Ekologija| Ekonomija| Ljudska prava| Zdravlje

Cena globalizacije, ili Bopal – 25 godina kasnije

albicilla RSS / 28.11.2009. u 17:02

Kompanija Dow-Carbide je žrtvama Bopala ponudila obeštećenje. Po njemu, jedan stanovnik Prvog sveta (u ovom slučaju Amerikanac, ali to je puka koincidencija) vredi koliko i 20.000 stanovnika Trećeg sveta (u ovom slučaju Indusa, ali i to je tek koincidencija – ni Srbi se ništa bolje ne kotiraju, uveren sam):

“Najgori hemijski akcident u svetu desio se u Bopalu, u centralnoj Indiji, u noći 2-3. decembra 1984. Oko 30 tona gasa metil-izocijanata iscurelo je u okolne sirotinjske četvrti. Gasu je bilo izloženo oko pola miliona ljudi, od kojih je 20.000 umrlo, daljih 120.000 teško obolelo, a među njima mnogi oslepeli. Uprkos činjenici da nijedan od šest sugurnosnih sistema u noći akcidenta nije radio, nije usledila sudska tužba. Vlasnik fabrike, Union Carbide, nije posle nesreće očistio područje, a nakon kompleksnog niza dogovora s indijskim vlastima (kojima je, izgleda, jedino bilo stalo da se nastave strane investicije u zemlji), plaćena je tek minimalna kompenzacija. Jula 2002, kompanija Dow-Carbide (koja je preuzela Union Carbide) ponudila je oko 500 američkih dolara svakoj oštećenoj porodici. Upitan da to uporedi sa nedavnim vansudskim poravnanjem po kome su isplatili 10 miliona dolara američkom detetu oštećenog mozga, zvanični predstavnik kompanije je odgovorio: ‘500 dolara je sasvim dobro za Indusa’.” (Izvor: Klajv Ponting „Ekološka istorija sveta“, Odiseja, Beograd 2009)

11-22-Bhopal.jpg

Atačmenti



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Lionsgate Lionsgate 17:27 28.11.2009

Stara prica . . .

‘500 dolara je sasvim dobro za Indusa’


Setih se da su i druge multinacionalne kompanije slicno "poslovale" : Bayer 2001, sa njihovim lekom Baycolom, Baxter takodje 2001-ve sa njihovim dijalizatorima, Bausch&Lomb 2006-te sa gljivicnim infekcijama ReNu-om . . .

Svima je zajednicko da su odstete za smrtne slucajeve (pogotovo sa dijalizatorima) ili teske povrede proizvodima americkim citizenima bile enormne u odnosu na zrtve po ostatku sveta. Globalizacija nema sta . . .
noboole noboole 17:33 28.11.2009

Re: Stara prica . . .

Kada bih bio PR te kompanije, oprao bih genijalnu izjavu time sto bih rekao da je obestecenje prilagodjeno troskovima zivota u indiji i da je na relativnoj skali blisko slucajevima u zemljama prvog sveta.
albicilla albicilla 17:42 28.11.2009

Re: Stara prica . . .

noboole
Kada bih bio PR te kompanije, oprao bih genijalnu izjavu time sto bih rekao da je obestecenje prilagodjeno troskovima zivota u indiji i da je na relativnoj skali blisko slucajevima u zemljama prvog sveta.


a ja bih tog pr-a pitao: a gde je tu pravda?



to nije ni 500 dolara po osobi, vec po porodici.. a koliko je porodica izgubilo vise clanova? koliko je porodica sasvim zbrisano? koliko to desetina mc donalsovih hamburgera ili litara koka kole vredi jedan ljudski zivot? istovremeno, pravni naslednici union carbide i dalje prave profit...
Lionsgate Lionsgate 17:50 28.11.2009

Re: Stara prica . . .

a ja bih tog pr-a pitao: a gde je tu pravda?


Pre koju godinu je bio aktuelan i americki pritisak na vlade svetskih drzava da sa njima potpisu bilateralne sporazume o neizrucivanju americkih gradjana Medjunarodnom sudu pravde . . .
Predrag Azdejković Predrag Azdejković 17:44 28.11.2009

Inflacija?

Po njemu, jedan stanovnik Prvog sveta (u ovom slučaju Amerikanac, ali to je puka koincidencija) vredi koliko i 20.000 stanovnika Trećeg sveta (u ovom slučaju Indusa, ali i to je tek koincidencija – ni Srbi se ništa bolje ne kotiraju, uveren sam)


Fašisti su bili bolji, jedan Nemac je vredeo kao 100 Srba.
tyson tyson 23:30 28.11.2009

Re: Inflacija?

Fašisti su bili bolji, jedan Nemac je vredeo kao 100 Srba.
Nacisti.




wukadin wukadin 11:40 30.11.2009

Re: Inflacija?

U svakom slučaju su bili iskreniji.
Nisu se krili iza demokratije i ljuCkih prava.
mayo1 mayo1 17:48 28.11.2009

Odštete

Po njemu, jedan stanovnik Prvog sveta (u ovom slučaju Amerikanac, ali to je puka koincidencija) vredi koliko i 20.000 stanovnika Trećeg sveta


To više govori o državi u kojoj se takve stvari događaju.
Ako američki sud odrapi milijunsku kaznu za štetu nanesenu svojim građanima, a indijski ništa, tko je odgovoran?

Podsjećam na višemilijunske odštete koje je platila (i plaća) Katolička crkva u USA žrtvama seksualnog zlostavljanja od strane svećenika. Takvih slučajeva ima i u Hrvatskoj - ali država obično ne čini ništa ili vrlo teško osuđuje takve počinitelje.
O nekakvim naknadama nema ni govora.
Sama država svojim odnosom prema takvim i gore navedenim slučajevima pokazuje koliko joj vrijede vlastiti građani.

Tko je branio indijskim sudovima da dosude milijune ovim nesretnicima?
Doctor Wu Doctor Wu 19:05 28.11.2009

Re: Odštete

Ako američki sud odrapi milijunsku kaznu za štetu nanesenu svojim građanima, a indijski ništa, tko je odgovoran?

Ne verujem da postoji neka posebna razlika u samim zakonima. Američki sud odrapi milionsku kaznu zbog veštih advokata koji rade za milionske honorare a ne zbog toga što su sami građani nešto posebno zaštićeni. U Americi, a i drugde u svetu, pravda je roba. Oni koji imaju para imaju je u izobilju, oni koji nemaju mogu samo da kukaju.
mayo1 mayo1 19:49 28.11.2009

Re: Odštete

Ne verujem da postoji neka posebna razlika u samim zakonima. Američki sud odrapi milionsku kaznu zbog veštih advokata koji rade za milionske honorare a ne zbog toga što su sami građani nešto posebno zaštićeni. U Americi, a i drugde u svetu, pravda je roba. Oni koji imaju para imaju je u izobilju, oni koji nemaju mogu samo da kukaju.


Nije stvar u zakonima, zakoni su svuda uglavnom OK, stvar je njihove primjene.
Američke kompanije ovakve stvari ne rade u Americi (tako otvoreno), ne zato što vole Amerikance nego što znaju da postoji dobra mogućnost da odnesu gaće na štapu.
A za to je ipak zaslužna država.

Doctor Wu Doctor Wu 20:18 28.11.2009

Re: Odštete

Američke kompanije ovakve stvari ne rade u Americi (tako otvoreno), ne zato što vole Amerikance nego što znaju da postoji dobra mogućnost da odnesu gaće na štapu.

Pa da, ali ne zbog jake države nego zbog moćnih advokatskih kancelarija (to su privatna preduzeća koja su zaslužna za značajan deo američkog GDP-ja) . Država je korumpirana to the core, senatori, kongresmeni, predsednički kandidati, policija, korupcija je prosto način finansiranja političkog aparata. Jedino što razlikuje USA i Indiju je to što u USA postoji veći broj bogataša pa se njihovi interesi mogu naći u sukobu. U Indiji je situacija drugačija- tamo po državama postoji samo 1 lokalni gazda, odnosno u novije doba Tata ili Mital na nivou čitave države. I u samoj Americi je zaštita individualnih prava mnogo slabija u državama gde postoji samo jedna dominantna figura ili struja (Arkanzas, Lujzijana- da ne pominjem Katrinu-, Misisipi, Vajoming, Južna Dakota, Aljaska Sare Palin, to je kao treći svet u odnosu na severistok i Kaliforniju).
Zen Master Zen Master 21:01 28.11.2009

Re: Odštete

mayo1

Nije stvar u zakonima, zakoni su svuda uglavnom OK, stvar je njihove primjene.
Američke kompanije ovakve stvari ne rade u Americi (tako otvoreno), ne zato što vole Amerikance nego što znaju da postoji dobra mogućnost da odnesu gaće na štapu.
A za to je ipak zaslužna država.


Ovakvih Bopal slučajeva si u USA ( doduše ne u tako drastičnoj meri ) imao na stotine i bez dobrog advokata ti ne vredi ništa neka pravda i zaslužna država !? Pravila igre su jednostavna ako nadješ advokata koji je sposoban da se nosi sa ajkulama koje angažuju velike kompanije imaš kao neku šansu, ukoliko ne dovidjenja prijatno jako nam je žao pa pričaj o pravdi i nepravdi uz pivo u lokalnom baru.
Te iste velike američke kompanije su u toj priči o globalizaciji tražeći jeftinu robovsku snagu za dolar po satu i napustile USA, pa zato i stanje ekonomije tamo jeste poprilično tragično u ovom trenutku jer nema praktično nikakve proizvodnje. Zabole njih najstrašnije briga za bilo koga i bilo šta na ovom svetu sem da zarade što više !?
Uzmi čitaj Alan Forda ( naravno samo prvih 75 originalnih Magnus & Bunker epizoda ) sve ti je rečeno u tom prepametnom stripu sa kraja 60-tih, a stvari su od tada jedino postale gore nikako bolje moj mayo. Jedan pametan čovek je rekao ( posle su to pripisali John Maynard Keynes-u ) da je kapitalizam jedno potpuno neverovatno verovanje da će oni najgori i najpohlepniji od nas iz najnižih pobuda učiniti bilo šta za opšte dobro....
albicilla albicilla 22:14 28.11.2009

Re: Odštete

kapitalizam jedno potpuno neverovatno verovanje da će oni najgori i najpohlepniji od nas iz najnižih pobuda učiniti bilo šta za opšte dobro....


ja sam doduse star za te stvari, ali mislim da si u pravu
mayo1 mayo1 22:28 28.11.2009

Re: Odštete

Ovakvih Bopal slučajeva si u USA ( doduše ne u tako drastičnoj meri ) imao na stotine i bez dobrog advokata ti ne vredi ništa neka pravda i zaslužna država !?


Nismo se razumjeli. Ne tvrdim da stvari dolaze same od sebe. Ili "države".
Ali sistem je postavljen tako da ipak postoji mogućnost (uz dobrog odvjetnika etc) da istjeraš, ajde, pravdu.
Želim reći da je u zemljama, koje albicilla naziva "prvog sveta", država - pravosudni sistem - ipak najdalje stigla.
I da se tamo kompanije ponašaju "bolje" jer su na to prisiljene.
Činjenica je da industrijski objekti, sa zastarjelom tehnologijom, jednostavno više ne mogu dobiti dozvolu za izgradnju npr u USA, ali bez problema npr država Indija daje dozvolu za takvo što.
Doctor Wu Doctor Wu 23:05 28.11.2009

Re: Odštete

Činjenica je da industrijski objekti, sa zastarjelom tehnologijom, jednostavno više ne mogu dobiti dozvolu za izgradnju npr u USA, ali bez problema npr država Indija daje dozvolu za takvo što.

Pa daje zato što nema izbora jer mora da prehrani milijardu gladnih ljudi.
U Americi je granica siromaštva ako nemaš dvoja kola i ako imaš manje od 50 kvadrata po glavi.
U Indiji, 2/3 ljudi unosi manje od 1.5Kcal hrane u sebe a granica siromaštva je granica preživljavanja.
mayo1 mayo1 23:42 28.11.2009

Re: Odštete

Pa daje zato što nema izbora jer mora da prehrani milijardu gladnih ljudi.
U Americi je granica siromaštva ako nemaš dvoja kola i ako imaš manje od 50 kvadrata po glavi.
U Indiji, 2/3 ljudi unosi manje od 1.5Kcal hrane u sebe a granica siromaštva je granica preživljavanja
.

Drugim riječima je onda OK graditi takve objekte?
Pa kada se desi sr..nje dati pet stoja i stvar u redu.
I pljuvati po zloj kompaniji.
Ja ipak smatram da i vlast u tom slučaju snosi odgovornost.
Doctor Wu Doctor Wu 00:00 29.11.2009

Re: Odštete

Drugim riječima je onda OK graditi takve objekte?
Pa kada se desi sr..nje dati pet stoja i stvar u redu.
I pljuvati po zloj kompaniji.
Ja ipak smatram da i vlast u tom slučaju snosi odgovornost.

Uh, čoveče, ne sumnjam da bi ti ovako mogao do sutra...
Kako ne shvataš da ta vlast ima samo 2 alternative: da pusti te ljude da umru od gladi ili da proba da rade s tim što joj je udeljeno u nadi da će, ako ljudi prežive hemijska trovanja, možda, jednog dana, doći do ekonomski povoljnije situacije u kojoj se poslovi neće finansirati junk bondovima od 20% i 25%, već onima koji imaju razumnije interesne stope.

To što ti pričaš je isto kao kad bi sad počeo da grdiš crnce što svi ne jedu u Wholefoodsu. Ne jedu oni masnu i slatku hranu zato što ne vole da jedu bolje, nego zato što nemaju para za bolje.

I ja bih voleo da je ceo svet Kalifornija, da svega ima u izobilju i da nam jedina briga bude da li SUV ide 60 ili 65 milja za galon. Ali, jbg, nije tako.
mayo1 mayo1 00:11 29.11.2009

Re: Odštete

Uh, čoveče, ne sumnjam da bi ti ovako mogao do sutra...
Kako ne shvataš da ta vlast ima samo 2 alternative: da pusti te ljude da umru od gladi ili da proba da rade s tim što joj je udeljeno u nadi da će, ako ljudi prežive hemijska trovanja, možda, jednog dana, doći do ekonomski povoljnije situacije u kojoj se poslovi neće finansirati junk bondovima od 20% i 25%, već onima koji imaju razumnije interesne stope.

To što ti pričaš je isto kao kad bi sad počeo da grdiš crnce što svi ne jedu u Wholefoodsu. Ne jedu oni masnu i slatku hranu zato što ne vole da jedu bolje, nego zato što nemaju para za bolje.

I ja bih voleo da je ceo svet Kalifornija, da svega ima u izobilju i da nam jedina briga bude da li SUV ide 60 ili 65 milja za galon. Ali, jbg, nije tako.


Slažemo se. Znači "mora " tako. Nema izbora.
Onda mi je malo bezveze veliko zgražanje i iznenađenje kada se ovako nešto desi - jer je to logičan slijed događaja.
gorran2 gorran2 00:28 29.11.2009

Re: Odštete

mayo1
Slažemo se. Znači "mora " tako. Nema izbora.
Onda mi je malo bezveze veliko zgražanje i iznenađenje kada se ovako nešto desi - jer je to logičan slijed događaja.
Neumitni put napredovanja tržišnih sloboda. Dow Carbide-u bi trebalo dati priznanje. A ne, kao neki nezahvalnici, praviti im neprilike na sudu...
Doctor Wu Doctor Wu 00:31 29.11.2009

Re: Odštete

Onda mi je malo bezveze veliko zgražanje i iznenađenje kada se ovako nešto desi - jer je to logičan slijed događaja.

Pa, logičan jer je svet tako u ovom trenutku ustrojen. Zato to i shvatam kao zgražavanje (doduše, malo nemušto i, čini mi se, bez potpunog shvatanja situacije) nad čitavim svetom u kome živimo a ne nad pojedinim državama.
albicilla albicilla 13:08 29.11.2009

Re: Odštete

tu i jeste catch - uopste nije u ovom trenutku, vec poslednjih pet vekova, otkad se usnula, ruinirana i, u odnosu na druge regije, posebno kinu i indiju - zaostala, evropa probudila i zagospodarila planetom
odry03 odry03 13:17 29.11.2009

Re: Odštete

ili je možda u patinju globalna prenaseljenost,pa ljude doživljavamo kao suficit???
Doctor Wu Doctor Wu 15:47 29.11.2009

Re: Odštete

tu i jeste catch - uopste nije u ovom trenutku, vec poslednjih pet vekova, otkad se usnula, ruinirana i, u odnosu na druge regije, posebno kinu i indiju - zaostala, evropa probudila i zagospodarila planetom

Pa, šta je sad, Evropa kriva za Bopal? Ako postavljate stvari na tom nivou onda se može postaviti pitanje koliko je života spasila ta zapadna civilizacija: kroz antibiotike, lekove protiv malarije, kolere, masovnu proizvodnju hrane, kanalizaciju, sredstva moderne komunikacije. Niko ne kaže da su idealni, ali nisu ni Indusi.

Pored toga, ajde da vidimo koliko je ljudi i dece pobio kastinski sistem u Indiji. Za untouchables su najmanje krivi Amerikanci i Evropljani.
albicilla albicilla 19:03 29.11.2009

Re: Odštete

evropa je udarila temelje danasnjoj svetskoj ekonomiji, a bopal samo posledica tako podeljenih karata

a u indiji samoj, kruna je u nekoliko navrata pobila po vise miliona ljudi, 1870in i 1940ih, pustajuci induse da masovno umiru od gladi, pored punih prodavnica i dobre zetve. kada je 4 milona ljudi umrlo od gladi 1870ih, zetva je bila odlicna, a indija izvoznik 10% zita na svetskom trzistu. prodavnice su bile pune hrane, samo je policija stajala ispred, da ih gladni ne obiju...
Doctor Wu Doctor Wu 19:26 29.11.2009

Re: Odštete

a u indiji samoj, kruna je u nekoliko navrata pobila po vise miliona ljudi, 1870in i 1940ih, pustajuci induse da masovno umiru od gladi, pored punih prodavnica i dobre zetve. kada je 4 milona ljudi umrlo od gladi 1870ih, zetva je bila odlicna,

Pa, dobro, kad je Indija toliko bogata, "krune" nema od 1947. zašto danas, 60 godina kasnije, 2/3 Indusa unosi manje 1.5kcal u sebe? Zašto danas, u slobodnoj Indiji, ljudi u zapadnom Bengalu umiru od gladi i kolere? Zašto danas, 2009. godine više ljudi gladuje neko 1966.? U kom to specijalnom svetu žive Kinezi koji su uspeli da reše problem gladi, a Indusi nisu?
albicilla albicilla 08:04 30.11.2009

Re: Odštete

pa... kako-tako, i indusi se sve uspesnije bore za novo deljenje karata, otuda su deo bric-a

no, izuzmemo li bric, ostaje nam bezmalo citav treci svet cije drzave kopletan izvozni prihod ostvaruju od jednog ili, redje dva izvozna proizvoda, a i tada se radi o sirovinama, tek retko polufabrikatima

to je model kolonijalne ekonomije, iz koga se malo ko iskobeljao
Doctor Wu Doctor Wu 09:11 30.11.2009

Re: Odštete

no, izuzmemo li bric, ostaje nam bezmalo citav treci svet cije drzave kopletan izvozni prihod ostvaruju od jednog ili, redje dva izvozna proizvoda, a i tada se radi o sirovinama, tek retko polufabrikatima

Mislio sam da je Bopal posledica propusta u domenu hemijske, procesne industrije, dakle prerade a ne izvoza sirovina, U tom smislu pre bi se moglo reci da ukazuje na rizike opasne, preuranjene modernizacije nerazvijenih zemalja.... A i inace, kako trenutno stvari stoje u svetu, sva je prilika da se te sirovine (osim nafte) izvoze ne u Ameriku i Evropu nego Kinu. Ostaje da vidimo da li ce Kinezi vise voditi racuna o health & safety od Amerikanaca.

Sto se tice kolonijalnih i neokolonijalnih odnosa, nisu Amerikanci i Evropljani krivi sto su se po Afrikama i Azijama zapatili korumpirani freedom fighteri koji dobrobit svojih nacija pretpostavljaju manjim ili vecim provizijama koje dobijaju od multinacionalki (dobar primer Mugabe, kod koga Zimbabveanci umiru od kolere, ali zato gazda sklapa unosne ugovore sa Anglo Americanom oko nesmetane eskploatacije dijamanata. Mugabe je samo primer, slicna je prica i u Tanzaniji, Keniji, Zairu, samo sto tamo ulogu Anglo Americana imaju kineske drzavne agencije).
wukadin wukadin 11:44 30.11.2009

Re: Odštete

Američke kompanije ovakve stvari ne rade u Americi (tako otvoreno), ne zato što vole Amerikance nego što znaju da postoji dobra mogućnost da odnesu gaće na štapu.


A je li... to nema baš nikakve veze sa odnosom Amerike i njenih "klijenata"
Sve liberalističke teze padaju u vodu kada se uzmu u obzir međusobni ekonomski odnosi, odnosno odnosi gole sile koja se na kraju svodi na to. Recimo, lako je kriviti fašistički Čile, a zaboravljati ko je doveo Pinočea na vlast. Ili kriviti Gvatemalu a zaboravljati šta je bilo neke 1955. - od onda postoji termin "banana republika".
Poenta: Ko je opljačkao pola sveta lako mu je da bude demokrata. Mnogo šta se može tako objasniti.
wukadin wukadin 11:48 30.11.2009

Re: Odštete

Onda mi je malo bezveze veliko zgražanje i iznenađenje kada se ovako nešto desi - jer je to logičan slijed događaja.


Samo ako priznaš da moralno zemlje kapitalističke demokratije nisu suštinski iznad komunističkih ili fašističkih zemalja.
drug.clan drug.clan 21:10 01.12.2009

Re: Odštete

Doctor Wu

Pa daje zato što nema izbora jer mora da prehrani milijardu gladnih ljudi.
U Americi je granica siromaštva ako nemaš dvoja kola i ako imaš manje od 50 kvadrata po glavi.
U Indiji, 2/3 ljudi unosi manje od 1.5Kcal hrane u sebe a granica siromaštva je granica preživljavanja.


To što ti pričaš je isto kao kad bi sad počeo da grdiš crnce što svi ne jedu u Wholefoodsu. Ne jedu oni masnu i slatku hranu zato što ne vole da jedu bolje, nego zato što nemaju para za bolje.

I ja bih voleo da je ceo svet Kalifornija, da svega ima u izobilju i da nam jedina briga bude da li SUV ide 60 ili 65 milja za galon. Ali, jbg, nije tako.



pozdravljam povremene napade socijalizma kod doktora - bravo doktore

Sto se tice kolonijalnih i neokolonijalnih odnosa, nisu Amerikanci i Evropljani krivi sto su se po Afrikama i Azijama zapatili korumpirani freedom fighteri koji dobrobit svojih nacija pretpostavljaju manjim ili vecim provizijama koje dobijaju od multinacionalki (dobar primer Mugabe, kod koga Zimbabveanci umiru od kolere, ali zato gazda sklapa unosne ugovore sa Anglo Americanom oko nesmetane eskploatacije dijamanata.


nisu se zapatili vec su zapaceni od strane tih drzava i kompanija.... a sve se to desilo jer su tokom svog "odlaska" kolonijalne sile ostavile plodno tlo

Jedan pametan čovek je rekao ( posle su to pripisali John Maynard Keynes-u ) da je kapitalizam jedno potpuno neverovatno verovanje da će oni najgori i najpohlepniji od nas iz najnižih pobuda učiniti bilo šta za opšte dobro....


pitam se odakle to slepilo u poslednjih par decenija koje onemogucuje ljudima da razlikuju crno od sivog
gorran2 gorran2 17:53 28.11.2009

Ovde je odnos malo drastičniji

Bio jednom jedan primitivni narod. Bio još jedan narod, koji je bio prosvećen, i nesebično se borio za slobodu - kako svoju, tako i ovih primitivnih. U tu svrhu zasipao je primitivce praškovima duginih boja, od kojih je najpopularnija bila narandžasta.
Međutim, sticajem okolnosti, u to vreme se tamo među urođenicima nalazio i jedan broj pripadnika više vrste. Oni su tamo distribuirali humanitarnu pomoć poznatu pod imenom napalm.

Jedan manji deo narandžastog praška tako je završio i u njihovim uzvišenim telima zaštićenim ljudskim pravima i konvencijama. Za tu neprijatnost isplaćeno im je $ 180.000.000,00.

Pripadnicima primitivnog naroda - a radi se o desetinama miliona oštećenih - isplaćeno je $ 0,00. Prašak doduše jeste toksičan i visoko kancerogen, ali je zaključeno da se ne radi o kršenju međunarodnih pravila rata, zato što imenovani prašak nije posipan sa namerom da bi ga udisali ljudi - nego samo biljke. Ljudi su ga dakle udisali potpuno samovoljno i neovlašćeno, i na vlastitu odgovornost. I, uostalom, dobro su prošli što im nije naplaćena i konzumacija.
lidiaz lidiaz 18:01 28.11.2009

Neodgovorno rukovodstvo

a nakon kompleksnog niza dogovora s indijskim vlastima (kojima je, izgleda, jedino bilo stalo da se nastave strane investicije u zemlji), plaćena je tek minimalna kompenzacija.

Za siromasnog Idusa nema ko da se bori. Lokalna vlada misli o svojim dzepovima, neko drugi ko bi se izborio za njihova prava ne postoji. Vlasnici multinacionalne kompanije svakako ne brinu, njima je profit jedini cilj.
Americki drzavljanin ce dobiti vece obestecnje zato sto ce iza njega stati neko ko moze da se izbori za bolju zastitu.
Americke (ili multinacionalne) kompanije nisu mnogo bolje ni prema sopstvenom stanovnistvu. Advokati, koji takodje idu za profitom, borice se za nezasticene. Ili poneki entuzijasta poput Erin Brokovich
Sofroniye Sofroniye 19:29 28.11.2009

...

M. Friedman, The Social Responsibilty of Business is to Increase Its Profits, The New York Times Magazine, September 13, 1970.

Mozemo se slagati ili ne slagati ali stvari stoje tako jer ljudi to zele, ili figurativno receno se nadaju da ce od konja jednog dana oni ili njihovo potomstvo postati jahaci a nekima je jednostavno svejedno, neki su oblikovani da im bude svejedno, itd itd. Sve to moze biti predmet debate ali jedno stoji kompanije zanima pravo (a ni pravo uvek tj. spremni su da ga krse je profit u slucaju da budu uhvaceni i dalje manji od cene kazne :)) a ne pravda i njihove akcije su MINIMUM zadovoljavanja pravnih obaveza tamo gde moraju. End of story.
odry03 odry03 21:09 28.11.2009

Re: ...kapitalizam

Problem je što se i na ovaj naš "nakrivo nasađeni" kapitalizam većina dobro adaptira,pa i ne primete kada počnu potpisivati ugovore kojima se odriču osnivanja porodice najmanje na tri godine,i ne primete kada počnu da koriste svoje VIP kartice kako bi ušli u firmin VIP TOALET,pošto im je ista kartica neophodna da bi izašli iz jedne prostorije u drugu. I prosto im je u najmanju ruku čudno kada čuju kako ljudi spavaju na šinama,ili kako studenti to bezdušno blokiraju Brankov most-pošto su oni "DOBRO ADAPTIRANI"-(zaboravili su,davno je bilo kada su se poslednji put pobunili),a sve to zarad tog istog profita.
Pa kad profit stavimo na prvo mesto,onda ne treba da čudi ni što ljudski život tako malo košta,ni što se ljudska žrtva računa kao kolateralna šteta.
roseblue roseblue 20:18 28.11.2009

A koliko košta njihova duša?

Ko ima para, taj će da se opere. Jednom Indusu 500$ je mnogo novca, on za više i ne zna, a možda ni to nikad nije video. Država Indija ćuti jer treba prehraniti toliki narod, i potrebno im je da što više kompanija tamo ima svoje fabrike i neće da talasaju.
A šta je sa našim Bopalom, bombardovanjem sve tri fabrike u Pančevu za vreme bombardovanja 1999? Ko će to da plati ? Sve je puj-pike ne važi ! Kakva se ovde deca radjaju u poslednjih 10 god, da li je neko sproveo ozbiljno istraživanje na ovu temu ? Mi ne samo što nismo i nikad nećemo dobiti odštetu nego smo to zatrpali pod tepih i niko više ne pominje !
p.s. Jutro posle toga sam bila u Pančevu, 6 sati, sunce sija, grad sablasno tih, nije bilo nijedne ptičice, ni kučeta, ni mačeta, ni čoveka, samo nešto žuto, kao neki prah, padalo na kola, ostale su fleke kasnije kao od korozije...
Inner Party Inner Party 23:46 28.11.2009

Da!

Dow (Dow Chemical's subsidiary Union Carbide India) je prihvatio punu odgovornost!



albicilla albicilla 13:15 29.11.2009

Re: Da!

da, pet godina stara vest i tu se pominje famoznih 500 dolara... koliko je mcdonaldsov hamburger u usa? 5 dolara? svako dobija 100 hamurgera i ura, pravda je zadvoljena
Kazezoze Kazezoze 15:25 29.11.2009

Re: Da!

Inner Party
Dow (Dow Chemical's subsidiary Union Carbide India) je prihvatio punu odgovornost!




da, to je. sad se setih da je to iz "the yes man".
taj odlichan dokumentarac je svojevremeno linkovao budimac u nekom svom tekstu.
ko nije pogledao, evo link !

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana