Društvo

klinci: potraga za Neill-om (?)

snezana mihajlovic RSS / 16.11.2007. u 08:56

Kada sam prvi put ozbiljnije iščitavala ono što je Neill pisao, pomislila sam da je sve to lepo: sloboda, uvažavanje, ljubav... ali, da li to „radi na terenu"?

Rešivši da dokažem da su to samo lepe ideje, većinu kojih je u praksi nemoguće primeniti, krenuh u potragu za Neill-om u sebi.

„You may love the idea or hate it. But if you have your own children, have taught children, or have ever been a child, one thing is for sure - You will never view childhood or education in the same way again." (Zoe Neill Readhead)

nova deca:

Tokom prvih nedelju ili dve oni otvaraju vrata nastavnicima, obraćaju mi se sa „gospodine" i pažljivo se peru. Gledaju me sa poštovanjem u kom se lako razaznaje strah. Posle nekoliko nedelja slobode prikazuju se onakvim kakvi stvarno jesu. Postaju drski, nevaspitani, neoprani. Rade sve ono što im je u prošlosti bilo zabranjeno: psuju, puše, lome stvari...Sve vreme, medjutim, u pogledu i glasu im se razaznaju učtivost i neiskrenost.

Potrebno im je najmanje šest meseci da se liše neiskrenosti. Posle toga gube i učtivost prema onome što su smatrali autoritetom. Za otprilike samo šest meseci, oni su prirodna, zdrava deca koja kazuju ono što misle, bez zbunjenosti ili mržnje. Kad se dete dovoljno mlado zatekne u slobodi, ono ne mora da prodje korz fazu neiskrenosti i pretvaranja.

Posle izvesnog vremena vidite dete kako čačka nos, a onda na pitanje gde je „kuglica", sa osmehom pokazuje prst - izvol'te, molim vas otići do kupatila; ili čujete kako je vaša tunika u stvari jedna mnogo smešna haljina; pa vas onako, roditeljski brižno pita (jer ne izlazite iz svojih omiljenih cipela), da li je to jedini par koji imate; ili kada smišljate imena za grupe, stiže predlog da tičr treba da se zove krava...a potom glasan smeh.

Dešavalo se i to da moja gitara preteći visi u nečijim rukama, uz neskriven osmeh nadmoći onog u čijoj se nemilosti našla - do sada nijednom nije završila padom i nijedna žica nije pokidana.

Dešavalo se i to, da su se roditelji žalili da su deca počela glasno da se smeju od kako dolaze kod mene na časove (ona bestidnija su se čak valjala po podu, pritom se, o strahote, zacenivši), ili da ne shvataju previše ozbiljno to što se radi...jer je za njih sve to igra; prekorevaju ih da nije lepo da mi na ulici skoče u zagrljaj i kažu „ćao tičr", pitaju da li je vreme da mi se ipak obraćaju sa „Vi"; oni večito zabrinuti, stalno se informišu o tome kako dete napreduje, kao i šta i koliko sa njime da rade kod kuće...i svaki put kada zatvore vrata kažu: „Budi dobar(ra)!"

A meni se po glavi mota...

The function of a child is to live his own life - nor the life his anxious parents think he should live, nor a life according to the purpose of the educator who thinks he knows what is best. All of this interference and guidance on the part of adults only produces a generation of robots.

...i krenem brižnim roditeljima da objašnjavam šta bi trebalo da im bude jako važno:

- koliko (često i glasno) se vaše dete smeje? ume li da se šali?

- ume li (ovi mali) da se obuče/svuče, spakuje/raspakuje? ume li da vodi računa o sebi? primećuje li druge?

- da li ostvaruje kontakt sa drugom decom? da li uživa u igri?

- da li postavlja pitanja? (otvoreno i slobodno) ume li da sasluša druge? da li vi slušate?

- ima li otpor prema novom? da li traži pomoć kada nešto ne razume? boji li se neuspeha? da li shvata grešku kao neuspeh ili kao pokušaj? da li se vi plašite neuspeha?

- ume li da objasni (pokaže, iskaže) svoja osećanja? da li podstičete ovakve razgovore?

- da li je sporo, zato što vi mislite da ne prati (pred)odredjen tempo, ili je to njegov/njen trenutno

najbrži tempo? šta se suštinski menja ukoliko se promeni tempo?

- da li se vaše dete interesuje? da li ga podržavate u tome? da li vi znate šta bi trebalo da ga interesuje?

- ako vas dete laže, da li ste se zapitali zašto laže? da li vi lažete (obmanjujete) svoje dete? da li mu verujete? da li ono zna da mu verujete? da li verujete u njega? (a u sebe?) da li su vaši roditelji verovali u vas?

- da li je vaše dete razmaženo ukoliko ga podržavate? da li je voljeno ukoliko od njega zahtevate? da li mu povladjujete kad nemate strpljenja ili vremena?

- da li vaspitači, učitelji, nastavnici i profesori razgovaraju sa vama o ovim stvarima? da li ih pitate?

Vraćam se na početak priče. Sa Neill-om se možemo slagati ili ne. Mnogi su ga kritikovali i osporavali, nazivajući njegove ideje isuviše radikalnim, zamerajući mu da je zapostavljao intelekt (I would rather see a happy street sweeper than a neurotic scolar) i da mu je nedostajala sistematičnost...

A ja sam u potrazi za Neill-om došla do odgovora na svoje pitanje odozgo: „da, radi!".

I nije važno to, da li ću ja (ili bilo ko, for that matter) primeniti njegove metode, mašući samozadovoljno knjigama da bi se videlo kako ja znam. Važno je koliko sam (smo) spremna(i) da prihvatim(o) kao sasvim moguće, ono što John Holt kaže:

What are the results? Only a few children in school ever become good at learning in the way we try to make them learn. Most of them get humiliated, frightened, and discouraged. They use their minds, not to learn, but to get out of doing the things we tell them to do--to make them learn. In the short run, these strategies seem to work. They make it possible for many children to get through their schooling even though they learn very little. But in the long run, these strategies are self-limiting and self-defeating, and destroy both character and intelligence. The children who use such strategies are prevented by them from growing into more than limited versions of the human beings they might have become. This is the real failure that takes place in school, hardly any children escape.

When we better understand the ways, conditions, and spirit in which children do their best learning, and are able to make school into a place where they can use and improve the style of thinking and learning natural to them, we may be able to prevent much of this failure. School may then become a place in which all children grow, not just in size, not even in knowledge, but in curiosity, courage, confidence, independence, resourcefulness, resilience, patience, competence, and understanding. To find how best to do this will take us a long time. We may find, in fifty or a hundred years, that all of what we think of as our most up-to-date notions about schools, teaching, and learning are either completely inadequate or outright mistaken. But we will make a big step forward if, by understanding children better, we can undo some of the harm we are now doing.

Neill vas, dajući odgovore na pitanja uporno tera da sebi postavljate nova. Lakoća, kojom je primećivao suštinu dečijeg sveta, bezuslovno verujući da uvek može, je toliko omamljujuća, da se prosto čudite kako niste ranije videli. S' tim u vezi, cilj nije da ja nekog nečemu učim, već da taj neko dovoljno nauči da bi dalje nastavio sâm i da od onih koje podučavam dobijam takva pitanja, na koja ne mogu odmah da dam odgovor.

Kada se decom bavite bez pristojne udaljenosti, imate "problem" da ona neće da rade nešto zato što vi to hoćete, već se morate potruditi da im, to što vi hoćete prezentujete na dovoljno intrigantan način. Zato moj fokus nije „šta", već „kako".

Ukoliko je sve to na nivou eksperimenta, ukoliko je sve to samo lepo, ali teško da se da primeniti, pitam se, kako je moguće da deca u III razredu osnovne škole rade komparaciju prideva, a ovi iz VII slaganje vremena? Kako je moguće da umeju da izgovore pravilno „th" u three, i „th" u they? Zašto im naprasno postaju zanimljivi drugi jezici? Zašto uvek, kada im smišljam zamke i namerno na tabli napišem nešto pogrešno, to primete? Zašto na moje časove dolaze nasmejani, a ovi što kasnije beže sa istih, sa mojih ne beže? Zašto, kada ja ništa ne forsiram i kada je za decu mladjeg uzrasta sve na nivou igre, predškolci nauče latinicu? Zašto moji prvaci (i drugaci) čitaju na engleskom a sriču na srpskom?

I, da ne bude zabune, ovo nije moj uspeh - njihov je i Neill sa tim nema nikakve veze.

 

"The art of teaching is the art of leaving children alone."

 

Šta vi mislite? Da li je moguće?

 

P.S.

U Srbiji ne postoje precizni podaci o broju učenika koji napuštaju školu, ali analize pokazuju da oko 15% djaka ne završi osnovnu školu.

Atačmenti



Komentari (54)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:58 16.11.2007

...

uputstvo: Unapred se izvinjavam svima, ali ova, kao i narednih par priča će biti o deci, tj. o našoj - odrasloj perspektivi i našim - odraslim limitima, smernicama i normativima koje, mi - odrasli, postavljamo njima-malima, jer mi-odrasli
z n a m o.
Ovo nije analiza, ni naučni rad, niti rehabilitacija dečijeg smeha u sumorna vremena, već prikaz iz mog ćoška...sasvim ličnog.
Jaril Jaril 11:21 16.11.2007

Re: ...

Unapred se izvinjavam svima, ali ova, kao i narednih par priča će biti o deci,

Сме ли се ауторка замолити за пар десетина прича о деци? И за неку више? (А после ћемо да прихватамо извињења до миле воље )

Имам једно питање (за из личног угла):
Улога родитеља, чак и када је дете своје у школи, је јако важна (можда отуд онај Нилов "неуспех". Да ли је могуће да родитељи, који нису одгајани на принципима слободе, могу у тренутку да одреагују онако како желе? Хоћу рећи, наше васпитање је у нас усађено готово на нивоу рефлекса. Колико је могуће те рефлексе сузбити баш у оном тренутку када је то потребно детету? Сви смо ми паметни после.
Понављам, питање за из личног угла.

И ако могу овакви текстови чешће, два недељно нпр.

ПРЕПОРУКЕТИНА!!!

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:41 16.11.2007

Re: ...

Да ли је могуће да родитељи, који нису одгајани на принципима слободе, могу у тренутку да одреагују онако како желе?

sad malo da se poigram rečima - oko ovog: trenutka i žele - mislim da je upravo problem u tome što reaguju u trenutku i onako kako oni žele, bez razmišljanja šta bi to, u datom momentu bilo primereno.
a, da je moguće, verujem da jeste - no, da bi se to postiglo, svako od nas prvo mora da se suoči sa samim sobom i dobro se zagleda unutra, u suprotnom se dešava da smo svi mi "pametni posle".

refleks - imam klince koji su već par godina moji djaci. još uvek se dešava da kad podignem ruku (naglo, a bez nekog vidnog razloga), neki refleksno pomere glavu u stranu; ili kad ne čujem šta je neko rekao, pa pitam da se ponovi - dete ćuti i ne sme da kaže...ima takvih primera o-ho-ho.
zato je i moj uvodni post na ovu temu bio o autoritetu, tj. o lažnom autoritetu koji mi namećemo slabijima. ako sam autoritet, to sam zato što me je juče na času klinac vukao za nos (bukvalno), bez straha da je to neprimerena aktivnost - to nemanje distance i razobličavanje naših htenja i predubedjenja je preduslov da bi ono što radimo (sa decom) bilo dobro.
Ruben Ruben 14:16 16.11.2007

Re: ...

Ne verujem da izlazim iz teme,ali ipak...
Kao roditelj klinca koji je sada u prvom razredu Gimnazije imam neko iskustvo, počevčiod njegovog prvog razreda.
Elem, od starta šok.
Sve što smo supruga i ja ,,investirali,, u njega do polaska u školu rasprslo se -u ništa- posle prvog dana škole.
Moje dete govori o šiptarima, ustašama, ,,onim kurvama,, a da to nikada nije čulo u kući u kojoj je odraslo.
Nastavnik istorije je plakao u razredu pred decom kada je Sloba umro.Kakvu im je itsoriju predavao.
Šta uostalom piše u udžbenicima.
Posle prvog dana, jesenas, u Gimnaziji, došao je kući i informisao nas je koji sve profesori daju privatne časove svojim učenicima i na koje se mora ići i platiti.
Ja sam se predao.Ne vidim načina da se borim sa onim što moje dete nailazi čim izađe iz kuće.

angie angie 15:52 16.11.2007

Re: ...

ruben, pa sva deca tamo i svi roditelji imaju isti invajerment i ne vidim da zbog karakteristika istog bilo ko treba da osdustane- pa to ti je jedinini primarni zadatak jedino gde stvarno mozesh da utichesh- normalno da deca u tim godinama imaju potrebu da pripadaju i poistovete se sa svojom generacijom, odvajanje dolazi malo posle, gde se ukljuchuje i jachi i determinisaniji filter- uostalom kod njega je sve sada u lebdecem stanju a vas dvoje treba da mu pomognete da kada se to sve spusti, bude i prostojno rasporedjeno- i sam znash da je moj stariji sin bio u tim godinama u josh gore vreme, pa se meni barem chini da nije ispao hrdjav:)))
AlexDunja AlexDunja 18:19 16.11.2007

Re: ...

Ja sam se predao.Ne vidim načina da se borim sa onim što moje dete nailazi čim izađe iz kuće.

nema predaje:)))
samo moras da postavis mrtvu strazu , i da ,veoma strpljivo,
ispravljas jednu krivu drinu,za drugom.
evo,ja sam primer da je to moguce.
imam dvojicu,i mislim da su postali tolerantni i dobri mladi ljudi.
mozda je olaksavna okolnost sto nisam bila zaposlena kada su
odrastali,pa sam mogla da se posvetim njima.bez ostatka.
jedino sto psuju kao pijani rusi.to ,nikako nisam uspela da iskorenim:)))
Spadalo Spadalo 19:00 16.11.2007

Re: ...

...jedino sto psuju kao pijani rusi.to ,nikako nisam uspela da iskorenim:)))

Da parafraziram Aleksandra Nila, kada mu je ćerka bila mala zamolio ju je da ne psuje pred strancima, da ne bi škola imala problema zbog toga (ili tako nešta), a da pred domaćima može da psuje do mile volje. I tako, jednom im je u gostima bila tetka, starija konzervativna gospođa. Zoe je bezuspešno pokušavala da izađe na kraj sa nekom igračkom i sve se više nervirala. Na kraju se okrenula tetki i upitala je: "Da li ste vi strani ili domaći?" Tetka je zbunjeno odgovorila: "Pa, domaća." Zoe s olakšanjem uzviknu: "E, jebi ga!"
sentinel26 sentinel26 10:34 16.11.2007

8. mart br. 2

Dan tolerancije je danas. Čestitam svima!

Po izveštaju medjunarodnih organizacija koje se bave ovim problemom, Srbija je na začelju u Evropi. Čestitam i njezi!

Medju novinarima i medijima u Srbiji ovaj dan nije baš izazvao neku dostojnu pažnju. Pogledajte i poslušajte pa ćete se uvjeriti lično.

Ministri i Vlada se nijesu ni zainteresirali za ovu temu a nijesu nikome danas prijetili.
Istina juče su pokazali svoju teorijsku naobrazbu o ovoj temi.

Srbija i tolerancija – može li statistika što da pomogne? Ako rečemo da 364 dana imamo vidnu netoleranciju i onda jedan dan javnu manifestaciju privrženosti toj civilizacijskoj vrijednosti, je li to nešto znači?
To gospodo ne liči čak ni na 8.mart, kada smo proslavljali što su žene bile 364 dana „ravnopravne“ a toga dana smo ih s jednim karanfilom oslobadjali svega.

Jesmo li stvarno i zašto smo na začelju?
- Netolerancija u Skupštini – prisutna i jako vidljiva;
- Netolerancija na poslu - prisutna i vidljiva;
- Netolerancija na sportskim terenima i stadionima – prisutna i vidljiva;
- Netolerancija u školama (i fakultetima) - prisutna i vidljiva;
- Netolerancija prema nacionalnim manjinama – prisutna i vidljiva;
- Netolerancija (extra) prema Romima – prisutna i vidljiva;
- Netolerancija prema gej-populaciji i inim grupama – svakodnevna (zverska);
- Netolerancija prema manjim vjerskim zajednicama – svakodnevna;
- Netolerancija prema drugačijem mišljenju – svakodnevna.

Šta mi možemo da učinimo?
Najprije da raščistimo da li treba nešto da činimo ili da čekamo da to nestane samo od sebe ili da dodje neko sa strane da nam to sredi.

Da dignemo glas protiv netolerancije tako što ćemo stalno ukazivati na oblike njene manifestacije i prozivamo odgovorne po imenu i prezimenu i (ili) funkciji.

Da se oblici (ne)tolerancije po modelu vojvode od zahrdjale kašike odbace i počnu primjenjivati evropski modeli i evropski standardi.
Ako krenemo ovim putem treba odmah da znamo da ćemo se zamjeriti poklonicima i svetom Nikolaju lično zbog pokušaja evropeizacije.
Jesmo li stvarno spremni da se zamjerimo njemu i onom drugom starijem svecu koji nas odozgore posmatraju. Tvorcima vjerske i nacionalne tolerancije se nije bezazleno zamjeriti. Pa nije ovaj mladji starijeg usporedjivao sa Hitlerom zbog ljepote (od njega je 101 puta bio ljepši) no zbog onoga što je on praktično radio.

Pa hoćemo li i možemo li gospodo?
Ne bih volio da se ugledamo na Skupštinu, jer ona je prvo postala nacionalni insttitut za „mentalitet“ a sada je u nju useljen i Buvljak.
Spadalo Spadalo 11:00 16.11.2007

Re: 8. mart br. 2

...Ministri i Vlada se nijesu ni zainteresirali za ovu temu a nijesu nikome danas prijetili.
Istina juče su pokazali svoju teorijsku naobrazbu o ovoj temi...


Dragi gospodine, gospođo, gospođice... nalazite se na pogrešnom blogu. Ili sam to možda ja... Mislio sam da razgovaramo o slobodnoj deci?!
sentinel26 sentinel26 11:06 16.11.2007

Re: 8. mart br. 2

Spadalo
Dragi gospodine, gospođo, gospođice... nalazite se na pogrešnom blogu. Ili sam to možda ja... Mislio sam da razgovaramo o slobodnoj deci?!

Ako autor-ka misli da teme nijesu povezane neka obriše ili neka pošalje sugestiju to ću ja lično uraditi.
Ako griješim od toga neće niko stradati.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:28 16.11.2007

Re: 8. mart br. 2

Ako autor-ka misli da teme nijesu povezane neka obriše

autorka neće brisati niti će slati ikakve sugestije
feel free to comment
tolerancija je jedan od preduslova da bi ovo, o čemu pišem radilo, tako da komentar i nije sasvim off topic
Spadalo Spadalo 10:52 16.11.2007

Moguće, naravno!

Jedini Nilov, uslovno rečeno, neuspeh su dve devojčice sa prostora bivše SFRJ. Hehe! Nedamo se mi! Žilavi smo! Ali dosta je bilo šale, pređimo malo na viceve... Hihi! Ne, stvarno, da li imate neku ideju, teoriju..., zašto je imao samo taj neuspeh?
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:24 16.11.2007

Re: Moguće, naravno!

o neuspehu - u knjizi ih navodi još nekoliko, npr za devojčicu po imenu Barbel kaže:

Barbel, Swedish, fifteen, was with us for about a year. During all that time, she found no work that interested her. She had come to Summerhill too late. For ten years of her life, teachers had been making up her mind for her. When she came to Summerhill, she had already lost all initiative. She was bored. Fortunately, she was rich and had the promise of a lady’s life.

dešavalo se i ovo:

On a very few occasions, I have had to send a child away because the others were finding the school a hell because of him. I say this with regret, with a vague feeling of failure, but I could see no other way.

za devojčice o kojima pišeš (da izbacimo persiranje, nekako mi slobodnije : ) ) je rekao sledeće

I had two Yugoslavian sisters, eleven and fourteen. The school failed to interest them. They spent most of their time making rude remarks about me in Croatian. An unkind friend used to translate these for me. Success would have been miraculous in this case, for the only common speech we had was art and music. I was very glad when their mother came for them.

možda je jezik tu poslužio u svrhu ozidjivanja, tj. nemogućnosti da se dopre dalje - zato su one nalazile užitak da ga vredjaju na jeziku za koji su znale da ne razume.
takodje, uloga protoka vremena ne sme da se zaobidje - ne postoji magični štapić koji bi neželjeno pobrisao, pa po sistemu puj pike ne važi, idemo dalje...
Spadalo Spadalo 11:36 16.11.2007

Re: Moguće, naravno!


...da izbacimo persiranje, nekako mi slobodnije : )...


Give me five! : )
dunjica dunjica 12:13 16.11.2007

Snežana,

hvala za post, hvala mnogo! Neill, revolucionar. Sjećam se priče o jednom učeniku u Summerhillu koji je maltretirao puževe. Kroz razgovor je A.S.Neill otkrio da dječak ima otpor, neki konflikt s njim, pa se to ispoljavalo kroz agresiju prema puževima (sNail)!

Summerhill


Sjećam se još i da je pisao o 2 djece koji su u školu došli iz Jugoslavije. Oboje su prije vremena napustili Summerhill. Teškoće u prilagođavanju. Ja sam se tada ozbiljno bila zamislila nad tim podatkom. Što male Jugose čini neprilagodljivima uslovima slobode i njegovanja autonomije?

Sada me više ništa te vrste ne iznenađuje. Na žalost.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 14:15 16.11.2007

Re: hm

'ajde da verujem da su te teškoće više bile lingvističke prirode
Pedja Rafailovic Pedja Rafailovic 13:24 16.11.2007

Slobodna deca Samerhila

Nazalost, jos dok sam studirao (pre xy godina), Nilov pristup bio je, vecinski posmatrano, svrstavan uz remek dela socijal-utpista, poput Tomasa Mora i Tomaza Kampanele :(

Ipak, danas, citajuci ovaj tekst (post), "hvatam" sebe kako svog, sada troipogodisnjeg sina, prihvatam, u odredjenim i kljucnim stvarima, upravo u samerhilskom duhu.

A sta cemo kad krene u skolu? E pa, boricemo se. (sad ide u vrtic - i borba je vec zapocela)

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 14:11 16.11.2007

Re: Slobodna deca Samerhila

Ipak, danas, citajuci ovaj tekst (post), "hvatam" sebe kako svog, sada troipogodisnjeg sina, prihvatam, u odredjenim i kljucnim stvarima, upravo u samerhilskom duhu.

pa, zato što tu i nema baš mnogo toga novog da se nauči, treba samo da se maaalko iskosi pogled : )
ka unutra...

cenim da će borba biti uspešna
Spadalo Spadalo 13:27 16.11.2007

Porodica bistrih potoka

Verovatno si upućenija od većine nas. Da li je negde, neko, na prostorima bivše zemlje pokušao da se bavi ovakvim ili sličnim, 'ajde recimo, projektom. Neznam da li je "Porodica bistrih potoka" u tom fazonu. Šta ti misliš?
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 14:06 16.11.2007

Re: Porodica bistrih potoka

Verovatno si upućenija od većine nas.

moram da te razočaram za ovo oko upućenosti
a što se rada (koji mene zanima) tiče, znam za par ljudi koji razmišljaju slično, ali se sve to svodi na samostalnu inicijativu - ali ja sam optimista, ova "zaraza" može da se proširi, a onda - teško odraslima : )

(takodje sam pokušala nešto od ovoga odradim kroz oficijalna vrata (uključivanje grada), ali nije prošlo - naletela sam na neke druge ljude, i vratila se samostalnom...)

bistri potok

eli eli 16:04 16.11.2007

Re: Porodica bistrih potoka

ali ja sam optimista, ova "zaraza" može da se proširi

Treba da se prosiri.Zao mi je sto vas trud mogu da podrzim jedino komentarima koji nemaju neku tezinu van bloga.Imam sina od pet godina i volela bih da moze da sacuva svoju slobodu i po ulasku u obrazovni sistem,sto je prakticno nemoguce,ali nadam se da ce biti jos ovakvih prica da se bar dodatno pripremimo za borbu.
Daniela Stojkovic Daniela Stojkovic 20:52 16.11.2007

Radi?!

Hvala za tekst. Preporuka.

Hey teachers! Leave the kids alone...
bravar bravar 00:18 17.11.2007

bez naslova

Jako je tesko danas odgajati decu, vaspitavati ih, obrazovati.
Razlicitosti kojima smo ispoljeni kao pojedinci i nemogucnost da se u svemu ponasamo tolerantno?
Pa ljudi na ovom blogu su roditelji, a jezik kojim komuniciraju medju sobom (posebno na politickim blogovima) pun je netolerancije i jeda.

Moguce je, ipak, draga Snezana. Ti si ocigledan primer, a ima ih jos, znam.
Carstvo decje igre, maste, jednostavnosti i zelje za novim i "pravilnim" otvoreno je - i tu cemo se sloziti, zar ne? Problem smo MI, odrasli.
Hiljdu sam puta rekla sebi da neki ljudi ne zasluzuju da imaju decu. Cesto sam s prezirom gledala neke kolege kao ruzno govore o svojim ucenicima. Tesko je ostrascenom nastavniku ukazati gde gresi. Ali, treba. Radionice za nastavnike su jedan od nacina da se prosire vidici i da se razmene iskustva. Ne mozes u ucionicu da ides na isti nacin kao u prodavnicu. Tu imas ogromnu odgovornost za svoj rad i svoje delo. Deca su ziva bica, buduci ljudi.
Verujem u mlade vaspitace i nastavnike koji su dosli i nadam se da ce promeniti nesto.
Spadalo Spadalo 16:54 17.11.2007

Eh...

23 komentara za dva dana. "Deca su naše najveće blago". Ko li beše lupio tu glupost? Poskupljenje benzina za deset para bi bez po muke skupilo nekoliko stotina komentara! Eh...

Da parafraziram Ivu Andrića: Krivu Drinu, Snežana, nikada nećeš ispraviti. Krivu Drinu nikada, niko, nije ispravio. Nemoj nikada prestajati da je ispravljaš.

Jaril Jaril 17:06 17.11.2007

Re: Eh...

23 komentara za dva dana.

Више су скупили 100 метара зида Петроварадинске тврђаве за краће време.
Мада, није број коментара много важан, то чак може да значи да је текст покрио све могуће правце (мада мени мало вероватно због природе блога). Елем, мени је поражавајући број препорука. Толико о васпитању и образовању деце. Више можете прочитати о ...........

ПС: Истераће Снежана своје. МОРА да истера.
dunjica dunjica 17:30 17.11.2007

Re: Eh...

Mene također čudi, zapravo brine, broj preporuka. Broj komentara nije nikakvo mjerilo. Mnogo sjajnih postova dobiju malo komentara. Što zbog
да је текст покрио све могуће правце
a što zbog zahtijevnog teksta nad kojim treba uključiti mozak I srce. Lakše se prepucavati na milion puta prožvakanim temama ili onima koje ne zahtijevaju naročito mnogo razmišljanja.
angie angie 17:49 17.11.2007

Re: Eh...

pa ne treba ni da te preporuke uzbudjuju, i onako su ovde uchesnici podeljeni u grupe, pa onda neko od njih kaze A, a ono pljusne 20 preporuka, retki su samostalni blogeri a da su redovni, pa nekima ni ne padne na pamet da pritisnu tu opciju, ne iz loshih namera, nego im jednostavno promakne kao ideja,.....mislim, o tome bi mogli duzu raspravu, koja je skroz aut, ima toliko dobrih tekstova, koji su slabo poseceni i gomila preporuka ni za shta- bez zelje da bilo koga uvredim, e sad razlichiti smo, razlichito shvatamo ovu komunikaciju, razlichito reagujemo,....i nikada ne bi doshli do neke optimalne i svima odgovarajuce mere, za koju ja ni ne vidim razlog da postoji, poshto je i onako sve ochigledno- ovim opcijama se u nashem maniru samo fejkuje.
dunjica dunjica 17:57 17.11.2007

Re: Eh...

Ma, i to što kažeš, Angie.
Kazezoze Kazezoze 18:31 17.11.2007

Re: Eh...

mene vishe zabrinjava ne chitanost.ovako interesantan pristup odgajanja dece, da je ovako slabo chitan!????
kada bi se snezha nashla na glavnoj stranici, mozhda bi bila i vishe chitana, zato treba da se klikne na preporuku i da se ubaci na lichnu VIP listu.
angie angie 18:48 17.11.2007

Re: Eh...

kaz- pa samo pogledaj te lichne vip laste, sve su u fazonu, ja tebe=ti mene,( chast izuzecima), a preporuke smo vec apsolvirali, prosto nije merodavnu u ovim nashem maniru od koga ne odustajemo.
Kazezoze Kazezoze 19:22 17.11.2007

Re: Eh...

jest, u pravu si.
treba restak da skonta da snezhana pishe vazhne i interesantne teme pa da je stavi na VIP listu, al' chini mi se da i on slabo chita
angie angie 19:38 17.11.2007

Re: Eh...

pa znash kako, nit su svi vipovci za vip listu, nit su svi ne vipovci za ovu drugu, e sad za tako neshto bude u redu treba ozbiljno urednishtvo- restak je i ovako rastrzan i on se chovek trudi, al' ne moze sve da chta i da prati, nije ovako velika mashina onemanband, pa tu onda ima sujte sa vezom i ne sujete bez veze, pa razne pripadajuce ekipe i tako, treba to menadzerisati, pa neko zloupotrebljava, a neko na miru samo uchestvuje- da sad ne razradjujemo i varijacije koje smo svi otpratili.

meni nekako deluje da je i ovako sve transparentno, pa sad neko ima vishe, a neko manje sluha da preposna shta i kako.
Kazezoze Kazezoze 19:59 17.11.2007

Re: Eh...

ma znam sve... neko napishe:
- pop fashista ili svetac, i ispod doda:
- ajd' se sad koljite!
i bude najchitaniji i ima najvishe komentara,a snezhana i aleksandar t. (chije su priche u rangu avrama g.) prodju nezapazheno. ljudi chitaju shta im je interesantno kao i kurir uostalom.
angie angie 20:05 17.11.2007

Re: Eh...

pa TO ti kazem!!!! (a ima i josh:)

Urednishtvo podrazumeva neki validni kriterijum, mada me zbunjuje i varijanta davanja opcije za pisanje, koja je nize kategorije od neke druge, a na blogu= pa ili mozesh da pishesh ili ne, sve ostalo se ionako vidi, kao i bilo gde u javnim medijima. kao kolona bitnih i nebitnih:))), a sami mehanizmi za kompeticiju su sporni.

No dobro, samo opushteno, ja sam i prvi komentar o ovome postavila samo kao zelju da poakzem da nije bash sve za uzbudjivanje:)))
Jaril Jaril 20:06 17.11.2007

Re: Eh...

ljudi chitaju shta im je interesantno kao i kurir uostalom.

Ја се данас много сморио због тога. Чак и овде не постоји питање квалитета. Него, Брате (Велики), дај забаву и трабуњање.

У сваком случају, велика подршка Снежани.
Kazezoze Kazezoze 20:37 17.11.2007

Re: Eh...

ma to shto snezhana radi i nachin na koji radi mi vraca nadu da se ovaj svet nije bash totalno sjebao.
ima josh ljudi koji ispravno razmishljaju (nune & kreativna gerilja), treba samo pokushati da ljude zainteresujete za pozitivne stvari, lakshe ce se savladati negativnosti.

evo i haiku koji sam bash smislio:

puzh na peronu

tu voz dolazi samo jednom

u mesecu
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:54 18.11.2007

Re: Eh...

izvin'te, nije me bilo ovih dana
svima:
hvala na lepim rečima (malo mi je neprijatno, nisam navikla da me ljudi hvale, a i vip status, koliko god to zvučalo čudno, me ne privlači - tj. ne zanima me; pišem - koga zanima neka čita i naći će me - bez obzira na kojoj sam strani)
što se blogova i posećenosti tiče, ne bih ovaj svrstala u par onih koji su bili odlični, a slabo posećeni - ovaj, recimo da nije loš.
dalje, ukoliko pišem o nečemu što radim, pokušavam da odstranim lično iz toga, da se tekst ne bi shvatio kao promocija moje malenkosti i tomu slično, možda je zato i ne baš zanimljivo za čitanje.

ovo što pišem nije ništa novo - i u tome vidim veliki problem. zašto se neke ideje, a koje se tiču rada sa decom, nisu primile, tj. zašto se slabo primaju? (ovo je kao, retoričko pitanje)
kada jednom prihvatite kao moguće, ideju da deci u većoj meri inhibiramo razvoj, nego li ga podstičemo, onda se, nakon dooooobrog razmišljanja, stalno preispitujete u pokušaju da nadjete pravi izraz (nikada niste sigurni - stalno nešto menjate), i u tome je lepota rada sa klincima - niste ni svesni šta se sve može uraditi i svakoga dana naučite nešto novo.

zašto mislim da može biti važno ovo o čemu pišem - ne zato što to zvuči lepo, već zato što je to ono što primenjujem, dakle, ovo nije puko teoretisanje (šta bi bilo, kad bi bilo), već pogled sa terena, a možda iz nekog drugog ugla.
plastičan primer 1: kada pitate predavače čemu služi testiranje, oni kažu: da bi se videlo šta su deca naučila, a samim tim oceni njihov rad. kod mene, testiranje služi da bih ja ocenila svoj rad, i da bih imala predstavu o tome šta sam eventualno propustila da prenesem, tako da mogu da planiram šta dalje da radim.
plastičan primer 2: problematična deca uvek slabije napreduju u školi i njihov slab napredak se objašnjava time da nisu dobra - ja okrećem naopačke - deca postaju dobra kada nešto nauče i kada nešto žele da rade, zato što se zadobili njihovu pažnju i zato što ste im omogućili da se razvijaju. biti dobar, nije kategorija koja treba da dodje od mene, već nešto što treba da se oseti iznutra.

nema veze sa temom, ali ima veze sa drugim uglom - Neill je rekao da roditelji koji tuku svoju decu mrze sebe. puno sam razmišljala o ovoj rečenici; gotovo svakodnevno mi padne na pamet u raznim situacijama - može se razraditi i razgraditi, "tuku" se može zameniti nekim drugim rečima - i jako je tačna.

sve u svemu, u sledećem nastavku ću pisati o početku iz glave - moć.
Milan Novković Milan Novković 12:39 18.11.2007

Re: Eh...

"tuku" se može zameniti nekim drugim rečima - i jako je tačna.

Meni pada na pamet benignija verzija vikanja na decu. I skoro sigurno si u pravu. Onda se postavlja pitanje da li uopšte možemo, trebamo i koliko da bežimo od svoje prirode. Tj razmišljam koliko mi je potrebno da povisim glas na dete pa da se posle toga osećam loše i sramotno.

Ventil nam je skoro sigurno potreban, da ne završimo u nekom alternativnom pulp fictionu (bezlični cull the sac) Kako pomeram focus na sve benigniju stranu u stvari mi se čini da mrzimo svoju nekreativnost i letarguju, jefinu nemogućnost da se pokrenemo i izživimo sa decom, što se izživeti mora, na normalniji i obostrano veseo način.
bravar bravar 13:16 18.11.2007

Re: Eh...

plastičan primer 1: da ga ne prepisujem:)

Elem, moja kcerka je u prvoj godini srednje skole imala kontrolni zadatak iz matematike (logicno - to se radi)
Ono sto je bilo strasno jeste da je od 29 ucenika, 26 imalo nedovoljne ocene:(((, dve dvojke i jedna trojka (moje dete:))) Napominjem daje rec o jednoj od najboljih beogradskih gimnazija - matematicki smer. Znaci, niko tamo nije otisao, a da matematiku ne voli i ne razume.
Pamtim njen ocaj kada je dosla kuci. Totalno zbunjena i u cudu.
Pitam ja nju:
-A da li vam se nastavnica izvinula???
- Kako? Nije? Zasto?
- Jednostavno je. Te ocene su merilo njenog rada i ona Vas nije dobro naucila, zar ne?

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 13:26 18.11.2007

Re: glas i ventil

Tj razmišljam koliko mi je potrebno da povisim glas na dete pa da se posle toga osećam loše i sramotno.

i
Ventil nam je skoro sigurno potreban, da ne završimo u nekom alternativnom pulp fictionu


nego, većina taj ventil vidi u onom prvom citatu, ali i u onoj nepromenjenoj na T (niti se osećaju loše, niti im je sramotno)
a ventil bi trebalo da potražimo (umesto da nam se nametne) na nekom drugom mestu
e, taaaj ventil je
p o k r e t a č sreće
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 13:29 18.11.2007

Re: bravarKA

šta da ti kažem
ja bih te, što im više od polovine odeljenja ima jedva prelaznu ocenu svašta nešto priupitala
čisto onako, informativno, da vidim u kom čuču grmi zec : )
(a, i da me poduče, misleem, kakva je to tek moć zatarabiti asa, blagoš njima)
bravar bravar 13:56 18.11.2007

Re: Eh...

plastičan primer 2:da ne prepisujem

Ne znam da li sam Vam vec pisala o "mojim" blizancima?
Prvi razred, ja kao nova uciteljica na zameni tri meseca pred kraj skolske godine. Dolazim u jednu sredinu gde sve vrvi od predrasuda, znanih roditelja, nastavnika, dece. "Moji" blizanci bili su cetvrto i peto dete problematicnih roditelja koji su se bavili sitnim svercom:( Decu su radjali i ostavljali ih na milost i nemilost ulici:( Starija braca, vec u visim razredima OS bili su "ozloglaseni" po ponasanju, cestim tucama i losem ponasanju. Ilija i Ivana - lepa deca, bistrih plavih ociju i plave kosice, pomalo mrsavi, ali zivi i zilavi. Nisu znali da pisu, da citaju, a o brojevima i matematici - sta da Vam kazem.
Prisla sam im otvoreno, bez zadrske, sa puno poverenja. Istina, pomogli su mi u mnogome:) Pokazali su zelju da znaju kao i drugi, da nauce. I uspeli smo. Do kraja skolske godine vec su uspesno savladavali citanje nepoznatog teksta, pisanje po diktatu i sabiranje i oduzimanje do 100 i ...:)))
Reci cu Vam i to da mi se majka pojavila jednog dana na vratima ucionice da mi se zahvali:)
A u skoli od koleginica nisam mogla da zivim. Zamisli, pojavila se ONA koju su i kuci trazili ne bi li uspostavili kontakt.
Bilo je dovoljno samo malo paznje,ljubavi i volje za rad - pedagoski, vaspitni i obrazovni.
PS Cesto ih se setim:)))
bravar bravar 13:59 18.11.2007

Re: bravarKA

Pitaj, Snezana, slobodno:)
Spadalo Spadalo 17:17 18.11.2007

Re: Eh...

sve u svemu, u sledećem nastavku ću pisati o početku iz glave - moć.


Molim te da to bude što pre! Nestrpljiv sam... mislim, nestrpljivi smo!
Spadalo Spadalo 17:40 18.11.2007

Re: Eh...

Meni pada na pamet benignija verzija vikanja na decu.

Kada moja ćerka uzme iz moje radionice (na koju sam ponosan), dijamantsku turpiju da sa njom sastruže boju sa pločica u kuhinji, ja "poludim". Toliko vičem na nju da se čuje na par kilometara u krug. Ali ja joj ne držim moralne pridike, ja nisam podigao pitanje turpije na nivo dobra i zla. U pitanju je "MOJA TURPIJA" ako možete da me shvatite. I to vikanje ne ostavlja nikakve loše posledice na njenu psihu. To je Nil mnogo bolje objasnio u svojoj knjizi.
Milan Novković Milan Novković 18:20 18.11.2007

Re: Eh...

"MOJA TURPIJA"

Razumem potpuno :) A to sa alatom i muškarcima je posebno, čini mi se. Moj je ćale jedino alat nerado davao.
Mora da je neka evolutivna, bez-alata-nema-zanata, lovačka fora :)
Naravno da nije svako vikanje isto, neko mentalno siledžijstvo ume da bude u najmanju ruku gadno kao i veliki deo fizičkog. A neko vikanje je bezazleno, iako uvek teramo decu da se na ovaj ili onaj način povlače i brane.

Bog zna gde je granica! Dok volimo decu ona to osećaju. Lepo je imati uzore koji nikad ne gube živce i učiti od njih. Kad bismo svi biti takvi verovatno bi to postalo pomalo sterilno. Kad me žena ponekad zvekne zbog lošeg ponašanja ja je (jeftina odbrana kroz zezanje) pitam jel hoće da probamo mesec dana gde ja po kući idem u kravati i cipelama, persiram joj i uvek sam beskrajno ljubazan - i ona kaže "nipošto", bolje je da ponekad pogrešim i da me ona zvekne, pa kasnije ponekad podseti :)
dunjica dunjica 19:01 18.11.2007

Re: Eh...

Čitala sam prije godinu, dvije intervju s jednim dječjim psihologom koji se bavio pitanjem "uspješnog odgoja". Zapravo, uspoređivao je ljude koji su kao djeca bili podvrgavani različitim pristupima odgoju: liberalno, princip velike stege, naglasak na disciplini, ... ne znam kako se svi zovu, osim da svakih 10tak godina se preporučuje jedan novi (ili stari, ali s malim izmjenama) stil, metoda odgoja djece i proglašava najboljim, najprikladnijim, najuspješnijim, najsuvremenijim ...

Elem, čovjek je zaključio da postoje 3 kriterija koje odgoj djece treba zadovoljavati, neovisno od cjelokupnog pristupa - liberalnog ili strogog, a da bismo podigli zdrave jedinke, autonomne i slobodne ličnosti (ono što nam je - zar ne - svima cilj). Svim pristupima je bilo zajedničko slijedeće:
1 - djeca su odrastala u okolini koja je razvijala i podupirala njihovu kreativnost, kako u razmišljanju, tako i u djelovanju (znači: poklonjena im je pažnja, vrijeme);
2 - djeca su imala potpunu sigurnost da su bezuvjetno voljena (pretpostavljam da bismo tu trebali dodati: i prihvaćena onakvima kakva jesu);
3 - odgojitelji su bili konzistentni u svojim riječima i djelima, prije svega definirajući svoje osobne granice u interakciji, a NE postavljajući granice djetetu. Znači, dijete zna dokle sa mnom može ići i to se ne mijenja, što pruža osim jasnih "pravila igre" i sigurnost također.
gordanac gordanac 17:19 18.11.2007

jedan moj post

Na svom blogu sam, aprila ove godine stavila ovaj tekst i učinilo mi se zgodnim da ga na ovom sjajnom Snežaninom postu podelim sa vama...

Deca i mi


Najstariji, uzrast oko 5 godina:
"Mamaaaaa!(iz druge sobe, viče) dođiiii!!"
Dolazim, pokazuje ponosno:
"Vidi što sam lepo napravio!"
Ko nije kreditnom karticom strugao plastelin sa tuđeg tepiha od par hiljada čvorova, nikad neće znati o čemu pričam. A "slika" broda od tačaka plastelina je stvarno bila prelepa.

Levi srednji, uzrast oko 4 godine:
"Ooooo! A sada, kako da ga fuljnem?!" izrečeno nakon što mu je kliker upao u WC, a on kretao da ga dohvati. Ko nije pokušao da objasni da je svejedno i da ćemo kupiti novu "gloriju", taj isto neće znati o čemu pričam.

Desna srednja, 6 godina, uspaničila vaspitačicu jer je na zadatak da se nacrta svoja porodica predala prazan papir, vaspitačica alarmirala psihologa, zvala mene, objašnjavala kako to nikad nije doživela, ja pitala svoje čedo:"A što prazan papir?", ona reče:"Pa, mali mi je papir da nas sve nacrtam, ne možemo da stanemo!" (nas je šestoro)

Poslednja, uzrast od 6 godina, godinu nakon bombardovanja gleda sa nama našu kolekciju domaćih filmova, ide scena u kojoj deca trče dok se po nebu vrti avion-dvokrilac i viču: "Avione, baci nam bomboneeee!", okreće se u čudu i kaže: "Eeee, glupe dece!Pa avioni bacaju bombe, a ne bombone!"

U najmanje dva od četiri doživljaja sa našom decom - mogle su se dogoditi i batine. Ali - nisu. Ni tada, ni ikada.

Roditelji tuku decu samo zato što su veći od njih. Sve ostalo su izgovori. A batina je iz raja izašla zato što je odatle isterana - to je jedan od glavnih razloga zašto raj nosi svoje ime - mesto bez nasilja.

Mi nismo tukli svoju decu, naši roditelji nisu tukli nas. Blesava stvar je u tome što to nije nikakva garancija da naša deca neće tući svoju decu.

Redovno sam u parkovima, na dečijim igralištima, na ulici intervenisala kad vidim da neko bije dete (što je prilično dugo vreme - gurala sam neka kolica neprekidno deset godina, vozačka dozvola za bebeća kolica izdata za period 1987-1997) i redovno su batine prekidane, a najčešća rečenica je bila:"Pa, zar ne vidite kakav/va je?!". Ne vidim, kažem. A onda bi išle iskrene priče o gubljenju, premoru, povređivanju, igranju sa opasnim stvarima, neslušanju,...lepo se uvek video STRAH koji se pretapao u batine koje su govorile "ovo je ružno, ovo je nasilje, zato da zapamtiš i da me nikad ne nateraš da ponovo osetim strah!" . I - čudna stvar, otkad više ne vozim kolica, ljudi me agresijom i gnevom dočekuju kad intervenišem na ulici ako vidim da bije dete, a najčešće sa "Šta te se tiče!" . Tiče me se, kako me se ne bi ticalo, a čini mi se da u tom trenutku oni misle da ja i nemam dece nego sam neka zaludna ženska koja nema šta pametnije da radi nego da dovodi druge ljude u red dok biju svoju decu.


Zašto ljudi smatraju da je normalno tući decu? Ko nas je to naučio da zaboravljamo kakav je svet koji gledamo dok smo deca? Ko nas je to prevario da se deca osposobljavaju za život omalovažavanjem i batinama? Najgore mi je kad čujem "moraš ga/je malo tući, tako najbolje i najbrže nauči!" Šta nauči? Da smeš da tučeš druge kad si veći i jači? Svašta!

Sve što bijeno dete nauči je - da se boji onoga ko ga tuče. Ništa više. I taj strah ga odvede vrlo često daleko od onih koji su ga/je rodili, tako daleko da se više nikada ne spoje. Potpuno mi je blesavo kad slušam ljude svoje generacije (rođene šezdesetih) ili mlađe o problemima koje imaju sa muževima, ženama, decom...a kad ih zapitam "a, kako su ti mama i tata?" (ako imaju sreće, pa su još živi) - obično tajac. Ne sećaju se kad su sa roditeljima poslednji put pričali o bilo čemu. Oni najnesrećniji su se obično svađali o politici.

Kad ste poslednji put razgovarali sa svojim roditeljima, ako imate više od dvadeset godina? I - o čemu?

Kad ste poslednji put istukli svoje dete, ako ga imate? I - zašto?

Želite li da Vaše dete sa vama razgovara kao Vi danas sa svojim roditeljima? Želite li da Vas se boji, da mu bude neugodna bliskost sa Vama?

Nestašna, nevaljala, neposlušna, svojeglava, radoznala, divna, neponovljiva - naša deca i mi. I strahovi i batine.

Ponekad pomislim da se roditelji mnogo više boje svoje dece nego ona njih i da ćinjenica da se ne razumeju tako često, ima jedan jedini uzrok:

odrasli se boje sećanja na sopstveno detinjstvo, a tek kad ostare dovoljno, shvatajući valjda šta su propustili, opuste se uz unuke, ne tuku ih, slušaju, uvažavaju, igraju se s njima, vole se. Sa sopstvenom decom to nekako preskoče.

Šteta.



U strahu od bliskosti, od razumevanja, prihvatanja i davanja mnogima ceo život prođe. Sa sve batinama i nasiljem koje je snaga slabih i uplašenih.
Probajte da ne tučete svoju decu i da se setite da ste i sami bili dete i da bi to uvek ponovo mogli biti.
Probajte da razgovarate sa svojom mamom ili tatom. O bilo čemu.Ipak ste vi njihovo dete iako imate 20, 30, 40...godina i iako su vas (ili nisu) tukli kad ste bili mali. Iako već davno s njima možda niste pričali...ni o čemu...


Kazezoze Kazezoze 17:26 18.11.2007

Re: jedan moj post

hehe, ovo sam vec jednom prochitao, simpatichna ti deca))
Spadalo Spadalo 17:46 18.11.2007

Re: jedan moj post

A batina je iz raja izašla zato što je odatle isterana - to je jedan od glavnih razloga zašto raj nosi svoje ime - mesto bez nasilja.

Da je batina iz raja izašla, volovi bi bili najpametniji! To je moje mišljenje o batinama. Inače veoma lep tekst.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 07:58 19.11.2007

Re: jedan moj post

lepa ti i deca, gordana...živa, misleća, dišu...
Sve što bijeno dete nauči je - da se boji onoga ko ga tuče. Ništa više. I taj strah ga odvede vrlo često daleko od onih koji su ga/je rodili, tako daleko da se više nikada ne spoje.

i
Šta nauči? Da smeš da tučeš druge kad si veći i jači?


mnogi ljudi, kad pričam sa njima mi kažu da pošto još uvek nemam svoju decu, ne znam kako to izgleda. (ko da se radi o nekoj bolesti, božemeoprosti) i zaista - ne znam. radim sa decom, još uvek ih ne odgajam. u tom svom radu sam, nekako, uspela da dodjem do onog što je važno, da shvatim da pravila i disciplina nisu isto, da nemanje pravila zato što vas mrzi da sedente i razmislite, vodi ka kontroli, opet zato što vas mrzi, ili nemate vremena. deca, koja žive u atmosferi omalovažavanja i agresije (prema bilo kome, i nebitno da li je psihička ili fizička), ne umeju da vole, teško se prilagodjavaju, teško ostvaruju kontakt sa drugom decom, ne smeju se, nekad "uživaju" dok drugo dete plače (ovo uživaju je pod navodnicima, zato što u stvari ne uživaju, već vide da nisu samo oni mali, a uživanje im daje mogućnost da budu veliki). raditi sa takvom decom je jako teško - ona, kao da miniraju svaki vaš trud da bude lepo - verovatno što počinju da se boje tog lepog, jer ga nemaju kod kuće. verovatno, zato što počinju lagano da shvataju da ta pravila nisu fer, i da tu nešto ne štima.
mi, odrasli, često decu kažnjavamo na način da ih omalovažavamo (Spadalo napisao gore), a ja u tome ne vidim nikakvu svrhu, niti bilo kakvu smislenu poruku.

kazna kao izolacija deteta (u bilo kom smislu i varijanti) nije isto što i ukazati detetu na grešku, kao i na činjenicu da neke greške povlače odredjene reakcije. (primer - majka je nezadovoljna svojim detetom, razlog sasvim nebitan. takodje detetu ne objašnjava razlog svoje frustracije i okreće mu ledja - nevidljiv si. dete počinje da plače, naravno, a onda, da li zbog sebe, ili nas posmatrača, uzima dete u zagrljaj i ljubi ga. reakcija deteta - neću da me ljubiš i neću čokoladu. ne znam koju je poruku time želela da pošalje, ali znam kakvu je poslala.)
veliki broj dece je prošao kroz moju učionicu, a retki su primeri ovog što si napisala G. otud i ono moje (gore), šta bi roditelje trebalo zaista da zanima.

i za kraj - priča o mom prijatelju koji živi u parizu.
njihov klinac je počeo sam da jede onda kada je počeo koordinisano da mrda rukama i nogama. to je jedno, kako bi moderan svet rekao, hiperaktivno dete, a ja kažem - to je dete, sa kojim možeš da se dogovoriš o svemu. (ako pokušaš da nametneš svoje mišljenje - reći će ti da si zao)
sistem u njihovom obdaništu je sledeći - dete se oblači samo, i pre nego li ga roditelj pokupi, pravilo je da igračke, koje je koristio, vrati na svoje mesto, kao i da svoje stvari stavi u svoj ormarić. vaspitačice ne oblače decu - rade to sama, bez obzira koliko su mala - avion oblačenje: stavite jaknu na pod, u trku ruke u rukave, a onda, preko glave prebacite i voilla - jakna je obučena. tom klincu niko od roditelja ne sredjuje sobu - to radi sam. (od svoje 3. god.) sam bira i šta će da obuče, šta će da jede itd. (zanimljivo je da jede sve). ono što sam primetila je, da njegovi roditelji nikada nisu dizali frku ni oko čega. puštaju ga da sam istražuje i u tom istraživanju donosi zaključke.
letos sam, tom mom prijatelju rekla da dugo nisam videla takvo dete i da je odličan roditelj. on me pogledao, malo stidljivo, rekavši da preterujem. moje pitanje je bilo: sedimo u ovom restoranu već 4 sata. koliko puta si ustao da vidiš šta on to tamo radi u bašti? jesi li morao da intervenišeš zbog bilo čega? odgovor je bio: ni jednom i nisam.
jesam li rekla da je mali hiperaktivan? : )
gordanac gordanac 08:48 19.11.2007

deca...

...deca, fantastična deca...
Ko god ti drugi put kaže da ti trebaju sopstvena deca da bi mogla da komuniciraš s njima i da "shvatiš kako je to biti majka" kaži mu da sam mu/joj ja kazala da nema pojma ni o deci ni o ljudima...
Ili odlučiš da poštuješ i uvažavaš druga ljudska bića - ili ne odlučiš. Nema dalje. I nema veze u kom su uzrastu ljudska bića i "čija su".
Omalovažavanje dece je najrašireniji vid kršenja dečijih ljudskih prava.
I najrašireniji stereotip koji je strašno teško ukloniti...svi, kao, pretpostavljaju da roditelji imaju prava na sopstveni izbor "vaspitanja" sopstvene dece., uključujući batine i omalovažavanje, ...jes`, paz` da nemaju.
U našoj kući, inače, reč "vaspitanje" - ne postoji, Osposobljavanje - da, vaspitavanje - ne, hvala.
Nije porodica mesto za kazne i strahove, već mesto slobode za ljude od kojih porodicu napraviš.

Kućno poslovi?
Od trenutka kad "uspostave" uzrastom sposobnost da obavljaju te poslove - oni ih i obavljaju.
Od trenutka kad počnu da kontrolišu sedenje, postavljaju se sa nama za sto i - jedu sami, u početku prstima. (ne bi mi verovala kakvih uspomena i slika imamo iz tih perioda!:))
Zabranjeno je da mu/joj kažeš "nemam vremena", "dosadan/dna si", ....i ceo spisak drugih fraza kojima roditelji šalju deci poruku da uvek ima važnijih stvari od dece same. Nema. Tačka.
Pokažeš im šta sve sam/a umeš i znaš, a oni sami moraju da vide šta će sa pokazanim, uz podršku i ohrabrenje da "oni to mogu". Neverovatno je kakva čuda ljudska bića mogu d anaprave kad im kažeš "možeš ti to!".
Dokažeš im da si uvek na njihovoj strani, kad god i šta god....
Otac je uključen od dana rođenja, kupanjem, držanjem, pričanjem,....nijedna tetka, baba ili mama ne može da zna bolje od oca deteta šta a detetom raditi...dete nije ženska, već zajednička, "roditeljska svojina"....
Kad god i gde god odlaze od kuće (kad počnu d aodlaze u školu, na primer) kažeš im "lepo se provedi!"
Pokažeš im kad te je strah, kad ti je neugodno, kad ti je teško, pokažeš im da je normalno emocije pretvarati u reči...
Nikad ih, nikad ne lažeš...
Razumeš da, bez obzira što ste ih od sebe napravili i što u njima prepoznaješ crte lica ili građu svojih bližih i daljih rođaka, moraš da razumeš da su oni posebna bića, neponovljiva...
Uživaš u njima, stalno....


snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:04 19.11.2007

Re: deca...

Razumeš da, bez obzira što ste ih od sebe napravili i što u njima prepoznaješ crte lica ili građu svojih bližih i daljih rođaka, moraš da razumeš da su oni posebna bića, neponovljiva...

samo još jednom, da se bolje vidi
iako sam još neroditelj, tako vidim svoje potencijalno roditeljstvo
deca nisu naša - svoja su
Spadalo Spadalo 11:51 19.11.2007

Re: deca...

Dokažeš im da si uvek na njihovoj strani, kad god i šta god....

Princip kojeg se nepokolebljivo držim od kada imam decu. Plus apsolutno poverenje koje vlada između nas. Da li ste gledali film "Specijalno vaspitanje"? U jednoj sceni policijski inspektor optužuje dva "domca" da su ukrali neki novac, na šta njihov vaspitač odgovara da on pouzdano zna da oni to nisu uradili. Kada ga policajac pita otkud on to zna, vaspitač odgovata: "Pa, rekli su mi." E, na tu vrstu poverenja mislim.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana