Totalno pomračenje uma - deset godina kasnije

Milan M. Ćirković RSS / 11.08.2009. u 00:53

Pre tačno 10 godina, 11. avgusta 1999. godine odigralo se totalno pomračenje Sunca, vidljivo na potezu od severnog Atlantika do Bengalskog zaliva. Zona totaliteta, odnosno oblast u kojoj je na kratko Sunce pomračeno potpuno, mogu se videti zvezde, kao i drugi prelepi fenomeni poput dijamantskog prstena, prostirala se u 13 zemalja, uključujući i krajnji sever Srbije. Ovo je bilo najmasovnije posmatrano pomračenje u dotadašnjoj istoriji, i najbolje vidljivo u Evropi, uprkos prilično nepovoljnim vremenskim uslovima za posmatranja ove vrste. I umesto da sad ovde govorimo o svemu što smo saznali tokom 26 vekova proučavanja ovog fenomena - jedno od prvih zabeleženih je po tradiciji predvideo i 28. maja 585. godine pre n. e. posmatrao Tales iz Mileta, rodonačelnik Zapadne filozofije, a ima arheoastronomskih indicija i o ranijim posmatranjima u asirskim i staroindijskim tekstovima - te o lepotama ovog retkog fenomena, stvarima kao što su Sunčeva korona, protuberance, prvi kontakt, i tome slično, treba se podsetiti daleko mračnijih stvari i velike sramote u koju se taj događaj i ono što mu je prethodilo pretvorilo u Srbiji. A prethodio mu je jedan od najbezočnijih eksperimenata u oblasti medijske manipulacije u istoriji. Valja se podsetiti - da bismo izbegli da nam se tako nešto ikada ponovo desi.

Pomračenja su, kako su znali još Hiparh iz Nikeje i Aristarh sa Samosa, visoko predvidljive pojave. Prethodno potpuno pomračenje na teritoriji nekadašnje Jugoslavije bilo je vidljivo 15. februara 1961. godine iz zapadnih i središnjih oblasti tadašnje države. Dok su astronomi posmatrali sa Hvara (o čemu je naslikana jedna slavna slika novosadskog akademskog slikara Petra Kubičele), građanstvo je koristeći zatamnjene naočare i nagaravljena stakla posmatralo kako je gde ko stigao, bez ikakve značajnije masovne histerije, pa ni medijske pažnje. Međutim, negde se zaključilo da pomračenje od 11. 08. 1999. neće moći tako da prođe. Da li zbog najavljenog mitinga opozicije za kraj avgusta ili zbog generalnog eshatološkog ludila, počela je već početkom jula - meseca koji je i inače imao poseban značaj u tadašnjem kalendaru - po intenzitetu, ali i iracionalnosti, pa i bizarnosti, neviđena medijska kampanja koja je, na površini, imala izgled brige za zdravlje građanstva, ali je ispod te fasade vrlo često provirivalo otvorena opsesija "smakom sveta". Tadašnja Ministarka zdravlja Leposava Milićević, jedna od zaboravljenih legendi i štićenica jednog od najistaknutijih srpskih vampira, dr Milovana Bojića, svemoćnog potpredsednika vlade iz JUL-a, izdala je zvanično saopštenje Ministarstva zdravlja koje je trebalo sve nas da nauči kako da se ponašamo pri pomračenju Sunca. Svakom racionalnom to je i tada moralo zvučati i više nego smešno, ali... Jasno je bilo poručeno da se ostane u kućama, da se spuste sve roletne, da se ne gleda napolje, jer ljudi mogu da osete uznemirenje, pritisak ili lupanje srca, o opasnosti da se oslepi, poludi ili još gore da ne govorimo. U ovome su učestvovali bukvalno svi nivoi vlasti i medija. U ruci držim kopiju dokumenta kojim se izvesni gradski sekretar zahvaljuje saveznom ministarstvu nauke na "ekspertizi" ovog, kako se eksplicitno navodi, "nimalo bezazlenog" fenomena. Od malobrojnih astronomskih institucija kod nas tražili su se zvanični sertifikati bezbednosti u vezi sa pomračenjem. Najsram..., pardon, najstariji dnevni list na Balkanu (koji to u realnosti nije) imao je čitavu seriju legendarnih tekstova, na nivou "Odjeka i reagovanja". U nasumice izabranom primeru, tekstu pod rečitim naslovom „Najbolje ako se - ne gleda" (ponedeljak, 2. avgust 1999, str. 19), nalaze se i biseri tipičnog srpskog manipulantskog kvazinovinarstva kao što je: U gotovo svim zemljama čiji će stanovnici 11. avgusta moći da posmatraju tu pojavu, vode se ozbiljne i institucionalizovane kampanje za zaštitu građana. ... Od svojih saveta stručnjaci ne odustaju uprkos tome što meteorolozi kažu da će vreme pomenutog dana biti oblačno. Oni, naime, tvrde da to nikako ne smanjuje opasnost. (!?) Čudno je da nisu zaključili da čak i ako do pomračenja dodje noću (tokom dana u Aziji, npr.), ni to neće smanjiti opasnost. Nažalost, i nezavisni mediji su se u većoj ili manjoj meri uključili u ovu monstruoznu kampanju, pa su se i na Studiju B mogli videti uspaljeni astrolozi, beli magovi i slični u naletima entuzijazma, a saopštenja drugarice Leposave (ako već ne vidovite Zorke ili Lava Geršmana) su se čitala i na Radio Indeksu i ostatku, doduše jako siromašnog, slobodnijeg medijskog prostora.

Šta je bilo posledica toga svi se sećamo. Nasuprot ne samo svakoj normalnosti i logici, već i čitavom nizu zakona i propisa, te srede (radni dan) ništa živo nije radilo, od državnih ustanova, banaka, pošta, sudova, pa do supermarketa. Hrabriji su radili bauljajući u mraku, poneki bi gledali i televiziju, mada je i za to bila potrebna prilična hrabrost, s obzirom da je ogroman broj naših sugrađana bio ubeđen da je i posmatranje pomračenja na televiziji smrtna opasnost (to je bilo jedno od najčešćih pitanja na prilično usijanim telefonima astronomskih društava). JAT je tog dana otkazao sve letove u periodu od 8:30 do 14h, sad da li zbog straha pilota ili potencijalnih putnika, nije saopšteno. U Novom Sadu su neki entuzijasti stavili teleskop posred kolovoza Bulevara Mihajla Pupina, inače jedne od najprometnijih gradskih saobraćajnica - i ništa se nije desilo, jer saobraćaja jednostavno nije bilo. U Beogradu je na linijama 19, 21, 29, 22 funkcionisao jedan jedini trolejbus koji je stajao bez obzira na stanice, i čiji se vozač hvalisao svim putnicima da je jedino on dovoljno hrabar da radi! Doći do Kalemegdana, gde su se na platou kod Narodne opservatorije okupili hrabriji, mahom mlađi sugrađani da posmatraju ono delimično pomračenje vidljivo iz Beograda, bila je prava avantura, mada je za bicikl bilo gotovo idealno. Čak i na jugu, gde je delimično pomračenje bilo veoma malo, recimo u Nišu, ulice su bile prazne, kafići zatvoreni. Sve potpuno suprotno od reakcija čitavog ostatka Evrope, procene kažu da je samo u Budimpešti pomračenje na ulicama posmatralo preko milion ljudi, a biznis iznajmljivanja stolica za sedenje na trgovima je nekim preduzetnim komšijama doneo tog dana značajnu zaradu.

Sve ovo je već postalo predmet istraživanja interdisciplinarnih studija na granici sociologije, teorije medija i istorije nauke - na konferenciji iz istorije nauke pre par godina, naš najbolji istoričar nauke, predavač na univerzitetu u Mančesteru, prof. Vladimir Janković, održao je sjajno predavanje na ovu temu, praćeno izvrsnim ilustracijama i video-klipovima sa tadašnjih televizija. I nekoliko drugih svetskih sociologa bavi se profesionalno ovim „incidentom". Da u pitanju nije bilo ništa drugo do najmračniji vid medijske manipulacije svedoči i poslednje totalno pomračenje Sunca, 22. jula 2009. godine posmatrano u Aziji, gde su bukvalno stotine miliona ljudi bili svedoci ove divne pojave. U istočnoj Kini, Koreji i Japanu, dakle, sredinama sa najvećom produktivnošću rada na svetu, u brojnim preduzećima je eksplicitno data pauza zaposlenima da bi posmatrali pomračenje. Na mnogim mestima posmatranje je imalo potpuno karnevalski karakter, uključujući Indiju i Bangladeš (što treba nešto da kaže u nas pomodnim ekonomskim deterministima koji će svaku glupost objasniti „teškom ekonomskom situacijom"). Jedini izuzetak od uživanja bez ikakvog straha u ovom astronomskom fenomenu bila je - pronicljiviji će pogoditi - Burma, koju je tamošnja vojna hunta prekrstila u Uniju Mijanmara. Hunta koja je pre godinu dana ignorisala istinsku opasnost od ciklona Nargis koji je odneo stotine hiljada života i koja često otvoreno podržava sujeverje svake vrste (pa tako, recimo, sakuplja bele slonove, pošto po budističkoj legendi posedovanje belog slona znači duhovnu vlast i spasenje), jednostavno je ignorisala i pomračenje - čak se ni ona nije spuštala na nivo svesnog zastrašivanja građanstva kao što je to učinila Miloševićeva hunta, koja je samu sebe krstila "vladom narodnog jedinstva".

 


 

Dakle, šta da učinimo da se takva blamaža više nikada ne ponovi? Odgovor je trivijalno jednostavan, ali iz nekog razloga još nije zaživeo u krugovima naših političkih i medijskih elita: razvijati naučnu pismenost. Naučna pismenost (uz umerenu količinu logike) je ono što omogućava da razdvojimo intelektualno žito od kukolja, logiku i racionalnost od sujeverja i manipulativne laži. Idiotizama koji proističu iz naučne nepismenosti ima svuda i u mnoštvu pojavnih oblika: setimo se samo straha od akceleratora u CERN-u, raširenosti pseudomedicinskih "teorija", nedavno aktuelizovanog tužnog uvida da veliki broj ljudi osporava možda i najveći trijumf čovečanstva u čitavoj našoj istoriji - sletanje ljudi na Mesec, kreacionizma "mlade Zemlje", isl. itd. Protiv toga se može boriti jedino dugotrajnim i sistematskim naučnim opismenjavanjem koje se, naravno, sprovodi na svim nivoima. U našim uslovima to je posebno odgovoran zadatak, s obzirom da se već veoma dugo vrednosti srpskog društva grade ne samo nezavisno od, već najčešće i direktno u suprotstavljanju tekovinama nauke, racionalizma i prosvetiteljstva. Pitanje da li nam se masovna histerija iz avgusta 1999. godine može ponoviti tako je sasvim aktuelno i danas.

Ako riba smrdi od glave, onda je situacija tek dodatno zabrinjavajuća. Naravno, umesto da se bori protiv naučne - i svake druge, nepotrebno naglasiti - nepismenosti, Ministarstvo prosvete se bori protiv finansiranja Istraživačke stanice Petnica, kao i za sprečavanje slobodne konkurencije na tržištu udžbenika (još jedno obećanje-ludom-radovanje od 2000. godine). Ministarstvo nauke se, sa svoje strane, brine kako da fenomene kao što su Univerzijada i godinama okasneli beli šenger predstavi što "naučnije", te kako da originalno izvši 32635.-u promenu kriterijuma vrednovanja rezultata domaćih istraživačkih projekata, da slučajno nijedan esnafski lobi, ma kako bio neproduktivan, ne bi propustio svojih vorholovskih 15 min. u najvišoj kategoriji. Sve su to velike i teške bitke... Jedino što je pomalo nezgodno jeste da se bitka protiv naučne nepismenosti vodi sa takvim elanom da su mali izgledi da nam se pomračenje uma ne ponovi prilikom naredne potpune solarne eklipse, vidljive iz naših krajeva 3. septembra 2081. godine.

 

 

Atačmenti



Komentari (237)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dragan7557 dragan7557 09:58 11.08.2009

Re: Cak nisam ni ukapirao.....

meni izgleda kao da se neko iz sps-jul vlade kladio u ručak u kafani da li mogu da naprave apsolutnu manipulaciju, tako da cela zemlja poveruje u nju da je istinita.

Nije to specijalitet SPS i JUL a, već svetske elita koja je prema nekim autorima ovo zbilja ustanju da uradi.

Tipičan primer razlog rata u Iraku ili demonizacija Srba koju i dan danas promoviše Holivud. Skoro videh film Snajperista 2, u kome Srbi govore maternji jezik Mađarski, a registracione tablice na vozilima isto mađarske, dok radnja naravno u "mađarskoj" Bosni, a hrabri ameri ispravljaju ovo bezbožno stanje u srbomađariji.

"Ne treba nam njihova demokratija" ondašnjeg portparola SPS, po ponovnom dolasku na vlast je dobila drugi sadržaj po kojem isti praćen čoporom demokrata hrli upravo u tu sada već Svetu demokratiju.
A za narod važi "kud svi tu i ćoravi Mujo."

dragan7557 cerski
Korisnicko ime vec postoji Korisnicko ime vec postoji 09:58 11.08.2009

Re: Cak nisam ni ukapirao.....

Upozorenje Republičkog ministarstva za zdravlje

Deca moraju biti u zamračenim prostorijama

Pomračenje Sunca može izazvati ubrzan rad srca, grčeve u želucu, pojačan svrab kože, nagli skok krvnog pritiska, povećanje šećera u krvi i učestalo mokrenje

Ministarstvo za zdravlje Republike Srbije izdalo je saopštenje u kojem se građani upozoravaju da za vreme tročasovnog pomračenja Sunca nad Jugoslavijom ne gledaju direktno Sunce, jer to može izazvati privremeno ili trajno oštećenje vida. Promene na oku nastaju zbog apsorpcije značajne toplotne energije u kratkom vremenskom periodu. Prvi znaci su magla pred očima, smanjenje oštrine vida, trajno oštećenje očnog dna i očnog živca. Rizik se povećava ukoliko se za posmatranje koristi durbin.

Ministarstvo ističe da će za vreme pomračenja, pored sumraka i sniženja toplote vazduha, kasnije doći do naglog povećanja toplote, vetra koji će duvati neuobičajenim pravcima i promene vlažnosti vazduha.

Sve ove pojave, upozoravaju u Ministarstvu, mogu izazvati ubrzan rad srca, grčeve u želucu, pojačan svrab kože, nagli skok krvnog pritiska, povećanje šećera u krvi i učestalo mokrenje.

Zato se građani pozivaju da preduzmu sve mere zaštite koje pre svega podrazumevaju da se pomračenje nikako ne gleda golim okom, već specijalnim naočarima sa kobalt staklom. U vreme faze totalnog pomračenja, na liniji koja spaja Suboticu i Kikindu, može se pomračenje gledati bez zaštite, ali tek nekoliko sekundi pre totalnog pomračenje i mora se prekinuti pre nego što potpuno pomračenje nestane.

Građanima se preporučuje da spuste roletne na prozorima ili da se od njih udalje kako se ne bi pogled nesvesno, bez zaštitnih naočara uputio ka Suncu. Ministarstvo poziva sve koji ne moraju, posebno decu i starije osobe, da ne izlaze iz kuće za vreme pomračenja niti da ga na bilo koji način posmatraju. Posebnu odgovornost imaju roditelji, ukućani i zaposleni u predškolskim ustanovama, koje Ministarstvo upozorava da deca moraju biti u zatvorenom i zamračenom prostoru. U firmama zaposleni u prvoj smeni moraju da sačekaju dolazak radnika druge smene. Ministarstvo podseća lica obolela od hroničnih bolesti i psihijatrijske bolesnike da treba da se strogo pridržavaju datih uputstava o ponašanju i redovno uzimaju propisanu terapiju.

Ministarstvo zdravlja za posmatranje pomračenja Sunca preporučuje televiziju.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:27 11.08.2009

Re: Cak nisam ni ukapirao.....

Hvala na ovome - mrzelo me da citiram u celini, ali dobro je imati i znati. "Moraju biti u zatvorenom i zamracenom prostoru" - uzas...
Unfuckable Unfuckable 05:57 12.08.2009

Re: Cak nisam ni ukapirao.....

"Moraju biti u zatvorenom i zamracenom prostoru"

koja morbidna simbolika koja tako dobro objašnjava te godine
noboole noboole 08:04 11.08.2009

!?

Ja ne mogu da poverujem da su ljudi mislili da i TV prenos znaci opasnost. Zastrasujuce. Koji inzinjering.
wukadin wukadin 08:14 11.08.2009

Nekima su i dalje pomračeni umovi

Pa ne vide da njihov Vaskoliki Liberalni Zapad nije više svemoćan.
Dobrodošli u Treći Milenijum.
adam weisphaut adam weisphaut 08:31 11.08.2009

Re: Nekima su i dalje pomračeni umovi

U istočnoj Kini, Koreji i Japanu, dakle, sredinama sa najvećom produktivnošću rada na svetu, u brojnim preduzećima je eksplicitno data pauza zaposlenima da bi posmatrali pomračenje. Na mnogim mestima posmatranje je imalo potpuno karnevalski karakter, uključujući Indiju i Bangladeš

Da li si uopšte pročitao text?
myredneckself myredneckself 08:53 11.08.2009

Dobro...

....eklipsu preživesmo,
a šta kažete na razne email forvarduše o Mars hoax?
"For the sixth year in a row, a message about the Red Planet is popping up in email boxes around the world. It instructs readers to go outside after dark on August 27th and behold the sky. Mars will look as large as the fool moon , it says. No one alive today will ever see this again."

(podvukla ja)
Jok...dont biliv it, kaže NASA
dobro, neću!
izgleda da je ceo svet, ne samo srbija, pun leposava, zorki i geršmana!?
ko će da postigne da obučava tako velik razred?
wukadin wukadin 09:28 11.08.2009

Re: Dobro...

Da li si uopšte pročitao text?


Letimično...
Videh da se aludira na ksenofobnu, antizapadnu Srbiju, pa nešto o tome. Pošto i oni koji stalno ubacuju te floskule nisu baš najmoderniji. Nisu apdejtovani na najnovije
Što se tiče događaja od pre 10 godina, to je bila velika pobeda Miloševićeve propagande. Uzgred, tada, i malo kasnije pred Skupštinom i RTS-om bio sam protiv tog režima.
Nego ja ukazujem na slaboumnost onih koji ne vide da zapadnoj civilizaciji ističe vreme. Pri čemu ne mislim na civilizaciju kao tehniku, da koristiće i ovi i-podove i laptopove koje izmisliše Ameri (ili su ih samo najbolje, do sada, iskoristili...). Pa šta, i Evropa je od Kine preuzela barut, kompas i štampu... Marko Polo doneo špagete u Italiju...
Dobar ti je onaj citirani deo. Kad govorimo o produktivnosti, setim se kako Japancima ne smeta da naprave kratku pauzu i skoknu do prvog hrama. Koji je, efikasnosti radi, smešten u okviru kompanije. Kako ti se to sviđa, Adi...
Sa druge strane veliki broj, ako ne većina, Amerikanaca veruje u kreacionizam. Dok su Kinezi poprilično sekularni i pragmatični po pitanju dogmi. I takvi su odavno. Nema to veze s komunizmom u Kini, a još manje sa Frankfurtskom školom i zapadnim liberalistima i marksisitma...
Kazezoze Kazezoze 09:59 11.08.2009

Re: Dobro...

myredneckself
....eklipsu preživesmo,
a šta kažete na razne email forvarduše o Mars hoax?
"For the sixth year in a row, a message about the Red Planet is popping up in email boxes around the world. It instructs readers to go outside after dark on August 27th and behold the sky. Mars will look as large as the fool moon , it says. No one alive today will ever see this again."

(podvukla ja)
Jok...dont biliv it, kaže NASA
dobro, neću!
izgleda da je ceo svet, ne samo srbija, pun leposava, zorki i geršmana!?
ko će da postigne da obučava tako velik razred?

i ja sam dobio taj mail i zakljuchio da nishta ne gubim ako ispratim taj dogadjaj bez obzira da li je to lazh ili ne.
proshle godine, negde u oktobru (chini mi se) je bio slichan dogadjaj kada je mladi mesec zagrlio veneru, a jupiter strazhario iznad tog ljubavnog para. slika je bila predivna,neopisiva. josh mi je u glavi. bilo je i fotki na netu, al' me mrzi da ih sad trazhim.
ps.sad sam se setio da sam okachio jednu sliku kod dragoljuba na blogu, a ako srolate nizhe ima josh slika koje su okachili unf. i radojichic.
filantrop filantrop 10:09 11.08.2009

Re: Dobro...

zapadnoj civilizaciji ističe vreme


babi se snilo
wukadin wukadin 10:10 11.08.2009

Re: Dobro...

Da li je Mars na nebu veličine Meseca je veoma lako proveriti. Ako nije oblačno
Poslednji put kad je Mars bio malo veći bio kilometarski red ispred opservatorije. Sutra sam radio, pa ništa...
wukadin wukadin 10:14 11.08.2009

Re: Dobro...

filantrop
zapadnoj civilizaciji ističe vremebabi se snilo


Vreme će pokazati.

Nego nešto videh bojkot OI u Pekingu zbog "kršenja ludskih prava". A znam neke zilote koji su priželjkivali.
A kad će Gruzija u NATO?!
Vidim da je Obama rekao ruskoj opoziciji da dok nešto tamo ne urade niko ih neće šljiviti ("pogledajte mene", ništa kritika Rusije zbog "nedostatka demokratije"...
Vidim ni Al Baširu nikako da sude kao što su sudili Miloševiću.
A koliki nam je Dow? Koliki javni dug Amerike? Koliko učešće države u vlasništvu?! Čujem juče, čak će i u Srbiji mnogo toga postati državno

Koliko znam samo dve veće ekonomije ove godine beleže rast. Koje?!!
filantrop filantrop 10:15 11.08.2009

Re: Dobro...

Japancima


u kome je stopa samoubistava izuzetno visoka - neslavno 8 mesto
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate
http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan
Za one koji ne vole viki
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/article4170649.ece
hoce da se ucita strana, ,pokusajte ponovi dragi blogeri, izgleda da ste navalili svi odjednom
filantrop filantrop 10:30 11.08.2009

Re: Dobro...

Dok su Kinezi poprilično sekularni i pragmatični po pitanju dogmi.


A evo i pozdrava iz Kine
http://www.chinadaily.com.cn/china/2007-09/11/content_6095710.htm
filantrop filantrop 10:33 11.08.2009

Re: Dobro...

wukadin


Izvini ako ti sjebah komentar,
sta cu filantrop sam, ljudi su mi najvazniji, ebes pare, njih ce uvek biti
adam weisphaut adam weisphaut 10:44 11.08.2009

Re: Dobro...


Videh da se aludira na ksenofobnu, antizapadnu Srbiju, pa nešto o tome.

Ne samo da aludira, nego i priziva evidentno
Nego ja ukazujem na slaboumnost onih koji ne vide da zapadnoj civilizaciji ističe vreme.

Brand new you're retro...
Kako ti se to sviđa, Adi...

Šta, pa da li bih sad odbio Toyotu zato što su njeni radnici vernici?
Pa naravno da ne bih, sbvako ima pravo da veruje u sve što hoće (pa makr to bile i totalne gluposti), i dokle god on ne ograničava tuđe slobode i ja sma cool...ali ako to poćne da ometa rasuđivanje, to je već druga priča.
Ako se sve moguće kultre od Kine do Londona okupe da proprate once/twice in a lifetime fenomen, onda je nešto trulo u državi Danskoj.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 11:22 11.08.2009

Re: Dobro...

wukadin
Da li je Mars na nebu veličine Meseca je veoma lako proveriti. Ako nije oblačno

Zasto bi bilo ko proveravao takav idiotizam? To je kao kad bi neko tvrdio da ce odredjenog datuma svi ljudi u Australiji porasti za pola metra - ko bi isao u Australiju da takvu tvrdnju empirijski proverava? Poenta naucne pismenosti i jeste da, dok se ne mora naravno znati kolika je prividna velicina Marsa, bude sasvim jasno da se pomenuta glupost ne moze desiti ni za milijardu godina.
wukadin wukadin 11:35 11.08.2009

Re: Dobro...

Šta, pa da li bih sad odbio Toyotu zato što su njeni radnici vernici?
Pa naravno da ne bih, sbvako ima pravo da veruje u sve što hoće


ccc... ne pitam te za Tojotu i liberalističke mantre o toleranciji.
Kako to da su Japanci verni tradiciji i pored toga uspešni?
To te pitam.
Znači da je ipak moguće

onda je nešto trulo u državi Danskoj


Pogrešno vreme Adolfe, pardon Adame...
U srpskom se za nešto što je bilo u prošlosti, pre deset godina, koristi perfekat.
Ako ćeš da insistiraš da smo (a koji mi?!) i dalje zaostali, osvrni se na nekritičan odnos prema Zapadu i detinju veru koja SADA izbija sa svih vodećih elektronskih medija. A činjenice u svetu oko nas je demantuju

Takođe, podržavam generalni stav autora teme da treba povećati naučnu pismenost (recimo tako). U tom smislu evo predloga gde bi moglo da se doprinese. Možda bi trebalo da se narod uputi u činjenice oko demografije. Prosek fertiliteta na nivou Evropske Unije je 1,5. Ako je za prostu reprodukciju neophodno 2,05 ne treba mnogo da se zapita koju budućnost ti prostori uopšte mogu očekivati

To što je to i kod nas problem je razlog više da se zapitamo. I za nas, i za one sa kojima hoćemo...
Bili Piton Bili Piton 11:37 11.08.2009

Re: Dobro...

adam weisphaut
Brand new you're retro...


Hahaha, morao sam da izguglam da bih se opsetio cija je to stvar....Tricky s prvog albuma....

Ostarilo se, takve stvari sam znao iz topa kad me probude u pola noci...
wukadin wukadin 11:42 11.08.2009

Re: Dobro...

Milan M. Ćirković

wukadinDa li je Mars na nebu veličine Meseca je veoma lako proveriti. Ako nije oblačno Zasto bi bilo ko proveravao takav idiotizam? To je kao kad bi neko tvrdio da ce odredjenog datuma svi ljudi u Australiji porasti za pola metra - ko bi isao u Australiju da takvu tvrdnju empirijski proverava? Poenta naucne pismenosti i jeste da, dok se ne mora naravno znati kolika je prividna velicina Marsa, bude sasvim jasno da se pomenuta glupost ne moze desiti ni za milijardu godina.


Dragi doktore, nismo svi tako potkovani kao Vi, neki nekada, radoznalosti radi, pročitaju horoskop.
Kad kažem proveriti, mislim prošetati se do terase. Da, ja živim na selu gde je čist vazduh i mogu se videti zvezde (i planete).
Bolje da primenite tu vašu potkovanost, odnosno pismenost, na pojam demografije, a preko osnovnih računskih i logičkih operacija i relacija poređenja
adam weisphaut adam weisphaut 11:42 11.08.2009

Re: Dobro...

U srpskom se za nešto što je bilo u prošlosti, pre deset godina, koristi perfekat.

A cistati se ne prenose onako kako su zapisani ?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 11:45 11.08.2009

Re: Dobro...

wukadin

ccc... ne pitam te za Tojotu i liberalističke mantre o toleranciji.
Kako to da su Japanci verni tradiciji i pored toga uspešni?

Pa ko to ikad negira? To negirate samo vi ksenofobi i antizapadnjaci - jer ne mozete da prihvatite da ima neko ko za razliku od vas ne bi unistio ono sto je drugacije samo kad bi mogao. To pokazuje upravo velicinu opstih vrednosti kao sto su racionalizam, nauka, ljudska prava, liberalizam, tolerancija koja je po celom svetu prosirila Zapadna civilizacija.

Ali Japan je prosao kroz jedan istorijski period (tzv. Mejdzi restauraciju) u kojoj se sa SVOJIM nazadnjacima, olicenim u samurajima, obracunavao izuzetno brutalno. Mnogo brutalnije nego sto je to, recimo, cinio Kemal Ataturk u Turskoj, mada sustinski sa istim ciljem. Prouci malo tu japansku istoriju, pa ce ti biti jasnije da ne bi zaista voleo da Srbija podje putem Japana... ekvivalent toga bilo bi skidanje brojnih radikalskih i narodnjackih glava. A to nisu uradili nikakvi "strani placenici" - nego najpatriotskiji Japanci (danas se cesto nazivaju Mejdzi tehnokratama) koji su shvatili da "napredak nema alternativu".
adam weisphaut adam weisphaut 11:46 11.08.2009

Re: Dobro...

Hahaha, morao sam da izguglam da bih se opsetio cija je to stvar....Tricky s prvog albuma....

Ostarilo se, takve stvari sam znao iz topa kad me probude u pola noci...

Da...ma setih se samo kao ilustracije da ovo kvazintelektualno laprdanje o kraju zapadne civiliuzacije baš i nije posebno novo, Wukadini savetujem da pročita Great Gastbey-a ima jedno tamo dobra referenca na temu, iako ne sumnjam da on čita samo ruske klasike
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 11:48 11.08.2009

Re: Dobro...

adam weisphaut

Da...ma setih se samo kao ilustracije da ovo kvazintelektualno
laprdanje o kraju zapadne civiliuzacije baš i nije posebno novo,
Wukadini savetujem da pročita Great Gastbey-a ima jedno tamo dobra
referenca na temu, iako ne sumnjam da on čita samo ruske klasike

Joj, pa nemoj da se mnogo nadas -- seti se da smo onomad iskopali da ni legendarni zet nije citao Dostojevskog (mada je tamo opisan). Problem je sto ovi nasi narodnjaci zapravo nista ne citaju (dobro, mozda isidoru i onu drugu kravu sa dva prezimena). Da citaju ruske klasike, gde bi nam bio kraj...
wukadin wukadin 11:50 11.08.2009

Re: Dobro...

Filantrope, povodom prirodnog sekularizma i pragmatizma Istočnjaka upućujem te na blogove Vladimira Petrovića. Nije pozivanje na autoritet, nego dobronamerno. Eto, ja ne "sjebavam" pa da se time hvalim. I još da se krijem iza "filantropskog" nicka...
A nisi mi odgovorio na pitanja o uspešnosti Zapada poslednjih godina. Ne moraš. Odgovori samom sebi. Tako je lakše priznati (si) istinu
wukadin wukadin 11:57 11.08.2009

Re: Dobro...

To negirate samo vi ksenofobi i antizapadnjaci


Ajde ono antizapadnjak, i ne stidim se toga.
Nego objasni mi (Silvestre) kako može biti ksenofob neko ko želi što veći uspeh Kine, dakle nacije koja je potpuno strana, ergo kseno.
Zovi me kako hoćeš, nemam ništa protiv. Pristao sam biću sve što hoće...
Samo mi objasni logičku zavzlamu.
Mnogo ste mi nešto slatki.

I još nešto pliiizzz.
Koji mo bre to mi. Godinama to slušam. Profesor Krkar mi nije odgovorio, možda ti umeš.
Ako misliš na neke sa ovih blogova, nije valjda da se stidiš. Može i porukom, ako je problem javno reći.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:05 11.08.2009

Re: Dobro...

Cuj, Djordje, s obzirom da ne razumes da se ksenofobija ne odnosi na arbitrarne drzavne granice, vec na ono sto je drugo i drugacije (a tu si se istakao na mnogim blogovima, a i inace, recimo u vezi sa nacionalnim manjinama, seksualnim manjinama, itd.), i s obzirom da vi narodnjaci (eto ti odgovor kao bonus) i inace neprestano vrdate, skrecete sa teme, bavite se irelevantnim detaljima, ad hominem argumentima, a ne zelite iskreno da krenete putem modernizacije drustva - kao Japanci - ovaj trol je zavrsen.

(Gle, nema tolerancije, bas kao sto bi ti zeleo, sta ce nam te strane, liberalisticke, zapadnjacke tekovine. Pa rekoh, da ti ucinim.)
bauer. bauer. 08:50 11.08.2009

...

evo. kažu da će i saturnovi prsteni privremeno da nestanu danas. ne znam. možda je u kući najsigurnije...
dragan17 dragan17 08:53 11.08.2009

Nije ni prvi ni poslednji put

I dan danas se ponasamo kao neodgvorni pacijent sa slabim srcem, cim izadje iz bolnice, delimicno oporavljen od poslednjeg srcanog udara, trci na trafiku po cigarete.

Sve zaboravljamo i nista nije nasa krivica.

Korisnicko ime vec postoji Korisnicko ime vec postoji 09:10 11.08.2009

ehhh da je samo 1999....

Sedim prosle godine sa drugom u kafani, pijuckamo pivo i vidim da nosi narukvicu.

konverzacija:
- sta ti je sad pa to
- magnet, super je, trebao bi i ti to da nosis
- huh?
- pomaze protiv svega a narocito za cirkulaciju
- idi, a kako to "radi" ? (vec znam odgovor ali cekam da vidim sta ce mi dipl. ing. reci)
- paj sada, ce da ti objasnim, u krvi ima gvozdja zar ne
- ima
- e pa sada stavis narukvicu, krv ide pored magneta i namagnetise se
- i sta onda?
- pa valjda znas da se magneti istih polova odbijaju?
- znam
- e onda ti krv nije zgusnuta i moze vise kiseonika da prenese
- a koliko kosta?
- ma nekih 20-tak evra, kupicu i za zenu i za decu

Jedva sam ga razuverio da ne baca pare, zato sto se hemaglobin ne moze namagnetisati, a da moze on bi eksplodirao kad su mu radili magentnu rezonancu.

Najgore je sto je covek obrazovan, zavrsio gradjevinski fakultet, mogu misliti kako razmisljaju oni sa samo osnovnom skolom.

Inace su ovde, u Holandiji, zabranili emisije koje prodaju magente i ostala cuda, da bi zastitili narod koji se opasno navlacio na to. Marketing je cudo!

PS ove godine nije imao narukvicu

ElectricDreams ElectricDreams 10:59 11.08.2009

Re: ehhh da je samo 1999....

Korisnicko ime vec postoji
Sedim prosle godine sa drugom u kafani, pijuckamo pivo i vidim da nosi narukvicu.


Da se razumemo, narukvice i ta sr*nja su užas... ali medicina poznaje magnetoterapiju kao deo fizioterapije. U isti koš spada i terapija laserom itd...
Naravno, magnetisanje hemoglobina je smejurija...
Korisnicko ime vec postoji Korisnicko ime vec postoji 11:23 11.08.2009

Re: ehhh da je samo 1999....

Potpuno se slazem sa tobom, jedino sto je dokazano kod magneta je njegova upotreba tokom fizioterapije.
drug.clan drug.clan 14:50 11.08.2009

Re: ehhh da je samo 1999....

pa covek je gradjevinski inzenjer on zna sve lazi o stetnom dejstvu podzemnih voda ali ne o magnetima jer i to ne uce na faksu.
bjes bjes 09:59 11.08.2009

?

Najsram..., pardon, najstariji dnevni list na Balkanu

мисли ли овде аутор текста на "Политику"?
mrdax mrdax 10:11 11.08.2009

Pobednik konkursa

Politika , utorak,02.septembar.2081

Postovani citaoci, predstavljamo vam pobednika konkursa za najbolji letak 'Ne plasi se Sunca' koji je svesrdno potpomognut od strane Ministarstva za nauku i magiju. Zvanicnim proglasom ovoga Ministarstva , zakljuceno je da je Sunce zvezda i da uglavnom ne moze izazvati mentalne i fizicke tegobe. Ipak , pouceni iskustvom od pre 82 godine, kada je Sunce bilo stetno, ukazujemo na to da je priroda Sunca nepredvidiva i da se moze desiti da ono promeni svoju cud, i pocne da salje svoje zle talase.

Pobednik: Marko Markovic, 6 godina

bjes bjes 13:55 11.08.2009

Re: Pobednik konkursa

још увек нема одговора, да ли је аутор текста мислио на "Политику" или није...

ако јесте, онда питање:

због чега тако негативан стан према листу који је недавно објавио текст истог овог аутора?

ако је тај лист већ такав какав кажете, због чега сте дозволили да се објави ваш текст у том "најсрамнијем" листу?

нису платили хонорар или је нешто друго у питању?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:42 11.08.2009

Re: Pobednik konkursa

bjes
још увек нема одговора, да ли је аутор текста мислио на "Политику" или није...

ако јесте, онда питање:

због чега тако негативан стан према листу који је недавно објавио текст истог овог аутора?

ако је тај лист већ такав какав кажете, због чега сте дозволили да се објави ваш текст у том "најсрамнијем" листу?

нису платили хонорар или је нешто друго у питању?

Mada ovom poslednjom insinuacijom niste bas zasluzili odgovor, ipak evo ga jer na prvi post nije stigao samo iz tehnickih razloga zauzetosti. Dakle, prvo da rascistimo, za oba teksta koja sam objavio u doticnom niti sam trazio, niti sam dobio ikakav honorar, i urednici tih rubrika mogu o tome da posvedoce. Dakle, ima nas koji na sirenju naucne pismenosti radimo iz entuzijazma, ma koliko to Vama izgledalo nemoguce. Drugo, za vreme nacional-socijalistickog rezima o kome ovde govorimo, doticna novina se srozala na najnizi nivo servilnog ideoloskog djubreta, "Odjeka i reagovanja", "Vojka i Savla" i slicno, i nema tog honorara koji moze da opravda i opere bilo koga ko je u tom periodu Minoviceve i hadzi-strujine strahovlade u njoj radio i doprinosio opstem ispiranju mozga, a sve u slavu pozarevackog tiranina i njegove supruge. Dakle, o toj "Politici" govorimo. Srecom, situacija nije vise tako crna, sto se moze zahvaliti pre svega promenama ucinjenim tamo za vreme Djindjiceve vlade, ali to ne znaci da smo svi prekonoc zaboravili kakav je monstruozni uzas to glasilo bilo kroz duge, duge i vrlo mucne godine. Jasno je da sadasnje rukovodstvo radi sve da se ta proslost gurne pod tepih, ali kao i kod drugih guranja pod tepih, to nema bas mnogo dugorocnih izgleda na uspeh. Bolje bi bilo da se otarase repova iz 90-tih i izvrse iskrenu lustraciju, ali jasno je da nema mnogo sansi za to.
angie01 angie01 10:43 11.08.2009

:)))))

Ministarstvo prosvete se bori protiv finansiranja Istraživačke stanice Petnica, kao i za sprečavanje slobodne konkurencije na tržištu udžbenika (još jedno obećanje-ludom-radovanje još od 2000. godine).

pa ovaj detalj se ovako fingira,...Zavod po automatizmu shtampa svoje odobrene rukopise autora, koji kada udju u zgradu-ne znaju da l su doshli il su poshli i kojima je, isto tako vec davno masto na kalishu sa golubovima i shahom, ako uopshte prepoznaju figure-no, oni su na liniji,...a ostali izdavachi imaju pravo da konkurishu po podzakonskim aktom, koji se zove Ogled, a to funkcionishe tako- shto je npr, pre deset dana izashao konkurs za 7. razred i oni jednostavno NEMAJu vremena da u zakonskom roku napishu(izaberu autora), predaju rukopis na odobrenje, pripreme za shtampu, odshtampaju i promovishu udzbenike,...Zavodovi se do tada vec isporuchuju.

Pri tome postoji problem odabira udzbenika- svaki predavach ima pravo da sam odluchi po kom ce udzbeniku da predaje, a u glavnom je presudna cifra, koju mu izdavach ponudi da odabere njegov- bez obzira da li je kvalitet ili ne u pitanju.

ono- opshti haos- gde ministarstvo ne uchestvuje na adekvatan nachin,...pri tome da ponovim, da bi neki rukopis mogao da se shtampa kao udzbenik, ministarstvo prosvete treba da mu udari ausvajs-tj, odobrenje-pa sad vi saberite!

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 11:24 11.08.2009

Re: :)))))

To je jedan od najtuznijih aspekata nase stvarnosti - sto dok poneki drvlje i kamenje na "kapitalizam", ne shvata se da kod nas nema ni traga od toga, sve je i dalje na feudalno-kriptokomunisticko-burazerskim osnovama. Monopol Zavoda je uzasna stvar koja osakacuje generacije mladih... ali sta to briga politikante kad se nista nece primetiti tokom jednog ili dva mandata.
angie01 angie01 12:14 11.08.2009

Re: :)))))

. Monopol Zavoda je uzasna stvar koja osakacuje generacije mladih


ne vidim to bash tako,..zavod je samo servis za izdavanje knjiga,...znachi, ponavljam- rukopise odobrava ministarstvo-tu je kljuch!!!! Programi, reforma, kvalitetni rukopisi!!!

sad fakat zavod je i uigrana fabrika za izdavanje i to radi mnogo bolje od drugih i to za onoliko naslova,..ovi manji, ako uspeju jedan, dva, ajde 10 udzbenika- udzbenici nisu jednostavna literatura- ni za pripremu, ni za izdavanje, potrebni su dobri kadrovi, iskustvo,..

a sa druge strane, zavod rukovode direktori po politichkoj liniji-pa onda diluju sa ostalima u igri- a po istom kljuchu izabranima,..tu je glavni konekshn zloupotreba,..npr radoshljushic zloglasni,..bio je na chelu zavoda, pisao svoje prekrojene knjige iz istorije i tu ih izdavao- shto je protiva zakona, i za autorske honorare naplacivao neke nenormalne sume,+ josh abnormalnije sume koje je iz firme zloupotrebio,..oterao gomilu sveta iz kuce i doveo svoje poltrone..pa onda udzbenik pishe njegov kum- takodje zaposlen u zavodu- nebojsha jovanovic,..i tako,..proizvodnju mu je vodio chovek koji je defektolog, -kako ironichno,umesto grafichkog inzenjera,...usko meshetare sa ministarstvom i niko nikada nije odgovarao.

sada je albijanic doveden na isti nachin i na isti nachin se ponasha- on je tu da zaposli ljude iz svoje stranke i da pare iz kuce, shto je moguce vishe, pridoda svojoj politichkoj opciji,i naravno-sebi..o izdavashtvu, udzbenicima i tehnologiji rada- nema pojama niti ga zanima-on samo obavlja domaci, zajedno sa omiljenim mi ministrom- obradovicem!

shta reci-TOTALNO POMRACHENJE!
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:14 11.08.2009

Petar Kubicela

Korona 1961



rethodno potpuno pomračenje na teritoriji nekadašnje Jugoslavije bilo je vidljivo 15. februara 1961. godine iz zapadnih i središnjih oblasti tadašnje države. Dok su astronomi posmatrali sa Hvara (o čemu je naslikana jedna slavna slika novosadskog akademskog slikara Petra Kubičele), građanstvo je koristeći zatamnjene naočare i nagaravljena stakla posmatralo kako je gde ko stigao, bez ikakve značajnije masovne histerije, pa ni medijske pažnje.


ps. sad tek videh da link nije isprva dao rezultate :)
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:32 11.08.2009

Re: Petar Kubicela

Genijalno! Veliko hvala Aleksandre. Zbilja sjajna slika - odnedavno se original nalazi izlozen na Astronomskoj opservatoriji.
Jukie Jukie 12:19 11.08.2009

Moje iskustvo

Pošto mi je oko pola sata posle zvaničnog početka onog centralnog dela pomračenja (dakle ne priprema nego tih sat vremena kada se navodno ništa ne vidi) postalo jasno da od mraka nema ništa, pomislio sam da se lepo malo provozam autobusom. Onda sam na početnoj stanici još skoro sat vremena sedeo u praznom otvorenom autobusu čekajući da se majstor pojavi (tada tako duga čekanja nisu bila nikakvo čudo zbog stanja GSBa i poneo sam knjigu za čitanje, pametno se namestivši sa one strane gde nema sunca). Kada sam pročitao sve što sam poneo, onda mi je dojadilo pa sam otisao do vozačke kućice (gde ih je 6-7 sedelo i pričalo) i pitao da li će da voze. Ne, pomračenje je. Dobro. Onda sam se lepo vratio kući. Ulična svetla gore a avgustovsko sunce sija neometano.
dragoljub92 dragoljub92 12:23 11.08.2009

Re: Moje iskustvo

Ne, pomračenje je. Dobro. Onda sam se lepo vratio kući. Ulična svetla gore a avgustovsko sunce sija neometan

ds_store ds_store 12:59 11.08.2009

.

Bio sam u Indiji, u Suratu 22.7. i prisustvovao nečemu što je bilo, kako bi pokojni Dejvid Boumen rekao, "something wonderful". Skrenuo sam sa predviđene rute nekoliko stotina kilometara upravo da bih mogao da posmatram fenomen.

Ne vredi da dočaravam bilo šta - bilo je neopisivo. Takođe, bilo je i oblačno pa nismo videli sve ali ono što smo videli (a imalo se šta videti), videli smo prvi na planeti.

Lokalne vlasti obezbedile su prostor na lokalnom aerodromu, bili su postavljeni putokazi na putu koji vodi do aerodroma a na licu mesta su se delile naočari za posmatranje pomračenja, koje sam u nekoliko navrata bezuspešno pokušavao da kupim iz Srbije. Sve zajedno, ostavilo je poseban utisak na mene, jer je reč o zemlji u kojoj preko 800 miliona ljudi živi ispod granice siromaštva. Ipak, postoji ta famozna "svest" o stvarima koje su bitne.

Bilo je to pravo osveženje i lek za traumatične slike iz Nikšića u kome sam se zatekao pre deset godina, kada sam bio jedini čovek na ulicama grada, sve je izgledalo kao jutro nakon nuklearnog udara. Koliko sam imao prilike da čujem, ni u Beogradu nije bilo mnogo bolje, drugar mi je rekao da je bio iznad Slavije, na krovu zrgade, i da je jedini čovek koga je video bio neki mučenik koji je trčao ulicom sa dve vekne hleba ispod miški.


Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:33 11.08.2009

Re: .

Svaka cast - cestitam! (i pomalo zavidim ) Stvarno je lepo ovo videti...
pape92 pape92 13:19 11.08.2009

pusto, pusto (mi) je sve...

Što je najgore nije bilo ni mladih ljudi, osim na Kališu gde sam im se (i sam mlad) priključio. Odnosno, više bi ih bilo na bilo kom iole posećenijem koncertu. Kad bolje razmislim, više ih je bilo na ulicama čak i one noći kad je Bora J. izvezao tenkove iz garaža. Više je hrabrih nego prosvećenih, priželjkujem obratno već jako dugo. Ćirković je sasvim u pravu: nikakva propaganda ne bi mogla da postigne onoliki uspeh uz elementarnu prosvećenost.
Sukob koji se u komentarima javio na relaciji Zapad - Istok je isforsiran i izlišan na ovu temu. Sovjetski model nije voleo misticizam (osim u istoriji i političkoj ekomomiji itd, mislim na prirodne nauke), u krajnjoj liniji o pomračenju kao bezopasnoj prirodnoj pojavi koja je u vremenima neznanja izazivala haos a danas je dobro proučena (itd) smo učili u osnovnim školama u SFRJ. A i Jenki na dvoru kralja Artura je bio uredno preveden :)
Ali devedesete...
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:38 11.08.2009

Re: pusto, pusto (mi) je sve...

Potpuno se slazem. Nisam hteo da pominjem nikakav siri kontekst - ima sjajna pesma Wortswortova o posmatranju pomracenja sredinom 19. veka iz Indije, gde se bas povlaci kontrast izmedju racionalizma i sujeverja koji postoji i kod Engleza i kod Indusa... Ma koliko licno osudjivao jednopartijski komunisticki sistem, ne moze se osporiti da je 1961. godine pomracenje proteklo sasvim normalno, za razliku od 1999.
oort oort 13:37 11.08.2009

subotica

nebo se nadamnom razvedrilo dva minuta pre totalnog pomračenja, a ponovo naoblačilo pet minuta posle. kada je konačno nastupilo totalno pomračenje (i naočare postale suvišne) - koje nije bilo u formi teške noći, više kao kasni sumrak - priroda je utihnula. price su zaćutale. bilo bi do kraja fantastično da dve mi sestre nisu "hrabro" čučale na vratima i molile me da uđem u kuću. tja, iste one dve koje su mi veče pre toga objašnjavale "nećemo sesti u taj kafić, on je mađarski".................
mada jesmo napredovali od tada, nije da nismo. beše jedno delimično pomračenje (sasvim dobro, preko 50%) u međuvremenu. to sam gledao iz Topčidera, i slikao dijaboličnim nikonom sa 10x optičkim zumom, uz pomoć naočara za zavarivanje. tada nije bilo panike - niti bilo čega drugog. i nije to ćutanje bilo išta prijatne od ranije dreke.

u svetlu sadašnje srbije ne vidim da bi se išta promenilo kada bi sutra bilo pomračenje. razlog je jasan i u tekstu naglašen: pomračenje je PREDVIDIVO. tačne se zna U KOLIKO SATI će za 75 (ili 200, ili 5 miliona) godina biti pomračenje. to je vrhunski trijumf nauke. i zato religije mrze nauku: jer ona blista gde one tumaraju.
drug.clan drug.clan 14:15 11.08.2009

vlast i strah

To sto se desilo kod nas i sto je sloba rezirao je za istorijske anale, za odlicne scenarije za filmove itd. Meni najbolja slika tog dogadjaja je ona zena koja vozi bicikl po zrenjaninu sa maskom za varenje na licu.

Nisu ni drugi bas imuni na takve kvazinaucne i/ili kataklizmicke predstave. Setimo se samo 1.1.2000. i predskazanja o padovima aviona i ekspolozijama nuklearki. Takva pisanija su se mesecima mogla citati i gledati i na najtiraznijim svetskim medijima. Sada (bar u US) dobar deo ljudi cak i "obrazovanih" uziva u predskazanjima o 2012. godini i kraju sveta, dok ostali strahuju od trenutne kataklizme koju ce doneti zloglasno "antropogeno globalno otopljvanje".

Vlast i strah (predstakazanja kataklizmi) su oduvek bili dobri drugari.
oort oort 14:19 11.08.2009

Re: vlast i strah

drug.clan
Setimo se samo 1.1.2000. i predskazanja o padovima aviona i ekspolozijama nuklearki.

ne moramo ići tako daleko. setimo se samo dočeka novog milenijuma 1.1.2000. ))
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:58 11.08.2009

Re: vlast i strah

oort
drug.clan
Setimo se samo 1.1.2000. i predskazanja o padovima aviona i ekspolozijama nuklearki.

ne moramo ići tako daleko. setimo se samo dočeka novog milenijuma 1.1.2000. ))


Hehehe, koji je to zajeb bio, valjda pobrkali ljudi novi milenijum i Y2K kataklizmu. Ja sam srecom "zakasnio", pa sam ga docekao kad je zapravo i dosao, 2001. sa gomilom japanskih turista na ivici Velikog Kanjona. Svet je mali, samo je Kanjon veliki.

A za 2000 smo isli pod zemlju, Buronov ponor na Mirocu, da se "sakrijemo" od Y2K baga, jebi ga, nikad se ne zna da li ce sve te nuklearke oko nas da zakovrnu i da krenu da bljuju radioaktivni otpad i da avioni pocnu da padaju na sve strane na posten svet.




Vladimir Maričić Vladimir Maričić 14:53 11.08.2009

G. Ćirkoviću mistifikujete stvar

Mislim da ovaj slučaj nije za sociologe, ni posebno za naučnike. Ljudi u celom svetu čitaju novine i slušaju medije jer im veruju. Ovde se radi o zloupotrebi javnih glasila i o prevari za koju niko nije preuzeo odgovornost. Bilo bi dobro kad bi neki investigativni novinari proučili ceo slučaj, posetili spomenute ministre, tadašnje urednike i novinare, i dali nam "laički" izveštaj o svojim nalazima.

Novinari i urednici tog doba su svi bili školovani pod naučnim dijaletičko-materijalističkim svjetonazorom pa ih to nije sprečilo da sprovode naloge, dakle ni petničko doškolavanje, skoro sasvim sigurno, ne bi pomoglo.
dragan7557 dragan7557 08:51 12.08.2009

Re:G.Ćirkoviću mistifikujete stvar, a ti?

Mislim da ovaj slučaj nije za sociologe, ni posebno za naučnike. Ljudi u celom svetu čitaju novine i slušaju medije jer im veruju.

Nije mi jasno o kom je svetu reč. Ovde kod nas (na planeti zemlji) domoro'ci najvećim delom nemaju para da kupe novine (oko polovine) radio slušaju zbog đuskanja i dobošarenja (ritmičko ljuljanje uz - po izboru) a televizore koji su im uključeni (mnogi kažu upaljeni) nit' gledaju nit fermaju šta ko na njima kaže. Ruralni deo stanovništva često hrani goveda i ostale domesticirane životinje (onih drugih uskoroj budućnosti neće ni biti) dok se TV koje nisi ni spomenuo sete jedino kad im dođe račun da plate ovu zabavu sa audio vizuelnim potpisom Direktora, uz uobičajeno psovanje svega po spisku (i šire) Inokosnom organu srednjoškolskog školskog nivoa[b][/b]. Posle toga se mole bogu da Inokosni što pre postane ponovo Ministar kako bi ga skinuli sa svakodnevne milion puta ponovljene špice na kojoj mu uvek piše isto ome i prezime.

Po svemu sudeći ovu tvoju unvolendete teoriju o verovanju narečenim srecvima treba iz navedenih razloga odbaciti kao neistinu.

dragan7557 cerski
wd-40 wd-40 14:56 11.08.2009

O lepom i uzvisenom

Ukoliko uopste postoji nesto sta bi se grehom moglo nazvati, onda je to svakako odolevanje cistoj lepoti, posebno nebeskoj straha radi. Ako takvih ljudi ovde ipak ima - evo snimka za sve njih, za sve one koji su taj dan proveli u podrumu, pogled iz komsiluka, tek da se opomenu i svedoce koliko su bili glupavi i koliko su ostali uskraceni:



Predivno.
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 18:40 11.08.2009

Re: O lepom i uzvisenom

Ukoliko uopste postoji nesto sta bi se grehom moglo nazvati, onda je to svakako odolevanje cistoj lepoti, posebno nebeskoj straha radi.


hipnotisan sam. prosirio si mi smisao reči greh i lepota..
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 15:09 11.08.2009

Naravoučenije

je da ne treba uvek verovati školovanima, uticajnima i onima na odgovornim položajima.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:46 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Vladimir Maričić
je da ne treba uvek verovati školovanima, uticajnima i onima na odgovornim položajima.

Uz sve duzno postovanje, to je samo pokazatelj da treba razvijati kriticko misljenje koje bi trebalo da se razvija upravo u skolovanju. A to da su kod nas skolovani ikada (ili, bar, poslednjih pola veka i vise) bili ili uticajni ili na odgovornim polozajima je potpuno neutemeljeno. Mi imamo kao drustvo najmanji broj skolovanih ljudi u Evropi, o selekciji mozemo da govorimo tek kad ih bude 3-4 puta vise nego danas, tako da te smarajuce tirade protiv inteligencije, intelektualaca i slicno treba ostaviti za to (utopijsko?) doba.
drug.clan drug.clan 16:06 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Milan M. Ćirković
Vladimir Maričić
je da ne treba uvek verovati školovanima, uticajnima i onima na odgovornim položajima.

Uz sve duzno postovanje, to je samo pokazatelj da treba razvijati kriticko misljenje koje bi trebalo da se razvija upravo u skolovanju. A to da su kod nas skolovani ikada (ili, bar, poslednjih pola veka i vise) bili ili uticajni ili na odgovornim polozajima je potpuno neutemeljeno. Mi imamo kao drustvo najmanji broj skolovanih ljudi u Evropi, o selekciji mozemo da govorimo tek kad ih bude 3-4 puta vise nego danas, tako da te smarajuce tirade protiv inteligencije, intelektualaca i slicno treba ostaviti za to (utopijsko?) doba.



I uz najbolje kriticko misljenje a bez ucenja "suvih" cinjenica o tome sta je pomracenje sunca (sve u skladu sa savremenim obrazovnim smernicama) ljudi ce biti jos podlozniji manipulaciji jer ce onaj ko stvara informacije moci lako da oblikuje i "kriticko misljenje".

Ako deca znaju sta je pomracenje i kako nastaje (makar bila terana da to i napamet uce) nikakva propaganda nece moci da ih izludi.

Da bi neko mogao kriticki da misli o "necemu" najpre mora da zna nesto o "necemu", a ne samo da kriticki misli.
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 16:14 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Milan M. Ćirković
Vladimir Maričić
je da ne treba uvek verovati školovanima, uticajnima i onima na odgovornim položajima.
Uz sve duzno postovanje, to je samo pokazatelj da treba razvijati kriticko misljenje koje bi trebalo da se razvija upravo u skolovanju. A to da su kod nas skolovani ikada (ili, bar, poslednjih pola veka i vise) bili ili uticajni ili na odgovornim polozajima je potpuno neutemeljeno. Mi imamo kao drustvo najmanji broj skolovanih ljudi u Evropi, o selekciji mozemo da govorimo tek kad ih bude 3-4 puta vise nego danas, tako da te smarajuce tirade protiv inteligencije, intelektualaca i slicno treba ostaviti za to (utopijsko?) doba.


Možda se nalazite lično pogodjenim mojim tekstom, što je sasvim nepravdano, niti vodim smaračke tirade protiv inteligencije. Jednostavo: i novinari i ministri su 1999. bili obrazovaniji od nacionalnog proseka. A ako su obični ljudi poslušali savete školovanih i pismenih, onda nije u pitanju sociološki fenomen već kriminalni problem.
wd-40 wd-40 16:21 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Milan M. Ćirković
Vladimir Maričić
je da ne treba uvek verovati školovanima, uticajnima i onima na odgovornim položajima.

Uz sve duzno postovanje, to je samo pokazatelj da treba razvijati kriticko misljenje koje bi trebalo da se razvija upravo u skolovanju. A to da su kod nas skolovani ikada (ili, bar, poslednjih pola veka i vise) bili ili uticajni ili na odgovornim polozajima je potpuno neutemeljeno. Mi imamo kao drustvo najmanji broj skolovanih ljudi u Evropi, o selekciji mozemo da govorimo tek kad ih bude 3-4 puta vise nego danas, tako da te smarajuce tirade protiv inteligencije, intelektualaca i slicno treba ostaviti za to (utopijsko?) doba.


VELIKI, nikad prezaljeni George Carlin bi to rekao ovako:



Nek mi niko ne kaze da je ovo iskljucivo americka prica...
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 16:28 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Nisam siguran da je sintagma " kritičko mišljene" svima sasvim jasna. Da li to ima neke veze sa moralnim principima, na primer? ili mislite na "informed opinion"?

Uzmite primer svinjskog gripa. Kako gradjani treba da reaguju kada uzmete u obzir da naučnici pre samo deset godina nisu smeli da eksperimentišu sa prenosom životinjskih virusa na homo sapiensa jer se to smatralo nemogućim?! Zvuči čudno kad se uzme u obzir da smo svi životinje (naročito muškarci srednjeg doba ).


Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 16:58 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Vladimir Maričić
Nisam siguran da je sintagma " kritičko mišljene" svima sasvim jasna.
Da li to ima neke veze sa moralnim principima, na primer? ili mislite
na "informed opinion"?

Uzmite primer svinjskog gripa. Kako gradjani treba da reaguju kada
uzmete u obzir da naučnici pre samo deset godina nisu smeli da
eksperimentišu sa prenosom životinjskih virusa na homo sapiensa jer se
to smatralo negućim?! Zvuči čudno kad se uzme u obzir da smo svi
životinje (naročito muškarci srednjeg doba ).



Potpuno ste Vi u pravu, ali tu ima materijala ne za jedan, nego za 5-10 tekstova i rasprava na blogu. Radi se o vrlo teskom problemu koji ima i epistemolosku i eticku komponentu, posebno u naukama o zivotu, ali kad bismo u to krenuli, otisli bismo doista predaleko...
drug.clan drug.clan 18:07 11.08.2009

Re: Naravoučenije

Nisam siguran da je sintagma " kritičko mišljene" svima sasvim jasna. Da li to ima neke veze sa moralnim principima, na primer? ili mislite na "informed opinion"?


nema vise nikakve veze sa moralom jer su ga novi reformatori izbacili iz definicije "kritickog misljenja", cak postoje ozbiljne rasprave o tome da je "kriticko misljenje" uvodjenje bas suprotnog na mala vrata.
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 18:28 11.08.2009

Re: Naravoučenije

drug.clan:
cak postoje ozbiljne rasprave o tome da je "kriticko misljenje" uvodjenje bas suprotnog na mala vrata.


misliš na ono..
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 18:37 11.08.2009

Re: Naravoučenije

MMĆ:
Potpuno ste Vi u pravu, ali tu ima materijala ne za jedan, nego za 5-10 tekstova i rasprava na blogu. Radi se o vrlo teskom problemu koji ima i epistemolosku i eticku komponentu, posebno u naukama o zivotu, ali kad bismo u to krenuli, otisli bismo doista predaleko...


Imam osećaj da ste to rekli samo zato što mislite da sam Srbin, pa ajde u pravu si. Međutim... imam ja još pogovara na vaš post:

niste ni jednom spomenuli olakšavajuće okolnosti zašto je taj narod bio podložan mistifikaciji baš u tom trenutku.

Tada je prošlo tek dva meseca od četvoromesečnog bombardovanja i razmekšavanja Srba i Srbije. Takođe već je prošlo 8 ili 9 godina psihološkog i ekonomskog rata protiv Srbije. A ne treba zaboraviti da su se još 1991 čule glasine da će Beograd i Srbija biti bombardovani. Pošto se to obistinilo, mislim da je narod bio spreman da poveruje i sitnim lažima.

Mislim da bi trebalo pogledati šta se još dešavalo tog dana. Na primer, da li je vojska tog dana vršila neke vežbe, manevre i transporte, itd.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 00:50 12.08.2009

Re: Naravoučenije

Vladimir Maričić

Imam osećaj da ste to rekli samo zato što mislite da sam Srbin, pa ajde u pravu si.

Svasta na svetu - pa i ja sam, samo sto ne vidim da se to dotice bilo saznajne, bilo eticke strane pitanja.

Vladimir Maričić

niste ni jednom spomenuli olakšavajuće okolnosti zašto je taj narod bio podložan mistifikaciji baš u tom trenutku.

Pa zar nisam pomenuo da je bio izlozen diktaturi i medijskom mraku tokom duzeg perioda vremena? Tj. ja se nadam da TO sagledavate kao olaksavajucu okolnost, kao sto i ja cinim. Inace bi bilo prilicno tuzno da se pridruzite onima koji smatraju da je to bila nasa PREDNOST (a ima takvih, mucno je spominjati, i na levici i na desnici; i ne deluje da ih je mnogo manje nego onomad kad su sedeli u hunti "narodnog jedinstva" ).

Inace, ne prihvatam naravno nikakve teorije zavere, pogotovo ne one dosta pominjane besmislice o planiranju bombardovanja od pocetka balkanskih ratova, pa i pre. Stvar mi se cini bas suprotna: da smo bili u odlicnom polozaju (koji smo prokockali za sitnis) i da nam se itekako gledalo kroz prste sve dok je bilo ikakve nade da tiranin (i jos ludja mu zena) nece sasvim prekardasiti u zahebavanju celog sveta. Ali to definitivno nije tema ovde.

Konacno, jedna od varijanti koje sam pomenuo, ali je trebalo definitivno da stavim veci naglasak, jeste miting opozicije, koji je trebalo da objedini i spo i ds i ostale u Savezu za promene, koji je spreman za avgust, cak originalno se govorilo o istom datumu, tj. 11. (odrzan je 19. avgusta i nazalost, u skladu sa zeljama Sluzbe, oznacio razlaz medju opozicijom koja je tiraninu produzilo opstanak na vlasti). To sigurno ima veze sa specijalnim ratom, ali Sluzba i bez toga ima dovoljno iskustva koje je pokazala i prethodnih decenija, a bogami i ove potonje.
dragan7557 dragan7557 08:56 12.08.2009

Re: Naravoučenije

Uz sve duzno postovanje, to je samo pokazatelj da treba razvijati kriticko misljenje koje bi trebalo da se razvija upravo u skolovanju.

Ova vrsta mišljenja je zabranjena i zakonom, zbog opasnosti po sistem o kojem je reč (uređenje i poredak) a upravo zato i postoji "obrazovanje" kako bi se izbeglo nepotrebno stvaranje BEZOBRAZNIH građana.

dragan7557 cerski
audrey92 audrey92 15:35 11.08.2009

svi podlegli?

Mene u svemu tome čudi kako je propaganda imala tako dobar uspeh. To znači da većina naših ljudi veruje više onom što čuje na TV nego svojim očima ili zdravom razumu. Ako je bilo tako pusto na ulicama kao što tvrdite, onda je i akademski obrazovana populacija podlegla propagandi, a ne samo neobrazovan narod. Mislim da je to još opasnije nego puka neprosvećenost: znači da šta god da nam vlastodršci serviraju, mi ćemo poverovati. A njima mogu razne stvari da padnu na pamet, kao što smo videli 90-tih...
drug.clan drug.clan 15:44 11.08.2009

Re: svi podlegli?

audrey92
Mene u svemu tome čudi kako je propaganda imala tako dobar uspeh. To znači da većina naših ljudi veruje više onom što čuje na TV nego svojim očima ili zdravom razumu. Ako je bilo tako pusto na ulicama kao što tvrdite, onda je i akademski obrazovana populacija podlegla propagandi, a ne samo neobrazovan narod. Mislim da je to još opasnije nego puka neprosvećenost: znači da šta god da nam vlastodršci serviraju, mi ćemo poverovati. A njima mogu razne stvari da padnu na pamet, kao što smo videli 90-tih...



Kontrola informacija i u skladu sa tim novo reformisano obrazovanje u kome vise nema "dosadnih" informcija kako bi se lakse naknadno distribuirale informacije po potrebi!
krkar krkar 16:11 11.08.2009

Re: svi podlegli?

audrey92
Mene u svemu tome čudi kako je propaganda imala tako dobar uspeh. To znači da većina naših ljudi veruje više onom što čuje na TV nego svojim očima ili zdravom razumu. Ako je bilo tako pusto na ulicama kao što tvrdite, onda je i akademski obrazovana populacija podlegla propagandi, a ne samo neobrazovan narod. Mislim da je to još opasnije nego puka neprosvećenost: znači da šta god da nam vlastodršci serviraju, mi ćemo poverovati. A njima mogu razne stvari da padnu na pamet, kao što smo videli 90-tih...


Razlog je kombinacija navike da je vlast uvek i u svemu u pravu - uprkos onome što nam kažu obrazovanje i zdrav razum - i permanentno loš kvalitet obrazovanja. Nijedna vlast na ovim prostorima, iz razloga koje sigurno nije potrebno elaborirati, nije razvijala sposobnost samostalnog rasuđivanja i kritičkog mišljenja.

Zato i imamo inženjere koji su verovatno vrlo kvalifikovani za armirani beton i lekare koji odlično leče dijabetes a o svojoj sudbini se obaveštavaju od raznih Trgovčevića, veruju idiotskim saopštenjima o pomračenju...

U Srbiji niko ne ume da misli (niko u smislu statistički relevantnog procenta ljudi). U to sam se uverio u svom poslu kad sam se vratio pre 3 godine. Stanje je prosto-naprosto očajno.

Uostalom, pogledajte rezultate PISA testova!
drug.clan drug.clan 16:23 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Uostalom, pogledajte rezultate PISA testova!


Kod nas je stanje ocajno al samo PISA ne pominjite, ima li ista neobjektivnije na svetu od standrdizovanih testova

Finska ima najbolje obrazovanje na svetu.....
corn mouth corn mouth 16:26 11.08.2009

Re: svi podlegli?

akademski obrazovana populacija podlegla propagandi

s obzirom na kvalitet skolovanja to uopste nije cudno.
biti akademski obrazovan cesto nije nikakva preporuka kad je obrazovanje u pitanju.
ima fakulteta gde najcesce jeste. ali ima i onih gde najcesce nije. nedavno sam se u to uverio.
drug.clan drug.clan 16:27 11.08.2009

Re: svi podlegli?

corn mouth
akademski obrazovana populacija podlegla propagandi

s obzirom na kvalitet skolovanja to uopste nije cudno.
biti akademski obrazovan cesto nije nikakva preporuka kad je obrazovanje u pitanju.
ima fakulteta gde najcesce jeste. ali ima i onih gde najcesce nije. nedavno sam se u to uverio.



Ima i onih kod kojih jeste i onih kod kojih nije a sa istog fakulteta
krkar krkar 16:31 11.08.2009

Re: svi podlegli?

drug.clan
Uostalom, pogledajte rezultate PISA testova!Kod nas je stanje ocajno al samo PISA ne pominjite, ima li ista neobjektivnije na svetu od standrdizovanih testovaFinska ima najbolje obrazovanje na svetu.....


Razumem da bi jedino smeo da priznaš da su Burma ili Severna Koreja bolji od nas.

Nisam stručnjak za testove ali koliko sam ja gledao šta je PISA mislim da su osnovne postavke testova sasvim u redu. Nije ti potreban nikakav kulturni kontekst ni nacionalno-specifično obrazovanje da bi zaključio razume li neko uzročno-posledične veze. PISA testira sposobnost samostalnog razmišljanja, zaključivanja, postavljanja problema i nalaženje puteva za njihovo rešavanje... U tom smislu PISA mi se čini izrazito korisnim testom i jako dobrim pokazateljem.

Što se mene tiče Finci zaista imaju najbolje obrazovanje - u svom sistemu nauče te da misliš a za specijalizovana znanja šalju te u svet.
drug.clan drug.clan 16:37 11.08.2009

Re: svi podlegli?

krkar

Nije ti potreban nikakav kulturni kontekst ni nacionalno-specifično obrazovanje da bi zaključio razume li neko uzročno-posledične veze. PISA testira sposobnost samostalnog razmišljanja, zaključivanja, postavljanja problema i nalaženje puteva za njihovo rešavanje...


Iz ovoga ispadne da PISA meri inteligenciju a ne obrazovanje?

Sto se finaca tice njih samo opskrbe orudjima za kriticko misljenje ali im ne daju zemlju na kojoj ce to orudje koristiti
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 17:01 11.08.2009

Re: svi podlegli?

drug.clan

Sto se finaca tice njih samo opskrbe orudjima za kriticko misljenje ali im ne daju zemlju na kojoj ce to orudje koristiti

Ali medju mogucim resenjima tog teskog problema, doticno se cini najrazumnijim. Naravno, uz dodatak citavog ustrojstva drustva znanja koje pruza neprekidni podstrek ljudima da se usavrsavaju...

(Mada, sa druge strane, ne mogu da verujem da Vam sad smetaju Finska i skandinavske zemlje, koje su najblize socijalizmu koliko normalan covek - a ne preruseni staljinista sa slikom Sjajnog Druga u ormanu - sa svim iskustvima blize i srednje proslosti, moze da se realisticno nada i prizeljkuje...)
dragoljub92 dragoljub92 17:31 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Sto se finaca tice njih samo opskrbe orudjima za kriticko misljenje ali im ne daju zemlju na kojoj ce to orudje koristiti

ovo mi nije jasno,aj malo za nas sa lošijim kartama,što bi jedan ovde reko.
drug.clan drug.clan 18:03 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Milan M. Ćirković
drug.clan

Sto se finaca tice njih samo opskrbe orudjima za kriticko misljenje ali im ne daju zemlju na kojoj ce to orudje koristiti

Ali medju mogucim resenjima tog teskog problema, doticno se cini najrazumnijim. Naravno, uz dodatak citavog ustrojstva drustva znanja koje pruza neprekidni podstrek ljudima da se usavrsavaju...

(Mada, sa druge strane, ne mogu da verujem da Vam sad smetaju Finska i skandinavske zemlje, koje su najblize socijalizmu koliko normalan covek - a ne preruseni staljinista sa slikom Sjajnog Druga u ormanu - sa svim iskustvima blize i srednje proslosti, moze da se realisticno nada i prizeljkuje...)



Nisam ja nekritican kao neoliberalari pa da volim sve samo zato sto je iz socijalistickih zemalja kao sto vi volite sve iz kapitalizma ma kakvo sranje to bilo (ukljucujuci McDonalds kao simbol te "slobode". Ja imam bar neke kriterijume i ne gledam samo u ideolosku etiketu za razliku od vas.


ovo mi nije jasno,aj malo za nas sa lošijim kartama,što bi jedan ovde reko.


Nauce ih da "kriciki misle" ali ih nista drugo ne nauce pa deca a kasnije ljudi nemaju o cemu da misle jer ne znaju skoro nista.

E onda im vlast po potrebi "daje" pripremljen set informacija da misle o tome.

EDIT: Ukratko reforme obrazovanje kojih smo sada svedoci uvaljuju novim generacijama "weak sense critical thinking" (u smislu koji je definisao Ricard Pol) obrazovanje predstavljajuci to kao "strong sense critical thinking" koje jedino moze da se nadogradi na klasicnom modelu obrazovanja a ne da se prodaju umesto njega.
krkar krkar 18:05 11.08.2009

Re: svi podlegli?

drug.clan

krkarNije ti potreban nikakav kulturni kontekst ni nacionalno-specifično obrazovanje da bi zaključio razume li neko uzročno-posledične veze. PISA testira sposobnost samostalnog razmišljanja, zaključivanja, postavljanja problema i nalaženje puteva za njihovo rešavanje... Iz ovoga ispadne da PISA meri inteligenciju a ne obrazovanje?Sto se finaca tice njih samo opskrbe orudjima za kriticko misljenje ali im ne daju zemlju na kojoj ce to orudje koristiti



Ne, PISA očigledno meri razumevanje problema, odabir elemenata za njegovo rešavanje i postavljanje samog rešenja.

A ovaj drugi deo ni ja baš nisam razumeo, ne stojim baš toliko dobro sa ovom kolektivističko-kolektivizacijskom terminologijom. Ali siguran sam da nema svetskog problema koji Drugovi ne mogu reše jednim petogodišnjim planom (a za one sa jeftinijim ulaznicama sa 5 godina Kolime)
dragoljub92 dragoljub92 18:15 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Nauce ih da "kriciki misle" ali ih nista drugo ne nauce pa deca a kasnije ljudi nemaju o cemu da misle jer ne znaju skoro nista.

pa kako napraviše nokiu ,kako napraviše one naftne bušotine na moru,kako uopšte napraviše sav taj socijalizam u svojoj zemlji.kako postadoše jedna od najbogatijih zemalja u jevropi.
ja kritički mislim da si ti tamo u amerikama malo počeo da gubiš osećaj za realnost u jevropi.
drug.clan drug.clan 18:41 11.08.2009

Re: svi podlegli?

dragoljub92
Nauce ih da "kriciki misle" ali ih nista drugo ne nauce pa deca a kasnije ljudi nemaju o cemu da misle jer ne znaju skoro nista.

pa kako napraviše nokiu ,kako napraviše one naftne bušotine na moru,kako uopšte napraviše sav taj socijalizam u svojoj zemlji.kako postadoše jedna od najbogatijih zemalja u jevropi.
ja kritički mislim da si ti tamo u amerikama malo počeo da gubiš osećaj za realnost u jevropi.


Kompanija koju su davnih dana stvorili ljudi obrazovani u nekom drugom vremenu i u kojoj vec dugo vremena vecina znanja dolazi iz inostranstva (80% resercha je u inostranstvu) je merilo uspesnosti danasnjeg sistema obrazovanja?
Busorine njihov izum?
Dobro im jer primenjuju manje vise uspesan model "socijalizma" a "bogati" su zato sto imaju spoljasnji dug u iznosu od 150% GDP-a.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:45 11.08.2009

Re: svi podlegli?

dragoljub92
Nauce ih da "kriciki misle" ali ih nista drugo ne nauce pa deca a kasnije ljudi nemaju o cemu da misle jer ne znaju skoro nista.

pa kako napraviše nokiu ,kako napraviše one naftne bušotine na moru,kako uopšte napraviše sav taj socijalizam u svojoj zemlji.kako postadoše jedna od najbogatijih zemalja u jevropi.
ja kritički mislim da si ti tamo u amerikama malo počeo da gubiš osećaj za realnost u jevropi.


A ni realnost u USA mu izgleda bas ne ide najbolje . Ali ne brini dragoljube, sve je to deo prilagodjavanja na bolje, prosto ne mozes da se opasuljis i sve mislis da neko hoce da te zajebe. Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire. Videces ga za jedno 4-5 godina, kad otvori svoju firmu, zaradi svoj prvi milion, pocne da gleda kako ga sindikalno organizovani radnici zavrcu, uclani se u NRA i krene da glasa za republikance...I taman kad se popne na vrh, eto je penzija, pa kad kupi RV i krene da krstari uzduz i poreko USA, the land of free.


drug.clan drug.clan 18:49 11.08.2009

Re: svi podlegli?

srdjan.pajic

Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire.



Videces ga za jedno 4-5 godina

Vidimo se u citulji? Mozda ne za 4-5 ali sigurno ne ni 40-50
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:53 11.08.2009

Re: svi podlegli?

drug.clan
srdjan.pajic

Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire.



Videces ga za jedno 4-5 godina

Vidimo se u citulji? Mozda ne za 4-5 ali ne ni 40-50


Moze, ili ako hoces da mi budes "support vehicle" u tvom RV-u, posto ja planiram da budem sve to isto sto sam pobrojao gore, sem sto vise volim penzoske dane na Harley-u nego cergarenje u privatnom autobusu.

dragoljub92 dragoljub92 19:08 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Busorine njihov izum?

pojma neznam šta je to,pa ne mogu da ti odgovorim.ti jesi u pravu što si to upotrebio kao argument a mene nije blam da to priznam.
samo je pitanje šta s’tim ako nije hjihov izum.ni srbi nisu izmislili točak,bar za sad nas ovi nisu obavestili,pa ga koristimo.
kažeš,ako sam razumeo da im je sadašnje obrazpvanje loše ockey,a šta ćemo sa našim.evo sad raspravljamo na blogu koji govori o tome kako i ljudi sa kvalitetnim obrazovanjem su dozvolili da naprave budale od njih.uostalom aj da otavimo kritiku po strani kkkaži mi ima li u tim zemljama ičega dobro a da nije u pitranju prirodno nasleđe nego iima li nešto društveno vredno. i zašto uopšte živiš u tim amerikama.
drug.clan drug.clan 19:13 11.08.2009

Re: svi podlegli?

dragoljub92
Busorine njihov izum?

pojma neznam šta je to,pa ne mogu da ti odgovorim.ti jesi u pravu što si to upotrebio kao argument a mene nije blam da to priznam.
samo je pitanje šta s’tim ako nije hjihov izum.ni srbi nisu izmislili točak,bar za sad nas ovi nisu obavestili,pa ga koristimo.
kažeš,ako sam razumeo da im je sadašnje obrazpvanje loše ockey,a šta ćemo sa našim.evo sad raspravljamo na blogu koji govori o tome kako i ljudi sa kvalitetnim obrazovanjem su dozvolili da naprave budale od njih.uostalom aj da otavimo kritiku po strani kkkaži mi ima li u tim zemljama ičega dobro a da nije u pitranju prirodno nasleđe nego iima li nešto društveno vredno. i zašto uopšte živiš u tim amerikama.


Obrazovanje kakvo sada postoji u srbiji je jos gore jer nema nikakvog sistema, samo se bojim da ako za uzor umemo lose obrazovanje pa reformu jos otaljamo kako to obicno bude necemo dobiti nista.

Nije poenta mog pisanija da hvalim srpsko obrazovanje vec da ukazem da je model ka kome se tezi los.
drug.clan drug.clan 19:16 11.08.2009

Re: svi podlegli?

srdjan.pajic
drug.clan
srdjan.pajic

Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire.



Videces ga za jedno 4-5 godina

Vidimo se u citulji? Mozda ne za 4-5 ali ne ni 40-50


Moze, ili ako hoces da mi budes "support vehicle" u tvom RV-u, posto ja planiram da budem sve to isto sto sam pobrojao gore, sem sto vise volim penzoske dane na Harley-u nego cergarenje u privatnom autobusu.



Kada ti dodjes do penzije harley-i ce biti zabranjeni jer mnogo trose i "zagadjuju" pa ces se morati zadovoljiti nekim elektricnim skuterom i to zatvorenim da te sunce ne bi udarilo
dragoljub92 dragoljub92 19:32 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Obrazovanje kakvo sada postoji u srbiji je jos gore jer nema nikakvog sistema, samo se bojim da ako za uzor umemo lose obrazovanje pa reformu jos otaljamo kako to obicno bude necemo dobiti nista.

ja za ovaj događaj krivim moju generaciju(58) pošto je većina na vlasti i oko vlasti i na svim jačim mestima upravo iz moje ili bližih generacija.a mi smo imalči ,kako se priča,jedno od jačih obrazovanja.i pokazalo se da i pored obrrazovanja imamo srednjevekovnu svest.ej bre ljudožderi iz amazonskih i afričkoazijskih vukojebima su izašli da gledaju pomračenje sunca .a srBski intelektualci su navikli roletne i ćebad na pendžerew i tresli se po stanovima od straha.

nemam uvid ni u svetsko ni srpsko obrazovanje(način,ciljeve i slično).nije mi ni predmet interesovanja.posledice da.mi šta god da prihvatimo nećemo ga sprovesti u celini i celosti.
mi smo se sapleli u trci i sad posmatramo kako ostali učesnici odmiču i smišljmo razlog da se opravdamo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:38 11.08.2009

Re: svi podlegli?

drug.clan
srdjan.pajic
drug.clan
srdjan.pajic

Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire.



Videces ga za jedno 4-5 godina

Vidimo se u citulji? Mozda ne za 4-5 ali ne ni 40-50


Moze, ili ako hoces da mi budes "support vehicle" u tvom RV-u, posto ja planiram da budem sve to isto sto sam pobrojao gore, sem sto vise volim penzoske dane na Harley-u nego cergarenje u privatnom autobusu.



Kada ti dodjes do penzije harley-i ce biti zabranjeni jer mnogo trose i "zagadjuju" pa ces se morati zadovoljiti nekim elektricnim skuterom i to zatvorenim da te sunce ne bi udarilo


Uf, pravice se Harley-i na struju, sa sve zvukom i tresenjem kao da sedis na ves masini sa dve kugle za kuglanje unutra. E, ma moze i made in India ili Democratic Republic of Iraq, nisam ja bas toliko zanovetalo, kao recimo Budimac. A cekaj zar nisi ti ono pre blog ili dva bio veliki protivnik "izmisljenog" globalnog otopljavanja, pa i sunca kao takvog, ne razumem otkud sad ova promena? Postajes pravi Amerikanac?

drug.clan drug.clan 21:14 11.08.2009

Re: svi podlegli?

srdjan.pajic
drug.clan
srdjan.pajic
drug.clan
srdjan.pajic

Jos je nov na ovom kontinentu pa se opire.



Videces ga za jedno 4-5 godina

Vidimo se u citulji? Mozda ne za 4-5 ali ne ni 40-50


Moze, ili ako hoces da mi budes "support vehicle" u tvom RV-u, posto ja planiram da budem sve to isto sto sam pobrojao gore, sem sto vise volim penzoske dane na Harley-u nego cergarenje u privatnom autobusu.



Kada ti dodjes do penzije harley-i ce biti zabranjeni jer mnogo trose i "zagadjuju" pa ces se morati zadovoljiti nekim elektricnim skuterom i to zatvorenim da te sunce ne bi udarilo


Uf, pravice se Harley-i na struju, sa sve zvukom i tresenjem kao da sedis na ves masini sa dve kugle za kuglanje unutra. E, ma moze i made in India ili Democratic Republic of Iraq, nisam ja bas toliko zanovetalo, kao recimo Budimac. A cekaj zar nisi ti ono pre blog ili dva bio veliki protivnik "izmisljenog" globalnog otopljavanja, pa i sunca kao takvog, ne razumem otkud sad ova promena? Postajes pravi Amerikanac?



Nisam ja protiv "antropogenog globalnog zagrevanja" jer ne mozes biti protiv necega sto ne postoji. Odatle oni navodnici na "zagadjuju". Ja sam protiv ljudi koji tu pricu koriste kako bi od ionako vec osiromasenog naroda oteli i ono malo sto mu je ostalo.

Nazalost moje misljenje po tom pitanju nece promeniti njihove namere da nam naplate porez na disanje i zabrane razne druge strane izmedju ostalog i Harley-a.

kako god okrenes moraces na onaj elektricni skuter ali ko zna mozda bude bolji jer inzenjerstvo kaze da je i los elektricni motocikl bolji od najboljeg SUS-a. Kakav ce taj motor imati start: 0-60 za 2 sekunde kao rolercoaster.
mikimedic mikimedic 23:11 11.08.2009

Re: svi podlegli?

Nisam ja nekritican kao neoliberalari pa da volim sve samo zato sto je iz socijalistickih zemalja kao sto vi volite sve iz kapitalizma ma kakvo sranje to bilo (ukljucujuci McDonalds kao simbol te "slobode". Ja imam bar neke kriterijume i ne gledam samo u ideolosku etiketu za razliku od vas.


ja ne volim nista sa trulog zapada, sem meka naravno!!!

ne dirajte mi u mek!
Vladimir B. Vladimir B. 19:17 11.08.2009

A svrab i mokrenje?

Moje omiljeno upozorenje tada bilo je da se moze javiti peckanje, svrab i nevoljno mokrenje. Culo se na vise televizija od nekog lekara, eminentnog strucnjaka. Voleo bih da se secam kako se taj covek zvao. Imam jednu sliku sa pomracenja gde se mi kao cesemo i piskimo u zbunje.
Doctor Wu Doctor Wu 19:42 11.08.2009

Da, dobro je podsetiti se

kako se sve manipulisalo narodom, ali nije li ovo još jedna manipulacija:
Ministarstvo prosvete se bori protiv finansiranja Istraživačke stanice Petnica, kao i za sprečavanje slobodne konkurencije na tržištu udžbenika

Prvo, ministarstvo se ne bori protiv finansiranja, nego protiv državnog finansiranja Petnice, a drugo, mnogo važnije, nisu li ova dva u međusobnoj koliziji? Dok je oslobađanje tržišta udžbenika (i tržišta obrazovanja, generalno) za svaku pohvalu i zaslužuje svaku podršku, državno finansiranje ISP je pravi primer komunističkog elitiizma i potpuna je suprotnost svakoj ideji liberalizma. Naime, ISP se u svojoj borbi za privilegovan, dakle monopolistički, položaj u državi koristi sredstvima medijskog pritiska, ne pominjući ni jednog trenutka šta konkretno nudi za uzvrat. Zar i za samu ISP ne bi bilo bolje da se izbori za međunarodni status i da time proširi svoje tržište? Ovako se ima utisak da se ISP iz sve snage bori da postane državna kancelarija, ali da nikako ne bi prihvatala obaveze koje iz takvog statusa proističu (ili bi trebalo da proističu).

Još jedna napomena,
Naučna pismenost (uz umerenu količinu logike) je ono što omogućava da razdvojimo intelektualno žito od kukolja, logiku i racionalnost od sujeverja i manipulativne laži.

Mislim, a čini mi se da je i praksa to pokazala, da je za društvo mnogo bolje da se sastoji od "neznalica" koje umeju kritički da misle nego od nabiflovanih idiota koji znaju sve o difeomorfizmima, simplektičkim strukturama ili tezama o Fojerbau ali ne znaju šta bi s njima. Logike u školi nikad dosta.
drug.clan drug.clan 19:54 11.08.2009

Re: Da, dobro je podsetiti se

državno finansiranje ISP je pravi primer komunističkog elitiizma


i potpuna je suprotnost svakoj ideji liberalizma
koji je a priori dobar, najbolji i pozeljan?

Doctor Wu Doctor Wu 20:16 11.08.2009

Re: Da, dobro je podsetiti se

koji je a priori dobar, najbolji i pozeljan?

Pa, sve što doprinosi i unapređuje slobodu pojedinca je dobro i, naravno, nije a priori. Državni, zadružni, korporacijski monopol nužno vodi ka vitoperenjima o kojima piše osnovni tekst.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 22:58 11.08.2009

Re: Da, dobro je podsetiti se

Jao, Wu, pa zar ne vidis da to tvoje pominjanje "komunistickog elitizma" pred drugom.clanom kao kad ono zamahnu crvenom krpom na koridi...

Shalu na stranu, moguce je, vidis, da si ti i u pravu da postoji izvesna tenzija (ne bih rekao cak ni konflikt) izmedju ta dva. Medjutim, postavlja se pitanje i sta je konkretna cost-benefit analiza i na koji term, a sta pak ideoloska stvar. Recimo da se meni cini da bi *u ovom trenutku* drzavna finansijska pomoc ISP bila znatno veca korist nego ono sto ministarstvo pokusava da eskivira vec preuzete obaveze. A Petnica, nasuprot onome sto ti mislis, itekako radi da stekne i medjunarodni status - ako neces neke opste stvari, samo cu ti reci da sam licno pre nedelju dana bio tamo da odrzim predavanje pred polaznicima medjunarodnog seminara koji su dosli iz devet zemalja, incl. sve tri najznacajnije drzave EU... Tako da na duzi rok to uopste nije nemoguce niti tako nebulozno kako bi se pretpostavilo iz tvog "ili-ili" opisa. A sa druge strane, takodje mislim da je odrzavanje koruptivnog monopola na udzbenike nesto sto konkretno sada i ovde jako steti srpskom obrazovanju. Dakle, nije sve bas 0-1, crno-belo kako i ti cesto (a drug.clan as a matter of course) predstavljas i nije sve strategija (tj. ideologija), treba malo i taktike...



P.S. obrisan komentar koji je stavljao tajna drustva i masone u negativan kontekst. Sve moze na ovom blogu (ocigledno), ali da se dira u tajna drustva, posebno iluminate i rotarijance, doista je previse...
Domazet Domazet 20:10 11.08.2009

Mladji chovek a kako ga pregazilo vreme...

ni Legendarni Zet nije citao Dostojevskog
...pa ko josh u danasnje vreme chita knjige. Chak i ja, ovako mator, od kako mi cera izgubila ipod pa dobila novi a ja nashao stari, samo slusham knjige. Mnogo dobra stvar. Ne mora chovek vishe ni u knjizharu da ide, samo se uloguje na Itunes i za koji minutic tu su i Briefer History of Time i Universe in the nutshell i Six easy pieces i...da vas ne gnjavim sada.

Rekoh vec, mnogo zgodno. Samo covek nakachi slushke na ushi i krene da kucka. Uopshte ne mora da viri u knjige (i/ili chasopise, ovo pod uslovom da ume da nadje related chlanke). Ma milina jedna, tekst prosto klizi a bata Drago se (hipotetichki, razume se) samo krsti chudi i uzdishe 'Jooooj vidi njega uglednog, sunce mu zharko nepomracheno....'

Stvarno bre, zhiva shteta shto CiribiriMicko nije malo moderniji. Da ne mora da se pati drzeci knjigu u krilu dok kucka. Nego to je valjda zbog onog narodnog Daleko od...daleko od...
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 20:43 11.08.2009

Re: Mladji chovek a kako ga pregazilo vreme...

ниси бре ти матор, its all in the mind.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana