Budućnost| IT| Nauka| Tehnologija| Život

Zašto Srbija ne može da bude kao Irska?

dirtyharry RSS / 31.01.2010. u 22:27

ireland_map.jpgOsim nekih očiglednih odgovora tipa, nema more, mora da bude severnije, cela nacija mora da priča engleski sa čudnim naglaskom ne vidim neku prepreku da bi naša zemlja uradila nešto što je ova zemlja uradila pre nekih par decenija. Šta je to Irska tada uradila? Uvidela je budućnost u IT industriji i krenula da ulaže u nju. Krenuli su programi od strane države kojim su potpomognute male firme da krenu da se bave ovim poslom ali ono što je najvažnije u celoj priči je da je krenula velika edukacija ljudi i stvaranje jednog velikog broja stručnih ljudi za razne tehnologije koje su tada bile dostupne.

Velike firme iz ove oblasti su tada videle veliki potencijal u ovoj zemlji i otvorili su svoja predstavništva i svoje kancelarije gde je veliki broj tih ljudi zapošljen. Ovo je prosto predstavljanje onoga što su oni uradili. Njihov celokupan poduhvat je bio mnogo složeniji i veoma dobro isplaniran. Efekat onoga što su oni uradili tada je danas očigledan. IT je najvažnija privredna grana ove zemlje. Sve svetske kompanije iz oblasti IT-ja su prisutne u ovoj zemlji i većina njih ima i svoj razvoj u Irskoj. Postoji milion članaka na internetu o tome ako se malo pogleda, kao recimo ova studija. Irska je imala iste probleme kao i mi. Ljudi su odlazili, visok nivo nezaposlenih itd.

Information_Technology.jpgNeko će sada reći pa to je već provaljena fora, IT je već u velikom razvoju zašto bismo to radili. Pa prvo zato što nismo dovoljno pismeni za IT, drugo jer ne treba prevelikih ulaganja. Ima još razloga. Sa druge strane ne mogu svi da se bave time ali možemo da utičemo na svest i obrazovanje mladih a samim tim će i naša zemlja drugima da postane interesantnija za ulaganja jer ima kvalifikovanih ljudi sa znanjem koje može da se unovči.

Šta je to što je najvažnije u celoj priči? Ovde je najvažnije znanje. To je ono što ne može da se kupi i ne može da se dobije kao proizvod za neko kratko vreme. Meni se lično više puta desilo da firme za koje sam radio (iz Holandije, Irske, USA) traže još kvalifikovanih ljudi, nude posao ali ja nemam koga da ponudim, nemam čime da popunim rupe. Srbija nema mnogo takvih ljudi. Pričam procentualno pre svega jer je nama IT zadnja rupa na svirajčetu ili drugim rečima, mi nemamo IT. Ovo što radim ja i još mnogo takvih, i što rade sitne firmice po Srbiji je kako ja kažem matrapaženje. Kod nas ova oblast tek treba da se razvija. Zašto kažem da nemamo IT (sada će neko da se nađe uvređen) pa evo prosto poređenje. Kada sam tražio posao u Minhenu za moj profil (J2EE, Flex, Oracle) na samo jednom sajtu sam našao više od četiristo ponuda. Beograd je grad te veličine, kada pretražim sve sajtove koji postoje za poslove za nas nađem nekoliko poslova u najboljem slučaju. Znači proporcija za mogućnost pronalaženja posla je skoro 100:1, tako da je svako dalje poređenje besmisleno.

Velike softverske kuće (Microsoft, Oracle, IBM) nude mnogo besplatnih i vrlo povoljnih programa akademskim ustanovama. Više informacija o ovome može da se vidi ovde za IBM, ovde za Oracle i ovde za Microsoft. Ja sam uzeo samo par velikih kompanija ali sam siguran da ih ima još. Ovim korakom te firme dobijaju sveže meso za svoje razvojne alate i proizvode a ti mladi ljudi dobijaju znanje koje će moći sutra dan da unovče i pre svega koje će im omogućiti jedan normalan život. Ja sam pokušao na par mesta da proguram ovo. Ovi programi su mogući čak i za srednje škole. Šta je loša strana ovih programa? Pa to što neko mora da se zauzme za to i da ga sprovede u delo. Uslov je da se ti obrazovni programi koje ove softverske kuće nude prezentuju samo u akademske svrhe. Nema ništa komercijalno i nema novca, odnosno sa time što dobijete ne smete da pravite komercijalne stvari i da ih prodajete dalje. To je i logično. Neko vam da pomoć a vi hoćete da je prodate i da zaradite. To je bio problem kod mene u jednom malom gradiću u okolini. Niko neće da radi jer nema para od stranaca ali ti akademski građani oni već primaju plate, zar ne? Profesore na fakultetima, višim školama, po srednjim školama plaća država, zašto neće da rade nešto u korist mladih nego ih uče nešto što im nikada neće ni zatrebati. Jedan razlog je neobaveštenost a drugi razlog je ne moranje. Ako bi neko iz ministarstva naredio da to mora onda bi svi morali i tu bi bio kraj priče.

informationTechnology.jpgProblem je što i u ministarstvu za obrazovanje niko vola u dupe ne ume da ubode a kamoli da progura neku kasvetniju ideju. Zašto? Pa i tu je razlog očigledan, u tom ministarstu nema para, to je slepo crevo i niko ga neće. Pre nekoliko meseci (ili nešto više) je bio članak u Blicu kako su svi u nekom telu koje odlučuje o planu i programu u zavodu za udžbenike i nastavna sredstva u nekom srodstvu i kako našoj deci plan i program učenja kroje krajnje nekompetentni ljudi, koji veze nemaju sa tim. Ovo je tek užas nad užasima.

Nekoliko generacija mojih godina su morali da uče u srednjoj školi ruski jezik umesto engleskog da profesorka ne bi ostala bez posla a nema veze što je stotine đaka učilo nešto što im retko kada može zatrebati. Toliko nepotrebnog znanja ili bar manje potrebnog (čisto da se zna ja govorim ruski tečno). Na fakultetima se radi isto. Elektronski fakultet u Nišu, najviše ljudi se gura na smeru za računarsku tehniku i informatiku ali neko ne dozvoljava povećavanje broja studenata na tom smeru jer će zaboga ostali smerovi da ostanu bez studenata. Koje je to tek maloumno razmišljanje. Pa ako neko nešto voli i hoće da radi, zašto ga sputavati i gurati u stranu. Opet se radi o višku zaposlenih na drugim smerovima ne o deci kojoj se budućnost uništava. Opet treba neko da se uzme upamet, ali opet očigledno da nema ko. Koji će nam đavo popularizovanje smera mikroelektronika kada su Japanci sto svetlosnih godina ispred nas. Ljudi nemaju za 'leba a kamoli za visoka ulaganja u poluprovodničkoj tehnologiji da bi se mi igrali malo.

IT.jpgMene kad god odem na Infostud proganjaju sa nekom anketom šta bi trebalo neka firma da mi ponudi da se vratim iz dijaspore u otadžbinu a ono što meni treba je samo poštovanje.  Sa druge strane to je ministrastvo bre, pa zar je lov ljudi na nekom drugom sajtu najbolje što se može, ako nemaju ideja neka se sklone više i neka dođe neko ko će znati šta da radi. Milion puta je za bilo kakav veći posao (bilo koji Informacioni sistem u nekom domu zdravlja, opštine, EPS i ostale državne ustanove) postavljano pitanje od “Koliki je tu moj deo?“ od strane nadležnih. Ako hoćeš da tvoja ponuda prođe (na tenderu i van tendera) i da ti dobiješ posao moraš da platiš odnosno da nadležni organ dobije procenat od uplaćenog novca. Ovo se dešava u svakodnevno.

Ovde na zapadu studenti u više navrata po par meseci dolaze na prakse u firme i u firmi rade nešto konkretno. Posle toga imaju neko svoje znanje koje će biti dovoljno za početak u nekoj firmi. Tako nekoliko puta u toku studija i čovek će naučiti mnogo toga konkretnog (ako hoće naravno) od čega će kasnije moći da živi.

superstock_1042r-7791.medium.jpgJedan od glavnih problema koji neće moći da se reši preko noći je taj što sve firme traže gotovog čoveka u smislu znanja. Nijedna firma neće da ulaže u edukovanje ako ne mora. Mi imamo mlade ljude koji izađu sa fakulteta sa nekim teorijskim znanjem ali sa vrlo malo iskustva. Profesori su glavni za teoriju ali vrlo mali procenat njih ima i neke konkretne praktične rezultate na tom polju, prepisani radovi sklopljeni iz više tuđih radova preuzetih sa Interneta se ne računaju. Firme ne daju priliku da se dokažu ali traže iskustvo a oni nemaju gde da rade da bi dobili to iskustvo i tako u krug, začarani krug. Ovo može da se reši na više načina ali prvo neko treba da detektuje problem.

Ja sam rešio da pomognem onima koji hoće da im se pomogne. U izradi je websajt koji će da ponudi video kurseve za razne oblasti IT-ja (u prvo vreme ono što ja radim). Postoji softver (Camtasia recimo) koji snima sve što se radi na računaru i kreira video fajl, zajedno sa audiom i ti kursevi će biti besplatni za download uz prethodno registrovanje. Kada bude gotovo napisaću blog gde ću pozvati i druge ljude dobre volje da upload-uju iste za ono što oni rade tako da će se baza znanja stalno povećavati. Ionako ne mogu više da tupim zube ponavljajući jedno isto za svakog padavana kome pomažem. Naravno za sve ovo trebaće vremena koje ja baš i nemam ali u neko dogledno vreme će biti.

PS: Na kraju ovde nije reč o tome šta ću ja da uradim nego šta treba nadležni da urade osim stvaranja neupotrebljivih kadrova. Koliko ja vidim, ne rade mnogo. Neću da kažem da ne rade ništa, ali su veoma daleko od onoga što može da se uradi i to bez nekog velikog finansijskog ulaganja. Da li grešim?

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Komentari (36)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

stefan.hauzer stefan.hauzer 22:57 31.01.2010

ruski...

...eh da znas samo koliko mesta po Srbiji ima ruski kao glavni strani,a engleski izborni jezik,bas strasno.Ee,a tek informatiku,to kod na selu nije ni postojalo(sreca,stari uvek voleo te moderne stvari)...
Tek od skora se kod nas desilo pokomjuterivanje zemlje,sto je mnogo,mnogo kasno...ali i dalje se ne radi mnogo po osnovnim i srednjim skolama,ne bih se slozio da je ministarstvo najodgovornije,odgovorni su ne zainteresovani direktori...da samo znas koja je razlika izmedju gradjevinske skole u NS i ostalih skola po pitanju ulaganja u djake i obrazovanje!?Dosta se radi sa kompjuterima u pogledu rada sa autoCAD-om,od skora je i archiCAD ubacen u program rada skole(gradjevinske)...djaci koji idu na visokotehnicke smerove...dve godine potpuno rade,crtaju na kompjuteru iz par predmeta.
Pre skoro dve godine je podignut treci sprat i ceo jedan deo tog novog,dogradjenog sprata je kompjuterizovan...hocu reci ukoliko ima zainteresovanih ljudi u nekoj od tih skola lako ce se,ne treba samo zevati u ministarstvo i cekati da padne sve na tacni...treba se malo i potruditi!
dirtyharry dirtyharry 23:08 31.01.2010

Re: ruski...

Slažem se ja da može to i na lokalnom nivou i svaka čast za to ali ako gazda odozgore ne naredi nešto tako koliko će takvih slučajeva biti. Minoran broj. Ako to krene od vrha da se menja onda će svi morati da prate izmene i to je kraj priče.
Ljudi (roditelji) i deca pre svega treba da se animiraju i zainteresuju za nešto. Mnogima će i dalje biti interesantniji likovi dokumentaraca "Vidimo se u čitulji" nego neki kompjuteraši tamo, ali ako im pokažeš kakav može da bude drugi put i da se živi od poštenog rada, onda će i nešto da se promeni. Treba nam dosta primera kojih imamo ali nisu poznati javnosti.
stefan.hauzer stefan.hauzer 23:24 31.01.2010

Re: ruski...

upravu si treba korenita promena,ja sam za korenite promene,ovo drustvo je za korenite promene,ali nekad treba ugledati se na te pojedine slucajeve dobrog rada i slediti iih,a ne biti letargican i cekati...samo toliko,nista vise i te promene ce brze doci i bice lakse poceti ih.
dirtyharry dirtyharry 23:35 31.01.2010

Re: ruski...

Pa da, baš tako. Ljudi iz Oracle-a su dolazili u višu školu u gradiću gde sam ja išao u srednju. Tražili su od nadležnih da ubace Oracle-ov program kao dodatni kurs ili kako god. Lako može da se sve to uklopi u postojeći plan i program, ili bar delimično ali su bili odbijeni. Ne zbog toga što se nešto programi razlikuju nego zato što to neko treba i da radi. Ljudi neće da uče ništa vipe a predaju nešto kao o tehnologiji koja se menja svake godine. Oracle nije davao samo software, nego i hardver i kurseve i literaturu, sve se dobije na gotovo. Ovo može da se proveri sa Oracle-om i recimo šta su uradili u Čačku, na Elektrotehničkom fakultetu (valjda se tako zove). Sve postoji ali treba neko da radi a ne da misli samo na sebe nego i na tu decu koja treba nešto da nauče da bi sutradan živela bolje.
hajkula1 hajkula1 23:59 01.02.2010

Re: ruski...

dirtyharry
Pa da, baš tako. Ljudi iz Oracle-a su dolazili u višu školu u gradiću gde sam ja išao u srednju. Tražili su od nadležnih da ubace Oracle-ov program kao dodatni kurs ili kako god. Lako može da se sve to uklopi u postojeći plan i program, ili bar delimično ali su bili odbijeni. Ne zbog toga što se nešto programi razlikuju nego zato što to neko treba i da radi. Ljudi neće da uče ništa vipe a predaju nešto kao o tehnologiji koja se menja svake godine. Oracle nije davao samo software, nego i hardver i kurseve i literaturu, sve se dobije na gotovo. Ovo može da se proveri sa Oracle-om i recimo šta su uradili u Čačku, na Elektrotehničkom fakultetu (valjda se tako zove). Sve postoji ali treba neko da radi a ne da misli samo na sebe nego i na tu decu koja treba nešto da nauče da bi sutradan živela bolje.


Bingo!
Ovo cu da odstampam, dacu cerki da nosi u skolu (gimnazija) profesorki informatike, a vi mi drzite palceve.
dirtyharry dirtyharry 09:05 02.02.2010

Re: ruski...

Samo napred. Valjda će biti nešto od toga.
jednatanja jednatanja 23:15 31.01.2010

I poljoprivreda

Ja razmišljam slično kao ti: zašto konstantno guramo industriju automobila, neke teške, klasične, već prevaziđjene industrije? Zašto ne nađemo "niche" za Srbiju, kao što su se Švajcarci skoncentrisali na satove, banke i sireve?

Iako je tvoj tekst o IT industriji, ja bih da prenesem nešto u vezi organske proizvodnje u Srbiji. Znaš koliko hektara nam je pod ovom vrstom poljoprivredne proizvodnje? Zvanično oko 1200. A oko 600,000ha zemljišta (ili 75% od analiziranog) se vodi kao nezagađeno i spremno za ovakvu vrstu poljoprivrede. Godišnji rast bio-proizvodnje i prodaje u zapadnom svetu je 10-20%, pa sad računaj...Eto.

dirtyharry dirtyharry 23:24 31.01.2010

Re: I poljoprivreda

Ma znam Tanja i to. Pominjao sam u nekom tekstu obrađivanje zemlje za akciju "Hrana za sve". Srbija je sada nažalost postala bogata zemlja nesposobne vlasti i gladnog naroda. Negde sam pisao da mi Nemcima ne možemo da prodajemo automobile ali možemo hranu ali to neko treba da vidi i da mu dođe što bi se kod mene u selu reklo iz dupeta u glavu.
pointofview_gun pointofview_gun 23:34 31.01.2010

Re: I poljoprivreda

Preporuke koje je nasa zemlja dobila, a koje se odnose na to koje privredne grane treba razvijati, slazu se sa oboje. Dakle, preporuceno nam je da se najvise ulaze u IT industriju i organsku poljoprivrednu proizvodnju.
Ono sto je u sustini najtuznije je sto vise volje da ulazu ovde imaju strane firme nego nasi ljudi.
jednatanja jednatanja 23:38 31.01.2010

Re: I poljoprivreda

Harri, baš tako, država slabo dotira. Letos mi je drugar poverio da se bavio jedno vreme org.proizvodnjom ali da je prestao (gaji šljive) jer se bojao da će mu neka buđ (pepelnica?) uništiti rod, a država ne garantuje za propali rod (kao u Nemačkoj, na primer). Ono što je bilo interesantno je da mu za te 3 godine nije nijedanput voće propalo. Ali se bojao...E tu bi država trebalo da unese malo hrabrosti i poleta ako joj je u interesu, a jeste.
jednatanja jednatanja 23:40 31.01.2010

Re: I poljoprivreda

Preporuke koje je nasa zemlja dobila, a koje se odnose na to koje privredne grane treba razvijati, slazu se sa oboje. Dakle, preporuceno nam je da se najvise ulaze u IT industriju i organsku poljoprivrednu proizvodnju.


Eto, Harri i ja ipak nismo otkrili Ameriku!
dunja73 dunja73 00:01 01.02.2010

Re: I poljoprivreda

da prodajemo automobile ali možemo hranu ali to neko treba da vidi i da mu dođe što bi se kod mene u selu reklo iz dupeta u glavu.


Obrati paznju leti , koliko kostaju po supermarketima, neke sljivetine odvratne (bogapitajodakle) po pola kg pakovane..Ja to kad vidim , i one tri paprike od 3- 4 € , stanem , pa se cudim..I posle toliko godina...
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:07 01.02.2010

Re: I poljoprivreda

Eto, Harri i ja ipak nismo otkrili Ameriku!


Ali niste bas ni pogodili :)
Bar sto se organske priozvodnje tice nije to bas sve tako bajno kako na prvi pogled izgleda.
Ovo o cemu ti Hari govoris je zaista tako, ali to je ipak samo opis stanja, a sta bi drugo i mogao? Tvoj angazman sa tim sajtom je naravno za orden (ne zezam se) ali ipak uticaj jednog ma kako dobrog i nadam se posecenog sajta ne moze biti zamena za los obrazovni sistem i losu organizaciju drzave, sto i sam kazes.
Resenja ipak treba traziti u politici pa ma kako to dosadno izgledalo. Politicari su ti koji ce odluciti hoce li ili nece naterati one koje placamo (direktore skola npr) da rade ono sta neko, ko je strucniji od njih, proceni da je dobro, a ne da oni vagaju dal nesto treba ili ne, pa ako ih mrzi onda jbg.
A ti strucniji treba da savetuju ministra valjda. A ministar sam bira ko ce ga savetovati. A ko ce biti ministar odlucuje se na izborima.
Jbg nikako bez politike
dirtyharry dirtyharry 08:58 01.02.2010

Re: I poljoprivreda

hoochie coochie man
Resenja ipak treba traziti u politici pa ma kako to dosadno izgledalo. Politicari su ti koji ce odluciti hoce li ili nece naterati one koje placamo (direktore skola npr) da rade ono sta neko, ko je strucniji od njih, proceni da je dobro, a ne da oni vagaju dal nesto treba ili ne, pa ako ih mrzi onda jbg.
A ti strucniji treba da savetuju ministra valjda. A ministar sam bira ko ce ga savetovati. A ko ce biti ministar odlucuje se na izborima.
Jbg nikako bez politike

Da, znam ja to. Napisao sam gore o ministrastvu obrazovanja šta mislim o njihovoj kompetenciji i trenutnom stanju u obrazovanju. Oni svi jure neku Bolonjsku deklaraciju a samo su stare programe spakovali u novi kalup i ništa se nije promenilo nabolje onoliko koliko treba da se promeni. Nego to je čitava tema za novi blog.
mirelarado mirelarado 23:16 31.01.2010

Одлична иницијатива

За сваку похвалу, Хари. Увек је добро поделити знања са онима који су вољни да уче.
dirtyharry dirtyharry 23:30 31.01.2010

Re: Одлична иницијатива

Hvala Mirela . Malo je jedan blog za ovu temu o ovome bih 'ladno mogao knjigu da napišem sa idejama šta izbaciti i šta menjati, naravno da je sve za diskusiju ali toliko toga ima. Ovo sam više nabacao činjenice i kako ja vidim samo nedovoljno intelektualno potkovane omladince kako bauljaju po anarhiji od države bez posla.
libkonz libkonz 23:24 31.01.2010

Možda ne baš istim putem

veća je konkurencija.
Najvažnija razlika između Irske tada i nas sada je : Njihovoj vlasti je bilo stalo da nešto urade.
miloradkakmar miloradkakmar 23:57 31.01.2010

Potrudi se

da što pre zaradiš pare koje si planirao , pa dođi za ministra prosvete.
Veliki je jaz u razmišljanju i pristupu životu, delanju, između, npr. tvoje i moje generacije, vi živite stvarnost+, a mi stvarnost-. Uopšteno gledajući, i na osnovu ličnog iskustva, mi smo se o mlađem naraštaju brinuli da preživi, završi bilo kakvu školu, da ostane što normalniji. Nismo se bavili time šta je od zanimanja profitabilnije, gledali smo, bar ja , da to dete voli, da mi /nam/ ne kaže " ti si me naterao..". Nesvesno smo bežali od te vrste odgovornosti. To nas je dovelo do toga o čemu ti pišeš i nesebično nudiš pomoć i savete.
loader loader 02:27 01.02.2010

Serbski IT aspirin :)

Da li grešim?

Kakva, bre, greška?!

BRAVO ZA POST !!!
dirtyharry dirtyharry 09:42 01.02.2010

Re: Serbski IT aspirin :)

loader
Da li grešim?

Kakva, bre, greška?!
BRAVO ZA POST !!!

Hvala.
djole63 djole63 10:38 01.02.2010

Bravo za post

Kamo srece da ljudi na vlasti ovako razmisljaju, umesto sto gledaju kako da uzmu svoj deo.

P.S. Blago tebi kad zivis pod Alpima
niccolo niccolo 11:53 01.02.2010

Ja ću da dodam samo

informaciju da je sedište Microsoft EMEA (Evropa, Bliski Istok i Afrika) upravo u Irskoj. Doduše prednost Irske je što ima isti pravni sistem kao i USA, pa to onda odgovara USA kompanijama jer u ugovorima sa državama u gornjim zemljama mogu da ugovore irsko pravo koje im je blisko (ili barem bliže nego recimo naše)...
7ispala7 7ispala7 12:00 01.02.2010

Da li ja gresim......

.......ako kazem da se svi vratite iz tog belog sveta.......i primenite to znanje.....
postovanje ne moras odmah da dobijes.....
malo se emotivno zrtvujes za zemlju.....pristalica imas
Ili da napravis manju organizaciju....sta li vec..kvalitetnih ljudi....i da stvarno delujete gde je potrebno........ove tekstove ljudi procitaju....pobesne trenutno....i manje vise to je to.....
....mi mnogo pricamo,malo radimo..samo se teme menjaju.....otprilike smo na rekla-kazala.....jesi'l cuo??......ma sta kazesss??....
dobrovoljno se javljam za srdacan docek na aerodromu ko god se vrati.....
dirtyharry dirtyharry 12:12 01.02.2010

Re: Da li ja gresim......

Ne grešiš uopšte. Ako imam motivacije da nešto radim ja ću to da radim i za manje para. Pare su mi nebitne. Nisam ni ovde došao zbog para. Sa druge strane ja sam nekoliko ljudi zaposlio već ne da rade za mene nego za firme za koje sam ja radio. Ima i onih koji rade za druge firme. Neke sam obučio od kule i to je trajalo mesecima da se nauče nečemu a na neke sam utrošio manje vremena, to je individualno, ali nekoliko ljudi sada ima svoje parče hleba i dovoljno su potkovani što se tiče posla da nastave sami dalje da rade. Da li si ti nekad nekom tako pomogla ili gledaš samo na ljude koje zapošljavaš u svojoj firmi odnosno one koje rade za tebe? To nije isto. Ja učim ljude da pecaju a ti im i dalje daješ ribu da jedu.

7ispala7
....mi mnogo pricamo,malo radimo..samo se teme menjaju.....otprilike smo na rekla-kazala.....jesi'l cuo??......ma sta kazesss??....

Izvini molim te ali govori u svoje ime.
7ispala7 7ispala7 13:38 01.02.2010

Re: Da li ja gresim......

Zamisli ...jesam!I mene su naucili da pecam i ja ucim druge ali necu da sa tim masem pred svima.Inace posao mi je bas takav rad sa ljudima bez znanja ali sa velikom voljom da uce o tome.Dokaz da sam dobra vidim u malim(njihovim) firmama koje sad imaju e sad koliko ce biti uspesne na dalje ne zna se ali tim ljudima tad to je bila sansa koju su iskoristili.
Govorim naravno u svoje ime ali ne vidim sto si se ti tu nasao....to svi mi cesto po kucama bas tako kazemo.....ali da ne prosirujem IZVINI samo je tako ispalo
dirtyharry dirtyharry 13:54 01.02.2010

Re: Da li ja gresim......

Napad je uvek bila najbolja odbrana. Nekad се žališ kako je za tvoju firmu teško da pronađeš dobre radnike, sada pomažeš ljudima, malo sama sebi skačeš u stomak sa izjavama ali nema veze.

7ispala7
ali da ne prosirujem IZVINI samo je tako ispalo

Nema potrebe da se izvinjavaš. Diskutujemo. Svaki komentar i kritika je dobrodošla.
7ispala7 7ispala7 15:29 01.02.2010

Re: Da li ja gresim......

I dalje to mislim sad iskreno mi nisi jasan....pa naravno da sve ima dve strane trazis ljude, kad ti se jave uvek ima onih koji se izdvoje i onih koji misle da vise vrede a da su neshvaceni tacnije da su neprimeceni prema kojima je zivot maceha.i sl.U mom poslu postoje dve strane kad si dosao sa preporukom i radis ono sto odlicno znas ,imas skolu, imas praksu milina!I one koji imaju jako vekiku zelju da to nauce a niko ih nece jer niko nece da placa nazovimo to ne znanje.Nasa firma to moze jer se na taj nacin jako puno kvalitetnih ljudi nadje e sad rezultati nisu preko noci i nikog ne drzimo ugovorom kao pojedine firme koje prete tuzbama ukoliko krenete sa istim poslom ili ukoliko iznosite informacije.Inace mi je stav da ne gledam sve iz jednog ugla i volim iznosenje misljenja pa makar i bolelo po nekad.Da li recimo znas da imamo dan kad mozemo otvoreno da kazemo poslodavcu sta god da mislimo,da otvoreno kazes kolegi sta te uzasava kod njega, rad los recimo ..cak i izgled ponekad se komentarise- zamenu uloga da kolega koji najvise pametuje dobije na 7 dana ulogu i stvarno moze(i mora) da odlucuje za sve nas na poslu pa da vidis sto je veselo.....e tako pola firmi moze da proba po nesto nemora uvek da se samo zaradi..inace da li ti je neko rekao da si napast.....i predajem se necu slati komentare vise
dirtyharry dirtyharry 15:42 01.02.2010

Re: Da li ja gresim......

7ispala7
e tako pola firmi moze da proba po nesto nemora uvek da se samo zaradi

Slažem se.

7ispala7
.inace da li ti je neko rekao da si napast.....i predajem se necu slati komentare vise

Nisam napast nego ti ne umeš da braniš svoje argumente. Ajde pre nego što se uvrediš da ti pošaljem jedan link jednog odličnog bloga. Napadaj ono što ja branim a ne mene .

U vezi dosta toga se salžem sa tobom ali opet ko što rekoh imaš kontradiktorne izjave pre i sada pa mi je to palo u oči a i ti meni nisi jasna ali dobro. Nemoj odmah da se ljutiš .

7ispala7
.i predajem se necu slati komentare vise

Da li se uvek ovako lako predaješ? Lepo pričamo.
pape92 pape92 15:49 01.02.2010

evo naprimer ovo

Neki naš naučnik se probio u svetu, u npr mikrobiologiji. Dobija grantove, zna znanje. Taj posao bi umeo da obavlja i u Srbiji. Te iste pare koje dobija za komercijalna istraživanja bi, od istih institucija, tj firmi, taj naučnik dobio i ako bi ceo projekat preselio u Srbiju. Još bolje za poslodavca, radilo bi se za manje plate, pa bi se troškovi smanjili. U Srbiji, uzmimo postoje kapaciteti za takav rad - prostor, opremljene laboratorije, stručno osoblje. Projekat bi doneo zaradu ne samo tom našem naučniku povratniku, koji bi svakako rado radio za manju platu ali u svojoj zemlji, nego i svim uključenim u projekat. Uključujući naravno i vlasnike proizvodnih srdstava, tj laboratorija, instituta - državu. Sve deluje kao da je potrebno samo malo pregovora oko konkretnih uslova i posao bi mogao da bude zaključen. Ali nije tako. Po tim laboratorijama, po tim institutima, fakultetima, već neko radi. Neko ko nije otišao. Nema praznih kancelarija, na papiru nema neiskorišćenih laboratorija, pa tako ispada da "nema mesta". Domaća radna snaga bi bila korisna za novi program koji bi doneo naš "stranac" ali oni koji su na rukovodećim mestima moraju da ustupe kancelarije, kapacitete i rukovodstvo nad tim novim projektom. Ispostavlja se da je tako nešto nemoguće. Razumem otpor među samim stručnim kadrom - šefovima, karijera je u pitanju. No u pitanju je i viši interes, selidba znanja iz sveta nazad u Srbiju, i novac koji to znanje donosi.
dirtyharry dirtyharry 15:59 01.02.2010

Re: evo naprimer ovo

Slažem se sa ovim, znam i sam za još jedan vrlo sličan slučaj samo je druga oblast u pitanju. Ko što reče koleginica 7ispala7 gore da će da čeka nas povratnike na aerodromu (ja dolazim kolima ) šta da radim u Srbiji. I da se vratimo i da donesemo posao, što većina može da uradi, ja sam i pre imao problema da nađem kompetentne ljude a ovde je još veći problem jer neko treba da napravi mesta tom povratniku u svojoj laboratoriji/kancelariji.
Mene moj posao geografski ne ograničava gde ću da ga radim, tako da mogu da budem bilo gde, ali rad sa ljudima zahteva i mesto gde može da se sarađuje sa drugima.
Idem tamo gde mogu da učim od drugih dalje.
Sujeta i isključivost dolaze do izražaja. Jeste da se radi o karijeri i poslu ali to ne mora da znači ni da neko mora uvek da ostane bez posla.
omega68 omega68 18:56 01.02.2010

Re: evo naprimer ovo

preporuka
ovde treba čvrsta ( demokratski ) ruka
Unfuckable Unfuckable 20:20 01.02.2010

Re: evo naprimer ovo

svaka čast, divim ti se na volji i energiji.

Zanimljiv deo :

Profesore na fakultetima, višim školama, po srednjim školama plaća država, zašto neće da rade nešto u korist mladih nego ih uče nešto što im nikada neće ni zatrebati. Jedan razlog je neobaveštenost a drugi razlog je ne moranje. Ako bi neko iz ministarstva naredio da to mora onda bi svi morali i tu bi bio kraj priče.
dirtyharry dirtyharry 20:42 01.02.2010

Re: evo naprimer ovo


Unfuckable
svaka čast, divim ti se na volji i energiji.

Zanimljiv deo :

Profesore na fakultetima, višim školama, po srednjim školama plaća država, zašto neće da rade nešto u korist mladih nego ih uče nešto što im nikada neće ni zatrebati. Jedan razlog je neobaveštenost a drugi razlog je ne moranje. Ako bi neko iz ministarstva naredio da to mora onda bi svi morali i tu bi bio kraj priče.


Ma naravno. Može ministarstvo naše da uradi mnogo toga ali kao što sam napisao nije ili intelektualno potkovano ili obavešteno ili jednostavno neće. Mnogo toga može. Kada budem skupio dovoljno ideja objaviću blog na tu temu jer su se već javili par momaka koji hoće da pomognu u svemu ovome. Zajedno smo jači, pa svako ko kako može i koliko može.
Ovde nema para, ima ulaganja, na kraju se dobije samo zahvalnost od onih kojima si pomogao ali i to je dovoljno
drug.clan drug.clan 14:41 03.02.2010

dug

ono sto je irska uradila u prokle dve decenije je zaduzivanje od $500000 po glavi stanovnika (slovima: pola miliona US dolara po glavi stanovnika)!!!

Pa da su bilo kome dali tolike pare lako bi postao "ekonomski tigar" - sada sleduje bolno vracanje dugova
dirtyharry dirtyharry 15:31 03.02.2010

Re: dug

Pa pametni ljudi uče na tuđim greškama (što ne važi za nas). Ako su Irci uradili pametno jednu stvar a drugu nisu, valjda smo pametni dovoljno da prepišemo samo ono što je dobro. Inače sa zaduživanjem ni mi ne bi bili mnogo bolji samo da smo mogli i da smo imali od koga.
drug.clan drug.clan 20:06 03.02.2010

Re: dug

dirtyharry
Pa pametni ljudi uče na tuđim greškama (što ne važi za nas). Ako su Irci uradili pametno jednu stvar a drugu nisu, valjda smo pametni dovoljno da prepišemo samo ono što je dobro. Inače sa zaduživanjem ni mi ne bi bili mnogo bolji samo da smo mogli i da smo imali od koga.


tu se slazem sa tobom

ja sam hteo da istaknem je da napredak ne moze biti tako brz i sa tako malo rada kao sto je bio u slucaju irske koja je to uspela pre svega jer je bila zasuta parama iz politickih razloga

kod nas treba da se pocne najpre sa IT infrastrukturom sto u danasnje vreme kosta malo a pokrece mnogo, potom se treba fokusirati na obrazovanje (ne treba ulaziti u neke duboke reforme jer one obicno uniste i ono sto valja vec) treba ubaciti racunar u obrazovanje i kao nastavno sredstvo ali jos bitnije kao predmet obrazovanja

nekoliko puta sam u srbiji bio spopadan pitanjima vezanim za funkcionisanje platnog prometa sa inostranstvom, i to od strane veoma mladih ljudi (srednja skola) koji su napravili neki programcic ili umeju da prave lepe sajtove ali imaju problem kako da plasiraju i kako da naplate svoj rad (paypal nije mogao da se otvori iz srbije, ne znam kako je sada)

to je veliki problem - infrastruktura: konekcije, eftine staticke IP adrese za servere, registracija medjunarodnih domena, platni promet sa inostranstvom ....

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana