Literatura| Život

Deset NAJBOLJIH romana na svetu, čemu?

vladimir petrovic RSS / 24.10.2010. u 14:22

 

Sutra se otvara Beogradski sajam knjiga. Eh, te knjige!

S tim u vezi, moram ispričati da sam pre nekoliko dana, navratio u jednu veliku antikvarnicu knjiga, što mi uvek pričinjava zadovoljstvo. Skoro do perverznosti.

I tako, preturajući stara izdanja, udišući miris požutele hartije i već izlapelog lepila, kao i miris crvotočnih drvenih polica i prašine sa potamnelih tapeta, naletim na jednu knjigu na engleskom jeziku, koja me odmah zaintrigira. Nosi eksplicitan naslov, kakav samo Amerikanci mogu dati: „W. SOMERSET MAUGHAM SELECTS THE WORLD'S TEN GREATEST NOVELS".  Pogledam malo bolje i vidim da se radi o jednom starom njujorškom izdanju, iz daleke 1958. godine.

Gde me nadje?

Nije da ja baš volim da čitam sve tzv. naj-liste. Ali me svako rangiranje knjiga interesuje. Znam ja da je nezahvalno govoriti o najboljim knjigama, možda je čak i besmisleno, jer takve liste mogu zbuniti čoveka, a i napraviti da se nekako oseti budalom. Šta ako on voli nešto sasvim drugo, nešto što nije ni nalik onome što figurira na naj-listama?  

S druge strane, znatiželjnici sa nekoliko klikova na Netu mogu naći svakojake liste - od deset, dvadeset, pedeset i sto najboljih knjiga, pa čak i više od jedne hiljade! Lepo sam naišao na listu sa prilično provokativnim naslovom: „1001 KNJIGA KOJE TREBA PROČITATI ZA ŽIVOTA" (1001 Books You Must Read Before You Die).  Vidi se da je uloženo truda u sačinjavanju te liste u kojoj ima od svega po malo; u tom mnoštvu 13 knjiga je iz perioda pre XVIII veka, 46 iz XVIII veka, 157 iz XIX veka, 716 iz XX veka i 69 iz ovog, XXI veka. Pa ko voli, neka izvoli.

Da se vratim na knjigu koju sam našao. Lista Samerseta Moma (W. Somerset Maugham, 1874-1965) izgleda ovako:

1. Rat i mir, od Lava Tolstoja (Лeв Никола́евич Толсто́й: Война и мир)

2. Čiča Gorio, od O. de Balzaka (Honoré de Balzac: Le Père Goriot)

3. Tom Džons, od T. Fildinga (Henry Fielding: Tom Jones)

4. Ponos i predrasude, od Džejn Ostin (Jane Austen: Pride and Prejudice)

5. Crveno i crno, od Stendala (Stendhal: Le Rouge et le Noir)

6. Orkanski visovi, od Emili Bronte (Emily Brontë: Wuthering Heights)

7. Gospodja Bovari, od G.  Flobera (Gustave Flaubert: Madame Bovary)

8. Dejvid Koperfild, od Č. Dikensa (Charles Dickens: David Copperfield)

9. Braća Karamazovi, od F. M. Dostojevskog (Фёдор Миха́йлович Достое́вский: Братья Карамазовы)

10. Mobi Dik, od H. Melvila (Herman Melville: Moby Dick)

 

Pada u oči, naravno, da su u pitanju - klasici.  Dobre knjige iz starih, dobrih vremena.

Mom je napisao duži predgovor, kao i tekst o svakom pomenutom piscu, odnosno romanu. Dakle, deset romana - deset kraćih eseja o značajkama dela i pisca. U pitanju je pristup pisca - drugim piscima (kažu da pesnik piše pesme prvenstveno za druge pesnike, he, he, he), što mi je nekako milije nego kada književne naj-liste prave kritičari.

U predgovoru, Mom trezveno naglašava: "Nema savršenog romana. Od deset koje sam ja odabrao nema ama baš nijednog za koji se ne može reći da mu ništa ne fali... Medvedja usluga se čini čitaocu kada se nekontrolisano pohvali neki od romana koji se smatraju klasičnim.... Jedan roman treba čitati sa uživanjem. Ako vam njegovo čitanje ne pruža uživanje, nemojte ga čitati. Prema tome, svaki čitalac  je svoj najbolji kritičar, jer on zna šta mu donosi uživanje a šta ne. Uostalom, nije obavezno čitati romane... " .  Nije, kažem i ja sebi u bradu, ja koji čitam i čitam.  

Mom smatra da je Balzak  najveći pisac svih vremena, a da je knjiga "Rat i mir" najbolja knjiga svih vremena. Detaljno analizirajući "Rat i mir", pada u oči da se on, pored ostalog, posebno oduševljava, kao i mnogi čitaoci širom sveta, likom Nataše. Smatra da je Tolstoj kroz Natašu stvorio najzanosniji lik devojke koji je ikada stvoren u svetskim romanima (the most delightful girl in fiction). Pritom napominje da nije nimalo lako napraviti portret mlade devojke koja je istovremeno šarmantna i interesantna. Daje primere romana u kojima su mlade devojke bezbojne (Amelija u "Vašaru taštine"), kradljive (Fani u "Parku Mensfild"), suviše pametne (Konstancija u "Egoistu") ili guskaste (Dora u "Davidu Koperfildu), kao i da često glupavo flertuju, ili su neverovatno naivne... Sa svoje strane, Tolstojeva Nataša je posve prirodna i životna. Slatka je, senzitivna i simpatična, samovoljna, detinjasta, skoro ženski idealistična, brzo se ljuti, ima toplo srce, tvrdoglava je, kapriciozna i u svemu što čini jeste - očaravajuća. Tolstoj je stvorio mnogo ženskih likova, koji su umnogome istiniti, ali nijedna druga ženska ličnost ne pleni simpatije čitalaca (a i drugih pisaca) kao što je slučaj sa Natašom Rostovom.  

Dalje, Mom u predgovoru ukazuje da neki romani, ma koliko dobri, umeju biti djavolski dugački. Duži čak i od "Rata i mira"! Pritom, ima u vidu Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom" ((Marcel Proust: À la recherche du temps perdu).  Napominje da on lično smatra Prusta "najvećim piscem XX veka", ali njegovo znamenito delo nije uneo u spisak najboljih knjiga samo zato što je -  predugačko.

A onda Mom kaže nešto što će možda iznenaditi neke čitaoce ovog bloga: "Mudar čitalac osetiće najveće uživanje čitajući ove obimne knjige ako prethodno nauči korisnu veštinu - preskakanja" (The wise reader will get the greatest enjoyment out of reading these books if he learns the useful art of skipping). Naime, mudri Mom ukazuje da čak i u izvanredno dobro pisanim romanima ima delova, ponekad čitave stranice, koje možemo mirne duše preskočiti, a da pritom ništa ne izgubimo. Naime, neki delovi su baš toliko obični i beznačajni da ništa ne doprinose sveukupnoj vrednosti knjige, kao da stoje tamo zato što je autor hteo da knjiga bude deblja (neki autori zaziru od tankih knjiga, he, he, he). Daje i objašnjenje, koje je mnogima poznato - da su klasične knjige pisane pod uticajem psihološke/filozofske misli davnih vremena u kome su stvarane, što danas može izgledati prevazidjeno, pa i pogrešno, te da stranice na kojima se one nalaze možemo mirno preskočiti. U svakoj knjizi ima, izgleda, manje ili više suvišnih delova!

Naravno,  kunst je znati - šta da preskočimo. To nije lako odrediti. Pada mi na pamet da sam negde ranije pomenuo kako sam bio čitao u jednom članku o Borhesu (Borges) o toj potrebi preskakanja. Tada to nisam baš najbolje shvatao. Kao što je poznato, oči Borhesove nisu valjale, pa je rano izgubio vid, a mnogo je voleo knjige (uostalom, dugo, dugo je bio upravnik biblioteke!). Elem, neki njegov dobronamerni prijatelj savetovao mu je da nadje nekog mladića koji će mu - čitati knjige. Da on, Borhes, sedne zavaljan u fotelji i sluša, a da dečko, za malo para, čita naglas knjigu koja Borhesa interesuje. A na to Borhes setno odgovara: "Eh, stvar nije tako jednostavna. Ako bih angažovao nekog dečka da mi čita, on bi čitao redom. Meni to ne odgovara". Dakle, Borhes je poznavao "the art of skipping"?

Ima onih koji kažu (to sam naknadno čuo) da preskakanje u čitanju nije ništa novo. Da svi preskaču, neko manje neko više, Medjutim, onaj koji preskače treba da vodi računa da ne napravi sebi veću štetu nego vajdu.  Jer, odrediti šta je to što treba preskočiti u jednoj debeloj knjizi - nije lako. Neko je prirodno darovit za to, a neko nije, premda kažu da se to može naučiti. A neko nikad ne nauči. Bilo kako bilo, izgleda da se ne isplati insistirati na čitanju neke debele knjige od početka do kraja, he, he, he... Opet, s druge strane, mrmlja moje drugo Ja, kome je naporno da čita knjige, neka ih ne čita.  

Da li ja preskačem kada čitam? Hm. Teško mi je da direktno odgovorim, ali mislim da ne preskačem. Uglavnom je to zato što još nisam dobro savladao veštinu preskakanja, a da to bude korisno. Stoga, kad čitam ja čitam od korice do korice. I loše pasaže, polazeći od toga da je normalno da jedan dobar pisac ima i  takve delove, ne može sve biti genijalno. A onda, ponovo se vraćam, ako stignem, na delove koji su mi se svideli, ali ne i na delove koji mi se nisu svideli.

Medjutim, dogadjalo mi se ono što se verovatno dogadja još mnogima, da u nekoj knjizi naidjem na više uzastopno loših delova, pa me to smori i ja ostavim knjigu "za kasnije", a onda je naprosto zaboravim i nikada ne pročitam do kraja. O da, ima dosta knjiga koje nisam uspevao da pročitam do kraja.

Ovo kažem s ponosom  i sa setom, jer sam ja, u duši, veliki bibliofil. Skoro kao Umberto Eko!  (Jedna od stvari koje me čine da budem veliki poštovalac Umberta Eka, pored njegove visoke učenosti, jesto njegovo bibliofilstvo; evidentno je da on srcem i dušom oseća knjigu, biblioteku, antikvarnicu! Ipak, moram priznati da postoji jedna mala razlika: Eko voli i strip, dok je kod mene odnos prema stripu prilično nerazvijen. Moja Monika, koja ponekad olako ima objašnjenja za moje slabosti i poroke, kaže da sam ravnodušan prema stripu - zato što me je Bog obdario tankim smislom za humor!).

Ali ja radim na tome da pronadjem načine kako da brže čitam; o tome sam već govorio na nekom od svojih prethodnih blogova (U Americi je bilo nekakvih priručnika u stilu "Čitati brzo i pamtiti", u kojima se pominje, izmedju ostalog i "unakrsno čitanje"), ali nisam baš sa njima zadovoljan, pa tražim i dalje. A u medjuvremenu će mi se verovatno, sama od sebe, usavršiti veština preskakanja o kojoj govori Mom.

Da se opet vratim na Momovu listu najboljih knjiga. Ta lista nesumnjivo sadrži izvanredne knjige, mada nije sve u njima overeno pečatom genijalnosti. Ipak, ti romani se s pravom  i danas smatraju istinski velikim, iako se poneki čitalac ovog bloga možda neće s tim složiti. Naravno, ovde ne mislim na one čitaoce koji po naravi - nisu skloni divljenju. Pa ne uživaju u čitanju dobrih knjiga.

Da li se ja slažem sa Momovom listom? Da i ne.

Naime, ja uglavnom poznajem sve navedene romane, ali ako bi trebalo da ja, u svojstvu dobrog čitaoca, napravim svoju listu deset najboljim romana, ja bih donekle postupio drukčije.

Na primer, ja koji veoma cenim Balzaka, ne smatram da je u mnoštvu njegovih knjiga  baš "Čiča Gorio" najbolji. Meni se, recimo, više svidja "Rodjaka Beta" (La Cousine Bette). (Svaki put kada pomenem "Rodjaku Betu" setim se, kao i mnogi poklonici Balzaka, onog dela, pri kraju knjige: "Stari baron Ilo je pobegao od žene i živi u nekom ćumezu sa jednom prostitutkom. Adelina, njegova supruga, najzad ga pronalazi u toj rupi i pokušava da ga vrati kući, medju svet. Kaže mu: ‘Hajde, naša sreća će biti potpuna. Evo, ima gotovo tri godine kako te tražim, i bila sam  uverena da ću te naći, pa je tvoja soba potpuno spremna za tvoj povratak. Oh, izidji odavde, izidji iz te strašne sredine u kojoj si sada'. ‘Hoću', odgovara baron otupelo, ‘ali mogu li povesti i malu?'").  Zatim, ja volim Stendala, ali umesto njegovog "Crvenog i crnog" radije bih se odlučio za njegov "Parmski kartuzijanski manastir" (La Chartreuse de Parme). Umesto "Ponosa i predrasuda" radije bih u prvih deset najboljih knjiga (obavezno) stavio Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom", bez obzira na njenu obimnost; ja volim i Manconijeve "Verenike" (Alessandro Manzoni: I promessi sposi).  A nekako bih voleo da se u prvih deset  svakako nadje i "Don Kihot" (El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha), i pored toga što je i to dugačka knjiga i ima mnogo umetaka koji nemaju veze sa Don Kihotom, kao i delova koji su skoro apsurdni i teško čitljivi; ipak, to je remek-delo.  

Naravno, ne smatram da bi moja lista bila dobra za druge, kao što ni Mom nije ubedjen da se njegova lista svakome svidja. (On lično, pri kraju predgovora, iznosi da ima i rezervnu listu deset najboljih romana, medju kojima nema nijednog iz one prve liste. Medju tim rezervnim najboljim knjigama on pominje "Anu Karenjinu", "Zločin i kaznu", "Vašar taštine", Sternovog "Tristama Šendija", Džejmsove "Ambasadore", Lesažovog "Žila Blasa" i još neke. Medjutim, ostao je pri onoj prvoj listi, jer je ona odgovarala i izdavaču knjige.

Eto, tako. Šta vi mislite o pomenutim knjigama? Da li ih sve već imate na policama vaših biblioteka? Ili ste prednost davali nekim drugim knjigama? Kojim?

Na kraju, da ponovim ono što je bilo i osnovno merilo kod Moma: treba voleti samo one knjige čije čitanje predstavlja uživanje. Drugim rečima, ne čitajte knjige koje vam se ne svidjaju, čak i ako su one na kojekakvim listama naj-knjiga.

Kupujte knjige na Sajmu knjiga! Makar ih i ne čitali. Važno je posedovati ih, a uvek će se naći neko, kad-tad, ko će ih čitati. A i vi ćete, valjda, kasnije imati više vremena za čitanje, ako ga sada nemate. 

Atačmenti



Komentari (371)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nurudin nurudin 11:16 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

vladimir petrovic
Nurudine, ne budite tako rigidni


Хтели сте да кажете фригидни?

Нема везе са темом, али морам да испричам, жив сам сведок...

У Дому здравља једна медицинска сестра већ сат времена игнорише једну Ромкињу, сви чекамо, али је Ромкиња ужасно упорна... Кад је схватила да јој се упорност не исплати, добија жељу да медицинској сестри саспе у лице све оно што мисли о њеном "крутом" држању, и при том изговара: "Ви сте једна фригидна жена". Наравно, сви су се заценили од смеха, сем сестре...

vladimir petrovic
Glasovi d i t se u nekim jezicima mešaju, a to se primećuje, koliko ja znam, i u turskim (ili šire, arapskim) imenima. U nekim drugim jezicima (kao u španskom) mešaju se b i v, a u nekim trećim jezicima se mešaju b i p, he, he, he...


Наведени гласови се, како Ви рекосте, "мешају" и у српском језику...
Ма, камо среће да је несретник то знао, не би "пао" матуру... Нечитање је проблем, Владимире, не гласови, они су "форма"...

vladimir petrovic vladimir petrovic 14:17 25.10.2010

Re: Мени најдражи...

Nurudin
Нема везе са темом, али морам да испричам, жив сам сведок...

У Дому здравља једна медицинска сестра већ сат времена игнорише једну Ромкињу, сви чекамо, али је Ромкиња ужасно упорна... Кад је схватила да јој се упорност не исплати, добија жељу да медицинској сестри саспе у лице све оно што мисли о њеном "крутом" држању, и при том изговара: "Ви сте једна фригидна жена". Наравно, сви су се заценили од смеха, сем сестре...


Ovo me podseti da sam na Hrvatskoj TV čuo nešto što deluje kao duhovitost:

Medju poslanicima u Hrvatskom Saboru je i jedan Rom, kao predstavnik nacionalne manjine. A jednom prilikom, kada su se poslanici gadno svadjali oko neke stvari, koristeći i pogane izgraze, poslanik Roma je uzviknuo: "Ovde ima puno Cigana, samo sam ja Rom".
mikele9 mikele9 21:45 24.10.2010

Da dodam

TRI ČOVEKA U ČAMCU A O PSU DA I NE GOVORIMO, Džerom K. Džerom, OSTACI DANA, Kazuo Išiguro...
JJ Beba JJ Beba 22:43 24.10.2010

Re: Da dodam

Ray Bradbury Fahrenheit 451
vishnja92 vishnja92 22:58 24.10.2010

Re: Da dodam

Ray Bradbury Fahrenheit 451

Черевићан Черевићан 22:44 24.10.2010

књигољуби

књига воли да се чита
да се пише , она воли
мамљиве су странице јој
ко им уме да одоли

другује се са људима
од малена до кљокнућа
свих узраста миљеник је
крес је многих надахнућа

да подучи . . уме она
растужи нас, развесели
ваљда стога и прати нас
свакодневно живот цели
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:48 24.10.2010

Re: књигољуби

Черевићан
... књига воли да се чита

да подучи . . уме она
растужи нас, развесели
ваљда стога и прати нас
свакодневно живот цели


Baš tako.
Hvala, gosn Čer.

49 41 49 41 02:54 25.10.2010

Ne najboljih, ali

koje mi se u proteklih par decenija; "vrzmaju" po glavi.

Neznani Dzud - Tomas Hardi
Zlato - Dzek London
Zapisi is mrtvog doma
Mrtvacki Brod - Boris Traven

Boris Traven je pseudonim. Niko i nikad nije uspeo da sazna ko je stvarno on?!?
Napisao je 30-tak romana. Ostao je do kraja zivota - tajna.
Pretpostavke, pretpostavke, ... o njegovom pravom imenu, nagadjanja.

Dilema, takodje za Hardijevog Dzuda; dal' je to roman 19. veka ili je nabolji
Stendalov - Crveno i Crno?

gordanac gordanac 05:38 25.10.2010

knjige i brojke

(u čast i povodom Sajma knjiga koji se u Beogradu otvara danas)



Možda ništa kao ukupan broj knjiga na svetu i s njima ukupan broj ljudi kojima su knjige dostupne, možda ništa kao ti brojevi tako dobro ne govori o dobrom, o stvarno ljudskom što su ljudi umeli da naprave tako da se i sve drugo oseti kao bolje i kao napredak i kao istinska ljudska komunikacija i - civilizacija.

Od do sada otkrivenih zapisa u kamenu koji nas vode po 40 vekova u prošlost, slikovnih zapisa starih šezdeset vekova, preko priča sa papirusa, pergamanata, kože, svile, sve do Gutenberga i njegove "galaksije" štampanih knjiga - ukupan broj svih takvih "knjiga" je rastao, prvo sporo, veoma sporo, tako da je vekovima izgledalo i da se ne menja uopšte, pa zatim poslednjih par stotina godina vrtoglavo brzo, tako da je za stotinak godina knjiga postala sasvim uobičajen predmet, dostupan ogromnom broju ljudi.

Široka upotreba interneta dovela je do "Projekta Gutenberg", stranice sa koje je moguć "free download" raznih naslova (preko 33 000 knjiga plus još oko 100 000 naslova partnera ovog projekta) koje su tako dostupne stotinama miliona korisnika "mreže" kojom se može "loviti" i svašta drugo, ali mislim da je ova mogućnost (eKnjige) jedan od najkrupnijih i najboljih "ulova".

Na pitanje "koliko je ukupno, koliki je broj knjiga na svetu danas?" odgovori se kreću u procenama od nekoliko desetina miliona primeraka do nekoliko stotina miliona knjiga, odnosno više milijardi. Statistika (prodaja i izdavači) kaže da se (sasvim otprilike) radi o ukupno oko 65 miliona naslova i oko 2, 75 mlijardi primeraka. U te brojke nisu uračunate kopije koje se prave "ručno", prostim kopiranjem. U sasvim gruboj proceni moglo bi se reći - trenutno dvoje ljudi na planeti dele jedan primerak neke knjige. Najbolja vest je (naravno!) što to dvoje ljudi mogu da se menjaju knjiga sa neko drugo dvoje ljudi, ili da uživaju svako u svojoj polovini knjige :))

Gledano s tačke gledišta broja knjiga, naša planeta i mi na njoj proizvela je sve i svašta, napravili smo mnoge štete (neke nepopravljive), ali smo, očigledno i dokazivo, od jedne male, plavičaste planete napravili i - biblioteku.

Zgodna stvar.

EDIT:
(par sati kasnije)
I - još jedna vrlo zgodna stvar za danas, istog dana kad se otvara Sajam knjiga (55. po redu):

ODE! :))



PROSLEĐEN ZAHTEV ZA ČLANSTVO SRBIJE

Hvala svima sa knjigama i vrednim rukama koji su se mnogo naradili da se danas ovaj fini događaj desi...sviџa mi se ovo poklapanje sa datumom otvaranja Sajma
vladimir petrovic vladimir petrovic 06:19 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Gordanac
ali smo, očigledno i dokazivo, od jedne male, plavičaste planete napravili i - biblioteku.

Zgodna stvar.


Ja bih dodao: I plemenita.
Ura za biblioteku!!!




Nota bene:

Predlažem čitaocima da nauče jednu FINSKU reč. Veoma melodičnu, sa značenjem: Biblioteka. To je Kirjasto.

To znam zato što na Netu postoji veoma dobar sajt (www.kirjasto.sci.fi), na engleskom jeziku, na kome se mogu naći solidno napisane biografije pisaca sveta.

Na neki način taj sajt Kirjasto je alternativa Vikipediji.
Ja ga rado koristim kao referencu. Tako sam i u ovom blogu, za podatke o Samersetu Momu dao referencu na - Kirjasto.

(O tome da je FINSKI melodičan jezik - što nije baš slučaj sa ostalim skandinavskim jezicima - govorila je Isidora Sekulić, još daleke 1913. godine, kada je posetila Skandinaviju, o kojem iskustvu je napisala knjigu "Pisma iz Norveške". Odlična knjiga, preporučujem je za čitanje. )
maksa83 maksa83 06:48 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Ura za biblioteku!!!

Živela biblioteka - biblioteka je mrtva!

Počni lagano da se navikavaš da biblioteka izgleda ovako:


bocvena bocvena 08:05 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Živela biblioteka - biblioteka je mrtva!

Sva sreća te živim u ovoj tehnološki zaostaloj zemlji...

Ima jedna divna knjiga o bibliotekama, malo istorija, malo iz ličnog ugla autora - Alberto Mangel Biblioteka noću.
Milan Novković Milan Novković 08:33 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Počni lagano da se navikavaš da biblioteka izgleda ovako

Ti si stara kuka, a mi se tek nedavno uključili u process ovim 3G wireless.

Otimačina po kući !!! Jedva sam dolazio na red od žene, a sad i mlađa ćerka uletela.

3G u UK je besplatan. Žena sad u Srbiji, ne znam kako se to "računa", baš ću obratiti pažnju kad se vrati.

Neverovatan device, sve na jednom mestu, knjige, novine....

Glupo mi da kupujem još jedan primerak, iako nisu preskupi, pa se nadam da će tek HP-jev Slate biti revolucija (profesionalna verzija, sa Windows 7)

EDIT: Sad kad si me podsetio odoh na Web i:

HP500 Slate

Galaxy

Sad još da neko od njih napravi deal sa Amazonom (Kindle je cool, ali sve na jednom mestu, open platform, u boji je još moćnije)
maksa83 maksa83 09:01 25.10.2010

Re: knjige i brojke


Sva sreća te živim u ovoj tehnološki zaostaloj zemlji...

Nemoj da brineš, bibliotekarke ćemo da sačuvamo ... iz čiste nostalgije.
antioksidant antioksidant 09:14 25.10.2010

Re: knjige i brojke

@ milan

The device has intergrated Wi-Fi 802.11b/g/n and Bluetooth, but no 3G.
maksa83 maksa83 09:17 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Ti si stara kuka, a mi se tek nedavno uključili u process ovim 3G wireless.


Eh, možeš misliti kako sam ja tek rastrzan i podeljen - sa jedne strane knjige (papirne, 3D, one koje pipneš i prevrćeš i njušiš i raduješ im se) su mi ozbiljan fetiš, a sa druge strane sam ... tjah - ono što sam. :)

SF autor Charile Stross je sve te dileme najbolje sročio ovde.

Jedna od stvari koja mi recimo sreću kvari je što Kindle (i braća koja će ga naslediti) uklanjaju iz slike i onu policu kućnih knjiga koje naslednici gledaju i otkrivaju dok odrastaju.

Otimačina po kući !!! Jedva sam dolazio na red od žene, a sad i mlađa ćerka uletela.

To is-to kaže i moj prijatelj koji je kao neko prebijanje iz USA dobio iPad. Uzgred, ni njegov Kindle reader sofver isto ne izgleda loše.

Cela stvar po meni pravu vrednost dobija kad napusti kuću - ona najgora dilema - "koju knjigu da ponesem?" - nestaje netragom. Prosto ih poneseš sve i čitaš šta ti u trenutku dune. Na stranu što neke od tih knjiga zbog mase i gabarita ne bih pomišljao da nosim bilo gde.

Mislim da će ženi raditi onaj whispernet i ovde bez problema.


HP500 Slate
Galaxy

I ja se radujem tim Android tabletima koji neće biti Apple, ali čitam negde da će mu cena biti suluda (ne mnogo daleko od 1000 EUR).

P.S. Amazon je najavio "pozajmi knjigu" fičer koji Nook ima od početka - moćićeš da prebaciš nekome knjigu na 2 nedelje, ali za to vreme ti je nedostupna i ne možeš to da uradiš dvaput sa istom knjigom istom divajsu, a i sve to samo ako izdavač dozvoli.
bocvena bocvena 09:21 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Nemoj da brineš, bibliotekarke ćemo da sačuvamo ... iz čiste nostalgije.

Eh, hvala ti.
(ne kači se sa bibliotekarskim lobijem, neke je progutao mrak..tunununu:)
maksa83 maksa83 09:25 25.10.2010

Re: knjige i brojke

(ne kači se sa bibliotekarskim lobijem, neke je progutao mrak..tunununu:)


Da, da, legende se ispredaju:

bocvena bocvena 09:29 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Nastavi da me zezaš i za domaći ćeš morati da pročitaš sabrana dela Isidore Sekulić, a VP će da te ispituje usmeno!
natasavb natasavb 09:31 25.10.2010

Re: knjige i brojke


Cela stvar po meni pravu vrednost dobija kad napusti kuću - ona najgora dilema - "koju knjigu da ponesem?" - nestaje netragom. Prosto ih poneseš sve i čitaš šta ti u trenutku dune.

Ovo sam i ja pomislila kad sam prvi put videla Kindle, jer uvek citam bar 2-3 knjige odjednom, zavisno od raspolozenja. Sad zamisli paniku kad krenem na put.
antioksidant antioksidant 09:33 25.10.2010

Re: knjige i brojke

a VP će da te ispituje usmeno!

valjda monika?
maksa83 maksa83 09:34 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Nastavi da me zezaš i za domaći ćeš morati da pročitaš sabrana dela Isidore Sekulić, a VP će da te ispituje usmeno!

Mislim da je to zabranjeno nekim aneksima Ženevske Konvencije.
gordanac gordanac 09:48 25.10.2010

:))

maksa83
Nastavi da me zezaš i za domaći ćeš morati da pročitaš sabrana dela Isidore Sekulić, a VP će da te ispituje usmeno!

Mislim da je to zabranjeno nekim aneksima Ženevske Konvencije.


:)))))

Ako i nije - moralo bi biti.
Koliko se sećam, jeste, zajedno sa amandmanom kojim se zabranjivalo "čitanje Prusta naglas svim borbenim jedinicama, kao i ratnim zarobljenicima" (videti pod "posebne mere torture" )
Milan Novković Milan Novković 10:31 25.10.2010

Re: knjige i brojke

The device has intergrated Wi-Fi 802.11b/g/n and Bluetooth, but no 3G

Znam, iPad je tako krenuo, nadam se da će ga dodati. Bar imaju Bluetooth, pa USB i moblni mogu da pomognu onima koji neće da plaćaju dodatnu cenu za 3G.

3G troši i energiju i tu je HP već dosta slabiji
Milan Novković Milan Novković 11:35 25.10.2010

Re: knjige i brojke

SF autor Charile Stross je sve te dileme najbolje sročio ovde.

Da, super link. I opet mi skočio pritisak zbog DRM-a kako sam čitao, mnogi ni ne znaju koliko su nerava izgubili zbog DRM-a.
Eh, možeš misliti kako sam ja tek rastrzan i podeljen - sa jedne strane knjige (papirne, 3D, one koje pipneš i prevrćeš i njušiš i raduješ im se) su mi ozbiljan fetiš, a sa druge strane sam ... tjah - ono što sam. :)

Uvek ćeš imati dovoljno knjiga za police u prostoriji gde ti je najprijatenije da sediš uveče, ili oko kreveta.

Ovo što Charile Stross priča o izgledu, koricama, slici, stvarno znači, ja sam imao iPad na mesec dva i wow su knjige, jedino što je iPad zatvoren i ja ih organski ne podnosim pa sam ga dao zaposlenom koji je ok sa Appleom. Zato se nadam da će ova nova tablet era sa ekranima u boji i otvorenim operativnim doneti svetliju dubućnost, neke nove dilove.
I ja se radujem tim Android tabletima koji neće biti Apple, ali čitam negde da će mu cena biti suluda (ne mnogo daleko od 1000 EUR).

Evo HP Slate su počeli da prodaju pre nekoliko dana, 700+ dolara, jeste skupo ali je net comp s jedne strane, i vremenom bi konkurencija trebala da obori cene, s druge.
antioksidant antioksidant 11:51 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Zato se nadam da će ova nova tablet era sa ekranima u boji i otvorenim operativnim doneti svetliju dubućnost, neke nove dilove.

pozdrav i s ove straane
antioksidant antioksidant 11:51 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Zato se nadam da će ova nova tablet era sa ekranima u boji i otvorenim operativnim doneti svetliju dubućnost, neke nove dilove.

pozdrav i s ove straane
bocvena bocvena 12:11 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Šalu na stranu, ima nečeg beskrajno napornog u čitanju sa ekrana, oči se brže umaraju, počne da te boli glava, sadržaj koji čitaš sa ekrana (iz nekog nepoznatog razloga) mora da bude mnogo zanimljiviji i pristupačniji da bi s čitanjem uopšte nastavio...
Naterah se da pročitam ovaj Maksin link i vidim milion prednosti i samo jednu ozbiljnu manu...čitanje u krevetu sa ovim vibratorom mi izgleda beskrajno dosadno:))))
E sad, nikad ga nisam držala u rukama, ne znam mu veličinu (koliko su sitna slova i sl.), možda bih se i navikla.
antioksidant antioksidant 12:15 25.10.2010

Re: knjige i brojke

sadržaj koji čitaš sa ekrana (iz nekog nepoznatog razloga) mora da bude mnogo zanimljiviji i pristupačniji da bi s čitanjem uopšte nastavio...

:)
koliko su sitna slova
to podesavas
bocvena bocvena 12:22 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Šta se smeješ? UzNi ti pa čitaj na ovom Kindlu Glavobolju Isidore Sekulić, pa ćeš da vidiš...migrena zagarantovana!
antioksidant antioksidant 12:31 25.10.2010

Re: knjige i brojke

UzNi ti pa čitaj na ovom Kindlu Glavobolju Isidore Sekulić, pa ćeš da vidiš...migrena zagarantovana!

pa kad se unosiš u tekst
to je laka literatura
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:35 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Maksa
Nemoj da brineš, bibliotekarke ćemo da sačuvamo ... iz čiste nostalgije

Vidim da ima mnogo tehnoloških inovacija,i sve boljih i boljih divajsova, ali svaki nagoveštaj umiranja knjige u klasičnoj formi je, tvenovski rečeno, preuranjen. Prema tome, neka bibliotekarke ne brinu!

Naime, kao bibliofil, ubedjen sam (ono što znaju i mnogi drugi) da ljudi ne žele samo da čitaju, već i da poseduju knjige.

I danas se na Netu mogu (badava) čitati neke knjige, uključujući klasike. Pa to još ne ugrožava klasične knjige, bar ne previše.

Drugim rečima, neka naučnici i drugi izmišljaju nove cake i usavršavaju kompjutere i sličnu skalameriju (i ovako na njima već ima mnogo stvari koje postoje ali se ne koriste, ali kažu da je dobro da postoje), ali retko ce ko, koji želi da čita Mobi Dika, ili Zločin i kaznu i slične, čitati na taj način, preko kindla ili ne znam već koga. To je dobro za djake koji moraju da rade lektiru, a ne bi hteli da čitaju, pa se na brzaka snalaze i muvaju, kao i za one koji ganjaju samo najnovije knjige, pa žele da budu medju prvima koji su pročitali nešto nalik "Dragulj Medine" itd.

Biće još bibliofila, biće još bibliotekarki i bibliotekara (neko voli i njih), zar ne?
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:39 25.10.2010

Re: knjige i brojke

bocvena
Nastavi da me zezaš i za domaći ćeš morati da pročitaš sabrana dela Isidore Sekulić, a VP će da te ispituje usmeno!

Ne mislim da bi to bila teška kazna. Čini mi se da bi Maksa kao težu kaznu shvatio ako bi se od njega tražilo da se upozna sa delima Ljiljane Djurović-H. i da ih analizira, nego sa delima Isidore Sekulić.
4krofnica 4krofnica 16:21 25.10.2010

Re: knjige i brojke

delima Ljiljane Djurović-H




Vladimire, imaj milosti...
maksa83 maksa83 18:35 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Šalu na stranu, ima nečeg beskrajno napornog u čitanju sa ekrana,

Naravno da ima, ali ovo nije taj ekran (sa kog ovo čitaš), nego sasvim druga tehnologija.
maksa83 maksa83 18:48 25.10.2010

Re: knjige i brojke

ali retko ce ko, koji želi da čita Mobi Dika, ili Zločin i kaznu i slične, čitati na taj način, preko kindla ili ne znam već koga

Grešiš, evo ja sam npr. tako do sada pročitao Murakamijev "What I Talk About When I Talk About Running", počeo ovde neprevedeni "Kafka On The Shore", pročitao već pominjanu Tolstojevu "Krojcerovu Sonatu" pa čak i jednog Džojsa (Exiles) a od baš super bajatih ali večitih stvari Meditacije Marka Aurelija.

U zadnjih godinu dana sam uspeo da pročitam više toga nego u zadnjie 4 godine, samo zahvaljujući tome što svaki vakum od 5+ min. mogu da iskoristim za čitanje bilo čega što je u spravi.

To je dobro za djake koji moraju da rade lektiru, a ne bi hteli da čitaju, pa se na brzaka snalaze i muvaju, kao i za one koji ganjaju samo najnovije knjige, pa žele da budu medju prvima koji su pročitali nešto nalik "Dragulj Medine" itd.


Wrong, wrong, wrong.

Kakve veze ima muvanje sa lektirom sa medijem sa kog se čita?

Svi klasici su inače dostupni u e-obliku na Project Guttenberg.

Naše tržište naravno potpuno ignoriše e-formate, osim kolekcije sa Polaris CD-a (koju npr. isto celu nosam sa sobom).
alselone alselone 19:30 25.10.2010

Re: knjige i brojke

maksa83
ali retko ce ko, koji želi da čita Mobi Dika, ili Zločin i kaznu i slične, čitati na taj način, preko kindla ili ne znam već koga


samo zahvaljujući tome što svaki vakum od 5+ min. mogu da iskoristim za čitanje



Bas zbog ovoga.
maksa83 maksa83 19:36 25.10.2010

Re: knjige i brojke

alselone
maksa83
ali retko ce ko, koji želi da čita Mobi Dika, ili Zločin i kaznu i slične, čitati na taj način, preko kindla ili ne znam već koga


samo zahvaljujući tome što svaki vakum od 5+ min. mogu da iskoristim za čitanje



Bas zbog ovoga.


Da pogodim - nemaš decu i možeš lagodno da odvojiš 3 neprekinuta sata za čitanje čega god ti padne napamet?
maksa83 maksa83 19:44 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Ne mislim da bi to bila teška kazna. Čini mi se da bi Maksa kao težu kaznu shvatio ako bi se od njega tražilo da se upozna sa delima Ljiljane Djurović-H. i da ih analizira,

A sve to posuto prstohvatom misli Vladike Nikolaja Velimirovića.

Verovatno bih molio za waterboarding ili makar brzu smrt.
alselone alselone 20:40 25.10.2010

Re: knjige i brojke

maksa83

Da pogodim - nemaš decu i možeš lagodno da odvojiš 3 neprekinuta sata za čitanje čega god ti padne napamet?


He, he, delimicno si u pravu, nemam decu, al' ne mogu lagano da odvojim tri sata.

Ne sumnjam da ce digitalna literatura u jednom momentu pojesti papirnu (jer obrnuto bi licino na - 64k je sasvim dovoljno memorije i nikada vise nece ni biti potrebno) ali hocu da kazem da strucnu literaturu mogu da citam "sa ekrana" i na preskoke al' beletristika mi se nikako ne prima. Ovo nosi losu posledicu, mnogo manje citam nego ranije.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:36 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Maksa
... Grešiš, evo ja sam npr. tako do sada pročitao Murakamijev "What I Talk About When I Talk About Running", počeo ovde neprevedeni "Kafka On The Shore", pročitao već pominjanu Tolstojevu "Krojcerovu Sonatu" pa čak i jednog Džojsa (Exiles) a od baš super bajatih ali večitih stvari Meditacije Marka Aurelija.


Hm. Skoro da sam u situaciji da shvatim da mi nije krivo, ni žao, kada uvidim da mi neko ukazuje da na neke stvari ne gledam na pravi način.

Ipak, ostajem bar pri tome DA TREBA KOMBINOVATI, stari, dobri način i još eksperimentalni novi. Naravno, stvari idu u tom pravcu, nema spora, ali još će vode proteći Misisipijem, Ronom, Dunavom,Volgom i Gangesom pre nego što... se stara dobra knjiga pohrani u mračne muzejske prostore.

(Neću da smaram sa ukazivanjem da mi je ostalo iz studentskih dana da podvlačim ono što mi se posebno svidja i da bi mi smetalo da se toga odreknem, premda ćeš ti iz rukava reći "da i za to ima rešenja", he, he, he... ).

maksa83 maksa83 21:44 25.10.2010

Re: knjige i brojke

premda ćeš ti iz rukava reći "da i za to ima rešenja", he, he, he... ).

Naravno da postoji rešenje. :)

Kindle ti omogućava da podvučeš bilo koji deo teksta i/ili napraviš bookmark, dokucaš svoju belešku, čak i napravi "uši" na toj strani. Sve to podvučeno posle možeš da pregledaš na jednom mestu i na brzaka vidiš šta ti je u knjizi bilo zanimljivo.

Od letos ti omogućava da vidiš i koje su delove drugi najviše podvlačili u knjizi koju čitaš, tzv. "popular highlights".

Inače, verovatno ovo pišem već 3. put otpr., ali za otkrivanje knjiga toplo preporučujem Library Thing. Popišeš tamo svoje knjige i onda možeš na gledaš sa kim imaš "srodne liste", vidiš šta on još čita pa tako otkriješ još nešto što bi te verovatno zanimalo, itd. itd.
Milan Novković Milan Novković 22:01 25.10.2010

Re: knjige i brojke

al' beletristika mi se nikako ne prima

Ni meni ako sedim za kompjuterom.

Ali, ja mislim da je problem u sedenju, ne ekranu - beletristika nam nekako ide uz fotelju, trosed, piće, gricke, TV (ko ume da multipleksira

Potpuno opuštanje.

Za Kindle, čak, imaš korice u kojima stoji, ne osetiš da nije knjiga, a na pogodnosti se brzo navikneš.
alselone alselone 22:10 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Milan Novković



Vrlo moguce Milane da si u pravu, upravo sam razmisljao o tome i cak sam prosirio misao na citanje nedeljnika (nije da imamo neki izbor, al' ono, Vreme, NIN...) koje samo "preletim" na netu da vidim sta me ceka pa kupim na trafici papirno izdanje. Vrlo moguce povezujemo citanje beletristike sa drugim uzivanjima (sedenjem, lezanjem, grickanjem, mirisima papira) dok citanje strucne literature sa sedenjem za stolom i zamisljenom facom. Meni svaki put zaigra miror neuron kada vidim da neko cita neku lepu knjigu - to je to.
Milan Novković Milan Novković 22:17 25.10.2010

Re: knjige i brojke

Meni svaki put zaigra miror neuron kada vidim da neko cita neku lepu knjigu

Da, baš, i meni
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:04 26.10.2010

Re: knjige i brojke

a VP će da te ispituje usmeno!

AO
... valjda monika?


Hm.
Podsećam te, AO, da u Bibliji piše (nemam vremena da tražim citat, pa parafraziram) da onaj koji pogleda/pomisli na ženu prijatelja, učinio je preljubu!
A preljuba se u Bibliji smatra grehom.
Ne budi grešan, AO!
antioksidant antioksidant 09:47 26.10.2010

Re: knjige i brojke

Ne budi grešan, AO!

ja mislim da se ipak monika pita
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:15 26.10.2010

Re: knjige i brojke

AO
... ja mislim da se ipak monika pita

Naravno. Bez žene se ne može, odnosno ne valja.



Ja sam ovaj koji voli da svira, he, he, he...
antioksidant antioksidant 11:02 26.10.2010

Re: knjige i brojke

Naravno. Bez žene se ne može, odnosno ne valja.

nema tu ogranicenja, znas i sam...

ko svira, zlo ne misli, ko peva clan upravnog odbora :)
unans67 unans67 09:21 25.10.2010

DESET NAJBOLJIH ROMANA NA SVETU, ČEMU?

Znam da se mnogi neće složiti, ali, i pored toga što sam pročitala svih deset knjiga sa Momovog spiska i skoro sve iz komentara (i uživala u njima, naravno. Jedini je problem što sam ih pročitala prerano. Sve sam ih pročitala pre dvadesete), knjiga kojoj se ja stalno vraćam je "Alhemičar" Paola Koelja. Možda zato što sam daleko skrenula od svoje Lične legende i spremam se da počnem da joj se vraćam. Ili "Mali princ" Antoana de Sent-Egziperija, kog je pročitao i moj desetogodišnji sin, pa smo razvili čitavu diskusiju o tome da li je mali princ umro ili nije. Ja kraj te knjige ne pamtim kao tužan, i nikad neću prihvatiti da je umro.
Spisku bih dodala "Velika očekivanja" Čarlsa Dikensa, "Bogorodičinu crkvu u Parizu", "Kockara" od Dostojevskog... Bilo bi ih mnogo, kad bi čovek počeo da se priseća...
cassiopeia cassiopeia 12:28 25.10.2010

Tužna vest

25. oktobar 2010. | Izvor: Tanjug

Umrla pesnikinja Vesna Parun

Najistaknutija hrvatska pesnikinja druge polovine 20. veka Vesna Parun, umrla je u Stubičkim Toplicama, u 88. godini, javila je Hrvatska televizija.


Vesna Parun rođena je 10. aprila 1922. na ostrvu Zlarin, kod Šibenika, gde joj je otac radio kao opštinski činovnik koji je često bio premeštan i ostajao bez posla, zbog čega je brojna familija sa četvoro dece živela u prilično teškim uslovima.

Dobar deo detinjstva i mladosti provela je kod tetke u Splitu, u Biogradu na Moru i u Šibeniku. Osnovnu školu je završila na ostrvu Visu, a gimnaziju je pohađala u Šibeniku i Splitu, gde je 1940. maturirala.

Bila je odličan učenik i već se od 14. godine izdržavala podučavanjem. U jesen 1940. upisala je studije romanistike na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Kad je buknuo rat, bežala je u Split, a 1942. vratila se u Zagreb i s familijom živela u prigradskom naselju Sesvete odakle joj je brat otišao u partizane i ubrzo poginuo.

Posle rata nastavila je studije na Filozofskom fakultetu, ali je tada upisala čistu filozofiju.

Od 1962. do 1967. boravila je u Bugarskoj gde se udala, razvela i vratila u Zagreb, gde je pisala pesme, kako za odrasle tako i za decu, pa je neizostavna u nastavnim programima za niže razrede.

Iz Zagreba, zgrožena politikom Franje Tuđmana i HDZ-a, početkom rata 1991. otišla je u Beograd, odakle se nakon nekog vremena vratila u Zagreb. Od 2000. je živela i lečila se u Stubičkim Toplicama.

Iako je bila prećutkivana tokom devedesetih, poslednjih godina je od hrvatskih vlasti dobijala priznanje i nagrade za pesnički rad.

Vesna Parun potpuno se predala književnom radu postavši prva žena u hrvatskoj književnosti koja je živela, pa makar i skromno, isključivo od književnosti i za književnost.

Najpoznatije su joj pesničke zbirke "Zore i vihori", "Sto soneta", "Olovni golub" i "Salto mortale" i knjige "Crna maslina" i "Apokaliptičke basne".

U septmenbru ove godine dodeljena joj je Evropska nagrada za poeziju koju dodeljuje književna opština Vršac (KOV).

Čežnja
Danas ću ti dati, kada veće padne,
u svjetlosti skromnoj kandila i svijeća,
u čistoti duše moje, nekad jadne,
čitavu bujicu proljetnog cvijeća...

U sobi će biti sumrak, blag k'o tvoje
srce, sumrak stvoren da se dugo sanja.
Na oknima svjetlim zablještat će boje,
u taj svježi trenut prvog saznanja...

Sve će biti ljepše, sve draže i više,
noć koja se spušta, svijet što mirno spava,
dugo, mrtvo polje na kome miriše
kržljava i rijetka na busenju trava...

I tako kraj cvijeća ostat ćemo sami...
Proliće se tada, kao bujne kiše,
stidljivi šapat u blaženoj tami,
i riječi iz kojih proljeće miriše...
gordanac gordanac 12:43 25.10.2010

: Tužna vest

E, baš mi je žao!
Bila je jedna neverovatno zanimljiva osoba...
Davnih dana sam recitovala jednu njenu pesmu, evo je, Vesni u spomen...


Ti koja imaš ruke nevinije od mojih


Ti koja imaš ruke nevinije od mojih

i koja si mudra kao bezbrižnost.

Ti koja umiješ s njegova čela čitati

bolje od mene njegovu samoću,

i koja otklanjaš spore sjenke

kolebanja s njegova lica

kao što proljetni vjetar otklanja

sjene oblaka koje plove nad brijegom.



Ako tvoj zagrljaj hrabri srce

i tvoja bedra zaustavljaju bol,

ako je tvoje ime počinak

njegovim mislima, i tvoje grlo

hladovina njegovu ležaju,

i noć tvojega glasa voćnjak

još nedodirnut olujama.



Onda ostani pokraj njega

i budi pobožnija od sviju

koje su ga ljubile prije tebe.

Boj se jeka što se približuju

nedužnim posteljama ljubavi.

I blaga budi njegovu snu,

pod nevidljivom planinom

na rubu mora koje huči.



Šeći njegovim žalom. Neka te susreću

ožalošćene pliskavice.

Tumaraj njegovom šumom. Prijazni gušteri

neće ti učiniti zla.

I žedne zmije koje ja ukrotih

pred tobom biti će ponizne.



Neka ti pjevaju ptice koje ja ogrijah

u noćima oštrih mrazova.

Neka te miluje dječak kojega zaštitih

od uhoda na pustom drumu.

Neka ti miriše cvijeće koje ja zalivah

svojim suzama.



Ja ne dočekah naljepše doba

njegove muškosti. Njegovu plodnost

ne primih u svoja njedra

koja su pustošili pogledi

goniča stoke na sajmovima

i pohlepnih razbojnika.



Ja neću nikad voditi za ruku

njegovu djecu. I priče

koje za njih davno pripremih

možda ću ispričati plačući

malim ubogim medvjedima

ostavljenoj crnoj šumi.



Ti koja imaš ruke nevinije od mojih,

budi blaga njegovu snu

koji je ostao bezazlen.

Ali mi dopusti da vidim

njegovo lice dok na njega budu

silazile nepoznate godine.



I reci mi katkad nešto o njemu,

da ne moram pitati strance

koji mi se čude, i susjede

koji žale moju strpljivost.



Ti koja imaš ruke nevinije od mojih,

ostani kraj njegova uzglavlja

i budi blaga njegovu snu!
jasnaz jasnaz 14:10 25.10.2010

: : Tužna vest

vladimir petrovic vladimir petrovic 14:51 25.10.2010

Re: Tužna vest



NE PITAJ VIŠE

Ne pitaj više zašto te ljubim. Pitaj
zašto raste trava i zašto je nemirno more.
Pitaj otkud stiže vjetar proljetni
i bijelom lađom snova tko krmani
kad noć nad svijetom hladne prostre sjene.

Ne pitaj zašto te voli moje čudno srce.
Znaš li odakle koralj na dnu oceana?
Valovi pričaju o zaspaloj ljepoti
ali ti živiš daleko od glasa valova.
Tvoja je misao strma pećina
o koju se uzalud razbija moj život.

Ne pitaj zašto te ljubim.
Pristupi k meni! Tužno je moje srce.
Ti i mjesec: dva nedohvatna cvijeta
na visokoj planini zaborava.


VESNA PARUN je bila istinski velika pesnikinja.



JJ Beba JJ Beba 15:38 25.10.2010

Re: Tužna vest

kakav život....zaboravljena, napuštena, već kako to ide

ova je bila po čitankama

Mati čovjekova

Bolje da si rodila zimu crnu, o mati moja, nego mene.
Da si rodila medvjeda u brlogu, zmiju na logu.
I da si poljubila kamen, bolje nego lice moje,
Vimenom da me je dojila zvijerka, bolje bi bilo nego žena.

I da si porodila pticu, o mati moja, bila bi mati.
Bila bi sretna, krilom bi ogrijala pticu.
Da si porodila drvo, drvo bi oživjelo na proljeće.
Procvala bi lipa, zazelenio šaš od pjesme tvoje.

Do nogu bi ti počivalo janje, da si mati janjetu.
Da tepaš i da plačeš, razumjelo bi tebe milo blašće.
Ovako sama stojiš i sama dijeliš muk svoj s grobovima,
Gorko je čovjek biti, dok nož se s čovjekom brati.

r.i.p
mirelarado mirelarado 18:07 25.10.2010

Re: : : Tužna vest

newagenow newagenow 14:54 25.10.2010

izbor za 10 najboljih romana na svetu

Jedini iole 'moderan' sa ove liste mi se cini DOSTOJEVSKI. on je govorio da 'nema nista fantasticnije od realnosti'. samo sto je njegov postupak obrade gradje i teme prilicno moderan. karamazovi su po meni remek delo i medju najboljim romanima na svetu. to je kao cetiri romana u jednom. a samo o poglavlju 'veliki inkvizitor' je napisano na hiljade stranica kritikie. taj roman me je kao vrlo mladog uveo u pravoslavnu veru i smatram ga 'licnom biblijom'. setim se samo poglavlja o starcu zosimi. ili recimo, tolstojevog 'oca sergeja'. time se gradi vera u coveku. da, jos treba pomenuti teodosijevo zitije sv save i petra koriskog.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:50 25.10.2010

Re: izbor za 10 najboljih romana na svetu

newagenow
... Jedini iole 'moderan' sa ove liste mi se cini DOSTOJEVSKI. on je govorio da 'nema nista fantasticnije od realnosti'. samo sto je njegov postupak obrade gradje i teme prilicno moderan. Karamazovi su po meni remek delo i medju najboljim romanima na svetu. to je kao cetiri romana u jednom. A samo o poglavlju 'Veliki inkvizitor' je napisano na hiljade stranica kritike



Hvala što ste se javili.

Čini mi se da bi se iz sveukupnih komentara ovde, do sada, moglo zaključiti da se najviše pominjalo baš to delo Dostojevskog (Braća Karamazovi), da mu pripada prvo mesto, ili bar visoko mesto medju najboljim ikada napisanim romanima sveta.

Malo iznenadjuje koliko ljudi pokazuje indiferentnost prema "Ratu i miru", čija je vrednost, takodje, vrhunska.

draft.dodger draft.dodger 17:36 25.10.2010

Re: izbor za 10 najboljih romana na svetu

Malo iznenadjuje koliko ljudi pokazuje indiferentnost prema "Ratu i miru", čija je vrednost, takodje, vrhunska.


Baš tako...
jedan.kub jedan.kub 21:05 25.10.2010

Re: izbor za 10 najboljih romana na svetu

Pročitala sam sve sa Momovog spiska i izdvojila jedino Tolstoja. Baš nedavo sam ponovo posle trideset godina pročitala rat i mir, bilo bi lepo kada bi ponovo prikazali film sa Sergejem Bondarčukom.
Već navedeni mali princ od Egziperija
pa takođe mala knjižica pohvala ludosti od Erazma Roterdamsekog.
Umberto Eko ime ruže , fukoovo klatno
Darel alekseandrijski kvartet, avinjonseki kvintet
Tomas Vulf pogledaj svoj dom anđele
Domaći Kiš, Pekić, Pavić,
Svojevremeno sam volela da čitam literaturu po kojoj su snimani filmovi:
tihi don, doktor Živago...čak i istvičke veštice od Đž. Apdajka
Jako dobra tema koja samo dokazuje kako su ukusi različiti.
Počinjemo sa bajkama, lektirom i drugim izborima i kako postajemo zreliji i literatura koju biramo je ozbiljnija. Svaka knjiga pročitana sa pauzama ili bez, osetavlja trag na čitaoca.
Jako dobra tema koja samo dokazuje kako su ukusei različit
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:23 25.10.2010

Re: izbor za 10 najboljih romana na svetu

jedan.kub
... Pročitala sam sve sa Momovog spiska i izdvojila jedino Tolstoja. Baš nedavo sam ponovo posle trideset godina pročitala rat i mir, bilo bi lepo kada bi ponovo prikazali film sa Sergejem Bondarčukom.


Ovo za Rat i mir mi je drago da čujem.
Probajte i sa Braćom Karamazovima, ponovno, isplatiće se trud.

A ovo mi je posebno drago da ste pomenuli
Darel Aleksandrijski kvartet,


jer u silnom pominjanju mnogih knjiga ovde, čini mi se da se Darela niko ranije nije setio.

Ja, grešnik, čim se setim Darela, odmah pomislim na "bezobraznog" Henrija Milera (i njegove erotske knjige), jer su njih dvojica bili dobri drugari, čak vrsni prijatelji, to sam već pominjao u mojim ranijim blogovima. Vredi i njega (Milera) čitati.
vishnja92 vishnja92 21:27 25.10.2010

Re: izbor za 10 najboljih romana na svetu

Erazmo
ja ga onomad metnula u jedan seminarski, osvrnuvsi se na svoje profesore. ne znam koliko im je prijalo i da li ih je uveselilo ili ne, ali nisu imali kud :))
Milan Novković Milan Novković 21:49 25.10.2010

Been there, done that, ....

Ovo za Rat i mir mi je drago da čujem.
Probajte i sa Braćom Karamazovima, ponovno, isplatiće se trud.

...bought the T-shirt.

Razmišljam što se tolikim ljudima ne sviđa Rat i Mir, a sviđa Dostojevski.

Možda samo zato što su oba prerano pročitali po prvi i/ili jedini put.

Ja u gimnaziji nisam skoro ništa čitao, lektiru nam (ortaci iz poslednjih klupa) prepričavala drugarica. T.j., skoro sve od čitanja je bilo "smaranje".

Tako da sam ja Tolstoja i Dostojevskog po prvi put pročitao tek posle faksa, s podjednakim uživanjem. Po drugi put nekoliko godina kasnije, ovog puta mi je Tolstoj prevagnuo. Posle su, verovatno, došle godine idealizovanja Tolstoja, a Dostojevski je sve više bio nešto što "dobro" poznajem, nije mi strano, kao da i ja tako nešto pričam u glavi s vremena na vreme, pa neko vreme sve češće i češće, da bi na kraju utihnulo
trener92 trener92 00:21 26.10.2010

Preferencije

i citat (kao objašnjenje ):
a od kuma...
jeremija: Kriterijumi, moj vladimire, nedostaju kriterijumi za liste najboljih romana i Somerstu Momu i tebi i meni i bilo kome drugom. Nedostaju zato što se ne mogu napraviti, a i kada bi ih neko napravio, oni ne bi valjali.

Zaludan je to posao.

i primer za odbranu citata:

Čemu? ( ovo čemu dobija pravi smisao!)
(Da li neko može da zameri ovom čoveku zbog ovakvog izbora ? Naravno da ne , tako ja mislim , a isto i o listama sličnog tipa )



Da dodam malo ulja na vatru, ovako nešto


ali nijedna druga ženska ličnost ne pleni simpatije čitalaca (a i drugih pisaca) kao što je slučaj sa Natašom Rostovom.


Tolstojeva Nataša -očaravajuća

Nikako!Zbog ove izjave bih se potukao bez razmišljanja

Andrićeva "Jelena "
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:19 26.10.2010

Re: Preferencije

Dobra intervencija, Treneru, sa preferencijama. Thx
a od kuma...

jeremija: Kriterijumi, moj vladimire, nedostaju kriterijumi za liste najboljih romana i Somerstu Momu i tebi i meni i bilo kome drugom. Nedostaju zato što se ne mogu napraviti, a i kada bi ih neko napravio, oni ne bi valjali.

Zaludan je to posao.


Eto dokaza više da se u Srbiji čovek (i dalje, dakle kad pokuša da zaboravi istoriju) mora posebno čuvati od - kuma!

A još nešto. Em je kum bio nemilosrdan, em ga je Nsarski podržao! To je došlo kao udaranje sa dva čekića. Poor me! Setio sam se naslova: Cry Argentina/Don't Cry for me Argentina.



(Očekujem da Nsarski vrisne: Horatio, give me break!)

P. S.

A što se ovoga tiče - koja žena je za koga očaravajuća

Tolstojeva Nataša -očaravajuća

Nikako!Zbog ove izjave bih se potukao bez razmišljanja

Andrićeva "Jelena "


ja se pitam da li bi se ti potukao - zbog Madone, he, he, he...
trener92 trener92 12:40 26.10.2010

Re: Preferencije

vladimir petrovic

Eto dokaza više da se u Srbiji čovek (i dalje, dakle kad pokuša da zaboravi istoriju) mora posebno čuvati od - kuma!

A još nešto. Em je kum bio nemilosrdan, em ga je Nsarski podržao! To je došlo kao udaranje sa dva čekića. Poor me! Setio sam se naslova: Cry Argentina/Don't Cry for me Argentina.

To se u preferansu zovu "makaze" , ima još zgodnihjih izraza ,ali ne bih baš sada
A ono sa "preferencijama" (i video klipom :, ), drago mi je da si razumeo. ili kako je napisala gordanac , u prvom komentaru ( da ne citiram). sve(što više) treba pročitati (naravno koliko ko može),
a se pitam da li bi se ti potukao - zbog Madone, he, he, he...


Ipak nisam toliki "fan"
manituu manituu 02:10 26.10.2010

NAJVAZNIJA VEST SA SAJMA

za nasu urban underground fancy B92 gay style ekipu....

kako javljaju vesti B92-ke : danas, drugog dana sajma knjiga, marko vidojkovic ce na standu samizdata potpisivati svoje najnovije delo, od 16-18 casova...

ko ne dodje, pizda
shumska shumska 07:08 26.10.2010

без наслова

Nemanja Mitrović - Priče za oči, Pesme iz mora
Saša Jelenković - Heruvimske tajne, Ono što ostaje (pesnici obojica)
Olga Tokarčuk - poljkinja, prozni genije
Filip K. Dick - heroj moje sf mladosti + Ursula Le Gvin (svet se zove šuma ili šumska, hahaha)
Lujza Fihcju - Harijeta uhoda (dečija knjiga koja mi je promenila život)
Ivica Čuljak, Satan Panonski - Mentalni ranjenik - ikona
Mika Oklopdzić (ma kakav crni Basara)
Pekić, uvek
vladika Nikolaj Velimirović - jer je napisao puno i snažno, jer sam klerofašist i hooligun, hohoho
Semjel Beket, genije (to mi bio maturski rad, drama apsurda - posle se i život u to pretvorio)
ovo je intimna lista, veze ni sa čim drugim nema sem nutrine moje
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:34 26.10.2010

Re: без наслова


shumska
... Mika Oklopdzić (ma kakav crni Basara)
Pekić, uvek
vladika Nikolaj Velimirović - jer je napisao puno i snažno, jer sam klerofašist i hooligun, hohoho



Semjel Beket, genije (to mi bio maturski rad, drama apsurda - posle se i život u to pretvorio)

Hm. Mudri ljudi kažu da onaj ko ne oseća (ili bar ponekad ne oseti) apsurdnost življenja on i ne živi, he, he, he...
ovo je intimna lista, veze ni sa čim drugim nema sem nutrine moje



vladimir petrovic vladimir petrovic 17:28 26.10.2010

Nisu svi najbolji romani bili bestseleri

Tek sada sam stigao da pogledam kraj knjige o kojoj sam ovde govorio – „Deset najboljih romana na svetu“, od Samerseta Moma.

U Pogovoru, u kome ima mnogo bla, bla, bla... Mom piše na jednom mestu:

Sve ove knjige koje sam naveo, osim tri, bile su bestseleri. Medjutim,„Crveno i crno“, „Orkanski visovi“ i „Mobi Dik“, kada su se prvi put pojavili pred publikom bili su potpuni promašaji (dead failures). Oni retki kritičari koji su ih primetili i uopšte hteli da napišu nešto o njima, malo dobrog su imali da kažu. Čitaoci su ih ignorisali. To je lako shvatiti, jer romani u pitanju bili su jako – originalni za svoje vreme. Ponekad svet ne zna kako da se ponaša kada se pojavi nešto što je potpuno originalno, pa se oseća zbunjeno, čak pomalo i ljutito.

Kada je, posle nekoliko godina, Stendal razmišljao da izda svoja sabrana dela, njegov najbolji prijatelj, inače vrlo obrazovan čovek, savetovao mu je da izbaci „Crveno i crno“, da ga jednostavno ne štampa. Srećom, Stendal ga nije poslušao. A kada su izdavači rešili da ponovo štampaju „Orkanske visove“ od Emili Bronte, samo zbog popularnosti Šarlote Bronte (jedne od sestara Bronte), Šarlota se izvinjavala čitaocima zbog sestrinog romana. Hotorn, koji je bio dobar prijatelj i poštovalac Melvila, osećao se neprijatno zbog „Mobi Dika“.

Mom, s tim u vezi, kaže da je bilo potrebno da prodje vreme, kao i da dodje do pojave dobrih tumača vrednosti dela u pitanju pre nego što široka publika napusti svoju rezervisanost i prihvati ih, kao novinu. Tako je bilo i sa impresionistima u slikarstvu, sa Moneom, Maneom i Renoarom. Kada su se njihove slike pojavile, gledaoci su bili zaprepašćeni i glasno negodovali. Kasnije, sve se promenilo...

Što se ostalih romana tiče ("Rat i mir", "Čiča Gorio", "Tom Džons", "Gordost i predrasude", "Gospodja Bovari", "Dejvid Koperfild" i "Braća Karamazovi", oni su bili bestseleri od prvog dana, nakon njihovog objavljivanja. Do danas.



Ovo je jedna od mojih najomiljenijih Vujaklijinih slika (to je, zapravo, tapiserija).
tyson tyson 18:23 30.10.2010

die beste


Za kraj, samo da dodam: Čarls Bukovski, Bludni sin (Ham on rye)



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana