Život

Leba mi, parče prvo

Jelica Greganović RSS / 18.01.2011. u 21:02

7%20pari%C5%A1ki%20kruh.jpgGore, uzbrdo po bulevaru, podosta iznad Đerma ima pekarica. S desne strane. Jedna jedina. Bez konkurencije podivljalih modernističkih pekara.

Pravcata tesna pekara sa uzalud svaki dan ribanim pločicama, koje su bile i ostaće otužno bežaste. U njoj se iza jedine tezge guraju bar tri prodavačice koje komšijaju svakog kupca uz prateći srdačan osmeh.

Iz te pekarice se letos vio jutarnji red. I ja u njemu. Jer iako ta uzbrdačka pekara nema hleba, ima takve kifle posute suncokretovim semenkama, zbog kojih Žmuu nikada nije teško da me u nju pošalje. Pomenute kifle nemaju veze sa izvornim, austrobugarskim shvatanjem dotičnog hlebnog rođaka, jer su na ivici kolača svojim slatkasto-mlečnim ukusom. Kifle po definiciji bulevarske pekarice su samo malečki hlebovi. Hlebni prsti. A kako je trend zdrave hrane dopro i skoro na vrh bulevara, to se u njenoj kratkoj, zastakljenoj polici, šepuri nekoliko vrsta tamnoputih kifli, posutih raznim sortama semenja.

Dakle, jednog lionskog jutra stajala sam u redu za doručkovne kifle. Ispred mene se vrteo čičica pod slamnatim šeširom na romboidne rupe. Jednom rukom je povremeno šetao šešir po glavi, a o drugoj mu je zvonio ceger. U cegeru je gućkalo mleko u kesi i virio krajac belog hleba. Onog hleba izljuskane od pečenja kore koji liči na pregojenu, bezoku ribu.

Kada je konačno stigao na red, čičica je raširio osmeh do rubova šešira i guknuo:

-         Pet kifli s trunjem.

-         Kakvih kifli? – nakrivila je glavu već preznojena prodavačica iz tria koji je brže od Bogorodice Trojeručice usluživao gladni komšiluk.

          -    Onih s trunjem – ponovio je Slamnati šešir srdačno.

Iz reda se začuo kikot.

-         Ja to ne jedem – opravdavao se Slamnati šešir spontanim smejačima – za decu, kaže žena da je zdravo. A ja nisam 'tica da zobljem zrnje i trunje – minirao je čičica pokret zdravog prehranjivanja.

Tada sam se setila mog Oca. I jutra kada je Roditeljica iz obližnjeg Merkatora donela prvenče budućeg antibelog hlebovskog pokreta. U to vreme je kraj pričao legendu o tome kako Merkator sve avionima dovozi vrući hleb iz Slovenije. Em vruć, em mekan k'o duša. Obaška zdrav. Da joj ne bi promakao ulazak u trend, Roditeljica je ponosno spustila na sto smurgavi hlebac. Otac je nakrivio glavu i oči su mu postale zelenije no inače. Iz njih je sevao nasleđeni, baksuzni gusanski pogled Milenkovića. Kažu nasleđen od prababe Dare. Dobre kao 'leba. Dok neko ne krene da joj vređa zdravu seljačku pamet.

-         Šta je ovo? – prošištao je vlasnik gena nosilaca pogleda i naravi gusana.

      -     Zdravi hleb. Odsada njega jedemo. Beli opterećuje želudac i goji – recitovala je Roditeljica komšijske umotvorine.

Na reč »goji« je otac za svaki slučaj povukao ćoše stoljnjaka kamuflirajući svoju žuljastu trbu srednjih godina.     

-         Daj mi šlajpik – obratio mi se otac imperativom, ignorišući Roditeljičino cvrkutanje o nezdravom belom brašnu, crnom zdravlju i ljuskama.

Iz donesenog novčanika mi je dao par Sirotanovićevih osmeha i poslao me da kupim hleb. Pravi hleb. Odmah sad iz ovih stopa smesta. Roditeljica je uvređeno zanemela. Moje usporeno obuvanje uspelo je da uhvati trpezarijsko siktanje: »Kako možeš tako, ko je mene pitao, ja se brinem za tvoje zdravlje, što onda da jedem ovaj pesak, pitaću te kad ti opet skoči pritisak, bolje nego da crknem od ovog trunja...«

Zdravi merkatorski hlebac je protestno danima jela Roditeljica, uz prateće uzdisanje i coktanje. Na stolu su se ponovo šepurili obični, beli hlebovi, sa tri rascvetana pečenjem reza na leđima.

Prošle su godine i Otac je došao da mi pomogne u navikavanju na novi životni režim koji je nametnuo sveže rođeni Prestolonaslednik. Već prvog jutra Otac je iz kutije za hleb izvukao jedini uzorak tog proizvoda koji smo imali u kući. Crn. Kao da je u rudniku pečen. Naravno zdrav.

-         Ne ljuti se...molim te, kupi mi beli hleb – ovaj put bez zelenog pogleda je rekao Otac, prišavši mi dok sam slagala brdo pelena.

Htela sam da ga pitam da li da odmah sad iz ovih stopa odem po šlajpik, kada je moju nameru da se našalim na račun davne porodične scene, prekinuo Otac...

-         Znam ja da nije zdravo, ali ja sam bio gladan. Pola života sam bio gladan. Učiteljska plata bedna. Jedva sam žvakao hlebove koje je baka pekla. Kad je bio rat ne znam ni od čega ih je pravila. Bili su tvrdi, crni. Nisu ni mirisali na hleb. Ono malo belog brašna se čuvalo za praznike, za retko...tvoja prababa je iz ambara nosila lonče belog brašna, a pod njega podmetala dlan da ne odleti ni trun...proju smo glodali kao miševi. I kad sam bio student bio sam gladan. Nije bilo. I tad pitaj boga od čega su hleb pravili. U rudarskim menzama hleb musav, tanak kao na mesečini da su ga pekli. Ko zna šta su njega stavljali. Beda. Umreću a neću se najesti belog hleba...

I dok sam galopirala u samoposlugu, crveneći od Očevog opravdanja, kroz sećanje su mi sevale izjedene vremenom, žute fotografije...na njima Otac kao dete, malešno, velike glave i mršav, mršav...u školi, glave obrijane zbog posleratnih vašaka, suv kao vejka...i Otac student sa drugarima, klate nogama na dorćolskom zidu, mršavi tako da im ramena kao vešalice drže košulje...i u vojsci mu je uniforma visila...to bi danas bilo baš u trendu, a tada je prosto bila glad...u čijim očima je beli hleb bio pojam sitosti i sigurnosti. Imanja. Beli hleb. Bez trunja.

 

 



Komentari (441)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 21:16 18.01.2011

u neka davna vremena

bilo mi je čudno što baba i deda ne bacaju hleb.
Devedesetih sam shvatio i zašto

prvi
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:18 18.01.2011

,,,,

Beli hleb. Bez trunja.

Da!!!

suv kao vejka

Sta je vejka?
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:44 18.01.2011

Re: ,,,,

Vejka je grančica.
loader loader 12:21 19.01.2011

Re: ,,,,

Vejka je grančica.

Ni ja nisam znao.
Svakoga dana se ponešto može naučiti ...
bocvena bocvena 13:01 19.01.2011

Re: ,,,,

Mr Loadere, pa vi niste čitali Vejka na vetrot, tz,tz,tz...

(naravno da niste, niko osim zaludnih studenata jugoslovenske književnosti nije:)
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:43 19.01.2011

Re: ,,,,

Ni ja nisam znao.
Svakoga dana se ponešto može naučiti ...

Babe po selima šumadijskim govore, "tanak ko vejka" - tanak kao grančica, a fakat da se svakog dana može nešto naučiti, pa sam tako ja stigavši u Sloveniju naučila da se na slovenačkom grana kaže - veja (kratko e), grančica je - vejica.
loader loader 20:57 19.01.2011

Re: ,,,,

Da...
Lepa vam je priča. I opominjuća. Puno se hrane u nas baca...

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:03 19.01.2011

Re: ,,,,

Babe po selima šumadijskim govore, "tanak ko vejka" - tanak kao grančica,


Sto si malaaaaa
mrsava ko granaaaaa..... :)

Hvala ti za odgovor.
Eto kod nas, tu na obodu Sumadije, (a mi za sebe volimo da kazemo kako smo i mi Sumadinci :)) se taj izraz ne koristi.
A sto se hleba tice, ne znam da li u pravoj Sumadiji postoje 'lebne vurune?
Nekada se "zadruge" bile velike (brojne porodice) a hleba se inace u selima dosta jede (pisao o tome dole dirtyharry ) pa je sporet bio premali, pa zato




A hleb, a posebno lepinje (lepEnje je tacan naziv:) koje se prvo ispeku pa se posle stavljaju hlebovi, iz toga su bolji nego iz te pekarice vis' Djerma tvrdim.
Inace i danas se vrlo cesto umesto npr "hajmo na rucak, veceru....." kaze "ajmo da jedemo leba".
A kaze se i "kad se gladno leba se gladno". To za ove koji birkaju sta bi da jedu. To se u selu nije moglo.
loader loader 21:06 19.01.2011

Re: ,,,,

bocvena:

Mr Loadere, pa vi niste čitali Vejka na vetrot, tz,tz,tz...

.. pa, nisam...
Ali sam, bar, pročitao gospa Jelicin blogos :)

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:23 19.01.2011

Re: ,,,,

A sto se hleba tice, ne znam da li u pravoj Sumadiji postoje 'lebne vurune?

U mojoj familiji su bile takve vurune, moje babe su ih zvale - lebare. Mislim da je otud i psovka u kojoj se stupa u verbalni seksualni odnos sa lebarom.
Još bolji je deminutiv u mnžini, ja sam ga oduvek mnogo volela -lepenčići.
Moje babe i strine su lepinje pekle direkt na plotni.
kaze "ajmo da jedemo leba".

Ne kaže se tako, nego se kaže: "Aj da jemo leba".
A, moja prababa Kaja je uveče govorila: "Aj da jemo leba, pa da polegamo."
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:24 19.01.2011

Re: ,,,,

Puno se hrane u nas baca

Na žalost ne samo kod nas, baca se svuda gde je ima...
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:28 19.01.2011

Re: ,,,,

Ne kaže se tako, nego se kaže: "Aj da jemo leba".


Tacno!

Sad mi krivo, al u pravu si :)
blogovatelj blogovatelj 04:52 20.01.2011

Re: ,,,,

Babe po selima šumadijskim govore, "tanak ko vejka"


A kažu i "oće se prekine" za istu stvar.
blogovatelj blogovatelj 04:56 20.01.2011

Re: ,,,,

"Aj da jemo leba, pa da polegamo."


Gipsy varijanta iz KG je:

- Aj da rucamo veceru.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:53 20.01.2011

Re: ,,,,


Gipsy varijanta iz KG je:

- Aj da rucamo veceru.

Mislim da je to šira varijanta, jer ručati u tom kraju znači i jesti, a ne samo jesti ručak. Pitanje: Hoćeš da ručaš (mala deca - da ručkaš)?, zapravo znači Hoćeš li da jedeš? u bilo koje doba dana.
chole10 chole10 15:21 20.01.2011

Re: ,,,,


"Greota je sine, da se baca leba."
Uvek se setim reci moje babe kada "moram" da bacim parce hleba i sada, ovako mator, radim to krisom da me neko ne vidi.

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:28 20.01.2011

Re: ,,,,

Greota

Ta reč najbolje stoji uz hleb, jer iako na prvi mah zvuči kao šteta, ona ipak sadrži reč greh kojom se tako dobro opisuje potreban odnos prema hlebu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 18:04 22.01.2011

Re: ,,,,

Gipsy varijanta iz KG je:

- Aj da rucamo veceru.


Ovo moram da napisem :)

Dule Maharadza, poznati valjevski Rom sa jos poznatijeg Baira

Pozdravlja ga komsija i pita:

-Ej, Dule, kako si?
-Nnnista
-Gde si krenuo komsija?
-Idem kod sebe kuci da jedem rucak.

cudan je taj Bair i muzicari

sesili sesili 21:18 18.01.2011

Hleb

Dirljivo, podseća me na neimaštinu posleratnu. ONOG rata. Beli hleb je bio više, nego što su sada deci kolači. Moram sve ovo sećanje da svarim, da bih napisala nešto više. Hvala Jelice.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:44 18.01.2011

Re: Hleb

Hvala na čitanju sesili i moj otac tu neimaštinu nije mogao da zaboravi...
mirelarado mirelarado 22:11 18.01.2011

Re: Hleb

i moj otac tu neimaštinu nije mogao da zaboravi...


Ни моји родитељи никада нису заборавили гладне окупацијске године. Због тога се код нас никада није правила проја. Обоје су тврдили да им је то мора из детињства: као камен тврда, као барут сува...
ivana23 ivana23 22:26 18.01.2011

Re: Hleb

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:01 19.01.2011

Re: Hleb

zilikaka zilikaka 20:31 19.01.2011

Re: Hleb

Ни моји родитељи никада нису заборавили гладне окупацијске године. Због тога се код нас никада није правила проја. Обоје су тврдили да им је то мора из детињства: као камен тврда, као барут сува...

Isto kod mene. Ja sam već dooobro poodrasla kada sam prvi put probala proju. Van kuće, naravno, jer to je u kući bilo zabranjeno.
Pričali da su je se prejeli za dva života.
Majka ni dan danas neće očima da je vidi.
Shvatila sam taj osećaj devedesetih, kada su se za doručak i večeru jele klot kiflice.
Godinama posle nisam mogla da ih vidim očima.
niccolo niccolo 21:24 18.01.2011

Mnogo dobar 'leb

sam jeo u Turskoj, zovu ga balon, ovako nekako izgleda, znaće verovatno Budimac na šta mislim...
sesili sesili 21:25 18.01.2011

Moj tata

do kraja života nije dozvoljavao da mrva hleba bude na podu! Savije se i podigne je - hleb se ne gazi. Ni ja nikada ne bacam preostali hleb u kontejner, Prosušim, stavim pored i uvek se nađe neko da ga uzme. Sećam se, moj stric je bio POLITIČKI zatvorenik posle rata. Bože, Jelice, ovog se nisam setila godinama. Mama je u rerni pravila dvopek, pa mu je u paketu slala u zatvor sa ostalim stvarima. Eh, prošlost...
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:46 18.01.2011

Re: Moj tata

Moj otac nikada nije bacao hleb, pravio mi popare, a majka se krstila: Kao sirotinja neka, nije te sramota...Otac nikada nije pristao na to da je sramota jesti stari hleb. Baš kad je bio načisto kamen ga je lupao u avanu i tresao pticama na balkonu.
natasavb natasavb 21:51 18.01.2011

Re: Moj tata

Moj tata
do kraja života nije dozvoljavao da mrva hleba bude na podu! Savije se i podigne je - hleb se ne gazi.

Ni moja baka. I uvek je govorila "gre'ota je hleb baciti". Dva rata prezivela, u trecem ubijena sa koricom hleba u ruci.
Bas me rastuzi ova tvoja prica. Ovaj deo
-Znam ja da nije zdravo, ali ja sam bio gladan. Pola života sam bio gladan...

je bas uh.:(
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 21:54 18.01.2011

Re: Moj tata

Otkud Jelice tebi pravo da blog opterećuješ prizorima iz svakodnevnog života?
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 21:57 18.01.2011

Re: Moj tata

sesili
do kraja života nije dozvoljavao da mrva hleba bude na podu! Savije se i podigne je - hleb se ne gazi. Ni ja nikada ne bacam preostali hleb u kontejner, Prosušim, stavim pored i uvek se nađe neko da ga uzme. Sećam se, moj stric je bio POLITIČKI zatvorenik posle rata. Bože, Jelice, ovog se nisam setila godinama. Mama je u rerni pravila dvopek, pa mu je u paketu slala u zatvor sa ostalim stvarima. Eh, prošlost...

Ja ni danas...Ostalo to nekako utisnuto da nema većeg greha...
I nema majci da se novi kupi dok se stari ne pojede...A za mnogo skuplje stvari, ne marim toliko...Istrule banane jako često...ali me to ne brine....baš me briga, šta su meni banane...
P.S. I znam gde je ova Jeličina pekara, iako je meni draža poslastičarnica ispod nje..bliža Vuku...Tu su baklave strava, oš grčku oš tursku...
muaddib92 muaddib92 22:27 18.01.2011

Re: Moj tata

Твој тата је, Лелице, неко ко и као сви ми (ваљда нормални) воли оне обичне ствари које пак чине живот лепим..
Нисам одрастао у времену глади (радије га називам релативним сиромаштвом, какво смо прошли и 90-тих), тако да се итекако сећам мириса оних округластих хлебова из рударског места у коме сам одрастао, а још боље лепиња у које је СТР којој је на фирми писало ЋеБАПЂиница убацивала нешто ммм, у облику ћуфти
Потом сам, после дуугих година чекања испред радњи векни бренда Сава пред сваки 29-ти новембар, кренуо да одлазим у Сомбор: тада још будућа ташта је очајавала када бих се, после ручка за који се она претходно разбила, ја дојео хлеба из приватне пекаре, каквих тада у БГ-у није било..
Данас ме њена кћи, после 30 година брака, нагрди што сам купио лепињу а треба јој бајатог хлеба за фашир, сутра - ОК, купићу ти сутра пола јучерашњег
ivana23 ivana23 22:34 18.01.2011

Re: Moj tata

Jelica Greganović Jelica Greganović 22:47 18.01.2011

Re: Moj tata

u trecem ubijena sa koricom hleba u ruci.

Gospode...
Kako si ti tek mene rastužila...
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:51 18.01.2011

Re: Moj tata

Krle, ja ovde bacam čifte već godinama pišući o, kako to vole da kažu ovdašnji smatrači (a bogami i šire) o prozaičnim stvarima, poput "kuca, maca, leptirova, dece" i ostalih pojava koje ne odgovaraju njihovim očekivanjima da se 25. sat dnevno bavim politikom...a tebe to kanda tek čeka...
mlekac mlekac 23:00 18.01.2011

Re: Moj tata

Nebojsa Krstic
Otkud Jelice tebi pravo da blog opterećuješ prizorima iz svakodnevnog života?

Krle, ne stigoh da ti kazem dole, al' autorka tog pitanja je prva i jedina osoba koja je i mene uspela da navede da je banujem...

A cak nisu ni bili prizori iz svakodnevnog zivota ni licna secanja!
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:18 18.01.2011

Re: Moj tata

I znam gde je ova Jeličina pekara, iako je meni draža poslastičarnica ispod nje..bliža Vuku...Tu su baklave strava, oš grčku oš tursku.

Znam i ja gde je tvoja poslastičarnica dobre baklave mi ne promiču tek tako...
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 23:19 18.01.2011

Re: Moj tata

Krle, ja ovde bacam čifte već godinama pišući o, kako to vole da kažu ovdašnji smatrači (a bogami i šire) o prozaičnim stvarima, poput "kuca, maca, leptirova, dece"

Nema to smisla stvaaarno!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:12 19.01.2011

Re: Moj tata

Nema to smisla stvaaarno!

Šta da ti kažem...nema...al to je jače od mene
yugaya yugaya 01:24 19.01.2011

Re: Moj tata

Jelica Greganović
Nema to smisla stvaaarno!

Šta da ti kažem...nema...al to je jače od mene


hihihihihi ....jes' vala, tu ste našli da se lično i ničim izazvani prisećate.

Lepo ti miriše blog Jelice

(sad već imaš dovoljno cvetića od mene za redovan buket)







Jelica Greganović Jelica Greganović 14:45 19.01.2011

Re: Moj tata

Hvala yugaya

nekad-bio-kuki nekad-bio-kuki 15:51 19.01.2011

Re: Moj tata

Ja odrastao na Bulevaru a ne mogu da se opsetim koja je to pekara. Ima ih nekoliko oko Djerma a kad krenes uzbrdo, sledece dve su sa leve strane na Lionu, a prva sledeca sa desne tek na Cvetku. Jel' to ta? Ne racunam bakalnice u kojima mozes da kupis i hleb.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:00 19.01.2011

Re: Moj tata

купићу ти сутра пола јучерашњег

jedan.kub jedan.kub 21:46 19.01.2011

Re: Moj tata

Ja sam zimi stavljala mrvice hleba spolja na kuhinjski prozor za senice.
Leti nisu dolazile.
korcagin korcagin 21:58 19.01.2011

Re: Moj tata

Ja se i dan danas slatko najedem popare. Deca neće očima da je vide (leb i voda...fuj), lepša polovina kaže mnogo kalorija. Doduše i ja ponekad preteram. Zamastim...mlooogo. Uz sir i kajmak stavim i maslaca. pa kad počne da se razvlači ko Bazooka...uf...sad idem da zbrkam samo ako nađem bajat lebac.
lepšu priču davno nisam pročitao.
hvala.
maca22 maca22 01:52 20.01.2011

Re: Moj tata

Jelica Greganović
Baš kad je bio načisto kamen ga je lupao u avanu i tresao pticama na balkonu.

To je divan odnos prema hrani i drugom biću, i bez licnog iskustva sirotinje.
Stari hleb može i da se stavi u cistu kesu i stavi pored kontejnera. Uvek ga neko odnese (nažalost, nekom treba).
Ozren Tosic Ozren Tosic 10:45 20.01.2011

Re: Moj tata i hleb ”na leđima”

A moj tata nikada nije ostavljao hleb naopako, “na leđima”, pa i ja danas, kad god vidim hleb koji se kao kornjača koprca na kuhinjskom stolu, priđem i stavim ga na trbuh. Pišem ovo i mislim kako sam i ja postao matorac, ali se nadam da će moja deca zapamtiti ovo sa hlebom.
mikimedic mikimedic 14:12 20.01.2011

Re: Moj tata i hleb ”na leđima”

A moj tata nikada nije ostavljao hleb naopako, “na leđima”, pa i ja danas, kad god vidim hleb koji se kao kornjača koprca na kuhinjskom stolu, priđem i stavim ga na trbuh. Pišem ovo i mislim kako sam i ja postao matorac, ali se nadam da će moja deca zapamtiti ovo sa hlebom.


velika preporuka ozrene!

takodje to praktikujem i danas, a zna da bude nezgodno kad sam u mcdonaldsu ili burger kingu... okrenuo bih sendvic naopacke da sve ne poispada, ali onda se setim...
margos margos 21:54 18.01.2011

Brižna podmetanja

nisu upalila ni mojoj majci. Uvek je za tatu moralo biti makar polubelog, a crni ni pod razno. Nekad, zaista, u pekari se osetim raskošnije i bogatije nego u najskupljem butiku.

Topla priča, kao i obično.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:53 18.01.2011

Re: Brižna podmetanja

margos, i moj otac je pristajao na kompromis samo u vidu narodnog hleba, to je onaj polubeli, ali trunje i zrnje, pa još blatna boja, ni slučajno...
freehand freehand 21:58 18.01.2011

Ih, 'lebac

Pre neka dva meseca odem u Jagodinu poslom. Žurim ulicom, taman da pređem a nešto me zaledi, pa povuče unazad!
Krenem sve tako, natraške. Posle pet koraka zaustavim se omamljen i pogledam, a ono - pekara.
Miris me dovukao, kao u onim animiranim filmovima. A u njoj, pekarici, vrući, beli hlebovi.
Ali beli, bre, baš beli, brašnjav! Pravi srbijanski, iz privatničke pekare!
Au, otkad to nisam jeo?! Kupim jedan, i odmah se zaletim na pijac, da kupim kajmak, žuti, stari. I sednem da jedem onako na ulici, na nekom zidiću. Mal se nisam udavio!

Biti vojnik u JNA bila je stvar ponosa, ljubavi prema domovini i pripadajuće količine patnje.
Sećam se da sam saznavši da u kasarni imamo pekaru pomislio - super! Biće bar uvek sveža 'leba!
Svež hleb sam, u naredna tri meseca jeo

a) dok sam bio na straži ako uspem da u toku noći umolim pekare za krišku-milostinju;
b) dok sam bio u vojničkom pritvoru, gde su nam iz nekog potpuno nedokučivog razloga davali frišku panju;
c) kad pobegnem preko žice i zaeltim se u prvu prodavnicu.

Za doručak, marendu, ručak i večeru JNA je svojim pripadnicima davala hlebove-đuturume od tri dana i devet kora.
Da se vojska ne razmekša.
A i da se prištedi malo.
ivana23 ivana23 22:24 18.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Jelica Greganović Jelica Greganović 22:56 18.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Da l su geni baš toliko čudo, ali moj Mali Sin ima pik na beli lebac. Na pravi beli lebac, veknaste forme, kog ovde baš i nema...a kad ga ima to nije onaj kao u Srbiji. Da l je priča u brašnu, u peći, u šta se u njega meće...tek, ja moram iz svake posete matici Malom Sinu da donesem jedan beli hleb. Još bolje dva. Koja za razliku od ovdašnjih podrže i nedelju dana, a od poslednjeg dela traži prženice...
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:58 18.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Da je moj otac ikada video ovakav lebac, sa sipinim mastilom, mislim da bi se onako neveran levom rukom prekrstio...i sablaznio...

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 03:47 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Krenem sve tako, natraške. Posle pet koraka zaustavim se omamljen i pogledam, a ono - pekara.

Bem ti sunce, ti si veće čudo od "zmiju iz Indiju"....
Ta je imala od repa do glave dve metra a od glave do repa tri...
Ta zmije je za tebe ništa....Ti si čovek kog nešto povuče da u rikverc napraviš deset metara da bi ušao u pravu pekaru..Iza toga samo dva metra napred i evo te nazad...
Leba mi...
freehand freehand 09:13 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Drago Kovacevic
Krenem sve tako, natraške. Posle pet koraka zaustavim se omamljen i pogledam, a ono - pekara.

Bem ti sunce, ti si veće čudo od "zmiju iz Indiju"....
Ta je imala od repa do glave dve metra a od glave do repa tri...
Ta zmije je za tebe ništa....Ti si čovek kog nešto povuče da u rikverc napraviš deset metara da bi ušao u pravu pekaru..Iza toga samo dva metra napred i evo te nazad...
Leba mi...


Da, ja sam jogin. Miris svežeg hleba (uz neke druge stvari) čini da mi fizičke prepreke postaju beznačajne.

Jelica Greganović Jelica Greganović 09:58 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Bem ti sunce

E, Drago, ne mogu da izdržim, a već sam htela da to napišem leba povodom. A, onda si ti pomenuo i sunce...kod tih psovki se uvek setim reči jednog od Kovačevićevih likova iz drama (mislim da je iz Sveti Georgije ubiva aždahu), da ne može dobro da prođe narod koji psuje sunce, hleb i majku. Ja bih dodala i decu.
Zvuči strašno i tačno.
freehand freehand 09:59 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Jelica Greganović
Bem ti sunce

E, Drago, ne mogu da izdržim, a već sam htela da to napišem leba povodom. A, onda si ti pomenuo i sunce...kod tih psovki se uvek setim reči jednog od Kovačevićevih likova iz drama (mislim da je iz Sveti Georgije ubiva aždahu), da ne može dobro da prođe narod koji psuje sunce, hleb i majku. Ja bih dodala i decu.
Zvuči strašno i tačno.

I žito rano.
A Drago je samo hteo da bude duhovit i da mene napravi smešnim.
Što je bez veze pošto sam ja rođen smešan.
gedza.73 gedza.73 13:19 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

, da ne može dobro da prođe narod koji psuje sunce, hleb i majku. Ja bih dodala i decu.

Sitnu proju.Par puta mi se omaklo, ali mrzim da psujm.
Kad sam bio mali, sestra je psovala kao kočijaš, a ja trčao i vikao majki kako sestra priča sramotne reči.
Jedino dođem u iskušenje ponekad kad se prst nađe u kardanu ili kad ga čekić nežno pomiluje.
Ali uglavnom vičem po kući ako neko psuje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:27 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

A Drago je samo hteo da bude duhovit i da mene napravi smešnim.
Što je bez veze pošto sam ja rođen smešan.

Takoreći je došlo do pleonazma
Ajd na kviz:

Sećaš li se "tak'ći"?
freehand freehand 16:44 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Sećaš li se "tak'ći"?

Kako da ne! Čuvena japanska izreka naročito odomaćena u Šumadiji, na potezu Batočina-Smederevska Palanka.
Jesi normalna?!
dolybell92 dolybell92 18:49 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 18:55 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Jelica Greganović
Bem ti sunce

E, Drago, ne mogu da izdržim, a već sam htela da to napišem leba povodom. A, onda si ti pomenuo i sunce...kod tih psovki se uvek setim reči jednog od Kovačevićevih likova iz drama (mislim da je iz Sveti Georgije ubiva aždahu), da ne može dobro da prođe narod koji psuje sunce, hleb i majku. Ja bih dodala i decu.
Zvuči strašno i tačno.

Izbacujem tu psovku...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:01 19.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Jesi normalna?!

Ponekad, al' sečaš li se? Nagradu naravno nećeš dobiti, jer ne dolazi u obzir da prebijamo dug...eventualno može da dođe do drugačijeg prebijanja, ako ja ne dobijem knjigu ni ove godine
blogovatelj blogovatelj 05:23 20.01.2011

Re: Ih, 'lebac

b) dok sam bio u vojničkom pritvoru, gde su nam iz nekog potpuno nedokučivog razloga davali frišku panju;


Na maturu si isao u farmerkama, kao i ja.
Bio si u vojnickom pritvoru, kao i ja.
Da ti nisi ja?
korcagin korcagin 09:23 20.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Moji su stričevi živeli na Kosovu, njih četvorica sa porodicama, u porodičnoj zadruzi. Baba je koordinisala rad ženske čeljadi. Svakog dana se mesio i pekao hleb. Po 4 ili 5 velikih, okruglih hlebova. Za to su bile zadužene strine. Kad se hleb ispeče, baba ga, onako vrućeg i mirišljavog, smeštala u ostavu. Zatim bi ostavu zaključala, a ključ smestila u džep od kecelje koju nikada nije skidala. Za obrok se jeo hleb od prekjuče. U najboljem slučaju, za večeru je mogao da se dobije jučerašnji.Mogli smo babu da molimo do sutra za krišku vrućeg hleba,nikada nije popustila. Kasnije mi je to postalo razumljivo. Uz toliku čeljad, ne bi mogli da se napeku hleba. Ni taj prekjučerašnji nije bio bajat. I posle dva dana je bio mekan i ukusan. Nedostajao je samo miris hleba tek izvađenog iz furune.
Tako je bilo i sa ostalim namirnicama. Baba je sve držala pod ključem i mogao si da dobiješ samo ono što ti sleduje za taj dan. Hleb se nikad nije bacao, a nesećam se da je ikad i ostalo nepojedenog hleba.

p.s.
jednom prilikom se pomenula popara u razgovoru, i prijatelj iz Crne Gore upita mog strica "kako se kod vas zove ohlađena popara"? A stric mu odgovori: "Ne znam, kod nas nikada nije stigla da se ohladi"
vesna.gm vesna.gm 10:01 20.01.2011

Re: Ih, 'lebac

korcagin
Moji su stričevi živeli na Kosovu, njih četvorica sa porodicama, u porodičnoj zadruzi.



Da vi niste od Karića?


Ja sam slabić, ja bih sigurno ponekad popustila pred molećivim pogledima...
korcagin korcagin 13:53 20.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Da vi niste od Karića?


Nisam. Doduše brkovi su mi ko Bogoljubovi (mnogi tvrde i lepši, ali subjektivna mišljenja ne mogu da prihvatim kao relevantna) i žena mi je lepša od Milanke.
A za popustljivost mogu samo da kažem, blago vašim unucima (budućim).
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:56 20.01.2011

Re: Ih, 'lebac

Da vi niste od Karića?

Nije, on je od Gorkog

"Ne znam, kod nas nikada nije stigla da se ohladi"


A je l kod vas ta ohlađena popara ima neko ime? Ja ga još nisam čula.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 22:10 18.01.2011

belH

Mi u kući, tj. ja u kući, ne stavljamo nikad hleb na sto naopačke, da se ljuljuška, nego uvek na ravnu stranu. Inače će nešto da se desi, kao kad se razbije ogledalo.
margos margos 22:29 18.01.2011

Re: belH

Prateći tekst za hleb naopačke je: ''Nisi ga ležeći na leđima zaradio...''

Jelica Greganović Jelica Greganović 22:59 18.01.2011

Re: belH

Mi u kući, tj. ja u kući, ne stavljamo nikad hleb na sto naopačke, da se ljuljuška, nego uvek na ravnu stranu. Inače će nešto da se desi, kao kad se razbije ogledalo.

I kao kad se okrene nož oštrom stranom na gore...prospe so...i uopšte to je za jednu priču koju žvaćem još od kraja oktobra...
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:15 18.01.2011

Re: belH

Prateći tekst za hleb naopačke je: ''Nisi ga ležeći na leđima zaradio...''

Tačno tako, to je moja baba Dara govorila kad je nekom palo na pamet da obrne hlebac (ali onaj okrugli, domaći) na leđa
49 41 49 41 00:07 19.01.2011

Re: belH

Jelica Greganović
Mi u kući, tj. ja u kući, ne stavljamo nikad hleb na sto naopačke, da se ljuljuška, nego uvek na ravnu stranu. Inače će nešto da se desi, kao kad se razbije ogledalo.

I kao kad se okrene nož oštrom stranom na gore...prospe so...i uopšte to je za jednu priču koju žvaćem još od kraja oktobra...

A, ako se hleb reze levom rukom?
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:11 19.01.2011

Re: belH

A, ako se hleb reze levom rukom?

?
razmisljam razmisljam 00:12 19.01.2011

Re: belH

A, ako se hleb reze levom rukom?


Ништа - ја то по природи ствари и ћеифу генетике радим читавог живота. Од оног једног покушаја да то учиним десном носим леп мали ожиљак на левом кажипрсту.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 00:38 19.01.2011

Re: belH

Jelica Greganović
Prateći tekst za hleb naopačke je: ''Nisi ga ležeći na leđima zaradio...''

Tačno tako, to je moja baba Dara govorila kad je nekom palo na pamet da obrne hlebac (ali onaj okrugli, domaći) na leđa

Moja baka Anđelija nije dala ni da se hleb jede ležeći...Tražila je da se podignem kad mi donese hleba masti i šećera...i kad sam bio dovoljno zreo da pitam zašto...odgovarala je.."srećo, ako jedeš ležeći, stoka neće moći preživati"...
Ubio me bog ako sam to razumevao, ali sam se podizao kao iglom uboden..I nikad mi kasnije nije palo na pamet da ležeći jedem ili žvačem..pa taman bila žvaka...
nmiric nmiric 16:29 19.01.2011

Re: belH

Jelica Greganović
I kao kad se okrene nož oštrom stranom na gore...

Kod moje babe se ovo za noz tumacilo da ce da dodju gosti... sto mu u vreme rucka kad su taman svi seli da jedu (a u kucu je konstantno neko svracao jer je bila na savrsenom mestu za babinsko analiziranje nalaza uz kafu- pored bolnice)dolazilo gore od sest slomljenih ogledala zajedno..
dolybell92 dolybell92 18:51 19.01.2011

Re: belH

a propo...
meni nikad nisu dozvoljavali da mi ostane
jedan zalogaj hleba... mama bi rekla da je
to baksuzluk ...

Danas ni ja to ne podnosim...
dirtyharry dirtyharry 22:11 18.01.2011

Kao i svaki normalni "omaldinac" sa sela

tako se i meni znalo polovina tog belog 'leba za obrok i to u stanju mirovanja a ako je leto i ako se radi nešto po njivama onda i više.
Zalomilo se jednom da kao primeran da kao primeran junoša idem na neko takmičenje u Beograd i da moram da prespavam kod tetke koju sam tada i upoznao.
Tetka šef kuhinje u jednom restoranu, sprema sve i svašta, prste da pojedeš do guze, ali ima jedna mana.
Njih četvoro (teča i još dve sestre) pojedu manje od pola 'leba dnevno i kupuju samo po jedan 'leba. Seče tetka tanko oni parčići, ja ga dvaput prekalupim i toliko mu je. Pita me mama kako ti je tamo sine, a ja kažem, mama ovi 'leba ne jedu.
Posle toga je mama urgirala kod tetke, pa su od sledećeg dana pazarili po dva 'leba. Nisu računali da ću ja da se razje'em u prestonici.
myredneckself myredneckself 22:29 18.01.2011

Re: Kao i svaki normalni "omaldinac" sa sela

Kad je moja mama htela da sledi trendove, pa počela da kupuje te crne čerpiće od hlebova, moj stari je znao da kaže: "Mani to, ne sluti mi na sirotinju".
Ehh...nismo mi kanda bili gladni
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:02 18.01.2011

Re: Kao i svaki normalni "omaldinac" sa sela

Dirty, to je i mog oca sastravilo ovde...ovde se hleb toliko ne jede kao u Srbiji, ovde su zveknuti na krompir, uvaspitala ih majka Marija Terezija, krompir uz sve i krompir svuda (ima i hleb sa krompirom, pravi se i kvasac od krompira, a pomenuti hlebac duže ostaje svež). Tako da kad je moj otac video ono malo hleba što smo u kući imali, lepo se isprepadao da nam loše ide, da nemamo, a da nismo hteli da mu kažemo...jedva smo mu nacrtali...
veronika_kojen veronika_kojen 22:15 18.01.2011

Skarlet

Pola života sam bio gladan.




I ja.

Pola života na dijeti. Mada, voljnoj...(kao)


Divna priča
natasavb natasavb 22:20 18.01.2011

Re: Skarlet

veronika_kojen
Pola života sam bio gladan.




I ja.

Pola života na dijeti. Mada, voljnoj...(kao)


Divna priča


Ja oko pet godina (na prisilnoj), ali mi i to previse.
Evo da te obradujem. Jedva cekam da se pojavi ovo, da se najedem ko covek.
veronika_kojen veronika_kojen 22:26 18.01.2011

Re: Skarlet

Evo da te obradujem.




Jesam ti rekla da sam još na dijeti?

Jelica piše blog na temu hleba, ivana ispod okačila sliku zbog koje bih polizala ekran, a ti s tim dijetetskim kolačima...A ja juče krenula na dijetu...Zavera...
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:06 18.01.2011

Re: Skarlet

Veronika, jesi li čitala Pračetovu knjigu "Dobra predskazanja", a u njoj modernizovana četiri jahača apokalipse...i što se mene tiče najvispreniji je prikaz modernizovanog jahača Glad koji je uspešan kao nikad do sad, ne samo da od gladi umiru oni koji nemaju, nego sada gladuju i oni koji imaju...
jedan.kub jedan.kub 22:11 19.01.2011

Re: Skarlet

Ne mora da se gladuje da bi se skinuli kilogrami. Treba više koristiti u ishrani jaja (barena, pečena, rovita, sednje,)može bez hleba a sito. Za njihovo varenje troši se više energije nego za drugu hranu.
veronika_kojen veronika_kojen 13:50 20.01.2011

Re: Skarlet

Jelica Greganović
Veronika, jesi li čitala Pračetovu knjigu "Dobra predskazanja", a u njoj modernizovana četiri jahača apokalipse...i što se mene tiče najvispreniji je prikaz modernizovanog jahača Glad koji je uspešan kao nikad do sad, ne samo da od gladi umiru oni koji nemaju, nego sada gladuju i oni koji imaju...


Ne, mada sam uvek sumnjiva prema tim...popularnim () piscima. Volela bih da pročitam-ako neko ima skenirano, neka pusti pp.
mlekac mlekac 15:58 20.01.2011

Re: Skarlet

veronika_kojen
Jelica Greganović
Veronika, jesi li čitala Pračetovu knjigu "Dobra predskazanja", a u njoj modernizovana četiri jahača apokalipse...i što se mene tiče najvispreniji je prikaz modernizovanog jahača Glad koji je uspešan kao nikad do sad, ne samo da od gladi umiru oni koji nemaju, nego sada gladuju i oni koji imaju...


Ne, mada sam uvek sumnjiva prema tim...popularnim () piscima. Volela bih da pročitam-ako neko ima skenirano, neka pusti pp.

Ako ti engleski nije stran - imas audio book na net-u. Good Omens. Sjajna knjiga. Mada, ja spadam u zaljubljenike u Praceta, tako da mozda i nisam najobjektivnija.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:50 20.01.2011

Re: Skarlet

Ne, mada sam uvek sumnjiva prema tim...popularnim () piscima

Pračet je zaista dobar, retko dobar pisac, ja ga obožavam.

Mislim, kakva je ovo izjava..?
mlekac mlekac 18:41 20.01.2011

Re: Skarlet

Jelica Greganović
Ne, mada sam uvek sumnjiva prema tim...popularnim () piscima

Pračet je zaista dobar, retko dobar pisac, ja ga obožavam.

Mislim, kakva je ovo izjava..?


Pa ne zna, mlada je, naucice...

BTW, jesi li citala one njegove o mladoj vestici Tifani Atkins i Nah Mah Figlima? Princeza je prosto zaljubljena u taj serijal! Najtoplije ti ga preporucuje.
ivana23 ivana23 22:19 18.01.2011

***

tajcica92 tajcica92 22:20 18.01.2011

hlebne i ostale razlike:)

super ti je tekst...moj tata je meni istim poslom dosao da pomogne pre par godina...pravo u srce EU...gde hleb mozes u radnji cim ga kupis da iseces na tanke kriske tako da koji god hleb kupis i iseces zalici na nas tost hleb...jeo tako tata taj 'providni hleb ' ceo jedan mesec, sledeci me umolio da ga vise ne secem u prodavnici da moze on da isece 'ljudsko parce po svojoj volji' a pred kraj svog gostovanja mi rece: "znas sta cu prvo da uradim kad se vratim u Beograd? prvo idem da onog Trpkovica izljubim u oba obraza.." ...ja ga pitam "kog tata trpkovica, ne poznajemo nijednog?" a on meni kaze: "to je onaj pekar makedonac dve ulice ispod nas i odmah cu da mu kazem jel znas ti covece sta sam ja dva meseca morao da jedem? on ni ne zna da je umetnik a ne pekar" ha ha ha
dolazi tata sad opet istim poslom po drugi put:) ali na njegovu srecu pojavio se neki 'nemacki hleb' koji dosta lici na nas...uh kako se obradovao kad je cuo ,sve mu je sad lakse:)
ivana23 ivana23 22:45 18.01.2011

Re: hlebne i ostale razlike:)

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:09 18.01.2011

Re: hlebne i ostale razlike:)

Tajcice, a ja se igrala slavljenja Božića, moji poželeli jer me za katolički nije bilo, pa ajde za pravoslavni da se okupljamo, izgovor za razgovor i mumanje...dakle, ja umesila česnicu, sa sve paricom unutra i po propisu...podavila se deca hlebom, a kuća mirisala kao duša...A kad smo već kod toga, moja strina Dara je uvek, odmotavajući hleb, zadovoljno uzdisala i mrmoljila: Miriše kao duša...
maksa83 maksa83 22:32 18.01.2011

Kirćanski

Gore, uzbrdo po bulevaru, podosta iznad Đerma ima pekarica. S desne strane. Jedna jedina. Bez konkurencije podivljalih modernističkih pekara.


To je jedina pekara iz koje se non stop vijori red, stvarno je specijalna i u njoj ima stvari kojih nema nigde, npr. fenomenalne kife sa sirom. Sve je tamo jako dobro, nema ošljarenja ni gluposti, old skul. Pošto mi je na 3 minuta od kuće (živim u istoj ulici kao i domatjicina ko-autorka i drugarica koja me je jednom umal' zgazila Pežoom) kad se nešto slavi to mi je ketering - naručiš dan pre i sve bude gotovo tačno na vreme, sveže & toplo.

Otpr. 80-ak m ispod Lipovog Lada, ka gradu.


P.S. Mislim da u njoj uopšte nemaju hleb.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 22:35 18.01.2011

Re: Kirćanski

Otpr. 80-ak m ispod Lipovog Lada, ka gradu.

PAzi Maksu, i on sa Liona...
maksa83 maksa83 22:37 18.01.2011

Re: Kirćanski

PAzi Maksu, i on sa Liona...

Drago bre... onLi konZa.

monamia monamia 22:42 18.01.2011

Re: Kirćanski

Otpr. 80-ak m ispod Lipovog Lada, ka gradu.



zove se KIRĆANSKI, a ime je važno kad se neko hvali, posebno tad.
iz 1932. je, recimo, godine..znači tradicija samo takva.
kad prolazim pored, a to je svaki dan, umirem od želje.
ali sam na atkinsu, unuuu..

zoja444 zoja444 22:43 18.01.2011

Re: Kirćanski

maksa83


najbolji kuvani djevreci su u pekari kod Djerma. i ispred nje je stalno red.
ona, iznad koje visi djevrek sa tendencijom da se otkotrlja niz bulevar.
to nije ta pekara na koju svi mislite, zar ne?
maksa83 maksa83 22:46 18.01.2011

Re: Kirćanski

zove se KIRĆANSKI, a ime je važno kad se neko hvali, posebno tad.

Pa evo ga ime, stoji u sabdžektu komentara, sve kul.

ali sam na atkinsu, unuuu..

Atkins je maćeha.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana