Istorija| Kultura| Politika

Njegova dobra u zaborav bacismo

nova_slika_srbije RSS / 13.08.2010. u 00:28

      Knežević Stefan imao je samo trinaest godina kada je na poklon od dubrovačkog poslanstva dobio ogrtač, dolamu od mletačke svile, bogato izvezenu bisernim nitima, kakvu su obično nosili carski prinčevi u Carigradu. Stariji sin kneza Lazara već tada je osećao odgovornost prema svome ocu, slavnom poreklu i zemlji koja je strepela od novih napada turske vojske. Mudri dubrovački poslanici trudili su se da na Stefana ostave jak utisak, predviđajući da će on ubrzo naslediti presto svoga oca, jer su dobro znali za nevolje koje predstoje Lazarevoj vojsci. Bilo je to na Božić 1386. godine.

     Sedam godina kasnije kneginja Milica je na presto, sada već vazalne Srbije, dovela svog sina Stefana Lazarevića. Odrastao na pričama o Aleksandru Velikom, mladom knezu se, stupajući na presto, javila želja da u svemu nadmaši svoga oca, baš kao i njegov junak iz detinjstva. Tako je i bilo.

     Kao hladan i odmeren političar potiskivao je svoja osećanja i držao se viteških principa, brzo se snalazio u svakoj situaciji, a njegova sposobnost da od neprijatelja stvara saveznika nasleđena je od Nemanjića. Da bi održao samostalnost Srbije koju je razarala nesloga vlastele i neprekidni turski napadi, Stefan se odlučio na politiku mira sa Bajazitom i njegovim naslednikom, svestan snage njihove vojske. Boreći se kao vazalni knez na strani Turaka nikada nije izgubio bitku pa čak ni onu u kojoj se sukobio sa čuvenim tatarskim osvajačem Tamerlanom, koji se divio Stefanovoj hrabrosti na bojnom polju.

     Posle ove bitke, jedne od najvećih u istoriji srednjeg veka, odlikovan je titulom despota od strane vizantijskog namesnika Jovana VII. Cela Evropa se divila snazi srpskog viteza, ozbiljnog i hrabrog ratnika koji je stajao kao štit između hrišćanskih zemalja i moćnog Osmanlijskog carstva. Stefan se isticao svojom pojavom ne samo zbog visokog rasta i lepote već i zbog svojih umnih govora. Naročito su mu se divili evropski kraljevi koji su u to vreme bili nepismeni. Oni su želeli da budu Stefanovi prijatelji i cenili su savete koje im je davao. Od ugarskog kralja Žigmunda, čiju je zemlju oslobodio od Husita, Stefan dobija grad Beograd i titulu viteza Zmajevog reda. Stephanus despot bio je u prvom stepenu ovog reda sa još 23 ritera.

     U Srbiji tog vremena, iz srednjevekovne zaostalosti, pojavljuju se nagoveštaji prvih znaka humanizma. Despot je počeo reforme sa stalnom vojskom i jedinstvenom trgovinom, otvorio prve škole pri manastirima, biblioteke, bolnice, rudnike, zabranio trgovinu belim robljem, doneo mnoge zakone kako bi poboljšao položaj Srba, pomagao crkve i proširio granice Srbije. Uprkos dvostrukom vazalnom položaju, prema Turcima i prema Ugarima, zemlju je uzdigao materijalno i duhovno, po uzoru na Vizantiju. Beograd je načinio prestonicom Srbije, želeći da od njega stvori novi Carigrad. Oživeo je grad tako što je u njega preselio Srbe i razvio trgovinu, izgradio mnoge crkve i svoj dvor, kome su se divili velikani koji su bili Stefanovi gosti. Grad je zaštitio dvostrukim zidinama, znajući da politika mira kod Turaka ne traje dugo. Beograd nikada više u svojoj istoriji neće doživeti takav preporod.

     Titula despota često je, danas, pogrešno shvaćena. Pod pojmom despota podrazumeva se tiranin, surov i nepravedan vladar, a to nije osnovno značenje. Ova titula u narodu je stoga unižena, kao i značaj Stefana Lazarevića u srpskoj istoriji. Mnoge njegove osobine dodeljene su drugim vladarima i ratnicima. To nije jedini primer da se naš narod identifikuje sa nejakima a velike i značajne vladare zaboravlja i njihov značaj umanjuje. Verovatno se iz istog razloga zaboravlja i to da Srbija posle Kosovskog boja nije nestala, već je trajala punih 70 godina – zahvaljujuću ovom despotu.

     On je imao potpunu svest o konačnoj propasti države, i učinio je sve da odloži dan kada će Srbija preći pod apsolutnu vlast Turaka. Imao je takođe svest i o tome da će velike sile uvek vršiti pritisak na njegov narod i da će Srbija zauvek ostati vazalna država. Zbog toga je postavio jake duhovne, verske, obrazovne i kulturne temelje zahvaljujući kojima se Srbija oslobodila od Turaka, zahvaljujući kojima je obnovila državu i zahvaljujući kojima danas postoji.

Atačmenti



Komentari (16)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

reanimator reanimator 10:00 13.08.2010

...

alselone alselone 11:04 13.08.2010

Re: ...

reanimator

NeuroRadoznalost NeuroRadoznalost 14:57 13.08.2010

Preporuka

Preporuka za tekst.
Volim da pročitam istorijske tekstove a pogotovo iz druge perspektive.
Inače mi kao narod najviše volimo da slavimo ljude koji su bili spremni da stave iz prkosa na kocku život naroda i uđu u nepobedive ratove. Ljudi kao Despot Stefan su zaboravljeni jer nisu dovoljno krvi prolili. Tako je bilo i sa drugim svetskim ratom, svi znamo za "Bolje Grob Nego Rob" a veliko pitanje je šta je naš narod dobio tom parolom, zna se da je izgubio mnogo nepotrebne krvi.
Takođe bilo kakav reformator je kod nas dosta kontroverzna tema jer naše društvo iz petnih žila pokušava da očuva Status Quo!
nova_slika_srbije nova_slika_srbije 16:57 13.08.2010

Re: Preporuka

Hvala na preporuci NeuroRadoznalost. Slažem se sa Vama - u potpunosti.
noboole noboole 18:42 13.08.2010

IZvori?

Koji su to istorijski izvori iz kojih dolazi ovo sto si napisao? Tj., ne one cinjenice koje svi znamo, nego, recimo o njegovom statusu i ugledu kod evropske aristrokratije i Tatara? I slicne izmedju stvari?
nova_slika_srbije nova_slika_srbije 22:41 13.08.2010

Re: IZvori?

Pročitaš sve što je napisano o njemu i tako saznaš dosta detalja.
seceranac seceranac 03:09 14.08.2010

hvalospevi

jos jedan hvalospev o vlasti u najboljem duhu evropskih hvalospeva

U Srbiji tog vremena, iz srednjevekovne zaostalosti, pojavljuju se nagoveštaji prvih znaka humanizma. Despot je počeo reforme sa stalnom vojskom i jedinstvenom trgovinom, otvorio prve škole pri manastirima, biblioteke, bolnice, rudnike, zabranio trgovinu belim robljem, doneo mnoge zakone kako bi poboljšao položaj Srba, pomagao crkve i proširio granice Srbije. Uprkos dvostrukom vazalnom položaju, prema Turcima i prema Ugarima, zemlju je uzdigao materijalno i duhovno, po uzoru na Vizantiju. Beograd je načinio prestonicom Srbije, želeći da od njega stvori novi Carigrad. Oživeo je grad tako što je u njega preselio Srbe i razvio trgovinu, izgradio mnoge crkve i svoj dvor, kome su se divili velikani koji su bili Stefanovi gosti. Grad je zaštitio dvostrukim zidinama, znajući da politika mira kod Turaka ne traje dugo. Beograd nikada više u svojoj istoriji neće doživeti takav preporod.
     Titula despota često je, danas, pogrešno shvaćena. Pod pojmom despota podrazumeva se tiranin, surov i nepravedan vladar, a to nije osnovno značenje. Ova titula u narodu je stoga unižena, kao i značaj Stefana Lazarevića u srpskoj istoriji. Mnoge njegove osobine dodeljene su drugim vladarima i ratnicima. To nije jedini primer da se naš narod identifikuje sa nejakima a velike i značajne vladare zaboravlja i njihov značaj umanjuje. Verovatno se iz istog razloga zaboravlja i to da Srbija posle Kosovskog boja nije nestala, već je trajala punih 70 godina – zahvaljujuću ovom despotu.



onda verovatno znas i da je podigao porez na do tada ne vidjene razmere, da su u tim rudnicima radili lose placeni srbi (bilo bi lepo da navedes neke divne primere iz zakona o rudnicima), da su se rudari stalno bunili i da je Stefan pobune rudara gusio u krvi (najcuvenija pobuna je bila 1427.), da iako je drzava materijalno i duhovno uzdignuta kao najveci proizvodjac srebra u evropi, narod od toga nije video skoro nista, pare su trosene na crkve i palate i na do tada ne zabelezen uvoz luksuznih roba iz evrope, dok je narod postao osiromasen i ostavljen na milost i nemilost raznim stefanovim vlastelinincicima i pljackasima od kojih nije stitio narod, da je vodio ratove protiv srpske vlastele (skoro svi ostali su bili protiv njega ukljucujuci i rodjenog brata Vuka i brankovice) tj. vodio gradjanske ratove u kome su srbi isli na srbe zarad vlasti vladara i vlastelina (koji bi se pomiri posle svega), da je u bitci kod rovina bio na strani turaka koji su posle bitke zauzeli veci deo do tada polunezavisnih srpskih zemalja, da je ucestvovao sa svojom vojskom u pljackanju i ubijanju po bosni 1398.

bio je despot u izvornom i pravom smislu te reci a najbolji dokaz za to je cinjenica da se srbi posle pada pod turke citava dva veka nisu bunili jer im je bilo bolje nego pod srpskom vlastelom

mogao bi ja do sutra ovako i to pored cinjenice da su tada zapisivane samo dobre stvari o vladarima jer su oni kontrolisali pisanu rec, mogu zamisliti koliko je zlocina pocinio iza kojih nije ostao trag ...
srdjan.pajic srdjan.pajic 09:49 14.08.2010

Re: hvalospevi

seceranac
jos jedan hvalospev o vlasti u najboljem duhu evropskih hvalospeva

[
onda verovatno znas i da je podigao porez na do tada ne vidjene razmere, da su u tim rudnicima radili lose placeni srbi (bilo bi lepo da navedes neke divne primere iz zakona o rudnicima), da su se rudari stalno bunili i da je Stefan pobune rudara gusio u krvi (najcuvenija pobuna je bila 1427.), da iako je drzava materijalno i duhovno uzdignuta kao najveci proizvodjac srebra u evropi, narod od toga nije video skoro nista, pare su trosene na crkve i palate i na do tada ne zabelezen uvoz luksuznih roba iz evrope, dok je narod postao osiromasen i ostavljen na milost i nemilost raznim stefanovim vlastelinincicima i pljackasima od kojih nije stitio narod, da je vodio ratove protiv srpske vlastele (skoro svi ostali su bili protiv njega ukljucujuci i rodjenog brata Vuka i brankovice) tj. vodio gradjanske ratove u kome su srbi isli na srbe zarad vlasti vladara i vlastelina (koji bi se pomiri posle svega), da je u bitci kod rovina bio na strani turaka koji su posle bitke zauzeli veci deo do tada polunezavisnih srpskih zemalja, da je ucestvovao sa svojom vojskom u pljackanju i ubijanju po bosni 1398.

bio je despot u izvornom i pravom smislu te reci a najbolji dokaz za to je cinjenica da se srbi posle pada pod turke citava dva veka nisu bunili jer im je bilo bolje nego pod srpskom vlastelom

mogao bi ja do sutra ovako i to pored cinjenice da su tada zapisivane samo dobre stvari o vladarima jer su oni kontrolisali pisanu rec, mogu zamisliti koliko je zlocina pocinio iza kojih nije ostao trag ...


Rekao bih da mašiš profašističku poentu bloga. Nema veze kakav je on zapravo zlikovac i krvopija bio, kao uostalom i svaki tiranin, Srbiji treba opet jedan takav. Visok, plav, atletski gradjen (ni slučajno gej), znači čiste krvi i čvrste ruke, da zavede red. Što se mene tiče, neka hvala - deda mi se, uz "Bolje grob nego rob" u ratu borio protiv takvih.
man ray loves me man ray loves me 12:32 14.08.2010

Re: hvalospevi

ma ajde, srdjane. da si procitao sve o njemu, saznao bi dosta detalja. ali posto nisi, mogu samo da ti kazem: svasta, bas svasta!
(nastavi ovako zlonamerno da komentarises i sledi banovanje...)
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 10:48 17.08.2010

Re: hvalospevi

da, ali je ostao najpoznatiji po tome sto je bio jako
obrazovan, i sto je bio pesnik
seceranac seceranac 09:46 18.08.2010

Re: hvalospevi

Velimir Mladenovic
da, ali je ostao najpoznatiji po tome sto je bio jako
obrazovan, i sto je bio pesnik


i Kolumbo je ostao poznat kao veliki moreplovac a ne kao covek koji je nacinio najveci genocid ikada zabelezen, mediji su cudo narocito medju nepismenim svetom
nova_slika_srbije nova_slika_srbije 19:23 18.08.2010

Re: hvalospevi

i Kolumbo je ostao poznat kao veliki moreplovac a ne kao covek koji je nacinio najveci genocid ikada zabelezen, mediji su cudo narocito medju nepismenim svetom


Ovde nailazimo na tri nejasnoće. No dobro.
aurelije aurelije 11:28 19.08.2010

Re: hvalospevi

A što je u bici kod Nikopolja odlučujuće doprineo ostanku Osmanlija na tlu Evrope, posredno ubivši Ivana Šišmana III poslednjeg srednjevekovnog cara Bugarske i svog zeta. Ipak mu je zet Bajazit Jildrim bio bliži srcu :)

Muka mi je od ovih romontičarskih pogleda na istoriju...
nova_slika_srbije nova_slika_srbije 17:57 19.08.2010

Re: hvalospevi

Šišman je ubijen zbog izdaje. Sa tim Stefan nema veze. Bajazit je redom ubijao sve vazalne vladare koji su stvarali tajne saveze sa Ugarima.


doprineo ostanku Osmanlija na tlu Evrope


nije on ništa doprinosio. on je bio vazalni vladar. borio se za Turke.

Što se romantike tiče - nemam pojma gde ste je prepoznali. Ali navikao sam na glupe komentare.
aurelije aurelije 22:31 19.08.2010

Re: hvalospevi

Koliko bi bilo usporeno napredovanje Turske u Evropi da je Lazarević pio rujno vino i sa brda posmatrao kako krstaši deru Turke?

Šišman je nastradao što se u momentu dolaska krstaša pobunio, odbacio vazalstvo i stavio se na stranu krstaša. Ustao je protiv pašenoga, a ustanak je propao zbog šuraka Tako je i Šišman ostao poslednji bugarski car :)

Romantika je kad se istorijske činjenice tumače u krivom svetlu...
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 10:46 17.08.2010

D:S

Slovo ljubve

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana