Politika

Državna crkva, crkvena država i obrnuto?

Milan Karagaća RSS / 23.09.2009. u 14:19

Svojevremeno je vladika Amfilohije otvoreno izrazio animozitet  prema “žutim”, što se valjda ima smatrati ključnim argumentum da se  “Crkva se ne meša u politički život, državne poslove i stranačku borbu”

Ipak, država se odnosi prema SPC kao prema svojoj, našoj, pa bi bio red i da se SPC odnosi prema državi i narodu kao prema svojima, bez obzira na koja je koalicija ili stranka na vlasti i na politička i druga opredelenja građana.

To država i čini. Prema podacima dostavljenim Danasu, Srpska pravoslavna crkva bi preko Ministarstva vera Vlade Srbije trebalo da u 2009. dobije državnu pomoć od oko 330 miliona dinara, odnosno po aktuelnom kursu oko 3,5 miliona evra. Postoji, međutim, crvena linija (iako crkveni velikodostojnici ne vole crveno) koju crkva ne bi trebala da prelazi kako ne bi ponižavala državu koja je više nego korektna prema njoj.

Sredstva se odvajaju od svih poreskih obveznika, što bi podrazumevalo i da se Crkva jednako odnosi prema svim građanima. A da li je baš tako? Kad se izdvajaju pare onda se kaže Crkva je naša, a  Crkva se u praksi ponaša kao da svi nisu njeni.

Za državu i narod nije  sporno da je Crkva odigrala značajnu istorijsku ulogu u očuvanju kulture i identiteta naroda, kao ni to da je sama po sebi nacionalna vrednost i institucija koja zaslužuje dužnu pažnju i brigu države

Nesporno je da SPC danas  ima izuzetan uticaj i to je verovatno jedini najmanje sporan rezultat  petooktobarskih promena . Klatno se pomerilo u drugu stranu pa je Crkva je od marginalizovane postala favorizovana, da  često prelazi granicu i  i zauzima  stavove o državnim i  političkim pitanjima.

Srbija je demokratska država u kojoj je Crkva odvojena od države a ispovedanje vere slobodno, gde se država ne meša u crkvene poslove , niti, kao što je bilo u komunističkom vremenu, ima rezervisan odnos prema vernicima.

Pristojno je da Predsednik uvažava Crkvu i sve verske zajednice ali je malo prelaženje mere kad se Crkva meša u državne poslove.

To podrazumeva da se i Crkva bavi svojim poslovima i da se ne meša u politički život, ne agituje za neke stranke, javno ne manifestuje podršku pojedinim političarima, da se ne ponaša kao politička partija.

Dok se svi trude da se dodvore vladikama, vladike unapred imaju svoje miljenike,omiljene boje, i ne kriju koga  podržavaju, a koga ne i koju boju nikako.

Nema potrebe podsećati na mnoge izjave i delovanje  pojedinih vladika od od Filareta, Pahomija, Artemija do Amfilohija, kojim daju za pravo svim onima koji u SPC vide nosioca konzervativnog, vraćanja u prošlost, nacionalizma, averzije prema savremenom i progresivnom, antievroejstva pod izgovorom antikatoličanstva i antizapadnjaštva. Istovremeno, crkveni velikodostojnici nisu uopšte alergični na valutu EU, na džipove, mobilne telephone, satelitske TV kanale, bogate rezidencije i sve ono što običnim vernicima  govore da je sotonsko.

Oni sami svrstavaju Crkvu na jednu stranu , umesto da bude institucija i opšte dobro svih građana jer je verovanje privatna stvar.

Sve one koji su zaboravili sramni govor Amfilohija na opelu pokojnom premijeru Đinđiću, Afilohije ih je podsetio svojom izjavom povodom zabrane vladici Grigoriju da gostuje na B92. On doslovno kaže:

 “Savetovao sam mu da ne učestvuje u emisiji "najžuće" među "žutim" televizijama i najnecrkvenije na Balkanu. Učinio sam to da bismo sačuvali njegov obraz i dostojanstvo Crkve.”

Za sve one koji možda ne znaju, “žuti” je omiljeni naziv koji koriste SRS, DSS, NS, SNS i razne desne patriJotske spontano organizovane omladinske organizacije bliske Crkvi, kada svom žestinom napadaju Demokratsku Stranku i ismejavaju njenu evropsku orjentaciju. Nelogično bi bilo da Amfilohije simpatiše Borisa Tadića, a da prezire njegovu stranku.

Znajući da Amfilohije pogotovo ne voli crvenu boju, a gadi se na žutu onda nije lako zaključiti  koja mu je omiljena i zašto se nikada javno ne ograđuje od delovanja pojedinih organizacija i grupa. Čak i po pitanju prošlosti SPC se stavlja apriori na jednu stranu, kao da Srbi i njeni vernici nisu bili na obe.

Iako se državni funkcioneri i političke stranke svojski trude da se što više približe Crkvi, činjenica je da je  država je mnogo odvojenija od Crkve nego Crkva od države. Crkvene institucije su mnogo prisutnije u državnim nego obrnuto.

 Posebno je pitanje zašto je Crkva uzela baš vojsku kao svoju ciljnu grupu i sa vojskom ima “specijalne i paralelne veze». Hram_1.jpg

Sve je osveštano, čak i sportski centar u Vojnoj akademiji, osveštan je skener na VMA, otvorena paraklisa,  oficire i pitomce dovoze organizovano na pričešće sve u svečanim uniformama, pa na moleban kojim Amfilohije valjda crkveno unapredjuje nove oficire.A evo kako se o tome zaista nadahnuto piše  http://www.odbrana.mod.gov.rs/odbrana096/32-33.pdf  Ako je verovanje privatna stvar, a jeste, zašto ih onda  organizovano i u uniformi vode na pričešće, po manastirima,

Sastavni deo nastavnog plana i programa školovanja budućih i usavršavanja sadašnjih oficira su tzv. poklonička putovanja i obilasci manastira kao da ne školujemo oficire za 21. nego za srednji vek.Zašto nameću oficirima da se u svakoj prilici krste kao zadušne babe.

A ovo su sigurno lepe uspomene. hilandar_1.jpg

 

hilandar_2.jpg
 

 9041_hilandar2009_12.JPG

a da li baš mora u uniformi?

 Nemam ništa protiv tradicije ali nije dobro da ih predoziraju pravoslavljem kao što su svojevremeno ideologijom SKJ, kada su iz te iste akademije naterali pitomce i oficire da uđu u autobuse i svi dođu u SC na formiranja SK Pokreta za Jugoslaviju da bi posle nekoliko meseci svi napustili. Predoziranje obično izaziva alergiju na lek. S obzirom na ogromnu ulogu koju SPC ima u profilisanju savremenog srpskog oficira, ne bi me začudilo da se iz budžeta odbrane odvoje sredstva za finansiranje te misije, pa makar i na uštrb vojnih beskućnika.

Inače, rema podacima Ministarstva vera, SPC ima 2.863 sveštenika i 1.461 monaha i monahinju, što se približava projekciji broja oficira u 2010.godini.

Sve je to lepo, lepo je da oficiri znaju našu istoriju i kulturu, neka slobodno budu i vernici kao privatna lica a ne službeno po naređenju i po jedinicama. Bilo bi pametnije da se i školske ekskurzije organizuju radi obilaska naših svetinja i kulturne baštine umesto skupih putovanja u inostranstvuu inostranstvo, ali treba imati mere.

Dakle, Crkva ima ogroman uticaj ali  i odgovornost jer može da odigra ogromnu ulogu u izvlačenju društva iz sveopšte krize. Dovoljno je samo da radi ono što joj je posao -da se više okrene brizi da vernici postanu dobri hrišćani, umesto da crkveni velikodostojnici postaju političari.

Crkva  treba da pomogne svom narodu i državi tako što će svojim delovanjem afirmisati demokratske vrednosti i doprineti izgradnji demokratske, a ne crkvene države.



Komentari (119)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

doriangrey87 doriangrey87 14:29 23.09.2009

Ја бих све то екскомуницирао

Не може се очекивати да се црква не залаже за црквену државу, када се сече колач свако хоће већи комад. Али, може се очекивати да се не даје новац пореских обвезника једној институцији која јавно шири нетолеранцију и распирује мржњу, па звала се она и СПЦ. Иначе, чини ми се да СПЦ и остале верске орг. не плаћају порезе, тако да већ имају индиректну подршку из буџета.
pointofview_gun pointofview_gun 14:31 23.09.2009

ih sad..

"da se više okrene brizi da vernici postanu dobri hrišćani, umesto da crkveni velikodostojnici postaju političari."
Pa potrudila se. O tome je bilo komentara u prethodnim blogovima koji su se bavili paradom.
ivana23 ivana23 15:10 23.09.2009

Mozda je trol,

ali nisam mogla da prenebregnem ovaj tekst koji je objavljen bas danas.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:19 23.09.2009

Re: Naša deca širom Srbije

I vladika Pahomije je organizovao festival za decu sa posebnim potrebama, pod nazivom: Naša deca širom Srbije.
Milan Karagaća Milan Karagaća 15:20 23.09.2009

Re: Mozda je trol,

Nije trol Ivana, to upravo pokazuje da i crkva ima u svojim redovima ljudi sa kojima bi trebala da se pozabavi, a ne da ih prikriva ili amnestira. Ima toga i u našoj crkvi jer su i sveštena lica živi ljudi i žive žene, počev od ljubavi i seksa pa do biznisa.
corn mouth corn mouth 00:35 24.09.2009

Re: Mozda je trol,

ali nisam mogla da prenebregnem ovaj tekst koji je objavljen bas danas.


Milan Karagaća Milan Karagaća 09:56 24.09.2009

Re: Mozda je trol,

Prekrsti se i počni, uz Božju pomoć.
baroniknez baroniknez 15:15 23.09.2009

brate

pa ispovedanje vere je slobodno neka idu oni u crkvu i to je to. sta sada
ma u sustini treba ukinuti partije i crkvu i sve NVO
sesili sesili 15:37 23.09.2009

Re: brate

Brate, preterali su. Sigurno im je bila potrebna pomoć dok su bili marginalizovani, dok su sveštenici za svećenje vodice za Uskrs dobijali po nekoliko kokošijih jaja. Dok su ulazili u samo par kuća u ulici. Ali sada? Bez preterivanja, bogataši su. Zar im je to Isus, kao i nama, propovedao. Koliko je samo hektara šuma vraćeno manastirima. Ma držvavo, opameti se. Vernik sam, a moj Bog je u mom srcu, sigurno ne ljuti Crnogorac Amfilohije (neka proba malo tamo) niti vladika braničevski Ignjatije, koji ima neke nove poglede na post.
skyspoter skyspoter 15:50 23.09.2009

zasto SPC

ne ucestvuje na izborima i tako ozvanici svoj polozaj?
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:46 23.09.2009

Evo nekih neslaganja

Pretpostavljam da ne voliš da dolazim na tvoj blog, jer smo prošli put (i jedini, do sada) imali, na tvom blogu, veoma oprečne stavove oko mladih komunista koji su, za vreme WWII, stradali sa rečima "Živela KPJ". Ja sam te mlade smatrao zavedenim, sa "ispranim mozgovima", što je sa tvoje strane (i od još nekih komentatora) bilo shvaćeno kao - krajnje zlonamerno. Bilo mi je žao zbog toga, jer nisam imao nameru da nekoga ljutim, već da polemiš. Ali sam digao ruke i rekao da neću više da te čitam. Jer, naravno, svako ima pravo na svoje mišljenje.

Pa, ipak, bacio sam pogled na ovo tvoje današnje pisanje. I ovom prilikom u njemu ima mnogo, zaista mnogo, stvari sa kojima se ja ne bih mogao složiti. Smatrajući ih jednostranim.
Ali, ne želim da te iritiram, a ne želim ni sam da se sekiram.

Ipak, ukazaću na neke benigne natuknice koje, nadam se, neće da dovedu do jakih reči i psovki sa tvoje strane, kao i od strane komentatora koji tebe rado čitaju (Sećam se, Sentinel je prošli put bio jako na tvojoj strani, osudjujući kao drskost i zlu nameru ono što sam ja kod tebe govorio).
koju crkva ne bi trebala da prelazi kako ne bi ponižavala državu koja je više nego korektna prema njoj.

Ako ostavimo po strani shvatanje sekularne države, odnosno odvojenosti Crkve od države (tu je teško odrediti granicu, jer zapravo čvrsta granica i ne postoji, sve je stvar shvatanja i dogovora dve strane), ja ne mislim da Crkva (ovde isključivo mislim na SPC) ponižava državu, a još manje da je država korektna prema njoj. Mislim da su u fazi suživota kakav odgovara obema stranama.

Da bi država bila stvarno korektna prema SPC, treba, na primer, da joj vrati oduzetu imovinu. Svu.
Kada će to biti?

S druge strane, ne vidim da Crkva ponižava državu. Zapravo, spreman sam da poverujem u obrnuto - da država iskorišćava Crkvu, jer joj je ona (SPC) kao takva - potrebna. Da država to neće, ona ne bi morala da radi. Naivno je verovati da se Crkva nameće državi. S tim u vezi kažem: Imamo saradnju izmedju Crkve i države samo onoliko koliko to ova naša država želi. Sve je u tome.

I samo da kažem još nešto.
Ovih poslednjih dana bilo je mnogo priča, najviše praznih, oko tzv. Povorke ponosa.
Ja sam se lično (mada to niko nije tražio od mene), ovde na blogu, više puta kristalno jasno izrazio da podržavam Povorku (čak sam bio planirao, lude li moje glave? - i da prisustvujem tom dogadjaju, jer takve stvari se ne dogadjaju često, a ja sam po prirodi prilično radoznalog duha - ne valja sedeti kući kada se retke stvari dogadjaju).

Elem, ja sam bio za održavanje Povorke, jer apsolutno smatram da su gejevi u društvu ugroženi, te im je potrebna pomoć društva. I države.

A onda je objavljeno saopštenje SPC. Oštro protivljenje, s tim što su, hvala Bogu, rekli da ne bi želeli da dodje do nasilja.
Zašto ovo pominjem? Zato što ja lično veoma razumem OVAKAV stav SPC. Nije to slučajan stav koleričnih arhijereja (valjda se tako zovu crkveni velikodostojnici), to je stav Hrišćanske crkve, star koliko i sama Crkva, dakle dva milenijuma. Još u Bibliji piše da se ne prihvata homoseksualnost. I sve crkve sveta, odnosno sve velike religije, se tako ponašaju, od islama do budizma. Nijedna relligija ne odobrava homoseksualnost (ali je moguće da na takve stvari neke ponekad gledaju "kroz prste".
Dakle, ja imam potpuno drukčiji stav od Crkve, ali mi ne smeta što Crkva ima svoj stav tel-quel. I ne tražim "da se Crkva probudi, te da promeni svoj stav". To je njihov problem.
Intelektualci u ovoj zemlji ne treba u svemu da se slažu sa Crkvom. Treba samo da imaju trezven stav.

A nije utemeljeno na valjanim razlozima ni ono pominjanje da država, iz budžeta, pomaže SPC. Naime, tačno je da se iz budžeta odvjajaju pomenuta sredstva, ali ona ne idu samo SPC, već i islamskoj zajednici i još nekima. I to država radi više radi sebe same (kobojagi je moderna država, EU to gleda i ceni, bla, bla, bla,) nego da bi istinski pomogla religioznim zajednicama. Jer, pare koje im se daju - to je "peanuts". Sitnica.

Nadam se, Milane, da se nisi narogušio čitajući ove redove. Nemoj.
Milan Karagaća Milan Karagaća 19:34 23.09.2009

Re: Evo nekih neslaganja

Nadam se, Milane, da se nisi narogušio čitajući ove redove. Nemoj.

Ne, naprotiv. Ne vidim ništa sporno osim onog nerazumevanja oko te crte pod kojom ja podrazumevam da Crkva ne bi trebala da se otvoreno stavlja na stranu bilo koje političke stranke tim pre što se , u ovom slučaju, ne radi o strankama koje imaju odbojan stav prema crkvi kao što su npr. imali komunisti.
Takođe, nadam se da se razumemo da crkva može mnogo pomoći jer ima veliki uticaj na sve .
Ovo je manje kritika Crkve koliko onih koji su napadno navalili da se prikažu kao veliki vernici.
Hvala na korisnom komentaru.
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:03 24.09.2009

Re: Evo nekih neslaganja

Pa, ipak, bacio sam pogled na ovo tvoje današnje pisanje. I ovom prilikom u njemu ima mnogo, zaista mnogo, stvari sa kojima se ja ne bih mogao složiti. Smatrajući ih jednostranim.

Hvala na bacanju pogleda, a ja očekivao da ćeš i pročitati. To što se ne slažeš ne znači apriori ni da sam ja a ni ti sve u pravu. Ako je nešto jednostrano, od čega takože ne bežim (uz konstataciju da upravo Crkva u osnovi gleda sve sa stanovišta dogme, dakle jednostrano), zahvalan sam svima koji svojim komentarima doprinose da se evidentan problem sagleda višestrano.Tako shvatam i tvoj komentar i ostale.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:39 24.09.2009

Re: Evo nekih neslaganja

Ovih poslednjih dana bilo je mnogo priča, najviše praznih, oko tzv. Povorke ponosa.
Ja sam se lično (mada to niko nije tražio od mene), ovde na blogu, više puta kristalno jasno izrazio da podržavam Povorku (čak sam bio planirao, lude li moje glave?


Elem, ja sam bio za održavanje Povorke, jer apsolutno smatram da su gejevi u društvu ugroženi, te im je potrebna pomoć društva. I države.

ja naprimer nisam.
A zašto im društvo i država ne pomogne više, oni su pripadnici društva i države. Zašto se ne pobrine više i Crkva jer i u njenim redovima ima i jednih i drugih, a kako smo videli ima i pedofila.
A onda je objavljeno saopštenje SPC. Oštro protivljenje, s tim što su, hvala Bogu, rekli da ne bi želeli da dodje do nasilja

Eto oko toga štampa i dalje razglaba, upravo da li je taj stav Amfilohija i Crkve baš toliko miroljubiv i očinski za svu djecu Crkve Božije i sva ljudska stvorenja od Boga stvorena bez obzira na volju Božiju da su takvi kakvi su. Ili je ipak na strani samo jednih.
današnji Press


Exitus Letalis Exitus Letalis 19:25 24.09.2009

Re: Evo nekih neslaganja

i da prisustvujem tom dogadjaju, jer takve stvari se ne dogadjaju često, a ja sam po prirodi prilično radoznalog duha - ne valja sedeti kući kada se retke stvari dogadjaju).

kao pomračenje sunca.
il rađanje belog medveda u zoo vrtu.
ne moš reći da nisu retke pojave.

a ne da daš podršku. sačuvajbože, pu pu...
čista radoznalost.

da, i ja sam radoznala imal šta novo u tvom svetonazoru?!
znik znik 22:43 23.09.2009

Državna crkva

Tema je veoma kompleksna. Uticaj SPC u društvu je neosporan, ali nisam siguran koliko se dobro Crkva snalazi u svemu tome. Koliko je ustvari bila spremna da preuzme poziciju na kojoj se sada nalazi.

Dobar primer bi bila veronauka. SPC je iskoristila svoj uticaj da je uvede u škole, a da pri tome uopšte nije bila spremna za tako nešto, a verovatno nije bila ni svesna šta je sve očekuje. Prošlo je pet ili šest godina od uvođenja veronauke, a crkva još uvek nema ni predavače ni udžbenike koji bi zadovoljili neke osnovne kriterijume. Slično je bilo i sa vraćanjem Teološkog fakulteta u sastav Beogradskog univerziteta. Prvo su vratili fakultet na univerzitet pa su onda otkrili da to nije bilo samo vraćanje grba univerziteta na diplome, nego i prihvatanje određenih normi i obaveza.

SPC verovatno nikada u svojoj istopriji nije bila u tako povoljnoj poziciji u kojoj se nalazi danas. Čak ni u srednjem veku. Imala je položaj državne crkve, ali cena tog položaja bila i društvena odgovorsnost, kao i mešanje države u crkvene poslove. Crkveni velikodostojnici su cenu svoga mešanja u politiku plaćali smenjivanjem sa svojih položaja. Obično se to radilo kroz formu ostavki, ali je suština ostajala ista. U Kraljevini Srbiji ministri vera su postavljali i smenjivali episkope. Stojan Novaković je u jednom trenutku smenio kompletan sinod.

Ma kako zvučalo paradoksalno, možda bi vraćanje SPC u status državne crkve bio od koristi i za Crkvu i za društvo u celini.

Milan Karagaća Milan Karagaća 22:58 23.09.2009

Re: Državna crkva

Sve se slažem, osim što sam ja da država i crkva budu odvojene i da se ne mešaju jedna drugoj u poslove koji su im po prirodi u nadležnosti.Neka Crkva sama smenjuje vladike i sveštenike, tu ne treba da se meša država ali i vladike i sveštenici moraju da poštuju građanske zakone.
znik znik 01:00 24.09.2009

Re: Državna crkva

U načelu, odvojenost crkve i države je idealan odnos u građanskoj demokratiji. Problemi nastaju kada treba definisati tu granicu, posebno u državama u kojima je jedna verska zajednica izrazito dominantna.

Politički uticaj crkve (koja je odvojena od države) u Srbiji ili Poljskoj je danas veći od uticaja koji državna crkva ima u Grčkoj ili Engleskoj.

Ako je crkva odvojena od države, onda verski službenici imaju sva prava i obaveze kao i drugi građani. To im daje pravo da, kao građani, učestvuju u političkom životu zemlje. Da napadaju i brane, kunu i blagosiljaju.

Ako bi crkva postala državna, onda bi verski službenici postali državni službenici. Kao što pripadnici vojske ne mogu da učestvuju u političkom životu, to bi pravo moglo biti uskraćeno i verskim službenicima.




die hard die hard 22:04 24.09.2009

Re: Državna crkva



Ma kako zvučalo paradoksalno, možda bi vraćanje SPC u status državne crkve bio od koristi i za Crkvu i za društvo u celini.


Vidi, mozda bi prakticno cak i bilo tako ali Srbija je multikonfesionalna tako da ovaj tvoj dobronamerni komentar ipak ne pije vodu.
krkar krkar 00:56 24.09.2009

Dobra stara SFRJ

Položaj crkve u društvu bio je najbolje rešen u doba jugoslovenskog komunizma.

Pravi vernici su verovali i išli u crkvu a lažnih nije bilo jer nikakvu korist od odlaženja u crkvu nisu mogli da imaju.
znik znik 02:06 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

krkar
Položaj crkve u društvu bio je najbolje rešen u doba jugoslovenskog komunizma.Pravi vernici su verovali i išli u crkvu a lažnih nije bilo jer nikakvu korist od odlaženja u crkvu nisu mogli da imaju.

To rešenje je bilo bazirano na političkom sistemu. Verski službenici su i tada mogli da se bave politikom, u okvirima u kojima su i ostali "radni ljudi i građani" mogli da se bave politikom, koliko je bavljenje politikom bilo mnoguće izvan SKJ. Bilo je sveštenika koji su bili i ministri (npr. Zečević). Dolazili su pod udar verbalnog delikta kao i svi drugi. Sa druge strane, neosporno je da je vršena ateizacija društva, a da su verske zajednice bile marginalizovane. Vernici nisu imali koristi od odlaženja u crkvu, ali su veoma često imali štete. Bilo kako bilo, to rešenje je stvar prošlosti, kao i društveni sistem na kome je bilo bazirano.

Položaj verskih zajednica u građanskoj demokratiji se ne može gledati kroz prizmu njihovog položaja u komunističkom društvu. Sloboda govora je jedno od zagarantovanih prava, kao i pravo političkog delovanja. Tamo gde je crkve odvojena od države, građanin Amfilohije Radović može da se kandiduje na izborima. Sa druge strane, mitropolit Amfilohije ima potpunu slobodu da unutar crkvene službe govori šta god hoće, pa čak i ono što bi se van crkve moglo podvesti pod govor mržnje.

Treba pogledati SAD. Crkve su odvojene od države, sve ono što se u Srbiji naziva sektama u SAD je potpuno ravnopravno pred zakonom sa vodećim verskim zajednicama, čak i satanisti. Međutim, to ne sprečava sveštenike da budu veoma aktivni u političkom životu zemlje. Politički skupovi se organizuju po crkvama, sveštenici se kandiduju na izborima ili otvoreno agituju. Sve ono što su predstavnici SPC izgovorili povodom parade ponosa čućete i od njih, samo u puno oštrijem tonu. (Npr. da su homoseksualci krivi za 9/11.) Međutim, za razliku od Srbije, ne uzima se baš sve za ozbiljno. Ni jedna verska zajednica nema takav uticaj u američkom društvu kakav ima SPC u Srbiji, ili rimokatolička crkva u Poljskoj.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:43 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Pravi vernici su verovali i išli u crkvu a lažnih nije bilo jer nikakvu korist od odlaženja u crkvu nisu mogli da imaju.

Ovo je prava ocena i odgovor svim licemernim vernicima i tzv.povratnicima svojim korenima i duhovnim vrednostima.
Pa još kad neko kaže da je tek u svojoj pedeset i nekoj ukapirao da je do tada pogrešno mislio i verovao, zapravo ne primećuje da sam za sebe kaže koji je kapacitet kad mu toliko vremena treba da shvati obične stvari.
Pre će biti da se radi o licemerima koji su i onda bili protiv vere iz lične koristi a sada opet iz lične koristi žestoki vernici.Niti su onda ni sada bili iskreni.
mikimedic mikimedic 11:15 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Pre će biti da se radi o licemerima koji su i onda bili protiv vere iz lične koristi a sada opet iz lične koristi žestoki vernici.Niti su onda ni sada bili iskreni.


a da se ne radi o onim 'licemerima' koji bi dobijali po usima (u najblazem slucaju) ako nisu protiv vere?

Pravi vernici su verovali i išli u crkvu a lažnih nije bilo jer nikakvu korist od odlaženja u crkvu nisu mogli da imaju.


hhm mislim da je i u predratnoj jugoslaviji bilo slicno, ili gresim?

pa je ipak tad bilo nesto vise vernika nego u komunistickoj jugoslaviji.
pitam se pitam, zasto?

ovo je prava ocena i odgovor svim licemernim nevernicima tzv. povratnicima svojim korenima i komunistickim vrednostima.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:43 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

a da se ne radi o onim 'licemerima' koji bi dobijali po usima (u najblazem slucaju) ako nisu protiv vere?

Nemijte samo još reći i da niste kršteni kao dete nego tek posle rušenja tog mračnog režima.
mikimedic mikimedic 11:51 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Nemijte samo još reći i da niste kršteni kao dete nego tek posle rušenja tog mračnog režima.


necu. sta si hteo ovim da kazes?

zanimljivo je da nema odgovora na pitanje da li krkijev stav znaci da je pitanje crkve bilo isto reseno i u predratnoj kao i u komunistickoj jugoslaviji (jer krki kaze da su u komunistickoj jugoslaviji 'pravi vernici isli u crkvu a laznih nije bilo').

kako je onda broj vernika daleko veci u predratnoj nego komunistickoj jugoslaviji?

ili je bilo laznih vernika u predratnoj jugoslaviji?
Milan Karagaća Milan Karagaća 12:34 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

necu. sta si hteo ovim da kazes?

pa to da sam ja bez problema kršten 1952.godine, i da nije bilo zabranjeno kao ni slavljenje slave.
zanimljivo je da nema odgovora na pitanje da li krkijev stav znaci da je pitanje crkve bilo isto reseno i u predratnoj kao i u komunistickoj jugoslaviji (jer krki kaze da su u komunistickoj jugoslaviji 'pravi vernici isli u crkvu a laznih nije bilo').

nadam se da će on odgovoriti šta je mislio.A reče lepo pravi vernici su išli jer su vernici iz ubeđenja a lažni nisu jer time ništa nisu dobijali, nije bilo in kao sada slikanje ispred Crkve, veliki krstovi oko vrata, osveštane narukvice i pletenice na rukama, bratska ljubav prema rodu svome, a čim pođe kući džipom psuje sve po spisku ko mu se ne sklanja pa ako slučajno reaguje ladno će ga odalamiti. Svi nam se navijači krste i navijaju sa Pomozi Bože, a onda se makljaju međusobno. Baš hrišćanski.E to su lažni vernici.

kako je onda broj vernika daleko veci u predratnoj nego komunistickoj jugoslaviji?

zato što je u komunističkoj nije bilo in biti vernik a jedna od velikih grešaka KPJ ili SKJ je bila upravo to što je sektašila prema vernicima, što recimo u Poljskoj nije bio slučaj i vernik je mogao biti član PURP.
ili je bilo laznih vernika u predratnoj jugoslaviji?

jeste isto, kao i danas samo u manjem broju jer ni Crkva nije imala tako jaku poziciju kao danas.
mikimedic mikimedic 12:45 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

pa to da sam ja bez problema kršten 1952.godine, i da nije bilo zabranjeno kao ni slavljenje slave.


a da li su ti kolege iz ministarstva dolazile na slavu, znali kada je, slobodno organizovali, dogovarali se kako da dodju, uzivali sa tobom do kasnih vecernjih/jutarnjih casova, i sutra u ministarstvu slobodno prepricavali kako sinoc lepo na slavi kod milana bese? pa ti se neki put, da ti ukaze cast, i sam ministar na slavi pojavio?

zato što je u komunističkoj nije bilo in biti vernik a jedna od velikih grešaka KPJ ili SKJ je bila upravo to što je sektašila prema vernicima, što recimo u Poljskoj nije bio slučaj i vernik je mogao biti član PURP.


a u predratnoj je bilo in biti vernik, ili su ljudi bili vernici iz ubedjenja?

i hoces reci da je u komunistickoj bilo IN biti nevernik?... pa da, eto vidis opet se slazemo.

A zasto je bilo IN biti nevernik?

jeste isto, kao i danas samo u manjem broju jer ni Crkva nije imala tako jaku poziciju kao danas.


a da nije da ih je bilo manje zato sto su vecina bili vernici iz ubedjenja, i cinili bar 90% naroda?
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:10 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

a da li su ti kolege iz ministarstva dolazile na slavu, znali kada je, slobodno organizovali, dogovarali se kako da dodju, uzivali sa tobom do kasnih vecernjih/jutarnjih casova, i sutra u ministarstvu slobodno prepricavali kako sinoc lepo na slavi kod milana bese? pa ti se neki put, da ti ukaze cast, i sam ministar na slavi pojavio?

a u predratnoj je bilo in biti vernik, ili su ljudi bili vernici iz ubedjenja?

pa sad bilo bi malo previše još da osveštavamo ministarstva i vojne jedinice. A slave su se slavile kako dolikuje bez muzike i pucnjave kao što to sada rade.
i hoces reci da je u komunistickoj bilo IN biti nevernik?... pa da, eto vidis opet se slazemo.

da.i oni koji su onda na svakom koraku napadali Crkvu i prijavljivali kolege sada se guraju da budu što više viđeni u Crkvi, slave slavu uz muziku i petarde i ponavljaju kako su bili u zabludi od svoje 20-te do 50-te godine.
A zasto je bilo IN biti nevernik?

već rekao.
a da nije da ih je bilo manje zato sto su vecina bili vernici iz ubedjenja, i cinili bar 90% naroda?

većina vernika su to bili iz ubeđenja kao što sam već rekao. Niti je onda bilo 90% niti je sada 90% pravih vernika, druga je stvar kako kome treba da prikazuje.Dovoljno je pogledati nedeljom i praznicima koliko je ljudi u crkvama pa se ubediti da se baš i ne polomiše toliko koliko pričaju.
krkar krkar 13:12 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
hhm mislim da je i u predratnoj jugoslaviji bilo slicno, ili gresim?pa je ipak tad bilo nesto vise vernika nego u komunistickoj jugoslaviji. pitam se pitam, zasto?ovo je prava ocena i odgovor svim licemernim nevernicima tzv. povratnicima svojim korenima i komunistickim vrednostima.


Nisam živeo u predratnoj JU pa nemam iskustva iz prve ruke koja imam iz posleratne (predOvoratne). Mi smo svi kršteni kao mali (na vreme, po crkvenoj dogmi), u mojoj kući su se slavili svi crkveni praznici po redu... Moji roditelji znali su da im to može biti prepreka za "visoke položaje" ali im nije smetalo. Otac je ostvario najviši profesionalni položaj u karijeri koji nije bio vezan za podobnost - nikada nije postao direktor ni ministar ali mu do toga očigledno nije ni bilo stalo po cenu odustajanja od svojih principa.

Deca mnogih komunista, ateista, funkcionera, pa i oni sami, redovno su dolazila kod nas na slavlja i to nije bio problem. Sećam se da je samo jednom jedan primitivac, zastavnik JNA, Ličanin ili Kordunaš, otac mog školskog druga, došao na vrata u uniformi i lupao se po futroli od pištolja besno urličući "Nećete vi banda da kvarite moje dete!". Sin je došao kući i pohvalio se ocu kako je o Uskrsu u našoj kući dobio šareno jaje (inače prethrišćanski običaj, ja dobijao šarena jaja od muslimana u Afganistanu...).

U doba komunizma mesto religije bilo je pravilno rešeno. Privatna stvar. Ko je želeo da veruje i "ponaša se" po crkvenu to je radio radi sebe a ne radi komšiluka, društva, novina ili neznamčega.

Ne tvrdim da je ateizacija (u moje vreme već prilično mlaka i neubedljiva) bila nužna ali jasno mi je zašto je postojala. Ali mesto Crkve bilo je principijelno dobro rešeno.
krkar krkar 13:21 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Milan Karagaća
pa da, eto vidis opet se slazemo.da.i oni koji su onda na svakom koraku napadali Crkvu i prijavljivali kolege sada se guraju da budu što više viđeni u Crkvi, slave slavu uz muziku i petarde i ponavljaju kako su bili u zabludi od svoje 20-te do 50-te godine.


Pop koji je najmanje 20 godina dolazio u moju kuću krajem 80-ih je otvoreno priznavao da je zgađen tim "novoosvešćenim" vernicima jer je tvrdio da nisu u crkvi zbog vere pa ni zbog tradicije. To su ti koji pucaju na Božić...
mikimedic mikimedic 16:51 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

pa sad bilo bi malo previše još da osveštavamo ministarstva i vojne jedinice.


a ko to predlaze? ja sam te samo pitao jel si u ministartstvu gde si radio smeo da pozoves kolege na slavu?

A slave su se slavile kako dolikuje bez muzike i pucnjave kao što to sada rade.


onako, tiho, da niko, ama bas niko ne sazna da je slava? ne rece mi jel si ih zvao i jel su smeli da dodju?

većina vernika su to bili iz ubeđenja kao što sam već rekao. Niti je onda bilo 90% niti je sada 90% pravih vernika, druga je stvar kako kome treba da prikazuje.Dovoljno je pogledati nedeljom i praznicima koliko je ljudi u crkvama pa se ubediti da se baš i ne polomiše toliko koliko pričaju.


hajde da ponovim vrlo prosto pitanje ako se ne razumemo dobro -- ako se slazemo da su i u predratnoj i u komunistickoj jugoslaviji vernici bili pravi vernici a da laznih nije bilo, kako objasnjavas da su vernici u prvoj cinili bar 90% naroda ako ne i vise, a u drugoj sigurno manje od 10%? predomislio se narod 1945. godine preko noci?

mikimedic mikimedic 16:53 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Nisam živeo u predratnoj JU pa nemam iskustva iz prve ruke koja imam iz posleratne (predOvoratne). Mi smo svi kršteni kao mali (na vreme, po crkvenoj dogmi), u mojoj kući su se slavili svi crkveni praznici po redu... Moji roditelji znali su da im to može biti prepreka za "visoke položaje" ali im nije smetalo. Otac je ostvario najviši profesionalni položaj u karijeri koji nije bio vezan za podobnost - nikada nije postao direktor ni ministar ali mu do toga očigledno nije ni bilo stalo po cenu odustajanja od svojih principa.


super -- jel pozivao drustvo sa posla na slavu?
Exitus Letalis Exitus Letalis 19:43 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

a da nije da ih je bilo manje zato sto su vecina bili vernici iz ubedjenja, i cinili bar 90% naroda?

e, ubi me ova statistika.
kreće se od 90 do 95 posto a kako stvari stoje, biće i 120 posto.
u srbiji ima oko 23 posto manjina.
nisu svi vernici a naročito nisu pravoslavci.
ima neki procenat i nas ateista.

broj ateista raste u svim zemljama zapada. koje nisu bile socijalističke ili komunističke.
raste što zbog toga što ljudi sve više veruju nauci i svom mozgu a bogami i postupci crkava
ih sve više iritiraju.

u češkoj nema ni 30 posto vernika svih religija.
naročito se smanjio i taj mali procenat vernika od kad je papa tražio zabranu abortusa i kondoma.
neće ljudi, pametni, da im crkva propisuje kako će da žive.
Milan Karagaća Milan Karagaća 22:51 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ja sam te samo pitao jel si u ministartstvu gde si radio smeo da pozoves kolege na slavu?

koja islednička pitanja.Ja sam na slavu išao redovno kod oca i nisam krio niti mi je ko to zamerao. Čak sam i uzimao slobodne dane. Smeo jesam i pozivao sam i isli smo zajedno.
onako, tiho, da niko, ama bas niko ne sazna da je slava? ne rece mi jel si ih zvao i jel su smeli da dodju?

Jel treba 5 puta ponavljati da se nije moralo kriti da se slavi.

kako objasnjavas da su vernici u prvoj cinili bar 90% stanovnistva ako ne i vise, a u drugoj sigurno manje od 10%? predomislio se narod 1945. godine preko noci?

vernici i deklarisana verska pripadnost u tradicionalnom smislu nije isto.
Posle 1945.godine bilo ih je mnogo koji su se deklarisali kao ateisti. Sada se kao ateisti deklariše neznatan broj jer je klatno otišlo u drugu stranu.
Dakle, jednno je kad se neko u popisu na pitanje "verska pripadnost" izjasni kao pravoslavac ili islamska , a drugo koliko ih je stvarno ubeđenih vernika koji recimo redovno poste, redovno idu u Crkvu i ponašaju se kao iskreni vernici a drugo je koliko pomodarno slave slavu. Uostalom, slava je tradicionalni a ne verski običaj samo što ga je Crkva prisvojila.
I, ako si zapazio, proslava Božića više nije onako bučna, nije spektakularna ni proslava Nove godine po starom kalendaru tj. Srpske, sve se vraća u jednu pristojnu normalu pa i proslava i doček Nove godine 31.decembra.
Zahvaljujem na pitanjima, nadam se da si zadovoljan sa odgovorima.
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:06 24.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Exitus Letalis
a da nije da ih je bilo manje zato sto su vecina bili vernici iz ubedjenja, i cinili bar 90% naroda?

e, ubi me ova statistika.
kreće se od 90 do 95 posto a kako stvari stoje, biće i 120 posto.
u srbiji ima oko 23 posto manjina.
nisu svi vernici a naročito nisu pravoslavci.
ima neki procenat i nas ateista.

broj ateista raste u svim zemljama zapada. koje nisu bile socijalističke ili komunističke.
raste što zbog toga što ljudi sve više veruju nauci i svom mozgu a bogami i postupci crkava
ih sve više iritiraju.

u češkoj nema ni 30 posto vernika svih religija.
naročito se smanjio i taj mali procenat vernika od kad je papa tražio zabranu abortusa i kondoma.
neće ljudi, pametni, da im crkva propisuje kako će da žive.

Tačno. Hvala na dopuni.
Exitus Letalis Exitus Letalis 00:28 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

pa sad bilo bi malo previše još da osveštavamo ministarstva i vojne jedinice.

bilo ne bilo, radi se.

osveštana marakana.
a samo što nisu nag**** navijače ovi iz tužilaštva.
sve vernik do vernika, kaže miki 90 posto, a gde god se denu raspale po drugima.
evo, baš kad je bila zakazana parada bila utakmica negde u unutrašnjosti, prijavio
nam vračarac (stvarno, de je on?)
i tamo, kao i obično, napravili sranje pa sad igraju bez publike.

osveštana ambasada u americi.

održan moleban za početak školske godine.

videli smo kako popovi škrope miksetu u novom stuiju.
ja prosula kafu na svoju tastaturu pa morala da pazarim novu.
a ovaj se razmahao pa škropi li škropi po mikseti.

ima sad i pred krečenje gajbi da zovemo popove.
i kad pravimo ajvar i kiso kupus.

amin!

mikimedic mikimedic 00:35 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

koja islednička pitanja.Ja sam na slavu išao redovno kod oca i nisam krio niti mi je ko to zamerao. Čak sam i uzimao slobodne dane. Smeo jesam i pozivao sam i isli smo zajedno.


ti nisi slavio, pretpostavljam iz ubedjenja? ok, razumem. a da li mozes da mi navedes primer bar jednog kolege iz ministarstva koji je slavio a da to nije krio, i kome si mozda otisao na slavu? ili su bas svi do jednog bili ubedjeni ateisti i netradicionalisti?

Jel treba 5 puta ponavljati da se nije moralo kriti da se slavi.


nije? pa dobro, ajde jos jednom -- ima neki primer?

vernici i deklarisana verska pripadnost u tradicionalnom smislu nije isto.
Posle 1945.godine bilo ih je mnogo koji su se deklarisali kao ateisti. Sada se kao ateisti deklariše neznatan broj jer je klatno otišlo u drugu stranu.
Dakle, jednno je kad se neko u popisu na pitanje "verska pripadnost" izjasni kao pravoslavac ili islamska , a drugo koliko ih je stvarno ubeđenih vernika koji recimo redovno poste, redovno idu u Crkvu i ponašaju se kao iskreni vernici a drugo je koliko pomodarno slave slavu. Uostalom, slava je tradicionalni a ne verski običaj samo što ga je Crkva prisvojila.
I, ako si zapazio, proslava Božića više nije onako bučna, nije spektakularna ni proslava Nove godine po starom kalendaru tj. Srpske, sve se vraća u jednu pristojnu normalu pa i proslava i doček Nove godine 31.decembra.
Zahvaljujem na pitanjima, nadam se da si zadovoljan sa odgovorima


vernici i deklarisana verska pripadnost nije isto. znam.

ja te pitam za vernike, ne za deklarisanu versku pripadnost (gde si to procitao u mom pitanju?). jel mozes da odgovoris?

mikimedic mikimedic 00:39 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

u srbiji ima oko 23 posto manjina.
nisu svi vernici a naročito nisu pravoslavci.
ima neki procenat i nas ateista.


naravno, sta je tu sporno?

ja ne govorim o stanovnistvu, vec o narodu i ocigledno je da mislim na srpski (kao veciniski) narod u predratnoj jugoslaviji, ali se isto sigurno moze reci i za hrvate i slovence. naravno da hrvati i slovenci nisu pravoslavci, slozicemo se?

dobar pokusaj zamene teze.
mikimedic mikimedic 00:40 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

sve vernik do vernika, kaže miki 90 posto,


u predratnoj jugoslaviji.
pokusaj bar nekad da budes korektna kad satro parafraziras.
krkar krkar 02:29 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
super -- jel pozivao drustvo sa posla na slavu?


Nije. Na slavu se ne poziva. Osnovni je građanski red da se zna kad ko slavi (ako slavi). Na slavu se ide iz poštovanja prema Kući i Ukućanima. Poštovanje se iskazuje od sebe a ne po pozivu.

A ovi što su počeli da slave prekjuče naravno da moraju da pozivaju, da obznane da više nisu militantni ateisti i da su SKJ zamenili SPC-om.
mikimedic mikimedic 07:21 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Nije. Na slavu se ne poziva. Osnovni je građanski red da se zna kad ko slavi (ako slavi). Na slavu se ide iz poštovanja prema Kući i Ukućanima. Poštovanje se iskazuje od sebe a ne po pozivu.

A ovi što su počeli da slave prekjuče naravno da moraju da pozivaju, da obznane da više nisu militantni ateisti i da su SKJ zamenili SPC-om.


hvala na lekciji, samo mi kazi da li se u ministarstvu (kad si vec milanov advokat) ili na univerzitetu kod tebe znalo kad ko slavi pa se i islo iz postovanja prema Kuci i Ukucanima, pa nije bilo ni potrebe da se poziva?

i jel bio postovan gradjanski red u stilu -- kaze ministar ili sef katedre: milan i krki slave veceras, red je da ih obidjemo

A by the way koliko znam (a nisam vernik u milanovom smislu te reci) na slavu se uvek prvi put poziva.
krkar krkar 08:33 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
hvala na lekciji, samo mi kazi da li se u ministarstvu (kad si vec milanov advokat) ili na univerzitetu kod tebe znalo kad ko slavi pa se i islo iz postovanja prema Kuci i Ukucanima, pa nije bilo ni potrebe da se poziva? i jel bio postovan gradjanski red u stilu -- kaze ministar ili sef katedre: milan i krki slave veceras, red je da ih obidjemoA by the way koliko znam (a nisam vernik u milanovom smislu te reci) na slavu se uvek prvi put poziva.


Nekako mi se čini da bi se najkomotnije osećao da imaš Karagaću i mene vezane ispred sebe sa lampama uperenim u oči.

Za slavlja u mojoj kući nisu se nikad pitali ministri i šefovi katedre. Dolazilo se po prijateljstvu a ne po funkciji (sve mi se čini da ti je ta ideja malo nejasna). Redovno su nam dolazila dva aktivna oficira i pouzdano znam da nijedan nije imao problema.

Da si manje junast mogli bismo da razgovaramo o činjenici da su vera i slavljenje verskih praznika zvanično smatrani nazadnim ali u praksi se to retko gde videlo. Oni kojima je karijera zavisila od Partije uglavnom su se držali podalje od javnih verskih manifestacija. Oni koji su umeli da žive i mimo Partije bili su prilično slobodni da izaberu.

Otac mog kuma, tvrdi komunista, na svadbi svog sina, sa još jednim bratom partijcem, ostao je ispred crkvene porte. Njegova žena i dva brata, vernici, bili su u crkvi. Neki su hteli/morali da prave takve kompromise neki nisu hteli a uglavnom ni morali.

mikimedic mikimedic 09:11 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

kisa oko kragujevca?

nigde ne pitam da li je i ko odobravao slavlje u tvojoj kuci. pitam jos jednom vrlo jasno i razumljivo --

da li si o tome JAVNO govorio na univerzitetu, da li su ljudi koji su ti dolazili isto tako o tome JAVNO pricali, tj. pitam te da li je to tradicija na koju si ponosan i koju kao takvu si mogao i da zastupas JAVNO?

-- da li je bilo uobicajeno da se o slavlju prica, da jedni drugima cestitaju, da se 'ispostuje kuca i ukucani', pa i da budu pocastvovani prisustvom recimo nadredjenih kao i drugih kolega, ili ta tema nije bila niti smela da bude diskutovana u JAVNIM institucijama?

Da li su oficiri sutradan po dolasku u jedinicu govorili kolegama 'e da znate kako je bilo dobro sinoc kod krkija na slavi' (javno a ne krisom)?

ako ste ikad na univerzitetu i u ministartsvu JAVNO diskutovali i recimo govorili sve ovo sto sada vas dvojica govorite ja povlacim sve ovo sto sam napisao.

Milan Karagaća Milan Karagaća 09:11 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

krkar
mikimedic
hvala na lekciji, samo mi kazi da li se u ministarstvu (kad si vec milanov advokat) ili na univerzitetu kod tebe znalo kad ko slavi pa se i islo iz postovanja prema Kuci i Ukucanima, pa nije bilo ni potrebe da se poziva? i jel bio postovan gradjanski red u stilu -- kaze ministar ili sef katedre: milan i krki slave veceras, red je da ih obidjemoA by the way koliko znam (a nisam vernik u milanovom smislu te reci) na slavu se uvek prvi put poziva.


Nekako mi se čini da bi se najkomotnije osećao da imaš Karagaću i mene vezane ispred sebe sa lampama uperenim u oči.

Za slavlja u mojoj kući nisu se nikad pitali ministri i šefovi katedre. Dolazilo se po prijateljstvu a ne po funkciji (sve mi se čini da ti je ta ideja malo nejasna). Redovno su nam dolazila dva aktivna oficira i pouzdano znam da nijedan nije imao problema.

Da si manje junast mogli bismo da razgovaramo o činjenici da su vera i slavljenje verskih praznika zvanično smatrani nazadnim ali u praksi se to retko gde videlo. Oni kojima je karijera zavisila od Partije uglavnom su se držali podalje od javnih verskih manifestacija. Oni koji su umeli da žive i mimo Partije bili su prilično slobodni da izaberu.

Otac mog kuma, tvrdi komunista, na svadbi svog sina, sa još jednim bratom partijcem, ostao je ispred crkvene porte. Njegova žena i dva brata, vernici, bili su u crkvi. Neki su hteli/morali da prave takve kompromise neki nisu hteli a uglavnom ni morali.


Očito njemu ne vredi objašnjavati jer njega ni objašnjenja, ni odgovori ni drugačija mišljenja ne interesuju.
mikimedic mikimedic 09:16 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Očito njemu ne vredi objašnjavati jer njega ni objašnjenja, ni odgovori ni drugačija mišljenja ne interesuju.


voleo bih da vidim odgovor bar na jedno od mojih pitanja. objasnjenja za ono sto ne pitam su nice ali nisu odgovori na postavljena pitanja.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:21 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
kisa oko kragujevca?

nigde ne pitam da li je i ko odobravao slavlje u tvojoj kuci. pitam jos jednom vrlo jasno i razumljivo --

da li si o tome JAVNO govorio na univerzitetu, da li su ljudi koji su ti dolazili isto tako o tome JAVNO pricali, tj. pitam te da li je to tradicija na koju si ponosan i koju kao takvu si mogao i da zastupas JAVNO?

-- da li je bilo uobicajeno da se o slavlju prica, da jedni drugima cestitaju, da se 'ispostuje kuca i ukucani', pa i da budu pocastvovani prisustvom recimo nadredjenih kao i drugih kolega, ili ta tema nije bila niti smela da bude diskutovana u JAVNIM institucijama?

ako ste ikad na univerzitetu i u ministartsvu JAVNO diskutovali i recimo govorili sve ovo sto sada vas dvojica govorite ja povlacim sve ovo sto sam napisao.


Ako misliš da smo dovodili vladiku da nam drži predavanje o slavi , nismo.
Ako misliš da smo išli hodnikom i vikali kako slavimo slavu, kako to oduvek radimo, kako smo mi veliki i pravi Srbi svetosavci a ostali od nas manje vredni, kao što ovi danas rade, koji ne slave slavu zbog slave već da drugi vide da slave, nismo.
A da sam normalno govorio da idem ili da sam bio na slavi, jesam.
Nego, činimi se da si ti upravo onaj novopečeni vernik koji se majčici Crkvi vratio početkom 90-ih. A vidiš i ne pitam te da li slaviš slavu , niti me interesuje, niti mislim da si zbog toga bolji ni lošiji čovek.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:42 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
Očito njemu ne vredi objašnjavati jer njega ni objašnjenja, ni odgovori ni drugačija mišljenja ne interesuju.


voleo bih da vidim odgovor bar na jedno od mojih pitanja. objasnjenja za ono sto ne pitam su nice ali nisu odgovori na postavljena pitanja.

Ja na sva pitanja odgovorih, i samo da dodam da si zaboravio da pitaš da li smo imali prilike da vidimo popa, jesmo.
E da nisi me pitao jesam li bio član SKJ , jesam ali mi ništa nisu smetali oni koji nisu.
A hade ti nama daj tvoje odgovore na tvoja pitanja, s kojim pravom stalno ispituješ i isleđuješ druge.
mikimedic mikimedic 09:52 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Ako misliš da smo dovodili vladiku da nam drži predavanje o slavi , nismo.
Ako misliš da smo išli hodnikom i vikali kako slavimo slavu, kako to oduvek radimo, kako smo mi veliki i pravi Srbi svetosavci a ostali od nas manje vredni, kao što ovi danas rade, koji ne slave slavu zbog slave već da drugi vide da slave, nismo.
A da sam normalno govorio da idem ili da sam bio na slavi, jesam.
Nego, činimi se da si ti upravo onaj novopečeni vernik koji se majčici Crkvi vratio početkom 90-ih. A vidiš i ne pitam te da li slaviš slavu , niti me interesuje, niti mislim da si zbog toga bolji ni lošiji čovek.


ne bas, nista od toga ja ne mislim, samo rekoh da li se javno znalo ili onako iz prikrajka...
nema odgovora ni za one oficire.....

i interesantno je kako ti znas sta sam ja, i kakav sam ja vernik. ne secam se da sam komentarisao tvoja licna svojstva sem u kontekstu primera (milan ili krki ili bilo ko drugi).

a ako te baaaas toliko zanima reci cu ti da u crkvu idem i da sam isao otprilike isto onoliko koliko sam isao osamdesetih (kad su me vodili roditelji) i u istoj meri sam tada (smo) slavili slavu kao i danas. nista vise, nista manje.

i za razliku od ministarstva odbrane (prijatnog li iznenadjenja) -- ne, moji roditelji nisu mogli da o tome javno govore na univerzitetu. bar su mi pricali da ne mogu.



Exitus Letalis Exitus Letalis 11:53 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ja ne govorim o stanovnistvu, vec o narodu i ocigledno je da mislim na srpski (kao veciniski) narod u predratnoj jugoslaviji,

ma, o kojoj god jugi da govoriš il o srbiji, samo ti je na pameti tvoj narod.
naravno da hrvati i slovenci nisu pravoslavci, slozicemo se?

nećemo se složiti.
ima i tamo sveta koji nisu vernici.
ni onda ni sada.
štaviše u hrvatskoj je osnovano društvo "protagora" za zaštitu ateista od vernika.
svesno izbegavaš ateiste koji nisu zamemarljiva grupacija nigde, pa ni u tvom narodu.
Exitus Letalis Exitus Letalis 11:59 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

nije? pa dobro, ajde jos jednom -- ima neki primer?

evo ja.
ujak mog husbanda bio ekonomista, predratni, bečki student.
nikad komunista.
bio do penzije direktor povelike firme.
slavio slavu sve sa popovima.
lično bila prisutna.
u drugoj prostoriji dok pop ne završi.
svi iz njegove familije su slavili.
sem njega.
on nije vernik.
izrod, što bi rekli ovi pravi.
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:24 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

a ako te baaaas toliko zanima reci cu ti da u crkvu idem i da sam isao otprilike isto onoliko koliko sam isao osamdesetih (kad su me vodili roditelji) i u istoj meri sam tada (smo) slavili slavu kao i danas. nista vise, nista manje.

Poštujem, to je primer iskrenih vernika koji to rade iskreno zbog sebe a ne zbog publike i pomodarstva.
i za razliku od ministarstva odbrane (prijatnog li iznenadjenja) -- ne, moji roditelji nisu mogli da o tome javno govore na univerzitetu. bar su mi pricali da ne mogu.

e sada, cinizam nije baš spojiv sa predhodnim, a niko nije ni mislio da su roditelji mogli da drže tribine na fakultetu i da vode kampanju da svi treba da slave. Takpđe verujem da su kao iskreni vernici to smatrali svojom privatnom stvari a ne slavom katedre.
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:30 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

i interesantno je kako ti znas sta sam ja, i kakav sam ja vernik. ne secam se da sam komentarisao tvoja licna svojstva sem u kontekstu primera (milan ili krki ili bilo ko drugi).

vidiš ja ne znam šta si i ko si ti ni kakav si vernik, ali kako si nastupao tako si delovao.
Sada kada si rekao da si vernik od kada znaš za sebe, ja to poštujem i izvinjavam se što sam mislio da si novopečeni, ali tvoj nastup je upravo više ličio na njih. Pa valjda vernici propovedaju ljubav među ljudima a ne traženje svake prilike za svađu.
mikimedic mikimedic 17:43 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ma, o kojoj god jugi da govoriš il o srbiji, samo ti je na pameti tvoj narod.


naprotiv, tema o kojoj se prica je procenat vernika u narodu(ima), u predratnoj jugoslaviji vs. sfrj.

naravno da hrvati i slovenci nisu pravoslavci, slozicemo se?

nećemo se složiti.
ima i tamo sveta koji nisu vernici.
ni onda ni sada.
štaviše u hrvatskoj je osnovano društvo "protagora" za zaštitu ateista od vernika.
svesno izbegavaš ateiste koji nisu zamemarljiva grupacija nigde, pa ni u tvom narodu.


necemo? moja pretpostavka je da su otprilike 90% srba u predratnoj jugi bili vernici, a 10% ateisti. kao i 90% hrvata koji su bili vernici a 10% ateisti, i kao 90% slovenaca koji su bili vernici a 10% ateisti.

ako ti treba crtati mada sve vise mislim da je u pitanju nesto drugo...

ali da me ubijes ja ne mogu da nadjem nijednog slovenca ili hrvata koji je pravoslavni vernik. ako ti mozes svaka cast!
mikimedic mikimedic 17:49 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

e sada, cinizam nije baš spojiv sa predhodnim, a niko nije ni mislio da su roditelji mogli da drže tribine na fakultetu i da vode kampanju da svi treba da slave. Takpđe verujem da su kao iskreni vernici to smatrali svojom privatnom stvari a ne slavom katedre.


ne, ne, milane niko ne govori o tribinama i kampanjama niti slavi katedre, nego tek toliko da li je o o privatnoj slavi moglo da se prica sa kolegama (bliskim i manje bliskim) bar onoliko koliko o derbiju partizan zvezda, i to slobodno, a ne krisom. nema tu trunke cinizma.

to nije bilo moguce na univerzitetu (ako je verovati mojim roditeljima), ali sudeci po tvojim odgovorima deluje mi da u ministarstvu jeste, ili gresim?



mikimedic mikimedic 17:50 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

evo ja.
ujak mog husbanda bio ekonomista, predratni, bečki student.
nikad komunista.
bio do penzije direktor povelike firme.
slavio slavu sve sa popovima.
lično bila prisutna.
u drugoj prostoriji dok pop ne završi.
svi iz njegove familije su slavili.
sem njega.
on nije vernik.
izrod, što bi rekli ovi pravi.


ovo je primer - cega?
mikimedic mikimedic 17:55 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ


vidiš ja ne znam šta si i ko si ti ni kakav si vernik, ali kako si nastupao tako si delovao.
Sada kada si rekao da si vernik od kada znaš za sebe, ja to poštujem i izvinjavam se što sam mislio da si novopečeni, ali tvoj nastup je upravo više ličio na njih. Pa valjda vernici propovedaju ljubav među ljudima a ne traženje svake prilike za svađu.


ne, ja ne rekoh da sam vernik od kad znam za sebe nego da mislim da sam ranije imao odnos prema crkvi i veri isto koliko i danas. ne udjem ti ja u crkvu milane vise od 2-3 puta godisnje -- kako danas tako i ranije, ako sam vec ja na tapetu.

ali nije ovde poenta da li je neko vernik ili nevernik i ko trazi svadju. rasprava, da podsetim je krenula od 'idealnog' resenja odnosa crkve i drzave u sfrj. pa jeste, resenje je bilo idealno, ali samo za drzavu.
Exitus Letalis Exitus Letalis 18:42 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ovo je primer - cega?

pa ne može biti očiglednije.
mogo si da ne budeš član kp i mogo si da budeš direktor i mogo je pop da ti dolazi na slavu.
Exitus Letalis Exitus Letalis 18:45 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ali da me ubijes ja ne mogu da nadjem nijednog slovenca ili hrvata koji je pravoslavni vernik. ako ti mozes svaka cast!

jel u tvom sistemu vrednosti ima ateista uopšte.
il samo brojiš vernike.
kapiram da je to tvoja tema.
al imam valjda pravo na svoje mišljenje.
il nemam?
ako ti treba crtati mada sve vise mislim da je u pitanju nesto drugo...

kaži do kraja.
to se od vernika očekuje.
da budu iskreni.
Milan Karagaća Milan Karagaća 18:56 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ne, ne, milane niko ne govori o tribinama i kampanjama niti slavi katedre, nego tek toliko da li je o o privatnoj slavi moglo da se prica sa kolegama (bliskim i manje bliskim) bar onoliko koliko o derbiju partizan zvezda, i to slobodno, a ne krisom. nema tu trunke cinizma.

pa miki ja baš nemam fono zapis da bi mogao dokumentovati, ako mi ne veruješ šta ja tu mogu. Bilo je i prijavljivanja od strane nekih revnosnih čuvara ideologije, a to su u velikom broju oni koji su sada vrlo revnosni i žestoki vernici.
Milan Karagaća Milan Karagaća 18:59 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

ali nije ovde poenta da li je neko vernik ili nevernik i ko trazi svadju. rasprava, da podsetim je krenula od 'idealnog' resenja odnosa crkve i drzave u sfrj. pa jeste, resenje je bilo idealno, ali samo za drzavu.

nema idealnih samo kompromisnih rešenja.
principessa_etrusca principessa_etrusca 20:17 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
ovo je primer - cega?


Простаклука. Дођеш на славу некоме ко слави, па онда чекаш у другој соби "док поп не заврши".
mikimedic mikimedic 20:52 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

pa ne može biti očiglednije.
mogo si da ne budeš član kp i mogo si da budeš direktor i mogo je pop da ti dolazi na slavu.


ociglednije od cega? mog'o si ali nisi o tome trubio na sva zvona u preduzecu.
mikimedic mikimedic 20:54 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

jel u tvom sistemu vrednosti ima ateista uopšte.
il samo brojiš vernike.
kapiram da je to tvoja tema.
al imam valjda pravo na svoje mišljenje.
il nemam?


naravno da ima. ja rekoh da ih je medju srbima u predratnoj jugoslaviji bilo valjda oko 10%, a u posleratnoj 90%, i to je pitanje na koje bih voleo da dobijem odgovor -- zasto se procenat promenio?

mikimedic mikimedic 20:56 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

pa miki ja baš nemam fono zapis da bi mogao dokumentovati, ako mi ne veruješ šta ja tu mogu. Bilo je i prijavljivanja od strane nekih revnosnih čuvara ideologije, a to su u velikom broju oni koji su sada vrlo revnosni i žestoki vernici.


ako mi kazes da je moglo bez skrivanja i slobodno, nemam razloga da ti ne verujem, ali si prvi i jedini od koga to cujem.
mikimedic mikimedic 20:58 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

nema idealnih samo kompromisnih rešenja.


slazem se, ali smo krenuli od stava
najbolje rešen u doba jugoslovenskog komunizma.

sa kojim si se slozio.
mikimedic mikimedic 21:00 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Простаклука. Дођеш на славу некоме ко слави, па онда чекаш у другој соби "док поп не заврши".


bas tako.
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:51 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
pa miki ja baš nemam fono zapis da bi mogao dokumentovati, ako mi ne veruješ šta ja tu mogu. Bilo je i prijavljivanja od strane nekih revnosnih čuvara ideologije, a to su u velikom broju oni koji su sada vrlo revnosni i žestoki vernici.


ako mi kazes da je moglo bez skrivanja i slobodno, nemam razloga da ti ne verujem, ali si prvi i jedini od koga to cujem.

E zato čuješ njih mnogo koji su se borili protiv komunizma, bili zatvarani ,prebijani, nisu smeli da slave, nisu mogli da idu u škole i na fakultete , nisu mogli da napreduju u službi, te kako su se isto tako borili žestoko da sruše Miloševića. Pa da je sve to istina komunizam bi bio srušen a Milošević se ne bi ni pojavio ili bi bio srušen već 9.marta.
Mnogi se hvale i prikazuju sebe kao paćenika da bi nešto ušićarili. Nikome ne valja onaj sistem ni školstva ni nastavni planovi i programi a niko se ne odriče silnih doktoskih titula i doktorata na temu samoupravljanje,NOB,antifašizam, mnogi i današnji akademici pričaju kako su i onda bili proganjani a postali akademici.
ali si prvi i jedini od koga to cujem.

raspitaj se bolje. Ja se sećam da je 60-ih i 70-ih godina, kad si ti rođen, na slavu dolazio tada potpukovnik u uniformi, prvoborac, a bio je na komesarskoj dužnosti i otišao u redovnu penziju.
Pre bih dakle rekao kako gde.
Exitus Letalis Exitus Letalis 21:56 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Простаклука. Дођеш на славу некоме ко слави, па онда чекаш у другој соби "док поп не заврши".

štaš, nismo svi princeze.
Exitus Letalis Exitus Letalis 21:59 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
Простаклука. Дођеш на славу некоме ко слави, па онда чекаш у другој соби "док поп не заврши".


bas tako.

eto, skarti ti princeza muke.
uze ti reč iz usta.
blagogasevamakakose finodopunjavate.
mikimedic mikimedic 22:29 25.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Nikome ne valja onaj sistem ni školstva ni nastavni planovi i programi a niko se ne odriče silnih doktoskih titula i doktorata na temu samoupravljanje,NOB,antifašizam, mnogi i današnji akademici pričaju kako su i onda bili proganjani a postali akademici.


don't get me wrong. ja iskreno mislim da je sfrj zaista imala vise nego dovoljno pozitivnih dostignuca, pocevsi od ugleda u svetu, zivotnog stanarda, i pravne drzave, sigurno daleko daleko visi sveukupni drzavni sistem nego sto je danas. ali to ne znaci da ne treba reci i ono sto u toj drzavi nije valjalo, a samo jedna od tih stvari je odnos prema crkvi, da ne pominjem nacionalizaciju i sve ostalo. i kad se kaze kako je odnos drzave i crkve bio nabolje resen u sfrj ja jedino mogu da se nasmejem da ne kazem nesto gore.
albire0 albire0 01:06 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

Exitus Letalis
mikimedic
Простаклука. Дођеш на славу некоме ко слави, па онда чекаш у другој соби "док поп не заврши".


bas tako.

eto, skarti ti princeza muke.
uze ti reč iz usta.
blagogasevamakakose finodopunjavate.


U cemu je frka, "smrtni ishode"? Ljudi su primetili ocigledan prostakluk..
krkar krkar 08:15 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

mikimedic
i kad se kaze kako je odnos drzave i crkve bio nabolje resen u sfrj ja jedino mogu da se nasmejem da ne kazem nesto gore.


Je li najbolje ili ne možemo i dalje da diskutujemo, ali mislim da je sasvim očigledno da je ONO bilo bolje nego OVO.
principessa_etrusca principessa_etrusca 09:52 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

krkar
Je li najbolje ili ne možemo i dalje da diskutujemo, ali mislim da je sasvim očigledno da je ONO bilo bolje nego OVO.


Мислим да је цела дискусија бесмислена ако се заснива на потезању неколико нама лично познатих примера мама и тата на универзиту, ујака од husband-a, иначе бечког ђака који је славио славу и био директор итд.

Слављење славе није никакво мерило активног верског живота и дозвољавање слављења славе сигурно није мерило стања верских слобода.

Слављење славе је за многе, и онда и сада, било питање породичне (и грађанске) традиције, без много везе са вером и црквом, и тако је и прихватано од стране (виших ешалона) комунистичке власти. Јасно је да је образована грађанска класа имала релативну слободу, а када се све изфилтрира наниже, дође се до неког заблуделог подофицира који лупа пиштољем на врата "банде" која слави.

Ако се изузме жито, у начину прослављања славе такође је мало верског, (па и жито какво знамо у српској варијанти не личи на жито/кољиво/панахију из других православних традиција, већ симулира бечку торту).

Претпостављам да црква има прецизне податке за цео период о присуствовању недељним литургијама и причешћивању, о свећењу водице на парохији, о "дечјим" празницима Врбици и Св.Сави, броју полазника у богословијама и њиховом социјалном пореклу, броју студената теологије (који нису били студенти БУ, па напр. нису имали ни студентске маркице за превоз) итд. То би вероватно дало јаснију слику о верском животу и верским слободама у "старој, доброј СФРЈ". Са друге стране, зна се учешће чланова партије у укупном становништву, а зна се и њихово учешће у савезној и републичким владама, у савезној и републичким скупштинама, у војсци, међу редовним професорима, ванредним професорима, доцентима и асистентима, мећу директорима гимназија, мећу директорима сто највећих предузећа и банака итд. Упорећивање ових података би дало једну јаснију слику од наших појединачних реминисценција.
Exitus Letalis Exitus Letalis 09:59 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

U cemu je frka, "smrtni ishode"? Ljudi su primetili ocigledan prostakluk..

tu sam da hor bude veći.
shumska shumska 21:01 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

bila utakmica negde u unutrašnjosti, prijavio
nam vračarac (stvarno, de je on?)

Exitus, Vračarac je banovan (u vreme onih diskusija uoči parade ponosa)
ne znam tačno naa koliko dugo, vremenski
Exitus Letalis Exitus Letalis 21:37 26.09.2009

Re: Dobra stara SFRJ

shumska
bila utakmica negde u unutrašnjosti, prijavio
nam vračarac (stvarno, de je on?)

Exitus, Vračarac je banovan (u vreme onih diskusija uoči parade ponosa)
ne znam tačno naa koliko dugo, vremenski

ma, ne želim mu, al banovaće ih sud i policija.
mislim navijače.
nadam se da on nije umešan.
da je samo onako napaljen.
ged_b92 ged_b92 05:34 24.09.2009

Crkva i nase podele

Suvise ste blagi u oceni, situacija je mnogo ozbiljnija. Crkva je vazan politicki faktor u nizu zemalja gde demokratija nema dugu tradiciju, a kod nas bi se cak moglo reci i da je Crkva glavni i pocetni izvor tragicnih decenijskih podela u Srpskom narodu. Tesko je biti kratak i opravdati ovako ostar stav, pa cu zato samo ovlasno nabrojati neke elemente za razmisljanje.

Ako analizirate sustinu politickih opredeljenja nasih stranaka od uvodjenja visestranacja, lako je videti da su tradicionalne politicke podele na levicu, desnicu, socijaliste, itd, ovde uglavnom neprimerene, odnosno ne odrazavaju glavni identitet tih politickih programa. Sem slucajnih razlika zavisnih od karakteristika lidera i marketinskih pristupa koji opet zavise samo od procene obrazovnih i drugih karakteristika njihovih glasaca (ili populizam, ili apel na cast, ili na znanje ...), postoji samo jedna jedina duboka razlika koja je stvarna i nepremostiva. A to je podela na branioce "tradicionalnih vrednosti" koji stoje naspram "zapadnjaka" i "modernista". Kod prvih postoji jedna skoro mitska slika "Prave Srbije", pretezno duhovne i eticki orjentisane drzave bazirane na vrednostima a ne na formalnim zakonima, konzervativne, izrazito svesne pravih ili zamisljenih tradicija, sto u osnovi znaci dominacija kolektivnog, trajnog, hijerahijskog i uredjenog, nad individualnim, demokratskim i anarhicnim. Na drugoj, "pro-zapadnoj" strani je akcenat na racionalnom, na vladavini znanja, na ravnopravnosti i na jednom skoro "ekoloskom" organizacionom principu koji dopusta i podstice promenu, dopunjavanje, istovremeno i sukobljavanje i saradnju, sistem koji je ogranicen ne vrednosnim vec cisto formalnim i minimalnim, ali zato rigidnim zakonima. Ovo je kod nas prakticno jedina, ali na zalost, vise nego dovoljna podela.

Pravoslavna Crkva je, izrazito preterujuci u u smeru konzervativizma, kod nas ovu prirodnu podelu pretvorila u oruzije, sto je imalo za posledicu da se umesto izbora baziranog na realisticnoj proceni raspolozive strategije i taktike, politicka scena pretvori u ostrascenu bitku za duse glasaca. Ovo je kod nas problem od samih pocetaka postojanja Srpske drzave. Zalosno je da koren ove tragicne podele lezi iskljucivo u strahu Pravoslavne Crkve od blizine Vatikana i pokatolicenja, sto je tokom decenija preslo u iracionalnu opsesiju koja zamagljuje svaku razumnu analizu. Zbog toga je ona, umesto da bude samo verska organizacija, smatrala nuznim da bude i najvaznija, strateska politicka institucija. U zapadnoj varjanti, vera se bavi moralom pojedinca, a ne organizacijom drustva. U istocnoj varjanti, zbog vekovne tradicije apsolutnih despotija, kralj je i verski poglavar, sva vlast. Otuda glorifikacija Svetog Save, pre svega jer je bio i vladar i svestenik, dakle ideal, obe funkcije u istoj osobi. "Nama treba vodja-koji-je-dobar-i-zna, a ne demokratija." Zato citav narod veruje u apsurd koji je iz sopstvenih potreba svima nametnula crkva: Da vera moze biti sustina identiteta nacije, a da je Pravoslavna Crkva zastitnik Srpstva. A to u stvari znaci da treba da ima ne samo versku vec i vrhunsku politcku ulogu cuvara nacije, da bude partija izvan politickog sistema. Isto kao kod muslimana, ali ne toliko vidljivo.

Zbog ovakve tradicije koja traje od njenih pocetaka, pravoslavna crkva je uvek trazila i na svaki nacin podrzavala one politicke opcije koje prave jasnu granicu prema zapadu, pre svega u sistemu vrednosti, pa onda i bukvalno. Zapitajte se kako su se posle zbacivanja Milosevica, u sred onolike euforije, tako brzo konsolidovale "porazene snage"? Ko daje moralni kredibilitet neodredjenim i maglovitim programima DSS-a i Radikala, i sta je jedino sto je tamo sasvim jasno? Kako je moguce da u citavom politickom haosu, u sred fantasticnih i svakodnevnih promena, u politicki potpuno nepismenoj sredini, jedino sto kroz svetske ratove ostaje uvek konstantno, jasno i delatno, je politicka podela na Srbe pro-zapadnjake i pro-Ruse. Obican narod jednostavno nema mogucnosti da istu ideju nosi potpuno nepromenjenu decenijama. Za to je potrebna organizacija, i to izuzetna i dugotrajna organizacija. A postoji samo jedna takva. I ona se ne bavi samo pitanjima smisla, vecnosti, licnog morala i Boga, ovo je politika po definiciji, i to politika koja ima isuvise jasnu konzervativnu, elitisticku orjentaciju. Drzavu cine mase, a one "nemaju odbranu od djavola", njih prosto moraju da vode odabrani. "Nije demokratija za nas!"

Nazalost, to je sustina. Politicari u demokratiji moraju da budu pragmaticni. Onaj ko kontrolise sta ljudi veruju, u dugorocnom smislu kontrolise i politicare i policiju, i "organizacije" i gej paradu. Ako vam je drzava omogucila da glavne elemente svog vidjenja sveta mozete da ubacite deci u glavu dok su jos mala, imate trajnu, iracionalnu politicku prednost nedostiznu bilo kom drugom. Tada je dovoljan znak za nasilje biti emotivniji nego inace, pa zavrsiti sa ritualnom napomenom da crkva ne odobrava nasilje. Svako zna, ili misli da zna, sta se od njega ocekuje, jer je savrseno svestan sta je jedan svestenik prisiljen da kaze, a sta nije morao da kaze, bar ne na taj nacin. A Crkvi su, posle tolikih stoleca propovedanja, takve nijanse vise nego ocigledne.
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:17 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Hvala na komentaru. Nemam šta da dodam.
Dobro ste naglasili ovu podelu na europejce kao izdajnike i anti-europejce kao patriJote. Za Crkvu je inače tipična dihotomija, za ili protiv, nema pluralizma, onaj ko ne misli kao ja ima se smatrati protivnikom , neprijateljem, onaj ko nije pravoslavni vernik nije ni Srbin. To je pogubna logika.
mikimedic mikimedic 11:21 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Crkva je vazan politicki faktor u nizu zemalja gde demokratija nema dugu tradiciju,


u italiji na primer?

postoji samo jedna jedina duboka razlika koja je stvarna i nepremostiva. A to je podela na branioce "tradicionalnih vrednosti" koji stoje naspram "zapadnjaka" i "modernista". Kod prvih postoji jedna skoro mitska slika "Prave Srbije", pretezno duhovne i eticki orjentisane drzave bazirane na vrednostima a ne na formalnim zakonima, konzervativne, izrazito svesne pravih ili zamisljenih tradicija, sto u osnovi znaci dominacija kolektivnog, trajnog, hijerahijskog i uredjenog, nad individualnim, demokratskim i anarhicnim. Na drugoj, "pro-zapadnoj" strani je akcenat na racionalnom, na vladavini znanja, na ravnopravnosti i na jednom skoro "ekoloskom" organizacionom principu koji dopusta i podstice promenu, dopunjavanje, istovremeno i sukobljavanje i saradnju, sistem koji je ogranicen ne vrednosnim vec cisto formalnim i minimalnim, ali zato rigidnim zakonima. Ovo je kod nas prakticno jedina, ali na zalost, vise nego dovoljna podela.


kad neko moze ovako nesto da napise, ja sticem utisak da on veruje da je bas on ta slika Srbije kakva ona treba, po njemu, da bude, on zna da postoje samo dve srbije, jedna je naci a druga je....

pateticno.

ostatak ne vredi ni komentarisati...




mikimedic mikimedic 11:34 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Hvala na komentaru. Nemam šta da dodam.


zato ima stosta da se oduzme...

Dobro ste naglasili ovu podelu na europejce kao izdajnike i anti-europejce kao patriJote.


da, ko naglasava tu podelu, 'europejci' ili 'anti-europejci'?
Milan Karagaća Milan Karagaća 12:13 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele


zato ima stosta da se oduzme...


naravno, zato i služi blog kao interaktivna komunikacija.
da, ko naglasava tu podelu, 'europejci' ili 'anti-europejci'?

i jedni i drugi ali jedni su u tome mnogo agresivniji, potežu Hrista, veru, naciju, patriotizam, a u tome se pozivaju na svece kao npr. ove stavove svetoga vladike Nikolaja:
"A ti,Srbijo,kuda si posla za Evropom?Ti nikad nisi isla njenim putem i nikad za njom.Ti si imala svoju misao,svoga Gospoda i svoj put.Nazad,na svoje,ako hoces da se spases i zivis.Sa tudje bljuvotine vrati se svome Hristu,i On ce te osvetliti i spasiti.Amin."
"Ne moze Balkan stajati izmedju Istoka i Zapada,nego iznad jednog i drugog,da svetli i jednom i drugom!"

"Za cudjenje je da su se Evropejci,krsteni i miropomazani,potpuno predali Zidovima,tako da zidovskom glavom misle,zidovske programe primaju,zidovsko hristoborstvo usvajaju,zidovske lazi kao istine primaju,zidovska gesla kao svoja primaju,po zidovskom putu hode i zidovskim ciljevima sluze."
"Sva moderna gesla evropska sastavili su Zidi,koji su Hrista raspeli:i demokratiju,i strajkove,i socijalizam,i ateizam,i toleranciju svih vera,i pacifizam,i sveopstu revoluciju,i kapitalizam,i humanizam."

"Bog da prosti dusu Dimitrija Ljotica!Vo vjek i vjekova,Amin!Nije mrtav Dimitrije Ljotic.On sada pripada citavom srpstvu.On sada pripada nebeskoj Srbiji.A mrtvi su jaci nego zivi.On je sada jaci nego kad je bio ziv.On je sada jaci nego kada je bio ziv i sputan.On sada jos vise radi i poseduje vise snage.On tek sada radi.Hvala mu!"
mikimedic mikimedic 12:16 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

i jedni i drugi ali jedni su u tome mnogo agresivniji, potežu Hrista, veru, naciju, patriotizam, a u tome se pozivaju na svece kao npr. ove stavove svetoga vladike Nikolaja:


pa moj utisak je ipak da su so-called nevladine organizacije self-called druge srbije u istoj, ako ne i u vecoj meri agresivne od ovih na koje se ti pozivas.

uglavnom prva srbija je po meni mozda 2% luzera, druga srbija 3% jos vecih luzera.

a 95% normalnih je ugrozeno vasim kvazi podelama.
Milan Karagaća Milan Karagaća 12:41 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

uglavnom prva srbija je po meni mozda 2% luzera, druga srbija 3% jos vecih luzera.

skoro da se i složim sa tobom , uz napomenu da putem medija ostavljaju kod naroda utisak da ih je mnogo više.
a 95% normalnih je ugrozeno vasim kvazi podelama.

i sa ovim bih se načelno složio i dobro je da je tako da narod ne naseda idealizovanim obećanjima ali ni zaglupljivanju oko toga da mi ne treba da se integrišemo u EU.
I ta kvazi podela nije moja podela, nisam je ja izmislio imaš je na političkoj sceni i u medijima svakodnevno.
mikimedic mikimedic 12:54 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

I ta kvazi podela nije moja podela, nisam je ja izmislio imaš je na političkoj sceni i u medijima svakodnevno.


postoji samo jedna jedina duboka razlika koja je stvarna i nepremostiva. A to je podela na branioce "tradicionalnih vrednosti" koji stoje naspram "zapadnjaka" i "modernista".


Dobro ste naglasili ovu podelu

krkar krkar 13:40 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

mikimedic
u italiji na primer?


Šteta što očigledno ne znaš ništa o italijanskoj situaciji, izrazito je interesantna.

Italija ima izrazito dugu (najmanje vek ipo) i snažnu liberalnu antiklerikalnu tradiciju a istovremeno i takođe snažnu tradiciju gotovo slepe poslušnosti. Antiklerikalizam je izražen u liberalnim građanskim krugovima ali i u mnogim ruralnim sredinama a posledica je izrazito reakcionarne uloge Crkve u socijalnom smislu (podržavanje feudalizma, latifundista itd) i još više dugogodišnji otpor (uključujući i oružani, uz podršku francuske vojske) ujedinjenju Italije.

Italijanski antiklerikalizam generalno ne isključuje veru kao individualnu stvar.

Ako baš hoćeš primer nekritičkog podilaženja Crkvi - to je Poljska. Mada i to ima duboke korene i dobre razloge - katoličanstvo kao simbol i sredstvo otpora pravoslavnoj Rusiji i protestantskoj Pruskoj.
mrvicak mrvicak 13:45 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Za Crkvu je inače tipična dihotomija, za ili protiv, nema pluralizma, onaj ko ne misli kao ja ima se smatrati protivnikom , neprijateljem, onaj ko nije pravoslavni vernik nije ni Srbin.


E, još bi valjalo da ozbiljno prihvati i dihotomiju crkva-država

Po meni je najsvetliji uzor sekularizma Francuska - odvojenost tu podrazumeva da crkve mogu da rade šta hoće, zagovaraju ovo ili ono, država nit ih u tome pomaže nit im odmaže - uz uslov da se u njen delokrug ne pačaju i ne uzurpiraju ono što je javno, svih građana - pa otud i zabrana isticanja verskih obeležja u državnim institucijama.

Ja smatram da država ne bi smela po difoltu uopšte ni da odvaja pare za verske zajednice - već da bi, kao i druga udruženja građana, trebalo da konkurišu sa različitim projektima - pa da im se novci odvajaju strogo svrhovito.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 14:00 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Po meni je najsvetliji uzor sekularizma Francuska

I po meni...
mikimedic mikimedic 16:44 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Šteta što očigledno ne znaš ništa o italijanskoj situaciji


if you say so, yourself.

znaci katolicka crkva nema uticaja u italiji na drustvo?

ni u irskoj i spaniji?
Bili Piton Bili Piton 17:01 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

mikimedic


znaci katolicka crkva nema uticaja u italiji na drustvo?

ni u irskoj i spaniji?


Ima naravno, ali, koliko se meni cini, u razumnoj meri. O Francuskoj da ne govorimo.
Bili Piton Bili Piton 17:23 24.09.2009

Re: Crkva i nase podele

mikimedic


da, ko naglasava tu podelu, 'europejci' ili 'anti-europejci'?


Izmedju ostalih i Dusko Kovacevic, u svojoj izvanredno zabavnoj i izvanredno ozbiljnoj knjizi objavljenoj prosle godine.
mikimedic mikimedic 10:50 25.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Izmedju ostalih i Dusko Kovacevic, u svojoj izvanredno zabavnoj i izvanredno ozbiljnoj knjizi objavljenoj prosle godine.


dakle ne mogu da verujem da ti stvarno ne razumes duska kovacevica???

on govori o nametnutoj podeli.
mikimedic mikimedic 10:51 25.09.2009

Re: Crkva i nase podele

Ima naravno, ali, koliko se meni cini, u razumnoj meri.


manje od pravoslavne crkve u srbiji?

Bili Piton Bili Piton 16:12 25.09.2009

Re: Crkva i nase podele


mikimedic

dakle ne mogu da verujem da ti stvarno ne razumes duska kovacevica???

on govori o nametnutoj podeli.


Pitao si ko naglasava, ovi ili oni. Ja nisam odgovorio na to (jer mislim da je pitanje potpuno besmisleno) nego sam samo dodao da je i Kovacevic jedan od onih koji "naglasavaju" tu podelu buduci da ju je obradio u pomenutoj knjizi.

I naravno nije jedini - jos je stari Velmar-Jankovic govorio o tome u "Pogledu sa Kalemegdana", samo sa svojim spinom na celu stvar.


mikimedic


manje od pravoslavne crkve u srbiji?


Apparently so.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:38 26.09.2009

Re: Crkva i nase podele

mikimedic
Crkva je vazan politicki faktor u nizu zemalja gde demokratija nema dugu tradiciju,


u italiji na primer?

postoji samo jedna jedina duboka razlika koja je stvarna i nepremostiva. A to je podela na branioce "tradicionalnih vrednosti" koji stoje naspram "zapadnjaka" i "modernista". Kod prvih postoji jedna skoro mitska slika "Prave Srbije", pretezno duhovne i eticki orjentisane drzave bazirane na vrednostima a ne na formalnim zakonima, konzervativne, izrazito svesne pravih ili zamisljenih tradicija, sto u osnovi znaci dominacija kolektivnog, trajnog, hijerahijskog i uredjenog, nad individualnim, demokratskim i anarhicnim. Na drugoj, "pro-zapadnoj" strani je akcenat na racionalnom, na vladavini znanja, na ravnopravnosti i na jednom skoro "ekoloskom" organizacionom principu koji dopusta i podstice promenu, dopunjavanje, istovremeno i sukobljavanje i saradnju, sistem koji je ogranicen ne vrednosnim vec cisto formalnim i minimalnim, ali zato rigidnim zakonima. Ovo je kod nas prakticno jedina, ali na zalost, vise nego dovoljna podela.


kad neko moze ovako nesto da napise, ja sticem utisak da on veruje da je bas on ta slika Srbije kakva ona treba, po njemu, da bude, on zna da postoje samo dve srbije, jedna je naci a druga je....

pateticno.

ostatak ne vredi ni komentarisati...







Miki, volim tvoje komentare zato što su nemejnstrimni za blog...

kaži mi, šta misliš o ovome što sam princezi etruskoj napisao?

principessa_etrusca


Срђане, сви ми се не разбољевамо, макар не од тешких болести или хроничних болести које захтевају скупо и/или дуготрајно лечење, па ипак, сви ми, као порески обвезници дајемо новац за здравство, као што и за образовање дајемо сви, и они који школују децу и они који децу немају нити намеравају да их икада имају.

У демократском друштву трошење државног буџета је питање консензуса без могућности да свако појединачно може произвољно да примењује неки свој вето на основу своје тренутне перцепције шта је корисно, а шта није.

Са друге стране, мислим да грешиш када одвајаш свештенство и монаштво и поредиш их на штету монаха. Свештенство и монаштво су две стране истог новчића. То је можда тешко разумети из твоје перспективе (ипак живиш у земљи са државном религијом која не познаје монаштво ни као идеју ни као праксу).

Ако ишта, "обично свештенство" (како си га назвао) најдиректнније задовољава потребе своје пастве. Свештеници имају екслузивитет на једној територији-парохији, имају ценовнике или неке сугерисане цене, значи ради се о позиву (или профано, о послу). Уколико нема довољно пастве и довољно прихода са парохије (што уз све спомињане de luxe аутомобиле изгледа није случај у Србији), постоји могућност да се ради неки додатни посао.

Монаштво су људи који су на путу свог духовног уздизања и никако нису obezčovečeni. Монаси се регрутују из најразноврснијих средина и примају постриг из најразноврснијих разлога, али оно што је битно је да бити монах није професија. Примањем пострига, монаси су се одрекли материјалног света и материјалних поседа.

У већини друштава, монаси, а донекле и парохијски свештеници, су носиоци различитих друштвено корисних иницијатива, збрињавања избеглица, болесних, старих, сирочади и сл. (Погледај напр. шта раде дечански монаси или попадија Светлана Стевић из Звечана.)


postoji jedna dobra priča italijanskog pisca i dramaturga Dina Bucatija o monahu i gordosti, o tome kako se duhovno uzdiže i prelazi s jednog na drugi stepenik duhovnosti. monah je savršen, smiren, krotak, pun mudrosti i nadahnuća, ceo svet govori o njegovim podvizima uzdignuća duha u pustinjskim uslovima. on napreduje, postaje ispovednik, dolazi do samog vrha crkve i postaje ispovednik samog Njegovog Vrhovnog Preosveštenstva. ne postoji više niko u celoj crkvi duhovno uzvišeniji od našeg monaha. preostao je još samo jedan stepenik na koji treba da se uspne, poslednji, pijedestal svetosti. jednog dana dok se tako podvizavao u molitvama u svojoj pustinjskoj keliji, dolazi mu iz udaljene zemlje vladika, u sjajnim odorama, sa najsjajnijim prstenjem ukrašenim dragim kamenjem i dijamantima, u svojoj fascinantnoj preskupoj limuzini, i sa skupom cigaretom u desnoj ruci. došao sam da te ispovedim, kaže mu vladika. znaš, od početka si mi privukao pažnju. tvoj post, tvoj asketizam, uzdržanje, smirenost... oduvek su bili enigma za mene. gledao sam te kako rasteš u duhu, uspinješ u hijerarhiji, postavio sam te za ispovednika same Njegove Svetosti. tvoja duša je dosegle krajnje visine produhovljenja. izgubio sam skoro svaku nadu da ću moći da sprečim tvoju dušu u spasenju. shvatio sam međutim gde je tvoj greh. u svom usponu duha, sasvim si izgubio brigu za bližnjeg. prestao si da ga ljubiš kao samog sebe. zavoleo si sebe. nisi ni primetio kada je tvoj duh prešao u erije gordosti. tu sam te uhvatio. spremi se, dragi moj isposniče, vreme je za tvoju dušu da pođe sa mnom u podzemni svet.

ovakva slična je i ogromna većina naših monaha. gordi, uobraženi, umišljeni, zatvoreni u sebe i natripovani svojom duhovnom izuzetnošću. prema celom spoljašnjem svetu, što je krivica današnjih srpskih duhovnika iz ranga amfilohija, irineja, artemija, atanasija, i t. d. osećaju i ispoljavaju kompleks više vrednosti, posebno prema većini srpskog građanstva koje ne posećuje crkve.

nema potrebe da država daje pare crkvi. crkva je dobila natrag skoro kompletnu imovinu zaplenjenu od strane prethodnog, totalitarnog režima. svaki pojedinačni monah može kao bilo ko od nas da radi na toj imovini, mogu da se bave poljoprivredom pretežno pošto su dobili natrag stotine hiljada hektara nekretnina. mogu da izdaju te nekretnine. da ne govorimo o vladikama i starešinama manastira koji pored crkvenih funkcija obavljaju i svetovne, naprimer član borda nacionalnog radio-difuznog saveta, predsednik fonda za izdavanje stipendija mladim talentima, član akademije nauka, oficir vojske, i tome slično.

za zemlju čija većinska populacija živi ispod svakog nivoa pristojne egzistencije, bolje je i pametnije da se milioni raspoređuju porodicama koje žive od jedne plate od 20000 dinara, a ne crkvi koja je ionako prebogata i moćna.

nisam nameravao ovo da vam kažem, ali kada ste me već povukli za tastaturu...
mikimedic mikimedic 10:53 26.09.2009

Re: Crkva i nase podele

thanks srdjane.
oboje pokrecete dobre teme o kojima vredi razmisljati.

vidi, mislim da je vecina stvari koje si ovde napisao zaista na mestu, ali se slazem i sa etruskinim stavom da je pitanje raspodele stvar konsenzusa. medjutim ako govorimo o pojedinacnim konkretnim stvarima, ne slazem se da treba staviti u istu ravan bolnice (iako svi nikad nismo bolesni) i crkvu (iako svi ne idemo u crkvu)

ako je drustveni konsensus da se finansira crkva, nemam nista protiv, bas kao sto nemam nista protiv da se finansiraju lbgt organizacije, opet ako je to stvar konsensuza.

smatram da ne raspolazem sa dovoljno informacija da procenim da li je 300 miliona mnogo ili malo, ne znam, ne pratim, koliki je uopste budzet srbije, koliki je to procenat. mislim da nisam kompetentan da to procenim.

ali da, ako vidim razrovani makadamski put do sela gde bljesti nova monumentalna crkva pomislim da tu ipak nesto nije u redu.

by the way, koliko je meni poznato crkvi u vecoj meri nije vracena imovina, ali opet ne smatram da sam kompetentan da dalje diskutujem na tu temu. ako ima nekih podataka bilo bi zanimiljivo za videti.
leopold_lady leopold_lady 09:05 24.09.2009

Ja sam sebi zabranila ....

da govorim o crkvi više .... Ionako ću u pakao .... Ali,ne mogu više da o tome razmišljam - o popovima,njihovim lopovima i svim drugim stvarima koje se svi koji treba da vide prave da ne vide ..... I tako u krug.... Što rekli - pojeo vuk magarca i - ništa ....
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 09:06 24.09.2009

Trojstvo..

Crkva, vlast i vojska...
U takvoj trijadi nema mesta za demokratiju...
uros_vozdovac uros_vozdovac 09:20 24.09.2009

Re: Trojstvo..

Drago Kovacevic
Crkva, vlast i vojska...
U takvoj trijadi nema mesta za demokratiju...


Često se raznim povodima čuje tvrdnja da su dve institucije od najvećeg poverenja u narodu upravo SPC i Vojska. A to mi je neobično jer

niti SPC ima uverljiv dokaz da je nekog sprovela u raj
niti vojska ima uverljiv dokaz da je za mog života nešto odbranila/osvojila

Ljudi, a da imamo poverenja u proverljive institucije?
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:21 24.09.2009

Re: Trojstvo..

Drago Kovacevic
Crkva, vlast i vojska...
U takvoj trijadi nema mesta za demokratiju...

ukoliko se vlast oslanja isključivo na ova dva , a naročito prvi stub. To je još Ataturk shvatio.
A glede vlasti, pitanje je ko je stvarna vlast, gde su centri moći?
die hard die hard 22:20 24.09.2009

Re: Trojstvo..

A glede vlasti, pitanje je ko je stvarna vlast, gde su centri moći?


centri su tamo gde su pare, svuda.Ali negde je to samo pametnije zabasureno i prihvatljivije gradjanima.Ovo ovde je uzas.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana