Mnogi ljudi vide marketing kao reklamiranje i prodaju roba i usluga. Ali pravi marketing ne uključuje veštinu prodaje onoga što proizvodite u toj meri u kojoj uključuje znanje šta treba da proizvodite. Vaša organizacija osvaja odlučujuću poziciju u svom domenu i na marketu kada shvati potrebe kupaca i nađe odgovarajuća rešenja da zadovolji te potrebe. Ako su ova rešenje slaba i nemaju vrednosti za kupca onda nikakva reklama i prodaja to ne može da nadomesti.
Jednostavno rečeno marketing gradi i održava profitabilni odnos Vaše kompanije i kupaca.
Ovako razmišlja prof. Philip Kotler, skorašnji gost Beograda na predavanju - Kriza je izazov, kako se takmičiti i pobediti, u svojoj knjizi Principi Marketinga (P. Kotler, G. Armstrong).
U seriji tekstova koju sam pripremio o šampionima kreativne misli u oblasti menadžmenta i biznisa nalazi se i kraći prikaz o prof Philip Kotler-u. Tekst o njemu otvara ovaj mini serijal, i donekle je prilagođen onome što je rečeno na održanom predavanju i njegovim opservacijama o jugoistočnom Balkanu i Srbiji.
Jugoistočni Balkan, nasleđe, tranzicija i kriza
Čini se da Kotler prepoznaje sadašnju ekonomsku situaciju zemalja jugoistočnog Balkana i njihove nasleđene probleme izmešane sa uticajem globalne ekonomske krize. Zbog toga su i saveti koje daje nama i našim susedima vrlo slični. Ako se pođe od tih konstatacija i saveta, ka onome na čemu se zasnivaju, vrlo brzo se vidi da je tranzicija ka liberalnom kapitalizmu bila manje uspešnija od onoga što se od nje očekivalo. Ceo proces podseća na radnju filma Ko to tamo peva, iz manjeg problema se uvek ulazi u veći, a tada ovaj veći problem postaje teško rešiv jer traži energije i znanja daleko više od onoga što je dostupno.
Jednostavan Kotler-ov savet da zemlja mora da se opredeli i izabere pravac – industrije koje će razvijati na osnovu veće predpostavljene vrednosti – zarade, nije lako ostvariti u zemljama kojima nedostaje društveno – politička stabilnost. Ako te zemlje još imaju predsedničke sisteme, a odgovoran je predsednik vlade koji je više zaposlen oko koordinacije velikog broja potrebnih i manje potrebnih ministarstava, i sve to traje do četiri godine, onda je teško doneti i implementirati mere koje bi vodile u savetodavnom pravcu.
Nedostatak jasne i konzistetne politike razvoja ne ometa proces zauzimanja potencijalno profitabilnih pozicija u ekonomiji zemlje. Te pozicije se zauzimaju od strane sumnjivih investitora i belosvetskih mešetara, a koji će kasnije da redefinišu svoje pozicije na osnovu predpostavljenog ostvarenja profita. Dobra vest je da će u završnoj fazi, ova grupa zajedničkih interesa insistirati na industrijama koje ipak donose profit, poboljšanju infrastrukture i stabilnoj društveno-političkoj okolini. Šire gledano, insistiraće i na prigušenju nacionalizma među susednim zemljama jer to kvari i otežava poslove.
The Times je prof Kotler-a, koga smatraju najvećim autoritetom strategijskog marketinga, uvrstio među četvoro najvećih gurua menadžmenta pored J. Welch, B. Gates i Petera Drucker-a. Tokom svoje dugogodišnje karijere Kotler je savetovao vodeće svetske kompanije uključujući Internacionalne Biznis Mašine, Mišelin, Bank of America, Merck, GM, Motorola u oblasti strategijskog marketinga, planiranja i organizacije, i internacionalnog marketinga. Objavio je veliki broj članaka i knjiga, i gostovao širom sveta na predavanjima posvećenim marketingu.
Za emisiju Buđelar, simpatična i elokventna novinarka RTV B92 je uradila kraći ali vrlo dobar intervju sa prof Kotler-om.