Društvo| Ljudska prava| Roditeljstvo| Život

Gde je granica mešanja u tuđe živote?

udruzenje_roditelj RSS / 21.09.2010. u 10:10

Čekala sam, danima, da neko potvrdi da je ovaj snimak u stvari neka montaža. Nije mi, prosto dolazilo do mozga, da neko TO radi iz – zabave?

 v32252.jpg

 

Na žalost, moja očekivanja su se pokazala kao neopravdana, jer policija proverava navode o mogućem zlostavljanju, a snimak je verovatno autentičan.

Sve to u meni izaziva takav bes, da pomislim, kako u situaciji onog ko snima ne bih mogla da mirno snimam, već bih morala da preduzmem – nešto. Ali, šta? U ovom slučaju, možda je sasvim dovoljna građanska reakcija, kojom je neko ovakav postupak snimio i obznanio.

Pre neki dan sam, u situaciji kada je nadobudni otac “dojahao” u svom besnom automobilu ponosno držeći sina za volanom, u krilu, krenula da mu priđem, izgrdim ga, upozorim na važeći Zakon o bezbednosti u saobraćaju i to da ne samo da ugrožava bezbednost deteta, već ga dovodi u direktnu opasnost, uči pogrešno, šta sve ne.  Zaustavila sam se na pola metra od “ponosnog tate” i pustila ga da ode. Ono što me je zaustavilo je pitanje: Ko sam ja da se mešam, i dokle ide moje pravo da branim tuđe dete? Pa makar i od spostvenog oca?

Gde je ta granica između naše potrebe da pomognemo, reagujemo i privatnog prostora u koji drugi nemaju prava da zalaze, pa i mi? Opet, ako razmislim, da pri nekom, ne daj bože sudaru, to dete nema šanse da preživi, da li je onda moja krivica kao građanke, što nisam reagovala na vreme i sprečila neodgovornog oca?

Na slična pitanja nailazili smo i kod osmišljavanja projekta i kampanje ZVIZ , gde se, opet direktno bavimo nasiljem nad decom, i između ostalog, jačanjem svesti građana da na nasilje nad mališanima reaguju. Na vreme. I to mu dođe kao hod po žici, jer, em nemamo razvijenu kulturu reagovanja radi zaštite nečijeg tuđeg prava, ili zbog toga što neko drugi krši propis (ne mogu još da zamislim kod nas scene kao u SAD, da jedan vozač prijavi drugog zbog kršenja saobraćajnog propisa), em je stvar delikatna i teška. Na primer, moje komšije sa sprata mogu da pomisle da zlostavljam dete, mada je istina da imam dvogodišnjaka čiji napadi besa znaju da potraju, uz čitav repertoar protivljenja od cviljenja do glasnog (i preglasnog, he he) plakanja.

Kada smo se okupili u Udruženje RODITELJ, prva ideja je bila da pomognemo deci, ali pre svega roditeljima. Ali, šta ako ne želi da mu se pomogne? Dokle ide naš “mandat” da to probamo, kad treba da kažemo -dosta.


Na ova pitanja lično, a i ni članovi  Udruženja nemamo konačne odgovore. Jer, njih, izgleda i ne može biti univeralno, jer moramo svakog dana, za svaki slučaj da gledamo drugačije. Ali, možda i da probamo da sačuvamo to zrnce aktivizma, tu klicu ispravnog osećaja da treba na neki način sankcionisati nešto loše u okruženju. A ako su deca u pitanju, svima nama osetljiva tema, tim pre, jer oni se često ne mogu sami sačuvati.

Šta vi imate da kažete na ovu temu?

 Angelina, UG RODITELJ





Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

babmilos babmilos 10:47 21.09.2010

Zakoni

nema te stvari koja te užasava, a da nije sankcionisana nekim zakonom. ovo sa fotke nije dozvoljeno zakonom o bezbednosti saobraćaja. voziti dete napred takođe. i tako dalje.
čini mi se da je poenta u edukaciji prijavljivanja takvih stvari. nije naše da sprovodimo zakon, ima ko to treba da radi (policija). ali policija to ne može ako joj se ne javi. makar i snimanjem videa i kačenjem na net, sad je to bar lako.
lingamanovic lingamanovic 11:00 21.09.2010

Re: Zakoni

Pa, nisam još naslutila kvaku, ali čini mi se da se o tome radi: da TREBA prijavljivati takve stvari.
Ali da to još uvek ovde nije društveno prihvaćeno.
U ovom slučaju s tatom koji vozi dete napred, bilo bi ispravno:
1. slikati, i poslati policiji sa sve registracijom vozila
2. Uraditi isto to, uz otvoreno suprostavljanje ocu
3. ne uraditi nista od toga (a zbog toga sam se osećala loše, jer sam svesna opasnosti i svesna sam da su moja deca izašla nepovređena iz udesa jer su bila propisano vezana)

Angelina
babmilos babmilos 11:08 21.09.2010

Re: Zakoni

nema nikakvog suprotstavljanja, ti ne smeš da sprovodiš zakon jer nije tvoje da ga sprovodiš. plaćaš porez i time skidaš sebi sa grbače obavezu da se razračunavaš sa budalama. ima ko je za te stvari naoružan pendrecima i pištoljima...
lingamanovic lingamanovic 11:16 21.09.2010

Re: Zakoni

Ju, ju ne bih ja baš tako daleko išla, a ovo što kažeš sam i sama shvatila, da od suprostavljanja nekome nema ništa, ne menja se vrednosni sistem i ponašanje zato što ti je to neko na ulici rekao, verovatno bi me i napao fizički/verbalno...
arianna arianna 12:13 21.09.2010

edukacija

Šta vi imate da kažete na ovu temu?



Da mene neko pita, šta bih u ovom konkretnom slučaju uradila? ja bih najradije mami, koja najverovatnije ovako "smiruje" dete, po sistemu: "ako se ne smiriš, baci ću te kroz prozor!", oduzela starateljstvo nad detetom a vozača, saučesnika, u ovakvom "vaspitanju", po hitnom postupku zaposlila na poslovima svinjske sobarice u nekom CZ


ali....
šta ćemo sa mnogima koji su samo prokomentarisli u sebi "vidi ludaka!" i otišli svojim putem? Kako kod njih sem čudjenja, inicirati akciju da nešto pokrenu, promene ili bar prijave ovakve situacije?

E sad, to je ono što pričmo po drugim blogovima. Osim pravovremene i adekvatne kazne potrebna je i prevencija nasilja -EDUKACIJOM
A kako drugačije ovakve i slične roditelje edukovati ako ne kroz sam sistem obrazovanja, jer priznaćete, mnogi roditelji smatraju da je ovakvo vaspitanje -šok metodama poželjno, a NIJE!!
Mnogi, naročito mladji roditelji i sami su vaspitavani ovakvim i sličnim tehnikama, tako da za druge NE znaju, a društvo, škola, NIKO, im nije omogućio uvid u drugačije vaspitanje.

Zato sem prijave i kažnjavanja neophodno je podizanje nivoa svesti gradjana kroz priče i primere, da je ovakvo roditeljsko ponašanje nepoželjno, neprihvatljivo, kažnjivo zakonom i konstantna edukacija, edukacija, edukacija....
mala.olja mala.olja 12:20 21.09.2010

užas

Potpuno sam nema od užasa posle ove vesti za koju nisam čula ranije.
Mislim da BEZ DILEME takve stvari treba da se prijave nadležnim organima. ja bih čak išla i dalje, da uzmem podatke nadležnog koji je primio prijavu da bih mogla da proverim njegovu (ne) reakciju na nju jer mislim da je službeno lice u obavezi da se predstavi ako se to od nejga traži. Mi smo generalno kao društvo i nesvesni svojih prava u raznim oblastima, a i demoralisani da se za njih borimo. Ipak, ne treba odustajati i ići logikom da se do pravde teško stiže i da "bolje da ja ništa jer se ionako ništa neće promeniti..."
Tek su deca nezaštićena i nesvesna svojih prava. Mozgu koji je u stanju da uradi ovako nešto jednom detetu ne vredi objašnjavati NIŠTA, taj je trajno poremećen po mom mišljenju. Ali deca ne smeju da trpe nečije ludilo i po mom mišljenju to nije mešanje i zadiranje u privatnost, ovo je moralna, društvena, etička, ljudska i kakva još odgovornost.
Ja sam za masovno pirjavljivanje svih nepravilnosti, NAROČITO PREMA DECI koja ne mogu sama da se brane
lingamanovic lingamanovic 12:28 21.09.2010

Re: užas

ovo je naravno drastičan primer, ali eto navela sam i manje drastičan, gde sam, opet imala dilemu.
Udruženje RODITELJ je nastalo spontano, formirala ga je grupa roditelja, nezadovoljna. Ali sam i sama 100 puta uvidela gde gdešim kao roditelj i probala da se ispravim, ako mogu, da se trudim da budem bolja.
Na žalost, od naših aktivnosti koje su primarno edukativne prema roditeljima, vrlo često smo nailazili na strašan otpor. Recimo manje kod nekih stvari koje su čisto savetovanje, nužno kao saveti o dojenju, i pričanje o nekim pravnim stvarima, ali kada je u pitanju vaspitanje, nasilje i slične stvari, otpor a pre svega nezainteresovanost su ogromni.
Nije ni čudo, pričamo o nečem što se podrazumeva da svako zna i da je njegovo autonomno pravo da bude roditelj kakav on hoće. Ali, to očito nije uvek dovoljno...

arianna arianna 12:32 21.09.2010

Re: užas

otpor a pre svega nezainteresovanost su ogromni.


Otpor uvek postoji kada treba nešto novo naučiti i primeniti ali kad je to obavezno i sistemski onda ide po ključu "što se mora, nije teško"




mala.olja mala.olja 12:36 21.09.2010

Re: užas

Baš zbog toga i mislim da takve (i manje drastične) stvari treba prijavljivati kada neko "vaspitavanje" dece prelazi okvire "prava" roditelja da vaspitava svoje dete i ulazi u zonu KRŠENJA PRAVA DETETA. Jer dokle god se takve stvari ne budu sankcionisale, neki roditelji će smatrati da su njihove metode ispravne i neće ih menjati.
lingamanovic lingamanovic 12:44 21.09.2010

Re: užas

Slažem se. Zato i radim to što radim.
I nadam se novima, koji će se uključiti
mala.olja mala.olja 13:14 21.09.2010

Re: užas

Ja vas zaista podržavam
blue rider blue rider 14:13 21.09.2010

To je pitanje za drustvo u celini (post)

Nije vezano za policiju vec za gradjansku svest. Ima tih primera milion, napr u posti zuta linija a svi tebi iza ledja stoje. Komsija busi nesto posle pristojnog vremena. Lik koji se parkira tamo gde je prolaz i gde zene guraju kolica. Spisak je beskonacan. Sused koji ti rusi ogradu. A akcija cesto, skoro uvek izostaje. Iako jeste na policiji da skloni kola, da zabrane liku da rusi, na salterskoj sluzbenici da upozori tipa da ti ne dise u vrat, etc, oni to ne rade i sta onda?

U Americi bi tom liku prisli i rekli alo da li si normalan. U Britaniji bi liku koji gazi zutu odmah rekli da iskulira. Gradjani. I to je moja logika. I to je jedina logika koju Srbin razume. Verbalnu samarcinu i arogantan stav koji govori hoces sada da ti pokazem gde je zuta linija! Zato komsiji koji busi u nevreme odmah kucam na vrata i kazem da prestane. Liku koji parkira kao kreten jednom rekao, drugi put nalepio nalepnicu bahato parkiram a sledeci put kidam brisac.

Iako jeste zaista tuzno, jedno od stvari koja je najgora u ovoj vukojebini je sto si maltene osudjen da se sam boris protiv sistema jer onog sistema koji je gradjanima potreban nema. Ili imas veze i pare i boli te.
marouk marouk 15:20 21.09.2010

Evo razmišljam..

o nečemu što sam doživela pre oko 2 godine. Komšinica je tukla dvogodišnje dete i iživljavala se satima nad njim..svaki dan skoro.
Videli smo kako ga tuče i štipa i šutira.
Reagovali smo samo suprug i ja.

Kad je policija došla bila sam očajna i pitala šta da uradim sledeći put.
Kažu da ih zovem (a zakasnili su čitav sat), jer ako probam da spasim dete od nje, recimo, i uzmem ga kod sebe i zovem policiju, može ona mene da tuži za otmicu deteta!!

Nema veze što bih sve rekla patroli, nema veze što dete ima modrice, ništa nema veze. Bila sam zgranuta.
Trebalo bi da u zakonu postoji nešto, bilo šta, što bi dozvolilo ljudima da se umešaju kad ocene da su ugroženi bezbednost i život deteta ili druge osobe.

Bez toga su oni koji žele da reaguju izloženi više nego sam zlostavljač.
Uzmite za primer samo slučaj devojke koju je taksista za malo silovao a nije kažnjen iako je devojku spasao poliajac i napravljen je izveštaj sa sve očevicima...šta onda može da se uradi??

radulence radulence 16:47 21.09.2010

.

nesluzbenim licima
granica je na pochetku
tj.
nema meshanja u tudje zivote.
end of story.

a gradjanska duznost
je gradjanska duznost.
ko je kako izvrshava je opet
na savesti svakog pojedinca.
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:11 21.09.2010

Re: .

nesluzbenim licima
granica je na pochetku
tj.
nema meshanja u tudje zivote.
end of story.

ne baš.

kad neko sedi sa štafelajem na livadi i boji nebo u zeleno, a travu u plavo, onda je sasvim u redu ne mešati se u tuđ život.

s druge strane, kad neko drži, recimo osmogodišnje, dete u krilu dok vozi on ne ugrožava samo sebe, već ugrožava i mene (pravo na ugrožavanje deteta, jer je "njegovo!", i da preskočim). siguran sam da mu reakcije u saobraćaju nisu podjednako dobre kao kad je bez deteta u krilu. dakle imam puno pravo da opomenem takvog učesnika u saobraćaju, jer ugrožava moju bezbednost. radi se o mom životu, a ne o tuđem.

da, nemam prava da ga hapsim ili nešto takvo, ali opomena je na mestu (definitivno nije protivzakonito i ne ugrožava bilo koje pravo takvog vozača).
radulence radulence 18:06 21.09.2010

Re: .

opomena je na mestu
i to spada u gradjansku duznost
jer ponashanje ugrozava zivote.

a to nije meshanje.

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:20 21.09.2010

Re: .

per_aspera per_aspera 18:59 21.09.2010

braniti tudje dete

svedok sam cesto ispoljavanju agresije roditelja prema deci.
Roditelji na moj pomen takvog ponasanja reaguju takodje agresivno, ali prema meni.
Sve u svemu, postoje svojeglavi i naporni ljudi koji veruju da su uvek u pravu i koji ni malo ne revidiraju svoje stavove, pa je ukazivanje njima na propuste u ponasanju uzaludno.
dakle, mislim da nema obrasca za mesanje ili nemesanje u tudje zivote, sve zavisi sa kakvim ljudima treba razgovarati i kreativno ih kritikovati.
Kum Djole Kum Djole 20:49 21.09.2010

Re: braniti tudje dete

Veoma je važan način na koji bismo reagovali i kako ćemo prići nesavesnom roditelju. Ko ne ume da izbroji do 10 ili nema tu dozu emocionalne kontrole i komunikativnu sposobnost da zaista uputi efektnu poruku, ne bi ni trebalo da reaguje. Onaj ko ispred vrednosti ima i samopouzdanje i asertivnost da iskaže te vrednosti, itekako treba da reaguje. Ono što tvrdite stoji, ali u nekim slučajevima možda je i bolje odagnati agresivnost i pažnju nesavesnog roditelja sa žrtve tj. deteta i apsorbovati taj bes u direktnom kontaktu, jer svako itekako ima savest bez obzira da li je pokazuje, a detetu će prijati "spas u pravi čas" ukoliko ne raspiruje stresnu situaciju i ne ponižava njegovog roditelja. Nijedan pokušaj promocije vrednosti koje štite dostojanstvo ličnosti ili preispitivanja pogrešnih stavova u pravom smislu reči ne može biti uzaludan, koliko god da deluje kao invazivan ili drzak, treba da bude primeren i uljudan, i bez etiketiranja.

"Shvatam i razumem da ste uzrujani, ali verujem da i Vi sami znate da postoji bolje rešenje. Ako mogu nekako da Vam pomognem veoma rado ću to učiniti. / Molim Vas da prilagodite svoj rečnik i tuđim ušima, a ne samo svojim. Siguran sam da imate i sposobnost i kapacitet da razumete svoju roditeljsku odgovornost u potpunosti." U svakom slučaju onaj ko reaguje na idiotizam i necivilizovano ponašanje treba i sam da bude primer onoga što želi da poruči, odnosno da emituje smirenost i razložnost jer je osobama pod stresom to najlekovitiji i u suštini veoma učinkovit gest, ako ne trenutno onda naknadno. 'Sendvič poruke' su možda i najbolja taktika, a veoma se retko koriste u komunikaciji bar kod nas. Neznanje je ogromno, a znanje se ne usađuje ni mehanizmom ni prostom verbalnom porukom.

*

Pre par meseci nosio sam Maksu na ramenima iz parka kod sestre u Kumodražu u i prolazu bio svedok prilično uobičajene scene: jedan stariji gospodin je prvo veoma korektno kritikovao par dečaka koji su jeli plodove i lomili grane trešnje. Nakon vrlo prijemčivog izlaganja i blage rasprave kako, eto, "i drugi lome" i njihovog nevoljnog silaska s drveta, on kao da je čekao epilog u slavodobitnom osećaju autoriteta da bi raspalio baražnom vatrom po njima, u vidu najgorih psovki kao na tribinama beogradske zone. Deca su se udaljila, a ja sam mu prišao i konstatovao "Gospodine, sve ste im lepo i razložno rekli, ali molim Vas nemojte da psujete decu - pokušajte da svoje godine i iskustvo prezentujete na pozitivan način, uvažavajte i njih onoliko koliko uvažavate prirodu i deca će Vam to vratiti na isti način". Šokiran tim rečima čovek je pocrveneo i otišao.
udruzenje_roditelj udruzenje_roditelj 17:24 23.09.2010

Re: braniti tudje dete

Da, treba znati kome i kako prici, ali nam se cini da je jos vaznije da se obrazujemo i prepoznamo kao vazno da budemo savesni gradjani, u smislu da neke stvari prijavljujemo ako su za dobrobit tog deteta, ili znamo da direktno ugrozavaju neko njegovo pravo.
Kada cemo stici do tog nivoa, to se ne zna...
dunjica dunjica 22:26 21.09.2010

ovo je strahotno!

ali je važno i raduje me da ima ovakvih tekstova i koleg(ic)a bloger(ic)a. keep the good work!
Strongman Strongman 00:38 22.09.2010

Zgranut sam

I ne umem ništa pametno da prokomentarišem. Još vrtim konkretnu sutuaciji po glavi i ne mogu da se prebacim na teoretsku raspravu o mešanju ili ne mešanju
Vlasta92 Vlasta92 13:47 22.09.2010

Mica mala..

Oooo...da je skenera da ih prepoznamo pre nego sto naprave, ukradu, uplase, povrede ili ubiju dete..ma pre nego sto se rode...
udruzenje_roditelj udruzenje_roditelj 17:21 23.09.2010

Re: Mica mala..

O da, ali ne može da se predvidi. Ni da se zna, često, jer je dobro skriveno iza zidova...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana