Društvo| Gost autor

Šetnja između civilizacijskog napretka i bezumlja

Nikola Knežević RSS / 13.10.2010. u 09:07

81387_0401-parada-foto-m-peric_f.jpg?ver=1286902407Nikada nisam smatrao da za događaje tokom devedesetih postoji kolektivna krivica, ali čvrsto verujem da mora postojati kolektivna odgovornost, a to je nešto što kao narod konstatno pokušavamo da izbegnemo. To je ona moralna i metafizička odgovornost o kojoj je Jaspers govorio neposredno nakon drugog svetskog rata, suočavajući se sa pogubnim posledicama višegodišnje vladavine ideologije nacinal-šovinizma. Događaji kojima smo bili svedoci proteklih dana, nažalost i prošle večeri, govore o slabosti države i nemogućnosti da na odlučan način raskrsti sa prošlosću i stane na put ideologiji nasilja, nacionalizma i šovinizma koja je ponovo uzela svoj danak i poslala pogubnu sliku srpske svakodnevnice i zemlje koja nastavlja put ka duhovnom, civilizacijskom i kulturnom sunovratu.

Poštovani čitaoci i čitateljke bloga telivizije B92. Nakon nekoliko mojih uvodnih misli, pred Vama se nalazi tekst mog kolege, današnjeg gosta, Nemanje Milinovića.

Gost autor je Nemanja D. Milinović, pravoslavni bogoslov.


Uvodna razmišljanja

Beogradska nedelja 10. oktobra 2010. izgledala je kao dan koji obećava. Jutro je bilo vedro i prohladno. Vreme je bilo kao stvoreno za odlazak na crkvenu službu, a posle za druženje sa porodicom ili prijateljima.
Mediji su danima unazad najavljivali održavanje Parade ponosa, pa je i to mogla biti zanimljiva destinacija mnogih Beograđana. Mnogi su razmišljali da odu i podrže civilizacijski napredak, koji će konačno biti viđen na ulicama nekada jugoslovenske, a danas srpske prestonice. Ohrabrujuće je što su mnogi omladinci i porodični ljudi u nedelju želeli da podrže Paradu ponosa.

Međutim, obeshrabrujuće je što je u nedelju svaka od pomenutih destinacija bila blokirana. Vernici beogradske Saborne crkve bili su opkoljeni hordom koja je iz tog pravca krenula u napad na učesnike Parade i srpsku policiju. Beograđani koji su želeli da prošetaju centrom grada imali su sreće, ukoliko nisu zadobili povrede. Pacijentkinje koje su otišle na mamografski pregled na Trgu Nikole Pašića doživele su stravično kamenovanje. Samo je Bog spasao trudnu ženu u prostorijama Demokratske stranke.
Nekoliko sati od svitanja, beogradska nedelja izgledala je kao dan pobede primitivizma, vandalizma i bezumlja. Ovaj dan počinka izgledao je kao pobeda najdestruktivnijih struktura savremenog srpskog društva.

Domaći mediji konstantno prenose stavove eksperata. Ko je kriv za nasilje? Ko teži očuvanju tradicionalnih vrednosti? Šta su uopšte tradicionalne vrednosti? Čemu Parada ponosa? Ko je gay, a ko ,,normalan"? Da li treba dozvoliti javno isticanje seksualnih sklonosti?
Mediji postavljaju pitanja i pružaju odgovore, iako se čini da postavka odgovora nije tačna. Jedan od odgovora je tvrdnja da je seksualna sklonost privatna stvar. Protivnici Parade ponosa tvrde da je bespotrebno da pojedinci šetaju, ponoseći se svojim seksualnim sklonostima. Međutim, kako su došli do zaključka da učesnici Pride-a žele da se ponose svojim sklonostima?! Pojedine javne ličnosti i kvazipolitičari očigledno ne znaju šta je cilj Parade ponosa.

Kratak osvrt na istoriju Parade ponosa

LGBT osobe trpele su otvorenu diskriminaciju u SAD-u tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka. Oni nisu imali pravo da slobodno ulaze u sve barove. Mali broj klubova omogućavao je pristup LGBT osobama. Jedan od takvih lokala bio je Stonewall Inn. Ovaj klub bio je glavno mesto okupljanja brojnih marginalizovanih grupa u Njujorku.
Vremenom je porastao broj LGBT klubova. LGBT klubovi bili su česta meta američke policije. Jedne junske večeri 1969. godine policija je izgubila kontrolu u klubu Stonewall Inn. Tog dana počela je istorija Parade ponosa.

Nekoliko članova grupe Drag Queens pobunilo se protiv policijske racije i maltretiranja. Ovo je jedan od najvažnijih događaja u istoriji LGBT pokreta i predstavlja početak borbe za LGBT ljudska prava. Ovaj događaj zapamćen je pod nazivom Stonewall Riots (Stounvolska revolucija). Stounvolska revolucija imala je podršku brojnih građana Njujorka. Mnogi Njujorčani smatrali su da LGBT osobe imaju pravo na slobodne klubove u kojima neće biti izlagani policijskoj obesti.

Godinu dana nakon ovog događaja, povodom obeležavanja Stounvolske revolucije, organizovan je marš u Njujorku, Los Anđelesu i San Francisku. Tokom narednih godina ova manifestacija u Njujorku i Atlanti dobila je naziv Gay Liberation Marches. Na zapadnoj obali zvaničan naziv bio je Gay Freedom Marches. Tek kasnije pod uticajem konzervativnijih LGBT organizacija ove manifestacije preimenovane su u Gay Pride.
Parade ponosa širom sveta održavaju se kao dan sećanja na Stounvolsku revoluciju. Njihova primarna svrha jeste obeležavanje i sećanje na dan kada su pripadnici LGBT populacije stekli prava, koja nisu imali do tada. Zbog toga možemo zaključiti da Parada ponosa ima prazničnu dimenziju. Ona je značajna za LGBT populaciju i promoviše izvesne vrednosti. Te vrednosti možda nisu prihvatljive većini. Međutim, te vrednosti nisu ni nametnute većini. Pripadnici LGBT-a žele da njihov vrednosni sistem bude istolerisan. Pritom, taj vrednosni sistem nikoga ne ugrožava fizički. U ime tog vrednosnog sistema niko nije povređen ili izmasakriran.

Druga konotacija Parade ponosa jeste rušenje tabua. Osobe homoseksualnog opredeljenja oduvek su bile stvarnost čovečanstva. One su oduvek bile i biće svuda oko nas. Nad tom činjenicom ne treba biti zgrožen, već te činjenice valja biti svestan. Ovakva manifestacija doprinosi razvijanju svesti o prisustvu homoseksualnosti i podstiče borbu protiv homofobije.
U homofobičnim i netolerantnim sredinama (što smo imali priliku videti na primeru) Gay Pride ima političku konotaciju. U neemancipovanim zemljama poput Srbije Gay Pride služi kao savršena prilika za ispoljavanje agresije, uništavanje okoline, sitno politikantsko prikupljanje bodova za propale opozicione strukture itd. U prosvećenim (čak i nekim strogo katoličkim) sredinama ovakve manifestacije imaju zabavni karakter poput karnevala. One su otvorene za sve zainteresovane građane. Ko se ne slaže sa vrednotama ovakvih manifestacija, nije primoran da im prisustvuje.

Parada ponosa u Beogradu

U mnogim pesmama Beograd je opevan kao grad širokog srca. Pozitivne stavove o mom gradu slušao sam od svojih prijatelja iz unutrašnjosti, koji danas zadovoljno žive u Beogradu. Mnogi članovi moje porodice koji su došli iz različitih republika bivše Jugoslavije reći će isto. Međutim, ono što vidim u svom gradu ne uverava me u istinitost tih reči. Kad na svakih nekoliko meseci ugledam polomljene izloge, ulice zasute staklom, spaljene zgrade, razlupane trolejbuse, uništene parkove, svoje povređene susede, izgubim poverenje u svoje bližnje. Kad pokušam da nađem odgovor zašto je to tako, shvatim da je moj grad daleko od otvorenosti i prihvatanja.

Jedan od najboljih primera domaće brutalnosti iskazane na ulicama Beograda možemo pratiti kroz istoriju Parade ponosa u Srbiji. Prva Parada ponosa u Beogradu organizovana je leta 2001. godine, nekoliko meseci posle Petooktobarske revolucije. Navijači fudbalskih klubova, pripadnici ultra - nacionalističkih grupa (čija imena ovde ne želimo pominjati) i simpatizeri nacionalističkih političkih partija napali su učesnike i učesnice Parade. Žalosti činjenica da je među uličnim agresorima bilo sveštenika kao i vernika Srpske Pravoslavne crkve. ,,Čuvari tradicionalnih vrednosti" ukaljali su značenje ove sintagme, a mnogim građanima Srbije ogadili su ovaj pojam. Samozvani pravoslavci pokušali su da okaljaju pravoslavlje. Njihovi postupci strani su bazičnom humanističkom etosu, a sa hrišćanskim i pravoslavnim predanjem uopšte nisu povezani. Mnogi učesnici prve bezuspešne Parade ponosa pretrpeli su fizičko stradanje. Centar Beograda bio je demoliran.

Drugi pokušaji organizovanja Parade ponosa usledili su 2004. godine. Zbog bezbednosnih razloga Parada je otkazana. Iako 2004. godine nije bilo Parade, događaji na Kosovu i Metohiji podstakli su niz rušilačkih akcija širom Beograda i Niša. Cilj pojedinaca je ispunjen - rušilo se i palilo!
Poslednji bezuspešni pokušaj organizovanja Parade ponosa usledio je 2009. godine. Parada je trebalo da se održi 20. septembra. Nekoliko sati pred održavanje Parade iz MUP-a Srbije stiglo je obaveštenje o izmeštanju manifestacije. Država nije bila u stanju da pruži adekvatnu bezbednost. Jezive pretnje lidera i članova ultradesničarskih organizacija bile su sve učestalije. Organizatori Parade odluku MUP-a shvatili su kao zabranu. Vlada Srbije ustukla je pred pretnjama profašističkih i neonacističkih organizacija, obučenih u pohabano ruho čuvara tradicije, vere i nacije.

Nekoliko zaključnih pitanja

Događaji od 20. septembra 2009. izazvali su ogorčenost mnogih građana Beograda i Srbije. Mnogi od nas pitali su se kako je moguće da Srbija 2009. godine bude država u kojoj gubitnici i banditi odlučuju šta je dozvoljeno, a šta kažnjivo. Mnogi od nas pitali su se kako je moguće da praćka bude jača od demokratske zemlje, zbog koje smo devedesetih godina pili suzavac. Pojedini su se pitali šta će biti sa pripadnicima nekih drugih manjina, kada dođu na red i kada ih prepoznaju kao ,,strance". Sta će se dogoditi, ukoliko npr. verske manjine u Srbiji progovore o svojim problemima?

Ponovo se vraćamo 10. oktobru 2010. godine. Tog dana Parada ponosa konačno je održana. Da li je bila uspešna? To je relativna ocena. Centar Beograda ponovo je uništen. Gubitnici i banditi ponovo su ostavili svoj trag. Neki ,,žestoki" frajeri pokriveni kapuljačama podsetili su nas da je ovo zemlja gde vladaju jači. Neki ,,veliki" Srbi, koji naš jezik prljaju najvulgarnijim psovkama odlučili su da nas poučavaju tradiciji. Održali su nam lekciju, rušeći naše spomenike i naš grad; kopajući ulice naše prestonice; gađajući policajce koji su očevi njihovih vršnjaka. Najveći paradoks su opustošeni Nike Shop-ovi, koje su ,,veliki" Srbi ostavlili za sobom.
Ako su banditi i potencijalne ubice čuvari srpske tradicije, onda ne prihvatam srpstvo. Ako nam neofašisti čuvaju tradiciju, onda nije čudno što sve srpsko doživljava konstantnu dekadenciju i što srpska kultura sve više odlazi u zaborav.
Pitam se da li ,,veliki" Srbi koji su rušili Beograd 10. oktobra znaju ko je Stefan Nemanja. Pitam se da li bi znali da nabroje bar dve srpske dinastije. Pitam se da li znaju zbog kakvih je stradao Sava Šumanović, šta je inspirisalo Milenu Pavlović Barili, ko je Isidora Sekulić. Posmatrajući neke nove ,,čuvare" srpstva, tugujem nad zaboravljenim nasleđem srpskih velikana. Razmišljam kako bi reagovao Sveti Sava kada bi video omladince gde pred njegovim hramom napadaju policiju svoje zemlje. Šta bi rekao Despot Stefan kada bi danas posmatrao svoj grad?!

Dok pišem ovaj tekst kao da čujem pitanja: ,,Zar bi želeo da homoseksualci šetaju tvojim gradom?" ,,Zar želiš da tvoja deca gledaju p##### po ulicama?" ,,Zar želiš da tvoja deca u budućnosti vide dva muškarca kako se ljube, pa da ,,postanu" isti?" Jedino što znam je šta sigurno ne bih želeo da bilo čija deca gledaju ili dožive. Drugo - ako se homoseksualac ,,postaje", zašto bi neko želeo da ,,postane" marginalizovan, vređan, tučen i branjen kordonima policije?

Na kraju svih događaja koji su odredili 3657. dan nakon Petooktobarske revolucije odlučio sam da vidim kako izgleda centar grada u kojem sam odrastao. Dok šetam Beogradom i gledam spomenike nekulture koje su nam ostavili neki novi naraštaji, želim da se nadam boljoj budućnosti. Dok posmatram tragične slike Beograda na CNN-u i BBC-u, greškom promenim kanal i uključim TV prenos srpskog parlamenta, gde se čuju napadi i osude, opravdanja i uzroci. Tada shvatam da nadati se nije greh, ali ponekad jeste uzalud.



Komentari (29)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Biljana 77 Biljana 77 09:22 13.10.2010

Ništa dodati, ništa oduzeti

Nadam se da će ovaj tekst dobiti pažnju kakvu zaslužuje.
loader loader 09:31 13.10.2010

Re: Ništa dodati, ništa oduzeti

Nema sumnje da će je dobiti, ali uglavnom samo ovde, na blogu. Na žalost, jer je tekst takav da bi trebalo da ga vidi što veći broj ljudi.

Srbija? Problem niske prosvećenosti produkuje i problem straha od bilo kakvih promena. Nesigurnost takođe. Nesigurna nacija stalno ima utisak da je nečim ugrožena. Da bude još gore, rado je u srpskom narodu prihvaćena jedna vrsta istorijske nadmenosti (narod najčistiji, pravednički itd). Kombinacija ovih i još nekih elemenata rađa krajnje nepovoljan, opak spoj, koji rezultuje onim što se danas na ovom prostoru može zateći. Ona ozlojeđena hordica koja ruši sve pred sobom samo je izdanak, nastao kao rezultat u jednom dugom procesu, procesu kombinovanja vrednosti u najširoj bazi, u najširoj populaciji. Nivo svesnosti i etike ukupne srpske populacije dali su taj rezultat, u obliku dece zagubljene u zlu.

Dakle, 100 godišnji moratorijum na (zlo)upotrebu kosovskog mita i intenzivno, sveobuhvatno prosvećivanje.
abraham_linkoln abraham_linkoln 09:43 13.10.2010

Re: Ništa dodati, ništa oduzeti

da ponovim: Nadam se da će ovaj tekst dobiti pažnju kakvu zaslužuje.
senka123 senka123 10:27 13.10.2010

Re: Ništa dodati, ništa oduzeti

LJUBAV
strenum strenum 16:26 13.10.2010

Re: Ništa dodati, ništa oduzeti

rado je u srpskom narodu prihvaćena jedna vrsta istorijske nadmenosti(narod najčistiji, pravednički itd)


NEBESKI!!!


Za tekst preporuka a za autora
mikele9 mikele9 09:28 13.10.2010

Ljudski i hriscanski

Ako su banditi i potencijalne ubice čuvari srpske tradicije, onda ne prihvatam srpstvo
Tada shvatam da nadati se nije greh, ali ponekad jeste uzalud

Eh Gospodine Milinovicu, da je SPC vise takvih bogoslova!
background noise background noise 09:44 13.10.2010

Nemam komentar

Pateticno sam srecan sto si ovo objavio!

iris.davidovich iris.davidovich 14:39 13.10.2010

Re: Nemam komentar

background noise
Pateticno sam srecan sto si ovo objavio!

i ja isto, suze mi krenuse na oci (izvadicu se na postporodjajno divljanje hormona ), i nesto bih rekla, a ne znam sta
gospodin_ne gospodin_ne 09:54 13.10.2010

SPC

Dok posmatram tragične slike Beograda na CNN-u i BBC-u, greškom promenim kanal i uključim TV prenos srpskog parlamenta, gde se čuju napadi i osude, opravdanja i uzroci. Tada shvatam da nadati se nije greh, ali ponekad jeste uzalud.


A zasto SPC javno ne osudi nedeljne dogadjaje?
Niko od njih ne trazi da podrze paradu, ali ni da budu vatrogasci-piromani!
valhalen valhalen 09:56 13.10.2010

Preporuka

kao vrata. Strašno je bitno da se u Srbiji čuje glas razumni religiozni glasovi poput ovog.
Exitus Letalis Exitus Letalis 00:07 14.10.2010

Re: Preporuka

Strašno je bitno da se u Srbiji čuje glas razumni religiozni glasovi poput ovog.

i strašno retko...
u-r-talking-2-me u-r-talking-2-me 10:40 13.10.2010

svidja mi se text

<3
expolicajac expolicajac 11:05 13.10.2010

Molitva

Gost autor je Nemanja D. Milinović, pravoslavni bogoslov.

Molići se Svevišnjem, Bogu našem jedinome da ti savkoga dana daje sve više snage kako bi istrajao u svojim mislima, za strpeljenje kako bi izdržao gluposti omalovažavanja naše sabraće, i da poživiš dovoljno dugo kako bi steka mudrost.
Samo sam čitajući Ilariona Ruvarca, osećao veću Božiju blagost.
Ove tvoje misli su melem na ranu povređene srpske duše.
mecabg mecabg 11:27 13.10.2010

Šetnja između civilizacijskog napretka i b

...prošetala Suljagina Fata,
prošetala žalosna joj majka...
Nisu ni šetnje što su nekad bile...
mayo1 mayo1 11:37 13.10.2010

Župnik iz Kastva:

radekokic radekokic 12:30 13.10.2010

BRAVO!

Eto, docekasmo i ovakav jedan tekst koji budu nadu da jos nije sve izgubljeno.. ima pametnih medju nama kojima nije bitan povod, bitno je da se stvore uslovi za korak napred...
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 12:50 13.10.2010

Re: BRAVO!

Slazem se da je dobar tekst, i cini mi se prvi ovde na blogu koji je dao kratku predistoriju LGBT pokreta. Mene zanima da li ovakvi bogoslovi imaju svoj portal i koliko su prisutni u SPC? Ne pratim sta se tu desava i samo znam je Bigovic jedan od likova koga mogu da procitam ali koliko znam on je skroz marginalizovan.

Da dodam da se Basara dobro osvrnuo na odnos SPC prema paradi:

Posle svega, i Sinod bi Srpske pravoslavne crkve svakako trebalo da se pozabavi svojom ulogom u celom zamešateljstvu. Neka zbivanja oko crkve Svetog Marka bacaju ružnu senku na njenu nepristrasnost. Za crkvu je najpametnije bilo da se drži po strani i od parade i od antiparadera; najverovatnije bi crkva to i učinila da nije mitropolita Amfilohija koji baš ne može da se uzdrži od gromoglasnih propovedi. Da je tako učinila, ne bi došla u situaciju da Amfilohije grmi, a Irinej vadi kestenje iz vatre i da se, na kraju, patrijarhov vikar ograđuje od nepočinstava nasilnika.

Kao da je mitropolitovo, u bogoslovskom smislu veoma korisno bavljenje Starim zavetom nekako u senku odgurnulo Novi. Amfilohije je izgovorio nekoliko jeremijada i osuda „jalovosti naopakog erosa“ - bluda, valjda - nehotilno stvarajući utisak da mu raspojasani heteroseksualni eros (blud) iz koga proizilazi pošast čedomorstva i mnoga druga zla ne smetaju i da su za crkvu, ili bar za njega, prihvatljivi.

Pomenuti arhijerej poslednjih godina ne propušta nijednu priliku da Srpskoj pravoslavnoj crkvi nanese poveliku štetu. Ignorišući Hristovu zapovest „ne sudite“, Amfilohije olako šalje u pakao stotine žena i muškaraca, smećući s uma da je i mnogi podvižnik i stolpnik završio u paklu i da ni njemu rajsko naselje nije zagarantovano. Osim toga, u Prvoj poslanici Korinćanima, sveti Pavle je zapisao sledeće reči: „Ne varajte se, ni bludnici, ni idolopoklonici, ni rukobludnici, ni muželožnici, ni lakomci, ni pijanice, ni opadači, ni otimači, neće naslediti Carstvo božije.“ Amfilohije se, međutim, ne slaže sa svetim Pavlom, pa spisak - takav se utisak stvara - sužava isključivo na „muželožnike“. Koji su, bez obzira na sve, Božija stvorenja i koja crkva ni u snu ne sme odbaciti ukoliko namerava da i dalje bude Hristova, a ne „institucija srpskog naroda“, koja preko Amfilohija, među ostalim, daje podršku grupi antiparadera koja se naziva „Crveni đavoli“. Malo, brate, apsurdno.
green_thumb green_thumb 14:24 13.10.2010

Re: BRAVO!

Zapravo, Amfilohije je školski primer lažnog proroka; šta je citirao prošle godine sa onim 'drvetom koje se oganj baca'? Deo o lažnim prorocima iz Jevanđelja po Mateji:

Mat 7:15 Beware of false prophets, which come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ravening wolves.

Mat 7:16 Ye shall know them by their fruits. Do men gather grapes of thorns, or figs of thistles?
Mat 7:17 Even so every good tree bringeth forth good fruit; but a corrupt tree bringeth forth evil fruit.
Mat 7:18 A good tree cannot bring forth evil fruit, neither can a corrupt tree bring forth good fruit.

Mat 7:19 Every tree that bringeth not forth good fruit is hewn down, and cast into the fire.

Mat 7:20 Wherefore by their fruits ye shall know them.
Mat 7:21 Not every one that saith unto me, Lord, Lord, shall enter into the kingdom of heaven; but he that doeth the will of my Father which is in heaven.
Mat 7:22 Many will say to me in that day, Lord, Lord, have we not prophesied in thy name? and in thy name have cast out devils? and in thy name done many wonderful works?

Mat 7:23 And then will I profess unto them, I never knew you: depart from me, ye that work iniquity [lawlessness].
Bili Piton Bili Piton 14:40 13.10.2010

Bravo



za Nikolu, bravo za Nemanju.
Nikola Knežević Nikola Knežević 18:46 13.10.2010

Zahvaljujem u ime autora

U ime autora teksta zahvaljujem svima na preporukama. Jako je važno istaći činjenicu da u našoj zemlji postoje bogoslovi koji promišljaju savremene društvene probleme u kontekstu vremena, ne ulazeći pritom u zamke bilo kakve isključivosti. Bogoslovlje je kontekstualno a dijalog između religije i društva mora da odražava temporalizaciju poruke evanđelja u savremenom kontekstu. Kriza u kojoj se danas nalazi hrišćanstvo nije kriza hrišćanskog učenja već njegovih subjekata i njihove prakse. O istinama hrišćanskog učenja nije moguće samo razmišljati već je potrebno te istine adekvatno primeniti i interpretirati u savremenom kontekstu Koristeći Jaspersovu terminološku matricu kada je govorio o pitanju krivice, može se slobodno reći da bogoslovi danas u određenom smislu nose moralnu i metafizičku odgovornost da se ovim pitanjima bave budući da to predstavlja nužnost koja proizilazi iz njihovog poziva. Alternative nema, jer alternativa ostavlja onaj, zaglušujući muk koji ostavlja Crkvu i njen teorijski doprinos izvan društvene odgovornosti i relevantnosti.
ndmilinovic ndmilinovic 22:30 13.10.2010

Nekoliko reci

Svima sam zahvalan za ohrabrujuce komentare. Iskreno, ocekivao sam vise protestvovanja. Poucen ranijim iskustvom najvise sam se plasio ruznih reci, uvreda i ponizavanja. To nam svakako nije potrebno, cak i kada se ne slazemo. Moj predlog punog naslova za ovaj rad glasio je: Beogradski Pride - setnja izmedju civilizacijskog napretka i bezumlja. Ipak, sustina je postignuta (bar se nadam).
ndmilinovic ndmilinovic 22:30 13.10.2010

Nekoliko reci

Svima sam zahvalan za ohrabrujuce komentare. Iskreno, ocekivao sam vise protestvovanja. Poucen ranijim iskustvom najvise sam se plasio ruznih reci, uvreda i ponizavanja. To nam svakako nije potrebno, cak i kada se ne slazemo. Moj predlog punog naslova za ovaj rad glasio je: Beogradski Pride - setnja izmedju civilizacijskog napretka i bezumlja. Ipak, sustina je postignuta (bar se nadam).
morski morski 22:38 13.10.2010

Mala slika Velika slika Traganje


Evo već nekoliko dana pokušavam da provučem par svojih ličnih pogleda i komentara na ovom cenjenom blogu i trudim da se izrazim svoje lične stavove i vidjenje situacije u Srbiji. Kada se upustim u kritiku opšte prevladavjućeg Pro Gej Pro EU, pro Globalističke orijentacije, (opšte prevladavajućeg na ovom blogu svakako) moj komentar stoji nekoliko sati a onda netragom iščezne mada nikakav govor mržnje ne potenciram niti koga psujem. Zanimljivo rekoh sebi. No nije bitno nego da predjem na stvar.

Postoji par premisa od kojih počinju sve kritike na račun tzv Huligana, Ekstremista, Fašista itd. a od strane obrazovane, dobro ušuškane intelektualne elite u Srbiji i od strane medija pout RTS i B92...i još po nekih
1. Ti mladi ljudi jesu Huligani, Netolerantni, Klerofašisti, Ekstremisti
2. Većina ili skoro svi su Navijači i deo organizovanih navijačkih grupacija
3. Nasilje i rušenje koje se odvija po gradu je dobro organizovano a ne spontano
4. Iza nasilnika stoje neke političke partije (čitaj opozicija)

A zatim se po logičkom i zdravorazumskom automatizmu izvode sledeći zaključci

1. Navijačke grupe trebalo bi zabraniti
2. Zakone bi trebalo znatno pooštriti u vezi sa divljanjem po gradu
3. Vezu izmedju huligana i političara iz senke ispitati i medijski eksponirati
4. Policiji dati veća ovlašćenja....(neka ih tuku)

O ovome ću još kasnije reći ponešto jer meni sve to deluje previše jednostavno da bi sve te premise bila istina i da bi sva rešenja bila prava rešenja. Nešto mi se tu ne uklapa kako treba ili bolje reći previše lako se uklapa da bi bilo kako treba.

Da vidim da li razumem neke stvari ili ne ih ne razumem u vezi aktuelne teme gospodina Kneževića koja se kao i mnoge druge na ovom blogu svodi na sledeće.

1. Gejevi su u suštini ljudi kao i svi mi ostali i treba da imaju sva svoja ljudska prava u Srbiji kao što ih imaju u Holandiji, i ako žele da prošetaju centrom grada treba da prošetaju bez da iko ometa u tome na bilo koji način, a kamoli da im preti. da ih tuče ili gadja kamenjem.

2. Činjenica je da je gej populacija u Srbiji diskriminisana i da nije poželjno javno se izjašnjavati kao gej jer je narod (većinski) u Srbiji negativno raspoložen prema homoseksualcima što je Antievropski, (čitaj anticivilizicijski),primitivno, nazadno, prevazidjeno...moglo bi se reći staromodno.

Da razmotrimo pod broj jedan...dakle tvrdnju da gej treba da ima ista prava kao i svi ostali gradjani koji nisu gej...JA KAŽEM TREBA...svako ko bi rekao NE TREBA...bio bi glup, neobrazovan, primitivan itd. Ali ja to ne kažem samo onako da se nekom dodvorim nego ja zaista mislim da su svi ljudi rodjeni pred bogom jednaki i da svi treba da imaju osnovna prava na život, slobodu, traganje za srećom (deklaracija nezavisnoti) kao i slobodu da se izraze, da otvoreno kažu JA SAM TO I TO i da ne budu proganjani radi toga.Sve u redu.
E sada postavljam ovo pitanje....Kako se osećaju invalidi u republici Srbiji...da vidimo kakva prava imaju invalidi u RS jer opet svako ko ne bi bio previše ograničen, zaslepljen, lud...trebao bi priznati ovo Problem jednog Invalida u usporedbi sa problemom jednog Geja u pogledu prava jeste objektivno VEĆI problem.
Hoću da kažem sledeće svi ljudi treba da imaju ista prava na dostojanstven život i svi treba da se bore za ta svoja prava kako zanju i umeju ali institucije države uzmimo da su skroz dobre i žele da stavrno pomognu ljudima...Dakle država, mediji, moćne organizacije itd...Kome da pomognu prvo...da li geju ili invalidu jer resursi su ograničeni i nemogu pomoći svima istovremeno....Da vidimo sada šta je to demokratska i brižna Država uradila za prava invalida u zadnjih deset godina...
To da u dvadesetprvom veku invalid u kolicima ne može ući u gradski bus...Ko je putovao po Evropi zna o čemu pričam...I ne vidim Histeriju oko toga ni na B92, niti igde drugo...oko toga nema javnih polemika niti ko pokreće takva pitanja...
Ovo je ilustrativno za odnos Države prema ljudskim pravima...A naravno da sam samo zagrebao malo površinu problema...Ako bih nastavio sa nabrajanjem teških ljudskih problema i grupacija u Srbiji koji nemaju nikakvih prava ne bih za pet dana završio spisak...a ako bih počeo da nabrajam šta je sve Država učinila da im pomogne spisak bi stao na pola strane...od školske sveske.
Mislim da je prava tema za diskusiju upravo to....













ndmilinovic ndmilinovic 23:38 13.10.2010

Prava.

Sa komentarom Morskog se apsolutno slazem u delu gde govori o pitanju osoba sa invaliditetom. Oni su takodje marginalizovana grupa. U Austriji npr. mnogo cesce mozete sresti osobe sa invalititetom na ulici. Pretpostavljam da je i u drugim zemljama EU njihova socijalna ukljucenost na visem nivou, nego kod nas. Potpuno se slazem i smatram krajnje pohvalnim sto se neko dotakao ovog ogromnog (i takodje civilizacijski bitnog) pitanja.
morski morski 23:51 13.10.2010

Mala slika Velika slika Traganje


Dakle pitam se, iz koga razloga se borba za prava jedne manjine toliko promoviše u javnosti, toliko se o tome govori, toliko političara i državnih zvaničnika svake vrste punih usta i busajući se prsa izjavljuje kako će njih Država štititi, pa makar tenkovima, kako šačica divljaka nije jača od države...itd a o pravima mnogih drugih manjina i uopšte mase naroda koji živi na ivici gladovanja nema govora....Zar se nije neko zapitao zašto je to tako. A što se tiče tzv huligana i divljaka...u svim razvijenim zemljama zna se koje je rešenje toga...Pravo rešenje je isključivo dugoročno...daj ljudima mogućnost da se obrazuju...da rade...da pristojno zaradjuju...da lakše steknu krov nad glavom...da putuju...pa će ti se broj besnih, divljih i nezadovoljnih drastično smanjiti.
Uzmimo još jednu stvar...mladi koji takve stvari rade ne razmišljaju mnogo mozgom nego srcem...I reaguju na nepravdu...Uzmimo da postoji stvarno jedna brojna dobro organizovana grupa ljudi koja mrzi gejeve i hoće sve da ih istrebi...Zar ne bi radili ovako...mirno bi snimali posmatrali i pratili sve gej aktiviste i gejeve uopšte onda bi ih lepo sačekali pred ulazom u zgradu i ubili od batina....Da li gejevi žive i postoje u Srbiji...DA...da li se kriju...Ne bih rekao...Ima ih na TV u u rijaliti šouvima...prepozanju se na ulicama...imaju ili su imali svoje klubove gde se okupljaju (Bassment klub), Ima ulica u Beogradu nazvanih po gej osobama (naravno ne zbog toga što su bili gej nego zbog njihovog doprinosa društvu) ulica Dragoslava Srejovića na primer, Kada smo već kod srpske čuvene netolerancije i fašizma...U Beogradu postoje ulice Zagrebačka, Hrvatska, Dalmatinska, Zadarska, Dubrovačka, ne vidim da su izmenjena imena, E sada mladi tzv Huligan naravno Srbin po nacionalnosti...prodje i vidi da se ulica zove Zagrebačka....a onda odgugla mapu Zagreba na netu i postane mu jasno da u Zagrebu ne postoji nijedna ulica koja bi podsećala na bilo šta srpsko a kamoli neka beogradska ulica....Onda on popizdi na to...dere ga nepravda pa ode i zapali zagrebačku ulicu od silnog besa...Hm ima neke lude logike u tome.
Druga stvar preko koje ne mogu preći jeste kako se dušebrižnici zgražavaju nad onim što zovu nasilničko rušenje Beograda. U zadnjih 50 godina, Beograd je najvandalskije, divljački i bespravno naravno porušen i unakažen američkim i evropskim bombama 1999 godine...pre samo deset god...Ko god voli Beograd pamti to...i kakvo je to razaranje i rušenje bilo...Gospodja Hilari Klinton je bila jedna od glavnih zagovornica bombardovanja...Pre par dana predsednik Srbije je dočekuje na crvenom tepihu i sve...Da stvarno ima neke pravde ona bi kao i huligani trebalo da bude uhapšena čim je kročila na tlo Srbije.
E sada pošto je Amerika velika i moćna sila sa kojom se nije inatiti i koja nam odredjuje i spoljnu i unutrašnju politiku, onda je sve u redu...Jesmo li mi njima to oprostili što su posipali bombama sa osiromašenim uranijom...i raznosili Beograd tri meseca uz blagoslov EU...
Mislim da nismo kao narod...nismo im oprostili...Ali vlast im je oprostila a ako je oprostila takva razaranja i zločine njima koji su jaki, moćni, bogati...neka onda oprosti i šačici svojih rodjenih pobesnelih, glupih i zaludjenih tinejdžera
Ne nego će sada čitava Država da se obruši na te ekstremističke, horde zla,opasne bande tinejdžera naoružanih kamenicama, te militantne poluterorističke možda čak povezane sa al kaidom dobro organizovane bataljone srednjoškolaca...He
Odgovoriti svim sredstvima...poslati antiterorističke jedinice u srednje škole da brane ljudska prava nemoćnih profesora....helikopterima ih isterivati iz parkova gde se drogiraju i piju pivo...Policiji dati sva ovlašćenja da tuče, privodi i ispituje
makar pod mukama svakoga za koga se sumnja da je huligan. Uvesti zatvorske kazne za posedovanje kamena. Pohapsiti i popove SPC zbog govora mržnje. U ime rata protiv tinejdž ekstremista zavesti petogodišnje vanredno stanje tokom koga će se svim gradjanima ukinuti sva prava....čak i pravo da misle.
Zabavljam se naravno ne mislim da će dotle doći.
Zašto ne bismo gejeve malo ostavili po strani...čini mi se da se oni jako dobro organizovani...imaju podršku i EU i Amera i NVO i Kordona policije, meni se čini da su zaštićeni kao beli medvedi...a i većina naroda u Srbiji ne ide okolo da ih teroriše...neka malo izbegavaju derbije i sve je u redu...Ja koliko vidim i čujem svi su za njihovu stvar...I mediji i intelektualci i država...Šta još...Hoće li da ih i klinci priznaju...i navijači da ih priznaju...i SPC da ih blagosilja...Njihovo ljudsko pravo je da mrze gejeve i to je to...Jer i mržnja je ljudsko pravo...samo neka ih ne lome...to nije u redu...lomiti nekog jer ti se ne svidja njegov život.
Imamo žestoke klince nema šta...njima je samo do toga nešto ili nekoga polome...danas bi gejeve sutra ridjokose ljude...ko da je bitno...Ne treba sve odmah toliko politizovati...Prodjite izvesnim kvartovima po Londonu ili Parizu ili Njujorku da vidimo kako ćete proći ako pogrešno izgledate...a to je zapad zar ne.













libkonz libkonz 00:29 14.10.2010

50 preporuka

Lepo.
Sve pohvale autoru za tekst i Nikoli za izbor gosta.
morski morski 00:30 14.10.2010

Mala slika Velika slika Traganje


Da u par tačaka rezimiram svoje vidjenje i svoj stav po ovom pitanju

1. Država ne bi trebalo da bude nekom majka a nekom maćeha

2. Gejevi žive medju nama i većina nas nema niti je ikad imala nešto protiv njih
(stav prosečnog stanovnika Srbije je ''Samo nek mene ne pipaju'' a ne ''Ubij Zakolji')

3. Jedan ''pravi'' protest u ime ljudskih prava bile bi majke sa troje i više dece na ulicama, invalidi na ulicama, mobovani radnici na ulicama itd itd

4. Mlade ljude socijalizovati kroz sistem edukacije i pozitivnog primera a ne batinama ili dugim zatvorskim kaznama (naprosto nemamo toliko zatvora) Prevencija a ne sankcija to može rešiti kao i opšti rast standarda jer smo po standardu najgori u Evropi. Edukacija i uključivanje mladih u proces odlučivanja To nije lako i brzo ali je jedino valjano rešenje (Neko bi trebao razgovarati sa njima i pitati ih za njihovo mišljenje, šta mislite o ovoj temi, šta mislite onoj temi, na kojim stavovima stojite, da li mrzite ovo, da li volite ono, zašto mrzite, zašto volite, šta želite, kakvu budućnost za sebe želite....poraditi s njima...uzeti ih ozbiljno..diskutovati...to nisu glupi mladi ljudi...Ako vide da je neko iskren sa njima da ih ne manipuliše verujem da će prihvatiti...ako im se objasni da su oni zapravo ti koji će sutra odlučivati o svemu...da saznaju šta je odgovornost...šta su ljudska prava...šta je STVARNA REVOLUCIONARNA AKCIJA...u smislu aktivnosti u stvaranju boljeg sveta i menjanju sadašnjeg...Mislim da bi vredilo pokušati...naravno prvo Mi koji hoćemo da ih učimo moramo verovati u bolji i pravedniji i smisleniji svet.

Od mene toliko.











Vladimir B. Vladimir B. 05:38 15.10.2010

Hvala vam (i) za ovaj tekst.

Autor odlično pokazuje da hrišćanstvo i gej pokret nisu neprijatelji i da je moguć miran suživot dva različita i suprotstavljena vrednosna sistema - koja se, međutim, ipak dodiruju u najvažnijoj tački: pravdi i ljubavi. One su centralna osa hrišćanstva isto koliko i borbe za građanska prava. (Valjda nije slučajno što je Martin Luther King bio crkveno lice.) Bog je Sunce Pravde, Bog je Ljubav, Bog je Onaj koji će doći. On je izvor inspiracije za sve nas koji odbijamo da verujemo da su mračnjaci i fundamentalisti ekskluzivni nosioci evanđeoske poruke - nečeg najlepšeg i najuzvišenijeg što je čovečanstvo ikada iskusilo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana