Budućnost| Društvo| Istorija| Politika

Srpske podele na Srbe i Srbe - svi srpski raskoli

Milan Karagaća RSS / 29.10.2010. u 00:10

Razlike među ljudima su normalne, podele i razlike po mnogim pitanjima takođe, ali ono što nije normalno je na koji način, sa koliko mržnje, netolerancije,netrpeljivosti i ekstremizma se ispoljavaju. Upravo to navodi na zaključak da se podele ipak svode na ljude i neljude, civilizovane i necivilizovane, pristojne i nepristojne.

Ima li načina da se razlike prihvate i tolerišu, a kroz civilizovan dijalog razrešavaju?Gde su tu porodica, škola, mediji, država? Verujem da većina zna šta bi trebalo ali ne zna kako. Ni sam nemam odgovor,  pa evo teksta za razmišljanje.U Press Magazinu je objavljen odličan članak “Svi srpski raskoli” pa je to dobar povod i uvod da se svako zapita i razmisli čemu to, zašto i dokle.

“Dušan Kovačević napisao da se Srbi dele na nebeske i ovozemaljske, proistočne i prozapadne, čuvare Kosova i secesioniste, patriote i izdajnike, racionalne i iracionalne, monarhiste i republikance,vernike i ateiste, četnike i partizane, oslobodioce i oslobođene, Srbe i Jugoslovene, na podunavske, pomoravske, posavske, podrinske, pa na srpske Srbe, kosovske, crnogorske, hrvatske i ostale Srbe. Slede srpski Srbi i Srbi iz dijaspore: nemački, francuski, američki, novozelandski, južnoafrički Srbi. Potom u Srbiji imamo bogate i siromašne, one na ić i na ov, ac, ski, go, ač. Zatim na podele za i protiv Rusija - SAD ;Mladić heroj - Mladić ratni zločinac; Partizani - Četnici ;socijalizam - komunizam ;Ćirilica - Latinica ;Crvena zvezda - Partizan ;narodna muzika - zabavna muzika; autošovinisti-autopatriote;Srbi iz turskog dela Srbije i valjda oni koji nisu.

U podeli učestvuju i sadašnja i bivša braća, rođaci, kumovi, prijatelji. Iza njih su građani i seljaci, stari i mladi, muški i ženski, rođeni i nerođeni. Poslednja podela, po Kovačeviću, jeste Srbin podeljen na samog sebe.Iako raskoli nisu samo srpska specifičnost, čini se da na ovom prostoru oni imaju sposobnost neviđenih mutacija, pa se tako na svakih nekoliko godina pojavi nova tačka razdvajanja i to u narodu koji je sve podele naplatio bunama, revolucijama, tučama na večitim derbijima.

Svejedno o kom je pitanju reč postoje dva tabora, koje karakteriše isključivost koju karakteriše prezir,netrpeljivost i mržnja, želja za uništavanjem i  politički ekstremizam.

Podele u Srbiji nisu nastale sa evropejcima i evroskepticima, rusofilima i amerikanofilima, Obrenovićima i Karađorđevićima, četnicima i partizanima, zvezdašima i partizanovcima…  su obeležile sve segmente srpskog društva, a možda je  nadugovečniji raskol između tradicionalista i modernista, koja je od otpora prema uvođenju železnice stigla i do svoje najnovije verzije razgraničenja, tačnije na prvu i drugu Srbiju

Raskoli nisu nastali sa partizanima i četnicima, Zvezdom i Partizanom, Gučom i Egzitom, protivnicima i braniocima gej parade.
Čak i zlatno doba Nemanjića prepuno je primera onih podela koje su završavale sukobima. Već početkom 13. veka vodio se rat oko prestola između Nemanjića, sinova Stefana Nemanje - Stefana (Prvovenčanog) i Vukana. Braća su se pomirila tek posle trogodišnjeg rata i teških razaranja koje je pretrpela Srbija. Protiv Uroša Prvog Nemanjića digao se njegov stariji sin (Stefan) Dragutin, koji je čak i ugarsku vojsku zvao u pomoć. S kim je zaratio Stefan Dragutin kasnije? Sa rođenim bratom - Milutinom. A kada je, kasnije, saznao da se njegov sin Stefan sa vlastelom dogovara o tome kako da ga zbace sa vlasti, Milutin je sa vojskom upao u Zetu i zarobio ga. Otac ga je zagrlio, ali mu nije oprostio - odveo ga je u Skoplje i dao da ga oslepe. Stefan je ipak uspeo da se popne na presto, a glavu je izgubio u porodičnom sukobu - ubio ga je sin, Dušan Silni.
Bratske podele Srbi su nastavili krvavom kumovskom podelom: da bi dokazao svoju vernost Turcima, Miloš Obrenović im je poslao glavu svoga kuma Karađorđa. A Karađorđa je ubio sluga Vujice Vulićevića, koji mu je takođe bio kum.
U vreme namesništva, sredinom 19. veka, Srbi su se delili na „parizlije" i „nemačkare" - ostaci tih podela ostali su do današnjih dana. „Parizlije" su bili liberali školovani u Francuskoj koji su verovali u sposobnost naroda da sam o sebi odlučuje. „Nemačkari", a tako su nazivani Srbi iz Austrije, koji su dominirali birokratskim aparatom, verovali su samo u čvrstu ruku.

