Ekonomija| IT| Mediji| Tehnologija| Zabava

Treba li verovati Internet anketama?

Dragan Pleskonjic RSS / 07.02.2011. u 14:39

Izgleda da (uglavnom) baš i ne treba verovati u rezultate Internet anketa. A zašto, pokušaću da objasnim u ovom tekstu.

Sigurno ste više puta do sada videli ankete na raznim Web sajtovima. Neke od anketa imaju vrlo zanimljiva pitanja i interesantno je pogledati kako su drugi glasali, a takođe i kako su komentarisali pitanja (ako je omogućeno i komentarisanje), kao i raspodelu odgovora po ponuđenim opcijama. Ponekad su ova pitanja čista zabava, ali često su postavljena sa namerom da se ispita javno mnenje ili u svrhu marketinga. U jednom periodu se smatralo da je postojanje anketa na Web sajtu dobar mamac za posećenost sajta, zajedno sa drugim karakteristikama i tehnikama kao što su: linkovi sa drugih sajtova, zanimljiv sadržaj koji se često ažurira i dodaje i slično.

Ankete su svakako dobra zanimacija. Ali kako verovati rezultatima, da li su oni verodostojni, reprezentativni i da li posetioci iskreno odgovaraju, da li je uzorak reprezentativan i kako obezbediti da anketari i anketirani ne varaju?

Ako pretpostavimo da onaj ko postavlja anketu na svoj sajt želi što verodostojnije rezultate na reprezenativnom uzorku, onda on mora ozbiljno da se potrudi. Odmah je jasno da je reprezentativnost ograničena na uzorak posetilaca dotičnog sajta, a ne na generalnu populaciju.

Drugi element je: kako obezbediti da ovi posetioci glasaju iskreno, da ne glasaju više puta i da ne narušavaju anketu na druge načine. Metode koje se koriste su obično pomoću:
• Kukija ili „kolačića" (engl. cookie)
• IP adresa
• Kombinacija kukija i IP adrese
• Korisničko ime i lozinka
• Prilagođeni (kastomizovani) link
• Verovatno postoje i brojne druge

Firefox_Clear_Cookies.jpgPostavljanje kukija deluje kao zanimljiv i dobar način da se spreči višestruko glasanje istog posetioca. Kada pristupite web sajtu i glasate, server će vam poslati kuki (kolačić :-), koji će biti smešten na Vaš računar i odbijaće novo glasanje za neki određeni period ili do kraja te ankete. To su dobre strane za verodostojnost rezultata glasanja. Loša strana je što jedino vi možete glasati sa tog računara, pa ako, recimo, više članova porodice želi da glasa u dotičnoj anketi, onda neće moći. Naravno, ako imate više Web čitača tj. browser-a, onda možete glasati po jednom iz svakog u zadatom vremenskom periodu.IExplorer_Delete_Browsing_History.jpg

Ipak, ovo je lako prevazići. Svaki Web čitač omogućava brisanje kukija, pa ćete time doći do mogućnosti da glasate onoliko puta koliko imate strpljenja da brišete kukije. Samim tim to glasanje i nije previše pošteno niti reprezentativno. Organizator ankete će dobiti rezultate koji nemaju puno veze sa stvarnošću, pogotovo ako neko ima jak interes da lažira rezultate.

Ako se ograničenje broja glasanja odnosi na IP adresu, onda je uobičajeno pravilo „jedno glasanje sa jedne IP adrese u zadatom vremenskom periodu". Na prvi pogled deluje kao fer način, ali ima barem dva bitna nedostatka. Prvi je da mnoge firme imaju jednu javnu IP adresa, preko koje se „vidi" sa Interneta, a iza NAT-a se nalazi mnogo više računara. U tom slučaju će samo jedan moći da glasa, a ostali će biti onemogućeni.Vidalia_Control_Panel.jpg

Ograničavanje broja glasanja preko IP adrese može se prevazići korištenjem raznih proksija ili anonimizatora koji će vas predstaviti kao sasvim drugog posetioca kada promenite konekciju odnosno poksi koji koristite. Jedan od poznatih anonimizatora je Tor. Svaki put kada želite da glasate, možete koristiti „novi indentitet" i glasati sa druge adrese, onoliko puta koliko ima proksija na raspolaganju ili dok vam ne dosadi.

Ako Web sajt koristi kombinaciju kukija i IP adrese, onda će onaj ko želi da naruši ili lažira glasanje iskoristiti kombinaciju gornjih metoda.

Često se koristi metod da korisnik ima svoje korisničko ime i lozinku i samo ako je prijavljen na sistem, onda može da glasa. To je relativno dobar način da se spreči višestruko glasanje istog korisnika. Nedostatak tog sistema je često prisutna zabrinutost za privatnost pa korisnici, koji se mogu lako identifikovati, ne žele da glasaju ili glasaju sa dozom samocenzure. Time je i reprezentativnost uzorka glasača ozbiljno dovedena u pitanje.

Ozbiljne ankete koriste često posebno prilagođene (kastomizovane) linkove, koji se šalju mailom ili na drugi način onima koji se anketiraju. Korištenjem takvog linka se može glasati ili odgovoriti na anketu samo jednom. Ovaj metod se najčešće koristi za ozbiljnije ankete sa dosta pitanja i često omogućava da se anketa zapamti i nastavi od određene tačke u vreme kada odgovara učesniku ankete.

I ovaj metod često pati od lošeg odziva usled zabrinutosti za privatnost i slično. Anketari često angažuju posrednike, ako bi se obezbedila neka vrsta anonimnosti, a naručiocu ankete se šalju samo zbirni podaci ili podaci očišćeni od bilo kakvih ličnih detalja.

Ako anketa uopšte ne beleži glasanje nekom od gornjih metoda, onda je vrlo podložna mahinacijama i, samim tim, rezultati su vrlo nepouzdani.

Da bi se stimulisao što veći broj učesnika ankete, ponekad se onemogući gledanje rezultata dok se ne glasa, pa radoznalost pobedi i mnogi glasaju da bi, u suštini, na kraju virnuli u rezultate. Ozbiljnije ankete ponekad nude anketiranim da će, kao nagradu za učešće, dobiti finalne zbirne rezultate ankete ili da će biti u slučajnom izboru za neku vrednu nagradu tipa televizora, mobilnog telefona, računara i slično. Ima i slučajeva da neki sajtovi nude i novac za učešće u anketi, ali takve stvari su najčešće sumnjive. Mogu se naći i tekstovi koji govore da su takve šeme vodile u ozbiljnije prevare na Internetu, pa ih se treba čuvati.

Sve u svemu, možemo zaključiti da su uobičajene Internet ankete prilično nepouzdane i lako je narušiti i lažirati njihove rezultate, ukoliko neko od posetilaca ima interes da to uradi iz bilo kojih razloga.

Za ozbiljnije ankete i merodavnije rezultate se koriste posebni mehanizmi. Međutim, ti mehanizmi često destimulišu mnoge da u anketama učestvuju, što opet narušava reporezentativnost. Anketari moraju da se dovijaju na razne načine da učešće u anketama učine stimulativnim i privlačnim.

Neke zemlje su uvele sisteme elektronskog glasanja na izborima, ali to je posebna tema o kojoj ću možda govoriti na nekom od budućih blogova.

Na sličnu temu sam ranije pisao na mom blogu u tekstu pod naslovom "Should We Believe Internet Polls?" Na tom blogu je trenutno aktivna anketa „Who will win NIST SHA-3 Competition?". Obzirom na specifično pitanje iz ankete, ne verujem da će biti puno zainteresovanih da naruše rezultate višestrukim glasanjem ili korištenjem gorepomenutih načina. :)

Nekoliko anketa koje sam do sada postavljao na mom sajtu i njihove rezultate možete videti ovde. Svestan sa (ne)reprezentativnosti njihovih rezultata.

Preporučujem da pogledate i ovaj tekst Victoria Secret competition gets hacked.

Napomena: Obzirom da B92 blog čita dosta ljudi koji se ozbiljno bave Web programiranjem, Internetom i sličnim oblastima, siguran sam da će oni svojim komentarima dati puno više detalja i objašnjenja na temu pouzdanosti rezultata Internet anketa. Ovaj tekst je, ipak, samo opis nekoliko najosnovnijih problema i dilema na datu temu.

Atačmenti



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marjan_milosevic marjan_milosevic 15:06 07.02.2011

Poll-Fails

Zloupotrebe anketa su česte: nedavno su 4chanovci "odradili" poll kid-zvezde Justina Biber-a (gde da održi koncert), pa je ispalo da dotični dečkić treba da gostuje u ..Severnoj Koreji.
Posle su nešto kao demantovali i tako.
Bilo bi zanimljivo da napišete nešto o onome što ste nagovestili - e-glasanju.
Jukie Jukie 15:15 07.02.2011

Re: Poll-Fails

marjan_milosevic
Zloupotrebe anketa su česte: nedavno su 4chanovci "odradili" poll kid-zvezde Justina Biber-a (gde da održi koncert), pa je ispalo da dotični dečkić treba da gostuje u ..Severnoj Koreji. Posle su nešto kao demantovali i tako.Bilo bi zanimljivo da napišete nešto o onome što ste nagovestili - e-glasanju.

Pa "trebalo je" i ja da upišem srednju školu za frizere (jer sam tu imao najviše poena po ocenama) pa sam ipak otišao u saradnike u prirodnim naukama (drugo mesto po broju poena).
marjan_milosevic marjan_milosevic 16:06 07.02.2011

Re: Poll-Fails

Nema tu analogije. Oni su se prešli, jer su ukazali poverenje takvom vidu glasanja, što nije trebalo da urade, jer se e-ankete lako lažiraju, a ti tvoji poeni nisu lažirani, niti su definisani kao obavezujući. Možda nisu u nekom smislu validni, ali uzroci su sasvim deseti.
A verovatno bi imao uspeha i kao frizer, što da ne. Malo li mlate para pojedini...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:33 07.02.2011

Re: Poll-Fails

marjan_milosevic
Bilo bi zanimljivo da napišete nešto o onome što ste nagovestili - e-glasanju.


Potrudiću se da napišem u narednim nedeljama ili mesecima.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 17:31 07.02.2011

Re: Poll-Fails

I baš nešto razmišljam, obzirom da na blogu Dragan on Security, imam aktivnu jednu anketu, da li će sad da navale čitaoci bloga da je lažiraju, upravo koristeći znanje stečeno iz ovog teksta.
marjan_milosevic marjan_milosevic 17:51 07.02.2011

Re: Poll-Fails

Nema potrebe, kako ste i sami napisali:
Obzirom na specifično pitanje iz ankete, ne verujem da će biti puno zainteresovanih da naruše rezultate višestrukim glasanjem ili korištenjem gorepomenutih načina. :)


BebaOdLonchara BebaOdLonchara 01:02 08.02.2011

Re: Poll-Fails

Potrudiću se da napišem u narednim nedeljama ili mesecima.

onda se, molim te, osvrni i na ovu vrlo važnu temu.
cult cult 09:11 08.02.2011

Re: Poll-Fails

BebaOdLonchara
Potrudiću se da napišem u narednim nedeljama ili mesecima.

onda se, molim te, osvrni i na ovu vrlo važnu temu.


Izvadak iz vrlo važne teme:

Kroz erotsku kreativnost, a uz pomoć teledildo tehnologije ili Skajpa, moguće da je priuštiti jedinstveno zadovoljstvo.


Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:37 08.02.2011

Re: Poll-Fails

BebaOdLonchara
onda se, molim te, osvrni i na ovu vrlo važnu temu.


Ha, ha... Možda se i nađe na listi, ako uočimo da narušava bezbednost računarskih / informacionih sistema i mreža.
mecabg mecabg 17:21 07.02.2011

verodostojnost ankete

Ankete ko ankete... ako se urade kako treba i dobiju se nekakvi rezultati.
Obično je to u stilu prosečnosti: ja jedem meso, ti kupus, u proseku jedemo meso sa kupusom, oboje...
Zavisi ko se javi na anketu, a sve su manje više sa ciljanim odabranicima...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 17:26 07.02.2011

Re: verodostojnost ankete

mecabg
Ankete ko ankete... ako se urade kako treba i dobiju se nekakvi rezultati.


Da, a ako se ne urade kako treba... onda malo brišemo kukije, malo šaramo sa IP adresama uz pomoć proksija i napravimo rezultate kakvi nam odgovaraju.
uros_vozdovac uros_vozdovac 17:55 07.02.2011

Re: verodostojnost ankete

Administrator ima naprednije alate na raspolaganju da dobije željeni rezultat. Obično je tu skrivena tajna ankete.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:21 07.02.2011

Re: verodostojnost ankete

uros_vozdovac
Administrator ima naprednije alate na raspolaganju da dobije željeni rezultat. Obično je tu skrivena tajna ankete.


Da, to je tačno. Međutim, ako administrator ima jak razlog da sve bude u redu, onda učesnici u anketi mogu da naruše i "razvale" anketu, ako to žele i znaju kako.

Ako pogledaš neke ankete na mom blogu, primetićeš koja bi pitanja mogla biti interesantna i za koja bi neki posetioci mgli biti zainteresovani da ih "preokrenu", što se i desilo u par navrata.

Recimo pitanja "Which antivirus software do you use?" i "The most secure operating systems family is:" su bila dosta "napadana", ali i još neka druga.
mirelarado mirelarado 19:53 07.02.2011

Re: verodostojnost ankete

ja jedem meso, ti kupus, u proseku jedemo meso sa kupusom


Другим речима, просек је:


uros_vozdovac uros_vozdovac 11:09 08.02.2011

Re: verodostojnost ankete

hehe, pa možeš da pogledaš šta ti ostavljaju user-agenti u potpisima u odnosu na anketu, npr. Mada i to ume da prevari, recimo koristi jedan os ili browser a misli da je drugi bolji.

Nekako su najpoštenije ankete u kojima administratora tretira kao korisnika.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:15 08.02.2011

Re: verodostojnost ankete

Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:27 08.02.2011

Re: verodostojnost ankete

uros_vozdovac
hehe, pa možeš da pogledaš šta ti ostavljaju user-agenti u potpisima u odnosu na anketu, npr. Mada i to ume da prevari, recimo koristi jedan os ili browser a misli da je drugi bolji.

Nekako su najpoštenije ankete u kojima administratora tretira kao korisnika.


Da, ako se pitanje odnosi na operativni sistem, Web browser i slično, onda user-agent može da posluži, ali samo donekle. A šta da radimo za antivirus ili recimo za pitanje: Koji automobil biste voleli da vozite? Kako da to otkrijemo na bazi user-agenta?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:40 07.02.2011

Treba li verovati anketama uopšte?

Dragane, Vi u postu pišete samo o jednom segmentu od koga zavisi pouzdanost anketiranjem prikupljenih podataka - o načinu provođenja ankete, tj. o specifičnostima internet anketiranja. Naravno, rezultati zavise i od toga.

Međutim, anketiranje kao tehnika ili postupak prikupljanja podataka pre svega zavisi od metrijskih karakteristika ankete kao instrumenta, a to su:
- valjanost, pouzdanst, objektivnost, osetljivost, diskriminicaona vrednost pitanja i baždarenost.

Uz pretpostavku da je uzorak izabran po svim zahtevima naučnog istraživanja, da sve metrijske karakteristike ankete zadovoljavaju postavljene kriterijume, te da su statistički postupci obrade podataka valjano odabrani, rezultati dobiveni anketiranjem nemaju visoku naučnu pouzdanost.

Dakle, rezultate anketiranja i internetom i uopšte uvek treba uzimati sa rezervom.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:16 07.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Da, ja sam se fokusirao sam na Internet ankete.

Neposredni povod je što sam jednom davno postavio na svom blogu anketu bez ikakve metode zaštite. Do jutra je jedna od opcija imalo stostruko više izbora nego sve ostale zajedno. Video sam da nešto nije u redu i da neko pokušava da lažira anketu i to baš u ozbiljnoj meri. Onda sam resetovao anketu i postavio kontrolu kukijima i IP adresama. Neko vreme je sve delovalo OK, a onda sam primetio da se opet nešto čudno dešava i malo sam istraživao. Tako sam došao do ovih opcija koje sam opisao.
dolybell92 dolybell92 20:44 07.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Uz pretpostavku da je uzorak izabran po svim zahtevima naučnog istraživanja, da sve metrijske karakteristike ankete zadovoljavaju postavljene kriterijume, te da su statistički postupci obrade podataka valjano odabrani, rezultati dobiveni anketiranjem nemaju visoku naučnu pouzdanost.

Dakle, rezultate anketiranja i internetom i uopšte uvek treba uzimati sa rezervom.


Kakva god anketa bila, ona je samom u startu moguće netačna.
Ako anketirani neistinito odgovara, bio ili ne bio anoniman,
a to se ne može proveriti, rezultat ankete je već narušen...

Sve ostale manipulacije, pogotovo ove elektronske, koje su moguće,
od anketa prave smejurije... tj. one postaju neozbiljne i besmislene.
Nemaju svrhe, sem ukoliko od rezultata, ne zavisi indirektno, i anketirani.
Verovatno da će tada biti uglavnom korektan.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:55 07.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Baš tako, dolybell.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 21:21 07.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Da li treba verovati ispitivanjima javnog mnjenja koja nam često serviraju u sredstvima javnog informisanja?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:27 07.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Zavisi ko takva ispitivanja naručuje, sa kakvim ciljem i ko ih realizuje. Uvek ih treba uzeti sa rezervom.
dolybell92 dolybell92 04:30 08.02.2011

Re: Treba li verovati anketama uopšte?

Dragan Pleskonjic
Da li treba verovati ispitivanjima javnog mnjenja koja nam često serviraju u sredstvima javnog informisanja?


Treba verovati proverenim agencijama koje se time bave,
ali uvek sa verovanjem pola/pola.
Lako je napraviti pristojnu anketu na malom prostoru,
ali na nekom većem nivou je vrlo komplikovano.

U stvari, zapravo, ništa ne znamo o tome kako se došlo do rezultata,
a ako i mislimo da znamo, to je samo naše mišljenje, bez potvrde.

S obzirom de broj funkcionalno pismenih u nas,
katastrofalno mali, rezultati bilo koje ankete
su netačni. Još kada se uzme u obzir broj i profil
ispitanika, pa mesta i krajevi... od ankete nema ništa,
ili je pak stoga, toliko skupa da nema ko da je finansira.

Meni je trenutno najrelevantnija IPSOS STRATEGIC MARKETING.


Oljacat Oljacat 17:46 07.02.2011

Nevidljiva strana

Dragane, postoji još jedna strana anketa, a to je emotivna strana. Na primer, ja kad vidim da se 98% ljudi koji su glasali (iako ih ima samo 5 ili 10) slaže samnom, baš se oraspoložim.
marjan_milosevic marjan_milosevic 17:54 07.02.2011

Re: Nevidljiva strana

Ima i obratno: Halo-efekat. Prvo pogledam koja opcija je dobila najviše glasova, pa onda glasam za istu.
Hm, što li me ovo "glasanje" asocira na... Nema veze...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:11 07.02.2011

Re: Nevidljiva strana

Oljacat
Dragane, postoji još jedna strana anketa, a to je emotivna strana. Na primer, ja kad vidim da se 98% ljudi koji su glasali (iako ih ima samo 5 ili 10) slaže samnom, baš se oraspoložim.


Zanimljivo, o tome uopšte nisam razmišljao. To je princip "sličan se sličnom raduje."
cyberm cyberm 14:44 08.02.2011

Re: Nevidljiva strana

Ajmo mak na konac.
Ako je samo 5 ili 10 glasaca, ukupan broj procenata koji se slaze sa tobom moze da bude 20, 40, 60, 80 ili 100%, u slucaju da ih je bilo 5.
Ako ih je bilo 10 to su procenti od 10, 20,..., 90 ili 100%.

dolybell92 dolybell92 21:16 07.02.2011

Primer lični

Pre neki dan kada je NASA objavila otkriće novog sunčevog sistema
sa šest planeta... zaintrigirana istim, odem na sajt da lično pročitam
vest i vidim konferenciju za štampu.

Tom prilikom sam bila zamoljena da učestvujem u anketi...
koju sam prihvatila, ne misleći o kakvoj se anketi radi.
Anketa se odnosila na sam sajt, njegov izgled, kogućnosti... itd.
Bilo je dosta pitanja, na koje sam odgovorila sasvim iskreno.

Dobih zahvalnicu za učestvovanje i trošenje svog vremena.
To je bilo sve.
Mislim da u ovakvim anketama nema razloga za lažiranje
ili pak višekratno odgovaranje.
Nije zabavno već samo može (moguće je), biti za mene korisno.


Anketa, ako se ozbiljno shvata je i ozbiljna stvar.
Rezultati više zavise od pitanja nego od odgovora.
Pitanje je šta se anketom želi saznati ili postići ?

Često sam nailazila na ankete koje nisu sadržavale bitna pitanja
koje je anketa naslovljavala. Onda se stvarno može igrati i sa odgovorima,
na razne načine... jer je jasno da je anketa ciljana.

Nema tog reda koji čovek osmisli da neće biti narušen
od strane nekog drugog.
To važi i za sisteme zaštite kako u običnom tako i
u ovom elektronskom svetu.
Čitavog života se igramo "žandara" i "lopova".
cult cult 21:39 07.02.2011

Re: Primer lični

Često sam nailazila na ankete koje nisu sadržavale bitna pitanja

Bejah jednom deo telefonskog uzorka jedne naše poznatije kuće koja se bavi istraživanjima javnog mišljenja, a baš je Kosovo tih meseci trebalo da proglasi nezavisnost (lažna država kosovo, jel). Pitanje je bilo za koje sam rešenje kosovskog pitanja, a ponudjeno mi je da biram izmedju svih mogućih i nemogućih odgovora sem nezavisnosti.
Pitam anketarku da nije propustila neku od opcija, kaže ne. Ok, rekoh, a šta ako sam za nezavisnost Kosova kao konačno rešenje? Pa, mogu da stavim da ste rekli "ne znam". Ali ja to nisam rekao...već...pa, znam ali eto nema te mogućnosti...onda ništa...prijatno. I tako.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:51 07.02.2011

Re: Primer lični

Tipičan primer "zatvorenog" anketnog pitanja, a preko takvih se najdirektnije utiče na rezultate ankete.

"Otvorena" anketna pitanja su pouzdanija, ali se u anketama ređe koriste, nisu omiljena, jer se odgovori raspršuju na širokoj skali.

Postoji i treći tip pitanja, u kome se od ispitanika iskren odgovor "čupa" prinudom. Ispitanik i ne zna tačno šta se ispituje. No, tu je već reč o testu socijalnih stavova, a ne anketi.
dolybell92 dolybell92 04:06 08.02.2011

Re: Primer lični

Mene uvek fascinira pitanje tipa:
Da li radije idete u bioskop ili pozorište?
Mogući odgovori su: DA ... NE !

U skladu sa tim, često u kafiću kad me neko pita šta želim
da popijem obično kažem - DA... Hoćeš kafu.. čaj.. neko piće ?
Ja opet kažem - DA !
Naravno da zbunjujem ... ali ne zadugo...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:35 08.02.2011

Re: Primer lični

dolybell92
Mene uvek fascinira pitanje tipa:
Da li radije idete u bioskop ili pozorište?
Mogući odgovori su: DA ... NE !


Makar kad bi još stavili "možda" i/ili "ne znam" kao moguće odgovore, bilo bi zanimljivije.
fantomatsicna fantomatsicna 03:44 08.02.2011

NE

potvrdjujem prosek mog odgovora na ovo je :NE
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:33 08.02.2011

Re: NE

fantomatsicna
potvrdjujem prosek mog odgovora na ovo je :NE


Odrešito, nema šta.

Kad vide ovi što stavljaju Internet ankete, odmah će da prestanu.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:01 08.02.2011

Paid surveys

Na Internetu postoji priličan broj Web sajtova sa anketama za koje se, navodno, plaća učesnicima koji odgovore na pitanja iz ankete. Da li je neko uspeo da zaradi na ovaj način?
uros_vozdovac uros_vozdovac 11:12 08.02.2011

Re: Paid surveys

Mislim da ne, i ako jeste onda je pre incident nego pravilo. Na internetu u poslednje vreme naša studentarija uspeva da zaradi na projektima, recimo prevođenje ili testiranje, ali ne može da dobije pare iz inostranstva već mogu sa tog računa koji im beleži zaradu da kupuju online i da tu robu makar dobiju.

Jedan drugar upravo pazario martinke.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:23 08.02.2011

Re: Paid surveys

Na stranu ankete, mislim da je problem naplate iz inostranstva za frilensere (slobodnjake) jedan od ozbiljnih problema ove zemlje. Mnogi su sposobni da nađu solidan projekat ili posao (tezgu) i urade ga za inostranog naručioca. Međutim, problem nastupa kad treba da ga naplate, gde stvari nisu dobro rešene. Mislim da zemlja gubi dosta zbog toga što ne uredi i ne relaksira ovu oblast. Za firme to nije problem, ali ne žele i, na kraju, nisu ni u mogućnosti baš svi da imaju firmu.
uros_vozdovac uros_vozdovac 15:53 08.02.2011

Re: Paid surveys

E vidiš zaintrigiran odo da pogledam čega ima na tržištu iskucam lepo

kako zaraditi od interneta u Srbiji


i ispade ohoho rezultata. Ne lezi vraže, kad ono budžaci najstrašniji. Te nekakvi klikovi, te referali te i malo dete može da zaradi... sve u svemu obeshrabrujuće.

Ajd napišem blog večeras na tu temu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana