Politika

Berlinski zid – simbol revolucije ili restauracije

Milan Karagaća RSS / 06.11.2009. u 16:00

Istog datuma, 9.novembra, kada je 1918. - Nemački car Vilhelm II abdicirao i Nemačka  postala republika,  1938. godine kada se desila mračna  “Kristalna noć , 9.novembra 1989.godine pao je Berlinski zid.

Bio je to kraj hladnog rata, ali nažalost, na neki način, i nagoveštaj vrlo vrućeg rata na Balkanu, a 9.novembra 1993.godine hrvatski domoljubi su srušili stari most u Mostaru.

Prođe eto 20.godina od pada Berlinskog zida. Evropa i ne stoji tako loše, a mi sami najbolje znamo kako stojimo, šta smo uradili od 1989-1999., a šta od 1999 do današnje 2009.godine. Jedno je sigurno - da je bilo više pameti u prvih 10 godina bi se mnogo manje razrušilo i razgradilo, a u drugih 10 godina mnogo više izgradilo. Neminovno, promene su zahvatile i nas više nego mi njih, a da li je dobro ili je moglo bolje odgovor bi mogao biti u stilu one Dudekove kad su ga pitali da li mu je Regica bila nevina pre braka a on rekao “Vrak bi ga znal, neki kažu da je , a neki da nije».

Da li se može govoriti o  revoluciji ili restauraciji ?

Preporučujem tekst dr.Todora Kuljića u današnjoj Politici.

“РЕВОЛУЦИЈА ИЛИ РЕСТАУРАЦИЈА

Европа се 1989. године вратила старим идејама: капитализму, религији и национализму. Зато година у којој је пао Берлински зид није револуционарна

Берлински зид срушен је 9. новембра 1989. Да ли је то била револуција?Није. Док су револуције из 1789. и 1917. донеле нове идеје, преокрет из 1989. то није учинио, него се Европа вратила старим идејама: капитализму, религији и национализму. Зато година у којој је пао зид није револуционарна. Ову оцену изнео је 1994. Франсоа Фире, а данас је треба проверити овлашним билансом двадесетогодишње транзиције. Не треба заборавити да револуција није голи друштвено-економски нити политички преокрет него је и свеобухватна промена културе. Узрок сваке револуције су организоване потребе моћних друштвених група којима не одговарају постојећи односи. Крајем 20. века то су потребе мултинационалног крупног капитала, које су се у једној од криза социјализма подудариле са незадовољством ширих група. Гинтеру Грасу је још 1990. било јасно да ,,у Лајпцигу и Прагу није победио народ, него капитализам”.

У социолошком смислу револуционарна промена има три слоја: друштвени, политички и културни. Сваки је сложен и противречан. Са становишта природног права 1789. и 1917. биле сугодине ,,људскогпротестапротив нељудског живота”, покрет маса.

Радило се о отимању отетог и о тежњи за једнакошћу, а бруталност је револуцијама у доброј мери наметала и политичка култура претходних режима. Непотпуна модернизација и снажна вертикална друштвена покретљивост вероватно су најважније тековине социјалистичких револуција. У поређењу са њима,мере након 1989. јесу корак назад, ка дивљем капитализму, конкуренцији, неједнакости и конфликтности која истиче из поново дозвољеног неограниченог стицања.

Шта је са политичком страном? У овом погледу 1789. је након ауторитарне фазе донела поделу власти и буржоаску правну државу, слом дворске политике и сталешког конституционализма. Октобарска револуција 1917. такође укинула је дворску политику и самодржавље, али је устоличила ауторитарнувласт која у највећем делу социјалистичких режима у државноправном погледу није била већи помак у односу на укинуте режиме. Томе насупрот, 1989. је сигнатура повратка плурализма, па упркос отварању низа непрогресивних сукоба, пре свега националних, јесте свакако напредак у процедуралној страни демократије.

У културном погледу биланс поменутих прекретничких година такође је противречан. Просветитељство је 1789. детронизовало доктрину о власти по милости божјој и устоличило разум за врховног арбитра, али је утрло и пут ка национализму и расизму. Слично размађијавање спроведено је 1917. у Русији, а након 1945. у Источној Европи и Кини. У дословном смислу речи у 20. веку социјалистичке револуције биле су насилна надокнада заосталог развоја. Била је то хазардна, али неминовна ауторитарна модернизација. Револуционарна лаицизација отварала је простор новој световној харизматизацији комунистичке партије и њених вођа.

Да ли је након 1989. измењена култура? Јесте, али је биланс противречан. С разлогом рушећи различите облике ауторитарности, неолиберализам је отворио простор некажњеном шовинизму, грађанским ратовима у Источној Европи и реклерикализацији. Данас имамо много ТВ канала, али фреквенције деле попови. Упадљивисупарламентарна корупција и раст беде и криминала. Источна Европа постала је нова периферија бриселског капитализма оптерећена дуговима, зависношћу од страних тржишта и технологије. Масовне наде у ЕУ показале су се као илузије: 1989. народ је хтео слободу и приступ потрошачком друштву Запада. Обоје је добио, али по коју цену? Потрошачки рај показао се као клуб изабраних. Милиони обесправљених, незапослених и стотине хиљада умрлих од глади су последице 1989. Плаћена је висока цена. Неолиберали се могу комотно позвати на Стаљинове речи: ,,Не можете правити омлет без сломљених јаја”.

Зашто биланс двадесетогодишње транзиције не дозвољава да се процес зачет падом зида обележи као револуција? Зато што грађански ратови у Југославији и деловима бившег СССР-а, затим опадање економског раста и пораст беде у Источној Европи више показују назадовање него напредак. Па ипак, глобализација је несумњиво позитивна тековина 1989. Убрзано повезивање планете показује да дешавања након 1989, наизглед хаотична и спонтана, ипак нису низ изолованих преврата већ су дубоко повезани процеси које усмерава мултинационални капитал.

,,Кратки двадесети век”трајао је између 1914.и 1989. године, а његов крај донео је крупне промене. Али не и револуционарне. Најдубље промене збиле су се у политици. У културној сфери ретрадиционализација гуши нови плурализам, док је у социјалној сфери 1989. јасан повратак уназад.”

 

Tu smo gde smo. Svako misli da je bio i da jeste u pravu, a kako nam je sami najbolje znamo. Verovatno da je moglo drugačije bilo bi, a da može biti bolje bilo bi.

Ipak, razloga za optimizam ima i mora biti jer su neki procesi nezaustavivi i , uz sva lutanja i teškoće, Srbija se nalazi na putu koji vodi u budućnost.

 

 



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mannitou.jr mannitou.jr 17:03 06.11.2009

Digresija...


Nema dobrog špijunskog filma bez Berlinskog zida.
Toplo preporučujem The Spy Who Came In From The Cold,
sa Ričardom Bartonom u glavnoj ulozi.
maricacarica maricacarica 17:25 06.11.2009

A slobode?

Na primer, lajanja.... Sad svi možemo da lajemo i na mesec i na zvezde..... A i mi smo jaja lupali, i gađali TV Bastilju.... Dade li ta kajgana nekih ozbiljnijih rezultata?
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:30 06.11.2009

Re: A slobode?

maricacarica
Na primer, lajanja.... Sad svi možemo da lajemo i na mesec i na zvezde..... A i mi smo jaja lupali, i gađali TV Bastilju.... Dade li ta kajgana nekih ozbiljnijih rezultata?

Dobro došli pošto dugo kod mene niste bili.
Verujem da ovo govorite u prenesenom značenju.
Pitanje je koliko je bilo mučkova pa onda nije ni čudo da kajgana nije dobra.
I inače, ako je i dobra kajgana brzo se pojede i zaboravi.
maricacarica maricacarica 17:35 06.11.2009

Re: A slobode?

Milan Karagaća

maricacaricaNa primer, lajanja.... Sad svi možemo da lajemo i na mesec i na zvezde..... A i mi smo jaja lupali, i gađali TV Bastilju.... Dade li ta kajgana nekih ozbiljnijih rezultata?Dobro došli pošto dugo kod mene niste bili.Verujem da ovo govorite u prenesenom značenju.Pitanje je koliko je bilo mučkova pa onda nije ni čudo da kajgana nije dobra.I inače, ako je i dobra kajgana brzo se pojede i zaboravi.


Naravno. Samo se kod nas nekako samo mućkovi legu - i u (ne)kulturi * uključite Pink, a bogami i u politici * uključite Skupštinu.
Filip Mladenović Filip Mladenović 00:42 07.11.2009

Re: A slobode?

Milan Karagaća

maricacaricaNa primer, lajanja.... Sad svi možemo da lajemo i na mesec i na zvezde..... A i mi smo jaja lupali, i gađali TV Bastilju.... Dade li ta kajgana nekih ozbiljnijih rezultata?Dobro došli pošto dugo kod mene niste bili.Verujem da ovo govorite u prenesenom značenju.Pitanje je koliko je bilo mučkova pa onda nije ni čudo da kajgana nije dobra.I inače, ako je i dobra kajgana brzo se pojede i zaboravi.

Nije bio problem u jajima, već u JAJARAMA!
Time Bandit Time Bandit 17:31 06.11.2009

prilično dosta proizvoljnosti

Убрзано повезивање планете показује да дешавања након 1989, наизглед хаотична и спонтана, ипак нису низ изолованих преврата већ су дубоко повезани процеси које усмерава мултинационални капитал.


a u predhodnoj rečenici reče da je globalizacija

несумњиво позитивна тековина


zato me i čudi preporuka ovom tekstu koji pokušava da objasnii da je zid srušen greškom, ili bar ne u pravo vreme...

sybil sybil 17:35 06.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

pa stvarno. tekst koji preispituje pad berlinskog zida i postavlja pitanje- restauracija ili revolucija, budibogsnama.
Milan Karagaća Milan Karagaća 18:10 06.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

zato me i čudi preporuka ovom tekstu koji pokušava da objasnii da je zid srušen greškom, ili bar ne u pravo vreme...

Ja nisam tako shvatio da je rušenje zida bila greška već da su očekivanja bila mnogo veća.To se odnosi čak i na Nemce, posebno one iz bivše Istočne Nemačke od kojih čak 45% kažu da je DDR bila OK.Čak postoji priličan animozitet između onih sa Istoka i onih sa Zapada.
zipo_64 zipo_64 19:01 06.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

Milan Karagaća
zato me i čudi preporuka ovom tekstu koji pokušava da objasnii da je zid srušen greškom, ili bar ne u pravo vreme...Ja nisam tako shvatio da je rušenje zida bila greška već da su očekivanja bila mnogo veća.To se odnosi čak i na Nemce, posebno one iz bivše Istočne Nemačke od kojih čak 45% kažu da je DDR bila OK.Čak postoji priličan animozitet između onih sa Istoka i onih sa Zapada.

Ne verujem da je to bila namera.
Najveci problem danasnjeg sveta je alternativa
Liberalni kapitalizam i demokratija se uporeduju samo sa komunizmom, planskom ekonomijom i diktaturom.
Jos nisam cuo nikoga ko nudi nesto drugacije.
Naravno izuzimajuci anarhiste
Milan Karagaća Milan Karagaća 19:42 06.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

sybil
pa stvarno. tekst koji preispituje pad berlinskog zida i postavlja pitanje- restauracija ili revolucija, budibogsnama.

Мислим да је поента управо на томе да су била нереална очекивања да ће се самим рушењем Берлинског зида све променити у благостање.То се односи и на претерано глорификовање тог чина, што је несумњиво за Немачку од историјског значаја, а за друге у мери у којој сами успевају да се снађу.
По мени су интересантне за дискусију следеће тезе:
“Да ли је након 1989. измењена култура? Јесте, али је биланс противречан. С разлогом рушећи различите облике ауторитарности, неолиберализам је отворио простор некажњеном шовинизму, грађанским ратовима у Источној Европи и реклерикализацији. Данас имамо много ТВ канала, али фреквенције деле попови. Упадљиви су парламентарна корупција и раст беде и криминала.”
Ово је тачно, али је такође питање како би било да није пао зид, и друго,колико су они који су са таквин ентузијазмом рушили зидове, жице и друге ограде, укључујући и идеолошке, разочарани изневереним очекивањима?
“Источна Европа постала је нова периферија бриселског капитализма оптерећена дуговима, зависношћу од страних тржишта и технологије.”
Ово је тачно, али није томе криво рушење зида.
“Масовне наде у ЕУ показале су се као илузије: 1989. народ је хтео слободу и приступ потрошачком друштву Запада. Обоје је добио, али по коју цену? Потрошачки рај показао се као клуб изабраних.”
Тачно је да постоји извесна доза разочарења у ЕУ, тачно је да се рецимо према СРЈ тј.Србији понела сувише рестриктивно и помало реваншистички инсистирајући на условљавањима , уместо да нас прихвате као партнера
“Милиони обесправљених, незапослених и стотине хиљада умрлих од глади су последице 1989.”
Мислим да се ово не може везивати за пад Берлинског зида јер незапослених има много и на старом Западу. Додуше, земље у транзицији су много више погођене овим проблемом..
“Зашто биланс двадесетогодишње транзиције не дозвољава да се процес зачет падом зида обележи као револуција? Зато што грађански ратови у Југославији и деловима бившег СССР-а, затим опадање економског раста и пораст беде у Источној Европи више показују назадовање него напредак.”
И ово ја схватам као констатацију а не довођење у питање историјског значаја рушења зида.
die hard die hard 21:22 06.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

Naravno izuzimajuci anarhiste


Ma kad malo razmislis ...
mrvicak mrvicak 01:23 07.11.2009

Re: prilično dosta proizvoljnosti

sybil
pa stvarno. tekst koji preispituje pad berlinskog zida i postavlja pitanje- restauracija ili revolucija, budibogsnama.


pa šta je tu nejasno? da, preispituje uzroke, očekivanja i rezultate pada berlinskog zida. i donosi vrlo intelektualno poštene zaključke.
s moje strane, preporuka za txt.
i hvala na prenošenju (jer za Politiku baš nemam živaca, te bih ga propustila)
ivana23 ivana23 22:51 06.11.2009

MIKHAIL GORBACHEV:

Milan Karagaća Milan Karagaća 23:21 06.11.2009

Re: MIKHAIL GORBACHEV:

Hvala Ivana.Lepo čovek kaže.
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:28 06.11.2009

Još jedan pogled



Otkud "ludačke košulje" za balkanske narode?
“Danas”
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:38 06.11.2009

dobro zapažanje

"......... mi na cijelom južnoslovenskom prostoru u institucijama sistema proizvodimo mlade ljude kao IDENTITARNO starije od njihovih predaka. „Zamislimo mali eksperiment - kazao je dr Kazaz - kad bi se u idealnoj nadvremenskoj dimenziji sastali sadašnji Bošnjak koji studira, zatim student Bošnjak iz šezdesetih godina prošlog stoljeća, i idealni Bošnjak iz 19. stoljeća, otprilike bi bila ovakva situacija: onaj iz 60-ih godina i ovaj današnji student se ne bi prepoznali, čak ni kao daleki rođaci, oni bi prošli jedan pored drugog i ne bi razumjeli ni svoje pozdrave. Onaj iz 19. stoljeća bi pozdravio ovog danas otprilike na sljedeći način: ’Vidi mog dede kako je upravo izašao iz 16. vijeka’“!!!profesor književnosti, dr Enver Kazaz
mrvicak mrvicak 01:30 07.11.2009

Re: dobro zapažanje

Sjajno!
I vrlo primenjivo i šire od Bosne
lutherblisset lutherblisset 05:14 07.11.2009

...

Odličan tekst. Većinu teza bih potpisao.

Raspad zida je zasigurno jedan progresivan događaj (ko još može voleti zidove, osim ukoliko to nisu zidovi nekih lepih građevina?). Žalosno je samo što su tu priliku iskoristile ekipe raznih domaćih i belosvetskih hohštaplera za razračunavanje sa onim što je najvrednije u komunističkoj ideji, sa univerzalizmom, jednakošću i solidarnošću.

Tako je Tvrđava Evropa dobro opasala svoje zidine u strahu od trećesvetske sirotinje, a mi na Balkanu u tribalnoj krvavoj orgiji probudili duhove poraženih reakcionarnih ideologija krvi i tla. Naravno, uz masovnu rasprodaju svega što su naši/e dedovi, očevi, majke i bake teškom mukom izgradili/e.
Doctor Wu Doctor Wu 08:52 07.11.2009

Re: ...

Raspad zida je zasigurno jedan progresivan događaj (ko još može voleti zidove, osim ukoliko to nisu zidovi nekih lepih građevina?). Žalosno je samo što su tu priliku iskoristile ekipe raznih domaćih i belosvetskih hohštaplera za razračunavanje sa onim što je najvrednije u komunističkoj ideji, sa univerzalizmom, jednakošću i solidarnošću.

A zar sama ideja da se zid napravi nije bila baš proizvod tih ideja "univerzalizma, jednakosti i solidarnosti"? Uvek mi je bilo čudno kako je jedan sistem u nastajanju od samog početka toliko bio uveren u sopstvenu inferiornost da je taj zid video kao jedini način da spreči masovan prelazak ljudi iz jednog u drugi Berlin. Strah od bilo kakve demokratije, slobode, glasa naroda, čak i onog koji se izražavao samo koferima punih ličnih stvari i nogama.

Znači, "usrećitelji" su od samog početka bili svesni da je jedino što njih sistem zaista može da proizvede bilo strah i mizerija.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:49 08.11.2009

Balkanski zidovi stoje

Говорећи на свечаној академији, председник Тадић је рекао:
„Читав западни Балкан порушиће све своје берлинске зидове, тек онда када све земље нашег региона постану пуноправне чланице ЕУ”,
и
да “је Србија 5. октобра 2000. године срушила своје „берлинске зидове”, које је подигла разорна политка једног недемократског режима током 90-их година, одвајајући Србију од читавог света.”
”Политика”

Lepo i simbolično rečeno ali je pitanje zašto se tako sporo ruše balkanski zidovi i ne bi li trebalo da budu porušeni u procesu pripreme za ulazak u EU?
Posebno je pitanje koliko je i da li je EU dovoljno činila da se oni brže ruše?
wukadin wukadin 08:34 09.11.2009

Datumi i vek

Zanimljivo, čini mi se da jutros u busu nisam video da je na današnji dan pao Zid. Ima ono što se vrti na ekranu. A bili su svi drugi datumi.
U tekstu lepo kažu da je završen "skraćeni XX vek". Samim tim, rekli bismo da je to neka reastauracija, povratak na staro. Ali do pune restauracije ne može doći iz jednog prostog razloga - me može se vratit belle epoque. Evropa je sada demografski iscrpljena, ona stanovnitvom ni ekonomijom nije ono što je bila pre 100 godina, niti će to ikada više biti. Za XX vek kažu još da je bio vek Amerike, a za ovaj da je vek Azije.
Ima još jedna ideja - po kojoj će "na ovim prostorima" (Rambo) XX vek ipak trajati punih 100 godina. Ako nas sve "prime" na Vidovdan 2014. NIsam zaljubljenik u "evropske vrednosti", to se zna. Posebno mi se gadi (lični ukus) onaj koji je svojim "optimizmom" prvi širio tu ideju - poznat raije kao Miki Maus, a sada kao Vojvoda od Meridijan banke. Ali najzad - zašto da ne. Primanjem Srbije i Bosne i još ponekog bi se najzad prešlo preko nekih podela. Na 100 godina od početka brodoloma to bi nešto značilo.
Naravno, ostaje nam život u svetu koji neće biti evropski.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana