Ljudska prava

Preporuke, zašto da ne?

Freedom of Information RSS / 04.06.2010. u 10:01


Autor: Rodoljub Šabić

Nesposobnost za ostvarivanje elementarnih oblika društvene komunikacije, kad je u pitanju čovek, naziva se autizam, a objašnjava se medicinskih razlozima, organskim razvojnim defektima. A kako se, kad je u pitanju ustanova, to isto zove i čime se objašnjava? Iako se izvesno ne radi o medicinskim razlozima ipak me je nešto s tim u vezi, podsetio na nedavnu „gužvu" povodom famoznih „Preporuka za izveštavanje o medicini".


Dobro je što se ta priča okončala na pravi način. Dobro je što je i sam inicijator, Ministarstvo zdravlja pokazalo hvale vrednu spremnost da odustane od „projekta". Preporuke kakve su bile predložene, sasvim izvesno, nam nisu potrebne. Ali, rešenje koje sam upravo potpisao, a kojim sam Specijalnoj neuropsihijatrijskoj bolnici naložio da postupi po zahtevu naše sugrađanke N.N. za izdavanje kopije dokumenata sa podacima o njenoj pokojnoj majci i činjenica da prečesto potpisujem slična rešenja, mi govore da bi bilo dobro kad bi se ministarstvo pozabavilo pisanjem novih, drugih preporuka, koje bi ovaj put bile upućene subjektima kojima, za razliku od novinara, bez rizika da bude pogrešno shvaćeno, treba i može da daje instrukcije.


I te preporuke, na koje mislim, bi trebalo da su suvišne. Ali, nažalost nisu. Rešenja koje pominjem to potvrđuje. I ovom današnjem prethodio je bezuspešan pokušaj N.N. da od bolnice dobije traženu kopiju dokumenata. Zahtev joj nije odbijen, već ignorisan. Izostao je bilo kakav odgovor, makar jedna jedina rečenica. To ju je primoralo da podnese žalbu Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Da potroši još vremena, novaca i živaca. Posle uredno poslatog zahteva bolnici, podnela je i urednu žalbu Povereniku, uz koju je priložila kopiju podnetog zahteva sa dokazom o predaji rukovaocu, izvod iz matične knjige rođenih za žalilju i pokojnu majku, kao dokaz o srodstvu žalilje sa umrlim licem, te izvod iz matične knjige umrlih.


Kad je Poverenik, u skladu sa zakonom, povodom žalbe zatražio od bolnice da objasni svoje (ne)postupanje, bolnica je ostala „dosledna" svojoj, medicinskim rečnikom rečeno, autističnoj „koncepciji" komuniciranja sa okruženjem. I dalje je ćutala „kao zalivena".


I, naravno, žalba je usvojena. Pretpostavljam da će rešenje koje sam doneo, a pogotovo prekršajne prijave koje će uslediti protiv bolnice i odgovornih za prekršaje gde su zaprećene kazne od 50.000 do 1.000.000 dinara za ustanovu i od 5.000 do 50.000 za odgovorno lice navesti bolnicu da odustane od „koncepcije".


Ali, kako objasniti ono što se događalo pre? Čime se uopšte može objasniti ovakvo ponašanje? Zar ovakav ignorantski odnos, čak i u neformalnoj komunikaciji, ne bi bio, blago rečeno, nepristojan? A kako bi se uopšte mogao kvalifikovati u službenoj komunikaciji po zahtevu za ostvarivanje prava podnetim na osnovu zakona? A pogotovo kad je u pitanju ustanova sa naglašeno humanom ulogom, kakve su medicinske.


Možda bi sa ovim u vezi, nekakve preporuke mogle nešto pomoći. Možda bi pisanje takvih preporuka bilo nešto sa čim se vredi pozabaviti. Nije valjda da, čak i elementarni minimum, normalne, ljudske komunikacije između medicinskih ustanova i ljudi koji tragaju za informacijama o umrlim roditeljima ili deci http://blog.b92.net/text/15000/ODUSTVO-EMPATIJE-PREZIR-BEZOSECAJNOST-ILI%E2%80%A6/ , moramo i možemo obezbeđivati isključivo kaznama.



Komentari (14)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mlekac mlekac 10:10 04.06.2010

Stvarno ne znam...

... na koji nacin vise moze covek da dobije od pojedinih informacije koje su mu zakonom zagarantovane kao dostupne?
Mislim, cemu zakon kad neki, ocigledno, ne daju "ni 5 para" za to sto u njemu pise.
To je, najjednostvnije, bezobrazluk! Najcisci.
Freedom of Information Freedom of Information 12:32 04.06.2010

Re: Stvarno ne znam...

... na koji nacin vise moze covek da dobije od pojedinih informacije koje su mu zakonom zagarantovane kao dostupne?

Pa nazalost veoma cesto treba podnositi zalbu povereniku. A apsurd je sto posle, i bez naloga Poverenika, vec na sam njegov zahtev da se izjasne o svom postupanje, u skoro dve trecine slucajeva daju informaciju koju su prethodno uskratili. Dakle bespotrebno se maltretiraju ljudi, trosi se vreme,novac i zivci...
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:17 04.06.2010

Odlična ideja, ali...

...bilo dobro kad bi se ministarstvo pozabavilo pisanjem novih, drugih preporuka, koje bi ovaj put bile upućene subjektima kojima, za razliku od novinara, bez rizika da bude pogrešno shvaćeno, treba i može da daje instrukcije.


Ih, pa to bi značilo da Ministarstvo zdravlja poslu pristupa misleći na interes korisnika zdravstvenih usluga, a ne lekara.

To ne biva.

mlekac mlekac 10:33 04.06.2010

Re: Odlična ideja, ali...

Krugolina Borup
...bilo dobro kad bi se ministarstvo pozabavilo pisanjem novih, drugih preporuka, koje bi ovaj put bile upućene subjektima kojima, za razliku od novinara, bez rizika da bude pogrešno shvaćeno, treba i može da daje instrukcije.


Ih, pa to bi značilo da Ministarstvo zdravlja poslu pristupa misleći na interes korisnika zdravstvenih usluga, a ne lekara.

To ne biva.


apectator apectator 12:00 04.06.2010

Re: Odlična ideja, ali...

Ih, pa to bi značilo da Ministarstvo zdravlja poslu pristupa misleći na interes korisnika zdravstvenih usluga, a ne lekara.

To ne biva.

Pamozda bi moglo bar jednom da im se omakne,zar ne?
Ivanaxe Ivanaxe 11:08 04.06.2010

Vreme je

Mi udarali moralne samare - oni nista.
Cenim da je vreme da ih udarimo po dzepu. Tamo ce ih sigurno zaboleti.
A ni pokoja bukagija kao modni detalj nije za bacanje.
kaiman kaiman 12:14 04.06.2010

Re: Vreme je

Cenim da je vreme da ih udarimo po dzepu.

I ja mislim isto. To je valjda jedino sto ce razumeti.
Filip Mladenović Filip Mladenović 11:49 04.06.2010

RUDARSKI POSAO

Posao poverenika, gospodina Šabića, pa gospodje Verice Barać, na čelu Saveta za borbu protiv korupcije, pa gospodina Karadžića, koji se hrabro i uporno bori protiv svih oblika kršenja ljudskih prava, jeste RUDARSKI posao u ovoj zemlji Srbiji. Zato je na svima nama da im se pridružimo u tom rudarskom poslu, jer svaka upaljena lampica na rudarskom šlemu je svetlo više, upereno prema kraju tunela u kome Srbija, evo, baulja skoro dve decenije!

stari zapadni sistem

uvek funkcionise. treba ih po dzepu. pa ce se posle par miliona (godina?) nauciti kako treba. tako je svugde u pocetku bilo, a onda je uspostavljen pavlovljev refleks - zato sto jedna radnja, tj necinjenje UVEK vodi do istih posledica bez obzira ko si.

e, sad, postavlja se pitanje odakle ce biti isplacen novac za kaznu. nadam se, ne direktno iz zdravstvenog budzeta vec iz onog dela koji je dodeljen ustanovi na raspolaganje. da li je to moguce?

Freedom of Information Freedom of Information 12:23 04.06.2010

Re: stari zapadni sistem

e, sad, postavlja se pitanje odakle ce biti isplacen novac za kaznu. nadam se, ne direktno iz zdravstvenog budzeta vec iz onog dela koji je dodeljen ustanovi na raspolaganje. da li je to moguce?

Videcemo, moralo bi da bude moguce. A pored kazni za ustanove, za pravna lica, predvidjene su i prekrsajne kazne za odgovorna lica. Te kazne naravno, oni moraju placati svojim licnim novcem.
kaiman kaiman 17:06 04.06.2010

Re: stari zapadni sistem

A pored kazni za ustanove, za pravna lica, predvidjene su i prekrsajne kazne za odgovorna lica. Te kazne naravno, oni moraju placati svojim licnim novcem.

Na tim kaznama treba insistirati.Samo to moze dati rezultat.
apectator apectator 17:17 04.06.2010

Re: stari zapadni sistem

Na tim kaznama treba insistirati.

Ma tako je, slazem se.Ali kako ja razumem g.Sabic nema ovlascenje da izrice kazne,ima samo ovlascenje da pokrene prekrsajni postupak.Kazne bi trebalo da izrice sud za prekrsaje.A sa nasim "reformisanim" pravosudjem bojim se da...
stasava stasava 19:49 04.06.2010

u srbiji nista novo

http://portalargus.org/sr/blog/Sabic/10133.html?cp=2
Na Zapadu sve po starom, u Srbiji nista novo.Posle slucaja ZC Studenica Ombudsman Sasa Jankovic je poslao cirkularno pismo svim zdravstvenim ustanovama i Ministarstvu zdravlja sa preporukama o postupanju izdavanja medicinske dokumentacije rodjacima preminulih. Ministar, po obicaju se ne slaze sa samim sobom, ali Zakon se ocigledno ne postuje. Obrazlozenja da on ne moze da zna sta se radi u svakoj zdravstvenoj ustanovi nisu logicna, jer je on duzan da obezbedi mehanizme koji izmedju ostalog regulisu zakonitost rada u zdravstvenim ustanovama.Samo kazne za odgovorna lica, ono sto se placa iz budzeta, njih ne boli mnogo. A moralnost u ovakvim situacijama, komunikacija, vredjanje dostojanstva....to je posebna prica.
Freedom of Information Freedom of Information 06:04 05.06.2010

Re: u srbiji nista novo

Posle slucaja ZC Studenica Ombudsman Sasa Jankovic je poslao cirkularno pismo svim zdravstvenim ustanovama i Ministarstvu zdravlja sa preporukama o postupanju izdavanja medicinske dokumentacije rodjacima preminulih.

ZC Studenica je bio posebno markantan slucaj.Posle njega je,nakon upozorenja Ombudsmana da su resenja poverenika obavezujuca, Ministarstvo zdravlja zaista uputilo taj raspis koji pominjete svim medicinskim ustanovama.Medjutim odnosi se samo na obavezu izvrsavanja naloga Poverenika za informacije sa cim ni ranije,u velikoj vecini slucajeva, nije bilo problema.Glavni problem je sto bi zakon morao da se postuje i bez intervencija poverenika,(do kojih bi trebalo da dolazi retko,izuzetno),a nije tako.Na zalost obrnuto je,gotovo po pravilu se do tih informacija dolazi tek nakon intervencija poverenika. Ljudi se,dakle. bezrazlozno maltretiraju,trose vreme,nerve i novac,dovode u ponizavajuci polozaj..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana