Društvo| Religija

Patrijarh srpski po volji Duha svetoga

Vojislav Stojković RSS / 19.01.2010. u 11:30

"Želim da ohrabrim naše vernike i poručim im, kao i celom srpskom narodu, da će Sveti duh birati novog patrijarha i da će biti izabran najbolji i najdostojniji… Niko od nas, već Duh sveti će učiniti najbolji izbor" ,  izjavio je episkop šabački Lavrentije, koji će kao najstariji arhijerej po hirotoniji 22. januara predsedavati izbornim saborom. Da Duh sveti bira 45. poglavara na tronu Sv. Save, te da će izbor biti pre svega božija, a ne njihova volja, zajednički je imenitelj svih izjava episkopa  sa pravom glasa. No, i pored čvrste vere u nepogrešivost svetog Duha, kampanja za izbor novog patrijarha SPC traje gotovo dve godine.

 

Počela je još u maju 2008. kada je Njegova svetost, sada blagopočivši patrijarh Pavle,  tokom prolećnog zasedanja Sabora, iz svoje bolesničke sobe isterao trojicu vladika, koji su ga posetili na VMA kako bi dobili njegov blagoslov za izbor novog patrijarha. "Neće biti sa mnom kao s Germanom", kažu da im je poručio na rastanku.  

Javnost verovatno neće nikad saznati  da li je, a ako jeste,  kako i zašto  Patrijarh Srpski gospodin Pavle promenio odluku  i u svojoj bolesničkoj sobi na VMA 8. oktobra iste godine, potpisao molbu Saboru da ga razreši dužnosti. Da je ta odluka doneta pod pritiskom, ali ne patrijarhove bolesti ili poodmaklih godina, već pod pritiskom mitropolita Amfilohija i njegovih sledbenika, pokazalo je jesenje zasedanje Sabora. Duboko podeljeni episkopi nisu bili u stanju da se dogovore i izaberu novog patrijarha, a častan izlaz su našli tako što su Pavla umolili da i dalje ostane na čelu SPC.

Patrijarh Pavle jeste uživao veliki ugled i u narodu i među sveštenstvom, SPC jeste sa njim na čelu povratila ugled i veliku ulogu u društvu, ali patrijarh Pavle je iza sebe ostavio aferama I korupcijom opterećenu crkvu i duboko podeljene i oko niza krupnih pitanja međusobno sukobljene episkope. Episkopi se dele, grupišu i sukobljavaju po različitim osnovama. Po mestu rođenja na “srbijance” i “bosance”, a razmeđa je, naravno, Drina. Prema starosti na “staru gardu” i “mlade lavove”, pri tom je donja granica starosti 65, a gornja granica mladosti 47 godina života. Prema mestu gde su sticali visoko teološko obrazovanje epsikopi se svrstavaju u “krčku” (manastir Krka), grčku i rusku školu,. Konceptualna shvatanja i pristup liturgiji deli visoke jerarhe SPC na tradicionaliste i novotare, odnosno na “justinijane” i ostale.

 

velik.jpg
 

Crkveni velikodostojnici su, naravno, podeljeni  i oko izbora novog patrijarha, kako oko same ličnosti naslednika patrijarha Pavla, tako i oko načina izbora.

Prvi nagoveštaji o promeni izbornih pravila, tj. da novog patrijarha ne treba birati “apostolskim žrebom” već prostom većinom, čuli su se odmah posle sahrane  parijarha Pavla. Kao razlog za promenu istican je argument da ni jedna pravoslavna crkva, sem SPC, više ne bira patrijarha “apostolskim žrebom”. Sa dosta osnove može se  predpostaviti da se zagovornici promena nisu rukovodili samo željom za modernijim načinom izbora, već i željom da neposrednije utiču na izbor, a to je daleko lakše kada se patrijarh bira prostom većinom. Oni koji lobiraju za svog kandidata moraju obezbediti prostu većinu (22 glasa) čak za tri kandidata, ukoliko se patrijarh bira apostolskim žrebom, što je daleko teže nego samo za jednog kandidata, ukoliko se patrijarh bira prostom većinim. Neposredno pred izborni sabor, koji počinje 20.01. 2010. g. čini se da je, ipak, prevagnuo stav da se patrijarh bira “apostolskim žrebom”, pa se zbog toga, kažu, episkop zvorničko-tuzlanski Vasilije (Kčavenda) predano angažuje da obezbedi glasove za čak trojicu svojih kandidata, kako se svetom Duhu ne bi omakla greška.

U našim, pa i stranim, medijima uveliko se licitira ko su kandidati sa najviše izgleda, ko, kako, zašto i za koga lobira. Ozbiljniji anlitičari i poznavaoci prilika u SPC su mišljenja da nije moguće predvideti ko će biti izabran za 45. poglavara SPC. Lakše je predvideti ko verovatno neće biti izabran.

Vladika raško-prizrenski Artemije se gotovo sigurno može otpisati, ne samo zbog korupcionaških afera i činjenice da je zbog svojih političkih stavova trn u oku javnosti, već pre svega zato što je u sukobu sa  čitavim Sinodom i več niz godina ne poštuje njihove odluke. Male šanse ima i vladika mileševski Filaret zbog svoje političke odanosti i službe Miloševićevom režimu. Vladika Pahomije je autsajder zbog svojih pedofilskih sklonosti, a zvorničko – tuzlanski Vasilije (Kačavenda) zbog srebroljublja, odnosno napadnog ličnog bogatstva. Male šanse za izbor ima i mitropolit Jovan, ne zato što je najstiriji po godinama, već pre svega zato što je od Amfilohija izgubio dugogodišnju bitku za „prvog do patrijarha“, iako je najstariji i po godinama i po rukopoloženju. Minimalne šanse imaju i oni episkopi koji su bliski Artemiju, Filaretu, Pahomiju, pa i Jovanu, a po logici stvari i oni koji lobiraju za „jake“ kandidate. Male šanse imaju i episkopi iz rasejanja, a to su oni čije episkopije nisu u Srbiji, Bosni, Crnoj Gori ili Hrvatskoj.  Kada se podvuče crta od 34 episkopa, koji po Ustavu SPC mogu biti birani za patrijarha, objektivne šanse ima njih desetak.

Naravno, na izbor patrijarha, pored različitih interesa u vrhu SPC, svoj interes ispoljava i država. U SFRJ je uticaj države bio prenaglašen, pa su počivšeg patrijarha Germana zvali i "crveni patrijarh". To nije bio slučaj sa izborom patrijarha Pavla, delom i zbog načina izbora. Ukoliko aktuelna vlast ispolji prevelik uticaj na izbor 45. patrijarha SPC, nezadovoljni njegovim izborom verovatno će ga prozvati "žutim patrijarhom".

Procedura izbora „apostolskim žrebom“ je poznata: Imena svih 34 kandidata biće  na izbornom listiću. U prvom krugu se zaokružuje tri, u drugom dva, a u trećem jedno ime. Izborni krugovi se ponavljaju dok se ne dođe do trojice koji imaju najmanje 23 od mogućih 45 glasova, koliko ima jerarha sa pravom glasa. Zatim se prelazi se na biranje žrebom, odnosno “apostolskim načinom”, koji proističe iz novozavetnog izbora apostola Mateja posle Judinog izdajstva.

Članovi Sabora iz Saborske sale prelaze u patrijaršijsku kapelu Svetog Simeona Mirotočivog - na službu “Priziva Svetog Duha za izbor novog patrijarha”, koju sće lužiti Lavrentije, najstariji arhijerej po hirotoniji. Tokom te službe, tri imena stavljaju se u zasebne koverte, a one u Jevanđelje. Suština ovog čina leži u verovanju da su članovi Sabora odabrali kandidate po ljudskim vrlinama, a da je Božja volja koji je od njih trojice dostojan trona patrijarha srpskog. U tačno određenom delu službe, jedan od monaha obično najstariji, kojeg bira Sabor i koji u Patrijaršiju dolazi u noći pred izborni Sabor, svojom rukom, ali po volji svetog Duha, izvlači kovertu u kojoj je ime novog patrijarha, a episkop Lavrentije čita ime odabranog.

 

 

Atačmenti



Komentari (89)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

miloradkakmar miloradkakmar 11:46 19.01.2010

Neka

bude izabran najbolji.
Pojedini ne zaslužuju, ali imaju pravo, da se nađu u žrebu.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:52 19.01.2010

Re: Neka

Da kojim slučajem moj glas može dopreti do Duha Svetoga, zamolio bih ga da rukom pokaže na episkopa žičkog Hrizostoma.

Episkop Hrizostom (Stolić), je rođen 1939. g. u Rumi, gde je završio osnovnu i srednju školu. Po završetku srednje škole odlazi u manastir Dečane, gde je zamonašen i rukopoložen u čin jerođakona i jeromonaha od strane tada episkopa raškoprizrenskog, a kasnije patrijatha srpskog, Pavla. Ubrzo posle toga odlazi u SAD, gde u ruskom manastiru Svete Trojice u Džordanvilu, studira teologiju. Bio je parohijski sveštenik u srpskoj crkvi Sv. velikomučenika Georgija u Istočnom Čikagu, zatim otišao na Svetu Goru u manastir Hilandar. U Hilandaru je ostao 20 godina, gde je proizveden u čin arhimandrita od strane carigradskog patrijarha Dimitrija. Kao zapažen monah bio je starešina (protos) cele Svete Gore. Upravo zbog toga uživa veliki ugled među vladikama. Sveti Arhijerejski Sabor SPC 1988. godine, izabrao je Hrizostoma za episkopa zapadnoameričkog. Episkop Hrizostom je upravljao eparhijom sve do 1992. godine, do izbora za episkopa banatskog, a posle čega je izabran za episkopa Žičkog.
Mudar, miran i u svemu umeren čovek koji ne pripada ni jednom od lobija.
vladimir petrovic vladimir petrovic 12:19 19.01.2010

Re: Neka

Jesi mudar.
Čitajući tvoj post upravo sam se pitao zašto nemaš kuraži da izadješ sa nagadjanjem ko bi mogao biti izabran za patrijarha, pored onoga što si bio slobodan da kažeš da neki "nemaju šansi" (Artemije, Filaret, Vasilije). Zato mi je drago da u komentaru iznosiš tvoj stav, koji deluje veoma razumno.

Izbor patrijarha, kao i mnogi drugi izbori, neminovno nosi obeležje neizvesnosti, pa i onoga što nazivamo "srećom", odnosno "nemanjem sreće". Nema izbora, pa ni crkvenih, koji nemaju elemente lutrije, jer u najvećem broju izbora - ne bivaju izabrani baš najbolji kandidati. Čak i kada se očekuje pomoć Duha svetoga.
Vojislav Stojković kako se svetom Duhu ne bi omakla greška.

Moguće je da se Sv. Duhu omakne greška, sudjeno kriterijima čoveka.
Podsećam na nešto o čemu ti nisi hteo da govoriš, a to je da je pokojni patrijarh Pavle bio uzoran u mnogo čemu - ali da nije bio po volji mnogih vladika. Više je bio monah nego lider Crkve, a to je veliki minus. Neka mi se ne zameri ovo što kažem, ali onaj ko rukovodi Crkvom bi morao biti jak čovek i dobar organizator, a monasima je mesto u manastiru.
Stoga, ne bih voleo da na mesto novog patrijarha dodje čovek koji bi umnogome bio slika i prilika bivšeg patrijarha, uz sve dužno poštovanje prema njemu.

Na kraju, ja volim da ukazujem na one koji nisu baš mnogo u igri, ali koje ne treba isključivati iz igre: vladika Atanasije je u igri, zar ne (pretpostavljam da jeste, premda više nisam siguran, znam da je bilo nekih spekulacija da on bude eliminisan kao kandidat).
Ovo je samo "food for thought", a ne nekakvo navijanje.

P. S. Nije mi se svidela lakoća s kojom si konstatovao da su Crkvu karakterisale "korupcijske afere" i podele, nakon smrti patrijarha. Podele postoje (i postojaće). I u svetovnim vlastima podele postoje, neki kažu da čak i u vladajućoj DS ima podela, o radikalima da ne govorim. Crkva je veliko, živo telo, ima dosta toga što bi joj se moglo prigovoriti, ali ne verujem da je "ogrezla u korupciji". Ili, barem mi je teško da poverujem u takvu kvalifikaciju. Ako grešim, neka mi se ne zameri previše.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:24 19.01.2010

Re: Neka

vladika Atanasije je u igri,

Vladika Atanasije nije u igri....jer je episkop uz penziji..
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:24 19.01.2010

Re: Neka

vladimire, ako je tvoj kandidat Atanasije (Jevtić), iako jedan od najplodotvornijih živih teologa SPC, ništa od izbora. Svojom voljom se penzionisao kada je pao sa ljestava i povredio vrat.
Penzionerima ne može pomoći ni sv. Duh.:)
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:28 19.01.2010

Re: Neka

Penzinerima ne može pomoći ni sv. Duh.:)

Može biti samo navijač...
No, mislim da glasa, kao i vikarni episkopi...
Dr M Dr M 12:32 19.01.2010

Re: Neka

Penzinerima ne može pomoći ni sv. Duh.:)


Penzi(o)nerima ne moze pomoci ni sv. Duh:(((
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:34 19.01.2010

Re: Neka

Od ukupno 44 episkopa (40 eparhijskih i četiri vikarna) pravo glasa ima njih 36.
Za kandidaturu, pored četvorice vikarnih episkopa, uslov ne ispunjavaju još četvorica: Atanasije Jeftić, jer je u penziji, a episkop australijsko-novozelandski Irinej Dobrijević, episkop bregalnički i mjestobljustitelj bitoljski Marko Kimev i episkop stobijski David Ninov, jer nemaju dovoljno vladičanskog staža. Oni mogu da predlažu, ali nemaju pravo glasa.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:37 19.01.2010

Re: Neka

Vojislav Stojković
Od ukupno 44 episkopa (40 eparhijskih i četiri vikarna).
Za kandidaturu, pored četvorice vikarnih episkopa, uslov ne ispunjavaju još četvorica: Atanasije Jeftić, jer je u penziji, a episkop australijsko-novozelandski Irinej Dobrijević, episkop bregalnički i mjestobljustitelj bitoljski Marko Kimev i episkop stobijski David Ninov, jer nemaju dovoljno vladičanskog staža. Oni mogu da predlažu, ali nemaju pravo glasa.

Eto bože....krivo bi zbog ovoga mjestobljusitelja...
No, sasvim ozbiljno..Moj zemljak Irinej Dobrijević, episkop australijsko-novozelandski bi bio veoma dobar kandidat....
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:42 19.01.2010

Re: Neka

Dr M
Penzinerima ne može pomoći ni sv. Duh.:)


Penzi(o)nerima ne moze pomoci ni sv. Duh:(((

Može samo Krkobabić.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:49 19.01.2010

Re: Neka

Vojislav Stojković
Dr M
Penzinerima ne može pomoći ni sv. Duh.:)


Penzi(o)nerima ne moze pomoci ni sv. Duh:(((

Može samo Krkobabić.

Ne može..On je ateista...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:54 19.01.2010

Re: Neka

Drago Kovacevic
Moj zemljak Irinej Dobrijević, episkop australijsko-novozelandski bi bio veoma dobar kandidat....


Daleko je australijsko-novozelandska eparhija, biraju se najčešći oni jerarhi čija je eparhija u "srpskim" zemljama: Srbiji, Bosni, hercegovini, Crnoj Gori i Hrvatskoj.

PS: Drago, ti si iz Klivlenda, Ohajo?

Rođen je 6. februara 1955. u Klivlendu, u državi Ohajo. Prvih 12 razreda opšteg obrazovanja završio je u Klivlendu,. Odlično govori maternji – srpski jezik. Odrastao je i školovan u rodnom Klivlendu. Završio je dva najuglednija teološka fakulteta u Americi, pa i u svetu - Sv.Vladimir i Sv. Tihon. Na jednom od njih predavao je i vladikaNikolaj Velimirović. Profesor je na poznatom Lajola univerzitetu u Čikagu. Na poziv Patrijarha srpskog gospodina Pavla predavao je i na Bogoslovskom fakultetu u Beogradu. (izvor)


marco_de.manccini marco_de.manccini 12:55 19.01.2010

Re: Neka

je rođen 1939. g. u Rumi,

ти си, јеремија, један локал патриота.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:56 19.01.2010

Re: Neka

PS: Drago, ti si iz Klivlenda, Ohajo?

Ne, nisam ja iz Klivlenda, nego je otac Irineja Dobrijevića iz okoline Knina, a u SAD je otišao kao emigrant..
Sam Irinej je to voleo naglasiti..
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:59 19.01.2010

Re: Neka

Šalio sam se.:))
Episkop Irinej je četvrti arhijerej, rođen u inostranstvu, koji je izabran za Episkopa Srpske Crkve. I ovim činom, Srpska Crkva je potvrdila da je mati svih svojih čeda, bilo gde u svetu da se nalaze.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 13:04 19.01.2010

Re: Neka

Šalio sam se.:))

Ma znam, ali mi je to bila dobra prilika da kažem poznat mi podatak..
A čovek svojom mirnoćom, znanjem i zapadnjačkim duhom zaista ostavlja impresivan utisak..
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:12 19.01.2010

Re: Neka

marco_de.manccini
je rođen 1939. g. u Rumi,

ти си, јеремија, један локал патриота.


I (lokal) patriota, ali i jugonostalgičar i evropejac.

Nego, gde si ti marco? dugo te nije bilo, ali vidim vraćaš se u velikom stilu.
marco_de.manccini marco_de.manccini 13:15 19.01.2010

Re: Neka

био у некој потрази. а у 9 сам код зубара.
jednatanja jednatanja 17:48 19.01.2010

Re: Neka

Manastire i teološke fakultete Sv.Vladimir i sv.Tihon sam posetila više puta, to su zaista biseri pravoslavnog školovanja i duhovnosti na području istočne Amerike, prelepa mesta, prelepe biblioteke, kao male pravoslavne oaze opkoljene morem dominantne katoličke i protestantske dogme i ostalih rasnih i verskih raznolikosti. Mislim da ko god završi ovakav fakultet, nekonvencionalni i manjinski u SAD to čini iz velike ljubavi prema pravoslavlju. Verovatno si u pravu, Vojislave, kad kažeš da bi episkop Irinej Dobrijević bio dobar kandidat.
Inner Party Inner Party 18:08 19.01.2010

Re: Neka

vladimir petrovic
Neka mi se ne zameri ovo što kažem, ali onaj ko rukovodi Crkvom bi morao biti jak čovek i dobar organizator, a monasima je mesto u manastiru.


Slazem se. Ne zovu Papu Racingera dzabe Bozji rotvajler.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:19 19.01.2010

Re: Neka

jednatanja
Verovatno si u pravu, Vojislave, kad kažeš da bi episkop Irinej Dobrijević bio dobar kandidat.

Ne sumnjam u Irineja, međutim, on nema pet godina vladičanskog staža, a to je prema Ustavu SPC uslov da može biti biran za patrijarha.
Korektnosti radi, na Irineja Dobrijevića nam je Drago skrenuo pažnju.
jednatanja jednatanja 18:47 19.01.2010

Re: Neka

Korektnosti radi, na Irineja Dobrijevića nam je Drago skrenuo pažnju.


Ok, umemorisano...Ako smem da dam glas PROTIV jednog vladike, a to je zapadno-evropski Konstantin. Razloge ostavljam za sebe.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:55 19.01.2010

Re: Neka

OK, verujem ti na reč.:)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:19 19.01.2010

Re: Neka

Inner Party
vladimir petrovic
Neka mi se ne zameri ovo što kažem, ali onaj ko rukovodi Crkvom bi morao biti jak čovek i dobar organizator, a monasima je mesto u manastiru.


Slazem se. Ne zovu Papu Racingera dzabe Bozji rotvajler.

I ja se slažem sa vladimirom.
Međutim, svi naši patrijarsi su bili prethodno monasi. Do visokog položaja u crkvenoj hijerarhiji sveštenici praktično ne mogu doći. Mđutim, i među vladikama koji su bili monasi verovatno ima ljudi sa visokim organizacionim sposbnostima. Pitanje je koliko se takve sposobnosti pri izboru za patrijarha vrednuju.
Filip2412 Filip2412 01:02 20.01.2010

Re: Neka

Meni je Atanasije najbolji, steta sto ne moze on...
ivana23 ivana23 01:24 20.01.2010

Re: Neka

Filip2412
Meni je Atanasije najbolji, steta sto ne moze on...

Onda bi ti Grigorije bio po volji.
Filip2412 Filip2412 01:38 20.01.2010

Re: Neka

ok... slabo se razumem u kandidate, Atanasija sam voleo da slusam ranih devedesetih, konkretan i bistar lik
Voleo bih da dodje neki covek koji ce aktivnije ucestvovati u javnom zivotu, na pozitivan nacin naravno
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:04 20.01.2010

Re: Neka

Filip2412
Meni je Atanasije najbolji, steta sto ne moze on...


Kažu da strogi post i svakodnevne molitve pomažu.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:07 20.01.2010

Re: Neka

ivana23
Filip2412
Meni je Atanasije najbolji, steta sto ne moze on...

Onda bi ti Grigorije bio po volji.


Eh, da je živ pop Vlada Zečević....


Dr M Dr M 11:54 19.01.2010

Lutrija


Kocka je greh a mi i Duha svjatoga teramo da ucestvuje u kockanju.

Daj Boze da izvuce dobitnu kombinaciju...ali se bojim da smo mu poturuli samo lose karte...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:09 19.01.2010

Re: Lutrija

Doktore, nisu baš sve karte loše, a kocka je grešna u zavisnosti ko se kocka.
Znaš kako su govorili stari latini: quod licet iovi non licet bovi.

Dr M Dr M 12:22 19.01.2010

Re: Lutrija

nisu baš sve karte loše


Verujem Ti na rec, nisam pratio karte

Mogu samo da se nadam da je Sveti duh bio pazljiviji i da je pratio dosadasnji tok kartanja.

Izgleda mi da su u spilu aduti retki a trulih dasaka malo vise.

Zato se molim da se izvuce prava karta, ovo je igra gde se pogresnom kartom najgore uplatkaju kibiceri...

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:29 19.01.2010

Re: Lutrija

Dr M


Izgleda mi da su u spilu aduti retki a trulih dasaka malo vise.




Aduta ima, ali, koliko je meni poznato, nema ni jedna dama.


Dr M Dr M 12:34 19.01.2010

Re: Lutrija

Aduta ima, ali, koliko je meni poznato, nema ni jedna dama.


Nije vazno, vazno je da ima
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:07 19.01.2010

Možda..

Hajde, da ustvrdim da imam svoga favorita iako me kao ateista to zanima samo u drušvenom smislu.
I mislim da ovo što će biti primenjen "apostolski žreb"( uveo ga pokojni patrijarh German), nije loše jer bi u protivnom sve ličilo na skupštinu "Zvezde" ili "Partizana", s tim da u skupštini ne bi bilo navijača.
Mislim da je Irinej Bulović, bez obzira na kobasicijadu, prekidanje predstave na otvorenom u Novom Sadu i intervencija oko antidskiminacionog zakona, najbolji kandidat.
Intelektualno ostavlja najjači utisak, spreman je na dijalog sa ostalim hrišćanskim crkvama, nema ga u javnosti bez velike potrebe....
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:13 19.01.2010

Re: Možda..

Ti si se, Drago, pokazao kao dobar prognozer glede volje naroda u izboru predsednika Srbije.
Videćemo da li, kao laik, pogađaš tako dobro i volju sv. Duha.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 12:15 19.01.2010

Re: Možda..

Vojislav Stojković
Ti si se, Drago, pokazao kao dobar prognozer glede volje naroda u izboru predsednika Srbije.
Videćemo da li, kao laik, pogađaš tako dobro i volju sv. Duha.

Tajanstveni su putevi gospodnji, Vojislave...
miloseng miloseng 12:59 19.01.2010

Re: Možda..

Episkop zicki Hrizostom mislim da pripada kako Vojislav kaze novotarima! uveo je neke promene u liturgiji, cak mimo volje sinoda ili sabora. u okolini cacka i arilja su mu upadali na litugrije i prekidali ih. licno sam pricao sa covekom koji je to radio. kaze on to nije po crkvenom zakonu i poziva se na justina. ja o tim crkvenim stvarima nemam pojma ali posto sam iz kraljeva (sediste eparhije zicke) imam neki stav o Hrizostomu. veoma fin i ugledan covek koga narod voli. mada kazem ima i onih koji ga ne vole. Arilje trazi npr da se formira njihova eparhija izdvajanjem iz zicke. pozivaju se jos na odluke sv. save. mozda se je i to u pozadini napada na njega.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:49 19.01.2010

Re: Možda..

Sociolog religije Mirko Đorđević kaže da je jedan broj vladika odlučio da promeni neke stvari u služenju svete liturgije.
Novotarci" su potpuno odbacili zavesicu na oltaru, tako da nema ničega što potpuno deli oltar i sveštenika od prisutnog vernog naroda. Zatim, oni insistiraju da se sveštenik okreće i ka zapadu i da se liturgija služi na narodnom srpskom jeziku. Predvodnici te struje su, pored mitropolita Amfilohija, još i episkop šumadijski Jovan, penzionisani vladika Atanasije Jevtić i vladika žički Hrizostom, kao i mlađe vladike, poput lipljanskog Teodosija i hercegovačkog Grigorija. Njihova osnovna namera je da Crkvu približe Evropi, Zapadu, da se približe svim hrišćanima, pa i katolicima i protestantima...

Za razliku od reformista starinci, insistiraju da se liturgije služe kao i pre osam vekova.
- Oni su kategorično protiv bilo kakvih reformi. Zalažu se da se služba služi kao u vreme Svetog Save. Oni traže da se zadrži zavesica na oltaru i da se sveštenik tokom liturgije povremeno izdvaja od vernika, kao i da se liturgija služi na crkvenom, staroslovenskom jeziku. Oni su takođe oštro protiv dijaloga sa katolicima i protestantima. Toj struji prvenstveno pripadaju vladika Artemije, vladika zvorničko-tuzlanski Vasilije, ali i većina ostalih vladika preko Drine..

Moje skromno mišljeje da je krajnje vreme da se SPC prilagodi vremenu u kome vernici žive, da usvoji Milankovićev kalendar, da se liturgije služe na jeziku koji vernici razumiju i da sveštenstvo prestane da glumi svete ljude, a gomila profano bogatstvo.
miloseng miloseng 15:35 19.01.2010

Re: Možda..

Vojislav Stojković
Sociolog religije Mirko Đorđević kaže da je jedan broj vladika odlučio da promeni neke stvari u služenju svete liturgije.
[i]Novotarci" su potpuno odbacili zavesicu na oltaru, tako da nema ničega što potpuno deli oltar i sveštenika od prisutnog vernog naroda. Zatim, oni insistiraju da se sveštenik okreće i ka zapadu i da se liturgija služi na narodnom srpskom jeziku.


upravo to mi je ispricao covek koji je vodio grupu ljudi da prekidaju liturgije episkopa zickog. inace poznati i uspesni "domacin", civil, iz Arilja. cak nije hteo da ide u manastir studenicu na liturgiju da se ne bi nervirao, kako kaze.
drug.clan drug.clan 15:49 19.01.2010

Re: Možda..

kao i da se liturgija služi na crkvenom, staroslovenskom jeziku.



nije bas jasno po kojoj logici je moglo pre 1100 i nesto godina da se predje sa grckog (na kome je napisano jevandjelje) na slovenski narodni jezik a sada ne moze sa staroslovenskog ili crkvenoslovenskog na narodni jezik

ja sam mislio da je ova prica zavrsena u 19. veku kada su Vuk i Danicic preveli bibliju
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:02 19.01.2010

Re: Možda..

drug.clan
kao i da se liturgija služi na crkvenom, staroslovenskom jeziku.



nije bas jasno po kojoj logici je moglo pre 1100 i nesto godina da se predje sa grckog (na kome je napisano jevandjelje) na slovenski narodni jezik a sada ne moze sa staroslovenskog ili crkvenoslovenskog na narodni jezik

ja sam mislio da je ova prica zavrsena u 19. veku kada su Vuk i Danicic preveli bibliju

Eee, onda bi se moglo zaključiti da devetnaesti vijek još traje...
ivana23 ivana23 16:12 19.01.2010

Re: Možda..

libkonz libkonz 16:45 19.01.2010

Re: Možda..

Vojislave, sinoć sam počeo da pišem tekst koji će se lepo uklopiti sa ovim tvojim. Samo da ga danas završim i pošaljem kolegi blogeru, kome sam još davno obećao gostovanje na njegovom blogu.
Poseban deo je posvećen događajima iz snimka koji je postavila Ivana.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:30 19.01.2010

Re: Možda..

miloseng
inace poznati i uspesni "domacin", civil, iz Arilja.

Znači nije domaćin, već "domaćin".:))
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:34 19.01.2010

Re: Možda..

drug.clan

ja sam mislio da je ova prica zavrsena u 19. veku kada su Vuk i Danicic preveli bibliju

Ne može brzo. To u SPC ide polako.
Milankovićev kalendar će SPC prihvatiti tek za 790 godina, posle 2800. godine. Tada će se za 1 sekundu razlikovati od Gregorijanskog kalendara, a do 2800. se kalendari poklapaju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:37 19.01.2010

Re: Možda..

ivana23


Ovo kao je da je snimla ekipa informativnog programa iz devedesetih. Kao, opet biju narod, a narod kao niko ne sme da bije.:))
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:44 19.01.2010

Re: Možda..

libkonz

Poseban deo je posvećen događajima iz snimka koji je postavila Ivana.

lib, dok sam bio klinac nikako mi nije bilo jasno da postoje dve nove godine i dva božića. To da ima dva božića, "njihov" i "naš" nekako sam razumeo. Verovatno sam mislio da "oni" imaju svog boga, a "mi" svog. Ali, dve nove godine? To nikako nije moglo da uđe u moju tvrdu detinju glavu.
Da budem iskren, ni danas nije mnogo bolje.

Možda je moje interesovanje za dešavanja u SPC samo eho mojih problema iz detinjstva.

Voleo bih da mi neko pojasni o čemu se tu zapravo radi.
znik znik 18:17 19.01.2010

Re: Možda..

Drago Kovacevic

Mislim da je Irinej Bulović, bez obzira na kobasicijadu, prekidanje predstave na otvorenom u Novom Sadu i intervencija oko antidskiminacionog zakona, najbolji kandidat.
Intelektualno ostavlja najjači utisak, spreman je na dijalog sa ostalim hrišćanskim crkvama, nema ga u javnosti bez velike potrebe....


Kazezoze Kazezoze 19:27 19.01.2010

Re: Možda..

Vojislav Stojković

Sociolog religije Mirko Đorđević kaže da je jedan broj vladika odlučio da promeni neke stvari u služenju svete liturgije.
[i]Novotarci" su potpuno odbacili zavesicu na oltaru, tako da nema ničega što potpuno deli oltar i sveštenika od prisutnog vernog naroda. Zatim, oni insistiraju da se sveštenik okreće i ka zapadu i da se liturgija služi na narodnom srpskom jeziku.

ovo sa liturgijom na spskom je losh predlog.
treba da se sluzhi na kopskom, ako je ikako moguce.
koliko nerazumnijim jezikom govorili, toliko ce im vernici vishe verovati
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:55 19.01.2010

Re: Možda..

Kaz, iz toga razloga i neće da menjaju liturgijski jezik. I crkvenoslovenski je dovoljno nerazumljiv, pogotovo kada se poje.
Valjda si bio u crkvi.:))
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:22 19.01.2010

Re: Možda..

znik
Drago Kovacevic

Mislim da je Irinej Bulović, bez obzira na kobasicijadu, prekidanje predstave na otvorenom u Novom Sadu i intervencija oko antidskiminacionog zakona, najbolji kandidat.
Intelektualno ostavlja najjači utisak, spreman je na dijalog sa ostalim hrišćanskim crkvama, nema ga u javnosti bez velike potrebe....




Ja mu, ipak, ne mogu zaboraviti zabranu kobasicijade.
Onakve kobasice da propadnu.
medjutim92 medjutim92 08:42 20.01.2010

Re: Možda..

Vojislav Stojković
Kaz, iz toga razloga i neće da menjaju liturgijski jezik. I crkvenoslovenski je dovoljno nerazumljiv, pogotovo kada se popije.


Necu vise da citam blogove pre no sto se razbudim
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:24 20.01.2010

Re: Možda..

I poje i popije:

Kazezoze Kazezoze 13:37 20.01.2010

Re: Možda..

Vojislav Stojković
I poje i popije:


kanarinac mi se obeznanio kad ga je chuo.
zino, ukochio se i do kraja pesme nije ni mrdno...jedva sebi dodje, nekako.
morao sam da mu dam pola keksa da se povrati.
eno ga sad, kljuca onaj keks i pokushava da zaboravi pojanje ovog tvog pijanog popa
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:47 20.01.2010

Re: Možda..

Izvini mu se u moje ime.
..............................
Došao Bosanac u ZOO i razgleda sve životinje redom, a ispred kaveza sa kanarincem nešto se duže zadržao diveći se njegovom šarenom perju.
-Šta me gledaš, koji q? pita ga kanarinac.
-Hebeš mi mater, a ja mislio da si ti tica, odgovori mu zgranuti Bosanac.
Kazezoze Kazezoze 14:43 20.01.2010

Re: Možda..

Izvini mu se u moje ime.

nema problema, imam kontra terapiju na koju se pali u vidu:

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:57 20.01.2010

Re: Možda..

Ovo bi mogla biti sledeća faza u terapiji:

cult cult 12:51 19.01.2010

ne bih da smetam

raspravi obzirom na ateizam i neznabostvo svoje...
samo sam hteo da glasno izgovorim "mjestobljustitelj"
eto. toliko.
pozdrav.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:21 19.01.2010

Re: ne bih da smetam

Мјестобљуститељ = чувар

Ne smetaš uopšte, a ovde je većina neznabožaca.
pozz.
drug.clan drug.clan 14:07 19.01.2010

izbor

Naravno, na izbor patrijarha, pored različitih interesa u vrhu SPC, svoj interes ispoljava i država. U SFRJ je uticaj države bio prenaglašen, pa su počivšeg patrijarha Germana zvali i "crveni patrijarh". To nije bio slučaj sa izborom patrijarha Pavla, delom i zbog načina izbora. Ukoliko aktuelna vlast ispolji prevelik uticaj na izbor 45. patrijarha SPC, nezadovoljni njegovim izborom verovatno će ga prozvati "žutim patrijarhom".


E da je to istina samo u SFRJ i samo za vreme komunizma.

Pavle je bio medju veoma malim brojem crkvenih vodja koji nisu izabrani voljom aktulne vlasti. Pocevsi od Nemanjica, preko Brankovica, Crnojevica, Habsburga, Njegosa, Obrenovica ... do Karadjordjevica koji su skoro samostalno birali patrijarha.
Doduse bivalo je i obrnuto pa su patrijarsi i mitropoliti bili svetovne vodje (Njegosi, Rajacic)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:34 19.01.2010

Re: izbor

Naravno. Šta reći npr. za anglikansku crkvu:
Britanski monarh (trenutno, kraljica Elizabeta II.) ima ustavni položaj »Vrhovnog upravitelja Engleske Crkve.«

Duhovni vođa Crkve je nadbiskup Canterburyja, koji nosi naslov primasa cijele Engleske i metropolita. On je također i znak jedinstva cijele Anglikanske zajednice neovisnih nacionalnih i pokrajinskih crkava. Od 2002. na ovom se mjestu nalazi dr. Rowan Williams.

Zakonodavno tijelo Engleske crkve je Generalni sinod čije odluke potvrđuje, ali bez mogućnosti unošenja izmjena, Parlament Ujedinjenog Kraljevstva. Nakon što dobiju i kraljevski pristanak, ove odluke postaju dijelom engleskog zakonodavstva.

Crkva ima i svoje sudstvo, koje također čini sastavni dio pravosudnog sustava Ujedinjenog Kraljevstva.


izvor
drug.clan drug.clan 14:44 19.01.2010

Re: izbor

Vojislav Stojković
Naravno. Šta reći npr. za anglikansku crkvu:
Britanski monarh (trenutno, kraljica Elizabeta II.) ima ustavni položaj »Vrhovnog upravitelja Engleske Crkve.«

Duhovni vođa Crkve je nadbiskup Canterburyja, koji nosi naslov primasa cijele Engleske i metropolita. On je također i znak jedinstva cijele Anglikanske zajednice neovisnih nacionalnih i pokrajinskih crkava. Od 2002. na ovom se mjestu nalazi dr. Rowan Williams.

Zakonodavno tijelo Engleske crkve je Generalni sinod čije odluke potvrđuje, ali bez mogućnosti unošenja izmjena, Parlament Ujedinjenog Kraljevstva. Nakon što dobiju i kraljevski pristanak, ove odluke postaju dijelom engleskog zakonodavstva.

Crkva ima i svoje sudstvo, koje također čini sastavni dio pravosudnog sustava Ujedinjenog Kraljevstva.


izvor


jednom recju dzamahirija
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:54 19.01.2010

Re: izbor

drug.clan


jednom recju dzamahirija



Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 14:16 19.01.2010

lako je njima

kad imaju "imaginary friend-a" da radi njihov posao pa ne moraju da snose odgovornost.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:38 19.01.2010

Re: lako je njima

Hm, slično je i sa političarima: Volja naroda je volja Boga.
mirelarado mirelarado 16:21 19.01.2010

Re: lako je njima

Vojislav Stojković
Hm, slično je i sa političarima: Volja naroda je volja Boga.


А и народ је за политичаре једнако имагинаран као и Бог.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:58 19.01.2010

Re: lako je njima


mirelarado
Vojislav Stojković
Hm, slično je i sa političarima: Volja naroda je volja Boga.


А и народ је за политичаре једнако имагинаран као и Бог.


Jedan moj drug iz gimnazije, (bistar i pametan mladić, kasnije agronom, sposoban privrednik i uspešan čovek), dao se u politiku devedesetih godina prošlog veka.
Iznosio mi program njegove novoosnovane stranke, (sa obaveznim demokratskim i nacionalnim predznakom), hteo da me vrbuje, šta li, a ja ga pitam:
-Dobro, to je sve lepo, ali šta na to sve kaže narod?
- Narod? Ko hebe narod. Narod je amorfna masa, koju mi političari oblikujemo prema našoj volji, odgovorio mi je tada.
Ne znam da li je on nekoga citirao ili je to njegova definicija.
Dakle, za političare je narod imaginarna i amorfna kategorija.:))

Nažalost moj je gimnazijskom prijatelj zbog politike izgubio glavu, doslovno.
A bio je divan čovek, sve je u životu imao. Mnogo mi ga žao.
Lionsgate Lionsgate 16:59 19.01.2010

Patrijarh srpski po volji Draga svetoga

Dragi blogeri, pitam se cemu li zabrinutost . . . novi patrijarh ce biti izabran kako nas Dragec kaze jer tako je uvek bilo, posle bilo kojih izbora koje smo na blogu B92 ispratili javio bi se bivsi ministar informisanja sa recima "Jel'sam vam rekao, a?".
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:06 19.01.2010

Re: Patrijarh srpski po volji Draga svetoga

Drago je ovoga puta samo istakao svog kandidata.
Lionsgate Lionsgate 18:14 19.01.2010

Re: Patrijarh srpski po volji Draga svetog

Drago je ovoga puta samo istakao svog kandidata.

Nisam ni komentarisao sta Dragec pise na ovom blogu, poenta je u onome sta nas (na blogu) ocekuje posle izbora
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:23 19.01.2010

Re: Patrijarh srpski po volji Draga svetog

To ćemo tek da vidimo.
Ako episkop žički postane patrijarh, ja ću se praviti pametan.
Lionsgate Lionsgate 18:32 19.01.2010

Re: Patrijarh srpski po volji Draga svetog

To ćemo tek da vidimo.
Ako episkop žički postane patrijarh, ja ću se praviti pametan.

Ne moze to tek tako, samo jedan covek je ovde koji ima pitanja za sve odgovore - ti bi bio naobicniji plagijator
stefan.hauzer stefan.hauzer 17:13 19.01.2010

tezak izbor

Cuo sam od coveka...koji je veoma blizu direktnog izvora informacija(moj bivsi profesor crkvene istorije Srba) da je izbor sledeceg patrijarha jako,jako daleko!
Takodje epsikop žički Hristozom je dobar izbor,al' nazalost...nisam siguran da ce biti izabran
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:05 19.01.2010

Re: tezak izbor

Pojedini episkopi ne isključuju čak ni mogućnost blokade sabora tako što bi se krugovi glasanja bezuspešno ponavljali u nedogled, jer ni jedan od 34 kandidata ne bi mogao da dobije nadpolovičnu većinu za trojnu kandidaturu. izvor
stefan.hauzer stefan.hauzer 18:16 19.01.2010

Re: tezak izbor

Vojislav Stojković
Pojedini episkopi ne isključuju čak ni mogućnost blokade sabora tako što bi se krugovi glasanja bezuspešno ponavljali u nedogled, jer ni jedan od 34 kandidata ne bi mogao da dobije nadpolovičnu većinu za trojnu kandidaturu. izvor


eh,apropo izvora,takodje isti covek,mi je rekao da su ovi iz blica(ovo nije rekklama),najbolje obavesteni od svih medija,pisanih i nepisanih,vezano za datu temu!
Lionsgate Lionsgate 18:30 19.01.2010

Re: tezak izbor

rekao da su ovi iz blica(ovo nije rekklama),najbolje obavesteni od svih medija,pisanih i nepisanih,vezano za datu temu!

I vrlo aktivno su se ukljucili u izbor patrijarha denucirajuci pojedine (one koji nisu njima odnosno njihovim politickim partnerima po volji) episkope. . . Blicova agitacija "za ili protiv", traje od prvog dana po smrti patrijarha Pavla. Barata se tamo i poverljivim dokumentima DB-a, odnosno BIA-e, pitam se kako su bas svi ti dokumenti zavrsili samo u rukama urednistva Blica. Stvarno sposobni novinari i urednistvo, nije za njih nista ni upad u tajne dokumente. . .
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:07 19.01.2010

Re: tezak izbor

Kao i u svakoj izbornoj kampanji, slične priče, argumenti i kontrargumenti.. i naravno maše se dosjeima DB.:)
stefan.hauzer stefan.hauzer 23:29 19.01.2010

Re: tezak izbor

Barata se tamo i poverljivim dokumentima DB-a, odnosno BIA-e, pitam se kako su bas svi ti dokumenti zavrsili samo u rukama urednistva Blica.

mora se necim podici tiraz...osnova svakog modernog novinarstva u Srbiji(spominjanje tako nam dragih agencija)!

Ja ih licno ne citam,al' ako mi dragi stari profesor kaze tako(profesor je u pravu i kad nije u pravu)moram ga poslusati!
zgubidan18 zgubidan18 19:33 19.01.2010

Nelogičnost

Hteo bih da ukažem na jednu, po meni, objektivnu nelogičnost u ovom izbornom postupku. Ja, kao ljubitelj matematike, a student tehnike, uočavam da, smanjivanjem broja kandidata koji se zaokružuju u drugom i trećem krugu, samo se proces izbora kandidata otežava i odugovlači. Ako u trećem krugu, treba zaokružiti samo jedno ime, i taj kandidat treba da dobije 2/3 većinu glasova, kako očekivati da se to desi, ako on nije uspeo da dobije 2/3 većinu glasova kada su se zaokruživala 2 ili 3 imena? Prilično je očigledno da bi sa stanovišta racionalizacije vremena, trebalo i u II i III krugu ići sa zaokruživanjem 3 imena, ali, naravno, pre toga sa listića izbaciti onog (ili one) koji su već prošli u "finale".
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:33 19.01.2010

Re: Nelogičnost

Šire videti krkarov blog o izboru pape i patrijarha.
hazar hazar 11:43 20.01.2010

Interesantno

je koliko se ateisti zanimaju za izbor Patrijarha SPC, a ovamo bi da SPC bude samo jedna od NVO ili bar da ima značaj kao neka protestantska grupa koja se nazove crkvom. To bi bilo kao da ja razmatram izbor Pape ili zagrebačkog (nad)biskupa. Jeste da ima značaja, ali opet ko sam ja(pravoslavac) da to uopšte razmatram, a u krajnjem šta ja pa zaista znam o kandidatima.

Sve su to učeni, ozbiljni ljudi i špekulacije tipa ovaj je savremen, ovaj pametan i obrazovan, te onaj je više monah nego vođa su prosto smešne. Ljudi mi njih suštinski uopšte ne poznajemo.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:21 20.01.2010

Re: Interesantno

Pored vernika, ima jako puno razloga da se i ateisti interesuju za izbor patrijarha SPC. Navešću samo neke:

-sva istraživanja pokazuju da najveći broj građana Srbije ima najviše poverenja u SPC, te se može zaključiti da je i uticaj SPC na političke i druge društvene tokove visok;

-država izdvaja silne milione za SPC (300, 400 ili više miliona din godišne), a kako država nema svojih para, to je novac svih građana, dakle i ateista;

-crkveni jerarhi iznose svoje stavove i o širim društvenim pitanjima, a ne samo verskim, pa zašto ateisti ne bi iznosili svoje o radu crkve i sveštenstva;

-informacije o kandidatima, sukobima i podelama u vrhu SPC do medija dolaze iz izvora u samom vrhu SPC; i

-izbor patrijarha SPC je vrlo značajan događaj za državu u kojoj su većina građana pravoslavci.
hazar hazar 13:16 20.01.2010

Re: Interesantno

Vojislav Stojković
Pored vernika, ima jako puno razloga da se i ateisti interesuju za izbor patrijarha SPC. Navešću samo neke:

-sva istraživanja pokazuju da najveći broj građana Srbije ima najviše poverenja u SPC, te se može zaključiti da je i uticaj SPC na političke i druge društvene tokove visok;

-država izdvaja silne milione za SPC (300, 400 ili više miliona din godišne), a kako država nema svojih para, to je novac svih građana, dakle i ateista;

-crkveni jerarhi iznose svoje stavove i o širim društvenim pitanjima, a ne samo verskim, pa zašto ateisti ne bi iznosili svoje o radu crkve i sveštenstva;

-informacije o kandidatima, sukobima i podelama u vrhu SPC do medija dolaze iz izvora u samom vrhu SPC; i

-izbor patrijarha SPC je vrlo značajan događaj za državu u kojoj su većina građana pravoslavci.

Jasno je interesovanje svekolike javnosti u Srbiji za izbor Patrijarha, a moj komentar za ateiste je više ironija zbog njihove želje koju već navedoh.

Ono što je zaista bitno je da mi zaista ne poznajemo te ljude da bi o njima komentarisali jer se sve svodi na rekla-kazala i "pouzdane" insajdere. Verujem da i sami episkopi doprinose tome sa svojim bezveznim istupima u javnosti po ovim pitanjima. Izgleda kao da traže nečiju podršku spolja za nešto što treba da je isključiva stvar SPC. Svoj udeo daju i "kvalifikovani" analitičari verskih zbivanja ( kako samo tupavo zvuči taj naziv koji se ovih dana nemilice koristi) koji dočekaše svojih 5 minuta.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:20 20.01.2010

Re: Interesantno

Namerno sam izbegao da u postu iznosim negativne, ali poznate činjenice o mogućim kandidatima, ali ima mnogo i takvih.

Istoričar Milorad Tomanić smatra da se od novog patrijarha očekuje da, bez obzira što je "prvi među jednakima" i nema veliki uticaj, utiče da dođe do velikih promjena u SPC-u i to na više nivoa.

"Međusobni odnosi treba da se promene. Zatim, odnosi episkopa prema njima samima. Treba da promene svoj odnos i prema stadu i da spuste tu aroganciju, da izađu iz džipova sa zatamnjenim staklima - zbog čega je mnoge episkope kritikovao i sam pokojni patrijarh Pavle", smatra Tomanić.

On takođe smatra da bi poslije izbora novog patrijarha neke vladike trebalo da se samoinicijativno povuku.

"Mislim da je i stadu, a i mnogim drugima već dosta gromovnika tipa mitropolita Amfilohija, Nikanora banatskog, Vasilija zvorničko-tuzlanskog i da mitropoliti treba da i sami počnu da se ponašaju onako kako su se i zavetovali da će se ponašati. Zapravo, onako kako je to radio patrijarh Pavle", rekao je Milorad Tomanić.
izvor

hazar hazar 13:32 20.01.2010

Re: Interesantno

Koje su to velike promene vezane za SPC?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:56 20.01.2010

Re: Interesantno

Moje laičko (skromno svetovno) mišljeje da je krajnje vreme da se SPC prilagodi vremenu u kome vernici žive, da usvoji Milankovićev kalendar, da se liturgije služe na jeziku koji vernici razumiju i da sveštenstvo prestane da glumi svete ljude, a gomila profano bogatstvo i, naravno, ekumenizam sa drugim hrišćanskim crkvama, pre svih katoličkom.
hazar hazar 13:34 21.01.2010

Re: Interesantno

Vojislav Stojković
Moje laičko (skromno svetovno) mišljeje da je krajnje vreme da se SPC prilagodi vremenu u kome vernici žive, da usvoji Milankovićev kalendar, da se liturgije služe na jeziku koji vernici razumiju i da sveštenstvo prestane da glumi svete ljude, a gomila profano bogatstvo i, naravno, ekumenizam sa drugim hrišćanskim crkvama, pre svih katoličkom.

Ne smeta mi kalendar, a ni njegova eventualna promena pa to ni ne smatram neophodnom promenom.
Ono što je zaista bitno je ekumenizam. Evo recimo vi hoćete promenu jezika, a kako to uskladiti sa latinskim. Vrlo brzo dođete do toga da je jezik bogosluženja uvezan sa organizacijom tj. internacionalnim karakterom Rimokatoličke srkve i nacionalnim karakterom Pravoslavnih crkava.

U teološke razlike ne mogu da ulazim jer nisam stručan, ali mi izgleda da je Pravoslavlje mnogo bliže apostolskom učenju i da je potrebno prilagođavanje druge strane. Moć i uticaj Vatikana je isuviše veliki pa ne verujem da su oni spremni na bilo kakve suštinske promene. Primera radi, umesto da osude delovanje velikog dela svog klera tokom WWII, proglašavaju za sveca Stepinca i slične spodobe.

Sve u svemu, prepustio bih te poslove SPC, bez mnogo mešanja u stvari u koje se ne razumem.

P.S. Istina je da deo klera SPC postupa nimalo hrišćanski što se materijalnog bogatstva tiče, ali ne bih to preneo i na monaški deo. U svakom slučaju to je stvar za osudu i SPC mora nešto učiniti po tom pitanju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:25 22.01.2010

Re: Interesantno

Drugi Vatikanski koncil (1962 do 1965) je dozvolio da se tradicionalna latinska misa prevodi na nacionalne jezike.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana