Društvo| Istorija

Veče u Gradu sa Dubravkom Stojanović

antonacci RSS / 13.10.2010. u 23:08

70982707.xwHQllgm.OilonwaterNov30.2.jpg

 

           Zato što je Hilari rešila da svrati na kafu, krenuo sam mnogo ranije nego što bih to inače učinio, već unapred iznerviran mogućnošću da zakasnim na književno-istorijsko veče sa Dubravkom Stojanović. Ispostavilo se, međutim, da je Hilari na saobraćaj delovala neočekivano blagotvorno, te sam most prešao veoma brzo, i to u polupraznom autobusu, pre svega zahvaljujući kontrolorima GSP-a koji okupirali sve ulaze, pa su njihove fluorescentne uniforme na vreme poslale signal ljudima da ne ulaze bez karte, a reče baš skoro jedan moj poznanik "tako je malograđanski plaćati loš gradski prevoz"; malograđanin ja se tako, sa svojom malograđanskom mesečnom kartom, veoma udobno odvezao do svog odredišta i tamo stigao pola sata pre dogovora sa JV-om, što mu je omogućilo da provede vreme u antikvarnici u Brankovoj ulici i dovede sebe u iskušenje da potroši previše para na dve knjige Karen Hornaj.
           Uz pivo, jeger, za moj ukus previše duvanskog dima i melanholičnu muziku gospodina Hegartija i Džonsonovih, dočekasmo prilično nestrpljivo početak promocije Dubravkine knjige eseja Ulje na vodi. Bez mnogo zamarajuće priče, voditeljica je Dubravku gurnula u priču o eliti u Srbiji, i o tome kako je ona bila faktor usporavanja društvenog razvoja, umesto da bude, baš suprotno, predvodnik emancipacije srpskog društva. Ona govori o populizmu kao jednoj konstanti u srpskoj politici, o tome kako elite veoma perfidno podmeću taj večito popularni i apstraktni "narod" pod svaki svoj poraz, kako bi zabašurili sopstvene promašaje. Dubravka zatim svoje teorije potkrepljuje gomilom primera koji u publici izazivaju kikotanje, meškoljenje, osmehivanje, a neretko i glasan, grohotan smeh. Govori o radikalskim paničnim strahovima od železnice, o polemikama oko vakcinacije ili pak, meni najdraža priča, o radikalskom protivljenju izgradnji dvospratnih kuća u Beogradu. "Vi se smejete sa mnom večeras", rekla je, "i to upravo govori koliko se mi nismo pomerili od takvog načina razmišljanja, vi to prepoznajete, to je još uvek naša svakodnevnica." Ona veoma direktno dovodi u pitanje demokratske tradicije u Srbiji i pokazuje da su razvoj demokratije i parlamentarizam postojali samo na papiru, a postavlja istovremeno jedno još fundamentalnije pitanje: da li smo i dva veka kasnije ostali jedno predmoderno, autoritativno društvo? I ako je tako, kakvu odgovornost za to snose društvene elite, na neki način gotovo ironično, odreda školovane u toj istoj Evropi od koje uspešno "čuvaju" Srbiju?
           JV i ja komentarišemo među sobom koliko je zastrašujuća Dubravkina priča. Dubravka ne koristi tu reč, ali JV to naziva tradicijom nazadnjaštva, reči koje u meni i posle piva jednako teško odzvanjaju. Negde se kroz priču provlači parafraza Dobrice Ćosića, "zaostalost kao prednost", premda ne znam da li ga je to parafrazirao JV, Dubravka, ja ili neko iz neposredne okoline, budući da je u Gradu bilo taman toliko ljudi da se disalo na granici prijatnosti.
           Iz priče o elitama i njihovom kompleksu niže vrednosti prema Evropi, ona prelazi na analizu naše bolne sadašnjosti i priča o "mladim ljudima", kako se ovih dana nazivaju huligani i fašisti, i govori o tome da su slični "mladi ljudi" pre jednog veka moderirali slobodu štampe, demolirajući novinske redakcije i štamparije. U tom trenutku, već je jasno da su ljudska prava savremeni ekvivalent kontraverze oko dvospratnih kuća u Beogradu. Dvospratne kuće smo, eto, dobili i trospratne i četvorospratne, ali kako shvatam iz priča o gradnji novobeogradskih blokova od pre par godina, nebodere i dalje ne želimo. Ne valja baš preterivati.
           Još dva piva i jedan jeger kasnije, Dubravka privodi kraju svoje izlaganje i voditeljka pita ima li nekih pitanja iz publike. Primičem se JV-u i prokomentarišem da pitanja nemam, ali da mogu da joj izjavim ljubav, ako se to računa. On mi to ne savetuje; ljubomoran je, mislim se. Pitanja je naravno bilo i to toliko da je u jednom trenutku voditeljka odlučila da veče završi, a publiku zamoli da u neformalnom ćaskanju sa autorkom zadovolje svoju radoznalost. Bezveze, pomislim. Kreće muzika, Dubravka uzima čašu vina i pridružuje se stolu do našeg i započinje razgovor sa svojim studentima. JV i ja se na kratko dvoumimo da li da joj postavimo nekoliko pitanja koja su nam se vrzmala po glavama, a koja se tiču izgradnje "idealnog pretka", priče o tome kako je Draža od kolaboracioniste postao heroj, ali se naposletku ipak odlučujemo da to ostavimo za neki drugi put. JV dovršava cigaretu, ja ispijam pivo i počinjemo da razmišljamo o kineskoj hrani.
           Dok na Trgu sedimo na klupi i jedem prilično ljutkastu kinesku hranu, ja razmišljam o mom želucu koji je to veče pretrpeo ogromnu traumu, a JV komentariše kako je ogromna tragedija što ga istoriju u školi nije učio neko poput Dubravke Stojanović, i ja nemam izbora nego da se sa tim složim. Da mi je neko nekada objasnio da istorija može da bude bilo šta drugo osim istorije ratovanja ili istorije mržnje, da može da se posmatra kao preplitanje različitih niti koje zajedno kroje sadašnjost, dakle našu stvarnost, svakodneni život, umesto kao gomilu mrtvih slova na papiru, brojki i imena koje je potrebno memorisati, možda bih se i potrudio i ranije shvatio koliko je ozbiljna, koliko važna i koliko interesantna ta istorija.
           Dubravka je tokom večeri govorila i o seminarima koje je organizovala kako bi nastavnike širom Srbije naučila da koriste istorijske čitanke sastavljene sa ciljem da učenicima omoguće da sagledaju istorijske događaje iz različitih perspektiva, kako bi videli da nema jedne i konačne istorijske istine. Pokušaj, ne da se balkanski narodi naprasno zavole i pomire, ali makar da postanu svesni da oko njih žive neki drugi ljudi koji imaju neke druge poglede na iste istorijske događaje. To zvuči toliko dobro, da moram da pomislim da je projekat osuđen na neuspeh. Ali takva je, naposletku, istorija Dubravke Stojanović - optimistična, dobra... dobronamerna.
           U knjizi Ulje na vodi, ona ovako piše: Ako prihvatamo da istorija nije mističan tok, onda prihvatamo i mogućnost da rekonstrukcijom trenutaka kada su donete odlučujuće odluke možemo racionalno da pristupimo analizi uzroka koji su nas doveli tu gde jesmo. (...) Ako bismo, na primer, prihvatili da smo u prošlosti zbog visoke cene propustili mnoge modernizacijske vozove i zbog toga platili još više, možemo li da probamo da uđemo u kompoziciju koja danas stoji na koloseku i čeka na nas? 



Komentari (65)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Vučković Goran Vučković 23:49 13.10.2010

Paz da ne čeka...

možemo li da probamo da uđemo u kompoziciju koja danas stoji na koloseku i čeka na nas?

Da, sa sve crvenim tepihom razmotanim
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:07 14.10.2010

Elita


Ako je srpska elita bila faktor usporavanja društvenog razvoja, umesto da bude, baš suprotno, predvodnik emancipacije srpskog društva, a nema razloga da sumnjamo u nalaze D.Stojanović, onda pretpostavljam da je bila reč o srpskoj političkoj eliti.
Jer, ako je reč o intelektualnoj eliti, onda se postavlja pitanje kakav je to narod koji ima takvu elitu.

Naravno, opravdano je i pitanje da li se politička elita uopšte može smatrati elitom,
ne samo u srpskoj prošlosti, već i u srpskoj sadašnjosti. I, naravno, ne samo u srpskoj.

Ono što danas vidimo i trpimo na srpskoj, a i na globalnoj, političkoj sceni nije nikakava elita. Što bi rekao Sidran, nauka za to još nije pronašla odgovarajuće ime.

loader loader 00:23 14.10.2010

Re: Elita

Društvo je organizam, složen sistem neodvojivih elemenata, koje su na svim nivoima u interakciji. Ako se to nema na umu, onda je veoma teško nazreti razloge mnogih pojava koje naoko deluju krajnje protivrečno.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:35 14.10.2010

Re: Elita

...a organizama ima raznih, na različitom stepenu razvoja.
Srećom, evolucija nije završena. Treba samo biti strpljiv i sačekati.


(Ako sam te dobro razumeo, loader).
antonacci antonacci 00:39 14.10.2010

Re: Elita

Treba samo biti strpljiv i sačekati.


A bolje je možda ipak malo pogurati celu stvar, jer se živi samo jednom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:43 14.10.2010

Re: Elita

Pa, elita bi trebala biti ta sila koja gura, ali eto, ispada da srpska elita vuče nazad.
loader loader 01:08 14.10.2010

Re: Elita

Vojislav Stojković
...a organizama ima raznih, na različitom stepenu razvoja.

Srećom, evolucija nije završena. Treba samo biti strpljiv i sačekati.(Ako sam te dobro razumeo, loader).

Ja sam mislio pre svega na građu, ali je prihvatljiv i vaš dodatak o evolucionosti, usavršavanju organizma.
loader loader 00:31 14.10.2010

Peron sa lošim svetlom

možemo li da probamo da uđemo u kompoziciju koja danas stoji na koloseku i čeka na nas?

Jedan od problema je i to što zabrinjavajuće veliki broj pojedinaca nema svest da je to voz. Za nas je putovanje (pomak, reforme) uglavnom imaginarna stvar. Rado o njemu govorimo, međutim - ustrašeni i bez dovoljno znanja iz geografije - stojimo na mestu na kome smo stajali i juče, jer to gde momentalno jesmo deluje kao prepoznatljiva situacija, ipak prihvatljivija od neke koja se istina zove boljom, ali koja je nepoznata, samim tim i pomalo preteća.
antonacci antonacci 01:09 14.10.2010

Re: Peron sa lošim svetlom

Jedan od problema je i to što zabrinjavajuće veliki broj pojedinaca nema svest da je to voz.


Voz ima svoj vozni red. Mene to pomalo plaši, jer to znači da voz neće doveka čekati i da možda više nema vremena ni za objašnjavanje šta je voz i čemu on služi i zašto je to dobra stvar.
loader loader 10:22 14.10.2010

Re: Peron sa lošim svetlom

1987-89 smo sa raskrsnice civilizacije skrenuli na sporedni put, pa kroz njive, pa kroz šumu..., da bismo na kraju izbili na isti put, ali izgrebani, smlavljeni, sa uganutim člancima, skoro bez odeće... - gledajući ostale ispred nas, u daljini, kako idu, i još se osvrću da vide hodamo li za njima, ili smo rešili da skončamo u blatnjavom jarku kraj puta.

gorran2 gorran2 01:03 14.10.2010

Jedna je Dubravka

Iskreno, koncept napredovanja društva putem pionirskog rada elite nije mi najbliskiji.
Koncept modernizacije bi po meni u najmanju ruku trebalo analizirati, razraditi i rastumačiti.

Bez obzira na to, moram da izrazim veliko poštovanje prema Dubravki Stojanović. Ona je, za razliku od velike većine kolega-istoričara, u ovim nesrećnim vremenima uspela da očuva profesionalni integritet i moralni kompas. Pored toga, njen rad je obilovao i obiluje lucidnim, atraktivnim idejama i zavodljivim stilom izlaganja.
antonacci antonacci 01:07 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

Iskreno, koncept napredovanja društva putem pionirskog rada elite nije mi najbliskiji.


A kakav koncept ti je bliži, please do tell.

Meni je teško da zamislim društvo gde ne postoji nekakva sila koja vuče ostatak za sobom.

Bez obzira na to, moram da izrazim veliko poštovanje prema Dubravki Stojanović. Ona je, za razliku od velike većine kolega-istoričara, u ovim nesrećnim vremenima uspela da očuva profesionalni integritet i moralni kompas. Pored toga, njen rad je obilovao i obiluje lucidnim, atraktivnim idejama i zavodljivim stilom izlaganja.


Goran Vučković Goran Vučković 01:29 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka


Bez obzira na to, moram da izrazim veliko poštovanje prema Dubravki Stojanović. Ona je, za razliku od velike većine kolega-istoričara, u ovim nesrećnim vremenima uspela da očuva profesionalni integritet i moralni kompas. Pored toga, njen rad je obilovao i obiluje lucidnim, atraktivnim idejama i zavodljivim stilom izlaganja.

Zabavna istorija, životna, lišena pompe i ulagivanja samom sebi (na nivou nacije). Sve dok ne krene u elegiju o modernizaciji. Onda udavi.

Ova metafora sa vozom koji stoji i čeka nas je, po meni, jedna od njenih "slepih mrlja" tog samoulagivačkog tipa (koga su "nacionalne" istorije prepune, do duše na drugačijim temama) - ulagivanje sebi da postoji tako nešto kao voz koji čeka na tebe. Goca Čomić to povremeno, ovde na blogu, po meni, mnogo bolje sumira - vreme kao "najdragoceniji (i po meni jedini pravi) resurs".

Ali zaista je (osim tih povremenih idealističko-modernizacionih tikova) zadovoljstvo čitati je (verujem i slušati, ali nisam do sada imao priliku). U ovom moru agresivne ksenofobije, straha od istorije, vraćanja u "srećniju prošlost"(koja je fabrikovana, što Dubravka ubedljivo pokazuje u svojim knjigama), zadovoljstvo i ogromna zabava je čitati "car je go" istoriju, bez obzira što istoričarka, kao i svi mi, ima po neku iluziju i ideal.
Goran Vučković Goran Vučković 01:43 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

Iskreno, koncept napredovanja društva putem pionirskog rada elite nije mi najbliskiji.

A ne sećaš se Aleksandra Baljka: "avangarda grabi unapred"
Goran Vučković Goran Vučković 02:01 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

Meni je teško da zamislim društvo gde ne postoji nekakva sila koja vuče ostatak za sobom.

Slepi časovničar?
gorran2 gorran2 02:08 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

A kakav koncept ti je bliži, please do tell.
Meni je teško da zamislim društvo gde ne postoji nekakva sila koja vuče ostatak za sobom.

Elita neminovno ima svoj poseban pogled na svet - i, što je još važnije, svoje partikularne interese - uslovljene njenim posebnim položajem. Ona ne može nekim budističkom duhovnom gimnastikom izaći iz svog bića i postati neka opšta i zajednička svest.

Ideje naravno menjaju svet. Ali ne po tom prosvetiteljsko - misionarskom scenariju: neko sazna istinu, pa saopšti apostolima, pa se oni raziđu po svetu i narod uče istini. Ideje menjaju svet na posredan, mučan, težak, zapetljan, i često iznenađujući način. Takođe, ideje "koje rade" ne dolaze "iz glave", nego iz svog realnog okruženja. Pitanje šta je starije, ideja ili stvarnost, duh ili materija, je samo još jedna varijanta pitanja o kokoši i jajetu.

Ti misionarski poduhvati "širenja ideje" od strane nekakve elite uvek imaju nepredvidljiv tok i "sporedne efekte". Tokom vekova crkveni misionari pratili su osvajače sa najboljim namerama, da spase duše neznabožaca. Međutim, u pravilu bi tamo gde oni stignu, uskoro došlo do drastičnog opadanja broja onih koji su meta njihovog "dobročinstva". Slično je i sa idejama modernizma i zapadne demokratije.
antonacci antonacci 11:48 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

Takođe, ideje "koje rade" ne dolaze "iz glave", nego iz svog realnog okruženja.


Meni nije blisko mišljenje da te ideje koje rade moraju da dođu "iz glave", iako ne bih rekao da takve ideje obavezno "ne rade", ali mi ima smisla to da iza tih ideja mora biti nekakva moć, a jedna od karakteristika koje vezujem za elite jeste upravo pozicija moći.

gorran2 gorran2 12:31 14.10.2010

Re: Jedna je Dubravka

Zabavna istorija, životna, lišena pompe i ulagivanja samom sebi (na nivou nacije). Sve dok ne krene u elegiju o modernizaciji. Onda udavi.

Istorija je nekako već po svojoj definiciji predestinirana za mistifikaciju i distorziju stvarnosti. To je najuočljuživije u tradicionalnom načinu izlaganja: slavni kraljevi, njihovi ratovi i osvajanja, prevrati i spletke na tronu, i slično. I onda ukapiraš da cela ta "rekonstrukcija prošlosti" u stvari govori o jednom sloju ljudi koji čini možda 0,01% populacije, i koji je sve pre nego tipičan. I da ne znaš ništa o onih 99,99%, o njihovoj situaciji, načinu života, motivaciji, i posledično o korenima društvenih kretanja i glavnim energijama koje pokreću društvene promene.
Tokom proteklih decenija istorijska nauka učinila je značajan napor da se oslobodi ove elitističke perspektive, ali se to kod nas još nije osetilo u većoj meri (tu je DS - i pored "teorije elite" - jedan od pionira).
Jukie Jukie 01:28 14.10.2010

Wow

Jelica je bila u pravu, kad ljudi odu u grad (Grad) jedu kinesku hranu, a ne prosta jela kao što su "kačamak" i "pasulj" .
Ja se ceo dan danas kikoćem na tu rečenicu a ono stvarno istina
antonacci antonacci 11:16 14.10.2010

Re: Wow



Mada mislim da jedan slučaj nije dovoljan za donošenje definitivnog zaključka.
gedza.73 gedza.73 07:50 14.10.2010

Život u zemlji sa ovakvom elitom

Iz priče o elitama i njihovom kompleksu niže vrednosti prema Evropi,

Ili o pričama o zlom, dekadentnom i izrabljivačkom društvu Evrope i zapada.
Ja mislim da smo mi krenuli stranputicom posle II sv. rata, otišli u šiblje i šaš.
Tamo smo živeli, tamo su nas vaspitavali, tamo su nam pričali priče.
Tamo se stvarala levica i desnica, na istoj matrici, a onda smo nekako raskrčili vrzine i videli da se oko nas svet promenio.

Ali levica i desnica nije. Ona je ostala zaglavljena u blatu i glibu, samo se obukla fensi, počela više da filozofira, manje da radi, i gleda da što duže ostanemo u blatu, povremeno koristeči bleštavilo izgrađene tuđe okoline na ovaj ili onaj način.

problem je što imamo dve iste strane koje ne rade ništa osim što pokušavaju da nametnu staavove, namerno prečutkujući i umanjujući greške svojih pristalica i sledbenika.

Možete vi da padate na elokventnost, obrazovanje, duhovitost ovih ili onih ali krnje predstavljanje, po meni, ne može da bude odlika intelektualaca (vučko, zapamtio sam ti onu foru sa mrdanjem ušiju, opasno je dobra).

ona prelazi na analizu naše bolne sadašnjosti i priča o "mladim ljudima", kako se ovih dana nazivaju huligani i fašisti, i govori o tome da su slični "mladi ljudi" pre jednog veka moderirali slobodu štampe, demolirajući novinske redakcije i štamparije.


Šta su mladi ljudi radili pre pola veka? Huligani su cepali, rušili i potkazivali.
Jedna od stvari koju prezirem je licemerje. Sve dok imamo intelektualnu elitu koja ima dvojne i pristrasne standarde mi ne 'micamo' sa mesta.
Sledbenici jednih ili drugih imaju slične metode, slične moralne nazore samo se koriste drugim sredstvima u različitim periodima istorije.

Ovo se odnosi na Srbiju, za druge me baš briga.

Haug, ja sam rekao.


Goran Vučković Goran Vučković 09:13 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

(vučko, zapamtio sam ti onu foru sa mrdanjem ušiju, opasno je dobra)

Aj podseti me...
gedza.73 gedza.73 10:00 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

Aj podseti me...

U nekoj diskusiji sam napisao da je za intelektualca potrebno, ako ne govori dobro dva strana jezika, da ih bar razume na šta si ti rekao
-I može da mrda ušima.

Loše sam izrazio ono šta sam mislio, ali sam se slatko nasmejo tvom komentaru.
Goran Vučković Goran Vučković 10:28 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

Loše sam izrazio ono šta sam mislio, ali sam se slatko nasmejo tvom komentaru.

Da sad se sećam - nekako mi je diskusija već bila iščašena pa htedoh da dodam malo na tu stranu
antonacci antonacci 12:40 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

gedza.73
Iz priče o elitama i njihovom kompleksu niže vrednosti prema Evropi,

Ili o pričama o zlom, dekadentnom i izrabljivačkom društvu Evrope i zapada.
Ja mislim da smo mi krenuli stranputicom posle II sv. rata, otišli u šiblje i šaš.




Da izvineš, a na kakvom smo to putu pre toga bili, kad smo posle s njega skrenuli?
gedza.73 gedza.73 13:56 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

Da izvineš, a na kakvom smo to putu pre toga bili, kad smo posle s njega skrenuli?

Isto tako klimavom i blatnjavom.
Problem je u tome (po meni koji nema neko istorjsko predznanje kao D. Stojanović) što posle rata Evropa ubrzano postavlja neke demokratske principe (polako ili malo brže) dok se mi busamo u grudi samoupravljačke, koljemo se među sobom, ispiramo mozgove i negiramo osnovna ljudska prava i verske slobode.

Na prekretnici po nas, naše društvo, osnovne moralne vrednosti mi biramo stranputicu.

Odnosno, taj blatnjav i klimav put koji deo Evrope sebi asfaltira i proširuje, mi prekopavamo i sužavamo.
Siguran sam, po vašim komentarima da je D. Stojanović vrhunski istoričar.
jedino što naši istoričari, spram svog političkog opredeljenja, vide i tumače istoriju.
Što reče neko ima više istina, odnosno ima jedna istina, čiji su delovi prikriveni, predimenzionirani i koja se tumači kako kom,e odgovara.

Dans je u jednoj radio emisiji bio neki lik (na sredini sam shvatio da je iz 1389) koji traži da cela srbija stane iza 'uhapšene dece'. Voditelj ponosno izjavljuje da je čast biti danas u Srbiji huligan.

Liza halimi se žali što su uhapšenim albancima odrezane drakonske kazne za neka 'iskonstruisana dela'.

Traži se oslobažanje anarhista koji su bacili zapaljenu flašu na ambasadu.

Ovo je problem koji navodim. Svako se poziva na svoja prava, negirajući drugima bilo kakvo opredeljenje.
Ekstremni desničari bi promenili homoseksualce, levičari bi promenili dogmu crkve, tradicionalisti progresivce, a progresivci tradicionaliste.
A ja se mislim
- U kom li sam ja oboru?
Niko nema razumevanja za druge.
Goran Vučković Goran Vučković 14:01 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

- U kom li sam ja oboru?

antonacci antonacci 16:21 14.10.2010

Re: Život u zemlji sa ovakvom elitom

Siguran sam, po vašim komentarima da je D. Stojanović vrhunski istoričar.
jedino što naši istoričari, spram svog političkog opredeljenja, vide i tumače istoriju.


Sve mora da se smesti u nekakav ideološki okvir, nemoguće je biti potpuno slobodan od toga.

Ovo je problem koji navodim. Svako se poziva na svoja prava, negirajući drugima bilo kakvo opredeljenje.
Ekstremni desničari bi promenili homoseksualce, levičari bi promenili dogmu crkve, tradicionalisti progresivce, a progresivci tradicionaliste.
A ja se mislim
- U kom li sam ja oboru?
Niko nema razumevanja za druge.


Premda mi možemo teoretisati o tome kako svako može da ima pravo da tumači stvarnost ili istoriju na onaj način koji njemu/njoj najviše odgovara, u praksi moramo da mislimo i o posledicama (društvenim i političkim) tih tumačenja. Stoga stvarno ne verujem da su svi stavovi jednako legitimni ili sve pozicije jednako dobre.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:24 14.10.2010

Dubravka S.

Antonacci
... Veče u Gradu (sa D. Stojanović)


Eh, ti naslovi.
Ja bih radije stavio ovako: Veče u Gradu (sa Dubravkom S.), jer mi se čini da je ona više Dubravka a manje Stojanović.
...kako bi videli da nema jedne i konačne istorijske istine


Nema. Ja se sa ovim slažem. Pritom, sećam se da mi je jedan profesor u školi govorio da sa istinom treba biti veoma obazriv, da se istina može shvatati na mnogo načina, pozivajući se, pored ostalog, i na reči Bogdana Popovića (parafraziram) da ne postoji jedna istina, već da postoje istine višeg reda i istine nižeg reda...
ali da mogu da joj izjavim ljubav, ako se to računa.

Lepo. Siguran sam da bi se takav plemenit poriv kod tebe javio i na drugim promocijama knjiga, sa drugim temama, recimo na promocije neke knjige Mirjane Bobić Mojsilović...
Voz ima svoj vozni red.

Srdjan Mitrović to bolje zna, ali se u školi kinamatografije uči i o jednom starom filmu koji se zvao Vlak bez voznog reda... I toga je bilo...
možemo li da probamo da uđemo u kompoziciju koja danas stoji na koloseku i čeka na nas?

Ove Dubravkine reči teraju me da budem nekako antiprotivan i da kažem da sam od onih koji veruju da nema vozova koji čekaju na nas, da moramo uskakati u voz koji je već u pokretu... Jer, ako uskočimo u voz koji stoji na koloseku i čeka na nas moguće je da on nikada - ni ne krene.

P. S. Nadam se da ti je prijala ta kombinacija piva i kineske hrane. Meni izgleda malo neobično.
antonacci antonacci 11:26 14.10.2010

Re: Dubravka S.

Ja bih radije stavio ovako: Veče u Gradu (sa Dubravkom S.), jer mi se čini da je ona više Dubravka a manje Stojanović.


Shvatio sam u jednom momentu tokom pisanja da je uporno nazivam Dubravka, uprkos tome što je uopšte ne poznajem. Ali mi je to zvučalo kraće i lepše.

Siguran sam da bi se takav plemenit poriv kod tebe javio i na drugim promocijama knjiga, sa drugim temama, recimo na promocije neke knjige Mirjane Bobić Mojsilović...




Sumnjam da bih se mogao pojaviti na takvoj jednoj promociji, sve da mi neko uperi pištolj u leđa i preti da će pucati ako ne poslušam.

Mada jesam jednom otišao na neku tribinu gde je gost bila njena uvažena ambasadorka sestra i to se završilo tako što sam demonstrativno izašao posle sat vremena njenog baljezganja.

P. S. Nadam se da ti je prijala ta kombinacija piva i kineske hrane. Meni izgleda malo neobično.


Uopšte mi nije prijala, ali ja hrani ne mogu da odolim. To je prosto jače od mene.
Biljana 77 Biljana 77 08:39 14.10.2010

Dubravka

je fantastičan profesor sudeći po tome kako o njoj govore njeni studenti. Rekla bih, da bi moj brat, apsolvent na istoriji, nju sasvim sigurno izabrao kao najzanimljivijeg, najiteligentnijeg i profesora koji ima izuzetan odnos prema/sa svojim studentima.

Osim tog, svaki njen nastup u javnosti obećava zanimljivu, konciznu, smislenu, vrcavu i elokventnu priču. Toga je zaista malo.

I ako je za utehu videla sam je "na koricama" nekih udžbenika iz istorije za osnovnu školu.

Ali takva je, naposletku, istorija Dubravke Stojanović - optimistična, dobra... dobronamerna.
Jukie Jukie 10:18 14.10.2010

Re: Dubravka

Biljana 77
I ako je za utehu videla sam je "na koricama" nekih udžbenika iz istorije za osnovnu školu.

Što znači da neki nastavnici primoravaju neku decu da uče njene rečenice napamet od reči do reči...
Goran Vučković Goran Vučković 10:23 14.10.2010

Re: Dubravka

Što znači da neki nastavnici primoravaju neku decu da uče njene rečenice napamet od reči do reči...

Nadamo se
Biljana 77 Biljana 77 10:27 14.10.2010

Re: Dubravka


Što znači da neki nastavnici primoravaju neku decu da uče njene rečenice napamet od reči do reči...


Dubravka je tokom večeri govorila i o seminarima koje je organizovala kako bi nastavnike širom Srbije naučila da koriste istorijske čitanke sastavljene sa ciljem da učenicima omoguće da sagledaju istorijske događaje iz različitih perspektiva

Nije baš sve tako crno. Ja sam imala sreće da mi profesori istorije u osnovnoj i srednjoj školi (sa jednim izuzetkom koji nije potrajao) budu sjajni predavači i ljudi koji su umeli da misle.

I evo mali dodatak vezano za knjigu Ulje na vodi.


EDIT: Nije Dubravka autor ni jednog od udžbenika, mislim da je recenzent. I malo preciznije o onome što je radila vezano za te udžbenike.
gorran2 gorran2 10:48 14.10.2010

Re: Dubravka

EDIT: Nije Dubravka autor ni jednog od udžbenika, mislim da je recenzent. I malo preciznije o onome što je radila vezano za te udžbenike.

Veliki projekat o nastavi moderne istorije na kome je radilo 60 istoričara iz 11 zemalja jugoistočne Evrope, pretočen u četiri istorijske čitanke

Ovaj projekat se u Srbiji završio tako što ministarstvo obrazovanja nije odobrilo ove čitanke za upotrebu u školama...
Goran Vučković Goran Vučković 10:51 14.10.2010

Re: Dubravka


Ovaj projekat se u Srbiji završio tako što ministarstvo obrazovanja nije odobrilo ove čitanke za upotrebu u školama...

Sad mi nadolazi misionarski duh: da li to može da se objavi negde na Internetu, pa da se onoj ekipi iz Vukajlije skrene pažnja?
mirelarado mirelarado 10:59 14.10.2010

Re: Dubravka

gorran2

Veliki projekat o nastavi moderne istorije na kome je radilo 60 istoričara iz 11 zemalja jugoistočne Evrope, pretočen u četiri istorijske čitanke

Ovaj projekat se u Srbiji završio tako što ministarstvo obrazovanja nije odobrilo ove čitanke za upotrebu u školama...


Није ни чудо што никако да ухватимо онај воз...


antioksidant antioksidant 11:06 14.10.2010

Re: Dubravka

Goran Vučković

Ovaj projekat se u Srbiji završio tako što ministarstvo obrazovanja nije odobrilo ove čitanke za upotrebu u školama...

Sad mi nadolazi misionarski duh: da li to može da se objavi negde na Internetu, pa da se onoj ekipi iz Vukajlije skrene pažnja?


ima
Biljana 77 Biljana 77 11:08 14.10.2010

Re: Dubravka

Nisam bila precizna. Recenzent je nekog od udžbenika, ne sećam se koji beše razred, a na ovim (potencijalnim) čitankama je radila i kao autor.
Goran Vučković Goran Vučković 11:14 14.10.2010

Re: Dubravka

Sa onog linka gore:
Glavni metodološki pristup za koji smo se mi opredelili jeste multiperspektivnost. Dakle, najvažnije je jedan događaj prikazati iz što više uglova, pokazati koliko različitih mišljenja može izazvati jedan istorijski fenomen. I tako smo rešavali sve probleme. Dakle, nismo sudije, ni tužioci, a ni advokati. Nismo ni pokušavali da dođemo do "zajedničkog stava" o Stepincu sa kolegama iz Hrvatske, već smo rekli da su viđenja različita. Time se uvodi racionalan odnos prema prošlosti, a verujem i prema sadašnjosti. Glavni cilj ovog projekta nije bio da nategnuto nađemo sličnosti među balkanskim narodima, nego, naprotiv, da ukažemo na razlike među njima i da o tim razlikama učimo "otvorenih očiju". Zbog toga sam veoma zahvalna Ministarstvu prosvete jer je odmah prihvatilo ovaj projekat, odobrilo ove knjige za upotrebu u školama i dalo svu svoju podršku. Srbija koja se uvek nalazila na začelju, posebno kad je nastava istorije u pitanju, sad eto postaje pionir i to je veoma dobro odjeknulo i u međunarodnoj javnosti.


Odobrili pa se predomislili, ili zatezali, pa se predomislili i prihvatili?
gorran2 gorran2 11:23 14.10.2010

Re: Dubravka

Srbija koja se uvek nalazila na začelju, posebno kad je nastava istorije u pitanju, sad eto postaje pionir i to je veoma dobro odjeknulo i u međunarodnoj javnosti.

Gde si to našao?
Odobrili pa se predomislili, ili zatezali, pa se predomislili i prihvatili?

Priča oko toga je bila otprilike ovakva: to je bio regionalni, od Evrope potpomognut projekat u cilju, između ostalog, smanjivanja "propagandnih" - a potencijalno opasnih - razlika u tumačenjima istorije u "našim" zemljama. Sve je išlo lepo, čak je i odštampan tiraž - i onda je ministarstvo reklo "ne". I ceo tiraž je ostao u skladištu.
Goran Vučković Goran Vučković 11:26 14.10.2010

Re: Dubravka

Gde si to našao?

To su Dubravkine reči iz članka u Vremenu na onom linku gore što je Biljana dala.
antonacci antonacci 11:29 14.10.2010

Re: Dubravka

I evo mali dodatak vezano za knjigu Ulje na vodi.


Baš dobar tekst.
antonacci antonacci 11:30 14.10.2010

Re: Dubravka

Sve je išlo lepo, čak je i odštampan tiraž - i onda je ministarstvo reklo "ne". I ceo tiraž je ostao u skladištu.


Na promociji je rekla da je ovo ministarstvo obećalo da će učestvovati u tom projektu. Za sada, naravno, ništa konkretno nije urađeno, ali eto, nekakva volja kao postoji.
gorran2 gorran2 11:31 14.10.2010

Re: Dubravka

To su Dubravkine reči iz članka u Vremenu na onom linku gore što je Biljana dala.

To je sigurno iz perioda pripreme, neke promocije projekta ili predgovora.
Srbija koja se uvek nalazila na začelju, posebno kad je nastava istorije u pitanju, sad eto postaje pionir i to je veoma dobro odjeknulo i u međunarodnoj javnosti.

Priznaćeš da zvuči malo nerealno
Goran Vučković Goran Vučković 12:02 14.10.2010

Re: Dubravka

Priznaćeš da zvuči malo nerealno

Ko drugome jamu kopa sam u nju upada
Milan Karagaća Milan Karagaća 12:32 14.10.2010

Re: Dubravka

gorran2
EDIT: Nije Dubravka autor ni jednog od udžbenika, mislim da je recenzent. I malo preciznije o onome što je radila vezano za te udžbenike.

Veliki projekat o nastavi moderne istorije na kome je radilo 60 istoričara iz 11 zemalja jugoistočne Evrope, pretočen u četiri istorijske čitanke

Ovaj projekat se u Srbiji završio tako što ministarstvo obrazovanja nije odobrilo ove čitanke za upotrebu u školama...

Ovde je sada in istorija koju pišu Ljušić,Đuretić, Bataković jerbo istorija ne sme da bude opterećena ideološkim pristupom.
Biljana 77 Biljana 77 13:39 14.10.2010

Re: Dubravka

Ovde je sada in istorija koju pišu Ljušić...

To je bilo aktualno u prošlom sazivu.

Polako, ne moramo da budemo a priori pesimisti. Sazreće genaracije studenata, budućih profesora kojima je uzor i Dubravka.
Jukie Jukie 14:07 14.10.2010

Re: Dubravka

Biljana 77
Što znači da neki nastavnici primoravaju neku decu da uče njene rečenice napamet od reči do reči...Dubravka je tokom večeri govorila i o seminarima koje je organizovala kako bi nastavnike širom Srbije naučila da koriste istorijske čitanke sastavljene sa ciljem da učenicima omoguće da sagledaju istorijske događaje iz različitih perspektivaNije baš sve tako crno. Ja sam imala sreće da mi profesori istorije u osnovnoj i srednjoj školi (sa jednim izuzetkom koji nije potrajao) budu sjajni predavači i ljudi koji su umeli da misle.

Generalno su nastavnici u školama jako mozaični... nekome se zalomi da ima dobrog nastavnika istorije, drugom da ima dobrog nastavnika biologije ili matematike... i obrnuto za loše (bilo kvarne ili jednostavno nekompetentne)... i onda te "slučajnosti" kroje našu dalju sudbinu...

Ja sam izgubio godinu na fakultetu jer u srednjoj školi skoro da nismo radili hemiju iako je trebalo da je detaljno rasturimo. Ko zna gde bih sada bio zaposlen da sam diplomirao godinu dana ranije, i koja bih drugačija životna iskustva do sada imao.
mara92 mara92 11:44 14.10.2010

Сјајна књига

то јест, збирка есеја.
То што инсистира, што дозвољава постојање више перспектива и што нема онај класични догматски приступ типа: истина је само једна, она коју ја проповедам...е, то ме је одмах привукло.
Елиту је тако добро прозрела и проценила, али чини ми се поставила и дилему: да ли је само елита кочничар модернизације друштва (народа, како хоћете) или је елита јурила испред времена, форсирала и наметала норме и стандарде на које народ (као предмодерно друштво) није био спреман...
Изузетна збирка текстова, до те мере да сам неке ствари подвлачила (што не радим) и гласно се смејала...

Goran Vučković Goran Vučković 12:01 14.10.2010

Re: Сјајна књига


Изузетна збирка текстова, до те мере да сам неке ствари подвлачила (што не радим) и гласно се смејала...

Ali ona prva dva teksta su toliko slična po sadržaju (iako je u uvodu najavila da će da fušari na taj način ) da sam se baš bio iznervirao.
antioksidant antioksidant 12:08 14.10.2010

Re: Сјајна књига

Goran Vučković

Изузетна збирка текстова, до те мере да сам неке ствари подвлачила (што не радим) и гласно се смејала...

Ali ona prva dva teksta su toliko slična po sadržaju (iako je u uvodu najavila da će da fušari na taj način ) da sam se baš bio iznervirao.

nadjes knjigu na popustu i to ti je to - koliko se ona ponavlja, toliko si ti para manje dao
Goran Vučković Goran Vučković 12:13 14.10.2010

Re: Сјајна књига

nadjes knjigu na popustu i to ti je to - koliko se ona ponavlja, toliko si ti para manje dao

Ja sam je naručio poštom u Glazgov (prva knjiga za koju sam to uradio) tako da sam je platio duplo
antioksidant antioksidant 12:24 14.10.2010

Re: Сјајна књига

Goran Vučković
nadjes knjigu na popustu i to ti je to - koliko se ona ponavlja, toliko si ti para manje dao

Ja sam je naručio poštom u Glazgov (prva knjiga za koju sam to uradio) tako da sam je platio duplo

e onda ti dubravka duguje
Goran Vučković Goran Vučković 12:37 14.10.2010

Dug

e onda ti dubravka duguje

Ne duguje mi ništa - sad kad sam video da su ove istorijske čitanke stavili na Internet - ja mislim da mi njoj kao društvo puno dugujemo za taj posao.

Pre svega zato što, posebno od kako je Enola Gay ispustila ono govance, nacijama mnogo više trebaju oni koji razumeju istoriju onako kako je Dubravka prezentira, nego oni koji je uče istoriju iz kojekakvih Ljušićevih brabonjaka (pa misle da nezavisnost i dostojanstvo mogu da dobiju na kocki - mislim, onoj išćupanoj iz ulica i trotoara).
antioksidant antioksidant 12:44 14.10.2010

Re: Dug

e onda ti dubravka duguje


Ne duguje mi ništa

ma šalim se

mnogo više trebaju oni koji razumeju istoriju onako kako je Dubravka prezentira, nego oni koji je uče istoriju iz kojekakvih Ljušićevih brabonjaka (pa misle da nezavisnost i dostojanstvo mogu da dobiju na kocki - mislim, onoj išćupanoj iz ulica i trotoara).
slažem se
gorran2 gorran2 12:52 14.10.2010

Re: Dug

Pre svega zato što, posebno od kako je Enola Gay ispustila ono govance, nacijama mnogo više trebaju oni koji razumeju istoriju onako kako je Dubravka prezentira, nego oni koji je uče istoriju iz kojekakvih Ljušićevih brabonjaka (pa misle da nezavisnost i dostojanstvo mogu da dobiju na kocki - mislim, onoj išćupanoj iz ulica i trotoara).

Vidiš, nije posve slučajno što navijači "igraju ulogu" u našem političkom životu. Upravo ta navijačka matrica je paradigma tradicionalističkog, kod nas ukorenjenog shvatanja istorije. Ono, imaš podelu na timove koji se bore jedni protiv drugih, imaš "svoje", sa svojim simbolima, ikonografijom, mitologijom, i smisao života ti je u tome da zastupaš "svoje" i vređaš "njihove". U tom ključu je pisan sadašnji srednjoškolski udžbenik: u fazonižu, kako je išlo "Srbima", koje su ih sve strane "ekipe" mrzele i gnjavile, i kakav je bio rezultat.
Ovo može bizi opasno, pogotovo u društvima zagađenim i zatrovanim lošom istorijom, kakvo je naše.
Goran Vučković Goran Vučković 13:39 14.10.2010

Re: Dug

Ovo može bizi opasno, pogotovo u društvima zagađenim i zatrovanim lošom istorijom, kakvo je naše.

Loša istorija je kao loše vino - jeftino, jako hvata, a posle boli glava... a ponekad (kao u onom vicu) i još ponešto
antonacci antonacci 13:41 14.10.2010

Re: Dug

Goran Vučković
Ovo može bizi opasno, pogotovo u društvima zagađenim i zatrovanim lošom istorijom, kakvo je naše.

Loša istorija je kao loše vino - jeftino, jako hvata, a posle boli glava... a ponekad (kao u onom vicu) i još ponešto


Trovanje metanolom može da izazove i trajno slepilo.
gorran2 gorran2 14:01 14.10.2010

Re: Dug

Trovanje metanolom može da izazove i trajno slepilo.

Od previše igranja istorijom može da se osuši kičma
mara92 mara92 14:55 14.10.2010

Re: Dug

у је, вас тројица...као да гледам симултанку...хехехехе...са књиге на вино
Goran Vučković Goran Vučković 15:03 14.10.2010

Re: Dug

у је, вас тројица...као да гледам симултанку...хехехехе...са књиге на вино

Sve je to...

mara92 mara92 15:13 14.10.2010

Re: Dug

пст Вучко...
да не Ћују Пивопије
Jelena Gall Jelena Gall 14:11 14.10.2010

masem

samo da se javim, mahnem, tresnem preporuku - i za blog, i za knjigu (ja, ja, ja sam je lektorisala! sa najjjvecim uzivanjem!)
a moram da preporucim i istorijske citanke za srednje skole, izuzetno su zanimljive. izdanje na srpskom je uredila dubravka, a citanke u pdf-formatu mogu da se preuzmu sa sajta pescanika. to je prvo izdanje, drugo je spremno i pojavljuje se uskoro (ako vec nije?).

istorijske citanke

EDIT: AO vec linkovao, sorry, sad vidim.
antonacci antonacci 16:31 14.10.2010

Re: masem

samo da se javim, mahnem, tresnem preporuku - i za blog, i za knjigu (ja, ja, ja sam je lektorisala! sa najjjvecim uzivanjem!)


Ti to ne vidiš, ali mašem i ja tebi.

Arhiva