Literatura| Zabava| Život

Dragi moj Petroviću, čemu?

vladimir petrovic RSS / 19.08.2010. u 14:13

                                                 Mudri mladići spavaju na ledjima, s rukama prekrštenim na grudima, kako ne bi počinili nečista dela u snu (Umberto Eko: Tajanstveni plamen kraljice Loane).

Abstract. Važno je zvati se Vladimir. (Čitači zvezda kažu da je kombinacija* sa Petrovićem skoro idealna). Čovečni Turgenjev, koji ima svog Vladimira Petrovića, tvrdi da neki ljudi nemaju prvu ljubav, odmah počinju od druge. (Meredit, takodje, lepo piše o prvoj ljubavi, da bi potom rekao da je - besmislena). Narodski Danojlić razmišlja starinski o zavičaju, gde je lakše i lepše  umiranje (sic), o nacionalnom ponosu i još ponečem. Vladimira ima i kod - Samjuela Beketa; o tome sledeći put. 

 

1. U avionu za Beograd, pored mene sedi sredovečni muškarac. Pokušava da razgovara sa mnom; što ja prihvatam, iz uvidjajnosti, iako nisam veliki pristalica the small talk. (U sebi mislim kako je šteta što nije, umesto njega, neka dama moja slučajna saputnica; dame obično koriste fine parfeme kada putuju avionom). Nakon kraćeg razgovora saputnik me iznenadno pita - kako se zovem. Tek tako.

- Vladimir Petrović - kažem mu, pomalo zbunjen nevažnošću pitanja. Mada volim svoje ime i prezime, ne primećujem da sam posebno ponosan zbog toga. Čak šta više, osećam se kao Ivo Andrić koji je, kada su mu pokazali renoviranu kuću u kojoj se rodio, samo kratko prokomentarisao: Čovek se negde mora roditi. Tako i ja kažem: Čovek mora nositi neko ime.

- Lepo, usklikne moj saputnik, sa blaženim osmehom, kao da je saznao nešto važno. A posle nekoliko trenutaka, dodaje: Srpsko, odviše srpsko!

- Ne baš. Ima tog imena i kod drugih slovenskih naroda - pobunim se ja kao iz topa, mada odmah nakon toga osetim nelagodu, jer ne shvatam da li se on šali ili ozbiljno govori.

A potom, prepotentni impulsi prorade u meni, pa pukušam da mu ukažem da znam na koga cilja: Niče (Nietzsche) je stvarno umeo da izabere dobar naslov: 'Menschliches, Allzumenschliches'  (Ljudsko, odviše ljudsko). Kako se njega setiste?

- Onako, odgovori moj saputnik  zagonetno.

Ja dodajem: Kažu da čovek, posle nekog vremena, ima lice koje zaslužuje. Da li Vi  mislite, možda, da se to može reći i za imena, da čovek nosi ime koje - zaslužuje?

- Ime je veoma važno, kaže on, nastojeći da zvuči ubedljivo.

Ja ućutim. Uzimam «Le Nouvel Observateur» i udubljujem se u čitanje. Povremeno mislim na Moniku.   

 

2. OK, lepo je zvati se Vladimir Petrović, ali, ruku na srce, nije baš mnogo originalno. Izgleda da na ovom nesavršenom svetu ima mnogo ljudi koji se tako zovu. Ničeovski rečeno, ponovo: Die viel zu vielen (Mnogo i premnogo). Ne znam šta mi stalno pada na pamet Niče, ali mi se čini da je beogradski Telefonski imenik pun Vladimira Petrovića. Medju njima, mnogobrojnima, vidim da se bave raznim zanimanjima: fudbalski trener, košarkaš, filmski reditelj, glumac, dizajner, ambasador, gradonačelnik i dr.

A kako stoji sa svetom literature? Mada nisam profesionalni homo literatus, to me uvek zanima. Znam da neki ukazuju da ime nije mnogo važno; tako je još stari, dobri Šekspir (Shakespeare), u Romeu i Juliji, zapisao: «Šta znači ime? Ono što mi nazivamo ružom mirisalo bi isto tako nežno i kad bi nosilo drugo ime». A opet, verujem da nije ni - nevažno.

Bilo kako bilo, nedavno sam, sa dozom prijatne začudjenosti, naleteo na jednu novelu Ivana S. Turgenjeva (Ива́н Серге́евич Турге́нев), sa naslovom «Prva ljubav» (Первая любовь), čiji se protagonista zove, glavom i bradom, Vladimir Petrović. Baš tako. (Čak šta više, u prevodu koji ja imam, prezime je jasno transkribovano sa «ć», a ne «č» na kraju).

Mada nisam preveliki fan Turgenjevljev, čitam ga povremeno. Drag mi je zbog evidentne doze zdravog humanizma u pristupu pisanju. Tako je Lav Šestov jednom prilikom, prekoravajući Tolstoja, zapisao: «Grof Tolstoj ne žali nijednu od svojih žrtava; nigde kod njega nećete osetiti onu blagu notu saosećanja koja je tako česta u delima Dikensa i Turgenjeva». A kada sam već pomenuo velikog Tolstoja, on je prema čovečnom Turgenjevu, koji mu je bio savremenik, i koga je posetio prilikom posete Parizu, u kome je Turgenjev dugo živeo, često bivao netolerantan, do grubosti. Tako ga je pomalo bezobrazno uvukao i u svoj poznati obračun sa - Geteom: «Čitam Getea i vidim sav štetni uticaj ovog ništavnoga, buržoaski egoističnog, darovitog čoveka na generaciju, koju sam ja zatekao, a naročito na jadnog Turgenjeva, koji je bio oduševljen 'Faustom', sasvim slabim delom«. A dobričina Turgenjev, sa svoje strane, žaleći što se Tolstojev genije rasipa na mnogo frontova, od kojih su neki kontrediktorni, uzaludno ga moli da se ponovo posveti «čistoj umetnosti». (Jednom ću napisati blog o - Turgenjevljevom odnosu prema majci, koja je bila veoma opaka žena. Eh, te majke!).  

Elem, čitajući Turgenjevljevu romantičarsku priču o prvoj ljubavi otkrio sam još nešto - da ne mora svaka (redosledno) prva ljubav biti - prva ljubav. Mnogi ljudi, koji su uglavnom normalni, što znači osećajni, lepi i inteligentni, jednostavno ne doživljavaju - prvu ljubav. Jer, ako se neko, sticajem okolnosti, prvi put ozbiljno zaljubi tek u tridesetoj godini, to nije - prva ljubav! Naime, prva ljubav je samo ona koju doživimo u nežnim godinama našeg odrastanja, onda kada naidje luda ljubav pred kojom smo tako nemoćni.  Čim nastupi punoletstvo, za prvu ljubav je kasno. Tako neki kažu.   

Da se za trenutak prebacim na drugi kraj Evrope, u Englesku. U knjizi «Iskušenja Ričarda Feverela» (George Meredith: The Ordeal of Richard Feverel), koju sam čitao za vreme godišnjeg odmora (najpre sam se divio izvanrednom predgovoru Ksenije Atanasijević), daje se slika nežne prve ljubavi protagoniste («Ona je najsavršenije i najplemenitije stvorenje koje je Tvorac ikad stvorio. Nije to samo njena lepota - ja ne marim toliko za njom! - ali kad je budeš jednom video izgleda da će ona izvući muziku iz svakog damara tvoga bića; ona je andjeo. Ja je obožavam. A duša joj je kao i njeno lice. Ona je čisto zlato. Eto, ti ćeš je videti večeras»), da bi se kasnije zaključilo, kroz razgovor, da je prva ljubav - besmislica.

(Uzgred, londonski Guardian je nedavno pisao kako prva ljubav ostavlja - negativne posledice: First relationships can be intense, passionate and inspire a great deal of bad poetry. But, according to new research, if you want to find happiness in later life, it is best to avoid puppy love altogether).

 

3. Na kraju, da kažem da sam naslov ovog bloga pozajmio iz knjige Milovana Danojlića «Dragi moj Petroviću», knjige koja važi, čini mi se, za jedno od njegovih najboljih esejističkih dela. To je knjiga pisama upućenih prijatelju Petroviću (doduše, primalac pisama nije Vladimir, ali mi to nije bilo važno), koji živi u Americi i koji je sve vreme mučen dilemom da li da se vrati ili ne vrati u Srbiju, odnosno u svoj zavičaj. Pisma su pisana u dužem vremenskom periodu, od 1977 do 1985. godine.

Ako sam gore rekao da nisam preveliki fan Turgenjevljev, ovde moram reći da sam još manje preveliki fan Danojlićev. Ipak, Danojlića treba povremeno čitati. U nekim knjigama on ima odličnih opservacija i smireni smisao za humor. Naročito voli, čini mi se, da raspreda priče o zavičaju, o večnoj rastrzanosti onih koji su otišli u svet - da li da se vrate i umru tamo gde su se rodili. («U tudjini, smrt je naporna i neprirodna. U zavičaju, ona je nešto što ti pripada po pravu nasledstva: tu ti je, u času rodjenja, stajala nad kolevkom»), ali i o nacionalnom ponosu. Meni lično, mada dugo živim daleko od mesta u kome sam se rodio, dosta je nepoznato ono što u čoveku izaziva homesickness, mal du pays, Heimweh, ili kako se već, na raznim jezicima, to zove.Bar za sada.Jer, meni nije važno gde, već kako čovek umire (misleći pritom na dostojanstvenost tog poslednjeg čina). Tako mi nije blisko samoobmanjivanju da je smrt podnošljivija u - zavičaju.

Milovan Danojlić jeste, dakle, jedna vrlo koloritna ličnost sprske književnosti. Medjutim, njegovi stavovi o političkim i nekim drugim pitanjima (on sebe naziva «piscem patriotom») često nailaze na neprihvatanje, odnosno nerazumevanje čitalaca i kritike, pa u mnogim napisima o Danojliću ima i ovakvih kvalifikacija: »Dečji pesnik, pisac i prevodilac, antikomunista, trkač na duge naci-staze, mrzitelj Zapada, ljubitelj srpskog sela s početka XIX veka, dugogodišnji kolumnista Politike, specijalista za sve srpske boljke modernog doba...». Medjutim, u pravu je Teofil Pančić kada, zamerajući mu mnogo što šta, naročito «prevrtljivost prema onima na vlasti», kaže: «Milovan Danojlić, onaj bivši, onaj za vreme sebe, izvanredan je pesnik, odličan prozaik, suptilan i lucidan esejista, te nezaobilazan prevodilac sa ruskog, francuskog i engleskog (da je samo Brodskog, Siorana i Jejtsa prepevao bila bi puna kapa!)». Ja bih još dodao i prepev pesama Ezre Paunda (Pound).  

Ja sam, inače, Danojlićev naslov «Dragi moj Petroviću» uzeo prvenstveno zato što ja, jedan od mnogih i premnogih Petrovića (Petrović je jedno od najučestalijih srpskih prezemena), imam običaj da neretko uzviknem samom sebi: Dragi moj Petroviću, ne može to tako! Ne ide. Glavo luda! Saberi se! Oslovljavam se tako onda kada, dakle, grdim samoga sebe zbog nečega rdjavog što sam prethodno napravio; opet, kada hoću  sebe da pohvalim za nešto lepo što mi sam učinio, mojim trudom, zaslugom i znanjem, ja sebi, bez lažne skromnosti, kažem: Mudar si, dragi moj Petroviću, kao pčelica. Ne znam šta mi se češće dešava.

 

  

 --------------------------------------------

* Geteovski rečeno bilo je to ovako: Položaj zvezda bio je srećan; Sunce je stojalo u znaku Device i prolazilo kroz podnevak toga dana; Jupiter i Venera posmatrali su ga prijateljski; Merkur nije bio neljubazan, Saturn i Mars držali su se ravnodušno; samo je Mesec, koji baš tad beše ušao u uštap, delovao snagom svoje opozicije, tim pre što je i njegov planetarni čas bio nastupio; on se, dakle, protivio mom rodjenju, koje nije moglo nastupiti pre no što taj čas prodje.

Naime, veliki Gete (Goethe) je u svojim autobiografskim spisima zapisao da je tako bilo onda kada se on rodio. Dobro, ja nisam Gete, naravno, ali sam  jednom na blogu razgovarao sa njim - tokom noći. Toga se čak seća i prof. Nsarski. Šta ja mogu kada se meni mnoge lepe stvari noćom dogadjaju. Možda se i drugi sećaju te moje priče o susretu s Geteom, premda ja lično ne volim baš previše one sa - dobrom memorijom!

Atačmenti



Komentari (104)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vladimir petrovic vladimir petrovic 14:15 19.08.2010

Za one koji nisu čitali Danojlića

Evo nekih citata iz Danojlićeve knjige “Dragi moj Petroviću”:

- Srbi, i inače, nisu veliki pismopisci. Javljaju se nerado, a odgovaraju kad se nema kud. Pisma radije upućuju po znancima i prijateljima nego poštom.

- Prepisku vode oni koji su otvoreni prema svetu, koji se spremno odazivaju na svaki njegov poziv. Ne uzvratiti na reč rečju, to mi je, dugo, ličilo na besmislenu grubost. Ako ti neko piše, to je znak da te hoće; a ako si ti potreban njemu, mora da je i on potreban tebi. Prepiska podiže cenu ljudskom vremenu, ona oplemenjuje i osmišljava nevažnosti. Pisma nas počastvuju. Uzvraćajući na dobru reč jednako dobrom ili još boljom, samom životu ukazujemo plemenitu pažnju. Opštenje pisanim putem nas, uz to, poštedjuje onoga što je u ljudskim odnosima odveć spontano i neposredno; veza preko pisama po pravilu je uljudjena, strože kontrolisana nego direktan odnos. U prepisci se daješ onakav kakav želiš da budeš, a ne kakav trenutno moraš biti.

- Naš je čovek mek kao pamuk ako umeš s njim, a pogan kao košava ako ne umeš. Plati pa nosi, to ovde ne važi. Uz imuće traži se i umeće. Ako ti s njim lepo, podeliće poslednji zalogaj hleba, a ako kelnera gledaš kao kelnera, i on će tebe gledati kao - kelnera!

- Kad bih u Americi rekao da sam from Serbia, oni bi Serbia jedamput čuli kao Siberia, drugi put kao Syria, a jedan trgovac iz Kolambasa razumeo je da sam from suburbia. Taj se, valjda, ponajviše približio istini: da, mi smo predgradje Evroazije, sokak na razmedji svetova koji se ne poznaju i ne vole. Odrekli smo se sebe zarad ideala u koji nismo dovoljno verovali, a takva se ludost skupo plaća.

- Mladi, koji poslednjih godina odlaze u Nemačku, Švedsku i Francusku, ni od sveta više ne očekuju mnogo. Ima ih koji jednom godišnje beže i jednom godišnje se vraćaju, i pri tom nikakve zakletve, ni tamo ni ovde, ne daju. Beži kad mu dozlogrdi, vraćaju se kad mu onama dojadi; tamo mu fali ono čega ovde i previše ima, ovde mu nedostaje ono što je tamo obično. Kad jednom počneš bežati, više ti nema zaustavljanja. Da sam mladji, veruj, opet bi se pakovao! Svuda si u kavezu, a ono što bi hteo, nikad se ne da ostvariti u jednom času i na istom mestu.

- Duša je takva, brzo se zasiti onoga što najviše želi, i onda se razlenji; telo je, ponovo, nosi onamo gde se zdravije diše. A život je sad tamo, sad ovamo, nikad na mestu gde trenutno stojiš.

- Uz to, počeli smo slutiti smrt; ona, pored metafizičkih, postavlja i neka praktična pitanja. Kako se najlakše rastati sa dušom? Umiranje se najprirodnije obavlja onamo gde smo došli na svet. Čini nam se da ćemo se, na mestu gde smo svojim padom razbili zemni mir, najlakši vratiti tišini koju smo rodjenjem narušili.

- Smrt je verovatno već počela. Osećam je u nogama, u crevima, u kostima. Otkako sam prešao sedamdesetu, sasvim se u meni nastanila. Zasad ništa ne preduzima. Upoznaje se s pojedinim delovima tela, i telo se navikava na nju.

- Smrt je, u tudjini, apstraktna, a to znači: zla. Ovde ti prilazi neosetno i grli te blago, razumljiva je i puna razumevanja. Gde god te obori, biće ti dobro i meko. U tudjini, najmanja bolest ti predočava kraj, od nazeba te hvata panika. Kad si na svome, stvari te podupiru, podržavaju ti hod, i spremne su da ti pomognu u času rastajanja od sveta.

- A pravog života, za mene i za tebe, nema nigde. Teško je tamo, teško ovde, najteže sa samim sobom. Sva je mudrost – izabrati tegobu koja ti, trenutno, odgovara. Što se mene tiče, najbolje bi bilo kad bih mogao, istovremeno, stajati na mnogim mestima, biti ovde i tamo, na rodnom tlu i u tudjini, u obilju i siromaštvu, slobodi i stezi, kroz sve to, u istom času, prolaziti, i iskušavajući jedno procenjivati ono što mu je suprotno; biti u svom narodu (jer ga voliš), služiti i biti služen, imati i nemati, nikad samo na jednom mestu, s jednim, konačnim izborom.

- Nije, dakle, dovoljno odrešiti kesu i izbrojati dvadeset ili trideset hiljada dolara. Kad stupiš u pregovore, naići ćeš na mnoge živopisne komplikacije, koje je teško predvideti. Ovde nema; ti meni kuću, ja tebi pare. U pogodbi se, redovno, upliće duša, a naše duše su zamršene, uživaju u besmislenim teškoćama, pa i kad su blagorodne, s njima je teško izića na kraj…. Kuća na prodaju ima koliko hoćeš, ali ako ti se žuri, ako si nestrpljiv, ispašće da ih nema. Oni koji ih prodaju ne vole da sve teče po tvojoj volji, pa će ti praviti smetnje makar i sebi udili.

- Kako hoćeš. Ako ti je navrlo, ne gubi vreme: nije sve crno kako se meni ponekad čini. Ako odustaneš od nauma, nećeš mnogo pogrešiti. Kajaćeš se ako dodješ, zalićeš ako ne dodješ. Ako moraš, dolazi odmah! Ako ne moraš, nipošto se ne vraćaj! Nikad i nipošto se ne vraćaj, brate moj!

- Vreme je novac, vele Amerikanci, ali oni tako govore i zbog toga što im je dolar jak. Ovde su i vreme i novac bezvredni.

- Srbija je mala zemlja, a mala zemlja je kao dvorište seljačke kuće; svemu se zna mesto, i po mrklom mraku umeš da nadješ gde si šta ostavio.

- Poslednjih godina se u ovom kraju razvija turizam. Kad sirotinja ne zna šta bi sa sobom, seti se prirodnih lepota, pa ono što joj je Bog poklonio pokušava da razmeni za vrednosti koje su drugi, drugde, trudom i radom osvojili.

- Nije trebalo bežati, a kad smo pobegli, nije se trebalo vraćati. Ko pokuša i jedno i drugo i oba puta se nadje u pogrešci, ostaje mu jedino da ćuti.

- Govorimo uglavnom o politici, to je polje na kojem se ljudi najlakše susreću i najbrže razilaze. Ona je uzrok svemu, ona nam je i za starost kriva!

- Čovek je divlja zver koja se otima od čopora, a u samoći ne može da izdrži, pa juri sad na jednu, sad na drugu stranu, i čini mu se da je uvek bolje onamo gde trenutno nije.

- Sedimo u potpalublju te ogromne ladje koju na Zapadu zovu Život, a na Istoku Ništa, napolju je nevreme, začepili smo uši, sklopili oči, toplo nam je, odvno se ne pitamo kuda plovimo.

- Možeš biti pametan samo onoliko koliko je tvojoj okolini potrebno, preko te crte si smešan ili lud. Suvišna pamet ti se zagadi, počne prelaziti u jalovu podrugljivost.

- Neki Srbi sete se srpstva kad slave krsnu slavu, neki kad ih drugi na to nateraju, većina se sa činjenicom susretne tek pri popisu stanovništva.

- Muka je pripadati malom narodu, a ne umeti svoju malenkost nositi kako dolikuje.

- Ne bez osnova, verujemo da smo tolerantan narod, a o drugima vrlo malo znamo i odbijamo da naučimo ono što ne znamo. Dalje, mi smo hrabar i slobodoljubiv narod, kome se dogodilo da vekove proboravi u ropstvu; miroljubivo pleme, u sporu ili zavadi sa mnogim susedima; pametni, a nijednog velikana svetu ne dadosmo.

- Englezi, Nemci, Holandezi, Irci, Švedjani, Italijani i Jevreji izgradiše Ameriku, a naša sirotinja na pročeljima kuća u Ohaju i Ilinoju, ispisuje Niko nema što Srbin imade! Po samozaljubljenosti nas prevazilaze jedino Jevreji, ali oni bar imaju čime da se pohvale; svetska kultura se bez njihovog doprinsa ne može zamisliti, a bez našeg može…. Čudio sam se kako se domaćin, koji je na svojoj kući napisao da ima što niko nema, ne libi kad gas used upita šta mu znači to što je urezao u malteru. National pride, kažu Amerikanci, i odmahuju rukom. Ja bih dodao; tuga i očajanje onih koji su izgubili tlo pod nogama, pa podsećaju sebe da su, nekad i negde, postojali, nešto značili. Donekle ti dodje da se smeješ, odnekle da plačeš.

- Najlepši, najhrabriji, najdovitljiviji. Da se zapitaš: otkud nam ovolika umišljenost? Možda smo doista bili stvoreni za nešto bolje i više, pa nam se ovo što smo i gde smo dogodilo slučajno; ne želimo da prihvatimo to što nas je zadesilo. Morali bismo jasno sagledati svoj položaj, a jasnoću nikako ne volimo, osećamo je kao neprijateljsku silu. Kad govorimo o mučnim stvarima, mi ih ne raščišćavamo, nego umnožavamo dvosmislenosti, u nadi da ćemo teškoći zamesti trag. Suočavanje s punom istinom razorilo bi i ono malo unutrašnje sigurnosti koju smo, po cenu samozavaravanja, osvojili. Sluteći nepovoljnu presudu, izgradili smo mrežu obmana i samoobmana; neprijatne činjenice držimo na mestima gde će nam najmanje škoditi. Propali plemići. Da gospodarimo, nemamo čimi ni kime, da slušamo, nećemo nikog.

- Dobar je i nesrećan naš svet, dobar zato što je nesrećan, a s takvom se dobrotom u moderno doba ništa ne postiže. Lak na suzi i brz na obećanju, govori više nego što je kadar da izvrši, obećava da bi ti ugodio, a posle kako bude, dogadjaji ionako ne zavise od njega. Duša mu je probušena vreća, prosipa se po putu, svašta iz nje ispada, od jednog ti dodje milo, od drugog te hvata muka.

- Postoji jedna mržnja koju čovek samo u rodnom kraju može osetiti. Kao što mirise, ukuse, boje, muziku govora i tok godišnjih doba najjače primamo onamo gde smo se rodili, tako nam se i mržnja u rodnom kraju pokazuje žešća nego u tudjini... Što je neki kraj izgledom privlačniji, kao da je i mržnja u njemu jača, oštrija. U ravnicama i malim varošima mrze se sa sitom lenjošću, dok je po planinskim vrletima zloba žustrija. Kroz čist vazduh mržnja oštrije struji, svetluca iz jutarnje rose, drhti kao ljuti blesak u bespuću... Ljudi se ovde mrze iz ljubavi: ne mogu jedni bez drugih, odveć su medjuupućeni, pa već zbog toga jedan drugom zlo misle. Podlost im je zamršena, okolišna i izdaje se za srdačnost, a prostodušnost im je tupa i veoma liči na glupost. Isteruju ko zna kakve stare, neraščišćene račune, zajednica s pojedincem, pojedinac sa zajednicom, komšija s komšijom, slabiji sa jačim, jači sa slabijim, a svi zajedno sa sudbinom koja ih je gurnula u ovaj kotao.

- Nacionalna uskogrudost mu je, veli, tudja, on poštuje svaki narod, pa smatra da i svom može pokloniti nešto sinovske ljubavi i pažnje. On nije kriv što neki narodi smisao svog postojanja nalaze u razvijanju mržnje prema Srbima, svojim najbližim susedima! Mi ne znamo gde živimo, oko nas su zveri, svako gleda kako da nas ugrize i okrnji, kolevka nam se rasrbljuje, gubimo središta nekadašnje države, čitave pokrajine na zapadu se prazne, sever se otcepljuje, jug otudjue, opada natalitet, najbolji radnici nam unapredjuju privredu Nemačke i Švedske, a mi, šta radimo, zanosimo se svetskom revolucijom (tu prezrive pogleda Lukića) ili se divimo trulom liberalizmu (prekor upućen meni).... Odnosi medju etničkim grupama se kvare. Njego zaključak: valja učvršćivati bratstvo i jedinstvo! Naša je dužnost da volimo Hrvate bez obzira na njihovu mržnju; moramo im uzvraćati ljubavlju čak i kad i mi njih mrzimo! Tako nekako izgleda Lukićev paradoks obavezne napredne ljubavi.

- Kad se sretnu mrzeći Srbin i mrzeći Hrvat, gotovo se razvesele: kretnje im preterane, reči preglasne; toliko je u njima napetosti, nepoverenja, straha i sumnjičavosti da više ne umeju ni da se pozdrave kako treba, nego zlobu i nelagodnost savladjuju besmislenom živošću. Njihov je odnos tako napet da će retko jedan drugom, oči u oči, reći štogod neprijatno ili grubo: toliko se mrze da su postali krotki i ljubazni!

- Lep dan beše, dragi moj Petroviću. Lep i neverovatan. Hoćeš li, ikad, pročitati ovo pismo? Ima trenutaka kad mi se učini da ti i ne postojiš, da sam te izmislio kako bih imao pred kim voditi monologe...
Filip2412 Filip2412 14:59 19.08.2010

...

Što se mene tiče, najbolje bi bilo kad bih mogao, istovremeno, stajati na mnogim mestima, biti ovde i tamo, na rodnom tlu i u tudjini...
Moram ovo da kazem. Ta razglabanja i neprekidna poredjenja ovde-tamo konkretno, u mom slucaju Srbija-Kanada su veliki smor za mene. Kad neko tako pocne mene ospice izbiju. Skoro sam jednoj rekao..... ma yebala te i Srbija i Kanada, pa nisu to jedine dve zemlje na svetu...

Ima ljudi koji su se 3-4 puta selili tamo vamo i stalno su rastrgnuti izmedju zavicaja i inostranstva. Ocigledno da napustanje rodnog kraja izaziva shizoidno ponasanje kod nekih ljudi. Ja pokusavam da nadjem dom bilo gde da se nalazim, u tome je lepota zivljenja na nekom novom, nepoznatom mestu. Za nove dozivljaje, neophodan je zaborav, iskustvo i predrasude ponekad je tesko razluciti, zato je novi pocetak lep.

a da... DRUGI!
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:16 19.08.2010

Re: ...

Filip2412
... Ja pokusavam da nadjem dom bilo gde da se nalazim, u tome je lepota zivljenja na nekom novom, nepoznatom mestu. Za nove dozivljaje, neophodan je zaborav, iskustvo i predrasude ponekad je tesko razluciti, zato je novi pocetak lep.

Slažem se.
Podsećam na latinsku izreku Ubi bene ibi patria. (I owe my allegiance to the country in which I prosper). Ja se nje držim.
Ali sam hteo da podsetim da ima onih koji lepo pišu, ali stalno okreću staru matricu. Uostalom, taj Danojlić ceo svoj vek je proveo živeći u Francuskoj, mislim da i danas još tamo živi. Medjutim, on održava intenzivne veze sa starim krajem.
Ja to razumem. Nismo svi isti, hvala Bogu. Zato, razgovarajmo na tu temu!

(Da se razumemo, ovaj moj post je i na mnoge druge teme, Danojlić mi je došao tek na kraju, he, he, he...)
Filip2412 Filip2412 15:27 19.08.2010

Re: ...

(Da se razumemo, ovaj moj post je i na mnoge druge teme, Danojlić mi je došao tek na kraju, he, he, he...)
Da, primetio sam da je text pomalo kao tok misli, sto se meni dopada...

Okretanje iste matrice na temu gde je bolje ovde ili tamo je jako rasprostranjena prica (koja mene istinski iritira) tako da dobro je sto si se toga dotakao. Ima mnogo ljudi koji tako zive, blagi uzas... pa ne moze covek biti na dva mesta u isto vreme, saberite se ljudi! tako ja to njima... kazem...

Pa ne mozes da citas jednu knjigu a mislis na drugu, da jedes kajganu a mislis na cokoladu... aman zaman

ok, necu vise o tome
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:37 19.08.2010

Re: ...

Da se razumemo, ovaj moj post je i na mnoge druge teme,


Meni (prirodno, jel) najzanimljivije bilo što si se odlučio citirati...

Položaj zvezda bio je srećan; Sunce je stojalo u znaku Device i prolazilo kroz podnevak toga dana; Jupiter i Venera posmatrali su ga prijateljski; Merkur nije bio neljubazan, Saturn i Mars držali su se ravnodušno; samo je Mesec, koji baš tad beše ušao u uštap, delovao snagom svoje opozicije, tim pre što je i njegov planetarni čas bio nastupio; on se, dakle, protivio mom rodjenju, koje nije moglo nastupiti pre no što taj čas prodje.


...ama se ne usuđujem krenuti u razradu, poješće me živu...
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:12 19.08.2010

Re: ...

Krugolina Borup
...ama se ne usuđujem krenuti u razradu, poješće me živu...

Hajde, skupi hrabrosti, usudi se. Reci! Fire out!

Kada sam jutros zavirio u jedan bezazleni horoskop, video sam: "Idealan dan za kršenje tabua" (po stvarima srca). A ja volim da kršim.

I ne umem baš najbolje da izbegavam nepotrebna pitanja koja opterećuju dušu.

Ali, sve u svemu, kažu da sam rodjen pod srećnom zvezdom, he, he, he...
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:16 19.08.2010

Re: ...

Ali, sve u svemu, kažu da sam rodjen pod srećnom zvezdom, he, he, he...


Ma, ja htedoh da ti sročim kratak pregled zvezdane situacije na nebu, ko Gete sam sebi što je sročio, i otidoh na profil da ti vidim datum rođenja... ama nema osnovnih sastojaka za rad...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:37 19.08.2010

Re: ...

Moram ovo da kazem. Ta razglabanja i neprekidna poredjenja ovde-tamo konkretno, u mom slucaju Srbija-Kanada su veliki smor za mene. Kad neko tako pocne mene ospice izbiju. Skoro sam jednoj rekao..... ma yebala te i Srbija i Kanada, pa nisu to jedine dve zemlje na svetu...

Ima ljudi koji su se 3-4 puta selili tamo vamo i stalno su rastrgnuti izmedju zavicaja i inostranstva. Ocigledno da napustanje rodnog kraja izaziva shizoidno ponasanje kod nekih ljudi. Ja pokusavam da nadjem dom bilo gde da se nalazim, u tome je lepota zivljenja na nekom novom, nepoznatom mestu. Za nove dozivljaje, neophodan je zaborav, iskustvo i predrasude ponekad je tesko razluciti, zato je novi pocetak lep.

mikele9 mikele9 20:56 19.08.2010

Re: ...

Pa ne mozes da citas jednu knjigu a mislis na drugu, da jedes kajganu a mislis na cokoladu...

Dragi Filipe, iako je ovo bila stilska bravura, ja mogu. Mogu da čitam ne jednu nego dve tri...knjige uporedo i da mislim na četvrtu, petu... Dovoljna je jedna rečenica, misao, čak reč iz jedne od knjiga koje čitam, pa da počnem (asocijativnim putem, recimo) da mislim na određenu knjigu ili mi misli odlutaju na mnoge druge knjige.
Vladimire prezimenjače, molim te da ovo ne shvatiš kao trol
Filip2412 Filip2412 21:08 19.08.2010

Re: ...

stilska bravura mi je malo truba, priznajem...

ovde je vise rec o ljudima kojima se jedna te ista prica stalno mota po glavi te sve novo sto se dogadja besomucno uporedjuju sa onim starim

treba da si kao malo dete, tabula rasa, bar na trenutak... duboko udahnes i zaboravis ono sto znas od ranije, ako to ne mozes onda kako da ti se nesto novo desi?
iris.davidovich iris.davidovich 03:22 20.08.2010

Re: ...

Hajde, skupi hrabrosti, usudi se. Reci! Fire out!

gde ima da se saturn i mars drze ravnodusno?!

nego, vladimire, kad smo vec kod imena, ja sam prepustila svome muzu, vladimiru i raku, da odabere ime za nasu cerkicu. sta mislis, na sta ce to da izadje?
vladimir petrovic vladimir petrovic 05:58 20.08.2010

Re: ...

iris.davidovich
...ja sam prepustila svome muzu, vladimiru i raku, da odabere ime za nasu cerkicu. sta mislis, na sta ce to da izadje?

Sklon sam da verujem da si dobro postupila.
I da je on (tvoj muz) od onih Vladimira koji znaju da cene dobre postupke/gestove partnera.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:07 20.08.2010

Re: ...

gde ima da se saturn i mars drze ravnodusno?!


Ako bih smela usuditi se objašnjavati Getea... hteo je reći da ta dva malefika, u trenutku njegovog rođenja, nisu pravila nikakva shanja po njegovom ćoroskopu.
docsumann docsumann 15:31 19.08.2010

Citat

Mudri mladići spavaju na ledjima, s rukama prekrštenim na grudima, kako ne bi počinili nečista dela u snu

U jednoj Harmsovoj priči neki čovjek je zaspao na leđima s rukama prekrštenim na grudima - i umro.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:45 19.08.2010

Re: Citat

docsumann
U jednoj Harmsovoj priči neki čovjek je zaspao na leđima s rukama prekrštenim na grudima - i umro


E, jesi nevaljao!
Pa nije Umberto Eko to (strah od umiranja) imao u vidu, nego da mladići ne smeju držati ruke medju noge, dok leže u krevetu i spavaju, kako bi se izbegao tzv. kontinuelni "The Tent syndrome".

Drugo, grešan sam, bolje poznajem Eka nego Harmsa.

bocvena bocvena 16:10 19.08.2010

Majku mu,

pa ja nisam imala tu prvu ljubav! Tu u nežnim godinama pred kojom sam nemoćna...

Možda zato što sam tada previše čitala Tolstoja i Turgenjeva (a Danojlića onako na preskok), a i Gete, to zna svako dete, kad je bio mali jeo je špagete:)

To sa imenima je jako ozbiljna stvar. Moje je baš bezveze, pa sam nadimak prisvojila za ime. Mislim da to nije ostalo bez posledica. Ozbiljnih. Kao da hoćeš da prevariš sudbinu. Eh, možda sam se ja i provukla kroz iglene uši sudbine, ali sopstvenoj deci sam dala ruska imena! Kako i zašto, nemam pojma, jer sam neopevani anglofil. Opet neka frojdovska omaška:)

Dragi moj Petroviću, vaše je ime baš po meri onoga kako pišete.

Onako nevezano...
VLADIMIR: Onda, idemo ?
ESTRAGON: Idemo!

(ostaju na mestu)

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:05 19.08.2010

Re: Majku mu,

Bocvena
...To sa imenima je jako ozbiljna stvar

Da. Zato to pitanje i pokrećem. Pokušavam to okolišno, kobojagi nije važno, pa dajem tudja mišljenja koja vode vodu na tu vodenicu, a opet, znam da je važno...

Dragi moj Petroviću, vaše je ime baš po meri onoga kako pišete.

Da li ovo da shvatim kao kompliment? Hvala, hvala anyway... Takvi smo mi po celom telu!
Onako nevezano...
VLADIMIR: Onda, idemo ?
ESTRAGON: Idemo!

(ostaju na mestu)


Fenomenalno! Da se čovek ne usudi da o tome (olako) govori (jednom mi je jedan pametan čovek, skoro sveznajući profesor, savetovao da se ne hvatam Godoa, kako ne bih prolupao), a opet, nema tema o kojoj ne treba govoriti.

Kao što sam u apstraktu najavio, ja ću sledeći put govoriti o Beketovom "Čekajući Godoa", ali iz jednog posebnog ugla, pokušavajući da osvetlim poseban aspekt mukotrpnog dolaska Godoa u tadašnju Jugoslaviju, u tim davnim vunenim vremenima, samo pet-šest godina posle dolaska komunista na vlast, onih koji su se zgražavali "zapadne dekadencije" i tako to, u želji da prave čisto, puritansko društvo u kome su svi srećni i zadovoljni, a reč apsurd ne postoji ...

Medjutim, neću moći da ne govorim malo i o samom komadu. Ti lepo navodiš jednu od okosnica komada, komada koji, mada je pisan pre više od pola veka, i danas ostaje - aktuelan.
bocvena bocvena 17:21 19.08.2010

Re: Majku mu,

Kompliment, dakako. I pomalo zezanje.
nsarski nsarski 18:15 19.08.2010

Re: Majku mu,

Da se čovek ne usudi da o tome (olako) govori (jednom mi je jedan pametan čovek, skoro sveznajući profesor, savetovao da se ne hvatam Godoa, kako ne bih prolupao), a opet, nema tema o kojoj ne treba govoriti.


VLADIMIR: Ja ovako dalje vise ne mogu.
ESTRAGON: To se tebi samo tako cini.

Dakle, Horatio, ni ja ovako dalje vise ne mogu. Moracemo nekako da se upoznamo.

Imam i jedno pitanje: posto ti govoris o Vladimiru Petrovicu u ovom blogu, da li je to tvoje stvarno ime ili blogovski nick? Postoje misljenja da se ti u stvarnosti sasvim drugacije zoves, ali, opet, ova opsednutost nekim imenom koje uopste nije tvoje govori suprotno. Sta je, dakle, po sredi?
Odaj nam tajnu, ne kidaj nam zivce!

Prigodna anegdota: jednom u srednjoj skoli, pricala mi drugarica kako je nasla divnog decka. On je napadao, ona se malo branila, "a on ljubi, ljubi, ljubi, pa sve po deset puta u jedno isto mesto!", kako rece. Kad sam je pitao kako se taj decko zove, nije mogla da se seti.
Dakle imena nisu vazna, vec dela.
Filip2412 Filip2412 18:21 19.08.2010

Re: Majku mu,

Postoje misljenja da se ti u stvarnosti sasvim drugacije zoves
... mozda je Vladimir proizvod Monikine maste?
cult cult 18:23 19.08.2010

Re: Majku mu,

Prigodna anegdota


sasvim harmsovski : )

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:56 19.08.2010

Re: Majku mu,

Nsarski
...VLADIMIR: Ja ovako dalje vise ne mogu.
ESTRAGON: To se tebi samo tako cini.

Da, da, ja ću govoriti o Godou sledećeg četvrtka, pa nek bidne što bidne.
Naravno, čuda neće biti, biće to samo jedan blog više, he, he, he...

Jer, ja volim Beketa. Kažu da je dobra i njegova priča First Love. Zapravo, i ona je beketovski uvrnuta.


Postoje misljenja da se ti u stvarnosti sasvim drugacije zoves

Eh, ta čaršijska mišljenja.
Zar je to važno?
Niccolo me mudro podseti da se osećam kao Klaudije, u stilu



Dakle imena nisu vazna, vec dela.

Znao sam da ćeš ovo reći.
Uskogrudo.
Sve je važno, pa i imena. Odnosno, ništa nije važno...
Sad smo kvit.
nsarski nsarski 19:02 19.08.2010

Re: Majku mu,

Kažu da je dobra i njegova priča First Love

He, he, he...(da odgovorim kripticki). Ta je o abortusu, i dobra je. Pokusaj sa Enough, ta je o pedofiliji.
yugaya yugaya 01:17 20.08.2010

Re: Majku mu,

Da, da, ja ću govoriti o Godou sledećeg četvrtka, pa nek bidne što bidne.


bude bidne bilo, ja spremam kokice
docsumann docsumann 14:35 21.08.2010

Re: Majku mu,

Prigodna anegdota


sasvim harmsovski : )


Evo jednog isječka iz intervjua koji je s Vladimirom Glocerom (jednim od najpoznatijih svjetskih "harmsovaca" vodio Zorislav Paunković.

Zar svaki čovek veruje u čudo? Recimo da veruju mnogi (mada to nije tako). Ali da li će mnogi pokazivati da je čudo moguće, da se ono može primetiti, izazvati, da ono postoji?! Složićete se da takvih ljudi ne da je malo nego ih je i vrlo teško naći. A Harms je demonstrirao istinitost, ostvarivost čuda. U mojoj knjizi Marina Durnovo. Moj muž Danil Harms ima epizoda o tome kako je Marina Vladimirovna (tada se prezivala Malič, to je njeno devojačko prezime, Durnovo je postala u poslednjem braku) na početku rata dobila poziv, obaveštenje o radnoj obavezi. Harms je, međutim, odlično shvatao da ona nije dovoljno jaka da kopa rovove. I rekao joj je da će učiniti da je oslobode od te obaveze. „Kako ćeš ti to uraditi?” – čudila se Marina. – „Ja ne mogu da ne odem – jednostavno će me pokupiti iz kuće...” Ali Harms je obećao da se to neće desiti. Išao je nekoliko puta na očev grob, molio se tamo i tražio od oca podršku. Na kraju je rekao Marini da ona mora da zapamti i stalno ponavlja, kada krene da se prijavi, dve prilično obične reči, za koje se ispostavilo da su magične: „crvena marama”. I mada tih dana nikoga nisu tek tako oslobađali od teških radova na radnom frontu, Marina, koja je u sebi ponavljala čudotvorne reči, oslobođena je od obaveze za koju nije bila sposobna. Druga stvar je što ta pošteda nije bila zauvek, te je kasnije, kao i svi stanovnici Lenjingrada, obavljala neke radne zadatke pre nego što je evakuisana.


Nsarski, pošto si sad u fazi iščitavanja Harmsovih pisanija, cjenim da bi ti ovo moglo biti interesantno.
sesili sesili 16:15 19.08.2010

Ima mnogo tema

o kojima bi se moglo rečju na reč. Zanimljivo razmišlja o turizmu, kao i o svemu drugom. Ali, ja bih o pravoj ljubavi! ne PRVOJ. Prva se pamti, ona zaborava neeema, ali je tek prava važna. Još kad ne prestane.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:09 19.08.2010

Re: Ima mnogo tema

sesili
... o kojima bi se moglo rečju na reč.

Da, ovo si dobro primetila.
Nekoga ovo "rečju na reč" spasava.
Setimo se Šeherezade.
Prva se pamti, ona zaborava neeema, ali je tek prava važna. Još kad ne prestane.


Ako ne prestane, onda je to ispunjenje zaveta koje mladenci daju pred sveštenikom - da će se voleti Till Death Do Us Part.
Zato volim venčanja. Naročito ona u crkvi/hramu.

expolicajac expolicajac 16:39 19.08.2010

Ah ta ljubav

Povremeno mislim na Moniku

Dragi moj maladi čoveče, da li si morao upotrebiti toliko reči kojima prikrivaš svoja razmišljanja?
Ljubav je davanje a tvoja dilema je da li trebaš da se daš ili ne. Prikrivanje iza Ničea i Turgenjeva može da zavara tvoj intelekt. Ali znaj LJubav ili postoji ili ne postoji. Ona je uvek samo davanje, nikada uzimanje. Prvi put kad uzemš ona nestane. Tvoja najveća dilema je intelektualna spoznaja da moraš da prestaneš da voliš sebe ako želiš da voliš drugu osobu, a to znači transformaciju. Tvoja arhetipska borba između porekla i spoznaje dovelo je do pisanje veoma zamimljive priče kojoj dajem sve pohvale, iako lično mislim da je bezpotrebna. Voli i bićeš nagrađen novo dimenzijom spoznaje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:01 19.08.2010

Re: Ah ta ljubav

expolicajac
...Tvoja arhetipska borba između porekla i spoznaje dovelo je do pisanje veoma zamimljive priče kojoj dajem sve pohvale, iako lično mislim da je bezpotrebna

Ništa nije bespotrebno. Sve nečemu služi, ili nešto pokazuje, ili krije.
Voli i bićeš nagrađen novo dimenzijom spoznaje

Volim i nagradjen sam. Nekad više nekad manje.
gordanac gordanac 16:54 19.08.2010

moja pitanja...

...od čitanja su (možebiti, lako i sasvim) malko blesava, ali - что делать - pojavila su se, ne vredi ih kriti, dakle moja pitanja su:
Šta ti ustvari nama saopštavaš ovim tekstom?
Najjednostavnije, najlepše (i verovatno tačno) bi bilo da - ja "ne dobacujem" pri čitanju, da ne razumem, dešava se, no svejedno, objasniću zašto i šta ne razumem (a moguće da ću ti dati i poneki "unsolicited advice", usudim li se ).
Dakle, idući s kraja teksta ka početku (tako sam sigurnija, ne znam zašto), a da izbegnemo nesporazume, evo pitanja:
1. Osim naslova - zašto baš Mića Danojlić ? (Inače, taj i takav naslov, i tvoj i njegov je krležijanski da krležijanskiji ne može biti, ali to je druga priča)
2. Tolstoj ? Samo da bi Turgenjev imao društvo, ili - šta? Zanimljivost spletki književnih salona, je l to?
3. Georg Meredith - zašto samo on od svih koji su se, na ovaj ili onaj način bavili ljubavlju, prvom ili jedinom, svejedno?
4. Da li nam saopštavaš svoje (ili iz literature) dileme o tome da se (ili ne) "voli jednom u životu, pa sad...", je l to?
5. Kakve tačno veze ima ime (bilo čije i bilo koje) i - sve ostalo? (osim ako nije zbog Shakespeare, ali šta će ti onda Danojlić, Nietzsche, Andrić, samo zato što su pominjali "imena stvari ljudi i pojava..."? ako ti ceo tekst nije samo niz slobodnih asocijacija - ondaK zašto samo oni ili baš oni?)

Nisam sigurna šta si nam saopštio (ako je uopšte bila namera da se išta saopšti, moguće je da - uopšte nije, u svakom slučaju čitanje ние да ние bilo zanimljivo).

Posebna zanimljivost je što mislim da bi sa jednim drugim piscem sve to mogao (i sasvim sigurno uspeo) reći - bez ikakvih dilema.
To mislim zato što mi je prva asocijacija koju sam ja imala (već na naslov i na prve rečenice iz teksta je komedija "Važno je zvati se Ernest" ):
Oscar Wilde i The Importance of Being Earnest

Šašava (trivijalna, laka) komedija za ozbiljne ljude



...i evo i malo fine lake muzike i atmosfere jedne dobre, šašave i čuvene komedije s kojom malo ko ima dilema šta je pisac hteo poručiti o imenima, ljubavima i drugim stvarima...



expolicajac expolicajac 17:19 19.08.2010

Re: moja pitanja...

Šta ti ustvari nama saopštavaš ovim tekstom?

Ma rodila te mama da budeš Ministarka Policije.
Filip2412 Filip2412 18:02 19.08.2010

Re: moja pitanja...

Šta ti ustvari nama saopštavaš ovim tekstom?
sta tebi sve nece padne na pamet da pitas

da, tekst je leprsavo nekonzistentan u poenti, sto se meni dopada... kao razgovor uz casicu... tu i tamo prelazak na drugu temu a da prethodna nije zavrsena, to mi dodje prirodno

gordanac gordanac 18:06 19.08.2010

Re: moja pitanja...

Filip2412
Šta ti ustvari nama saopštavaš ovim tekstom?
sta tebi sve nece padne na pamet da pitas

da, tekst je leprsavo nekonzistentan u poenti, sto se meni dopada... kao razgovor uz casicu... tu i tamo prelazak na drugu tema a da prethodna nije zavrsena, to mi dodje prirodno


tamantako
pogrešno mesto za radoznalost, očigledno
neću više smetati i zapitkivati svašta&koješta

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:16 19.08.2010

Re: moja pitanja...

Postoji ona izreka: De te fabula narratur (Priča govori o tebi). Ovaj blog (verovatno) govori o meni.
Gordanac
...Šta ti ustvari nama saopštavaš ovim tekstom?

Mnogo. A dosta objašnjenja-odgovora ti si već dala kroz pitanja.

S druge strane, saopštavanje svega što mi je danas palo na pamet povodom teme koju sam imao u vidu, došlo je spontano, bez neke želje da briljiram (gde bih ja?). Moji dometi nisu baš veliki.

A znam ovo: Umberto Eko (ovih dana se družim sa njim) na jednom mestu piše:
"Knjige nisu stvorene da bi se u njih verovalo, nego da bi se podvrgle ispitivanju. Kad se nadjemo pred nekom knjigom, ne treba da se pitamo šta ona kaže, nego šta bi htela da kaže, a ovo je starim komentatorima svetih knjiga bila savršeno jasno".
Isto se može reći i za blog; kad naidjemo na neki blog, ne pitajmo se (izravno) šta on kaže, nego šta bi hteo da kaže, zar ne?

Osim naslova - zašto baš Mića Danojlić ? (Inače, taj i takav naslov, i tvoj i njegov je krležijanski da krležijanskiji ne može biti, ali to je druga priča)


Dobro pitanje - zašto baš Danojlić. U tekstu sam pomenuo da nisam baš njegov poklonik, ali ga čitam.

Ne zaboravimo, on je puno pisao, i lepo prevodio. A što je važno, on je dobitnik NIN-ove nagrade. Ja smatram da je to u Srbiji najveća književna nagrada, ta činjenica se ne sme bagatelisati. Za nas je ona ono što je Pulicer u SAD, Buker u VB, Gonkur u Francuskoj, itd.

A ovim pominjanjem krležijanstva... pogodila si me. Namera mi je da sledeći put, kada govorimo o komadu "Čekajući Godoa", govorim i o Krleži i njegovoj ulozi u kreiranju javnog mnjenja u ondašnjoj Jugoslaviji (bile su to rane pedesete godine).

Tolstoj ? Samo da bi Turgenjev imao društvo, ili - šta? Zanimljivost spletki književnih salona, je l to?


Mada liči na književne tračeve, ima značaja. Upravo čitam knjigu Lava Šestova: "Dobro u učenju grofa Tolstoja i Ničea, filosofija i propoved" - "Dostojevski i Niče, filosofija tragedije", te sam tamo našao neke stvari na koje sam u ovom tekstu aludirao. Ja nemam dvojbi izmedju Tolstoja i Turgenjeva, ali Tolstoj je bio (možda i s pravom) nadmen prema dobričini Turgenjevu. Mislim da bi istraživanje odnosa te dvojice bilo zanimljivo. Ja sam morao pomenuti Turgenjeva jer mi je (gle, naivka!) bilo drago da sam video da se jedan njegov junak zvao Vladimir Petrović, a Tolstoja sam pominjao samo usputno, da bih oslikao, koliko-toliko samog Turgenjeva.

Georg Meredith - zašto samo on od svih koji su se, na ovaj ili onaj način bavili ljubavlju, prvom ili jedinom, svejedno?


Kao što sam u tekstu pomenuo, stvarno sam na odmoru čitao Mereditovog "Ričarda Feverela". (Žao mi je što nisam bio našao "Egoista", koji je, verujem, njegovo najbolje delo, ali je odličan i "Ričard Feverel", a dobar je i predgovor filozofkinje dr Ksenije Atanasijević).

Znam da ima i mnogo drugih koji su pisali na temu prve ljubavi; da pomenem samo Vladimira Nobakova, Samjuela Beketa i Džojs Kerol Outs. Svi su napisali priče baš sa tim naslovom.

Da li nam saopštavaš svoje (ili iz literature) dileme o tome da se (ili ne) "voli jednom u životu, pa sad...", je l to?

Mislim da ne. Lično, nisam od onih koji veruju da "prva ljubav zaborava nema", više sam na strani onih koji smatraju, slobodnije govoreći, da su to "pubertetske bolesti" koje brzo prolaze. A znam da neki stalno podgrejavaju značaj prve ljubavi, i tako će do kraja života. Neka ih.
A verujem i da je tačno da mnogima mogu škoditi, što sam naveo citatom iz Gvardijana, kao i da ima zdravih i pravih, inteligentnih ljudi koji nisu imali prve ljubavi, i nisu bili uskraćeni... Važno je ono kasnije, kada bude pravo.

Kakve tačno veze ima ime (bilo čije i bilo koje) i - sve ostalo? (osim ako nije zbog Shakespeare, ali šta će ti onda Danojlić, Nietzsche, Andrić, samo zato što su pominjali "imena stvari ljudi i pojava..."? ako ti ceo tekst nije samo niz slobodnih asocijacija - ondaK zašto samo oni ili baš oni?)


Dilema oko značaja imena je velika. Neki kažu ono izvikano "Nomen est omen", neki kažu da ime nije važno... Već sam gore rekao da smatram da se bolje osećaju oni koji vole svoje ime. A, veruj mi, znam osobe koje nisu zadovoljne svojim imenima...
U svemu ovome malo se šalim i zezam (naučnici će verovatno reći da to nema veze), ali ja sam od onih koji dosta veruju u stvari srca... Taki sam!
Drugim rečima, volim kada naidjem na nekoga ko voli svoje ime.

A ruku na srce, zar se može ne voleti ime Vladimir? Ne može!

Pa, naravno, kada sam u apstraktu rekao "Važno je zvati se Vladimir" imao sam u vidu The Importance of Being Earnest. Da, da, u podsvesti mi je bio Oskar Vajld.

Hvala na prilozima.





gordanac gordanac 18:31 19.08.2010

Re: moja pitanja...

vladimir petrović:
A znam ovo: Umberto Eko (ovih dana se družim sa njim) na jednom mestu piše:
"Knjige nisu stvorene da bi se u njih verovalo, nego da bi se podvrgle ispitivanju. Kad se nadjemo pred nekom knjigom, ne treba da se pitamo šta ona kaže, nego šta bi htela da kaže, a ovo je starim komentatorima svetih knjiga bila savršeno jasno".
Isto se može reći i za blog; kad naidjemo na neki blog, ne pitajmo se (izravno) šta on kaže, nego šta bi hteo da kaže, zar ne?


Pa - ne.
Ali - hvala na odgovorima.


niccolo niccolo 17:40 19.08.2010

Česta imena

Izgleda da na ovom nesavršenom svetu ima mnogo ljudi koji se tako zovu.

Verujem da se u Rimu tako osećao Gaius Claudius...
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:28 19.08.2010

Re: Česta imena

Niccolo
Verujem da se u Rimu tako osećao Gaius Claudius

Da, osećam se ako ne baš kao Gaius ono bar kao jedan od mnogih Klaudija.
A opet, ne žalim se. Kada bih se ponovo rodio, rado bih ponovo bio Vladimir.

A tvoje sećanje na "Claudia Gens" verovatno ukazuje da dobro poznaješ istoriju Rima, da si bio dobio dobru ocenu iz Rimskog prava.
(By the way, vidim baš danas da advokati izborili pravo da ne koriste fiskalne račune - baš ste uspešni kao esnaf! Congrats!)
niccolo niccolo 21:22 19.08.2010

Re: Česta imena

A tvoje sećanje na "Claudia Gens" verovatno ukazuje da dobro poznaješ istoriju Rima

Pa...onako. Doduše pitanje je i šta podrazumevamo pod dobrim poznavanjem. U svakom slučaju, pre će biti da sam se setio jer trenutno čitam Tacitove Anale...

da si bio dobio dobru ocenu iz Rimskog prava.

Dobio sam 8, a to mi je inače bio prvi ispit koji sam polagao. Jedna od stvari koje nisam znao je i šta to muškarac daje ženi prilikom venčavanja...


By the way, vidim baš danas da advokati izborili pravo da ne koriste fiskalne račune - baš ste uspešni kao esnaf! Congrats!

Ja lično ne bih toliko to predstavljao kao pobedu advokature kad lepo i Đorđević kaže da je samo prepisana klasifikacija delatnosti UN, odnosno EU...Drugo, po meni ona Uredba Vladina je trenutno skroz neupotrebljiva jer šifre iz nje uopšte ne odgovaraju novima koliko sam uspeo da ispratim...Treće, Dinkić se trenutno bori da namakne koji dinar birokratama jer idu izbori pre ili kasnije, pa ima i važnija posla od sticanja političkih poena preko advokata...Videćemo šta će sve biti od toga
strenum strenum 21:43 19.08.2010

Pozdrav

Važno je zvati se Vladimir.

«Šta znači ime? Ono što mi nazivamo ružom mirisalo bi isto tako nežno i kad bi nosilo drugo ime». A opet, verujem da nije ni - nevažno.

Jednom ću napisati blog o - Turgenjevljevom odnosu prema majci, koja je bila veoma opaka žena. Eh, te majke!


i preporuka od majke jednog Vladimira
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:06 20.08.2010

Re: Pozdrav

i preporuka od majke jednog Vladimira

Hvala. Pozdrav Vladimiru.

Kada sam rekao
Jednom ću napisati blog o - Turgenjevljevom odnosu prema majci, koja je bila veoma opaka žena. Eh, te majke!

stvarno sam to mislio, jer Turgenjevljeva majka je bila izuzetno stroga žena starog kova, spahinica koja je upravljala domaćinstvom gvozdenom rukom. Ne samo da je bila gruba prema kmetovima i slugama, nego i prema svojoj deci (njen muž, koji je bio šest godina mladji od nje, uglavnom nije obraćao pažnju na nju, već je živeo svoj život). Tako da se to ne da ne primetiti ako se čovek malo bliže zainteresuje za biografiju Turgenjeva.
Ovo je slika njegove majke:

strenum strenum 21:42 20.08.2010

Re: Pozdrav

Tako sam i razumela, samo sam izdvojila i citirala one delove koji su meni bili interesantni. A preporuka je za ceo tekst
maksa83 maksa83 23:58 19.08.2010

nisam ukapirao

da li jeste ili nije bitno, ali Pižone ja sam se spreman okladiti da se ne zoveš Vladimir. Shoot me, nemam pojma zašto je tako, ali tako je. Intuicija razvijena tokom 17 godina onlajn prisustva.

Ako pretpostavimo da sam u pravu (a jesam, znaš i sam) pitanje je - zašto ovim blogom insistiraš na tome da se zoveš Vladimir? Život je maskenbal?

(Kao što vidiš, izbegavam banalne teme i banalna pitanja. Banalnost me plaši više nego Velika Bela Ajkula.)
iris.davidovich iris.davidovich 03:38 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

Ako pretpostavimo da sam u pravu (a jesam, znaš i sam) pitanje je - zašto ovim blogom insistiraš na tome da se zoveš Vladimir?


Isto se može reći i za blog; kad naidjemo na neki blog, ne pitajmo se (izravno) šta on kaže, nego šta bi hteo da kaže, zar ne?


cak i ako se ne zove vladimir, sigurno se tako zove u sebi


vladimir petrovic vladimir petrovic 05:25 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

Maksa
...nisam ukapirao
da li jeste ili nije bitno


Sve je u tome.
Javi se kad ukapiraš.

P. S.
(Kao što vidiš, izbegavam banalne teme i banalna pitanja. Banalnost me plaši više nego Velika Bela Ajkula.)


U pravu si. Generalno govoreći, kao većina ljudi, ni ja ne volim banalnosti. Naročito one u smislu The banality of the speaker's remarks put the audience to sleep. Nije dobro uspavati se dok čitaš neki blog, zar ne?

A volim bele ajkule, kada ih već pominješ.
nsarski nsarski 06:06 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

Kad kazes:
imam običaj da neretko uzviknem samom sebi: Dragi moj Petroviću, ne može to tako! Ne ide. Glavo luda! Saberi se!
nije mi jasno ko tu tacno govori a ko slusa (ovo je jedno od ozbiljnih pitanja u neuronaukama - postoji li mali homunkulus koji zivi u nasoj svesti?)
vladimir petrovic vladimir petrovic 06:41 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

nije mi jasno ko tu tacno govori a ko slusa (ovo je jedno od ozbiljnih pitanja u neuronaukama - postoji li mali homunkulus koji zivi u nasoj svesti?)

Jasno je.
Bilo kako bilo, svako od nas ponekad grdi samoga sebe u stilu: E, jesam to glupo izveo; bas sam budala!
Ali tu je nada da se to vise nece dogadjati. (A dogadjace se).

Meni je zanimljivo to da vrlo pametni ljudi umeju praviti i prave velike budalastine.
S druge strane, uobicajeno je da glup covek pravi male budalastine (shodno svom mentalnom sklopu). I da retko grdi sebe.

NB
Pored toga, primecujem da ja (cini mi se vise od nekih u mom okruzenju) volim da pricam sa sobom.
nsarski nsarski 06:45 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

Meni je zanimljivo to da vrlo pametni ljudi umeju praviti i prave velike budalastine.

People make errors. It takes a computer to really fuck up.

Pored toga, primecujem da ja... volim da pricam sa sobom.

To i ja radim! Kao svaki garden variety manijak pisem na blogu, brojim bandere...
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:05 20.08.2010

Banalno, volim te banalno

Maksa83
(Kao što vidiš, izbegavam banalne teme i banalna pitanja. Banalnost me plaši više nego Velika Bela Ajkula.)


Jel ti to meni nešto spočitavaš?
C'mon, get serious.
Ne izazivaj moje svadjalačke/polemičke impulse.

Koliko ja znam, banalno dolazi iz francuskog, u kom jeziku se najčešće koristi kao sinonom za nešto što je svakodnevno, obično.
U ekstremnosti, banalno je ono što je mnogo korišćeno, pa postaje otrcano, svima poznato.
Medjutim, ja branim tu reč, mislim da greše oni koji joj automatski daju negativnu konotaciju. Banalno je, dakle, svakodnevno. Nema života bez banalnosti.

Samo naivni (recimo devojčice-tinejdžerke) veruju da treba stalno da im se dogadja nesto novo, nešto što će ih uzbudjivati, jer veruju da ne vole svakidašnje stvari.
Težiti nečemu novom je normalno kod normalnih, ali težiti po svaku cenu i u svako vreme može poprimiti karikaturalno značenje.

Da pomenem da je Hana Arent skovala jednu dobru kovanicu: Banalnost zla, tvrdeći da oni koji su, tokom istorije, činili velika zla nisu obavezno bili psihopate, odnosno kriminalci, već ne retko i običan svet.

Elem, ja sam u ovom blogu pokrenuo više stvarčica, ma koliko indirektno.
Ukazao sam:

Da volim svoje ime.
Da volim dobre parfeme.
Da ne volim small talk, pričanje radi pričanja.
Da volim dobre naslove, a sada su mi pali na pamet Ničeovi naslovi «Ljudsko, odviše ljudsko» i «Mnogi, premnogi».
Da volim prvu ljubav, a naročito izraz "puppy love".
Da volim dobrog Turgenjeva, ma koliko neke njegove priče mogu pokazivati izvesnu naivnost.
Da je veliki Tolstoj umeo da bude nadmen i nepotrebno grub.
Da je Džordž Meredit i danas aktuelan, da treba pročitati njegova «Iskušenja Ričarda Feverela».
Da mi je Umberto Eko drag. Naročito volim njegovu učenost. Ponekad mi se čini da sve zna. Na to se palim.
Da je Milovan Danojlić, pored svih nedostataka, naš dobar književnik. Jedan od najboljih živih srpskih književnika. Možda bismo, da smo dovoljno pametni, mogli da ga predložimo za Nobelovu nagradu. Bez smejanja, molim vas. Naravno, ako neko drugi ima drugog kandidata, ja ću nastojati da to uvažim, neka ga kaže, uz kratko obrazloženje. Naime, ja se (naravno) malo šalim ističući Danojlićevu kandidaturu za Nobela, ali bih voleo da izadjemo pred svet sa nekim predlogom, odnosno da imamo nekoga kao svog kandidata (Mnogima Dobrica Ćosić ne odgovara, ne zato što nije dovoljno dobar književnik već zbog nečeg drugog). Odavno nismo imali Nobela. Ne mirimo se nacionalnom sitnošću svojom (na polju literature)! Stvarajmo velikane!
Da volim Getea, i pored toga što sam prethodno citirao uvredljive Tolstojeve reče o njegovoj ništavnosti.
Da li da još nabrajam?

OK, možda sam ja sve to što sam pomenuo prezentirao na pomalo banalan način, ali to sam svesno učinio. U uverenju da treba biti koliko-toliko čitljiv. Mada, ne samo to.
Grešim li?
Zaslužujem li titulu Mistera banalnosti?

P. S. Samo da se ne javi Jeremija i ponovno ustvrdi: Opet Vladimir preozbiljno shvata blog!
buldozer92 buldozer92 08:24 20.08.2010

pamtiti sebe (Otvoreno pismo pošt. šarskom

nsarski
brojim bandere... BINGO !!!

Stanje svesti (većine) sa svom identifikacijom,pridavanjem značaja,
negativnim osećanjima i odsustvom pamćenja sebe,implicira da "biće"
zamišlja da je budno,iako ono spava.
Otuda šizofreni nastupi,jer se na trenutak budi,ali potom opet zaspe.
To je stanje bića.
Istočna učenja ukazuju da je moguće popraviti mnogo toga,rođenjem dano,
ako istrajno radimo na buđenju sebe.
Beg iz "zatvora" je moguć ako,i samo ako,imamo i koristimo razum i osećanja.
Zako broja tri i Zakon broja sedam
Sve stvari na svetu,velike ili male,u bilo kojoj razmeri,zasnivaju se na ova
dva osnovna zakona.
Z.trojke govori da se svako ispoljavanje ,fenomen,događaj,zasniva na 3 sile.
pozitivna - negativna - neutrališuća
Često se prepoznaju akcija i reakcija,dok treću,koja je povezana sa stanjem
bića,raspoznaju malobrojni (na višem nivou svesti)
Z.sedmice govori o tome kako se nijedan proces u svetu ne odvija bez prekida.
Često nazivan Oktava,zakon je "slika"formule kosmičkog zakona,gde u okviru
jedne oktave postoje dva momenta kad se vibracije same od sebe usporavaju-
ne razvijaju se pravilno (mizikanti znaju,al ne i Ja,da je u durskoj oktavi
to prikazano nedostajućim polustepenima),tako da figur. rečeno,da ga nema :
ako bi počela da pada kiša-padala bi bez kraja (diluvijalna,tkr. potop))
Al',sve staje ,skreće,usled dejstva Oktave-ne ide pravolinijski,blago rečeno.
I tako.
Od mnoštva "ja"(jedinke)koja ne znaju jedno za drugo (novi dan-nova soba)
samospoznajom (pamćenjem sebe) stičemo "kontrolišuće"Ja i Volju,
Volju za činjenjem,kontrolu pravca i razvoja svesti.
To su osnovni principi.
A autor ?
Autor je u spirali laži,čemu je srodna Iluzija,samoobmana,pogrešna ubeđenja
i pogledi.
Iluzija kao predvorje šizofrenog sna.

Tako kažu knjige.
(Autor je ,naravno : Gurđijev,te učenik Uspenski,Kaz,.. i pomalo skromni Ja))
maksa83 maksa83 09:11 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Ne izazivaj moje svadjalačke/polemičke impulse.

Mislim da je već kasno.

C'mon, get serious.


E! Pižone, baš umeš prijatno da iznenadiš - super su ti te micice.

Doesn't have to be serious.

Mmmmnnije to bilo neko spočitavanje banalnosti, nego opravdavanje sebe što preskačem chit-chat ("volim Getea, volim After Eight, skupljam salvete, značke i skalpove..." ) i postavljam ne skroz mejnstrim pitanja. Priznaćeš, pitanje "zašto insistiraš da se zoveš onako kako se ne zoveš?" otvara mnogo zanimljivije konverzacije nego "a zašto voliš Getea?".

A Velika Bela je super. Pogotovo kao file, između dva komada hleba sa zelenom salatom. Inače je samo glupa proždrljiva riba. Doduše vrlo dobro brušena evolucijom i skoro savršeno prilagođena.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 09:31 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Da volim dobre parfeme.
Da ne volim small talk, pričanje radi pričanja.


te dve tvoje rečenice su u direktnoj koliziji, zar ne?

ps. mislim, ko još voli loše parfeme?


edit:

Da volim dobrog Turgenjeva, ma koliko neke njegove priče mogu pokazivati izvesnu naivnost.
Da je veliki Tolstoj umeo da bude nadmen i nepotrebno grub.
Da je Džordž Meredit i danas aktuelan, da treba pročitati njegova «Iskušenja Ričarda Feverela».
...
Da je Milovan Danojlić, pored svih nedostataka, naš dobar književnik. Jedan od najboljih živih srpskih književnika. Možda bismo, da smo dovoljno pametni, mogli da ga predložimo za Nobelovu nagradu.

mene tvoja hrabrost (da ne kažem nešto drugo) za ovakve stejtmente ponekad zagrcne, vladimire.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:04 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

vladimir petrovic

P. S. Samo da se ne javi Jeremija i ponovno ustvrdi: Opet Vladimir preozbiljno shvata blog!


Neću da se javljam, samo te gledam, tj. pratim šta pišeš.

Međutim, moram da priznam da se jedva uzdržavam da glasno ne iznesem svoja razmišljanja, kako glede imena (Vladimir Petrović, Monika... ), tako glede niza mogućih odgovora i asocijacija na tvoj stav i pitanje:
"Kad naidjemo na neki blog, ne pitajmo se (izravno) šta on kaže, nego šta bi hteo da kaže, zar ne?"

A, tek, kada bi gornje modifikovali u sledeće:
"Kad naiđemo na VIP autora bloga b92, ne pitajmo se (izravno) šta on kaže, nego šta bi hteo da kaže, zar ne?"
Kakvih bi tu tek mogućih hipoteza bilo. Naravno, ne samo kada si ti u pitanju.
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:26 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Vojislav Stojković
...samo te gledam, tj. pratim šta pišeš

Drago mi je.
Shvatam da me (nas) neko (odozgo) uvek prati, pažljivo gleda i sluša. U dobru i u zlu, jer srce čovekovo često voli da prestupi (a o telu da i ne govorim; svaki put kada zadovoljim prohteve tela, osetim se pomalo tužnim, valjda pod uticajem one latinske izreke koju ponekad navodi Umberto Eko: Omne animal triste post coitum - svaka je životinja tužna posle snošaja).

Međutim, moram da priznam da se jedva uzdržavam da glasno ne iznesem svoja razmišljanja, kako glede imena (Vladimir Petrović, Monika... ), tako glede niza mogućih odgovora i asocijacija na tvoj stav i pitanje


Ja jesam Vladimir Petrovic.
Monika je, zapravo, Monique. Monique Audidier.

Kakvih bi tu tek mogućih hipoteza bilo

Volim istraživati sve ili bar što više mogucih hipoteza. Ili mi se bar tako čini.
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:35 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

BebaOdLonchara
...te dve tvoje rečenice su u direktnoj koliziji, zar ne?

ps. mislim, ko još voli loše parfeme?


Pitaš me ko još voli loše parfeme.

Hm. Veruj mi, nailazio sam na osobe koje koriste loše parfeme. Recimo pristojna devojka, ali je jeftin parfem. A o mladicima da i ne govorim, jer neki kupuju uvoz iz Turske, he, he, he...

mene tvoja hrabrost (da ne kažem nešto drugo) za ovakve stejtmente ponekad zagrcne, vladimire.

Onda sam uspeo.
Jer sam hteo da šokiram.

Edit:
mene tvoja hrabrost (da ne kažem nešto drugo) za ovakve stejtmente ponekad zagrcne, vladimire.

Samo da znas da bi na ovakvu tvoju opasku (da nekoga naseg ne bi trebalo kandidovati za Nobela) patriote rekli: Tako se ne brani domovina!
Jer, svi znamo da ima dosta nobelovaca koji nisu istinski vrhunski pisci, na svetskom nivou. A ovencali se lovorovim vencem Nobela!
reanimator reanimator 11:43 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

vladimir petrovic
Volim istraživati sve ili bar što više mogucih poza. Ili mi se bar tako čini.

To cenim..istraživački duh :)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 12:22 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Pitaš me ko još voli loše parfeme.

Hm. Veruj mi, nailazio sam na osobe koje koriste loše parfeme. Recimo pristojna devojka, ali je jeftin parfem. A o mladicima da i ne govorim, jer neki kupuju uvoz iz Turske, he, he, he...

tebi je svejedno koji je parfem (kako miriše) ali je bitno da je skup, ako sam dobro shvatila? uzgred, pristojna devojka obično ide uz jeftin parfem, no to nije bitno.

nisi shvatio moje pitanje ili nisi hteo da na njega odgovoriš: pričaš malo o parfemima, malo ozbiljni stejtmenti na razne pisce, malo prva ljubav a ne voliš priču radi priče? čemu ili wtf, ekšli?

a šokirao me nisi, rekoh da sam se zagrcnula. kad neko daje takve izjave o piscima, rediteljima, umetnicima in general, meni je to na ivici, pa što ne reći, gluposti? mene tvoj pravi identitet zaista ne zanima ali postoji još vladimir petrović, mladi srpski dizajner, čija slika neodoljivo podseća na tu tvoju iz profila samo se godine proizvodnje vas dvojice nekako ne poklapaju...
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:09 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

BOL
tebi je svejedno koji je parfem (kako miriše) ali je bitno da je skup, ako sam dobro shvatila

Ne zezaj.
Kad sam bio mali učili su me: ako ne znaš šta je dobro, pitaj šta je skupo.
A to da ima dobrih stvari koji su džabalesku, to je moguće tamo gde se mulja, ali ne u sredinama/zemljama vladavine prava i reda.
Dakle, normalno je da ono što je skupo bude i vrednije od onoga što je jeftino.
Pa ko šta voli, neka izvoli.
uzgred, pristojna devojka obično ide uz jeftin parfem,

Da, da, pristojna devojka uz jeftin parfem, jeftinu haljinu, jeftine cipele.
Dokle?
Krugolina upravo drži blog o tome da su se neke dame još početkom prošlog veka borile da se luksuzne stvari ignorišu, pa i zabrane.

Jel to to?
Luksuzne stvari su skupe, to nije (ili ne mora da bude) snobizam, osim u sredinama u kojima se godinama razvijala teorija o jednakosti svih, o skromnosti ljudi kao najvećoj vrlini, bla, bla, bla...

Vidim da se i u jednoj Kini već ovih dana formira sloj onih koji počinju da kupuju skupe (luksuzne) stvari (dobra francuska vina i sirevi, lep nameštaj i tepisi, dobri tehnički uredjaji, lepe kuće itd). Prestaje da bude sramotno biti bogat i kupovati skupe stvari. A kad postaneš prebogat, onda daješ u milosrdne svrhe, postaješ donator, podižeš zadužbine.

S tim u vezi, pada mi na pamet (a meni često svašta pada na pamet) da je jedan Karnegi rekao divnu rečenicu: Sramota je da čovek umre kao - bogataš! Drugim rečima, pre nego što umre treba sve da razdeli (a ne da ostavi deci parazitima kao nasledstvo) na pametan način, he, he, he...

Naravno, tačno je i to da u svetu ponekad vredne stvari bivaju široko dostupne, ali to su, uglavnom, izuzeci.
I wish I were rich, peva moj ego...

postoji još vladimir petrović, mladi srpski dizajner

Da, znam za njega. Dobar je, pratim ga.Na njega sam mislio kada sam u tekstu naveo
Medju njima, mnogobrojnima, vidim da se bave raznim zanimanjima: fudbalski trener, košarkaš, filmski reditelj, glumac, dizajner, ambasador, gradonačelnik i dr

Ambasador je naš ambasador u Vašingtonu, košarkaš je...
Ima nas dosta, da smo živi i zdravi.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:18 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

dizajner

a slika?
Filip2412 Filip2412 13:25 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

uzgred, pristojna devojka obično ide uz jeftin parfem, no to nije bitno
ja parfeme slabo koristim, devojku najvise volim samo da istusiram pa ostavim da odstoji minimum 5-6 sati
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:34 20.08.2010

Re: nisam ukapirao


nsarski
Kad kazes:
imam običaj da neretko uzviknem samom sebi: Dragi moj Petroviću, ne može to tako! Ne ide. Glavo luda! Saberi se!
nije mi jasno ko tu tacno govori a ko slusa (ovo je jedno od ozbiljnih pitanja u neuronaukama - postoji li mali homunkulus koji zivi u nasoj svesti?)


Homunkulus se zove HEINER.


BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:41 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

devojku najvise volim samo da istusiram pa ostavim da odstoji minimum 5-6 sati

a kolače kad ispečeš, izvadiš ih iz rerne i poklopiš vlažnom krpom i ostaviš dok ne 'ladnu? tako i gibu, a? nego, pitanje je da li tuširaš pristojnu ili nepristojnu devojku?
myredneckself myredneckself 13:48 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Da volim prvu ljubav, a naročito izraz "puppy love".


Malo predaha za izlazak iz kontemplativnih zona
Možda je banalno, ali je preslatko


Filip2412 Filip2412 14:58 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

BebaOdLonchara
devojku najvise volim samo da istusiram pa ostavim da odstoji minimum 5-6 sati

a kolače kad ispečeš, izvadiš ih iz rerne i poklopiš vlažnom krpom i ostaviš dok ne 'ladnu? tako i gibu, a? nego, pitanje je da li tuširaš pristojnu ili nepristojnu devojku?
uh.... intimno pitanje...

pristojnu ako moze

al ruku na srce, to je tricky issue...
desavalo se da je ja proglasim za pristojnu tek tako i nikome nedam da kaze drugacije
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 15:20 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

ma ceo moj komentar je pokušaj da ti objasnim da žena nije čarapa koju pereš ili pita koju pečeš. mislim, okupaš je i ostaviš da odstoji. žena nije predmet. to što si rekao je isto, samo malo blaže, od onog "TO ne treba tući, TO treba yebati".
Filip2412 Filip2412 15:39 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

BebaOdLonchara
ma ceo moj komentar je pokušaj da ti objasnim da žena nije čarapa koju pereš ili pita koju pečeš. mislim, okupaš je i ostaviš da odstoji. žena nije predmet. to što si rekao je isto, samo malo blaže, od onog "TO ne treba tući, TO treba yebati".
eh.... kad biH ti znala tkome pricas....
belive me, ja sam fini medju najfinijima... ali volim da se grubo salim to je tacno, shala nije shala ako se neko malo ne uvredi, naucio tako jos od srednje skole

"TO ne treba tući" to je drugo, to nema veze sa ovom temom, kakve crne batine

inace, u danasnjem seks i grad svetu "TO treba yebati" je deviza mnogih devojcica, zapravo, muski svet je cesce u poziciji plakanja zbog tumacenja sexa kao ljubavi. A ustvari je to bio samo seks i drugarstvo, ma tuga...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:21 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

shala nije shala ako se neko malo ne uvredi, naucio tako jos od srednje skole

ne.

"TO ne treba tući"

prilično sam alergična na to žene=stvar, a jedan moj brogerski obožavatelj kome sam zaboravila nick, je ovo gore izjavio na blogu, na temi Srpski fim, pa se proveo k'o bos po trnju :)))))
Filip2412 Filip2412 16:31 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

pa se proveo k'o bos po trnju :)))))

understood, tvoje pretnje shvatam sasvim ozbiljno

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:53 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

a slika?

Ima sličnih m.
Milan Novković Milan Novković 18:01 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Shvatam da me (nas) neko (odozgo) uvek prati, pažljivo gleda i sluša

Za odozdo znamo i ko, velika bela :)

Btw, zar vam nije romantičnija Oceanic whitetip shark? Žak Kusto, pa još Francuz, je smatrao da je ona najopasnija od svih ajkula. Ne bunari po "plićaku" i po naivnim plivačima, spora (romantika), opportunistic (pametna), a još i jestiva - fer plej u svakom pogledu
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:09 20.08.2010

Coming of age soon!

Maksa93
...Intuicija razvijena tokom 17 godina onlajn prisustva


Sedamnaest godina?

Blago tebi, ti ćeš uskoro postati punoletan!
nsarski nsarski 18:12 20.08.2010

Re: pamtiti sebe (Otvoreno pismo pošt. šarskom

Beg iz "zatvora" je moguć ako,i samo ako,imamo i koristimo razum i osećanja.
Zako broja tri i Zakon broja sedam

Ih, gde ti ode! To su vec vise sfere koje su meni trenutno nedostupne.

Ja sam nekada razgovarao sa parking-metrima, onim sto se ubacije novac u njih. I na njima ima brojeva sa kojima mozes da se posvadjas. Najbolje je sto su bili niski, pa mozes nadmocno da se na njih nalaktis, tek da se zna ko je gazda i ko je u pravu. Sada vise tih spravica nema, pa sam poceo da pricam sa saobracajnim znacima.
Ima ih opakih, Bogo moj! Ono "jedan smer", na primer. Jedan smer?! Ti ces da mi kazes. Ima i ona putaca "zabranjeno zadrzavanje i parkiranje" - njih ignorisem, samo prodjem brzo. Tu i onako ne smem da stanem. I to.
Do tih Gurdjieffovih zakona jos nisam dosao (pretpostavljam da imas na umu "All and Everything" ), ali moje zilave misli uporno vezbaju.
Milan Novković Milan Novković 18:15 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Mislim da je već kasno.

Vladimire, znaš kako ćeš da "dokrajčiš" Maksu - kaži mu da si ti fenomenalan C++, 3D programer

Šalim se, ali mi u Bgd dobili baš takvog kolegu, sa "tvojim" imenom i prezimenom.

Ne sećam se francuskog u CV-ju (a i kako bi postigao i svo to čitanje i 3D teksture) nego izgleda da vas "baš" ima u imeniku
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:21 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

understood, tvoje pretnje shvatam sasvim ozbiljno

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:25 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

MRNS
... Malo predaha za izlazak iz kontemplativnih zona
Možda je banalno, ali je preslatko


E, baš ti hvala za ovaj klip. Obradovala si me, nisam znao za ovu pesmu iz repertoara Pola Enke.

Nije banalno (osim možda Maksi), jeste preslatko.
Kao što je slatka i sama kovanica Puppy Love.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:18 20.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Milan Novković
...Vladimire, znaš kako ćeš da "dokrajčiš" Maksu - kaži mu da si ti fenomenalan C++, 3D programer

Hm.
Maksa, koji se ovom prilikom pokazuje kao "mrzitelj banalnosti" (našta sam ja žestoko reagovao iako ni ja ne volim banalnosti, ali neke stvari shvatam malo šire), čita mene kao otvorenu knjigu, pa nema šansi da ja njega mogu bilo kako dokrajčiti.

S moje strane, ja mu se ne dam potpuno, da me drži u šaci, iako shvatam da je on često u pravu; inače, on mi je drag, te ne verujem da ima stvarnu nameru da mene dokrajčuje, sa navodnicama ili bez njih.
docsumann docsumann 14:22 21.08.2010

Re: Banalno, volim te banalno

Inače je samo glupa proždrljiva riba


Glupa riba, zvuči kao pleonazam.

Da ne bude zabune, mislio sam baš na ribu ... peraja, škrege, rep.
miloradkakmar miloradkakmar 11:57 20.08.2010

Mene

moja prva ljubav zna pod jednim imenom , a u stvarnosti sam bio sasvim neko drugi.
Da znam kako se sada preziva saopštio bih joj da se nisam lažno predstavljao , jer ni ja nisam znao to svoje drugo(pravo) ime. Možeš misliti koliko sam imao godina i koliko je za mene bilo bitno kako se zoovem.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:16 20.08.2010

Re: Mene

Miloradkakmar
...moja prva ljubav zna pod jednim imenom , a u stvarnosti sam bio sasvim neko drugi.

Važno je da je tebi ostalo u lepoj uspomeni. A siguran sam i - drugoj strani.

Jedna izreka kaže, ako je dobro razumem, da je bitno da nam se nešto lepo dogodi, a nevažno je da li je osoba prava, da li je znamo pod pravim imenom, odnosno da li smo mi njoj prišli sa pravim imenom, itd.

Nisam previše hedonista, aspiriram nekim višim ciljevima, ali je normalno da prav/ispravan čovek ima želje, kao i da se trudi da mu bude lepo kada je u kontaktu sa drugima, a da pritom i drugima čini da se lepo osećaju.
natasavb natasavb 14:17 20.08.2010

Samo o imenu

bih ja, ako moze.
U ove ostale rasprave danas i ovde nesto ulazila ne bih.

Kad smo birali ime za svoje prvo detetu (drugo je dobilo ime koje smo odabarali za prvo:)) stalno mi je bila na umu prica jedne prijateljice o tome kako je bila uzasno nesrecna kao dete zbog svog neobicnog imena i kako je zavidila sestri koja ima "obicno". Islo je dotle, da kad bi je majka zvala s prozora pravim imenom, nije htela da se odazove.

Ne znam koliko to stvarno ima uticaja na razvoj licnosti, ali ipak sam za svoju decu odabrala "obicna" imena.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 14:22 20.08.2010

Re: Samo o imenu

kasnije, u pubertetu, ta neobičnija imena dođu do izražaja, kada ti je najviše stalo da si različit
natasavb natasavb 14:43 20.08.2010

Re: Samo o imenu

BebaOdLonchara
kasnije, u pubertetu, ta neobičnija imena dođu do izražaja, kada ti je najviše stalo da si različit


znam i to mi je rekla, ali treba stici do puberteta.

a i to sa zaljom da si razlicit je diskutabilno.
mislim da je to vazilo u nase vreme (rekla bih da smo ti i ja negde slicnih godina), a da je kod ovih klinaca fora da budu sto slicniji jedni drugima.
kad ih vidim kako su svi jednako obuceni, pitam se sto toliku frku prave kad se pomenu uniforme.
Filip2412 Filip2412 15:23 20.08.2010

Re: Samo o imenu

kasnije, u pubertetu, ta neobičnija imena dođu do izražaja, kada ti je najviše stalo da si različit
tako je...


be yourself



Do what you wanna do.
Just make sure that what you're doing is what's cool and popular with everyone
Chew, baby, chew and chew.
When you're eating turkey, if eating turkey is what you wanna do.

Do what you wanna do.
As long as what you wanna do is what everybody wants you to.
Glue, baby, buy some glue
Just in case if what you're doin' involves eating chips and glue!
docsumann docsumann 16:03 20.08.2010

Re: nisam ukapirao

Homunkulus se zove HEINER.


Nemam pojma šta piše u ovom linku, ali me ovaj HEINER strašno podsjetio na čuveni Korbenov strip DEN.



docsumann docsumann 17:04 20.08.2010

Re: Samo o imenu

kasnije, u pubertetu, ta neobičnija imena dođu do izražaja, kada ti je najviše stalo da si različit


Zato je za one sa "običnim" imenima, blog ko stvoren za ispucavanje fantazija na tu temu
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:27 20.08.2010

Re: Samo o imenu

natasavb
.. Ne znam koliko to stvarno ima uticaja na razvoj licnosti, ali ipak sam za svoju decu odbrala "obicna" imena.

Slažem se da je pitanje izbora imena detetu, odnosno nametanje imena detetu, veoma ozbiljna stvar.
Prvo, hvala Bogu da je u Srbiji napušten onaj stari običaj da ime daje - kum.

Dakle, ime daju roditelji, s tim što polazim od toga da roditelji stvarno dobro promisle pre nego što izaberu ime. Priča se da su pre pola veka, odmah nakon Drugog svetskog rata, davana svakakva imena deci u skladu sa tadašnjim okolnostima.

Drugo, i roditelji greše. Ponekad se daju pomodna imena (Žaklina, Alen, Kristijan, Robert, Sebastijan, Silvana), naročito kod tzv. gastarbajtera. Ima i drugih slučajeva gde roditelji olako daju imena.

Sve u svemu, velika je odgovornost roditelja, jer deca mogu patiti ako svojim imenom "štrče" medju ostalom decom.

Srećom, kažu neki, čovek uvek može da promeni svoje ime, ako je nezadovoljan. Valjda ni procedura nije previše komplikovana. Pa opet, ne verujem da su mnogi voljni da to rade, he, he, he...

Dakle, verujem da je dobro kada su deca zadovoljna svojim imenima.
I kada, onda kada odrastu i pišu blogove, mogu da započnu tekst sa: "Važno je zvati se Vladimir". Malo se šalim na svoj račun, neka mi se oprosti.
(Ubuduće ću pisati daleko manje lične blogove - nigde me neće biti, kao da autor bloga i ne postoji).
jasnaz jasnaz 16:32 20.08.2010

вaжno (да(како


Ja sam, inače, Danojlićev naslov «Dragi moj Petroviću» uzeo prvenstveno zato što ja, jedan od mnogih i premnogih Petrovića (Petrović je jedno od najučestalijih srpskih prezimena), imam običaj da neretko uzviknem samom sebi: Dragi moj Petroviću, ne može to tako! Ne ide. Glavo luda! Saberi se! Oslovljavam se tako onda kada, dakle, grdim samoga sebe zbog nečega rdjavog što sam prethodno napravio; opet, kada hoću sebe da pohvalim za nešto lepo što (mi) sam učinio, mojim trudom, zaslugom i znanjem, ja sebi, bez lažne skromnosti, kažem: Mudar si, dragi moj Petroviću, kao pčelica. Ne znam šta mi se češće dešava.






nurudin nurudin 17:59 20.08.2010

Бекетовски, нема шта...???

Петровићу, не замерите, али након читања Вашег блога, осећао сам се као када сам пре много година први пут покушавао да прочитам Бекетовог "Годоа"?! С том разликом што код Бекете има много мање ликова...

Umberto Eko, Turgenjev, Meredit, Danojlić, Samjuel Beket, sredovečni muškarac, Ivo Andrić, Niče, Monikа, Šekspir, Lav Šestov, Tolstoj, Dikens, Gete, George Meredith prijatelj Petrović, Teofil Pančić, Brodskи, Sioran, Jejts, Ezrа Paund,
И на крају
prof. Nsarski
. Мислим, да сам на месту професора, озбиљно бих Вам замерио....

Да ли је овај Ваш блог најава тема којима ћете се бавити наредних година?

Или можда постоји дубљи смисао који ја не капирам?

Срдачан поздрав!
cult cult 18:36 20.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

nurudin


Umberto Eko, Turgenjev, Meredit, Danojlić, Samjuel Beket, sredovečni muškarac, Ivo Andrić, Niče, Monikа, Šekspir, Lav Šestov, Tolstoj, Dikens, Gete, George Meredith prijatelj Petrović, Teofil Pančić, Brodskи, Sioran, Jejts, Ezrа Paund,
И на крају
prof. Nsarski


Да ли је овај Ваш блог најава тема којима ћете се бавити наредних година?

Или можда постоји дубљи смисао који ја не капирам?




Prvi put srećem Nekog ko pokušava da kaže Nešto uz pomoć ovoliko tudjih misli, reči, citata, biografija...Mislim da je ipak dublji smisao. Mada se stalno spotičem o one parfeme...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:43 20.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

Prvi put srećem Nekog ko pokušava da kaže Nešto uz pomoć ovoliko tudjih misli, reči, citata, biografija...Mislim da je ipak dublji smisao. Mada se stalno spotičem o one parfeme...

ček da krene o mozartu
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:54 20.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

Nurudin
...Umberto Eko, Turgenjev, Meredit, Danojlić, Samjuel Beket, sredovečni muškarac, Ivo Andrić, Niče, Monikа, Šekspir, Lav Šestov, Tolstoj, Dikens, Gete, George Meredith prijatelj Petrović, Teofil Pančić, Brodskи, Sioran, Jejts, Ezrа Paund,
И на крају prof. Nsarski


Višeslojnost.

Pada mi na pamet da bi Francuzi rekli: Sauve qui peut! - što ja kažem onima koji ne mogu da me prate.

I uzvraćam srdačan pozdrav.

I još nešto: dragi su mi svi oni koji izdrže da pročitaju tekst do samog kraja!

P. S. Neka mi se ne zameri što dodajem još jedno ime plejadi značajnih imena gore već navedenih:

Dž. Džojs (Joyce) je, kada su mu ukazali da je Fineganovo bdenje izuzetno teško za razumevanje, rekao (parafraziram) da ga je napisao tako kako ga je sročio kako bi se kritičari njime zabavljali, pokušavajući da shvate šta je autor hteo da kaže, u sledećih 300 godina!
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:05 20.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

BOL
ček da krene o Mozartu


Jok. Što bi rekli Francuzi: Helas! Muzička naobrazba mi nije jaka strana.

Ali imam dobrog prijatelja (Aleksanadara), koji je već dva puta bio gost-autor kod mene, sa odličnim tekstovima o Šopenu i Šumanu. To me čini veoma zadovoljnim.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:53 20.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

Cult
...Mislim da je ipak dublji smisao. Mada se stalno spotičem o one parfeme...


Kad pominješ "spoticanje o parfeme", meni na pamet pada poznata i kontraverzna knjiga "Perfume: The Story of a Murderer", by Patrick Suskind., po kojoj je sniman i film.

Daleko bilo.
razmisljam razmisljam 01:31 21.08.2010

Re: Бекетовски, нема шта...???

dragi su mi svi oni koji izdrže da pročitaju tekst do samog kraja!


Ја издржала .
А прочитала и све коментаре приде.
aleksanadar aleksanadar 00:11 23.08.2010

Оригинално

lepo je zvati se Vladimir Petrović, ali, ruku na srce, nije baš mnogo originalno.


Шта тек ја да кажем!?


П.С.

Да не буде двојбе: ја ЈЕСАМ Александар Петровић.

Они који не знају, нека науче, а они који знају, нека нађу задовољство у подсећању...
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:17 23.08.2010

Re: Оригинално

Aleksanadar
... Да не буде двојбе: ја ЈЕСАМ Александар Петровић.

Long time no see!
Wellcome back.


Dolazim do saznanja da nije poenta toliko u običnosti/neobičnosti imena koliko u sopstvu onoga koji neko ime nosi.

A neka naša prava sopstva, dragi moj Petroviću, otkrivaju samo oni koji su nas dostojni, he, he, he...

Nekome je i David obično ime, ali ovaj nije običan:


nsarski nsarski 12:13 24.08.2010

Re: Оригинално

Long time no see!
Wellcome back.

Long time no see je anglizacija kineske fraze, i ne koristi se u standardnom engleskom. U pitanju je sleng.
Welcome se pise s jednim "l", kao sto sam ja napisao.
Horatio, ne trazim dlaku u jajetu vec pokusavam da te navedem na savrsenstvo. Kud prodjes, tu da bude kao praznik. To je moj cilj.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:43 24.08.2010

Nije lako biti dobar džokej!

Dragi Skoro Sveznajući,
As usual, u pravu si za jedno "l".

Medjutim, kod ovoga
Horatio, ne trazim dlaku u jajetu vec pokusavam da te navedem na savrsenstvo. Kud prodjes, tu da bude kao praznik. To je moj cilj.

bih se zamislio, da sam na tvom mestu, stavljajući veliki znak pitanja.
Tebe rade, ne sebe radi.
Naime, lepo je postaviti sebi neki cilj, ali je važan njuh - da li je grlo na koje se kladiš dovoljno isplativo.
Oni koji prate Ascot Racecourse klade se na provereno dobre konje.
Znam neke koji su bankrotirali, tipujući na pogrešne.
Grehota bi bilo bankrotirati zbog pogrešnog konja.


aleksanadar aleksanadar 00:38 25.08.2010

Re: Оригинално

anglizacija kineske fraze


Занимљиво.

Никада не бих претпоставио да је кинески имао било какав утицај на енглески. Делује ми вероватно колико и претпоставка да је Хенри VIII усвојио учење Конфуција, па решио да раскрсти са папом.

Узгред, ако се каже англицизам и германизам, како се каже за реч која потиче из кинеског?
nsarski nsarski 04:08 25.08.2010

Re: Оригинално

Узгред, ако се каже англицизам и германизам, како се каже за реч која потиче из кинеског?

Sinizam.
aleksanadar aleksanadar 13:06 24.08.2010

Драги мој Владимире

Ето, десило се да сам закаснио на овај твој блог, на који сам позван, као један од Петровића - по природи ствари.

(Авио је слетио у недељу увече, а неколико претходних дана нисам ни покушавао да се прикључим на Мрежу, јер сам обилазио, уздуж и попреко, знаменитости Острва. На крају дана сам, обично, био сувише уморан и пун свежих утисака.)

Видиш, питање важности имена је блиско, по много чему, питању важности завичаја, корена, "крви и тла", како би рекао Мартин Хајдегер. И то важно и тешко питање има судбину разних других тешких питања - на њега се дају разнолики, понекад и крајње опречни одговори. Ако питање гласи: "Шта значи име? Какав је смисао имена?" одговор може гласити "Nomen est omen" (тј. "име је ознака" ) што би подразумевало да име говори нешто значајно о ономе ко га носи. Име нам говори ко је и какав је његов власник. А, у последњој, крајњој линији име је нечија судбина... На другој страни је цитат из Шекспира који наводиш:

"What's in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet"


Када је реч о завичају и питању "овде или тамо" - којим се Мића Данојлић опсесивно бави, на памет ми падају два одговора. Један сам чуо од Владете Јеротића, на једној вечери посвећеној односу хришћанства и источних религија. Гласи: "Биљка најбоље (или, оштрије речено: једино) успева на тлу на којем је и поникла". Тиме је професор Јеротић хтео да каже да, примера ради, будизам не може "да успе" негде ван Азије.

Други, потпуно опречан став, гајили су стоици: "Моја отаџбина је тамо где ми је добро!" Наш дечији песник Брана Црнчевић рекао је то овако:

Живим зато што сам рођен
Нисам бирао ни народ, ни вође


(Још да додам. Гесло Светске шаховске федерације гласи (FIDE) гласи: GENS UNA SUMUS (Један смо род). Шах можете играти, које год да сте националне припадности, расе или вероисповести. Довољно је знати правила игре. Исто важи и за Моцартову музику, чији је језик универзалан.)


Како се одлучити? Чему дати предност - свету или завичају?

(Да ли је неко, можда, за партију шаха?)

Близак ми је следећи став Лешека Колаковског:

Da li, ipak, ne moram sebi reći: ne pripadam nijednom narodu, ni Crkvi, ni bilo kakvom kolektivitetu koji čuva moralni kontinuitet, ništa me se ne tiču ni uspesi ni neuspesi, dobra ili rđava prošlost, bavim se vlastitim interesima i ničim više? Naravno, tako se sebi može reći, ali se tako uopšte ne može misliti. Ako se otvoreno odričemo učešća u svemu kolektivnom, ako se ne solidarišemo sa bilo čim, možemo živeti, ali taj život će biti uzaludan i nesrećan; u tom slučaju ne smemo očekivati ni solidarnost ni pomoć od drugih u slučaju neuspeha ili poraza, koji se svima događaju. Ravnodušnost prema drugima biće nam uzvraćena ravnodušnošću, i na to se ne možemo žaliti.

Normalno je da se rađamo u situaciji koja je od nas krajnje nezavisna i da kasnije, kada nešto i radimo na svoju ruku, situacije u priličnoj meri, premda ne sasvim, ostaju u odnosu na nas nezavisne, ali ih i pored toga moramo prihvatiti.

("О колективној одговорности", из књиге "Мини предавања о макси стварима" )


Ова два питања - значења и значаја имена и завичаја - која су наизглед раздвојена, повезана су из једног разлога: име које носиш - ако ништа друго - говори о твоме пореклу, народу којем припадаш, средини и обичајима, па и намерама родитеља према својем наследнику. Дакле, презиме чији наставак гласи "ић" ( не руско "ич" ) говори, неминовно, да је његов носилац Србин, уз све могуће асоцијације које то изазива.


* * *

Мићу Данојлића волим и пратим, ево, деценијама. Рекао бих за њега, у две речи, само ово: уметник речи. (Као да је то неки назив који се за књижевника, иначе, не подразумева... ) Неки његови описи су непревазиђени и представљају немогућ подухват за осредње таленте. У његовим реченицама често заблиста, као драгуљ, нека запостављена и заборављена реч, која ствари стави на своје место и обрадује читаоца.

Нажалост, Данојлић је - српски, одвише српски - самоме себи поставио једну немогућу дилему, која гласи:

"Или Запад - или Србија!"

и одлучио се за Србију. Када је избор такав, одлука мора бити, обрни-окрени, погрешна. Каква год да је. Тај Данојлићев избор је утолико више апсурдан, јер већ година живи у хемисфери Запада (у Француској) и дружи се са Бодлером и Арагоном. А говори овако:

U nasoj gluposti ima i nesto dusevnosti; svakako je ima vise nego u pameti koja je likovala nad njom.


Нека је то, драги мој Данојлићу, душевна глупост, али глупост јесте.


Не бих да се мешам... али, горња дилема је штетна и непотребна. Ако је неко поставља, ја се - не изјашњавам.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana