Nacrt izmena i dopuna Zakona o porezu na imovinu je konačno objavljen na sajtu ministarstva i parlamenta. Gotovo svi građani će plaćati veći porez, i siromašni i bogati. Pravna lica će plaćati manji porez sledeće godine. Sigurno se pitate koliko ćete vi plaćati.
Uvodi se jedinstvena poreska stopa od 0.4% na objekte i 0.3% na zemljište.
Smanjuje se godišnja stopa amortizacije sa 1.5% na 0.8% i maksimalna amortizacija sa 70% na 40%..
Ukida se poreski kredit od 40% + 10% za svakog člana domaćinstva do maksimalno 70%. Umesto njega uvodi se poreski kredit od 50% do maksimalno 10.000 dinara.
Da bi približno odredili koliko ćete vi plaćati iduće godine, uzmite vaše poresko rešenje od prošle godine, pretpostavite istu poresku osnovicu, i odaberite jednu od sledećih tabela. Kolona "Uvećanje Max 60%" vam govori za koliko će vam porasti porez sledeće godine.
Za nov stan:
Osnovica | Porez (uz poreski kredit) | Uvećanje | ||
Stari | Novi | Razlika | Max 60% | |
70% | 50% | |||
2,000,000 | 2,400 | 4,000 | 1,600 | 1,440 |
3,000,000 | 3,600 | 6,000 | 2,400 | 2,160 |
4,000,000 | 4,800 | 8,000 | 3,200 | 2,880 |
5,000,000 | 6,000 | 10,000 | 4,000 | 3,600 |
6,000,000 | 7,200 | 14,000 | 6,800 | 4,320 |
7,000,000 | 9,600 | 18,000 | 8,400 | 5,760 |
8,000,000 | 12,000 | 22,000 | 10,000 | 7,200 |
9,000,000 | 14,400 | 26,000 | 11,600 | 8,640 |
10,000,000 | 16,800 | 30,000 | 13,200 | 10,080 |
15,000,000 | 28,800 | 50,000 | 21,200 | 17,280 |
20,000,000 | 51,300 | 70,000 | 18,700 | 18,700 |
30,000,000 | 96,300 | 110,000 | 13,700 | 13,700 |
50,000,000 | 276,300 | 190,000 | -86,300 | -86,300 |
100,000,000 | 726,300 | 390,000 | -336,300 | -336,300 |
Za stan star 20 godina:
Osnovica | Amortizacija 20 godina | Porez (uz poreski kredit) | Uvećanje | |||
Stari | Novi | Stari | Novi | Razlika | Max 60% | |
30.0% | 16.0% | 70% | 50% | |||
2,000,000 | 1,400,000 | 1,680,000 | 1,680 | 3,360 | 1,680 | 1,008 |
3,000,000 | 2,100,000 | 2,520,000 | 2,520 | 5,040 | 2,520 | 1,512 |
4,000,000 | 2,800,000 | 3,360,000 | 3,360 | 6,720 | 3,360 | 2,016 |
5,000,000 | 3,500,000 | 4,200,000 | 4,200 | 8,400 | 4,200 | 2,520 |
6,000,000 | 4,200,000 | 5,040,000 | 5,040 | 10,160 | 5,120 | 3,024 |
7,000,000 | 4,900,000 | 5,880,000 | 5,880 | 13,520 | 7,640 | 3,528 |
8,000,000 | 5,600,000 | 6,720,000 | 6,720 | 16,880 | 10,160 | 4,032 |
9,000,000 | 6,300,000 | 7,560,000 | 7,560 | 20,240 | 12,680 | 4,536 |
10,000,000 | 7,000,000 | 8,400,000 | 8,400 | 23,600 | 15,200 | 5,040 |
15,000,000 | 10,500,000 | 12,600,000 | 18,000 | 40,400 | 22,400 | 10,800 |
20,000,000 | 14,000,000 | 16,800,000 | 26,400 | 57,200 | 30,800 | 15,840 |
30,000,000 | 21,000,000 | 25,200,000 | 55,800 | 90,800 | 35,000 | 33,480 |
50,000,000 | 35,000,000 | 42,000,000 | 141,300 | 158,000 | 16,700 | 16,700 |
100,000,000 | 70,000,000 | 84,000,000 | 456,300 | 326,000 | -130,300 | -130,300 |
Za stan star 40 godina:
Osnovica | Amortizacija 40 godina | Porez (uz poreski kredit) | Uvećanje | |||
Stari | Novi | Stari | Novi | Razlika | Max 60% | |
60.0% | 32.0% | 70% | 50% | |||
2,000,000 | 800,000 | 1,360,000 | 960 | 2,720 | 1,760 | 576 |
3,000,000 | 1,200,000 | 2,040,000 | 1,440 | 4,080 | 2,640 | 864 |
4,000,000 | 1,600,000 | 2,720,000 | 1,920 | 5,440 | 3,520 | 1,152 |
5,000,000 | 2,000,000 | 3,400,000 | 2,400 | 6,800 | 4,400 | 1,440 |
6,000,000 | 2,400,000 | 4,080,000 | 2,880 | 6,320 | 3,440 | 1,728 |
7,000,000 | 2,800,000 | 4,760,000 | 3,360 | 9,040 | 5,680 | 2,016 |
8,000,000 | 3,200,000 | 5,440,000 | 3,840 | 11,760 | 7,920 | 2,304 |
9,000,000 | 3,600,000 | 6,120,000 | 4,320 | 14,480 | 10,160 | 2,592 |
10,000,000 | 4,000,000 | 6,800,000 | 4,800 | 17,200 | 12,400 | 2,880 |
15,000,000 | 6,000,000 | 10,200,000 | 7,200 | 30,800 | 23,600 | 4,320 |
20,000,000 | 8,000,000 | 13,600,000 | 12,000 | 44,400 | 32,400 | 7,200 |
30,000,000 | 12,000,000 | 20,400,000 | 15,300 | 71,600 | 56,300 | 9,180 |
50,000,000 | 20,000,000 | 34,000,000 | 51,300 | 126,000 | 74,700 | 30,780 |
100,000,000 | 40,000,000 | 68,000,000 | 186,300 | 262,000 | 75,700 | 75,700 |
Za potpuno amortizovan stan star oko 50 godina:
Osnovica | Amortizacija 40 godina | Porez (uz poreski kredit) | Uvećanje | |||
Stari | Novi | Stari | Novi | Razlika | Max 60% | |
70.0% | 40.0% | 70% | 50% | |||
2,000,000 | 600,000 | 1,200,000 | 720 | 2,400 | 1,680 | 432 |
3,000,000 | 900,000 | 1,800,000 | 1,080 | 3,600 | 2,520 | 648 |
4,000,000 | 1,200,000 | 2,400,000 | 1,440 | 4,800 | 3,360 | 864 |
5,000,000 | 1,500,000 | 3,000,000 | 1,800 | 6,000 | 4,200 | 1,080 |
6,000,000 | 1,800,000 | 3,600,000 | 2,160 | 4,400 | 2,240 | 1,296 |
7,000,000 | 2,100,000 | 4,200,000 | 2,520 | 6,800 | 4,280 | 1,512 |
8,000,000 | 2,400,000 | 4,800,000 | 2,880 | 9,200 | 6,320 | 1,728 |
9,000,000 | 2,700,000 | 5,400,000 | 3,240 | 11,600 | 8,360 | 1,944 |
10,000,000 | 3,000,000 | 6,000,000 | 3,600 | 14,000 | 10,400 | 2,160 |
15,000,000 | 4,500,000 | 9,000,000 | 3,600 | 26,000 | 22,400 | 2,160 |
20,000,000 | 6,000,000 | 12,000,000 | 7,200 | 38,000 | 30,800 | 4,320 |
30,000,000 | 9,000,000 | 18,000,000 | 14,400 | 62,000 | 60,200 | 8,640 |
50,000,000 | 15,000,000 | 30,000,000 | 28,800 | 110,000 | 81,200 | 17,280 |
100,000,000 | 30,000,000 | 60,000,000 | 96,300 | 230,000 | 133,700 | 57,780 |
Pravna lica
Porez će plaćati fizička lica, a neće pravna lica. Pravna lica plaćaju porez na knjigovodstvenu vrednost imovine, koja je za veliku većinu preduzeća nula, ili približno nula. Pretpostavljam da je ovo rezultat kompromisa u koaliciji. Ko li je mogao zahtevati ovaj kompromis?
Tajkuni, tajkunčići, privatizatori naših društvenih preduzeća, ljudi koji drže monopol na gotovo kompletnom građevinskom zemljištu, monopol koji je temelj svih naših drugih monopola, monopol koji proizvodi nerealne cene stanova npr. u Beogradu ali i u drugim gradovima, njima ništa.
Drugi porezi
Prosečna neto plata u Srbiji je oko 30.000 dinara mesečno. Imamo samo oko 1.800.000 zaposlenih. Ostali rade na crno. Ovi zaposleni svaki mesec plaćaju 20.000 dinara mesečno na ime poreza na rad. To godišnje iznosi 240.000 dinara.
Prosečna porodica u Srbiji plaća mesečno PDV u iznosu od oko 10.000 dinara. Imamo oko 2.5 miliona porodica. To godišnje iznosi 120.000 dinara godišnje.
Za kraj
Ono što ne valja je što je poresko opterećenje povećano. Za prosečnu porodicu. To se u krizi ne radi, a ako mene pitate, to se nikada ne radi. Država nije sposobna da smanji javnu potrošnju, treba joj još novca, pa povećava porez.
Ono što ne valja je što lokalna poreska administracija i dalje mora da utvrdi starost objekta da bi izračunala amortizaciju. Za svaki stan i svaku nekretninu, mora od poreskog obveznika da pribavi dokaz o godini građenja. A to je podložno proizvoljnosti. Kako će to da radi sa nelegalnim objektima koji su u postupku legalizacije će tek biti cirkus. U Beogradu, lokalna poreska administracija opštine ima 10-tak zaposlenih, a broj stanovnika 200.000. Nije ni čudo da su zagušeni. Zakon ih zagušio.
Ono što ne valja je što nismo u zakon uveli drugačiji način utvrđenja obaveze. Poreski obveznik mora sam da prijavi porez, a poreska administracija mora da mu uruči rešenje. Ovo otvara veliku mogućnost izbegavanja poreza. Jednostavno se ne prijavite. Njih je 10, a vi ste jedan od 200.000, pa dok vas uhvate ... Ako ste već prijavljeni, onda ništa. Način obračuna poreza bi morao biti jednostavniji.
Ono što ne valja je što je mnogo toga ostavljeno ministarstvu finansija i njihovom pravilniku za utvrđenje vrednosti nekretnine.
Mislim da je trebalo izbaciti amortizaciju, propisati maksimalnu osnovicu koja je osnovica za plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava (tržišna vrednost) i dati lokalnim samoupravama slobodu da sve ostalo same propisuju u ovim granicama.
Ono što je trebalo da se desi je reforma poreskog sistema u kome bi bio smanjen porez na rad, a povećan porez na imovinu, tako da poresko opterećenje prosečne porodice padne.
Ono što je trebalo da se desi je da konačno počnemo da oporezujemo pravna lica, offshore i ine kompanije i njihovo držanje vrednog zemljišta, ne privođenje tog zemljišta nameni, i zaustavljanje razvoja društva. To nismo uradili.