Ljudska prava

Ako nemaš nogu, onda je nemaš

Freedom of Information RSS / 14.01.2010. u 12:24

Autor: Rodoljub Šabić

Ako nemaš nogu, onda je nemaš. I za registraciju invalidskog automobile i oslobađanja poreza na luksuz je nebitno kako si je izgubio, invalid je to što jeste, bez obzira na uzrok, zar ne?
Ovo je pitanje iz e-maila koji mi je, tražeći pomoć, uputio M.F. iz jednog grada u unutrašnjosti Srbije. Pomoć koju traži vezana je za odsustvo informacija o (problemima u) ostvarivanju prava na oslobođenje od poreza po osnovu invalidnosti. Reč je o oslobađanju poreza na motorno vozilo koje mu je, razume se, s obzirom na okolnosti itekako potrebno.


Inače, po svemu sudeći ne može biti sporno da kod M.F. postoji procenat invalidnosti koji jeste osnov za oslobađanje od poreza. Invalidnost od 70%, donjih ekstremiteta potvrđuju svi medicinski dokumenti koje ima, kao i rešenje njegovog Centra za socijalni rad.


Ali SUP-u u njegovom gradu traži od M.F. rešenje o invalidnosti izdato od Fonda PIO. A M.F. nikako ne može da dobije to rešenje. Ne može iz prostog razloga što kao, uostalom i ne mali broj drugih ljudi, nije ni stigao da ostvari radni odnos jer je sticajem okolnosti rano postao invalid. A SUP, druga dokumenta kojima dokazuje invalidnost ne prihvata. A na pitanje, zašto ne prihvata - ne daje objašnjenje.
Apsurd, zar ne? A rečenica iz e-maila M.F.: „Prošle godine je u SUP Beograd to promenjeno na zahtev roditelja maloletnog invalida koji takođe nije mogao da registruje svoj automobil jer nema rešenje iz PIO", podsetila me na još jedan apsurd.


Naime, podsetilo me na to da je maloletni D.S. iz Beograda, još sredinom 2008. uspeo da reši „nerešivi" problem i da ostvari pravo na oslobođenje od poreza i registruje svoje vozilo. Doduše, uspeo je to tek nakon obraćanja njegove majke Povereniku za informacije, i tek nakon prilično obimne komunikacije moje zamenice sa nadležnim. I tada je bila nervirajuća predstava o tome da je potrebno uložiti ozbiljan napor za rešavanje izmišljenih problema, ali je bilo utešno uverenje da D.S. svoj „epohalni uspeh" nije ostvario samo za sebe, već i za druge u sličnoj situaciji. Sve druge, i u Beogradu i u Srbiji.


Teško je shvatljivo, ali to uverenje očito nije bilo na mestu. A broj ljudi koji su u istoj ili sličnoj situaciji kao M.F. nije mali. Neprihvatljivo je da se bespotrebno, uz svu nesreću koja ih je inače pogodila, dodatno izlažu maltretmanu koji bi bio nervirajući i za ljude bez ikakvog hendikepa. Čime se može objasniti to da „uspeh" maloletnog D.S. nije bio povod da nadležni jednim cirkularnim pismom obezbede u svim prilikama isti i logičan odgovor na pitanje sa početka teksta, a ljude zaštite od maltretmana?



Komentari (28)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:51 14.01.2010

birokratija

drzavna administracija je bolesno rigidna i do mere nepodnosljivosti birokratska. ne mislim da nam ne treba birokratija, ali zdrav razume nekad treba da prevagne.
dolybell92 dolybell92 23:33 14.01.2010

Re: birokratija

ali zdrav razume nekad treba da prevagne.


Kad bi administacija imala razum?....Ali ona na razum nema pravo.
antioksidant antioksidant 13:04 14.01.2010

.

koliko vidim fond pio ima uslove za sticanje prava na invalidsku penziju
sto bi trebalo da bude drugacije od "rešenja o invalidnosti" koje trazi mup
tj neko moze biti da bude invalid i ako nema prava na invalidsku penziju (zbog neispunjenja drugih sulova)

.........................................
birokratija samu sebe hrani
nedostaje dobre volje
fond pio moze izdati to trazeno resenje na osnovu medicinske dokumentacije ako mup bas insistira
a mup ne mora bas da insistira
ali to je vec logika
ne birokratija
...........................................

Uslovi
Uslovi za sticanje prava na invalidsku penziju zavise od toga da li je invalidnost, tj. gubitak radne sposobnosti prouzrokovan povredom na radu, odnosno profesionalnom bolešću ili bolešću, odnosno povredom van rada.

Osiguranik kod koga nastane gubitak radne sposobnosti kao posledica povrede na radu ili profesionalne bolesti, stiče pravo na invalidsku penziju, bez obzira na godine života i dužinu penzijskog staža.
Kada je invalidnost prouzrokovana povredom van rada ili bolešću, pravo na invalidsku penziju stiče se:
Ako osiguranik ima navršenih 5 godina staža osiguranja.
Starosna granica do koje se može ostvariti pravo na invalidsku penziju u periodu od 1.01.2006. do 31.12.2010. godine pomera se u zavisnosti od pomeranja uslova za sticanje prava na starosnu penziju i to:
u 2007. godini do navršenih 63 (muškarac), odnosno 58 (žena) godina života, kao i posle tih godina života ukoliko nije ispunjen uslov penizijskog staža od 20 godina, a najduže do navršenih 65 (muškarac), odnosno 60 (žena) godina života.
u 2008. godini do navršenih 63 godine i 6 meseci (muškarac), odnosno 58 godina i 6 meseci (žena) godina života kao i posle tih godina života ukoliko nije ispunjen uslov penizijskog staža od najmanje 19 godina, a najduže do navršenih 65 (muškarac), odnosno 60 (žena) godina života.
u 2009. godini do navršenih 64 (muškarac), odnosno 59 (žena) godina života, kao i posle navršenja istih ukoliko nije ispunjen uslov penizijskog staža od najmanje 18 godina, a najduže do navršenih 65 (muškarac), odnosno 60 (žena) godina života.
u 2010. godini sa navršenih 64 godine i 6 meseci (muškarac), odnosno 59 godina i 6 meseci (žena) godina života, ukoliko nije ispunjen uslov penzijskog staža od najmanje 17 godina, a najduže do navršenih 65 (muškarac) odnosno 60 (žena) godina života.
Osiguranici, odnosno lica mlađa od 30 godina života kod kojih je invalidnost prouzrokovana bolešću ili povredom van rada stiču pravo na invalidsku penziju:

ako je invalidnost nastala do navršene 20. godine života, s najmanje 1 godinom staža osiguranja;
ako je invalidnost nastala do navršene 25. godine života i ako do nastanka invalidnosti ima najmanje 2 godine staža osiguranja;
ako je invalidnost nastala do navršene 30. godine života i ako do nastanka invalidnosti ima najmanje 3 godine staža osiguranja.
margos margos 13:23 14.01.2010

Re: .

fond pio moze izdati to trazeno resenje na osnovu medicinske dokumentacije ako mup bas insistira
a mup ne mora bas da insistira
ali to je vec logika

Ta alogičnost se ne rešava već nekoliko decenija. Koliko je teško dobaviti olakšice za uvoz i registraciju vozila na ime invaliditeta, jednako je teško dobaviti parking mesto u gradu - a da ne govorim o tome kako ostali vozači to označeno mesto ne poštuju i uzurpiraju.
Ako nemaš nogu, onda je nemaš. I za registraciju invalidskog automobile i oslobađanja poreza na luksuz je nebitno kako si je izgubio, invalid je to što jeste, bez obzira na uzrok, zar ne?

Poseban problem je (bio) tzv kumulativni indaliditet - kada do invalidnosti nije došlo odjednom. To je tek totalni apsurd. Ne znam da li se to sada regulisalo u zakonu i izjednačilo, ali je godinama bila nepremostiva prepreka - i u socijalnom i u mupu.
mariopan mariopan 13:38 14.01.2010

Re: .

Birokratijo i Bogu si teska.

Sta tek da kazem za sam nacin uvrdjivanja stepena invalidnosti ili telesnog ostecenja.
Naime, nisu dovoljni lekarski nalazi. Ona "komisija" koja se sastoji od jednog coveka, u nasem slucaju drskog i pijanog doktora, zatecenog kako pije u kancelariji PIO gde se utvrdjuje invalidnost - a ne na osnovu citave hrpe dokumenata koje svaki tako tezak bolesnik ima - mene je ostavila zgranutu.

Prvo smo morali nepokretnog bolesnika da dopremimo u zgradu PIO, njega da vadimo iz kreveta i dovlacimo do zgrade gde nosila nisu mogla da se prenesu na drugi sprat pa je ostao u kolima hitne pomoci. Tu "hitnu" smo morali da platimo iako imamo osiguranje, nemam pojma zasto se to placa? Napolju, na ulici, citav red parkiranih raznih privatnih vozila u kojima jako neudobno leze nepokretni bolesnici, dopremljeni kako ko zna i ume, verovatno od ljudi koji pravu hitnu pomoc nisu mogli da plate. Leze ili sede zgrceni, smraznuti i satima cekaju da se doktori smiluju i pocnu da rade.

Pregled je zakazan za 8 ujuro a nije poceo pre 11 casova, sve vreme gomila ljudi u kolicima ceka u prizemlju zgrade, tuzna skupina ljudi koji su se vec nazuljali u svojim kolicima dok doktor gore u kancelariji pije rakiju i mezeti cevape. Cujem od portira da tim invalidima ne retko i pozli dole cekajuci pa su spasavali ljude hitnim intervencijama.

Ja sam izgubila zivce cekajuci pa sam usla, NEPOZVANA, i videla tu rakiju, cevape i veselo drustvo koje samo sto se nije pobratimilo. Bila sam grubo izbacena napolje, gde je gomila ljudi cekala, pratioci tih invalida i sami invalidi koji su mogli da se popnu do drugog sprata u zgradi gde nema lifta.

Njegovo visocanstvo doktor koji odlucuje o tome ko ce dobiti bilo sta sto ti invalidi traze i koji sam cini tu "komisiju" nije mogao da dodje do bolesnika, bar onih nepokretnih, u njihovu kucu, vec su ti bolesnici dopremani do zrade da bi bili pregledani. ZASTO?
Moj muz je pregledan napolju na ulici, skidali smo ga do gola na zimi (februar) posle visecasovnog cekanja, u samim kolima hitne pomoci. Ne mogu da zaboravim to maltretiranje, potpuno bespotrebno, pijanog doktora i celu gomilu ljudi u kolicima u holu zgrade PIO.
Zar nije dovoljno sto svi ti bolesnici vec imaju gomilu papira od svih doktora koji su ih pregledali PRE te "komisije", zar njihovo znanje i dijagnoza treba da se proverava na ovakav nacin? Zar taj pregled nije mogao da bude obavljen u nekoj bolnici u gradu gde bi pacijenti bar bili u toplom i gde postoje liftovi i lekari koji mogu da pruze prvu pomoc onima kojima pozli dok cekaju nego to cine doktori koji su u nekakvim komisijama za bolovanja i koji istrcavaju da pomognu onima kojima je cekanje umalo doslo glave?

To je nasa birokratija nama dala.
mayo1 mayo1 14:03 14.01.2010

Re: .

margos
jednako je teško dobaviti parking mesto u gradu - a da ne govorim o tome kako ostali vozači to označeno mesto ne poštuju i uzurpiraju.


mariopan mariopan 14:12 14.01.2010

Re: .

mayo1  

margos margos 14:30 14.01.2010

Re: .

Uh... tako istinito i toliko bolno! :(((

Edit:
Mariopan,
ova tvoja priča je totalni horor. Mnogi ljudi odustanu od svojih prava na tuđu negu i pomoć i nekih drugih prava na osnovu invaliditeta, upravo jer je do dokazivanja tih prava, put ponižavajući. S t r a š n a priča. Grozomorna. :(

mariopan mariopan 14:46 14.01.2010

Re: .

margos
Uh... tako istinito i toliko bolno! :(((

Edit:
Mariopan,
ova tvoja priča je totalni horor. Mnogi ljudi odustanu od svojih prava na tuđu negu i pomoć i nekih drugih prava na osnovu invaliditeta, upravo jer je do dokazivanja tih prava, put ponižavajući. S t r a š n a priča. Grozomorna. :(


Upravo tako se desilo i to se verovatno i danas radi.
Zato sam je i napisala, ako ista moze da se promeni u tom neljudskom postupku, mora hitno da se menja.
Ljudi koji sve ovo dozive, verujem da nemaju kome ni da se zale, niti mogu da uticu na nacin donosenja tih "resenja" za ovo ili ono sto im treba. Sve je podredjeno doktoru da se ne smara.
Umesto da se bas njima pomogne na svaki nacin da se ne maltretiraju, kao da se sve zaverilo da im se svako ostavrenje nekih prava smuci ne bi li od njih odustali.
apectator apectator 13:57 14.01.2010

Nicim se ne moze objasniti

"Čime se može objasniti to da „uspeh" maloletnog D.S. nije bio povod da nadležni jednim cirkularnim pismom obezbede u svim prilikama isti i logičan odgovor na pitanje sa početka teksta, a ljude zaštite od maltretmana?"

To se ne moze nicim objasniti a Vama g-dine Sabic svaka cast za angazovanje u toj i mnogim drugim prilikama. Redak ste primer za to kako odgovoran funkcioner treba da se odnosi prema zahtevima za zastitu prava gradjana.
Atomski mrav Atomski mrav 15:41 14.01.2010

Iskustvo

Imao sam priliku da iskusim ovako nešto u SUP-u. Razlog i povod isti - registracija automobila uvezenog od strane lica sa invaliditetom. Zanimljivo je da je prva registracija prošla bez problema, da bi šalteruša prilikom produženja registracije tražila "papir iz Socijalnog". E sad, pošto nije znala kako se tačno taj "papir" zove, rekao sam joj da ne može da traži tek tako neki "papir iz Socijalnog", već da mi mora reći tačno kako se to zove, pa sam tražio da vidim šefa - napravio sam malu scenu tamo i onda su ipak udarili pečat u saobraćajnu dozvolu. Ove godine smo išli preko "zaobilaznih kanala", bez ikakvih papira i nije bilo problema. Story of our lives...
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 15:47 14.01.2010

Maltretiranje je sastavni

deo vlasti, kako bi ono sto ucine bilo znacajnije i bolje vrednovano! Ipak nesto i rade?
PREPORUKA.
BKC
sesili sesili 18:05 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Kroz ono što je prošla Mariopan, manje-više prošla sam i ja. Zaista je horor! Kad se okončao, onda je počeo oko rešenja - dozvole za uvoz automobila. Majke mi, da su nešto davali iz svog džepa, mislim da bi me pre "otkačili", Onda je sin uvezao polovni automobil, po ovlašćenju oca. Iako je uvoz oslobođen carine i poreza, porez je morao da plati, pa da mu posle 45 dana vrate! Tih 45 dana još traju, od početka septembra! Još jednom čestitke gospodinu Šabiću za njegov rad.
sesili sesili 19:44 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Još nešto mi nije jasno. Zašto ljudi, koji imaju člana nepokretnog člana porodice, a on prima tuđu negu, ne mogu da ga smeste u ustanovu gerijatrije, dom. Pa to je TUĐA nega, to se plaća, mnogo više nego što je ta naknada. I treba, ali ne razumem zašto bi im to ukinuli?
mariopan mariopan 20:33 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Nema mesta u tim domovima a o smestaju treba da odluce ustanove socijalnog staranja, znaci jos birokratije.

O muzu sam se sama brinula i ne bih ni dozvolila da se o njemu brine neko drugi...ali o tetki sam se brinula samo dok je moja briga mogla da joj bude dovoljna. Ona je meni bila zakoniti staratelj , kao majka,sto je tesko ulazilo u glavu ljudima pa sam imala problema da objasnim zasto se ja o njoj brinem, zasto nije u svom stanu i na teritoriji Beograda gde zivi, nisu joj priznavali osiguranje jer treba da je odjavim iz Bg pa da je prijavim kod mene a ja to ne mogu jer treba dva nepokretna bolesnika da ostavim same i da obavljam birokratske poslove.. ma ludnica. Imala sam istovremeno dvoje tako teskih bolesnika. Umrli su u razmaku od dve nedelje.

Kada je postalo jasno da je previse bolesna i da joj treba lekarska nega 24 sata tada su nastali problemi. Em nece da je prime u bolnicu iako je bila u komi ( morali su pa su je ipak primili ali su odbijali jer je stara)..em za te ustanove nije dovoljno da samo imas pare i da hoces i ti da platis, odluku ko ce da bude smesten donosi Centar za socijalni rad, iako ona nije socijalno slucaj, te ustanove su njihova nadleznost.

Taj problem imala sam sa tetkom, kada je zatrebalo da bude smestena negde gde bi imala medicinsku pomoc 24 sata, primala je infuzije, nije mogla da guta i polako umirala, a u bolnicu, nijednu, nisu hteli da je prime jer je stara.

Kazemo sestra i ja da cemo jos i doplatiti ali za to je potrebna odluka centra za socijalni rad njene opstine, gomila dokaza da ona nema nikakvu imovinu, trebalo je dokazati da ni od oca koji je umro na Kosovu nije nista nasledila, da li je stan njen ili nije, dobili smo upitnik sa spiskom dokumenata koje treba da nabavimo i procedura bi trajala nekoliko meseci......nismo imali vremena, umrla je na VMA, gde isto nisu hteli da je prime ali su morali, posle dan ipo.Taj dan ipo nase lude jurnjave po Beogradu da pronadjemo sve papire koje su trazili, nikad necu zaboraviti. Nismo ih ni nasli a posle nam nisu trebali. Ali - bile smo ocajne zbog svega toga sto je ona morala da dozivi na samom kraju zivota.

margos margos 20:37 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Ali - bile smo ocajne zbog svega toga sto je ona morala da dozivi na samom kraju zivota.

I vas dve... Umesto da budete uz nju i lepo se oprostite, morale ste da vilenite za nekakvim papirima... I tužno i nehumano. I jedino što mi pada na pamet su psovke na bezdušnost....

Mariopan, &
aleksandarz92 aleksandarz92 20:44 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Iako je uvoz oslobođen carine i poreza, porez je morao da plati, pa da mu posle 45 dana vrate!

Invalidi sa 70% invaliditeta su, pri uvozu automobila, oslobodjeni placanja carine, ali ne i PDV-a. Uslov za oslobadjanje od PDV-a je 100% invalidnosti.
mariopan mariopan 20:52 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

margos
Ali - bile smo ocajne zbog svega toga sto je ona morala da dozivi na samom kraju zivota.

I vas dve... Umesto da budete uz nju i lepo se oprostite, morale ste da vilenite za nekakvim papirima... I tužno i nehumano. I jedino što mi pada na pamet su psovke na bezdušnost....

Mariopan, &

Bile smo i kod nje, ovo smo radile pre i posle posete, samo jedne, znas kakvi su na VMA, i to smo morale da se usunjamo da nas ne vide. Bila je svesna, poznala nas a dugo je vec bila nesvesna, i rekla nam da ne moze vise.

Mila moja tetka. Bar znamo da smo uradile sve kako je ona htela, a htela je kod mene na veliko cudjenje svih,njene crke (te moje sestre) koja je desetak puta dnevno obilazila, imala je zenu da je cuva i pazi u njenom stanu jer bila je stara,ali nije htela, samo kod mene i bog. Bilo nam je i jako lepo, mazile smo se i pazile uzajamno, ona je mene zvala "zlato moje" a ja je ususkavam u krevetu, poljubim za laku noc i sve ostalo - to nema u ustanovama. Kada je dosla kod mene sestra je gotovo sve vreme bila sa nama, ode kuci u Bg da skuva deci pa se vrati...do kraja smo to zajedno nosile.
Draga Margos ti to znas,kad je bilo.
margos margos 21:03 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Znam, draga moja... to je bilo onda kad si napravila tufahije i sve sama pojela :)
Eto, kako ja to smestim u memoriju pamćenja - po lepom i smešnom. :)
mariopan mariopan 21:33 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

margos
Znam, draga moja... to je bilo onda kad si napravila tufahije i sve sama pojela :)
Eto, kako ja to smestim u memoriju pamćenja - po lepom i smešnom. :)

Jeste
sesili sesili 21:47 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Da, moj muž ima, nažalost, 100% invalidnost, po jednom osnovu, jer kumulativna ne važi.
sesili sesili 21:47 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Da, moj muž ima, nažalost, 100% invalidnost, po jednom osnovu, jer kumulativna ne važi.
sesili sesili 21:51 14.01.2010

Re: Maltretiranje je sastavni

Oprostite za dupliranje. Ja jesam da svako bolestan bude u svojoj kući, kada neko FIZIČKI može da izdrži da ga neguje. Fizička odvojenost od kuće izaziva još veći emocionalni bol. Ali kad mora - zašto ne sme?
Hansel Hansel 00:14 15.01.2010

Kvote

Ne mogu ljudi s pravim invaliditetom da dobiju potvrdu da imaju tu vrstu problema kada ih dobijaju oni koji ih nemaju. Čuo sam za primer osobe koja je u papirima slepa a ima vozačku dozvolu. Na primer.

Ne mogu zaista boelsni ljudi da odu u invalidsku penziju jer ima toliko mnogo lažnih invalidskih penzionera.

Ne mogu trudnice kojima je ugrožen život da se porode carskim rezom bez molbi, insistiranja, mita... jer je mnogo onih koje blagovremeno rezervišu carski rez za sebe, a lekari imaju jasno propisan procenat carskih rezova na broj porođaja...

I tako dalje...
margos margos 00:45 15.01.2010

Re: Kvote

Hvala ti što si napisao - jasno i bez gneva... Pokušala sam to isto da napišem, pa odustajala, jer bih se uvek razljutila. Previše onih koji su smuvali invalidske penzije ima, da bi oni, koji imaju i po desetinu kilograma teške dosijee i lekarske nalaze, bivali odbijeni za neku od pripadajućih naknada ili olakšica.
Hansel Hansel 08:58 16.01.2010

Re: Kvote

Nemoj mi zahvaljivati... tema je suviše gorka... Nažalost, to je naša realnost, tj. samo deo nje (na još veću žalost), a ja sam pronašao neki modus (bar mislim) ne-gneva, ali i ne-zaborava...

Sve se to koliko-toliko moglo i moralo ispraviti od famoznih "demokratskih promena", a nije napravljen možda ni milimetarski korak nabolje (ako ne računamo tu hiperrigoroznost koja je opet, možda, selektivna)... Za razliku od mnogih koji su očekivali neki spektakularni ekonomski boljitak, ja nisam, ali sam se nekakvoj pravdi i uređivanju društva ipak nadao... Sva sreća pa mi očekivanja nisu bila maksimalna, kada sam već 2001-2. opet dobijao želju da razbijem televizor!
kageba kageba 02:05 15.01.2010

Birokratizam pod kontrolom "Velikog brata"

Nepoštovanje zakonitosti u Srbiji je veoma rasprostranjena pojava. Ne zato što nemamo zakone, već zato što ih ne poznaju ljudi koji treba da ih sprovode. Lekarske, invalidske i ostale komisije koje treba da donesu odluku o dodeli finansijskih sredstava osobi koja na to ima prava po zakonu imaju od nadležnih institucija (RZZO, PIO i sl.) samo jednu direktivu: Ne daj! Zato se dešava, na pr. da čoveku kome nedostaju obe noge uskrate pravo na pelene za odrasle, jer nema određenu bolest - indikaciju na osnovu koje bi mu to sledovalo prema pravilniku RZZO. A na njegovu žalbu da noću ima problema jer često mokri, kažu: Pa, imate veštačke noge!". Mnogi ljudi nisu ni dobili novčanu naknadu za tuđu negu i pomoć jer nisu bili u mogućnosti da se pojave na Invalidskoj komisiji (uglavnom žive sami ili sa nekim ko nije u stanju da ih nosi ili plati taksi), iako je zakonska obaveza Invalidske komisije da u takvim slučejevima odu u kuću pacijenta. Te svakodnevne tužne priče su toliko bljutave, da zaista zahtevaju stalnu kontrolu i kažnjavanje onih koji sprovode "instant zakone i pravilnike u tri lekcije", kao i one koji ih donose, ishitreno, npromišljeno, bez potrebnog stručnog i pravnog znanja. Ali pošto se radi o specifičnoj i veoma osetljivoj kategoriji korisnika nekih prava, ostaje stara konstatacija da samo bezobrazni dobijaju ono što hoće. Ko bi to mogao ispraviti?
mojo.jojo mojo.jojo 10:06 15.01.2010

Morate da nam dostavite dokaz od tog i tog

Ova situacija je karakteristična za našu administraciju.

ZUP vrlo jasno govori o tome kako se dokazuju činjenice koje su relevantne za donošenje rešenja (u ovom slučaju registracije automobila bez plaćanja poreza).

Ali, u našoj državi je moguće na razne načine dostaviti dokaze za nešto što je neistinito. U principu se to svodi na to da će vam većina državnih službenika izdati kakvu god hoćete potvrdu za 50€.

E sad, umesto da država reši problem izdavanja lažnih potvrda za 50€ ona građanima stavlja na teret, suprotno zakonu, da činjenice dokazuju određenim dokaznim sredstvima (praktično uvodi formu ad probationem - koju naše pravo poznaje samo u nekoliko slučajeva, npr. dokazivanje državljanstva).

Praktično, uprava svakog građanina gleda kao "kriminalca" jer je sama "kriminalac".

E pa gospodo, nije građanin kriv što vi ne možete da uredite svoj sistem.

Dva su suštinska rešenja ovakvih problema.

1) Suzbijanje korupcije. Ukoliko saznamo da si izdao lažnu potvrdu ili dao lažni iskaz ideš u zatvor i gotovo.

2) elktronska evidencija podataka o građanima sa mnogo boljom kontrolom (kad je ko

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana