Biz

cisto da znamo o cemu pricamo

antioksidant RSS / 20.04.2010. u 11:36

prica o poreskoj reformi nekako promice. neophodna je jer nam je drzavni sistem na ivici kolabiranja. bitna je jer poreska politika jedne drzave vise definise to drustvo nego preambula ustava (vise nego i ustav sam kada nismo bas sigurni koliko je gospodja pravda stvarno slepa a koliko "progviruje" ka onima sa vezom). nezanimljiva je jer je netelevizicna.  povremeno se u medijima pojave nemuste prezentacije nekih predloga koji se vecim delom svode na parole bez brojeva. niti su predlozi odmakli dalje od inicijalne ideje (sto je u principu zauzimanje ideoloske pozicije) niti novinari prenose najpreciznije ono sto je izgovoreno (dugo se po naslovima vukao predlog da se "smanje porezi na doprinose"). sama prica o poreskom ustrojstvu jedne drzave je previse komplikovana da bih imao drskosti da kazem da imam resenje. suvise je velika da format bloga tesko moze da se nosi sa nekom sirom analizom ali ako se vec nalazimo u poziciji da povremeno zvizdimo i tapsemo onda bar da znamo cemu sve to. bar da zastanemo pre aplauza ako je nesto jednostavno protivno logici i "neuklopljivo" sa brojevima.

dakle srbija, porezi, budzetska potrosnja u brojevima*. naravno - vecina stvari ce biti tesko citljiva jer se "tabeliranje" opire ponudjenom blogoeditoru ali da probamo. tema je i onako nezanimljiva pa necitljivost ne moze bas previse skoditi.

 

* izvor vecine podataka je publikacija "poreska politika u srbiji - pogled unapred". izdavac je "usaid sega projekat beograd" a koordinator projekta ove publikacije je milojko arsic. ne ulazim u predlozena resenja niti u komentare postojeceg sistema. u krajnjem slucaju taj deo publikacije i ne prenosim ovde.  koristim je samo jer su tu na jednom mestu sredjeni razni podaci ministarstva finansija, zavoda za statistiku, poreske uprave, narodne banke...). prezentujem brojeve koji odslikavaju (delimicno) sadasnje stanje. uz neke podatke cu (pokusati) da objasnim zasto su ti podaci bitni. cisto da znamo o cemu pricamo.

.........................

 

javni prihodi (procenat bdp-a):

 

- 2008 -

ukupni javni prihodi - 38.8

porez na dohodak - 4.9

porez na dobit - 1.4

pdv -10.8

akcize - 3.9

carine - 2.3

ostali porezi - 1.3

doprinosi -11.2

neporeski prihodi - 5.2

 

vec sam pisao - budzet ima prihodnu i rashodnu stranu. rashodna strana je ono sto trosimo a prihodna naravno ono odakle te troskove finansiramo. isto je i za drzavni budzet i za porodicni. gore je data redovna prihodna strana drzave za 2008mu godinu (bez zaduzivanja, privatizacija...). najveci deo prihoda je iz pdv-a (10.8% bdp-a tj preko 27% ukupnih javnih prihoda) i doprinosa (11.2% bdp sto je skoro 29% javnih prihoda). napomena -doprinosi su naravno penzioni i zdravstveni. predlog koji se vrti poslednjih dana je da se smanji opterecenje na dohodak (porezi i doprinosi - sto je sada preko 40% ukupnih prihoda - drasticna smanjenja stopa koja se najavljuju ce smanjiti taj procenat) a da se nedostajuca  sredstva prikupe povecanjem pdv-a (cime bi procenat ucesca pdv-a porastao sa 29% na ____% - hajde da kazemo na preko 30%  - analiza bi morala da uracuna i pad obuhvata koji bi nesumljivo pratio povecanje stope pdv-a - prvo - smanjila bi se privatna potrosnja (jer je elasticna - tj reaguje na poskupljenja) - drugo - povecao bi se broj pokusaja da se porez ne plati - veca stopa znaci veci "podsticaj" da se "ustedi"...). kako se planira uklapanje tih brojeva - nije za sad jasno. pominje se i drasticno povecanje poreza na imovinu - sto sumnjam da je "uklopljivo"  - porez na imovinu fizickih lica je na nivou 0.1% bdpa a za pravna lica 0.2%. tek desetostruko povecanje bi imalo nekog efekta na peglanje minusa nastalog smanjenjem poreza na dohodak i doprinosa.

 

...................

struktura zaposlenih u javnom sektoru (u hiljadama):

 

obrazovanje - 126

zdravstvo - 108

lokalne samouprave  - 61

policija i bia  - 47

odbrana - 36

republicka administracija - 29

pravosudje - 13

kultura i sport - 9

ostalo - 11

-------------

ukupno - 440

 

jedna od najcesce pominjanih "usteda" sa rashodne strane budzeta jeste drasticno smanjenje broja zaposlenih u drzavnoj administraciji i lokalnoj samoupravi. pod drasticnim se podrazumeva smanjenje od oko 10 procenata. gornja tabela pokazuje broj zaposlenih u javnom sektoru. ukupno oko 440 hiljada ljudi. drzavna administracija i lokalna samouprava (birokratija) ima ukupno oko 90 000 zaposlenih. 10% je 9 000. da zaokruzimo na 10. dakle posle sprovedene sece broja zaposlenih u javnom sektoru ce nam ostati oko 430 000 ljudi. velikih usteda na tom planu tesko mozemo imati, narocito imajuci u vidu da je od racionalizacije broja zaposlenih izuzeto zdravstvo, skolstvo, policija...

..............................................

 

akcize (%bdp-a) - 2005/2008 -

 

akcize ukupno - 4.2% / 3.9%

akcize na derivate nafte - 2.6% / 2.2%

akcize na duvan - 1.1% / 1.4%

akcize na alkohol - 0.1% / 0.3%

akcize na kafu - 0.1% / 0.1%

 ............................................

* zakon o akcizama (clan 9 - iznosi i stope akciza - derivati nafte)

 

na derivate nafte akciza se placa u sledecim iznosima, i to na: 

1) sve vrste motornog benzina - 44 din/lit

2) sve vrste dizel-goriva - 30 din/lit

3) ostale derivate nafte koji se dobijaju od frakcija nafte koje imaju raspon destilacije do 380°c - 32 din/lit

4) tecni naftni gas za pogon motornih vozila - 15 din/lit

.......................................

gorivo nam jeste "poprilicno skupo" (veoma pristojan izraz). narocito imajuci u vidu kvalitet. poreska davanja (akciza i pdv) iz litre goriva je preko 60 dinara. mnooogo. ali akcizni prihodi iz naftnih derivata su s druge strane jako mali imajuci u vidu sta se sve placa sa rashodne strane (sto je jednim delom naravno posledica partijskih namirenja, dogovora i po nekog ispunjenog predizbornog obecanja (ovo je zlobno) ali kako sada stvari stoje - zakucano i nepromenjivo).  zanimljiv je lagani pad akciznih prihoda na derivate nafte. drzava bi trebalo da povede racuna o tome jer to znaci kako smanjenje potrosnje (sto povlaci i direktno i indirektno smanjenje privrednih aktivnosti) tako i sve rasirenje "snalazenje" (flase se jos nisu pojavile, bar ne masovno, ali nije nista neuobicajeno da se iz pogranicnih podrucja odlazi u nabavku preko grane - dobro je dok se ljudi odatle vracaju). mada nije smanjenje akciza sve. daleko od toga da bi to bilo univerzalno resenje. vazno je samo zapamtiti da ako se zeli smanjenje akciza onda se mora ili smanjiti rashod negde ili naci alternativni prihod.

....................

  

poenta celog ovog pisanija je da se bar malo docara dubina rupe u koju smo ukopani. resenja svakako ima ali nikako jednostavnog. ovo je jedna od onih stvari kojima se mora prilaziti bez emocija a parole svakako ostaviti negde napolju. 

 ..........................................................

predlozi koji su trenutno "na stolu" su:

 

diana dragutinovic - smanjiti porez na rad povecati porez na potrosnju

mladjan dinkic - smanjiti porez na rad ne povecavati porez na potrosnju

 

tuzna je cinjenica da ovo drugo iako tesko moze da se kvalifikuje kao smislen predlog ima vece sanse da bude usvojeno. shit happens. narocito ako si u septickoj jami. 

 

 

...............................

 

 

 

 

..............................................................................

 

 



Komentari (13)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 12:25 20.04.2010

Drugi predlog

mladjan dinkic - smanjiti porez na rad ne povecavati porez na potrosnju

Mediji često ovako predstavljaju, iako nije tačno. Dinkić predlaže izjednačavanje stope a za onu robu i usluge koji se sada oporezuju sa 8% skok na 18% jeste povećanje poreza. Jedino što je, kao po običaju kad je dinkić u pitanju, njegov predlog populističkiji. Ukinuće porez na hleb i mleko (što zvuči odlično), ali ne i na recimo prirodni gas pa što ne uzmeš građanima preko helba i mleka uzećeš im preko računa za grejanje...I opet smo na istom...U stvari nismo na istom. Onda će proizvođači hleba i mleka (a po pravilu govorimo o privrednim društvima u privatnom vlasništvu) biti u još lošijoj poziciji pošto više neće moći da povrate prethodni pdv, a bolje će proći društva u državnom vlasništvu (koja se recimo bave proizvodnjom odnosno distribucijom prirodnog gasa i koja su recimo monopolisti). Ako se na takav način razvija privatna inicijativa i mala i srednja preduzeća onda bolje da ih i ne razvijamo...

Znaš šta bih ja voleo da vidim - neke brojke ili štogod što pokazuje da su razne poreske olakšice kod poreza na dobit pravnih lica zaista dovele do efekata zbog kojih su uvedene.

antioksidant antioksidant 12:48 20.04.2010

Re: Drugi predlog

Mediji često ovako predstavljaju, iako nije tačno.
mediji prenose onako kako im je servirano a i ne mogu drugacije jer nema ni jednog broja ni u jednom pregledu (sem u publikaciji koju pominjem ali tu su brojevi odray trenutnog stanja - slabo ima projekcija kako bi izgledalo sa novim poreskim sistemom). to sto dinkic predlaze daleko je od bilo kog predloga. narocito deo spustanja stope na 0.


Dinkić predlaže izjednačavanje stope a za onu robu i usluge koji se sada oporezuju sa 8% skok na 18% jeste povećanje poreza. Jedino što je, kao po običaju kad je dinkić u pitanju, njegov predlog populističkiji. Ukinuće porez na hleb i mleko (što zvuči odlično), ali ne i na recimo prirodni gas pa što ne uzmeš građanima preko helba i mleka uzećeš im preko računa za grejanje...I opet smo na istom...U stvari nismo na istom

pa ce i to povecanje poreske stope uticati na povecanje cena hleba i mleka jer je gas input u konacnoj ceni...

ne mogu naci pregled koliko se pdv-a naplacuje po kojoj stopi (tj koliko bi bilo ocekivano povecanje poreskog prihoda izjednacavanjem stope na 18)



Poreska stopa

Član 23

Opšta stopa PDV za oporezivi promet dobara i usluga ili uvoz dobara iznosi 18%.

Po posebnoj stopi PDV od 8% oporezuje se promet dobara i usluga ili uvoz dobara, i to:

1) hleba i drugih pekarskih proizvoda, mleka i mlečnih proizvoda, brašna, šećera, jestivog ulja od suncokreta, kukuruza, uljane repice, soje i masline, jestive masnoće životinjskog i biljnog porekla i meda;

1a) vode za piće, osim flaširane;

2) svežeg, rashlađenog i smrznutog voća, povrća, mesa, uključujući i iznutrice i druge klanične proizvode, ribe i jaja;

2a) žitarica, suncokreta, soje, šećerne repe i uljane repice;

3) lekova, uključujući i lekove za upotrebu u veterini;

4) ortotičkih i protetičkih sredstava, kao i medicinskih sredstava - proizvoda koji se hiruški ugrađuju u organizam;

5) materijala za dijalizu;

6) đubriva, sredstava za zaštitu bilja, semena za reprodukciju, sadnog materijala, komposta sa micelijumom, kompletne krmne smeše za ishranu stoke i žive stoke;

7) udžbenika i nastavnih sredstava;

7a) personalnih računara i komponenti od kojih se sastoje personalni računari;

8) dnevnih novina;

9) monografskih i serijskih publikacija;

10) ogrevnog drveta;

11) usluga smeštaja u hotelima, motelima, odmaralištima, domovima i kampovima;

12) komunalnih usluga;

12a) usluga koje se naplaćuju putem ulaznica za bioskopske i pozorišne predstave, sajmove, cirkuse, zabavne parkove, koncerte (muzičke događaje), izložbe, sportske događaje, muzeje i galerije, botaničke bašte i zoološke vrtove, ako promet ovih usluga nije oslobođen PDV;

13) prirodnog gasa;

14) prvi prenos prava raspolaganja na stambenim objektima, ekonomski deljivim celinama u okviru tih objekata, kao i vlasničkim udelima na tim dobrima (u daljem tekstu: stan).

Ministar bliže uređuje šta se, u smislu ovog zakona, smatra dobrima i uslugama iz stava 2. tač. 1), 2a) i 4) - 12) ovog člana.


.................
primetices i da je trenutno stopa 8 i za promet dnevnih novina. :) cekam izletanje
....................


Znaš šta bih ja voleo da vidim - neke brojke ili štogod što pokazuje da su razne poreske olakšice kod poreza na dobit pravnih lica zaista dovele do efekata zbog kojih su uvedene.

opasan si ti
loader loader 14:12 20.04.2010

A ba

mariopan mariopan 17:42 20.04.2010

Re: A ba

loader

Ah, ABBA

Nemoj da se brineš Antioksidante, eno nas spašavaju "biznismeni" i to za dzabe, sve iz patriotizma i ljubavi za domovinu
Sad neka se brinu oni a oni sve znaju kako i šta, nisu za dzabe tako bogati....samo su za "dzabe" postali gazde na Srbiju.
Izgleda da je došlo vreme da prava Vlada koja ionako vlada Srbijom izađe iz ilegale i lepo uzme sve šta im treba. Dadoše im ovi naši, takođe za dzabe i sve nas, nisu se ni cenjkali, bar malo?
loader loader 22:54 20.04.2010

Re: A ba

... došlo vreme da prava Vlada koja ionako vlada Srbijom izađe iz ilegale i lepo uzme ...

. .

Krupne reči !

Al' krupne su i ribe !
Dr M Dr M 08:12 21.04.2010

Pitanje...

Uvek se pitam zasto se porezi racunaju u procentima, umesto fiksnim iznosom za odredjeni proizvod. Npr., litar mleka-porez 5 dinara i gotovo. Tako bi se budzet punio na osnovu povecane prodaje a ne na osnovu povecane cene. Ovako, drzavi se isplati da cene budu sto vise ali, vise cene- manja prodaja, potrebne jos vise cene..itd.

Znam da bi bila velika gnjavaza da se odredi tacan iznos za svaki proizvod...
Znam i da sam ja potpuno neekonomican, zato i pitam..
antioksidant antioksidant 08:16 21.04.2010

Re: Pitanje...

Uvek se pitam zasto se porezi racunaju u procentima, umesto fiksnim iznosom za odredjeni proizvod. Npr., litar mleka-porez 5 dinara i gotovo.

to su akcize i primenjuju se za odredjene grupe proizvoda (nafta, alkohol, cigarete) - mada se na njih naplacuje i akciza i pdv (sto je porez na potrosnju)
drzava ih voli jer se lako kontrolisu i naplacuju
a zasto se akcize ne primenjuju vise - pa iz dva razloga - prorez u procentima "prati" povecanje cena pa nema potrebe za velikim administriranjem i prilagodjavanjem rastu cena na trzistu. s druge strane ista roba ne kosta isto kod svih prodavaca a oni u cenu "ugradjuju" svoju uslugu. ta usluga se oporezuje (to je "dodata vrednost".
Dr M Dr M 08:29 21.04.2010

Re: Pitanje...

Hvala AO.. Jos uvek me prati misao da bi my way usporio rast cena..
S druge strane, cim drzava nesto voli...meni sumljivo..
antioksidant antioksidant 08:39 21.04.2010

Re: Pitanje...

usporio rast cena..

rast cena i nije toliko los
strah od inflacije je u srbiji (opravdano) veoma izrazen a inflacija (kontrolisana ) je *jedan od "generatora" privrednog rasta
(najkrace - novcu se "ne isplati" da stoji jer gubi vrednost pap je "primoran" da se "okrece"

cim drzava nesto voli...meni sumljivo..
iskusno, iskusno...

* boldovano je dodato - izmaklo mi u brzini pri prvom kucanju

Dr M Dr M 08:57 21.04.2010

Re: Pitanje...

Skoro sve sam razumeo..Povecanjem cena moze i da se ustedi.
Dok je benzin bio 80 RSD ja kupovao za hiljadarku, sad, kad je 114, ja kupujem za 500.....
antioksidant antioksidant 08:59 21.04.2010

Re: Pitanje...

Povecanjem cena moze i da se ustedi.
Dok je benzin bio 80 RSD ja kupovao za hiljadarku, sad, kad je 114, ja kupujem za 500..



edit:
to je ono na sta drzava mora da obrati paznju. prevelikim povecanjem cena moze doci do manjeg poreskog priliva (jer potraznja je elasticna)
Dr M Dr M 09:29 21.04.2010

Re: Pitanje...

To i pricam..privreda je kao pluca, ako prepumpas, puci ce, ako izduvas, ugusis se..Kao da smo pevaci, moramo na vezbe disanja..
antioksidant antioksidant 09:37 21.04.2010

Re: Pitanje...

Kao da smo pevaci, moramo na vezbe disanja..

samo i ovde nam je kao u grandu - svi se zalecu na prvi utisak i to kako ko izgleda - ko kako peva je na "glasalistu" zanemareno.
..............
izmenio sam gore jedan komentar
..............
privreda je kao pluca, ako prepumpas, puci ce, ako izduvas, ugusis se

:)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana