanja svih ptica naše zemlje, ali osluškivanje na terenu je ipak nezamenljivo.

I, ne, pojma nemam kakav je to vrabac zlopogleđa.



Komentari (70)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kakapo kakapo 16:34 05.04.2011

Patuljasti grifon?

"I, ne, pojma nemam kakav je to soko veličine vrapca"

Može biti samo patuljasti gradski grifon. Ali oni su danas sasvim retki...
jedan.kub jedan.kub 18:31 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

kakapo
"I, ne, pojma nemam kakav je to soko veličine vrapca"

Može biti samo patuljasti gradski grifon.
Ali oni su danas sasvim retki...

Ili coveku trebaju naocari ako je pticu video i prirodi i letu pa nije dobro procenio daljinu.
albicilla albicilla 18:45 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Ili coveku trebaju naocari ako je pticu video i prirodi i letu pa nije dobro procenio daljinu.


procena velicine ptice u prirodi je jako zahtevna disciplina i greske su ceste, ali, on ju je imao u ruci...
Jukie Jukie 19:46 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

albicilla
Ili coveku trebaju naocari ako je pticu video i prirodi i letu pa nije dobro procenio daljinu.procena velicine ptice u prirodi je jako zahtevna disciplina i greske su ceste, ali, on ju je imao u ruci...

Možda on NE ZNA KOLIKO JE VRABAC VELIKI

Ili je pomešao goluba i vrapca

ili mu niko nije rekao da vrapci nisu bebe golubovi
maca22 maca22 20:39 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Jukie
ili mu niko nije rekao da vrapci nisu bebe golubovi



Da pitam obojicu, ima li mogucnosti da se spreci osvajanje grada od strane razbojnika - vrana. ubijaju golubove, gugutke...sve..
kakapo kakapo 21:13 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

maca22
Jukie
ili mu niko nije rekao da vrapci nisu bebe golubovi



Da pitam obojicu, ima li mogucnosti da se spreci osvajanje grada od strane razbojnika - vrana. ubijaju golubove, gugutke...sve..

Samo da se mi nikako ne uplićemo! Garantovano ćemo napraviti neku katastrofu. A golubovi i vrane će se, veruj mi, već sami snaći.
maca22 maca22 21:40 05.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Vrane ce ih pobiti i proterati, ako se to naziva snalaženjem.
Samo ne znam zasto imperativ da se ne mesamo. Zar Beograd prirodna sredina, ili sta...
fantomatsicna fantomatsicna 04:29 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

ali, on ju je imao u ruci...

Bolje soko u ruci..nego vrabac na grani
Jukie Jukie 04:30 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

maca22

Jukie
ili mu niko nije rekao da vrapci nisu bebe golubovi

Ne, stvarno, gledao sam Najdžela Marvina kako hrani neku pticu (mladunče) iz usta i kaže: "tako je ružno da ga zovu squab," (prevod: grdoba) "ali jednog dana se oni pretvore u pigeons or doves" (golubove ili grlice) a ispod ide prevod "vrapce ili golubove"

Da pitam obojicu, ima li mogucnosti da se spreci osvajanje grada od strane razbojnika - vrana. ubijaju golubove, gugutke...sve..

Nema. Vrane su ptice pevačice i kao takve su eksplicitno zaštićene zakonom, dok su gradski golubovi manje-više na nivou pernate bubašvabe i kao takvi i "treba" da budu istrebljeni.

Drugo, nigde do sada nije zabeleženo da su vrane istrebile golubove, tako da bi prvo trebalo istraživanjem utvrditi da se to uopšte dešava. Da li ih napadaju i ubijaju udarcem kljuna u glavu?

Koliko god to nama užasno zvučalo, grabljivice u prirodi održavaju populaciju zdravom na taj način što ubijanjem uklanjaju kljakave i tupave primerke (u jednoj (jako loše prevedenoj) knjizi koju sam čitao u biblioteci u srednjoj školi pisalo je da "igraju istu ulogu koju policija, školstvo i lekari imaju u ljudskom društvu" što me je naravno u tom uzrastu dovelo do vrištanja, ali je činjenica da je i pored surovog pristupa konačni efekat isti... Priroda nije politički korektna)

Za gugutke je situacija "mutnija" jer one nemaju toliko minusa protiv sebe kao gradski golubovi, ali ako su one uspele da se iz Indije samostalno prošire preko celog Bliskog istoka, Balkana i ostatka Evrope do Škotske i Irske (preko svih onih površina pod ekstenzivnom zemljoradnjom gde ima podosta vrana), znači da umeju da se u dovoljnom broju gnezde na skrovitim mestima i da održe populaciju.
kakapo kakapo 06:57 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

maca22
Vrane ce ih pobiti i proterati, ako se to naziva snalaženjem.
Samo ne znam zasto imperativ da se ne mesamo. Zar Beograd prirodna sredina, ili sta...

Zato što se ljudsko mešanje u prorodnu ravnotežu vrsta (ili čak u "uspostavljanje" ravnoreže), uvek završavalo katastrofalno loše, i to ne samo u pogledu tih vrsta nego i šire. Primera ima bezbroj. A Beograd jeste prirodna sredina. I sasvim sam ubeđen da vrane neće ni proterati, niti pobiti golubove.
albicilla albicilla 07:19 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Da pitam obojicu, ima li mogucnosti da se spreci osvajanje grada od strane razbojnika - vrana. ubijaju golubove, gugutke...sve..


koliko ja znam, vrane su nase gradove osvojile pre cca jednog veka, navodno su ranije sojke bile jedine urbane vrane. gacci su se uselili pre oko pola veka. ne znam koliko maca ima godina ako je za nju ulazak vrana u gradove jos uvek nova pojava, ali ne primecujem da gugutkama, a jos manje golubovima, ista fali.
albicilla albicilla 07:24 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

ubijanjem uklanjaju kljakave i tupave primerke (u jednoj (jako loše prevedenoj) knjizi koju sam čitao u biblioteci u srednjoj školi pisalo je da "igraju istu ulogu koju policija, školstvo i lekari imaju u ljudskom društvu"



albicilla albicilla 08:04 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

ili mu niko nije rekao da vrapci nisu bebe golubovi


ja sam u prilicno poodmaklom dobu naucio da rotkvica nije mlada rotkva - valjda zato sto nisam voleo ni jednu ni drugu
maca22 maca22 08:25 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

ne znam koliko maca ima godina ako je za nju ulazak vrana u gradove jos uvek nova pojava



Jukie
Da li ih napadaju i ubijaju udarcem kljuna u glavu?

Da.
A ja pre 10 godina niti sam morala da skupljam mrtve golubove raskljucanih glava.
Dalje, u centru pre 10 godina NIJE bilo vrana, a moglo se ujutru cuti i pevanje, slavuja, sta li, veoma je lepo...

Priroda nije politički korektna

Kakava crna priroda. I kontejneri sa otvorenim smecem u Beogradu su deo beogradske prirode, pa me zanima da li su kljunati razbojnici dosli kad smo uveli (vratili) kontejnere u grad? Jer ih u kontejenerima vidjam kako kopaju.
Takodje, ja, kao deo prirode, bih se rado umesala u prirodu oko sebe, i predlozila da kontejnere da zatvorimo ako to privlaci siledzije.
maca22 maca22 08:34 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

jukie
Ne, stvarno, gledao sam Najdžela Marvina kako hrani neku pticu (mladunče) iz usta i kaže: "tako je ružno da ga zovu squab," (prevod: grdoba) "ali jednog dana se oni pretvore u pigeons or doves" (golubove ili grlice) a ispod ide prevod "vrapce ili golubove"

Samo cu reci da su u jednoj visokoskolskoj skolskoj ustanovi decu ucili da je dove golubica (zenka od goluba). :)
albicilla albicilla 08:39 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Samo cu reci da su u jednoj visokoskolskoj skolskoj ustanovi decu ucili da je dove golubica (zenka od goluba). :)


a i generacije su zbog retardiranog prevodioca filma bambi naucile da je srna zenka jelena...
albicilla albicilla 08:41 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Kako su lepe.


a lovci ih ubijaju - da tim plavo-crnim percima zakite sesire. i to je dozvoljeno...
maca22 maca22 08:53 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

albicilla
Kako su lepe.


a lovci ih ubijaju - da tim plavo-crnim percima zakite sesire. i to je dozvoljeno...

Znam. Zovu ih kreje.
Mislila sam da kreja i sojka nije isto. :)
albicilla albicilla 09:42 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Znam. Zovu ih kreje.
Mislila sam da kreja i sojka nije isto. :)


jeste, isto je, samo smo se u novoj srpskoj nomenklaturi odlucili za jedan naziv, da izbegnemo, koliko mozemo, zabunu koju stvaraju dva - pa je zato "zvanicno" sojka
maca22 maca22 10:11 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Pitanja o izumrlim vrstama, ako neko zna.
U mojoj zoologiji stoji da je kraguj drugi naziv za belogravog supa. (Bradan je nesto posebno i nema ih vise kod nas).
Opet, ovako citma kako je kraguj (onaj kragujeacki( bio neka druga vrsta ptice koji je izumro, ali ne samo u Kragujevcu, vec u celoj Srbiji, ili na svetu.
Zna neko ko je bio kraguj?

Ima li negde neki crtez kakva je bila utva zlatokrila?
background noise background noise 10:16 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Kako su lepe.


I pun ih je Zlatibor
NNN NNN 10:20 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Ima li negde neki crtez kakva je bila utva zlatokrila?

Utva zlatokrila


albicilla albicilla 10:21 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

maca22
Pitanja o izumrlim vrstama, ako neko zna.
U mojoj zoologiji stoji da je kraguj drugi naziv za belogravog supa. (Bradan je nesto posebno i nema ih vise kod nas).
Opet, ovako citma kako je kraguj (onaj kragujeacki( bio neka druga vrsta ptice koji je izumro, ali ne samo u Kragujevcu, vec u celoj Srbiji, ili na svetu.
Zna neko ko je bio kraguj?

Ima li negde neki crtez kakva je bila utva zlatokrila?


to za kraguja bih prepustio kakapou, ja cu samo kratko. pitanje je na koju se grabljivicu taj naziv primenjivao u drevna vremena, a isto tako je moguce da se primenjivao na vise vrsta grabljivica. mi danas orlom krstasem zovemo jednu vrstu - ali u narodu se taj naziv koristio za sve krupne grabljivice sto krstare, kruze u termalima. dodajte tome da se isti nazivi u razlicitim slovenskim jezicima koriste za sasim razlicite vrste grabljivica (npr, sup je na slovenackom jastreb).

a utva zlatokrila izgleda ovako, u decembru sam je konacno posmatrao, prave divlje ptice, u indiji, tamo ih zovu bramanske patke. jedini problem je, ono sto mi danas zvemo utvom zlatokrilom uopste ne mora biti ista ptica koju je pre pola milenijuma video slepi narodni pesnik...
NNN NNN 10:46 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Opet, ovako citma kako je kraguj (onaj kragujeacki( bio neka druga vrsta ptice koji je izumro, ali ne samo u Kragujevcu, vec u celoj Srbiji, ili na svetu.
Zna neko ko je bio kraguj?
Link
Vrtimo se u krug
albicilla albicilla 10:53 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

NNN
Opet, ovako citma kako je kraguj (onaj kragujeacki( bio neka druga vrsta ptice koji je izumro, ali ne samo u Kragujevcu, vec u celoj Srbiji, ili na svetu.
Zna neko ko je bio kraguj?
Link
Vrtimo se u krug


nekako sam znao da je kakapo strucnjak za tu oblast, ptice u kulturi, epovima i mitovima, a vidim da je na isto pitanje vec odgovorio tom prilikom: "Nije to baš tako jednostavno. Evo šta kaže rečnik Matice srpske: „Kraguj, naziv za razne dnevne ptice grabljivice: jastreba, kopca, lovnog jastreba ili sokola, beloglavog supa, smeđeg supa.“ U rečniku SANU piše da je kraguj ime za jastreba kokošara ali i za razne druge ptice grabljivice uključujući supa i bradana. U narodnoj epici se pravi jasna razlika između sokola i kraguja (neki su imali obučene sokole za lov, a neko pak kraguja, pa je taj neko ne znam šta uradio)."

dodao bih jedino, ako se kraguj pominje u sokolarskom kontekstu, sve su sanse da se to na jastreba odnosi.
maca22 maca22 10:55 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Kako su utve lepe, predivne.

NNN
Zna neko ko je bio kraguj?
Link
Vrtimo se u krug

Ajoj, ja to uopste nisam videla. Izvinjavam se.
Ok, posto je kakpo i tamo odgovorio, onda ne znamo na kog tacno kraguje je mislio onaj ko je krrstio grad. :)
maca22 maca22 11:00 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Moderacija mi javila da postavim neku nezasticenu sliku sojke (u narodu znane i kao kreja) koje su navodno nekada zivele u gradovima (umesto razbojnickih vrana :S )

Evo je:

kakapo kakapo 16:04 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

onda ne znamo na kog tacno kraguje je mislio onaj ko je krrstio grad. :)

Na najlepšeg!
kakapo kakapo 16:18 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

umesto razbojnickih vrana

Vrane nisu naivne (zapravo su neviđeno inteligentne). Ali ti očigledno nisi upoznata sa likom i delom ovdašnjih svraka (inače, čudesno lepih, barem meni). Gledao sam dve koje su prvo rasterale neke vrane (iako su svrake manje), pa su onda iz čiste zlobe terale, terale i na kraju oterale jednog opasnog žutog mačora koji se sunčao na krovu. Potom su zavirivale u svaki odžak i na kraju se posvađale.
maca22 maca22 18:12 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

kakapo
Ali ti očigledno nisi upoznata sa likom i delom ovdašnjih svraka (inače, čudesno lepih, barem meni).

Ne, nego ne pisem o njima jer ih nema u gradu. :)
(srecom)

kakapo
[ i na kraju se posvađale.

albicilla albicilla 19:52 06.04.2011

Re: Patuljasti grifon?

Ne, nego ne pisem o njima jer ih nema u gradu. :)
(srecom)


ima ih, ima, samo obidju kontejnere rano ujutru, pre nego sto ustanete
diskretnije su
Out of Beirut Out of Beirut 18:58 05.04.2011

evo sad cu pokusati..

Ptica primecena u ravnici, na ivici grada, ujutru,

Velicina:

malo manja od svrake (procenjeno bez mogucnosti za direktno uporedjenje)

Boje:

vecim delom crna i bela, podsecajuci na svraku (ali sa drukcijim obrascem sara)

crvena povrsina na donjem delu trbuha. kada su krila sklopljena, taj crveni deo je nedaleko od primarne vile

Kljun izduzen

(Nazalost nisam nosio naocare/ kontaktna sociva.)

Aktivnost: jedna ptica juri drugu, s grane na granu kao detlic.

Glasanje: Ponavlja jedan te isti uzvik trajanja oko 2 sekunde, s pauzom koja je duza od 3-4 sekundi. Zvuk ne bas cist; glas je zvucao pomalo hrapavo, promuklo.

Ja znam, da ovo nije bogzna sta, ali.. ,vazno je ucestvovati.'
Jukie Jukie 19:45 05.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Detlić

jedan.kub jedan.kub 20:42 05.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Malo ko ima literaturu o fauni, pa kad nesto od toga vidi moze samo da nagadja.
Priroda, okolina je puna ptica i njih je teze razlikovati od zivotinja.

Desava se da neki put neke selice naprave pauzu u blizini jednom u nasem zivotu i nikad vise, tek tad smo u velikoj dilemi koju pticu smo videli.

Danas sam videla jednu vizljastu pticu velicine kao vrabac sa crno belim (preovladjuje crno) perjem ali izrazito crvenim kljunom, mislim da je slavuj ali nisam sigurna. U blizini je, na 1km park i cesto se leti u kasnim vecernjim satima cuje lep cvrkut. Senice imaju lep cvrkut ali drugaciji.
jedan.kub jedan.kub 21:11 05.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Pokusala sam da nadjem, ali nista

http://www.youtube.com/watch?v=rL4Z9d9oObY


PS
Evo nesto sto nema kod nas:


Nasi kosovi su takodje dobri imitatori.
albicilla albicilla 07:30 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Malo ko ima literaturu o fauni, pa kad nesto od toga vidi moze samo da nagadja.


prirucnik za identifikaciju 140 cescih vrsta na srpskom mozete kao pdf od 2 mb preuzeti odavde

ne nalazi se u prodaji, ali papirnu verziju besplatno dobijaju svi clanovi loa
albicilla albicilla 07:34 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Jukie
Detlić



saglasan. ako je teren otvoreniji, s manje ili malo drveca, a detlic mozda bio na tlu, verovatno seoski detlic, a ako se bas drzao drveca, veliki detlic. prvi ima tek rumen podrepak, dok je drugom jarkocrven.
albicilla albicilla 07:39 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Danas sam videla jednu vizljastu pticu velicine kao vrabac sa crno belim (preovladjuje crno) perjem ali izrazito crvenim kljunom, mislim da je slavuj ali nisam sigurna. U blizini je, na 1km park i cesto se leti u kasnim vecernjim satima cuje lep cvrkut. Senice imaju lep cvrkut ali drugaciji.


ima vise c/b kandidata, ali nijedan nema crveni kljun - da nije bio umazan necim cime se mozda hranila? rano je jos za voce, ne pada mi na um ni cime bi ga obojila

mali slavuj je sasvim neugledna ptica, sve dok iz niskog zbunja pred vama ne poleti, da vam pobegne, pa otkrije raskosnoridj nadrepak
Jukie Jukie 08:14 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

albicilla
Danas sam videla jednu vizljastu pticu velicine kao vrabac sa crno belim (preovladjuje crno) perjem ali izrazito crvenim kljunom, mislim da je slavuj ali nisam sigurna. U blizini je, na 1km park i cesto se leti u kasnim vecernjim satima cuje lep cvrkut. Senice imaju lep cvrkut ali drugaciji.

ima vise c/b kandidata, ali nijedan nema crveni kljun - da nije bio umazan necim cime se mozda hranila? rano je jos za voce, ne pada mi na um ni cime bi ga obojilamali slavuj je sasvim neugledna ptica, sve dok iz niskog zbunja pred vama ne poleti, da vam pobegne, pa otkrije raskosnoridj nadrepak


U kojoj se zemlji to dešava? Ovde kod nas? Šta uopšte ima crven kljun?

Nešto ovakvo?
albicilla albicilla 08:43 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..


Nešto ovakvo?


to je najverovatnije sumnjivo lice: bela pliska

ali ona trazi blizinu vode, potoka nekog?
fantomatsicna fantomatsicna 09:19 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

NNN NNN 09:34 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

okolina je puna ptica i njih je teze razlikovati od zivotinja.
I ptice su životinje (i ljudi)
albicilla albicilla 09:35 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

fantomatsicna


jesu li to ta c/b ptica crvenog kljuna? ovo je cvorak, tacnije, mladi cvorci

albicilla albicilla 09:39 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

I ptice su životinje (i ljudi)


i ptice su ljudi :)
NNN NNN 11:02 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

albicilla
I ptice su životinje (i ljudi)


i ptice su ljudi :)

ti to možeš da kažeš
(mislio sam da napišem da su i ljudi životinje, ali je ispalo dvosmisleno )
Jukie Jukie 12:20 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

albicilla

fantomatsicnajesu li to ta c/b ptica crvenog kljuna? ovo je cvorak, tacnije, mladi cvorci

Koje male ptice kod nas uopšte imaju crvene kljunove?
albicilla albicilla 13:14 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

Koje male ptice kod nas uopšte imaju crvene kljunove?


da ne proveravam sad - mislim da nemamo takvih

obicno je crn ili smedj, nekad zut, nekad onako metalnoplav, ali mi nijedan crven ne pada na um

ko zna gde ga je ta tica gurala...
kakapo kakapo 15:22 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

tacnije, mladi cvorci

A ovo su ti isti bezobrazni lepotani, malo stariji, u beogradskoj okasneloj zimi.
Moderacija me je naplašila onomad zbog povrede autorskih prava, sada kačim samo fotke i akvarele sopstvene izrade.
kakapo kakapo 16:33 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

albicilla

Nešto ovakvo?


to je najverovatnije sumnjivo lice: bela pliska

ali ona trazi blizinu vode, potoka nekog?

Ili makar kantu s vodom, kao ova na slici (kanta se ne vidi, ali je odmah tu, iza ladoleža).
jedan.kub jedan.kub 21:09 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..


juki
U kojoj se zemlji to dešava? Ovde kod nas? Šta uopšte ima crven kljun?

U mom dvorišitu i često je vidjam.
Pokušaću da je fotografišem kroz prozor, ako me ne primeti. Inače je veličine vrapca ali tanka ili više izdužena i kljun joj je prirodno crven.
U tom linku nema te ptičice.

Imam dosta zelenila u dvorištu. Uveče su dolazile sove na orah dok ga nisam posekla.
Svrake vidjam svaki dan i gugutke.
U komšiluku je davno detlić imao gnezdo u šupljini šljive.













jedan.kub jedan.kub 21:14 06.04.2011

Re: evo sad cu pokusati..

albicilla
fantomatsicna


jesu li to ta c/b ptica crvenog kljuna? ovo je cvorak, tacnije, mladi cvorci



Nije čvorak. Ova ptica je sitnija od čvorka.
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 00:37 06.04.2011

Da probam

Imam seriju fotografija koju je moja kćerka napravila pre par godina sa terase naše vikendice na Banstolu. Nisam umela da ih ovde postavim, pa sam ih stavila na FB i "uzela" odatle jednu, čiji link šaljem. Već iz tog silnog truda vidite da mi je važno da mi kašete: šta je to?
Mi smo mislili da je soko, ali smo ga videli jednom kad je skoro sleteo na put, ispod placa. Bio je prosto preveliki za ono što mi zovemo sokolom (ne umem da kažem koliko je veliki, ali raspon krila nije manji od metar, časna reč).
Dotična ptica leti ponekad sama, mada češće u paru (jednom smo gledali kako se par obračunava u vazduhu sa pticom iste vrste koja je bila sama). Većinom šestare prvo na srednjoj visini, pa na velikoj, da bi se postepeno spuštali, takođe u krugovima. Love sitnije glodare (to smo videli). Glasaju se kliktanjem. Ima ih nekoliko, jer ponekad vidimo i po dva para kako lete nad bliskim prostorom. Naša vikendica je na jednoj od dve kosine, koje su naspramne, a između njih je mala dugačka dolina na čijem dnu teče potok (Lipovac, na ivici Nacionalnog parka Fruška Gora, šire područje opštine Sremski Karlovci, mada svi ceo taj deo od izlaska iz Sremskih karlovaca zovu Banstolom).
Unapred hvala.
P.S. Na kraju sam na Fb našla da se nudi link kojim svako može doći do nekog albuma, pa ga ovde prilažem:

http://www.facebook.com/album.php?aid=2082003&id=1379825254&l=acf025f593



albicilla albicilla 07:41 06.04.2011

Re: Da probam

kaze: The page you requested cannot be displayed right now. It may be temporarily unavailable, the link you clicked on may have expired, or you may not have permission to view this page.

a bas me kopka. ako je tako veliki, najverovatnije misar, no to je fruska gora, je li tako? ima tamo i orlova...
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 08:15 06.04.2011

Re: Da probam

Jako me zanima šta/ko je to. Jedva čekam "presudu".
albicilla albicilla 08:44 06.04.2011

Re: Da probam

Branislava Kostić - Narator
Jako me zanima šta/ko je to. Jedva čekam "presudu".


ali ne mogu da vidim sliku - nece da mi dozvoli da je vidim
maca22 maca22 10:14 06.04.2011

Re: Da probam

Branislava Kostić - Narator

http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=1670301962298&set=a.1670300122252.2082003.1379825254&theater

Desni klik na sliku, pa Copy Image Location (ili nesto slicno), pa to zalepite ovde.
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 13:41 06.04.2011

Re: Da probam

Hvala, trebala mi je pomoć.
albicilla albicilla 13:48 06.04.2011

Re: Da probam

http://www.facebook.com/album.php?aid=2082003&id=1379825254&l=acf025f593



a sad kaze da u tom albumu nema nicega:

There are no photos in this album.
maca22 maca22 18:18 06.04.2011

Re: Da probam

Ma ima, nego treba da zalepi pravi link, koji treba da pocinje ovim boldovanim :
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/blabla...
albicilla albicilla 19:53 06.04.2011

Re: Da probam

http://www.facebook.com/album.php?aid=2082003&id=1379825254&l=acf025f593


aha?
i s cime zamenim bla bla?
maca22 maca22 20:02 06.04.2011

Re: Da probam

Ona mora da da pravi link.
jedan.kub jedan.kub 21:28 06.04.2011

Re: Da probam

Branislava Kostić - Narator
Hvala, trebala mi je pomoć.

Mislim da je to jastreb kokošar. Ima ih izmedju Tise i Žablja.
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 21:51 06.04.2011

Re: Da probam

Ima ga i na celoj Fruškoj gori. Viđala sam ga kao dete u mojoj Čalmi. Ovo mislim da nije ta ptica. No, ja zaista nisam stručnjak.
maca22 maca22 22:53 06.04.2011

Re: Da probam

...
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 21:37 06.04.2011

mozda uspe

O.K. bila sam jako glupa. Stavila sam link na fotografije na FB, potpuno zaboraviljajući da je na FB podešeno d moje fotke mogu da vide samo moji prijatelji. Izvinite za glupost, Sada sam to ispravila.
Još jednom izvinjenje (bar sam nešto naučila).

http://www.facebook.com/album.php?id=1379825254&aid=2081999#!/photo.php?fbid=1670300162253&set=a.1670293842095.2081999.1379825254&theater
albicilla albicilla 06:44 07.04.2011

Re: mozda uspe

Branislava Kostić - Narator
O.K. bila sam jako glupa. Stavila sam link na fotografije na FB, potpuno zaboraviljajući da je na FB podešeno d moje fotke mogu da vide samo moji prijatelji. Izvinite za glupost, Sada sam to ispravila.
Još jednom izvinjenje (bar sam nešto naučila).

http://www.facebook.com/album.php?id=1379825254&aid=2081999#!/photo.php?fbid=1670300162253&set=a.1670293842095.2081999.1379825254&theater


misar buteo buteo
NNN NNN 09:35 07.04.2011

Re: mozda uspe

albicilla 08:41 06.04.2011
kaze: The page you requested cannot be displayed right now. It may be temporarily unavailable, the link you clicked on may have expired, or you may not have permission to view this page.

a bas me kopka. ako je tako veliki, najverovatnije misar, no to je fruska gora, je li tako? ima tamo i orlova...
Samo da uđe u zapisnik da je albicilla znao i bez gledanja!
albicilla albicilla 12:18 07.04.2011

Re: mozda uspe

Samo da uđe u zapisnik da je albicilla znao i bez gledanja!


ndaa.. bezmalo pomislite da je i statistika nekakva nauka...
Branislava Kostić - Narator Branislava Kostić - Narator 08:18 08.04.2011

Re: mozda uspe

Hvala na angažovanju. "Naša" ptica izgleda da je stvarno orao mišar. Pregledali smo fotke na "netu", pročitali o njmu na sajtovima za koje ste dali linkove, i - to je to. Hvala puno svima.
albicilla albicilla 08:22 08.04.2011

Re: mozda uspe

Branislava Kostić - Narator
Hvala na angažovanju. "Naša" ptica izgleda da je stvarno orao mišar. Pregledali smo fotke na "netu", pročitali o njmu na sajtovima za koje ste dali linkove, i - to je to. Hvala puno svima.


molim, i drugi put

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana