eto šta je život
Da nema bloga reč na srpskom ne bih mogao da prozborim.
Šta je još novo, osim što moramo i na ulici da parlamo italijanski , u Gradu koji poseduje novi geografski centar Srbije
( nekako je taj novi centar utrefljen baš blizu imanja Gradonačelnika )
Pa ništa osim što je ugašen, definitivno, najveći industrijski gigant na Balkanu
„Zastava“ je sarađivala sa više od stotinu kooperanata od Ljubljane do Skoplja, a indirektno je za fabriku bilo vezano oko pola miliona ljudi. Prvi auto sklopljen u fabrici, 1953. godine, bio je američki džip marke „vilis“.
Izgradnja prave fabrike automobila počinje nekoliko godina kasnije, a najveći doprinos stvaranju domaće automobilske industrije dao je Prvoslav Raković. Ovaj vizionar i strateg umeo je da sakrije svoje planove, a 1959, na pregovorima sa menadžmentom „Fijata“ u Torinu, koji su trajali 47 dana bez prekida, uspeo je da dobije kredit od za to vreme neverovatnih 30 miliona dolara. Umesto za 32.000, kako je predočio rukovodstvu KPJ, Raković je u Kragujevcu započeo gradnju fabrike sa proizvodnim kapacitetom od 80.000 automobila godišnje.
Prvi putnički auto napravljen u Kragujevcu, 1955. godine, bio je „fijat 600“, a njegov „imenjak“ od 750 kubika postao je „fića nacionale“. Za 30 godina proizvodnje sa „Zastavinih“ traka sišlo je 923.427 „fića“. U međuvremenu su se ređali „tristaći“ i „kečevi“, sve do 1980. godine, kada počinje serijska proizvodnja „juga“. „Zastava“ je u svojim pogonima uspela da iznedri još „osmicu“ i „floridu“, ali nijedan od modela nije dostigao slavu „malog auta velikih mogućnosti“.
Od 1985, kada je krenuo projekat „Jugo Amerika“, pa sve do 1992. godine, na tržištu SAD prodato je oko 140.000 „jugića“, vrednosti oko 350 miliona dolara. To je, međutim, bila „labudova pesma“ kragujevačke fabrike automobila.
Već 1989, iako je te godine ostvarila rekordnu proizvodnju od 230.057 vozila, „Zastavu“ su potresle političke razmirice i zatvaranje inostranog tržišta. Ekonomska blokada i ubrzani razvoj moćnijih fabrika automobila zauvek su prekinuli nit razvoja srpske automobilske industrije. Projektili bombardera NATO-a samo su dokrajčili već ruinirane hale i zastarele proizvodne linije. U kupovinu najsavremenijih robotizovanih mašina „Fijat“ će do kraja ove godine uložiti oko 400 miliona evra, ali ni na jednom automobilu proizvedenom u Kragujevcu više nikad neće stajati „Zastavin“ znak.
Svestan je moj insajder koliko beogradski mediji pumpaju odijum prema bilo kome iz unutrašnjosti , pa samim tim i prema (ne)radnicima Zastave. Kaže i on, pošteno, da je tu bilo svega i svačega svih ovih godina ( kao da svuda nije bilo, prim omega ).
Potpuno je saglasan da su mnogi u ovoj zemlji ostali bez tih velikih 300 evra po godini i da mnoge niko nije pitao kako će dalje.On samo kaže sledeće:
- Posle obećanja da ćemo mi da imamo prednost pri zapošljavanju kod Fijata i komponentaša ( ili naša deca ) videli smo da dolaze neki ljudi iz drugih gradova koji dobijaju plate od 3000 i 4000 evra na poslovima za koje nisu stručni. Tako imamo turizmologa koji radi na kadrovskim poslovima kome se plaća stan i 4000 evra plata.
Imamo prevodioca sa italijanskog koja ima 150 000 dinara i imamo istu takvu koja prima 40 000. Ne znamo zbog čega su te razlike.
Znam ja, to je zbog stranke preko koje se zapošljavaju ( opet prim. omega )
A testovi znanja i zdravstvenog stanja? , pitam.
-Nemoj da si smešan, morali smo da potpišemo da te rezultate ne možemo da vidimo.
Krenu mi sećanja...Jedne godine odlazio sam na bazen koji je u zakup uzeo privatnik , na kome se skupljala urbana ekipa i koji nije imao u svom sastavu braću Cigane ( Rome ).Jednog dana ispred mene na blagajni baš jedan takav brat , čujem ja da njemu onaj sa blagajne traži propusnicu.Brat Ciga (Rom) kaže da nema , a ovaj njemu kako mu je žao itakoto.Priđem ja i pitam , naivno kako me Bog dao, gospodina na blagajni kakve to propusnice nisam nabavio , a on mi namignuvši, nehajno, reče da za mene ne važe ali da za Cigane ( Rome ) - važe.
E tako je bilo u Zastavi. Ko je imao vezu : rođaćko - zemljačko - stranačku, prešao je u Fijat ili ima šanse da se negde umuva.
Ostali imaju mogućnost za prekvalifikaciju:
Aha, da, da kako da ne , što bi rekao moj sin.
Директор Националне службе за запошљавање Дејан Јовановић каже да највећи број радника који су се одлучили за преквалификацију и доквалификацију има завршену средњу школу, па је неопходно да стекну знања из области информационих технологија као и познавање страних језика.
- Мало већи проблем представљају машински инжињери, јер су то мање тражена занимања, док су на тржишту рада тренутно најтраженији стручњачи из области информационих технологија, рачунарства и финансија, каже Јовановић, који очекује да ће 2011. година бити повољнија година за запошљавање у односу на претходну, првенствено због закона о неформалном образовању који треба да се усвоји, више средстава који ће се издвојити за запошљавање особа са инвалидитетом, као и због раста домаћих производа и више улагања страних инвеститора.
Pa dobro drugovi, je l' se mi zakopčavamo na leđa?
Jeste da čekamo novo L Zero koji nećemo moći da kupimo jer će da se radi samo za izvoz, ali će bar da se smanji subvencija za punto sa 1000 na 600 evra
Jebe se nama dok nam je salama!
Šta još ima novo?, a da, ponovo smo dobili Zvezdu u basketu i to isto čeka i Partizan i Hemofarm.
I tako , van prestonički dani teku ...
P.S.
Šta znači naslov - pitajte Mirelu
68