Nekako na jesen većina porodica u Srbiji se prihvata posla oko strateških projekata (strategic project management) poznatijih jednostavno kao zimnica. A i strateški su onoliko koliko je krajnji rezultat projekta zimnica neophodan porodici (Project Management for Eating). Neki put se udruže porodice ili prijatelji, pa se to naziva izbor strateškog partnera i planski se utanačava zajednički nastup (Colaboration Challenge). Ima tu, nije da nije, i razvrgavanja ranijih godina sklopljenih porodičnih ili rođačkih preduzeća, a sve zbog ovih ili onih razloga (Creative Destruction).
Zanimljivo je da velika većina ovih projekata uspeva, i završi se na vreme, a potroši taman toliko novca koliko je bilo planirano ili ga se imalo (Global Paradox). Visokim stepenom realizovanih projekata (više od 90%) teško da mogu da se pohvale ostale industrije, pa i one tehnološki najmodernije u najnaprednijim zemljama od istoka do zapada. I ne samo to, izbor i široka lepeza procesa i metoda u upotrebi, kao i najsloženiji koncepti, se već odavno primenjuju i to masovno u zemlji Srbiji. Može se reći da je velika šteta što znanje i iskustvo (Knowledge Base Management) iz ovih porodničnih preduzeća-projekata nije tako lako primeniti na radnom mestu (ranije je to uspešno ometao komunizam , a sada konformizam). Malo čudi da se lokalni skretničar ili lugar, poznati po tome što pišu poeziju i ili prozu, nisu dohvatili pera i objasnili kako nastaje zimnica. Valjda ovi slabo otkriveni umetnici misle da to svako zna pa što onda trošiti vreme i reči na suvišna objašnjenja...
Na početku smo rekli zašto zimnica (ili čemu, što je popularnije u ovom okruženju), a jedno od glavnih pitanja je svakako razmera ili rasutost proizvoda koji će se pripremiti u okviru pod projekata (child project) koji sačinjavaju veću grupu – zimnica projekta.
Kućno projektno veće (project management office) odobrava ovaj izbor proizvoda i određuje njegovu razmeru obzirom na potrošnju od prošle godine, trendove potrošnje ove godine i planiranu potrošnju za ovu godinu. Treba imati u vidu i količine koje prave komšije i rođaci, i nastojati napraviti bar koju teglu ili flašu više (ima se – može se, možda usfali).
Tu se određuje i okvirni budžet za ovogodišnju zimnicu (cost management), tj iz čijeg džepa se ceo ili deo projekta finansira (važno je kada plata stiže – ali tim će se detaljnije baviti kasnije risk management) i kada počinje potrošnja tj kupovina namirnica i neophodnih materijala. Ovde naši ljudi totalno nesvesno primenjuju Just in Time Management, ili što bi se reklo kupuju namirnice tačno pred početak pripreme zimnice. Razlozi su jednostavani - svežije su i ne gomilaju se u našim malim stanovima.
Malo bistriji primenjuju još jednu popularnu menadžersku caku poznatu kao earned value project management– kupuju namirnice za zimnicu kada su najevtinije ili u vrlo udaljenom višestruko lociranom mestu zvanom Zavičaj. Ako baš hoće da preteraju i impresioniraju partnera i okolinu (komšije – non related competition) onda se dohvate sinergije i ova uvećana vrednost pomenuta ranije (earned value) se kroz taj proces umnožava. Sinergija obično najbolje uspeva kada se primoraju rođaci sa sela da besplatno ili skoro besplatno snabdevaju kućni projektni biro ( lunch for free – easy project management) namirnicama za zimnicu.
Na početku ovog procesa i pripreme oko projekta zimnica (Project Inception) još nekoliko pitanja se razmatra na najvišem nivou porodičnog preduzeća:
Off shelf solution, ili da li je bolje, kvalitetnije i jevtinije da kupimo gotovu zimnicu ili neki njen deo
Outsourcing, da li da poverimo tetka Mici iz Barajeva ceo (master) projekat ili neki njegov deo (child projects), šta se više isplati obzirom na cenu, vreme i kvalitet
Core Competency Based Strategy, što bi se mi petljali oko zimnice kad smo stručnjaci za papirologiju i neprimentno skraćenje radnog vremena, a tetka Mica je ekspert ge plus za zimnicu
Ovo su okvirni planovi koji će se finalizovati do početka realizacije projekta – zimnica. Vredi reći da se do ovog stepena, sem vremena za razmatranje i planiranje projekta, nisu trošila finansijska sredstva. Zatim nekom našom logikom sledi finalizacija početka projekta zimnica i to sasvim spontano i prirodno. Dok kapiten projekta (Project Management Leader) pažljivo prati Ligu Šampiona, članovi ekspertskog projektnog tima – žena i tašta, dobacuju relevantne risk management stavke (brain storming) i neophodne detalje jednostavnim narodnim jezikom
"Mile oćeš ti da ideš na pijac po papriku u Subotu ujutru" pita žena oprezno uz razmenu rečitih pogleda sa taštom
"E žene sačekajte poluvreme, sada je baš najinteresantnije" uzvraća Mile pogleda prikovanog na LCDTV
"Najavili su kišu za Subotu, a i mene žiga plećka valjda od toga" melje tašta razloge i kafu (tašta -communications champion and risk management plus expert)
Spontano i tečno, sve više i više informacija o finalizaciji projektnog plana stiže Miletu od najbližih saradnika. I da vidiš, do kraja prvog poluvremena, uz Miletovo ekspresno usvajanje ili odbijanje predloga bez šire diskusije, a takođe i uz pažljivo praćenje važnih momenta Lige Šampiona (ordinary serbian multitasking) glavni projektni plan (master project plan) zimnica je rođen...