Društvo| Planeta| Politika| Životni stil

Nju Albani – lekcija iz lokalne politike

nsarski RSS / 07.02.2010. u 20:28

 

1260755592_dd1bebfd6a.jpg?v=1190668697

(Teško je zamisliti grad kakav je bio Piščeslav – Iljf i Petrov)

 

Opština Junion (Union), jedna od 82 opštine države Misisipi, ima sedište u mirnom i uspavanom gradiću Nju Albani (New Albany) u severoistočnom delu države. Na internet prezentaciji ovog grada - fair and friendly city, kako ga zovu - se kaže da je teško na svetu pronaći ljubaznije domaćine od 7600 žitelja Nju Albanija. To je vredan i pošten svet koji ide za svojim poslom, predusretljiv je prema namernicima, ponosan je na svoju istoriju i redovno odlazi u baptističku crkvu nedeljom. Ukratko, Nju Albani je idilično malo mesto na nadmorskoj visini od 110m, a najbliži veći grad (ovaj podatak će nam kasnije trebati) je Oksford, Misisipi, koji se nalazi na oko 50km udaljenosti u susednoj, Lafajet, opštini i gde je, prigodno, smešten Misisipi Univerzitet (University of Mississippi). Rečju, običan i srećan gradić, koji je, ako je verovati Tolstoju, po tome sličan svim drugim srećnim gradovima.

Nju Albani je poznat još po tome što se u njemu rodio Vilijam Fokner, Nobelovac i jedan od najvećih pisaca XX veka, i što je u njemu tamnoputa Beti Vilson, najstarija žena Amerike, proživela svih svojih 115 srećnih godina – 13. februara 2010. se navršava 4 godine od njene smrti.

Država Misisipi, a sa njom i Nju Albani i opština Junion, su prvi ratifikovali Amandman 18 američkog ustava, kojim je 1920. godine uvedena Prohibicija, tj., zabrana prodaje, proizvodnje, konzumacije i kupovine alkohola u Sjedinjenim Državama. Bogobojažljivi i skromni Južni Baptisti Misisipija (bilo je tu, razume se, i Metodista, Presbiterijanaca, Kvekera, i drugih pijetističkih protestantskih denominacija) su smatrali da konzumacija alkohola podriva moralnost i navodi  na lični greh, te da su saloni, i gradovi gde se alkohol točio, mesta koja se nalaze otprilike na pola puta izmedju Sodome i Gomore, i punim srcem su prihvatili zabranu alkoholnih pica. Akcije za zabranu alkohola su predvodile mnoge organizacije, medju kojima su najpoznatije Udruženje Hrišćanskih Žena za Umerenost, Anti-Salonska Liga, Kju Kluks Klan, i slicni. Bilo je, razume se, i oponenata ovom pokretu, ali oni su bili u manjini. Prohibicija je ogromnom većinom glasova prihvaćena.

Ostajući verni svojoj tradiciji, gradjani Misisipija su zadržali Prohibiciju alkohola u svojoj državi još dugi niz godina nakon što je ona bila ukinuta na federalnom nivou  Saveznim aktom iz 1933. godine.  Zapravo, u celoj državi Misisipi alkohol, a posebno pivo, je bio zabranjen sve do 1966. godine. Tek tada je, tesnim glasanjem, dozvoljeno pojedinačnim opštinama da se samostalno opredele za alkohol ili protiv njega.  Neke opštine su se opredelile za alkohol, neke protiv, dok su neke čak uvele poreze na zabranjeni alkohol. Suvišno je reći da se žitelji opštine Junion nisu opredelili za ukidanje prohibicije, kao i približno cela trećina stanovništva države Misisipi. Junion je ostala ‚‚suva opština‚‚. Susedna opština, Lafajet, je, opet, ukinula zabranu alkohola i on je tu počeo slobodno da se toči i prodaje. Ipak, i danas je u oko 30% opština države Misisipi točenje piva zabranjeno.

Do ovog srećnog stanja, naravno, nije bilo lako doći. Decenijama su zagovornici alkohola iznosili predlog o ukidanju Prohibicije u opštini Junion na glasanje, ali on nije nijednom prošao. Jedan od najglasnijih zagovornika alkohola je bio baš Vilijem Fokner. On je leta 1950. neumorno pisao letke i pamflete boreći se za dozvolu prodaje piva u Oksfordu gde se tada njegova porodica bila preselila. ‚‚Mi smo za slobodni Oksford‚‚ pisao je Fokner – i sam ljubitelj dobre kapljice – ‚‚gde državni službenici mogu da budu suzdržani od pića šest dana u nedelji, dok sveštena lica mogu da budu suzdržana celih sedam dana‚‚. Zlobnici tvrde da je u tim pamfletima Fokner iskazao ‚‚najjasniju i najkoncizniju prozu svog spisateljskog umeća‚‚.

Takodje, tokom poslednjih 50 godina, mnogi žitelji Nju Albanija, nezadovoljni prohibicijom, odlazili su privatnim vozilima u susedne opštine gde zabrana nije bila na snazi, i tu se snabdevali zalihama alkohola za ličnu upotrebu, ili prosto ostajali u barovima i salonima uzivajući u svom piću.  Prodaja alkoholnih pića na granici opštine Junion je cvetala. Prema rečima jednog advokata koji je pre 30 godina bezuspešno pokušao da ukine prohibiciju‚‚Junion je najmokrija suva opstina u državi Misisipi‚‚. Zlobnici su tvrdili da su žitelji Nju Albanija uvek dovoljno trezni da mogu da se oteturaju do glasačkog mesta i glasaju protiv alkohola. Nažalost, ovaj idilični kompromis je nedavno još jednom bio pomućen.

Naime, mladjani 25-godišnji sin gore pomenutog advokata je organizovao Savez Gradjana za Progres Nju Albanija i uspeo da zabranu točenja piva ponovo iznese na glasanje. Otac Patrik Blajt, sveštenik Prve Baptističke crkve je vodio opoziciju (crkveni obredi su u njegovoj crkvi koristili sok od groždja umesto vina). Kampanja je trajala više meseci, i kako se približavao dan glasanja, 12. januar 2010., polemike izmedju pivopija i anti-pivopija su se zaoštravale. Pivopije su tvrdile da prefinjena klijentela neće da zalazi u restorane Nju Albanija, i da svi doktori i advokati odlaze u Oksford gde slobodno mogu da uživaju u svojoj večeri i svom piću. Anti-pivopije su tvrdile da to nije tačno, i da restorani koji prodaju alkohol takodje posluju sa slabim uspehom. Navodili su statistiku da zabrana alkohola smanjuje broj saobraćajnih nesreća u gradu, dok su pivopije uzvraćale da se nesreće baš češće dešavaju jer ljudi moraju daleko da voze kako bi došli do svog pića. Hvatajući se za slamku, anti-pivopije su zahtevale da se makar uvedu amandmani kojima bi se zabranila prodaja piva u pojedinačnim flašama, da se pivo ne prodaje nedeljom, i da se ne prodaje hladjeno pivo čime bi se izazvala izvesna doza predomišljanja kod sladokusaca pre kupovine. Pamfleti, plakati, TV reklame i promocije su se redjali svakodnevno.

Sudbonosni dan glasanja se približio i ovaj put, prvi za poslednjih 50 godina, pivopije su dobile rezultatom 54% prema 46%. Pivo u Nju Albaniju će od skora moći slobodno da se toči, i svi amandmani anti-pivopija su odbijeni.

Otac Blajt je bio ozbiljno začudjen. Na prethodnom sličnom glasanju 1977. godine, anti-pivopije su dobile u odnosu 2:1. To znači, rezonuje otac Blajt, da mnogi redovni vernici u njegovoj crkvi ipak vole krišom da popiju cašicu alkoholnog pića. Medjutim, 85-godišnja Mardžori Livingston, ne vidi u ovome nikakav kraj sveta. Mnogi vernici vole da popiju, kaže ona, samo što to kriju. U pitanju je kombinacija neznanja i hipokrizije, začinjena sa malo gluposti, kaže ona. Anti-pivopijama ostaje da se teše da će novo glasanje o točenju alkohola biti moguće 2015. godine.

Novi vetrovi su počeli da duvaju Nju Albanijem. Pobedio je Savez Gradjana za Progres oslanjajući se na Foknerovu staru tvrdnju da civilizacija započinje destilacijom.

 

A možda je ovaj rezultat glasanja samo potvrda stare maksime da su Prohibicija i Komunizam isti po tome sto su to dve dobre ideje koje je nemoguće sprovesti u delo. U to ime bi i Fokner, da je živ, popio hladno pivo. Živeli!

 

 



Komentari (116)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 20:41 07.02.2010

Živeli!

su smatrali da konzumacija alkohola podriva moralnost i navodi na lični greh

Potpuno istitino...

dok su neke čak uvele poreze na zabranjeni alkohol

Ovo je dosta interesantna konstrukcija.

Medjutim, 85-godišnja Mardžori Livingston, ne vidi u ovome nikakav kraj sveta. Mnogi vernici vole da popiju, kaže ona, samo što to kriju. U pitanju je kombinacija neznanja i hipokrizije, začinjena sa malo gluposti, kaže ona.

Kažu ljudi da mudrost dolazi s godinama...

A možda je ovaj rezultat glasanja samo potvrda stare maksime da su Prohibicija i Komunizam isti po tome sto su to dve dobre ideje koje je nemoguće sprovesti u delo

Pa sve što velika većina iskreno ne prihvati jeste osuđeno na neuspeh. Nit su ljudi prestali uvođenjem prohibicije da piju, niti su uvpđenjem komunizma počeli da ne grabe za sebe već da dele sa drugima...


nsarski nsarski 20:46 07.02.2010

Re: Živeli!

Nit su ljudi prestali uvođenjem prohibicije da piju, niti su uvpđenjem komunizma počeli da ne grabe za sebe već da dele sa drugima...

Da li nam ovo nesto govori i o statusu marihuane kao prohibirane supstance?
niccolo niccolo 20:54 07.02.2010

Re: Živeli!

Da li nam ovo nesto govori i o statusu marihuane kao prohibirane supstance?

Rekao bih da...inače pričala nam profesorka krivičnog da se pravnici na tim njihovim savetovanjima u vezi sa krivičnim pravom uvek zalažu za legalizaciju tih lakih droga, ali se tome, kako sam razumeo, protive psiholozi...

Slično bi bilo sa prostitucijom, ja nikako ne mogu da zamislim da bi neko ko do sada nije koristio usluge prostitutki počeo to da radi samo zato što je prostitucija legalizovana.
dirtyharry dirtyharry 20:41 07.02.2010

Prvi

ti se profesore baš bacio na ove lekcije iz politike
Ako, ako, i treba da se narod edukuje. Sad da se bacim na čitanje
nsarski nsarski 20:45 07.02.2010

Re: Prvi

dirtyharry
ti se profesore baš bacio na ove lekcije iz politike
Ako, ako, i treba da se narod edukuje. Sad da se bacim na čitanje

Pa, jedna globalna, druga lokalna. Za mene su obe poucne...
dirtyharry dirtyharry 20:51 07.02.2010

Re: Prvi

E stavrno odličan tekst. Gomilu ovih interesantnih informacija nisam znao. Baš me interesuje kako su uopšte uspeli da održe prohibiciju na snazi do današnjih dana. Za mene je to za ne poverovati.
nsarski nsarski 20:55 07.02.2010

Re: Prvi

Baš me interesuje kako su uopšte uspeli da održe prohibiciju na snazi do današnjih dana.

Pa, kad imaju dovoljno pristalica, ili "pristalica" - cista politika. Kako opstaje komunizam u Severnoj Koreji?

P.S. Odoh po 'ladno pivo - odmah se vracam...
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:45 07.02.2010

хајде да гласамо

мени је интересантно о чему све овде може да се гласа. пре неки месец је изгласано у нашем селу да се аутоматске камере више не могу користити за сликање и кажњавање возача који пролазе на жуто/црвено.

(објашњење, које нсарском, наравно, не треба: семафори у САД раде на принципу зелено-жуто-црвено, а не црвено-жуто-зелено. кад људи виде жуто они убрзавају уместо да успоре и тако понекадд прођу кроз семафор на црвено.)
antioksidant antioksidant 20:49 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

ад људи виде жуто они убрзавају уместо да успоре

to rade i ovde
(ubrzavaju)
......
bila bi dobra fora kad bi kod nas moglo da komsiluk glasa samo za svoj semafor (da li ce snimanja ili ne) :))
bauer. bauer. 20:50 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

пре неки месец је изгласано у нашем селу да се више не могу користити аутоматске камере да се сликау и кажњавају возачи који пролазе на жуто/црвено.

U mom selu nikada nisu ni mogle da se koriste za tu namenu. Uvek smo bili jedno od liberalnijih sela.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:53 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

код нас су камере кориштене око годину дана. док грађанска инцијатива за укидање није прошла све процедуре и није изгласано.
dirtyharry dirtyharry 20:55 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

Pa baš u USA je patentiran pametan semafor sa radarom. Detektuje brzinu kojom voziš na priličnoj daljini i ako je veća nego što treba on menja svetlo na crveno. Ljudi u toj oblasti su se naučili (zaboravio sam gde) kako radi i niko ne vozi preko dozvoljene brzine jer znaju da će semafor da ih zaustavi.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:59 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

ма овде се свашта измишља, али моја поента је да се о свачему и гласа. једноставно, грађани се организују и изгласају да такав семафор не може да се постави у њиховом селу и готово. идемо даље.
dirtyharry dirtyharry 21:21 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

Zato mi je Srbija smešna. Da znaš samo u mom selu koliko je peripetija imalo oko kanalizacije koja treba da se izgradi za celo selo i stalno nekome smeta nešto, nikako da se dogovore ljudi ili što bi se reklo kod mene "kao rogovi u džaku" nikako da se slože a ne postoji neka institucije gde bi se glasalo i gde bi mogaoda znaš na čemu si. Ja se malo smejem na ovome kako su se toliko oduprli pijančenju kada se svuda unaokolo pijanči ali opet oni su mnogo bolji od nas koji ne možemo ni ono po zakonu da poštujemo a kamoli nešto ovako na lokalnom nivou.
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:46 07.02.2010

Re: хајде да гласамо

marco_de.manccini
код нас су камере кориштене око годину дана. док грађанска инцијатива за укидање није прошла све процедуре и није изгласано.


U mom gradicu, koji vazi za jedan od najliberalnijih u USA, na kameru vataju na semaforima na svakoj vecoj raskrsnici, $100 kazna za prolazak kroz crveno (kroz zuto je ok), ali se ne dobijaju points na dozvolu. I ne samo na semafor, nego imaju one civilno-izgledajuce automobile koje ostave parkirane uz kolovoz, opremljene blicom i kamerom, pa hvataju za brzu voznju, narocito u blizini skola ili vrtica, gde je normalno ogranicenje 25mph.

Pa onda imaju kamione koje ostave na onim jednosmernim pristupima autoputu koji ide kroz grad (tako da nema bezanja kad se jednom udje) a koji mere kvalitet izduvnih gasova i snimaju svaki automobil koji prodje (u Koloradu su jako striktni sa tehnickim pregledom vozila potrebnim za registraciju - gledaju samo i jedino kvalitet izduvnih gasova).

S druge strane, apropo travice, postoji dan na kampusu kada se na jednoj velikoj poljani okupi par hiljada studenata koji duvaju, i onda svi zajedno tu u gomili zavare. Kampuska policija ih obicno ne dira, a taj dogadjaj uvek najave u novinama dan ranije.


EDIT: za Dr Wu-a: na onoj cuvenoj pacifickoj magistrali (Highway 1, ili State Route 1, koja ide i kroz SF), brzinu regulisu iz aviona, za sta sam video i u mnogim vukojebinama znak, ali sam bio ubedjen da je to foliraza za naivcine, dok mi moj sef, koji je iz tog kraja, nije rekao da je bio ukeban dok je jurcao po tom sjajnom putu sportskim automobilom. Avion mu je prosao pored samog automobila tako da je mu je pilot mahnuo i onda je za njim krenula patrola pandurskih presretaca parkiranih negde u blizni.



nsarski nsarski 01:27 08.02.2010

Re: хајде да гласамо

Avion mu je prosao pored samog automobila tako da je mu je pilot mahnuo i onda je za njim krenula patrola pandurskih presretaca parkiranih negde u blizni.

Mene su tako uhvatili na Will Rogers Tollway u Oklahomi, u sred prerije.
blogovatelj blogovatelj 19:20 08.02.2010

Re: хајде да гласамо

nikako da se dogovore ljudi ili što bi se reklo kod mene "kao rogovi u džaku"


Svojevremeno sam radio telefonske mreze po selima oko Lazarevca.
Kad se radila mreza u selu koje uopste nije imalo telefon, koji je tim nesretnim ljudima toliko znacio, sve je islo bez muke. Cim bi stigli radnici, seljaci su u sekundi klali prasice, iznosili pivo i rakiju i nastojali da "odobrovolje bogove"
Madjutim, radili smo recimo telefonske prikljucke u selima koja su vec imala telefone, i kada bi morali da prekopamo neciju njivu, taj bi seljak odmah poceo da zateze i trazi odstetu za unistene useve i slicne stvari.
Sve ti je to pitanje trzista i ponude i potraznje.
blogovatelj blogovatelj 05:10 09.02.2010

Re: хајде да гласамо

Mene su tako uhvatili na Will Rogers Tollway u Oklahomi, u sred prerije.


Ovo me podseca na Sever - Severozapad.
bauer. bauer. 20:46 07.02.2010

Živeli!

A možda je ovaj rezultat glasanja samo potvrda stare maksime da su Prohibicija i Komunizam isti po tome sto su to dve dobre ideje koje je nemoguće sprovesti u delo. U to ime bi i Fokner, da je živ, popio hladno pivo. Živeli!


Vaistinu živeli! Trebalo im je samo 90 godina da ukinu prohibiciju, ali to je još jedan primer za onu staru izreku da, nada umire poslednja.

(Šarski, ja bih samo umesto opština rekao oblast? Union County - Oblast Junion. I dunno).
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:48 07.02.2010

Re: Živeli!

ја бих рекао општина. хауг.
nsarski nsarski 20:48 07.02.2010

Re: Živeli!

Union County - Oblast Junion. I dun

Moze. Nisam o tome razmisljao, ali mozda je bolje. Mada nije bitno, cini mi se.
mirelarado mirelarado 21:11 07.02.2010

Re: Živeli!

nsarski
Union County - Oblast Junion. I dun

Moze. Nisam o tome razmisljao, ali mozda je bolje. Mada nije bitno, cini mi se.


И није битно. Код Фокнера се та област звала Yoknapatawpha County, а он ју је и прославио. Штета што није доживео укидање Прохибиције и у његовом Пишчеславу, јамачно би био задовољан.

Поучна је чињеница да се и најучмалија средина може пренути из дремежа, ако постоје појединци кадри да покрену права питања. :)
blogovatelj blogovatelj 21:14 07.02.2010

Re: Živeli!

Vaistinu živeli! Trebalo im je samo 90 godina da ukinu prohibiciju


Zato je Misisipi najsiromasnija drzava u SAD koliko ja znam.
U Torontu je pre pedesetak godina bilo zabranjeno kartanje nedeljom. Ostalim danima nije?! Ovde ne pricam o kockanju nego o kartanju. Obrazlozenje je bilo - nedelja je dan za crkvu a ne za kocku ?!
ninasimone ninasimone 21:18 07.02.2010

Re: Živeli!

mirelarado


И није битно.

vaistinu nije bitno samo mi pada na pamet okrug za county.

bauer. bauer. 21:20 07.02.2010

Re: Živeli!

vaistinu nije bitno samo mi pada na pamet okrug za county.

da glasamo?
niccolo niccolo 21:22 07.02.2010

Re: Živeli!

da glasamo?

Koje je uopšte to nivo vlasti? Šta mu dođe ispod toga, a šta iznad?
mirelarado mirelarado 21:23 07.02.2010

Re: Živeli!

bauer.
vaistinu nije bitno samo mi pada na pamet okrug za county.

da glasamo?


Нисам стручна за енглески, али се County као административна јединица у САД, обично преводи као округ.
Unfuckable Unfuckable 21:24 07.02.2010

Re: Živeli!

Zato je Misisipi najsiromasnija drzava u SAD koliko ja znam.

nalazim da je ova teza (alkohol = progres) krajnje zanimljiva
Thumbs up za Foknera i pivopije, naravno.
Zanima me da li je Otac Blajt, osim što je bio "začuđen rezultatima glasanja" (što poprilično govori o njegovom poznavanju sopstvene parohije) bacao možda i kletve na "mangupe u sopstvenim redovima" posle celog tog dešavanja, to bi bilo zanimljivo čuti.
ninasimone ninasimone 21:28 07.02.2010

Re: Živeli!

niccolo
da glasamo?

Koje je uopšte to nivo vlasti? Šta mu dođe ispod toga, a šta iznad?

iznad je state pa federal government
ispod su town/city/municipality/district/parish/borough - kako gde
niccolo niccolo 21:41 07.02.2010

Re: Živeli!

Onda bih ipak rekao okrug, mada doduše naši okruzi nemaju veze s onim šta to znači u usa sistemima...
nsarski nsarski 21:45 07.02.2010

Re: Živeli!

nalazim da je ova teza (alkohol = progres) krajnje zanimljiva

Paralela destilacija-civilizacija nije nimalo slucajna:))))))))
dirtyharry dirtyharry 21:47 07.02.2010

Re: Živeli!

Unfuckable
Zanima me da li je Otac Blajt, osim što je bio "začuđen rezultatima glasanja" (što poprilično govori o njegovom poznavanju sopstvene parohije) bacao možda i kletve na "mangupe u sopstvenim redovima" posle celog tog dešavanja, to bi bilo zanimljivo čuti.

Ovo opažanje me potseća na film Čokolada sa Džonijem Depom gde onaj grof u onom gradiću sve ljude drži na odstojanju od čokoladarnice pa čak i piše propovedi novom popu za nedeljnu službu
nsarski nsarski 21:48 07.02.2010

Re: Živeli!

Нисам стручна за енглески, али се County као административна јединица у САД, обично преводи као округ.

Koliko znam, county je najmanja glasacka jedinica. Takodje znam da postoji County Court i County jail. A onda postoji visi, Circuit Court. Nisam siguran da to sve ima neke veze. Ja sam navikao da za County kazem opstina, ali mozda sam sve vreme u zabludi.
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:50 07.02.2010

Re: Živeli!

niccolo
Onda bih ipak rekao okrug, mada doduše naši okruzi nemaju veze s onim šta to znači u usa sistemima...


Mostovi okruga Medison (The Bridges of Madison County).
niccolo niccolo 21:53 07.02.2010

Re: Živeli!

Mostovi okruga Medison

To i nije neki agrument, jer mogu da navedem bar jedno 10 naslova recimo filmova koji nemaju veze s originalnim naslovom (uzeću kao primer Alien/Osmi putnik za koga čujem da mu je ovih dana neka godišnjica)...

Koliko znam, county je najmanja glasacka jedinica.

E ovo je već bitno, onda bi opština možda ipak bila prikladnija...
ninasimone ninasimone 22:06 07.02.2010

Re: Živeli!

niccolo

nsarski
Koliko znam, county je najmanja glasacka jedinica.

E ovo je već bitno, onda bi opština možda ipak bila prikladnija...

Pretpostavljam da nsarski misli na najmanju izbornu jedinicu u federalnim izborima. U Americi se local government zaista bavi lokalnim stvarima i podpadaju pod state laws prvo. Takodje, postoje izbori za city council na pr. U tom smislu, okrug je cini mi se bolji prevod gde bi city/town/district bila manja jedinica tj. opstina mada mogu i da se poklapaju.
mirelarado mirelarado 22:06 07.02.2010

Re: Živeli!

nsarski
Koliko znam, county je najmanja glasacka jedinica. Takodje znam da postoji County Court i County jail. A onda postoji visi, Circuit Court. Nisam siguran da to sve ima neke veze. Ja sam navikao da za County kazem opstina.


Онда је општина прикладнија, а преводиоци греше. У Србији, на жалост, децентрализација није ни отпочела, па је административна подела другачија, тј. сведена на општине и градове.
niccolo niccolo 22:09 07.02.2010

Re: Živeli!

па је административна подела другачија, тј. сведена на општине и градове.

Dobro, podela ni ne treba da bude ista kao u Americi - svako ima svoj sistem. Više je pitanje pravilnog prevođenja kako bi ljudi upoređujuđi imali neku osnovnu predstavu na šta se misli kad se kaže federal/state/county/šta god...

Pretpostavljam da nsarski misli na najmanju izbornu jedinicu u federalnim izborima. U Americi se local government zaista bavi lokalnim stvarima i podpadaju pod state laws prvo. Takodje, postoje izbori za city council na pr. U tom smislu, okrug je cini mi se bolji prevod gde bi city/town/district bila manja jedinica tj. opstina mada mogu i da se poklapaju.

E onda je ipak okrug bolji prevod...
nsarski nsarski 22:12 07.02.2010

Re: Živeli!

Pretpostavljam da nsarski misli na najmanju izbornu jedinicu u federalnim izborima.

Da, na to mislim. Mi ovde imamo svako malo lokalne izbore u par blokova...
Uzgred, slicno je i u Kanadi. Jedne godine su bili izbori u nekom lokalu tamo (desava se u Torontu) koji se sa susednim granici ulicom Spadina - velika ulica, poznata po barovima, blizu kampusa U of T. Za vreme izbora sve kafane moraju da su zatvorene, pa su tako barovi na jednoj strani Spadina ulice bili zatvoreni, na drugoj otvoreni.
mirelarado mirelarado 22:14 07.02.2010

Re: Živeli!

niccolo
onda bi opština možda ipak bila prikladnija...

E onda je ipak okrug bolji prevod...


Па ти сад слушај правнике!



ninasimone ninasimone 22:20 07.02.2010

Re: Živeli!

nsarski
Mi ovde imamo svako malo lokalne izbore u par blokova...

e, ko se snadje u sumi local/state/federal zakona, svaka mu cast. Svi se lepo dogovore oko necega a onda recimo neki town/city izglasa city ordinance i sve naopacke. Evo, i ovo sad sto se desava sa legalizacijom/kriminalizacijom marihuane u Kaliforniji je cirkus od propisa, kako onih koji se postuju, tako i onih na koje se zmuri (Obama rekao da ako su u skladu sa state laws, federal government nece goniti ljude).
bauer. bauer. 03:00 08.02.2010

Re: Živeli!

Нисам стручна за енглески, али се County као административна јединица у САД, обично преводи као округ.

Dugo sam razmišljao, i sad vidim da nije lako prihvatiti drugačije mišljenje, čak i kad je razumno i dobronamerno. Na kraju ipak moram da prihvatim da je izraz 'okrug' sasvim prikladan u većini situacija (okružni tužilac zvuči bolje nego oblasni tužilac, ali zato oblasni šerif zvuči bolje nego...) Mislim da ću ubuduće uglavnom koristiti izraz 'okrug'.
bauer. bauer. 03:01 08.02.2010

Re: Živeli!

Mostovi okruga Medison (The Bridges of Madison County).

Za koga ti navijaš, komšo?
mirelarado mirelarado 03:24 08.02.2010

Re: Živeli!

bauer.
Dugo sam razmišljao, i sad vidim da nije lako prihvatiti drugačije mišljenje, čak i kad je razumno i dobronamerno. Na kraju ipak moram da prihvatim da je izraz 'okrug' sasvim prikladan u većini situacija (okružni tužilac zvuči bolje nego oblasni tužilac, ali zato oblasni šerif zvuči bolje nego...) Mislim da ću ubuduće uglavnom koristiti izraz 'okrug'.


Мене, драги Џече, у међувремену готово убедише да би највише одговарала реч општина, па ти види. Ма, битно је да они најзад изгласаше да се пиво може слободно продавати. :))

blogovatelj blogovatelj 19:15 08.02.2010

Re: Živeli!

nalazim da je ova teza (alkohol = progres) krajnje zanimljiva


Kada je Obama dosao na vlast gledao sam na TV zenu koja mu je sada valjda neki veliki savetnik za ekonomiju ili tako nesto. Pre je bila guverner Micigen stejta ako se ne varam.
Pricala je o rehabilitaciji americke auto industrije. Na pitanje novinara, zasto komplikovati i davati budzetski novac propalim auto firmama umesto jednostavnog resenja tj prodaje firme, rekla je sledece.
Amerika moze prodati tu firmu strancima, ali onda stranci mogu preseliti proizvodnju ili ugasiti firmu. A svaki radnik koji u SAD radi u auto industriji zaposljuava sedam drugih radnika u istoj. Recimo jedan pravi auto delove, jedan radi na pumpi, jedan prodaje auto delove itd. Da ne pominjem i mirisljave jelkice za auto, jer i to neko takodje pravi i prodaje.
Isto je i sa alkoholom. Verovatno nije odnos 7:1 kao sa auto industrijom, ali sigurno si shvatio sta sam hteo da kazem. Sam prof je rekao da na granici te opstine kafane ludacki dobro posluju.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:21 08.02.2010

Re: Živeli!

Recimo jedan pravi auto delove, jedan radi na pumpi, jedan prodaje auto delove itd. Da ne pominjem i mirisljave jelkice za auto, jer i to neko takodje pravi i prodaje.

па, онај што ради на пумпи би радио тамо чак и кад би се компанија пребацила на марс. онај с јелкицама такође не би морао никуд. ионако продаје свој производ онима на пумпи.

људи воле да преувеличавају онако како им одговара. председнички саветници такође.
blogovatelj blogovatelj 19:39 08.02.2010

Re: Živeli!

па, онај што ради на пумпи би радио тамо чак и кад би се компанија пребацила на марс. онај с јелкицама такође не би морао никуд. ионако продаје свој производ онима на пумпи.

људи воле да преувеличавају онако како им одговара. председнички саветници такође


U pravu si, ali nije ona navodila primere. Primere sam ja nalupao, priznajem da nisu najblistavije odabrani. Ona je samo pricala o tom odnosu 7:1 za koji verujem da je tacan. Roditelji mi zive u KG, bio sam proslog proleca i video sta se desava oko Kragujevca, a nije kisa! Firme kupuju zemlju, grade hale, cene nekretnina rastu itd...
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:44 08.02.2010

Re: Živeli!

нема везе с твојим примером. моја поента је да се за све измишљају добри разлози.

кад селе неку компанију напоље онда је то добро јер ће се изгубљена радна места надоместити бољим радним местима у новијим технологијама.

кад не селе, е онда је то добро јер чува целокупну локалну економију између осталог и кроз тај мултипликативни утицај о ком си говорио.
blogovatelj blogovatelj 20:03 08.02.2010

Re: Živeli!

кад селе неку компанију напоље онда је то добро јер ће се изгубљена радна места надоместити бољим радним местима у новијим технологијама.


Kao sto rekoh, teatar apsurda je najbolji u SAD.

Mada, kad bolje razmislis, Jin i Jang nije americki izum.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:58 07.02.2010

Da se izjasnim, kratko i jasno..

... ja sam uz Foknera i njemu slične, tim pre što su na suprotnoj strani sveštenici baptističke ili bilo koje druge crkve.
nsarski nsarski 21:49 07.02.2010

Re: Da se izjasnim, kratko i jasno..

Da se izjasnim, kratko i jasno..
... ja sam uz Foknera i njemu slične, tim pre što su na suprotnoj strani sveštenici baptističke ili bilo koje druge crkve.

E, onda ti i ja pripadamo istoj veri...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:00 08.02.2010

Re: Da se izjasnim, kratko i jasno..

Amin.
stefan.hauzer stefan.hauzer 21:03 07.02.2010

fantasticno...

...nisam verovao da jos postoje te klasicne americke ˝moralne˝ sredine!?
ovo je filmska prica,prohibicija u XXI.veku,steta sto je ukinuta...
pogotovo sto svestenik vodi bitku protiv ˝bogohulnika˝(pivopija),klasicni holivud...heh
nsarski nsarski 21:49 07.02.2010

Re: fantasticno...

...nisam verovao da jos postoje te klasicne americke ˝moralne˝ sredine!?

Ih! Ima ih, itekako!
ninasimone ninasimone 21:05 07.02.2010

Polusuva opstina

Mozda sam propustila ali cini mi se da iz teksta nije jasno da se dozvola prodaje/tocenja odnosi samo na pivo i na tzv. wine coolers. NYT clanak na istu temu:

"Liquor and wine, of course, are still illegal, because the vote concerned only the sale of beer and wine coolers. But there is no shortage of bad news for teetotalers."
nsarski nsarski 21:29 07.02.2010

Re: Polusuva opstina

NYT clanak na istu temu:

Da, taj clanak me je i inspirisao da se malo pozabavim ovim slucajem. Ja sam naime dugo ziveo u small-town America, i nikako nisam uspevao da nadjem pravu ilustraciju za tu vrstu zivota. Sada sam je nasao. Hvala na linku - ja sam propustio da ga stavim.
ninasimone ninasimone 21:38 07.02.2010

Re: Polusuva opstina

nsarski
NYT clanak na istu temu:

Ja sam naime dugo ziveo u small-town America, i nikako nisam uspevao da nadjem pravu ilustraciju za tu vrstu zivota.

Da, small-town USA je prica za sebe. Crkva je svuda jako bitna a posebno na jugu. Ovi na severu sa kojima ja imam vise iskustva su neka cudna mesavina ultra-liberalnog i konzervativnog* koja je meni jako zanimljiva. Plus, sto su kod njih sve opstine vrlo "wet".

*cesto u istoj osobi
nsarski nsarski 21:42 07.02.2010

Re: Polusuva opstina

Da, small-town USA je prica za sebe. Crkva je svuda jako bitna a posebno na jugu. Ovi na severu sa kojima ja imam vise iskustva su neka cudna mesavina ultra-liberalnog i konzervativnog koja je meni jako zanimljiva. Plus, sto su kod njih sve opstine vrlo "wet".

Ja sam ziveo u upstate NY, i tamo je najaktivnija crkva Scientology! Narod se mahom bavi lovom, a postoji zakon kojim se sa $100 kaznjavaju vlasnici pasa koji ujedu ili na drugi nacin povrede jelena u vreme lovostaja, na primer. To je bilo jedno vreme predmet opstenarodne rasprave.
ninasimone ninasimone 21:45 07.02.2010

Re: Polusuva opstina

nsarski
Narod se mahom bavi lovom, a postoji zakon kojim se sa $100 kaznjavaju vlasnici pasa koji ujedu ili na drugi nacin povrede jelena u vreme lovostaja, na primer. To je bilo jedno vreme predmet opstenarodne rasprave.

U Montani se digla frka zbog toga sto federalni zakon zabranjuje da se puca na grizli medvede cak i u samoodbrani! Ides u zatvor taman da ti je nogu odgrizao!
blogovatelj blogovatelj 19:34 08.02.2010

Re: Polusuva opstina

U Montani se digla frka zbog toga sto federalni zakon zabranjuje da se puca na grizli medvede cak i u samoodbrani! Ides u zatvor taman da ti je nogu odgrizao!


Teatar apsurda u USA je kao nigde drugde. Mi smo male mace za ludilo i besmislicu koju Ameri znaju da smisle.
Jednog dana na pauzi u firmi pricali smo o tome kako se u razlicitim delovima sveta preradjuju svinjske iznutrice. Bilo nas je sa cetiri kontinenta.
Kada su Kanadjani poceli da objasnjavaju kako se sta radi u Kanadi, ukapirao sam da se svi gnusaju svargle kao mesne preradjevine, a da virsle obozavaju. Moju pimedbu da je ono sto se nalazi u virsli i u svargli skroz slicno, da ne kazem isto nisu hteli da usvoje ni u kom slucaju. Samo se secam da sam se zgledao sa nekim Kinezima i bio zbunjen.
Doctor Wu Doctor Wu 21:07 07.02.2010

When the going gets tough,

tough shave their legs...
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:16 07.02.2010

:))))))

Kao i uvek profe savršen tekst, ali na ovoj rečenici samo što se nisam zagrcnuo i ispustio flašu piva:
Akcije za zabranu alkohola su predvodile mnoge organizacije, medju kojima su najpoznatije Udruženje Hrišćanskih Žena za Umerenost, Anti-Salonska Liga, Kju Kluks Klan, i slicni.

"i slični"
nsarski nsarski 21:43 07.02.2010

Re: :))))))

"i slični"

Pa, bilo je tu raznovrsnog sveta - svako sa svojim interesom u Prohibiciji...
blogovatelj blogovatelj 20:08 08.02.2010

Re: :))))))

Pa, bilo je tu raznovrsnog sveta - svako sa svojim interesom


Kada se interesi poklope, energija pocinje da raste i nastaju kvalitativno skroz nove situacije, nekada nezamislive i onima koji su sve to zapoceli.
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 21:21 07.02.2010

Jes suv, nije suv

Pre svega, da kažem da sam uživao u tekstu (da mi makar i na tren smetne um sa mnogo neprijatnijeg bloga ispod), delimično i zbog male nostalgije koju mi je proizveo prema Misisipiju (prošlu akademsku godinu sam proveo na pomenutom obližnjem univerzitetu).

Cela alkoholna situacija je tamo (pod "tamo" mislim na Ole Miss, dakle, kampus, opštinu Lafayette i grad Oxford) blago rečeno (i bar meni) zanimljiva. Opština Lafayette je zapravo suva tj. delimično suva--samo za pivo i slabo vino tj. za sve što ima do 5% alkohola (cenim da je razlog to što su navedeni najlakše dostupni mađoj populaciji koje, zbog univerziteta ima u izobilju). Pošto je kampus delom na zemlji koja pripada Lafayettu a delom na zemlji koja pripada Oxfordu (koji nije suv, ali o tome kasnije) i sam kampus je shodno tome delom delimično suv, a delom nije (pored toga, zabranjeno je unositi alkohol u univerzitetske domove (dorms) bez obzira na to gde su). Pored svega toga, i Oksford i Lafayette su u potpunosti suvi nedeljom kada je zabranjena prodaja alkoholnih pića. Jedna od zanimljivih posledica toga je da, ako izađete u neki klub (da ne kažem "diskoteku" subotom u Oksfordu nemojte se iznenaditi kad vas isteraju napolje u ponoć, jer mnogi tada (ako ne i svi) prestaju da rade zbog navedene zabrane (kada sve svi sele na nastavak provoda po privatnim kućama ali to je druga priča).



Elem, Ole Miss ima jednu širom Amerike poznatu tradiciju--Groving. The Grove je prelepa, centralna zelena površina usred kampusa gde se sjati mali milion ljudi za "game day" ili ti dan kada Ole Miss Rebels igraju (američki fudbal). Većina ljudi se lepo obuče (odela, haljine, štikle, sve po spisku, videti sliku iznad za ilustraciju), dođu roditelji, bivši učenici, cele porodice piknikuju te subote (retko kad nedelje) u Groveu. Dakle, u pitanju je žurka sveopštih razmera (na prvu utakmicu na kojoj sam bio je došlo oko 56000 posetilaca), a da li takvo što može proći bez alkohola (Grove je u suvom delu kampusa)? Prosudite sami:



Mislim da je prilično jasno da se don't ask, don't tell ne odnosi samo na homoseksualce u vojsci. :)

A o pripitoj studentariji bi se moglo naširoko pričati. Istini za volju, za volanom ih, bar u Oksfordu, nema mnogo pošto je u alkoholnim špicevima (da ih tako nazovem) policija na sve strane. Imao sam prilike da me prate 10 minuta samo zato što sam malo jače izašao s parkinga (inače, nisam bio pijan, samo sam se privikavao na nov auto koji sam vozio upravo zbog toga što je vlasnica bila malo pripita, a niko drugi nije znao da vozi auto s ručnim menjačem), a i inače ih možete videti kako patroliraju u sva doba dana te se posle određenog vremena i ne čudite zašto tamo svi staju na stop znakove i u 4 ujutru (i smatraju da je svako ko ne vezuje pojas nenormalan, ali zato čukaju u mobilni bez ikakvih problema dok vam to govore).

P.S.
Recite ako su slike prevelike da ih smanjim.
nsarski nsarski 21:44 07.02.2010

Re: Jes suv, nije suv

Hvala na ovom iscrpnom izvestaju - sadrzi dragocene informacije. Koliko znam, u Oksfordu ni danas ne moze da se kupi pakovanje rashladjenog piva. Go figure.
dant.gwyrdd dant.gwyrdd 21:59 07.02.2010

Re: Jes suv, nije suv

Informacije su vam tačne, mislim da je logika iza toga da će toplo pivo odbiti kupca od toga da ga popije pre nego što se odveze do kuće (ili gde već ide) te da neće voziti pijan.
yu1bcd yu1bcd 22:57 07.02.2010

MS

Jeftin clanak obzirom da je MS najsiromasnija USA drzava. Zamislite opis Srbije kroz dogadjaje recimo u Surdulici. Skandinavci i dalje imaju restrikcije alkohola, Holandjani najliberalniju politiku do droga. A svi su "socijalistickiji" od USA koja ce valjda dobiti opste zdravstveno osiguranje posle 100 godina. Zabraniti privatno oruzje malo teze. No sto rece Jevrejin emigrant iz Hrvatske u Silicijskoj dolini: Ipak je ovo najbolje mesto na svetu!
ninasimone ninasimone 04:34 08.02.2010

Re: MS

yu1bcd
Zamislite opis Srbije kroz dogadjaje recimo u Surdulici.

Koliko sam ja shvatila, ovo je opis tek jedne od americkih Surdulica a ne cele Amerike. The whole is greater than the sum of its parts, naravno.
yu1bcd yu1bcd 10:53 08.02.2010

Re: MS

Rezultat slicnih prikazivanja USA je, da su Pakistan i Srbija na vrhu liste "ljubitelja" Amerike. Nastavak price je ulazak u NATO, EU i Kosovo. Nenad should know better - Groving!
nsarski nsarski 11:51 08.02.2010

Re: MS

yu1bcd
Jeftin clanak obzirom da je MS najsiromasnija USA drzava. Zamislite opis Srbije kroz dogadjaje recimo u Surdulici. Skandinavci i dalje imaju restrikcije alkohola, Holandjani najliberalniju politiku do droga. A svi su "socijalistickiji" od USA koja ce valjda dobiti opste zdravstveno osiguranje posle 100 godina. Zabraniti privatno oruzje malo teze. No sto rece Jevrejin emigrant iz Hrvatske u Silicijskoj dolini: Ipak je ovo najbolje mesto na svetu!


Dakle, yu1bcd, cini mi se da si promasio temu nacisto.

Ovo nije nikakav opis amerike ili surdulice, ovo je lekcija iz lokalne politike. Lekcija. I, sta smo danas u ovoj lekciji naucili? Danas smo u ovoj lekciji naucili da dobro smisljen lokalni aktivizam moze da donese promene. Takodje smo danas u ovoj lekciji naucili da promene mogu da se dese samo kad im dodje vreme, kad je okolina "zrela" za njih. I jos smo danas u ovoj lekciji naucili da, kad na lokalnim izborima izgubimo, ne treba gubiti nadu - treba se opametiti i poceti iznova poboljsanom taktikom.

Lekcija jeste jeftina - ja ne naplacujem.

Poredjenja sa Svedskom i Holandijom su mi nejasna jer sa temom nemaju nikakve veze.
yu1bcd yu1bcd 14:42 08.02.2010

Re: MS

Lekcija je jeftina posle 9/11! Ili ubistva Djindjica u Srbiji posle 5. Oktobra. Mali koraci su primerniji za Skandinaviju. Mada bi koristili na severu Kosova...
nsarski nsarski 15:08 08.02.2010

Re: MS

ekcija je jeftina posle 9/11! Ili ubistva Djindjica u Srbiji posle 5. Oktobra.

Ovo su primeri globalne, a ne lokalne politike.
blogovatelj blogovatelj 05:29 09.02.2010

Re: MS

Ipak je ovo najbolje mesto na svetu!


Al' kad bi se gadjali autobusima
Amerika tek pocinje da bude dobra za neku porodicu onog momenta kad porodica pocne da zaradjuje 100k/yr. I sto vise zaradjuje Amerika postaje sve bolja. A proletere ionako niko nista ne pita.
E sad, koliko ima takvih porodica koje zaradjuju vise od 100k godisnje? Ne puno!
yu1bcd yu1bcd 14:36 09.02.2010

Re: MS

Ja samo takve Amerikance poznajem, fakultetski obrazovani (1/3 populacije), kuca u predgradju velikih gradova. Znam nekoliko emigranata koji su napravili odlicnu karieru u tehnici (Slovenac, Bugarin) sa sopstvenim fabrikama. Mada znam i jednog bogatog ovdasnjeg Srbina i Bosanca Jevrejin kojeg uzimam za referencu je emigrirao u Izrael, potom u Kanadu i na kraju dosao u USA. Radio je u HP i posedovao samo tri kuce za izdavanje u Silicijskoj dolini. Zalio se, da je kasno stigao .
Черевићан Черевићан 23:10 07.02.2010

шта толије умом бићу што негони према пићу

присећамсе ја указа
''ние лако попити''
док алкуси том' додају
- а није ни непити

поменутим глава пуче
те праве оцебе луду
они кои нециркају
често нађу се у чуду

ајд додуше знам и неке
што контролом својег бића
те живећи ко гугутке
пролупају од непића

пасад ето дед превагни
дал попити , ил' непити
луда постат', ил пролупан
миси’м стварно какав бити
nsarski nsarski 19:41 08.02.2010

Re: шта толије умом бићу што негони према пићу

Черевићан
присећамсе ја указа''ние лако попити''док алкуси том' додају- а није ни непитипоменутим глава пучете праве оцебе лудуони кои нециркајучесто нађу се у чудуајд додуше знам и некешто контролом својег бићате живећи ко гугуткепролупају од непићапасад ето дед превагнидал попити , ил' непитилуда постат', ил пролупанмиси’м стварно какав бити

Velemajstore, mislim da je ova dilema prisutna u ovdasnjoj civilizaciji vec vekovima. Negde sam citao da su, otkricem ostrih destilata, velike imperije nastajale jer su time namamljivali vojnike u boj. O "ognjenoj vodi" u vreme kolonizacije americkog kontinenta svi znamo. Hvala na poseti.
blogovatelj blogovatelj 19:54 08.02.2010

Re: шта толије умом бићу што негони према пићу

Negde sam citao da su, otkricem ostrih destilata, velike imperije nastajale jer su time namamljivali vojnike u boj


Asasini su bili arapska vojska kojoj su vece pred borbu davali da pusi hasis. I sama rec Asasin izvedena je od hasis. Obrazlozenje je bilo da ako poginu braneci veru, otici ce u svet gde ce se osecati kao pod dejstvom hasisa.
dexter92 dexter92 00:31 08.02.2010

Kolateralna prohibicija alkohola u Srbiji

Da, mislim na novi zakon o saobracaju kao i nacin njegove implementacije.
E sad bas bih voleo da vidim neku statistiku za npr. Beograd.
Koliko je saobracajnih nesreca je izazvano zbog uticaja alkohola?
Koliki % tih nesreca se desio nocu kada se vrse efektivne kontrole na mnogim vitalnim pravcima u Beogradu?
Da li su te nesrece nastale usled teske alkoholisanosti ili nakon par pica (recimo sve do 1 promila alkohola).
Sve ovo govorim zato sto mislim da je ovako rigidan zakon i njegova stroga implementacija usmereni protiv gradjanskih sloboda.
Mislim da je suludo da me shakali&hijene savataju na putu kuci posle par piva sa drugarima.Da zbog toga placam basnoslovne kazne, dobijam kaznene poene, rizikujem zatvor.
Kod nas policija umesto da izvrsi neke analizae, pa utvrdi gde se desavaju saobracajne nesrece, pa na tim mestima preventivno ili sistemski deluje oni su fokusirani na to kako da nas zeznu, da nas oderu, ali bukvalno.
Postave radar na nekom mestu sa besmisleno malim ogranicenjem brzine, ili se nacrtaju negde gde je zabranjeno skretanje, a moras da obidjes pola grada ako tu ne skrenes itd..
Ponekad pomislim da je neko iz CIP-a ili ko vec projektuje saobracaj namerno postavio takva mesta u gradu cisto da bi policija lakse punila budzet.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:57 08.02.2010

Само...

... да те поздравим, Професоре. Сијусун.

nsarski nsarski 01:04 08.02.2010

Re: Само...

Predrag Brajovic
... да те поздравим, Професоре. Сијусун.


Salud, Comandante! Vidimo se...
blogovatelj blogovatelj 19:00 08.02.2010

Re: Само...

Сијусун


Divna srpska rec
nsarski nsarski 19:42 08.02.2010

Re: Само...

Divna srpska rec

Posebno kad se napise cirilicom...
blogovatelj blogovatelj 19:55 08.02.2010

Re: Само...

Posebno kad se napise cirilicom


Bilo mi je potrebno jedno trideset sekundi da ukapiram sta je pesnik hteo da kaze.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:32 08.02.2010

Re: Само...

blogovatelj
divna српска reč
професор
Posebno kad se napise cirilicom
Bilo mi je potrebno jedno trideset sekundi da ukapiram sta je pesnik hteo da kaze.

Licentia poetica

Па добро, мајку му, шалимо се, све су то старе српске речи, од сијусун до розенторте, пишингера, тулумбе, баклаве, патишпања, крофне, кифле, переце, ђеврека, виршле, бифтека, бурека... (хммм, заглавих, од глади, у кулинарству, па никако да пређем на стране речи из неке друге области?!)
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:48 08.02.2010

Re: Само...

моја омиљена страна српска реч је боја.

(молим модерацију да не брише, озбиљно је страна реч и озбиљно ми је омиљена.)
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:25 08.02.2010

Re: Само...

marco_de.manccini
моја омиљена страна српска реч је боја.

(молим модерацију да не брише, озбиљно је страна реч и озбиљно ми је омиљена.)

Nije to strana, nego turska reč, Marco
marco_de.manccini marco_de.manccini 23:38 08.02.2010

Re: Само...

аферим.
blogovatelj blogovatelj 05:01 09.02.2010

Re: Само...

па никако да пређем на стране речи из неке друге области


Carape si zaboravio. A i sokne takodje!
Unfuckable Unfuckable 09:39 09.02.2010

Re: Само...

па никако да пређем на стране речи из неке друге области

Banovanje, na primer?
blogovatelj blogovatelj 16:26 09.02.2010

Re: Само...

Banovanje, na primer?


Banovanje, ludom radovanje
A i trolovanje...
mirelarado mirelarado 17:23 09.02.2010

Re: Само...

Bojan Budimac
marco_de.manccini
моја омиљена страна српска реч је боја.
(молим модерацију да не брише, озбиљно је страна реч и озбиљно ми је омиљена.)

Nije to strana, nego turska reč, Marco


Eeee, има реч боја (хол. buei) још једно значење: справа за намотавање бродских конопа; плутача која лађи означава пут по опасним местима.
Goran Vučković Goran Vučković 17:27 09.02.2010

Re: Само...

Eeee, има реч боја (хол. buei) још једно значење: справа за намотавање бродских конопа; плутача која лађи означава пут по опасним местима.

Zar plutača koja lađi... nije "bova"?
mirelarado mirelarado 17:49 09.02.2010

Re: Само...

Goran Vučković
Zar plutača koja lađi... nije "bova"?


Судећи по речницима, није. Бова (фр. boué) заправо је укотвљени предмет (некада буре) на води за везивање бродова, може да служи и као ознака дубине.
Goran Vučković Goran Vučković 18:10 09.02.2010

Re: Само...

Судећи по речницима, није. Бова (фр. boué) заправо је укотвљени предмет (некада буре) на води за везивање бродова, може да служи и као ознака дубине.

Mislim da je to ista stvar.

mirelarado mirelarado 18:20 09.02.2010

Re: Само...

Goran Vučković
Судећи по речницима, није. Бова (фр. boué) заправо је укотвљени предмет (некада буре) на води за везивање бродова, може да служи и као ознака дубине.

Mislim da je to ista stvar.


:)))))))

Безмало иста. Ако си брод, за бову можеш да се вежеш, а за боју не можеш, тј. нећеш се зауставити, само ћеш је покидати. Боја се зове још и бака, такође преузето из холандског.

Goran Vučković Goran Vučković 18:36 09.02.2010

Re: Само...


Безмало иста. Ако си брод, за бову можеш да се вежеш, а за боју не можеш, тј. нећеш се зауставити, само ћеш је покидати. Боја се зове још и бака, такође преузето из холандског.

Pa ok... evo onda francuske verzije - hoćemo da poredimo?
mirelarado mirelarado 18:55 09.02.2010

Re: Само...

Goran Vučković

Безмало иста. Ако си брод, за бову можеш да се вежеш, а за боју не можеш, тј. нећеш се зауставити, само ћеш је покидати. Боја се зове још и бака, такође преузето из холандског.

Pa ok... evo onda francuske verzije - hoćemo da poredimo?


Поред тога што бова никако није справа за намотавање ужета, није никада била ни обојено парче даске или чак фењер прикачен за морско дно који је морпловцима показивао пут, а боја јесте и једно и друго. Бове постоје и данас, боје не, нема потребе. :)
takanohana takanohana 19:00 09.02.2010

Re: Само...

Unfuckable
Banovanje, na primer?

Ili unfuckable, na primer?
Goran Vučković Goran Vučković 19:05 09.02.2010

Re: Само...

Поред тога што бова никако није справа за намотавање ужета, није никада била ни обојено парче даске или чак фењер прикачен за морско дно који је морпловцима показивао пут, а боја јесте и једно и друго. Бове постоје и данас, боје не, нема потребе. :)

Nema veze :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana