Nauka

„Janomamo: okrutni narod“

Aleksandar Stosic RSS / 01.08.2010. u 00:31

 156555639_ae2dd9ea58_d.jpg

„Janomamo: okrutni narod“

Janomamo, jedno od najprimitivnijih plemena koje danas postoji u svetu, antropologija je počela da upoznaje šesdesetih godina prošlog veka u istraživačkim radovima Napoleona A. Šanjona, proslavljenog američkog antrolopoga s Univerziteta Mičigen.

U svojoj knjizi, „Janomamo: okrutni narod“, Šanjon nas upoznaje sa istorijom Janomama, njihovom kulturom, običajima, mitovima, političkom i socijalnom modelu života. Šanjonova knjiga jedna je od najznačajnijih radova iz oblasti kulturne antrolopogije, jer na direktan i veoma upečatljiv način vodi kroz jedan novi svet, potpuno nepoznat modernoj civilizaciji.

Šanjona knjiga razbila je i ispravila određene pogreške kada su u pitanju primitivna plemena. Smatralo se, naime, da su Janomamo lovačko-skupljačka plemena, ali umesto toga, dobili smo novu sliku o narodu koji sam kultiviše svoja poljoprivredna dobra. Dotad o narodu iz amazonskih šuma s juga Venecuele i severa Brazila znalo se veoma malo i to od 1929. godine kada su ih katolički misionari prvi put kontaktirali. Ipak, za antropologiju ti kontakti nisu imali naučnu vrednost.

Šanjon je prvi put otišao u amazonsku prašumu sredinom šesdesetih i tamo ostao punih pet godina, prikupljajući naučnu građu o plemenu Janomamo. Ono što ovoj knizi daje poseban pečat jeste način na koji autor deli svoja iskustva sa čitaocima. Pored, već standardne, metodologije za pisanje naučnog rada, Šanjon nam, istovremeno, otkriva i svoje osećanja, koja su posebno upečetljiva tokom prvih dana njegovog boravka: strahove, nova iskustva, emocije ili rađanja novih prijateljstava.

Početak knjige je veoma snažno dokumentovan, posmatrano iz dva ugla, kako emotivnog, tako i naučnog, odnosno, antropološkog ugla: „Pogledao sam i zadrhtao kada sam video na desetine krupnih, golih, znojavih, odvratnih muškaraca koji su buljili u nas uperivši svoje strele ka nama! Ogromni komadi zelenog tobaka bili su zaglavljeni između donjih zuba i usana, izgledajući nam još strašniji, dok su tamno-zelene sline kapljale ili visile niz njihove nozdrve – visile toliko duge da su se prilepile za grudne mišiće ili duž brade. Kročili smo u selo dok je jedan čovek na nos udisao halucinogene droge. Zbog toga je bio slinav. Sluz je uvek natopljena zelenim prahom i oni, obično, puštaju da im sluz curi i visi niz nozdrve.  Zatim sam shvatio da je pored nas na desetak i više, opasnih, neuhranjenih pasa, koji se šetali oko mene i mojih nogu, kao da ću biti njihov naredni obrok. Samo sam stajao tu, mirno, držeći čvrsto beležnicu, bespomoćan i patetičan“.  

Ovako Šanjon opisuje prvi susret sa dotaa praktično nepoznatim plemenom. Njegovi naučni radovi, spisi, dokumentarni filmovi i drugi materijali koje je prikupio napravili su od Janomamo poznat narod. Kniga „Janomamo:okrutni ljudi“ štampana je u milion primeraka što je za jednu knjigu koja je, pre svega, naučna, veliki uspeh. Pred toga, istraživanja o plemenu Janomamo postavila su Napoleona Šanjona na mesto jednog najznačajnjih kulturnih antropologa svog vremena.

chagnon.jpg

U širem društvenom kontekstu, Šanjon je postao medijski poznat nakon objavljivanja knjige novinara Patrika Tirnija (Patrick Tierney) Darkness in El Dorado: How Scientists and Journalists Devastated Amazon, iz 2000, u kojoj autor optužuje Šanjona i njegove saradnike da su doneli zarazu među pleme Janomamo čime su „odgvorni za masovnu smrt nekoliko stotina ili hiljada ljudi plemena Janomamo“. Kakve su bile razmere ove optužbe najbolje svedoči činjenica da se u spor uključila i Američko antropološko društvo (American Anthropological Association), postavivši se na stranu Šanjona, te da je nešto kasnije sam Šanjon pokrenuo sudski proces protiv novinara. Podelili su se i antroprolozi, ali je ipak veliki deo, poput Edvarda O. Vilsona, Ričard Doukinsa, Stivena Pinklera i drugih sociobiologa, stao u odbranu Šanjona, tvrdeći da je Tirnijeva knjiga deo političke kampanje „marksista“ i „postmodernista“ protiv sociobiologije.

Janomamo
Na granici između Venecuele i Brazila, u prašumama Amazona, nalazi se veliko pleme – Janomamo sa od prilike 20.000 ljudi koji žive raseljeni oko 200 do 250 malih seoskih zajednica. Janomamo su pleme koje do nedavno nije imalo bilo kakav kontakt sa spoljnim svetom. Iz tog razlika, oni su uspostavili određeni način života, njima svojsten, u kojem preovladava ratovanje kao dominantni politički model. Takođe, primetan je visok stepen  političkog integriteta koji je oslobođen od bilo kakvog uticaja spolja.

U vreme prvog Šanjonovog odlaska u zabačene delove Amazona o narodu Janomamo se uglavnom nije ništa znalo. Postojala je tek po koja informacija o tamošnjoj kulturi, geografskom položaju sela, veličini ili kulurnoj istoriji plemena. Mnogo toga bilo je potpuno netačno. Pogotovo su mape koje mu je dostavila Vlade Venecuele bile neprecizne, shvatiće to Šanjon dok bude putovao u potrazi za selima.

Šanjon je istraživački rad podelio u dve celine, tako da knjiga, s jedne strane sadrži poruku o antropološkom istraživačkom radu, dok s druge strane akcenat je stavljen na prirodu političke organizacije Janomamo. „U vezi istraživačkog rada, prva lekcija je u nekim slučajevima nemoguće shvatiti organizaciju čitavog društva ako bi se istraživalo samo jedno selo, jer je svaka zajednica dubinski vezana za svoje susedno selo, kako obavezama prema tom selu tako i prema pritiscima na selo. Kada je reč o političkoj organizaciji Janomama, posebno je važno sagledati događaje iz bliže i dalje prošlosti kako bi se razumeli aktuelni posmatrani modeli“.

Početak rata
Događaj koji je tektonski promenio društveni tok novije istorije kod Janomama desio se petnaestak godina pre nego što će profesor Šanjon prvi put doći u amazonsku džunglu, i koji sam po sebi objašnjava gotovo sve odnose između ovih raštrkanih plemenskih zajednica. Događaj koji sledi takođe objašnjava i politički život Janomama.

Pripadnici sela Bisaasi-teri žive na nekoliko dana hoda od sela Konabuma-teri. Bisaasi-teri, koji su se pre toga odcepili od većeg sela, Patanova-teri, i počeli nezavistan život želeli su da ojačaju politički položaj sklapanjem prijateljstva s Konabuma-teri. Vremenom su ova dve sela redovno organizovala gozbe na kojma bi se vršila razmena dobara, a poed toga prijateljstvo je održavano i na razne druge načine, poput sklapanja međuseoskih brakova. U politici kod Janomamo, svako selo ima potrebu da održava dobrosusedske odnose sa drugim selima, ali i pored dobrih odnosa oni tradicionalno imaju veoma malo poverenja u te, tek ostvarene, političke institucije.

Hekura
Smrt je još jedan pojam koji vezuje ovo pleme. Gotovo svaka „prirodna“ smrt, pod čime se podrazumeva svaka smrt koja nije posledica napada neke divlje životinje ili obračuna sa nekom drugom osobom, povezuje se sa štetnom magijom.  Kod Janomamo, kao i kod svih drugih primitivnih plemenskih zajednica, uočljiva je visoka stopa mortaliteta posebno kod dece. Bebe nemaju velike izglede da prežive. Mi, ljudi koji živimo izvan amazonske prašume, imamo načine kako da lekovima spasimo dečije živote u njihovom najranijem stadijumu. Janomamo to nemaju i te pojave posmatraju kroz prizmu božije volje. Kada kod njih umre neka osoba, Janomamo to razumeju na način da je neko poslao štetne duhove -  hekuru – po ljudsku dušu. Zbog toga, svako selo ima po jedno šamana, plemenskog vrača, koji na svoj način pokušava da spasi dete.

Tih dana, baš u trenutku kada se razvijalo prijateljstvo sa Konabuma-teri, u selu isaasi-teri je umrlo nekoliko dečaka i devojčica, pa su šamani Bisaasi-terija su počeli da sumnjaju da im novi prijatelji šalju hekuru na decu. Zbog toga su iznenada ubili jednog od važnijih ličnosti iz sela Konabuma-teri, Ruvahivu (Ruwahiwa). Tako je počeo krvavi petnaestogodišnji rat dvaju sela, o kojem Šanjon nije znao ništa, a bez čega nije mogao da se pomeri ni za pedalj u svojim istraživačkim radovima, pre svega onim koji su se bavili pitnjima rodoslova.  


Sela
Janomamo žive u selima koja uglavnom broje od pedesetak do 250 ljudi. Postoje sela i sa više od 400 ljudi, međutim takva su sklona brzom raspadanju usled nemogućnosti da se u datim političkim okolnostima sačuva mir u zajednici. Sva sela su sagrađena na isti način, kružno, a duž kruga napravljene su kolibe - šabono (shabono), drvene kuće sa slamanim krovom. Šabono su otvorene ka centru sela, ka mestu gde se održavaju gozbe i razne druge proslave. Kuće su sagrađene tako da predstavljaju i prvu liniju odbrane od neprijatelja jer su zatvorene s spoljne strane. Pored toga, svako selo će iz bezbednosnih razloga očistiti od vegetacije čitav prostor oko naselja, kako neprijatelj ne bi mogao da se prikrada. Konačno, na samom ulasku u selo svake večeri se postavlja suvo lišće kako bi mogli da čuju neprijatelja u slučaju noćnog napada.

 

Janomamo ne poznaju instituciju privatnosti na način na koji to mi podrazumevamo. Njihove kuće su otvorene, a porodice žive u međusobnoj interakciji. Spavaju na posebno sagrađenim mrežama za spavanje. Ipak, seksualna diskrecija postoji i vrlo često se seksualni odnos vodi kada je par dobro zaklonjen, ili negde duboko u šumi. Tada par unapred ugovori seksualni odnos i zajedno se dogovore oko lokacije. Zatim, odvojeno odlaze, uglavnom pod izgovorom da moraju da vrše nuždu. Posle završenog seksualnog odnosa, različitim putevima vraćaju se u selo.

Janomamo narod pažljivo bira poziciju za izgradnju sela. Budući da se radi o poljoprivrednoj zajednici, apsoulutni prioritet u izboru lokacije jeste kvalitet bašte, odnosno zemlja koja je pogodna za obrađivanje. Veličina bašte zavisi od veličine sela. Uglavnom, za svakog člana zajednice mora da se obezbedi hrana, a ako izabrana bašta ne ispunjava taj parametar traži se nova. Karakteristika njihove poljoprivrede jeste da posle tri godine napuštaju polje i odlaze dalje, u potrazi za drugom kvalitetnijom baštom, budući da se dotadašnja „istrošila“.

Poljoprivreda
Oni su potpuno zavisni od resursa koje im obezbedjuje amazonska prašuma. Janomamo love, pecaju, ili, je možda bolje reći, hvataju ribu, te obrađuju svoje zemljište. Najvažnija poljoprivredna dobra koja proizvode su vrsta slatke banane (plantain, eng. p.a.), od koje se prave slatke supe i maniok. Nisu zavisni od mesnih proizvoda i ne jedu ih u velikim količinima, ali će ipak za gozbu uloviti majmune, tapire, male ili srednje ptice iz porodice fazana,  glodare ili mravojede. Ribu, pak, hvataju na specifičan način: pronađu pogodan rukavac i podele se u dve grupe,na rastojanju od pet metara. Oni, koji stoje na višoj tački, u vodu prosipaju jednu halucinogenu supstancu od koje se riba ošamuti, što njihovim saradnicima, koji stoje nizvodno, omogućava da lako i efikasno uhvate ošamućenu ribu.

Političko uređenje sela je takođe specifično. Društveni život je organizovan oko istih principa za sva plemenska sela: rodbinski odnosi, poreklo od predaka, mešanje brakova unutar rodbinskih  veza i privremena harizma vođe koji pokušava da održi red u selu i čija je odgovornost da odredi odnose prema drugim selima. Vođa, ili poglavica, sela je, za naše prilike, netipična politička figura koja je u mirnodopskom periodu samo „jedan od nas“. Vođa je tada, zapravo čovek koji radi sve što i ostali članovi zajednice i nikako, osim po autoritetu koji uživa, ne bi moglo otkriti ko je zapravo vođa. U vreme rata, medjutim, vođa dobija svoju pravu političku funkciju u kojoj je on glavni pregovarač, autoritet koji osmišljava takitku i donosi najvažnije odluke koje selo bespogovorno poštuje i primenjuje. Oni su, dakle, istovremeno i mirotvorci i neustrašivi ratnici.

Brak i politika
Društvena dinamika unutar sela regulisana je preko modela „davanja i  primanja svadbenih poklona“: brak dvoje ljudi ugovaraju stariji rodjaci, uglavnom njihovi očevi, ali to takođe mogu da učine i braća ili stričevi, i to je u punom smislu reči politički proces. Otac još dok je devojčica mala izabere njenog budućeg muža. Obično se izbor vrši iz neke koristi, a uglavnom zarad budućih priateljskih odnosa sa tim selom. Nije redak slučaj da muškarci imaju i po nekoliko žena. Vođa Bisaasi-teri sela, Kaobava (Kaobawa) bio je jedan od vlasnika čak šest žena. Njegov slučaj je za Šanjona školski primer, jer je Kaobavina prva žena, Bahimi, zapravo njegova bliska rođaka – ujakova ćerka . To bi po našoj geneološkoj liniji bila sestra po ujaku.  Ona je i nekoliko godina starija od Kaobave, čija je druga žena, Koamašima, jedna mlada devojka koju je dobio iz drugog sela na osnovu političkog dogovora o miru. Njih dve su njegove omiljene supruge.  

Iako uglavnom svi ljudi sa naše strane civilizacije imaju određene stereotipe o divljim plemenima, kod kojih apsolutno ne postoji racionalno, Kaobava je u još jednom slučaju primer koji ruši stereotipe. Naime, prema Šanjonovim rečima, među Janomamo postoje dve vrste poglavica. „U prvoj grupi su vođe koji su mirni, blagi, neupadljivi u većini vremena, ali veoma kompetentni u svojim poslovima. Oni nisu previše govorljivi, ali kada imaju šta da kažu njih svi slušaju i njihov stavovi se prihvataju. Druga grupa, pak, je značajno tiranska, despotska, nametljiva, drčna, i veoma neprijatna za okolinu. Oni se stalno deru, tuku svoje žene, ili se iživljavaju and slabijim od sebe. Neki su izrazito nasilni“. Kaobava pripada prvoj grupi ljudi.


Porodično stablo
Prema Šanjonu, svrha pisanja ove knjige bila je da sistematski prikupi određene vrste informacija o Janomamo narodu, u vezi rodoslova, reprodukcije, praktikovanja braka, srodstva, seoskih obrazaca, migracija i politike. Najveći deo ovog posla bilo je napraviti precizno prodično stablo zajednice Janomamo, naroda čija su krvna srodstva toliko isprepletana i vode tragove i u nekoliko sela, da ih je bilo moguće klasifikovati jedino nekim kompjuterskim programom.

Janomamo imaju svoj univerzalni jezik, kojim govore sva sela, doduše sa različitim dijalektima. Sama reč „janomamo“ znači „ljudi“na njihovom jeziku. Šanjon je morao da nauči taj jezike kako bi uopšte počeo svoj istraživački rad. Pogotovo mu je bilo potrebno poznavanje jezika kada je počeo da prikuplja porodično stablo ovog velikog plemena, što se ispostavilo kao najteži antropološki zadatak:

„Da sam namerno birao ne bih izabrao teži posao. Oni imaju veoma strog tabu u vezi imena i ne žele da spominju imena uvaženih živih ljudi, kao i imena pokojnih rođaka i prijatelja. Trude se da imenuju ljude na takav način da, kada osoba umre, sa njim umre i ta reč. Zato su njihova imena na pvi pogled „čudna“, kao recimo ’Lenji nokat na nožnom palcu’ ili ’Dlaka glasnog majmuna’, tako da bi i dalje u svakodnevnom govoru mogli da koriste reči kao što su ’nokat ’ ili ’dlaka ’. Kada se radi o živim ljudima, imena im se ne spominju iz poštovanja prema njima, što predstavlja neku vrstu plemenskog bon tona“.

Drugi deo problema za Šanjona se sastojao u činjenici da je njihov rodbinski sistem veoma dvosmislen u nekim tačkama, zato što, recimo, oni ujakom, stricem ili tečom (uncle, eng. p.a.) nazivaju, veliki broj mogućih rođaka. Zatim, njihov sistem srodstva sažima veliki broj rodjaka, koji mi recimo razdvajamo drukčijim terminima. Tako, na primer, oni će ocem zvati i biološkog oca ali i ono što se u našoj kategorizaciji naziva stricem.  Treći problem za Šanjona je bio taj što su pripadnici plemena izmišljali imena i tako ga onemogućavali da napravi precizno stablo.

Prema anegdoti, Šanjon je jednom prilikom otišao u susedno selo kako bi dodao još neka imena koja su mu nedostajala za već maltene završen spisak, i kada je počeo da spominje imena koja je do tada sakupio, seljaci su počeli da se smeju. Ispostavilo se da su ga prethodni sagovornici sve vreme lagali i izmišljali razna imena koja nisu imala veze za pravim imenima. Iako na prvi pogled izgleda kako je ovaj posao bio bespotreban, bez geneoloških parametara Šanjon nije mogao da napravi bračne obrasce u plemenu, niti da razume interfamilijarne koalicije koje su veoma često predstavljale glavni argument za mir ili rat.

Okrutnost
Za Janomamo zajednicu je karakteristično da su nasilno pleme. Čak i ako nema fizičkih okršaja, biće verbalnih sukoba. Iz jednog takvog sukoba, Šanjon je „profitirao“ kako bi došao do preciznog porodičnog stabla. Naime, mladić Rerebava (Rerebawa) koji se oženio s devojkom iz sela Bisaasi-teri, bio je primoran da dođe kod njih i tamo da živi (pošto u svom selu nije bilo dovoljno devojaka). Posle izvesnog vremena on se posvađao sa nekoliko seljaka iz svog novog sela baš u trenutku kada ga je Šanjon pozvao da mu pomogne oko spiska. Pošto je bio ljut na svoje meštane, mladić po imenu Rerebava mu je odgovorio na sva pitanja, uz to saopštavajući i ona imena koja prema tabuu nije smeo.

Ipak, ovo zapravo i nije primer njihove okrutnosti i brutalnosti koju u stvari žive. Prema statistici, otprilike 40% odraslih muškaraca učestvuje u ubistvu drugog muškarca. Većina nih (60%) ubije samo jednu osobu. Svaki četvrti muškarac (25%) izgubi život u brobi, dok dve trećine članova Janomamo zajednice je izgubilo nekog bliskog člana porodice prilikom različitih oblika nasilja.

Pripadnici ovog plemema sebe smatraju „besnim ljudima“. Oni i decu uče da budu agresivna. Kod njih samoodbrana predstavlja moralnu dužnost. U društvu zajednice Janomamo uobičajeno je nekoliko vrsta obračuna. U najneagresivnijem obliku, parovi učesnika naizmenično snažno udaraju jedan dugoga pesnicama u grudi, sve dok se jedan takmičar, pljujući krv, ne povuče. Postoje i krvoločniji dueli, u kojima se sukobljeni udaraju međusobno po glavi batinom.

Šanjon je nakon boravka među Janomamo postavio tezu da je u ovom društvu surovost ili nasilje kulturni obrazac koji čini glavni mehanizam društvene kohezije. Surovost kod Janomamo je svakodnevna. „Telesna povređivanja, ratne grubosti, osnovni su vid komunikacije i funkcionisanja društva koja prožima međuplemenske, unutarplemenske i porodične odnose (odnosi muž-žena, roditelji-deca). Kako ovakvi odnosi mogu da održe društvenu koheziju? Pre svega, ovakav sistem ne drži pojedinca u strahu i represiji, te se u ovom slučaju ne može utvrditi diskontinuitet između pozitivnog i prirodnog prava. Ova  atipična ljubav, glavni je način izražavanja svih vrsta društvenih odnosa od poštovanja do prijateljstva i ljubavi“.

U delu knjige u kojem opisuje nasilje, Šanjon opisuje jedan razgovor sa Kaobavom u kojem mu poglavica otkriva tajne sukoba, pa mu kaže da ni jednog trenutka neprijatelj ne sme da primeti da je uplašen. „Onog trenutka kada vide da si se uplašio, bićeš mrtav!“. Ovo je eklatantan primer kako se hrabrost meri u zajednici Janomamo; što si hrabriji, i odlučniji, ulivaš više poštovanja. Sličan, samo ne tako drastičan primer, Šanjon nam opisuje kada je tek počeo da živi u među Bisaasi-teri seljacima. Naime, jednom prilikom je sa jednom mladićen otišao do reke da bi napravio svoj kanu, kako bi se rekom odvezao u drugo selo. Kada je napravio kanu, vratio se u svoju kolibu, da bi posle nekoliko sati krenuo na put. Ubrzo je video da su mu meštani uništili pod kanua i onesposobili ga za vožnju. Prvi put je tada vikao na njih i objašnjavao koliko mu je trebalo vremena da napravi tako nešto. Onda je prišao ukradenim predmetima i isekao ih mačetom. „Svi su me u selu, naravno osim krivaca, podržali i branili su moje postupke – a kao posledica toga moj status se poboljšao“.

Međuseoski ratovi
Međuseoski ratovi su ipak najdrastičniji oblik nasilja među Janomamo zajednicom. Kao posledica ratnih dešavanja, migracije među selima se podrazumevaju, pa tako često dolazi do stapanja dvaju sela u jedno, ili, pak, raspadanja jednog sela na dva. Ono što je karakteristika ratnog stanja, jeste potreba za saveznicima. Što ih jedno selo ima više, ono je sigurnije. Međutim, da li je tako? Problem sa Janomamo zajednicom, je što za razliku od nas, oni nemaju nikakve pisane tragove, savezi im se ne baziraju na bilo kakvim dokumentima, već samo na rečima, na dogovoru dvojice vođa. Iz tog razloga, nije redak slučaj da vođa jednog sela upadne u neku vrste paranoje u kojoj više ne veruje nikome, pa čak svojim saveznicima, međutim, on će i dalje verovati da ga neprijatelj zaista neće napasti, upravo iz razloga jer neprijatelj zna da ovaj ima veliko savezništvo.

Već pomenuti, petnaestogodišnji rat između Bisaasi-teri i Konabuma-teri, bio je težak teret za čitavu Janomamo zajednicu. Taj rat opterećivao je svako selo, nepoverenje je bilo nepodnošljivo, sve dok poglavica Bisaasi-teri nije odlučio da krene na noge kod Konabuma-teri da traži mir. Ispostavilo se, nasuprot brojnim strahovima i sumnjama u rezultat te akcije, da su obe zajednice jedva čekale tako nešto, a sam Keobava se pokazao kako veliki diplomata i političar.

 Promene izazvane spolja

Janomomo zajednica u poslednje vreme doživljava dramatične promene. „Promene se rapidno ubrzavaju. Verovatno da se više velikih promena desilo za poslednjih 10 godina, nego za prethodnih 100 godina u istoriji Janomamo.“ S obe strane, južne i severne, iz pravca Brazila i Venecuele, zajednica Janomomo je trpela i dalje trpi uticaj „stranih ljudi“ kako ih nazivaju. Godine 1987. usled „Zlatne groznice“ u brazilskim šumama Amazona u prašumu došlo je na stotine ili čak na hiljade trgovaca zlatom. Oni su čest dolazili u sukobe s Janomamo, a rezultat tih sukoba je na stotine stotine izgubljenih života domorodaca. Pored toga, brazilske vlasti su u iracionalnom strahu od navodnog stvaranja Janomamo države, odnosno od straha da ona ne bude komunistička država, napravile ogradu tamo gde je markaciona linija između Venecuele i Brazila. S druge strane amazonske šume, vlasti Venecuele plašeći se da Janomamo ne postanu kapitalistička država, proterali su sve protestanske misionare i zabranili upotrebu engleskog jezika.

Druga promena koja je vidljiva kod Janomamo, jeste upliv modernog. Misionari su uspostavili svoje škole tako da sve više Janomamo dece stiču obrazovanje, uče na španskom i odlaze u Venecuelu ili Brazil. Pored toga, moderno naoružanje im je postao statusni simbol, a ubistva, nažalost, svakodnevna pojava. Kada se sve sabere, današnji potomci starih Janomamo su sve više svesni spoljnog sveta i njegovih prednosti i mana; ko im je prijatelj a ko neprijatelj.

Među Janomamo danas vladaju dva ekstrema u odnosu prema činjenici da su svesni postojanja drugog sveta i kako takav svet kreira i menja njihovu kulturu. Neki od posle kontakta s spoljnim svetom razumeju, primera radi, da postoji nekakvo „zlato“ i nekakva „živa“, i da zlato napolju ima nekakvu vrednost, a da živa može da bude otrovna ako se prospe u reku pa ljudi, ribe i životinje mogu da umru. Oni, ipak, nisu u stanju tu informaciju da objasne drugim ljudima u svom selu osim na tradicionalan način, tako što će im reći da je sve to rezultat „zle magije“ i „zlih duhova“ koje neprijatelj šalje na njih.  Nekada strogi seoski tabui danas polako prestaju da postoje, a velike vođe polako prepuštaju mesto novim, mlađim Janomamo junacima, koji nemaju previše poštovanja za stare i onemoćale poglavice.


Treba li Janomamo asimilovati
Pitanje koje se danas stavlja pred naukom jeste pre svega etička prirode, odnosno  opravdanosti asimilacije Janomamo društva u naš, moderni svet. Da li ih ohrabriti da se upuste u avanturu uključivanja u svet današnjice, ili ih ostaviti autentične kakvi su bili dosad? Tu su, zatim, i etička pitanja u vezi našeg mešanja u  njhov život, pogotovo zato što takozvana provesternizacija ne znači sama po sebi nešto loše. Jedno od takvih aspekata jeste i medicinska pomoć. Točak istorije se ne može vratiti nazad, pa među naučnicima sada vlada takozvani humanitarni diskurs, da li pomoći Janomamo tamo gde se humanizam postavlja kao glavni argument? Pleme koje je do danas gubilo veliki broj odojčadi ima priliku da se razvije a da svoje najmlađe sačuva, a hrana koju su do sada koristili bi mogla da bude bolja i kvalitenija, ako budu obrađivali njive pomoću modernije mehanizacije.

Ako zanemarimo etički princip i okrenemo se političkom, postavlja se pitanje ko bi trebalo da vodi asimilaciju Janomamo zajednice? Kakvom politikom da ih učimo? Demokratiji ili autokratiji? Kapitalizmu ili socijalizmu? I ko sme da se preseče ovaj Gordijev čvor pomenutih dilema?

Još jedno od pitanja je kako uvesti Janomamo u naš pravni sistem. Kako objasniti da ne može da se bije žena, kako objasniti da se udaranje u grudi smatra narušavanjem javnog reda i mira, a da se za ubistvo ide u zatvor. Kako objasniti nekom novo Keobavi da ne može da ima šest žena, niti da može da se drogira na javnom mestu?

Ako sa političkog pređemo na društveni i kulturni kontekst eventualne integracije Janomamo u naš svet, kako im objasniti da ne mogu da se šetaju goli, niti da žive svi zajedno, i da postoji nešto što se zove intima koja se najviše ogleda u zatvorenim domovima? I konačno, šta će se desiti sa njihovim kulturnim nasleđem.

Budućnost i sudbina Janomamo, stoga je veoma delikatna, jer su oni postali najvidljiviji primitivni narod na svetu, pa i onako kako se bude rešavalo njihovo pitanje, tako će se, precedentno, rešavati i sudbine svih ostačih nepristupačnih autohtonih plemenskih zajednica širom sveta.



Komentari (37)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 01:24 01.08.2010

Opako lepa priča

Pročitao, i to koliki tekst .. . . . u ovaj sitan sat.
Malo li je..?

Princip civilizacijskih interakcija, uticaja, međuuslovljenosti... - sve se to otvara pričom o narodu Janomamo. I, mnoge se dileme, zaista, nameću. Asimilovati, ili ne? Dirati im način života, ili ne? Solidarnost, ili poštovanje autentičnosti jedne zajednice? ... Pravog odgovora nema. Šta god da se uradi, koji god aspekt da se stavi u prvi plan, narušava neki od brojnih drugih aspekata ovog pitanja. Sigurno je makar jedno - da Janomamo treba što više zaštititi od agresivnih spoljnih doticaja i zloupotreba, jer su oni vremenom neizbežni.

Zanimljivo je i to da se mnogi detalji priče o Janomamo mogu preneti i na našu, savremenu zajednicu. Čak je izvođenje paralela korisno, jer se kod Janomamo neke pojave vide jasno, pošto su neskrivene, dok kod nas često postoji razrađena kamuflaža nekih društvenih procesa.


Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 05:01 01.08.2010

Re: Opako lepa priča


Pravog odgovora nema.



Ja bih rekao da itekako ima, a najbitnije lepo kazes:

Sigurno je makar jedno - da Janomamo treba što više zaštititi od agresivnih spoljnih doticaja i zloupotreba,


stvarno zanimljiva tema...evo ovde mogu da se nadju dalje informacije o Janomamo i ostalim izolovanim plemenima i pogledaju kratki filmovi u kojima se vidi uzas njihove pozicije (ekstremni primer su Akuntsu).

Citava poenta uopste nije u dilemi li ih asimilovati ili ne, promeniti nacin zivota ili ne itd. vec u tome da im se ostavi sloboda da sami naprave izbor na koji nacin ce se ophoditi prema spoljnom svetu i da li ce neke njegove aspekte usvojiti, koje i na koji nacin...

Veoma je verovatno da bi se i sa tom slobodom ranije ili kasnije utopili u okruzenje, ali je kljucno, pre svega za mentalno zdravlje zajednice, da li je taj proces svojevoljan ili nametnut.
dragan7557 dragan7557 07:29 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

brazilske vlasti su u iracionalnom strahu od navodnog stvaranja Janomamo države, odnosno od straha da ona ne bude komunistička država, napravile ogradu tamo gde je markaciona linija između Venecuele i Brazila. S druge strane amazonske šume, vlasti Venecuele plašeći se da Janomamo ne postanu kapitalistička država, proterali su sve protestanske misionare i zabranili upotrebu engleskog jezika.

Naravno nijedna od dve Države se ne brine o egzistencijalnim pitanjima svojih građana pa ni onih koji nisu u njihovoj vlasti, ono što je bitno je prigrabiti nasilno tuđu teritoriju a stanovnike milom ili još bolje silom naterati u "dobro" nepostojećeg komunizma ili još goreg nepostojećeg kapitalizma. Jedan od dva zemaljska Raja a bez prava izbora. Potomci konkvistadora u ulozi svojih predaka uz malu pomoć Nauke.

A u sve mi diraj al' u Sistem ne pipaj je naravno ono što interesuje samozvanu Vlast u obe "države" koje polažu pravo na teritoriju koja nije njihova, već tuđa. "Prevaspitati" i "civilizovati" "divljake" je bila i sveta dužnost Katoličke crkve, koju je nasledila "pravedna" ideološka borba za Sistem koji bez obzira na broj mrtvih hočemo da naturimo svom bližnjem pa makar on zbog toga i crk'o.

Umesto ciničnog termina "asimilacija" bolje bi bilo koristiti termin porobljavanje.

Odličan blog, koji osvežava nedeljno jutro.

cerski
dragan7557 dragan7557 07:32 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

evo ovde mogu da se nadju dalje informacije

Kada sam skoro skrenuo pažnju na ovaj sajt, nije bilo nekog efekta čak sam i blago kritikovan.

Nadam se da ćeš ti biti bolje sreće.

cerski
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:35 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Asimilovati, ili ne? Dirati im način života, ili ne? Solidarnost, ili poštovanje autentičnosti jedne zajednice? ... Pravog odgovora nema.

Ono sto je meni bilo zanimljivo u vezi Janomamo jeste to da oni recimo nisu koristili nikakve zacine u svojoj ishrani. Ako bi hteli slatko, uzeli bi slatku bananu ili neku drugu biljku. Meso su jeli peceno bez ikakvih dodataka i nisu preterivali. I sve te godine bili su zdravi. Dolaskom misionara pa onda i antropologa, plemena pocinju da uzimaju neke savremene proizvode - recimo meso iz konzerve, krekere i slicno. Od tih, benignih, obroka njima su poceli da se kvare zubi. Mozda tu lezi odgovor na pitanje da li ih asmilivoati.
S druge strane, odredjeni modeli njihovog nacina zivota mogu da budu i te kako poucni i za nas savremene.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:36 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Potomci konkvistadora u ulozi svojih predaka uz malu pomoć Nauke.

lepo receno. da, to me je podsetilo na rimejk dogadaja od pre nekoliko vekova.
Odličan blog, koji osvežava nedeljno jutro.

:)
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:42 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

vec u tome da im se ostavi sloboda da sami naprave izbor na koji nacin ce se ophoditi prema spoljnom svetu i da li ce neke njegove aspekte usvojiti, koje i na koji nacin...

u sustini, pedeset ili sesdeset godina posle prvih upliva sa strane na teritoriju Janomamo, statisticki gledamo izuzetno mali broj njih je otisao u Venecuelu da zivi. Ipak, oni ostaju u svojoj dzungli, ali ono sto menja sliku naroda jesu "novotarije" koje donose u selo. Ono sto su nekad bili Janomame, danas nazalost vise ne postoji, svet je usao medju njih i oni se nepovrano menjaju.
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 11:14 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Ono sto su nekad bili Janomame, danas nazalost vise ne postoji, svet je usao medju njih i oni se nepovrano menjaju.


Pa dobro , to je prirodno stanje...nacin zivota svakog plemena, nacije se menja tokom vremena. I mi smo mnogo izlozeniji nekom spoljnom svetu otkada imamo radio, tv, net, auto, avion itd. - ali ne mislim da sam ja manje ja otkada koristim lap-top i imam pristup vikipediji. Vazno je samo da li je promena nametnuta ili ne. Nazalost, sa izolovanim plemenima, prvi kontakt je obicno nametnut i nasilan, a plemenska populacija je izlozena bolestima na koje nemaju razvijen imunitet.Koliko sam procitao, Janomame su zrtve i zato jer lovokradice i lovci na zlato koriste nasilje protiv njih, prostituisu njihove devojke, uveli su alkohol i duvan u razmenu sa njima i tako dalje. To je zaista uzasan kontekts u kojem se taj dodir sa spoljnim svetom desava i tesko je verovati da i njihova plemenska zajednica i oni, kao individue, mogu iz toga izaci bolji i snazniji.

na srecu, postoje i mnogo promisljeniji pristupi izolovanim plemenima, kao sto su Sentineli u Indiji ili slucaj plemena otkrivenog na severy Brazila 2008-me - i jedni i drugi ostavljeni su na miru. To je verovatni bolji model za pristup ostalim izolovanim plemenima ( mada je to dobrim delom i zato sto su i i jedni i drugi geografski izolovani do te mere da kontakt zaista nije neizbezan.
loader loader 14:33 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Zapravo je jedino pitanje, da li se zalagati za očuvanje njihove autentičnosti (mada je ona, kako vidimo u postu, već narušena). A sasvim je besmisleno pitanje hoće li upliv našeg sveta njihovom svetu naneti veću štetu, ili korist - jer će taj dodir doneti i loše, i dobro: kvariće im se zubi zbog korišćenja naše hrane, ali će im mnogo manje beba umirati jer će dobiti lekarsku pomoć...

Sa druge strane, pitanje je i koliko nečija autentičnost ima smisla do u nedogled. Prvobitni način života nije istovremeno i bolji način života. Tu ne postoji kategorija bolje (u poređenju prvobitnog i savremenog). Istorija menja stanje stvari, odnosno vreme menja način i stepen života. Stoga mi, koji smo nekada takođe bili prvobitna zajednica, danas predstavljamo savremenu, sasvim drugačiju zajednicu. Svet svakim danom postaje sve bolji. Da li narod Janomame treba da bude konzerviran, kao muzejski primerak, ili i taj narod treba da dobije šansu da se oseti kao deo jedne rase koja je napredovala do ovog stupnja na kome se danas nalazimo?

Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 14:58 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Sa druge strane, pitanje je i koliko nečija autentičnost ima smisla do u nedogled.
...

Da li narod Janomame treba da bude konzerviran, kao muzejski primerak, ili i taj narod treba da dobije šansu da se oseti kao deo jedne rase koja je napredovala do ovog stupnja na kome se danas nalazimo?


Ja bih rekao da to samo oni mogu i treba da sude, a na nama je da im stvorimo prave uslove za to.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:16 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Ja bih rekao da to samo oni mogu i treba da sude, a na nama je da im stvorimo prave uslove za to.

da, oni su, prema svedocenju nekih misionara i prvih antgropologa, koji su stupili s njima u kontakt, znali da postoji "drugi svet", ali nisu imali nikakvu zelju da mu se pridruze...
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 15:30 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Da, smatra se da je vecina tzv "lost tribes" sama izabrala izolaciju jer oni, ili neki ogranak njihovog plemena, imaju ranija negativna iskustva sa spoljnim svetom - fizicko nasilje, masakre i epidemije ili unistenje zivotnog okruzenja - zbog cega se povlace dublje i dublje u dzungle.

Evo jednog zanimljivog teksta koji , pored toga sto se dotice Janomama i dileme kontakta, citira i eksperta koji kaze da se od hiljada domorodackih plemena u Brazilu, nijedno nije uspesno adaptiralo.
loader loader 15:33 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Ima još dva problema. Najpre, oni ne mogu o tome da sude, jer nemaju predstavu o mogućnosti o kojoj govorimo. A drugo, savremena civilizacija je takođe aktivni sudeonik. Ako je nekolicina pripadnika tog naroda bolesna, a postoji način da se sredstvima moderne civilizacije izleče, da li treba, ili ne treba pomoći? To istovremeno znači, da li ih, ili ne ostaviti autentičnim.

Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 16:03 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

loader
Ima još dva problema. Najpre, oni ne mogu o tome da sude, jer nemaju predstavu o mogućnosti o kojoj govorimo. A drugo, savremena civilizacija je takođe aktivni sudeonik. Ako je nekolicina pripadnika tog naroda bolesna, a postoji način da se sredstvima moderne civilizacije izleče, da li treba, ili ne treba pomoći? To istovremeno znači, da li ih, ili ne ostaviti autentičnim?





Zapravo, po kontaktu sa spoljnim svetom cesto oko 50 a ponekad i mnogo vise od 50 posto clanova plemenske zajednice podlegne "uvezenim" bolestima protiv kojih oni nemaju razvijen imunitet: boginje, prehlade, zapaljenje pluca itd. i to u samo u prvih godinu do dve. Generalno, zdravstvena slika i kod ostalih zestoko popusti jer bivaju izlozeni hrani na koju nisu navikli, alkoholu, cigaretama, fizickom radu, promenjenim i cesto pogorsanim uslovima zivota itd. Ali da li mogu da ugrade baj-pas, ne mogu....

Ogranican i kontrolisan kontakt sa izolovanim plemenima je najbolje resenje. Umesto sto se njihovi habitati unistavaju i sto njima vrsljaju avanturisti i drvosece, prirodno okruzenje treba biti sacuvano i zasticeno od spoljneg uticaja a kontakt ostvaren od strane antropologa u dobro kontrolisanim uslovima. Negativni efekti nagle izlozenosti spoljnom svetu bi bili izbegnuti a sansa da se pridobije njihovo poverenje i otvorenost povecane.

Medjutim, postoje plemena koja, npr. Sentineli, ne zele kontakt ni kada je kontakt sa njima ostvaren na prijateljski nacin. Ali, ja ne bih rekao da oni ne mogu o tome da sude na pravi nacin. Verovatno, iz perspektive nekog buduceg vremena, i nasa su svest i znanje veoma ograniceni.


Oni i te kako mogu da sude, u okviru svog zivotnog iskustva i svojih zivotnih verovanja. Uostalom, phd ili vila na Malibu-u nisu zalog kvalitetnog i srecnog zivota.

loader loader 18:52 01.08.2010

Re: Opako lepa priča

Moj utisak o svemu tome je, i dalje, neopredeljenost. Ni jedno, ni drugo mi se ne čini kao solidno rešenje. Imam utisak da oni gube u svakom slučaju, ili u smislu da gube ono što kao civilizacijsko dostignuće imaju svi ostali, ili u smislu da gube prilikom samog kontakta sa ostatkom civilizacije koja ih egzistencijalno remeti.

nsarski nsarski 07:46 01.08.2010

Svaka slicnost

sa nama poznatim evropskim plemenima i plemenskim sukobima je slucajna...:)
Odlican i poucan tekst.
dragan7557 dragan7557 08:22 01.08.2010

Re: Svaka slicnost

nsarski
sa nama poznatim evropskim plemenima i plemenskim sukobima je slucajna...:)
Odlican i poucan tekst.

Ovo zaslužuje preporuku.

cerski
angie01 angie01 08:40 01.08.2010

Re: Svaka slicnost

Svaka slicnost
sa nama poznatim evropskim plemenima i plemenskim sukobima je slucajna...:)



Još jedno od pitanja je kako uvesti Janomamo u naš pravni sistem. Kako objasniti da ne može da se bije žena, kako objasniti da se udaranje u grudi smatra narušavanjem javnog reda i mira, a da se za ubistvo ide u zatvor. Kako objasniti nekom novo Keobavi da ne može da ima šest žena, niti da može da se drogira na javnom mestu?

civilizacija je kernula naprad od te tachke i tu nema vishe povratka niti dileme, da l autentichno divljashtvo i primitivizam imaju svoju vrednost jer su sachuvani-veca dilema je zloupotreba, tj zashto ljudski rod nije humanije iskoristio svoj razvoj, nego ga zloupotrebio!
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:44 01.08.2010

Re: Svaka slicnost

Svaka slicnost sa nama poznatim evropskim plemenima i plemenskim sukobima je slucajna...:)

zoon politikon
nsarski nsarski 10:45 01.08.2010

Re: Svaka slicnost

Još jedno od pitanja je kako uvesti Janomamo u naš pravni sistem.

I kako im uvesti kompjutere i TV reklame - da se osecaju kao ljudi, bratte!
mlekac mlekac 11:04 01.08.2010

Re: Svaka slicnost

nsarski
Još jedno od pitanja je kako uvesti Janomamo u naš pravni sistem.

I kako im uvesti kompjutere i TV reklame - da se osecaju kao ljudi, bratte!

buldozer92 buldozer92 10:21 02.08.2010

Re: Svaka slicnost

nsarski
Još jedno od pitanja je kako uvesti Janomamo u naš pravni sistem. I kako im uvesti kompjutere i TV reklame - da se osecaju kao ljudi, bratte!


.. i da mozze gleda futbol sa jabulani original



buldozer92 buldozer92 16:10 02.08.2010

Argonauts of the Western Pacific / B.M.

(uplovite u svet (pra)iskona ))

Bilo bi lako navesti dela,oznacena kao naucna,u kojim se se iznose
brojna saopstavana,a da mi nismo uopste obavesteni o iskustvu autora
na osnovu chega je donet zakljuchak.
Od nesumnive vrednosti je,ipak,etnografski zaklucak/izvor neposrednog
posmatrana,urodjenickih izjava,objasnenja,.. zasnovanih na zdravom
razumu i psiholoskom uvidu.
Ljudska rasa je deo zzivotinjskog sveta.(Gordjieff/Uspenski se okretju))
Materijalna osnova,koju cini hrana,toplota,..zaklon,prevashodni je uslov
zzivota.
Chovek nauke (nsarski typ)),.. previse je sklon da ljudsku vrstu posmatra
kao apstrakciju,izdvajajuci samo jednu nasu str.kompleksnog,mnogostranog
bitja.
Pr. je Molier,recimo,za jednostran pristup,likovi u jednoj ravni,poput..
tvrdice,licemera,.. ali niti jednog Choveka.(tako je i kod Servantesa,..)
Sama spoljashnost/ispraznost zrtvovana prirodi,tj. knj.efektu.
Hmm ..Nauci je neophodan odredjeni stepen apstrakcije,poshto je ona znanje
dignuto na vishi stepen apstrakcije i generalizacije.
Usput,od 12.VIII kretje Nissville,500 muzikanta,a karte za Dzz !!!

(bitje i stars/Legenda od 5 eura upoznavanje i Autogram))
mlekac mlekac 09:13 01.08.2010

Joj

Teska tema, teska pitanja...

Bojim se da ce biti kao i sa mnogim drugim slicnim plemenima.
S jedne strane bice mladjih, radoznalih, koji ce itekako zeleti da oprobaju svasta novo, a sa druge ces imati "tradicionaliste" koji ni po koju cenu nece zeleti da se odreknu svog nacina zivota. I pritisak vlada sa jedne i HR organizacija sa druge strane, i...

Tesko ce se tu naci sredina.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:49 01.08.2010

neki interesantni linnkovi u vezi

Yanommamo
The Feast.
Myth of Naro, Dedeheiwa (Yanomamo)
Morning With Asch.
BBC - The Trap (Adam Curtis)
bocvena bocvena 11:31 01.08.2010

A ovako izgleda kada

od plemenitih divljaka napraviš rialiti šou...
Meet the natives

Na tjubu ima dosta epizoda. Meni je bio zanimljiv njihov pogled na našu civilizaciju. Najviše su ih potresli ljudi koji žive na ulici i ideja da se svaki dan oblačiš u odelo i ideš na posao.

Aleksandre, zanimljiv blog!
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:35 01.08.2010

Re: A ovako izgleda kada

Aleksandre, zanimljiv blog

stefan.hauzer stefan.hauzer 16:52 01.08.2010

.

Opak neki narod,pogotovo sto se tiče "ugovorenog seksa".
Poooprilično poučan tekst...

No,pošto je ovo sve priča sa kolena na koleno...deluje mi kao,nekakva,legenda.

JJ Beba JJ Beba 19:57 01.08.2010

Re: .

Janomamo, jedno od najprimitivnijih plemena koje danas postoji

izraz "primitivan" za plemena staromodan, bez veze. Arhaičan je bolje.

dobar blog
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 22:09 01.08.2010

Re: .

izraz "primitivan" za plemena staromodan, bez veze. Arhaičan je bolje.

nisam misleo da vredjam......
da, arhaik je bolja rec...
JJ Beba JJ Beba 22:26 01.08.2010

Re: .

nisam misleo da vredjam

nije uvreda, al odavno nije u upotrebi.
Biljana 77 Biljana 77 09:41 02.08.2010

Iskustvo, izbor

Pleme koje je do danas gubilo veliki broj odojčadi ima priliku da se razvije a da svoje najmlađe sačuva
Nažalost ogroman broj plemena (afričkih) koja su davno došla u kontakt sa civilizacijom i dalje ima užasno veliku smrtnost male dece od bolesti koje se u civilizaciji smatraju iskorenjenim, benignim, lako izlečivim.

Sa druge strane...
neke stvari nikakva civilizacija ne može da promeni.
Dawngreeter Dawngreeter 09:33 03.08.2010

Janomamo

Ah, da, omiljeni primer svakog udzbenika za uvod u antropologiju. Ili bar svakog koji sam ja procitao. Zanimljiv narod, pogotovo glede porodicne organizacije. Malo mi je zasmetala kvalifikacija "jednog od najprimitivnijih plemena", al' dobro, ovo nije striktno antropoloski traktat gde bi takve kvalifikacije bile nepozeljne.

Pozdravljam tekst, lepo sastavljeno.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 13:14 03.08.2010

Re: Janomamo

Malo mi je zasmetala kvalifikacija "jednog od najprimitivnijih plemena", al' dobro, ovo nije striktno antropoloski traktat gde bi takve kvalifikacije bile nepozeljne.

naravno da nije postojala zadnja namera. malo sam po inerciji napisao ali cini mi se cas da u engleskom jeizku taj izraz nije cak ni pogrdan, a ja sam ga naravno preuzeo...
Dawngreeter Dawngreeter 13:53 03.08.2010

Re: Janomamo

Nije striktno pogrdan, zato nisam ni uzeo u obzir da je po sredi bilo kakva zadnja namera. Jedini problem sa tim terminom je sto pretpostavlja da je nas nivo civilizacijskog razvoja nekakav standard prema kojem cemo sve druge procenjivati, pa nam ljudi koji zive u uslovima koje smo mi napustili izgledaju kao ljudi koji su "iza" nas i koji bi trebalo da "napreduju" da bi nas dostigli. To je savrseno racionalno razmisljanje bilo kog pripadnika modernog drustva i savrseno razumna terminologija za tekst koji sluzi za obracanje ostatku pomenutog drustva.

Antropologija bi ipak insistirala na kulturnom relativizmu, u kom slucaju bi ne samo termin "primitivno" vec i "pleme" bilo vrlo problematicno. Ali, kao sto sam vec rekao, zaista ne vidim to kao nesto sto je od velike bitnosti u ovom vrlo fino srocenom tekstu. Samo mi neka bubica u glavi nije dala mira pa sam morao da spomenem :)

Jos jednom cu podvuci da mi je bilo drago videti ovakav tekst na blogu. Thumbs up!
dariail dariail 10:08 03.08.2010

Odlican tekst!

Hvala!
Oni svakako jesu jedan od najintrigantnijih i interesantnijih plemena koja postoje u danasnjem svetu. Postojali su bez nas stotinama i stotinama godina i sigurno bi i nastavili tako i bez nase pomoci. Ali mislim da ce se to tesko dogoditi.
Spoljni interesi, zlato, ziva, kapitalisticka drzava vs komunisticka drzava, avantiristicki turizam, krcenje suma...sve su to samo neki od faktora koji, na zalost, mogu da dovedu do toga da se iskonska priroda samog plemena promeni...
I opet pitanje da li svako ko odstupa od savremenih kalupa zivota, a ne ugrozava nas, mora da se asimilira u nase drustvo?
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 13:11 03.08.2010

Re: Odlican tekst!

I opet pitanje da li svako ko odstupa od savremenih kalupa zivota, a ne ugrozava nas, mora da se asimilira u nase drustvo?

Naravno da ne mora. Medjutim, tu dolazi do nemionovne interakcije i spontane, hajde da kazemo bazicne asimilacije. Naime, njih zanima kako to mi jedemo hranu iz konzerve i nije im jasno kako je klrava usla u konzervu, pa onda probaju, pa tako to krene. Dakle, cim dodje do kontakta antropologa (recimo) sa plemenima dolazi i do pocetka obostranog asimilovanja, antropologa sa njima i njih sa antropolozima a time i sa drugim svetom, njima stranim.
Mislim da je pravo pitanje trebamo li posecivati?
ps. hvala na komplimentima

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana