Ne ulazeći u religijsko tumačenje pakla, čistilišta i raja, možda bi u ovom vremenu nasilja, gramzivljosti, kriminala, ponižavanja, siromaštva i mnogih nepravdi koje jedni drugima činimo analiziramo gde smo, šta radimo, i čemu se imamo nadati.
Da li je tačno da jer duša besmrtna i da odlazi u neki od Danteovih krugova mi ne znamo, ali da savest može biti itekako opterećena i prolaziti kroz razne krugove to je svima poznato.Zato preporučujem da se svako samotestira i vidi gde mi je savest i da li onim što radi drugima i sebi radi tako da mu bude tamo gde bi želeo u nekom od pretpostavljenih Danteovih krugova
Sa zadovoljstvom vam nudim kratku prikaz Danteove avanture koji je kao gost autor uradio moj prijatelj Zdravko Zeljković:
"Putovanje ljudske duše kroz pakao i čistilište do raja i samospoznaje.
PAKAO (34 pevanja)
Sandro Botičeli: Karta pakla. 1490.
Pakao je stvoren zbog pobune anđela koje je predvodio LUCIFER. I sada se on i «pobunjenici» tamo nalaze.Pakao se nalazi unutar zemlje i ima oblik levka od devet krugova.. Svaki krug je manji od predhodnoga i predstavlja sve veće zlo, sa vrhuncem u centru(na dnu) gde je satana.U paklu vlada Zakon pakla – Zakon bezdana.U predvorju pakla sede pravednici i mudri ali nekršteni, ipak nedostojni raja.
VERGILIJE vodi DANTEA kroz zagrobni svet: od početka pakla do kraja čistilišta gde ga predaje BEATRIČI koja ga vodi u raj.
I krug: se zove limb a u njemu sede duše nekrštenih kukavica i plašljivaca koji se u životu nisu hteli izložiti opasnostima ( bili stalno «neutralni»),
II krug: u njemu su duše bludnih grešnika,
III krug: tu se nalaze duše proždrljivaca i pijanaca, (među njima su se našli mnogi sveštenici i najviđenije pape)
IV krug: u njemu stanujuu duše rasipnika i tvrdica,
V krug: rezervisan je ra duše lenjih i srditih,
VI krug: u njemu se nalaze duše jeretičara,
VII krug: je mesto gde se zlopate duše nasilnika protiv boga, prirode (sodomiti), protiv ljudskog roda i veštine, Oni su podeljeni u tri kruga:
- oni koji su počinili nasilje protiv ljudi i imovine (spev 12).
- oni koji su počinili nasilje nad samim sobom - samoubice (spev 13).
- oni koji su počinili nasilje protiv Boga - bogohuljenje, sodomija, lihvari
VIII krug: je rezervisan za duše varalica, laskavaca, On je podeljen u deset kanala ili deset «zlih jaruga» (mučilišta),. Tu su:podvodači, zavodnici, laskavci, simonijaci, vračevi, čarobnjaci, varalice, licemeri, lopovi, zli savetnici, krojači nesloge i krivotvorci,lihvari svih vrsta
IX krug: je prebivalište izdajnika.. Podeljen je u četiri «pojasa» (veoma strašna mučilišta): Kainu, Antenoru, Tolomeu i Judeku. U prvoj su izdajnici rodbine, u drugoj izdajnici otadžbine, u trećoj izdajnici gostiju, a u četvrtoj izdajnici dobrotvora.
ČISTILIŠTE (33 pevanja)
Posle obilaska pakla Vergilije vodi Dantea kroz sedam terasa čistilišta. Sedam smrtnih grehova odgovara ovim terasama, svaka terasa za određeni greh:
Čistilište ima sedam krugova. To je zapravo vijugava staza uz brdo. Kako se dosdegne viši krug sa čela grešne duše briše se slovo «P». Čuvar čistilišta je pravednik KATONA (republikanac).
I krug: je mesto za duše grešnika oholista,
II krug: je dom duša zavidnika (oči su im zašivene žicom),
III krug: je rezervisan za duše srditih i naglih,
IV krug je mesto za duše lenština,
V krug je mesto za duše škrtaca i rasipnika,
VI krug je kuća duša proždrljivaca,
VII krug je rezervisan za duše bludnika svih vrsta, a podeljen je u dve kolone.
Da bi se iz sedmog kruga čistilišta prešlo na vrh brda mora se proći kroz vatru i ulazi se u raj (spjev 28-33). Vergilije, kao paganin, je stalni stanovnik Limba, prvog kruga pakla, iz tog razloga on ne može da uđe u raj. Beatriče se pojavljuje kao drugi vodič
RAJ (33 pevanja)
Iz zemaljskog raja Beatriča posle početnog uspona , vodi Dantea kroz devet koncentričnih krugova raja i penju se u sferu vatre (nebo)..
Odavde se Dante penje u bit iznad fizičkog postojanja po imenu Čista nebesa iliti Empirij). Na tom mestu se sreće licem u lice sa Bogom lično i razrešava tajnu božanske i ljudske prirode.
Tih devet sfera su:
I nebo (sfera Meseca): ovde se nalaze duše koje nisu potpuno ispunile svoje zavete,
II nebo (sfera Merkura): ovde su duše blaženih,
III nebo (sfera Venere): ovde su duše onih koji nisu mogli da odole ljubavi ali su pre smrti počinili dobra dela,
IV nebo (sfera Sunca): ovde su duše blaženih mudraca),
V nebo (sfera Marsa): je mesto za duše onih koji su se borili za Hristovu veru,
VI nebo (sfera Jupitera): je mesto gde se nalaze duše poborika pravde na zemlji,
VII nebo (sfera Saturna): ovde se nalazi duša Petra Damijana i apostola,
VIII nebo (sfera zvezde stajaćice): ovde Dante razgovara sa Hristom i Marijom, sv. Petrom, sv.Jakovom, sv. Ivanom i Adamom,
IX nebo (sfera): Dante ugleda horove anđela oko Boga. Beatriča i Dante su se popeli do EMPIURIJA obasjanog rekom svetla čije su obale prepune cveća. Reka se pretvara u jezero nad kojim se dižu velike stepenice. Na njima sedi BLAŽENI. Dok to Dante posmatra Beatriča se se diže na mesto odakle je sišla. Poslednji Danteov pratilac je sv. Bernardo koji mu tumač raspored blaženih. Preko njega uspeva da vidi sv. TROJSTVO i dvostruku prirodu HRISTA.
Onda «Sevne munja i vizija nestaje.»