Od majskog prevrata, odnosno ubistva kralja Aleksandra Obrenovića i kraljice Drage u noći između 10. i 11. juna 1903. Srbi su se definitivno podelili na karađorđevićevce i obrenovićevce, a od 1918. i stvaranja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, na pristalice i protivnike zajedničke jugoslovenske države. Odluka krunskog saveta i jugoslovenske vlade 20. marta 1941. godine da se pristupi Trojnom paktu bio je jedan od onih brojnih trenutaka u srpskoj istoriji u kojima nije mogao da se postigne konsenzus o „minimumu nacionalnog interesa". General Dušan Simović, kao predsednik vlade kasnije je poslao poruku Berlinu da prihvata sve odredbe pakta potpisanog 25. marta, ali to nije zaustavilo nemački napad.
Najkrvaviji raskol unutar srpskog naroda dogodio se u ratnim godinama, sa partizanima i četnicima - opredeljenje bilo za jedne bilo za druge i danas se smatra delom dobrog kućnog vaspitanja. Vreme komunističke Jugoslavije bio je period najneverovatnijih podela. Nove parove činili su komunisti i antikomunisti. Antikomunisti su se kasnije podelili na republikance i monarhiste, dok su se komunisti, opet, delili na titoiste i staljiniste, da bi od titoista početkom sedamdesetih, sa Latinkom Perović i Markom Nikezićem, nastala liberalna i tvrda struja. Tvrda struja sredinom osamdesetih raspolutila se na stambolićevce i miloševićevce, da bi utom pristigli i antikomunisti, koji nikako nisu uspeli da postignu zajednički minimum demokratskih interesa, da bi zbog toga protiv nedemokrata nastupili u širokoj stranačkoj lepezi. Koja se, normalno, delila kao ameba. Prvi su se u Srpskom pokretu obnove rastali kumovi Vuk Drašković i Vojislav Šešelj, da bi Draškovića kasnije napustio Velimir Ilić osnovavši Novu Srbiju, a Šešelja Tomislav Nikolić i Aleksandar Vučić. Njihovim primerom krenula je i Demokratska stranka, gde takođe nije bilo minimuma stranačkih interesa, pa su nastale Srpska liberalna stranka, Demokratska stranka Srbije, zatim i Demokratski centar, da bi se sve završilo formiranje Liberalno-demokratske partije. Sve te opozicione stranke, stalno ili sa prekidima, učestvovale su u podeli na miloševićevce i antimiloševićevce, tj. na patriote i izdajnike, da bi se po Miloševićevom padu podelili po bar dvadestak različitih osnova: na proruske i prozapadne, proevropske i antievropske, pronatovske i antinatovske, legaliste i jakobince, na one koji bi da vrate Kosovo u sastav Srbije, da ga podele i da ga priznaju...

ZA proteklih 131 godinu novije istorije, otkako je 1878. godine formirana prva moderna suverena i nezavisna, međunarodno priznata srpska država - na teritoriji Srbije formalno je promenjeno čak 10 država! Za 180 godina, od 1830. kada je de jure priznata za autonomnu kneževinu, ali pod vrhovnom vlašću turskog sultana, Srbija je, uključujući i ljude koji su bili na čelu zemlje koja se zvala Jugoslavija (od 1918. do 1992. godine), a koji su uticali i na njenu sudbinu, imala čak 46 lidera! Srpski vladari , kneževi, kraljevi, predsednici država, premijeri, u novijoj istoriji i partijski lideri - kad je kraljevina zamenjena republikom - nisu imali srećne sudbine. Ili su bivali prognani ili su ubijani ili su umrli u zatvoru.

Društveni život nije bio ništa manje zanimljiv. Ne zna se baš tačno kad je došlo do velike podele na Partizan i Crvenu zvezdu, ali se računa da bi to moglo da bude negde od sredine šezdesetih godina, kada su zabeležene i prve tuče među navijačima. Tada je do makljaže dolazilo zbog danas nezamislive stvari: tadašnji „Grobari" i „Cigani" sedeli su na tribinama stadiona zajedno, izmešani. Od sedamdesetih godina, od pojave Lepe Lukić i Silvane Armenulić, Đorđa Marjanovića i Mikija Jevremovića, legalizovan je i nepomirljiv sukob na narodnjake i zabavnjake, koji je početkom ove decenije donekle transformisan u sukob Guče i Egzita. Temom podele bavila se prošle godine i Radio-televizija Srbije, koja je objavila i anketu o tome kako se Srbi dele:
Rusija - SAD 64,0:11,6
Mladić heroj - Mladić ratni zločinac 31,6:14,4
Partizani - Četnici 42,5:11,0
Socijalizam - Komunizam 41,0:27,8
Ćirilica - Latinica 53,3:32,6
Crvena zvezda - Partizan 43,0:25,1
Narodna muzika - Zabavna muzika 45,8:24,9

Srpska pravoslavna crkva, institucija bez koje danas verovatno ne bi ni bilo podeljenih Srba, ni sama nije ostala imuna na raskole. Vladika Grigorije je jedan od poslednjih koji je upozorio na mogućnost raskola u crkvi zbog slučaja umirovljenog vladike Artemija, koji je tražio da mu se vrati, kako je rekao, nezakonito oduzeta Eparhija raško-prizrenska, a Sinod odlučio da mu zabrani činodejstvovanje do zasedanja Sabora. Ako formalnog raskola nema, suštinskog već sada ima: Artemije ima podršku osamdesetak monaha, ima podršku u samom Saboru SPC, kao i podršku jednog dela javnosti, pre svega zbog svojih stavova o Kosovu.
U bližoj istoriji SPC je najteže potresao raskol koji se dogodio na američkom kontinentu. Vladika Eparhije američko-kanadske Dionisije odbio je poslušnost 1963. godine i formirao Slobodnu srpsku pravoslavnu crkvu, podelivši vernike na toj teritoriji: oni koji su ostali uz SPC prozvani su „federalcima", dok su oni koji su bili uz vladiku nazvani „raskolnicima". Raskol je prevladan tek posle 29 godina. Nekoliko godina kasnije odvojila se Makedonska pravoslavna crkva, čiju autokefalnost do dana današnjeg nijedna pravoslavna crkva nije priznala.
Od arhiepiskopije do patrijaršije srpska crkva je stigla - raskolom. Da bi mogla da ga proglasi za cara, Dušan je u 14. veku crkvu iz arhiepiskopije uzdigao u rang patrijaršije. To je bio razlog zbog kojeg je Vaseljenska crkva na Srpsku pravoslavnu crkvu bacila anatemu. Izmirenje je stiglo nekih dvadesetak godina kasnije, na grobu cara Dušana u crkvi svetih Arhangela u Prizrenu.

Želja za uništavanjem, prezir, netrpeljivost, mogu se dovesti u vezu sa onim što je o karakternom sklopu ljudi na jugoslovenskom prostoru etnopsiholog Vladimir Dvorniković pisao pre sedamdeset godina - on je još tada konstatovao da ljude na ovom podneblju krasi politički ekstremizam.
Psiholog Žarko Trebješanin kaže da se najveća i najstrasnija mržnja ispoljava prema onome ko nam je sličan, srodan, mentalitetski i emocionalno blizak.Dolazimo do zaključka da je u osnovi svih ovih žestokih deoba, zaoštrene mržnje prema onom mrskom Drugom, prema „Njima", zapravo, mržnja prema sebi samome, dakle, u korenu je - samomržnja

Moguće  da je ta „samomržnja" razlog zbog kojeg je „teško, skoro nemoguće da se uspostavi 'minimum nacionalnog interesa' kada je reč o sudbini srpskog naroda i srpske države", kako navodi pisac Dušan Kovačević. U knjizi „Dvadeset srpskih podela (na Srbe  i Srbe)" Kovačevićkaže da mentalitet nije jedini odgovoran za podeljenost Srba. Tu su još istorija, granice, putevi, vera, susedi, tradicija, običaji, paganstvo, klaustrofobija, komunizam, demokratija...
I još mnogo toga, često sticajem „istorijskih okolnosti" ili voljom „viših sila", a sve začinjeno našim čuvenim mentalitetom, koji je, opet, posledica svega pomenutog. Pa, tako, ukrug, bez vidljivih, opipljivih granica gde počinje uzrok, a gde se završava posledica - navodi Kovačević.
Ako su Dvorniković, Trebješanin i Kovačević u pravu, nema nade da ćemo skoro dočekati da vidimo da je predsednik države predsednik svih građana, a ne samo onog dela koji je glasao za njega; da onog  ko smatra da Kosovo treba priznati kao nezavisnu državu i dalje nije izdajnik; da potpredsednik Vlade ne zaobilazi opštine u kojima vladaju opozicione stranke; da navijači Zvezde i Partizana makar mirno prođu jedni pored drugih, ako već ne mogu da sednu i zajedno popiju pivo.”

I da se sve to ne produbljuje u nove i nove podele sa sve izraženijim nasiljem i neprijateljsvom prema onima koji drugačije misle.

Nedavni događaji, bez obzira kako ih ko kvalifikovao, pokazali su da  ispoljavanje razlika može biti i na vrlo opasnan način, a imajući u vidu sveukupnu socijalnu situaciju

latentna je opsanost da svaki socijalni bunt može biti povod za opasne eskalacije.Pri tome nije bitno da li će ili ne pasti vlada već da li će i jedna glava  kao žrtva sukoba i nemira.

 

 



Komentari (55)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragonKa dragonKa 00:35 29.10.2010

evo npr. ja. prva ;)

srpkinja po prezimenu, katolkinja po krštenju. potpuno sam podeljena
dragonKa dragonKa 00:55 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

mislim da je sve to deo seksualne frustracije u srba, taj edip je ovde ostavio preteški trag.
volim majku, volim sestru ali ja sam muško i nemam veze sa njima.
Ta odeljenost muškog i ženskog, ta podela na jake i nejake ovde gubi smisao i imamo junake koji su u stanju da satru sve u svom postojanju pa i to isto (postojanje),samo da bi zatrli trag dvojnosti, koja je i inače u nama.
westvleteren westvleteren 09:23 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Evo i ja, pravoslavac po krstenju, ateista po opredeljenju. Preci Jugosloveni, komunisti a ne zna se sta su bili pre toga. Po prezimenu bih rekao da su mozda... Hrvati
duchesse duchesse 14:01 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Srpkinja madjarsko-srpskog porekla, udata za Srbina austrijsko-hrvatskog porekla, oboje kršteni u različitim crkvama, ja se deklarišem kao deista, on kao agnostik. Njegovi pro-četnici jer su im komunisti sve oduzeli, moji pro-komunisti jer su im komunisti sve dali. Njegovi zvezdaši, moji partizanovci. Njegovi izdajnici, moji patriJote. Evo treba za par dana da dobijem svoje prvo dete, pa se pitam, kakvo li smo mu nasledje jadnom ostavili, kako će se uklopiti u te kategorije? Da li da počnem da štedim za dečijeg psihijatra odma-sada-odma?
mariopan mariopan 14:44 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Čak i zlatno doba Nemanjića prepuno je primera onih podela koje su završavale sukobima. Već početkom 13. veka vodio se rat oko prestola između Nemanjića, sinova Stefana Nemanje - Stefana (Prvovenčanog) i Vukana. Braća su se pomirila tek posle trogodišnjeg rata i teških razaranja koje je pretrpela Srbija. Protiv Uroša Prvog Nemanjića digao se njegov stariji sin (Stefan) Dragutin, koji je čak i ugarsku vojsku zvao u pomoć. S kim je zaratio Stefan Dragutin kasnije? Sa rođenim bratom - Milutinom. A kada je, kasnije, saznao da se njegov sin Stefan sa vlastelom dogovara o tome kako da ga zbace sa vlasti, Milutin je sa vojskom upao u Zetu i zarobio ga. Otac ga je zagrlio, ali mu nije oprostio - odveo ga je u Skoplje i dao da ga oslepe. Stefan je ipak uspeo da se popne na presto, a glavu je izgubio u porodičnom sukobu - ubio ga je sin, Dušan Silni.

Sasvim normalno za to doba i za borbu oko krune. Nije naš patent.

Ja tačno znam zašto sam se podelila. Potreban je pritisak spolja da se čovek podeli iznutra.

Recimo, kada pročitam kako jedan bloger predsednika Crne Gore onako nekritički hvali i peva mu pesme , mene jeza podiđe od one moje crnogorske polovine i obavezno se izjašnjavam kao Srpkinja - uostalom i jesam, gde ćeš većih Srba od Crogoraca? Znači tu se delim iz inata.

Inače podela na zvezdaše i partizanovce je normalna.
Zamisli da svi slušamo istu muziku, navijamo za isti klub, nosimo ista odela ili boje...ma to mi ne liči na normalno.
Podele koje ti opisuješ nisu nam u karakteru, da smo samo mi takvi, nema naroda koji je potpuno homogen i jedinstven u svemu.

Neke podele su nam došle spolja, veštačke su i trajaće samo dok onaj ko nas tako deli ne ostvari svoje interese, a mi glupi padamo na sve "izazove". Ovde je na delu "Zavadi pa vladaj" sistem koji ide u prilog politici koja je pogubna za našu zemlju. Sprovode je iz sopstvenog interesa ljudi koji su obraz prodali za što više para i potpuno su svesni da su nas time upropastili.

Ne verujem da se divljanja " mi protiv nas" dešavaju slučajno i spontano, gledaj ko od toga ima direktnu korist pa ćeš znati da to nije "dešavanje naroda" već čitav niz interesa u jednom klupku.
nestor92 nestor92 14:55 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Da li da počnem da štedim za dečijeg psihijatra odma-sada-odma?


Ukoliko se familije ne tuku, psihijatar neće bite neophodan u prvim godinama

Milan Karagaća Milan Karagaća 14:56 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Zamisli da svi slušamo istu muziku, navijamo za isti klub, nosimo ista odela ili boje

U pravu si za ovo i to je normalno ali nije normalno da to bude izvor mržnje i povod za uništavanje onoga ko sluša drugačiju muziku ili navija za drugi klub.
Što se tiče tih sa strane pa mi smo krivi što im priređujemo seir događaje.Ako ti i ja nećemo da se mrzimo i svađamo onda nas teško neko može posvađati. Problem je izgleda ta sklonost i mentalitet glede drugačijeg.
milisav68 milisav68 20:13 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Milan Karagaća
Zamisli da svi slušamo istu muziku, navijamo za isti klub, nosimo ista odela ili boje

U pravu si za ovo i to je normalno ali nije normalno da to bude izvor mržnje i povod za uništavanje onoga ko sluša drugačiju muziku ili navija za drugi klub.

Tu je poenta.
Nenormalnima ne treba razlog za mržnju.

I nije problem podela, nego isključivost i etikete.
Ako neko nešto kaže protiv EU i NATO-a, odmah je rusofil.
Ako je za, onda je izdajnik.
Ako ima nešto protiv komunista, odmah je četnik i monarhista.
Ako je za, onda mu se deda uselio na dedinje.
Ako je protiv održavanja parade ponosa, odmah je vernik i obrazovac.
Ako je za, onda je član neke NVO.....

Ne sme čovek da misli....
Čim misliš, odma` si sumnjiv.







mariopan mariopan 20:41 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)


Ne sme čovek da misli....
Čim misliš, odma` si sumnjiv.


Ukačio si pojentu
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:27 29.10.2010

Re: evo npr. ja. prva ;)

Čim misliš, odma` si sumnjiv

Upravo tako
Filip Mladenović Filip Mladenović 01:54 29.10.2010

AKTUELNA PODELA!

Srbija je podeljena na firmiranu manjinu i farmiranu većinu!
dali76 dali76 06:22 29.10.2010

Re: AKTUELNA PODELA!

Na blogu se cesto desava ako komentator izrazi svoj stav koji nije u suglasju sa misljenjem autora da ga isti (autor) posalje ,sasvim kulturno, na drugo mjesto pa neka pise sta mu drago.
Ne kazem da nema onih kojima jeste do provokacije, ali mislim da nam fali jedna doza tolerancije u komunikaciji.



Milan Karagaća Milan Karagaća 15:05 29.10.2010

Re: AKTUELNA PODELA!

dali76
Na blogu se cesto desava ako komentator izrazi svoj stav koji nije u suglasju sa misljenjem autora da ga isti (autor) posalje ,sasvim kulturno, na drugo mjesto pa neka pise sta mu drago.
Ne kazem da nema onih kojima jeste do provokacije, ali mislim da nam fali jedna doza tolerancije u komunikaciji.

Potpuno se slažem ali ima ljudi koji reaguju samo na određene teme i ključne reči i onda udare sa vređanjem na ličnoj osnovi.Inače, ja lično sam najmanje sklon sklanjanju ljudi koji kod mene komentarišu ali sve ima granice.
Dakle ako se umesto argumentovane i tolerantne rasprave odmah pređe na verbalno nasilje i vređanje onda je to upravo primer čime se i ova tema bavi.
bulatovic92 bulatovic92 07:23 29.10.2010

srpske podele na srbe i srbe


Naša najstrašnije podela je na one koji ne znaju da rade i one koji ne umeju da se biju.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:15 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

bulatovic92

Naša najstrašnije podela je na one koji ne znaju da rade i one koji ne umeju da se biju.

Možda na one koji znaju i hoće da rade a ne znaju i neće da se biju i one koji ne znaju i neće da rade a hoće da se biju.
westvleteren westvleteren 09:16 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

I meni je ova najstrasnija, s obzirom da spadam u one koji ne umeju da se biju.
nestor92 nestor92 09:26 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Da li to znači da biste, da umete, tukli gde stignete? To baš i nije ono što tražimo.

Ja sam više za ono: umem da bijem, ali to ne koristim (bez preke potrebe).

Milan Karagaća Milan Karagaća 09:32 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Da li to znači da biste, da umete, tukli gde stignete?

ne. Ne bismo uop[te da se bijemo niti bi da nas ko bije.
Ja sam više za ono: umem da bijem, ali to ne koristim (bez preke potrebe).

tu se javlja problem određivanja praga preke potrebe. Neko se bije ako je napadnut a neko bogami i ako mu se neko ne sviđa ili mu se čini da ga je preko pogledao.A ima i onih koji imaju potrebu da se biju.
westvleteren westvleteren 09:32 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

nestor92
Da li to znači da biste, da umete, tukli gde stignete?


Ne, to nikako. Ja znam i volim da radim, samo ne volim da budem prebijen. I zelim da zivim u drustvu gde se napreduje radom i znanjem a ne prebijanjem i nametanjem.
nestor92 nestor92 09:43 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Otkud sad ja ispadoh nasilnik?

Rekao sam preke potrebe. Kad sam napadnut.

Samo sam odgovorio na
meni je ova najstrasnija, s obzirom da spadam u one koji ne umeju da se biju.
Zvučalo je kao žal za tim što ne umete da se bijete.

Vas gospodine Karagaća, nisam ni pipnuo. Nisam mislio da smo u sukobu. .
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:53 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

nestor92
Otkud sad ja ispadoh nasilnik?

Rekao sam preke potrebe. Kad sam napadnut.

Samo sam odgovorio na
meni je ova najstrasnija, s obzirom da spadam u one koji ne umeju da se biju.
Zvučalo je kao žal za tim što ne umete da se bijete.

Vas gospodine Karagaća, nisam ni pipnuo. Nisam mislio da smo u sukobu. .

Ma taman posla, nisam ni ja uopšte ništa loše mislio kada sam ovo napisao već me prosto navelo da ima ljudi koji stvarno sve rešavaju sukobima i posežu za silom.
Nisam ni ja shvatio da smo u bilo kakvom sukobu, čak ni da smo različito mislili.
omega68 omega68 10:53 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Da li to znači da biste, da umete, tukli gde stignete?


ne. Ne bismo uop[te da se bijemo niti bi da nas ko bije.

E pa neće da može
Vi , kao iskusan čovek, treba da znate da je ovo utopija - baš kao komunizam ili to da će katolička Evropa da primi Srbiju u EU bez promena kalendara, dominantne veroispovesti ili smanjivanja na smederevski sandžak.
Svet je zlo mesto g.Karagaćo.Ili kembečiš ili si kembetan.Treće nema, nažalost
kukusigameni kukusigameni 10:55 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Svet je zlo mesto g.Karagaćo.Ili kembečiš ili si kembetan.Treće neća, nažalost


Sta je sa nama voajerima?
westvleteren westvleteren 12:00 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

nestor92

Samo sam odgovorio na
meni je ova najstrasnija, s obzirom da spadam u one koji ne umeju da se biju.
Zvučalo je kao žal za tim što ne umete da se bijete.


Ne, nije u pitanju zal, vise strah. Samo sam hteo to da razjasnim. Zal je za nekim drustvenim uredjenjem gde bi bilo potpuno nebitno ko zna a ko ne zna da se bije. Na to se odnosila poslednja recenica i bila je generalno komentar na stanje u drustvu. Vas post sam ispravno shvatio i nisam implicirao da ste nasilnik.
westvleteren westvleteren 12:04 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

omega68
ili to da će katolička Evropa da primi Srbiju u EU bez promena kalendara, dominantne veroispovesti ili smanjivanja na smederevski sandžak.
nažalost


Mislim da previse vaznosti pridajete religiji. I nije sva Evropa katolicka, tu su i Grcka i protestantske zemlje, kao i vecinski ateisticke zemlje (Ceska i Estonija). Mislim da je vecina stanovnistva u EU potpuno sekularno i religija tu ne igra nikakvu ulogu.
omega68 omega68 12:27 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Grcka

e oni su primer...
vecinski ateisticke zemlje (Ceska i Estonija)

takve najviše vole
da unijate
protestantske zemlje

i njih posebno.Evo ga i Bler ( za primer ) prešao u katolike
Milan Karagaća Milan Karagaća 12:28 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Ili kembečiš ili si kembetan.Treće nema, nažalost

ajd sa svetom ali što međusobno a s druge stranew svi zaklinjemo kakko smo svi Srbi braća.
Pa ni to sa svetom kembečenje nam nešto nije išlo od ruke, ne zna se kad nas je više koštalo da li kada smo kao pobedili ili kada smo izgubili, a onaj ko je poginuo ili mu neko poginuo baš mu je i svejedno.
ili to da će katolička Evropa da primi Srbiju u EU bez promena kalendara, dominantne veroispovesti ili smanjivanja na smederevski sandžak.

ne bih baš mnogo trolovao na ovo oko EU ali nešto ne vidim ni da je od Grčke, Bugarske,Kipra, Rumunije trašeno da promene veru. Niti su od Rumunije tražili da se odrekne Transilvanije.
A mi možemo da plašimo narod i da će tražiti i imena da promenimo, da prestanemo da slavimo krsne slave jel niko pa ni Grci ni Rusi to nemaju, i tako svašta, kao što su krajem XIX veka plašili narod da nam Jevropa uvodi železnicu koja će gaziti našu decu. Eto mi sami skoro ukinusmo železnicu, a vozovi nam idu brzinom kojom su išli početkom XX veka pa se ljudi pitaju da li da se voze ili samo malo sednu u voz i odmore se pa opet nastave šetnju jer će i onako zbog kašnjenja voza pre njega stići pešice.
Eto mi i po pitanju EU pravimo podele do usijanja da jerdni druge nazivamo izdajnicima umesto da zajedno razvijemo zemlju, podignemo standard, da oni koji su protiv Evrope ne smatraju da se to dokazuje i bacanjem kesa smeća sa sprata ili pljuvanjem na ulici, po ulazima.Sve to nema veze sa Evropom već nama samim.
predatortz predatortz 12:36 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

ne bih baš mnogo trolovao na ovo oko EU ali nešto ne vidim ni da je od Grčke, Bugarske,Kipra, Rumunije trašeno da promene veru. Niti su od Rumunije tražili da se odrekne Transilvanije.
A mi možemo da plašimo narod i da će tražiti i imena da promenimo, da prestanemo da slavimo krsne slave jel niko pa ni Grci ni Rusi to nemaju, i tako svašta, kao što su krajem XIX veka plašili narod da nam Jevropa uvodi železnicu koja će gaziti našu decu. Eto mi sami skoro ukinusmo železnicu, a vozovi nam idu brzinom kojom su išli početkom XX veka pa se ljudi pitaju da li da se voze ili samo malo sednu u voz i odmore se pa opet nastave šetnju jer će i onako zbog kašnjenja voza pre njega stići pešice.


Složismo se, zemljače ,oko nečega.


Bili Piton Bili Piton 15:13 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Milan Karagaća

A mi možemo da plašimo narod i da će tražiti i imena da promenimo, da prestanemo da slavimo krsne slave jel niko pa ni Grci ni Rusi to nemaju, i tako svašta, kao što su krajem XIX veka plašili narod da nam Jevropa uvodi železnicu koja će gaziti našu decu


Srbin ima jedan osnovni problem, a to je strah od promene i strah od novog. Tu osobinu (u malom) prepoznajem i kod sebe samog, pošto sam u tom smislu klasičan srbenda.
krkar krkar 20:43 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

Vas gospodine Karagaća, nisam ni pipnuo. Nisam mislio da smo u sukobu.


Pa što ga zoveš gospodinom ako ne misliš da se posvađate?

Druže Milane, izvini, mor'o sam, došlo mi da malo unesem živine
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:41 29.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

krkar
Vas gospodine Karagaća, nisam ni pipnuo. Nisam mislio da smo u sukobu.


Pa što ga zoveš gospodinom ako ne misliš da se posvađate?

Druže Milane, izvini, mor'o sam, došlo mi da malo unesem živine

Gospodine/druže Krkar sada smo svi gospoda i tako se oslovljujemo pa zbog toga i ne smatram da je bila namera da se svađamo.
E a ovo što ti kažeš druže shvatam kao simpatičnu zajebanciju.
Inače, sve češće se čuje kod širokih narodnih slojeva da su onda kada su se zvali drugovi bili gospoda, a sada se zovemo gospodom a daleko smo od gospodskog života.
Inače, sada ozbiljno, i onda mi je bilo malo neukusno i neprijatno da ja kao 15-godišnjak oslovljavam čoveka od 70 godina druže ili ženu tih godina drugarice, kao što je bilo glupo da i oni tako oslovljavaju dvadesetogodišnjake.
Drugo je , ajd neka bude na partijskim sastancima gde je to unutarpartijska stvar kao što i sada ima stranaka gde se tako oslovljavaju.
došlo mi da malo unesem živine

valjda živosti
krkar krkar 00:01 30.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

valjda živosti


Bre, druže Milane, vidi se da si bio onomad ozbiljan čovek dok je zemlja bila ozbiljna i nisi obraćao pažnju na neozbiljne stvari (to su one koje su sad pri vrhu kulture).

Bio nekakav fuZbaler Dragiša Binič, gluplji od inače niskog proseka (sad možda ne bi toliko ni odskakao, izgleda da su fuzbaleri u demokratiji gluplji od fuzbalera u diktaturi, al' nije istraženo zašto).

E pa taj je na TV posle neke utakmice izjavio kako je ušao i uneo malo živine u igru.
Milan Karagaća Milan Karagaća 00:39 30.10.2010

Re: srpske podele na srbe i srbe

E pa taj je na TV posle neke utakmice izjavio kako je ušao i uneo malo živine u igru.

i bio direktor ili trener jednog poznatog fuzbalskog preduzeća
nestor92 nestor92 07:39 29.10.2010

Podele nisu strašne

Razlike među ljudima su normalne, podele i razlike po mnogim pitanjima takođe, ali ono što nije normalno je na koji način, sa koliko mržnje, netolerancije,netrpeljivosti i ekstremizma se ispoljavaju.


To je naš problem, a ne postojanje podela, odnosno razlika.

Gde su tu porodica, škola, mediji, država?


Porodicu su zamenili mediji, mediji su tržišno orijentisani ( pa tako nas vaspitavaju Farme, Velika braća, Grandovi, sapunice, političari bez škole i stila ), u školi predaje previše bivših loših đaka ( uz veliko izvinjenje za ovaj stav onima koji to nisu ). Država? Ha, ha, ha. Koja država? "Koliko sam ja tu dobar" država?

Kod nas se podele podstiču. Tako je bilo i ranije. To je korisno za zamagljivanje problema. Često uspeva. Suviše često.

Srpska pravoslavna crkva, institucija bez koje danas verovatno ne bi ni bilo podeljenih Srba,



Najbolje da ukinemo mantijaše, pa će nama svima biti dobro i ići ćemo u svijetlu budućnost.

Bojim se, međutim, da bi još koješta moralo da se ukine. Među njima su najgori upravo oni koji bi da određuju šta je OK, a šta nije i koji sami ne pomišljaju da su baš oni možda za "ukidanje".

Pozdrav.
tompinchns tompinchns 08:26 29.10.2010

Re: Podele nisu strašne

Svejedno o kom je pitanju reč postoje dva tabora, koje karakteriše isključivost koju karakteriše prezir,netrpeljivost i mržnja, želja za uništavanjem i politički ekstremizam.


I ja mislim da sama podela nije problem, odnosno da je prosto prirodna, ali ono što je potpuno iščašeno jeste upravo destruktivnost kojom se odmah prilazi onome koji različito misli. Tako se razaraju rodbinske veze, kumstva, prijateljstva. Ovde se samo đonom ide na drugačije. To je po meni najveći problem. Nema zrna tolerancije. Može li se tome naći koren... i lek?
jedan.kub jedan.kub 21:39 29.10.2010

Re: Podele nisu strašne

Naprotiv,
jer podeljeni, pružamo prilika da budemo izmanipulisani, zato stalno od nas traže da se opredeljujemo za neku od bezbroj ponuđenih opcija.
predatortz predatortz 08:33 29.10.2010

Mislim

Da se većina navedenih podela može pripisati gotovo svim narodima. Mi imamo maniju veličine. Mislimo da smo bitni, snažni,lideri u regionu, jedinstveni po mnogo čemu. U skladu s tim mislimo da su i naše podele najveće...

Da parafraziram Džonija Štulića

ja bih rado da se poklonim boljem
al' ga nigde ne vidim...


westvleteren westvleteren 09:19 29.10.2010

Re: Mislim

Tako nesto rekose i u utisku nedelje. Nismo jedinstveni cak ni po tome sto mislimo da smo jedinstveni. To postaje vrlo ocigledno kad covek malo vidi sveta.
predatortz predatortz 09:21 29.10.2010

Re: Mislim

westvleteren
Tako nesto rekose i u utisku nedelje. Nismo jedinstveni cak ni po tome sto mislimo da smo jedinstveni. To postaje vrlo ocigledno kad covek malo vidi sveta.


Tako nekako...
kukusigameni kukusigameni 09:23 29.10.2010

Re: Mislim

To postaje vrlo ocigledno kad covek malo vidi sveta.


Ne slazem se. Ovo o cemu Karagaca pise je jos izrazenije kod "nasih u belom svetu."
westvleteren westvleteren 09:26 29.10.2010

Re: Mislim

kukusigameni
To postaje vrlo ocigledno kad covek malo vidi sveta.


Ne slazem se. Ovo o cemu Karagaca pise je jos izrazenije kod "nasih u belom svetu."


OK, htedoh reci da je meni postalo jasno kada sam malo video sveta. A slazem se da postoji i ta druga dijaspora. Sta ces, i tu smo podeljeni.
kukusigameni kukusigameni 09:32 29.10.2010

Re: Mislim

westvleteren


Eto, vidis, po tom pitanju izmedju nas ne postoji raskol.
kukusigameni kukusigameni 08:41 29.10.2010

Univerzalna podela

Jedina prava podela.

Dr M Dr M 09:52 29.10.2010

Razlika



Za razliku od ameba,

sto se vise delimo, sve nas je manje!
omega68 omega68 10:31 29.10.2010

nešto je izbačeno?

Onaj ko je, recimo, fanatični Jugosloven, republikanac ili prozapadno orijentisan, taj upravo strasnom, patološkom mržnjom prema Srbinu-Srbijancu, monarhisti ili proistočnom Srbinu očajnički nastoji da u sebi samome potisne, uništi, ubije svoju sopstvenu tamnu stranu, svoju Senku - navodi Trebješanin.

LINK

( neka Vam je na čast gosn Karagaća )
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:00 29.10.2010

Re: nešto je izbačeno?

omega68
Onaj ko je, recimo, fanatični Jugosloven, republikanac ili prozapadno orijentisan, taj upravo strasnom, patološkom mržnjom prema Srbinu-Srbijancu, monarhisti ili proistočnom Srbinu očajnički nastoji da u sebi samome potisne, uništi, ubije svoju sopstvenu tamnu stranu, svoju Senku - navodi Trebješanin.

LINK

( neka Vam je na čast gosn Karagaća )

Vidi se da nekima ne vredi ni kad pročita šta je napisano.
Prvo, ja sam naveo gde je tekst objavljen izvorno a to što citirate glasi u celini ovako
“Dolazimo do zaključka da je u osnovi svih ovih žestokih deoba, zaoštrene mržnje prema onom mrskom Drugom, prema „Njima", zapravo, mržnja prema sebi samome, dakle, u korenu je - samomržnja. Onaj ko je, recimo, fanatični Jugosloven, republikanac ili prozapadno orijentisan, taj upravo strasnom, patološkom mržnjom prema Srbinu-Srbijancu, monarhisti ili proistočnom Srbinu očajnički nastoji da u sebi samome potisne, uništi, ubije svoju sopstvenu tamnu stranu, svoju Senku - navodi Trebješanin.”
To svako može pročitati, složiti se ili ne složiti sa Trebješaninom, a pogotovo ako namerno apstrahuje ono recimo.Svako dobronameran, i ko odmah ne udara na nečiju čast, će shvatiti to kao ilustraciju a ne generalizaciju.
Pa makar to bio i Trebješanin ja se ne slažem sa generalizacijom čak i da je rekao recimo"onaj ko je Srbijanac i proistočni Srbin, monarhista taj upravo strasno mrzi i ima patološku mržnju prema Jugoslovenu, republikancu,i prozapadno orjentisanom i Srbinu koji nije Srbijanac".
Zar mislite da je to tačno?NIJE pa onda neka Vama služi na čast što potežete čast.
Ja mislim da je svako onaj ko iz bilo kojih navedenih razloga ili drugih razloga mrzi ipak malo bolestan a koliko to zavisi koliko mrzi i kako ispoljava svoju mržnju.
PS.sada videh da nisam postavio link na Press Magazin , iako sam nameravao, a samo sam stavio link vladara. Pa se za taj propust izvinjavam i rvo ispravljam da neko ne pomisli da namerno nešto krijem.
seceranac seceranac 12:37 29.10.2010

unutra sve isto

“Dušan Kovačević napisao da se Srbi dele na nebeske i ovozemaljske, proistočne i prozapadne, čuvare Kosova i secesioniste, patriote i izdajnike, racionalne i iracionalne, monarhiste i republikance,vernike i ateiste, četnike i partizane, oslobodioce i oslobođene, Srbe i Jugoslovene, na podunavske, pomoravske, posavske, podrinske, pa na srpske Srbe, kosovske, crnogorske, hrvatske i ostale Srbe. Slede srpski Srbi i Srbi iz dijaspore: nemački, francuski, američki, novozelandski, južnoafrički Srbi. Potom u Srbiji imamo bogate i siromašne, one na ić i na ov, ac, ski, go, ač. Zatim na podele za i protiv Rusija - SAD ;Mladić heroj - Mladić ratni zločinac; Partizani - Četnici ;socijalizam - komunizam ;Ćirilica - Latinica ;Crvena zvezda - Partizan ;narodna muzika - zabavna muzika; autošovinisti-autopatriote;Srbi iz turskog dela Srbije i valjda oni koji nisu.



srbi se dele na iste nacine kao i svi drugi narodi cak i manje grupe

problem sa nama je sto uvek unaokolo neka gomila raznoraznih hostaplera i zlikovaca ceka neku nasu obicnu bezazlenu podelu kako bi podpomogajuci jednu stranu napravili sranje
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:17 29.10.2010

Re: unutra sve isto

problem sa nama je sto uvek unaokolo neka gomila raznoraznih hostaplera i zlikovaca ceka neku nasu obicnu bezazlenu podelu kako bi podpomogajuci jednu stranu napravili sranje

problem je i to kako su neki spremni da budu potpomognuti.
duchesse duchesse 13:54 29.10.2010

Nemam vremena,

nažalost, za ozbiljno učestvovanje u temi. Samo da se zahvalim što ste nam preneli ovaj text, bio je retko interesantan za pročitati. A lepo se nadovezao i na onu temu kod Mr Stojkovića.
Milan Karagaća Milan Karagaća 15:01 29.10.2010

Re: Nemam vremena,

duchesse
nažalost, za ozbiljno učestvovanje u temi. Samo da se zahvalim što ste nam preneli ovaj text, bio je retko interesantan za pročitati. A lepo se nadovezao i na onu temu kod Mr Stojkovića.

Hvala Vam puno i za ovoliko ali probajte da ipak nađete malo vremena.Inače, tema kod Stojkovića mi je bila dobar povod, upravo jer se nadopunjuje.
duchesse duchesse 19:12 31.10.2010

Re: Nemam vremena,

malo vremena

Evo sa zakašnjenjem i 30% kapaciteta. Nisam čitala celu raspravu, pa se izvinjavam ako je ovo već pomenuto. Dakle:
Psiholog Žarko Trebješanin kaže da se najveća i najstrasnija mržnja ispoljava prema onome ko nam je sličan, srodan, mentalitetski i emocionalno blizak. Dolazimo do zaključka da je u osnovi svih ovih žestokih deoba, zaoštrene mržnje prema onom mrskom Drugom, prema „Njima", zapravo, mržnja prema sebi samome, dakle, u korenu je - samomržnja

Ovo je deo teksta koji mi je zaškripao. Pre bih ovaj pasus vezala za medjusobne odnose naroda ex YU i uopšte Balkana, nego za nekakav unutrašnji sukob u srpskom biću. Rekla bih da Srbe na ove silne podele ne motiviše mržnja prema sebi i svome, nego:
1. nesposobnost il nespremnost da se prihvati i uvaži različitost (bilo to drugačije mišljenje, sexualna orijentacija, pripadnost navijačkoj grupi drugog fudbalskog kluba itd.)
2. suštinska surovost/bezosećajnost/nedostatak empatije u medjusobnom ophodjenju, koja se ovde prenosi sa kolena na koleno.
Recept više nego dovoljan da se bez mnogo razmišljanja krene motkom na bližnjeg svoga, ako se drzne da se ne složi sa vama.
Nisu Srbi podeljeni sami na sebe, nego su bezkompromisno opredeljeni.
Milan Karagaća Milan Karagaća 22:49 31.10.2010

Re: Nemam vremena,

Nisu Srbi podeljeni sami na sebe, nego su bezkompromisno opredeljeni.

Da.
nivano nivano 22:26 30.10.2010

srbin prečanin

sve pohvale za ovaj tekst.
koliko god da sad ima malo srba u hrvatskoj, al' svejedno zestoko smo podijeljeni. steta al takvi smo kakvi smo, sto bi se reklo...npr. srbi krajisnici(koji su ratovali protiv hr) i srbi koji su ostali na hr strani, oni koji su za sdss i oni za manje srpske stranke, srbi povratnici prije 2000 i srbi povratnici poslije 2000 godine, anti-hrvatski srbi i pro hrvatski srbi. kod starijih ljudi posebno je izrazena podjela na komuniste i antikomuniste, sva sreca pa u onom ratu 41 nije bilo cetnika na mome podrucju inace bi se tek zakomplikovalo.
sentinel26 sentinel26 11:48 01.11.2010

Podjele koje bi naciju pojele

Prijatelju,
mislio sam da se ne miješam u ove interne svesrpske razgovore o unutarnjim podjelama, ali bih dobronamjerno ukazao na činjenicu da je temelj svih podjela medju Srbima, ona dioba na mitske (nebeske ) i zemaljske Srbe iz koje se napojaše sve ove druge podjele.

Oni koji danas vještački održavaju tu podjelu ne rade to što su zabludjeli nego iz čistog koristoljublja.

Ta ružna gradjevina (prepreka ) sagradjena na putu razvoja i prosperiteta Srba u Srbiji i van nje se ne može uspješno uklanjati od krova i prozora već joj se mora srušiti temelj.

Neophodan je prestanak njegovanja kulta smrti radi ovozemaljskog života.

Preporuka i pozdrav.

Milan Karagaća Milan Karagaća 12:10 01.11.2010

Re: Podjele koje bi naciju pojele

hvala ti prijatelju, u pravu si.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana