Literatura

Ko je Herta Müller?

Vojislav Stojković RSS / 08.10.2009. u 21:05

Mediji su, kao i svake godine u oktobru, brzo reagovali i objavili vest da je Nobelova nagrada za književnost dodeljena  nemačkoj književnici rumunskog porekla Herti Miler (Herta Müller). U prvim izveštajima se navode osnovni biografski podaci - rođena je 1953.g. u selu Nickidorf u Banatu, Rumunija, gimnaziju je pohađala u Temišvaru, studirala je nemački i romanske jezike, a kao posebni kuriozitet, da je otpuštena s posla iz jedne fabrike i jedne škole zato što je odbila da sarađuje sa sa Sekuritateom, Čaušeskuovom tajnom policijom. Međutim, o njenom književnom delu u prvim izveštajima ne kaže se gotovo ništa. Najviše što smo u prvim vestima mogli čuti ili pročitati jeste da je Herta Miler do sada objavla više romana koji su prevođeni na više stranih jezika.

Naravno, ne možemo se ljutiti na medije, jer Herta Miler je gotovo nepoznata izvan Nemačke. Nobelov komitet Švedske kraljevske akademije uverava nas da dobitnica Nobelove nagrade za književnost kroz svoje celokupno delo "bogatom poezijom i iskrenom prozom opisuje svet obespravljenih." Nema razloga da  ne verujemo učenim članovima Nobelovog komiteta, ipak, oni su i ove godine iznenadili, ne samo širu svetsku javnost, već i  poznavaoce književnosti, dodelivši nagradu u svetskim relacijama gotovo nepoznatoj književnici.

Ko je Herta Miler?

Sa opširnom biografijom i bibliografijom  Herte Miler možete se upoznati ovde, a sa nekim njenim stavovima ovde. Po knjižarama u Srbiji nema njenih knjiga, jer nisu do sada prevođene na srpski jezik. Na srpskom je objavljeno samo dve-tri priče u časopisu Polja. Dakle, gotovo identična situacija kao i prošle godine kada je nagrada dodeljena Le Kleziou, piscu poznatom samo u Francuskoj.

Nobel je u svom zaveštanju napisao da se nagrada dodeli onome ko u književnosti stvori najizuzetnije delo idealističke tendencije. Kriterijumi kojima se Nobelov komitet rukovodi nisu poznati izvan Švedske kraljevske akademije.

O književnom delu Herte Miler ne mogu reći ništa, jer ni jednu njenu knjigu nisam pročitao. Sudeći po tome da je  za koplje bila ispred velikana poput Amosa Oza, Maria Vargasa Ljose, Filipa Rota i Salmana Ruždija, trebalo bi da je i bolji pisac od njih.

Ili, je možda Nobelov komitet pogrešio?

 

Atačmenti



Komentari (166)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:16 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
Da li moze na ovom blogu jedna iskrena cestitka gospodji Muller na osvojenoj Nobelovoj nagradi.

Naravno da može. Pridružujem se vrlo iskreno.

Aleksandre, takav naslov, čemu?
mirelarado mirelarado 10:33 09.10.2009

Re: Промашена тема

Aleksandar Stosic
Da li moze na ovom blogu jedna iskrena cestitka gospodji Muller na osvojenoj Nobelovoj nagradi.


Ево и ја јој искрено честитам, премда ово није слављенички блог добитнице Нобелове награде за књижевност, већ текст са насловом: "Ко је Херта Милер?", где већина настоји да о њој што више сазна.
Стога се ја захваљујем и Војиславу, Јелици, Антоначију, Ивани и свима који су ми у томе помогли.


Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:03 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandre, takav naslov, čemu?

Vojislave,
naslov je posledica velikog broja komentara u kojima sam primetio pojavu koja se u nasem narodu naziva "pametovanje", sto se moze protumaciti kao eufemizam za ... (if u know what I mean); te, ko je ona da kritikuje svoju zemlju, te dokle vise politicki pisci, te ne valja sama Nobelova nagrada - neki bi to bolje odradili, te da li je rumunka ili nemica i tako u krug svi imaju svoj stav i sve znaju, a niko joj nije od srca cestitao.
To je bio moj protest takvom bez osnova gordom stavu ove blogerske druzine koja prati vas blog.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:07 09.10.2009

Re: Промашена тема

Eво и ја јој искрено честитам, премда ово није слављенички блог добитнице Нобелове награде за књижевност, већ текст са насловом: "Ко је Херта Милер?"

milerado, pa niko ovde nije ni ekspert, a ponasamo se kao eksperti. I jos nesto, samo su neki prosledili informacije o spisateljici (Jelica, Vojislav, Ivana) dok su mnogi imali svoj stav o njoj i tome (Nobelovoj nagradi).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:12 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja




Aleksandar Stosic

Vojislave,
naslov je posledica velikog broja komentara u kojima sam primetio pojavu koja se u nasem narodu naziva "pametovanje",

Mislim da su takvi komentari, a i izveštaji medija, posledica činjenice da je Herta Miler nedovoljno poznata izvan Nemačke. Komentarišemo ono što smo uspeli da szanamo, niko ništa nije pročitao od njenih dela.
Dobro, bilo je i malo zezanja.:))
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:16 09.10.2009

Re: Промашена тема

mirelarado

Стога се ја захваљујем и Војиславу, Јелици, Антоначију, Ивани и свима који су ми у томе помогли.

Nema na čemu, mirela. Nismo baš briljirali u odgovorima, ali napor je evidentan.:)
ivana23 ivana23 11:19 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
Vojislave, naslov je posledica velikog broja komentara u kojima sam primetio pojavu koja se u nasem narodu naziva "pametovanje", sto se moze protumaciti kao eufemizam za ... (if u know what I mean); te, ko je ona da kritikuje svoju zemlju, te dokle vise politicki pisci, te ne valja sama Nobelova nagrada - neki bi to bolje odradili, te da li je rumunka ili nemica i tako u krug svi imaju svoj stav i sve znaju, a niko joj nije od srca cestitao. To je bio moj protest takvom bez osnova gordom stavu ove blogerske druzine koja prati vas blog.

Aleksandre, naslov moze biti uzrok, a ne posledica - ... velikog broja komentara...
mirelarado mirelarado 11:26 09.10.2009

Re: Промашена тема

Aleksandar Stosic
milerado, pa niko ovde nije ni ekspert, a ponasamo se kao eksperti. I jos nesto, samo su neki prosledili informacije o spisateljici (Jelica, Vojislav, Ivana) dok su mnogi imali svoj stav o njoj i tome (Nobelovoj nagradi).


Не знам на какве експерте мислиш. А ако ти се нечији ставови не свиђају, онда би требало да им се аргументовано супротставиш, а не да скрећеш са теме. Награде су увек подложне критици, то је у људској природи. Понешто о томе знам и из скромног властитог искуства, а знају и још неки који овде коментаришу.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:26 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
Aleksandre, takav naslov, čemu?

Vojislave,
naslov je posledica velikog broja komentara u kojima sam primetio pojavu koja se u nasem narodu naziva "pametovanje", sto se moze protumaciti kao eufemizam za ... (if u know what I mean); te, ko je ona da kritikuje svoju zemlju, te dokle vise politicki pisci, te ne valja sama Nobelova nagrada - neki bi to bolje odradili, te da li je rumunka ili nemica i tako u krug svi imaju svoj stav i sve znaju, a niko joj nije od srca cestitao.
To je bio moj protest takvom bez osnova gordom stavu ove blogerske druzine koja prati vas blog.

Tek sada sam uočio boldovanu rečenicu.
Molim te, Aleksandre, nemoj se sa visine odnositi prema mojim prijateljima i nemoj ih pežorativno nazivati ovom blogerskom družinom. To nije u skladu sa uobičajenom komunikacijom na ovom blogu.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:39 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Molim te, Aleksandre, nemoj se sa visine odnositi prema mojim prijateljima i nemoj ih pežorativno nazivati ovom blogerskom družinom. To nije u skladu sa uobičajenom komunikacijom na ovom blogu.

nisam imao negativne konotacije i sam sam u toj "blogerskoj druzini" na vasem blogu. moje protest je protiv njihovog kritickog stava koji po meni nije utemeljen.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:41 09.10.2009

Re: Промашена тема

Не знам на какве експерте мислиш. А ако ти се нечији ставови не свиђају, онда би требало да им се аргументовано супротставиш, а не да скрећеш са теме.

upravo se o tome radi, da ljudi uporno pricaju da ne znaju nista ili ne znaju mnogo toga o njoj, ali im to ne smeta da imju sud o njoj- ne svidja im se to sto kritikuje svoju zemlju iz inostranstva, stavljaju pod lupu neke njene izjave itd Ja recimo, isto ne znam nista o njoj i zato mogu samo da odem i da kupim njenu knjigu i da tek onda dam svoj sud. A do tada mogu da joj iskreno cestitam na Nobelovoj nagradi.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:43 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Dobro, bilo je i malo zezanja.:))

ako je zezanje, onda suuuuuuper
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:45 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandre, naslov moze biti uzrok, a ne posledica

Ivana, hvala. Ali, stvarno!
ivana23 ivana23 11:48 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
Aleksandre, naslov moze biti uzrok, a ne posledica

Ivana, hvala. Ali, stvarno!


Molim, i drugi put.
buba_truba buba_truba 11:52 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
To je bio moj protest takvom bez osnova gordom stavu ove blogerske druzine koja prati vas blog.

Aleksandar Stosic
moje protest je protiv njihovog kritickog stava koji po meni nije utemeljen.

Aleksandar Stosic
Ima li jos neko nesto da kaze?

Ma, htela i ja da kažem nešto... odustala - ti si sve rekao.

p.s. Nego, Vojislave, mog'o bi i da zatvoriš blog, a?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:36 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic

nisam imao negativne konotacije i sam sam u toj "blogerskoj druzini" na vasem blogu. moje protest je protiv njihovog kritickog stava koji po meni nije utemeljen.

Izvini, onda sam krivo razumeo.
A da li je kritika utemeljena ili ne, to ne znamo - nismo još ništa pročitali od Nobelovke. Ni Švedskoj kraljevskoj akademiji ne treba verovati na reč. Grešili su i do sada.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:37 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

buba_truba

p.s. Nego, Vojislave, mog'o bi i da zatvoriš blog, a?


Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:47 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

A da li je kritika utemeljena ili ne, to ne znamo - nismo još ništa pročitali od Nobelovke

Vojislave, upravo je to moja poenta. Krikituje se nesto o cemu ne znamo nista!!!
Milan Novković Milan Novković 14:05 09.10.2009

Ništa i nešto u međuvremenu

upravo se o tome radi, da ljudi uporno pricaju da ne znaju nista ili ne znaju mnogo toga o njoj, ali im to ne smeta da imju sud o njoj- ne svidja im se to sto kritikuje svoju zemlju iz inostranstva, stavljaju pod lupu neke njene izjave itd Ja recimo, isto ne znam nista o njoj i zato mogu samo da odem i da kupim njenu knjigu i da tek onda dam svoj sud. A do tada mogu da joj iskreno cestitam na Nobelovoj nagradi.

Samo to je deo ljudske jednačine, najnormalnija stvar na svetu.

Ja kad odem kući pa zucnem nešto ne skače mi žena svako malo za vrat rečima "..ćuti, ti o tom ne znaš previše...".

I blog mu dođe kao mala porodica, da je Volislav hteo da priča sa profesionalcima napravio bi neku zatvorenu grupu negde sa Mirelom, Predragom, Gordanac, NŠarkim, Чером i sličnim "uvrnutim" tipovima :).

A nije, tj i da jeste rešio je da se druži i sa nama sa jeftinijim ulaznicama.

Reči laika ni onako nemaju neku težinu, a o kriticu koju će i sami da zaborave za sat dva da i ne pričamo.

Meni često na blogu nije jasno čemo preozbiljnost, npr

A kad smo kod umetnosti (književnost ovom prilikom), pa laika i profesionalaca, evo šta jedna druga Nemica, Eva Geulen, priča o priči koja ide u krug, još malo pa 250 godina, o kraju umetnosti. Glavni "paceri" su ovog puta Hegel, Nietzsche, Benjamin, Adorno, Heidegger i ostali:

Prvo efektno navodi reči, i nadam se da će da te raspoloži ( ), Irca i nobelovca S. Becketta:

"I invented in it all, in the hope it would console me, help me go on, allow me to think of myself as somewhere on the road, moving, between beginning and an end, gaining ground, losing ground, getting lost, but somehow in the long run making headway. All lies."

Ako je on mogao da se "naruga" "višem smislu" fokusiranog, višegodišneg intelektualnog rada, pre više decenija, čemu nepotrebno gubljenje nerava na naglašenu ozbiljnost u neobaveznoj diskusiji i ispravljanju krivih Internet Drina.

Ja često imam utisak da kad bi samo eksperti ovde pisali da bi bilo dosadno.

Eva kanije pominje "melanholičnu refleksiju za prohujalim umetničkim periodima". Potežem ovih nekoliko reči pošto ne prestaje da me iznenađuje kapacitet blogera da sami sebi pokvare raspoloženje, i to onda neminovno curi dalje, umesto da im to rade drugi blogeri

Prosto, u onim pauzama kad nam zafale šmajseri (mitraljezi mi svi počinjemo da potežemo za ovim polu-subjektivnim riznicama melanholičnih reflekisja za prošlim ______ (svako ima svoju listu).

Ode svet, pobeže dok trepneš, i većina koji mogu da uživaju izgleda da i uživaju, tako se bar meni čini. pa kažem čemu na silu otimanje za manjinom koja nešto radi pogrešno

Pa kaže Eva da detalja i teorija o tome kako će umetnost da se završi ima toliko da više ni ne znače mnogo, i mnogo je interesantniji fakat da se ljudi non-stop vraćaju na tu temu, a umentost nikako da nestane.

Ok, smajlis na sve strane, poluozbilja, laik, kao obično. Prosto mi žao od ponekad od pomisli kako ljudi sebi pokvare raspoloženje, kao da im način kako će to uraditi više nije važan, nego je smisao u lošem raspoloženju - što ezoteričniji razlozi to "bolje".

A možda grešim, možda se i oni zafrkavaju i ja samo ne umem da čitam
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:08 09.10.2009

Re: Dokle vise pametovanja

Aleksandar Stosic
A da li je kritika utemeljena ili ne, to ne znamo - nismo još ništa pročitali od Nobelovke

Vojislave, upravo je to moja poenta. Krikituje se nesto o cemu ne znamo nista!!!

Ne, Aleksandre, mi ovde kritikujemo Švedsku kraljevsku akademiju, odnosno njen Komitet za književnost, a ne Hertu Miler o kojoj ne znamo gotovo ništa. Da je zaista vrhunski pisac, pisac za Nobelovu nagradu, o njoj bi se izvan Nemačke znalo, a ne zna se. Opšte je poznato da se Nobelova nagrada za književnost dodeljuje za životno delo. Malo je verovatno da se o delu vrhunskog pisca tako malo zna izvan granice njegovog/njenog jezičkog područja.

U tome je, ili je trebala da bude, poenta ovog bloga.
Kod Budimca je isto, iako je reč o B. H. Obami. Taj je tek započeo da gradi svetski mir, a već su ga nagradili. Neko je negde, a ne mi ovde, pobrkao lončiće
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:11 09.10.2009

Re: Ništa i nešto u međuvremenu

Milan Novković

A možda grešim, možda se i oni zafrkavaju i ja samo ne umem da čitam

Mislim da ne grešiš, Milane.
ivana23 ivana23 10:10 09.10.2009

Dok jos citaju obrazlozenje...



"for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples"


The Nobel Peace Prize 2009
skyspoter skyspoter 10:15 09.10.2009

Re: Dok jos citaju obrazlozenje...

sad sam procitala i meni je rano za dodeljivanje nobelove nagrade Obami.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:21 09.10.2009

Re: Dok jos citaju obrazlozenje...

Za književnost nije rano. izvor
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:27 09.10.2009

Re: Dok jos citaju obrazlozenje...

ivana23


"for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples"


The Nobel Peace Prize 2009

ivana, prevazišla si sama sebe u brzini. Brza si gotovo kao i Švedska akademija, glede dodele nagrade Obami.
ivana23 ivana23 10:30 09.10.2009

Re: Dok jos citaju obrazlozenje...

Vojislav Stojković

ivana23
"for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples"The Nobel Peace Prize 2009

ivana, prevazišla si sama sebe u brzini. Brza si gotovo kao i Švedska akademija, glede dodele nagrade Obami.

Zar je postojala sumnja...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:49 09.10.2009

Re: Dok jos citaju obrazlozenje...

U tvoju brzinu, naravno, ne.
Ali, Švedska kraljevska akademija me je iznenadila svojom brzinom, moram da priznam. Mislio sam, u svom velikom neznanju, da tamo sede iskusne sede glave, kad vidi ti ovo!?!
nsarski nsarski 10:17 09.10.2009

Ko je Barak Obama?

Nobelova komisija upravo javila da je Obama dobio nagradu za mir!

Ova nobelovska godina je zaista izuzetna.
ivana23 ivana23 10:19 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

nsarski
Nobelova komisija upravo javila da je Obama dobio nagradu za mir!
Ova nobelovska godina je zaista izuzetna.


Kasnis 7 minuta... :))
nsarski nsarski 10:20 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Kasnis 7 minuta... :))

Sorry, ovde je 4 ujutru :))
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:24 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

nsarski
Nobelova komisija upravo javila da je Obama dobio nagradu za mir!

Ova nobelovska godina je zaista izuzetna.

Šta reći, ostao sam bez teksta. Prenesi moje iskrene čestitke g. Baraku.
Iako sam ja očekivao da će prvo da dobije Nobela za književnost, a onda za mir, pa za hemiju...
skyspoter skyspoter 10:33 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

bas me cudi da kineski borac za ljudska prava nije dobio iako je bio predlozen.
nsarski nsarski 10:35 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

bas me cudi da kineski borac za ljudska prava nije dobio iako je bio predlozen.

I Bil Klinton - on je bio u uzem izboru.

A ja navijao za Boba Dilana...
skyspoter skyspoter 10:40 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?






A ja navijao za Boba Dilana...




pa vi mora da pevusite Blowing in the wind
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:55 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Nsarski
Ova nobelovska godina je zaista izuzetna

Ne znam kako stoji sa fizičarima i medicinarima, ali sa literaturom - a naročito sa mirom, baš je ova nobelovska godina izvanredna, u smislu izvan svakog reda...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:18 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Ko je Barak Obama?

a zasto mislite da on nije zasluzio nagradu? Ok, mozda je Morgan Tsvangirai mogao da je dobije, on se vec godinam bori protiv Mugabea i zena mu je ove godine poginula; mozda je mogla i Kolumbijka Ingrid Betancour, mozda i Aung San Suu Ky, ali ni Obama nije bez rezultata..
Ok, slazem se sa prethodnim komentarom da je mozda prerano.
Ima li jos neko nesto da kaze?
skyspoter skyspoter 11:23 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?



Ima li jos neko nesto da kaze?


ja i da imam - ne smem. Cini mi ste da ste ljuti. Have a good day.
ivana23 ivana23 11:32 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Ima li jos neko nesto da kaze?

Predsednik Odbora Thorbjoern Jagland:
"Retke su osobe poput Obame koji je privukao pozornost celog svijeta. Malo je ljudi koji su dali toliko nade za bolju budućnost"

Za bilo koju nagradu, potrebni su rezultati, a ne nada da ce se jednog dana (mozda) stici do rezultata.
nsarski nsarski 11:41 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Aung San Suu Ky

Ona je vec dobila...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:06 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Cini mi ste da ste ljuti

oklen vam to?
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:06 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Za bilo koju nagradu, potrebni su rezultati, a ne nada da ce se jednog dana (mozda) stici do rezultata.

slazem se
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 12:07 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

Ona je vec dobila...

pa sta fali da dobije jos jednom? Osim ako nije princip uveden da ne moze dvaput ista osoba.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:51 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

vladimir petrovic
Nsarski
Ova nobelovska godina je zaista izuzetna

Ne znam kako stoji sa fizičarima i medicinarima, ali sa literaturom - a naročito sa mirom, baš je ova nobelovska godina izvanredna, u smislu izvan svakog reda...


antonacci antonacci 13:58 09.10.2009

Re: Ko je Barak Obama?

ni Obama nije bez rezultata..


Nije. Eto, završio je prava i izabran je za predsednika. I veoma je simpatičan, povrh svega.

Ali kako je konkretno doprineo svetskom miru, za mene je misterija.
zelstan zelstan 11:39 09.10.2009

čestitke obami

Da se neki ne bi naljutili zbog pametovanja, evo moje čestitke Obami :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:42 09.10.2009

Re: čestitke obami

Nadam se da će ti se zhvaliti, čim pročita ovaj blog. :)
A pošto sumnjam da ga, zbog prezauzetosti na uspostavljanju mira u Avganistanu, neće pročitati, ja sam zamolio nsarskog da mu prenese moje čestitke. Zaboravio sam, doduše, da kažem da meni on, Barak, uopšte ne uliva baš nikakvu nadu.
muvabezglave muvabezglave 20:14 09.10.2009

Možda je Nobelov komitet pogrešio

Nema razloga da ne verujemo učenim članovima Nobelovog komiteta


toliko o tome , vidim da si i ti jadan zbunjen , Nobelov komitet...nagrada....Herta , eh da , da
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:55 09.10.2009

Re: Možda je Nobelov komitet pogrešio

Tu sam jadan negde na relaciji L - Z.
muvabezglave muvabezglave 20:19 09.10.2009

Halo , molim

Aleksandar Stosic

A da li je kritika utemeljena ili ne, to ne znamo - nismo još ništa pročitali od Nobelovke


Vojislave, upravo je to moja poenta. Krikituje se nesto o cemu ne znamo nista!!!


Ne, Aleksandre, mi ovde ne kritikujemo Švedsku kraljevsku akademiju, odnosno njen Komitet za književnost, već Hertu Miler o kojoj ne znamo gotovo ništa. Da je zaista vrhunski pisac, pisac za Nobelovu nagradu, o njoj se izvan Nemačke ne bi znalo , a zna se. Nije poznato da se Nobelova nagrada za književnost dodeljuje za životno delo. Verovatno je da se o delu vrhunskog pisca tako malo zna izvan granice njegovog/njenog jezičkog područja.

U tome nije trebala da bude, poenta onog bloga.
Kod Budimca nije isto, iako je reč o B. H. Obami. Taj je tek započeo da gradi svetski rat, a već su ga nagradili. Neko je negde, a ne mi ovde


Nobelova nagrada je njesra...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:01 10.10.2009

Re: Halo , molim

Kako koje godine, ove godine je više od milion evra.
Nadpalfi Nadpalfi 21:36 09.10.2009

Ha, ha njemica?

Najvise mi smeta radovanje "Bild"-a kako je ponovo njemacki drzavljanin dobio Nobelovu! A dama je tek 1987 dosla u tu obecanu zemlju. U kosarci vec ne igra skoro ni jedan "pravi" njemac, a i u fudbalu bi uskoro mogla da bude postava a la Fernandez - Ikebu, Vrancic, Özil....
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:26 10.10.2009

Re: Ha, ha njemica?

Nadpalfi
Najvise mi smeta radovanje "Bild"-a kako je ponovo njemacki drzavljanin dobio Nobelovu! A dama je tek 1987 dosla u tu obecanu zemlju. U kosarci vec ne igra skoro ni jedan "pravi" njemac, a i u fudbalu bi uskoro mogla da bude postava a la Fernandez - Ikebu, Vrancic, Özil....

Ne treba da ti smeta to radovanje Nemaca na nacionalnoj osnovi.
Medju velikim evropskim zemljama postoji odredjena surenjivost (pomalo to liči na dečake koji se hvale ko je - više puta), pa se evidentira broj Nobelovaca.
Morao bih proveriti, ali čini mi se da Francuska vodi (u oblasti literature), sa oko 14 komada, da VB ima desetak, te je važno za Nemce da znaju gde su oni. A ovo jeste Nobel za Nemačku, bez obzira što je dotična osoba tek nedavno postala stalna gradjanka te zemlje.

Uostalom, ja ne bih imao ništa protiv (dapače) kada bi neko iz Srbije, ko uopšte nije Srbin, dobio Nobelovu nagradu... pa makar i za - fiziku, he, he, he...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:33 10.10.2009

Re: Ha, ha njemica?

vladimir petrovic


Uostalom, ja ne bih imao ništa protiv (dapače) kada bi neko iz Srbije, ko uopšte nije Srbin, dobio Nobelovu nagradu... pa makar i za - fiziku, he, he, he...


Nadpalfi Nadpalfi 21:36 09.10.2009

Ha, ha njemica?

Najvise mi smeta radovanje "Bild"-a kako je ponovo njemacki drzavljanin dobio Nobelovu! A dama je tek 1987 dosla u tu obecanu zemlju. U kosarci vec ne igra skoro ni jedan "pravi" njemac, a i u fudbalu bi uskoro mogla da bude postava a la Fernandez - Ikebu, Vrancic, Özil....
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:00 09.10.2009

Re: Ha, ha njemica?

Švabica iz Banata, ipak, Nemica .
cult cult 21:42 09.10.2009

Rumunka, dakle

hm.
ima nesto transilvanijsko u njenom pogledu.
We'll see....
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:57 09.10.2009

Re: Rumunka, dakle

Ima, ima ...Vlad je ostavio svoje tragove diljem Transilvanije.
krkar krkar 11:37 10.10.2009

Ih, ćito...


Upoznao. Ni sanjao nisam da će dobiti Nobela.

Negde u vreme povlačenja ex-CCCP iz ex-DDR, otprilike februar-april 1994. (bilo je hladno a kompozicije pune tenkova i raketa odlazile su na istok) bio sam pozvan na večeru kod prijatelja u Berlinu. Društvo je bilo mešovito, od umetnosti do politike i biznisa, ukupno 10-11 ljudi, većinom interesantnih. Na početku me najviše privukla jedna mlada i zgodna otkačena umetnica (ili "umetnica", nisam stručan da ocenjujem performanse i instalacije) ali kad sam shvatio da tu leba nema pažljivije sam se posvetio i drugim gostima.

Sa jednom "starijom gospođom" (napomena: imala je manje godina nego ja sada ali je delovala onako kako sam ja tada zamišljao arhetipsku DDR učiteljicu) razgovor je odmah postao jako interesantan. Ime po običaju nisam otprve zapamtio ali rekla je da je Folksdojčerka (Donauschwaebin) iz rumunskog Banata i da je emigrirala 5-6 godina ranije. Imali smo dosta zajedničkih tema: život u komunizmu, život u tuđini... Posebno je insistirala na razgovoru o percepcijama, kako smo mi Jugosloveni u vreme komunizma percipirali njih Rumune i obratno. Prvo mi se činilo da oseća neki rezentman što nama njihovi problemi nisu bili ni naročito važni ni naročito bliski ali sam u razgovoru shvatio da je to zato što joj je ta tema bila bitna, bliska i očigledno bolna. Ovo potonje sam shvatio kad smo prešli na priču o njenom životu u Nemačkoj. Činilo mi se da je iz nje izbijala frustracija što život prekograničnih Nemaca na praktičnom nivou nikog u Nemačkoj (prvo Zapadnoj pa posle Ujedinjenoj) nije naročito interesovao ali su političke licitacije bez ikakvih obaveza i rezultata bile česte. Generalno, razgovor se većinom vodio oko emigracije i jezika, mene je interesovalo kako izgleda emigrirati u svoj jezik . Zanimljivo da smo nekoliko rečenica izmenili i na srpskohrvatskom/srpskom, nije ga govorila dovoljno dobro za konverzaciju ali ga je očigledno poznavala. Rekla je da je sve naučila gledajući našu TV.

Generalni utisak je bio vrlo pozitivan, inteligentna žena, pronicljiva, načitana, odlučna, pomalo sumornog i teškog pogleda na život ali to sam pripisao njenim iskustvima u Rumuniji i Nemačkoj. Njen muž, koji nam se pridružio posle večere, takođe Folksdojčer iz rumunskog Banata i pisac, bio je prilično neinteresantan.

Dva-tri dana kasnije dobio sam poštom njenu knjigu Reisende auf einem Bein (Putujući na jednoj nozi), sa posvetom. Knjigu sam na brzinu prelistao, zaključio da je teška kao i autorka i nisam stigao odmah da je pročitam nego sam je u nekoliko navrata započinjao i nastavljao da bih je na kraju dočitao "na preskok". Iako mi je tema - prilagođavanje na emigraciju - interesantna i bliska, knjiga me nije fascinirala jer joj je nedostajalo "ono nešto". Možda je bila isuviše lična, sad se više ne sećam. U svakom slučaju u njoj nije bilo ni trunke humora (tokom razgovora nisam stekao utisak da autorka nema smisla za humor, samo da ga koristi vrlo kontrolisano) a meni je reper emigrantsko/imigrantske književnosti Mikesov How to be an Alien i zaključio sam da mu se ne može približiti. Možda je mojoj percepciji krivo i vreme čitanja, emigracija sa Zlog Istoka tada je već bila passe a teme koje su se tada naveliko otvarale bile su vezane za devijacije komunizma (SH: lijeva skretanja) i otvaranje arhiva Stasi i sličnih službi (da, u zemljama gde je komunizam pao arhive su otvorene i sistematski obrađene). Sećam se da sam tada mnogo više pažnje posvetio knjizi Tine Rosenberg The Haunted Land.

Knjigu imam negde u nekim kutijama. Pošto su kutije u kojima gotovo permanentno-periodično živim dobar deo poslednjih 20 godina rasute u 3 države... Ali, iskopaće nju Bili!
marco_de.manccini marco_de.manccini 12:59 10.10.2009

Re: Ih, ćito...

Zanimljivo da smo nekoliko rečenica izmenili i na srpskohrvatskom/srpskom, nije ga govorila dovoljno dobro za konverzaciju ali ga je očigledno poznavala. Rekla je da je sve naučila gledajući našu TV.

Имам колегу, Румуна, из Темишвара. Говори српски одлично и са мном увек тако разговара. Каже да је одрастао гледајући искључиво ТВ Београд.
krkar krkar 13:21 10.10.2009

Re: Ih, ćito...

marco_de.manccini
Имам колегу, Румуна, из Темишвара. Говори српски одлично и са мном увек тако разговара. Каже да је одрастао гледајући искључиво ТВ Београд.


To me najviše fasciniralo prilikom prvih poseta Albaniji, 1989. i 1991. Skoro cela Tirana je govorila italijanski a učili su ga gledajući TV. ostali krajevi govorili su (i) SH, makedonski, grčki, zavisno čiju su TV mogli da gledaju. A sve to na neke karabudžene antene od žica, koje je još trebalo i sakrivati...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:30 10.10.2009

Re: Ih, ćito...

krkar

Upoznao. Ni sanjao nisam da će dobiti Nobela.

Kad sam pisao blog o Izveštaju 624, (mladi Kundera navodni doušnik), javio se kolega matityahu koji lično poznaje Dvoržačeka, čoveka koga je Kundera (navodno) cinkario i koji je osuđen na 22, a odležao 14 godina.
matityahu se javio drugi ili treći dan kada blog više nije bio aktuelan, da se javio na početku bilo bi daleko interesantnije.
Isto je i sa tobom, krkar, ne samo da si čitao Nobelovku Miler, već si je i lično upoznao, šteta što se nisi javio sa svojim komentarom ranije. Međutim, informacije iz prve ruke su uvek vrlo dragcene.
Hvala ti.

Ne sumnjam da će Bili iskopati knjigu sa Hertinom posvetom .:)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:33 10.10.2009

Re: Ih, ćito...

marco_de.manccini

Имам колегу, Румуна, из Темишвара. Говори српски одлично и са мном увек тако разговара. Каже да је одрастао гледајући искључиво ТВ Београд.

U Temišvaru ima dosta Srba. Radio Temišvar je nekada emitovao emisije na srpskom, a imao je vrlo jak signal. Moja baka, inače rodom iz mađarskog dela Baranje, redovno ih je slušala.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:31 10.10.2009

Le Klezio, na RTS

Vojislave, ne znam da li si video, upravo su na 2 kanalu RTS dali zanimljivu emisiju o prošlogodišnjem nobelovcu J. M. G. Le Kleziou (Le Clezio).

Meni je bilo drago da ga vidim i čujem kako priča, premda on nije od onih koji vole da pričaju za publiku, da se druže, da budu sa narodom i svuda prisutni... On preferira da živi u svom svetu i da ide tamo gde nema mnogo sveta, ovog našeg, odnosno njegovog... te se lepo oseća kod urodjenika i primitivnih plemena. Tamo puni baterije.

I dalje mislim da nije bila greška prošle godine što mu je dodeljen Nobel.

Pada u oči neizbežnost sećanja na detinjstvo. Bez toga književnici ne mogu, izgleda...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:13 10.10.2009

Re: Le Klezio, na RTS

Kasno sam video tvoju informaciju.
A, što se tiče Nobelove nagrade za Le Klezioa, vreme će pokazati da li je to bio pravi izbor.

Bez detinjstva ne mogu ni čitaoci, a kamoli pisci.
ivana23 ivana23 00:15 11.10.2009

U RALJAMA SEKURITATEE

Na Dan žena, 8. marta 1983. specijalni odsek rumunske tajne službe otvorio je dosije Herti Miler, pod nazivom „Kristina“ zbog navodne špijunaže za Nemce. Kad joj je dve decenije kasnije dozvoljen uvid u taj dokument otkrila je da je „prečišćen“ od najjezovitijih detalja represije Sekuritatee nad njom. Prenosimo delove sećanja nove nobelovke za književnost, objavljenih letos u „Cajtu“

Kristina, moja avetinjska dvojnica - ceo tekst i prilozi.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:55 11.10.2009

Re: U RALJAMA SEKURITATEE

Hvala, ivana.
Tajni dosjei su tema podosta obrađivana u literaturi.
Podsetio bih na našeg Maksimilijana Erenrajha Ostojića i njegov roman Karakteristika, NIN-ova nagrada za roman godine 1999.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana