Ljudska prava

5 x 0 = ?

Freedom of Information RSS / 23.12.2009. u 13:09

Autor: Rodoljub Šabić

Pre par meseci obratio mi se, tražeći pomoć i zaštitu građanin R.G. Bilo je to jedno od onih, nažalost ni malo retkih, a ni malo prijatnih obraćanja koje za početak traže suočavanje sa ličnom tragedijom pojedinca, a za kraj suočavanje sa haosom i javašlukom u nekoj delikatnoj oblasti života društva.
Svojevremeno je R.G. ispratio u bolnicu svoju suprugu, radi porođaja. Nakon toga, prva vest je trebalo da bude radosna, rodili su se blizanci. Ali, potom je usledila tužna vest, jedna beba je umrla, onda je stigla još tužnija, umrla je i druga. Nešto kasnije, kada su kako tako amortizovani neposredni efekti traume kroz koju su prošli supruga i on, poželeo je, sasvim prirodno, da sazna šta se dogodilo sa njegovom novorođenčadi, uključujući i to kako i gde su oni sahranjeni. Nezadovoljan odgovorima na pitanja koje je u vezi sa ovim poslednjim postavio JKP-u „Pogrebne usluge", budući da je dobio samo šturu informaciju da su „leševi blizanaca spaljeni, a pepeo rasut", podneo je žalbu Povereniku za informacije i zaštitu podataka o ličnosti.
U odgovoru na moj zahtev da se povodom žalbe izjasne JKP je navela da „povodom pet zahteva za informacijama koje je R.G. podneo prepiska sa imenovanim traje već par godina", da su se „opredelili da u direktnom kontaktu sa R.G. reše problem na koji on ukazuje", te da je „u toku postupak dogovaranja njegovog sastanka sa direktorom."
Kad je prošlo dovoljno vremena da dođe do tog sastanka, a nije došlo, Poverenik je doneo rešenje kojim je naložio JKP „Pogrebne usluge" da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 3 dana obavesti R.G. „da li poseduje tražene informacije, odnosno dokumente u kojima su iste sadržane, i to:
1. saglasnost Instituta za neonatologiju na osnovu koje je JKP „Pogrebne usluge" iz Beograda izvršilo, u Bebi vrtu na groblju Lešće, rasipanje pepela blizanaca koji su preminuli 15. i 16.08.2001. godine;
2. saglasnost sanitarne inspekcije navedene u dopisu koje je to preduzeće uputilo Institutu za neonatologiju dana 17.06.1993. godine;
3. dokument iz koga se može saznati koji je zakonski osnov za traženje saglasnosti JKP „Pogrebne usluge" iz Beograda od Instituta za neonatologiju da bi se izvršila kremacija beba koje su preminule na tom institutu;
4. dokument iz koga se može saznati da li je i zašto to preduzeće naplaćivalo Institutu za neonatologiju troškove kremiranja jedne bebe, a zatim sahranjivalo pet i više beba;
5. dokument iz koga se može saznati koje evidencije, u vezi umrlih lica koja su sahranjena na grobljima u sastavu JKP „Pogrebne usluge" iz Beograda, vodi to preduzeće;
te da mu, ukoliko takve dokumente poseduje, dostavi kopije istih
."

Nekoliko dana kasnije R.G. je dobio pismo u kome ga JKP obaveštava da ne poseduje dokumente navedene u aliniji 1., 2., 3. i 4. A što se tiče alineje 5. obavešten je da „član 28. Zakona o sahranjivanju i grobljima utvrđuje obavezu republičkog Sekretarijata za urbanizam, stambene i komunalne delatnosti da donosi bliže propise o evidencijama koje je dužna da vodi organizacija kojoj je povereno vršenje poslova, uređenje i održavanje groblja", ali da ti republički propisi nisu doneti. A „za utehu" je na samom kraju, dobio nešto što liči na informaciju - obavešten je da se jedan propis ipak primenjuje - Obrazac parcelne knjige i registra koji datira od pre Drugog svetskog rata.
To je dakle realnost. A u prisustvu takve realnosti potpuno gube značaj inače smislena pitanja, kao npr. zašto prepiska R.G. i JKP „traje već par godina" ili čemu je trebalo da služi sastanak sa direktorom čiji „postupak dogovaranja je u toku".
Nije čak bitno ni pitanje šta bi sve eventualno moglo da se „krije" iza ovakve situacije, razume se, ne samo u pomenutom JKP, već u svim, uopšte. Jedino bitno, pravo pitanje je - kako je to moguće? A i odgovor je jedan - nije nikakav elitizam već savršeno normalna stvar zahtevati da se prema ljudima koji su izgubili nekog dragog i prema zemnim ostacima toga što su izgubili, čak i da su u pitanju kućni ljubimci a ne deca, odnosi sa mnogo više pažnje i odgovornosti.



Komentari (18)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

djordj.e djordj.e 15:05 23.12.2009

Дакле

како после оваквих и више или мање сличних ствари можемо овај простор на коме живимо да зовемо - Држава?
drug.clan drug.clan 15:17 23.12.2009

sramota

kako moze tako nesto da prodje nezapazeno, gde su sada ljudska prava, slobodni i javni mediji itd..
gde je nezavisno sudstvo, ustavom garantovana prava itd...
niccolo niccolo 15:35 23.12.2009

Re: sramota

gde je nezavisno sudstvo

Ali, druže člane, pa u tekstu se ne spominje da je slučaj uopšte došao do suda? Šta bi onda sudstvo trebalo da je uradilo povodom ovog slučaja o čijem postojanju nisu ni bili svesni?

Za Poverenika - koji propisu uopšte regulišu kremiranje dece? Naime, Zakon o sahranjivanju i grobljima ne propisuje ništa posebno kod sahranjivanja dece gde bi se našao osnov da to rade JKP i Institut bez učešća roditelja. On čak kaže da su srodnici dužni da obezbede sahranjivanje, a ako oni odbiju ili nisu u mogućnosti onda će JKP sam...
drug.clan drug.clan 15:45 23.12.2009

Re: sramota

Ali, druže člane, pa u tekstu se ne spominje da je slučaj uopšte došao do suda? Šta bi onda sudstvo trebalo da je uradilo povodom ovog slučaja o čijem postojanju nisu ni bili svesni?



a sta tuzilac radi, sta policija radi ....
niccolo niccolo 15:55 23.12.2009

Re: sramota

a sta tuzilac radi, sta policija radi ....

Pa opet, nigde se ne spominje da se R.G. obratio bilo kom od tih ograna...Ali, hajde da sačekamo da vidimo šta će da kaže poverenik, možda se čovek obraćao i njima pa nisu ništa uradili, pa kad dobijemo tu potvrdu onda ako treba da ih pljujemo...
mariopan mariopan 15:56 23.12.2009

Re: sramota

drug.clan
Ali, druže člane, pa u tekstu se ne spominje da je slučaj uopšte došao do suda? Šta bi onda sudstvo trebalo da je uradilo povodom ovog slučaja o čijem postojanju nisu ni bili svesni?



a sta tuzilac radi, sta policija radi ....

Ne rade nista dok im neko ne javi (dojavi) da treba da rade.

Koliko se razvlaci slucaj "kradje beba" gde se tacno utvrdilo da se cak ni evidencija po bolnicama nije vodila kako treba a rec je o ljudskim bicima, necijoj deci, i to je ostavilo prostora nagadjanjima da li jesu ili nisu nesavesni lekari i babice trgovali tom "umrlom" decom? Koliko dugo ni ti ljudi nisu dobili neku pravdu a stigli su do skupstine pa i suda pa nikom nista?

Zemlja u kojoj se ovo dogadja je dotakla dno po mnogim pitanjima, ne samo ljudskih prava nego i morala i mnogo cega drugog sto bi trebalo da krasi ljudska bica, nema cak ni saosecanja sa ozaloscenima - nista. Samo gola birokratija.Grozno, nemam reci.
drug.clan drug.clan 15:59 23.12.2009

Re: sramota

niccolo
a sta tuzilac radi, sta policija radi ....

Pa opet, nigde se ne spominje da se R.G. obratio bilo kom od tih ograna...Ali, hajde da sačekamo da vidimo šta će da kaže poverenik, možda se čovek obraćao i njima pa nisu ništa uradili, pa kad dobijemo tu potvrdu onda ako treba da ih pljujemo...



a jel ima ono drzava ili narod protiv ....

pa nece valjda RG privatnu tuzbu da podize
niccolo niccolo 17:31 23.12.2009

Re: sramota

a jel ima ono drzava ili narod protiv ....

Naravno da ima, ali i policija i tužilaštvo mogu da reaguju samo ako im je poznato, ja ovde ne vidim da im je iko na bilo koji način saopštio da ovaj "slučaj" postoji. Isto kao što ni ti ni ja nismo znali za njega dok nismo ovde pročitali. Ili isto kao što policija ne može da zna za ubistvo recimo dok ga neko ne prijavi ili dok neko ne pronađe kakav leš...
apectator apectator 19:11 23.12.2009

Re: sramota

Pa opet, nigde se ne spominje da se R.G. obratio bilo kom od tih ograna...Ali, hajde da sačekamo da vidimo šta će da kaže poverenik, možda se čovek obraćao i njima pa nisu ništa uradili, pa kad dobijemo tu potvrdu onda ako treba da ih pljujemo...[/quote

G-din Sabic je kao i obicno,maksimalno profesionalno uradio sve sto je mogao.Smesno jeocekivati da Poverenik jos nesto kaze,valjda to treba da urade drugi funkcioneri.Jer ovaj problem,zajedno sa gomilom slicnih odavno je poznat vlastima a niko nista ne preduzima.Svi oni dobro znaju da nedostaju propisi,svi znaju da postoje ozbiljne sumnje o nestanku beba,znaju to i policija i tuzilastvo i sudovi,bio je svojevremeno zbog ovih stvari organizovan cak i anketni odbor u skupstini.I....,nista.Zbog takvog odnoa vlasti prema gorucim problemima i stojimo tako lose kako stojimo.
samodakazemnesto samodakazemnesto 15:52 23.12.2009

sta reci?!

ooooj Srbijo, medju sljivama....
uros_vozdovac uros_vozdovac 16:44 23.12.2009

Pitam se

a ko zna neka kaže koja stranka drži groblja pa ih kaznite na lokalnim izborima.
sesili sesili 17:31 23.12.2009

Re: Pitam se

Da, jedino što svako zdravog razuma može da se pita: kako je to moguće? I da, šta je sa slučajem krađe beba? A bilo je krađe! Sa radošću primim svaku lepu vest iz domena zdravstva, ali... nekako mi ima mnogo onih drugih. Mnogi ni ne dođu pred javnost.
stasava stasava 18:21 23.12.2009

Funkcija, institucija Poverenika

Uvek se iznova zgrozim kada procitam ili cujem ovakve price, price o maltretiranju onih koji su izgubili nekog dragog. Pisani i nepisani zakoni treba da iskontrolisu situaciju u kojoj je korektan odnos prema vec ojadjenim ljudima nesto najnormalnije, pa bi ukljucivanje Poverenika trebalo da bude izlisno. Medjutim, kod nas ne samo sto je neophodno, vec i na resenja poverenika pojedini drznici imaju komentar da previse daje sebi za pravo. Pri tome, puna su im usta Evrope, zaboravljajuci koliko je u Evropi funkcija, tj. institucija Poverenika vazna, uvazena i znacajna.
apach92 apach92 19:15 23.12.2009

Re: Funkcija, institucija Poverenika

da, nazalost, primedba Poverenika da ovakvi slucajevi nisu usamljeni je apsolutno tacna.Ne mogu da zamislim kako je ovim ljudima i gde pronalaze snagu za svaki novi dan.

Slicno se desilo i mojoj porodici. Telo moje sesticine Natalije Tesic smo jedva locirali i niko nije mogao da nam u sa sigurnoscu kaze gde se telo nalazi pa je samim tim i pogreb doveden u pitanje. Posle toga se problem resio ali bilo je tragicno gledati nesretne roditelje na sred kapele u deligradskoj Ulici. Ponekad se ljudsko telo svede na bioloski otpad, tu lekciju sam naucio. Osecanja porodice izmucene tragedijom, nepravdom i bolescu su u tom trenutku neprihvatljiva i po obicaju izazivaju dodatne uvrede i ponizenja od Nadleznih.

Kada smo vec kod dostupnosti informacija obdukcioni nalaz male Natalije cuvaju kao zmija noge. Isti se navodno ne nalazi u Sudu vec je jos 04. Avgusta 2009 godine prosledjen na Medicinski fakulet u Beogradu koji vec mesecima, ne postujuci rok koji je odredio Sudija zadzava isti. Sudija je koliko-toliko bio predusretljiv i obecao da ce napisati urgenciju kako bi se ekspertiza zavrsila i Nalaz dostavio konacno porodici pokojne Natalije. Ovo sve se desava pre reforme Sudstva, gde je sada istrazni predmet i ko se njime bavi nisam uspeo jos da saznam mada je Sudija reizabran.

Sudu smo se naravno obratili da nam omoguci uvid u obdukcioni Nalaz jos u Septembru 2009. godine. Dva meseca nakon toga u razgovoru sa Sudijom saznajemo da nasa molba nikada nije ni stigla do njega, iscudjavao se. Poludeo sam naravno ali ni Ministarstvo pravde nije moglo da pomogne - otvoreno su me savetovali da se obratim Povereniku. Bio sam uporan pa su me upoznali sa mogucnoscu da Sudija novcanom kaznom natera Struku da obavi svoj posao i zavrsi analizu. Mozda gresim, ali sta je ovde dostojno? I sta je dostojno u konstataciji Suda da smo obavesteni o ovome ili onome kada nijedan dopis od Suda nikada nije stigao na kucnu adresu ostecene porodice?

Da li Poverenik ima nadleznost nad Sudovima?


apectator apectator 06:18 24.12.2009

Re: Funkcija, institucija Poverenika


Da li Poverenik ima nadleznost nad Sudovima?

Da,poverenik ima nadleznost nad sudovima.I koliko znam g-din Sabic je mnogima pomogao u nastojanju da od sudova neke informacije dobiju ,odnosno da isteraju neke stvari koje su dugo bile blokirane.Npr.i ona cuvena knjiga "Vojna tajna" koja je bila zaplenjena, oslobodjena je nakon injegove ntervencije.
mikele9 mikele9 22:53 23.12.2009

Don Kihote

Rodoljube, Rodoljube, savesno, dostojanstveno, uporno, čak (ne zamerite mi na izrazu) fanatično branite interese građanja i poštovanje zakona. Verujem, siguran sam da to radite iskreno i od srca, tako mi delujete kad god vas slušam i gledam, malo vam je vremena koje vam na (nekim) TV daju za ono što biste želeli da kažete, ukažete i pokušate da promenite. Na vašu, moju i žalost svih (na razne načine ojađenih) građana, živimo ovde i sada, u državi koja je papazjanija nezakonja, bezzakonja, korupcije, vladavine moćnih pojedinaca, osiromašenog i gladnog naroda, bezumnih stranaka i njihovih vođa/paunova....... To nikako ne znači da vam savetujem da odustanete, dapače! "Gazite" i gnjavite sve koji parazitišu na grbačama našim, ne poštuju zakone, ne haju za životne nevolje sugrađana, sunarodnika, insistirajte, pišite još više, govorite još brže. Priznajte da bi vama i nama dobro došlo još nekoliko hiljada sposobnih ljudi koji bi kao i vi bili naši Poverenici pred državom. To je istovremeno i ogromna bruka ove nazovi države koja se zasniva na: "Prvo Babu i Stričevima" a ostalima šta ostane a ne ostaje ništa ili samo srednji prst. Živimo u državi od koje nas neko (vi) mora braniti i boriti se za naša prava.
Pozdrav
Hansel Hansel 18:12 24.12.2009

---

Ima li uopšte bilo kakvih dokaza da su bebe umrle? Ima li traga da su uopšte došle na Institut? Da li je R.G. uopšte uspeo da dobije bilo kakav dokument od bilo koga? Ima li traga dokumentima Instituta koji se spominju na samom Institutu? Po kom osnovu Insttiut šalje tela beba bez pitanja roditelja? ...
sentinel26 sentinel26 22:03 24.12.2009

Čestitam

na savjesnom obavljanju svoje dužnosti gospodine Šabiću u protekloj godini.

Može nekome da zvuči pretjerano, ali vi ste osoba koja po savjesnosti obavljanja posla daleko nadilazi i evropske standarde i proseke, a o ovim našim me sramota da pišem.

Hvala vam što dajete nadu ljudima da se vrijedi boriti za informaciju, za istinu.

Želim vam dobro zdravlje i mnogo uspjeha u 2010.godini.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana