Društvo| Film| Kultura| Ljudska prava| Život

You Don’t Know Jack

Inner Party RSS / 18.05.2010. u 16:44

 

Pogledao sam film Berija Levinsona You Don’t Know Jack sa Al Paćinom u glavnoj ulozi. Film se bavi životom i radom doktora Džeka Kevorkiana, čoveka koji je u periodu 1990 – 1998 pomogao samoubistvo 133 teško obolele osobe. Nakon što je jednog dana svesno i namerno eutanazirao jednog od svojih pacijenata, Kevorkian je uhapsen i osuđen kao ubica na dvadeset godina zatvora. Odslužio je samo osam i u svojoj 79 godini izašao iz zatvora i eno ga danas obilazi američke TV stanice i nastavlja propagiranje ideje dostojanstvenog umiranja u pomoć lekara.

 

You-Dont-Know-Jack.jpg 

 

Pomaganje samoubistva ili čak eutanaziranje pacijenata u poslednjim fazama bolesti je i dan-danas veoma osetljiva tema. To je i dalje postupak koji je u najvećem broju zemalja zakonom zabranjen. Čak ni neopisive patnje umirućih ljudi, gubljenje svakog ljudskog dostojanstva pacijenata koji broje svoje poslednje nedelje ili mesece do sada nisu uspele da pokolebaju.ni političare, ni pravnike, ni lekare. Religiozne ljude naročito ne …

 

Kako regulisati samoubistvo i eutanaziju? Čime je opravdati? Sa jedne strane imamo patnju, bol, gubitak dostojanstva kod pacijenata i porodice,  imamo najčesće jasnu želju umirućih da se sve to okonča, da se prekine besmisleno odžavanje u životu osobe koja će ionako umreti, možda danas, možda sutra, možda za godinu dana, ali je sasvim jasno da oporavka neće biti i da slede samo užasna patnja i bol.

 

Sa druge strane imamo političare, pravnike i religiozne ljude. Političari će uvek naći načina da izmanipulišu ovo pitanje i da u skladu sa projektovanim željama glasača podrže ovo ili ono rešenje (najčešće protiv eutanazije). Pravnici će nam reći da se ovde radi o potpunoj nemogućnosti zakonske regulacije samoubistva i eutanazije. Ko je taj koji će da odlučuje ko treba da bude eutanaziran? Ko će odlučivati ko treba da živi i kako da živi? Šta su to bol, patnja, mučenje sa pravne strane? Kako to definisati?  Religiozni ljudi će naravno reći da je samoubistvo greh i da su i bolest i patnja od Boga i da je sve to krst koji svako mora da nosi do kraja.

 

A postoje i neki ateisti, neki sasvim razumni ljudi (predstavljeni u fiktivnom liku doktora Hausa) koji će reći da posle smrti više nema ničega, da svi mi nakon smrti naprosto nestajemo, da iza nas ostaje ništavilo od kojeg je i najgori bol ipak mnogo bolji. Bolje je biti živ i osetiti bilo šta nego da nas jednostavno više (pošto zagrobnog života - u vidu raja ili pakla ili reinkarnacije - nema) zavek nema…

 

jack-kevorkian-time-magazine.jpg 

 

Svako od nas je u porodici sigurno imao nekoga ko je patio od neke od najtežih bolesti, na žalost u zadnje vreme najčešće je to rak. Čovek od dijagnoze do eventualne smrti provede dosta vremena pokušavajući da se izleči. Neki se zaista i izleče, ali mnogima jednog dana ipak nekako saopšte da im ostaje toliko i toliko meseci ili godina i da će jednog dana svakako umreti. Umreti tako što će zadnje mesece provesti u velikim bolovima i patnji, da će eventualno da izgube svo ljudsko dostojanstvo iI da je sasvim moguće da će osim fizičkog zdravlja stradati i psihičko…

 

Kevorkian je bio prilično kreativan u svojim poduhvatima. Njegovi pacijenti su umirali na isti način kao što bi umrli da su sami izvršili samoubistvo, imali su potpunu kontrolu nad tim poslednjim fatalnim potezom. Ali kod Kevorkiana  nije bilo te nepromišljenosti momentalnog očajanja (što je jako često kod pravog samoubistva) jer je pacijent morao da pruži jasne dokaze da je njegova bolest termninalna i da je njegovo stanje neizdrživo. Sve te ispovesti su snimane kamerom i sprovođene su u prisustvu porodice. Jasno je da nakon onolike  patnje kroz koju su prolazili svi ti pacijenti nije moglo da bude previše straha i bola kojeg čovek (najverovatnije) oseća kada izvršava tj. izvrši samoubistvo. Smrt je dolazila uz pomoć nekoliko hemikalija ili gasova koji su provereno donosili laku i bezbolnu smrt (najčešće tek nakon padanja u san i komu). I na kraju kod Kevorkiana nije bilo neprilika po familiju jer je dotična uvek znala šta se sprema.i mogla da prisustvuje samom činu samoubistva, možda čak i da organizuje sahranu istog dana. Pored ostalog, Kevorkian se zalagao i za donaciju i presađivanje organa sa osoba koje su odlučila da umru. Time su osobe koje umiru imale satisfakciju u tome što će prekidom sopstvene patnje pomoći da nekoliko drugih osoba prekinu svoju patnju i nastave da žive…

 

jack-kevorkian-02.jpg

 

U filmu You Don’t Know Jack ovaj problem je predstavljen prilično mnogostrano, ali ponajviše sa nekog političkog aspekta – predstavljen je kao poljana na kojoj se političari i pravnici nadmudruju  radi lične promocije i sopstvenog prestiža. Istina je da je Kevorkian izbegavao osudu i zatvor prilično dugo samo zato što je imao genijalnog advokata. Geoffrey Fieger je uvek uspevao da Kevorkiana predstavi kao čoveka koji nije direktno umešan u sam čin samoubistva i kao čoveka koji je kao lekar samo obezbedio uslove da pacijent sam povuče ručicu i okonča svoj život sa što manje ili čak nimalo patnje. Ali onog momenta kada je Fieger prestao da zastupa Kevorkiana (dabi se posvetio političkoj karijeri) – Kevorkian je osuđen i zatvoren. Iako je osuđen na dvadeset godina, odležao je samo osam jer su mu doktori predvideli skoru smrt. Stoga je 2007. pušten napolje da umre od Hepatitisa ali tri godine kasnije čovek je još uvek alive and kicking.

 

Ipak, ideja o pomaganju samoubistva i eutanaziji pacijenata u završnim fazama neizlečivih bolesti nastavlja da puni novinske naslove, pa čak biva i prihvaćena i legalizovana u nekim državama SAD (Oregon, Washington, Montana) i EU (Belgium, Luxembourg, Netherlands, Switzerland), tako da možemo reći da ova praksa ipak ima neku budućnost. Naročito ako je iz ruku političara i reigioznih ljudi vratimo u ruke lekara i pravnika…

 

 

jack-kevorkian-9105-01.jpg

 

 



Komentari (59)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

skener92 skener92 16:51 18.05.2010

svakako

treba dozvoliti eutanaziju.
zilikaka zilikaka 16:51 18.05.2010

Možda prva

Uh, teška tema. Mnogo puta sam i sama razmišljala, i nikako mi nije jasno zašto ne dozvoliti svakome da odlučuje o SVOM životu. Sve ostalo je tehnička podrška, koja ne bi smela da bude kažnjiva.
docsumann docsumann 17:01 18.05.2010

Budizam

dozvoljava smoubistvo u ekstremnim situacijama, na primer, kada je neko izložen mučenju ili se nađe opkoljen zvjerima.
yugaya yugaya 17:01 18.05.2010

My life, my death, my choice.

Let us consider me as a test case. As I have said, I would like to die peacefully with Thomas Tallis on my iPod before the disease takes me over and I hope that will not be for quite some time to come, because if I knew that I could die at any time I wanted, then suddenly every day would be as ­precious as a million pounds. If I knew that I could die, I would live.
My life, my death, my choice.


Terry Pratchett, oboleo od Alchajmerove bolesti, jedan je od najmanje ostrascenih ucesnika u ovoj debati uprkos senci uzasavajuce perspektive neumitnog nistavila koje ga polako jede.

Terry Pratchett: my case for a euthanasia tribunal

docsumann docsumann 17:03 18.05.2010

Re: My life, my death, my choice.

My life, my death, my choice.


exactly
docsumann docsumann 23:57 18.05.2010

Re: My life, my death, my choice.

My life, my death, my choice.
exactly


EDIT
problem nastaje kad prestaneš da budeš u mogućnosti da o tome odlučuješ...
yugaya yugaya 00:48 19.05.2010

Re: My life, my death, my choice.

docsumann

problem nastaje kad prestaneš da budeš u mogućnosti da o tome odlučuješ...


To je Teri objasnio dajuci neki intervju na ovu temu u smislu ...ja ovo ne radim za sebe, lako je milioneru piscu da organizuje nacin kako ce i kada da umre i bez zakonske regulative pitanja eutanazije, ali zasto sumnjati da neko ko je sada svestan i sposoban da odlucuje ne moze reci e ja hocu da umrem kada simptomi moje bolesti budu takvi i takvi .- to je granica ispod koje ne zelim da zivim i ne smatram to sto cu tada zbog bolesti biti za sebe, niti cu u tom trenutku biti sposoban da o smrti odlucujem.

Mislim da je u pitanju bio BBC-jev Hard Talk od ne tako davno. Ja plakala u trenucima kada se dalo primetiti da se sa simptomima bori i definitivno se svrstala u tabor onih koji su za, uz uslov obezbedjivanja maksimalno ozakonjene procedure, za sta se on i zalaze.
niccolo niccolo 17:04 18.05.2010

Dobra i teška tema

Pravnici koji su protiv po pravilu se boje zloupotreba iz finansijskih/naslednih razloga. Naravno da to ne znači da se ne može definisati određen postupak koji bi trebalo da u najvećoj mogućoj meri spreči takve zloupotrebe - učešće više stručnjaka (doktor, psiholog itd.). Problem može da bude definisanje kod kojih bolesti je omogućiti. Da li da to budu samo određene, propisom tačno određene bolesti (što bi bilo lakše za legislativu, ali u kom slučaju postoji opasnost da se iz tehničkih razloga nekom obolelom od retke bolesti ili od naročito teškog oblika neke bolesti koja ne bi bila na spisku) ili da se generalno formuliše u smislu da je dozvoljeno kad ne postoji mogućnost izlečenja a bolest podrazumeva veliki bol i patnju (što je nešto teže za formulisanje, ali i veću slobodu u odlučivanju učesnika u postupku, što znači i veću mogućnost za pomenute zloupotrebe)...U svakom slučaju, nije mi poznato da se kod nas vode ovakve rasprave, barem ne na nekom ozbiljnijem nivou, tako da ćemo tek videti kako će se kretati ovo pitanje kod nas...
zilikaka zilikaka 17:08 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Pravnici koji su protiv po pravilu se boje zloupotreba iz finansijskih/naslednih razloga.

Mislim da ovo nisam razumela. Kakvu bitnu razliku predstavlja trenutak kada će se dogoditi, jedino u ovim slučajevima izvesna, a inače sasvim neizvesna stvar - smrt?
niccolo niccolo 17:12 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Kakvu bitnu razliku predstavlja trenutak kada će se dogoditi, jedino u ovim slučajevima izvesna, a inače sasvim neizvesna stvar - smrt?

Pa ne, kažem zloupotreba. Znači onda kad smrt nije izvesna (barem ne kratkoročno - na dugi rok svi smo mi mrtvi...). Drugim rečima, radilo bi se o eutanaziji u slučajevima kada bolest nije bila neizlečiva i slično...
zilikaka zilikaka 17:15 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Dok sam još u radnji, da pitam još nešto!
Kako je kod nas zakonski regulisana ova oblast? Ima li iskustava iz prakse?
niccolo niccolo 17:22 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Kako je kod nas zakonski regulisana ova oblast?

Eutanazija je lakši oblik k. dela ubistva (od 6m do 5g). Ne znam da li je bilo i koliko suđenja za to delo niti kolike su kazne izricane ako ih je bilo...
Inner Party Inner Party 17:27 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

zilikaka
Pravnici koji su protiv po pravilu se boje zloupotreba iz finansijskih/naslednih razloga.

Mislim da ovo nisam razumela. Kakvu bitnu razliku predstavlja trenutak kada će se dogoditi, jedino u ovim slučajevima izvesna, a inače sasvim neizvesna stvar - smrt?


Zloupotrebe su uvek moguce...
zilikaka zilikaka 17:29 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

A da li se pod time podrazumeva i asistiranje prilikom vršenja samoubistva?
Naime, ako ja dodam kanap nekom, svesna da će ga on upotrebiti da se obesi, da li je (zašto jeste i koja vrsta) to krivičnog dela?
P.S. Obećavam, posle ovog neću više!
Inner Party Inner Party 17:30 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

niccolo
Kako je kod nas zakonski regulisana ova oblast?

Eutanazija je lakši oblik k. dela ubistva (od 6m do 5g). Ne znam da li je bilo i koliko suđenja za to delo niti kolike su kazne izricane ako ih je bilo...


Ako se dobro secam bilo je slucajeva kada su neki lekari navodno "preterali" u davanju morfijuma i time okoncali zivot pacijenata ...
Inner Party Inner Party 17:34 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

zilikaka
A da li se pod time podrazumeva i asistiranje prilikom vršenja samoubistva?


Pa na primer zloupotreba u predstavljnaju slucaja kao terminalnog, falsifikovanje dokumentacije da bi pacijent sto pre umro iako za to mozda nema razloga. Pohlepni rodjaci i nestrpljivi poverioci...


zilikaka zilikaka 17:40 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Nismo se razumeli. Ne pitam za zloupotrebu, nego za slučaj kada je sve čisto 1/1. Naime, da li je eutanazija ubistvo i/ili asistiranje prilikom samoubistva?
niccolo niccolo 18:26 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

Naime, da li je eutanazija ubistvo i/ili asistiranje prilikom samoubistva?

Može i jedno i drugo. Ako ovaj ubije onda je ona kazna što je spomenuh gore. Ako samo pomogne u samoubistvu onda je od 3m do 3g...
buldozer92 buldozer92 18:29 18.05.2010

Re: Dobra i teška tema

[quote=Inner Party falsifikovanje dokumentacije da bi pacijent sto pre umro iako za to mozda nema razloga. Pohlepni rodjaci i nestrpljivi poverioci...


I sta sad kad zena mesecima gleda na Javni servis Kadavericna
transplatacija - humanizam il .. da me proda ?
Zato bubrezi out,jetra pluca sve .. Da smo zivi i zdravi SVI!!!!
docsumann docsumann 17:06 18.05.2010

Iza

A postoje i neki ateisti, neki sasvim razumni ljudi (predstavljeni u fiktivnom liku doktora Hausa) koji će reći da posle smrti više nema ničega, da svi mi nakon smrti naprosto nestajemo, da iza nas ostaje ništavilo od kojeg je i najgori bol ipak mnogo bolji. Bolje je biti živ i osetiti bilo šta nego da nas jednostavno više (pošto zagrobnog života - u vidu raja ili pakla ili reinkarnacije - nema) zavek nema…


razum o zagrobnom ne zna ništa
Dawngreeter Dawngreeter 11:51 19.05.2010

Re: Iza

Razum o jednorozima koji surfuju po dugi ne zna nista.
docsumann docsumann 11:57 19.05.2010

Re: Iza

Razum o jednorozima koji surfuju po dugi ne zna nista.

stvarno?
Dawngreeter Dawngreeter 11:58 19.05.2010

Re: Iza

Ne, ne bas.
Bili Piton Bili Piton 17:41 18.05.2010

Pogledacu


bas me zanima. Super tema i blog
myredneckself myredneckself 21:37 18.05.2010

Re: Pogledacu

Baš teška tema, pogledaću i ja
Trebalo bi u Konvenciju o ljudskim pravima uvesti, da pored prava na život, svako ima i pravo na smrt, tj. da u teškim danima patnje može izabrati
Piromanski Piromanski 21:04 18.05.2010

Tesko

Ono sto je meni prva asocijacija na ovu temu je problem somatopsihe i otvaranja Pandorine kutije.
Prvo, poznato je da bolest utice na promenu duhovnog stanja. Jednim delom zbog novonastale, nezeljene situacije u kojoj se covek nadje, drugim zbog poremecaja telesnih funkcija, sto se pre ili kasnije odrazi i na mozdane. Jednom recju, koliko smo kao zdravi u stanju da percipiramo ono sto cemo kao, ne daj boze, tesko oboleli misliti?
Drugo, vezano za vec pominjanu temu zloupotrebe, ili mozda vise presedana. Ko je u stanju da garantuje da usvajanje eutanazaijskih regulativa nece otvoriti vrata mnogo gorim stvarima? Ne tako davno, u nekim danas veoma civiliozovanim zemljama je sasvim legalno vrsena prinudna sterilizacija, a delom i likvidacija dusevno obolelih,da bi se to prosirilo i na homoseksualace, pa zatim pripadnike drugih vera/naroda/politickih pokreta.
sedma sedma 07:10 19.05.2010

vrlo teska tema

ali bas zato i treba da se o tome govori i diskutuje. Hvala sto ste napisali divan tekst i tako zapoceli vaznu temu.
Ovde u USA postoji DNR status - Do Not Resuscitate, sto znaci da ako covek prestane da dise ili mu srce stane - niko od osoblja nista ne radi nego se dozvoli da umre. Taj status sam covek bira u prisustvu advokata ili porodica donese odluku kada pacijent nemoze to sam. POstoje naravno razni DNR statusi - svaki je specifican po nivou nege tj pomoci neki podrazumevaju lekove koji podsticu rad srca neki sve moguce mere sem vestackog disanja npr.... Takodje postoji i comfort care - pacijent umire i nista se vise nemoze sem da mu se muke olaksaju - i daje se od lekova najcesce i samo - morfijum pod plastom terapije bola ----> prakticno je to eutanazija samo sto se zove drugacije. Naravno procedura je da se taj status dobije je ogromna i mora puno uslova da se ispuni.
Neverujem da ce ikada u USA eutanazija biti legalna praksa ... A sama sam pobornik toga jer sam se nagledala toliko patnje i bola da bi se na kraju sve zavrsilo smrcu. Najteze mi je kada porodica ne dozvoljava da pacijent bude DNR ili comfort care a sva nada je nestala .....i ostao je samo bol i pacijent se muci zarad njih - smatram to veoma sebicnim od strane porodice.
Inace davno sam gledala film o pomoci pri samoubistvu - cini mi se da lekar iz australije pomaze ljudima tako sto im da spisak lekova i doze i nacin na koji da ih kupe. Pa onda sam covek moze da izabere kada ce da umre a lekovi su tu da smrt ucine dostojanstvenom. Secam se price o zeni iz Engleske, u 80tim godinama kojoj je cela porodica na ovaj ili onaj nacin umrla. A ona ostala sama bez igde ikog. Odlucila je da umre po svojoj volji jer nista vise od zivota nemoze da ocekuje sem bolesti starosti i nije zelela da ode da zivi u starackom domu uz nepoznate ljude i uz ko zna kakvu paznju i brigu. Sta bi ste vi uradili da ste na njenom mestu?
O ovoj temi bih danima mogla da pricam....
Inner Party Inner Party 15:35 19.05.2010

Re: vrlo teska tema

sedma
Najteze mi je kada porodica ne dozvoljava da pacijent bude DNR ili comfort care a sva nada je nestala .....i ostao je samo bol i pacijent se muci zarad njih - smatram to veoma sebicnim od strane porodice.


Ovo sam svojim ocima gledao. Jedan moj rodjak je umirao od raka i njegova zena do kraja nije pristala da mu se prepise morfijum, jer je smatrala da ako mu daju morfijum da je onda sve godtovo i da ce ubrzo covek umreti... I tako je taj moj rodjak jos nedeljama umirao u uzasnoj patnji bez odgovarajuce terapije protiv bolova ...

Lekari I smrt

Veruj mi, tesko je prihvatiti da lekar ucestvuje u oduzimanju zivota jer izmedjuostalog, pacijenti zele da u Nama vide iskljucivo ljude koji ga produzavaju. Na osnovu mog iskustva mogu da razumem da je patnja neki put gora nego smrt, Ali kad se ubistvo iz milosrdja ili eutanazija legalizuju, teren postaje vrlo klizav, narocito u slucajevima u kojima pacijent nije u stanju da samostalno odlucuje.
To je najblize igranjy Boga sto smo ikad bili. Ja se ne osecam kao da bih mogla da zamenim Boga. Pisala Sam vec o tome ovde:
http://blog.b92.net/text/1345/Pravo-na-smrt/
Inner Party Inner Party 15:28 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
... Ali kad se ubistvo iz milosrdja ili eutanazija legalizuju, teren postaje vrlo klizav ...


Kada znamo kakve sve pravne peripetije postoje oko nekih sasvim benignih stvari, jasno je da ce pravo na umiranje najverovatnije biti regulisano neprobojnom dzunglom pravila i propisa...
Dawngreeter Dawngreeter 15:56 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Uz svo postovanje doktorima i napomenu da zaista ne bih mogao ni da zamislim eticke, profesionalne i licne probleme koje bi isli uz tako nesto... mislim da je problem legalizacije prava na smrt mnogo banalniji. Moderno drustvo ne zna kako da zivi sa idejom da je u redu da neko oduzme sebi zivot.
docsumann docsumann 16:02 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Moderno drustvo ne zna kako da zivi sa idejom da je u redu da neko oduzme sebi zivot.


Problem nastaje kad to treba uraditi nekom, ko više nije u stanju da to sam uradi...
Dawngreeter Dawngreeter 17:58 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Problem nastaje daleko pre toga. Samoubistvo nije dozvoljeno, nevezano da to da li je assisted ili nije.

Sto ne znaci da asistiranje ne donosi sa sobom svoju korpu vrlo specificnih i krupnih problema. Ali to bi se resilo kada bi se dogovorili da je samoubistvo dopustivo.
zilikaka zilikaka 18:41 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Dawngreeter
Problem nastaje daleko pre toga. Samoubistvo nije dozvoljeno, nevezano da to da li je assisted ili nije.Sto ne znaci da asistiranje ne donosi sa sobom svoju korpu vrlo specificnih i krupnih problema. Ali to bi se resilo kada bi se dogovorili da je samoubistvo dopustivo.

Zaista, osim što ga religije zabranjuju, da li samoubistvo takođe spada u krivična dela?
Dawngreeter Dawngreeter 18:54 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Nisam specificno za Srbiju siguran, ali sam prilicno siguran da cesto jeste protivzakonito.
niccolo niccolo 19:00 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

da li samoubistvo takođe spada u krivična dela?

Ako je uspešno onda nije ni bitno
zilikaka zilikaka 19:10 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Što kažeš, al šta će mučenik koji ne uspe. On ima duplo golo.
Naravoučenije: Sve što radiš, radi tako da bude uspešno, (ili nemoj ništa raditi)
Inner Party Inner Party 19:16 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

zilikaka
Što kažeš, al šta će mučenik koji ne uspe. On ima duplo golo.


Uh, ima ljudi koji sebi pucaju u glavu - pa prezive!

PS

Samoubistvo jeste najcesce (bilo) ilegalno
niccolo niccolo 19:29 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Šalu na stranu, kod nas nije ilegalno, samo navođenje i pomaganje u samoubistvu...
Dawngreeter Dawngreeter 21:59 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

90% sam siguran da jos uvek vazi da te za pokusaj samoubistva strpaju u ludaru. Svakako je vazilo do relativno skoro.
zilikaka zilikaka 22:19 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Volim što i dalje umemo od svega da napravimo dobru sprdačinu, ali meni, kao laiku, i dalje nije jasno, zašto pored svih mogućih ustavnih prava, čovek nema pravo na sopstvenu, dobrovoljnu smrt?
Možda ću sad da hulim, ali sa jedne strane se svi slažemo da životinjama treba omogućiti da humano umru, (a da pri tome ne postoji način da proverimo da li one to i žele), a ljudi to pravo nemaju.
Otkud toliki otpor, i da li je to pomalo licemerje?
Naime, ako je ispunjen, jasno i nesporno jedan od prva dva uslova koje je Ana navela, otkuda nam pravo da drugome uskraćujemo pravo da umre kad želi?
Dawngreeter Dawngreeter 22:39 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

Naravno da je licemerje ali za razliku od mnogih drugih apsurda modernog drustva, ovaj donekle mogu da razumem. Ljudi su navikli na izvesna ogranicenja, pravila, zabranjene zone. Njih uvek ima. Trenutna kulturna klima kaze da je ne samo lose nego nezamislivo oduzeti sebi zivot. Konvencionalna mudrost savremenog (zapadnog) coveka ne ume da se snadje u situaciji u kojoj bi bilo dopustivo da neko tek tako odluci da vise nece da zivi. To znaci da ti imas slobodu da prestanes da postojis! Ta vrsta slobode ljude plasi, mnogo je jednostavnije ako to jednostavno nije moguce. Makar to bila ocigledna laz jer nikoga neces zaustaviti da se ubije ako to zaista odluci da uradi. Tvoja smrt ugrozava druge jer podriva njihov delusion bubble u kojem se takve stvari ne desavaju, a i kad se dese moraju biti rezultat teskog poremecaja.

Ja, ocigledno, mislim da bi imali zdravije drustvo kada stanje ne bi bilo takvo.
docsumann docsumann 22:51 19.05.2010

Re: Lekari I smrt

zašto pored svih mogućih ustavnih prava, čovek nema pravo na sopstvenu, dobrovoljnu smrt?


Bez formalno pravnog predznanja, mislim da su to ostaci religioznih tumačenja morala. pa i samog prava. A pošto svi mi imamo svoj lični, posebni odnos prema religiji i životu, trebalo bi nam se u skladu sa tim i dopustiti naš lični odnos prema sopstvenoj smrti.
Jedna meni bliska i draga osoba je ostavila oproštajnu poruku koja je upravo glasila - Ovo je moj izbor

Ljudi koji su (neuspješno) pokušali samoubistvo, su pod određenom vrsta psihičkog i emotivnog rastrojstva, pa zato mislim da im se ukazuje adekvatna ljekarska pomoć.
Međutim to , sem ako nije u pitanju nekakav teži duševni poremećaj, nije niti dugotrajno zadržavanje, niti je zadržavanje sa "posebnim" tretmanom.
Ovo pričam, na osnovu, ne tako davnog, iskustvu jenog mog poznanika.

Iako bliski po ključnoj stvari, a to je dobrovoljno okončavanje života, eutanazija i samoubistvo (u najčešćem broju slučajeva) su suštinski veoma različiti.
Kod eutanazije ne postoji mogućnost ozdravljenja (ni olakšavanja muka) kao ni mogućnost da se u odnosu na tu situaciju aktivno djeluje.
Kod samoubistva (kao što se već ogradih - u najvećem broju slučajeva) postoje obje ove mogućnosti.
zilikaka zilikaka 14:03 20.05.2010

Re: Lekari I smrt

Kod eutanazije ne postoji mogućnost ozdravljenja (ni olakšavanja muka) kao ni mogućnost da se u odnosu na tu situaciju aktivno djeluje.
Kod samoubistva (kao što se već ogradih - u najvećem broju slučajeva) postoje obje ove mogućnosti.

Ne znam da li sam usamljena, ali ja ovde govorim isključivo o samoubistvu kao izbegavanju patnje usled neizlečive bojesti. Sve drugo bi bila preširoka tema, mada neka načela stoje.
Znači samoubistvo, asistirano, i od države nekažnjivo po onog ko tu asistenciju vrši.
Čisto kao humani gest, kao jedina svetla tačka za one koji su svesni da im izlečenja nema, a da ih čeka nezamislivo teška smrt. Kao tračak nade da će, kada više ne budu mogli da trpe, dobiti na svoj zahtev prekraćenje muka.

Re: Lekari I smrt

Dawngreeter
90% sam siguran da jos uvek vazi da te za pokusaj samoubistva strpaju u ludaru. Svakako je vazilo do relativno skoro.


samoubistvo je najcesce manifestacija teske depresije i kad covek ima izvitoperen uvid u realnost. vrlo je diskutabilno da li postoji neka druga vrsta samoubistva i o tome mozemo da raspravljamo, ali u svakom slucaju, ne mozemo ga olak prihvatiti kao razuman izbor pojedinca
zilikaka zilikaka 20:45 20.05.2010

Re: Lekari I smrt

Eto, sad me teraš da otvorim dušu!
Ne znam da li sam izuzetak, ali ja imam stalno prisutan strah od neizlečivih bolesti. Ne zato što bi to značilo da bi mi život bio kraći nego što sam planirala , nego što me plaši način kako i koliko dugo se umire. Kada bi postojao način da sebi obezbedim da taj kraj može biti onakav kakvog ja budem želela, i moj strah bi nestao!
Dawngreeter Dawngreeter 23:38 20.05.2010

Re: Lekari I smrt

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
vrlo je diskutabilno da li postoji neka druga vrsta samoubistva i o tome mozemo da raspravljamo, ali u svakom slucaju, ne mozemo ga olak prihvatiti kao razuman izbor pojedinca


Sjajno, posto mi je vrlo zanimljivo o tome da diskutujem a nisam do sada imao priliku da "sa druge strane" bude osoba koja se zapravo profesionalno razume u tematiku.

Dakle, evo mog problema. Ako ne mozemo olako prihvatiti samoubistvo kao razuman izbor pojedinca, onda je jasno da cak i ako to jeste razuman izbor i dalje ce se tretirati kao manifestacija depresije ili nekog poremecaja. Zapravo, ispada da po definiciji moras biti nosilac poremecaja jer se samoubistvo u startu definise kao ono sto uradis kad imas poremecaj. Oduzeta je iz jednacine mogucnost da neko to jednostavno zeli da uradi.

Za depresiju kazu da je nesto od cega se treba leciti. Jasno je da je to mozda vecini nepozeljno stanje ali, po svemu sto sam video do sada, onda se i od srece trebamo leciti. Kazu, mozak je u vrlo specificnom stanju kada covek pati od depresije i tacno se vidi da se "ne pali" na snimcima kako treba. Pa ok, isto vazi i za srecu. Pali se preterano. Ovo bi cak bila smesna argumetnacija da u americi ne dele deci pilule za smirivanje kao lek od hiperaktivnosti...

No. Ono sta zelim reci je, jednostavno, previse toga se ucitava u nase "znanje" o samoubistvu. Ocigledno je jasno da najcesce coveku nije lako kada odlucuje da prestane da postoji. Moje stanoviste je da to ne cini odluku nista manje posledicom licnog izbora. Ako to nije dozvoljeno da se smatra racionalnim (a apsolutno jeste racionalna stvar - neko zeli da nesto prestane da ga boli; emotivno, fizicki, kako god) po cemu je onda bilo koja covekova odluka racionalna?
Inner Party Inner Party 16:49 21.05.2010

Re: Lekari I smrt

Dawngreeter
Ocigledno je jasno da najcesce coveku nije lako kada odlucuje da prestane da postoji. Moje stanoviste je da to ne cini odluku nista manje posledicom licnog izbora. Ako to nije dozvoljeno da se smatra racionalnim (a apsolutno jeste racionalna stvar - neko zeli da nesto prestane da ga boli; emotivno, fizicki, kako god) po cemu je onda bilo koja covekova odluka racionalna?


Pa postoje i politicka samoubistva. Na primer slucaj Jana Palaha.... Pa i za Sokrata se moze reci da je sam odabrao smrt.

PS

Dostoevsky images on metro ‘could cause suicides’
Dawngreeter Dawngreeter 17:09 21.05.2010

Re: Lekari I smrt

Tacno, postoji i to. Good catch.

Re: Lekari I smrt

Evo, da pokusam bez medicinskih kvalifikacija...
Covek donosi odluke u zavisnosti odzivotnih okolnosti iono sto odluci danas, nije sigurno sa bi odlucio I za 10 godina ilipar meseci. Ako odluci da izvrsi samoubistvo I to sprovede u delo , ta odluka je nepovratna, I on visenema priliku da promeni misljenje kao sto bi da je neka druga odluka u pitanju.

Dawngreeter Dawngreeter 00:24 22.05.2010

Re: Lekari I smrt

Slazem se sa time. To je vrlo zdravorazuman komentar koji bih uputio svakome ko razmislja o samoubistvu kao nacin da ga od toga odgovorim. Ali to je samo dokaz da je u pitanju los izbor, ne i da nije razuman, racionalan licni izbor. A ako koristimo pravne mehanizme da onemogucimo coveka da cini los izbor, u kakvom to drustvu zivimo?
docsumann docsumann 00:59 22.05.2010

Re: Lekari I smrt

A ako koristimo pravne mehanizme da onemogucimo coveka da cini los izbor, u kakvom to drustvu zivimo?

Šta je loš izbor? Samoubistvo. Pravni mehanizmi tu nemaju nikakav smisao. Ali loš izbor je i ubistvo. Tu pravni mehanizmi imaju prilični smisao.

Inače , mislim da živimo u društvu zasnovano na skupu konvencija. Ima još, ali to nije tema...
irenaema irenaema 12:28 19.05.2010

pitanje

Znam da je drugačiji slučaj jer pacijent nije svestan:
Da li i ko daje nalog da se isključe aparati kada je neko u komi (mozak nepovratno oštećen)?
Neko je u poziciji Boga, jer pacijent definitivno nije sposoban sam da odlučuje. Ili se smatra da pacijet više nije ljudsko biće jer je lišeno jedne od svojih osnovnih odrednica- svesti?

Re: pitanje

prvo, treba napraviti razliku izmedju necinjenja i aktivnog pomaganja smrti. u prvom slucaju priroda ispuni svoj tok.
ako govorimo o prirodnoj smrti umiranje je proces i ne desava se u trenutku. vecina ljudi koji umiru "od starosti" ustvari umiru od pneumonije. pneumonija se leci onda kad izlecenje produzava zivot a ne smrt. ovo nije lako prepoznati i takve odluke mogu da donesu:
1 pacijent unapred i overi kod advokata
2 osoba koju pacijent imenuje da donosi odluke u takvim slucajevima
3 ako nista od prethodnog nije moguce, onda grupa iskusnih lekara od kojih bar jedan treba da poznaje pacijenta od ranije kako bi znao razliku.

ovo se odnosi na zemlje u kojima eutanazija i asistirano samoubistvo nisu legalni i gor navedeno se odnosi na situacije gde se stvari prepustaju prirodnom toku, a ne aktivnom pomaganju smrti.
antioksidant antioksidant 14:44 19.05.2010

Re: pitanje


takve odluke mogu da donesu:
1 pacijent unapred i overi kod advokata

overa
Inner Party Inner Party 15:22 19.05.2010

Re: pitanje

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
prvo, treba napraviti razliku izmedju necinjenja i aktivnog pomaganja smrti. u prvom slucaju priroda ispuni svoj tok....


Pa ako se iskljuce aparati za odrzavanje zivota i pacijent ostavi da umre od gladi i zedji - to bas nije ostavljanje prirodi da ispuni svoj tok...

Re: pitanje

to zavisi od konteksta. ako je pacijent na aparatima zbog izlecivog stanja to je drugacije nego ako coveka sa terminalnom srcanom insuficijencijom odrzavate u komi aparatima. zahvaljujuci medicini i tehnologiji, cesto je moguce vestacki odrzavati cirkulatornu i disajnu funkciju veoma dugo. to nije ekvivalent zivota u pravom smislu reci i smatra se neetickim
marta l marta l 17:03 19.05.2010

Re: pitanje

cesto je moguce vestacki odrzavati cirkulatornu i disajnu funkciju veoma dugo. to nije ekvivalent zivota u pravom smislu reci

moja majka je bila upravo u takvom beznadeznom stanju Ana. Govorila je da se lekar uvek bori i za poslednji dah zivota. bila je odlican, pozrtvovan lekar.

Kada su mi trazili odobrenje da se aparati iskljuce (sve se desava u inostranstvu), pocela je moja agonija. Nikada je nisam pitala sta bi ona pozelela sebi. Znala sam sta bih ja, ali to nema veze....u glavi mi je samo bubnjalo da majka nije rerna da je iskljucis. dok sam ja danima trazila dobar razlog drugi infarkt je prekinuo agoniju. Bar su nam tako rekli, a ja se nisam usudila da cackam dalje.

epilog je da sada vise nisam sigurna ni sta bih sebi pozelela.

Re: pitanje

eh...teska je i velika odgovornost takve odluke donositi za drugog. kao majka sam bila u situaciji da donosim odluke, naravno, daleko bezazlenije prirode, u ime svog deteta. cesto sam se posle pitala da li ce on jednog dana njih odobravati.

razmisljanja i razgovori o tome sta bi voleli kad u takvu situaciju dodjemo su neprijatni, ali tako mozemo postedeti svoje bliznje velikog tereta.

trebalo je da prodje mnogo godina pa da ja prihvatim kao deo svakodnevice potpisivanje dokumenta DNR (do not resuscitate) za odredjene pacijente na prijemu.

zivot je velika tajna i cesto nas iznenadi. i pored svog napredka nauke, postoji jedan delic koji ostaje razumu nedokuciv. ljudi se razlikuju. u nasoj kulturi je da verujemo u pravo licnog izbora, medjutim, u istocnoj npr nije. cesto cujem od pacijenata pakistanaca frazu koja zvuci (ne znam kako se pise) en sha la i znaci odprilike bice kako biti mora.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana