Društvo| Kultura| Literatura| Reč i slika| Umetnost

Život kao sveopšti esej

Nebojša Milenković RSS / 19.03.2011. u 18:08

V.R.T, Moje menstruacije,1968.
V.R.T, Moje menstruacije,1968.
Retrospektivna izložba

Vujica Rešin Tucić: TRADICIJA AVANGARDE

Autor i kustos: Nebojša Milenković

Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad  

23.mart (otvaranje: 19 h) - 20.april 2011.  

 

Kao umetnik i pesnik, Vujica Rešin Tucić (1941 - 2009) stalno se kretao po tankoj granici u međuprostoru između eksperimentalne književnosti, nove poezije i nove umetničke prakse – istovremeno pripadajući i ne pripadajući svim trima podjednako. Oslobođeni imperativa da bilo šta znače ili označavaju, reč i slovo kod Rešina Tucića postali su vizuelizirajuća sredstva/stanja jezika. Jezik u afektu – služeći se iskustvima istorijskih avangardi (dade i futurizma), konkretističkim eksperimentima, kao i pesničkom praksom slovenačkih reista – kod Vujice je postao vlastiti predmet. Pesma kod njega više nije jezička niti logička konstrukcija. Praksom permanentnog istraživanja u i sa jezikom, umesto jezičkog (verbalnog), kod Tucića pesma je postala vizuelni proizvod. Pored rada na dekonstrukciji smisla, Vujica istovremeno razara i samu logiku pesničkog teksta/govora ― ali i stereotipne i patetične predstave o „ozbiljnosti pesničkog zanata“. Njegovo pesništvo zasnovano je na buntu protiv svih konvencija, otuda su pojedini kritičari Tucićevu književno-umetničku pojavu opisali kao svojevrsnu „injekciju“ Majakovskog za našu književnost.

Struganje mašte, 1971.
Struganje mašte, 1971.
U tom permanentnom eseju vlastitog postojanja, neposredno praktikovanom kroz literaturu i umetnost, pojmovi kao što su inovacija, sloboda i novo ― počev od prvoobjavljene priče iz 1962, pa sve do umetnikove smrti 2009 ― za Tucića su imali specifičnu i (samo)obavezujuću težinu i značaj: Najgora vremena su za takozvanu umetnost ona u kojima stvaraoci ne mogu ničeg novog de se sete. Bitka za novu umetnost, pored zalaganja za drugačije odnose u kulturi i društvu značila je i (utopističku) bitku za novog i drugačijeg, istinski slobodnog čoveka – pojedinca koji će biti sposoban da veruje u vlastite snove i koji se, zarad privremenih interesa, neće odricati vlastitih ideala: Dobra i loša vremena se smenjuju. Mi ne možemo suditi o tome kakva su vremena držeći se uslova koje društvo stvara, nego, jednostavno, po tome u kakvom se stanju nalazi sam čovek. Zato je neophodno pokušati takve stvari u umetnosti koje bi opet radikalizovale ljudsku svest da čovek mora uticati na promenu okolnosti u kojima živi, na promenu svog ljudskog života.

U kulturama sumnje po svemu izuzetno mesto oduvek je pripadalo onim pojavama, pokretima i pojedincima koji su se bavili kritičkim preispitivanjem i prevrednovanjem oficijelnih dogmi ― tako je i umetnički slučaj Vujice Rešina Tucića jedan od upečatljivih priloga poznatoj tezi o visokoj ceni koja se u životu plaća za svaku doslednost. Čitava Tucićeva umetnička i javna aktivnost ide u prilog potvrdi poznate Močnikove teze o tome da »umetnost« pre svega jeste delovan­je ─ i to ono delovanje koje za svoj materijal uzima ideološki lom i na njemu »radi«. U vojvođanskoj, a usudio bih se reći i u srpskoj kulturi uopšte, nije bilo puno osoba koje su u tako dugom nizu godina, uporno i istrajno, bile gotovo opsednute demistifikovanjem i razotkrivanjem (tajnih i javnih) centara uticaja i moći kao što je to bio slučaj s Vujicom Rešinom Tucićem. Razobličavanje kulturne scene kao poprišta politike, moći, uticaja, klanova i neformalnih grupa za Vujicu bilo je pitanje etike, morala, istine, pravde. U traženju mogućih strategija za ostvarenje vlastitih, kao i ideala svoje generacije, Rešin Tucić bio je čovek koji je retko pristajao na kompromise ─ pogotovo ne na one koji se čine sa samim sobom. Više od bilo kakve estetike ili estetskog ― zapravo protivno svakoj estetici i svemu estetskom ─ za Vujicu je umetnost, kako njegova tako i umetnost uopšte, predstavljala pitanje (vlastite) moralne identifikacije. Svoj etički i politički angažman na promeni zadate stvarnosti zato je i zasnivao na dubokoj veri u pojmove kao što su: nezavisnost, sloboda, moralnost, odgovornost i solidarnost. Usled navedenog, borba za drugačiju umetnost često je prerastala u borbu za ličnu, odnosno egzistenciju vlastite porodice, kao i elementarni fizički opstanak.

 

Struganje mašte, 1971.
Struganje mašte, 1971.
Zbog odijuma koji ga je pratio, umesto unošenja u suštinu problema, novosadskoj sredini bilo je najlakše da Vujicu proglašava konfliktnom ličnošću ─ istina je, međutim, ta da se Rešin Tucić rodio i delovao u jednom krajnje kompleksnom i konfliktnom vremenu. Između njega i sveta u kom je živeo isprečilo se veliko, suštinsko nerazumevanje ─ onakvo kakvo na ovim prostorima oduvek prati sve koji se usuđuju da tragaju za interesima koji nisu isključivo lični i za istinama koje nisu unapred date. Uprkos brojnim razočarenjima, Tucić se čitavog života izjašnjavao kao Jugosloven i kao komunista ─ kao takav, čak i nakon ratnih devedestih, u svim centrima bivše nam države bio je rado viđen gost. Njegovo ideološko opredeljenje možda bi najbolje moglo da se sažme upravo u onim osobinama kojima je Tucić opisivao Oskara Daviča: opredeljujući se za ideju komunizma kao društveni, ljudski ideal, on se opredelio za promene, prevrate, slobodu nepristajanja na postojeće, slobodu prekoračenja granica. Kao i kod Bojsa, kao nesumnjivo najuticajnije ličnosti vremena u kom se Tucić intelektualno formirao, ideja slobode bila je ona vodilja ka kojoj se neprestano težilo ─ zato je i duhovna pobuna njegove generacije, čijim je Vujica bio jednim od korifeja, bila pobuna protiv onoga što je tu slobodu gušilo, cenzurisalo, ograničavalo... Nepristajući na zadate istine, poput jednog od konceptualnih prijatelja o kome je pisao, i Vujica je čitavog života pokušavao da napusti zadati smisao. Stvaranje umetnosti otuda nije ni mogao da doživi drugačije nego kao pokušaj stvaranja upravo tog alternativnog smisla ─ ili makar kao neprestano traganje za istim: Mene je u umetnost odvela želja da sopstveni život promišljam kao sveopšti esej a ne da bih unapredio umetnost.

 

Tekst objavljen u vikend izdanju dnevnog lista DANAS, 19/20.mart 2011. 

Atačmenti



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 18:19 19.03.2011

...

divan, divan čovek.
vujica.

svaka reč mu je bila poezija.
abraham_linkoln abraham_linkoln 18:30 19.03.2011

odlična vest :)

V.R.tucić
KOD KNJIŽEVNIKA BORE ĆOSIĆA

Odem kod književnika Bore Ćosića.
Bora me lepo primi.
Kasnije,
kad je video
da nikako
ne idem kući,
legne u krevet,
pokrije se ćebetom
i kaže:
- Imam lupanje srca
na nervnoj bazi.
Odlučim
da još malo
ostanem.
st.jepan st.jepan 19:19 19.03.2011

Re: odlična vest :)

Odlučim
da još malo
ostanem

To majstore!!!
narama narama 19:45 19.03.2011

Re: odlična vest :)

abraham_linkoln
V.R.tucić
KOD KNJIŽEVNIKA BORE ĆOSIĆA

Odem kod književnika Bore Ćosića.
Bora me lepo primi.
Kasnije,
kad je video
da nikako
ne idem kući,
legne u krevet,
pokrije se ćebetom
i kaže:
- Imam lupanje srca
na nervnoj bazi.
Odlučim
da još malo
ostanem.

Nisam skoro procitala nesto tako jednostavno a jako!
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 21:43 19.03.2011

Re: odlična vest :)

Nisam skoro procitala nesto tako jednostavno a jako!


U RADNOJ SOBI PESNIKA VASKA POPE

Sedim u radnoj sobi pesnika Vaska Pope
i jedem neki gorak kolač.
Izgubljenih očiju,
Vasko me prijateljski gleda.
Pomislim da hoće
da me otruje.

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 21:52 19.03.2011

MI SMO IZRJADNI!



V.R.T.
MI SMO IZRJADNI!

Dajte mi malo para,
ženu i kuću,
uz kuću i kerče ŽUĆU –
zbogom POLITIKO!
Odobreno odlukom sanitarne inspekcije SRS.
Hoću da šetam po moru,
da skupljam srebrne školjke,
da plivam kroz plavu vodu,
da sisam SLOBODU.
Zbogom idejna sliko!
Nisam se sviko!
MARX,
ENGLEZ,
LENJIR.
Pustite me da perem kadu.
Okupaću se,
Subota uveče!
Hej!
Subota!
ŽENO MOJA BIĆEŠ MI GOSPOJA.
OD KAPIJE DO KAPIJE DOK TI NEKO NE!
ZAČINKA.
Kad ste rođeni?
1941. godine,
kad se žito vozilo.
POBOGU:
VALJDA, KAD SE DIGLA REVOLUCIJA?!
Ne znam, gospođo,
slabo sam tada vidio.
Možda se i digla,
meni je bio spušten.

(1970)
narama narama 11:49 20.03.2011

Re: odlična vest :)


Pomislim da hoće
da me otruje.


..V.R.Tucić za detoksikaciju naših duša

VI, KOJI STE MLADI

Vi, koji ste mladi, volite se.
imate, već odavno,
sve što vam treba:
uputstvo,
program,
preporuku.
Vas čudi misao,
ali i osećanje je lepo.
Biti slobodan?
Ne vidim razlog.
Svet svoje srce
neće dati.
dragan7557 dragan7557 12:08 20.03.2011

Re: MI SMO IZRJADNI!

MI SMO IZRJADNI!

Ovo je nepobitna istina.

Od svih u devtnaestom veku predloženih društveno ekonomskih modela kapitalizam je odabrao Komunizam za jedna deo društava a za sebe socijalizam u kojem i danas živi urbano stanovništvo tzv. razvijenih država.

Svoj etički i politički angažman na promeni zadate stvarnosti zato je i zasnivao na dubokoj veri u pojmove kao što su: nezavisnost, sloboda, moralnost, odgovornost i solidarnost.

Navedeni pojmovi nemaju više sadržaj, ako su ga ikada i imali, onda je isti negde uz put izgubljen.
Prošlost koja je sadašnjost(Ursprung und Gegewart)kao i bliska budućnost(Zukunft), možda(?) i dalja će se svoditi na:
Usled navedenog, borba za drugačiju umetnost često je prerastala u borbu za ličnu, odnosno egzistenciju vlastite porodice, kao i elementarni fizički opstanak.

gde pojam često treba zameniti sa pojmom UVEK.

Preporuka.

cerski
dragan7557 dragan7557 12:21 20.03.2011

Re: MI SMO IZRJADNI!

MI SMO IZRJADNI!

Treba li ovo čitati kao IZRAĐENI?

cerski
narama narama 13:23 20.03.2011

Re: MI SMO IZRJADNI!

dragan7557
MI SMO IZRJADNI!

Treba li ovo čitati kao IZRAĐENI?

cerski



...svi koje su izradili(koji su IZRAĐENI),mogu se osećati JADNO(poniženo)..
a zapravo su JADNI/ bezobraznici,ne vredni pažnje ,puni ne(bez)vrednosti/ ti koji su ih IZRADILI
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 18:45 19.03.2011

Sidran o Tuciću



Književna Jugoslavija nije imala, niti ova gomila suverenih paljetaka što je od nje ostala ima značajnijeg, boljeg, jačeg pjesnika avangarde nego što je to Vujica Rešin Tucić. Slovenački jezik, i narod, dao je Tomaža Šalamuna, svi ostali zajedno – Vujicu Rešina Tucića.
Abdulah Sidran, 2009.
narama narama 12:53 20.03.2011

Re: Sidran o Tuciću

jačeg pjesnika avangarde nego što je to Vujica Rešin Tucić.


....nije me sramota da priznam dojučerašnje neznanje...
Nebojša ,hvala ti za ovAj blog koji me je upoznao sa delom V.R.T...Zadivljena sam kako je snažne misli izneo jednostavno, direktno i bez sladunjavosti...
Od jutros sve je u proučavanju,upoznavanju V.R.T.

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 13:11 20.03.2011

Mandić o Tuciću



Bio je najstariji u grupi i pomalo je delovao kao lider pokreta. Kad sam ga prvi put gledao na književnoj večeri… tako je vikao da se prostor u sali Radničkog doma parao. Na mene je imao prvotni uticaj u poeziji. Zajebancija, jaka rima i oslobođenost pevanja. Njegova prva knjiga Jaje u čeličnoj ljusci spada u najoriginalnije pojave u novijem jugoslovenskom pesništvu. Da ga ne krasi i lenjost, njegov uticaj bi se još više proširio… Kao urednik nije baš jednostavan za saradnju. Vujica je posmatrač-žrtva, svedok koji sa čuđenjem deteta-životinjice posmatra svet oko sebe, što nimalo nije blagonaklon prema malom Vujici. Nikom ništa nije uradio a svi se iskaljuju na njemu. To je sudbina „levih smetala“ koja, zato što nisu znala fudbal, ili da kradu, postaju u životu pisci-pesnici.

Božidar Mandić, 1997.
Черевићан Черевићан 00:38 20.03.2011

вуица

нема га више а траје и даље
умео о себи да трага остави
сликовити колоплет речи креирао
разиграних да му име слави


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 13:12 20.03.2011

Babić o Tuciću



Ako je poezija suštinski izraz čovjekove egzistencije, onda je iz ove vojvođanske ravnice tvojim odlaskom nestao taj suštinski čovjek. Ti nisi bio, stari moj druže, samo najveći među današnjim srpskim pjesnicima, nego si bio i prvo ime Vojvodine, ono ime koje će ovde čekati stotinama godina, kao što su se u Srbiji čekali Andrić i Crnjanski, Oketa i Meša, Desanka i Brančilo. Ako treba znati mjeru stvari (i razmjere gubitka), onda je to ta mjera i – valja je prepoznati odmah.

Goran Babić, 2009.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 13:15 20.03.2011

Kopicl o Tuciću



Mlade književne Vojvodine i Novog Sada danas umalo da i nema bez znanja o Vujici Rešinu Tuciću i post-post mita o njemu...

Vladimir Kopicl, 2010.
narama narama 13:47 20.03.2011

Re: Kopicl o Tuciću

Nebojša Milenković


Mlade književne Vojvodine i Novog Sada danas umalo da i nema bez znanja o Vujici Rešinu Tuciću i post-post mita o njemu...

Vladimir Kopicl, 2010.





MORAM DA SE SMEJEM

Sam u noći,
pod dalekim zvezdama,
ništavan,
slab
i smrtan –
moram da se smejem.
Ne čujem dobro,
ne vidim.
Budućnost je
puna žileta.
Nervozan sam
i moram,
moram
da se smejem!

V.R.T.
narama narama 15:07 20.03.2011

Re: Babić o Tuciću


Ti nisi bio, stari moj druže, samo najveći među današnjim srpskim pjesnicima,





[i]SVE ĆU TI REĆI, LJUBAVI

Jeste,
prevario sam te.
Ne,
ne povlači svoju nežnu ruku!
Ja nisam podli gad,
životinja,
koja zaslužuje prezir!
Vidim,
po očima tvojim,
naneo sam ti bol.
Oči tvoje,
oči u kojima sam uvek video dve duše -
tvoju i svoju.
Daleko sam ti sada,
znam.
Mirna si,
pažljiva i blaga,
kao što samo ti znaš.
Sve ću ti reći,
ljubavi,
sve.
Bio sam usamljen.
Daleko od tebe.
U mislima si mi bila ti,
o,
da,
samo ti!
I pritiskao sam dlanove na lice,
u njima je bilo sećanje na tebe.
Na tvoj miris,
na tvoju kosu,
na lice.
Samo ti!
I ni jedna više!
Sve dok se nije pojavila ona -
ženski gad!
Pozvani smo na piće.
Ja i drug moj,
znaš ga.
Smeh,
lepi razgovori,
jelo i alkohol.
Neka tiha,
sumračna svetlost,
topli stan.
Onda,
dugo,
dugo posle,
ostao sam sa njom -
sam.
Gledala me je,
usamljenog,
bez tebe.
Ona je znala!
Sve!
Učinilo mi se -
to si ti!
Nežan, mek pogled,
kao da me je zvao.
U daljinu.
U sne.
I pošao sam za njom -
za tobom!
Izgubljen,
nem.
Zatim - pustoš.
Tuđa žena,
mračna,
hladna.
Njena koža,
gruba,
siva.
Njeno lice,
tvrdo,
strašno!
Njena odeća,
njen krevet -
kakav brlog!
Plakao sam.
Neutešno.
Bez srama.
Oh!
Bol sam naneo biću koje me voli,
koje obožavam!
Prevario sam,
jer sam bio prevaren.
Ti odluči.
Ali, znaj:
moje telo je čisto,
a duša -
duša nesrećna!

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 00:34 21.03.2011

V.R.T : NIJE SE MRDNULA SE



Umre mi baba.
Babu u sanduk.
Sanduk na astal.
Njoj u ruke zelenu grančicu.
A na oči,
dva sjajna dinara.
Svi odu na večeru.
Tišina.
Sveća gori.
U kratkim pantalonama,
ohlađenih butina,
stojim i gledam u dinare.
Odjednom -
baba se mrdne!
Mrdnula?
Nije se?
Nije se mrdnula se.

Jelica Greganović Jelica Greganović 13:49 21.03.2011

Dobri čovek i veliki pesnik

i moj prvi književni urednik




Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana