Politika

Budžet

gordanac RSS / 24.11.2007. u 21:48

budgetgreenzs1.jpgVerovatno je potpuno šašavo pisati post o - budžetu.Msleeeem, o tome se ili sve sasvim "pouzdano zna" ili uopšte nije nikome zanimljivo, a s druge strane, tekstovi na blogovima su svojevrsni "dnevnički zapisi", pa se teško informacije o državnom budžetu mogu "spojiti" sa bilo čijim dnevnikom....u smislu kontemplacije koju dnevnici podrazumevaju...

I još ima jedna odlična rečenica (mislim da je Bizmark):

"Ko voli kobasice i zakone, bolje je da ne zna kako se prave!" :)

Ali ja mislim da ljudi TREBA da znaju kako se i od čega prave SVI zakoni kojima se uređuju neke oblasti svakodnevice, a pogotovo mislim da treba da znaju sve o budžetu.I zbog tog čvrstog uverenja ni Bizmarka (mudrog) nisam poslušala...te sam napisala tekst.

Elem, u jednom od razgovora na blogu koji se ticao budžeta, rečeno je:

Pitanje je - da li se prvo radi "struktura" prihoda ili struktura "rashoda"? Da li je logika rada na budžetu "imammoneyscaleyr7.jpg 100 kinti prihoda, pa da vidim gde ću to da potrošim" ili "imam 100 kinti rashoda, pa da vidim od koga to da namaknem"? Znam da je istina negde u sredini ali koji je stav preovladjujuci?

Kako teče proces, ustvari?

Treba utvrditi fiskalnu (poresku) politiku zakonima i uskladiti je sa monetarnom, te budžet "praviti" na osnovu najrealnijih mogućih makroekonomskih parametara, to jest, naći najbolji mogući odgovor na pitanje:

"Od koga u državi i koliko "uzeti" poreskog novca, a koliko"uzeti" od SVIH da bi dali samo NEKIMA?"

Još važniji proces je "ciljanje" tih NEKIH na koje će javni novac biti trošen (u najboljem smislu te reči), tako da se "izvuče" najviše "vrednosti svakog dinara", da nema "rasipanja i uludog trošenja javnih finansija", već odgovornog upravljanja budžetom.

Za fiskalnu politiku su nadležne Vlade, za monetarnu centralne (narodne, nacionalne) banke, a zakone o svemu donose parlamenti, koji u ime građana/ki kontrolišu ceo proces taman toliko koliko i učestvuju u njegovom odvijanju.

Analiza budžeta je tema međunarodnih finansijskih institucija. 

I svima su poslodavac - građani. To je glavni razlog zašto ja mislim da se građanima/kama mora pružiti svaka informacija o tome kako se "skuplja" javni novac, a pogotovo o tome kako se isti "troši".

Budžeti  imaju jednu osnovnu, nepromenljivu, principijelnu, tehničko-tehmološku "liniju pravljenja" koja je vrlo slična u većini država i jednu vremensku, godišnju koja može zavisiti od strategija i programa stranaka koje u tom trenutku čine Vladu i Skupštinu, naročito s obzirom na izdatke budžeta, ali naravno i na način prihodovanja (fiskalna politika - vrste i iznosi poreza, taksi, akciza, carina....- politike koje propisuju i od KOGA i KOLIKO poreskih prihoda su obaveze prema javnim finansijama)

budgetwa3.jpgProceduralno:

Ministarstva (sva) "računaju" za sebe, za svoj sektor, koliko novca im treba na određenim pozicijama i onda svako "pregovara" sa ministarstvom finansija koje je zaduženo za ono što napisah pod "Treba"., dakle, ministrastva, mahom kreću od troškova, a ministarstvo finansija od "kapaciteta prihodovanja" i fiskalne politike - što više znanja i veština u tom ministarstvu - to bolje po sve.

Institucionalno:

Svi do 01.11. moraju doći u Skupštinu na konsultacije sa poslanicima, onda poslanici daju amandmane, pregovaraju i pokušavaju da izmene pozicije budžeta onako kako oni sami misle da je dobro, da je u skladu sa njihovim predizbornim obećanjima, da je pošteno, ....lista motiva je poduža.

Ako ministar finansija prihvati poslaničke sugestije pre stavljanja na dnevni red budžeta - onda su te pozicije kao da ih je dao on ili odgovarajuće ministarstvo, ako ne prihvati - onda poslanik/ca ulaže amandman i krene da "skuplja" većinu za svoj amandman. (sve se ovo već desilo i dešava se u Skupštini).

Kako sve to izgleda kod lokalne samouprave može se videti na dobrom primeru Inđije,t.gif gde i građani/ke itekako mogu da učestvuju predlozima o trošenju novca koji izdvajaju i kojim plaćaju sve one koji njihovim novcem upravljaju, kojima su poslodavac kao i svima na javnim poslovima.Ima u Srbiji još priličan broj lokalnih samouprava koje na vrlo sličan, javan način svoje budžete stavljaju na uvid građanima/kama.

Kako izgleda na državnom nivou može se videti u Memorandumu o budžetut.gif, ili u Predlogu zakona o budžetu za 2008t.gif., ili u prezentacijit.gif.

U tabeli su navedene osnovne stavke (razdeli) budžeta za 2008., samo radi uvida u brojke, a za pozicije se mora gledati u Predlog zakona o budžetu za 2008. (pdf)

ПРИМАЊА И ИЗДАЦИ БУЏЕТА РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
                                                     
                                            

                                                                               Износ у динарима

Примања буџета

639.600.289.635

Издаци буџета

654.429.163.862

Буџетски суфицит/дефицит

-14.828.874.227

НАРОДНА СКУПШТИНА

2,164,242,000

ПРЕДСЕДНИК РЕПУБЛИКЕ

181,396,000 

ВЛАДА

КАБИНЕТ ПРЕДСЕДНИКА ВЛАДЕ

59,449,000

КАБИНЕТ ПОТПРЕДСЕДНИКА ВЛАДЕ

 

91,739,00

ГЕНЕРАЛНИ СЕКРЕТАРИЈАТ ВЛАДЕ

336,087,000

КАНЦЕЛАРИЈА ЗА САРАДЊУ С МЕДИЈИМА      

76,152,000

КАНЦЕЛАРИЈА ЗА ПРИДРУЖИВАЊЕ
ЕВРОПСКОЈ УНИЈИ                                     

78,947,000

САВЕТ ЗА БОРБУ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ           

13,051,000

СЛУЖБА ЗА ЉУДСКА И МАЊИНСКА ПРАВА      

253,741,000

....slede druge službe i kancelarije, Ustavni sud, Vrhovni sud, tužilaštva, Veća za prekršaje, Zaštitnik građana, Revizorska institucija....a onda su na redu ministarstva :

 

МИНИСТАРСТВО ОДБРАНЕ                           

67,122,295,000

МИНИСТАРСТВО УНУТРАШЊИХ ПОСЛОВА     

45,814,344,000

БЕЗБЕДНОСНО ИНФОРМАТИВНА АГЕНЦИЈА      

3,380,140,000

МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА                        

(sa Upravom carina, trezorom, Upravom za igre na sreću,za duvan, za sprečavanje pranja novca, za slobodne zone, poreska)

260,363,392,100 

МИНИСТАРСТВО ПРАВДЕ   

 (sa delovima i upravama)                            

5,677,522,000

МИНИСТАРСТВО ПОЉОПРИВРЕДЕ,
ШУМАРСТВА И ВОДОПРИВРЕДЕ                      

27,163,978,000

MИНИСТАРСТВО ЕКОНОМИЈЕ И
РЕГИОНАЛНОГ РАЗВОЈА                                 

33,685,511,205

МИНИСТАРСТВО РУДАРСТВА И
ЕНЕРГЕТИКЕ                                                

2,914,316,000 

MИНИСТАРСТВО ЗА ИНФРАСТРУКТУРУ             

20,913,304,000

МИНИСТАРСТВО ЗА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈЕ И
ИНФОРМАТИЧКО ДРУШТВО                         

291,565,000

МИНИСТАРСТВО РАДА И СОЦИЈАЛНЕ
ПОЛИТИКЕ                                                 

81,090,523,000

МИНИСТАРСТВО НАУКЕ                              

8,259,977,000

МИНИСТАРСТВО ЗАШТИТE ЖИВОТНЕ
СРЕДИНЕ                                                   

3,224,809,000

МИНИСТАРСТВО ОМЛАДИНЕ И СПОРТА         

4,173,102,000

МИНИСТАРСТВО КУЛТУРЕ                            

6,488,412,000

МИНИСТАРСТВО ЗА ДИЈАСПОРУ                      

153,672,000

МИНИСТАРСТВО ЗА КОСОВО И МЕТОХИЈУ  

  6,040,000,000

 III. ПРОГРАМСКИ ДЕО БУЏЕТА (strana 69.)
Члан 6.
 
  Средства  буџета  у  износу  од 117.039.686.000  динара  и
средства  прихода  из  изворних  активности  директних  и  индиректних
корисника средстава буџета у укупном износу од 34.980.856.000 динара
исказаних у колони 7 Издаци из додатних прихода органа, распоређују се
по програмској класификацији, и то:

 

МИНИСТАРСТВО ТРГОВИНЕ И УСЛУГА

МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА

МИНИСТАРСТВО ПРОСВЕТЕ

МИНИСТАРСТВО ЗА ДРЖАВНУ УПРАВУ И ЛОКАЛНУ САМОУПРАВУ

МИНИСТАРСТВО ВЕРА

 

Vidi se da je budžet Srbije oko 8 milijardi evra i na tu sumu treba dodati oko 200 miliona evra (oko 2,5% budžeta) koji će se na godišnjem nivou dobijati iz IPA sredstava EU - to je novac njihovih (EU) poreskih obveznika koji se daje bespovratno zemljama koje se nalaze na nekoj od stepenica EU integracija od 2007 do 2013.

 

Malo li je?Puno li je? Onome ko troši (ili na koga se troši) uvek je malo, onome ko plaća prihode javnih finansija - uvek je puno.Jasno li je odakle nam budžet? Ponekad mi se čini da je to još važnije pitanje. Moguće je da grešim u proceni, ali čini mi se neobično važnim da svi mi koji na bilo kakav način izdvajamo novac u budžet bilo kog nivoa, treba da znamo "čija su naša prava" koja se tiču budžeta i kave su obaveze svih onih koji u naše ime na javnim poslovima upravljaju javnim novcem.

Zato bi mi bila dragocena vaša mišljenja, bez obzira da li ste ih "skupili" ovde u Srbiji ili bilo gde na planeti...da malo zajednički mrvimo predrasude, stereotipe, a možda i "jezik" kojim se često govori o budžetima, pa sve zvuči strašno komplikovano...

post scriptum

unapred prihvatam i usvajam sve kritike i opaske pravih finansijskih stručnjaka za budžete, fiskalne i monetarne politike i unapred se radujem boljem objašnjavanju :))

 

 

 

 



Komentari (75)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vucko vucko 22:16 24.11.2007

Tabela

Jel word tabele postaju tabele ovde? Profesionalna deformacija - kad vidim tabele sa iznosima poravnate na levo, a ne brojeve potpisane, tako da je decimalni zarez na istom mestu, odma' dobijem ospice :)
gordanac gordanac 22:20 24.11.2007

da ti pravo..

...rečem, ja isto gledam i ne izgleda mi kao da mi je preneta tabela iz word-a, sad kapiram da je bolje da sam radila excel, a zareze uopšte nisam ni primetila (brojke su copy/paste iz pdf)...
lepo molim da "se istrpi" aljkavost izgleda teksta dok ne popravim sve....
nsarski nsarski 22:18 24.11.2007

Gordanac,

ja sam laik po ovim pitanjima, pa da se ne brukam: a u okviru kog ministarstva je ono "kapitalno"?
Zatim, poucno je uporediti budzete raznih ministarstava - to na svojevstan nacin oslikava interes i orijentaciju drustva, rekao bih.
Inace, ovo je korisno prouciti - gde je lova, tu je moc.
takamatsu takamatsu 22:26 24.11.2007

Da se i ja izbrukam :)

ja sam laik po ovim pitanjima, pa da se ne brukam: a u okviru kog ministarstva je ono "kapitalno"?


Da, stvarno?
gordanac gordanac 22:29 24.11.2007

nsarski...

...infrastruktura, tako se zove sada ....
Slažem se skroz da se kroz pozicije ministarstava vidi i trenutna ili dugoročna orijentacija, ali za to mora da se "gviri" u ceo dokument (pdf)
Laik?
Hvala ti za ovu opasku.
Mislim da i svi zakoni i budžeti i TREBA da budu i pravljeni i prikazani tako da svi razumeju o čemu se radi i stručnjaci i mi laici.
Postoji određena korelacija između "mistifikacija" tih dokumenata i "orijentacije" onih koji upravljaju na javnim poslovima (javnim dobrima i finansijama) - što komplikovanije "zvuči" , to je i "sumnjivije". S pravom.
S rizikom da me se optuži za "vulgarizaciju" budžetskih nauka, nije to mnogo različito od logike koju koristimo za sosptvene lične (kućne) budžete.
A ima i dosta fizike :)))
nsarski nsarski 22:35 24.11.2007

Re: nsarski...

Ahaa. Znaci ima infrastruktura i "kapitalna" infrastruktura? Mislim, jedno je da napravis banderu da osvetljava neki kiosk, a drugo da podignes ski-lift:)
Ono za "orijentaciju", vise sam mislio na to gde bacas teziste. Neko finansira umetnike i naucnike i lekare, neko spijune:)
A onda ovo za KiM - te je kao neki racun bez krcmara.
gordanac gordanac 12:05 25.11.2007

----

A onda ovo za KiM - te je kao neki racun bez krcmara.


МИНИСТАРСТВО ЗА КОСОВО И МЕТОХИЈУ
110 Извршни и законодавни органи, финансијски
и фискални послови и спољни послови


411 Плате, додаци и накнаде запослених (зараде) 119,199,000
412 Социјални доприноси на терет послодавца 21,337,000
413 Накнаде у натури 100,000
414 Социјална давања запосленима 1,000,000
415 Накнаде трошкова за запослене 3,500,000
416 Награде запосленима и остали посебни расходи 100,000
421 Стални трошкови 22,150,000
422 Трошкови путовања 20,000,000
423 Услуге по уговору 45,000,000
424 Специјализоване услуге 45,000,000
425 Текуће поправке и одржавање 3,500,000
426 Материјал 9,000,000
463 Трансфери осталим нивоима власти 4,279,714,000
472 Накнаде за социјалну заштиту из буџета 900,000,000
481 Дотације невладиним организацијама 130,000,000
482 Порези, обавезне таксе и казне 400,000
512 Машине и опрема 40,000,000
621 Набавка домаће финансијске имовине 200,000,000

Извори финансирања за функцију 110:

01 Приходи из буџета 5,840,000,000

i još:
ФОНД ЗА КОСОВО И МЕТОХИЈУ
160 Опште јавне услуге које нису класификоване
на другом месту
04 Сопствени приходи буџетских корисника 200,000,000


Vlasta Vlasta 22:27 24.11.2007

Kh, kh,

dobro veće. Mene sada najviše zanima kako ti je uspelo ovo sa drugačijim fontom?
gordanac gordanac 22:29 24.11.2007

Re: Kh, kh,

nemam pojma! :)))
igipop igipop 22:34 24.11.2007

Sjajna i opasna tema

Tehnicka primedba: Budzet bi morao da bude pregledan i jasan.

Iz njega mora da se vidi nasta se zaista trose novci.

Do toga se u Srbiji jos nije doslo.

Sto se tice primedbi na sadrzaj ovo je tudj tekst ali bih rekao da su zapazanja na mestu :

"Iako su informacije u budžetu tradicioinalno škrte, ovaj je još škritiji nego prošli, sada kao ne znamo da se novac troši i na finansiranje Paintball saveza jer nije pomenuto kao u junu. Ipak ima par interesantnih detalja koji zaslužuju pažnju.

1. Železnica će dobiti 135 miliona evra subvencija i 410 miliona evra garancija za kredite. Koliko 545 miliona evra može da uspori vozove ostaje da se vidi.

2. Premijerov kabinet troši 770 hiljada evra ili oko 20% više nego u budžetu za 2007. Kabinet potpredsednika vlade sa druge strane planira da potroši više od premijera i to 1,15 miliona evra ili preko 150% više nego što je bilo planirano za 2007. Interesantno je da potpredsednički kabinet ima više zaposlenih i šet puta više troškova putovanja nego premijerski. Restriktivno, nema šta.

3. Izdaci za Fond za mlade talente su povećani na 5.4 miliona evra dok su za 2007. planirali samo 2 miliona, mada je Dinkić najavio povećanje u toku godine. Taj fond daje stipendije studentima koji imaju prosečnu ocenu od preko 8.5, i daje stipendije od 15 hiljada evra najboljim studentima medicine za usavršavanje u inostranstvu. Nije jasno zašto samo studentima medicine. Verovatno je stučni komitet Fonda za razvoj zaključio da je to najpotrebnije Srbiji.

4. Planirano je 15 miliona evra za kreditiranje izvoza i 320 hiljada evra za subvencije domaćim firmama za nastupe u inostranstvu. Tu ne računam 2,5 miliona evra za Agenciju za promociju izvoza. Neka svota je planirana i za osiguranje izvoza ali nije navedeno tačno koliko. To znači da Vlada planira da smanji trgovinski deficit i po cenu da poveća verovatnoću da izvoz neće biti plaćen. Neki srećnici će onda moći da prodaju svoju robu kupcima u inostranstvu bez obzira da li su ovi u stanju da je plate ili ne. Ovo osiguranje verovatno nije nova stvar samo mi je tek sada zapala za oko. Troškove osiguranja trebaju da snose firme, a ne država.

5. Pobeda Marije Šerifović košta poreske obveznike 6,5 miliona evra koliko će budžet dati RTS-u za organizaciju Evrovizije. Uživajte u programu, svaki građanin će platiti u proseku jedan evro za taj spektakl. RTS dobija još 6 miliona evra za renoviranje avalskog tornja a država im pored toga otpisuje dug od oko 30 miliona evra (doduše tu je uključen i otpis javnom servisu u Vojvodini). Očigledno pretplata nije dovoljna.

6. Konačno, brendiranje Srbije košta 225 hiljada evra. Tu treba dodati i 6 miliona evra za potrebe informisanja koji se troše odlukom vlade. Biće reklama.

Živo me interesuje koliko dobija Paintball savez?"
vucko vucko 22:35 24.11.2007

Par detalja

PDV u zemlji: 99 Mlrd
------------------------------
PDV iz uvoza 205 Mlrd
Akc. na naftu 61Mlrd
Carine 61Mlrd
------------------------------
Proizvodimo li mi nešto, ili samo uvozimo? :)

Takođe, zašto su cifre poreza na dohodak građana i prihoda od igara na sreću ovako okrugle, a ostale nisu?

Sledeće: gde je porez na imovinu?

Dalje: Šta su ove specijalizovane usluge u ministarstvu nauke, koje su 80-90% budžeta, a skoro su 100 puta veće od rashoda za plate?

gordanac gordanac 23:06 24.11.2007

čubaka..

...dodajem zanimljivost koja samo na prvi pogled nema veze sa budžetom i sa porezom na imovinu:
Hektar zemlje 500.000 evra
Now what?
vucko vucko 23:12 24.11.2007

Re: čubaka..

gordanac
...dodajem zanimljivost koja samo na prvi pogled nema veze sa budžetom i sa porezom na imovinu:
Hektar zemlje 500.000 evra
Now what?

Ma ok, ali di su moji odgovori? :)))
gordanac gordanac 23:44 24.11.2007

:))

Ma ok, ali di su moji odgovori? :)))

Imamo nas dvoje "poklapanje" pitanja za sada...
...a (meni nedovoljna, za sada, još se raspitujem) pojašnjenja su:
a) ponešto, kao što vidiš iz iznosa PDV - i proizvodimo :)), ali više - uvozimo, što je unekoliko očekivana i neizbežna faza nakon liberalizacije i otvaranja tržišta i nakon "spavanja" i/ili propadanja ekonomije pod sankcijama....kad pogledaš koji biznis "najbolje" uspeva, onda vidiš - banke...kad gledaš u suficite sa ekonomijama u regionu (ili šire) onda naiđeš na zanimljivosti, recimo Srbija u celini ima deficit sa Slovenijom, ali Vojvodina - ima suficit....
b)ima neki propis (još tragam za njim) po kojem kad plaćaš porez u iznosu od recimo 100, 56 dinara, moraš da - zaokružuješ "na celo" ...naći ću, pa ću copy/paste ili link ako ga ima
c)porez na imovinu kod nas NIJE ono što je porez na imovinu kakav ti je verovatno poznat, privatna imovina (nekretnine, stanovi, kuće, zemljište....i tsl.) se oporezuje po propisu koji (mislim) nije menjan jako dugo, a imovina loklane samouprave je uvedena tek novim Ustavom (kojim je brisana društvena svojina)
d)isplata po projekttima
p.s. ako svratiš na post u ponedeljak, možda bude ozbiljnih izmena u nekim odgovorima :))

vucko vucko 23:49 24.11.2007

Re: :))

...a (meni nedovoljna, za sada, još se raspitujem) pojašnjenja su:

Ne treba puštati ovakav post u subotu uveče, kad stručne službe ne rade

Sorry ako sam preterao sa pritiskom, ali nisam mogao da odolim :)
gordanac gordanac 00:03 25.11.2007

vučko...

...uvek dobrodošlo....
A o "raspitivanju" bih mogla da napišem humoristički tekst...
Moja lista pitanja ima lepe dve strane pisane "dvanaesticom", pa ti vidi! :)
A mora se i proveravati....
p.s. šta ćeš lepše za subotnje veče?:) nema posle - u ponedeljak - ono "nismo znali, otkud ovo?" :)
Черевићан Черевићан 22:49 24.11.2007

укантар запиљен

домалте, тамо уномсаду, још ту итамо, а задњу деценију, чак ни поглед на буџета вурао нисам ни од знатижеље.оцкора се интересовање променило драстићно . . .
Вели предлог малтешког буџета за 2008 у делу који се односи на сениор ситизене како ће моћи, а већ пензоси, да наново прораде стим што им се никакве таксе ( ни по основу редовног рада нити пензије) од месечних примања одбијале неби. Јееееееее, слушами таласају се мои исписници ( на малти мушки у пензију одлазе са напуњених 61.) и предомишљају да се радно активирају , а мени дадоше идеју да се . . пензионишем ( и овде ) те наставим да шљакам устаљену шљаку , но надаље без икаквих давања такси , иако неалав на новац, ал кад закон вели . . треба га поштовати, јелда.
И сад затичем себе како све чешће завирујем укантара кхм, буџетовог ,оћел ГА гавермент усвојити.
ето ми муке , непланиране.
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 23:27 24.11.2007

Re: укантар запиљен

g. Cher.. ako ste levak pobediće desnica, na toj Vašoj vagi? jer kad stisnete levi givit on će naduvati desni givit koji će otići u vazduh i to onoliko koliko ste jako stisnuli levi givit. Levi givit možete stisnuti onoliko koliko vam to situacija givita dozvoljava. a desni nemora baš tačno toliko da ode u vazduh, zavisi šta je dres on...
Eto tako se u mom gradu objašnjava budžet, i onda nas na sav glas pitaju:
DRAGI GRAĐANI JEL SVE BILO JASNO I TO BI BILO TO !! HVALA VAM NA STRPLJENJU STVARNO STE DIVNI I MIRNI.... A mi kao ovce odošmo kućama niko ništa ni nepita da se nebi osramotio...
JADNI MI ....
A tek da Vam kažem za samodoprinos...
Potrefilo se prošle godine da su izbori za vladu i glasanje za samodoprinos u par mesci razlika! Za samodopr. je bilo par meseci ranije, pre nego glasanje za vladu, onih čuvenih sto dana privremene vlade. "Prošao" samodoprinos normalno "jednoglasno"...i vlast moga grada, uzme kredit od delta banke u iznosu samodoprinosa da uradi za pola godine sve što su izplanirali za pet godina....
KO UMIJE NJEMU DVIJE
kobacspo kobacspo 23:16 24.11.2007

RESAVSKA SKOLA

1 - Budzet se PREPISUJE iz godine u godinu, samo se po stavkama mwnjaju cifre, sraymerno povecanju budzeta (bio sam 4 godine sef odbornicke grupe, znam pouydano)

2 - jedine bitnije izmene su preraspodele kod formiranja novih ili prekompozicije starih ministarstava, koje nastaju kao posledica pregovaranja kod formiranja vlade

PRIMER: Dinkic, kada je morao da se oprosti od finansija, dobio je "Regionalni razvoj", kome je pridodata i "Ekonomija", a na kraju i sicusna "Skijalista", tek da se nadje...

3 - Kada se sada usvaja budzet, zasto ministar finiansija, kaze da mi iz prosvete treba da strajkujemo tek 2008., da bi nam povecao platu 2009.? Ili je mozda hteo da ta izjava bude po necemu NAJ u 2007.????

4 - Poslanika ima previse (kako se drzava smanjivala, njihov broj ostaje isti) i nerade nista. Odnosno pardon, rade naporno u skupstinskom restoranu... Pa odatle i opravdanje kako naporno rade i recimo pripremaju budzet!? Da bi nas ubedili da nesto rade neka ukinu TV prenose, jer ih ja ne vidim tokom celog dana (dakle: 1 Dolazak 2 Dnevnica 3 Skupstinski restoran 4 Prozivka 5 Skupstinski restoran..)

Poslanici pre nego poloze zakletvu i prijave odboru za sukob interesa novac i imovinu (sem ako je ne zaborave, a i sta je to tricavih 11 miliona EUR?), treba da se i zvanicno izmere, pa da posle mandata objasne biracima kako su napornim radom, zaradili 20-30 kg vise?
nsarski nsarski 23:23 24.11.2007

Re: RESAVSKA SKOLA

rade naporno u skupstinskom restoranu.

Hehe, u Srbiji se politika uvek vodila u kafani. Navikli ljudi na ambijent.
Nego, da li sluze alkohol u tom restoranu? (Zaista me zanima, i zaista ne znam).
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 23:32 24.11.2007

Re: RESAVSKA SKOLA

SVE SE...nažalost odigrava po kafanama, ono u skupštini je pozorište u kući, i isto je u nastavcima, svakodnevno, samo ko ima živaca...
Mene interesuje odakle u budžetu toliko para kada samo , kažu, radi dvdeset posto preduzeća... A nema inflacije?
kobacspo kobacspo 23:38 24.11.2007

Re: RESAVSKA SKOLA

vidomir pavlovic
SVE SE...nažalost odigrava po kafanama, ono u skupštini je pozorište u kući, i isto je u nastavcima, svakodnevno, samo ko ima živaca...
Mene interesuje odakle u budžetu toliko para kada samo , kažu, radi dvdeset posto preduzeća... A nema inflacije?



Od poreza i drugih prihoda, od donacija, od kredita, od EU fondova, od taksi, od AKCIZA na LPG ili PLIN (to ovoj vladi ne oprastam!) u svetu se potstice ekologija kod nas se OPOREZUJE!!!!!!!!!!!!!!

Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 03:07 25.11.2007

Ćar i fajda?

Setih se one narodne o "ćaru i fajdi":
Razdeo 12: Ministarstvo finansija: ukupno treba da potroši 260,36 milijardi dinara
od ukupnih 639,60 milijardi primanja Budžeta, kojih će, na jedvite jade, prikupiti za celu 2008. godinu.

Dakle, onaj ko prikuplja, kontroliše, razrezuje, uteruje, itd. novac u budžet, usput, samim svojim postojanjem i delanjem, potroši preko 40% onoga što prikupi! Nije li to, blago rečeno, preskupo? Pošto nisam ekonomista (a kamoli stručnjak za nacionalni budžet), usudiću se da pitam- nije li to, pomalo, besmisleno?

PS: Da li su pisci Predloga zakona o budžetu (pdf dokument sa sajta Ministarstva finansija) dovoljno pismeni, na primer u pogledu upotrebe tačke, odnosno zareza prilikom pisanja brojeva? Na prvih nekoliko strana ovog dokumenta upotrebljavaju numeraciju na srpskom, a potom (izgleda da im "Excel" nije jača strana) prelaze na englesku numeraciju, koja je obrnuta od srpske. Je li ovo nemar, neznanje, bahatost...?
(jesu li čuli da u MS Excel postoji Tools-Options-International-number handling/Decimal/Thousands separator ?)
Lazar Antonic Lazar Antonic 14:47 26.11.2007

Re: Ćar i fajda?

Nije to novac za ministarstvo finansija, već se razne dotacije isplaćuju preko računa ministarstva. Nisam siguran ali verujem da je najveći trošak dotacije PIO fondu.

Problem kod budžeta je što je jako generalan. Nikome zaista nije jasno na šta se troše pare. Tj. jasno je ministarstvu finansija. Oni od drugih ministarstava dobijaju jako detaljne planove, ali građanima pokazuju ove sažvakane verzije na osamdesetak strana. Američki budžet ima i po pet podebelih knjiga odnosno hiljade strana.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 04:34 25.11.2007

da pitam

Gledim cifre, pa bih svasta da pitam, al ajd najkrace:


1. Zasto je САВЕТ ЗА БОРБУ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ pravo siroce u deobi, kol'ko vidim, dobio je najmanje od svih, tek 13,051,000. Mrvica. Al zato BIA dobi 3,380,140,000. Ako je i jednima i drugima posao KONTROLA, o'ma vidim ko je kraljevic, a ko prosjak. Da se ja pitam k'o gradZanka, ja bih obrnuto.

2. Zasto je drugo siroce КАНЦЕЛАРИЈА ЗА ПРИДРУЖИВАЊЕ ЕВРОПСКОЈ УНИЈИ? Vidim da je PRIDRUZIVANJE dobilo 78,947,000. Hmm! Mal'ko vise nego КАНЦЕЛАРИЈА ЗА САРАДЊУ С МЕДИЈИМА , koja zahvati 76,152,000.
Pridruzivanje EU je mnogo veci posao od dzavrljanja sa medijima, mislim, da bi politicari saradjivali sa medijima i davali inforamcije, na primer RTS, PINK, Politici, Kuriru itd, cak im i ne treba lova, samo treba da ima sta da kazu i da hoce. Ne mogu da verujem da je skoro ista kinta za pridruzivanje EU i saradnju sa medijima. A posto jeste, onda mi je jasno i kako se kotira pridruzivanje EU.



Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 04:48 25.11.2007

telekomunikacije i dijaspora

Nije mi jasno ni zasto je МИНИСТАРСТВО ЗА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈЕ И ИНФОРМАТИЧКО ДРУШТВО pravo siroce sa dobijenih 291,565,000. Zadnji smo u EU po internetu i telefonima (valjda samo Albanija iza), da ne zalazim u raspale telekomunikacije i pesacku administraciju, al vidim da kaldrmisanje tj MИНИСТАРСТВО ЗА ИНФРАСТРУКТУРУ 20,913,304,000, sto mu, ofrlje dodje, 60 i kusur puta vise, da ne kazem pride da ne kapiram zasto telekomunikacije i informaticko drustvo nisu deo infrastrukture, ipak je ovo 21. vek.

pitanje: Kako to da, sudeci po parama, МИНИСТАРСТВО ЗА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈЕ И ИНФОРМАТИЧКО ДРУШТВО ima tezinu tu negde kao МИНИСТАРСТВО ЗА ДИЈАСПОРУ . To je smesno. Jedno podcenjeno, drugo precenjeno.



gordanac gordanac 09:40 25.11.2007

vesna...

...imam amandmane baš i na pozicije koje si pomenula (osim što mislim da treba napraviti "bolju" raspodelu pozicija u još dva ministarstva - prosvete i zdravlja, a mislim i da neke pozicije na rashodima treba potpuno ukinuti)
Pozicija u Predlogu budžeta se može menjati amandmanom i to tako što se napiše koliko novca onaj ko pravi amandman misli da treba da bude umesto ponuđenog - ali moraš da napišeš i odakle da "uzmeš" novac za to povećanje....i onda sopstvenim predlogom "smanjuješ" neke druge pozicije....i moraš ili da nateraš ministra da tvoj predlog prihvati (ili da napravite kompromisan predlog) ili da "napraviš" većinu za glasanje o amandmanu - ako ti uspe, onda je predlog budžeta tim amandmanom - izmenjen. I onda ima više novca na poziciji za koju ti smatraš da ga je pametnije i vrednije trošiti nego na nekoj drugoj...
A da bi sve bilo bolje nego što je predloženo - ljudi moraju ZNATI ŠTA je predloženo....i razumeti šta to piše u budžetu....
Nekako mislim da im je to osnovno građansko pravo - da znaju na čega (na šta) se troši i kako se prikuplja javni novac.
Meni bi se dopalo kad bi stručni ljudi u razniom medijima "dohvatili" predlog budžeta, pa natenane, razdeo po razdeo, poziciju po poziciju da pojašnjavaju i predstavljaju ceo budžet, svaki dan po malo, od trenutka kad kao definitivan predlog "uđe u proceduru".
Kad pogledaš "klipinge" o tome vidiš samo par članaka (emisija....) ili samo par novina (jedne od njih ODLIČNE, btw.) gde se stručni ljudi bave budžetom više sa makroekonomskog stanovišta nego ovako kao ti i ja, u smislu "dobro, zašto bre samo ovoliko ovde šta će se postići tim novcem ovde, a šta nekim drugim onde...."
Ili, na primer, stav o tome koliko se od budžeta "troši" na, recimo, Narodnu skupštinu....kad preovlađujuća medijska tema postane trošak od 2,1 mlrd dinara (što iznosi oko 0,3% budžeta) onda možda "lakše promakne" ozbiljan, a neprikazan i nepokazan trošak od 10% budžeta ili više....(a kad pogledaš budžet natenane, onda se to lepo vidi)
Da ne bude nesporazuma - to NIKAKO ne znači ni zatvaranje ni "žmirenje" očiju javnosti na BILO KOJI i BILO ČIJI trošak (daleko bilo!), samo mislim da nam treba celovita medijska slika o javnim finansijama...
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:22 25.11.2007

Re: vesna...

Pozicija u Predlogu budžeta se može menjati amandmanom i to tako što se napiše koliko novca onaj ko pravi amandman misli da treba da bude umesto ponuđenog - ali moraš da napišeš i odakle da "uzmeš" novac za to povećanje....i onda sopstvenim predlogom "smanjuješ" neke druge pozicije....


goco, men'se chini da je to ok. al mi jedna druga stvar trula dibiduz. to sto se od poslanika ocekuje, a onda i oni sami u to poveruju, da su srednjevekovni mudraci, alhemicari takoreci, koji o svemu umeju i mogu.

zasto poslanik koji ima amandaman na recimo kintu koja se daje savetu za korupciju, ili za prikljucenje EU ne moze da ode u jedno od onih milijardu odbora, foruma, sluzbi i kaze> ajmoajte ekonomisti, sociolozi analiticari, napravite mi analizu ovog sto 'ocu, tj prvo mi recite jel ima smisla ili jok, da ne zamajavam ljude.

i onda mudre glave iz foruma, odbora i sluzbi kojekakvih, mudruju dva dana, kazu ima smisla, pa mudruju jos tri i pripreme mu papire i bitku.

ovako, poslanik ko don kihot nasrce na vetrenjacu, a ima i onih koji se zajebavaju.

naravno, ne mislim da sad poslanici treba da imaju nove sluzbe, nego vec formirane da se malo podmetnu, po zadataku, ono pro et kontra, culi su valjda za sofisticku skolu. prosto, pomognu mu da profi izlobira ono shto hoce, onda bi i manje bljuzgi slusali, jerbo bljuzge iskacu kad argumenti crknu.


gordanac gordanac 12:48 25.11.2007

ways and means

Mogu poslanici sve to što ti pišeš.
Samo što NEMA tih
ne moze da ode u jedno od onih milijardu odbora, foruma, sluzbi i kaze> ajmoajte ekonomisti, sociolozi analiticari, napravite mi analizu ovog sto 'ocu, tj prvo mi recite jel ima smisla ili jok, da ne zamajavam ljude.

...ili ih ima premalo
To se u EU integracijama zove "administrativni kapaciteti" koje države u tranziciji obično nemaju. Ili ih imaju premalo.
Sad je u Srbiji tu situacija već prilično dobra, to je jedan od razloga zašto mislim da i budžet treba da bude tema postova i blogova. :))
Da ti dam primer za novac iz donacija:
EU je kod nas bila formirala posebnu "firmu" koja je obavljala skoro sav posao vezan za donacije, sada (već duže vreme) imaš unutar Vlade potpuno osposobljen sektor za takve poslove.
Kad kreneš od države koja se "finansirala iz nedostatka dokaza" mora da prođe neko vreme (u Srbiji u poređenju sa drugima neuobičajeno kratko) da se stvari počnu postavljati na svoje mesto.
Da bi proces išao što brže, javnost je od ključne važnosti.
Jelena Milić Jelena Milić 11:54 25.11.2007

dnevnik o drzavnom budzetu

Verovatno je potpuno šašavo pisati post o - budžetu.Msleeeem, o tome se ili sve sasvim "pouzdano zna" ili uopšte nije nikome zanimljivo, a s druge strane, tekstovi na blogovima su svojevrsni "dnevnički zapisi", pa se teško informacije o državnom budžetu mogu "spojiti" sa bilo čijim dnevnikom....u smislu kontemplacije koju dnevnici podrazumevaju


blog je ono sto mi od njega napravimo. dnevnicko je za nekog licno, za nekog ono cime se svkaodnevno profi ili politicki bavi, ili ono sto ga zanima da podeli sa javnoscu mimo licnog. kao i svugde u svetu, izbor tema se moze nametnuti. i tu je uloga i odgovornost istaknutih javnih licnosti :) velika. onih koji nesto komplikovano a bitno znaju da sazmu i lepo pretoce u citljiv tekst, citljiv i onima koji su samo radoznali ali i nedovoljno upuceni je dar!

to sto se nesto ne cita nije jos znak da nije bitno. u malom i zatvorenom okruzenju moze itekako biti i znak nemoci da se teme ozbiljnije i strucnije prate.

svaka cast drugu bizmarku, al ja ocu u EU i da bih znala kave kobaje jedem ( sta mi celulit pravi a da nisam kriva ja :)

i hocu da znam o budgetu. a mislim i da je to obaveza svakog ko pise o javnom / politickom zivotu u nas.

sto vise sistemskih tekstova, sto vise sistemskih predloga resenja problema i izazova, to bolje. nije blogbaster, nije na prvim stranama tabloida, ali....ko razume shvatice.
gordanac gordanac 12:39 25.11.2007

:)

Zanimanje verovatno najviše zavisi od toga da li umemo da "čitamo brojke" i da razumemo zašto je donošenje budžeta u parlamentima "krunski trenutak zakonodavstva".
Ono što meni smeta je situacija kad svi oni sa "viškom informacija" te informacije "zloupotrebljavaju" ili "doziraju" i "farbaju" bez pravog "otpora" jer ogromna većina jednostavno i nema nikakvih informacija i onda je sve lako "navući" na stereotipe. (A lomljenje, mrvljenje i razbucavanje stereotipa je moj omiljeni mentalni, a katkad i physical hobi :)
U razgovorima sa prijateljima često čujem "pa nigde ljudi nemaju pojma o budžetu" ili "ti suviše očekuješ od javnosti, bila ona stručna ili ne" ili "to nigde nije tema zanimljiva za medije" i slično...
Lako je moguće da su u pravu, da je "spletkarenje opštih mesta" često drugo ime za razgovor o javnim finansijama, ali ako i imam dilema o tome kako budžet učiniti jasnijim, a upravljače na javnim poslovima odgovornijim, o činjenici da imam obavezu pružanja informacija koje ja imam - nemam nikakvih dilema.
Ma koliko šašavo izgledalo pisanje o budžetu na postu i blogu.
I još mislim da bi bilo odlično da ljudi na javnim poslovima imaju svoje lične blogove i da I TAKO komuniciraju sa ljudima ....po sve nas bi bilo odlično....a kad na to čujem argumentaciju "ma, Srbija je to, bre, ne može to ovde..." odmah znam da je reč o nekome ko nema poverenja u sebe samog ili u druge ljude i samo ga/je treba malo sačekati, da poveruje da je i u Srbiji moguće, itekako.
Ponekad je više nego zabavno slušati ljude kako sa iskrenim ubeđenjem govore o tome kako "ništa ne može da se promeni", a pri tome sasvim pouzdano znam da su iskreni zagovornici promena i da iz samo sebi znanih razloga ne koriste svoj sopstveni potencijal, udarajući ustvari o sopstvena, ničim utemeljena, očekivanja o tome "šta sve može, a šta ne može u Srbiji". Budžetske brojke tu mogu da budu neverovatno koristan "alat".
IPA je posebna tema.
Kao što je i ogromno neznanje o EU integracijama i "slaba prohodnost" takvih tema i u medijima i u internet javnosti.Odgovornost je na onima koji znanje i informacije imaju, isključivo.
Teško je objasniti, teško je izboriti se sa onima kojima neznanje ide "na političku ruku", teško je ohrabriti ljude da umeju i mogu, teško je podeliti činjenice javnosti koja "voli" senzacije?
Pa ko je rekao da je lako? Ali nikako nije nemoguće, naprotiv.

Jelena Milić Jelena Milić 12:50 25.11.2007

pa u mojim ljubljenim SAD to je...

još mislim da bi bilo odlično da ljudi na javnim poslovima imaju svoje lične blogove i da I TAKO komuniciraju sa ljudima ....po sve nas bi bilo odlično
....praksa. odavno.

meni sve cesce pridju, sapnu, poslaju mail,kazu, citamo redovno blog ali ne komentarisemo, ali pratimo. i to oni do cijeg mi je misljenja stalo, ciji javni rad pratim i cenim.

drugi me vrlo prijateljski savetuju zasto blog, zasto ne vise danas ili dnvevnik. da imam vise snage verovatno bih paralelno. al i romi imaju dusu:)

gordanac gordanac 13:22 25.11.2007

troll o blogu...

...obaška što su, po meni, predsednički izbori 2008. - blog izbori, prvi
neverovatna količina i razmena informacija se odvija kroz web, uspostavljeni su potpuno drugačiji standardi za kandidate, neće prekinuti tradicionalne vrste kampanja namerno, ali mislim da će udeo blog-izbora samo rasti...
i obaška što ogroman broj EU poslanika ili poslanika nacionalnih parlamenata ima svoje blogove....
jako zanimljivo je bilo pratiti kako i na koji način blogosfera raste
ja imam svoj lični blog od jula 2006 na domaćem sajtu, a na blogspotu od 2005 (zanemaren privremeno , i mislim da smem da procenim na osnovu iskustva sa virtuelnim svetom da će i naši izbori 2011 imati sličnu formu, unekoliko
kobacspo kobacspo 13:04 25.11.2007

A Prosveta?

Objasnite mi zasto mi iz prosvete treba da strajkujemo, po recima ministra tokom 2008., ako se sada radi predlog budzeta i usvaja isti?
gordanac gordanac 13:15 25.11.2007

to...

...bi bilo pitanje za tog ministra (da li je u pitanju ministar finansija ili prosvete?) koji vam je to rekao...
ili mogu i ja da ga pitam, samo da mi kažete šta vam je rekao - on vama kaže KADA treba da štrajkujete ili da će 2008 BITI razloga da štrajkujete ?(link ili vaše informacije, meni je svejedno)
igipop igipop 13:33 25.11.2007

Re: A Prosveta?

U stvari verovatno je ministar hteo da kaze da ste se kasno javili.

Fakat je da kada predlog budzeta udje u skupstinu on je grubo receno vec gotov.

Izmene koje se dese kroz amandamane su iako ponekad ne beznacajne samo izmene u okviru vec date grube strukture. Moc poslanika, pa i javnosti da uticu na taj vec dat predlog je (posebno u srpskom parlamentu) jako ogranicena i nacelno je incidentne prirode.

Drugo sto je verovatno ministar hteo da kaze je da je budzet u stvari samo izraz nekakve od ranije definisane politike, koja se u praksi tesko i sporo menja.

Jedina realna mogucnost da dodje do znacajne promene budzeta ja da on ne bude usvojen a to bi i po pravilu znaci da vlada nema vecinu u skupstini, tako da od sistemske promene nema nista.


kobacspo kobacspo 16:29 25.11.2007

BUDZET?.

gordanac
...bi bilo pitanje za tog ministra (da li je u pitanju ministar finansija ili prosvete?) koji vam je to rekao...
ili mogu i ja da ga pitam, samo da mi kažete šta vam je rekao - on vama kaže KADA treba da štrajkujete ili da će 2008 BITI razloga da štrajkujete ?(link ili vaše informacije, meni je svejedno)


Ministar finasija je rekao DA NEMA POTREBE sada da strajkujemo, jer ce nam se povecati plata 6% u decembru. Jedino sto je tu nelogicno, je DA MI STRAJKUJEMO sada za povecanje u 2008., a ne u 2007oj. Problem umesto da se resava, on se prosiruje, jer casovi traju 30min a polugodje traje do 28.12.! Pa cemo onda mi da budemo krivi sto smo strajkovali, a ne ministar sto je bio gluv za zahteve ili NEOBAVESTEN.

Sto se tice ministra prosvete, njega koliko sam ja do sada mogao da vidim samo interesuje Kosovo. Trebao je da dobije taj resor, da nas ne zamajava.

Jos me samo jedna stvar interesuje a to je da li su za buduce gradove predvidjeni veci budzeti, tj. transferna sredstva? Iz linka koji ste vi dali nemam taka utisak, jer Leskovac konkretno dobija samo 600 miliona a treba da postane grad?
Da ne sirim dalje da je Leskovac teritorijalno najveca opstina u Srbiji sa cak 144 naselja!
Nenad M. Nenad M. 13:27 25.11.2007

sustina

Буџетски дефицит -14.828.874.227


Mislim da je ovaj deficit kljucna stvar jer govori o nastavku populisticko - pogubne ekspanzivno fiskalne politike. Govori i o tome zasto vlada ne zeli novi arandzman sa MMF-om koji u svojim izvestajima izrazava zabrinutost u pogledu ovakvog budzeta. Zasto?
Pa povecana javna potrosnja vrsi pritisak na inflaciju a brigu o tome vlada prepusta NBS koja je takodje zabrinuta ovakvim budzetom o cemu govori i nedavno prepucavanje na relaciji Djelic - Jelasic ( skolski primer bezanja od odgovornosti u najavi) I sve dok vlada bude troskarila (ne)transaparentno NBS ce morati da steze sa restriktivnijom monetarnom politikom. To znaci dalju precenjenost kursa ( nista od kursa koji bi bio podsticajniji za izvoznike) i vise kamatne stope koje sputavaju privrednu aktivnost ( treba zaraditi za tako visoke kamate). Mere monetarne poltike nisu dovoljne ako nisu koordinisane sa ministarstvom finansija a kako stvari stoje od usaglasavanja na relaciji guvrner -vlada za sada nema nista. MMF predlaze da obrnutu situaciju sadasnjoj - mix restriktivne fiskalne politike za koju ima dosta prostora ( racionalnija trosenja iz NIP-a, restruktuiranje javnih preduzeca uz ubrzanu privatizaciju, cvrsci stav u odnosu sa sindikatima bez obzira sto je izborna godina...) i fleksibilnije monetarne politike ( preko potrebno smanjivanje kamata i "pustanja" kursa u skladu sa inflacijom).

Da bi se kako tako stvari u ekonomskom smislu pokrenule potrebna je jasna opredeljenost za reforme samo sto su se, izgleda, reformisti uspavali i/ili nisu dovoljno jasni povodom toga sta zele na dugi rok. I na kraju ove krajnje pojednostavljne analize procenjujem da ce se projektovana inflacija tesko ostvariti, Jelasic ce i dalje biti kivan na vladu i budzet dok ce Djelic nastaviti svoje (ne)opravdane napade na NBS glede kursa i kamata!

Ekonomska politika je ipak nesto vise od 100 evra po hektaru i potrebe da se sto pre ispune predizborna obecanja koja to nisu. Mozda se nesto i promeni, mozda. Do izbora sigurno nece.


sentinel26 sentinel26 13:38 25.11.2007

Potreban je stalni blog o budžetu

Poštovana gospodjo,
Lijepo je što ste otvorili ovaj blog, ja smatram da blog o budžetu mora biti stalno otvoren.

Neki na njega gledaju kao na sveto pismo, neki kao na veliku kasu u koju se mogu zavući ruke uvijek kada treba, neki misle da je štamparija novca stavka u budžetu.

Šalu na stranu, potrebna je edukacija i o sadržini i postupku donošenja budžeta a najviše o potrebi planiranja budžeta za budući period.

Analizirajući posljednjih 20 budžeta može se svašta konstatovati, ali ima nekoliko zajedničkih i nevaljalih karakteristika po mojem mišljenju.
Uvijek se radio rebalans, a bilo je prilike kada to nije moralo i uvijek je kršen zakon u njegovoj realizaciji.

Mene konkretno zanima jedan prekršaj koji nije moguće pokriti nikakvim rebalansom, a to je nepoštovanje Medjunarodnih računovodstvenih standarda finansijskog izveštavanja.

Dali će g-din Cvetković i Ministarstvo finansija da poštuju ove standarde, kada većina nas, i EU i MMF znamo da g-din Dinkić nije poštovao ta obavezna pravila.

Na ovo pitanje odmah se nadovezuje i sljedeće:
- Poštovanjem ovih pravila u budžetu će biti iskazan gubitak (deficit) i onda će bivši ministar iz G stranke (Dinkić) u narednoj kampanji da se hvali kako je on bio ministar sa suficitom (lažnim) i da ponovo reklamira i uzdiže tu grupu preko grbače DS-a. Gospodin je nabavio i "potvrdu" za koju gradjani ne znaju da je bezvrijedna.


antioksidant antioksidant 18:36 25.11.2007

Re: Potreban je stalni blog o budžetu

to je nepoštovanje Medjunarodnih računovodstvenih standarda finansijskog izveštavanja.

cini mi se da nece jer Djelic koristi formulaciju "po metodologiji koju koristi ministarstvo finasija"..

A sto se tice potvrde gospodina Dinkica, nije bezvredna cim donosi cenzus.

A problem ovog budzeta je sto se nastavlja na prethodni (predizborni)
gordanac gordanac 09:04 26.11.2007

ovo mi je...

..zanimljivo:

A problem ovog budzeta je sto se nastavlja na prethodni (predizborni)

Da li ovim misite da se ne vide jasni rezovi u smanjenju javne potrošnje ili se ne vidi jasna strategija restrukuiranja javnog sektora ili na drugoj strani sprovedene odluke (to bi bila predizborna obećanja) o smanjenju PDV (kompjutersk oprema) i porez na prvi stan i 100 evra po ha za registrovane poljoprivrednike?
Ako mislite na prvi deo pitanja, ima o čemu da se razgovara, a ako mislite na ovo drugo - pa morate ispuniti preizborna obećanja, ako ste već u prilici da obavljate javne poslove. To se ni za jedne izbore ne sme dovoditi u pitanje - ne smete lagati ljude i moramo svi da razumemo da neka predizborna obećanja - koštaju.
To je dodatni razlog zašto ja mislim da ljudi moraju imati sve moguće informacije o budžetima i zašto mislim da je to najbolji način da se stekne svest o posledicama sopstvenog izbora pri glasanju.
Ako neko obećava veću penziju - odakle i koliko?
Ako neko obećava veće plate - odakle i koliko?
Ako neko obećava smanjenje ili ukidanje nekih poreza - odakle pare umesto tih ukinutih?
Ako neko obećava izgradnju infrastrukture - odakle i zašto baš tu, a ne negde drugde i koliko?
Ako neko obećava zapošljavanje - odakle pare za novo radno mesto, koliko "košta" jedno radno mesto u nekom sektoru?
Politika je prostor nade i međusobnog poverenja i emocija, vrlo često uvek i svugde, ali bez činjenica o novcu koji se prikuplja i troši javnim finansijama nema kredibilitet.

I setila sam se devedesetih, cele atmosfere "svi ćemo sad ćemo zajedno ćemo najjači smo...." i zamislila sam je neko tada rekao "znate, sve ovo što predlažemo potrošiće skoro 50% svega što imamo (BDP)..., a posle šta će biti, pa ne znamo..." Ne kažem da bi razvoj događaja biti drugačiji, ali....
I ima jedna anegdota: reče mi jedan moj drug (kojeg više nema) - "E, ovaj govori u budžetu!" kao komentar na čuvenu rečenicu Branka (mislim) Kostića iz CG, a u predsedništvu SFRJ koji je, uveren u neminovost procesa, rekao "Ješćemo korenje, ako treba!" . I to je predizborno obećanje.
blackbox blackbox 11:52 26.11.2007

Re: ovo mi je...


"Ješćemo korenje, ako treba!"

Isto kao kad Radikali kažu da će hleb biti 3 dinara a pšenica 10. Pa to je vic kao da se od hleba dobija pšenica a ne obrnuto.
Slično tome, došao naš čovek odnekud iz Evrope i priča o automatizovanoj klanici. Kaže "ubace vola i izađe kobasica ", a na primedbu da to nije neko otkriće i da bi bilo tek kada bi moglo da se ubaci kobasica a izađe vo, ovaj mu je odgovorio "E to je uspelo samo tvom ćaći".
antioksidant antioksidant 12:10 26.11.2007

.

a ako mislite na ovo drugo - pa morate ispuniti preizborna obećanja, ako ste već u prilici da obavljate javne poslove

Naravno da se slazem i drago mi je sto se o predizbornim obecanjima prica i posle izbora (100 eura/hektaru, porez na prvi stan...) ali prosli budzet je bio veci u odnosu na pretprosli za koliko? 30%, pa ovaj jos 10% pa sledeci koliko? Na to sam mislio.. A dalje:

Prvi Memorandum o budzetu je insistirao na zamrzavanju plata.

Drugi govori o nominalnom zamrzavanju plata (znaci da pratimo inflaciju)....

Cvetkovic je rekao (parafraziram) ovaj budzet ekonomski nije optimalan (!) ali je odraz trenutne politicke situacije.

Slazem se.

Lepo bi bilo kada bi neko poceo malo da razmislja sa malo "sirim vremenskim horizontom" a ne samo do sledecih izbora. I prosli budzet je nastavio sa "ispunjavanjem obecanja" prethodne vladajuce vecine. I to svih onih obecanja koj su imali samo jednu funkciju - predizbornu. Sentinel gore pominje nacin obracuna budzetskih pozicija, koji u MMFu posmatraju kao cist falsifikat (mozda prejaka rec, ali moze "slobodno tumacenje pravila". Sta mislite, koliko dugo mozemo na takav nacin opstati?

Da zavrsim: NAravno da se obecanja moraju ispunjavati - ali mora se jako voditi racuna i sta se obecava. Odrzivi razvoj nije (samo) lep i zanimljiv termin koji se koristi u promociji politickog programa. Odrzivi razvoj je jedina sansa da moj sin (3 godine) ima MINIMALNU SANSU ZA NORMALNU BUDUCNOST...

A budzet mnogo govori o politickim odnosima u drsustvu onima koji znaju da citaju.

I za kraj:

....u demokratskoj politici sticanje javne podrške ima prednost u odnosu na otkrivanje istine.....u politici se može lako manipulisati percepcijama realnosti biračkog tela......
blackbox blackbox 19:15 25.11.2007

Malo li je?Puno li je?

Pre svega sve pohvale za izbor teme, a posebno za kvalitetan i sveobuhvatan tekst.
Dobro je da se vidi metodologija dolaska do budžeta,( a možda je baš adekvatan izraz državni proračun) ali to mnogo ne pomaže u zemlji gde je skoro 50% sa osnovnom školom. Njih interesuje da li imaju sve i u pristojnoj meri što budžet treba da obezbedi, dakle penzije, socijalna zaštita, zdravstvena zaštita i da ne nabrajam.
Dilema malo li je,puno li je treba da bude mera odgovornosti vlade, jer ona zapravo raspoređuje novac kojim raspolaže.
Ovo je dobar primer kako vi ovu problematiku približavate barem delu populacije koja ima internet. Mislim da ne bi bilo loše da se na javnom servisu, u okviru obrazovnog programa ili skupštinske hronike, ova i slična društvena problematika približi.Npr.umesto 48 sati svadba.
Evidentno je da i kod raspodele budžeta po stavkama nije zanemarivo ko je resorni ministar,pa verovatno i međupartijski dogovori i sl., a pogotovo u predizbornom periodu.
Nadati se da će to vreme proći, što je lepo vidljivo i iz strategije koju ste dali u tekstu.
U stabilnim zemljama postoji uhodana metodologija ali i oštra partijska sučeljavanja u procesu usvajanja budžeta,naročito po pitanju socijalnih davanja, privrednog rasta, obrazovanja .
Ilustracije radi, evo kako izgleda predlog budžeta Nemačke za 2008.godinu.
PREDLOG BUDŽETA NEMAČKE ZA 2008
Pregled izdataka po stavkama





Predsednik Republike i ured predsednika ............................... 24,88____0,008 % ____-0,8 %
Savezni parlament (Bundestag)....................................................628,54 ____0,22 % ____-0,5 %
Savet pokrajina (Bundesrat) ...........................................................21,70 ____0,007 %____+3,2 %
Savezni kancelar i ured kancelara ................................. 1 746,14____ 0,61 % ____ +0,7 %
Ministarstvo spoljnih poslova ...................................................2 815,54___ 0,99 %_____ +12,1 %
Ministarstvo unutrašnjih poslova .............................................4 850,36 ___1,71 % ____ +8,2 %
Ministarstvo pravde .................................................. 463,15 ___ 0,16 % ____ +2,2 %
Ministarstvo finansija ............................................ 4 630,80 ___ 1,63 % ______+0,7 %
Ministarstvo privrede i tehnologija ................. 6 163,30__ 2,17 % _______ +2,1 %
Ministarsvo za ishranu,poljoprivredu i zaštitu potrošača........5 281,29___ 1,86 % _______+2,1 %
Ministarstvo za rad i socijalno staranje ............................. 124 405,97___43,93 % ____ _ 0
Ministarstvo za saobraćaj,građevinarstvo i urbanizam .... 24 174,83____8,58 % _______-1,8 %
Ministarstvo odbrane ....................................... 29 308,37___10,34 %_______+3,2 %
Ministarstvo zdravlja .......................................... 2 878,95____1,01 % ______-1,4 %
Ministarstvo za ekologiju,zaštitu prirodne sredine i
bezbednost reaktora ...................................................................845,64_____0,29 % ______+0,2 %
Ministarstvo za brigu o porodici,starima,ženama i omladini..6 195,96____2,18 % _____ +18,0 %
Savezni ustavni sud ....................................................... 21,59 _____0,007 % ____+6,0 %
Savezni ured za obračun i statistiku ..........................................111,22_____0,04 % _____ +1,8 %
Ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj ...........................5 161,00 ____1,82 % ____ +14,9 %
Ministarstvo za obrazovanje i nauku ....................... 9 187,31_____3,24 % ____ +7,8 %
Zaduženje savezne države ....................................................43 238,78 ____15,26 % ____ +6,8 %
Opšta finansijska uprava .................................................. 11 044,70 ____3,89 % __ +131,4 %

U K U P N O ..................................................................283 200,00 _____________ + 4,69 %
Iznos je dat u milionima eura, u drugoj koloni procentualno učešće u ukupnom budžetu, a u trećoj procentualno u odnosu na 2007.godinu.
Pada u oči da se 43,93% izdvaja za socijalna davanja, a za MUP, gde ima 53.797 zaposlenih, svega 1,7%, dok je za vojni budžet predviđeno 10,35%.
Ako se pogleda u Srbiji, za MUP se izdvaja 7% od ukupnog budžeta, nije li malo mnogo. Slična disproporcija se može videti i po ostalim stavkama.
E sad, Nemačka nema toliki broj ministarstava, nema ministarstvo za Bavarsku ni ostale pokrajine, a nema ni ministarstvo vera iako su većina vernici, ima i ateista.
Dakle, osim pohvala za vaš blog i ponuđeni materijal, nema šta posebno da se doda osim sugestije da se u Skupštini borite za zdravu socijalnu i razvojnu funkciju budžeta, a primer Nemačke vam može koristiti.
pozdr.
blackbox blackbox 19:16 25.11.2007

Re: Malo li je?Puno li je?

izvinjavam se što nije najbolje složeno.
igipop igipop 19:27 25.11.2007

Re: Malo li je?Puno li je?

uz napomenu da lenderi imaju svoje budzete.
blackbox blackbox 21:00 25.11.2007

Re: Malo li je?Puno li je?


uz napomenu da lenderi imaju svoje budzete.

Da, naravno i pokrajine (Bundesländer)
kobacspo kobacspo 23:39 25.11.2007

Re: Malo li je?Puno li je?

Malo li je?Puno li je?


Odlican primer i potvrda mog negde gore objavljenog posta.

Dakle g.trafika, moze da zagrabi koliko hoce, Kosovo takodje, pa onda Vera pa bla, bla, bla
gordanac gordanac 08:42 26.11.2007

hvala..

...blackbox za ovaj prikaz...(a meni se isto desilo sa tabelom :))))
Slikovito je i jasno kad se izračunaju procenti (danas možda dodam to), a pogotovo kad uporediš sa prethodnim budžetima...
Može se (možda malo nategnuto, ali ipak) uočiti isti trend i kod nas kad se pogleda Ministrstvo za rad i socijalna pitanja...
I, još nešto:
ko god bio i kako god se menjale koalicije u Srbiji - budžeti će uvek biti "socijademokratski" ili "socijalno odgovorni".
Kad se to uoči, mnoge stvari i teme iz "ćisto političkog" života postaju mnogo jasnije...
Inače mislim da je Ministarstvo za socijalna pitanja moralo biti posebno...ali nije. Mislim ja i da nam treba Ministarstvo za ljudska i manjinska prava...ali nemamo.
Kad si u manjini ne znači da nisi u pravu :)))

I Srbije ima budžete opština, gradova i pokrajina koji su - posebno od državnog budđeta, sa sopstvenim izvornim prihodima i sa samostalnošću uvođenja posebnih prihoda.
Finansijska decentralizacija je prilično odmakla u Srbiji i to je dobro.
debi(l)tant debi(l)tant 19:53 25.11.2007

40% povećanje plata u drž. preduzećima

Objavili na TV B92 da se nacrtom budžeta za 2008. u državnim preduzećima predvidja povećanje mase za plate od cca 40%!

Nije mi jasno par stvari: prvo, očekuje se da se u 2008. privatizuju državna preduzeća. Ako je vest tačna, kome je namenjeno ovoliko povećanje? Ili hoće da naprimaju masu novih radnika, pa da novi poslodavac mora otpuštati višak radnika uz masne otpremnine, ili, pak, da postojećima podignu plate do neba, iako su daleko iznad proseka. Ili hoće i jedno i drugo (a stopa inflacije, kao, jednocifrena). Vidiš kako pretnja štrajkom donosi plodove, a? Kao prete zbog načina privatizacije, pa odgovor padne u vidu 40%, da te Bog vidi!

Drugo, ovaj predlog je bezobrazan: predvidja se deficit budžeta, a plate +40%. Ne ide jedno sa drugim, bar ja tako mislim.

Treće, pa ko će bre ovo da plati? Koja privreda? Ovo malo što još diše na slamčicu?

Četvrto, čestitam privatnicima, naročito malim, nove namete, češće posete kojekakvih inspekcija naoružanih imbecilnim zakonima i drakonskim kaznama, koje će dopunjavati budžet (parafiskalno oporezivanje, iliti HARAČ).

I peto, ako za par godina treba da profesionalizujemo vojsku, a i inače smanjujemo broj pripadnika vojske, šta znači ovoliko povećanje stavke za Min. odbrane? Da ne očekuju slučajno, ne daj Bože, nove sukobe?
blackbox blackbox 22:39 25.11.2007

Re: 40% povećanje plata u drž. preduzećima

I peto, ako za par godina treba da profesionalizujemo vojsku, a i inače smanjujemo broj pripadnika vojske, šta znači ovoliko povećanje stavke za Min. odbrane? Da ne očekuju slučajno, ne daj Bože, nove sukobe?

quote] peto, ako za par godina treba da profesionalizujemo vojsku, a i inače smanjujemo broj pripadnika vojske, šta znači ovoliko povećanje stavke za Min. odbrane? Da ne očekuju slučajno, ne daj Bože, nove sukobe?
Pa upravo da bi se mogao sprovesti proces profesionalizacije.Odakle bi obezbedili plate za profesionalce, a valjda je i vreme da se zanovi oprema i naoružanje koje je starije nego vojnici koji dolaze da služe vojni rok.
Inače, Srbija je po brojnoj veličini vojske negde na 85 mestu u svetu a po iznosu budžeta na 56 mestu.
Inače, izdvajanja za vojsku i njena brojna veličina je u skladu sa standardima savremenih država i ekonomskim mogućnostima društva.Nemačka je npr. smanjila svoju vojsku sa 600.000 na 250.000 ljudi, iako je u međuvremenu ujedinjena, Poljska prepolovila,Rumunija takođe, a Kina u poslednjih nekoliko godina smanjila za oko milion ljudi.
Problem je što ministarstvo odbrane problematizuje opterećenost vojnog budžeta penzijama.Kao što znamo penzije su ostvarena prava zaposlenih na osnovu izdvajanja tokom radnog veka i ne treba mešati babe i žabe. Neka ministar traži od vlade koliko mu treba za personalne izdatke, opremanje i ostalo za aktivni sastav a iznos za penzije mora biti izdvojen, i nije bitno gde će ga voditi.
Što se sukoba tiče, ubeđen sam da ih neće biti, jer bi to za Srbiju bilo pogubno i ništa ne rešava.
gordanac gordanac 08:33 26.11.2007

blackbox

Sve tačno.
..opterećenost vojnog budžeta penzijama..

I ne samo vojnog.
Skoro 40% ukupnog mesečnog iznosa penzija dolazi iz "živog" priliva, jer fondova - nema. Potrošeno davnih dana, toko devedesetih, a bogami i pre njih.
A dobrovoljno penzijsko se tek temelji kako bi trebalo.
Ogroman problem za održivost budđeta, ali - mislim da se tu nema izbora. Nisu penzioneri "krivi" što je neko potrošio njihove fondove.
antioksidant antioksidant 12:22 26.11.2007

.

Sve tačno.
..opterećenost vojnog budžeta penzijama..
I ne samo vojnog.
Skoro 40% ukupnog mesečnog iznosa penzija dolazi iz "živog" priliva, jer fondova - nema. Potrošeno davnih dana, toko devedesetih, a bogami i pre njih.
A dobrovoljno penzijsko se tek temelji kako bi trebalo.
Ogroman problem za održivost budđeta, ali - mislim da se tu nema izbora. Nisu penzioneri "krivi" što je neko potrošio njihove fondove.

vojne penzije nisu bas tako jednostavan problem. U srbiji imamo (brojevi su priblizni) 15 aktivnih generala i preko 700 generala u penzijii.

Zna li neko kolika je generalska penzija?
Zna li neko nacin obracuna vojnih penzija?
Zna li neko da li vojne penzije prate plate ili troskove zivota?

A dobrovoljno penzijsko se tek temelji kako bi trebalo


Dobrovoljno penzijsko ce uvek biti to sto jeste - dobrovoljno. Drzava ne sme ocekivati da se buduci problem resi na ovaj nacin.

Obavezno privatno moze biti resenje problema za buduce generacije, ali sadasnji penzioneri jednostavno moraju zavisiti od budzeta (i da se nisu potrosile pare, postojao bi problem, jednostavno ima premalo radnika po penzioneru. NIje to nas proble, postoji svud u svetu, Mi samo nasim penzionerima, vise zakidamo (proucite odnos prosecne plate i penzije u proteklih 10 godina))
blackbox blackbox 13:18 26.11.2007

Re: .

vojne penzije nisu bas tako jednostavan problem. U srbiji imamo (brojevi su priblizni) 15 aktivnih generala i preko 700 generala u penzijii.

Zna li neko kolika je generalska penzija?
Zna li neko nacin obracuna vojnih penzija?
Zna li neko da li vojne penzije prate plate ili troskove zivota?


I ja sam zapazio da se operše sa tim brojem penzionisanih generala (oko 765 generalskih penzija, uključujući i porodične) i sigurno je da i u strukturi drugih činova postoji takva disproporcija između broja aktivnih i penzionisanih. To je u svim vojskama a i u svim socijalnim grupama. Pa i broj penzionisanih učitelja je veći od broja aktivnih. Ljudi su odlazili redovno u penziju sa 58,59 i generali sa 62 godine starosti, pa neko ko je otišao u penziju pre 30 godina sada ima 90 ili 92 godine, dakle penzioneri su u rasponu od 60- preko 90 godina starosti i zato ih ima toliko. To je slučaj i u Nemačkoj.
Za vojsku je karakteristično i to da je veliki broj ljudi penzionisan zbog smanjenja vojske u poslednjih 5 godina. Praktično svaki ministar odbrane je nalazio svoje kriterijume za penzionisanje, shvatajući reformu vojske kao bukvalno smanjenje brojnog stanja, kažu da je tu Davinić bio "ekspert."
Obračun penzija vrši se tako što se uzme osnovna plata i vojni dodaci i od toga 85%.
Znači penzija generala mola bi da iznosi od 35 - 55.000 dinara, zavisno od čina i kada je otišao u penziju.
Plate u vojsci su zakonom određene tako što se prosečna primanja u Srbiji množe sa odgovarajućim koeficijentom i tako bi trebalo da se usklađuju plate i penzije. Međutim, od sredine 90-ih godina, pa ni posle 5.oktobra sve vlade su svesno ignorisale zakonske odredbe, tako da su plate u vojsci pale na mizerne grane.
Da li je normalno da general,načelnik generalštaba,bez obzira ko to bio ,ima duplo manju platu od komandanta žandarmerije, ili da pripadnici vojske imaju nesrazmerno manja primanja nego pripadnici MUP-a.
Penzije civilnim penzionerima se nekako i usklađuju sa troškovima života, a vojne ne jer se ni plate ne povećavaju.
Veliki broj vojnih lica i penzionera podneli su tužbe da im se isplate primanja po zakonu i kažu da su neki dobili pozitivna rešenja uz napomenu da će im biti isplaćeno kad bude bilo para.
Pa država ili poštuje ili menja i ukida Zakon ali ga ne sme ignorisati.
Tužbe su prosleđene i sudu u Strasburu.
saphira saphira 20:34 25.11.2007

svaka cast!

i za temu ovog bloga i za sve ostalo
Smorock Smorock 20:52 25.11.2007

Volim cifre

kako rece petao Sofronije - cifre ne lažu :)

Korisno je jednom za promenu videti stvari koje se nas poreznih obveznika ticu napisane jasno i sa podvucenom crtom....

Zanimljivo je videti da ministarstvo za (odlazeće) Kosovo ima slican iznos kao ministarstvo kulture, za trecinu veci iznos od ministarstva omladine i sporta, duplo veci iznos od ministatrstva za zastitu zivotne sredine i minstarstva za rudarstvo i energetiku....
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 21:18 25.11.2007

Re: Volim cifre

[
Zanimljivo je videti da ministarstvo za (odlazeće) Kosovo ima duplo veci iznos od ministatrstva za zastitu zivotne sredine i minstarstva za rudarstvo i energetiku


ma ta ekologija i energetika je zapadnjachka propaganda, mrachna. ima bre da se grejemo na kolevki srpstva.
gordanac gordanac 08:28 26.11.2007

kosovo...

...i drugi...
Treba pogledati strukturu rashoda.
Preuzete su budžetske obaveze (skoro sve) za deo stanovništva, otud toliki iznos.
d j o l e d j o l e 21:14 25.11.2007

Kapacitet poreskog prihodovanja

a ministarstvo finansija od "kapaciteta prihodovanja" i fiskalne politike - što više znanja i veština u tom ministarstvu - to bolje po sve.
Da li je kapacitet prihodovanja neka kategorija koja se procenjuje na osnovu planiranog rasta privrede, rasta prihoda gradjana, ili na osnovu neke strateske odluke o profilu ciljnih grupa poreskih obveznika (naprimer, glavni teret kapaciteta prihodovanja ponece mala i srednja preduzeca, i fizicka lica srednje kategorije ... Ili ce gro tereta poneti velike kompanije ... ili nesto trece).

Takodje, da li su neki sektori, manje vise u svim zemljama rastereceni ucesca u poreskim prihodima u poredjenju sa drugim sektorima ... naprimer finansijski sektor.

Koliko su procene kapaciteta prihodovanja do sada bile precizne, bar zadnjih nekoliko godina. Koliko su cesto menjani porezi: bilo po prirodi predmeta oporezovanja, bilo po iznosu obaveza (pogotovo u sektoru malih i srednjih privatnih preduzeca). Da li je primetan trend da promene poreza, u toku jednog budzetskog ciklusa nakon sto je budzet usvojen, bivaju manje ucestale?
gordanac gordanac 08:25 26.11.2007

Re: Kapacitet poreskog prihodovanja

Da li je kapacitet prihodovanja neka kategorija koja se procenjuje na osnovu planiranog rasta privrede, rasta prihoda gradjana, ili na osnovu neke strateske odluke o profilu ciljnih grupa poreskih obveznika (naprimer, glavni teret kapaciteta prihodovanja ponece mala i srednja preduzeca, i fizicka lica srednje kategorije ... Ili ce gro tereta poneti velike kompanije ... ili nesto trece).

Najtačniji odgovor bi bio - "od svega po malo, za svakog po nešto", kako god zvučalo.
"Punjenje" budžeta najmanje je od "fizičkih lica srednje kategorije", pa onda prihoda građana, da bi na drugoj strani bila mala i srednja preduzeća i kompanije - prilično različitih vrsta poreza.Meni "targetiranje" za prihodovanje najviše liči na fiziku...kao kad se izračunava "mesto" sa najvišim potencijalom. Inače mi makroekonomija "liči" na parametre kojima se barata pri uzračunavanju entropije sistema. Bilo mi prijatno iznenađenje kad sam videla da to i neki makroekonomski stručnjaci uzimaju za argumentaciju...kao i "Teoriju igara".

Takodje, da li su neki sektori, manje vise u svim zemljama rastereceni ucesca u poreskim prihodima u poredjenju sa drugim sektorima ... naprimer finansijski sektor.

Jesu, ako mislite na javne finansije, ali manje nego u Sloveniji na primer.

Koliko su procene kapaciteta prihodovanja do sada bile precizne, bar zadnjih nekoliko godina. Koliko su cesto menjani porezi: bilo po prirodi predmeta oporezovanja, bilo po iznosu obaveza (pogotovo u sektoru malih i srednjih privatnih preduzeca). Da li je primetan trend da promene poreza, u toku jednog budzetskog ciklusa nakon sto je budzet usvojen, bivaju manje ucestale?

Prilično često je menjano, po svim osnovama koje spominjete i ako poredite sa zemljama stabilnih ekomonija ili sa našim susedima koji su 2004. ušli u EU, mislim, ako poredite SADA, a ako poredite sa njima iz 1998., tada bi odgovor bio - menjamo brže, a slično po strukturi promena.
Biće (mora biti) još jedan "talas" promena tih propisa - ticaće se promena poreza na dohodak i imovinu građana i način ai stopa u penzijsko-invalidskom osiguranju - to je neminovno.
Posle toga će biti sve manje učestale...
d j o l e d j o l e 08:40 26.11.2007

Re: Kapacitet poreskog prihodovanja

ako mislite na javne finansije
Da li je, naprimer, sektor banaka, investicionih fondova, ili drugih pravnih lica koja sticu dobit trgovinom novcem i hartijama od vrednosti, gledano u relativnim iznosima, manje poreski zahvacen u odnosu na ostale sektore privrede.
gordanac gordanac 10:05 26.11.2007

to...

....mislim da nije, ali moram proveriti i stope i iznose, moguće je da "izgleda"
napišem kad proverim
antioksidant antioksidant 12:26 26.11.2007

Re: Kapacitet poreskog prihodovanja

Da li je, naprimer, sektor banaka, investicionih fondova, ili drugih pravnih lica koja sticu dobit trgovinom novcem i hartijama od vrednosti, gledano u relativnim iznosima, manje poreski zahvacen u odnosu na ostale sektore privrede.

Isto. A tu gradjani (fizicka lica) prolaze gore nego pravna lica.

Tu stojimo dosta lose u odnosu na zemlje okruzenja (po kriterijumu konkurentnosti)
expert expert 23:45 25.11.2007

misterija

Dakle memorandum o budzetu je tu kao i predlog zakona o istom za 2008-u. Zasto PIV ide onda na privremeno finansiranje?
gordanac gordanac 08:11 26.11.2007

?

Nisam sigurna da razumem.
Privremeno finansiranje je mehanizam o kojem odlučuje onaj ko "upravlja" budžetom (Vlada, Saveti, Veća....) zato i kada onaj ko treba da donosi budžet to ne uradi na vreme (primer je Vlada u 2007. - dva puta je primenjen taj mehanizam jer je budžet Srbije umesto do kraja decembra 2006. donet u junu 2007.)Tada odluke o privremenom finansiranju moraju doneti i mnogi drugi koji od stavki ili prenosa novca iz budžeta Srbije - zavise. To su lokalne samouprave. PIV je i u tom periodu predložio Skupštini budžet i - usvojen je. I to je dobro urađeno.
Da li ste sigurni da nije - rebalans? Rebalans su izmene budžeta tokom godine, a nakon usvajanja zato što su se zbog nečega bitno izmenile stavke "rashodi" ili "prihodi".
Zašto bi u novembru PIV predlagao privremeno finansiranje?To bi značilo da se skupština iz nekih razloga ne može sastati i doneti odgovarajuće odluke....
Ne razumem, moguće je da došlo do izmena nekih propisa koje ja ne znam....
expert expert 09:15 26.11.2007

Re: ?

Ne razumem ni ja zasto Bojan Pajtic daje takve izjave.
gordanac gordanac 10:09 26.11.2007

:))

a, to je onda "za svaki slučaj" !:))))
Vojvodina ima priličnu listu teškoća kao iskustvo sa centralnim budžetom i već je odavno naveDŽbana da radi "what if" scenarija...
Sad ste me setili da bih mogla da napišem post o tome kako je usvajan "omnibus"...
divna i nezaboravna priča...
i isto je ustvari - o novcu i budžetu
pufna pufna 13:12 27.11.2007

gordana

meni nesto nije jasno.Zasto se kod naa finansiraju odredjene privatne stvari ( kupovina stanova, na primer) iz javnih sredstava?
Zasto se uzimaju krediti iz budzeta, iz fonda za razvoj, da bi se nesto napravilo pa dodje do prevara tako sto se nesto fiktivno napravi negde u Srbiji (ideja je forsiranje razvoja i van Beograda i NS) a posle se to preseli u Beograd. Umesto da drzava pomogne regionalne investicije tako se bilo koga ko bilo sta naravi u nerazvijenim delovima zemlje osloboditi poreza na 2, 5, 10 godina i uvede poreska stopa , ali neka on to prvo NAPRAVI. PA neka pocne da radi, da zaposljava, pa tek onda neka ne placa porez.

Ja jedino sto vidim je zloupotreba javnog novca gde ministar dodje i kaze- ja cu vama vodu, ja vu vama fabrike, struje a vi glasajte za mene. Odnosno taj javni novac je za javnu upotrebu, a ne da se od njega pravi i deo autoputa i po koji most islicno. Dok se to cudo od javnog novca ne raspetlja mi ne mozemo govoriti o privatnoj privredi a to znaci da jos dugo necemo stati na zelenu granu.
Mi smo kao masina koja trodi 300 litara a vozi brzinom od 3 km i jos se na svaki 10 kilometar kvari.
a o broju poslanika, da ni ne pisem. Niti o teznji da svaki lokalni gazda decentralizaciju dozivi kao mogucnost da on vlada tj. postane kalif umesto kalifa.
i za kraj imam jedno pitanje ? Koliko godina rada u skupstinije je poslanicima dovoljno da bi se mogli penzionisati?
gordanac gordanac 19:22 27.11.2007

Re: gordana

idem od natrag:
Koliko godina rada u skupstinije je poslanicima dovoljno da bi se mogli penzionisati?

Isto koliko bilo kome drugome zaposlenom bilo gde, prava iz radnog odnosa se ne razlikuju niti su regulisana bilo kojim drugim posebnim zakonom osim onih koji se odnosi na sve zaposlene
Mi smo kao masina koja trodi 300 litara a vozi brzinom od 3 km i jos se na svaki 10 kilometar kvari.
a o broju poslanika, da ni ne pisem. Niti o teznji da svaki lokalni gazda decentralizaciju dozivi kao mogucnost da on vlada tj. postane kalif umesto kalifa.

Poslanici "koštaju" (svi mogući troškovi samo poslanika) oko 700 miliona dinara ili 0,09% budžeta i da prepoloviš broj, dobila bi uštedu od 350 miliona dinara (recimo) ili 0,045% budžeta. Nije problem broj, koliki god da je, već da li rade ono za šta su birani - zastupanje interesa građana/ki i kontrola vlade.Mnogo pametnija strategija pritiska javnosti je "poslaniče, šta si danas uradio za mene?" od danas prisutne "uh, puno vas je ma ništa ne radite..trošite ogormne pare...." pa do serijala uvreda koje i ja ćutke podnosim...ali nije na meni na određujem interes kritičke javnosti, na meni je da javnost pažljivo slušam i da radim ono što mi je obaveza.
Zasto se kod naa finansiraju odredjene privatne stvari ( kupovina stanova, na primer) iz javnih sredstava?

Nisam sigurna na šta mislite, ali kategorija "socijalnog stanovanja" je nešto za čega ću ja prva da glasam u budžetu, to rade sve socijalno odgovorne države.
Što se tiče regionalnog razvoja, već dva puta mi je odbijena ideja da se u Strategiji ravnomernog regionalnog razvoja uvedu različita poreska opterećenja za FDI (strane investicije) . prevedeno . "idi, prijatelju u jugoistočnu i istočnu Srbiju, idi u Banat i ova država te oslobađa poreza, uloži više od 5 mil. evra, zaposli 100, 500, 1000 ljudi i ne plaćaš porez 10 godina...." Rečeno mi je da ja to ne razumem. E?!
I opet ću pokušati.
vucko vucko 19:33 27.11.2007

Ravnomerni razvoj


Što se tiče regionalnog razvoja, već dva puta mi je odbijena ideja da se u Strategiji ravnomernog regionalnog razvoja uvedu različita poreska opterećenja za FDI (strane investicije) . prevedeno . "idi, prijatelju u jugoistočnu i istočnu Srbiju, idi u Banat i ova država te oslobađa poreza, uloži više od 5 mil. evra, zaposli 100, 500, 1000 ljudi i ne plaćaš porez 10 godina...." Rečeno mi je da ja to ne razumem. E?!
I opet ću pokušati.

Pa zar ovo ranije nije postojalo, čak (čini mi se) i u Miloševićevoj Srbiji, ne samo za strane investicije, nego za takoreći svaku? Ako se otvori firma u Brusu ili Lebanu ili tako nešto, da postoji oslobađanje od poreza itd?

Do duše - možda bi bilo efikasnije da država ulaže u infrastrukturu (putnu i telekomunikacionu) do tih mesta, a investicije će verovatno i same ići tamo gde je inače radna snaga jeftinija?
antioksidant antioksidant 21:10 27.11.2007

Re: gordana

Isto koliko bilo kome drugome zaposlenom bilo gde, prava iz radnog odnosa se ne razlikuju niti su regulisana bilo kojim drugim posebnim zakonom osim onih koji se odnosi na sve zaposlene%5
antioksidant antioksidant 21:10 27.11.2007

Re: gordana

Isto koliko bilo kome drugome zaposlenom bilo gde, prava iz radnog odnosa se ne razlikuju niti su regulisana bilo kojim drugim posebnim zakonom osim onih koji se odnosi na sve zaposlene

sigurno?
idi, prijatelju u jugoistočnu i istočnu Srbiju, idi u Banat i ova država te oslobađa poreza, uloži više od 5 mil. evra, zaposli 100, 500, 1000 ljudi i ne plaćaš porez 10 godina...." Rečeno mi je da ja to ne razumem. E?!

kog poreza? sta ako samo sediste firme bude u brusu?
ali kategorija "socijalnog stanovanja" je nešto za čega ću ja prva da glasam u budžetu, to rade sve socijalno odgovorne države
slazem se

i za kraj
poslaniče, šta si danas uradio
mislim da je pufnin prigovor u pravcu nepotrebno velikog broja poslanika kada poslanici glasaju onako kako se partije dogovore/narede. Dovoljno je nekoliko sefova poslanickih grupa, svaki sa "tezinom glasa" koja zavisi od rezultata na izborima.

Ja licno pamtim 242 glasa za tekst Ustava koji je podeljen poslanicima nekoliko sati pre glasanja. A to je Ustav. Ono sto se ne maze na hleb
gordanac gordanac 22:07 27.11.2007

antioksidant

što se penzija tiče - sigurno!
što se tiče investitora - jasno se "pravi" privlačnost za investicije, radili su to i drugi, nije ništa novo - ne može samo sedište
što se tiče broja poslanika - ostajem pri sugestiji "šta si poslaniče danas uradio za mene?" i ostajem pri tvrdnji da će sve drugo (uključujući opravdanu kritiku na političke stranke) biti mnogo manje efikasno
Pamtim i 242 i "prozivku" za one koji nisu glasali. Odluka je doneta.Demokratije je taman toliko u načinu kojim se donose odluke koliko i u tome da se donete odluke - sprovode.
antioksidant antioksidant 08:56 28.11.2007

Re: antioksidant

Pamtim i 242 i "prozivku" za one koji nisu glasali. Odluka je doneta.Demokratije je taman toliko u načinu kojim se donose odluke koliko i u tome da se donete odluke - sprovode

Prozivka za one koji nisu glasali? Zar je dotle islo?
A slazem se u jednom: Demokratija je u nacinu kojim se donose odluke. Ja znam kako cu svoje odluke donositi ali me interesuje kako i zasto su tih 242oje doneli odluku da glasaju za tekst koji nisu procitali? U stvari, pretpostavljam. Bolje da ne znam
antioksidant antioksidant 14:08 28.11.2007

Re: antioksidant

gordanac
što se penzija tiče - sigurno!što se tiče investitora - .

sad siguran i ja

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana