Ekonomija

Kineski beli luk, turski praziluk i bosanski pasulj.........

Milan Karagaća RSS / 17.05.2010. u 11:34

Svima su puna usta razvojnih programa i podsticajnih mera  naša propala privreda se ne oporavlja, poljoprivreda i dalje propada, a prosečna plata u Srbiji, izražena u evrima, je najniža u regionu.  

Govorimo da je poljoprivreda pa čak i proizvodnja zdrave hrane naša komparativna prednost, a upravo tu smo u zaostatku.

I dok se država kao institucija ne meša u svoj posao mnogi, uključujući i ljude iz vlasti, izgleda mnogo mešetare. To je valjda ono što se kolokvijalno zove sprega vlasti i kriminala, uvoznički lobi, lobiranja i foliranja. Nekad je narodni mudrac rekao da voleti svoju zemlju znači pre svega obrađivati i negovati njene njive, šume i livade.

Dakle,  poljoprivredni proizvođači kukaju da im propada i ono što proizvedu jer su niske otkupne cene, a država umesto da se podsticajima umeša u razvoj poljoprivrede zatvara oči pred uvozom svega i svačega, a sve pod demagoškim motom «kupujmo domaće».

tikvice.jpg

 

Uvozimo krompir iz Holandije, Italije, Izraela, BiH, pasulj iz BiH, Grčke, Makedonije, Bugarske, Turske, Kine, Kupra, Kirgistana, beli luk iz Kine, crni luk iz Češke, Austrije, Grčke, Poljske,Nemačke, praziluk iz Turske ,paradajz iz Slovenije, BiH, Italije, Španije, kupus iz Španije i to kineski, Makedonije, Grčke,paprike iz Španije,

Italije, Makedonije, Bugarske, Nemačke,krastavce iz Španije i Nemačke...

Banane uvozimo iz Češke, Nemačke,Italije, Nemačke, a semenke bundeve iz Ukrajine i Kine, žute dunje iz Turske a jezgro oraha iz Holandije, a jabuke iz BiH.....

Gledano po tome ispada da je Srbija visoko razvijena industrijska zemlja locirana na prostoru neke Norveške ili Finske gde niti ima toliko obradivog zemljišta, niti je klima pogodna.

Nekada smo govorili da Srbija može da hrani Evropu , sada takođe mnoge stranke ističu kako nam je poljoprivreda komparativna prednost, kako možemo da izvezemo sve u Moskvu. A eto spali smo na to da iz BiH uvozimo jabuke, krompir, paradajz i pasulj, iz Kine beli luk,  iz Poljske i Nemačke crni luk, a praziluk iz Turske......

Istovremeno,prema podacima Republičkog zavoda za statistiku,prosečna plata u Srbiji, izražena u evrima, najniža je u regionu. Veće zarade, posle slabljenja dinara, od nas imaju čak i Makedonci i građani Bosne i Hercegovine.

Podaci koje je objavio Zavod za statistiku pokazuju da je prosečna plata u Srbiji 31.734 dinara, odnosno oko 320 evra. U Makedoniji, prema podacima njihovog Zavoda za statistikuprosečna zarada građanina 330,83 evra (20.116 denara).

Slovenija je imala 18.367 evra po stanovniku, a Hrvatska 14.222 evra. Čak je i Crna Gora imala veći BDP po stanovniku od Srbije - 4.908 evra. Lošiji su jedino Makedonija i Bosna i Hercegovina - u obe zemlje BDP je 3.290 evra.

Ima li i ovo neke veze sa gušenjem naše poljoprivrede kao komparativne prednosti?
Kažu ozbiljni ljudi da je socijalizam propao zbog preteranog mešanja države i gde treba i gde ne treba, a liberalni kapitalizam propada zbog nemešanja države i tamo gde treba i mora.Racionalna formula je slobodno tržište i zdrava konkurencija koliko god je to moguće i državna regulativa koliko je potrebno.

Mi smo izgleda još mnogo daleko od te formule.

 



Komentari (73)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ivana23 ivana23 11:58 17.05.2010

***

Tri su načina da se izgubi novac: najbrži je u kazinu, najslađi u kupleraju, a najsigurniji u agraru.

Vreme
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 12:41 17.05.2010

Re: ***

Bio je i u NIN-u nedavno jedan odlican clanak na istu temu. U secanju su mi ostale dve stvari: prva je da vise od polovine ljudi koji zive od poljoprivrede su ispod granice siromastva. A drugi je da seljaci vise nemaju mogucnosti ni da dobiju naftu po povlascenim cenama. Uvecini zemalja je uobicajeno da oni ne placaju onaj deo cene nafte koji se izdvaja za ulaganje u putnu privredu posto se traktori (ugalvnom) voze po njivama a ne po asfaltnim putevima. Bilo je tako i u Srbiji ali sada je i to ukinuto - sto je jos jedan od bezbroj primera naopakog ponasanja drzave ...


A drugi primer kako se ulaganje u poljoprivredu zloupotrebljava za pljacku odnosno prelivanje para u privatne dzepove je nedavna afera u javnosti oko drzavnih subvenicija koje je dobio bivsi premijer a sadasnji vinar, Zoran Zivkovic. Ako se dobro secam on je dobio oko 40 miliona DIN (ili oko 400 hiljada EUR bespovratnih sredstava) i to zajednicki nastupajuci sa firmom tajkuna Miodraga Kostica. U zemlji u kojoj je prosecna plata oko 300 EUR - jedan covek je na poklon dobio znaci ca. 130 prosecnih godisnjih plata!!! I cela afera je ubrzo pala u zaborav a glavni argument u odbrani Zivkovica je bio da je sve uradjeno legalno i po propisima (koje je on sam prethodno doneo!!!). A izgleda da nikom ne pada na pamet da je bas ta legalnost cele price i najveci problem: ona najbolje pokazuje kako je u Srbiji prelivanje drustvenog bogatstva u privatne dzepove pripadnika politicke elite i sacice tajkuna LEGALIZOVANO!!!
mariopan mariopan 12:43 17.05.2010

Re: ***

Kada se izbliza vidi ta beda mnogo je drugačije nego čitanje statistike.

Prijateljica koja od mene pozajmljuje sitne sume novca dovoljne samo za hleb i mleko, (ima dete u gimnaziji), koja je izgubila posao jer je firma upropašćena...ima zdravstveni problem, veoma ozbiljan (sumnja na karcinom) i operisana je dok je još "bila na birou" pa je imala neko osiguranje kao nezaposlena. To je isteklo, nema ni novčanu nadoknadu a nema ni zdravstveno osiguranje. Treba da ode na kontrolu ali neće otići, neće joj overiti knjižicu, već su joj rekli. Dete dobija neku nadoknadu ali ona nema dovoljne prihode čim zajmi te male sume, znam da je ozbiljna i odgovorna sa novcem - znači one nemaju dovoljno. Šta jede to dete koje raste i da li će majka preživeti dovoljno dugo ako se ne bude lečila da dočeka da njeno dete stane na noge i počne i samo nešto da zarađuje, ako uopšte dobije neki posao? Do penzije joj treba još 9 godina.

......


Posetila sam ove subote rođaku mog muža, udovicu, davali smo pomen, pa hajde da navratimo i u kuću. Ona je starija od 60 godina i spada u one ugrožene, stravično. Ima penziju od muža od 11 000 dinara od koje ne može da poplaća račune i da joj ostane za hranu. Kuća se raspada a nikada nije ni dovršena, beton je gore beton je dole, hladno i mokro jer prokišnjava, a ona priča kako se cele prošle zime nije grejala jer nije imala novca da kupi bilo kakav ogrev. Pokućstvo je raspadnuto i skrpljeno od starih i poklonjenih stvari, ona nema ničega u kući. Nikada nisu dovoljno zarađivali zato je i ta penzija tako mala. Kaže da joj je bilo najstrašnije kada se okupa pa sedi u toj ledari i čeka da se osuši. Šta jede ne znam, i stid me što ne znam.

Malo je drugačije kada se vidi rođenim očima, onda mi priča o kupusu i sarmi (statistika) izgleda kao ruganje.

To je slika rada i nerada naših ekonomskih "eksperata", prava slika njihove nesposobnosti.
nikvet pn nikvet pn 13:57 17.05.2010

Re: ***

Kada se izbliza vidi ta beda mnogo je drugačije nego čitanje statistike.

Zastrašujuće je ući u takve kuće. Ima malo selo sa 21 kućom bez struje. Godinama isključeni bez šanse da plate račun.
I sad u takvoj kući - razboli se koza ! Nezamisliv užas u dečjim očima.

Posle na dnevniku poljoprivreda naša dika.
milisav68 milisav68 20:07 17.05.2010

Re: ***

Prijateljica koja od mene pozajmljuje sitne sume novca dovoljne samo za hleb i mleko, (ima dete u gimnaziji), koja je izgubila posao jer je firma upropašćena...ima zdravstveni problem, veoma ozbiljan (sumnja na karcinom) i operisana je dok je još "bila na birou" pa je imala neko osiguranje kao nezaposlena. To je isteklo, nema ni novčanu nadoknadu a nema ni zdravstveno osiguranje.

Kako nema zdravstveno osiguranje?
Redovnim javljanjem na biro, stiče pravo na to.
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:44 17.05.2010

Re: ***

"Revolucionari" su debelo naplatili i naplaćuju svoj ogromni doprinos demokratskim promenama.
Izgleda da je osnovni moto bio da se uzmu vlasti i privilegije a ne da usreće narod.To potvrđuje i činjenica da još uvek nije napravljen radikalni raskid i distanciranje od svega onoga što zaista nije valjalo.Umesto toga još uvek ima neraščišćenih afera i kriminalnih radnji iz tog perioda, a nije se mnogo uradilo da se spreči noivi talas kriminalizacije.
Ispada da su za proteklih 10 godina mnogo više uništili onoga što nije trebalo nego što su rasčistili ono što je trebalo.
Ni za 10 godina nije se uspelo, jer su drugi interesi u pitanju, mnogo ili vrlo malo na oživljavanju privrede.
Iako se povremeno medijski ili pred izbore pokrene pitanje lustracije pa utihne, malo se govorilo , a moraće da se sprovede detaljna imovinska lustracija. To će biti jedna od tema narednih izbora i kampanje.Vlada koja nije spremna ili iz drugih razloga nije zainteresovana za imovinsku lustraciju rizikuje da to uradi nova vlada .
08sale82 08sale82 10:13 18.05.2010

Re: ***

mariopan
reba da ode na kontrolu ali neće otići, neće joj overiti knjižicu, već su joj rekli.

Nije potrebano da bude na "birou" da bi dobila zdravstveno osiguranje. Nezaposleni dobijaju osiguranje kao takvi, ako nemaju nikog ko bi mogao da ih osigura. Da bi dobili zdravstveno osiguranje nije potrebno da budete prijavljeni u NSZ. Dovoljan dokaz da je osoba nezaposlena je radna knjižica u kojoj se to vidi. Da osoba nema nikog ko bi za nju mogao da plati osiguranje dovoljno je da "izjavi" da živi sama. Ovoj gospođi naravno nšta neće smetati da prijavi kako i jeste. Postavlja se pitanje dokle to može da traje i kada će pitatti što ne nađe posao, da li traži posao. Neće je pitati jer smatra se da je prirodno da će osoba koja nema pomoć niodkoga težiti tome da nađe posao.
mariopan mariopan 14:17 18.05.2010

Re: ***

milisav68
Prijateljica koja od mene pozajmljuje sitne sume novca dovoljne samo za hleb i mleko, (ima dete u gimnaziji), koja je izgubila posao jer je firma upropašćena...ima zdravstveni problem, veoma ozbiljan (sumnja na karcinom) i operisana je dok je još "bila na birou" pa je imala neko osiguranje kao nezaposlena. To je isteklo, nema ni novčanu nadoknadu a nema ni zdravstveno osiguranje.

Kako nema zdravstveno osiguranje?
Redovnim javljanjem na biro, stiče pravo na to.

Nema osiguranje, rekli su joj da, kada joj istekne "materijalno" neće više moći da joj overavaju knjižicu. To su joj rekli u SIZ- u. Overena joj je za još 15 dana, kažu, toliko mogu "da joj učine" a za dalje ne može. Nisam ispitivala o detaljima, mogu samo da je dodatno pitam za detalje, kada je vidim.
mariopan mariopan 14:24 18.05.2010

Re: ***

08sale82
mariopan
reba da ode na kontrolu ali neće otići, neće joj overiti knjižicu, već su joj rekli.

Nije potrebano da bude na "birou" da bi dobila zdravstveno osiguranje. Nezaposleni dobijaju osiguranje kao takvi, ako nemaju nikog ko bi mogao da ih osigura. Da bi dobili zdravstveno osiguranje nije potrebno da budete prijavljeni u NSZ. Dovoljan dokaz da je osoba nezaposlena je radna knjižica u kojoj se to vidi. Da osoba nema nikog ko bi za nju mogao da plati osiguranje dovoljno je da "izjavi" da živi sama. Ovoj gospođi naravno nšta neće smetati da prijavi kako i jeste. Postavlja se pitanje dokle to može da traje i kada će pitatti što ne nađe posao, da li traži posao. Neće je pitati jer smatra se da je prirodno da će osoba koja nema pomoć niodkoga težiti tome da nađe posao.


Hvala, reći ću joj to odmah. Nadam se da će to uspeti da ostvari.
Ako uspe javiću

Ona traži posao, bila je i na "sajmu zapošljavanja" samo što ona nije fizički jaka da radi fizičke poslove, već je to radila,jer je firma godinu dana kasnila sa platama, (okopavala je njive, ali to ona ne može više).. a za drugo se traže mlade osobe do 30 godina starosti, ili su to poslovi "koliko prodaš nečega dobiješ procenat".

Hvala još jednom za informaciju
WIMBLEDON WIMBLEDON 15:03 18.05.2010

Re: ***

Страшно и понижаваjуће! Али, то ОВЕ коjи владаjу нашим животима не дотиче. Важно jе да друг Баjатовић прими 13.000 евра месечно и да се, jадан, некако снађе од првог до првог. Наравно, ниjе он jедини, има их много. А ми плаћамо то њихово иживљавање, ћутимо и трпимо. Зато рођака живи како живи, зато многи од нас такође jедва састављаjу краj с краjем, али битно jе да смо се ми изборили за демократске промене. У коjима ће 5% да живи и ужива а сви остали да преживљаваjу у понижаваjућим условима.
Тражили смо, добили смо. Трагично jе што нема ко да покрене оваj гладни и напаћени народ да се реши ових дахиjа и харачлиjа што уништише Србиjу.
milisav68 milisav68 19:52 18.05.2010

Re: ***

Nije potrebano da bude na "birou" da bi dobila zdravstveno osiguranje. Nezaposleni dobijaju osiguranje kao takvi, ako nemaju nikog ko bi mogao da ih osigura. Da bi dobili zdravstveno osiguranje nije potrebno da budete prijavljeni u NSZ. Dovoljan dokaz da je osoba nezaposlena je radna knjižica u kojoj se to vidi

Nisi u pravu.
Da bi ti overili(lupili pečat) na knjižici, moraš da doneseš potvrdu iz biro-a(NSZ) da si nezaposlen.
milisav68 milisav68 19:54 18.05.2010

Re: ***

Nema osiguranje, rekli su joj da, kada joj istekne "materijalno" neće više moći da joj overavaju knjižicu. To su joj rekli u SIZ- u.

Šta je to "materijalno"?
mariopan mariopan 23:16 18.05.2010

Re: ***

milisav68
Nema osiguranje, rekli su joj da, kada joj istekne "materijalno" neće više moći da joj overavaju knjižicu. To su joj rekli u SIZ- u.

Šta je to "materijalno"?

Kada neko ko je radio izgubi posao pa se javi na biro, neko vreme dobija neku sumu novca kao "materijalno obezbeđenje" (tako se zove), da neko vreme preživi dok traži sledeći posao, tako je zamišljeno. To je vremenski ograničeno, traje nekoliko meseci, posle toga ne dobijau ništa, znači nema nikave prihode ako ne nađe posao. Pošto posla nema ti ljudi nemaju više ništa od čega bi mogli da žive.

Edit:

Potrebno je da mu je uplaćivan staž dok je radio jer tada je kroz to i on davao novac za to "materijalno".
milisav68 milisav68 10:01 19.05.2010

Re: ***

mariopan
milisav68
Nema osiguranje, rekli su joj da, kada joj istekne "materijalno" neće više moći da joj overavaju knjižicu. To su joj rekli u SIZ- u.

Šta je to "materijalno"?

Kada neko ko je radio izgubi posao pa se javi na biro, neko vreme dobija neku sumu novca kao "materijalno obezbeđenje" (tako se zove), da neko vreme preživi dok traži sledeći posao, tako je zamišljeno. To je vremenski ograničeno, traje nekoliko meseci, posle toga ne dobijau ništa, znači nema nikave prihode ako ne nađe posao. Pošto posla nema ti ljudi nemaju više ništa od čega bi mogli da žive.

Edit:

Potrebno je da mu je uplaćivan staž dok je radio jer tada je kroz to i on davao novac za to "materijalno".

A-ha, novčana naknada po osnovu nezaposlenosti-je zvaničan naziv, zato me je zbunilo.
Bez obzira što je njoj to isteklo, ona ima pravo na besplatno lečenje, samo treba redovno da se javlja na biro u terminima koje joj upišu u karton službenice u biro-u.

Nezaposlena lica, koja spadaju u kategoriju socijalno ugroženog stanovništva, koja se nalaze u evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, iako nisu korisnici novčane naknade, imaju pravo na zdravstveno osiguranje, samo pod uslovom da njihov mesečni prihod, po članu porodice nezaposlenog lica, ne prelazi iznos minimalne zarade u neto iznosu, utvrđene u skladu sa propisima o radu, u mesecu podnošenja prijave.

Zavod za Socijalno Osiguranje
mariopan mariopan 13:18 19.05.2010

Re: ***

Nezaposlena lica, koja spadaju u kategoriju socijalno ugroženog stanovništva, koja se nalaze u evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, iako nisu korisnici novčane naknade, imaju pravo na zdravstveno osiguranje, samo pod uslovom da njihov mesečni prihod, po članu porodice nezaposlenog lica, ne prelazi iznos minimalne zarade u neto iznosu, utvrđene u skladu sa propisima o radu, u mesecu podnošenja prijave.

Hvala za info, javila sam joj to juče da zna i trebalo bi da je jutros to otišla da reguliše,ako uradi javiću. Javio mi je na pp i bloger 08sale82, ja nisam to koristila pa ne znam sve o tome, a eto ne zna ni ona, u SIZu zdrvastva su joj samo rekli da više ne mogu da joj overavaju knjižicu, dalje gde može da overi nisu joj rekli. A to bar nije teško, zar ne?
mariopan mariopan 19:12 19.05.2010

Re: ***

mariopan
Nezaposlena lica, koja spadaju u kategoriju socijalno ugroženog stanovništva, koja se nalaze u evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, iako nisu korisnici novčane naknade, imaju pravo na zdravstveno osiguranje, samo pod uslovom da njihov mesečni prihod, po članu porodice nezaposlenog lica, ne prelazi iznos minimalne zarade u neto iznosu, utvrđene u skladu sa propisima o radu, u mesecu podnošenja prijave.

Hvala za info, javila sam joj to juče da zna i trebalo bi da je jutros to otišla da reguliše,ako uradi javiću. Javio mi je na pp i bloger 08sale82, ja nisam to koristila pa ne znam sve o tome, a eto ne zna ni ona, u SIZu zdrvastva su joj samo rekli da više ne mogu da joj overavaju knjižicu, dalje gde može da overi nisu joj rekli. A to bar nije teško, zar ne?

Hvala svima za informaciju što se tiče osiguranja za moju prijateljicu.

Danas je otišla ponovo i vaše informacije su tačne. Ona samo mora da otvori novu zdravstvenu knjižicu za koju joj treba nova papirologija, deo je već pribavila danas (izvod iz katastra i prosek primanja po članu domaćinstva) pa će sutra to sve predati za novu knjižicu i valja će biti overena?

To isto su mogli da joj kažu i službenici kojima je to posao, ali bilo im je lakše da je otkače sa rečima da više nema osiguranje, što je grozno, jer ona se dalje nije raspitivala, verovala je da nema pravo na to i proživela desetak dana u strahu i beznađu.
Hvala svima na brizi i pomoći
milisav68 milisav68 20:38 19.05.2010

Re: ***

mariopan
Hvala svima na brizi i pomoći

Nema na čemu! Tu smo da se pomognemo.
Samo nek istraje i da bude psihički spremna za borbu protiv papirologije i da će često da joj fali obrazac F1P.(Fali Jedan Papir)


Jelena Gall Jelena Gall 12:38 17.05.2010

mozda nekome i ove formule donose dobit?

kupus iz Španije i to kineski

jednatanja jednatanja 12:49 17.05.2010

Banana republic

Banane uvozimo iz Češke, Nemačke,Italije

Baš me interesuje kakve su te nemačke banane, jer one koje kupujem u Nemačkoj su uvoz iz Costa Rice ili Dominikanske Republike, uglavnom.

A evo i da citiram nikveta pn sa bloga o sličnoj temi

"Isto me zgrozio beli luk iz Kine još pretprošle godine. Moji klijenti su proizvođači hrane u srcu Srbije. Imaju krasnu od Boga zemlju i klimu, al im uzeo đavo sve drugo. Rezon im zdrav seljački. Ne valja kad rodi, ne valja kad ne rodi. Hoće oni država cenu da garantuje. A to nema niti biva. Problem je u izvozu. Seljaku farmeru proizvođaču nije dozvoljen izvoz. Zabranjeno je da mu u avliju dođe Grk ili Hrvat i da pazari bikove ili šargarepu. O pšenici i da ne govorimo. Strateška sirovina, ej. Šio mi ga Đura, roba ko i svaka druga. Ima tu podpitanja ali glavno pitanje glasi : zašto bazni izvoz hrane nije dozvoljen ? Zašto otkupljivači ne mogu biti stranci nego samo naši ? Kome takva zabrana puni džep a prazni sela ?"
mariopan mariopan 13:36 17.05.2010

Re: Banana republic

Zašto se meni stalno čini da se mi bavimo samo posledicama a ne i uzrokom?


Uništavanje domaćih banaka bilo je odrađeno da se dovedu strane banke koje nam kamatama deru kožu sa leđa. One su jedine prikazale dobit usred ove ekonomske krize. Za njihove kredite možemo kupovati njihovu robu jer domaće nema, uništena je i proizvodnja bilo čega u Srbiji. Dobili smo gomilu nezaposlenih i siromašnih građana pa država mora da se zadužuje, gde nego kod stranih banaka? Uništavanje domaćeg seljaka i privrede je tako sistematsko da bi se otvorio put uvoznom lobiju u čiju korist ide mnogo štošta odrađeno po dikatatu stranog kapitala i domaćih tajkuna i monopolista.

Ovo što sada imamo u Srbiji je samo posledica toga što naši političari i vajni eksperti nisu radili u korist naših građana nego u korist stranog kapitala, domaćih tajkuna i monopolista.

Uz to, Premijer kaže da smo mi izašli iz krize i da ne treba ništa da brinemo, to je dokaz da nas smatraju za totalne idiote i da misle da mogu da rade šta hoće - niko im ništa ne može.

Mislim da smo mi na korak od grčkog scenarija, gde je isto to urađeno samo je počelo ranije nego u Srbiji pa su pre nas stigli do dna.

Za to vreme domaći ekonomisti se bave iznalaženjem načina kako još nešto uzeti od običnog čoveka. Bilo šta da se još uzme od osiromašenih ljudi devešće do kolapsa celu zemlju.
Mislim da nismo daleko do toga.
nikvet pn nikvet pn 14:06 17.05.2010

Re: Banana republic

Uništavanje domaćeg seljaka i privrede je tako sistematsko da bi se otvorio put uvoznom lobiju u čiju korist ide mnogo štošta odrađeno po dikatatu stranog kapitala i domaćih tajkuna i monopolista.
Ovo što sada imamo u Srbiji je samo posledica toga što naši političari i vajni eksperti nisu radili u korist naših građana nego u korist stranog kapitala, domaćih tajkuna i monopolista.

Potpisujem.
nivano nivano 13:24 17.05.2010

slavonac

u hrvatskoj je jos gora situacija sto se tice uvoza poljoprivrednih proizvoda....da seljaci u srbiji imaju poticaje koje imaju hr seljaci, srbija bi utrostrucila izvoz polj. proizvoda.....ono sto ja mislim da je rjesenje za poljoprivredu ex yu drzava je razvijanje kooperacije, ono sto je postojalo do rata u slavoniji...al hrvati su unistili kombinate, koji su bili nosioci tog posla...pa je tesko to nadomjestiti,a i sama drzava nezna sta bi s poljoprivredom....
zeks92 zeks92 14:13 17.05.2010

staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

a takve zajednice su proizvodile sve ... Male parcele, a od njih : žito, meso, voće, povrće ... Srbija nema alternativni način poljoprivredne proizvodnje, a od zemlje, u Srbiji, žive mahom starci i starice ...
U vreme socijalizma funkcionisali su poljoprivredni kombinati, ali i oni - kao i sva srpska privreda - godinama su pljačkani, pa rasprodati. Veliki problem Srbije su i usitnjenost poljoprivrednih parcela i nedostatak zadrugarstva.
zilikaka zilikaka 15:47 17.05.2010

Re: staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

Čekaj, gore je navedeno
zašto bazni izvoz hrane nije dozvoljen ? Zašto otkupljivači ne mogu biti stranci nego samo naši ? Kome takva zabrana puni džep a prazni sela ?"

nisam u materiji, ali ako je to tačno onda nema druge nego da ljudi beže iz sela.
Možda poljprivrednici baš i ne znaju sjajno da plivaju u novim okolnostima, ali ako im država, umesto da ih poduči, veže i ruke i noge, sigurno će se podaviti.
buba_truba buba_truba 17:20 17.05.2010

Re: staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

zilikaka
nisam u materiji, ali ako je to tačno onda nema druge nego da ljudi beže iz sela.Možda poljprivrednici baš i ne znaju sjajno da plivaju u novim okolnostima, ali ako im država, umesto da ih poduči, veže i ruke i noge, sigurno će se podaviti.

A šta ti je ovde smešno?

P.S. Ako je po sredi bio neki bug, izvini.
gedza.73 gedza.73 20:19 18.05.2010

Re: staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

Manje, vise stvari stoje ovako. Srpski seljak nikad nije ni zano da pliva.

Kad se preracuna cena goriva, cena djubriva, cena preparata, a ne uracuna se svoja radna snaga, amortiacija masine ti si negde u minusu.

Dodje sljiva, dodju i moldavci(rumuni). Drzava ne kontrolise protok novca, tako da su hladnjacari, pa i seljaci, ojadjeni. Onda se proletos drzava seti da kontrolise cime je prskana sljiva. Prskana protiv insekata, monilije, eventualno da odrzi plavilo. Jedva su seljaci napabircili i za to neophodno, da ne propadne stablo.E, sad nasi krenu moldavcima da naplacuju neku taksu u vezi tog polivanja na izlasku iz zemlje i oni zbrisu za poljsku. Skoro 2/3 roda je baceno.
Jabuka isto. Miskovic uzima svu jabuku, pa onda odabere oprvu klasu, plati izmedju 8 i 11 dinara, a ostalo ti vrati.
Stoke vise nema. U mom kraju kravu ne mozes ni da vidis. Ovce djene, djene.
Da pisem jos samo cu da se nerviram.
Podiglo se nesto plastenika, malo cvecari, malo povrtari, samo da imas da platis drzavi njeno.
Zakovali su nas sa registracijom domacinstava, kao povracaj novca, pa subvencije.Oderu te za kopije planova.
sad kad su videli da se niko ne registruje, resili da salju kazne.

gedza.73 gedza.73 20:20 18.05.2010

Re: staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

Ljudi ne kupuju masine, ne grade stale, niti kuce.
Lepa, bre, zemlja, dobra. Neki italijan u smederevskom kraju rekao da sa nasom zemljom mozemo da djubrimo njihovi. Oni na belucima i kamenju skidaju kukuruz, pa izguraju jos jedan rod za silazu.
Na kraju krajevi ministri su placeni da urade nesto. Kako ove skandinavske zemlje odrzavaju poljoprivredu, ja cu da radim ali oni samo neka omoguce prostor. Ne treba nista da mi poklone.
Ja pre nisam mogao da pocnem da radim pre osam, sad sam u sedam na nogama, uvece u osam ne znam gde se nalazim, i tako svi, svaki dan. I jedva da prezivis.
posle se cude sto nalaze kanabis sativu po zabacenim proplancima.
gedza.73 gedza.73 20:31 18.05.2010

Re: staro, gazdinsko, folklorno selo umire ..

Da pisem jos samo cu da se nerviram.
Podiglo se nesto plastenika, malo cvecari, malo povrtari, samo da imas da platis drzavi njeno.
Zakovali su nas sa registracijom domacinstava, kao povracaj novca, pa subvencije.Oderu te za kopije planova.
sad kad su videli da se niko ne registruje, prete kaznama.
Nece vise ljudi da rade. Imas malo za sebe da jedes i nista vise. Psuju majku vladi, ministrima, svim strankama. Boli ih ona stvar za izbore.

Ne trazi niko da nam se nesto pokloni, ali oni ko da oce namerno da odmazu. Skupi se ministar sa dve, tri smizle pa posete nekog mucenika sa vecom farmom i jos vecim kreditom i slikaju se.
seceranac seceranac 15:06 17.05.2010

Uvoznici

pitanje je kakvog interesa ima miskovic od domace proizvodnje hrane - nikakvog.

On je covek UVOZNIK i samo zna da radi taj posao sto znaci sve treba uvoziti kako bi on na vestacki jakom dinaru zaradio stotine miliona a mi placali po paprenoj ceni kupus iz spanije i luk iz kine dok nasi seljaci idu na dobos
mariopan mariopan 15:14 17.05.2010

Re: Uvoznici

seceranac
pitanje je kakvog interesa ima miskovic od domace proizvodnje hrane - nikakvog.

On je covek UVOZNIK i samo zna da radi taj posao sto znaci sve treba uvoziti kako bi on na vestacki jakom dinaru zaradio stotine miliona a mi placali po paprenoj ceni kupus iz spanije i luk iz kine dok nasi seljaci idu na dobos

Osiromašenje ima veze i sa ovim:
Onda neki bogataš za 3 evra kupi celo selo, njive, zemlju, sasve sitnom stokom i stanovnicima i postane Gazda na Srbiju. Još mu Država dotira nekih pola (ili više) miliona evara da mu se nađe. Iz našeg džepa, razume se.
seceranac seceranac 15:17 17.05.2010

Re: Uvoznici

mariopan
seceranac
pitanje je kakvog interesa ima miskovic od domace proizvodnje hrane - nikakvog.

On je covek UVOZNIK i samo zna da radi taj posao sto znaci sve treba uvoziti kako bi on na vestacki jakom dinaru zaradio stotine miliona a mi placali po paprenoj ceni kupus iz spanije i luk iz kine dok nasi seljaci idu na dobos

Osiromašenje ima veze i sa ovim:
Onda neki bogataš za 3 evra kupi celo selo, njive, zemlju, sasve sitnom stokom i stanovnicima i postane Gazda na Srbiju. Još mu Država dotira nekih pola (ili više) miliona evara da mu se nađe. Iz našeg džepa, razume se.



bas to, kupi selo ali ne proizvodi nista vec uvozi kroz svoju firmu sa kajmanskih ostrva
ivana23 ivana23 15:27 17.05.2010

Поврће на београдским тезгамa...

и до сто динара скупље него у супермаркетима

Преглед ценовника воћа и поврћа у супермаркетима и на пијацама показује да се цене појединих пољопривредних производа разликују и до 100 динара. Недавно су се пијачне цене приближиле онима у трговинским ланцима и потрошачи су таман помислили да ће поново на тезгама повољно пазарити зелениш, кад сезонске намирнице из баште донесоше поскупљење.



Izvor
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:55 17.05.2010

Re: Поврће на београдским тезгамa...

Izgleda da cene diktiraju nakupci.
debiltant debiltant 22:15 17.05.2010

Govedina...

Negde sam cuo da u EU propis o kvalitetu mesa dozvoljava upotrebu do 6 meseci starosti, a nas propis do godinu dana...Rezultat je da uvoznici nabavljaju meso staro oko 6 meseci po bagatelnim cenama, te ga ovde prodaju i diktiraju cenu....tako da se seljaku i ne isplati da tovi bikove...Time se urnise domaci stocni fond!
Meni ovo zvuci neverovatno, pa sumnjam, ali ako je to zaista tako, treba pitati ministra poljoprivrede iz koje oblasti mu je resor?!!!
Covek se onda zapita: da nema Guce i Ksnih Slava po Srbiji, pitanje je da li bi uopste i imali stocni fond!

Jos jedan stravican primer sadasnje "kapitalisticke" drzave je cuvena komunisticka zabrana izvoza zita pre par godina kada je cena bila visoka na svetskom trzistu...Time je drzava ojadila domace proizvodjace, toboz zbog cuvanja zaliha za domace potrebe, sto je cista glupost!
I nikom nista...


talicni talicni 18:55 18.05.2010

Re: Govedina...

debiltant

Jos jedan stravican primer sadasnje "kapitalisticke" drzave je cuvena komunisticka zabrana izvoza zita pre par godina kada je cena bila visoka na svetskom trzistu...Time je drzava ojadila domace proizvodjace, toboz zbog cuvanja zaliha za domace potrebe, sto je cista glupost!
I nikom nista...

To je odlican primjer odnosa vlasti prema poljoprivrednicima.

I profitablini izvozni artikli poput malina su u rukama monopolista koji u sprezi sa politicarima skidaju kajmak.

Ali tako nece moci dovijeka.
znik znik 00:51 18.05.2010

Sve je to poprilično komplikovano...

Sve je to poprilično komplikovano. Mogu li se zatvoriti granice za uvoz, a da pri tome ostanu otvorene za izvoz tih istih poljoprivrednih proizvoda? Ako ometamo uvoz, sa kakvim pravom možemo očekivati da nam drugi dozvole pristup njihovim tržištima?

Uvoz obara cene domaćih proizvoda, što je loše za poroizvođače. Istovremeno, niske cene uvoznih proizvoda omogućavaju osiromašenom gradskom stanovništvu da sastavi kraj sa krajem.

Sa druge strane...

Nedavno sam bio kod rođaka na selu, posle desetak godina. Doručkovali smo kačamak napravljen od kukuruznog brašna kupljenog u prodavnici, poslužen sa jogurtom iz flaše i mlekom iz tetrapaka. Sir je kupljen u susednom zaseoku, a kajmak više ne skida niko u selu. U celom zaseoku, od pedesetak domaćinstava, samo tri još uvek imaju krave i oni prodaju svo mleko mlekari. Kajmak se pojavio na trpezi tek kada sam skoknuo do "Merkatora" i tamo kupio zlatiborski kajmak.

Od pedesetak domaćinstava, desetak će se ugasiti u sledećih 5 godina. U dvadesetak su neoženjeni "momci" koji su prešli četrdesetu i njihovi roditelji. Najmlađi traktor je kupljen u vreme Ante Markovića. Tamo gde neko radi u gradu se nekako i provlače - ali domaćinstva koja žive isključivo od poljoprivrede su na prosjačkom štapu.

Njive su zarasle u travu jer nema ko da ih obrađuje. Za sezonske poslove ne mogu da nađu radnu snagu - mada je dnevnica 15000 dinara.
Milan Karagaća Milan Karagaća 07:38 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

sve ste rekli i to je naalost prava slika.
A što se uvoza tiče mora se voditi računa o zaštiti svojih proizvođača, s tim da podsticajnim merama treba obezbediti da budu zainteresovani za proizvodnju i da proizvodi ne budu skupi upravo jer proizvođači nemaju nikakve povlastice.
Inače, i EU ima propise o uvozu poljoprivrednih proizvoda upravo da bi sopstvena proizvodnja bila zaštićena.
Njive su zarasle u travu jer nema ko da ih obrađuje.

ovo je naš problem. Negde nema ko da obrađuje a neko i neće jer se ne isplati.Kad bi se isplatilo neko bi možda uzimao i u zakup i obrađivao.
Za sezonske poslove ne mogu da nađu radnu snagu - mada je dnevnica 15000 dinara.

a toliko nezaposlenih
miloradkakmar miloradkakmar 08:43 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

znik
Njive su zarasle u travu jer nema ko da ih obrađuje. Za sezonske poslove ne mogu da nađu radnu snagu - mada je dnevnica 15000 dinara.

Reci , gde je dnevnica 15.000 dinara idem odmah da radim!?!
kukusigameni kukusigameni 08:50 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

Greska je ocigledno u jednoj nuli.

[url=http://www.dnevnik.rs/node/4642][/url]
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:03 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

Greska je ocigledno u jednoj nuli.

da, jedna nula je visak.
miloradkakmar miloradkakmar 09:34 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

Milan Karagaća
Greska je ocigledno u jednoj nuli.

da, jedna nula je visak.

Znam da je jedna NULA višak.
Znam i to da jači zemljoradnici i poljoprivredna dobra za radove na njivama biraju iskusne radnike ( koji opet imaju svoju cenu ) koji im neće upropastiti biljke , a za deset sati okopaće npr . dva jutra kukuruza.
Primena hemijskih sredstava protiv korova , a zatim i šapratnje, umanjuje potrebu za okopavanjem , time i radnom snagom.
nikvet pn nikvet pn 10:14 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

znik
Tamo gde neko radi u gradu se nekako i provlače - ali domaćinstva koja žive isključivo od poljoprivrede su na prosjačkom štapu.Njive su zarasle u travu jer nema ko da ih obrađuje.

Tačan opis katastrofe epskih razmera.

Kada je na selo bilo dobro, kada je selo funkcionisalo ? U vreme dok je dolazio keš. Još Miloš i Karađorđe su to uveli. I u socijalizmu dok su bile 'pare na vagu' sasvim dobro je išlo. Onda je došla inflacija kao kruna državne mega-prevare.
U to vreme u seosku ambulantu starinski domacin deda-Života od preko 80g dovodi kravu na osemenjavanje. Završimo i da plati. "Eve ti novčanik dokture, uzni kolko treba, ne doznavam ja ove mlogo pare; prodao sam tele prošle subote." Novčanik prepun ali ... nema dovoljno. Dvojica sa strane gledaju kako ću da objasnim ko je to deda-Životino tele strpao u svoj džep. A kako ? Nikako. Uzmem nekoliko novčanica i ispratim ga.

Nego dobro, tužnih primera na tomove, gde je izlaz ?
Strateški treba dve stvari :
1. Dotacije kao u EU
Po grlu, po urađenom hektaru itd identično; profesionalcima da hobistima ne; po preciznim kriterijumima pravovremena isplata bez prevare.
2. Sloboda prodaje
Bez uslovljavanja, ograničenja, papirologije, monopolisanja, zavlačenja , trikova.


Makar i mali ali stabilan prihod na selu čuda čini.
mariopan mariopan 14:29 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

miloradkakmar
znik
Njive su zarasle u travu jer nema ko da ih obrađuje. Za sezonske poslove ne mogu da nađu radnu snagu - mada je dnevnica 15000 dinara.

Reci , gde je dnevnica 15.000 dinara idem odmah da radim!?!

I ja
Ovde u Vojvodini najveća dnevnica je bila 10 evra na dan i radi se ceo dan.
znik znik 18:22 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

Izvinjavam se na nuli viška. U pitanju je 15000 dinara, toliko su u okolini Čačka nudili prošle jeseni za sezonske poslove.
mariopan mariopan 19:04 18.05.2010

Re: Sve je to poprilično komplikovano...

znik
Izvinjavam se na nuli viška. U pitanju je 15000 dinara, toliko su u okolini Čačka nudili prošle jeseni za sezonske poslove.

OK, videla sam objašnjenje kasnije, i mislila sam da je greška.
dolybell92 dolybell92 01:53 18.05.2010

Jagode

Baš me interesuje otkuda dolazi ovo
zlatno voće ?
Odavde nije, to je sigurno.

Milan Karagaća Milan Karagaća 07:41 18.05.2010

Re: Jagode

Kažu iz Grčke, Italije i Turske.
Ove bi mogle biti iz Grčke.
milisav68 milisav68 19:47 18.05.2010

Re: Jagode

dolybell92
Baš me interesuje otkuda dolazi ovo
zlatno voće ?
Odavde nije, to je sigurno.

Zavisi kako gde!
Kod nas dolazi iz okolnih sela i cena je 100-150 dinara po kilogramu.
U pitanju je deo Šumadije izmedju Beograda i Kragujevca i prodaja je počela pre nedelju dana.
kukusigameni kukusigameni 08:30 18.05.2010

Kinezi

[url=http://srpska.etleboro.com/read.php?id=34230][/url]

Milan Karagaća Milan Karagaća 20:12 18.05.2010

Re: Kinezi

Da,Kinezi oru srpske njive kad Srbi neće.evo
sentinel26 sentinel26 15:04 18.05.2010

Sve će to URS "pozlatiti" !

U Srbiji je i zvanično registrovano udruženje za rušenje Srbije (URS ), na čijem čelu je aps.M.mr.Dinkić a njegov zamjenik čuveni Verko s krstom od 18 metara...

Kad se već legalizuje divlja gradnja, red je da se legalizuje i divlje rušenje u državi, samo se bojim da su takse za legalizaciju gradjani već platili i da neće imati od čega više da plaćaju ... Ako nijesu pobacali u trnje poznato sredstvo U.M. vrijeme je da ga potraže...


Nije baš svaka statistika kao bikini i ne uvijek, umije i ona da "pogriješi".

Prosečne plate - Maj 2007.godine
- Slovenija ............... = 828 €
- Hrvatska ............... = 650 €
- Srbija ………........ = 336 €
- Crna Gora …........ = 329 €
- Rumunija …….......= 304 €
- B i H ……….......... = 301 €
- Makedonija .......... = 234 €
- Bugarska …… ......= 202 €

Prosečne plate - Maj 2008.godine
- Slovenija.….......… = 883 €
- Hrvatska ……....... = 674 €
- Crna Gora .......... = 402 €
- Srbija ………........ = 390 €
- B I H …………...... = 385 €
- Makedonija …...... = 257 €


Prosečne plate - 2009. godine :
- Slovenija …........... = 935 €
- Hrvatska ............... = 724 €
- Crna Gora. ............ = 456 €
- B i H ....................... = 394 €
- Rumunija…............ = 361 €
- Makedonija ........... = 331 €
- Srbija ..................... = 329 €
- Albanija ................. = 304 €
- Kosovo .................. = 240 €

Prosečne plate - Januar 2010.godine:
- Slovenija ……….......... = 937 €
- Hrvatska ..................... = 720 €
- Crna Gora. …….......... = 470 €
- B i H ............................. = 402 €
- Makedonija …….......... = 330 €
- Srbija ........................... = 299 €

Prosečne plate - Mart 2010.godine :
- Slovenija….…. .......... =935 €
- Hrvatska..................... = 724 €
- Crna Gora ................. = 465 €
- B i H ............................ = 395 €
- Makedonija ................. = 331 €
- Srbija .......................... = 320 €

sesili sesili 16:46 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

Da li je i plata g-dina Bajatovića ušla u prosek?
sentinel26 sentinel26 17:36 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

sesili
Da li je i plata g-dina Bajatovića ušla u prosek?

Naravno,
da nije njegovog i još nekih "prosječmih" primanja u "uspravnim" i sličnim odborima, statistika ne bi smjela ni da objavi rezultate..

Milan Karagaća Milan Karagaća 19:57 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

Prijatelju, ti nas izdeprimira načisto.Ako se ovakav trend nastavi, a nema ozbiljnih pokazatelja da neće, 2015. ćemo stići do proseka koji smo imali 2001.godine.To se zove progresivno nazadovanje.Eto od 338 eura 2007.godine i trećeg mesta u regionu, marta 2010. stigosmo do 320 eura i poslednjeg mesta, pa smo tako lider otpozadi.
Je li ovo za Hrvatsku greska ili su stvarno pali sa 720 na 465 eura?
Milan Karagaća Milan Karagaća 19:58 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

sesili
Da li je i plata g-dina Bajatovića ušla u prosek?

ne jer on spada u nadprosečne, a nije jedini.
Šalim se, svakako jeste i dobro je da ima ju tako visoke plate pa da nam izvlače prosek.
sentinel26 sentinel26 21:11 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

Milan Karagaća
Prijatelju, ti nas izdeprimira načisto.Ako se ovakav trend nastavi, a nema ozbiljnih pokazatelja da neće, 2015. ćemo stići do proseka koji smo imali 2001.godine.To se zove progresivno nazadovanje.Eto od 338 eura 2007.godine i trećeg mesta u regionu, marta 2010. stigosmo do 320 eura i poslednjeg mesta, pa smo tako lider otpozadi.
Je li ovo za Hrvatsku greska ili su stvarno pali sa 720 na 465 eura?


Ja sam posljednju tabelu prekucavao i pogriješio.
Ispravio sam gore.
Malo su napredovali sa 720 na 724 Eura.
Izvinjavam se.

Ovo "lider otpozadi" zli jezici mogu da tumače proizvoljno... može ti se neki/a bloger/ka naljutit...

sentinel26 sentinel26 21:20 18.05.2010

Re: Sve će to URS "pozlatiti" !

Milan Karagaća
Prijatelju, ti nas izdeprimira načisto.

Prijatelju
šta da ti kažem, "deprimiracija" bi uslijedila tek kada bi vidio tabele koje je napravila EU prilikom posljednje analize primjene Lisabonske strategije u ekonomskim i strukturnim reformama članica EU i zemalja kandidata za EU i drugih istočnoevropskih zemalja "nečlanica"..

To bi mogao da bude jedan novi blog.
Ako si raspoložen..
vladaxy vladaxy 19:27 18.05.2010

TR

"Često se u Srbiji govori o tome da je divlja liberalizacija uništila domaću poljoprivredu. Pod "divljom liberalizacijom" različiti ljudi podrazumevaju različite stvari, ali se obično misli na smanjivanje carina i da je država sve prepustila tržištu. Jedan od razumnijih argumenata koji se koristi je da naši poljoprivrednici prosto ne mogu da se ravnopravno takmiče sa proizvođačima iz EU koji dobijaju značajne državne subvencije.

Međutim, postoji nekoliko problema u ovoj priči. Prvo i osnovno, naši poljoprivrednici ne plaćaju NIKAKVE poreze na dohodak, za razliku od svih ostalih građana. Drugo, naši proizvođači dobijaju relativno velike direktne subvencije, a još su pored toga i dalje debelo zaštićeni carinama i prelevmanima od inostrane konkurencije. Prosečna carinska stopa za bitne proizvode (sve sa prelevmanom i sezonskom carinom u nekim slučajevima) je preko 40%, a u nekim slučajevima i preko 60%. Zato kod nas u maloprodaji skoro da nema stranih prehrambenih proizvoda. Dakle, država poljoprivrednicima i dalje veoma mnogo pomaže. Nema govora o nekoj "divljoj liberalizaciji", već se radi o nešto liberalnijoj i pametnijoj agrarnoj politici od one koju je vodio Milošević.

Moje mišljenje je da, ako negde problem sa životnim standardom poljoprivrednika postoji (a i ja mislim da postoji) on svakako nije u uvozu proizvoda iz EU po dampinškim cenama. Još jednom - praktično svi bitni poljoprivredni i srodni proizvodi (meso i suhomesnati proizvodi, sokovi, pivo, cigarete, mleko i mlečni proizvodi, žitarice, voće i povrće, šećer, ulje) su dominantno domaći sa dominantno domaćim učešćem sirovina.

To jasno pokazuju i statistički podaci. Jedine kategorije poljoprivrednih proizvoda u kojima znatno više uvozimo nego što izvozimo su riba (pošto more nemamo), kafa, čajevi i začini (očigledno), duvan i proizvodi od duvana (ali je deficit od oko 40 miliona evra zanemarljiv u odnosu na domaću potrošnju). Uvoz voća i povrća jeste relativno visok (oko 330 miliona dolara), ali su tu dominantne stavke banane, limun, narandže i ostalo što ne rađa kod nas.

Dakle, teško je tvrditi da je ovako ograničena liberalizacija uništila domaću poljoprivredu. Slutim, mada nisam siguran u to, da je problem u nečem sasvim drugom - i dalje se previše ljudi u Srbiji bavi poljoprivredom. Čini se da poljoprivreda u Srbiji često jeste profitabilna, ali kada se taj profit podeli na ogroman broj ljudi, samo mali broj njih živi relativno dobro. Dalje subvencionisanje poljoprivrede samo znači davanje podsticaja ljudima da ostanu na selu i da nastave da se bave najtežim poslovima. Treba te ljude da ohrabrimo da pređu u grad, da nađu neki posao koji ne zahteva celodnevno stajanje na suncu i kiši. Biće nam zahvalni i oni, a naročito njihova deca."

I na kraju, a zašto meni država ne daje subvenciju? Zašto otima iz mog džepa i daje nekom drugom da ga umilostivi da radi? Manite me više te populističke politike....Ako im kukuruz ili pšenica ne donose zaradu, neka se bave nečim drugim

Racionalna formula je slobodno tržište i zdrava konkurencija i bez državne regulative.
mariopan mariopan 20:17 18.05.2010

Re: TR

Treba te ljude da ohrabrimo da pređu u grad, da nađu neki posao koji ne zahteva celodnevno stajanje na suncu i kiši. Biće nam zahvalni i oni, a naročito njihova deca."

Šta bi radili u gardovima i od čega bi živeli?
Slažem se da se poljoprivredom bavi mnogo ljudi ali to i nije poljoprivreda koju vi zamišljate, po zapadnim standardima, zato i jeste tako jadno. Ti ljudi samo preživljavaju ali bar nisu na državnim jaslama i nekoj socijali, oni rade šta mogu da bi sačuvali trun samopoštovanja i da ne priznaju ni sebi da spadaju u slocijalu...... što bi zasigurno bili ako odu u gradove u kojima nema posla ni za one ljude koji tamo već žive.

Ne može se jednoj siromašnoj zemlji nakalemiti model bogatih zemalja, koji vi ovde predlažete,i opisujete, gde seljak ima mnogo zemlje, svu mehanizaciju, plastenike koji se greju, tople štale, mašine za mužu i sve one moderne mašine za koje mu je njegova država davala godinama povoljne kredite pa ih je kupio, a sada mu daje subvencije da bi proizvodio više i bio jeftiniji, samim tim konkurentan na tržištu, zato poljoprivredom može da se bavi mali broj ljudi, radi mehanizacija (koju naš seljak nema) a ne on...a na drugoj strani taj zapad ima gradove gde je razvijena industrija pa ti ljudi u gradu mogu sebi da nađu neki posao.

Kod nas toga što opisujete nema, ni u selima ni u gradovima. Lepo zvuči kada je ovako napisano ali je neprimenjivo na siromašne seljake i upropašćenu indistriju - a to su dve stvari koje su ključne a koje ste zanemarili.
Vaš predlog da ti ljudi pređu u gradove doneo bi gomilu problema gradovima i njima, jer u gradovima moraju da plaćaju stanarinu, nemaju svoje kuće i sve moraju da kupuju a posla nema - znači gomile sirotinje po gradovima.

I na kraju, a zašto meni država ne daje subvenciju? Zašto otima iz mog džepa i daje nekom drugom da ga umilostivi da radi? Manite me više te populističke politike....Ako im kukuruz ili pšenica ne donose zaradu, neka se bave nečim drugim


Ne traže oni ništa vaše i nisu ništa vaše ni dobili. Subvenicija bi se vraćala celom društvu tako što bi sav ostali narod kupovao jeftiniju hranu i to bi donelo korist celoj zemlji.Vraćalo bi se svima nama bar na taj način.
kukusigameni kukusigameni 20:57 18.05.2010

Re: TR

Ne traže oni ništa vaše i nisu ništa vaše ni dobili. Subvenicija bi se vraćala celom društvu tako što bi sav ostali narod kupovao jeftiniju hranu i to bi donelo korist celoj zemlji.Vraćalo bi se svima nama bar na taj način.


To vazi i za zdravstvo, sudstvo, kulturu, gradjevinarstvo, plasticare, sajdzije, muzicare, kujundzije itd.
Ipak mi necemo u EU. Priznacete, da je do juce pri pominjanjanju EU, asocijacija na poljoprivredu bila duzina krastavca i lutke u stali. Niko nije razmisljao o fondovima.

gedza.73 gedza.73 21:22 18.05.2010

Re: TR

I na kraju, a zašto meni država ne daje subvenciju? Zašto otima iz mog džepa i daje nekom drugom da ga umilostivi da radi? Manite me više te populističke politike....Ako im kukuruz ili pšenica ne donose zaradu, neka se bave nečim drugim

Tako i ja kazem za cinovnike, profesore, radnike i sve ostale kad strajkuju.

Racionalna formula je slobodno tržište i zdrava konkurencija i bez državne regulative

'esi ti is'o negde van svog sela?

Koje subvencije? Pa oni jos ljudima nisu iplatili ni proslu godinu. Gazdinstva su registrovane tek pre 3,4 godine.

Potpisujem tvoj komentar Mariopan, odlicno si napisala ono sto bih ja hteo da kazem.
talicni talicni 21:32 18.05.2010

Re: TR

vladaxy
Dakle, teško je tvrditi da je ovako ograničena liberalizacija uništila domaću poljoprivredu. Slutim, mada nisam siguran u to, da je problem u nečem sasvim drugom - i dalje se previše ljudi u Srbiji bavi poljoprivredom. Čini se da poljoprivreda u Srbiji često jeste profitabilna, ali kada se taj profit podeli na ogroman broj ljudi, samo mali broj njih živi relativno dobro. Dalje subvencionisanje poljoprivrede samo znači davanje podsticaja ljudima da ostanu na selu i da nastave da se bave najtežim poslovima. Treba te ljude da ohrabrimo da pređu u grad, da nađu neki posao koji ne zahteva celodnevno stajanje na suncu i kiši. Biće nam zahvalni i oni, a naročito njihova deca."

I na kraju, a zašto meni država ne daje subvenciju? Zašto otima iz mog džepa i daje nekom drugom da ga umilostivi da radi? Manite me više te populističke politike....Ako im kukuruz ili pšenica ne donose zaradu, neka se bave nečim drugim

Racionalna formula je slobodno tržište i zdrava konkurencija i bez državne regulative.

Kakva gomila gluposti.
Uvoz je liberalizovan ali izvoz bas i nije. Tako vlada ladno zabrani izvoz kad je cijena visoka i kad bi seljaci mogli da naprave neke pare.
Kod nas dvadesetak ljudi zasjedne u Beogradu i padne odluka da se utkupna cijena malina smanji sa 135 na 100 dinara. A jedino oni imaju dozvole za promet i izvoz. Klasican monopol kartel. Poslije izvezu rolend za 2.5 eura po kilogramu. Iz tog profita padne i neka parica za politicare koji to omogucavaju.

Subvencije u EU su mnogo vece nego u Srbiji i poljoprivrednici imaju pogodnosti o kojima nasi mogu samo da sanjaju. Jedini spas je ulazak u Eu jer bi tad nasa poljoprivreda imala pristup evropskim subvencijama.
mariopan mariopan 21:53 18.05.2010

Re: TR

Potpisujem tvoj komentar Mariopan, odlicno si napisala ono sto bih ja hteo da kazem.



Čitala sam i tvoje komentare, preporučila, znaš dobro šta se i kako na selu radi, a radi se šta se mora i može a ne šta bi neko želeo. I ja bih volela da naš seljak ima i može sve ono što ima i može njegov kolega sa zapada ali mi smo milion godina od te situacije koja bi to omogućila. Zato je nemoguće.
gedza.73 gedza.73 22:26 18.05.2010

Re: TR

Odavno ja citam blog 92, skoro od samog pocetka i svidjaju mi se tvoji komentari jer imaju zdrav rezon.
A ovo oko seljaka nema vajde. Niti ce nesto da se promeni.Nego eto da kazem nesto.
Ti ljudi samo preživljavaju ali bar nisu na državnim jaslama i nekoj socijali, oni rade šta mogu da bi sačuvali trun samopoštovanja i da ne priznaju ni sebi da spadaju u slocijalu......
mariopan mariopan 22:37 18.05.2010

Re: TR

jer imaju zdrav rezon.

Ovo je u današnje vreme redak kompliment, ko u Srbiji nije prolupao taj nije normalan pa se stalno preispitujem
Hvala pozdrav
vladaxy vladaxy 19:15 19.05.2010

Re: TR


Ne traže oni ništa vaše i nisu ništa vaše ni dobili. Subvenicija bi se vraćala celom društvu tako što bi sav ostali narod kupovao jeftiniju hranu i to bi donelo korist celoj zemlji.Vraćalo bi se svima nama bar na taj način.


A ko tačno puni budžet iz kog oni dobijaju subvencije? Da li se pare beru na drveću? Govorim kao jedan od poreskih obveznika koji pune taj budžet. Boli me kad vidim zašta se meni odbija od plate i zašto plaćam PDV od ujutru do uveče. Zašto poljoprivrednici ne daju meni subvencije za moj posao? Nije pravedno da se jednima otima da bi drugi bili namireni, to je čista diskriminacija......Svi bi na državne jasle i budžet a niko se ne pita ko puni taj budžet.

A što se tiče jeftinije hrane, ona može i da se uvozi, bolje i to nego naše puno pesticida. Naši seljaci u većini em što neće da rade, em što ne znaju da rade. A produktivnost im je na nivou 19. veka
mariopan mariopan 20:02 19.05.2010

Re: TR

A ko tačno puni budžet iz kog oni dobijaju subvencije?

Svi mi punimo budžet, ne samo vi. Radnici, seljaci, zanatlije i svi oni koji su plaćeni iz budžeta,( taj deo novca se znači samo vrti u krug), zdrav deo budžeta je samo ono što je od neke proizvodnje a toga je jako malo u Srbiji, nažalost. Ostale pare se samo presipaju iz šupljeg u prazno.

Boli me kad vidim zašta se meni odbija od plate i zašto plaćam PDV od ujutru do uveče.

I mene boli kada vidim da se iz tog budžeta isplaćuju milioni evara "biznismenima" bivšim vladinim službenicima, bespovratno, a on mi, kada ga to pitam, odogovori da je imao dobar "biznis plan" i da je dobar biznismen pa mu je moja država dala te pare, poklonila zapravo da bi bio još bogatiji. Nije mi odgovorio zašto svoje biznismensko umeće nije iskoristio da se obogati pre nego što je postao neko mudo u politici? Nego je lako biti pametan sa tuđim (našim) parama u džepu, i ja bih bila super biznismenka da mi neko poloni pola miliona evra para iz budžeta - to me više boli, jer te pare, sabrane sa platama nekih službenika ove države koje su milionske, prevazilaze sve dotacije za sve seljake Srbije koliko ti seljaci zapravo dobiju od države. To mene više boli.To je pljačka ove zemlje, svoh nas, seljaka i radnika pa i vas tako pljačkaju a to vas ne boli?

Svi bi na državne jasle i budžet a niko se ne pita ko puni taj budžet.


Znamo ko puni budžet, i mi i vi, a kada se bolje pogleda najviše dobiju ti bogati kojima se najmanje kasnije naplati i od njih se najmanje vraća u taj budžet. Seljaci plaćaju porez ovoj državi imali roda ili nemali, imali gubitke ili nemali. Da, istina je da malo plaćaju ali malo i imaju, država ih je sistematski pljačkala godinama pa im ništa više nije ostalo. I pogrešno ste razumeli, neće seljak na budžet, seljak samo hoće da ga manje pljačka sopstvena zemlja i da mu, ako može, malo pomogne kao što to rade druge zemlje svojim seljacima.


A što se tiče jeftinije hrane, ona može i da se uvozi, bolje i to nego naše puno pesticida. Naši seljaci u većini em što neće da rade, em što ne znaju da rade. A produktivnost im je na nivou 19. veka


Nemate pojma o tome pod kakvim uslovima redi naš seljak, poslednji traktor je kupljen pre Hrista Boga, država mu godinama duguje za "otkupljeno žito ili kukuruz" on iz svog džepa finansira i sledeću setvu i tako godinama. NE da zna da radi nego bi to mogao i da pokaže drugima jer evo još opstaje bez pomoći države što njegove kolege iz sveta ne bi mogli ni godinu dana ako ih njihova država ne pomogne.

Kakvu hranu jedemo, mislim još uvek dobru i ukusnu, u poređenju sa uvoznom, a kakva je ta uvozna bolje da ne znate, i ne znate jer ne mora na njoj sve da piše. Može da bude od genetski modifikovanih biljaka ili životinja, ni to ne mora više na njoj da piše, lobi koji gura tu hranu se za to izborio.

Imamo zdravu hranu, još uvek, onu plastičnu sa ukusom kartona koju uveliko jedu u svetu ne bih volela da vidim na našim tezgama, a vi ako volite, samo izvolite.
gedza.73 gedza.73 20:30 19.05.2010

Re: TR

Badava, mariopan objasnjavas.
mariopan mariopan 20:41 19.05.2010

Re: TR

gedza.73
Badava, mariopan objasnjavas.

Vidim
Uvek se setim sebe, kada sam došla u Vojvodinu a dete iz Beograda, kako ništa nisam znala o zemlji ni životinjama, o ciklusu života koji se odvija svake godine od setve do žetve, od pileta do trpeze, od teleta do krave do sira i mleka, i sve to pred mojim očima, nisam ga razumevala pa učila godinama i još uvek učim ...sada pomislim da je to neko ko ništa ne zna kao ja onda i da vredi da se to napiše, makar samo da bi se bolje razumeo svet oko sebe.
Neću više, dosta mi je, najbolje ne vidi onaj ko neće da vidi, zato ne vredi.
Pozdrav tebi
nikvet pn nikvet pn 12:47 20.05.2010

Re: TR

I mene sa asfalta bacilo na selo pa se i dandanas čudima čudim ...

Dakle vladaxy ne odobrava subvencije agraru. Iznosi argumente. Evo malo kontraargumenata.
U istoriji civilizacije uspešna društva imala su uspešnu poljoprivredu, i obrnuto. Korelacija je na nivou aksioma.
Uspešna poljoprivreda jeftino prehrani svoje stanovništvo i napravi višak. Može ga prodati neuspešnima, pokloniti gladnima, baciti u more, preraditi ili štagod.
Zašto tamo neki Island totalno kontraindikovan za poljoprivredu debelo plaća svakoga voljnog da se bakće da makar nešto nikne i rodi ? Zašto Japan svoj pirinač plaća tri puta skuplje od uvoznog filipinskog ? Zašto je bezmalo polovina budžeta EU usmerena u agrar ? Neće biti da su ludi i siromašni da takve mega-novce bacaju.
Jak agrar podstiče tako dug niz privrednih aktivnosti da se ta investicija u vidu subvencije indirektno višestruko isplati.
Agrobiznis ne podleže samo zakonima ekonomije nego i zakonima prirode. Postoje neki biološki limiti koji se ne mogu preskočiti nikako osim subvencijama. Razlog je da agrar bude biznis a ne hobi; radna motivacija za profesionalce. Obrnuti primer imamo oko sebe. Ovdašnje subvencije ne silaze do nivoa bazne proizvodnje nego ostaju u preradi i distribuciji. A njihov interes je jeftina sirovina a ne domaća produkcija. Uz dodatak monopola eto proizvođača demotivisanog, potrošača odranog a tajkuna presrećnog.
sentinel26 sentinel26 19:34 20.05.2010

Re: TR

nikvet pn

U istoriji civilizacije uspešna društva imala su uspešnu poljoprivredu, i obrnuto. Korelacija je na nivou aksioma.
Uspešna poljoprivreda jeftino prehrani svoje stanovništvo i napravi višak. Može ga prodati neuspešnima, pokloniti gladnima, baciti u more, preraditi ili štagod.
Zašto tamo neki Island totalno kontraindikovan za poljoprivredu debelo plaća svakoga voljnog da se bakće da makar nešto nikne i rodi ? Zašto Japan svoj pirinač plaća tri puta skuplje od uvoznog filipinskog ? Zašto je bezmalo polovina budžeta EU usmerena u agrar ? Neće biti da su ludi i siromašni da takve mega-novce bacaju.
Jak agrar podstiče tako dug niz privrednih aktivnosti da se ta investicija u vidu subvencije indirektno višestruko isplati.
Agrobiznis ne podleže samo zakonima ekonomije nego i zakonima prirode. Postoje neki biološki limiti koji se ne mogu preskočiti nikako osim subvencijama. Razlog je da agrar bude biznis a ne hobi; radna motivacija za profesionalce. Obrnuti primer imamo oko sebe. Ovdašnje subvencije ne silaze do nivoa bazne proizvodnje nego ostaju u preradi i distribuciji. A njihov interes je jeftina sirovina a ne domaća produkcija. Uz dodatak monopola eto proizvođača demotivisanog, potrošača odranog a tajkuna presrećnog.

Preporuka.
Subvencionisanje agrara svakako može da pomogne Srbiji na putu izlaska iz ekonomske krize ili bar umanjenja njenih efekata...
Može da smanji procenat nezaposlenosti...
Može sa kvalitetom da se pojavi na evropskom tržištu...

Nažalost posljedice vještačke i nasilne transformacije seljaka u radničku klasu koja je započela još daleke 1946.godine ne samo da se ne otklanjaju nego se vrši cementiranje nekih...

Srbija ako stvarno želi u EU treba da zna da od momenta okončanja predpristupnih pregovora (do toga ćemo se načekati ) mora otvoriti sopstveno tržište, bez mogućnosti postavljanja barijera a zaštitu svojeg agrara će moći da vrši jedino kroz subvencioniranje iz sopstvenog budžeta...

Više nego tragično...

Nije bilo tako davno kada su ovdje na časovima "zemljopisa" djeci govorili da "mi sa Vojvodinom možemo da hranimo pola Evrope". Ja sam imao običaj da kažem - moguće ako bismo je dali Holandjanima da je oni obradjuju...

Nasuprot toj našoj agrarnoj "filosofiji" u Japanu na jednom od prvih časova djeci govore da će pomrijeti od gladi ako ne budu mnogo radili...

Milan Karagaća Milan Karagaća 22:34 20.05.2010

Re: TR

Nije bilo tako davno kada su ovdje na časovima "zemljopisa" djeci govorili da "mi sa Vojvodinom možemo da hranimo pola Evrope". Ja sam imao običaj da kažem - moguće ako bismo je dali Holandjanima da je oni obradjuju...

ili ako bi mi radili kao Holandjani.
Nije samo Vojvodina, Srbija ima mnogo obradivog zemljista koje se ne obradjuje- ili nema ko ili nema cime ili se ne isplati.
fejnman fejnman 22:19 20.05.2010

sve strano u megamarketu!

Zivim u Lisabonu,bavim se naukom tako se ne razumem sasvim u biznis.Ono sto je ocigledno ovde kad udejm u supermarkt(pingodoce,minipreco) je da uglavnom prodaju ili domace prozivode ili uvezene iz susedne Spanije.Kolko se secam u Srbiji je po radnjama brdo kojekakve uvozne robe,pitamo se otkud deficit.Inace i tu je kao i svim ostalim segmentima drustva ocigledno odsustvo bilo kakve strategije,zato sve tako i ide.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana