In memoriam| Nauka

Klod Levi Stros (1908-2009): Vek jednog velikana

Aleksandar Stosic RSS / 04.11.2009. u 00:03

Jedan od najznačajnijih antropologa XX veka, utemeljivač strukturalizma, Klod Levi-Stros umro je u 101. godini, saopštila je Francuska akademija nauka. Ideje Kloda Levi-Strosa koji se smatra utemeljivačem moderne atropologije, inspirisale su generacije autora iz svih oblasti društvenih i humanističkih nauka. Za 60 godina naučne karijere, Levi-Stros je napisao veliki broj književnih i antropoloških klasika, kakvi su "Tužni tropi" (1955), "Divlja misao" (1963) i "Mitologika I-IV" (1964-1967).

Na svoj stoti rodjendan, prošle godine u ovo vreme, jedna od najuglednijih francuskih izdavačkih kuća Galimar uvrstila ga je u Panteon najvećih mislilaca, objavivši njegova dela u "Plejadama", što je počast koja se retko ukazuje živim autorima. Tim povodom Tageszeitung je objavio članak Arna Minstera, profesora savremene filozofije na francuskom Univerzitetu Amien, koji je NIN preveo i objavio u septembru prošle godine. Kako ga nije bilo na interenetu, Minserov clanak o Klod Levi-Strosu sam prekucao. 

Uljuđivanje divljaka

01_Ymago_pp0000442_02.jpg

Klod Levi-Stros osnivač strukturalne antropologijr, verovatno ne bi mogao yamisliti lepši poklon za stoti rođendan od onog od francuskog izdavača GalimaraČobjavljivanje reprezentativnog izbora iz dela na tankom papiru u luksuznoj biblioteci Pleiade, u renomiranom iu svetu najcenjenijem izdanju poznatog izdavača, koje je namenjeno samo za izuzetno velike francuske pisce i intelektualce.
Zvanična Francuska na taj način ukazuje čast - punih šest emseci pre rodjendana 28. novembra - naučniku i intelktualcu najvišeg ranga. I to onom koji nije samo doprineo etnološkom i antropološkom istraživanjima, svojoj stručnoj oblasti nego i Levi-Strosu koji je mnogo uticao na savremenu filozofijusvojom „strukturalnom metodom". Reč je, bez svake sumnje, o naknadnom ovenčavanju naučne karijere koja je 1960, s pozivom Levi-Strosu da zauzme mesto predavača „Socijalne antropologije" na pariskom Kolež de Fransu, dosegla prvi vrhunac. To je bio početak slavnog pohoda njegovih antropološk-etnoloških studija i pre svega studija o mitologiji tzv.primitivnih naroda, koje su imale takav odjek da od tada antropologija nije više što je bila.
Levi-Stros je rodjen 1908. u Briselu kao sin francuskog slikara Remona Levi-Stros i Eme kćerke elzaškog rabina, rođene Levi. Godine 1925. polaže prijemni za Ecole normale Superiure, školu namenjenu francuskoj eliti. Godinu dana kasnije započinje studije prava na Sorboni. Iste godine, kao osamnaestogodišnjak, aktivni je član Socijalističke studentske grupe. Zanima se za Marksa, Spinozu i pacifistički orijentisanog filozofa Alena. Nekoliko godina kasnije daje ostavku na sve funkcije u Socijalističkoj partiji i 1934. se povlači zauvek iz politike.
Iste godine mu je ponudjeno mesto gostujućeg profesora na Univerzitetu Sao Paolo. Godinu dana po dolasku u Brazil, 1935. kreće na prvu ekspediciju da istražuje obrede,mitove i životne navike Kaduveo Indijanaca u saveznoj državi Gojas, u središtu Brazila. To je bio, međutim, samo uvod u drugu ekspediciju u novembru 1937, u do tada potpuno nepoznatu oblast Mato Groso, čiji je cilj bio da istaži život i običaje plemena Bororo. Maloj istraživačkoj grupi je pošlo za rukom da avanturističkim putevima preko Kuiba - raju „garimpeirosa", brazilskih tragača za zlatom i dijamantima, dospe u centar ove zabačene regije. Levi-Stros ovde zapravo započinje rad kao antropolog i etnolog.
Uspeva da uspostavi prijateljski odnos sa Bororoima, koji žive u skromnim kolibama, podeljeni u više porodičnih klanova, i koji se u suštini izdržavaju od prodaje keramičkih objekata. Levi-Stros kupuje od njih keramiku, fotogarfiše, istražuje jezik, gestove i bračna pravila.Na kraju ekspedicije je imao materijal za knjigu „Osnovne strukture srodstva" (1949), kao i za knjigu „Tužni tropi" koja će se pojaviti 1955.
Veliki odjek koje su obe knjige - koje su 1958. dopunjene i u međuvremenu postale standardno delo „Strukturalna antropologija" - nadaleko izazvale, imao je razlog u tome što je Levi-Strosov pristup odstupio od metoda tradicionalne etnologije i antropologije. On je radikalno raskrstio s klišeima i dogmaa koje su vladale na ovim istraživačkim granama i koje su skutonoše kolonijalne vladavine. Na mesto etnocentričnih klišea o „divljim", „užasnim" i „nerazvijenim", postavio je objektivan opis strukture porodičnih odnosa, obreda i mitova ovih naroda i plemena. Nasuprot prethodnicima koji su bili zaraženi ideologijom kolonijalizma, bilo mu je važnije da uporođuje obrede, običaje i navike, da pronađe strukturalne sličnosti i razlike i da tako odredi invarijante koje regulišu društveni život pod prirodno određenim uslovima.
Kao odlučujući protivnik funkcionalizma i pozitivizma, osnovao je vlastitu „strukturalnu antropologiju" i definisao antropologiju , naslanjajući se na „semiološku lingvistiku" Fernanda de Sosira, kao sistem znakova i gestike, iz kojeg se izvode obredi, bračna pravila, porodični sistemi, običaji i određene forme ekonomske razmene. Umesto da se iscrpljuje u mehaničkom klasifikovanju, gradi most između zapadne civilizacije i arhaičnih društava. Ako je, s jedne strane upravo ovaj aspekt Levi-Strosovog dela bio privlačan i za filozofe - treba pomisliti samo an uticaj koji je izvršio na Žaka Lakana, Mišela Fukoa ili Luja Altisera - on je, s druge strane, bio meta opšte kritike. I to baš kritike onih koji su, poput marksističkog filozofa Anrija Lefevra, oštro napadali antropološki strukturalizam zbog „antidijaliektike", njegovog „antihumanizma" i „neprijateljstva prema subjektu". Na vrhuncu majske pobune iz 1968, francuski sociolog Žan Duvinjo je na Sorboni, koju su studenti zaposeli, pobedonosno objavio kako maj 1968. predstavlja „kraj i smrt strukturaliyma".
U poslednjem poglavlju četvrtog toma „Mitologika", Levi-Stros je odgovorio na različite zamerke i podvukao da ga iznenađuje „kritika strukturalizma izvesnih filozofa, njihov prigovor da je strukturalizam ukinuo ljude i uništio njihove najsvetije vrednosti". „Ovo za mene ima isti efekat", istakao je, „kao kad bi neko želeo da stavi pod sumnju kinetičku energiju gasa, jer objašnjenje fenomena da se zagrejani vazduh diže uvis i da se raspostire, remeti porodični život i kučni moral, pošto bi tako njegova demostifikovana toplota izgubila simboličko i afektivno dejstvo".
„Mističkom isparenju" filozofske refleksije koja polazi islkjučivo od subjekta, sada energično i apodiktički suprostavlja strogo empirijski usmerenu metodiku prirodnih nauka. „U toku 1.500 godina, od vremena Plutarha, filozofi nisu ništa drugo o mmitovima govorili do opšta mesta", glasila je njegova osuda. Ovo je, naravno, za posledicu moglo samo imati to da je sada Levi-Stros optužen i da je sebe načinio apologetu antifilozofije, koja ignoriše socio-ekonomski orijentisanu marksističku analizu i želi da zameni dijalektiku subjekta-objekta „supstancijalnim identitetom". Uprkos svemu, ne može se osporiti da je Levi-Strosu bolje pošlo za rukom od bilo koga drugog da ispita, pomoću strukturalističkih istraživana mitologije naroda plemenskih zajednica, razvoj tih društava i da ih opiše. Preko mita se, napisao je jednom, „priroda kulturalizuje, dok s druge strane mit naturalizuje kulturu, jer se eksplicitno poziva na prirodu da bi objasnio načine funkcionisanja društva ili da bi ih sakrio". I upravo stoga, mit služi kao posrednik nečeg što bismo mogli nazvati „pozitivni model".

 

 

 



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 00:34 04.11.2009

Prilog od Nsarskog

Prosle godine bloger Nsarski je takodje priredio jedan blog u cast Claude Levi-Straussa. Ovo je taj blog.
loader loader 00:56 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

Sećam se tog bloga... Sa zadovoljstvom ću da se podsetim...

Re: Prilog od Nsarskog

tuzni tropi...da, to je ona knjiga sto sam je kupila za 60 funti...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:41 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

tuzni tropi...da, to je ona knjiga sto sam je kupila za 60 funti...

da secam se toga, mada pogledaj sad.. nisi ti za biznis:)
iris.davidovich iris.davidovich 16:03 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

Prosle godine bloger Nsarski je takodje priredio jedan blog u cast Claude Levi-Straussa. Ovo je taj blog.

da, nesto sam ocekivala sam da on napise i ovaj blog. inace, posle tog bloga sam porucila knjigu, meni prvu.
imam pitanje za tebe, zasto se cas pojavljujes u sekciji 'vip blogeri', a cas u sekciji 'blogeri'?
edit: sad videh da su jos neki ocekivali isto, izvinte.
iris.davidovich iris.davidovich 16:06 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

tuzni tropi...da, to je ona knjiga sto sam je kupila za 60 funti...

joooj, secam se da si bas pukla pare, ja za nesto oko 25 dolara!
(a sad garantujem da bih je nasla za 4.99, muzevljeva skola )
darkonduty darkonduty 19:45 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
tuzni tropi...da, to je ona knjiga sto sam je kupila za 60 funti...

Stvarno Ana, tko bi to zaboravio...
nsarski nsarski 20:22 04.11.2009

Re: Prilog od Nsarskog

tuzni tropi...da, to je ona knjiga sto sam je kupila za 60 funti...

Ih, a lepo sam ti rekao da ima OVDE da se skine za dz. (oko 60 sekundi).
loader loader 00:57 04.11.2009

A za Claude Levi-Straussa:



technofetishist technofetishist 00:58 04.11.2009

velikan...

...u antropologiji, mozda i najveci medju najvecima, makar danas bio i potpuno osporen. sto nije.

samo...

veliki odjek koje su obe knjige - koje su 1958. dopunjene i u međuvremenu postale standardno delo „Strukturalna antropologija" - nadaleko izazvale, imao je razlog u tome što je Levi-Strosov pristup odstupio od metoda tradicionalne etnologije i antropologije. On je radikalno raskrstio s klišeima i dogmaa koje su vladale na ovim istraživačkim granama i koje su skutonoše kolonijalne vladavine. Na mesto etnocentričnih klišea o „divljim", „užasnim" i „nerazvijenim", postavio je objektivan opis strukture porodičnih odnosa, obreda i mitova ovih naroda i plemena. Nasuprot prethodnicima koji su bili zaraženi ideologijom kolonijalizma, bilo mu je važnije da uporođuje obrede, običaje i navike, da pronađe strukturalne sličnosti i razlike i da tako odredi invarijante koje regulišu društveni život pod prirodno određenim uslovima.


ovo je preterano. antropologija je u svom najprimitivnijem stadijumu klasicnog evolucionizma u XIX veku bila ostro protiv prikazivanja domorodaca kao "uzasnih", mada ih jeste nazivala "nerazvijenim" (to je kanda bila poenta). vec sa francom boasom, negde na prelasku vekova, uvodi se taj odredjeni relativizam u posmatranju kultura koji ubrzo postaje manje-vise mejnstrim.

no, lepo je sto mu je posvecen blog. preporuka.
steta sto mu se ove godine nece slaviti rodjendan kao prosle. jbga.
shumska shumska 02:42 04.11.2009

jednu

našu profesorku na katedri smo gledali sa strahopoštovanjem i doživljavali kao svetsko čudo jer je na Sorboni pohadjala i slušala kurs koji je upravo Klod Levi - Stros držao.
jedno njegovo delo je često nepravedno skrajnuto, a sjajno - "Totemizam danas".
ode još jedan veliki um.
Dawngreeter Dawngreeter 10:34 04.11.2009

Re: jednu

Bas letos procitah Totemizam Danas. Nije najlaksa knjiga koju sam ikada procitao, ali je bila jako zanimljiva. Pogotovo mi je bilo simpaticno akademsko "prepucavanje" sa prethodnicima koji su zastupali razlicit stav. Totalno mogu da ih sve zamislim na nekom forumu kako se svadjaju :)

Tesko je reci da je cudno sto je neko umro u za malo pa 101. godini zivota, ali mi je i dalje strasno. Taman sam se u proteklih godinu dana navikao o njemu da razmisljam kao nekakvom "old man of the mountain" antropologije.
drug.clan drug.clan 14:03 04.11.2009

Re: velikan...

ovo je preterano. antropologija je u svom najprimitivnijem stadijumu klasicnog evolucionizma u XIX veku bila ostro protiv prikazivanja domorodaca kao "uzasnih", mada ih jeste nazivala "nerazvijenim" (to je kanda bila poenta). vec sa francom boasom, negde na prelasku vekova, uvodi se taj odredjeni relativizam u posmatranju kultura koji ubrzo postaje manje-vise mejnstrim.



njegov znacaj je u tome sto je to pokazao na "objektivan" nacin
technofetishist technofetishist 16:56 04.11.2009

Re: velikan...

ma njegov znacaj je mnogostruk, svakako.

a ako je komentar bio suptilan nacin da se kaze kako je bio pokvareni zapadnjacki logocentrik, slazem se u potpunosti :p
Dawngreeter Dawngreeter 17:21 04.11.2009

Re: velikan...

Da da, ta suva i hladna logika ce nam doci glave.
Kazezoze Kazezoze 17:38 04.11.2009

Re: velikan...

ovo je preterano. antropologija je u svom najprimitivnijem stadijumu klasicnog evolucionizma u XIX veku bila ostro protiv prikazivanja domorodaca kao "uzasnih", mada ih jeste nazivala "nerazvijenim"

antropologija se i pojavila u drugoj polovini XIX veka i u svojim pochetcima se dosta oslanjala na teoriju koju su zagovarali tadashnji nauchnici o tome kako su neke rase razvijenije od drugih. darvin je napisao: "kod civilizovanih nacija smanjen obim vilice uzrokovan smanjenom upotrebom, uobichajan rad razlichitih mishica koji sluzhe za iskazivanje razlichitih emocija te povecan obim mozga zbog vece intelektualne aktivnosti, zajednichki stvaraju zametljiv uchinak na njihovu opshtu pojavnost u usporedbi s divljacima".
antropologija je utemeljena kako bi prouchavala 'primitivna' drushtva, drushtva iz ''kamenog doba".
njezin naglasheni cilj bio je shvatiti odakle smo to mi evropljani doshli.
problem za mladu disciplinu predstavljala je ne-razumska priroda njezinog objekta prouchavanja. prema edwardu tayloru, jednom od prvih antropologa: "divljaci su izvanredno neuki, kako kad je rech o fizikalnom, tako i kad je rech o moralnom znanju..."
pitanje je bilo: kako se takva nesuvislost mozhe znanstveno prouchavati?
otac moderne antropologije, bronislaw malinowski, odgovor je pronashao razvijajuci metodu objektivne analize "divljaka". ta metoda, koja se koristi i danas, a naziva se 'sudionik promatrach', podrazumeva da antropolog zhivi u bliskom kontaktu s urodjenicima te da ih pritom promatra sa distance. motreci realnost urodjenika suzdrzhanim pogledom, antropolog uspeva uvesti "zakon i poredak u ono shto se chinilo haotichnim i chudnim".
od 30-ih godina 20. stoleca nadalje, antropologija je u svom prouchavanju drugih opsesivno tragala za redom, kako bi se uzdigla do statusa nauke. pritom je stvarnost transformisala u gotovo neshvatljive rasprave.
evo jednog izvatka iz knjige klod levi strosa - elementarne strukture srodstva (1949.), koja predstavlja jedan od tekstova putem kojih je antropologija uspela zadobiti status nauke:
»Primjerice, u normalnom sustavu od osam pododjela, unuk će reproducirati pododjel oca svoga oca ženeći se kćerkom kćerke majčine majke brata. Odstupanja između tradicionalnog sustava i novog poretka kod Marimbata okončavaju u praksi identificiranja kćerke majčinog brata i kćerke kćeri brata majčine majke kao mogućih ženidbenih partnera, drugim riječima, za TJANAMA: nangala = nauola. Prema tome, TJIMIJ muškarac ženi se namij ženom. Otac dokazuje da je njegova kćer nalyeri (što je 'uobičajeni'pododjel). Međutim, žena namij je prema srodstvu purima, kćerka sestrinog sina 'pogodna za ženidbu', no prema pododjelima ona je 'sestra'. Posljedično tome, njezina kćer je nabidjin, jer prema urođeničkim pravilima, formuliranim u matrilinearnom idiomu: 'namij čini nabidijn'. Iz ovoga nastaje proturječje bilo da su pododsjeci patrilinearni ili matrilinearni«.

jerremy narby je dosta pisao o tome, a posebno o bioloshko-botanichkom aspektu primitivnih naroda juzhne i srednje amerike i antropoloshko gledishte na taj fenomen.
bindu bindu 07:46 04.11.2009

da, ljudi polako odlaze.

dilan_dog_93 dilan_dog_93 14:21 04.11.2009

Velikan drustvenih nauka

naslanjajući se na „semiološku lingvistiku" Fernanda de Sosira, kao sistem znakova i gestike, iz kojeg se izvode obredi, bračna pravila, porodični sistemi, običaji i određene forme ekonomske razmene. Umesto da se iscrpljuje u mehaničkom klasifikovanju, gradi most između zapadne civilizacije i arhaičnih društava. Ako je, s jedne strane upravo ovaj aspekt Levi-Strosovog dela bio privlačan i za filozofe - treba pomisliti samo an uticaj koji je izvršio na Žaka Lakana, Mišela Fukoa ili Luja Altisera - on je, s druge strane, bio meta opšte kritike. I to baš kritike onih koji su, poput marksističkog filozofa Anrija Lefevra, oštro napadali antropološki strukturalizam zbog „antidijaliektike", njegovog „antihumanizma" i „neprijateljstva prema subjektu".


Uistinu, jedno od najvecih imena antropologije i uopste drustvenih nauka u XX veku.
"Antihumanizam" koju su mu zamerali marksisti, nije naucno utemeljen, odnosno takva zamerka je dolazila sa ideoloske pozicije, posto su marksisti jedino sebe smatrali "humanistima". Bilo mi je zadovoljsto da ga ucim, sasvim nesto novo...
technofetishist technofetishist 17:02 04.11.2009

Re: Velikan drustvenih nauka

gro (naucne) kritike dolazio je sa tzv. poststrukturalisticke pozicije, upravo iz pera gorepomenutog fukoa i mnogih drugih.
a da je bio novo - bio je. cak na momente potpuno bizaran svojim savremenicima.
lutherblisset lutherblisset 19:14 04.11.2009

Re: Velikan drustvenih nauka

"Antihumanizam" koju su mu zamerali marksisti, nije naucno utemeljen, odnosno takva zamerka je dolazila sa ideoloske pozicije, posto su marksisti jedino sebe smatrali "humanistima". Bilo mi je zadovoljsto da ga ucim, sasvim nesto novo...


Nisu svi marksisti bili humanisti.
Rasprava o humanizmu i antihumanizmu je izazvala velike potrese unutar same marksističke teorije.

Ono što je nekim marksistima (posebno Lefevru i Sartru) smetalo kod strukturalizma i teorijskog antihumanizma je status subjekta u toj teoriji (tačnije, subjekta kao aktivnog i delatnog nema, on postoji isključivo kao decentrirani subjekat). Dakle, nema proletera kao glavnog faktora univerzalne emancipacije. Lefevr je smatrao da ova teorija u potpunosti primenjuje na društvene nauke tehnokratske metode savremenog industrijskog kapitalizma. Sartru je smetalo tretiranje strukture u ovoj teoriji. Tačnije, smatrao je da strukturalisti strukture tretiraju na idealistički i metafizički način, kao samodovoljne entitete koji determinišu celokupno ljudsko delanje. Jednom prilikom je rekao nešto u stilu:oni smatraju da strukture padaju sa neba. Sartr je smatrao da postoje faktori koji stukturalno determinišu mnoge aspekte ljudskog života, ali da, u krajnjem slučaju, ljudi na to mogu uticati i revolucionarno izmeniti situaciju.

S druge strane, Altiser je najpoznatiji predstavnik tzv strukturalističkog ili antihumanističkog marksizma. On je smatrao da je teorijski marksizam posebna nauka (istorijski materijalizam), i da samim tim treba u njemu samom odvojiti nauku od ideologije. Ideologija je po njegovom mišljenju bila sadržana u ranom Marksu, tj. u njegovoj humanističkoj i idealističkoj fazi. Po Altiserovom mišljenju, Marks je svoju teoriju unapredio do naučnog nivoa u svom kasnom stvaralaštvu, tj. isključivo u Kapitalu. Kapital je za njega predstavljao srž Marskovog teorijskog antihumanizma. Tu ne stvaraju subjekti istoriju, već bezlični istorijski procesi. Subjekti se ne tretiraju kao u klasičnom prosvetiteljstvu (npr. kao u doktrini prirodnog prava); nema subjekata i ljudske prirode, već samo masa (mase stvaraju istoriju). Ono što je zanimljivo je to da je Altiser smatrao da je antihumanizam rezervisan za teorijska promišljanja, a humanizam za praksu. Teorijski antihumanista će u političkoj borbi biti vatreni zagovornik univerzalne ljudske emancipacije.

Takođe, antihumanizam je kod svakog od ovih autora različit. Recimo, Fukoov antihumanizam je usmeren protiv teorija o ljudskoj prirodi, Lakanov protiv teorija o celovitoj ljudskoj psihičkoj konstituciji, Altiserov protiv onoga što je on smatrao ideološkim zastranjivanjima u marksističkoj teoriji, Levi-Strosov protiv kolonijalnih zabluda tadašnje antropologije. Zanimljivo je da je Habermas ove autore smatrao konzervativcima zato što (po njegovom mišljenju) nisu opravdavali svoje teorije, a i zato što modernističkom projektu protiv koga su ustajali nisu pružali adekvatnu emancipatorsku alternativu. Smatram da je istorija potvrdila neke njegove prigovore, posebno ovaj poslednji.

Ja lično cenim mnoge aspekte strukturalističke teorije, ali smatram da je delom kumovala i postmodernističkom relativizmu i jezičkom redukcionizmu koji će kasnije doći. Mislim da i humanizam i antihumanizam zavređuju pažnju i da čak možda treba pokušati i neku svojevrsnu sintezu ove dve teorijske pozicije (što neki savremeni autori već čine).

Eto, najmanje sam spominjao Levi-Strosa, ali mislim da ovo itekako ima veze sa njegovim stvaralaštvom. Suvišna bi bila napomena i sa moje strane o velikom značaju njegovog dela.
technofetishist technofetishist 18:22 05.11.2009

Re: Velikan drustvenih nauka

Ja lično cenim mnoge aspekte strukturalističke teorije, ali smatram da je delom kumovala i postmodernističkom relativizmu


hvala bogu da jeste :)
darkonduty darkonduty 15:12 04.11.2009

Tristesse

Tužan dan.
Očekivala sam da ću zateći ovaj blog kod Nsarskog.
Jedan od onih nad čijim se djelima na mojim policama nikad ne nastani prašina.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:23 04.11.2009

Re: Tristesse

Očekivala sam da ću zateći ovaj blog kod Nsarskog.

pa si se iznervirala
darkonduty darkonduty 15:31 04.11.2009

Re: Tristesse

Aleksandar Stosic
Očekivala sam da ću zateći ovaj blog kod Nsarskog.

pa si se iznervirala

Uh možeš misliti kako. Morala sma da popijem nešto da se smirim.
Sad sam kul pa si mi i ti dobar.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 15:33 04.11.2009

Re: Tristesse

Uh možeš misliti kako. Morala sma da popijem nešto da se smirim.
Sad sam kul pa si mi i ti dobar.

ma, alkohol je najbolji lek
4krofnica 4krofnica 18:11 04.11.2009

Re: Tristesse

'alkohol je najbolji lek'
nsarski nsarski 20:55 04.11.2009

Re: Tristesse

Očekivala sam da ću zateći ovaj blog kod Nsarskog.

Izvinjavam se sto se malo kasno ukljucujem u diskusiju.
Prvo, hvala sto ste se setili mog starog bloga. Ipak, on je pisan drugim povodom i sa drugom namerom. Kako sam tamo rekao - to je bilo moje licno vidjenje CLS-a, njegovog rada i, posebno, njegove knjige Tuzni Tropi. Totalno licno. Drago mi je da je to neko zapamtio.
Aleksandar je postavio ovaj blog koji je sasvim prilican okolnosti smrti CLS-a. To je lep gest, i ja sam mu na njemu zaista zahvalan. Najzad, sta bi tu drugo i moglo da se doda? Od In Memoriama se ocekuje da sumarizuje kljucne trenutke u zivotu i radu neke osobe, sada pokojne. I Aleksandar je to sjajno uradio.

Mene su malo iznenadili komentari nekolicine blogera koji su poceli da polemisu sa CLS-ovim naucnim dostignucima i teorijskim premisama, navodeci njegove sagovornike kao sto su bili Sartr ili Altiser. Stagod mi mislili o CLS-u (a ja licno mislim sve najbolje!), jedno se ne moze poreci: on je svakako jedan od najuticajnijih mislilaca 20. veka koji je zauvek izmenio antropologiju.
Na Sartrovu opasku o "strukturama koje ne padaju s neba" ja bih postavio pitanje: a ko je onda stvorio strukture u biologiji, kosmosu, prirodi - koji je to graditelj isplanirao, na primer, strukturu kao sto je Veliki koralni greben kod Australije? Postoje strukture koje nastaju same (samoorganizacija kompleksnih sistema). U svom revolucionarnom zanosu, Sartr je smatrao da se socijalne strukture planski kreiraju od strane ljudi. Petogodisnjim planovima, valjda. Altiser je, pretpostavljam, u istom zanosu golim rukama zadavio sopstvenu zenu i time razresio dilemu humanizam/antihumanizam. Ipak, i ova dvojica su imala itekakvog uticaja na misao 20. veka, i kad bude prigoda i o njima treba reci neku rec. Ovde tome, rekao bih, nije mesto.


EDIT: ja sam postavio samo jedan mali komentar juce kod Dzeremaje, samo da javim vest koju sam neposredno pre toga saznao - oko 7 uvece, 3.11.2009.



nsarski nsarski 20:57 04.11.2009

Re: Tristesse

4krofnica
'alkohol je najbolji lek'

Ma, Aleksandar se "proirčio" - on prvo pomisli na Ginis kad se kaze "popio". Aspirin mu ne pada na pamet.
drug.clan drug.clan 21:19 04.11.2009

Re: Tristesse

nsarski


ej bre covece sa ovom "NYSE style" skracenicom - CLS, si potpuno dehumanizovao (antihumanizovao) coveka

daj taj alkohol...
darkonduty darkonduty 21:44 04.11.2009

Re: Tristesse

nsarski
4krofnica
'alkohol je najbolji lek'

Ma, Aleksandar se "proirčio" - on prvo pomisli na Ginis kad se kaze "popio". Aspirin mu ne pada na pamet.

Ma kakvi aspirini, samo još fali da ovdje na blogu zagovaramo konzumaciju kojekakvih kemikalija i medikamenata (isključivo naturprodukti dolaze u obzir)!!!
Iznervirat ćete moderaciju, a onda će netko i njih morati da počasti pićem.
lutherblisset lutherblisset 21:46 04.11.2009

Re: Tristesse

Mene su malo iznenadili komentari nekolicine blogera koji su poceli da polemisu sa CLS-ovim naucnim dostignucima i teorijskim premisama, navodeci njegove sagovornike kao sto su bili Sartr ili Altiser. Stagod mi mislili o CLS-u (a ja licno mislim sve najbolje!), jedno se ne moze poreci: on je svakako jedan od najuticajnijih mislilaca 20. veka koji je zauvek izmenio antropologiju.
Na Sartrovu opasku o "strukturama koje ne padaju s neba" ja bih postavio pitanje: a ko je onda stvorio strukture u biologiji, kosmosu, prirodi - koji je to graditelj isplanirao, na primer, strukturu kao sto je Veliki koralni greben kod Australije? Postoje strukture koje nastaju same (samoorganizacija kompleksnih sistema). U svom revolucionarnom zanosu, Sartr je smatrao da se socijalne strukture planski kreiraju od strane ljudi. Petogodisnjim planovima, valjda. Altiser je, pretpostavljam, u istom zanosu golim rukama zadavio sopstvenu zenu i time razresio dilemu humanizam/antihumanizam. Ipak, i ova dvojica su imala itekakvog uticaja na misao 20. veka, i kad bude prigoda i o njima treba reci neku rec. Ovde tome, rekao bih, nije mesto.



Polemiku o Levi-Strosovim naučnim dostignućima i teorijskim premisama nije započela nekolicina blogera, ona traje već nekoliko decenija.


Ja sam samo skrenuo pažnju da se nisu svi marksisti odnosili negativno prema njegovom delu poput Sartra i Lefevra, već je na neke i izuzetno uticao (Altiser). Uostalom, u tekstu je o tome bilo reči.


Kada na Sartrovu opasku o strukturama koje padaju sa neba odgovarate primerom Velikog koralnog grebena, uopšte nije jasno da li vi poznajete razliku između baba i žaba, tj. strukturalizma u prirodnim i strukturalizma u društvenim naukama (ne mislim na eventualnu sličnost u metodici). Manite se vi Sartrovog planiranja, pobrkali ste dve različite teorijske razine.

A iskorišćavanje nervnog rastrojstva u Altiserovom privatnom životu za razračunavanje sa njegovim teorijskim pozicijama je dno banalnosti. Uzgred budi rečeno, humanizam/antihumanizam nema nikakve veze sa humanošću, već isključivo sa statusom subjekta u društvenim naukama.

nsarski nsarski 22:07 04.11.2009

Re: Tristesse

Polemiku o Levi-Strosovim naučnim dostignućima i teorijskim premisama nije započela nekolicina blogera, ona traje već nekoliko decenija.

Naravno. Ja sam samo rekao da, po mom misljenju, takvoj polemici nije mesto na ovakvom blogu koji je, u sustini, in memoriam Claude Levi Strauss-u.

Sto se tice drugih opaski vezanih za moj komentar, ja nemam nista da dodam onome sto sam vec rekao. Primere iz struktura u biologiji i prirodi sam naveo samo kao ilustraciju. Zasto bi mi, ljudi, sebi pripisivali izuzetnost i smatrali da nase drustveno ustrojstvo ima vise osmisljenosti, nego sto to imaju drustvena ustrojstva (ma kako primitivna ona bila) kod zivotinja u coporu, mrava, ili riba. Osmisljenosti, kazem - ne kompleksnosti. Ja zaista sumnjam da su drustvene strukture planski nastale - planom koji je unapred imao covek, kao sto, recimo, zidar ima plan da sagradi kucu.
Sto se Altisera tice, i o tome se moze raspravljati. I Van Gog je bio mentalno nestabilan, ali to ne znaci da su njegove slike bezvredne zbog toga. Dakle, 1:0 za Altisera u ovom argumentu. Medjutim, i Hitler je bio lud, ali njegovo delo je manje nego bezvredno. 1:1. Dalje se mozemo nadgornjavati (igramo do 12, recimo), ali, kao sto rekoh, ja u tome ne bih zeleo da ucestvujem ovom prilikom.
darkonduty darkonduty 22:09 04.11.2009

Re: Tristesse

nsarski
Očekivala sam da ću zateći ovaj blog kod Nsarskog.

Prvo, hvala sto ste se setili mog starog bloga. Ipak, on je pisan drugim povodom i sa drugom namerom. Kako sam tamo rekao - to je bilo moje licno vidjenje CLS-a, njegovog rada i, posebno, njegove knjige Tuzni Tropi. Totalno licno. Drago mi je da je to neko zapamtio.
Aleksandar je postavio ovaj blog koji je sasvim prilican okolnosti smrti CLS-a. To je lep gest, i ja sam mu na njemu zaista zahvalan. Najzad, sta bi tu drugo i moglo da se doda? Od In Memoriama se ocekuje da sumarizuje kljucne trenutke u zivotu i radu neke osobe, sada pokojne. I Aleksandar je to sjajno uradio.

Nisam jedina koja se sjetila, bio je to lijep blog, kao i ovaj.
Bila bih zahvalna bilo kome da je napisao ovaj blog, ali malo njih bi to uradilo ovako dobro kao Stošić. Uostalom zna on to ( ne smin priviše da ga hvalim jerbo moga bi se čovik uobrazit).
Ovo gore je mala demonstracija internog humora. Šta bi bio život da potpuno bacimo šalu na stranu, pogotovo u ovako teškim okolnostima?That's the spirit!!!
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 23:09 04.11.2009

Re: Tristesse

Ma, Aleksandar se "proirčio" - on prvo pomisli na Ginis kad se kaze "popio". Aspirin mu ne pada na pamet.

Gospodine Svrakicu, da budemo potpuno precizni u pitanju je kuvani viski :)
nsarski nsarski 23:13 04.11.2009

Re: Tristesse

Gospodine Sarkicu, da budemo potpuno precizni u pitanju je kuvani viski :)

Kuvani viski!!!!???? E, ovo znaci proirciti se!

Za to jos nisam cuo (niti probao). Istina, ja viski ne volim ni u jednom obliku, ali bih svakako bio radoznao da probam.
(Uzgred, a povodom viskija, moje geslo je da ne pijem pica uz koja ne moze da se posluzi mezeluk.)

Nadam se da je moje ime stamparskom greskom pogresno napisano...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 23:24 04.11.2009

Re: Tristesse

Nadam se da je moje ime stamparskom greskom pogresno napisano...

jeste, i brlo brzo ispravljeno:)
vrela voda, casa viskija, secer po zelji, kriska limuna i karanfilic.
Uzgred, a povodom viskija, moje geslo je da ne pijem pica uz koja ne moze da se posluzi mezeluk.

onda jedna dobra kajsija, iil se mozda za jedan porto sa dobrim sirom.
iris.davidovich iris.davidovich 03:31 05.11.2009

Re: Tristesse

Drago mi je da je to neko zapamtio

cuj zapamtio, vidis da smo ana i ja odma kupile knjigu!
GajaR GajaR 21:25 05.11.2009

slava mu!

I
Dok smo jutros pili kafu, reče mi supruga: "...umro LeviStros."
Znam da se to u tim godinama očekuje, ali...otišao je i poslednji od velikih struktralista, koji su obeležili XX vek.
Tri najbitnije knjige objavljen u prošlom stoleću (iz oblasti društvenih nauka) su: Sosirova Opšta lingvistika; Strosova: Tužni tropi i Frojdova: Tumačenje snova. O tome se može pričati, ali ja moram sada da se isključim jer imam zakazane poslove...

Pohvala autoru teksta!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana